Rond long COVID: Ik vind dat zo lastig te bepalen. Als je het journaal kijkt en ze maken een rapportage van een long COVID patiënt, dan zijn dat natuurlijk de mensen die het echt goed te pakken hebben. Dan maken ze geen rapportage van hardloopster Daphne die normaal in 20 minuten 5km kan rennen maar nu blijft hangen op 30 minuten. Nee, dan pakken ze iemand eruit die door long COVID in een rolstoel is beland, die na het zetten van een bak koffie al bekaf is en gewoon niet meer kan werken van de vermoeidheid.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat je volgens mij best gradaties kunt hebben van long COVID. Tel daarbij op dat Hamilton 36,5 jaar oud is. Dat is best oud voor een topsporter. Mensen pieken bij de meeste sporten tussen de 28 en 32 jaar. Na die periode takel je langzaam af.
Dat Hamilton onder deze combinatie nu lijdt, is aan de ene kant domme pech (ondanks alle maatregelen overkomt/overvalt COVID sommige mensen gewoon). Aan de andere kant: Hij kiest er zelf voor op zo'n hoge leeftijd nog door te racen.
https://www.statsf1.com/e...es/pilote/entete/age.aspx
Bovenstaand rijtje geeft aan of iemand vooraan gereden heeft en op welke leeftijd dat gebeurde. Nu is dat niet heel accuraat want als jij als enige met slicks door blijft rijden in een goede bui dat heb je dus vooraan gereden. Maar of het verstandig is, is een tweede natuurlijk. Van de 40+ers zijn het voornamelijk jaren 50, 60 en 70 coureurs. Toen gingen de auto's een stuk minder hard en was het daardoor fysiek makkelijker vol te houden. Van de huidige generatie heb je dus alleen Kimi, Fernando en Lewis. Maar kijk je ruwweg één generatie terug qua coureurs, dan is de spoeling dun: Schumacher op 42 jaar, Barrichello, Coulthard, Webber op 37 jaar, Fisichella op 36 jaar. De rest is veel jonger.
Lang verhaal kort: Vadertje tijd in combinatie (eventueel met long COVID er nog bij) gaat ook z'n grip krijgen op Hamilton. Het is dat de Mercedes een verschrikkelijk goede auto is want anders was het waarschijnlijk al een heel ander verhaal geweest. En voor de Max fans die hem uitjoelen zou ik zeggen, zie het als een kans. Max moet nog naar zijn prime years toe gaan. Voor Lewis zal het steeds zwaarder en zwaarder worden.