himlims_ schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:12:
[...]
wanneer je vanaf de zijlijn kijkt, en objectief bent; is F1 een k*t sport;
- draait om de auto, niet de driver
- regels veranderen te pas, te onpas
- geheime achterkamertjes afspraken
- straffen bij overtreding is inconsistent
- hypocriet, draait om euro's niet om marketing/moreel plaatje naar buiten (locaties van races)
- gemaakte afspraken/contracten hebben nauwelijks waarden
- wereld(drivers market) wordt bepaald door enkele invloedrijke personen
- FIA [..]
en toch blijf ik steenvast kijken

, beetje als zo'n ex die een leuk trucje kan
coming back for more - terwijl je weet dat het hoofdpijn wordt
wappie alert; zo ben ik van mening dat max nog zo goed zijn best kan doen - WK zal dit jaar door lewis gewonnen worden. (iets met straffen, invloed mercedes, record schumie moet eraan). Bernie had allang een stokje voor mercedes dominatie gestoken

Maar dat allemaal maakt het niet zomaar ineens een k*t sport.
Ten eerste denk ik dat het ook voor een groot deel te maken heeft met wat men er als kijker van verwacht.
Er zullen genoeg kijkers zijn die enkel voor hun favoriete coureur de sport volgen. Als die dan dus niet met het beste materiaal mag spelen dan kan ik me voorstellen dat je dan sneller teleur gesteld raakt.
Maar als die coureur mooie dingen kan laten zien en regelmatig op het podium terecht komt of het zelfs voor elkaar krijgt om een wereldtitel te pakken, tja, dan zal een gemiddelde race al een stuk fijner wegkijken.
Het politieke gekonkel komt met elke grote sport denk ik dus daar zullen de verwachtingen denk ik niet veel verschillen. Wellicht dat het er 30 jaar geleden anders aan toe ging dan vandaag de dag maar ook dat zal niet enkel in de F1 zo zijn. Maar zolang de redenen van de veranderingen duidelijk zijn kan men zelf inschatten of het noodzaak was of niet. Helaas bekijken sommige fans dit dan enkel vanuit hun perspectief, zien hun favoriet ineens aan het kortste eind trekken en wederom teleurstelling.
De FIA straft niet consequent (genoeg), dat zorgt voor onduidelijkheid maar vooral ook een gevoel van klassenjustitie en heeft helaas al voor veel controverse gezorgd. Maakt het nog steeds niet nodig om de FIA aan te vallen op elke beslissing en ze af te serveren als malafide organisatie die enkel danst naar de pijpen van de deelnemer die het grootste budget heeft.
Maar ook die inconsequentie is niet iets nieuws eigenlijk. Wellicht dat het nu makkelijker terug te vinden en te vergelijken is met de komst van internet. Het zal een hoop frustratie schelen als ze dat beter gaan uitvoeren.
En tja, hypocrisie, wat dacht je dat er nog rond zou rijden als we echt zo begaan waren met het milieu?
Zelfs de elektrische auto's verspillen energie, creëren fijnstof en zorgen voor extra vliegbewegingen. Dus dat gedeelte is gewoon inherent aan motorsport denk ik. Hoe een knappe draai daar de marketingafdeling ook aan geeft.
En het grote geld bepaald? Ja, wie betaalt bepaalt hè. Komt er volgend jaar een Chinese coureur meedoen dan is dat niet omdat het talent uit z'n oren spuit maar omdat ie (naar horen zeggen) 30 miljoen in zijn rugzak mee krijgt. Ik denk niet dat je redelijk kan verwachten dat dat ooit anders zal zijn. Kijk naar de historie van autosport en je zal weinig andere verhalen tegenkomen.
Maar het is ook een absurd dure sport geworden. Waar je vroeger nog met een paar wegwerp motorblokken een weekendje mee kon spelen is het nu gewoonweg te veeleisend geworden. Naast de technische hoogstandjes en de duurzaamheid is veiligheid ook een duurder verhaal geworden. Er is niet voor niets een budget cap in het leven geroepen.
Maargoed, in mijn ogen is het geen k*tsport maar meer een mannensoap. Brullende motoren, en wie naait wie weer een oor aan om dit weekend eerder over de streep te komen.

(meer verwacht ik er ook niet van)