[F1] Randzaken

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:29:
[...]

De Spa T1 waar iemand anders een achterband had gekopt mag misschien ook wel op de lijst. :)

Voorheen had je de lijn Airbox naar neus die ook al iets vergelijkbaars deed voor auto’s die op zijn kop gingen.
Zhou, in Silverstone. Roll hoop die af brak waardoor de volledige auto op de halo lag / over het asfalt schraapte voordat die door het grind rolde.

Monza Verstappen en Hamilton raakte de band de helm ondanks de halo? Zonder halo waarschijnlijk dus ook een andere afloop.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:18:
[...]

Zhou, in Silverstone. Roll hoop die af brak waardoor de volledige auto op de halo lag / over het asfalt schraapte voordat die door het grind rolde.

Monza Verstappen en Hamilton raakte de band de helm ondanks de halo? Zonder halo waarschijnlijk dus ook een andere afloop.
Die van Zhou inderdaad ook zeker geholpen, de complete airbox was verdwenen door het asfalt glijden, als je auto er zo uit ziet na afloop:
Afbeeldingslocatie: https://media.formula1.com/image/upload/c_lfill,w_3392/q_auto/v1740000000/content/dam/fom-website/sutton/2022/GreatBritain/Sunday/1406528588.webp

Die van VER en HAM kan ik niet echt inschatten, maar dat had zonder Halo zeker niet beter afgelopen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RobertMe
YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:29:
[...]

De Spa T1 waar iemand anders een achterband had gekopt mag misschien ook wel op de lijst. :)
Ik neem aan dat je hiermee trouwens Leclerc en Alonso (na Hulkenberg die niet remt) bedoelt? Zal denk ik 2018 zijn geweest? Want Leclerc in de Sauber en daar reed die maar 1 jaar.

En is niet ook een aantal keren "rotzooi" door de halo opgevangen? Carbon in CotA dit jaar? En denk nog een of twee keer? Maar gezien de afloop van Massa in Hongarije met de veer zal carbon met de helm koppen niet echt een doodsbedreigd gevaar geven lijkt me. En uiteraard is de helm na Hongarije ook alweer aangepast / verstevigd waardoor die beter zijn werk doet bij een frontale impact met "rotzooi".

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:19
RobertMe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:18:
[...]

Ik meen dat ook in Oostenrijk een keer iemand met de gehele bodemplaat over een andere auto heen schoof (ik meen Hulkenberg?) waarbij de Halo gelukkig de bodemplaat omhoog drukte. Redelijk in het begin van de halo was dat.

edit:
ik denk dat ik in de war ben en dat het het jaar vóór de halo was, waarbij deze crash ook heel anders had kunnen aflopen met de snijdende bodemplaat: https://www.formula1.com/...-2015.1687513643804854422

[ Voor 18% gewijzigd door Wyke op 14-11-2025 15:07 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

RobertMe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:33:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee trouwens Leclerc en Alonso (na Hulkenberg die niet remt) bedoelt? Zal denk ik 2018 zijn geweest? Want Leclerc in de Sauber en daar reed die maar 1 jaar.

En is niet ook een aantal keren "rotzooi" door de halo opgevangen? Carbon in CotA dit jaar? En denk nog een of twee keer? Maar gezien de afloop van Massa in Hongarije met de veer zal carbon met de helm koppen niet echt een doodsbedreigd gevaar geven lijkt me. En uiteraard is de helm na Hongarije ook alweer aangepast / verstevigd waardoor die beter zijn werk doet bij een frontale impact met "rotzooi".
Op een gegeven moment houdt het met het verstevigen van de helm ook op. Ik heb eens een vogeltje (formaat huismus) gekopt met 80-100 km/h. Dat was nog een schampschot wat meer op de zijkant van mijn helm ook nog, maar het was wel een dreun als van een honkbalknuppel. :o

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:33:
[...]
Ja, het is allemaal opstapelingen van goede safety dingen.

De aanpassingen van de helmen mede nav Massa.
VSC mede naar aanleiding van Bianchi.
HANS device wat er ook is, zonder HANS device had Bortoleto het mogelijk ook niet overleefd afgelopen weekend. met zoveel G's had de nek zo ergens anders kunnen zitten.
Single blade oplossingen voor de airbox mogen niet meer na de crash van Zhou.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2025 16:26 ]

PSN

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:05

sjaool

Every life should have 9 cats

becopol schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:24:
[...]

Ik vind het effect van de Halo wel wat overdreven worden. Ja, het is een goede aanvulling op de rest van de veiligheidsvoorzieningen, maar we moeten nu niet doen alsof in elk zwaar ongeluk de Halo het verschilt heeft gemaakt. In F1 zat tussen Senna en Bianchi 20 jaar en nu zou de Halo in 10 jaar ineens 10 levens gered hebben? Het gros van de ongevallen zou dezelfde uitkomst hebben gehad zonder Halo, met uitzondering van die crash van Grosjean.
Misschien niet 10 levens gered. Maar de halo heeft wel veel ernstig letsel voorkomen. Ik vond het ook een lelijk ding maar ben er inmiddels aan gewend dat die halo er is.

"When you grow up your heart dies"

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, zo sta ik er ook in. Ik vond het echt he-le-maal niks en vind zo'n ruitje (zoals Red Bull destijds voorstelde) eigenlijk veel mooier. Maar het ding is er, ik ben er nu aan gewend en ik denk dat als ze hem weghalen, ik het een heel kaal en onveilig gezicht zou vinden. De help als eerst punt van impact van alles van van voren of van boven komt: ondenkbaar eigenlijk, toch deden we dat zo tot voor kort.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Artikel in het lokale sufferdje over het 50 jarig bestaan van Van Amersfoort Racing.
Gedurende het vijftigjarig bestaan van Van Amersfoort Racing zijn talloze coureurs voorbij gekomen die later de stap naar de Formule 1 hebben gemaakt, onder wie vijf namen die momenteel op de grid staan: Max Verstappen, Charles Leclerc, Oliver Bearman, Franco Colapinto en Liam Lawson. Maar ook vroegere Formule 1-coureurs als Christijan Albers en Giedo van der Garde begonnen ooit bij Van Amersfoort. Net als Jos Verstappen, de vader van Max. Ook Eemnesser Tom Coronel leerde de racekneepjes van Van Amersfoort.
De documentaire over 50 jaar Van Amersfoort Racing is vanaf volgende maand te zien bij streamingdienst Viaplay. Fans kunnen daarnaast het jubileumboek aanschaffen, een 304 pagina’s tellend werk vol foto’s, verhalen en achtergrondinformatie. Op 29 november vindt in de fabriek in Zeewolde een signeersessie plaats, waarbij Frits van Amersfoort het boek persoonlijk ondertekent. En alsof dat nog niet genoeg is zullen in het Louwman Museum in Den Haag van 19 december tot en met 18 januari tien oude auto’s van Van Amersfoort Racing te bewonderen zijn.
Bron: https://www.gooieneemland...re-planeet/106342451.html

