[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC! Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 171 Laatste
Acties:
  • 1.287.333 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

Damian

Insane Obtrusion

VanStino schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:58:
Ik weet niet genoeg van de achtergrond van F1, maar ik zie heel veel #MASIOUT op Twitter. Fine, als Masi niet geschikt is voor de job moet ie vervangen worden. Vraag is... door wie? We hebben nog altijd wel een race director nodig en het lijkt me niet meteen een job waarvoor je een open sollicitatie kunt uitschrijven. Is dit een gevalletje "be careful what you wish for" bij de #MASIOUT roepers?
Hoezo? Kende jij Masi dan voor hij director werd? Je doet het nu klinken alsof er geen geschikt persoon te vinden zou zijn. Een Gary Connolly oid zou dit prima kunnen bijvoorbeeld.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PureLOOD
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:02
Woudloper schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:13:
Nu de Power Ranking van Formula1.com na deze laatste race bekend is kan ik ook het totaal overzicht opmaken. Allereerst de Power Ranking van Abu Dhabi:

[...]

Als je dan vervolgens de diverse F1 websites neemt en het totaal overzicht opstelt levert dit het volgende plaatje op:

[Afbeelding]
* SkySport F1 ratings of Dutch, Italian and USA GP are missing. After USA Sky stopped with ratings

Als je een grafiek maakt van de top 10 uit deze lijst ziet het er als volgt uit:
[Afbeelding]
Wederom gewoon een staatje dat Max dit jaar de beste resultaten heeft geleverd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:54
Damian schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:36:
[...]

Hoezo? Kende jij Masi dan voor hij director werd? Je doet het nu klinken alsof er geen geschikt persoon te vinden zou zijn. Een Gary Connolly oid zou dit prima kunnen bijvoorbeeld.
Dit schreef ik gisteren al in het race topic. Masi was de tweede man naast Charlie Whiting. Maar dat heeft die blijkbaar maar één jaar gedaan (2018), aangezien in maart 2019 Whiting dus plotseling is overleden. En dat Masi daar pas in 2018 zat kwam omdat zijn voorganger, Laurent Mekies, ineens naar Ferrari vertrok. Oftewel: Masi was zeker toen die werd aangesteld ook gewoon echt onervaren en dit was pas zijn derde jaar als race director in de F1, en hij is dan ook maar één jaar "tweede man" geweest waarin die het heeft kunnen leren.

En Gary Conoly is een steward, die heeft echt heel andere taken dan een race director. Stewards hoeven maar op basis van het reglementen boekwerk te bepalen of iets een straf is of niet en die toe te kennen. De race director is verantwoordelijk voor alles wat er on-track gebeurt. Van het starten en finishen tot het beoordelen van ongevallen etc of dat geel/dubbel geel/VSC/SC/rood moet worden tot het beoordelen en doorverwijzen van incidenten naar de stewards tot het coördineren van alles met de teams etc etc. Het takenpakket van de race director is echt zo veel groter dan een steward.
En in een video van Sky Sport met een interview met Crofty (ook langs gekomen in race topic) benoemd Crofty ook zeer nadrukkelijk dat race control zwaar onderbezet is. F1 is (vrijwel?) de belangrijkste sport onder dd FIA, maar vanuit de FIA is er veel te weinig steun/inzet ervoor en zijn de middelen er niet om ervoor te zorgen dat race control / Masi hun werk goed kunnen doen.

Iemand anders daar zetten lost dus niks op, zolang race control onderbezet is en één man nooit al die taken kan vervullen. Zeker niet als je daar weer een nieuw/onervaren iemand zet. En al helemaal niet in een seizoen als dit waarin uiteindelijk het kampioenschap in de laatste ronde wordt bepaald door een beslissing van de raceleiding. Het was het hele seizoen al een zooitje op en naast de baan met de twee kemphanen en de FIA als zondebok. En dat de raceleiding geen controle had bleek in Saoedi-Arabië al ("tweede plek" => "en Ocon dan?" => "derde plek") en afgelopen zondag weer met het gestamel ("waarom haal je de achterblijvers er niet tussenuit?" => "Uhm, uhm, ik moet nu de rommel op de baan opruimen"). En ook het gefoeter van Toto wekte de indruk dat hij daadwerkelijk rechtstreeks in de oren van Masinaan het schreeuwen is. Maar dat werkt toch niet. Masi kan in zo'n situatie niet de situatie op de baan beoordelen (hoe lang duren werkzaamheden etc); een plan opstellen tot het afronden van de race (Finish onder SC? Rode vlag? Herstart met of zonder unlap); Vragen van Red Bull beantwoorden; Het gefoeter van Toto aanhoren; ... Dan kun je wel een ander op die stoel zetten, maar ook die krijgt dat niet gehandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CH4OS schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:57:
Ook niet vergeten dat de FIA enkel een instantie is dat als scheidsrechter speelt tijdens wedstrijden en verder dan dat niet gaat.
Volgens mij is de FIA wel meer dan scheidsrechter. Ze bepalen ook de regels (ok, uiteindelijk in samenspraak met FOM en de teams), en volgens mij zijn ze ook eigenaar van de sport. Waar FOM vervolgens alleen de commerciële uitbater is en gaat over de licenties (TV licenties etc), de kalender opstelt, ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33
Ik weet niet of we deze ranglijsten al gehad hebben maar de prijs voor grootste brokkenmaker van het seizoen gaat naarrrrr...: Mick Schumacher! - € 4.212.500,00 aan schade gereden

Top 3:
1. Mick Schumacher - € 4.212.500,00
2. Charles Leclerc - € 4.046.000,00
3. Max Verstappen - € 3.889.000,00

En bij de constructeurs gaat de titel naar hoe kan het ook anders: Haas! € 6.680.500,00

Top 3:
1. Haas - € 6.680.500
2. Ferrari - € 5.802.000
3. Williams - € 4.961.500 (+€ 800.000)

Toch leuk dat een deel van die "100 million of Gene's own f*cking money" daaraan gespendeerd wordt en toch 2 titels oplevert dit seizoen. _O-

https://www.f1maximaal.nl...-de-onbetwiste-nummer-een

Wel bijzonder dat plek 10 bij de constructeurs wordt ingenomen door Alpine met maar € 595.000,00 schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobertMe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:57:
Volgens mij is de FIA wel meer dan scheidsrechter. Ze bepalen ook de regels (ok, uiteindelijk in samenspraak met FOM en de teams), en volgens mij zijn ze ook eigenaar van de sport. Waar FOM vervolgens alleen de commerciële uitbater is en gaat over de licenties (TV licenties etc), de kalender opstelt, ....
De FIA is zeker niet eigenaar van de F1. Dat is de FOA, Formula One Administration. De FIA is een onafhankelijke partij, dat zich enkel bezig houdt met het naleven van de regels, om te zorgen voor een gebalanceerd speelveld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

TIGER1125 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:58:
Ik weet niet of we deze ranglijsten al gehad hebben maar de prijs voor grootste brokkenmaker van het seizoen gaat naarrrrr...: Mick Schumacher! - € 4.212.500,00 aan schade gereden

Top 3:

En bij de constructeurs gaat de titel naar hoe kan het ook anders: Haas! € 6.680.500,00

Top 3:
1. Haas - € 6.680.500
2. Ferrari - € 5.802.000

Toch leuk dat een deel van die "100 million of Gene's own f*cking money" daaraan gespendeerd wordt en toch 2 titels oplevert dit seizoen. _O-

Wel bijzonder dat plek 10 bij de constructeurs wordt ingenomen door Alpine met maar € 595.000,00 schade.
hoeveel van die 3.8 miljoen van Max was op Silvertone? Die schade is gereden door Lewis.

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tripel7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 14:35
TIGER1125 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:58:

Top 3:

Top 3:
1. Haas - € 6.680.500
2. Ferrari - € 5.802.000

Bij de schades van max (en perez) niet vergeten dat die veroorzaakt zijn door rammende benzen, dus eigenlijk kunnen die gewoon bij de heren hamilton en bottas opgeteld worden

I9900K - RTX4070TI - 64GB DDR4 3200 Ghz RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

pro_6or schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
oeveel van die 3.8 miljoen van Max was op Silvertone? Die schade is gereden door Lewis.H
Tja, in dat op zicht, hoeveel schade is er dan niet van Mazepin bij Schumacher? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripel7
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 14:35
CH4OS schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:03:
[...]
Tja, in dat op zicht, hoeveel schade is er dan niet van Mazepin bij Schumacher? ;)
Mazepin spinde,schumacher gaat de muur in (en zonder hulp)

I9900K - RTX4070TI - 64GB DDR4 3200 Ghz RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pro_6or schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:02:
[...]

hoeveel van die 3.8 miljoen van Max was op Silvertone? Die schade is gereden door Lewis.
En Budapest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 19:13

Spotmatic

Ken sent me

Hebben ze in Roemenië gereden? :o

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spotmatic schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:07:
[...]

Hebben ze in Roemenië gereden? :o
Oepsie, collega's in Bucharest ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
basvn schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:44:
Het is nu officieel Sir Lewis Hamilton

[Afbeelding]
Ja want rondjes racen op het asfalt heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de UK :P

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

S0epkip schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:12:
Ja want rondjes racen op het asfalt heeft veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de UK :P
De andere zaken die hij doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:57
[...]

Black live matters, vegan shizzle & nog meer van het woke gebeuren. Je weet toch dat je daarmee punten scoort :+

Maar zonder gekheid hij heeft natuurlijk op het gebied van motorsport uitzonderlijke resultaten neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentist
  • Laatst online: 16-09 10:36

Dentist

Next patient please...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Dentist schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:52:
[...]

Nice - zitten daar ook alle 'Max wordt bij RBR nooooooit WDC?"-comments bij? ;)
Hiertussen niet, maar die zijn later zeker wel gemaakt.

Die hadden ongelijk ;)

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:10
Dentist schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:52:
[...]

Nice - zitten daar ook alle 'Max wordt bij RBR nooooooit WDC?"-comments bij? ;)
En niet te vergeten de comments dat Verstappen over zou moeten stappen naar Mercedes, maar daar zijn we na dit seizoen wel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
albino71 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:42:
Ik ben eens gaan terugzoeken op Max in alle (algemene) F1 topics hier op tweakers.
De eerste is van 2007.
[...]
Leuk om terug te lezen inderdaad, vooral dat ik er zelf nog vanuit ga dat STR het niet zou aandurven om Max meteen in de F1 te knikkeren.

Geeft wel weer aan hoe extreem bijzonder zijn debuut op 17 jarige leeftijd was.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Wielrenners die rondjes fietsen op een houten baan krijgen em ook, dus dat is niet zo verwonderlijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RobertMe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:54:
maar vanuit de FIA is er veel te weinig steun/inzet ervoor en zijn de middelen er niet om ervoor te zorgen dat race control / Masi hun werk goed kunnen doen.
Dat wordt ook duidelijk in de berichten van Masi naar Horner, waarin Masi zegt dat hij eerst even op de mess op de baan wil concentreren voordat hij nadenkt over de SC (losjes vertaalt).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Laatst online: 21:26

DataGhost

iPL dev

Ik ben normaal niet zo van de conspiracy theories maar volgens mij was dit kampioenschap fixed. Er waren namelijk 21 races van 26 punten, 1 race van 12,5 punten (want er was geen snelste ronde toegekend in Spa) en 3 sprints van 3 punten. Dat komt in totaal uit op een maximum te behalen aantal punten van 567,5 voor een rijder. Max heeft er 395,5 gehaald dit seizoen, dat is 69,69% 8)7

Toeval? I don't think so!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
https://autobahn.eu/artik...idische-basis-voor-beroep

Het einde lijkt nog niet in zicht. Mocht het nu tot een rechtszaak komen rondom de laatste ronde van dit seizoen dan hoop ik van harte dat Red Bull ook balls deep gaat en o.a. Silverstone erbij haalt. Als je het dan toch over inconsistentie hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Laatst online: 17:55

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:56:
Ik ben normaal niet zo van de conspiracy theories maar volgens mij was dit kampioenschap fixed. Er waren namelijk 21 races van 26 punten, 1 race van 12,5 punten (want er was geen snelste ronde toegekend in Spa) en 3 sprints van 3 punten. Dat komt in totaal uit op een maximum te behalen aantal punten van 567,5 voor een rijder. Max heeft er 395,5 gehaald dit seizoen, dat is 69,69% 8)7

Je spreekt wel een heel erg grijs gebied aan. Ik zou deze gedachten snel richting prullenbak doen verdwijnen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 19-09 12:14

Lol, what? Je doet wel je naam eer aan :P

PVO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Mooi die ontlading bij iedereen, inclusief Jos en Helmut :D

Ik zocht naar Alex Albon bij de pitwall maar zag hem niet, mensen riepen dat hij het was die riep "oh my lord, Max!" toen ie finishte. Hij klinkt ook wel als Albon maar had hem niet als eerste op de radio verwacht eerlijk gezegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard

En 69,69 is vast een veelvoud van 33,33 & 3,33 enzo :+. Of is het evenhoog als de vaccinatiegraad in <insert land> ? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:46
De_Bastaard schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:56:
https://autobahn.eu/artik...idische-basis-voor-beroep

Het einde lijkt nog niet in zicht. Mocht het nu tot een rechtszaak komen rondom de laatste ronde van dit seizoen dan hoop ik van harte dat Red Bull ook balls deep gaat en o.a. Silverstone erbij haalt. Als je het dan toch over inconsistentie hebt ...
Merc heeft ook gewoon een goed punt. Het is twijfelachtig of Masi echt volgens de regels heeft gehandeld. Als het andersom was geweest hadden de RBR fans moord en brand geschreeuwd.

Ik ben wel benieuwd of het theoretisch haalbaar was geweest om iedereen te laten passeren en de SC een lap later naar binnen te laten gaan. Als dat theoretisch niet haalbaar was, en Masi heeft de regels niet goed gevolgd, dan houd ik toch een nare smaak over bij Max z'n WDC. Ook al vind ik dat hij het verdient, zo werkt sport niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:25

Pierre

Van nature lui!

Lewis heeft in ieder geval normale kleding aan
https://nos.nl/video/2409...ren-strijd-om-wereldtitel

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:08:
[...]

Merc heeft ook gewoon een goed punt. Het is twijfelachtig of Masi echt volgens de regels heeft gehandeld. Als het andersom was geweest hadden de RBR fans moord en brand geschreeuwd.

Ik ben wel benieuwd of het theoretisch haalbaar was geweest om iedereen te laten passeren en de SC een lap later naar binnen te laten gaan. Als at theoretisch niet haalbaar was, en Masi heeft de regels niet goed gevolgd, dan houd ik toch een nare smaak over bij Max z'n WDC. Ook al vind ik dat hij het zou verdienen, zo werkt sport niet.
Tja, ik vraag me af tot in hoeverre de FIA zelf nog van die regels mag afwijken zoals in hun regelement staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

kazuka schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:04:
[YouTube: Final Lap Feels | In The Garage For The Final Lap Of The Abu Dhabi GP]

Ik zocht naar Alex Albon bij de pitwall maar zag hem niet, mensen riepen dat hij het was die riep "oh my lord, Max!" toen ie finishte. Hij klinkt ook wel als Albon maar had hem niet als eerste op de radio verwacht eerlijk gezegd :P
Wat een gave beelden! Big smile when watching. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

RBR volgend jaar dus met auto 1 en auto 11 op de grid. Dat brengt vast geluk. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaxPelle12
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17-09 14:46
Want dat heeft hij normaal niet? Ieder heeft zijn eigen stijl en niemand is normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
[YouTube: Final Lap Feels | In The Garage For The Final Lap Of The Abu Dhabi GP]

Heeeeeeerlijk dit. Echt geweldig, kan die beelden niet vaak genoeg zien.

Kudo's voor die jongens in de pit en van RBR in het algemeen. Goede auto, Max heeft het echt supergoed gedaan dit jaar.

Toch wel een erg bijzondere tijd wat die jongens (en meiden her en der) zo samen meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:27
[...]

Ik ben wel benieuwd of het theoretisch haalbaar was geweest om iedereen te laten passeren en de SC een lap later naar binnen te laten gaan. Als at theoretisch niet haalbaar was, en Masi heeft de regels niet goed gevolgd, dan houd ik toch een nare smaak over bij Max z'n WDC. Ook al vind ik dat hij het zou verdienen, zo werkt sport niet.
[rant]
Tjah, dat weet ik niet, want ze hebben van tevoren afgesproken: Als het enigszins mogelijk was het op de baan onder de 'groene vlag' (dus gewoon racen) uit te maken wie kampioen werd. Dat het een nare bijsmaak heeft voor Mercedes, dat zal wel en om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel moeite mee:

Deze controversiële beslissing (die was gecommuniceerd en eigenlijk vooraf al was afgesproken tussen de teams, als in 'we beslissen het rijdend en niet buiten de baan') is een stuk minder controversieel in dat licht.
Als die afspraak duidelijk is (en die was vooraf volgens mij behoorlijk duidelijk), waarom is Merc er dan vanuit gegaan dat ze de race wel zouden uitrijden achter de SafetyCar?

Overigens:
Zonder die tik van Hammilton in Silverstone (onderandere) was Max natuurlijk al kampioen geweest voor deze laatste race.
Eigenlijk moeten ze blij zijn dat ze nog meededen op dit moment in de laatste race en alle kans hadden om WC te worden.
[/rant]

En nu even serieuzer hierop inhakend:
In Duitsland (Waar Mercedes vandaan komt) vind men dat ze een sterke zaak hebben. Dus WC Eend vind dat WC Eend een sterke zaak heeft? Ik moet het eerst nog zien. Sterke zaken in sport en interpretabele regels zijn er nauwelijks. Als het op een fatsoenlijke manier zo uit te leggen is zoals is gedaan (en ik geloof echt dat het op die manier uit te leggen is kijkende naar de regels), dan is de zaak helemaal niet heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
jbdeiman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:28:
[...]

[rant]
Tjah, dat weet ik niet, want ze hebben van tevoren afgesproken: Als het enigszins mogelijk was het op de baan onder de 'groene vlag' (dus gewoon racen) uit te maken wie kampioen werd. Dat het een nare bijsmaak heeft voor Mercedes, dat zal wel en om eerlijk te zijn heb ik er niet zoveel moeite mee:

Deze controversiële beslissing (die was gecommuniceerd en eigenlijk vooraf al was afgesproken tussen de teams, als in 'we beslissen het rijdend en niet buiten de baan') is een stuk minder controversieel in dat licht.
Als die afspraak duidelijk is (en die was vooraf volgens mij behoorlijk duidelijk), waarom is Merc er dan vanuit gegaan dat ze de race wel zouden uitrijden achter de SafetyCar?

Overigens:
Zonder die tik van Hammilton in Silverstone (onderandere) was Max natuurlijk al kampioen geweest voor deze laatste race.
Eigenlijk moeten ze blij zijn dat ze nog meededen op dit moment in de laatste race en alle kans hadden om WC te worden.
[/rant]
Maar je kan toch niet de regels omzeilen ondanks die afspraak? Het zal meer een intentieverklaring zijn geweest om te proberen waar mogelijk (binnen de regels, waar zijn ze anders voor?), onder een groene vlag te eindigen.

En ik heb al wel een paar onderbouwde berichten gelezen die betwijfelen of de regels zo geïnterpreteerd mogen worden als gedaan is. Dan met name of Masi de SC eerder de pits in mag laten gaan. Hij heeft het zeggenschap over het gebruik van de SC, maar dan wel binnen de regels. En de regel is, een lap nadat Any/All cars zichzelf unlapped hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54

Heel gaaf om GP ook zo te zien, die was nog maar weinig in beeld geweest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Spotmatic schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:21:
RBR volgend jaar dus met auto 1 en auto 11 op de grid. Dat brengt vast geluk. ;)
Yep 1 en 11. Waren ooit 3 en 33.

Checo wist al wat er komen ging.

een treffende spreuk

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• d-vine
  • Laatst online: 00:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/haGhociZH5dWPoq-RfIPnGCKzEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u1MFVkruqEAV29vXlrNvQoBl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:34
MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:39:
[...]
Hij heeft het zeggenschap over het gebruik van de SC, maar dan wel binnen de regels. En de regel is, een lap nadat Any/All cars zichzelf unlapped hebben.
Dat is juist het hele punt

In het kort komt het hierop neer:

REGELS F1
Regel 1 t/m 99 bla, bla, bla
Regel 100: de wedstrijdleider heeft ten allen tijde het recht van de regels af te wijken

Onder bovenstaande (versimpelde) voorwaarden neemt Mercedes deel aan het kampioenschap. Ze hebben dus deze regels (waaronder nummer 100) te respecteren.

Daarnaast heeft Mercedes een inschattingsfout gemaakt. Er was het duidelijke voornemen om de race niet onder geel te laten eindigen. Mercedes had kunnen voorzien dat de wedstrijdleiding tot het uiterste zou gaan om van dat voornemen gebruik te maken. Het seizoen was anders in een sof geëindigd.

Ze zijn nu pissig om wat er gebeurt is, maar hadden zelf de mogelijkheid om de situatie om te draaien. Als ze Hamilton gepit hadden en softs hadden gegeven zouden de rollen in de laatste ronde omgedraaid zijn geweest.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023

Is er ook zo’n filmpje in de pitbox van Hamilton 8) ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pjottski
  • Laatst online: 17:55

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

alexbl69 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:19:
[...]

Ze zijn nu pissig om wat er gebeurt is, maar hadden zelf de mogelijkheid om de situatie om te draaien. Als ze Hamilton gepit hadden en softs hadden gegeven zouden de rollen in de laatste ronde omgedraaid zijn geweest.
Ze hebben zichzelf dan ook wel een maxfobie aangepraat. Ik ben er echt oprecht van overtuigd, beide op rood dan had LH gewonnen.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

kraanwagen schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:22:
[...]

Is er ook zo’n filmpje in de pitbox van Hamilton 8) ?
Je moet gewoon een willekeurige win in 2017, 2018 of 2019 pakken. Dan zie je precies dezelfde reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:12
[...]

Maar je kan toch niet de regels omzeilen ondanks die afspraak? Het zal meer een intentieverklaring zijn geweest om te proberen waar mogelijk (binnen de regels, waar zijn ze anders voor?), onder een groene vlag te eindigen.

En ik heb al wel een paar onderbouwde berichten gelezen die betwijfelen of de regels zo geïnterpreteerd mogen worden als gedaan is. Dan met name of Masi de SC eerder de pits in mag laten gaan. Hij heeft het zeggenschap over het gebruik van de SC, maar dan wel binnen de regels. En de regel is, een lap nadat Any/All cars zichzelf unlapped hebben.
De hele SC situatie was best wel complex doordat er gewoon best wel veel te doen was om deze race.
Maar als je naar het geven van kansen kijkt vind ik het niet zo heel erg onlogisch wat er gebeurt is.

Als je de auto's ertussen had laten zitten was het niet eerlijk tegenover de gene die achter al die auto's reed in dit geval max. Want die had dan niet zijn positie waar hij had moeten zijn. Omdat die dan a niet meteen mee kan rijden met de voorste auto vanwege het elastiek effect daarnaast moet hij er dan nog 4 voorbij. Ook al gaan ze aan de kant is dat een nadeel en geef je hem dus geen kans.

Als je alle auto's erlangs had gelaten had je te weinig tijd gehad voor nog een ronde racen. Dus achter SC eindigen alleen om de auto's in een goede volgorde te krijgen. Is dat dan de beste optie voor het einde van het seizoen? Ik denk niet dat we daar tevreden mee waren en het was niet nodig want de baan was immers vrij De volgorde zou weinig veranderen.

Dus als je beide een eerlijke kans wil geven en ze niks in de weg wil laten staan om voor het kampioenschap te laten strijden. Dan was dit de beste oplossing. Wel creatief dat wel. Maar gelijke kansen voor beide. Lewis had max er ook achter kunnen houden en kunnen winnen. Was iets onwaarschijnlijker geweest maar het had gekund.

Ik denk dat het nadeel wat Lewis nu opliep vele malen kleiner is dan het nadeel wat verstappen had gehad als een van de twee andere scenario's had uitgespeeld. i

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrOleo
  • Laatst online: 23:12
[...]

De formule 1 is niet anders bezig dan constant allerlei regels te omzeilen via allerhande afspraken tussen teams, kijk alleen al naar het geneuzel over track limits elke race. De sporting regulations zijn duidelijk, de witte lijn is de track limit. Gelukkig maken ze nog elke race melding van in de event notes wat ze nu weer hebben afgesproken.

Je kan niet een safety car protocol vastleggen voor elke situatie, dan krijg je een regelboek dat 3x zo dik wordt, dus heeft men één standaard protocol. Daarnaast heeft men de afspraak om races indien mogelijk te proberen niet te finishen onder de safety car. Die afspraak is nutteloos als je niet van het SC protocol kan afwijken, immers ligt in dat protocol de lengte van de safety car exact vast en kan je niks proberen om een groene vlag conditie te behalen. Dus is het logisch dat er aan het einde van de race wel wat van dat protocol mag worden afgeweken door de racedirector, zolang dat op een veilige manier gebeurd.
De regel om een extra ronde te rijden nadat de lapped cars zijn doorgelaten is zo'n regel om te laten vallen tegen het einde van de race. Die regel is er namelijk om het gat tussen de leiders in de race en de achterblijvers groot genoeg te maken voor de aankomende 5, 10, 15 rondes, wat nutteloos is met nog 1 of 2 ronden te gaan.

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:34
GerGio schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:26:
[...]Maar gelijke kansen voor beide. Lewis had max er ook achter kunnen houden en kunnen winnen. Was iets onwaarschijnlijker geweest maar het had gekund.
Weet niet of dat onwaarschijnlijk was. Vermoed dat als ze dit 10 keer zouden doen Lewis 6 à 7 keer als eerste over de streep zou zijn gekomen.

Hij liet de deur wel heel erg ver openstaan bij T5. Hij had daar ook agressiever kunnen verdedigen.

Daarna komen 2 rechte stukken, maar de snellere Mercedes kwam op die stukken niet voorbij de langzamere Red Bull. Dat maakt het niet waarschijnlijk dat de langzamere Red Bull voorbij de snellere Mercedes was gekomen (let wel: geen DRS).

Wat hierboven ook al werd gezegd: Hamilton is waarschijnlijk gaan geloven in het gejinx van Mercedes en is ervan overtuigd geraakt dat als het tot een clash zou komen Verstappen hem eraf zou peren. Paradoxaal genoeg heeft die angst ervoor gezorgd dat hij de deur juist te ver opende en Verstappen ruim baan gaf om hem te passeren.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
MrOleo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:30:
[...]

De formule 1 is niet anders bezig dan constant allerlei regels te omzeilen via allerhande afspraken tussen teams, kijk alleen al naar het geneuzel over track limits elke race. De sporting regulations zijn duidelijk, de witte lijn is de track limit. Gelukkig maken ze nog elke race melding van in de event notes wat ze nu weer hebben afgesproken.
Dat snap ik ook niet ik zat de serie van Michael Fassbender Road te LeMans te kijken op youtube (Goede Serie overigens) Daar in de GTE zeggen ze gewoon prima ga je over de track limits heen (witte lijn) prima mag je drie keer doen en dan heb je een drive through penalty te pakken. Ze waarschuwen ook netjes dus je weet waar je aan toe bent

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
alexbl69 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:33:
[...]

Weet niet of dat onwaarschijnlijk was. Vermoed dat als ze dit 10 keer zouden doen Lewis 6 à 7 keer als eerste over de streep zou zijn gekomen.

Hij liet de deur wel heel erg ver openstaan bij T5. Hij had daar ook agressiever kunnen verdedigen.

Daarna komen 2 rechte stukken, maar de snellere Mercedes kwam op die stukken niet voorbij de langzamere Red Bull. Dat maakt het niet waarschijnlijk dat de langzamere Red Bull voorbij de snellere Mercedes was gekomen (let wel: geen DRS).
Dat DRS wist ik. Nou dan waren de kansen nog gelijker prima, dan was het dus niet echt een slechte oplossing, alleen een slechte uitkomst voor Lewis. Hij had het zelf in de hand.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:15:
[...]

Tja, ik vraag me af tot in hoeverre de FIA zelf nog van die regels mag afwijken zoals in hun regelement staat...
Voorzover ik het mee heb kunnen lezen heeft de wedstrijdleider de bevoegheid om in geval van de SC af te wijken. Discretionaire bevoegdheid. Daar heeft hij gebruik van gemaakt om de race indien mogelijk, zoals afgesproken met alle teamchefs, te laten eindigen onder groen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:31
[...]

Ik ben wel benieuwd of het theoretisch haalbaar was geweest om iedereen te laten passeren en de SC een lap later naar binnen te laten gaan. Als dat theoretisch niet haalbaar was, en Masi heeft de regels niet goed gevolgd, dan houd ik toch een nare smaak over bij Max z'n WDC. Ook al vind ik dat hij het verdient, zo werkt sport niet.
Ik zou na Silverstone een nare smaak aan een titel voor Lewis overgehouden hebben. Alsof de titel voor Max of Lewis in een ronde beslist wordt. Alles van een heel seizoen telt mee. En het is niet zo dat Max de titel kado kreeg want hij heeft ook al de nodige twijfelachtige beslissingen tegen zich gehad.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
[...]

En de regel is, een lap nadat Any/All cars zichzelf unlapped hebben.
Volgens mij staat er alleen 'any' en niet any/all of all

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Lekker Ventje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:40:
[...]

Ik zou na Silverstone een nare smaak aan een titel voor Lewis overgehouden hebben. Alsof de titel voor Max of Lewis in een ronde beslist wordt. Alles van een heel seizoen telt mee. En het is niet zo dat Max de titel kado kreeg want hij heeft ook al de nodige twijfelachtige beslissingen tegen zich gehad.
Silverstone had een DSQ moeten zijn. Dan was het daarna ook allemaal heel anders (veel netter/correcter) gelopen. Nu komt er iemand enorm weg, en de ander is enorm gepiepeld. Dat blijft nooit zonder repercussies.

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:31
pro_6or schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:58:
[...]

Silverstone had een DSQ moeten zijn. Dan was het daarna ook allemaal heel anders (veel netter/correcter) gelopen. Nu komt er iemand enorm weg, en de ander is enorm gepiepeld. Dat blijft nooit zonder repercussies.
Er wordt teveel gefocused op die laatste ronde. Als Hamilton na de herstart in Baku niet rechtdoor geschoten was door zijn verkeerde reminstellingen was ie gewoon kampioen geworden. Van elke race is wel wat te zeggen maar er wordt enkel naar de laatste ronde van het seizoen gekeken. Je wint of verliest het kampioenschap over een heel seizoen.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MailMan
alexbl69 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:19:
[...]

Dat is juist het hele punt

In het kort komt het hierop neer:

REGELS F1
Regel 1 t/m 99 bla, bla, bla
Regel 100: de wedstrijdleider heeft ten allen tijde het recht van de regels af te wijken

Onder bovenstaande (versimpelde) voorwaarden neemt Mercedes deel aan het kampioenschap. Ze hebben dus deze regels (waaronder nummer 100) te respecteren.

Daarnaast heeft Mercedes een inschattingsfout gemaakt. Er was het duidelijke voornemen om de race niet onder geel te laten eindigen. Mercedes had kunnen voorzien dat de wedstrijdleiding tot het uiterste zou gaan om van dat voornemen gebruik te maken. Het seizoen was anders in een sof geëindigd.

Ik speel hier even advocaat van de duivel (bijna letterlijk vermoed ik :P).

Wat is volgens jou Regel 100? De RD heeft overriding authority om de SC te gebruiken, maar binnen de regels. Er staat niet dat de RD van de regels af mag wijken.

Volgens mij kan je niet zeggen dat het voornemen om het niet onder Geel te laten eindigen betekent dat regels gebroken mogen worden. Daar zijn de regels niet voor. Het zijn jouw woorden, maar 'voornemen' zegt het al, het is de intentie binnen dat wat mogelijk is.
Of denk je ook dat ze er 4 ronden bij het totaal aan hadden geplakt als de crash 2 ronden voor het einde was gekomen?

Zeggen dat ze de mogelijkheid hadden om dingen om te keren vind ik wat flauw. Dat is achteraf praten wetende hoe het nu geëindigd is. Speelde Merc op safe? Ja. Waarom zou je dat niet doen? Theoretisch gezien gaf ze dat de grootste kans op de overwinning. Maar dat betekent toch niet dat de RD van de regels af mag wijken? Dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat draaien.
GerGio schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:26:
[...]

De hele SC situatie was best wel complex doordat er gewoon best wel veel te doen was om deze race.
Maar als je naar het geven van kansen kijkt vind ik het niet zo heel erg onlogisch wat er gebeurt is.
Waarom zou de RD iedereen kansen moeten geven...? Hij moet gewoon de regels volgen, en daarbinnen de juiste afwegingen maken tussen veiligheid/sportiviteit.
Als je de auto's ertussen had laten zitten was het niet eerlijk tegenover de gene die achter al die auto's reed in dit geval max. Want die had dan niet zijn positie waar hij had moeten zijn. Omdat die dan a niet meteen mee kan rijden met de voorste auto vanwege het elastiek effect daarnaast moet hij er dan nog 4 voorbij. Ook al gaan ze aan de kant is dat een nadeel en geef je hem dus geen kans.
Is het wel eerlijk als er afgeweken wordt van de regels door de RD?
Als je alle auto's erlangs had gelaten had je te weinig tijd gehad voor nog een ronde racen. Dus achter SC eindigen alleen om de auto's in een goede volgorde te krijgen. Is dat dan de beste optie voor het einde van het seizoen? Ik denk niet dat we daar tevreden mee waren en het was niet nodig want de baan was immers vrij De volgorde zou weinig veranderen
Ik denk ook niet dat wij als Max fan daar tevreden mee zouden zijn geweest, maar daar gaat het Merc toch niet om? Het gaat hun erom dat de regels niet gevolgd zijn (volgens hun, en ik snap hun punt) en dat gaan ze waarschijnlijk aanvechten.
Dus als je beide een eerlijke kans wil geven en ze niks in de weg wil laten staan om voor het kampioenschap te laten strijden. Dan was dit de beste oplossing. Wel creatief dat wel. Maar gelijke kansen voor beide. Lewis had max er ook achter kunnen houden en kunnen winnen. Was iets onwaarschijnlijker geweest maar het had gekund.
Maar Max heeft helemaal geen recht op een gelijke kans? En sterker nog, Ham was kansloos op die oude hards tegen nieuwe softs, dus gelijke kans was het ook niet.
Ik denk dat het nadeel wat Lewis nu opliep vele malen kleiner is dan het nadeel wat verstappen had gehad als een van de twee andere scenario's had uitgespeeld. i
Taak van de RD is het niet om iedereen gelijke kansen te geven. Moet hij HAAS toelaten om de hele race met DRS open te laten rijden waar ze willen zodat ze gelijke kansen hebben?
[...]

Je kan niet een safety car protocol vastleggen voor elke situatie, dan krijg je een regelboek dat 3x zo dik wordt, dus heeft men één standaard protocol. Daarnaast heeft men de afspraak om races indien mogelijk te proberen niet te finishen onder de safety car. Die afspraak is nutteloos als je niet van het SC protocol kan afwijken, immers ligt in dat protocol de lengte van de safety car exact vast en kan je niks proberen om een groene vlag conditie te behalen. Dus is het logisch dat er aan het einde van de race wel wat van dat protocol mag worden afgeweken door de racedirector, zolang dat op een veilige manier gebeurd.
De regel om een extra ronde te rijden nadat de lapped cars zijn doorgelaten is zo'n regel om te laten vallen tegen het einde van de race. Die regel is er namelijk om het gat tussen de leiders in de race en de achterblijvers groot genoeg te maken voor de aankomende 5, 10, 15 rondes, wat nutteloos is met nog 1 of 2 ronden te gaan.
Ik vind dit wel een sterk punt, maar vraag me af hoe zwaar die intentie om onder groene vlag te eindigen dan weegt. Misschien dat daar een eventuele rechtszaak over zal gaan.
NoahAmber schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:41:
[...]

Volgens mij staat er alleen 'any' en niet any/all of all
Misschien al gepost, maar zie hier de reactie op die (en andere punten) door iemand met een achtergrond in sportrecht: https://twitter.com/Bradl...tatus/1470119093227429903

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Lekker Ventje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:10:
Je wint of verliest het kampioenschap over een heel seizoen.
It's not a sprint, it's a marathon

Lewis Hamilton, Baku 2021, voordat hij rechtdoor ging en buiten de punten finishte. Die quote is in dit seizoen eigenlijk legendarisch geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Mwoah, mijn opmerking viel nog wel mee. Ach, toen was ie nog jong. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 11:11
Links of rechts om is de F1 eigenlijk al verziekt door dit kinderachtige gedrag van beide teambazen en voroal die van MER.
Ze kunnen het net zo goed De Rijdende Rechter gaan noemen want straks wordt er niet meer geraced maar gaan ze met een legertje advocaten elke beslissing aanvechten die er nog gemaakt gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:19:
[...]

Wat is volgens jou Regel 100? De RD heeft overriding authority om de SC te gebruiken, maar binnen de regels. Er staat niet dat de RD van de regels af mag wijken.
Als je selectief leest staat dat er inderdaad niet. Als je de rest van die regel leest, staat er zoiets als
The Race Director shall have overriding authority in the following matters [...]:
a) [...] in accordance with the Code or Sporting Regulations.
b) [...] in accordance with the Code or Sporting Regulations.
c) [...] in accordance with the Sporting Regulations [...]
d) The starting procedure.
e) The use of the safety car
De expliciete vermelding bij a), b), en c) geeft toch een zekere betekenis aan de afwezigheid ervan bij d) en e).
En ik blijf nog steeds bij mijn punt dat 48.8a ("If a driver is signalled to do so from the safety car.") al voldoende ruimte geeft om slechts enkele auto's door te laten, volledig binnen de regels, zonder die extra ronde nodig te hebben. Het signaal "from the safety car" is er ook geweest en op de onboards zichtbaar in de vorm van de groene lamp, die uitgaat op het moment dat Vettel er voorbij rijdt.
Maar Max heeft helemaal geen recht op een gelijke kans? En sterker nog, Ham was kansloos op die oude hards tegen nieuwe softs, dus gelijke kans was het ook niet.
Dit is altijd een issue, bij zowel SC als rode vlag. Dat hoort er nou eenmaal bij, daarom is strategie onder SC net zo belangrijk. Dat zag je in Jeddah, als het toen geen rode vlag was geweest had Hamilton juist een onredelijk voordeel gehad onder SC. Dat zag je in andere races waar de #2 gewoon het voordeel van initiatief heeft tov de #1 en daar zijn verschillende races mee beslist.

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 15-12-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
[...]

Doe wat je niet laten kan, dat houd de discussie open en eerlijk.
[...]

Waarom zou de RD iedereen kansen moeten geven...? Hij moet gewoon de regels volgen, en daarbinnen de juiste afwegingen maken tussen veiligheid/sportiviteit.

[...]

Is het wel eerlijk als er afgeweken wordt van de regels door de RD?

[...]

Ik denk ook niet dat wij als Max fan daar tevreden mee zouden zijn geweest, maar daar gaat het Merc toch niet om? Het gaat hun erom dat de regels niet gevolgd zijn (volgens hun, en ik snap hun punt) en dat gaan ze waarschijnlijk aanvechten.

[...]

[...]

Taak van de RD is het niet om iedereen gelijke kansen te geven. Moet hij HAAS toelaten om de hele race met DRS open te laten rijden waar ze willen zodat ze gelijke kansen hebben?

[...]
Ik denk dat je het daarmee te complex maakt want ik kan me voorstellen dat de RD helemaal niet bezig is met wie op welke banden rijd. Het enige waar naar hij gekeken heeft hoe kan ik de laatste ronden laten rijden dat de mensen die nog een kans een kans hebben zodat het voor iedereen "eerlijk" is. Kijkende naar de situatie die er toen was ontstaan (waar de auto's rijden) ten opzichte van elkaar. Schijnbaar vond hij dit de beste oplossing.

Kortweg probeerde hij zaken te regelen;
1 ruim het ongeluk zo veilig en snel mogelijk op
2 zorg dat het veld met auto's niet teveel door elkaar rijd zodat het eerlijk blijft voor iedereen.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrOleo
[...]

Ik vind dit wel een sterk punt, maar vraag me af hoe zwaar die intentie om onder groene vlag te eindigen dan weegt. Misschien dat daar een eventuele rechtszaak over zal gaan.
Maar zal een rechter een uitspraak willen doen over zo'n scheidsrechterlijke afweging van wat het zwaarst weegt en als hij dat doet, wat gebeurt er dan bijvoorbeeld met scheidsrechters die in voetbal wat extra blessuretijd rekenen, waarna een beslissende goal valt in een 96e minuut, als er eigenlijk geen aanleiding was om die 96e minuut te spelen? Een rechtzaak lijkt mij niet handig. :)

erutangiS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:59

Bloodclot

Jawier!

Als de race wel achter de SC was geëindigd, dan was het nog steeds niet zeker wie wel had gewonnen, er is zelfs kans dat Schumacher had kunnen winnen. (Had er niet mijn geld op gezet maar toch, het is nog steeds speculatie dat Hamilton wel had gewonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:01
Bloodclot schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:43:
Als de race wel achter de SC was geëindigd, dan was het nog steeds niet zeker wie wel had gewonnen, er is zelfs kans dat Schumacher had kunnen winnen. (Had er niet mijn geld op gezet maar toch, het is nog steeds speculatie dat Hamilton wel had gewonnen)
Hoe bedoel je? Het is dan heel simpel wie er wint, ze gaan dan de laatste lap gewoon de finish over net zoals tijdens een race, in de volgorde zoals ze achter de SC aan rijden. Ze mogen achter de SC niet inhalen dus de eindstand was dan zo geweest zoals je lap 54-57 zag op het scherm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:25

ralpje

Deugpopje

Hatsjoe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:56:
[...]

Hoe bedoel je? Het is dan heel simpel wie er wint, ze gaan dan de laatste lap gewoon de finish over net zoals tijdens een race, in de volgorde zoals ze achter de SC aan rijden. Ze mogen achter de SC niet inhalen dus de eindstand was dan zo geweest zoals je lap 54-57 zag op het scherm.
In die laatste lap achter de SC had HAM wel een motor kunnen laten ploffen, een puncture kunnen oplopen of z'n auto in de muur kunnen parkeren. Garantie dat hij daadwerkelijk had gefinished heb je nooit ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Laatst online: 12:38
Punt is natuurlijk dat het een mechanische sport is, dus er kan altijd iets gebeuren. Band of motor die ploft..

^^Ralpje was me voor

[ Voor 9% gewijzigd door Helix op 15-12-2021 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:18

alienfruit

the alien you never expected

Als er een uitspraak is dan is het ook wel oneerlijk om de toestand van voor deze SC actie van de RD te pakken. Maar goed, ik denk dat in het algemeen de boel behoorlijk van slag is. Geen enkele uitspraak zal voor tevreden zorgen bij beide (fans/) partijen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:58
Zo sta ik er ook in ja.

Masi kent de essentie en onderbouwing achter de regels en oordeelt op basis daarvan dat met nog één ronde te gaan de essentie van deze regel nog steeds gewaarborgd is bij het niet tot de letter uitvoeren van deze regel.

De essentie achter de regels lijkt mij het belangrijkste dus wat dat betreft zitten ze hier denk ik wel goed. Ze zouden dit wellicht wat helderder kunnen verwoorden voor volgend seizoen met bijv. een formule*; maar dan ga je heel snel naar een 3x zo dik regelboek toe met allerhande uitzonderingen.

*Zoals dat als het gat tussen de raceleider en de laatste auto die zich unlapt heeft minimaal 10s+4s*aantal nog te racen ronden is de race hervat kan worden zonder die extra ronde achter de SC.

Waar Mercedes wel een sterker punt heeft is het unlappen van alleen de auto's tussen Ham en Ver. Je zou kunnen beargumenteren dat Ver daar een oneerlijk voordeel van heeft door het feit achter Ver gelapte auto's zaten i.p.v. Sainz. Hierdoor hoefde Ver alleen maar op Ham te focussen en werd een eventuele aanval door Sainz onmogelijk. Ik acht de kans bijzonder klein dat Sainz invloed had gehad in de laatste ronde, maar je kunt niet ontkennen dat dat een voordeel was, hoe klein ook ;)

Maar hetgeen Mercedes wil (de doorkomst van lap 57/58 als raceuitslag nemen) acht ik dan opnieuw weer onwaarschijnlijk, je kunt niet een raceuitslag gaan aanpassen op basis van what if scenario's zoals een Sainz die direct achter Ver zat bij de herstart. Het enige wat een overkoepeld orgaan dan kan doen is (denk ik!) is constateren dat het niet reglementair verlopen is, en op basis daarvan de uitslag van deze race ongeldig verklaren. Maar dat zou zowel voor de WDC als WCC niks veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:01
ralpje schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:57:
[...]

In die laatste lap achter de SC had HAM wel een motor kunnen laten ploffen, een puncture kunnen oplopen of z'n auto in de muur kunnen parkeren. Garantie dat hij daadwerkelijk had gefinished heb je nooit ;)
Gezien het feit dat we de race nu hebben zien finishen zonder dat dit alles gebeurde kan je wel concluderen dat dit nooit gebeurd zou zijn als de race achter de SC gefinished zou zijn. Achter de SC is er veel minder risico op dit soort dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• d-vine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:59:

De expliciete vermelding bij a), b), en c) geeft toch een zekere betekenis aan de afwezigheid ervan bij d) en e).
Gaat deze Overriding Authority niet over het Overriden van de Clerk, ipv de regels? De RD mag de Clerk overriden, maar moet zich nog wel aan de beschreven regels houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSR8aWE138rYRlNWeQN97toPMwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viWb2IekDjh28YwQ1vnpx6FG.png?f=fotoalbum_large
En ik blijf nog steeds bij mijn punt dat 48.8a ("If a driver is signalled to do so from the safety car.") al voldoende ruimte geeft om slechts enkele auto's door te laten, volledig binnen de regels, zonder die extra ronde nodig te hebben. Het signaal "from the safety car" is er ook geweest en op de onboards zichtbaar in de vorm van de groene lamp, die uitgaat op het moment dat Vettel er voorbij rijdt.
Ik zie het doorlaten van een deel van de lapped auto's ook als een minder issue dan de SC niet nog een ronde laten rijden. Maar de SC zou toch pas naar binnen mogen een ronde nadat de unlappers zichzelf unlapped hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Verstappen komt aan in Milton Keynes:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Mooie korte docu over Max vanuit Limbabwe:

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:59
MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:06:
[...]

Gaat deze Overriding Authority niet over het Overriden van de Clerk, ipv de regels? De RD mag de Clerk overriden, maar moet zich nog wel aan de beschreven regels houden.
Dat is wel hoe ik het lees idd.

Buiten dat vind ik het allemaal wel meevallen qua blunders. De achterblijvers hadden een ronde eerder moeten passeren. Dat gebeurde niet, en bij het herstellen van deze "fout" sneed Masi een paar bochten af. Zijn wel discutabelere dingen gebeurd dit seizoen. Alleen lijkt deze erger omdat het de laatste race is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Maverick schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:12:
[...]

Dat is wel hoe ik het lees idd.

Buiten dat vind ik het allemaal wel meevallen qua blunders. De achterblijvers hadden een ronde eerder moeten passeren. Dat gebeurde niet, en bij het herstellen van deze "fout" sneed Masi een paar bochten af. Zijn wel discutabelere dingen gebeurd dit seizoen. Alleen lijkt deze erger omdat het de laatste race is.
Maar die achterblijvers konden er toch nog niet langs omdat de marshals nog bezig waren met de auto van Latifi weghalen? Of mogen die zich unlappen met marshals op de baan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOleo
!mark schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:59:
[...]
Waar Mercedes wel een sterker punt heeft is het unlappen van alleen de auto's tussen Ham en Ver. Je zou kunnen beargumenteren dat Ver daar een oneerlijk voordeel van heeft door het feit achter Ver gelapte auto's zaten i.p.v. Sainz. Hierdoor hoefde Ver alleen maar op Ham te focussen en werd een eventuele aanval door Sainz onmogelijk. Ik acht de kans bijzonder klein dat Sainz invloed had gehad in de laatste ronde, maar je kunt niet ontkennen dat dat een voordeel was, hoe klein ook ;)
Ja dat was het meest twijfelachtige aan de beslissing. Maar ja waarschijnlijk was dat een afweging tussen hoeveel tijd men had voor unlappen toen ze dat eenmaal besloten. Ze konden volgens mij op zijn vroegst unlappen vanaf de start van ronde 57. Op Hamiltons cam in ronde 56 zie je marshalls op de track, op Gasly's cam (de laatste auto) zijn de marshalls van de baan. Ze zijn dus klaar met vegen op het moment dat de auto's passeren en verlaten de baan en de lapped cars kunnen dus een paar seconden later starten met passeren.
Helaas duurt dat unlappen nog tot na bocht 7, omdat ze zo lang over die beslissing deden, hebben ze mogelijk het compromis gedaan om alleen de meest relevante auto's te laten unlappen.
En ja Sainz en Bottas hadden ook oude bandjes en zouden niet mee kunnen doen tegen Verstappen, maar mogelijk verloor Bottas wel tijd door Strolls rare manier van aan de kant gaan, waardoor hij 2 plekken verloor tegen de Alpha Tauri's.

erutangiS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:06:
[...]

Er staat niet per se dat het overriden over de clerk gaat. Dan zou je hoogstens kunnen stellen dat de regel op dat vlak ambigu is. Maar het expliciet vermelden bij a), b) en c) en expliciet weglaten van de "moet zich aan de regels houden" bij d) en e) laat mij niks anders concluderen dat het overriden op het gebied van de SC niet binnen de regels hoeft te gebeuren. En natuurlijk overridet hij de Clerk dan ook bij het maken van zo'n beslissing, dus ik zie het probleem niet? Hij overridet de Clerk en hoeft zich vervolgens niet aan de SC-regels te houden, die hij dus ook overridet, allemaal binnen de regels van 15.3.
Ik zie het doorlaten van een deel van de lapped auto's ook als een minder issue dan de SC niet nog een ronde laten rijden. Maar de SC zou toch pas naar binnen mogen een ronde nadat de unlappers zichzelf unlapped hebben?
Ze hebben zich al unlapped op het moment dat ze de raceleider en de SC voorbij rijden. Door het gat wat de leider vervolgens mag laten vallen en de rest van de timing zorgt dat, in ieder geval in deze situatie, dat de unlapped cars voldoende weggereden zijn. Het unlappen heeft niet als doel om ze weer aan te laten sluiten, dat gebeurt ook bijna nooit. Na het voorbijrijden van de SC moeten ze namelijk nog steeds rustig aan rijden, maar wel iets sneller dan de SC zelf. Aansluiten kost al gauw een ronde of 2-3. Bijv. in Baku lag Mazepin na het unlappen alsnog 1m12s achter het veld bij het hervatten van de race in ronde 36. Tien ronden later werd hij bijna weer gelapt, als hij de pits toen niet in was gedoken. De bedoeling is alleen maar dat de gelapte auto's niet direct in de weg zitten van de auto's die voorop rijden en met elkaar in gevecht zijn. Zeker als er nog maar 1 ronde in de race zit maakt het nauwelijks uit hoe ver de voorbijgelaten auto's vooruit waren. Afgelopen weekend waren ze ongeveer een halve ronde los van Hamilton op het moment dat deze de race weer hervatte. Ruim voldoende afstand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

MailMan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:25:
[...]

Maar die achterblijvers konden er toch nog niet langs omdat de marshals nog bezig waren met de auto van Latifi weghalen? Of mogen die zich unlappen met marshals op de baan?
Er hoort inderdaad niemand op de baan te zijn als de auto's op racesnelheid langsrijden. In het optimale scenario laat je dan ook de auto's pas voorbij als iedereen van de baan af is. Maar na het langslaten moeten de langsgelaten auto's alsnog op VSC-snelheden rijden, en marshals naast (en soms op) de baan wordt onder VSC over het algemeen okee bevonden. Daar kan je een mening over hebben, maar zo gaat het momenteel. Op VSC-snelheden duurt het in ieder geval nog wel eventjes voordat de unlapped auto's weer bij de plek van het ongeval zijn dus als je zeker weet dat de marshals ruim voor die tijd van de baan af zijn kan je ze doorlaten. Palmer vond het misschien een beetje tricky, maar zei dat het hoogstwaarschijnlijk prima mogelijk was om direct na het passeren van de plek van het ongeval in ronde 56 te laten unlappen zodat er volgens de letter van 48.12 weer in ronde 58 geracet kon worden. Dan zouden de marshals nog minimaal een minuut hebben voordat iemand langs kon komen rijden, en dat stuk baan was dan nog steeds onder dubbelgeel en VSC-snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:40:
[...]

Er staat niet per se dat het overriden over de clerk gaat. Dan zou je hoogstens kunnen stellen dat de regel op dat vlak ambigu is. Maar het expliciet vermelden bij a), b) en c) en expliciet weglaten van de "moet zich aan de regels houden" bij d) en e) laat mij niks anders concluderen dat het overriden op het gebied van de SC niet binnen de regels hoeft te gebeuren. En natuurlijk overridet hij de Clerk dan ook bij het maken van zo'n beslissing, dus ik zie het probleem niet? Hij overridet de Clerk en hoeft zich vervolgens niet aan de SC-regels te houden, die hij dus ook overridet, allemaal binnen de regels van 15.3.
Ik lees hem als dat de clerk en race director samen werken en dat de clerk een bepaalde vrijheid heeft op bepaalde vlakken, maar dat de race director de volledige autoriteit heeft over de in 15.3-subartikelen genoemde zaken en dat de clerk alleen iets mag doen op die punten na expliciete toestemming van de race director.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Transportman schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:57:
[...]

Ik lees hem als dat de clerk en race director samen werken en dat de clerk een bepaalde vrijheid heeft op bepaalde vlakken, maar dat de race director de volledige autoriteit heeft over de in 15.3-subartikelen genoemde zaken en dat de clerk alleen iets mag doen op die punten na expliciete toestemming van de race director.
Ja leuk, maar wat doe je met het stukje dat bij drie van de vijf punten expliciet vermeld staat dat het geheel in overeenstemming met de regels op dat gebied moet gebeuren, en dat bij de andere twee punten ontbreekt? Eigenlijk probeer je hiermee te zeggen dat de Clerk ook deze call had mogen maken, slechts met toestemming van Masi?
and the clerk of the course may give orders in respect of them [the following matters] only with his [the Race Director's] express agreement:

[ Voor 9% gewijzigd door DataGhost op 15-12-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:59:
Als de groene lamp het signaal is dat ze mogen unlappen, waarom blijft bv Ricciardo dan op zijn plek rijden? Want dan zou hij ook mogen unlappen, alleen zou hij dan op een gegeven moment daarmee moeten stoppen, omdat dus de groene lamp uit is.
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:47:
[...]

Er hoort inderdaad niemand op de baan te zijn als de auto's op racesnelheid langsrijden. In het optimale scenario laat je dan ook de auto's pas voorbij als iedereen van de baan af is. Maar na het langslaten moeten de langsgelaten auto's alsnog op VSC-snelheden rijden, en marshals naast (en soms op) de baan wordt onder VSC over het algemeen okee bevonden. Daar kan je een mening over hebben, maar zo gaat het momenteel. Op VSC-snelheden duurt het in ieder geval nog wel eventjes voordat de unlapped auto's weer bij de plek van het ongeval zijn dus als je zeker weet dat de marshals ruim voor die tijd van de baan af zijn kan je ze doorlaten. Palmer vond het misschien een beetje tricky, maar zei dat het hoogstwaarschijnlijk prima mogelijk was om direct na het passeren van de plek van het ongeval in ronde 56 te laten unlappen zodat er volgens de letter van 48.12 weer in ronde 58 geracet kon worden. Dan zouden de marshals nog minimaal een minuut hebben voordat iemand langs kon komen rijden, en dat stuk baan was dan nog steeds onder dubbelgeel en VSC-snelheid.
V.w.b. de snelheid: volgens mij zijn er twee situaties? Ze moeten zich aan de delta houden totdat ze 2x start/finish zijn gepasseerd, daarna mogen ze volgens mij doen wat ze willen. Op het moment dat iedereen volgens de delta rijd zal het immers nog langer duren voordat iedereen achter de SC is aangesloten. En nadat ze een volle ronde volgens de delta hebben gereden zullen ze dus ook bekend zijn met de situatie op de baan, waarna ze dus harder mogen rijden (en de plek des onheils wordt gewoon nog steeds (dubbel) geel gezwaaid AFAIK).

V.w.b. eerder releasen van lapped cars. Is dat dit of vorig jaar niet gebeurd op Imola of iets dergelijks? Dat de lapped cars al op volle snelheid reden terwijl er nog marshalls op/naast de baan aan het werken waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Señor Sjon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:39:
Mwoah, mijn opmerking viel nog wel mee. Ach, toen was ie nog jong. :P
Weet je ook nog door wie ie die 3e race ook niet tot een goed einde kon brengen? :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 06:50
Misschien zeg ik iets geks, maar had Masi (aangezien hij toch een ongebruikelijke call mag maken) niet kunnen besluiten om alle lapped cars te laten 'unlappen', maar dan achter de SC? Dus iedereen naar z'n juiste plek op dat moment. Ja, dan moest er wel ingehaald worden achter de SC, maar op de lagere snelheid lijkt me dat geen probleem. Kost ook niet veel tijd en kon de laatste ronde iig in de juiste volgorde geracet worden.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nadroJ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:12:
Misschien zeg ik iets geks, maar had Masi (aangezien hij toch een ongebruikelijke call mag maken) niet kunnen besluiten om alle lapped cars te laten 'unlappen', maar dan achter de SC? Dus iedereen naar z'n juiste plek op dat moment. Ja, dan moest er wel ingehaald worden achter de SC, maar op de lagere snelheid lijkt me dat geen probleem. Kost ook niet veel tijd en kon de laatste ronde iig in de juiste volgorde geracet worden.
Dan rijden de auto's wel op volgorden, maar klopt de rondenteller niet. Oftewel: de transponder snapt dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:04:
[...]

Als de groene lamp het signaal is dat ze mogen unlappen, waarom blijft bv Ricciardo dan op zijn plek rijden? Want dan zou hij ook mogen unlappen, alleen zou hij dan op een gegeven moment daarmee moeten stoppen, omdat dus de groene lamp uit is.
Omdat die groene lamp natuurlijk niet het enige signaal is, maar wel in overeenstemming met de letterlijke uitleg van 48.8a dat er een bepaald signaal (ongedefinieerd hoe precies) vanuit de SC moet zijn. Dat signaal was er. Iedereen heeft het bericht van Race Control gezien en dat doorgegeven aan de rijders in kwestie dus wisten ze ook op wie het signaal wel en niet van toepassing was. De lamp ging direct na Vettel weer uit dus Ricciardo had er niet langs gekund.
V.w.b. de snelheid: volgens mij zijn er twee situaties? Ze moeten zich aan de delta houden totdat ze 2x start/finish zijn gepasseerd, daarna mogen ze volgens mij doen wat ze willen. Op het moment dat iedereen volgens de delta rijd zal het immers nog langer duren voordat iedereen achter de SC is aangesloten. En nadat ze een volle ronde volgens de delta hebben gereden zullen ze dus ook bekend zijn met de situatie op de baan, waarna ze dus harder mogen rijden (en de plek des onheils wordt gewoon nog steeds (dubbel) geel gezwaaid AFAIK).
Dat geldt totdat je achter de SC bent aangesloten inderdaad. Daarna moeten ze zich in principe ook nog aan een lagere snelheid houden en elkaar niet inhalen.
V.w.b. eerder releasen van lapped cars. Is dat dit of vorig jaar niet gebeurd op Imola of iets dergelijks? Dat de lapped cars al op volle snelheid reden terwijl er nog marshalls op/naast de baan aan het werken waren.
Ja dat was Imola, geen heel nette situatie inderdaad. Wel volgens de regels verder, ze werden door de SC doorgelaten (zonder melding van race control) redelijk aan het begin van de situatie, daar hadden ze eigenlijk gewoon mee moeten wachten. De rijders hielden zich zelf ook nauwelijks aan de opgelegde maximumsnelheid en gingen echt veel te hard langs het stuk met de marshalls, wat nog gewoon onder dubbel geel was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:00:
[...]

Ja leuk, maar wat doe je met het stukje dat bij drie van de vijf punten expliciet vermeld staat dat het geheel in overeenstemming met de regels op dat gebied moet gebeuren, en dat bij de andere twee punten ontbreekt? Eigenlijk probeer je hiermee te zeggen dat de Clerk ook deze call had mogen maken, slechts met toestemming van Masi?

[...]
Bij de laatste 2 punten geeft het ontbreken inderdaad heel veel vrijheid, want het impliceert dat de race director mag afwijken van wat er precies in de andere artikelen staat (wat de stewards ook bepaald hebben).

En inderdaad, met expliciete toestemming van Masi had de Clerk ook die call mogen maken.
nadroJ schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:12:
Alleen hebben de achterblijvers dan een voordeel (versere banden, meer brandstof om te pushen en niet meer te hoeven besparen). Als je dan bijna op een ronde staat en er komt een SC, ga je wel de pits in voor nieuwe banden, want dan heb je een enorm voordeel ten opzichte van de mensen die dat niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:18:
[...]

Omdat die groene lamp natuurlijk niet het enige signaal is, maar wel in overeenstemming met de letterlijke uitleg van 48.8a dat er een bepaald signaal (ongedefinieerd hoe precies) vanuit de SC moet zijn. Dat signaal was er. Iedereen heeft het bericht van Race Control gezien en dat doorgegeven aan de rijders in kwestie dus wisten ze ook op wie het signaal wel en niet van toepassing was. De lamp ging direct na Vettel weer uit dus Ricciardo had er niet langs gekund.
Niet langs de SC, maar intussen had hij wel al Verstappen kunnen inhalen, en misschien ook wel Hamilton. Als is afgesproken dat de groene lamp "het signaal is dat de SC je langs zwaait" dan begin je natuurlijk met inhalen als je die groene lamp ziet.
Overigens puur als advocaat van de duivel dit. Maar als de regels stellen "SC kan je ten alle tijden langs laten/zwaaien middels een signaal" dan klinkt dat ook als "buiten RC om" dus dan is er ook geen communicatie met het team geweest. En ja, zonder de onboards terug te kijken durf ik er wel vanuit te gaan dat Ricciardo etc gewoon netjes geinformeerd zijn dat zij zich niet mogen unlappen.
[...]

Dat geldt totdat je achter de SC bent aangesloten inderdaad. Daarna moeten ze zich in principe ook nog aan een lagere snelheid houden en elkaar niet inhalen.
Jij gaf aan dat ze tijdens het unlappen volgens de VSC snelheid moeten rijden. Maar AFAIK is dat dus niet zo, er vanuit gaande dat ze intussen al 2x start/finish zijn gepasseerd. Dan mogen ze volgens mij dus zo hard rijden als ze willen (en dus op racing speed, rekening houdende met eventuele (dubbel) gele vlaggen).
[...]

Ja dat was Imola, geen heel nette situatie inderdaad. Wel volgens de regels verder, ze werden door de SC doorgelaten (zonder melding van race control) redelijk aan het begin van de situatie, daar hadden ze eigenlijk gewoon mee moeten wachten. De rijders hielden zich zelf ook nauwelijks aan de opgelegde maximumsnelheid en gingen echt veel te hard langs het stuk met de marshalls, wat nog gewoon onder dubbel geel was.
Is dat toen niet ook aardig besproken hier, en dat Vettel de enige was die überhaupt zelf zag dat er dubbel geel was en de rest er full speed ahead langs blies (o.a. omdat ze niet geïnformeerd waren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:26:
[...]

Niet langs de SC, maar intussen had hij wel al Verstappen kunnen inhalen, en misschien ook wel Hamilton. Als is afgesproken dat de groene lamp "het signaal is dat de SC je langs zwaait" dan begin je natuurlijk met inhalen als je die groene lamp ziet.
Overigens puur als advocaat van de duivel dit. Maar als de regels stellen "SC kan je ten alle tijden langs laten/zwaaien middels een signaal" dan klinkt dat ook als "buiten RC om" dus dan is er ook geen communicatie met het team geweest. En ja, zonder de onboards terug te kijken durf ik er wel vanuit te gaan dat Ricciardo etc gewoon netjes geinformeerd zijn dat zij zich niet mogen unlappen.
Ik zal niet ontkennen dat artikel 48 veel open laat en veel vraagtekens laat. Het zal wel te maken hebben met dat elke SC op zijn eigen manier uniek is en dat er daarom redelijk wat aan de Race Director / Clerk wordt overgelaten, wat normaal zonder morren gaat.
Jij gaf aan dat ze tijdens het unlappen volgens de VSC snelheid moeten rijden. Maar AFAIK is dat dus niet zo, er vanuit gaande dat ze intussen al 2x start/finish zijn gepasseerd. Dan mogen ze volgens mij dus zo hard rijden als ze willen (en dus op racing speed, rekening houdende met eventuele (dubbel) gele vlaggen).
VSC weet ik niet zeker, wel staat er bij elke regel die iets met SC voorbij rijden te maken heeft "appropriate/reduced speed" en "without overtaking". Verder hangt het een en ander natuurlijk ook af van wat voor vlaggen op welke delen van de baan getoond worden. Het is sowieso overal geel. Bovendien staan er in de ISC ook nog regels dat de rijders zelf ook een inschatting moeten maken of hun snelheid acceptabel is of niet.
Is dat toen niet ook aardig besproken hier, en dat Vettel de enige was die überhaupt zelf zag dat er dubbel geel was en de rest er full speed ahead langs blies (o.a. omdat ze niet geïnformeerd waren)?
Ja, ik ben er ook best boos over geworden toen, beetje in de ruimte staan schreeuwen enzo :z :+ Dat was gewoon echt geen tactische situatie want ze werden al doorgelaten terwijl er nog 3-4 ronden SC achteraan kwam voordat de baan eindelijk was vrijgegeven. Dat kan dus, maar dan moeten de rijders zelf de regels ook kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 21:26
Waarom niet gewoon lapped cars door de pitstraat, lamp op rood tot de rest langs is en dan achteraan aansluiten.

Pitstops op dat moment niet toegestaan die ene ronde.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:50
!mark schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:59:
[...]
Het enige wat een overkoepeld orgaan dan kan doen is (denk ik!) is constateren dat het niet reglementair verlopen is, en op basis daarvan de uitslag van deze race ongeldig verklaren. Maar dat zou zowel voor de WDC als WCC niks veranderen.
Voor HAM/VER & de WCC niks nee.
Maar bijvoorbeeld voor Sainz maakte deze race enorm veel uit: hij is door Abu Dabi juist Leclerc & Norris voorbij gegaan in het drivers kampioenschap naar P4.
En ook voor Gasly & Tsunoda heeft deze race veel betekent.

Qua teams klassement weet ik ook niet zo of er wat veranderd is.
Denk ALS de FIA deze race ongeldig zou verklaren, dan gaan juist anderen klagen :)

En dan zit je ook: waar moet dan het bonnetje van de schade van Latifi naartoe? Zonder deze race, zou Latifi niet gecrasht zijn, dus nu zit Williams met een schadepost voor iets "wat niet geweest" is?

Het is niet zo makkelijk eigenlijk :)
Denk dat DE oplossing is: schuldbekentenis van de FIA, het als een "leermoment" aandragen, misschien financiële compensatie naar Merc en daarbij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 15:49

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

zonoskar schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:04:
Ik heb ergens geruchten gelezen dat Mercedes wil terugtrekken uit de F1 vanwege de laatste race en de beslissingen daar. Deze actie (het wegblijven bij het fotomoment) zou wel in dat straatje passen. En hoewel het team een beetje irritant en kinderachtig is, zou F1 niet hetzelfde zijn zonder Mercedes en hun motoren bij de klanten teams. En ik vraag me af of ze wel kunnen vertrekken met alle contracten die zijn getekend.
Ik zou zeggen :w

Laat Ferrari en McLaren maar weer om de punten meestrijden. Wanneer gaan we los? :P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Laatst online: 15:49

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Chiron schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:24:
Dus het kan ook zo zijn dat Daimler hun aandelen verkoopt, het team onder een andere naam verder moet, terwijl er aan de kant van de motoren niks verandert.
Nou of juist wel, als Mercedes besluit te stoppen met het leveren van de motoren omdat ze hun naam niet willen beschadigen. Dan moet Toto ineens op zijn knietjes voor een blokje in zijn auto :P
Of Toto krijg een 'functie elders'.
_O- :+
(En in dat geval, wat gaat Lewis doen?).
Intern rommelt het in ieder geval ook wel, er gingen een tijdje terug ook hardnekkige geruchten dat Petronas zou stoppen, maar die hadden uiteindelijk toch weer verlengd. Waar rook is, is vuur.
Dat kan natuurlijk ook nog, dat wanneer ze dit doorzetten bijvoorbeeld Petronas zich alsnog terugtrekt als sponser, of andere sponsoren, of de één steekt de ander aan een stappen ineens meerdere op! Ze moeten toch wel even serieus hard gaan nadenken tot hoever ze dit spelletje willen spelen..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:45
Ryur schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:50:
[...]

Voor HAM/VER & de WCC niks nee.
Maar bijvoorbeeld voor Sainz maakte deze race enorm veel uit: hij is door Abu Dabi juist Leclerc & Norris voorbij gegaan in het drivers kampioenschap naar P4.
En ook voor Gasly & Tsunoda heeft deze race veel betekent.

Qua teams klassement weet ik ook niet zo of er wat veranderd is.
Denk ALS de FIA deze race ongeldig zou verklaren, dan gaan juist anderen klagen :)

En dan zit je ook: waar moet dan het bonnetje van de schade van Latifi naartoe? Zonder deze race, zou Latifi niet gecrasht zijn, dus nu zit Williams met een schadepost voor iets "wat niet geweest" is?

Het is niet zo makkelijk eigenlijk :)
Denk dat DE oplossing is: schuldbekentenis van de FIA, het als een "leermoment" aandragen, misschien financiële compensatie naar Merc en daarbij laten.
Als je de uitslag gaat aanpassen, dan blijf je toch ook nergens. Straks komt er een keer een vergelijkbaar incident met een midfield team in ronde 30 en dan willen ze ook de hele race terugdraaien naar die ronde? Ik geloof er allemaal niks van. Mercedes zou best kans maken, maar ik zie niet in hoe ze de uitslag nog kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:58
Ryur schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:50:
Vanuit de FIA zelf gaat dit dan ook echt niet meer veranderd worden lijkt me :P

Doelde er meer op als Mercedes inderdaad (deels) gelijk gaat krijgen bij iets als de CAS, die zullen echt niet op basis van what if scenario's de uitkomst van deze race terugzetten naar X ronden geleden.

Neem aan dat die gewoon heel zwart/wit gaan kijken of de regels voldoende gevolgd zijn:
Ja --> Veranderd niks.
Nee --> Het raceresultaat is ongeldig en de race wordt op papier geschrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien had sainz Hamilton ook nog wel ingehaald als alle auto's unlapped waren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Ben benieuwd, hoop dat de teams en rijders zich niet beperken tot de slot van het seizoen. Er zijn meer controversiële beslissingen geweest die zeker een punt van discussie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 14:49
Woudloper schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:13:
[...]

Ben benieuwd, hoop dat de teams en rijders zich niet beperken tot de slot van het seizoen. Er zijn meer controversiële beslissingen geweest die zeker een punt van discussie kunnen zijn.
Het hele seizoen mag wel eens onafhankelijk onder de loep genomen worden. En dan ook de invloed van teams. De sport moet ook weereens nodig in de spiegel kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:36

backupdevice

No Risk , Full Push

Wat een smet op een welverdiende titel van Max

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
backupdevice schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:29:
Wat een smet op een welverdiende titel van Max
Vind je? ze willen nu gewoon duidelijkheid en voorkomen dat die unieke situatie op het einde van een GP niet meer voorkomt en ook in andere klasse gewaarborgd gaat worden.

Het hele seizoen is er al controverse over diverse zaken waarin Max vaak genoeg aan het kortste eind trok.
Het is precies wat Alonso had gezegd, Max had nu het geluk maar de einduitslag is wel gebalanceerd over het jaar gezien.
Pagina: 1 ... 157 ... 171 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"

Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics

Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2

Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.

Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken