[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 171 Laatste
Acties:
  • 1.287.594 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 14:13
Het "gratis" mogen repareren van schade onder een rode vlag, als de rijder (mede) schuldig is bevonden moet wat mij betreft aan banden worden gelegd. Met andere woorden. Achteraan herstarten dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Tristan op 21-07-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:26
MaxPelle12 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:46:
[...]
HAM rijdt niet expres tegen max aan. F1 wagens kunnen heel makkelijk een stuurstang of iets anders doorbreken en dan was het voor beide klaar. Het is bijna onmogelijk om zo precies te rijden dat de ander wel schade heeft en de andere niet. Kijk maar eens hoe makkelijk Ocon in de vorige race schade had. Was maar een relatief lichte tik op lagere snelheid dan dit. HAM heeft geluk gehad dat hij niet meer schade had in het begin waardoor hij door kon blijven rijden en heeft nog maals geluk dat er een rode vlag kwam waardoor een aantal dingen konden worden gerepareerd. Dit zijn nu eenmaal de regels. De regels kan je niet zomaar vervangen tijdens het seizoen.
Die regels veranderen continue gedurende het seizoen, dus dat kan op zich makkelijk.

Verder, als je goed gelezen hebt, zeg ik nergens dat Hamilton geen kans op schade had. Wel was de kans dat hij hier niet meer door zou kunnen rijden en Max wel vele malen kleiner dan andersom. Hamilton wist dat ie hier er voorbij moest of het anders van Max zou verliezen. Gezien de maximale straf (waar hij toch geen last van heeft) komt het er dan op neer dat ie of erachter moet blijven, of moet proberen er naast te komen met een enorm risico. Erachter heeft ie verloren, en dat grote risico is er vooral voor Max.

Maar zoals ik al vaker heb gezegd maakt dat ongeluk me niet eens zo heel veel uit. Wel maakt het me uit dat er een directe concurrent van de baan getikt wordt, daarna de veroorzaker schuldig wordt bevonden maar geen enkel gevolg van de straf heeft. En dan gaat er toch iets mis met de strafmaat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Spotmatic schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Lewis HAD al een inherente penalty, door zijn beschadigde voorvleugel. Die penalty werd echter volkomen teniet gedaan door de rode vlag.

Was er geen rode vlag geweest, dan werd er beslist veel minder geklaagd omdat HAM dan ergens rond plaats 10 tot 6 of zo was geëindigd.
Stel dat ie dan op plaats 6 was gekomen, dan had ie alsnog een enorm voordeel gehad van dit ongeluk. Buiten dat is die voorvleugel zijn eigen schuld en mag dat niet mee worden genomen in de strafmaat. Die strafmaat op zich moet al genoeg reden zijn om dit niet te doen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18:50
Spotmatic schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Lewis HAD al een inherente penalty, door zijn beschadigde voorvleugel. Die penalty werd echter volkomen teniet gedaan door de rode vlag.

Was er geen rode vlag geweest, dan werd er beslist veel minder geklaagd omdat HAM dan ergens rond plaats 10 tot 6 of zo was geëindigd.
Volgens Mercedes zelf was HAM zonder rode vlag zelfs uitgevallen, maar zowel altijd had hij weer geluk en kon dat door de rode vlag gerepareerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:21

Spotmatic

Ken sent me

redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:02:
[...]
Stel dat ie dan op plaats 6 was gekomen, dan had ie alsnog een enorm voordeel gehad van dit ongeluk. Buiten dat is die voorvleugel zijn eigen schuld en mag dat niet mee worden genomen in de strafmaat. Die strafmaat op zich moet al genoeg reden zijn om dit niet te doen.
Hij had dan 8 punten gehad i.p.v. 25, geen podiumplek, geen "blessed" rondgerij met de UK vlag, hij zou dan stilletjes via de achterdeur zijn verdwenen.

Ik bedoel niet dat de voorvleugel meegenomen moest worden in de strafmaat, maar dat het op zich al een straf was. Maar de rode vlag deed die "straf" teniet.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Transportman schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Volgens Mercedes zelf was HAM zonder rode vlag zelfs uitgevallen, maar zowel altijd had hij weer geluk en kon dat door de rode vlag gerepareerd worden.
Tuurlijk, en Merc is hierin echt betrouwbaar :P Zoveel schade had ie niet en een voorvleugel hebben ze zo vervangen. Dat ze nu wat meer hebben gedaan lijkt me logisch want tijdens de rode vlag heb je lekker de tijd om alles na te lopen. Ik geloof er alleen niets van dat ie anders uit was gevallen, da's weer typisch zo'n verhaaltje van Merc om te laten zien dat Hamilton er toch ook echt last van had (om daarna wel de GP te winnen...)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-10 13:20
redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Die regels veranderen continue gedurende het seizoen, dus dat kan op zich makkelijk.

Verder, als je goed gelezen hebt, zeg ik nergens dat Hamilton geen kans op schade had. Wel was de kans dat hij hier niet meer door zou kunnen rijden en Max wel vele malen kleiner dan andersom. Hamilton wist dat ie hier er voorbij moest of het anders van Max zou verliezen. Gezien de maximale straf (waar hij toch geen last van heeft) komt het er dan op neer dat ie of erachter moet blijven, of moet proberen er naast te komen met een enorm risico. Erachter heeft ie verloren, en dat grote risico is er vooral voor Max.

Maar zoals ik al vaker heb gezegd maakt dat ongeluk me niet eens zo heel veel uit. Wel maakt het me uit dat er een directe concurrent van de baan getikt wordt, daarna de veroorzaker schuldig wordt bevonden maar geen enkel gevolg van de straf heeft. En dan gaat er toch iets mis met de strafmaat.
Die regels die veranderen zijn vaak een verduidelijking van de regels. Ook dingen zoals de manier van het testen van de achtervleugel mogen ze aan passen tijdens een seizoen. Regels zoals de zwaarte van een straf kan niet zomaar meer of minder worden.
Ham kon niet weten dat 10 seconden de maximale straf is en hij kon ook niet weten dat er een rode vlag kwam waardoor hij wat dingen kon repareren. Mercedes geeft zelf aan dat ze mogelijk waren uitgevallen zonder die rode vlag (ik neem dit aan als de waarheid want zeker weten kan niet). Dus de kans was er dat ze beide waren uitgevallen en dan was er niks veranderd in het kampioenschap. Ook vind ik dat je niet iemand zwaarder een straf mag geven op basis van waar die rijdt. Als Latifi dit had gedaan bij Kimi dan had hij dezelfde straf moeten krijgen en gaat om consistent zijn. Je kan een persoon niet bestraffen omdat die sneller is dan de rest. Dat lijkt me niet eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:58:
[...]
En dat hebben de teams unaniem met elkaar afgesproken: Zij wilden dat de straf afhankelijk is van het vergrijp, niet van hoeveel hinder iemand er van heeft. Iemand die laatste staat kan dus ook een 10 seconden penalty krijgen, ondanks dat het 0 invloed heeft op zijn resultaat.
(de bron moet ik je even schuldig blijven, dat las ik afgelopen zondag, ik zoek nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Transportman schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:05:
Lijkt me nogal overtrokken drama van Mercedes, want de velgen worden gewoon vervangen bij een bandenwissel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:03
Kunnen we stoppen over HAM/VER?

Afgelopen dagen heb ik meer dan 1000 reacties doorgescrolled, omdat er veelal hetzelfde staat. Er gebeurd zoveel meer waar het nu niet over gegaan is, wat daarmee weer zonde is voor de sport en rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxPelle12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-10 13:20
redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk, en Merc is hierin echt betrouwbaar :P Zoveel schade had ie niet en een voorvleugel hebben ze zo vervangen. Dat ze nu wat meer hebben gedaan lijkt me logisch want tijdens de rode vlag heb je lekker de tijd om alles na te lopen. Ik geloof er alleen niet van dat ie anders uit was gevallen, da's weer typisch zo'n verhaaltje van Merc om te laten zien dat Hamilton er toch ook echt last van had (om daarna wel de GP te winnen...)
Volgens mij hadden ze de voorvleugel alleen gelijmd. Maar stel dat die vervangen moest worden in ronde twee dan stond hij achteraan en kreeg vervolgens nog een 10 sec straf. Hoogstwaarschijnlijk had hij nog een pitstop moeten maken dan aangezien een bandenwissel in ronde twee niet gaat lukken tot het eind van de race. Dus toen twee pitstops waarvan beide wel 30 seconden kunnen duren ipv de gebruikelijke 20sesc. Als de race zo was gelopen dan was er denk ik weinig aan de hand. Aangezien dan nog winnen wel heel onwaarschijnlijk lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MaxPelle12 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:19:
[...]
Die regels die veranderen zijn vaak een verduidelijking van de regels. Ook dingen zoals de manier van het testen van de achtervleugel mogen ze aan passen tijdens een seizoen. Regels zoals de zwaarte van een straf kan niet zomaar meer of minder worden.
Ham kon niet weten dat 10 seconden de maximale straf is en hij kon ook niet weten dat er een rode vlag kwam waardoor hij wat dingen kon repareren. Mercedes geeft zelf aan dat ze mogelijk waren uitgevallen zonder die rode vlag (ik neem dit aan als de waarheid want zeker weten kan niet). Dus de kans was er dat ze beide waren uitgevallen en dan was er niks veranderd in het kampioenschap. Ook vind ik dat je niet iemand zwaarder een straf mag geven op basis van waar die rijdt. Als Latifi dit had gedaan bij Kimi dan had hij dezelfde straf moeten krijgen en gaat om consistent zijn. Je kan een persoon niet bestraffen omdat die sneller is dan de rest. Dat lijkt me niet eerlijk.
Nogmaals, ik zeg nergens dat de straf afhankelijk moet zijn van waar iemand rijdt, maar wel dat een straf daadwerkelijk voor iedereen een straf moet zijn. Die 5s/10s straf betekenen voor Ham/Max helemaal niets.

En wat ik al zei over die kans van het uitvallen, de kans dat alleen Max uit zou vallen is vele malen groter. En als dan alsnog beide uit zouden vallen had dat ook weinig uitgemaakt, Ham heeft in de sprintrace al gezien dat ie zeer waarschijnlijk toch al punten zou gaan verliezen. Dus zelfs beide uitvallen was voor hem positief geweest.

Maar terug naar de straf, een directe concurrent er af tikken, schuldig worden bevonden en alsnog de race winnen klopt gewoon niet.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:39

sjaool

Every life should have 9 cats

Ralph88 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:23:

Afgelopen dagen heb ik meer dan 1000 reacties doorgescrolled, omdat er veelal hetzelfde staat. Er gebeurd zoveel meer waar het nu niet over gegaan is, wat daarmee weer zonde is voor de sport en rijders.
Waarom stoppen? Het is nu even een actueel onderwerp. Met de volgende race zakt het vanzelf wel terug naar de achtergrond. Gewoon even geduld hebben. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tleilaxu schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:21:
[...]

En dat hebben de teams unaniem met elkaar afgesproken: Zij wilden dat de straf afhankelijk is van het vergrijp, niet van hoeveel hinder iemand er van heeft. Iemand die laatste staat kan dus ook een 10 seconden penalty krijgen, ondanks dat het 0 invloed heeft op zijn resultaat.
(de bron moet ik je even schuldig blijven, dat las ik afgelopen zondag, ik zoek nog)
Hier zeg ik ook niets over, want daar ben ik het helemaal mee eens. Ik vind het echter van de zotte dat de zwaarste straf zo'n beetje 10s is en we in het hele seizoen al hebben gezien dat die 5s/10s straffen maar zelden echt impact hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MaxPelle12 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Volgens mij hadden ze de voorvleugel alleen gelijmd. Maar stel dat die vervangen moest worden in ronde twee dan stond hij achteraan en kreeg vervolgens nog een 10 sec straf. Hoogstwaarschijnlijk had hij nog een pitstop moeten maken dan aangezien een bandenwissel in ronde twee niet gaat lukken tot het eind van de race. Dus toen twee pitstops waarvan beide wel 30 seconden kunnen duren ipv de gebruikelijke 20sesc. Als de race zo was gelopen dan was er denk ik weinig aan de hand. Aangezien dan nog winnen wel heel onwaarschijnlijk lijkt.
Ham is al vaker van achteraan in de top 3 terecht gekomen. Daarnaast is die classering dan het gevolg van eigen schade en niet de straf. Terwijl die straf alleen al afschrikwekkend genoeg zou moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een nieuwe analyse van Brundle:
I am told by Red Bull there is data to prove Lewis was significantly faster into Copse than at any other time and he would not have made the corner without running wide, and inevitably contacting Max.

Presumably, that will be made publicly available and if Red Bull feel they have 'new evidence' they may well make an appeal to the FIA as to their perceived degree of fault and leniency regarding Hamilton.
https://www.skysports.com...ppen-british-gp-collision

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

JB schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:20:
[...]

Max moet de bocht toch gewoon nemen? Dat deed ie via de racelijn. Had ie rechtdoor moeten rijden?
Hij nam niet eens de racelijn. Die ligt nog 3 meter verder naar binnen. Het verweer van een hoop mensen die vinden dat het race incident is, is dat je Max kunt zien insturen, vervolgens even wachten en daarna weer insturen. Voor mij is dat juist blijk van het feit dat hij Lewis juist ruimte gaf, nadat ie vanuit zijn ooghoek had gezien dat Lewis er zat. Maar goed, het is inmiddels al zo'n grote wirwar van bs, dat mijn mening er weinig meer toe doet.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:36
Dus je wil dat we het niet meer hebben over de kampioenschapskandidaten ? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

Plenkske schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Dus je wil dat we het niet meer hebben over de kampioenschapskandidaten ? :+
Ja ik wil weer terug naar de flexiwing discussie...

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:43
Ik hoop echt dat Red Bull een aanklacht/bezwaar indient, en dat ze er ook echt is uit krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04
Ik zag dit al voorbijkomen gisteren en kan bijna niet geloven dat dit waar is.

Als Hamilton in L1 in Copse sneller was dan welk moment in de race dan ook, is dat toch wel verontrustend. Dat geeft imo namelijk aan dat het niet een normale inhaalpoging was, maar een echte do or die.

In de eerste ronde heeft de auto 100kg aan benzine en zijn de banden nog koud. Daarnaast was de entry in de bocht behoorlijk nadelig voor Hamilton, omdat hij van binnen moest insturen. De enige manier om de bocht dan te halen is echt véél langzamer de bocht ingaan dan normaal.

Als nu blijkt dat hij Copse in L1 harder inging dan aan het einde van de race, met lege auto, warme banden en de perfecte entry, dan beginnen er toch wat vraagtekens op te borrelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:23
Ik ben er wel mee eens.
Stond ervan te kijken hoelang LEC het vooraan volhield. Ik dacht echt dat hij binnen 10 rondjes was opgegeten, maar hield het echt netjes vol!

Hopelijk voorbode op rest van het seizoen, want Ferrari hoort gewoon ook mee te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Requiem19 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:41:
[...]

Ik zag dit al voorbijkomen gisteren en kan bijna niet geloven dat dit waar is.

Als Hamilton in L1 in Copse sneller was dan welk moment in de race dan ook, is dat toch wel verontrustend. Dat geeft imo namelijk aan dat het niet een normale inhaalpoging was, maar een echte do or die.

In de eerste ronde heeft de auto 100kg aan benzine en zijn de banden nog koud. Daarnaast was de entry in de bocht behoorlijk nadelig voor Hamilton, omdat hij van binnen moest insturen. De enige manier om de bocht dan te halen is echt véél langzamer de bocht ingaan dan normaal.

Als nu blijkt dat hij Copse in L1 harder inging dan aan het einde van de race, met lege auto, warme banden en de perfecte entry, dan beginnen er toch wat vraagtekens op te borrelen.
Hoeft niet eens absoluut sneller te zijn, het kan ook relatief sneller zijn.
Of een dermate snelheid hebben dat het volgens fysica dus zowat onmogelijk is om op dat moment uberhaupt nog de bocht te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Hoeft niet eens absoluut sneller te zijn, het kan ook relatief sneller zijn.
Of een dermate snelheid hebben dat het volgens fysica dus zowat onmogelijk is om op dat moment uberhaupt nog de bocht te halen.
Wat bedoel je met relatief sneller?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

De discussie gaat ook vooral door omdat de uitkomst oneerlijk is.

Als het systeem zo is:
- Veroorzaker (al dan niet bewust) mag repareren onder rode vlag en kan daardoor punten scoren
- De concurrent kan geen punten scoren, hierdoor is het in potentie een kampioenschap bepalende gebeurtenis
- Schade komt voor rekening budgetcap
- Groot risico op een toekomstige penalty ivm het overschrijden van het aantal gebruikte PU's etc

Daar klopt natuurlijk geen snars van, welke kant het ook op werkt.

Dat er behoorlijk wat politiek speelt maakt het nog erger.
- Toto mailt blijkbaar iets naar Masi, onder het mom van "banden" oid. Iedereen snapt natuurlijk dat het over het voorval ging; dus beïnvloeding, of een poging daartoe.
- Een Brit diskwalificeren tijdens de Britse GP, terwijl er eindelijk weer een volle tribune is. Tja....

Tot slot de viering en de toch ietwat vreemde houding daarna van Mercedes en Hamilton.

Alles bij elkaar kunnen we denk ik concluderen dat het voor de volle 100% gloves off en game-on is en dat er zowel op als naast de baan alles gedaan wordt om het de tegenstander lastig te maken.

Kijken hoe RB en Max tegen dit powerhouse geweld op kunnen.

Kijkend naar de verschillen tussen de teammaten onderling zou je kunnen concluderen dat de Mercedes nog steeds iets beter is dan de RB.

Een ding is zeker. Als Max en RBR 'm pakken, dan is dat er wel één waarmee hij direct Lewis zijn prestaties in een ander daglicht zet.

Ik kan niet wachten op het vervolg!

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Requiem19 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:55:
[...]

Wat bedoel je met relatief sneller?
Simpelweg dat door gewicht en evt. "schade" invloed hebben op de mogelijke snelheid.
Er is een directe relatie tussen bijvoorbeeld gewicht en de maximale snelheid.

Stel HAM reed 300km/u met 100kg, en elke kg minder is 0.1km/u harder en hij heeft dan nooit harder gereden dan dat relatieve verschil, dus bijvoorbeeld met 50kg te gaan niet harder geweest dan 302km/u (terwijl 305 mogelijk is op dat punt).

Zoiets.

En ook top uitgelegd 8) /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
hardware-lover schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:52:
Verstappen zou afgelopen race, mits niet uitgevallen, als nummer 1 de streep over zijn gegaan (zonder twijfel). Dat wisten ze bij Mercedes ook maar al te goed.
Als dat zo is, dan had hij dus gewoon eieren voor zijn geld moeten kiezen i.p.v. er zo hard in gaan. Gewoon rustig voor de tweede plek gaan en op een later moment of op strategie er weer langs.

En achteraf gezien had hij natuurlijk sowieso eieren voor zijn geld moeten kiezen en had die onder normale omstandigheden gewoon minimaal 18 punten gepakt i.p.v. de 0 van nu.

Verstappen heeft afgelopen jaren gewoon goed betekent gereden, maar dit was eigenlijk ook gewoon een beetje dom. Niet dat Verstappen daarmee ineens schuldig is aan het incident, maar hij had wel wat voorzichtiger / berekendee kunnen rijden.
En ja, ik begrijp ook best wel dat hij Hamilton even lekker wou pakken op zijn thuis circuit, maar dat ging deze halve ronde wel gepaard met een (te) hoog risico.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-10 11:36

Hotste topic sinds tijden. Als je dit niet wilt lezen zou ik me even niet met F1 bezig houden / nieuws / fora lezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sir_Lion
RobertMe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:58:
[...]

Als dat zo is, dan had hij dus gewoon eieren voor zijn geld moeten kiezen i.p.v. er zo hard in gaan. Gewoon rustig voor de tweede plek gaan en op een later moment of op strategie er weer langs.

En achteraf gezien had hij natuurlijk sowieso eieren voor zijn geld moeten kiezen en had die onder normale omstandigheden gewoon minimaal 18 punten gepakt i.p.v. de 0 van nu.

Verstappen heeft afgelopen jaren gewoon goed betekent gereden, maar dit was eigenlijk ook gewoon een beetje dom. Niet dat Verstappen daarmee ineens schuldig is aan het incident, maar hij had wel wat voorzichtiger / berekendee kunnen rijden.
En ja, ik begrijp ook best wel dat hij Hamilton even lekker wou pakken op zijn thuis circuit, maar dat ging deze halve ronde wel gepaard met een (te) hoog risico.
Dit is simpelweg iets wat ik dus compleet niet snap, en eerder al als "victimblaming" bestempeld heb:
waarom is dit uberhaupt in de eerste plaats aan Max om te doen???

"HAM wilt dit wel zo graag, dan ga ik maar aan de kant..."

Wat?! Ik snap dit echt, echt, echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Simpelweg dat door gewicht en evt. "schade" invloed hebben op de mogelijke snelheid.
Er is een directe relatie tussen bijvoorbeeld gewicht en de maximale snelheid.

Stel HAM reed 300km/u met 100kg, en elke kg minder is 0.1km/u harder en hij heeft dan nooit harder gereden dan dat relatieve verschil, dus bijvoorbeeld met 50kg te gaan niet harder geweest dan 302km/u (terwijl 305 mogelijk is op dat punt).

Zoiets.

En ook top uitgelegd 8) /s
Dat is te ingewikkeld te meten, omdat Hamilton een dikke tow had richting Copse en een andere lijn.

Dan moet je teveel variabelen gaan invullen die bijna niet invulbaar zijn zoals: 'hoe snel kan je Copse nemen met die specifieke entry en een auto aan de buitenkant'.

Als RB die kant op gaat, wordt het verhaal ongeloofwaardig omdat je als tegenstander dan al die variabelen in twijfel kunt trekken.

Het enige overtuigende argument imo dat RB naar voren kan brengen is dat Hamilton absoluut sneller was in L1 Copse dan op enig ander moment in de race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Ryur schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Ik ben er wel mee eens.
Stond ervan te kijken hoelang LEC het vooraan volhield. Ik dacht echt dat hij binnen 10 rondjes was opgegeten, maar hield het echt netjes vol!

Hopelijk voorbode op rest van het seizoen, want Ferrari hoort gewoon ook mee te doen!
Hamiltons schade was volgens mij provisorisch en niet perfect gerepareerd. Wellicht dat dat verklaarde dat hij Leclerc niet snel kon inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Requiem19 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Dat is te ingewikkeld te meten, omdat Hamilton een dikke tow had richting Copse en een andere lijn.

Dan moet je teveel variabelen gaan invullen die bijna niet invulbaar zijn zoals: 'hoe snel kan je Copse nemen met die specifieke entry en een auto aan de buitenkant'.

Als RB die kant op gaat, wordt het verhaal ongeloofwaardig omdat je als tegenstander dan al die variabelen in twijfel kunt trekken.

Het enige overtuigende argument imo dat RB naar voren kan brengen is dat Hamilton absoluut sneller was in L1 Copse dan op enig ander moment in de race.
Eens. Daarom zou het of om absolute snelheid moeten gaan, of om een dermate snelheid dat het natuurkundig gewoon niet mogelijk is, anders dan de natuurwetten te breken.

EDIT: Natuurkundig niet mogelijk om die bocht nog te halen bedoel ik dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir_Lion op 21-07-2021 13:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenvde89
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:19
[...]
Verstappen heeft afgelopen jaren gewoon goed betekent gereden, maar dit was eigenlijk ook gewoon een beetje dom.
Dit meen je nog serieus ook hè? 8)7.

Apple MacBook Air '25 | Apple iPhone 17 Pro | Apple AirPods Pro | Apple Watch Series 10 | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Effe iets anders hoor…. :)

Ik vraag me af of teams ook communiceren zonder dat we het horen via de boardradio.

Alles in de auto is by-wire dus het moet en koud kunstje zijn om knoppen zo te programmeren zodat we communicatie tussen coureur/engenire niet horen.

