alexbl69 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:19:
[...]
Dat is juist het hele punt
In het kort komt het hierop neer:
REGELS F1
Regel 1 t/m 99 bla, bla, bla
Regel 100: de wedstrijdleider heeft ten allen tijde het recht van de regels af te wijken
Onder bovenstaande (versimpelde) voorwaarden neemt Mercedes deel aan het kampioenschap. Ze hebben dus deze regels (waaronder nummer 100) te respecteren.
Daarnaast heeft Mercedes een inschattingsfout gemaakt. Er was het duidelijke voornemen om de race niet onder geel te laten eindigen. Mercedes had kunnen voorzien dat de wedstrijdleiding tot het uiterste zou gaan om van dat voornemen gebruik te maken. Het seizoen was anders in een sof geëindigd.
Ze zijn nu pissig om wat er gebeurt is, maar hadden zelf de mogelijkheid om de situatie om te draaien. Als ze Hamilton gepit hadden en softs hadden gegeven zouden de rollen in de laatste ronde omgedraaid zijn geweest.
Ik speel hier even advocaat van de duivel (bijna letterlijk vermoed ik

).
Wat is volgens jou Regel 100? De RD heeft overriding authority om de SC te gebruiken, maar binnen de regels. Er staat niet dat de RD van de regels af mag wijken.
Volgens mij kan je niet zeggen dat het voornemen om het niet onder Geel te laten eindigen betekent dat regels gebroken mogen worden. Daar zijn de regels niet voor. Het zijn jouw woorden, maar 'voornemen' zegt het al, het is de intentie binnen dat wat mogelijk is.
Of denk je ook dat ze er 4 ronden bij het totaal aan hadden geplakt als de crash 2 ronden voor het einde was gekomen?
Zeggen dat ze de mogelijkheid hadden om dingen om te keren vind ik wat flauw. Dat is achteraf praten wetende hoe het nu geëindigd is. Speelde Merc op safe? Ja. Waarom zou je dat niet doen? Theoretisch gezien gaf ze dat de grootste kans op de overwinning. Maar dat betekent toch niet dat de RD van de regels af mag wijken? Dat is waar het uiteindelijk allemaal om gaat draaien.
GerGio schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:26:
[...]
De hele SC situatie was best wel complex doordat er gewoon best wel veel te doen was om deze race.
Maar als je naar het geven van kansen kijkt vind ik het niet zo heel erg onlogisch wat er gebeurt is.
Waarom zou de RD iedereen kansen moeten geven...? Hij moet gewoon de regels volgen, en daarbinnen de juiste afwegingen maken tussen veiligheid/sportiviteit.
Als je de auto's ertussen had laten zitten was het niet eerlijk tegenover de gene die achter al die auto's reed in dit geval max. Want die had dan niet zijn positie waar hij had moeten zijn. Omdat die dan a niet meteen mee kan rijden met de voorste auto vanwege het elastiek effect daarnaast moet hij er dan nog 4 voorbij. Ook al gaan ze aan de kant is dat een nadeel en geef je hem dus geen kans.
Is het wel eerlijk als er afgeweken wordt van de regels door de RD?
Als je alle auto's erlangs had gelaten had je te weinig tijd gehad voor nog een ronde racen. Dus achter SC eindigen alleen om de auto's in een goede volgorde te krijgen. Is dat dan de beste optie voor het einde van het seizoen? Ik denk niet dat we daar tevreden mee waren en het was niet nodig want de baan was immers vrij De volgorde zou weinig veranderen
Ik denk ook niet dat wij als Max fan daar tevreden mee zouden zijn geweest, maar daar gaat het Merc toch niet om? Het gaat hun erom dat de regels niet gevolgd zijn (volgens hun, en ik snap hun punt) en dat gaan ze waarschijnlijk aanvechten.
Dus als je beide een eerlijke kans wil geven en ze niks in de weg wil laten staan om voor het kampioenschap te laten strijden. Dan was dit de beste oplossing. Wel creatief dat wel. Maar gelijke kansen voor beide. Lewis had max er ook achter kunnen houden en kunnen winnen. Was iets onwaarschijnlijker geweest maar het had gekund.
Maar Max heeft helemaal geen recht op een gelijke kans? En sterker nog, Ham was kansloos op die oude hards tegen nieuwe softs, dus gelijke kans was het ook niet.
Ik denk dat het nadeel wat Lewis nu opliep vele malen kleiner is dan het nadeel wat verstappen had gehad als een van de twee andere scenario's had uitgespeeld. i
Taak van de RD is het niet om iedereen gelijke kansen te geven. Moet hij HAAS toelaten om de hele race met DRS open te laten rijden waar ze willen zodat ze gelijke kansen hebben?
MrOleo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:30:
[...]
Je kan niet een safety car protocol vastleggen voor elke situatie, dan krijg je een regelboek dat 3x zo dik wordt, dus heeft men één standaard protocol. Daarnaast heeft men de afspraak om races indien mogelijk te proberen niet te finishen onder de safety car. Die afspraak is nutteloos als je niet van het SC protocol kan afwijken, immers ligt in dat protocol de lengte van de safety car exact vast en kan je niks proberen om een groene vlag conditie te behalen. Dus is het logisch dat er aan het einde van de race wel wat van dat protocol mag worden afgeweken door de racedirector, zolang dat op een veilige manier gebeurd.
De regel om een extra ronde te rijden nadat de lapped cars zijn doorgelaten is zo'n regel om te laten vallen tegen het einde van de race. Die regel is er namelijk om het gat tussen de leiders in de race en de achterblijvers groot genoeg te maken voor de aankomende 5, 10, 15 rondes, wat nutteloos is met nog 1 of 2 ronden te gaan.
Ik vind dit wel een sterk punt, maar vraag me af hoe zwaar die intentie om onder groene vlag te eindigen dan weegt. Misschien dat daar een eventuele rechtszaak over zal gaan.
Misschien al gepost, maar zie hier de reactie op die (en andere punten) door iemand met een achtergrond in sportrecht:
https://twitter.com/Bradl...tatus/1470119093227429903