[ Voor 6% gewijzigd door PalingDrone op 20-11-2025 14:13 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

https://www.bbc.co.uk/sport/formula1/articles/c4gpg757j2lo

Felipe Massa mag door met zijn rechtszaak tegen de FIA qua schadevergoeding, maar niet voor een declaratie dat hij de terechte kampioen zou zijn geweest.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:22

Vuvuzela

My spire is forming

I served in a company of heroes.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Toto heeft ~260 miljoen Euro binnengeharkt bij de verkoop van 15% van zijn aandelen.

https://www.nu.nl/formule...des-aan-george-kurtz.html

George Kurtz is van CrowdStrike.

[ Voor 9% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-11-2025 01:04 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-12 22:06
spuit elf

[ Voor 93% gewijzigd door Jasphur op 25-11-2025 08:43 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:24

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Wat is er van waar, van de geruchten, dat Horner in 2026 TP wordt bij Aston Martin?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:42
Sepp14 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:46:
Wat is er van waar, van de geruchten, dat Horner in 2026 TP wordt bij Aston Martin?
Nog helemaal niks.Naast Horner zouden ook voormalig Aston Martin CEO Whitmarsh, Andreas Seidl en Mattia Binotto benaderd zijn om Andy Cowell als CEO te vervangen.

Whitmarsh heeft al bedankt. Aangezien Lawrence Stroll achter de schermen de team principal is zou Horner mogelijk niet in een ondergeschikte rol willen en daarmee juist een risico zijn. De veilige keus zou Seidl zijn. Van Cowell wordt gezegd dat hij een andere rol krijgt, mogelijk bij de motorenafdeling of ontslag.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:24

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Chocoball schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
[...]

Nog helemaal niks.Naast Horner zouden ook voormalig Aston Martin Whotmarsh, Andreas Seidl en Mattia Binotto benaderd zijn om Andy Cowell als CEO te vervangen.

Whitmarsh heeft al bedankt. Aangezien Lawrence Stroll achter de schermen de team prncipal is zou Horner mogelijk niet in een ondergeschikte rol willen en daarmee juist een risico zijn. De veilige keus zou Seidl zijn. Van Cowell wordt gezegd dat hij een andere rol krijgt, mogelijk bij de motorenafdeling of ontslag.
Zag zoveel breaking posts dat ik toch wel ging twijfelen.
d:)b

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
Sepp14 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:13:
[...]

Zag zoveel breaking posts dat ik toch wel ging twijfelen.
d:)b
De Britse pers had niks anders te schrijven tot 259 minuten na de grand prix an Las Vegas. :)

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-12 22:06
evilution schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:48:
[...]

Serieus? Twee posts boven je 8)7
Argh |:( , ik heb mijn cookies disabled dus ik zie geen thumbnails. Slecht excuus I know.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:07:
[...]

Nog helemaal niks.Naast Horner zouden ook voormalig Aston Martin CEO Whitmarsh, Andreas Seidl en Mattia Binotto benaderd zijn om Andy Cowell als CEO te vervangen.
Lijkt me dat Binotto ook wel doorgestreept kan worden. CTO van Sauber / Audi en heeft vast de keuze gekregen om daar TP te worden maar daarvoor bedankt (waarna Wheatly het geworden is). Nadat hij uiteraard al TP bij Ferrari is geweest.

• StefanVerkerk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-12 13:01
Voor de filmliefhebbers die ook gek zijn van videogear, een geweldige video van MAKE. ART. NOW.

• PalingDrone
  • Niet online
Newey de verse TP van AMR?
't is wel ff wat anders voor de man die luchtstromen ziet en daarop WDC winnende auto's ontwerpt.
Meer een management functie, naja weer 's wat anders

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
PalingDrone schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:01:
Newey de verse TP van AMR?
't is wel ff wat anders voor de man die luchtstromen ziet en daarop WDC winnende auto's ontwerpt.
Meer een management functie, naja weer 's wat anders
Dit wordt ook al besproken in het gewone F1 topic :)

per aspera ad astra

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-12 22:39
Oud-Formule 1-coureur Adrian Sutil is door de Duitse politie opgepakt tijdens een internationale politieactie, zo melden de Duitse media. De 42-jarige voormalig coureur voor onder meer het team van Sauber wordt verdacht van fraude en verduistering. Sutil heeft publiekelijk nog niet gereageerd op de aanklachten.

Adrian Sutil reed tussen 2007 en 2014 in de Formule 1 als coureur voor de teams van Spyker, Force India en Sauber. Heel succesvol was de Duitser niet in de koningsklasse; het ereschavot behaalde hij namelijk nooit. Sutil heeft zelfs het record voor meeste F1-starts zonder een podiumplaats – 128 in totaal – nog in handen.
https://www.formule1.nl/n...gearresteerd-voor-fraude/

Yuki Tsunoda moet nog een tijdje in F1 blijven en GEEN podium halen om Sutil in te halen:
1 SUTIL Adrian 128 races
2 MARTINI Pierluigi 118
3 ALLIOT Philippe 109
4 TSUNODA Yuki 109
https://www.statsf1.com/e...ilote/gp/sans-podium.aspx

[ Voor 17% gewijzigd door U123456 op 30-11-2025 09:29 ]

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Sutil heeft zelfs het record voor meeste F1-starts zonder een podiumplaats – 128 in totaal – nog in handen.
Uh, ene Hülkenberg heeft dat record toch? (239).

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:40
Illegal_Alien schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:39:
[...]

Uh, ene Hülkenberg heeft dat record toch? (239).
Het is maar hoe je het ziet, maar die heeft z'n podium gehaald :D

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Waarom is Het Stamcafe niet live?

Vraag mij echt af of mensen wel naar Vrooom kijken? Ik vind het iets te druk.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Niet doorgeklikt, maar de titel is wel erg voorbarig zo het jaar voor een grote rule change.

PSN

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

YakuzA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:08:
[...]

Niet doorgeklikt, maar de titel is wel erg voorbarig zo het jaar voor een grote rule change.
het is peter windsor, imho een van DE beste analysten binnen het F1 circus. (zo niet de beste) zijn video's kijk ik altijd na de race of een sessie. in mijn optie de meest uitgebreide en neutrale analyse van race/training/qualy

zijn inhoud zijn zeker geen clickbait / sensatie artikelen

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

himlims_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:19:
[...]

het is peter windsor, imho een van DE beste analysten binnen het F1 circus. (zo niet de beste) zijn video's kijk ik altijd na de race of een sessie. in mijn optie de meest uitgebreide en neutrale analyse van race/training/qualy

zijn inhoud zijn zeker geen clickbait / sensatie artikelen
Het is niet van Windsor zijn kanaal, dus hij zal daar vast als gast zijn om op deze opruiende stelling te reageren oid?

PSN

• RobertMe
Dat had ik ook al lang gedacht. Die doet gewoon een Rosbergje en kondigt na AD zijn vertrek aan.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

YakuzA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:32:
[...]

Het is niet van Windsor zijn kanaal, dus hij zal daar vast als gast zijn om op deze opruiende stelling te reageren oid?
slot betoog is best volledig onderboud zo lijkt me

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

himlims_ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:35:
[...]

slot betoog is best volledig onderboud zo lijkt me
Zal vanavond eens kijken als ik tijd heb.

Heb altijd al de indruk gehad dat Lewis gewoon niet zijn mojo kan vinden met de huidige generatie auto's 2022-2025.
Denk dat hij sowieso wel volgend jaar de nieuwe reglementen wil proeven om te zien of hij daar wel weer de magic touch kan vinden.

PSN

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

RobertMe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:34:
[...]

Dat had ik ook al lang gedacht. Die doet gewoon een Rosbergje en kondigt na AD zijn vertrek aan.
Dat zou wel een leuke zijn. Wie gaat dan zijn plaats in nemen...

Sys Specs

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Danfoss schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:38:
[...]

Sainz :+

PSN

• RobertMe
Danfoss schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:38:
[...]

Bearman? Is een Ferrari junior en doet het voor een (semi) rookie best prima.

• becopol
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 19:26
YakuzA schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:08:
[...]

Het lijkt er toch sterk op dat Hamilton niet kan wennen aan een nieuwe auto. Dus dat maakt het vooruitzicht niet bepaald beter. Ben bang, en ik zeg dit zelf als 40+, dat Hamilton te oud is voor iets nieuws.

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:56
Toch een smerig gedoe van Redbull jegens Antonelli.. En maar roepen om respect.

Jammer ook want Max en Kimi zijn gwn heel goed samen

• RobertMe
dglavimans schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:20:
Toch een smerig gedoe van Redbull jegens Antonelli.. En maar roepen om respect.

Jammer ook want Max en Kimi zijn gwn heel goed samen
He huh wat?

Ja, GP heeft wat geroepen in the heat of the moment dat FOM heeft uitgezonden en Helmut heeft na dd race nog wat geroepen. Red Bull heeft daarvoor gisteren al lang en breed excuses aangeboden.

En de FIA heeft natuurlijk ook boter op hun hoofd:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/fia-after-qatar-v0-k1lm8qp0ar4g1.jpeg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=ff636fc3e214070b9dfd8708661e52ee93b6ff4a
(Vooral in Qatar)

En Latifi, Masi, Glock, ... (waarbij het dus voor twee personen juist om de Mercedes fanboys ging) kunnen hier ook over mee praten. Dit is dus ook (helaas!) gedrag van alle tijden.

Edit:
En op F1TV gaf DC al veeel eerder aan van "zou me niks verbazen als Antonelli Norris langs laat / langs moet laten. Als Mercedes sta je er toch niet goed op als een Honda powered coureur het WDC wint i.p.v. een Mercedes powered coureur".
Vervolgens komt dan ineens de "inhaalactie" halverwege in beeld en roepen ze ook met z'n drieën in koor "zie je wel".

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 02-12-2025 13:04 ]

• becopol
Het is allemaal onzin. Antonelli maakte gewoon een fout of werd in een fout geforceerd. Het grootste 'slachtoffer' is niet eens Max, het grootste slachtoffer is Piastri. Dit kan door die 2 punten straks in een positie komen waarbij het team gaat kiezen of hij Max mag inhalen om zelf het WDC binnen te halen of Norris moet laten inhalen om hem het WDC te laten winnen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:30

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@becopol Die twee punten verandert niets daaraan, dezelfde situatie heb je als Lando nu 2 punten lager had gestaan in het klassement. Sterker nog, het verergt de situatie. Met 2 punten minder wint Max op P1 en lando op P3 met Oscar ertussen. Nu moet Lando P4 staan, als Oscar dan op P2 ligt moet hij 2 plekken terugvallen om Lando het WDC te gunnen, ipv 1 in de P1..P3 situatie.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Piggen

Lekker bakkie

RobertMe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:37:
[...]

He huh wat?

Ja, GP heeft wat geroepen in the heat of the moment dat FOM heeft uitgezonden en Helmut heeft na dd race nog wat geroepen. Red Bull heeft daarvoor gisteren al lang en breed excuses aangeboden.
Ik ga niet zelf mee in het ´heat of the moment´-argument. Max ligt ruim voor, dus dat is niet spannend. Ik kan me voorstellen dat het nog spannend is waar Lando eindigt, maar om dan als ervaren race engineer te zeggen dat het lijkt alsof Kimi hem voorbij laat, dat is waardeloos. Helmut is sowieso een notoire shit stirrer, maar GP moet ook veel beter weten. Het kwaad is dan al geschied.
Edit:
En op F1TV gaf DC al veeel eerder aan van "zou me niks verbazen als Antonelli Norris langs laat / langs moet laten. Als Mercedes sta je er toch niet goed op als een Honda powered coureur het WDC wint i.p.v. een Mercedes powered coureur".
Vervolgens komt dan ineens de "inhaalactie" halverwege in beeld en roepen ze ook met z'n drieën in koor "zie je wel".
Dit is gewoon niet waar. Het deed al geen belletje rinkelen, dus ik heb het moment nog even teruggekeken op F1TV. DC - die in het begin inderdaad al die rare opmerking maakte - zegt twijfelend ¨it looks like Kimi moved over¨, maar de anderen reageren daar niet eens op, laat staan dat het ¨in koor¨ is.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 03-12-2025 01:52 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
Piggen schreef op woensdag 3 december 2025 @ 01:11:
[...]

Ik ga niet zelf mee in het ´heat of the moment´-argument. Max ligt ruim voor, dus dat is niet spannend. Ik kan me voorstellen dat het nog spannend is waar Lando eindigt, maar om dan als ervaren race engineer te zeggen dat het lijkt alsof Kimi hem voorbij laat, dat is waardeloos. Helmut is sowieso een notoire shit stirrer, maar GP moet ook veel beter weten. Het kwaad is dan al geschied.
Het is juist heel spannend omdat de positie van Norris bepaalt wat ie volgende race moet doen om het WDC binnen te halen. En aangezien Max inderdaad ver voor stond, was het meest spannende of Norris nog voorbij Antonelli kon komen of niet. Ik weet daarbij niet wat GP precies ziet, maar uit de beelden die ik zag leek het ook heel sterk dat Kimi aan de kant was gegaan. Pas in een veel latere herhaling zag je dat ie inderdaad een (2) foutje(s) had gemaakt.

Die opmerking van GP tijdens de race snap ik dus prima, die reageert op wat ie (niet) ziet. Dat Helmut ook daarna nog hetzelfde zei vind ik wel slecht, die zou zijn mond moeten houden totdat hij de beelden had gezien.

[removed]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:38

hamsteg

Species 5618

redwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:49:
[...]

Het is juist heel spannend omdat de positie van Norris bepaalt wat ie volgende race moet doen om het WDC binnen te halen. En aangezien Max inderdaad ver voor stond, was het meest spannende of Norris nog voorbij Antonelli kon komen of niet. Ik weet daarbij niet wat GP precies ziet, maar uit de beelden die ik zag leek het ook heel sterk dat Kimi aan de kant was gegaan. Pas in een veel latere herhaling zag je dat ie inderdaad een (2) foutje(s) had gemaakt.

Die opmerking van GP tijdens de race snap ik dus prima, die reageert op wat ie (niet) ziet. Dat Helmut ook daarna nog hetzelfde zei vind ik wel slecht, die zou zijn mond moeten houden totdat hij de beelden had gezien.
F1TV was ook wel suggestief, het voorbij gaan werd wel getoond, de gemaakte fout werd pas ruim na de race getoond.

... gecensureerd ...

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:48
Ook al had Antonelli norris voor laten gaan.

Hoe vaak heeft een Racing bulls wel niet een RBR voorbij laten gaan.

Kleine kanttekening. In de basis ben ik er voor dat niemand elkaar voorlaat. Maar als een RB een RBR voor kan laten. Waarvoor een ander niet.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Shinji
  • Nu online
Edgenumber schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:36:

Kleine kanttekening. In de basis ben ik er voor dat niemand elkaar voorlaat. Maar als een RB een RBR voor kan laten. Waarvoor een ander niet.
Dat is met elk team naar de top teams, de laatste paar jaren krijgen ze dan gewoon te horen "this is not our fight". Dus RB laat ook regelmatig een MCL er gewoon langs.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:10
Edgenumber schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:36:

Het ligt er voor mij vooral aan waar en wanneer het gebeurd. Als het gaat om iemand waarvan je weet dat ie je toch wel voorbij komt en het om niet belangrijke plekken gaat, is er weinig aan de hand. Antonelli liet 'm b.v. eerder heel makkelijk voorbij toen het gewoon geen zin had om het gevecht aan te gaan. Nu ging het echter om een belangrijke plek (voor beiden) en dan moeten ze gewoon racen.

[removed]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06

Piggen

Lekker bakkie

redwing schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:49:
[...]

Je hoeft me niet uit te leggen dat Lando´s positie voor het WDC uitmaakt, ik kom niet net uit een ei ;) - ik zeg nog dat daar dan nog de spanning zit.

Ik blijf het gewoon maf vinden. ´Norris zit opeens voor Kimi en we zagen Kimi en halve seconde langzaam rijden, hij zal ´m wel hebben voorgelaten´. En zoals een ander al zei, de laatsten die iets voor voorlaten mogen zeggen is RBR. Maar goed, excuses zijn aangeboden en gebeurd is gebeurd. Ik ben alleen niet zo lief voor GP als sommigen :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:59

alienfruit

the alien you never expected

Ik ga er gewoon vanuit dat Tsunado een opleving krijgt in zijn laatste race voor Red Bull en zicht in de buurt van de McLaren's kwalificeert en vervolgens Norris van de baan sjorst en dat het vervolgens een gevecht wordt tussen Piastri en Verstappen. Maar ik ga daar nu maar eens lekker over dromen

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:51
alienfruit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:00:
Ik ga er gewoon vanuit dat Tsunado een opleving krijgt in zijn laatste race voor Red Bull en zicht in de buurt van de McLaren's kwalificeert en vervolgens Norris van de baan sjorst en dat het vervolgens een gevecht wordt tussen Piastri en Verstappen. Maar ik ga daar nu maar eens lekker over dromen
Als dat gebeurt, dan ga ik een week of twee naar een onbewoond eiland. Ik wil me alle heisa eromheen op social media en nieuwssites niet eens voorstellen. _O-

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

alienfruit schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:00:
Die is zelfs bij bocht 1 niet eens in de buurt om een Kyvat torpedo move te doen.. :X

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:46
_Apache_ schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:52:
[...]

Die is zelfs bij bocht 1 niet eens in de buurt om een Kyvat torpedo move te doen.. :X
Misschien is er iemand die een Bottas-strike kan uitvoeren op die vruchten. :+

• RobertMe
[...]

Je hebt de sprint van Qatar gemist? ;)

Ik denk eerder dat die daar in T1 juist te voorzichtig was en Norris anders had kunnen inhalen.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://www.openwheelworl...IndyCar_vs_Formula_1_cars

^- vond dit wel een leuk schrijven; verschillen tussen indy en f1

• becopol
Kort samengevat: de Amerikaanse Indycar mist de finesse van de Europese F1. Zoals letterlijk met alles vanuit de VS.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:59

alienfruit

the alien you never expected

Mawlana schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:03:
[...]

Als dat gebeurt, dan ga ik een week of twee naar een onbewoond eiland. Ik wil me alle heisa eromheen op social media en nieuwssites niet eens voorstellen. _O-
In mijn dromen won Verstappen ;) De heisa in Britse nieuwssites die lezen we toch niet :+
Maar het zou leuk zijn, haha
[...]
Tuurlijk wel het is zijn laatste race voor Red Bull!

[ Voor 24% gewijzigd door alienfruit op 04-12-2025 13:10 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
- n.m. -

[ Voor 110% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 07-12-2025 15:43 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-12 11:33

Format-C

Tracing Rays

Lees net dat Helmut Marko vertrekt uit de F1.

Zal dit nog gevolgen hebben voor de toekomst van Verstappen? Na 2026?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• RobertMe
Format-C schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:41:
Lees net dat Helmut Marko vertrekt uit de F1.

Zal dit nog gevolgen hebben voor de toekomst van Verstappen? Na 2026?
Dat zal wel van veeel meer zaken af hangen. Zoals de prestaties van het team in 2026. Maar ook de functie / samenwerking met GP (want ook daar wordt over gesproken, niet weg, wel mogelijk weg als race engineer).

Waarbij GP dan wel "vrijwillig" is, dus daar zal Verstappen zijn contract niet aan op hangen ("als GP weg is ben ik ook weg"). Marko zal wel half gedwongen zijn. Maar dat kon ook echt niet meer (en voor Oostenrijk, en wellicht ook wel het Verstappen kamp, was Qatar en de opmerkingen over Antonelli weer een stok om mee te slaan).

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-12 11:33

Format-C

Tracing Rays

We gaan het zien. Het zal idd meer afhangen van de prestaties van red bull in 2026.

Ik zou Verstappen wel in een Ferrari willen zien.

Maar of dat ooit gebeurt.... O-) Feit is wel dat een hoop "sleutel mensen" (in het verleden tenminste) Red Bull verlaten.

We gaan het allemaal wel zien. Nu eerst 3 maanden "rust". En nog wat tests. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Format-C op 08-12-2025 22:12 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 / Team M2 1TB SSD/ MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:35
Format-C schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:09:
Ik zou Verstappen wel in een Ferrari willen zien.
Heb je zijn race op de Nordschleife niet gezien. Daar reed hij in een Ferrari... ;)

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:53
RogerSch schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:25:
[...]

Heb je zijn race op de Nordschleife niet gezien. Daar reed hij in een Ferrari... ;)
Heb je niet gezien dat we in het F1 Randzaken topic zitten? ;)

Join het GoT Pulse-Team!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:35
Denman schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:27:
[...]

Heb je niet gezien dat we in het F1 Randzaken topic zitten? ;)
Jazeker maar er zijn meer posts in dit topic die gaan over de Nordschleife en lange afstand racen...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:06

Wok

Dakloos...

Er gaat nog een pre-season bommetje vallen denk ik.... Max stopt. :-o

Een vertrek van Marko zal niet de directe aanleiding zijn (al heeft team Verstappen wel verklaard loyaal te zijn aan Marko), maar ook de positie van GP staat ter discussie... Niet zozeer dat GP eruit zou gaan, maar wel dat-ie een andere rol gaat krijgen binnen het team en dus niet meer de race engineer gaat zijn van Max. Max is volgens mij altijd vrij uitgesproken geweest over zijn samenwerking met GP: if he goes, I go.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:35
In ander topic ook al benoemd, maar de positie wisseling van GP is ook op eigen initiatief vanwege privé omstandigheden van GP. (om deze reden is hij ook een aantal races niet aanwezig geweest dit seizoen)

En Verstappens zijn inderdaad loyaal aan Marko, maar dat werd gesteld toen er geruchten waren over een gedwongen vertrek van MArko bij RedBull. Als Helmut er zelf voor kiest dat het mooi is geweest (de man is 82!!) dan kan ik me niet voorstellen dat Verstappen zegt: "Dan stop ik er ook mee"

Eric, Signing off !!

• RobertMe
In de krant staat nu weer dat Marko afgelopen zomer eerst Lindblad heeft getekend zonder overleg met / tegen de wens van Oostenrijk, die er nog niet over uit waren of ze hem wilden hebben. En daarna zou hij ook nog een Alex Dunne hebben getekend die Oostenrijk al helemaal niet wilde hebben. Waarna ze zijn contract weer hebben moeten afkopen.

En dus ook impliciet dat Marko er uit is gegooid.

• RobertMe
Het is maar goed dat de GP van Canada niet aan het eind van het seizoen gehouden wordt. Zo ziet het er nu uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/dhn1bggo536g1.jpeg

Alhoewel Verstappen er vast wel raad mee zou weten:

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:49
RobertMe schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:32:
Het is maar goed dat de GP van Canada niet aan het eind van het seizoen gehouden wordt. Zo ziet het er nu uit:

[Afbeelding]

Alhoewel Verstappen er vast wel raad mee zou weten:
[YouTube: On Board with Max Verstappen in the snow at Kitzbühel]
Sneeuwkettingen eronder en gaan met die banaan.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:39
Gelukkig is Max kampioen statistieken omver te werpen van de Formule 1.
:X

Of naar Aston Martin gaan ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyl0ZvZ7_QnzxGIyEVJJj_V5oKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYzgAyQgdfC9FgBUozCnBdKC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 09-12-2025 18:54 ]

• PalingDrone
  • Niet online
d-vine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:53:

Of naar Aston Martin gaan ;)

[X]
[Afbeelding]
Lekkere driftbochtjes daar in Montreal!

Eerst maar eens kijken hoe ALO het volgend seizoen doet in de AM-Honda-Newey combinatie, mocht hij in z'n laatste jaar voor z'n pensioen (waarin hij wat meer tijd met z'n a.s. kleine kan doorbrengen) gewoon om het WDC kunnen strijden dan zal het mij helemaal niet verbazen als VER z'n RBR truukje gewoon bij AM Honda voortzet.
WDC worden in een Newey auto.
Scheelde nu ook maar een paar puntjes terwijl dat halve team al behoorlijk uiteen gevallen was. Benieuwd wat die Simtek Ford motor volgend jaar gaat doen, bij Honda weet 'ie inmiddels wel dat die blokken uiterst betrouwbaar zijn, Ford moet zich eerst maar eens bewijzen, verwacht vaker een plofje dan met een Honda iig.

• RobertMe
d-vine schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:53:

Of naar Aston Martin gaan ;)

[X]
[Afbeelding]
Is dit trouwens niet gewoon een smalle weergave van een bredere statistiek?

WDCs worden vaak op rij gewonnen (of eenmalig). Dus één keer een goede auto kan al betekenen dat je sneller 2 jaar achter elkaar kampioen bent. Waarbij er ook maar vrij weinig coureurs zijn die met meerdere teams kampioen zijn geworden (Hamilton en Schumacher in het recente verleden). Dus deze statistiek zal ook van toepassing zijn op andere designers. (Waarbij op basis van "Schumacher nam half Benneton mee naar Ferrari" wellicht Rory Byrne ook van Benneton kwam? En Brawn sowieso).

Daarnaast zegt het ook niks over de "waarom". Volgens mij is Hakkinen bv gestopt met sabbatical gegaan terwijl hij nog in een Newey auto reed? Die is dus "gewoon geen kampioen meer geworden", en lag het dus niet aan de designer. Hij is bij wijze van geen kampioen geworden omdat hij in een Newey auto reed, niet omdat hij na zijn kampioenschap niet meer in een Newey auto reed.

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

BM

Moderator Spielerij
RobertMe schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:37:
[...]

Is dit trouwens niet gewoon een smalle weergave van een bredere statistiek?

WDCs worden vaak op rij gewonnen (of eenmalig). Dus één keer een goede auto kan al betekenen dat je sneller 2 jaar achter elkaar kampioen bent. Waarbij er ook maar vrij weinig coureurs zijn die met meerdere teams kampioen zijn geworden (Hamilton en Schumacher in het recente verleden). Dus deze statistiek zal ook van toepassing zijn op andere designers. (Waarbij op basis van "Schumacher nam half Benneton mee naar Ferrari" wellicht Rory Byrne ook van Benneton kwam? En Brawn sowieso).

Daarnaast zegt het ook niks over de "waarom". Volgens mij is Hakkinen bv gestopt met sabbatical gegaan terwijl hij nog in een Newey auto reed? Die is dus "gewoon geen kampioen meer geworden", en lag het dus niet aan de designer. Hij is bij wijze van geen kampioen geworden omdat hij in een Newey auto reed, niet omdat hij na zijn kampioenschap niet meer in een Newey auto reed.
Lies, Damn lies and statistics ;)

Als je maar creatief genoeg naar allerlei cijfers kijkt kun je overal leuke feitjes en statistieken vandaan halen. Wmb is dit er 1 van :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• heerhaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:14
PalingDrone schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:09:
[...]

Lekkere driftbochtjes daar in Montreal!

Eerst maar eens kijken hoe ALO het volgend seizoen doet in de AM-Honda-Newey combinatie, mocht hij in z'n laatste jaar voor z'n pensioen (waarin hij wat meer tijd met z'n a.s. kleine kan doorbrengen) gewoon om het WDC kunnen strijden dan zal het mij helemaal niet verbazen als VER z'n RBR truukje gewoon bij AM Honda voortzet.
WDC worden in een Newey auto.
Scheelde nu ook maar een paar puntjes terwijl dat halve team al behoorlijk uiteen gevallen was. Benieuwd wat die Simtek Ford motor volgend jaar gaat doen, bij Honda weet 'ie inmiddels wel dat die blokken uiterst betrouwbaar zijn, Ford moet zich eerst maar eens bewijzen, verwacht vaker een plofje dan met een Honda iig.
Ik ben bang dat je Aston Martin hier overschat, ik zie het echt niet gebeuren dat zij een serieuze strijd gaan doen op de titel kan ik moeilijk geloven, sowieso vind ik aanhouden van de zoon van de baas voor al bijna een decennium niet bepaald getuigen van een winnaarsmentaliteit.

Maar vooral denk ik dat de invloed die Newey zal hebben op de auto hier enigszins beperkt blijft, althans niet in de zin dat AM nu plots met de beste aero op de grid aankomt volgend jaar. Bovenal om Newey's rol in het team niet technisch is maar bestuurlijk, dit keer zit hij niet achter de papieren te tekenen maar heeft hij een nieuwe taak in simpelweg het team leiden. Kan hij zeker goed in zijn verder maar het is wel een nieuwe uitdaging.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

heerhaan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
[...]
Ik ben bang dat je Aston Martin hier overschat, ik zie het echt niet gebeuren dat zij een serieuze strijd gaan doen op de titel kan ik moeilijk geloven, sowieso vind ik aanhouden van de zoon van de baas voor al bijna een decennium niet bepaald getuigen van een winnaarsmentaliteit.
Ik krijg een beetje het gevoel dat volgend jaar misschien wel zo'n Brawn jaar kan worden, waar er 1 team de plank zo goed raakt dat ze in de 1e helft van het seizoen het kampioenschap al vrijwel binnen kunnen slepen :P

PSN

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:58
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Ik krijg een beetje het gevoel dat volgend jaar misschien wel zo'n Brawn jaar kan worden, waar er 1 team de plank zo goed raakt dat ze in de 1e helft van het seizoen het kampioenschap al vrijwel binnen kunnen slepen :P
De plank goed raken kan ook een DSQ opleveren :+

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
heerhaan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:42:
[...]

Maar vooral denk ik dat de invloed die Newey zal hebben op de auto hier enigszins beperkt blijft, althans niet in de zin dat AM nu plots met de beste aero op de grid aankomt volgend jaar. Bovenal om Newey's rol in het team niet technisch is maar bestuurlijk, dit keer zit hij niet achter de papieren te tekenen maar heeft hij een nieuwe taak in simpelweg het team leiden. Kan hij zeker goed in zijn verder maar het is wel een nieuwe uitdaging.
Volgens mij zag ik kort na de aankondiging van Newey als team principal ergens een quote van hem voorbijkomen dat hij zijn managementtaken zoveel mogelijk wil delegeren en wil beperken tot de belangrijke beslissingen. Dan kan hij zich verder gewoon met de ontwikkeling van de auto bezighouden.

iRacing Profiel

• heerhaan
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:14
YakuzA schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:28:
[...]

Ik zet mijn geld in op dat de rumoeren over dat de Mercedes motor ver voor staat op de rest kloppen en we ofwel volgend jaar een drie-strijd hebben tussen Norris/Piastri/Russell of dat Russell met twee vingers in zijn neus naar een titel rijdt.

Hoe dan ook ben ik enorm nieuwsgierig naar waar het heengaat maar ik heb wel een beetje mijn twijfels over een paar onderdelen van de nieuwe regulaties.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:29
Hopelijk doet Ferarri weer een keer mee. Ik zou ook graag een battle willen zien tussen Lec en Ham. Denk dat dat er iets anders aan toe zal gaan dan bij Pia en Nor.

• PrimaPlan
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12:00
Arvado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:39:
Hopelijk doet Ferarri weer een keer mee. Ik zou ook graag een battle willen zien tussen Lec en Ham. Denk dat dat er iets anders aan toe zal gaan dan bij Pia en Nor.
Zou ik ook echt gaaf vinden. Wat je ook van Hamilton vind, het lijkt me gaaf hem nog een keer te zien in een auto die meedoet voor het podium.

Vooral hoop ik dat de grid weer eens een groter aantal teams heeft dat mee kan doen met de strijd. Het is al jaren tussen twee/drie teams hopelijk worden dat er vijf.

• Damian
  • Laatst online: 13:57

Damian

Insane Obtrusion

Arvado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:39:
Die "battle" was er dit jaar ook niet, waarom zou die er wel zijn als de auto beter is? Dan rijd Leclerc hem nog steeds om de oren.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:57
Sowieso zou het vechten weer eens vooraan mogen komen ipv managen. Nu wordt er amper gevochten zeker niet vooraan. Iedereen is met bandenmanagement, brandstofmanagement etc. bezig en rijdt op safe. De seizoensfinale vond ik het perfecte voorbeeld. Amper echt racen gezien maar strategisch positie rijden. Dat haalt voor mij de lol er wel vanaf.

• NiaX
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:19:
Sowieso zou het vechten weer eens vooraan mogen komen ipv managen. Nu wordt er amper gevochten zeker niet vooraan. Iedereen is met bandenmanagement, brandstofmanagement etc. bezig en rijdt op safe. De seizoensfinale vond ik het perfecte voorbeeld. Amper echt racen gezien maar strategisch positie rijden. Dat haalt voor mij de lol er wel vanaf.
Dan kun je misschien beter niet meer kijken, want dat is al 20+ jaar zo.

• RobertMe
NiaX schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:24:
[...]

Dan kun je misschien beter niet meer kijken, want dat is al 20+ jaar zo.
In 2021 werd er toch echt wel gestreden om P1. En begin 2022 deden Leclerc en Verstappen het nog eens over (incl DRS spelletjes in Jeddah).

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bvanham schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:19:
Dat wordt volgend jaar alleen maar erger doordat ze minder brandstof mee mogen nemen en daardoor meer moeten 'afremmen' op de motor om de accu te laden om uberhaupt het einde te halen.
En einde DRS.

In combi met compleet nieuw ontwerpen zal het een minder jaar worden.

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:26

Bloodclot

Jawier!

IJsbeer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:13:
[...]

Dat wordt volgend jaar alleen maar erger doordat ze minder brandstof mee mogen nemen en daardoor meer moeten 'afremmen' op de motor om de accu te laden om uberhaupt het einde te halen.
En einde DRS.

In combi met compleet nieuw ontwerpen zal het een minder jaar worden.
Je bent wel van DRS af, degene die het beste met een batterij kan werken (oplaad/boost strategie) kan vooraan meedoen met het vechten.

Hoe en wanneer val je aan? Is er realtime info over de batterijcapaciteit bij je tegenstander, als die er niet is, zul je als team moeten gokken om een moment te kiezen om aan te vallen.

Opladen doe je zowel bij het afremmen/coasten, maar ook met slim schakelen in de bochten voor die extra %.

Verder ben ik benieuwd hoe de vuile lucht is, hoop zo weinig mogelijk om toch het volgen aangenamer te maken om zo de batterij optimaal te kunnen benutten.

• Waah
RobertMe schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:09:
[...]

In 2021 werd er toch echt wel gestreden om P1. En begin 2022 deden Leclerc en Verstappen het nog eens over (incl DRS spelletjes in Jeddah).
begin 2022 was top. Totdat Merc begon te miepen over ride height en daarmee onbedoeld Red Bull dominant maakte.

Maar de FIA is zeker niet vrij. De auto's konden goed volgen omdat dirty air een stuk minder aanwezig was. Dat zag je in Jeddah inderdaad heel goed. Maar vervolgens begon men weer met flapjes en andere zaken te ouwehoeren en dat is gewoon toegelaten... Waardoor het nu weer volledig terug is.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:57
er komen toch zeker wel oplaadzones op de baan waar dan of de fans voor kunnen zorgen dat hun favoriet kan laden of jijzelf door iets meer risico kunt nemen anders lijkt het niet op de Formule E. En daar wil men toch naartoe ? Hopelijk niet natuurlijk..

• Arvado
Damian schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:13:
[...]

Die "battle" was er dit jaar ook niet, waarom zou die er wel zijn als de auto beter is? Dan rijd Leclerc hem nog steeds om de oren.
Lec zat al jaren in die auto en Ham kwam net. Die auto lag hem gewoon ook niet. Ham is echt niet van het één op andere moment zo slecht als de huidige resultaten doen lijken.

Ik denk sws dat Ham het veel beter doet als hij een auto heeft die vooraan mee doet. Dus nee ik denk niet dan Lec hem zo nog maar om de oren rijd als ze een kampioenschaps auto hebben.

Pia en al helemaal Nor zijn gewoon btj brave jongetjes, Lec en Ham veel meer kemphanen dus dat zou veel leuker worden. Die kun je niet zo managen.

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Lec+Ham+Rus+Ver is vuurwerk van het formaat supernova. 8)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arvado schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:46:
[...]
Lec zat al jaren in die auto en Ham kwam net. Die auto lag hem gewoon ook niet. Ham is echt niet van het één op andere moment zo slecht als de huidige resultaten doen lijken.

Ik denk sws dat Ham het veel beter doet als hij een auto heeft die vooraan mee doet. Dus nee ik denk niet dan Lec hem zo nog maar om de oren rijd als ze een kampioenschaps auto hebben.

Pia en al helemaal Nor zijn gewoon btj brave jongetjes, Lec en Ham veel meer kemphanen dus dat zou veel leuker worden. Die kun je niet zo managen.
Ham is juist wel 'ineens' sinds de 2022 reglementen zo slecht ;)
Zowel in de Merc als in de Fer stijgt hij niet meer boven zijn teammate uit in dit ground effect era.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2025 14:01 ]

PSN

• Arvado
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:00:
[...]

Ham is juist wel 'ineens' sinds de 2022 reglementen zo slecht ;)
Zowel in de Merc als in de Fer stijgt hij niet meer boven zijn teammate uit in dit ground effect era.
Enigszins waar, wellicht liggen de groundeffect auto's hem niet. Overigens was hij is 2023 dan weer een stuk beter dan Russel en 2024 scheelde het niks.

Maar jij denkt dat een coureur ineens zijn talent kan verliezen dan?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Arvado schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:29:
[...]
Enigszins waar, wellicht liggen de groundeffect auto's hem niet. Overigens was hij is 2023 dan weer een stuk beter dan Russel en 2024 scheelde het niks.

Maar jij denkt dat een coureur ineens zijn talent kan verliezen dan?
Nee, dat zeg ik ook niet. Ham lijkt gewoon zijn mojo niet vinden met de ground effect auto.

Of dat is omdat die niet de goede balans of stabiliteit geven, niet genoeg onder of over stuur.
Of teveel zich een kangoeroe voelt.
Hij kan gewoon met deze auto karakteristiek zich niet onderscheiden van de grijze middenmoot lijkt het.

Net zoals webber nooit kon wennen aan de coanda diffuser waarvoor je in de bocht gas bij moest blippen.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-12-2025 15:33 ]

PSN

• Waah
YakuzA schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:32:
[...]

Nee, dat zeg ik ook niet. Ham lijkt gewoon zijn mojo niet vinden met de ground effect auto.

Of dat is omdat die niet de goede balans of stabiliteit geven, niet genoeg onder of over stuur.
Of teveel zich een kangoeroe voelt.
Hij kan gewoon met deze auto karakteristiek zich niet onderscheiden van de grijze middenmoot lijkt het.

Net zoals webber nooit kon wennen aan de coanda diffuser waarvoor je in de bocht gas bij moest blippen.
De Merc was ook een auto die heel stabiel was. Men riep in die tijd altijd dat die "on-rails" liep door de bochten. praktisch geen correcties nodig. Als je een motor hebt die rondjes loopt om de rest van het veld kun je dat makkelijker doen dan wanneer je echt concurrentie hebt.

Aanpassingsvermogen is het sleutelwoord. Ik ben benieuwd of Hamilton zich straks kan aanpassen aan de wagen. Of dat we op dezelfde route verder gaan.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
Jullie kijken bij Hamilton verkeerd. Hamilton en huidig Ferrari team is gewoon niets, net als dat Verstappen er niets uit zal krijgen. De communicatie en strategie bij Ferrari is om te janken. Hoe goed je als courreur ook bent. Leclerc draait al meerdere jaren mee maar de memes zijn er niet voor niets. Kijk naar Bono met Hamilton of GP met Max. Zoveel meer duidelijkheid in communicatie en actie/reactie.

• RobertMe
Kadett schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:55:
Jullie kijken bij Hamilton verkeerd. Hamilton en huidig Ferrari team is gewoon niets, net als dat Verstappen er niets uit zal krijgen. De communicatie en strategie bij Ferrari is om te janken. Hoe goed je als courreur ook bent. Leclerc draait al meerdere jaren mee maar de memes zijn er niet voor niets. Kijk naar Bono met Hamilton of GP met Max. Zoveel meer duidelijkheid in communicatie en actie/reactie.
Jij denkt dat Hamilton de laatste drie races Q1 niet uit kwam omdat de communicatie slecht is? Want lijkt mij dat het dan juist iets minder belangrijk is. En in de race reed die toch wel weer aardig naar voren (top 10 finishes).

De communicatie en "Ferrari" zal vast niet mee helpen om het maximale er uit te halen. Maar dan nog is 3x op rij in Q1 er uit vliegen schandalig. (Voor elke Ferrari coureur, laat staan een zevenvoudig WDC).

• Shinji
  • Nu online
Daarbij qua strategie waren ze afgelopen jaar best prima volgens mij. Ze gingen in Qatar in elk geval netjes de pits in ronde 7 ;)

Daar lijkt wel wat meer rust in gekomen sinds Vasseur.

Nu staat er natuurlijk ook geen druk van een mogelijk kampioenschap ofzo maar toch.

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Voor wie het interesseert, de FIA Awards zijn nu live:

• Waah
Kadett schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:55:
Sinds de nieuwe regs is Hamilton het wel kwijt. Dat is niet alleen van het laatste jaar. Merc was het 2e team na Red Bull kwa pace. En dat kwam die nauwelijks boven Russel uit (if that). Hij is verkast naar Ferrari wat een slechter team is, maar het zit ook dichter bij elkaar. Waardoor die meer door de mand zakt als dat die andere jaren had gedaan. Leclerc kan gewoon beter met een lastige auto overweg.

Hamilton heeft nog nooit met een lastige auto ov3rweg gekunt. Men klaagt graag dat de auto naar Max gebouwd is, omdat die een scherpe auto wil. Maar scherp=snel als je het kan controleren. En dat lukt enkel Max tot nu toe.

Hamilton wil een stabiele auto. Maar dat is geen snelle auto. Ja, als er een raketmotor achterin ligt wel. Maar de motoren zijn nu praktisch gelijk (behalve Renault) en nu komt het op een snelle auto aan. En dan heb je weinig aan een hele stabiele auto.

En communicatie is 2 kanten op. Hamilton is ook niet echt duidelijk in wat die nu precies verwacht. Hij verwacht dat die wel iedereen gaat reporten... Maar als ze dan na meerdere keren aangeven wat ze er mee doen wordt die meteen boos.... Het is niet alsof ze continu antwoord gaven. Hamilton is gewoon gefrustreerd. Maar een relatie opbouwen doe je samen. Niet enkel door af te geven op iemand.

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 12-12-2025 19:42 ]

Pagina: 1 ... 70 71 Laatste

Let op:
Enkele regels vooraf:
• Niet op de man
• We houden het fatsoenlijk, dit is dus niet jouw persoonlijke uitlaatklep om te uiten hoe zat jij onder andere Hamilton wel niet bent.
• Geen complottheorieën, bashen op FIA, coureurs of teams
• Onderbouw je posts, geen one-liners om maar een statement te maken.