In theorie zouden ze de auto zo kunnen programmeren dat je remt en gas geeft via de koppelingshendels achter het stuur en de pedalen als koppeling.

Soms hoor je Max of Lewis nl iets zeggen maar weet je niet of ze het menen. Je zou een uitspraak als misleidend kunnen inzetten door op een bepaalde knop te drukken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

[...]

Maar wat had hij dan kunnen doen? De plek opgeven? Dat had inderdaad gekund, alhoewel je dan ook meteen Leclerc op je nek hebt bij de exit. Want dan moet je dus van je gas en dat heeft in een volgas bocht nogal wat consequenties voor je snelheid richting Maggots/becketts.
Nog later insturen en buiten de baan terecht komen? Hij kwam na een van de eerste bochten al buiten baan. Dus dat zou de 2e keer in dezelfde lap zijn. Wie weet wat de stewards daarvan gaan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30
werphengel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:06:

Ik vraag me af of teams ook communiceren zonder dat we het horen via de boardradio.

Alles in de auto is by-wire dus het moet en koud kunstje zijn om knoppen zo te programmeren zodat we communicatie tussen coureur/engenire niet horen.

In theorie zouden ze de auto zo kunnen programmeren dat je remt en gas geeft via de koppelingshendels achter het stuur en de pedalen als koppeling.

Soms hoor je Max of Lewis nl iets zeggen maar weet je niet of ze het menen. Je zou een uitspraak als misleidend kunnen inzetten door op een bepaalde knop te drukken bijvoorbeeld.
Ik weet het niet zeker maar alle radioverbindingen lopen door hetzelfde Riedelmatrix netwerk heen. Anders zouden er per team aparte antennes langs de baan staan. Dus dat er een aparte geheime RF verbinding zou zijn, zou mij zeer verbazen. Vooral omdat er op dit soort evenementen altijd erg streng wordt gemonitored op 'illigale' frequenties.

bron: op een groot festival een half uur met een portofoon gewerkt op een afwijkende frequentie en toen stonden er 2 mannetjes in opdracht van Agentschap Telecom mij te vragen of ik er per direct mee op wilde houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:33
Ryur schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Ik ben er wel mee eens.

Heb daar ook echt van genoten inderdaad, het lijkt er op dat Ferrari nu weer kan vechten voor een podiumplaats komende races.
Was het uiteindelijk ook echt een hydraulisch probleem bij LEC? Klonk zo gek, als hij geen vermogen meer had mocht hij niet in een hogere versnelling. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 17:14
redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Dat het geen opzet is betwijfel ik. En dan bedoel ik niet dat ie doelbewust Max van de baan rijdt, maar wel dat ie zo rijdt dat als ie het niet haalt hij iig zeker Max meeneemt. Want het is heel simpel, Max is zijn enige concurrent, dus zolang hij daar voor zit is wat Hamilton betreft alles prima.

Daarnaast is de kans dat Max hier meer schade zou hebben dan Hamilton heel hoog. De straf zou er dan ook eigenlijk voor moeten zorgen dat Hamilton er meer last van heeft dan Max maar er op zijn minst heel veel last van heeft. De huidige 'straf' is niets meer dan een keertje foei zeggen.
Maar dat is niet echt logisch. Hamilton staat achter in het wk tov Verstappen. De auto's zijn zo fragiel dat het 'bewust' riskeren van een crash een veel te groot risico is. Je weet van tevoren niet zeker of je alleen je voorvleugel beschadigt of dat je veel meer schade oploopt. En nu had hij geluk met rode vlag. Als die er niet was geweest, dan was hij veel verder terug gevallen. Dus nee, dat Hamilton bewust een crash riskeert ga ik niet in mee.
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Dit is simpelweg iets wat ik dus compleet niet snap, en eerder al als "victimblaming" bestempeld heb:

Punt is dat Max wk wil worden en veel te verliezen heeft bij een 0 resultaat. Dus soms is het beter om eieren voor je geld te kiezen dan proberen met hand en tand je plek te verdedigen. Zie bv ook het incident met Ocon in Brazilie. Was Ocon's schuld, maar Max had het meeste te verliezen. Dus als Ocon zich zo nodig wil unlappen, laat hem dan gewoon lekker gaan... Kijk bv hoe Alonso reed in 2005 en 2006. Die was vaak juist heel berekenend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

Crazy D

I think we should take a look.

Nickrsd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:58:
Als je je directe concurrent of gewoon überhaupt iemand op deze manier zijn race beëindigd, behoor je een dsq te krijgen. Zoals hij zelf weleens zei in 2018.
Dus zeg je, als je een aanrijding veroorzaakt (waarbij dan de vraag is of het 100% schuld moet zijn of "voornamelijk" ?) en de ander ligt uit de race, dat jij zelf ook uit de race gehaald moet worden? Dat vind ik nogal wat. Dan zou je die beslissingen aan moeten kunnen vechten (wat volgens mij bij die 10 sec straf niet kan).

Misschien, als ik het zo lees en terug er over denk, is het grootste issue wellicht wel dat tijdens de rode vlag Lewis zijn wagen gerepareerd kon worden waardoor hij letterlijk maar 10 sec straf had en verder niks. Geen schade-gevolgen. Misschien zou de beste optie wel zijn, tijdens rode vlag mag er niks aan de auto's gebeuren. Hooguit bandenwissel maar verder niets. Geen reparatie, geen afstelling. Als er dan code rood komt door een ongeluk, en je hebt schade, zoals Lewis nu had, dan pak je daarmee niet een mega voordeel. Maar, als ik eerlijk ben... als het andersom was geweest had denk ik echt niemand van de NL kijkers gezegd dat het oneerlijk is dat Max zijn vleugel had kunnen fixen tijdens de code rood dus wellicht beetje hypocriet O-) Maar dan kun je nog discussiëren over de straf (10 sec, punten op je licentie, etc) maar heb je geen voordeel van de code rood.

Hopelijk dat volgende race gewoon eerlijk op de baan uitgevochten wordt. Zou het ook niet echt tof vinden als Max een actie terug doet, vecht het maar gewoon op de baan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Tomcatter_31 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:11:

Punt is dat Max wk wil worden en veel te verliezen heeft bij een 0 resultaat. Dus soms is het beter om eieren voor je geld te kiezen dan proberen met hand en tand je plek te verdedigen. Zie bv ook het incident met Ocon in Brazilie. Was Ocon's schuld, maar Max had het meeste te verliezen. Dus als Ocon zich zo nodig wil unlappen, laat hem dan gewoon lekker gaan... Kijk bv hoe Alonso reed in 2005 en 2006. Die was vaak juist heel berekenend.
Maar wat je dus doet is wel victimblaming.
"Ja, had hij daar maar niet moeten rijden maar 1m meer naar links"
"Ja, hij heeft het meest te verliezen dus moet ie maar aan de kant gaan"

Ik word echt lethargisch van zulke opmerkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

De eerste twee zinnen snap ik nog, de rest daarentegen...

remmen en gas geven via de koppelingshendels en de pedalen als koppeling. 8)7
Tuurlijk, en als je het stuur naar links draait, dan gaat de auto naar rechts.

Ja, het is high tech en er zullen vast misleidende zaken gezegd en gedaan worden, maar jouw voorbeelden geloof ik niet in.

Waarschijnlijk is het veel simpeler.

Lewis zegt, Bono my tyres are gone, betekent Toto transfer te money now, or I will retire the car. :+

Te koop....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Ik leg de schuld toch helemaal niet bij Verstappen. Ik geef alleen aan dat als, zoals @hardware-lover aangeeft, de overwinning nog maar een formaliteit zou zijn omdat Verstappen sneller zou zijn geweest dan de Mercedessen dat er dan ook geen reden was om deze risico's te nemen.

Een beetje zoals met Ocon in Brazilië in 2018. 100% de fout van Ocon, maar als Verstappen net wat berekender rijdt is er niks aan de hand. Hetzelfde zoals Verstappen nu even Hamilton erlangs had kunnen laten i.p.v. echt alles op alles te zetten, en als die overwinning zo zeker was pakt die hem later wel terug. Want dit was natuurlijk ook geen gewone eerste ronde. Beiden wilden ze geen millimeter toegeven, al bochten lang.

En nogmaals: ik begrijp ook dat Verstappen er zo fel in gaat, want winnen op Hamiltons thuisrace, waar Mercedes al jaren dominant is, zou ook een mokerslag voor Mercedes zijn. Maar deze felheid daarin is hem nu wel duur komen te staan. En het kampioenschap win je niet in de eerste ronde op Silverstone, maar je kunt het er wel verliezen door 15+ punten weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Maar dat is niet echt logisch. Hamilton staat achter in het wk tov Verstappen. De auto's zijn zo fragiel dat het 'bewust' riskeren van een crash een veel te groot risico is. Je weet van tevoren niet zeker of je alleen je voorvleugel beschadigt of dat je veel meer schade oploopt. En nu had hij geluk met rode vlag. Als die er niet was geweest, dan was hij veel verder terug gevallen. Dus nee, dat Hamilton bewust een crash riskeert ga ik niet in mee.
Zelfs als ie verder terug was gevallen was ie alsnog ingelopen op Max, iets wat hem niet zou lukken gedurende de race. En Hamilton zat aan de binnenkant en liep daarmee nu eenmaal veel minder risico.

Maar hoe dan ook gaat het mij vooral om het gebrek aan straf. Dat Hamilton schuldig was heeft de FIA ten slotte al bepaald.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 14:52
albino71 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:57:

Als het systeem zo is:
- Veroorzaker (al dan niet bewust) mag repareren onder rode vlag en kan daardoor punten scoren
- De concurrent kan geen punten scoren, hierdoor is het in potentie een kampioenschap bepalende gebeurtenis
- Groot risico op een toekomstige penalty ivm het overschrijden van het aantal gebruikte PU's etc

- Toto mailt blijkbaar iets naar Masi, onder het mom van "banden" oid. Iedereen snapt natuurlijk dat het over het voorval ging; dus beïnvloeding, of een poging daartoe.
- Een Brit diskwalificeren tijdens de Britse GP, terwijl er eindelijk weer een volle tribune is. Tja....

Tot slot de viering en de toch ietwat vreemde houding daarna van Mercedes en Hamilton.

Alles bij elkaar kunnen we denk ik concluderen dat het voor de volle 100% gloves off en game-on is en dat er zowel op als naast de baan alles gedaan wordt om het de tegenstander lastig te maken.

Kijkend naar de verschillen tussen de teammaten onderling zou je kunnen concluderen dat de Mercedes nog steeds iets beter is dan de RB.

Een ding is zeker. Als Max en RBR 'm pakken, dan is dat er wel één waarmee hij direct Lewis zijn prestaties in een ander daglicht zet.

Ik ben het helemaal met je eens behalve het stukje van Toto met de 'banden' mail.

zonder te haten op Olav, maar dat heeft hij tijdens de race gewoon verkeerd verstaan.

Toto zei 'diagram' and niet 'tires'. Staat ook meerdere keren op Reddit enz. Hij heeft een diagram gestuurd waarin duidelijk wordt waardoor Hamilton niet fout zat en Verstappen wel.

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
albino71 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:15:

remmen en gas geven via de koppelingshendels en de pedalen als koppeling. 8)7
Tuurlijk, en als je het stuur naar links draait, dan gaat de auto naar rechts.
Dat snap ik natuurlijk ook wel. :F Ik gebruik alleen dit extreme voorbeeld om aan te geven dat er véél meer mogelijk is via alle knoppen en hendels dan je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Ik leg de schuld toch helemaal niet bij Verstappen. Ik geef alleen aan dat als, zoals @hardware-lover aangeeft, de overwinning nog maar een formaliteit zou zijn omdat Verstappen sneller zou zijn geweest dan de Mercedessen dat er dan ook geen reden was om deze risico's te nemen.

Een beetje zoals met Ocon in Brazilië in 2018. 100% de fout van Ocon, maar als Verstappen net wat berekender rijdt is er niks aan de hand. Hetzelfde zoals Verstappen nu even Hamilton erlangs had kunnen laten i.p.v. echt alles op alles te zetten, en als die overwinning zo zeker was pakt die hem later wel terug. Want dit was natuurlijk ook geen gewone eerste ronde. Beiden wilden ze geen millimeter toegeven, al bochten lang.

En nogmaals: ik begrijp ook dat Verstappen er zo fel in gaat, want winnen op Hamiltons thuisrace, waar Mercedes al jaren dominant is, zou ook een mokerslag voor Mercedes zijn. Maar deze felheid daarin is hem nu wel duur komen te staan. En het kampioenschap win je niet in de eerste ronde op Silverstone, maar je kunt het er wel verliezen door 15+ punten weg te gooien.
Wat is "berekender" rijden? Een mens is geen computer die met 1001 en verschillende moves rekening kan houden op dat moment van andere en al helemaal niet op die snelheid. Max lag voor op Hamilton op de ideale lijn en dan zou de tegenstander moeten yielden, dat deed hij niet.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Maar wat je dus doet is wel victimblaming.
"Ja, had hij daar maar niet moeten rijden maar 1m meer naar links"
"Ja, hij heeft het meest te verliezen dus moet ie maar aan de kant gaan"

Ik word echt lethargisch van zulke opmerkingen...
Tja, je kan het victimblaming noemen en technisch gezien misschien terecht. Maar als je wk wilt worden, moet je gewoon je risico's calculeren. Iets wat andere rijders wel veelal doen. Zie rijders als Alonso, Prost etc. Soms is het gewoon niet waard om met hand en tand te verdedigen.
redwing schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:20:
Zelfs als ie verder terug was gevallen was ie alsnog ingelopen op Max, iets wat hem niet zou lukken gedurende de race. En Hamilton zat aan de binnenkant en liep daarmee nu eenmaal veel minder risico.

Maar hoe dan ook gaat het mij vooral om het gebrek aan straf. Dat Hamilton schuldig was heeft de FIA ten slotte al bepaald.
Ja, maar dat is iets wat je nu achteraf weet. Vooraf kan je dat nooit weten. Je kan vooraf niet incalculeren welke schade je overhoudt als je de boel zo zou forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ArcticWolf schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:26:
Max lag voor op Hamilton op de ideale lijn en dan zou de tegenstander moeten yielden, dat deed hij niet.
En vervolgens valt Verstappen uit, Hamilton pakt 25 punten en het kampioenschap is weer in volle gang.
Einde discussie

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sir_Lion
[...]

Ondertussen leg je daarmee dus wel impliciet aan dat het dus wel aan Max ligt.

Hamilton moet verdorie zijn bandjes thuis houden en niet tegen anderen gaan aanrijden. Hij is verdorie 7x wereldkampioen, en heeft al eerder op exact dezelfde manier tegen een Red Bull aangereden.

For ***** sake....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Ondertussen leg je daarmee dus wel impliciet aan dat het dus wel aan Max ligt.

Hamilton moet verdorie zijn bandjes thuis houden en niet tegen anderen gaan aanrijden. Hij is verdorie 7x wereldkampioen, en heeft al eerder op exact dezelfde manier tegen een Red Bull aangereden.

For ***** sake....
En als Verstappen kampioen wil worden moet hij zich niet door anderen van de baan laten rijden en daarmee 25 dure punten mis lopen.

For **** sake...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

[...]
Hetzelfde zoals Verstappen nu even Hamilton erlangs had kunnen laten
Hahaha.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
RobertMe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:32:
[...]

En als Verstappen kampioen wil worden moet hij zich niet door anderen van de baan laten rijden en daarmee 25 dure punten mis lopen.

For **** sake...
Ergo victimblaming...

Ik stop maar met deze discussie.

Ajuu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 14:46

Blokker_1999

Full steam ahead

albino71 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:57:

Als het systeem zo is:

Maar je kan zoiets nooit afvangen in regels.

Dat schade onder rode vlag hersteld mag worden is niet nieuw. Ja, je kan die regel herbekijken maar je moet ook zien waar deze vandaan komt, waarom die ooit is ingevoerd alsook waarom het NU ineens een probleem is voor velen. Die regel is niet nieuw, maar nu ineens zie ik dit opkomen als een probleem.

De concurentie kan geen punten scoren. Maar op het moment dat het incident veroorzaakt wordt weet je dat niet. Er zijn in het verleden in diezelfde bocht gelijkaardige incidenten gebeurd waarbij de gevolgen anders waren en waarbij het als racing incident werd weggezet. Of dit incident bepalend is voor het kampioenschap kan je ook niet zeggen, die conclusie kan je pas maken op het einde van het seizoen. Maar stel dat op het einde Max 3 punten te kort komt, welk incident is dan verantwoordelijk daarvoor? Was het deze bocht? Was het Baku of was het misschien een ander incident? Ja, dit kan een invloed hebben op het kampioenschap, maar je kan daar bij het bepalen van de straf ook weer niet te veel gewicht aan geven omdat je niet weet hoe bepalend dit gaat zijn. De stewards hebben dat meegenomen.

De budgetcap is bekend en Red Bull is nu het derde team dat een wagen mag afschrijven. Ik zie ook niet direct een goede oplossing hiervoor. De cap verhogen als je een wagen afschrijft is moeilijk, want hoe ga je die kosten eerlijk laten berekenen? Hoe voorkom je dat teams opzettelijk schade gaan rijden, en wat met teams die bij een hogere cap gewoon het geld niet hebben om te investeren?

Hetzelfde met de PUs, hoe wil je daar een objectieve meting doen bij incidenten die wat minder ernstig zijn? We hebben bijvoorbeeld al jaren een regel mbt de PU elementen maar ook de versnellingsbak en we zien er ook al jaren de gevolgen. En ook daar is het niet altijd mogelijk om na te gaan of schade veroorzaakt is door een incident of niet. In dit geval is het duidelijk, maar als je enkel regels gaat maken voor de overduidelijke gevallen gaan andere mensen daar weer over klagen want objectieve criteria worden sowieso moeilijk.

Dit zijn geen nieuwe regels, op de costcap na, en geen nieuwe elementen. Het is puur de emotie waarom mensen ineens de regels willen aanpassen, en emotie is vaak een zeer slechte raadgever.

Ik vind het ook frappant dat je de communicatie tussen Toto en Massi eruit haalt als een poging tot beïnvloeding maar wel stil bijft over het feit dat Horner ook gewoon met Massi gepraat heeft. Bijkomend gaat Massi helemaal niet over straffen. Hij is race director en gaat over de race. Zoals Massi zelf tegen Toto gezegd heeft: praat met de stewards, zij oordelen over de incidenten.

Diskwalificaties voor incidenten op de baan zijn zeer zeldzaam, het ging bijna altijd om andere inbreuken. En ook hier was een diskwalificatie niet op zijn plaats. Mede daarom is het systeem van strafpunten ingevoerd. Te veel incidenten en je mag een race aan de kant doorbrengen.

Ik zie al heel het seizoen dat die twee op de baan heel dicht op elkaar durven racen en meestal gaat dat goed, maar vroeg of laat gaat zoiets een keer mis. Dat mag niet verbazen. Dit keer trekt Max aan het korste eind, een volgende keer misschien Lewis. En dat Mercedes naast de baan ook probeert rake klappen uit te delen was te verwachten. Niet dat RBR niet durft terug te slaan natuurlijk.

De Red Bull is mijn inziens de snellere wagen dit jaar. Als Max de titel pakt dan is dat een zeer mooie en verdiende prestatie, maar het stelt de titels van Lewis echt niet in een ander daglicht. Want dan heb je opnieuw de snelste wagen die het kampioenschap pakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004

d0s

sssst

Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Maar je kan zoiets nooit afvangen in regels.

Dat schade onder rode vlag hersteld mag worden is niet nieuw. Ja, je kan die regel herbekijken maar je moet ook zien waar deze vandaan komt, waarom die ooit is ingevoerd alsook waarom het NU ineens een probleem is voor velen. Die regel is niet nieuw, maar nu ineens zie ik dit opkomen als een probleem.

De concurentie kan geen punten scoren. Maar op het moment dat het incident veroorzaakt wordt weet je dat niet. Er zijn in het verleden in diezelfde bocht gelijkaardige incidenten gebeurd waarbij de gevolgen anders waren en waarbij het als racing incident werd weggezet. Of dit incident bepalend is voor het kampioenschap kan je ook niet zeggen, die conclusie kan je pas maken op het einde van het seizoen. Maar stel dat op het einde Max 3 punten te kort komt, welk incident is dan verantwoordelijk daarvoor? Was het deze bocht? Was het Baku of was het misschien een ander incident? Ja, dit kan een invloed hebben op het kampioenschap, maar je kan daar bij het bepalen van de straf ook weer niet te veel gewicht aan geven omdat je niet weet hoe bepalend dit gaat zijn. De stewards hebben dat meegenomen.

De budgetcap is bekend en Red Bull is nu het derde team dat een wagen mag afschrijven. Ik zie ook niet direct een goede oplossing hiervoor. De cap verhogen als je een wagen afschrijft is moeilijk, want hoe ga je die kosten eerlijk laten berekenen? Hoe voorkom je dat teams opzettelijk schade gaan rijden, en wat met teams die bij een hogere cap gewoon het geld niet hebben om te investeren?

Hetzelfde met de PUs, hoe wil je daar een objectieve meting doen bij incidenten die wat minder ernstig zijn? We hebben bijvoorbeeld al jaren een regel mbt de PU elementen maar ook de versnellingsbak en we zien er ook al jaren de gevolgen. En ook daar is het niet altijd mogelijk om na te gaan of schade veroorzaakt is door een incident of niet. In dit geval is het duidelijk, maar als je enkel regels gaat maken voor de overduidelijke gevallen gaan andere mensen daar weer over klagen want objectieve criteria worden sowieso moeilijk.

Dit zijn geen nieuwe regels, op de costcap na, en geen nieuwe elementen. Het is puur de emotie waarom mensen ineens de regels willen aanpassen, en emotie is vaak een zeer slechte raadgever.

Ik vind het ook frappant dat je de communicatie tussen Toto en Massi eruit haalt als een poging tot beïnvloeding maar wel stil bijft over het feit dat Horner ook gewoon met Massi gepraat heeft. Bijkomend gaat Massi helemaal niet over straffen. Hij is race director en gaat over de race. Zoals Massi zelf tegen Toto gezegd heeft: praat met de stewards, zij oordelen over de incidenten.

Diskwalificaties voor incidenten op de baan zijn zeer zeldzaam, het ging bijna altijd om andere inbreuken. En ook hier was een diskwalificatie niet op zijn plaats. Mede daarom is het systeem van strafpunten ingevoerd. Te veel incidenten en je mag een race aan de kant doorbrengen.

Ik zie al heel het seizoen dat die twee op de baan heel dicht op elkaar durven racen en meestal gaat dat goed, maar vroeg of laat gaat zoiets een keer mis. Dat mag niet verbazen. Dit keer trekt Max aan het korste eind, een volgende keer misschien Lewis. En dat Mercedes naast de baan ook probeert rake klappen uit te delen was te verwachten. Niet dat RBR niet durft terug te slaan natuurlijk.

De Red Bull is mijn inziens de snellere wagen dit jaar. Als Max de titel pakt dan is dat een zeer mooie en verdiende prestatie, maar het stelt de titels van Lewis echt niet in een ander daglicht. Want dan heb je opnieuw de snelste wagen die het kampioenschap pakt.
Als de Red Bull de snelste wagen was, dan zou Perez wel structureel boven Bottas staan. Het feit dat Verstappen toch weer in z'n eentje tegen beide MERs moet opboxen is heel veelzeggend en zou een kampioenschap alleen maar knapper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Mag reglementair niet, en waar ga je die data verbergen in de datastream?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Replika90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 17:48
[...]

For **** sake...
Beter om ze er voorbij te laten inderdaad. Daar word je zeker kampioen mee :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
[...]
Oké. Noem mij maar gek dan, maar ik denk dat heel veel mensen het ego van Lewis ernstig onderschatten.
Als je zag hoe beteuterd hij in dat hoekje zat na de sprintrace van zaterdag... De man trekt het gewoon bijzonder slecht dat niet hij maar Max daar de volle aandacht krijgt. Op zijn geliefde Silverstone notabene.
Langzaam is ie aan het beseffen dat Max hem van zijn troon aan het stoten is en dat kan ie niet hebben. Het is een hele slechte verliezer, frustratie is de overhand aan het nemen en ik meen serieus dat het hem in de race even zwart voor de ogen werd. E.e.a. natuurlijk wel in de "heat of the moment", want vol adrenaline en alles gebeurt in een split second, maar ik denk oprecht dat er iets in dat koppie knapte en hij dacht: "als ik hem niet kan winnen, dan Max ook niet"..

Hij ging zo hard Copse in dat zelfs als Max daar helemaal niet had gezeten, hij bij het uitkomen amper op de baan had kunnen blijven. (Kijk maar naar de herhaling). Ik ben dan ook erg benieuwd wat zijn snelheid was in Copse in de eerste ronde (en volle bak brandstof) ten opzichte van de rest van de race.

Nogmaals... onderschat zijn psyche niet. Ik zie gewoon al maanden de trekjes van een narcistische sociopaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:38:
[...]

Nogmaals... onderschat zijn psyche niet. Ik zie gewoon al maanden de trekjes van een narcistische sociopaat.
Het feit dat er al jaren niemand anders in z'n leven is ( behalve Rosco natuurlijk ) maakt deze stelling best wel aannemelijk. Of hij houdt het extreem goed verborgen, maar als ik dan weer vanochtend z'n spieren weer mag bewonderen alla een tik-tok achtige selfie post, bekruipt me dit gevoel ook best wel. Doet niks af aan z'n werk ethiek en talent, alhoewel dat altijd lastig te beoordelen blijft zolang een type als George Russel niet als teamgenoot neergezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]
[knip]
Zo simpel als je het nu stelt bedoelde ik het niet echt, die eerste ronde was voor Hamilton maar ook voor Verstappen cruciaal. Wie de eerste ronde als eerste over de streep komt heeft in deze klasse nu eenmaal een aerodynamisch voordeel. Ook in vuile lucht rijdt de RB16b verre van optimaal.

Dus had Hamilton voorop gelegen, en Verstappen heelhuids erachter, dan was het zeker geen formaliteit geworden, zo werkt dat nog steeds niet in 2021.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werphengel
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Mag reglementair niet, en waar ga je die data verbergen in de datastream?
Geen idee. Kan me nl ook nog herinneren dat traction controle werd afgeschaft maar dat Schumacher daarna evengoed zó goed wegkwam omdat die optie na eenmalig gebruik, dus na de start werd gewist.

Als Lewis bijv zegt ‘my tires are gone’ zou je die uitspraak als niet waar kunnen zien door een knopje op het stuur in te drukken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Replika90 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:36:
[...]

Beter om ze er voorbij te laten inderdaad. Daar word je zeker kampioen mee :+
Hamilton: 25 punten, Verstappen: 0 punten. Gat terug naar 8 punten

Hamilton: 25 punten, Verstappen 18 punten. Gat terug naar 26 punten.

Mag jij raden wat beter is voor het kampioenschap ;)

Met het gat dat Verstappen nu had, en de felheid waarmee Hamilton (& Verstappen) de eerste ronde door gingen was het gewoon verstandiger om niet met hand en tand te verdedigen. Betekent dat dat Verstappen van zijn gas af moet om Hamilton er voorbij te zwaaien? Natuurlijk niet. Maar iets meer op safe rijden was achteraf toch echt de beste oplossing geweest. Tenzij je denkt dat je met 0 punten scoren kampioen zult worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-10 10:22
Melantrix schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:21:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens behalve het stukje van Toto met de 'banden' mail.

zonder te haten op Olav, maar dat heeft hij tijdens de race gewoon verkeerd verstaan.

Toto zei 'diagram' and niet 'tires'. Staat ook meerdere keren op Reddit enz. Hij heeft een diagram gestuurd waarin duidelijk wordt waardoor Hamilton niet fout zat en Verstappen wel.
Of Toto nu wel of niet dat plaatje heeft gestuurd weet ik niet, maar als blijkt dat Lewis inderdaad aantoonbaar sneller Copse was ingedoken dan op andere momenten dan is dit in theorie toch wel krom. Je zou dan kunnen stellen dat als je bewust (te) laat remt, waardoor je dus 'materially' naast de tegenstander komt bij het insturen van de bocht, je 'recht hebt op die bocht'. Althans, zo staat het in dat zogenaamde plaatje van Toto Wolff.

Ofwel: dikke kans dat je dan a la Hamilton/Verstappen een crash veroorzaakt, maar je zat er 'materially naast' dus je bent niet schuldig...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:29
[...]

For **** sake...
Je zou een punt hebben als Verstappen de deur dicht gooit. Maar juist in dit geval doet hij verstandig en houd hij meer dan genoeg ruimte voor Hamilton. Die er vervolgens nog tegen aanrijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
werphengel schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:47:
Als Lewis bijv zegt ‘my tires are gone’ zou je die uitspraak als niet waar kunnen zien door een knopje op het stuur in te drukken ofzo.
Of ze hebben al 4 jaar terug afgesproken dat als die zegt "my tyres are gone" dat hij dan bedoeld dat ze piekfijn in orde zijn, en als hij zegt "I have bad tyres" dat het dan daadwerkelijk zo is. Codetaal is ook gewoon mogelijk hoor, dat hoeft niet via knopjes op het stuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04
Chefbierrr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Doet niks af aan z'n werk ethiek en talent, alhoewel dat altijd lastig te beoordelen blijft zolang een type als George Russel niet als teamgenoot neergezet wordt.
Russel krijg naast Hamilton gewoon dezelfde functie als Bottas nu heeft. Russel gaat mag niet racen met Hamilton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[...]

For **** sake...
Helaas heb je daarin niet altijd zelf de hand. Verstappen had deze kunnen (en vanuit wk oogpunt ook moeten, aan de andere kant snap ik het wel, Silverstone winnen is alsof je bij Mercedes in de pitbox over Toto z'n schoenen staat te pissen) laten lopen en proberen Hamilton later terug te pakken met een pitstop maar omdat Perez het dit jaar niet waar maakt mist hij vaker die rugdekking dan nodig zou moeten zijn.

Dan heeft hij nog de mazzel dat Bottas dit jaar niet zo heel lekker rond rijdt maar als die week in week uit in de buurt van Lewis weet te blijven en Perez kan niet aanhaken bij Verstappen dan zit er weinig anders op dan iedere race maar zorgen dat je als eerste de bocht in duikt. Zeker op Silverstone met de kracht van de Mercedes zou het lastig worden om Hamilton op de baan voorbij te komen.

Voor Verstappen is het uiteindelijk een hele dure DNF, aan de andere kant staat hij nog steeds voor in punten. Hongarije winnen moet mogelijk zijn en dan ga je met een voorsprong van een punt of 15 (meer als Perez ook eens een keer doet waar hij voor aangenomen is) de zomerstop in en is het te hopen dat Zandvoort, Japan, United States, Mexico en Brazilië gewoon door gaan aangezien Verstappen daar eigenlijk altijd wel lekker rond gaat.

Perez moet er gewoon dichterbij gaan zitten waardoor het voor Hamilton & Mercedes ook veel riskanter gaat worden om risico's te nemen. Op snelheid gaan ze het namelijk niet redden dit jaar maar omdat Perez het niet bij kan benen heeft Mercedes ook de mogelijkheid alles uit de kast te trekken qua strategie en de trukendoos vol open te gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 21-07-2021 14:01 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:18
Crazy D schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:13:
[...]

Dus zeg je, als je een aanrijding veroorzaakt (waarbij dan de vraag is of het 100% schuld moet zijn of "voornamelijk" ?) en de ander ligt uit de race, dat jij zelf ook uit de race gehaald moet worden? Dat vind ik nogal wat. Dan zou je die beslissingen aan moeten kunnen vechten (wat volgens mij bij die 10 sec straf niet kan).

Misschien, als ik het zo lees en terug er over denk, is het grootste issue wellicht wel dat tijdens de rode vlag Lewis zijn wagen gerepareerd kon worden waardoor hij letterlijk maar 10 sec straf had en verder niks. Geen schade-gevolgen. Misschien zou de beste optie wel zijn, tijdens rode vlag mag er niks aan de auto's gebeuren. Hooguit bandenwissel maar verder niets. Geen reparatie, geen afstelling. Als er dan code rood komt door een ongeluk, en je hebt schade, zoals Lewis nu had, dan pak je daarmee niet een mega voordeel. Maar, als ik eerlijk ben... als het andersom was geweest had denk ik echt niemand van de NL kijkers gezegd dat het oneerlijk is dat Max zijn vleugel had kunnen fixen tijdens de code rood dus wellicht beetje hypocriet O-) Maar dan kun je nog discussiëren over de straf (10 sec, punten op je licentie, etc) maar heb je geen voordeel van de code rood.

Hopelijk dat volgende race gewoon eerlijk op de baan uitgevochten wordt. Zou het ook niet echt tof vinden als Max een actie terug doet, vecht het maar gewoon op de baan.
Een andere optie voor een straf is dat iemand die schuldig wordt bevonden aan 'causing a collision' of 'forcing another driver off the track' oid. in de einduitslag altijd achter het slachtoffer wordt geplaatst.
Dan heeft de veroorzaker in ieder geval geen voordeel ten opzichte van het slachtoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

TakeAway schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Russel krijg naast Hamilton gewoon dezelfde functie als Bottas nu heeft. Russel gaat mag niet racen met Hamilton.
Of hij doet een Rosberg, steekt zijn middenvinger op en doet lekker zijn eigen zin als hij eenmaal het zitje heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Of hij doet een Rosberg, steekt zijn middenvinger op en doet lekker zijn eigen zin als hij eenmaal het zitje heeft.
Dat gaat hij niet lang volhouden, Rosberg had er al wat jaren naast Schumacher op zitten en was al een stuk meer ervaren dan een Russel is. Daarnaast heb ik bij Russel na zijn invalbeurt vorig jaar bij Mercedes nog altijd het idee dat die bij het minste of geringste mentaal knakt.

Russel rijdt nu lekker in de luwte en kan in de achterhoede weinig verkeerd doen maar ik zie hem Hamilton echt niet verslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Er is een rapport uitgekomen over de meest millieuvriendelijke Circuits, Mugello staat op de eerste plek, Zandvoort krijgt geen rating, toch een tegenvaller als je er een vrijwel nieuw circuit van maakt.

https://www.sustainablemo...tainable-motorsport-index

[ Voor 15% gewijzigd door Homeland op 21-07-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

R2D2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Helaas heb je daarin niet altijd zelf de hand. Verstappen had deze kunnen (en vanuit wk oogpunt ook moeten, aan de andere kant snap ik het wel, Silverstone winnen is alsof je bij Mercedes in de pitbox over Toto z'n schoenen staat te pissen) laten lopen en proberen Hamilton later terug te pakken met een pitstop maar omdat Perez het dit jaar niet waar maakt mist hij vaker die rugdekking dan nodig zou moeten zijn.

Dan heeft hij nog de mazzel dat Bottas dit jaar niet zo heel lekker rond rijdt maar als die week in week uit in de buurt van Lewis weet te blijven en Perez kan niet aanhaken bij Verstappen dan zit er weinig anders op dan iedere race maar zorgen dat je als eerste de bocht in duikt. Zeker op Silverstone met de kracht van de Mercedes zou het lastig worden om Hamilton op de baan voorbij te komen.

Voor Verstappen is het uiteindelijk een hele dure DNF, aan de andere kant staat hij nog steeds voor in punten. Hongarije winnen moet mogelijk zijn en dan ga je met een voorsprong van een punt of 15 (meer als Perez ook eens een keer doet waar hij voor aangenomen is) de zomerstop in en is het te hopen dat Zandvoort, Japan, United States, Mexico en Brazilië gewoon door gaan aangezien Verstappen daar eigenlijk altijd wel lekker rond gaat.

Perez moet er gewoon dichterbij gaan zitten waardoor het voor Hamilton & Mercedes ook veel riskanter gaat worden om risico's te nemen. Op snelheid gaan ze het namelijk niet redden dit jaar maar omdat Perez het niet bij kan benen heeft Mercedes ook de mogelijkheid alles uit de kast te trekken qua strategie en de trukendoos vol open te gooien.
Ik vraag me wel af waarom het verschil bij RBR al enkele jaren zo groot is tussen de 2 coureurs. Dat Max veel talent heeft klopt, en ik neem aan dat de wagen ook deels naar zijn rijstijl wordt ontworpen. Maar maakt het die wagen dan zo moeilijk voor zowat alle anderen?

Alleen daarom al zou ik Lewis en Max eigenlijk in hetzelfde team willen zien. Dan rijden ze met hetzelfde materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Ik vraag me wel af waarom het verschil bij RBR al enkele jaren zo groot is tussen de 2 coureurs. Dat Max veel talent heeft klopt, en ik neem aan dat de wagen ook deels naar zijn rijstijl wordt ontworpen. Maar maakt het die wagen dan zo moeilijk voor zowat alle anderen?

Alleen daarom al zou ik Lewis en Max eigenlijk in hetzelfde team willen zien. Dan rijden ze met hetzelfde materiaal.
Zo'n beetje alle oud coureurs in de wereld noemen Max al vanaf zijn aankomst in de F1 een coureur van de 'buitencategorie'. Dus volgens mij zit hem daar het meeste verschil. Dan is hij ook nog eens goed in het 'voelen' van de wagen en is zijn feedback van groot belang voor het team. Dus dat telt ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
D-Ed schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Zo'n beetje alle oud coureurs in de wereld noemen Max al vanaf zijn aankomst in de F1 een coureur van de 'buitencategorie'. Dus volgens mij zit hem daar het meeste verschil. Dan is hij ook nog eens goed in het 'voelen' van de wagen en is zijn feedback van groot belang voor het team. Dus dat telt ook mee.
En ook daadwerkelijk technische kennis over zijn wagens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
markvl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:58:
[...]

Een andere optie voor een straf is dat iemand die schuldig wordt bevonden aan 'causing a collision' of 'forcing another driver off the track' oid. in de einduitslag altijd achter het slachtoffer wordt geplaatst.
Dan heeft de veroorzaker in ieder geval geen voordeel ten opzichte van het slachtoffer.
Dat is technisch nooit goed uit te werken natuurlijk...

Je kunt heel moeilijk gaan doen over de straffen en al dat soort onzin, maar als men gewoon verbied om onder een rode vlag reparaties uit te voeren of wanneer deze echt wel noodzakelijk zijn voor de veiligheid dat men een tijdstraf krijgt van de tijd die het normaal (gemiddeld) duurt om deze reparatie uit te voeren inclusief de pit dan is het hele probleem opgelost.

Uiteindelijk is het hele debacle wat mij betreft een grote grap. Hamilton een 7 voudig wereldkampioen die de baan op de millimeter kent, duikt in een bocht waar die de apex gewoon volledig mist en een aanrijding veroorzaakt. En dan vragen mensen zich ook nog af of het wel of niet een expres was, het is gewoon een heel goed gecalculeerd risico die misschien nog beter heeft uitgepakt dan hij had gehoopt.
Hierbij zeg ik niet dat hij Max op deze manier van de baan wilde rijden, maar hij was vast en zeker bewust van dit risico. Je ziet dit al in de voorafgaande bochten, toegeven wilden beide niet.

Jammer dat de formule 1 zelf een video post van Joylon Palmer met een analyse die totaal vooringenomen is en nergens op slaat. Voor zulke analyses hoef je niet eens een race coureur te zijn geweest, dat kan een kind van drie nog verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:09:
[...]

En ook daadwerkelijk technische kennis over zijn wagens.
Dat bedoel ik eigenlijk ook met het 'voelen' van de wagen en de geleverde feedback aan het team ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
D-Ed schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Dat bedoel ik eigenlijk ook met het 'voelen' van de wagen en de geleverde feedback aan het team ;)
En ik bedoel dat daarnaast ook echt kennis heeft over de precieze aspecten van zijn wagen, dus ook HOE en WAAR er veranderingen plaats moeten vinden.

Het is een ding om te voelen dat je bijvoorbeeld te veel onderstuur hebt, maar iets anders als je ook weet waardoor dat komt. Er zijn meerdere manieren om dat op te lossen, en dan is het goed om te weten welke verandering voor jou als coureur het beste is. Hier speelt Max enorm op in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Replika90
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 17:48
RobertMe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Hamilton: 25 punten, Verstappen: 0 punten. Gat terug naar 8 punten

Hamilton: 25 punten, Verstappen 18 punten. Gat terug naar 26 punten.

Mag jij raden wat beter is voor het kampioenschap ;)

Met het gat dat Verstappen nu had, en de felheid waarmee Hamilton (& Verstappen) de eerste ronde door gingen was het gewoon verstandiger om niet met hand en tand te verdedigen. Betekent dat dat Verstappen van zijn gas af moet om Hamilton er voorbij te zwaaien? Natuurlijk niet. Maar iets meer op safe rijden was achteraf toch echt de beste oplossing geweest. Tenzij je denkt dat je met 0 punten scoren kampioen zult worden.
Nog meer op safe? Hoe zie je dat voor je dan? Verdedigen zoals een type Bottas dat doet?

De bewuste bocht viel het hand en tand gehalte wel mee. Verstappen liet al extra ruimte voor Hamilton. Het is niet dat Verstappen de deur voor Lewis dicht smeet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CousinBoneless
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-10 10:22
Andyk125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:10:
[...]
Jammer dat de formule 1 zelf een video post van Joylon Palmer met een analyse die totaal vooringenomen is en nergens op slaat. Voor zulke analyses hoef je niet eens een race coureur te zijn geweest, dat kan een kind van drie nog verzinnen.
Video ook bekeken. Normaal vind ik de Palmer analysis' wel aardig om te kijken, maar ditmaal is de Britse bias zo duidelijk aanwezig. Eigenlijk roept hij dat het 'een race-incident' is, maar alle punten uit zijn vervolgende betoog gaan vervolgens over de (overly) aggressive move van Hamilton.

Het feit dat hij achter staat in het kampioenschap kan gewoon geen argument zijn om roekeloze acties uit te halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:13:
En ik bedoel dat daarnaast ook echt kennis heeft over de precieze aspecten van zijn wagen, dus ook HOE en WAAR er veranderingen plaats moeten vinden.

Het is een ding om te voelen dat je bijvoorbeeld te veel onderstuur hebt, maar iets anders als je ook weet waardoor dat komt. Er zijn meerdere manieren om dat op te lossen, en dan is het goed om te weten welke verandering voor jou als coureur het beste is. Hier speelt Max enorm op in.
Ricciardo noemde Verstappen niet voor niets een (auto/techniek)nerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:18
Andyk125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:10:
[...]
Dat is technisch nooit goed uit te werken natuurlijk...

Je kunt heel moeilijk gaan doen over de straffen en al dat soort onzin, maar als men gewoon verbied om onder een rode vlag reparaties uit te voeren of wanneer deze echt wel noodzakelijk zijn voor de veiligheid dat men een tijdstraf krijgt van de tijd die het normaal (gemiddeld) duurt om deze reparatie uit te voeren inclusief de pit dan is het hele probleem opgelost.
Het lijkt me niet heel veel anders dan met tijdstraffen of met straffen die pas na de race worden opgelegd.

Dat verbod op aanpassingen onder een rode vlag lijkt me iets wat daarnaast zou kunnen worden ingevoerd.
Als je pas mag beginnen met bandenwissels of reparaties als de klok weer start heb je de situatie zo veel mogelijk gelijk aan die bij problemen tijdens de race. En bij een herstart zoals zondag moet je dan maar uit de pits vertrekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:04:
[...]

Ricciardo kon hem aardig goed bij benen en ook Sainz was denk ik wel een geduchte geweest maar het zijn helaas beiden mannen die geen genoegen nemen met een tweede stoeltje. Gasly is mijns inziens te vroeg afgeschreven en in plaats van Perez had men misschien Vettel gewoon terug moeten halen in plaats van hem te laten lopen naar Aston Martin.

Vettel heeft ervaring binnen Red Bull en is een oude rot in het vak die weet hoe het is om WK titels binnen te harken en die zou denk ik best te porren zijn geweest voor de dagsuccessen om zo met nog enige glans zijn carrière af te sluiten. Of hij veel beter zou presteren dan een Perez is natuurlijk de vraag maar ik zou de gok genomen hebben, de man is wel viervoudig wereldkampioen en heeft het vaker in het duel tegen Hamilton op moeten nemen dan iedere andere coureur op de grid.

Albon was simpelweg niet goed genoeg en ook Perez is dat niet maar die heeft de ervaring waarmee hij dat enigszins kan verdoezelen, ik ben nooit een grote fan geweest van Perez en nog steeds van mening dat als hij de centen van Telcel niet op zak had gehad zijn F1 loopbaan al jaren geleden ergens in het middenveld was gestrand. Vechten aan de kop met twee Mercedessen is gewoon een ander verhaal dan puntjes sprokkelen met een Force India / Racing Point.

Daarnaast is Verstappen gewoon heel erg goed zowel op als naast de baan, je kunt veel van Verstappen senior vinden maar hij heeft er wel voor gewaakt dat Verstappen junior niet de fouten zou maken die hij heeft gemaakt en hem de "beste" opleiding gegeven die hij had kunnen hebben (blijkt nu achteraf) door niet alleen te leren hoe je op de baan wint maar ook op het vlak van techniek naast de baan.

Wat dat betreft zou ik het ook heel raar vinden als Mercedes toch kiest voor Russel en Bottas de laan uit stuurt nu Hamilton voor 2 jaar heeft bijgetekend. Krijg je dat verhaal "maar Mercedes moet aan de toekomst denken", zal allemaal wel maar Mercedes heeft centen zat om tegen de tijd dat dat probleem zich voordoet een prima coureur aan te trekken, die opleidingsprogramma's zijn namelijk al jaren een wassen neus bij heel veel teams.

Mocht Mercedes Bottas de deur wijzen dan zou ik hem als Red Bull zeker benaderen voor een stoeltje, als er 1 coureur heeft bewezen de afgelopen jaren prima te fungeren als tweede man dan is het Bottas wel. En ondanks dat Bottas ieder jaar weer roept dat hij het Hamilton dit jaar echt lastig gaat maken weet hij ook dat dat een kansloze missie is maar blijft hij toch maar wat graag in die stoel zitten om zo in ieder geval nog mee te kunnen doen om een overwinning zo links en rechts.
Replika90 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:20:
[...]

Nog meer op safe? Hoe zie je dat voor je dan? Verdedigen zoals een type Bottas dat doet?

De bewuste bocht viel het hand en tand gehalte wel mee. Verstappen liet al extra ruimte voor Hamilton. Het is niet dat Verstappen de deur voor Lewis dicht smeet.
Je kon hem van mijlen ver aan zien komen dat Hamilton deze race zich niet zomaar weg zou laten zetten, de eerste paar bochten ging het er al stevig aan toe en in plaats van de bocht op te eisen had Verstappen ook de bocht kunnen laten lopen, aan kunnen sluiten en maar zien waar het schip strand.

Dat was echter al geen mogelijkheid meer toen ze met 2 man die bocht in doken dus uiteindelijk moest Verstappen die bocht ook wel opeisen. Daarmee krijgt Hamilton de kans op het achterwiel in het weekend waarin Mercedes / Hamilton een thuis race rijdt, ze op de zaterdag al een mentaal tikje hebben gehad en hij de mokerslag in zijn thuisrace van nog een overwinning voor Verstappen al weer aan zag komen...

Als RBR / Verstappen significant sneller was geweest zoals op de Red Bull ring had hij hem makkelijk kunnen laten lopen en Hamilton later alsnog wel gepakt, dus ja dan is Hamilton die paar ronden z'n "fame" gunnen een prima optie. Hoe fout de actie van Hamilton ook is, het gevecht aan gaan is dan ook een keuze en dat dat nu een keer in tranen eindigt voor Verstappen, ach die lijkt men er echt niet onder te krijgen en ik ben er van overtuigd dat Hamilton dit nog wel een keer in zijn kont gaat bijten dit seizoen.

[ Voor 24% gewijzigd door R2D2 op 21-07-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben

Bansheeben

R2D2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:27:
[...]

Ricciardo kon hem aardig goed bij benen en ook Sainz was denk ik wel een geduchte geweest maar het zijn helaas beiden mannen die geen genoegen nemen met een tweede stoeltje. Gasly is mijns inziens te vroeg afgeschreven en in plaats van Perez had men misschien Vettel gewoon terug moeten halen in plaats van hem te laten lopen naar Aston Martin.

Vettel heeft ervaring binnen Red Bull en is een oude rot in het vak die weet hoe het is om WK titels binnen te harken en die zou denk ik best te porren zijn geweest voor de dagsuccessen om zo met nog enige glans zijn carrière af te sluiten. Of hij veel beter zou presteren dan een Perez is natuurlijk de vraag maar ik zou de gok genomen hebben, de man is wel viervoudig wereldkampioen en heeft het vaker in het duel tegen Hamilton op moeten nemen dan iedere andere coureur op de grid.

Albon was simpelweg niet goed genoeg en ook Perez is dat niet maar die heeft de ervaring waarmee hij dat enigszins kan verdoezelen, ik ben nooit een grote fan geweest van Perez en nog steeds van mening dat als hij de centen van Telcel niet op zak had gehad zijn F1 loopbaan al jaren geleden ergens in het middenveld was gestrand. Vechten aan de kop met twee Mercedessen is gewoon een ander verhaal dan puntjes sprokkelen met een Force India / Racing Point.

Daarnaast is Verstappen gewoon heel erg goed zowel op als naast de baan, je kunt veel van Verstappen senior vinden maar hij heeft er wel voor gewaakt dat Verstappen junior niet de fouten zou maken die hij heeft gemaakt en hem de "beste" opleiding gegeven die hij had kunnen hebben (blijkt nu achteraf) door niet alleen te leren hoe je op de baan wint maar ook op het vlak van techniek naast de baan.

Wat dat betreft zou ik het ook heel raar vinden als Mercedes toch kiest voor Russel en Bottas de laan uit stuurt nu Hamilton voor 2 jaar heeft bijgetekend. Krijg je dat verhaal "maar Mercedes moet aan de toekomst denken", zal allemaal wel maar Mercedes heeft centen zat om tegen de tijd dat dat probleem zich voordoet een prima coureur aan te trekken, die opleidingsprogramma's zijn namelijk al jaren een wassen neus bij heel veel teams.

Mocht Mercedes Bottas de deur wijzen dan zou ik hem als Red Bull zeker benaderen voor een stoeltje, als er 1 coureur heeft bewezen de afgelopen jaren prima te fungeren als tweede man dan is het Bottas wel. En ondanks dat Bottas ieder jaar weer roept dat hij het Hamilton dit jaar echt lastig gaat maken weet hij ook dat dat een kansloze missie is maar blijft hij toch maar wat graag in die stoel zitten om zo in ieder geval nog mee te kunnen doen om een overwinning zo links en rechts.
Als iemand geen 2e rijder wil zijn is het wel Vettel denk ik. Dus dat had ook wel wat interessante consequenties gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
CousinBoneless schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Video ook bekeken. Normaal vind ik de Palmer analysis' wel aardig om te kijken, maar ditmaal is de Britse bias zo duidelijk aanwezig. Eigenlijk roept hij dat het 'een race-incident' is, maar alle punten uit zijn vervolgende betoog gaan vervolgens over de (overly) aggressive move van Hamilton.

Het feit dat hij achter staat in het kampioenschap kan gewoon geen argument zijn om roekeloze acties uit te halen...
Moet bekennen dat ik zijn analyses niet zo vaak bekeken heb, maar dat de formule 1 zelf zo'n analyse plaatst terwijl de FIA de schuld grotendeels bij Hamilton heeft gelegd vind ik zelf best vreemd. Helemaal gezien het meer een persoonlijke mening is dan echt een goede analyse, zo kan men net zo goed een analyse van een kind van drie plaatsen.
markvl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Het lijkt me niet heel veel anders dan met tijdstraffen of met straffen die pas na de race worden opgelegd.

Dat verbod op aanpassingen onder een rode vlag lijkt me iets wat daarnaast zou kunnen worden ingevoerd.
Als je pas mag beginnen met bandenwissels of reparaties als de klok weer start heb je de situatie zo veel mogelijk gelijk aan die bij problemen tijdens de race. En bij een herstart zoals zondag moet je dan maar uit de pits vertrekken.
Uiteindelijk zijn de meeste rode vlaggen er omdat het niet veilig is om te races. We zien steeds vaker een rode vlag voorkomen. Meestal gaat het dan om de 'bariers' die beschadigd zijn, of dat de auto's niet eenvoudig verwijdert kunnen worden.
Je kunt het repareren onder rode vlaggen helemaal gaan verbieden, maar men wil natuurlijk wel dat het veilig blijft. Als een auto door kan rijden, maar wel zo beschadigd is dat het niet heel veilig is om deze weer de baan op te sturen zonder reparaties dan moet het team gewoon een verplichte tijdstraf krijgen afhankelijk van de reparatie. Hier kan men toch gewoon standaard tijdsstraffen voor geven. Deze tijdstraffen moet men inlossen bij de eerst volgende pitstop of na de race.

Dat banden gewisseld mogen worden onder rode vlaggen mag wat mij betreft afgeschaft worden. Hierdoor zal iemand die bij een crash als die van Hamilton sneller een pit stop maken, om de kans op schade aan de band te voorkomen.

Uiteindelijk is het probleem grotendeels bij de top teams, deze rijden in een race gewoon meer dan een minuut weg van de rest van de groep. tijdstraffen hebben voor hun veel minder impact, helemaal als men deze pas na de race pas neemt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Some men just want to watch the word burn.

M.a.w. ik heb me prima vermaakt met de race en vermaak me nu nog steeds met het lezen van dit en het race topic. En nee ik ben geen Max hater of hamilton fan.

Wat me best verbaast is de felheid van sommige. Alsof er iets met hun eigen zoon is gebeurd. Maar sommige reacties vind ik het gebied "passie" verlaten en een ander terrein betreden.

Ik denk zelf dat Russel in een ander bedje komt dan Rosberg. Rosberg was nooit echt populair, en vocht tegen Hamilton die de komende en later gevestigde ster aan het Merc firmament was. Russel komt op een moment dat Ham zijn houdbaarheids datum aan het bereiken is of misschien al heeft bereikt. Stel dat Russel volgend jaar kampion zou worden en niet Ham. ik denk dat ze daar bij Merc even blij mee zijn. Terwijl ze volgensmij met Rosberg helemaal niet zo blij waren.

Zal ik nog een two cents aan Ver vs Ham weiden?

Zoals iemand hierboven schreef, het zijn split second gebeurtenissen. Dus om te zeggen dat ze een plan hadden dan geef je de situatie te veel credit.

Ik denk dat Ham te gretig was en wel verwachtte dat Ver eieren voor zijn geld zou kiezen. En Ver zal hebben gedacht dat Ham wel zou liften. Opzet om Ver aan te rijden zal er niet bijzitten simpelweg omdat de kans voor Ham te groot is dat hij ook terminale schade op loopt.

Het punt is natuurlijk dat veel mag tot je elkaar raak. Had Ver eieren voor zijn geld gekozen dan was het van Ham misschien wel een dick move (of juist briljant), maar waarschijnlijk nog geen eens bestempeld als gevaarlijk rijgedrag. In de F1 word vaker gezegd dat iets niet kan, tot iemand het doet en laat zien dat het kennelijk toch kon. Inhalen in copse met een dick move bijv.

Is het dan Ver zijn schuld?, nee absoluut niet. Ver had imho alle reden om aan te nemen dat Ham zou liften.

Is het erg dat Toto de stewerds loopt te mailen. Who cares, Toto mailt maar een eind weg, het is aan de stewards om daar wel of niet naar te kijken. Ze hadden hem ook gewoon weg kunnen sturen dat ze te druk waren en Ham en Ver na afloop wel zouden horen.

Marko die een advocaat inhuurt, denk weggegooid geld marko. Grote kans dat een rechter zijn vingers er niet aan wil branden, het teruglegt bij de FIA, en de FIA heeft al geoordeeld.

Is Ham zijn straf te laag? Mwa, F1 is niet eerlijk. Is het nooit geweest en zal het nooit worden. Onderdelen vervangen onder code rood is een keuze en werkt dit keer ongelofelijk in het voordeel van Ham. in andere keren (zware regenval, massa crashes) is het essentieel om verder te kunnen racen.

Maar goed. Het was een kwestie van tijd, die is nu gekomen. Let the games continu.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:33
*Chainbear enters the discussion*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:39

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

For **** sake...
Dat is wel heel kort door de bocht gesteld. Wat dat betreft doe je het beter dan Lewis die mist de apex totaal waardoor hij Max van de baan rost. ;) :+

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Bansheeben schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Als iemand geen 2e rijder wil zijn is het wel Vettel denk ik. Dus dat had ook wel wat interessante consequenties gehad.
Ik denk dat Vettel daar prima vrede mee zou kunnen hebben wanneer men het seizoen start met gelijke kansen. Vettel beseft zich inmiddels ook echt wel dat hij niet meer het niveau haalt van zijn hoogtijdagen en stapt in bij een Aston Martin waar zijn teamgenoot "het zoontje van de baas is" en hij ook geen nummer 1 status heeft maar de kans wel een stuk kleiner is op overwinningen dan bij een Red Bull.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja die wou ik ook net plaatsen. Toch fijn om te zien dat er een Brit is die wel objectief kan analyseren. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:50:
[...]

Ja die wou ik ook net plaatsen. Toch fijn om te zien dat er een Brit is die wel objectief kan analyseren. :z
Ben alleen niet eens met het voorbeeld van 1997. Daar wordt het gat met opzet dichtgegooid, terwijl er hier dus een ruimte gemanaged werd waarbij beiden door zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sir_Lion schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:52:
[...]

Ben alleen niet eens met het voorbeeld van 1997. Daar wordt het gat met opzet dichtgegooid, terwijl er hier dus een ruimte gemanaged werd waarbij beiden door zouden kunnen.
Chain Bear zei dat niet om Max de schuld te geven. Want Schumacher ging daar vol voor de crash, Max geeft je alle ruimte om naar de binnenkant te gaan, maar dan is het ook meteen voorbij met je inhaalmanoeuvre die er toch niet gaat komen. Want Max is sneller uit die bocht met zijn lijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andyk125
Edgenumber schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:39:

Zoals iemand hierboven schreef, het zijn split second gebeurtenissen. Dus om te zeggen dat ze een plan hadden dan geef je de situatie te veel credit.
Natuurlijk zijn het split second gebeurtenissen, maar de keus is al gemaakt voor de bocht als Hamilton kiest om aan de binnenkant van de bocht te zitten. We praten hier niet over iemand die voor het eerst in zo'n auto stapt en de baan nog nooit heeft gereden.

Hamilton wist heel goed welk risico hij hier nam en misschien had hij gehoopt dat Max meer ruimte gaf of dat hij eerder van het gas af zou gaan. Maar dat zou uiteindelijk ook vreemd zijn gezien hij weet dat Max nooit toegeeft. Ik denk dat Hamilton gewoon klaar was om zelf toe te geven en hij kost wat het kost deze race wilde winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
TakeAway schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Denk je? Bottas mist gewoon echt de racepace om echte vraagtekens op te werpen waarom hij in godsnaam aan de kant moet voor Hamilton. Het wordt pas schrijnend als een 2e rijder moet gaan afremmen om iemand voorbij te laten. Als Russel een gelijkwaardige pace of beter heeft, moet hij letterlijk van z'n gas af.

Ik acht een paar rijders in het deelnemers veld een gelijkwaardige / betere pace te rijden als Hamilton: Russel Leclerc Verstappen Sainz en Norris mits ze in dezelfde auto rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Chefbierrr op 21-07-2021 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:14
Blokker_1999 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:34:
[...]
...

...
De budgetcap is prima zoals die is en behoeft geen extra regels. Botsen hoort nou eenmaal bij het racen. Er zijn welgeteld drie teams die in de luxepositie zitten om tegen een bugdgetplatfond aan te lopen en daar moeten ze niet moeilijk over doen. Dat zijn ook de teams die voornamelijk voorin het veld te vinden zijn en gemiddeld genomen minder bij ongelukken betrokken zijn dan de teams die in het middenveld of achterin rijden. Al met al vlakt dit zich gedurende het seizoen vanzelf wel uit.

Dat de discussie nu oplaait is ook wel weer opmerkelijk, toen BOT en RUS in Imola dikke schade reden hoorde je er vrijwel niemand over maar nu moet op stel en sprong de regels aangepast worden want de bolide van VER ligt in de prak...
d0s schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:35:
[...]

Als de Red Bull de snelste wagen was, dan zou Perez wel structureel boven Bottas staan. Het feit dat Verstappen toch weer in z'n eentje tegen beide MERs moet opboxen is heel veelzeggend en zou een kampioenschap alleen maar knapper maken.
Misschien heeft het er ook wel een beetje mee te maken hoe 'makkelijk' een auto op de limiet te rijden is. T.o.v. vorig seizoen lijkt de Red Bull minder verloren te hebben dan de Mercedes dus of de Mercedes nog de betere auto is durf ik te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Andyk125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Natuurlijk zijn het split second gebeurtenissen, maar de keus is al gemaakt voor de bocht als Hamilton kiest om aan de binnenkant van de bocht te zitten. We praten hier niet over iemand die voor het eerst in zo'n auto stapt en de baan nog nooit heeft gereden.

Hamilton wist heel goed welk risico hij hier nam en misschien had hij gehoopt dat Max meer ruimte gaf of dat hij eerder van het gas af zou gaan. Maar dat zou uiteindelijk ook vreemd zijn gezien hij weet dat Max nooit toegeeft. Ik denk dat Hamilton gewoon klaar was om zelf toe te geven en hij kost wat het kost deze race wilde winnen.
Vraag is of Lewis zonder botsing de bocht uberhaubt gehaald zou hebben zonder de runoff die daar ligt. Als Max - op een manier die ik niet kan bedenken, maar toch, achterlangs had gekruist had Lewis de positie terug moeten geven want daar liggen track limits. Geen schade, toch gewonnen. Maar goed: als als als als - dat gaat niets aan de situatie veranderen, dus hier moeten we het mee doen.

Op naar Hongarije!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Edgenumber schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:39:
Ik denk zelf dat Russel in een ander bedje komt dan Rosberg. Rosberg was nooit echt populair, en vocht tegen Hamilton die de komende en later gevestigde ster aan het Merc firmament was. Russel komt op een moment dat Ham zijn houdbaarheids datum aan het bereiken is of misschien al heeft bereikt. Stel dat Russel volgend jaar kampion zou worden en niet Ham. ik denk dat ze daar bij Merc even blij mee zijn. Terwijl ze volgensmij met Rosberg helemaal niet zo blij waren.
Dat Mercedes er even blij mee zou zijn, ongetwijfeld behalve dan misschien wat gefronste wenkbrauwen in de bestuurskamer waarom men in vredesnaam Hamilton zoveel heeft betaald en hem zo'n grote stem heeft gegeven.

Ik denk echter dat Hamilton helemaal nog niet aan zijn houdbaarheid zit en daar getuigd zijn actie van afgelopen weekend van. Ondanks dat het een vuile actie is is het er wel één die je maakt als je nog echt heel graag wil winnen, en dat is iets wat Hamilton nog steeds kan en wat hij ook echt niet zomaar kwijt gaat raken zolang Mercedes een auto heeft die mee vecht om de kampioenschappen.

Waar een Vettel en Alonso de switch maakte naar een ander team toen ze op hun best waren is Hamilton gewoon blijven zitten waar hij zit en dat is zijn grote winst. Hij hoeft niet weer door de hele politiek heen binnen een team, dat gespreide bedje binnen Mercedes is maar voor 1 persoon en dat is Hamilton.

Ik denk dat Hamilton nog wel een jaar of 4 mee kan mits Mercedes de plank niet mis slaat bij de nieuwe auto's van volgend seizoen en Mercedes bereid is hem het podium te geven wat groot genoeg is voor zijn ego.

Velen mogen de beste man dan wel even uit kunnen kotsen na dit weekend, hem niet de allerbeste ooit vinden e.d. (vind ik ook niet) maar de man is wel weerzinwekkend goed en heeft een bak aan ervaring waar je het misschien tegen op kunt nemen wanneer je zoals Red Bull en Verstappen uit een ander kamp komt maar waar het binnen het team toch een verrekte lastige opgave is.

Het is niet zoals met Vettel binnen Ferrari dat Hamilton niet meer in staat is om te leveren en aan het eind van het seizoen bij het grof vuil gaat ;)

Ik denk dat Ham te gretig was en wel verwachtte dat Ver eieren voor zijn geld zou kiezen. En Ver zal hebben gedacht dat Ham wel zou liften. Opzet om Ver aan te rijden zal er niet bijzitten simpelweg omdat de kans voor Ham te groot is dat hij ook terminale schade op loopt.

Het punt is natuurlijk dat veel mag tot je elkaar raak. Had Ver eieren voor zijn geld gekozen dan was het van Ham misschien wel een dick move (of juist briljant), maar waarschijnlijk nog geen eens bestempeld als gevaarlijk rijgedrag. In de F1 word vaker gezegd dat iets niet kan, tot iemand het doet en laat zien dat het kennelijk toch kon. Inhalen in copse met een dick move bijv.

Is het dan Ver zijn schuld?, nee absoluut niet. Ver had imho alle reden om aan te nemen dat Ham zou liften.
Vooropgezet plan? Ik denk het ook niet maar als je dan toch weer aan het kortste eind gaat trekken (voor de zoveelste keer dit jaar) en je de achterstand in het kampioenschap alleen maar groter ziet worden en je krijgt die kans op het achterwiel... ik denk niet dat er iemand is die hem zou hebben laten liggen in die situatie waarbij weer tweede worden (in je thuis grand prix notabene) je achterstand alleen maar weer verder vergroot in een seizoen waarbij het nog maar de vraag is hoe lang het precies gaat duren.
Marko die een advocaat inhuurt, denk weggegooid geld marko. Grote kans dat een rechter zijn vingers er niet aan wil branden, het teruglegt bij de FIA, en de FIA heeft al geoordeeld.
Wie niet waagt wie niet wint, dat heeft Hamilton wel bewezen dit weekend en die euro's zullen het probleem niet zijn ;)
Maar goed. Het was een kwestie van tijd, die is nu gekomen. Let the games continu.
Inderdaad, het gevecht an sich zal alleen maar heftiger worden maar "the fight is on" als het om het rijders kampioenschap gaat, ik zie namelijk Mercedes dit jaar nog wel de constructeurs titel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:59
Andyk125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 14:57:
[...]

Uiteindelijk is het een wedstrijdje wie kijkt als laatste weg.

Als de ander nooit toegeeft zal je op een keer een statement moeten maken door de ander te dwingen wel toe te geven. Anders eet hij elke keer de kaas van je brood.

Rosberg tetterde er ook met Ham om zo"n zelfde piswedstrijd. Mark webber Vettel turijke ook zo'n toppertje.

Kijk als je weet dat je eerste word, of als je weet dat je tweede word omdat het gat gewoon te groot is, dan is het allemaal niet zo spannend. En is het makkelijk om voor te doen dat je beide als een gentleman race. Tot dat het om het echie is.

En vlak Max ook niet uit. Hij rijd nu rustiger dan voorgaande jaren. Maar over een aantal jaar als hij in de positie van Ham. zit dan denk ik niet dat hij zo braaf is als RBR hem nu voor doen komen. Volgensmij zijn heetgeblakerde kampioenen eerder regel dan uitzondering. Dan is het ook niet Oh mr. Raikonen Jr. Gaat u maar voor. Dan is het ook gewoon, ik ben Ver en die bocht is voor mij. Rem jij maar.

Maar dat is toch heerlijk aan deze sport. Kan me canada nog ergens herinneren. Twee proberen elkaar in te halen, promt meld montoya zich als derde, waarop raikonen zich vervolgens als vierde meld. Waarbij raikonen hem langs die drie andere perst. Ok, dat was uitremmen in bocht een en geen copse. Maar je plek moet je claimen.

En ik denk dat ze bijna allemaal zo denken "als de ander lift is er toch geen risico".

Maar goed voor opzet om max van de baan te rijden, dat is net een stap te ver met het risico dat je zelf een kromme linker stuursrang heb. Dus Ham zal wel hebben gedacht lift maar.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:43

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
R2D2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:19:
[...]
Ondanks dat het een vuile actie is....

....Vooropgezet plan? Ik denk het ook niet maar als je dan toch weer aan het kortste eind gaat trekken (voor de zoveelste keer dit jaar) en je de achterstand in het kampioenschap alleen maar groter ziet worden en je krijgt die kans op het achterwiel... ik denk niet dat er iemand is die hem zou hebben laten liggen in die situatie waarbij weer tweede worden (in je thuis grand prix notabene) je achterstand alleen maar weer verder vergroot in een seizoen waarbij het nog maar de vraag is hoe lang het precies gaat duren.
Dus...het is een vuile actie, maar iedere rijder in die specifieke situatie zou hetzelfde gedaan hebben? Waarom dan alle ophef richting Hamilton als alle rijders hetzelfde gedaan zouden hebben? :? :p

Het hele ongeluk wordt veel groter gemaakt dan het is en mensen zoeken er veel te veel achter en gaan dingen zien die ze willen zien. Suggereren dat Hamilton of iedere andere rijder bewust een andere rijder eraf rijdt bij een krappe 300 km/u slaat nergens op. Andere rijders en meeste analyses noemen het ook gewoon een race ongeluk waar de schuld in meerdere mate bij Hamilton lag. Maar er was geen opzet. Als het om 2 andere rijders had gegaan dan Hamilton en Verstappen had er lang niet zoveel discussie geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:57

Martinspire

Awesomeness

Het is een stuk objectiever dan anderen, maar ik vind de conclusie nog steeds raar om zoveel schuld alsnog bij Verstappen neer te leggen.

En dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat Verstappen een moment heeft dat ie het stuur rechtdoor zet en vervolgens weer instuurt. Ja dit is een teken naar Lewis van "dit is mijn bocht", maar ik denk dat het eerder te maken heeft met grip. Als je hem verder naar buiten laat lopen, dan haal je de bocht niet. Zie Leclerc die vervolgens naast de baan komt ook al zat Lewis toen meer naar het midden. Dus als Max verder naar buiten stuurt, komt ie op het stoffige deel van de baan en verlies je aan de exit van de bocht veel snelheid. Mogelijk zelfs ga je eraf (al kun je dat wel weer controleren).

Het feit dat Hamilton wijd gaat in die bocht, mogelijk de bocht nooit gaat halen, en daarmee zijn tegenstander van de baan schiet, is voor mij gewoon de reden dat het 100% Hamilton zijn schuld is. Al het andere is gelul in de marge. Ja Max kan meer ruimte geven, maar zoveel ook weer niet. Bovendien mag ie best wat strenger zijn en een signaal geven aan Lewis dat ie niet gaat liggen als Hamilton er langs wil. Lewis is nog altijd degene die erlangs wil en die doet een hail mary in die bocht. Als je de race ervoor tegen Perez zegt "je had langer moeten wachten", dan geld dat hier ook. Maar waar Perez nog zelf risico nam, legde Hamilton hier alle risico bij Verstappen neer en dat is gewoon compleet fout. En omdat de regels dit niet goed afdekken, is dit precies een situatie die heel makkelijk te misbruiken is. Wat let Verstappen om Hamilton er elke race af te tikken of andersom? 10 seconden, misschien een drivethrough, maar ondertussen scoort je tegenstander helemaal geen punten. En bovendien veel schade, plus mogelijk onderdelen vervangen met penalties. Je verliest nooit.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb over de jaren heen al wat meer uitgebreide analyses van deze persoon gezien waarbij hij de tijd neemt waarom iets gaat zoals het gaat, hij heeft nu ook zijn licht laten schijnen op het gebeuren van afgelopen zondag.

Testing, one, two ...

Pagina: 1 ... 75 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics

Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken