Dan moet je wel zo'n mode hebben liggen en getest hebben. Bijvoorbeeld op de auto van z'n teamgenoot ofzo. En dus nog de vraag of dat wel een upgrade is die je mag doen binnen de engine freeze die al het hele jaar van kracht is.ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:32:
[...]
Nee Honda heeft die extra mode niet (meer?), maar met een extra swap is misschien wel een verbeterde mapping mogelijk.
Ik rij zelf met 240pk met m'n OPC (129k km met de originele turbo), terwijl 280pk veilig is met de originele componenten (gemapt), maar dan gaat waarschijnlijk alles maar 60k km mee en 300pk moet ook wel mogelijk zijn.... maar dan gaat die gewoon niet heel erg lang mee.
Honda kan zo'n "gok" ook nemen toch?
Voor Honda is betrouwbaarheid veel belangrijker. Voor Mercedes speelt dat minder denk ik, die staan nu niet echt bekend om hun betrouwbaarheid (mijn mening he)ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:32:
[...]
Nee Honda heeft die extra mode niet (meer?), maar met een extra swap is misschien wel een verbeterde mapping mogelijk.
Ik rij zelf met 240pk met m'n OPC (129k km met de originele turbo), terwijl 280pk veilig is met de originele componenten (gemapt), maar dan gaat waarschijnlijk alles maar 60k km mee en 300pk moet ook wel mogelijk zijn.... maar dan gaat die gewoon niet heel erg lang mee.
Honda kan zo'n "gok" ook nemen toch?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Mapping mag volgens mij altijd, componenten update niet? Maar je hebt wel een punt, ze moeten wel die mode hebben liggen en hebben getest, geen idee hoe dat gaat bij een motor ontwikkelaar.DataGhost schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:35:
[...]
Dan moet je wel zo'n mode hebben liggen en getest hebben. Bijvoorbeeld op de auto van z'n teamgenoot ofzo. En dus nog de vraag of dat wel een upgrade is die je mag doen binnen de engine freeze die al het hele jaar van kracht is.
Verse motor. Volgende race is het verschil niet zo groot meer. Zo gaat het iedere keer als Merc een motorwissel doet. En het was slim om het deze race te doen want je kunt hier prima inhalen. Maar het gaat zeker wel spannend worden. 1 x pech met de pitstop kan al het verschil maken (laat staan "erger").Exocet schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:00:
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe Max nog wereldkampioen kan worden na dit weekend, tenzij Hamilton pech krijgt.
Ze zijn nu zo veel sneller en Max moet nog een race winnen
Exact expert nodig?
We zullen het zien, 2 circuits waar ze nog nooit hebben gereden en een Abu Dhabi waar het circuit verbouwd is.Exocet schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:00:
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe Max nog wereldkampioen kan worden na dit weekend, tenzij Hamilton pech krijgt.
Ze zijn nu zo veel sneller en Max moet nog een race winnen
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een motor wordt geleverd met een set mappings / modi erin en dat is de spec, voor zover ik weet. Daarmee weet je dus ook zeker dat alle klantenteams dezelfde mappings ter beschikking hebben en dat de motorfabrikant niet voor zichzelf wat kan knutselen waar andere teams geen gebruik van kunnen maken. Je moet dus ook een nieuwe motor nemen om een mapping te gebruiken die er nog niet in zit. Volgens mij had een fabrikant (Mercedes?) het een paar jaar geleden zo uitgekiend dat alle klantenteams de spec 3 er al in hadden zitten, hun eigen auto's nog niet aan de derde motor zaten en ze een spec 4 hebben ontwikkeld voordat ze de motorwissel bij zichzelf deden. Ik kan me ook herinneren dat er dat seizoen een plof was waardoor een klantenteam ook die nieuwe spec kreeg.ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:39:
[...]
Mapping mag volgens mij altijd, componenten update niet? Maar je hebt wel een punt, ze moeten wel die mode hebben liggen en hebben getest, geen idee hoe dat gaat bij een motor ontwikkelaar.
Ik dacht dat de mapping per race bepaald mocht worden, definitief beslist moest worden voor Parc Ferme en daar moeten ze het hele weekend mee doen. Ze mogen alleen bij proberen afschalen naar een lagere modi, maar niet meer terug daarna.DataGhost schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:45:
[...]
Een motor wordt geleverd met een set mappings / modi erin en dat is de spec, voor zover ik weet. Daarmee weet je dus ook zeker dat alle klantenteams dezelfde mappings ter beschikking hebben en dat de motorfabrikant niet voor zichzelf wat kan knutselen waar andere teams geen gebruik van kunnen maken. Je moet dus ook een nieuwe motor nemen om een mapping te gebruiken die er nog niet in zit. Volgens mij had een fabrikant (Mercedes?) het een paar jaar geleden zo uitgekiend dat alle klantenteams de spec 3 er al in hadden zitten, hun eigen auto's nog niet aan de derde motor zaten en ze een spec 4 hebben ontwikkeld voordat ze de motorwissel bij zichzelf deden. Ik kan me ook herinneren dat er dat seizoen een plof was waardoor een klantenteam ook die nieuwe spec kreeg.
De stand van het mapping-keuzeknopje wordt per race bepaald maar dat was het.ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:49:
[...]
Ik dacht dat de mapping per race bepaald mocht worden, definitief beslist moest worden voor Parc Ferme en daar moeten ze het hele weekend mee doen. Ze mogen alleen bij proberen afschalen naar een lagere modi, maar niet meer terug daarna.
Vergeet niet dat elke motor wissel ook invloed heeft op de budget cap. Onbeperkt wisselen de aankomende races heeft dus ook niet echt de voorkeur gok ik.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Simpel toch? Zet hem op de Maximaal stand en schaal deze steeds verder af vanwege 'temperatuur problemen'.ArcticWolf schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:49:
[...]
Ik dacht dat de mapping per race bepaald mocht worden, definitief beslist moest worden voor Parc Ferme en daar moeten ze het hele weekend mee doen. Ze mogen alleen bij proberen afschalen naar een lagere modi, maar niet meer terug daarna.
Zo kan je snel starten en daarna op motorbehoud rijden
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
Nope: DataGhost in "[F1 2021] Race 19 GP van Brazilië" en hier iets uitgebreider https://www.reddit.com/r/..._will_change_the/hk8tzfz/Melantrix schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:01:
Vergeet niet dat elke motor wissel ook invloed heeft op de budget cap. Onbeperkt wisselen de aankomende races heeft dus ook niet echt de voorkeur gok ik.
Voor zover Olav klopt...Olav heeft vaak geroepen dat dat ook niet mag. Terugschroeven zou alleen zijn toegestaan in een noodsituatie, dus iets dat niet te voorzien zou zijn geweest.SideSwipe schreef op zondag 14 november 2021 @ 22:06:
[...]
Simpel toch? Zet hem op de Maximaal stand en schaal deze steeds verder af vanwege 'temperatuur problemen'.
Zo kan je snel starten en daarna op motorbehoud rijden
Het hele doel van de regel is zodat de FIA consistente telemetrie krijgt waarmee ze makkelijker afwijkingen kunnen opsporen. Als elke paar rondes de engine mode wordt aangepast kan je eventueel (automatisch) geklooi natuurlijk niet vinden omdat je geen baseline hebt met wat normaal is voor de motor. Het motorreglement en parc fermé zijn deels in het leven geroepen om het excessieve gedoe met speciale kwalificatie-motoren aan banden te leggen dus dan zitten ze er natuurlijk ook niet om te springen als teams alsnog hetzelfde doen door te kwalificeren op de hoogste stand en die dan voor de race terug te draaien. Daarom moet je dus echt toestemming krijgen om de motorstand weer omlaag te draaien en aantonen dat er een DNF-waardig probleem is als dat niet gebeurt, en naar schijnt zou dat dus niet alleen voor de rest van die race gelden maar wellicht voor dat motorblok als geheel, alleen dat laatste weet ik niet zeker. Voor zover ik heb gehoord moet dat ook een fors lagere of zelfs speciale stand zijn die niet competitief is, maar dat weet ik ook niet zeker.Saturnus schreef op zondag 14 november 2021 @ 23:26:
[...]
Voor zover Olav klopt...Olav heeft vaak geroepen dat dat ook niet mag. Terugschroeven zou alleen zijn toegestaan in een noodsituatie, dus iets dat niet te voorzien zou zijn geweest.
O sorry deze vergeten te reageren. Ik doelde toen op het deel van je bewering 'RB Powertrains krijgt gewoon een container vol motoren uit Japan'. Het filmpje gaf aan dat ze daadwerkelijk bouwen in UK en daar letterlijk een fabriekshal aan het optuigen zijn. Staat even los van de discussie of ze wel niet kunnen/mogen ontwikkelen. Gaat puur over productie.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
Ik heb het filmpje niet helemaal gekekeken maar in het stuk dat ik wel zag heb ik niet gehoord dat Red Bull de patenten van Honda mag gebruiken. Alleen dat ze wat engineers overnemen. Ik zie niks dat mijn interpretatie (dat RB de techniek van Honda niet verder mag ontwikkelen) tegenspreekt.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Prima inhalen was hier nog een understatement. Het leek wel of er een raket knop in die wagen zat. Op het rechte stuk was het een kwestie van het gas in trappen en gaanCrazy D schreef op zondag 14 november 2021 @ 20:41:
[...]
Verse motor. Volgende race is het verschil niet zo groot meer. Zo gaat het iedere keer als Merc een motorwissel doet. En het was slim om het deze race te doen want je kunt hier prima inhalen. Maar het gaat zeker wel spannend worden. 1 x pech met de pitstop kan al het verschil maken (laat staan "erger").

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik vrees het ergste de komende races. Velen zeggen dat het vermogen al een stuk minder zal zijn maar misschien blijft er voldoende over bij Hamilton om toch net wat meer pace te hebbensdk1985 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:15:
[...]
Prima inhalen was hier nog een understatement. Het leek wel of er een raket knop in die wagen zat. Op het rechte stuk was het een kwestie van het gas in trappen en gaan.

Tja, dat zagen we in Turkije ook. Grote kans dat het komende race al een stuk minder is.sdk1985 schreef op maandag 15 november 2021 @ 00:15:
[...]
Prima inhalen was hier nog een understatement. Het leek wel of er een raket knop in die wagen zat. Op het rechte stuk was het een kwestie van het gas in trappen en gaan.
Of gewoon weer een nieuwe motor swappen en het truukje opnieuw doen…
Wat ik me afvraag is hoe de constructeurs titel nog waarde heeft als je er 6 motors tegenaan gooit. Als de rest van het veld je er zo makkelijk langs laat omdat het 'niet hun gevecht is' dan kan Mercedes elke wedstrijd wel die penalty permitteren.
Je reageerde net voor me, maar precies dit.De_Bastaard schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:52:
Of gewoon weer een nieuwe motor swappen en het truukje opnieuw doen…
[ Voor 32% gewijzigd door yinx84 op 15-11-2021 07:53 ]
Ik ben heel benieuwd wat ze de volgende wedstrijd gaan doen bij Mercedes. Ze zullen niet dom zijn en de impact van de nieuwe verbrandingsmotor ook wel zien.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Wat betreft achtervleugel-gate, stel nou dat het niet de achtervleugel zelf is waar iets geks mee is, maar de t-wing die er net voor zit?
Het ontwerp op de Mercedes wijkt behoorlijk af van die op de andere auto's wat betreft de bevestiging van dat vleugeltje aan de rest van de auto. Stel dat die net een klein beetje versteld kan worden, dan zou je de luchtstroom op de achtervleugel aan kunnen passen...
Het ontwerp op de Mercedes wijkt behoorlijk af van die op de andere auto's wat betreft de bevestiging van dat vleugeltje aan de rest van de auto. Stel dat die net een klein beetje versteld kan worden, dan zou je de luchtstroom op de achtervleugel aan kunnen passen...
Als die motor zo snel zou slijten, waarom trapte Hamilton gisteren dan nog zo door Toen hij Max al op ruime achterstand had?dcell schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:50:
[...]
Ik vrees het ergste de komende races. Velen zeggen dat het vermogen al een stuk minder zal zijn maar misschien blijft er voldoende over bij Hamilton om toch net wat meer pace te hebben
alles kan off-topic
Ja en daarom maak ik me dus zorgen. Die motor zal vast wel slijten maar ik denk dat Hamilton qua vermogen nog een groot voordeel blijft houden de komende races.Ankona schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:57:
[...]
Als die motor zo snel zou slijten, waarom trapte Hamilton gisteren dan nog zo door Toen hij Max al op ruime achterstand had?
Kan Max een Alonsootje doen op de boardradio. GP2 Engine !
Vanochtend had Allard Kalff wel een logische verklaring voor het mindere tempo van Red Bull. Het is dit seizoen bijna standaard dat RB er op de vrijdag nog niet echt bij zit, en pas op zaterdag de juiste afstelling vindt. Dit keer met de sprintrace moesten de wagens echter al op vrijdag in Parc Fermé, waardoor de RB waarschijnlijk nog niet optimaal afgesteld was.
Zou ook Verstappens rust en niet gekrenkte vertrouwen na de race deels verklaren.
Persoonlijk dacht ik na gisteren dat een WDC ver weg is, maar bij Red Bull denken ze daar blijkbaar anders over.
Zou ook Verstappens rust en niet gekrenkte vertrouwen na de race deels verklaren.
Persoonlijk dacht ik na gisteren dat een WDC ver weg is, maar bij Red Bull denken ze daar blijkbaar anders over.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Vrije, schone luchtAnkona schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:57:
[...]
Als die motor zo snel zou slijten, waarom trapte Hamilton gisteren dan nog zo door Toen hij Max al op ruime achterstand had?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Denk ook vooral een Max die de handdoek gooide.
De regie vond gisteren het publiek en de inhaalactie belangrijker om tich keer te laten zien dan de volgende belangrijke DRS zone in sector 3. Daar zal Max waarschijnlijk gedacht hebben, dit wordt hem niet meer.
Hywel Thomas, chief engineer of Brixworth, has prepared an engine 5 for Lewis which must have a life of 2,500 km compared to the 7,000 that normally are required for the resolution of a "standard" power unit. Not being able to change the characteristics of the approved engine components, the Stella engineers worked to take the management strategies of this unit to extremes.
In addition to pushing the turbo, they intervened on the pressure in the combustion chamber: creating a deadly combo that can be worth over 15 horsepower in search of a pole position or a successful overtaking.
In addition to pushing the turbo, they intervened on the pressure in the combustion chamber: creating a deadly combo that can be worth over 15 horsepower in search of a pole position or a successful overtaking.
Haters everywhere but I don’t really care
Dit is wel weer het vinden van een loophole in de regels hoor, de hele engine penalty was bedoeld om motoren te ontwikkelen die langer meegaan. Nu doen ze het tegenovergestelde ten koste van een paar strafplekken. Snel verfijnen die regel.matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:19:
Hywel Thomas, chief engineer of Brixworth, has prepared an engine 5 for Lewis which must have a life of 2,500 km compared to the 7,000 that normally are required for the resolution of a "standard" power unit. Not being able to change the characteristics of the approved engine components, the Stella engineers worked to take the management strategies of this unit to extremes.
Klinkt goed, maar zonder bronnen net als dat Huge de Jonge gisteren zei: "Ik zie dat als je dat paardenmiddel neemt je geen corona kan krijgen en het eigenlijk is het gek dat we blijven sturen op die prikken terwijl dat duidelijk niet helpt."matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:19:
Kortom, heb je een bron van deze mooie zin van Hywel die ik niet ken?
ping 127.212.23.124
En daarmee de hete uitlaatgassen dichter bij de achtervleugel laten komen, die dan soepeler wordt en meer flexed. Ipv de hele achtervleugel laten zakken zoals RBR levert het buigen van de onderste wing een grotere DRS opening op, en dus ook minder drag. Om even wild te brainstormen.Amphiebietje schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:54:
Wat betreft achtervleugel-gate, stel nou dat het niet de achtervleugel zelf is waar iets geks mee is, maar de t-wing die er net voor zit?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Marko merkte ook al op dat Mercedes er nu een blok in heeft liggen wat maar 3 of 4 races mee hoeft te gaan, en dat ze daarmee een groot probleem hebben in de strijd om het kampioenschap.pjottum schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:25:
[...]
Klinkt goed, maar zonder bronnen net als dat Huge de Jonge gisteren zei: "Ik zie dat als je dat paardenmiddel neemt je geen corona kan krijgen en het eigenlijk is het gek dat we blijven sturen op die prikken terwijl dat duidelijk niet helpt."
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Lewis ook het geluk weer gehad hoor. Had het een normaal weekend geweest dan had hij in de race achteraan gestaan en was hij nooit mee bij Max gekomen.
Wel heeft Toto Wolff zich laten kennen zeg. 1 keer een onderzoek naar hen wat leid tot een diskwalificatie en meteen is het mimimimi. Kijk eens naar jezelf met je beschuldigingen naar Red bull dit jaar alleen al.
Verder knap wat Mercedes geflikt heeft. Of het helemaal in de geest van de regels ligt weet ik niet, maar motoren wisselen lijkt een voordeel te geven op dit moment. Ook al gebruik je er elke race nu een ze verdienen het wel weer terug...
Wel heeft Toto Wolff zich laten kennen zeg. 1 keer een onderzoek naar hen wat leid tot een diskwalificatie en meteen is het mimimimi. Kijk eens naar jezelf met je beschuldigingen naar Red bull dit jaar alleen al.
Verder knap wat Mercedes geflikt heeft. Of het helemaal in de geest van de regels ligt weet ik niet, maar motoren wisselen lijkt een voordeel te geven op dit moment. Ook al gebruik je er elke race nu een ze verdienen het wel weer terug...
Untappd: Louwke80
Google kapot?pjottum schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:25:
[...]
Klinkt goed, maar zonder bronnen net als dat Huge de Jonge gisteren zei: "Ik zie dat als je dat paardenmiddel neemt je geen corona kan krijgen en het eigenlijk is het gek dat we blijven sturen op die prikken terwijl dat duidelijk niet helpt."
https://it.motorsport.com...tore-di-hamilton/6780713/
[ Voor 26% gewijzigd door matthijst op 15-11-2021 08:38 ]
Denk eerlijk gezegd dat de motorwissel Hamilton het kampioenschap gaat bezorgen, zeker als je de reacties vanuit Red Bull leest:
https://www.gpblog.com/nl...ar-ze-mee-bezig-zijn.html“Hij (Lewis Hamilton) leek wel van een andere planeet vandaag. Ik heb mijn best gedaan, maar kon niks uitrichten”, begint Perez bij Ziggo Sport. “Met Bottas had ik gewoon enorm veel pech.” Daarmee verwijst hij naar de pitstops, waarmee Bottas een plek wist te winnen omdat hij als enige tijdens de virtuele safety car stopte.
https://www.gpblog.com/nl...eekt-voor-extra-pk-s.html"Zo'n motor hebben we van Mercedes de laatste jaren niet meer gezien, voor zover ik me kan herinneren. Ongelooflijk. En het is enkel Hamiltons krachtbron. Alle anderen zijn binnen het normale bereik. Mercedes heeft er een meesterwerk van gemaakt om in deze cruciale fase zo'n raket tevoorschijn te toveren."
Maar heeft Mercedes dan zoveel budget over om dit soort geintjes met de motor uit te halen? Is er ergens zicht op de huishoudboekjes van de teams?
alles kan off-topic
Wat kost het om tweede te worden te worden in vergelijking met het eerste worden?Ankona schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:44:
Maar heeft Mercedes dan zoveel budget over om dit soort geintjes met de motor uit te halen? Is er ergens zicht op de huishoudboekjes van de teams?
En daarin moet je dan alle exposure erin meenemen, zowel sponsoren, prijzengelden als marketing voor het merk. In dat plaatje zal het leveren van extra motoren waarschijnlijk in het niets vallen.
Dat is het probleem niet, geld hebben die teams zat. Maar ze hebben een budget plafond waardoor ze het geld niet uit mogen geven.Napo schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:47:
[...]
Wat kost het om tweede te worden te worden in vergelijking met het eerste worden?
En daarin moet je dan alle exposure erin meenemen, zowel sponsoren, prijzengelden als marketing voor het merk. In dat plaatje zal het leveren van extra motoren waarschijnlijk in het niets vallen.
alles kan off-topic
Motor valt daar niet onder zeiden ze gisteren in Brazilië topic.
Bduget zal vast niet het probleem zijn. Maar wat doet het met het imago van Mercedes als de motor maar 1 race kan meegaan? Denk dat het daar gaat knellen binnen het bedrijf. Marketing bij winst WCC/WDC vs winst door extreem korte houdbaarheid. Daar helpt dan natuurlijk zo’n verhaal bij dat het speciaal hiervoor is ontwikkeld tot een 2500km motor.Ankona schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:44:
"Marko told the Austrian television station ORF that a new internal combustion engine from Honda could result in only a small power gain. Converted to horsepower that is between four and seven horsepower. Red Bull's calculations show that Hamilton can use 20 hp more since his engine change."
De mensen die F1 volgen zullen dat wellicht weten - en de vraag is hoe lang zoiets in het geheugen blijft - terwijl iedereen die met een half oog of minder naar de F1 kijkt het waarschijnlijk niet meekrijgt. Dan heeft het merk - Mercedes - het kampioenschap binnengehaald dankzij de bestuurder en de sterkere motor met beperkte levensduur. Meer dan een voetnoot zal het waarschijnlijk niet worden en dat is een klein smetje op de potentiele prestatie.Toke_gt schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:56:
[...]
Bduget zal vast niet het probleem zijn. Maar wat doet het met het imago van Mercedes als de motor maar 1 race kan meegaan? Denk dat het daar gaat knellen binnen het bedrijf. Marketing bij winst WCC/WDC vs winst door extreem korte houdbaarheid. Daar helpt dan natuurlijk zo’n verhaal bij dat het speciaal hiervoor is ontwikkeld tot een 2500km motor.
Och gossie Wolff... nu niet schizofreen worden he.
Ik had wel verwacht dat Verstappen nog een penalty zou krijgen voor het wijd gaan/duwen, maar voor de rest had Mercedes gewoon pech met penaltys en straffen.
Ik had wel verwacht dat Verstappen nog een penalty zou krijgen voor het wijd gaan/duwen, maar voor de rest had Mercedes gewoon pech met penaltys en straffen.
Valsspelen met DRS/achtervleugel, motor wisselen, hoezo pech?boxlessness schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:11:
Och gossie Wolff... nu niet schizofreen worden he.
Als Merc elke race gaat wisselen krijgt het grote publiek dat ook wel mee, maar onthouden is idd weer wat anders. Maar er is ook nog zoiets als beursnotering en aandeelhouders. Het gaat al niet zo goed met verkoop Duitse auto’s; motorproblemen in de F1 en deze oplossing daarvoor helpen dan niet erg. Kan me voorstellen dat dat intern wel wat spanning geeft.Napo schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:01:
[...]
De mensen die F1 volgen zullen dat wellicht weten - en de vraag is hoe lang zoiets in het geheugen blijft - terwijl iedereen die met een half oog of minder naar de F1 kijkt het waarschijnlijk niet meekrijgt. Dan heeft het merk - Mercedes - het kampioenschap binnengehaald dankzij de bestuurder en de sterkere motor met beperkte levensduur. Meer dan een voetnoot zal het waarschijnlijk niet worden en dat is een klein smetje op de potentiele prestatie.
Pech in de zin dat er verschillende penaltys gestapeld werden.Exocet schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:12:
[...]
Valsspelen met DRS/achtervleugel, motor wisselen, hoezo pech?
En ik geloof niet dat ze vals gespeeld hebben. Daar is 0.2mm afwijking op een 85mm gap te klein voor: te kleine gains voor een te groot risico.
Tsjah. Honda wint dan op de achtergrond de "duurzaamste" motor maar Mercedes die van de meeste power...yinx84 schreef op maandag 15 november 2021 @ 07:53:
Wat ik me afvraag is hoe de constructeurs titel nog waarde heeft als je er 6 motors tegenaan gooit. Als de rest van het veld je er zo makkelijk langs laat omdat het 'niet hun gevecht is' dan kan Mercedes elke wedstrijd wel die penalty permitteren.
[...]
Je reageerde net voor me, maar precies dit.
En het geluk dat er een sprintrace was, anders had die DSQ veel meer pijn gedaan.boxlessness schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:16:
[...]
Pech in de zin dat er verschillende penaltys gestapeld werden.
En ik geloof niet dat ze vals gespeeld hebben. Daar is 0.2mm afwijking op een 85mm gap te klein voor: te kleine gains voor een te groot risico.
Het scheelt misschien dat het wat warmer is bij twee van de drie volgende races. Rond de 26-27 graden bij de race in Quatar. En in Abu Dhabi zal het tegen die tijd ook nog wel rond de 25 graden tijdens de race zijn.
Zou de Mercedes dan ook op standje 11 kunnen staan?
[ Voor 3% gewijzigd door Fleximex op 15-11-2021 09:27 ]
Gezien de power die mercedes heeft verwacht ik dat nu elke race die nog komt de motor vervangen wordt. Ook omdat het maar om 5 plaatsen straf gaat. Dit lopen ze zo in.
Dit is m.i. totaal en lijnrecht tegen de geest van het motorenregelement in.matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:19:
Als MER op deze manier gaat winnen is het voor mij een gestolen kampioenschap.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik vermoed dat ze de Honda motor dit weekend ook niet op standje 11 hebben gezet. Als verstappen na de race zo gelaten reageert. Dat de komende 3 races ook alles vol open gaat zodat ze geen gridstraf hoeven te pakken.Fleximex schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:20:
Het scheelt misschien dat het wat warmer is bij twee van de drie volgende races. Rond de 26-27 graden bij de race in Quatar. En in Abu Dhabi zal het tegen die tijd ook nog wel rond de 25 graden tijdens de race zijn.
Ik dacht dat het gisteren ook rond de 25 graden was?Fleximex schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:20:
Niemand die het opvalt dat Hamilton met zijn zoveelste nieuwe ICE 1 van de grootste milieuvervuilers op de gehele grid is? 
Alleen BOT is met 1 ICE meer de grootste vervuiler geloof ik
Alleen BOT is met 1 ICE meer de grootste vervuiler geloof ik
Toch weer een mooie race gister hoor. Wat maken ze het spannend die 2 voorin. Als Max won, had ik vandaag een stuk relaxter op de stoel gezeten, maar als (semi-)neutrale kijker wil je toch gewoon spanning tot het einde van het seizoen? Zonder lekke banden, penalties, motoruitval etc.
Het middenveld is ook nog wel leuk om te volgen. Al met al is dit veruit het leukste F1 seizoen dat ik tot nu toe gevolgd heb (ja, ik geef schaamteloos toe dat ik sinds de overwinning van Max in Barcelona pas de F1 volg en mede dankzij Drive to Survive er steeds meer ingezogen ben).
Het middenveld is ook nog wel leuk om te volgen. Al met al is dit veruit het leukste F1 seizoen dat ik tot nu toe gevolgd heb (ja, ik geef schaamteloos toe dat ik sinds de overwinning van Max in Barcelona pas de F1 volg en mede dankzij Drive to Survive er steeds meer ingezogen ben).
Die 0.2mm is ook alleen maar door Mercedes gecommuniceerd meen ik? Als je de beelden ziet, dan schiet dat meet ding er gewoon doorheen... dat is echt geen 0,2mm.boxlessness schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:16:
[...]
Pech in de zin dat er verschillende penaltys gestapeld werden.
Verder over het motor vermogen lijkt het mij gewoon legaal. Mercedes heeft in principe niks veranderd aan de motor, ze hebben alleen de betrouwbaarheid teruggerekend en de turbo / MGU-H veel agressiever afgesteld.
Waarschijnlijk hebben ze de turbo druk iets verhoogd, daardoor moet de MGU-H en de batterijen ook harder werken = meer slijtage.
Deze zin vind ik wel vreemd, door de turbo druk te verhogen wordt de cilinder druk al verhoogt. Lijkt mij sterk dat ze de compressieratio van de cilinders hebben mogen aanpassen? (Zat volgens mij tegen het theoretische limiet aan volgens mij...).In addition to pushing the turbo, they intervened on the pressure in the combustion chamber: creating a deadly combo that can be worth over 15 horsepower in search of a pole position or a successful overtaking.
Het is idd wel een loophole in de regels en niet de bedoeling geweest van de motor penalties... Denk dat de FIA dit snel in de ban doet.
Oh ik dacht dat het wat koeler was. Hmm dan gaat dat dus ook niet op.matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:37:
[...]
Ik dacht dat het gisteren ook rond de 25 graden was?
En als de PU's niet vallen binnen de cost cap is het ook tegen de geest van de cost cap in. Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit is het net als 2019 en daarvoor: Mercedes wint alles, fluitend, met twee vingers in de neus. Het enige verschil is dat ze dan elke keer 1-2 kwalificeren en 6-7 starten. Maar tegen de helft van de race is de natuurlijke orde van het geheel weer hersteld: Mercedes rijdt vooraan.Help!!!! schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:33:
[...]
Dit is m.i. totaal en lijnrecht tegen de geest van het motorenregelement in.
Als MER op deze manier gaat winnen is het voor mij een gestolen kampioenschap.
Mijn eerste gedachte is om progressieve straffen in te voeren als je iets vervangt. Eerste keer (na het toegestane aantal) 5 plekken, tweede keer 10, vanaf de 4e keer start je standaard achteraan. Maar dan nog, als je in 24 rondjes naar de 6e plek kunt opstomen dan kun je er nog op bouwen dat van 20 naar 1 ook lukt in een race.
Ben heel benieuwd wat Mercedes komend weekend gaat doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 15-11-2021 09:52 ]
Signatures zijn voor boomers.
Precies dat, als ze elke week de motor gaan vervangen staat dat haaks op het imago wat de F1 wil proberen te promoten met Lewis voor op.Maasluip schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:46:
[...]
En als de PU's niet vallen binnen de cost cap is het ook tegen de geest van de cost cap in. Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit is het net als 2019 en daarvoor: Mercedes wint alles, fluitend, met twee vingers in de neus. Het enige verschil is dat ze dan elke keer 1-2 kwalificeren en 6-7 starten. Maar tegen de helft van de race is de natuurlijke orde van het geheel weer hersteld: Mercedes rijdt vooraan.
Ben heel benieuwd wat Mercedes komend weekend gaat doen.
Maar ik ga er vanuit dat ze dat niets uit maakt, alles voor de 8ste titel. De hele wereld kotst ze straks uit, op een handje vol Engelse fans die het machtig mooi vinden en het goed praten.. met de Engelse pers voorop natuurlijk..
Als ze zo overduidelijk misbruik gaan maken van de regels, kan ik me haast niet voorstellen dat de FIA niet ingrijpt. Want iets dat zo hard tegen de geest van de regels ingaat, lijkt me makkelijk te verbieden onder het kopje onsportief gedrag. Desnoods in een soort Ferrari-motor-achtige-deal achter gesloten deuren.Giem schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:52:
[...]
Precies dat, als ze elke week de motor gaan vervangen staat dat haaks op het imago wat de F1 wil proberen te promoten met Lewis voor op.
Maar ik ga er vanuit dat ze dat niets uit maakt, alles voor de 8ste titel. De hele wereld kotst ze straks uit, op een handje vol Engelse fans die het machtig mooi vinden en het goed praten.. met de Engelse pers voorop natuurlijk..
Ze mogen in ieder geval wel opschieten dan ...Muse schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
[...]
Als ze zo overduidelijk misbruik gaan maken van de regels, kan ik me haast niet voorstellen dat de FIA niet ingrijpt. Want iets dat zo hard tegen de geest van de regels ingaat, lijkt me makkelijk te verbieden onder het kopje onsportief gedrag. Desnoods in een soort Ferrari-motor-achtige-deal achter gesloten deuren.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Mwah, ik vind dit wel grappig gevonden van ze. Ik denk dat in het kader van duurzaamheid hier wel iets over te zeggen is, maar daar focust de FIA zich pas echt vanaf volgend seizoen op. Dus wie weet wordt dit een DAS'je. Voor nu prima, maar volgend seizoen verboden.Muse schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
[...]
Als ze zo overduidelijk misbruik gaan maken van de regels, kan ik me haast niet voorstellen dat de FIA niet ingrijpt. Want iets dat zo hard tegen de geest van de regels ingaat, lijkt me makkelijk te verbieden onder het kopje onsportief gedrag. Desnoods in een soort Ferrari-motor-achtige-deal achter gesloten deuren.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Als er komend weekend weer een nieuwe motor is voor Hamilton, zal er ongetwijfeld discussie ontstaan lijkt me. Tot die tijd is het afwachten.Help!!!! schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:14:
[...]
Ze mogen in ieder geval wel opschieten dan ...
Hou mezelf ook maar vast aan het feit dat Brazilië bekend staat als baan waar je zeer vaak en relatief makkelijk kunt inhalen. Een snelheidsverschil als dit zal minder merkbaar zijn op andere banen.
Maar al die zandbakbanen hebben weer lange straights en zijn meestal al in het voordeel van Merc gebleken, dus met die partymotor die ze nu hebben zie ik t somber in. Uiteindelijk gaat blijken dat Silverstone gewoon de beslissende crash was.yinx84 schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:33:
Hou mezelf ook maar vast aan het feit dat Brazilië bekend staat als baan waar je zeer vaak en relatief makkelijk kunt inhalen. Een snelheidsverschil als dit zal minder merkbaar zijn op andere banen.
Waarom is het misbruik en niet gewoon gebruik? De regel is voor iedereen hetzelfde en het staat andere teams vrij om eenzelfde strategie te hanteren als ze denken dat ze er meer punten mee binnen kunnen harken. Zoals de regels/straffen nu zijn heeft Honda de motor kunnen ontwikkelen tot waar die nu is en daar profiteren de klantenteams van Honda van maar zodra die regels in het nadeel werken van je favoriete team is het ineens onsportief gedrag? Het lijkt eerder op meten met twee maten.Muse schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:05:
[...]
Je kan geen heel seizoen reduceren tot 1 incident, dan sla je een enorme lading andere belangrijke momenten over en laat je het tevens lijken alsof het een doodsaai seizoen was met slechts 1 beslissend moment?mark-k schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:38:
[...]
Maar al die zandbakbanen hebben weer lange straights en zijn meestal al in het voordeel van Merc gebleken, dus met die partymotor die ze nu hebben zie ik t somber in. Uiteindelijk gaat blijken dat Silverstone gewoon de beslissende crash was.
De technische kant van de F1 is altijd al een dans met de regelgeving geweest. Dat is in dit geval niet anders en ik kan het dan ook niet anders bestempelen als slim. Dat het niet in de geest van de regels past ben ik het natuurlijk mee eens maar als je op de geest van de regels gaat handhaven dan creëer je een groot grijs gebied . En dat werkt nooit met regelgeving. Zo zwart/wit mogelijk is altijd al het beste geweest. Daarom was het ook onvermijdelijk dat Hamilton een DSQ kreeg voor de kwalificatie.Jorick schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:54:
[...]
Waarom is het misbruik en niet gewoon gebruik? De regel is voor iedereen hetzelfde en het staat andere teams vrij om eenzelfde strategie te hanteren als ze denken dat ze er meer punten mee binnen kunnen harken. Zoals de regels/straffen nu zijn heeft Honda de motor kunnen ontwikkelen tot waar die nu is en daar profiteren de klantenteams van Honda van maar zodra die regels in het nadeel werken van je favoriete team is het ineens onsportief gedrag? Het lijkt eerder op meten met twee maten.
Het enige waar ik voor vrees in de toekomst is dat dit een regelboek sport word en geen (technische) topsport. Dat er bij elke inhaalactie een groot handboek tevoorschijn moet komen om te kijken of de inhaalacie wel reglementair was. Aan de technische kant kan ik het me wel een beetje voorstellen maar het moet de vooruitgang in de sport niet in de weg staan natuurlijk.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet elke race een nieuwe ICE steken? +5 is eigenlijk maar +4 omdat BOT er toch voor zit. Als je 4/5 tienden sneller bent hierdoor dan is het best een optie. Met die overspeed is inhalen redelijk simpel.__Deathscythe__ schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:29:
Gezien de power die mercedes heeft verwacht ik dat nu elke race die nog komt de motor vervangen wordt. Ook omdat het maar om 5 plaatsen straf gaat. Dit lopen ze zo in.
Kosten van motoren vallen volgens mij ook buiten de budget cap? Dus ook geen issue.
Qatar is ook eitje voor Ham. Paar snelle bochten in S3 waar je dicht op de voorganger kan zitten en dan lang recht stuk met DRS. Met dat verschil in snelheid valt er niks te verdedigen.
[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 15-11-2021 11:19 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het is wel het meest significante en controversiele incident van het seizoen, waar veel andere keuzes en momenten van af hebben gehangen. Was Max daar 1e geworden dan had hij 32 punten extra voorgestaan tov Lewis (zelf 25 meer, Lewis 7 minder). Een hoop spanning was dan ook al weggeweest bijvoorbeeld.Homeland schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:14:
[...]
Je kan geen heel seizoen reduceren tot 1 incident, dan sla je een enorme lading andere belangrijke momenten over en laat je het tevens lijken alsof het een doodsaai seizoen was met slechts 1 beslissend moment?
Verliezen door een uitvalbeurt meer of minder is nog tot daar aan toe en dan is het shit happens, maar eruit getikt worden door de concurrent die daarna nog gewoon de eerste plek mag halen is wel een stukje meer doorslaggevend en ik gok dat een hoop mensen die nare smaak erbij gaat blijven houden. Op dezelfde manier dat veel mensen dat zouden hebben als Max hetzelfde gedaan had en hij dan met een paar punten meer kampioen zou worden.
Je kunt gewoon niet zeggen dat die race geen omslagpunt voor een hoop situaties is geweest.
Kan iemand mij uitleggen waar het Calimero gedrag van Mercedes en dan met name Toto Wolff vandaan komt? Het is echt bizar hoeveel boter die vent op zijn hoofd heeft. Al 7 jaar ongenaakbaar kampioen bij de constructeurs. Nu is er EINDELIJK eens een echt gevecht om zowel de titel bij de coureurs als de constructeurs en dan heeft meneer Wolff ineens een selectief geheugen. Met zijn 'iedereen is tegen ons' geleuter. En "Verstappen krijgt nooit straf"..
Waar haalt hij het vandaan echt? Ik begrijp werkelijk waar niet waarom je je zo opstelt als je al jaren lang de F1 domineert en het te kloppen team bent.
Ook het ophemelen van Hamilton in met name de Britse pers is wel echt heel erg overdreven. Laat ik voorop stellen: Lewis Hamilton heeft een geweldige prestatie neergezet dit weekend, petje af. Goed agressief gereden en mooi clean. Maar een blind paard zag toch zelfs nog aankomen na de sprintrace van zaterdag dat Lewis de race op zondag makkelijk ging winnen? Ik ging er zelf al lang van uit in ieder geval. Ik had verwacht dat Lewis op de helft van de race al 1e had gelegen. Het duurde uiteindelijk iets langer, omdat Max ook een hele goede pace op het asfalt neerlegde. Maar die Mercedes heeft zoveel meer overspeed, dat valt gewoon niet te verdedigen. En natuurlijk verdedigt Max hard. De rest zet de deur wagenwijd open voor Hamilton, wat vanuit hun perspectief natuurlijk logisch is. Maar waarom zou Max hem er makkelijk voorbij laten en nog ff naar hem zwaaien in het voorbij gaan? Laat Lewis er maar hard voor strijden. En dat is precies wat er gebeurde, mooi toch!
Wordt nog billen knijpen de laatste 3 races. Max verdient in mijn ogen het WK echt heel hard. Als je het een Mercedes die zo superieur is zo moeilijk kan maken een heel seizoen en al 9(!) overwinningen hebt binnen gehaald dan verdien je het WK. En voor de neutrale F1 liefhebber zou het ook wel eens fijn zijn als een andere coureur uit een ander team wint. Maar als Hamilton deze pace de komende 3 races weet vast te houden ben ik bang dat er voor Max maximaal 3 tweede plaatsen in zitten en dan grijpt hij er dus net naast. Het blijft in ieder geval watertandend spannend en dit is sowieso, wat de uitkomst ook is, 1 van de beste seizoenen ooit

Ook het ophemelen van Hamilton in met name de Britse pers is wel echt heel erg overdreven. Laat ik voorop stellen: Lewis Hamilton heeft een geweldige prestatie neergezet dit weekend, petje af. Goed agressief gereden en mooi clean. Maar een blind paard zag toch zelfs nog aankomen na de sprintrace van zaterdag dat Lewis de race op zondag makkelijk ging winnen? Ik ging er zelf al lang van uit in ieder geval. Ik had verwacht dat Lewis op de helft van de race al 1e had gelegen. Het duurde uiteindelijk iets langer, omdat Max ook een hele goede pace op het asfalt neerlegde. Maar die Mercedes heeft zoveel meer overspeed, dat valt gewoon niet te verdedigen. En natuurlijk verdedigt Max hard. De rest zet de deur wagenwijd open voor Hamilton, wat vanuit hun perspectief natuurlijk logisch is. Maar waarom zou Max hem er makkelijk voorbij laten en nog ff naar hem zwaaien in het voorbij gaan? Laat Lewis er maar hard voor strijden. En dat is precies wat er gebeurde, mooi toch!
Wordt nog billen knijpen de laatste 3 races. Max verdient in mijn ogen het WK echt heel hard. Als je het een Mercedes die zo superieur is zo moeilijk kan maken een heel seizoen en al 9(!) overwinningen hebt binnen gehaald dan verdien je het WK. En voor de neutrale F1 liefhebber zou het ook wel eens fijn zijn als een andere coureur uit een ander team wint. Maar als Hamilton deze pace de komende 3 races weet vast te houden ben ik bang dat er voor Max maximaal 3 tweede plaatsen in zitten en dan grijpt hij er dus net naast. Het blijft in ieder geval watertandend spannend en dit is sowieso, wat de uitkomst ook is, 1 van de beste seizoenen ooit
Ik denk dat ze eerst geprobeerd hebben om het maar met 3 ICE te doen in 1 seizoen. Maar Honda heeft veel power gevonden dit jaar en de vloeren zijn aangepast. De low rake vloeren zijn hierdoor beetje benadeeld.Inspired schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:15:
[...]
Ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet elke race een nieuwe ICE steken? +5 is eigenlijk maar +4 omdat BOT er toch voor zit. Als je 4/5 tienden sneller bent hierdoor dan is het best een optie. Met die overspeed is inhalen redelijk simpel.
Kosten van motoren vallen volgens mij ook buiten de budget cap? Dus ook geen issue.
Qatar is ook eitje voor Ham. Paar snelle bochten in S3 waar je dicht op de voorganger kan zitten en dan lang recht stuk met DRS. Met dat verschil in snelheid valt er niks te verdedigen.
Dat de tacktiek nu is dat ze meer ICE gebruiken en overcompenseren met power en de betrouwbaarheid op een lager pitje gezet hebben.
Daarnaast is het zo dat de 4e ICE 10 plaatsen straf opleverd. De motoren daarna "maar" 5 plaatsen straf opleveren.
[ Voor 40% gewijzigd door __Deathscythe__ op 15-11-2021 11:30 ]
Je moet deze troefkaart natuurlijk niet te vroeg uitspelen want de FIA is ook niet achterlijk. Je ziet dat ze eerst met Bottas beginnen en dan wat sputteren van "ja, betrouwbaarheid, jadiejadiejadie" en nu is het moment dat ze het bij Hamilton moeten doen omdat ze anders niet winnen.Inspired schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:15:
[...]
Ik vraag me af waarom ze eigenlijk niet elke race een nieuwe ICE steken? +5 is eigenlijk maar +4 omdat BOT er toch voor zit. Als je 4/5 tienden sneller bent hierdoor dan is het best een optie. Met die overspeed is inhalen redelijk simpel.
En ja, betrouwbaarheid. Schroef dat ding maar lekker op tot standje 11, dan kun je na elke race wel een paar onderdelen aanwijzen die teveel gesleten zijn. "Ja, we moeten wel een nieuwe PU steken omdat hij anders stuk gaat volgende race".
Kan de FIA iets doen? Dat is even de vraag denk ik.Maasluip schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:32:
[...]
Je moet deze troefkaart natuurlijk niet te vroeg uitspelen want de FIA is ook niet achterlijk. Je ziet dat ze eerst met Bottas beginnen en dan wat sputteren van "ja, betrouwbaarheid, jadiejadiejadie" en nu is het moment dat ze het bij Hamilton moeten doen omdat ze anders niet winnen.
En ja, betrouwbaarheid. Schroef dat ding maar lekker op tot standje 11, dan kun je na elke race wel een paar onderdelen aanwijzen die teveel gesleten zijn. "Ja, we moeten wel een nieuwe PU steken omdat hij anders stuk gaat volgende race".
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
BREAKING: An Autocar source says Audi has bought the entire McLaren Group with plans to enter its own team in Formula 1 https://t.co/7ZwzjLdxgz pic.twitter.com/nSCpzSFUia
— Autocar (@autocar) 15 november 2021
zou voor het voortbestaan van Mclaren goed zijn. die hebben een paar jaar geleden hun gebouw al verkocht(sale and lease back) om aan geld te kunnen komen.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Mee eens. Volgens de letter van de regel blijkbaar niet. Dan moet je al beginnen met "unsportsmanship behaviour" en dan hoor ik Toto al roepen.Inspired schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:36:
[...]
Kan de FIA iets doen? Dat is even de vraag denk ik.
Maar als Audi hen overneemt om onder hun eigen naam in de F1 te racen hoe is dat dan goed voor Mclaren? Dan is er toch geen Mclaren meer in de F1? Net zoals er eigenlijk ook geen Sauber is?basvn schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:39:
[Twitter]
zou voor het voortbestaan van Mclaren goed zijn. die hebben een paar jaar geleden hun gebouw al verkocht(sale and lease back) om aan geld te kunnen komen.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Volgend jaar houden we dezelfde motoren maar krijgen we wel andere auto's.
In principe betekent dit dat Mercedes nog steeds de snelste zal zijn of mis ik iets?
In principe betekent dit dat Mercedes nog steeds de snelste zal zijn of mis ik iets?
Tja, het kan een nare smaak geven, maar beide coureurs rijden heel seizoen al op scherpst van de snede. Ze rijden allebei heel fel tov elkaar en gunnen elkaar niks met tot nu toe als gevolg 2 incidenten (Silverstone en Monza) waarbij het 1-1 in schuld is tussen beide. En daarnaast nog een reeks aan bijna incidenten. Al die zaken hadden elke kant op kunnen vallen. Als je zo fel aan het racen bent, loop je gewoon het risico dat het in tranen eindigt. En dat is tot nu toe dus 2x gebeurd. Hopelijk blijft het daarbij.mark-k schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:19:
[...]
Het is wel het meest significante en controversiele incident van het seizoen, waar veel andere keuzes en momenten van af hebben gehangen. Was Max daar 1e geworden dan had hij 32 punten extra voorgestaan tov Lewis (zelf 25 meer, Lewis 7 minder). Een hoop spanning was dan ook al weggeweest bijvoorbeeld.
Verliezen door een uitvalbeurt meer of minder is nog tot daar aan toe en dan is het shit happens, maar eruit getikt worden door de concurrent die daarna nog gewoon de eerste plek mag halen is wel een stukje meer doorslaggevend en ik gok dat een hoop mensen die nare smaak erbij gaat blijven houden. Op dezelfde manier dat veel mensen dat zouden hebben als Max hetzelfde gedaan had en hij dan met een paar punten meer kampioen zou worden.
Je kunt gewoon niet zeggen dat die race geen omslagpunt voor een hoop situaties is geweest.
Onze Toto gaf al aan dat hij het verwacht, en schijnbaar normaal vindt:Tomcatter_31 schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:49:
En dat is tot nu toe dus 2x gebeurd. Hopelijk blijft het daarbij.
‘’Als het tot het scenario van de laatste race in Abu Dhabi zou komen en ze zouden tegen elkaar strijden om de titel, dan gaat degene die voorop ligt absoluut proberen hetzelfde te doen als in de Senna-Prost-jaren’’, zegt Wolff tegenover Mail+.
Tjah als de regel is, dat je als team zelf mag bepalen of je een nieuwe motor wilt (en de straf pakt) valt er niet zoveel op af te dingen behalve dat het gewoon slim is. Vind niet dat de FIA moet ingrijpen, maar ik weet niet of Merc elke week het risico wil lopen. Dit weekend was bekend dat het goed inhalen is, dat is niet bij alle races bekend. Als Lewis op zeker 1e of 2e wordt, maar na een motorwissel de kans heeft als 3e te finishen is dat misschien niet zo'n goede gok.Inspired schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:36:
[...]
Kan de FIA iets doen? Dat is even de vraag denk ik.
Exact expert nodig?
Tja, de manier waarop ze heel het jaar al aan het racen zijn, kan je het ook bijna wel verwachten natuurlijk...matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:52:
[...]
Onze Toto gaf al aan dat hij het verwacht, en schijnbaar normaal vindt:
‘’Als het tot het scenario van de laatste race in Abu Dhabi zou komen en ze zouden tegen elkaar strijden om de titel, dan gaat degene die voorop ligt absoluut proberen hetzelfde te doen als in de Senna-Prost-jaren’’, zegt Wolff tegenover Mail+.

Wat betreft normaal vinden... zie ook de docu race to perfection over de incidenten met Senna en Prost. Toen Prost Senna in Japan geen ruimte gaf in 89, zeiden de teambazen ook dat ze dat begrijpelijk vonden. Prost had eerder in het seizoen Senna wel aantal keer ruimte gegeven om een crash te voorkomen. Hij zei in Japan met de titel op het spel dat hij dat niet meer zou doen. En de teambazen zeiden ook dat ze van hun rijder ook verwachten dat een rijder dat niet doet. Dus wat dat betreft is er weinig veranderd.
Ik hoop zelf van harte dat het niet daarop aan gaat komen.
Toto doet een Villeneuveje. Alleen zie ik Hamilton er meer toe in staat dan Verstappen.matthijst schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:52:
[...]
Onze Toto gaf al aan dat hij het verwacht, en schijnbaar normaal vindt:
Williams rijdt met dezelfde Mercedes-motor als Mercedes zelf. Ook in 2020 en 2019. Daar kan je al wel wat conclusies uit trekken denk ik.Robbie T schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:42:
Volgend jaar houden we dezelfde motoren maar krijgen we wel andere auto's.
Sorry... Maar Mercedes "zo superieur"? Heb je Mexico vorige week gemist?Mr_Size schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:24:
Als je het een Mercedes die zo superieur is zo moeilijk kan maken een heel seizoen en al 9(!) overwinningen hebt binnen gehaald dan verdien je het WK.
Ik ben van mening dat de RB het grootste gedeelte van het seizoen beter is geweest dan de Mercedes. Niet veel, maar wel beter.
Nu lijkt de Mercedes weer wat beter te zijn, maar ook dat is niet veel (en vertekend door het ongelofelijke lange rechte stuk op Interlagos).
In de speedtrap zonder DRS en zonder slipstream was de Merc nl niet heel veel sneller dan de RB.
...maar als iemand data heeft die dat tegenspreekt, houd ik mij aanbevolen.
Hier ben ik het wel mee eens.Mr_Size schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:24:
En voor de neutrale F1 liefhebber zou het ook wel eens fijn zijn als een andere coureur uit een ander team wint. Maar als Hamilton deze pace de komende 3 races weet vast te houden ben ik bang dat er voor Max maximaal 3 tweede plaatsen in zitten en dan grijpt hij er dus net naast. Het blijft in ieder geval watertandend spannend en dit is sowieso, wat de uitkomst ook is, 1 van de beste seizoenen ooit![]()
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Zoals wel vaker hebben ze destijds gewoon niet goed nagedacht over de regelwijziging en welke neveneffecten dat kan hebben. Dat is op zichzelf al een goede reden om terughoudend te zijn met het introduceren van meer of nieuwe regels of het wijzigen ervan. Maar links- of rechtsom zijn de regels voor iedereen gelijk alleen weet de een er beter gebruik van te maken dan de ander en dat hoort bij het spelletje.AtlAntA schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:14:
[...]
De technische kant van de F1 is altijd al een dans met de regelgeving geweest. Dat is in dit geval niet anders en ik kan het dan ook niet anders bestempelen als slim. Dat het niet in de geest van de regels past ben ik het natuurlijk mee eens maar als je op de geest van de regels gaat handhaven dan creëer je een groot grijs gebied . En dat werkt nooit met regelgeving. Zo zwart/wit mogelijk is altijd al het beste geweest. Daarom was het ook onvermijdelijk dat Hamilton een DSQ kreeg voor de kwalificatie.
Het enige waar ik voor vrees in de toekomst is dat dit een regelboek sport word en geen (technische) topsport. Dat er bij elke inhaalactie een groot handboek tevoorschijn moet komen om te kijken of de inhaalacie wel reglementair was. Aan de technische kant kan ik het me wel een beetje voorstellen maar het moet de vooruitgang in de sport niet in de weg staan natuurlijk.
Misschien omdat het geld bij de teams ook niet aan een boom groeit? Op een of andere manier moet je extra kosten wel kunnen verantwoorden. Als je er niet meer auto's of blikjes suikerwater door gaat verkopen en je wint er geen extra prijzengeld mee dan is het weggegooid geld om iedere race een nieuwe motor te steken. Dat is nog even afgezien van de vraag of Mercedes wel de reservecapaciteit heeft om 'even' een paar extra motoren bij te bouwen gezien de verplichting die ze richting hun klanten hebben.Inspired schreef op maandag 15 november 2021 @ 11:15:
[...]
Dit weekend pakte deze strategie goed uit voor MER maar dat is geen garantie. Doe je dit nog een keer en je weet, om wat voor reden dan ook, die vijf plaatsen niet goed te maken of überhaupt de finish niet te halen, dan ben je uiteindelijk niets opgeschoten.
Het is aan degene die een quote plaatst, ook de bronvermelding erbij vermeld. Altijd al zo geweest, dus let daar op aub
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Audi heeft McLaren gekocht, aldus de laatste geruchten. Op die manier zitten ze al vrij snel in de F1 
https://www.autoblog.nl/n...t-mclaren-gekocht-2948894
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Geen probleem, las het op reddit en moest de echte bron ook googlen.Outerspace schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:26:
[...]
[mbr]Het is aan degene die een quote plaatst, ook de bronvermelding erbij vermeld. Altijd al zo geweest, dus let daar op aub[/]
Was vooral een reactie op de bizarre manier van vragen om een quote
Dat wordt dus geen VAG motor voor Red Bull lijkt me...?Wom schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:35:
Audi heeft McLaren gekocht, aldus de laatste geruchten. Op die manier zitten ze al vrij snel in de F1
Geen idee, per 2023 gaan zowel Porsche als Audi ook weer meedoen aan het World Endurance Championship (met o.a. de 24 uur van Le Mans) in de LMDh klasse (net als meer merken, overigens). Ook hebben ze samen in de Formule E gereden en daarvoor reden ze al samen in het WEC, maar stopten ivm dieselgate).MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:55:
Dat wordt dus geen VAG motor voor Red Bull lijkt me...?
Het een sluit het ander niet uit in elk geval.
[ Voor 20% gewijzigd door CH4OS op 15-11-2021 13:00 ]
VAG zou met zowel Audi als Porsche de F1 in willen.MikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:55:
[...]
brainstormpje vanuit mijzelf:.
Audi koopt dus McLaren.
Porsche gaat colab aan met Red Bull en gaan de motoren bouwen. Red Bull is immers al bezig met een fabriek daarvoor.
Audi-McLaren krijgen vanuit daar de motoren met Audi badge erop en de Red Bull autos rijden met Porsche erop rond.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
McLaren AudiMikeyMan schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:55:
[...]
Red Bull Racing Porsche?
Mexico is uitzonderlijk, vanwege de grote hoogte waarop het circuit ligt. Dit ligt de RB duidelijk beter, gezien het feit dat Max hier nu al 3 vrij dominante overwinningen heeft weten te boeken. Desondanks zag je dat Perez Hamilton ook niet echt kon aanvallen op het super lange rechte stuk van Mexico, omdat de Mercedes motor gewoon meer vermogen levert. Dat is het hele seizoen al zo. Dus misschien had ik dan beter kunnen zeggen "superieure Mercedes motor", want dat is het hele seizoen (en eigenlijk al 8 seizoenen lang) al gewoon de sterkste motor.Ben.Hahlen schreef op maandag 15 november 2021 @ 12:16:
Sorry... Maar Mercedes "zo superieur"? Heb je Mexico vorige week gemist?
Ik ben van mening dat de RB het grootste gedeelte van het seizoen beter is geweest dan de Mercedes. Niet veel, maar wel beter.
Nu lijkt de Mercedes weer wat beter te zijn, maar ook dat is niet veel (en vertekend door het ongelofelijke lange rechte stuk op Interlagos).
In de speedtrap zonder DRS en zonder slipstream was de Merc nl niet heel veel sneller dan de RB.
...maar als iemand data heeft die dat tegenspreekt, houd ik mij aanbevolen.
RB is zeker niet beter geweest, hoogstens op sommige circuits gelijkwaardig. Kijk maar naar de resultaten van Perez, hij kwam op sommige circuits Mclarens en Ferrari's niet eens voorbij. Het is vooral Max die 110% uit die auto weet te halen waardoor dit zo'n fantastisch spannend seizoen is. Anders was Hamilton net als voorgaande "saaie" jaren al kampioen geweest in Mexico.
Je weet dat Mexico en Brazilië de hoogst gelegen tracks van de kalender zijn? Je kunt dus zeker niet stellen dat RBR de race van Mexico won doordat het circuit zo hoog ligt; Brazilië doet dat net zo goed.Mr_Size schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:17:
Mexico is uitzonderlijk, vanwege de grote hoogte waarop het circuit ligt. Dit ligt de RB duidelijk beter, gezien het feit dat Max hier nu al 3 vrij dominante overwinningen heeft weten te boeken. Desondanks zag je dat Perez Hamilton ook niet echt kon aanvallen op het super lange rechte stuk van Mexico, omdat de Mercedes motor gewoon meer vermogen levert. Dat is het hele seizoen al zo. Dus misschien had ik dan beter kunnen zeggen "superieure Mercedes motor", want dat is het hele seizoen (en eigenlijk al 8 seizoenen lang) al gewoon de sterkste motor.
Volgens mij heeft PER nota bene te kennen gegeven dat de auto ontwikkeld is rond VER, dus dan is het lastig voor PER om je thuis te voelen in zo'n auto. Wel kunnen we naar mijns inziens zeggen dat PER het in elk geval beter doet dan ALB en GAS hebben gedaan.RB is zeker niet beter geweest, hoogstens op sommige circuits gelijkwaardig. Kijk maar naar de resultaten van Perez, hij kwam op sommige circuits Mclarens en Ferrari's niet eens voorbij. Het is vooral Max die 110% uit die auto weet te halen waardoor dit zo'n fantastisch spannend seizoen is. Anders was Hamilton net als voorgaande "saaie" jaren al kampioen geweest in Mexico.
Het probleem dat ik daarmee heb: de Mercedes motor is tot afgelopen race zeker niet superieur geweest. Het chassis doet ook heel veel, anders hadden Williams, McLaren en Aston Martin het ook een stuk beter gedaan.Mr_Size schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:17:
[...]
Mexico is uitzonderlijk, vanwege de grote hoogte waarop het circuit ligt. Dit ligt de RB duidelijk beter, gezien het feit dat Max hier nu al 3 vrij dominante overwinningen heeft weten te boeken. Desondanks zag je dat Perez Hamilton ook niet echt kon aanvallen op het super lange rechte stuk van Mexico, omdat de Mercedes motor gewoon meer vermogen levert. Dat is het hele seizoen al zo. Dus misschien had ik dan beter kunnen zeggen "superieure Mercedes motor", want dat is het hele seizoen (en eigenlijk al 8 seizoenen lang) al gewoon de sterkste motor.
RB is zeker niet beter geweest, hoogstens op sommige circuits gelijkwaardig. Kijk maar naar de resultaten van Perez, hij kwam op sommige circuits Mclarens en Ferrari's niet eens voorbij. Het is vooral Max die 110% uit die auto weet te halen waardoor dit zo'n fantastisch spannend seizoen is. Anders was Hamilton net als voorgaande "saaie" jaren al kampioen geweest in Mexico.
Tevens, als de motor zo superieur is: waarom lag HAM dan zover achter op Perez en Max op Baku? Dan had hij er daar ook voorbij moeten vliegen?
Daarbij: Ik denk dat het meer aan de RB ligt, dat die veel meer op Max zijn stijl is geënt, dan dat het aan Perez ligt. Kijk ook naar Gasly en Albon die ook de nodige moeite hadden om de RB goed te besturen.
Max en Lewis zijn beiden buitencategorie, die halen beide 110% uit die auto's.
De RB is zeker wel beter geweest, anders had Max geen 9 overwinningen behaald.
Bij veel RB fans is toch wel veel Calimero gedrag, opkijkend naar het grote Mercedes?
RB is een wereldteam, doet niet onder voor Mercedes zoals wel blijkt uit dit seizoen en tevens uit de jaren waarin ze achtereenvolgens wereldkampioen werden. Het team lijkt zich soms ook in een underdog positie te willen wringen terwijl ze zichzelf daar eigenlijk tekort mee doen.
RB is een wereldteam, doet niet onder voor Mercedes zoals wel blijkt uit dit seizoen en tevens uit de jaren waarin ze achtereenvolgens wereldkampioen werden. Het team lijkt zich soms ook in een underdog positie te willen wringen terwijl ze zichzelf daar eigenlijk tekort mee doen.
Deze mythe blijft maar de kop opsteken. Newey ontwerpt een zo snel mogelijke auto en dan is het aan de coureur om er wat mee te doen. Dat Max zich heel snel en goed kan aanpassen doet daar verder weinig aan af. Overigens heeft Max ook steen en been lopen klagen over de RB15/16...CH4OS schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:22:
Volgens mij heeft PER nota bene te kennen gegeven dat de auto ontwikkeld is rond VER, dus dan is het lastig voor PER om je thuis te voelen in zo'n auto. Wel kunnen we naar mijns inziens zeggen dat PER het in elk geval beter doet dan ALB en GAS hebben gedaan.
[ Voor 6% gewijzigd door warp op 15-11-2021 13:35 ]
De laatste tijd is het hier een schande om niet negatief te zijn over Mercedes/Hamilton/Toto, laat staan positief. Stiekem is hun huidige strijd toch op z'n minst opmerkelijk.
Mercedes is de Hybrid-Era begonnen met een straatlengte voorsprong, waar ze volgens anekdotes zelf van schrokken in de eerste wintertests. Een flink aantal experts zijn er van overtuigd dat ze de motor terug hebben geschroefd, vooral in de eerste jaren van dominantie.
Door de jaren heen hadden ze naast de motor, ook voldoende trucs rondom het volledige package. Maar nu niet meer. Het is veel vaker gebeurd dat regels bewust worden ingevoerd om dominantie te eindigen. Zo ging dat ook na jaren Ferrari/Schumacher dominantie. En Mercedes zit daar nu ook precies middenin.
- het verbieden van motor-modes (bye bye party-mode)
- het bevriezen van de motoren
- 'vloer' regels waarmee de low-rake filosofie nadrukkelijk is benadeeld
Daarmee zit Mercedes met een forse aero achterstand, waardoor de motor meer moet goedmaken. Die motor kan niet meer naar smaak elke ronde meer of minder kracht leveren. Hierdoor komen ze er achter dat deze na hoge belasting veel sneller stuk gaat of minder vermogen gaat leveren. En deze issues kunnen ze niet oplossen vanwege de engine-freeze.
Ik denk dat Mercedes alles of niets speelt en acht de kans klein dat het alles wordt. Vanuit hun extreme dominantie hebben ze het ondanks alle regels nog uit kunnen zingen tot de laatste 3 races, maar het houdt een x op.
Ferrari had na een onwijs dominant seizoen in 2004 (na 5 dominante jaren), helemaal niets in te brengen in 2005 - na nieuwe regels dus.
Mercedes is de Hybrid-Era begonnen met een straatlengte voorsprong, waar ze volgens anekdotes zelf van schrokken in de eerste wintertests. Een flink aantal experts zijn er van overtuigd dat ze de motor terug hebben geschroefd, vooral in de eerste jaren van dominantie.
Door de jaren heen hadden ze naast de motor, ook voldoende trucs rondom het volledige package. Maar nu niet meer. Het is veel vaker gebeurd dat regels bewust worden ingevoerd om dominantie te eindigen. Zo ging dat ook na jaren Ferrari/Schumacher dominantie. En Mercedes zit daar nu ook precies middenin.
- het verbieden van motor-modes (bye bye party-mode)
- het bevriezen van de motoren
- 'vloer' regels waarmee de low-rake filosofie nadrukkelijk is benadeeld
Daarmee zit Mercedes met een forse aero achterstand, waardoor de motor meer moet goedmaken. Die motor kan niet meer naar smaak elke ronde meer of minder kracht leveren. Hierdoor komen ze er achter dat deze na hoge belasting veel sneller stuk gaat of minder vermogen gaat leveren. En deze issues kunnen ze niet oplossen vanwege de engine-freeze.
Ik denk dat Mercedes alles of niets speelt en acht de kans klein dat het alles wordt. Vanuit hun extreme dominantie hebben ze het ondanks alle regels nog uit kunnen zingen tot de laatste 3 races, maar het houdt een x op.
Ferrari had na een onwijs dominant seizoen in 2004 (na 5 dominante jaren), helemaal niets in te brengen in 2005 - na nieuwe regels dus.
Dit topic is gesloten.
Let op:
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken
DaniëlWW2 in "Sport Feedbacktopic"
Alle weekend topics van 2021: ~[F1 2021] Racetopics
Discussie omtrent de uitzendrechten die Ziggo kwijt is geraakt mag in [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Let even op of jouw onderwerp niet beter in [F1] Randzaken kan.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
GP in Nederland: [F1] Grand Prix van Nederland: Zandvoort
En voor interesse iRacing is er ook: iRacing 2016-2020
F1 E-sports: [F1 2020] Het grote niet Formule 1 E-sport racetopic.
Racepool: [F1] Racemanagers/pools 2021
Randzaken: [F1] Randzaken