Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.721 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14

Osxy

Holy crap on a cracker

De concert/festival industrie is aan kijken naar mogelijkheid tot vaccinatie bewijzen om zo eerder weer te kunnen draaien, zie op diverse plekken dat hier bezwaren voor zijn etc. maar ik vraag me af hoe het afwijkt van de plannen voor vaccinatie plicht bij kinderopvang.

https://www.parool.nl/nie...aan-deur-wijzen~b1c07a7e/

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Osxy schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:33:
De concert/festival industrie is aan kijken naar mogelijkheid tot vaccinatie bewijzen om zo eerder weer te kunnen draaien, zie op diverse plekken dat hier bezwaren voor zijn etc. maar ik vraag me af hoe het afwijkt van de plannen voor vaccinatie plicht bij kinderopvang.

https://www.parool.nl/nie...aan-deur-wijzen~b1c07a7e/
Dat hangt er vanaf wanneer ze het in willen voeren. Als toegang tot bepaalde zaken al een vaccinatie vereist voordat de vaccinatie voor iedereen beschikbaar is, dan lijkt mij dat erg bezwaarlijk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Rannasha schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:36:
[...]

Dat hangt er vanaf wanneer ze het in willen voeren. Als toegang tot bepaalde zaken al een vaccinatie vereist voordat de vaccinatie voor iedereen beschikbaar is, dan lijkt mij dat erg bezwaarlijk.
Dan hebben ze ook alleen zichzelf ermee, want dan komt er gewoon niemand op het festival opdagen en zitten ze zonder inkomsten. Tenzij ze een festival organiseren voor 60+. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:38:
[...]
Dan hebben ze ook alleen zichzelf ermee, want dan komt er gewoon niemand op het festival opdagen en zitten ze zonder inkomsten. Tenzij ze een festival organiseren voor 60+. ;)
Festivals met alleen maar jaren 60/70 liedjes :P
En echt hippie festivals.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2020 17:40 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

YakuzA schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:39:
[...]

Ik zie het probleem niet? _/-\o_

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:51

Nox

Noxiuz

[...]

Ach, een vaccin is 15 euro. Da's ongeveer net zoveel als een flesje water op een festival. Gewoon in de week ervoor aanbieden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:31
ff snel tussendoor: update 20201122

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTbOW4tDXSfnB6sINN8nk5XJtfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jSmP3CnyrlhHJpKLchgcZPfJ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ua56PLbwH3oClA2okzBb-DWVR8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hOjqejOV9oVpAkmSlQlaKzEJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugLIRjkUX1odNRE-93K0l4j3Do8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1NIVBdOXFBC1ylO58o1qJQXH.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-10 21:16
Bovendien is het alleen stabiel mits de testbereidheid gelijk is gebleven.
Afgelopen weken is er telkens minder getest. Als dat morgen weer het geval blijkt, zou de positiviteitsratio zelfs zijn gestegen.
Andersom natuurlijk ook: Blijkt er morgen toch weer meer getest te zijn, dan kan je de cijfers juist positiever duiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:03
Laguna schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:07:
[...]

Inmiddels heeft Rutte het uitgezocht: „Het heeft te maken met de grondwet. Kerken zijn geen openbare ruimtes zoals winkels en overheidsgebouwen. Daarom wordt in kerken niet gehandhaafd.”

Ik lees dat echter nergens terug in de grondwet.

Je zou het dus alleen op artikel 6 kunnen gooien, omdat een mondkapje je zou beletten je geloof vrij te belijden (al vind ik dat zelf niet geloofwaardig).
Je leest dat niet in de grondwet omdat de grondwet in art.6 niet over gebouwen gaat, maar over het belijden van je geloof of levensovertuiging (in die zin maakt Rutte er wel een beetje een rommeltje van). Art.6 zegt daarvan dat je daarin vrij bent en dat de overheid zich daar niet mee bemoeit. De overheid bepaalt niet de inhoud van je overtuiging en ook niet de vorm. Enige beperking is dat je geen dingen mag doen die in strijd zijn met de wet (ik gebruikte eerder het voorbeeld van kinderoffers). Het is dus geen bemoeienis tenzij zwaarwegende redenen. En voor dat tenzij heb je een wet nodig die is goedgekeurd door 1e en 2e kamer zodat er gewaarborgd is dat het een breed gedragen democratisch besluit is. Dat betekent dus ook dat we niet voor een ander bepalen of een mondkapje, hoofddoek of fancy schoenen een belemmering zijn of juist een voorwaarde voor het belijden van je overtuiging. Dat kun je stom vinden of geweldig, maar dat is hoe we dat in NL geregeld hebben.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
YakuzA schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:39:
[...]

En echt hippie festivals.
Zo'n nieuwe summer of love wil ik me even niet voorstellen... 8)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
[...]

Je leest dat niet in de grondwet omdat de grondwet in art.6 niet over gebouwen gaat, maar over het belijden van je geloof of levensovertuiging (in die zin maakt Rutte er wel een beetje een rommeltje van). Art.6 zegt daarvan dat je daarin vrij bent en dat de overheid zich daar niet mee bemoeit. De overheid bepaalt niet de inhoud van je overtuiging en ook niet de vorm. Enige beperking is dat je geen dingen mag doen die in strijd zijn met de wet (ik gebruikte eerder het voorbeeld van kinderoffers). Het is dus geen bemoeienis tenzij zwaarwegende redenen. En voor dat tenzij heb je een wet nodig die is goedgekeurd door 1e en 2e kamer zodat er gewaarborgd is dat het een breed gedragen democratisch besluit is. Dat betekent dus ook dat we niet voor een ander bepalen of een mondkapje, hoofddoek of fancy schoenen een belemmering zijn of juist een voorwaarde voor het belijden van je overtuiging. Dat kun je stom vinden of geweldig, maar dat is hoe we dat in NL geregeld hebben.
Maar in de coronaspoedwet staat wel dat er altijd 1,5 meter onderling afstand moet worden gehouden en dat er niet mag worden gezongen in groepsverband. Leg mij dan eens uit waarom dat in kerken wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Stoney3K schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:45:
[...]

Maar in de coronaspoedwet staat wel dat er altijd 1,5 meter onderling afstand moet worden gehouden en dat er niet mag worden gezongen in groepsverband. Leg mij dan eens uit waarom dat in kerken wel gebeurt.
1,5m afstand is nooit een thema geweest in kerken. Dat was juist 1 van de redenen dat ze van mening waren meer personen kwijt te kunnen in een kerk. Heb je een link naar hoe dat zingen is opgenomen in de wet?

[ Voor 11% gewijzigd door klaaas op 22-11-2020 17:48 ]

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Tja, ergens is het niet ok om dat te eisen voordat het voor iedereen beschikbaar is, maar het alternatief is dat ze wachten tot iedereen ingeent is... Laat ze dan maar lekker dingen organiseren voor degene die al wel een vaccin hebben.

Dat ik daar dan nog niet heen mag is jammer, maar als ze wachten tot iedereen er is, kan ik ook in de vaccinatietijd nergens heen. Dus maakt het voor de 'gezonden' weinig uit, die gaan soweiso nog niet, en de eerst-gevaccineerden hebben een mazzeltje. Dat gun ik ze wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:43
Nox schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:41:
[...]

Ach, een vaccin is 15 euro. Da's ongeveer net zoveel als een flesje water op een festival. Gewoon in de week ervoor aanbieden.
Gratis voor de bevolkings zelfs. Het kost de overheid 15 euro per persoon. Nog een reden om een vaccin te halen. Je naait de overheid! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:56

Laguna

Connaisseur

LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:10:
[...]

Gratis voor de bevolkings zelfs. Het kost de overheid 15 euro per persoon. Nog een reden om een vaccin te halen. Je naait de overheid! :P
Je naait de overheid nog meer als je het niet haalt ;)

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Laguna schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:46:
[...]

Je naait de overheid nog meer als je het niet haalt ;)
Dan naai je vooral jezelf. mag je niet naar festivals enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:00:
[...]

En lekker extra belasting betalen omdat het nogal druk blijft in de ziekenhuizen. Maargoed, daar zal ook vanzelf wel weer een hoop gezeik op komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
"Aan het begin van het schooljaar liepen de besmettingscijfers van scholieren nog achter op het landelijk gemiddelde, maar nu zitten de scholieren aan de hoge kant ten opzichte van het gemiddelde", zei epidemioloog en kinderarts Patricia Bruijning van het UMC Utrecht in Nieuwsuur. "Dat komt doordat in september en oktober op veel plekken maatregelen zijn genomen, maar op scholen hebben we niets gedaan. Als we de r-waarde naar beneden willen krijgen zullen we ook naar de scholen moeten kijken."

Wat het OMT een maand geleden al aangaf. Ze zullen ondertussen echt wel iets met die scholen moeten doen voordat het nog verder uit de klauwen loopt en we inderdaad naar golf 3 gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:51:
"Aan het begin van het schooljaar liepen de besmettingscijfers van scholieren nog achter op het landelijk gemiddelde, maar nu zitten de scholieren aan de hoge kant ten opzichte van het gemiddelde", zei epidemioloog en kinderarts Patricia Bruijning van het UMC Utrecht in Nieuwsuur. "Dat komt doordat in september en oktober op veel plekken maatregelen zijn genomen, maar op scholen hebben we niets gedaan. Als we de r-waarde naar beneden willen krijgen zullen we ook naar de scholen moeten kijken."

Wat het OMT een maand geleden al aangaf. Ze zullen ondertussen echt wel iets met die scholen moeten doen voordat het nog verder uit de klauwen loopt en we inderdaad naar golf 3 gaan.
Dat blijf je zeggen, maar een duidelijk voorstel wat recht doen aan het feit dat onderwijs van groot belang is voor een groep die al achterstanden heeft en waarvan een deel volgend jaar een vervolgopleinding in moet.

Dat is nog afgezien van het feit dat scholen zelf ook al maatregelen genomen hebben.

En hoge kant... 15.2 vs 13.8... En dat is het positief testpercentage. Is de mate van testen vergelijbaar met gemiddeld?

[ Voor 4% gewijzigd door 42erik op 22-11-2020 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:00
LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:00:
[...]

Rutte zijn loon wordt gewoon doorbetaald hoor, idem voor alle ministers etc. :+ Ongeacht hoe groot een crisis is.

De publieke sector wordt veel harder geraakt. Dus tenzij je in het kabinet zit... is de kans groot dat je wel vooral jezelf naait :+

en dat in No-Nut-November :+

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 22-11-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:20

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie een win/win/win situatie voor me. We annuleren qua vakanties de 2e kerstvakantieweek en de krokusvakantie, waardoor mensen dan niet op vakantie kunnen. We starten de kerstvakantie een week eerder, met hele strikte thuisblijfinstructies, zodat de kerst qua risico’s meevalt. De 2e kerstvakantie week wordt een week van online onderwijs en de krokus is wat extra inloop. Als we dan ook de lijn van niet reizen doortrekken en de vakantieparken in Nederland sluiten rond de kerst, dan zijn we een heel eind.

Dan stopt de verspreiding op de middelbare scholen, gaan er minder mensen op vakantie (waarbij het risico van hele families in center parcs denk ik groter is dan een de gezinnetjes die in de krokus willen skiën) én kunnen we wat veiliger kerst vieren.

De basisscholen houden we wel open, maar we annuleren daar wel de krokusvakantie, die als inhaal week kan fungeren, doordat er daar toch ook best wat lessen uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je bedoelt die week met oud en nieuw erin? Zie wel wat in een weekje eerder beginnen met de vakanties voor het VO. Of idd online lessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Ik denk dat het verstandig is om na te denken over maatregelen op scholen, ik ben alleen bang dat het nog wel te lang duurt als je tot (een week voor) de kerstvakantie wacht.
We hebben nu nog vier weken te gaan tot de kerstvakantie. Waarbij het weer slechter zal worden en er ook nog eens Sinterklaas zal worden gevierd.

Als je echt veilig wil zitten met kerst en oud en nieuw moet je denk ik volgende week maatregelen treffen, niet nog vier weken wachten nu.

[ Voor 5% gewijzigd door Jovatov op 23-11-2020 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik zou willen dat er meer gemanaged wordt op een verstandige kerst en oud&nieuw. Nu is het alle ballen op extra maatregelen zodat we straks in een week weer een flink aantal besmettingen op kunnen vangen. Liever nu wat meer normaal doen en die ene week ook met het gezin thuis doorbrengen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
In dit artikel vertelt die epidemioloog er wat meer over
https://nos.nl/nieuwsuur/...-r-onder-1-te-houden.html

Samenvattend: Scholen nemen veel te weinig maatregelen (geen 1,5 meter, teveel groepen tegelijk op school/pauze) en zijn broeinesten omdat tieners vaak symptoomvrij zijn, maar ondertussen wel hun gezinnen besmetten.

Oplossingen:
Nu week dicht en online les om de besmettingstrend te doorbreken, dan weer open met variabele starttijden, sneltesten. Pauzes meer spreiden en een eenduidig beleid. Nu schijnt elke regionale ggd er andere richtlijnen op na te houden (hoe dan! 8)7 ) en weten de scholen soms ook niet meer waar ze nu goed aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
En ook het Astrazeneca vaccin biedt goede bescherming
https://www.astrazeneca.c...ases/2020/azd1222hlr.html

Wel iets minder dan de mRna vaccins, maar bij de juiste dosering dus ook tot 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
[...]

Het is dus geen bemoeienis tenzij zwaarwegende redenen. En voor dat tenzij heb je een wet nodig die is goedgekeurd door 1e en 2e kamer zodat er gewaarborgd is dat het een breed gedragen democratisch besluit is.

Dus het is meer gemakzucht / verkiezingsstrategie van de CU en CDA, dan dat het niet mogelijk is. Waar een wil is, is een weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:48:
En ook het Astrazeneca vaccin biedt goede bescherming
https://www.astrazeneca.c...ases/2020/azd1222hlr.html

Wel iets minder dan de mRna vaccins, maar bij de juiste dosering dus ook tot 90%
Waar ik al een beetje bang voor was... en waar ook de afgelopen weken op voorgesorteerd werd. Het Oxford vaccin is minder effectief (zo lijkt), maar waarschijnlijk in grotere voorraden beschikbaar begin 2021. Dat er van die 30 geen "zware" gevallen zitten is mooi.. mogelijk zorgt het dus voor een milder verloop (al is dat op basis van 30 gevallen onmogelijk te zeggen).

2e vraga blijft: wat zorgt het voor de verspreiding? Uit dierproeven bleek het Oxford-vaccin hierin minder effectief (naar verwachting). Bij aapjes werd nog steeds virus aangetroffen in de neus, terwijl dit met het moderna vaccin niet het geval was. (Al hangt het vast ook weer af van de dosis.. en daarmme lastiger te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:30:
Ik zou willen dat er meer gemanaged wordt op een verstandige kerst en oud&nieuw. Nu is het alle ballen op extra maatregelen zodat we straks in een week weer een flink aantal besmettingen op kunnen vangen. Liever nu wat meer normaal doen en die ene week ook met het gezin thuis doorbrengen.
Ik zou geen moeite hebben met zwaardere maatregelen zodat we in ieder geval wat 'headroom' hebben om een extra piek bij de kerst op te vangen. Maar ik vraag me dus af welke maatregelen we nu kunnen nemen om nog een drastische impact te maken op de besmettingscijfers. Vooral als er steeds meer mensen zijn die zich niet aan die maatregelen houden.

Dan blijft er nog over om de bestaande maatregelen te handhaven alsof iedereen een kleuter is, maar dat is vanwege capaciteit al niet mogelijk, en elk beetje draagvlak wat je nu nog hebt, maak je daarmee helemaal kapot.

Dat we moeten benadrukken dat mensen echt hun gezond verstand moeten gebruiken met de feestdagen en dus niet met zijn twintigen aan het kerstdiner moeten zitten staat daar compleet los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het cancellen van schoolvakanties voor de lagere school zie ik niet zitten. Mijn kinderen hebben echt een week nodig om bij te komen na een schoolperiode. Ik denk dat je beter kan focussen op de basis van rekenen en taal. Op de school van mijn zus hebben ze dat ook gedaan en heeft heel goed uitgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:54:
[...]

Het is dus geen bemoeienis tenzij zwaarwegende redenen. En voor dat tenzij heb je een wet nodig die is goedgekeurd door 1e en 2e kamer zodat er gewaarborgd is dat het een breed gedragen democratisch besluit is.

Dus het is meer gemakzucht / verkiezingsstrategie van de CU en CDA, dan dat het niet mogelijk is. Waar een wil is, is een weg.
Noem het gemakzucht, verkiezingsstrategie of het vertegenwoordigen van je achterban, maar dat is nou eenmaal hoe het werkt in een democratie. En zoals ik al eerder aangaf: op basis van de reactie van Rutte lijkt het me niet dat het ooit als serieuze optie op tafel gelegen heeft, dus dat kun je dan ook de andere regeringspartijen aanrekenen.

En ja: dat het wel mogelijk is middels een wet is wat ik hier de hele tijd aan het uitleggen ben.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 23-11-2020 09:07 ]

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jovatov
Goed nieuws vanaf het testfront: Het aantal testen (van de GGD's) is met 11% gestegen.

Hoewel de besmettingscijfers afgelopen week dus nagenoeg gelijk zijn gebleven, zal de positiviteitsratio toch zijn gedaald en lijken we dus nog steeds een R onder de 1 te hebben (al blijft het erg krap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23

Mfpower

In dubio

In hetzelfde artikel geeft ze aan dat ze het niet realistisch acht om “nu nog” afstandsmaatregelen te gaan invoeren. Why?? Half Nederland doorziet dit al maanden, eindelijk worden ze daar wakker en vervolgens willen ze iets halfslachtigs invoeren. Klinkt als het beleid van de afgelopen maanden. Het wordt een zware winter. Aanmodderen wordt het woord voor 20/21.

Om er vervolgens over drie maanden achter te komen dat ook de basisschoolkinderen asymptomatische carriers zijn, wat al gesuggereerd wordt door diverse internationale studies. (Zie mijn vorige post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:58:
[...]

Waar ik al een beetje bang voor was... en waar ook de afgelopen weken op voorgesorteerd werd. Het Oxford vaccin is minder effectief (zo lijkt), maar waarschijnlijk in grotere voorraden beschikbaar begin 2021. Dat er van die 30 geen "zware" gevallen zitten is mooi.. mogelijk zorgt het dus voor een milder verloop (al is dat op basis van 30 gevallen onmogelijk te zeggen).

2e vraga blijft: wat zorgt het voor de verspreiding? Uit dierproeven bleek het Oxford-vaccin hierin minder effectief (naar verwachting). Bij aapjes werd nog steeds virus aangetroffen in de neus, terwijl dit met het moderna vaccin niet het geval was. (Al hangt het vast ook weer af van de dosis.. en daarmme lastiger te vergelijken.
90 procent is niet heel veel minder toch? Als ik voor mezelf spreek zal ik eerder (maar nog steeds niet direct) dit vaccin nemen dan een mrna vaccin. Hopelijk komt er een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:17:
[...]

90 procent is niet heel veel minder toch? Als ik voor mezelf spreek zal ik eerder (maar nog steeds niet direct) dit vaccin nemen dan een mrna vaccin. Hopelijk komt er een keuze.
Ik denk dat er in de praktijk minder vaccins nodig gaan zijn dan 17 miljoen, en iedereen die onder de 50 is en 'gezond' zal het vaccin niet nodig hebben.

Als we in Q1/Q2 van 2021 genoeg kunnen vaccineren om de R permanent onder de 1 te krijgen met steeds meer afschalen van maatregelen, dan dooft het virus uiteindelijk vanzelf uit tot je alleen kleine uitbraken over houdt.

Ik denk dat de prioriteiten gaan zijn: Belasting op de zorg omlaag krijgen, kwetsbare groepen beschermen, zo snel mogelijk de economie weer op gang krijgen.

Zelf heb ik niet de indruk dat ik zo veel aan een vaccin ga hebben, want ik heb een goed afweersysteem en ik zit niet in een risicogroep. Dan zit ik het liever 2 weken uit en geef ik mijn dosis liever aan iemand die er meer aan heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij moet je ook vooral naar het geheel kijken. Misschien werken sommige vaccins beter om de ziekte echt te voorkomen (dan: kwetsbaren en ouderen inenten) en verkleinen andere vaccins de kans enorm op een ernstig ziekteverloop (dan: de grote middenmassa inenten). In die combinatie komt het dan toch goed?

@Stoney3K en als er nou genoeg is, en er ligt een prikje voor je klaar (van een vaccin dat gewoon net zo goed getest en beoordeeld is als alle vaccins die je wellicht ooit gehad hebt): dan wel?

[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 23-11-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:33
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:32:
In dit artikel vertelt die epidemioloog er wat meer over
https://nos.nl/nieuwsuur/...-r-onder-1-te-houden.html

Samenvattend: Scholen nemen veel te weinig maatregelen (geen 1,5 meter, teveel groepen tegelijk op school/pauze) en zijn broeinesten omdat tieners vaak symptoomvrij zijn, maar ondertussen wel hun gezinnen besmetten.

Oplossingen:
Nu week dicht en online les om de besmettingstrend te doorbreken, dan weer open met variabele starttijden, sneltesten. Pauzes meer spreiden en een eenduidig beleid. Nu schijnt elke regionale ggd er andere richtlijnen op na te houden (hoe dan! 8)7 ) en weten de scholen soms ook niet meer waar ze nu goed aan doen.
Die eenduidigheid zou m'n schoonvader erg blij maken, die werkt op een grotere scholengroep, met locaties in verschillende GGD regio's en naast 't feit dat die inmiddels een groot deel van z'n tijd is met 'corona-gedoe', vanwege de hoeveelheid besmettingen, het feit dat ze al meerdere locaties al gedeeltelijk tijdelijk hebben moeten sluiten, is de communicatie met de GGD echt wel een uitdaging, omdat er geen eenduidigheid in zit én 't helemaal fijn is als de school in GGD regio A zit en de leerling uit regio B komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:22:

@Stoney3K en als er nou genoeg is, en er ligt een prikje voor je klaar (van een vaccin dat gewoon net zo goed getest en beoordeeld is als alle vaccins die je wellicht ooit gehad hebt): dan wel?
Ik denk dat je dan al in de 'staart' van het vaccinatieprogramma gaat zitten en dan is het ook meer een gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het ook niet' en kun je nog voor dat vaccin kiezen voor je eigen gemak. Of er moeten natuurlijk regels zijn dat je straks inderdaad de kroeg of het festival niet meer in komt zonder een vaccin.

Wanneer een vaccin duidelijk effectief is om verspreiding van het virus te voorkomen dan zou ik er veel eerder voor kiezen want dan vorm je ook een "first line of defense" van groepsimmuniteit tegenover meer kwetsbare groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:17:
[...]

60 tot 90%. Met een gemiddelde van 70%. Opmerkelijk was zelfs dat 0.5 dosis gevolgd door 1 dosis meer effectiviteit had dan 2x 1 dosis. Als ik alle resultaten die ik tot nu toe gezien heb.. dan ga ik het liefst vor het Pfizer vaccin (niet dat je daarin een keus hebt). Pfizer is een gerenommeerde vaccin/medicijn-producent, en de bijwerkingen zijn lager dan van het Oxford vaccin. Dat laatste heeft toch voor gerede twjfels gezorgd omdat 2 man uit de testgroep nare bijwerkingen hadden, (al is het heel erg zeldzaam, en komt dit ook voor bij hepatitus A/B vaccin die je neemt als je op vakantie gaat)

Persoonlijk maak ik me weinig zorgen om M-rna. Die techiniek heeft zich al lang bewezen in dieren, en het totale concept van activatie van de je immuunsysteem is hetzelfde. Allergiereacties op nano-vetbolletjes is misschien nog wel lager te verwachten dan op de eiwitten/hulpstoffen die in normale vaccins zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je zo snel mogelijk wil vaccineren zou ik denken aan de volgende strategie. Risico groepen vaccin met de hoogste beschermingsgraad(Pfizer/Moderna). Jongeren krijgen oxford misschien iets minder bescherming maar wel genoeg om hopelijk de groepsimmuniteit daar een voldoende boost te geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, 70% is minder dan 90 of 95. Maar drie maanden geleden hoopten we nog op 50+.

Het beste vaccin is een beschikbaar vaccin. Dus m.i. valt dit prima in een strategie te vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
TrailBlazer schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:37:
Als je zo snel mogelijk wil vaccineren zou ik denken aan de volgende strategie. Risico groepen vaccin met de hoogste beschermingsgraad(Pfizer/Moderna). Jongeren krijgen oxford misschien iets minder bescherming maar wel genoeg om hopelijk de groepsimmuniteit daar een voldoende boost te geven.
Belangrijk om te weten voor je een strategie bedenkt: Beschermt het vaccin tegen het virus oplopen of tegen de ziekteverschijnselen?

Als het beschermt tegen het oplopen van het virus, dan remt het de verspreiding. Beschermt het alleen tegen de verschijnselen dan is het de lange weg naar "niet meer dan een verkoudheidje"

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Belgie is de afname (door de veel strengere lock-down als in Nl) wel weer spectaculair te noemen. Van 30K per dag terug naar gemiddeld 4000. Positiviteitsratio gedaald van +30% naar 13%. Denk dat de besmettingsgraad inmiddels wel onder Nl zal zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:58:
[...]

Mwa, valt wel mee hoor. Als ze dus eerst halve en een maand later hele dosering geven is het 90% effectief. Dat is gewoon dikke prima. Zeker als je bedenkt dat ze een paar maanden geleden dachten dat de vaccins 50, max 60% effectief gingen worden. En als mensen er niet meer ernstig ziek van worden boeit die verspreiding ook een stuk minder, want dan voorkom je een hele hoop ziekenhuisopnames puur door een milder verloop en zal de druk op de zorg ook afnemen.

Een eradicatie beleid zal nu (nog) niet het doel zijn, daar heb je 90+% vaccinatiegraad voor nodig. Eerst de druk op de zorg weer omlaag, dan kan je ook versoepelen.

Edit: spuit 11, @MikeyMan was me alweer voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Ankona schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:39:
[...]

Belangrijk om te weten voor je een strategie bedenkt: Beschermt het vaccin tegen het virus oplopen of tegen de ziekteverschijnselen?
Dat is nog onbekend. In de trials zijn de deelnemers niet routinematig getest op SARS-CoV-2. Ze werden enkel getest als ze symptomen hadden.

Dat betekent dat de gevallen die zijn gevonden tijdens de trials symptomatische gevallen zijn geweest. Wat het effect van de vaccins is op asymptomatische gevallen is dus niet duidelijk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rannasha schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:46:
[...]

Dat betekent dat de gevallen die zijn gevonden tijdens de trials symptomatische gevallen zijn geweest. Wat het effect van de vaccins is op asymptomatische gevallen is dus niet duidelijk.
Die kunnen we sowieso nog steeds niet betrouwbaar testen, en ook de mate van besmettelijkheid van asymptomatische besmettingen verschilt heel erg. De één kan een superspreader zijn zonder symptomen terwijl de ander van nature al volledig immuun is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:14:
[...]

In hetzelfde artikel geeft ze aan dat ze het niet realistisch acht om “nu nog” afstandsmaatregelen te gaan invoeren. Why?? Half Nederland doorziet dit al maanden, eindelijk worden ze daar wakker en vervolgens willen ze iets halfslachtigs invoeren. Klinkt als het beleid van de afgelopen maanden. Het wordt een zware winter. Aanmodderen wordt het woord voor 20/21.

Om er vervolgens over drie maanden achter te komen dat ook de basisschoolkinderen asymptomatische carriers zijn, wat al gesuggereerd wordt door diverse internationale studies. (Zie mijn vorige post).
Het OMT wilde in oktober al ingrijpen op de scholen. Dat heeft het kabinet niet gedaan, en ik snap dat wel, gezien hoe belangrijk onderwijs is voor de kinderen en de al opgelopen schade uit het voorjaar.

Maar die spectaculaire dalingen na de herfstvakantie zullen vast wel gedeeltelijk met de scholen te maken hebben gehad. Het plateau waar we nu mogelijk een beetje aanzitten kan je wellicht ook nog wel aan de scholen koppelen. Je kan het kabinet wellicht wel aanrekenen dat blijkbaar de basismaatregelen op scholen niet goed geregeld zijn. Verschillen in regio's qua wat de GGD zegt tegen de scholen zijn een mooi voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Rannasha schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:46:
[...]

Dat is nog onbekend. In de trials zijn de deelnemers niet routinematig getest op SARS-CoV-2. Ze werden enkel getest als ze symptomen hadden.

Dat is wat ik bedoel, daarom is het lastig om nu een vaccinatie strategie te bedenken. Misschien is het wel beter om het regionaal te doen, dan kan ook sneller regionaal vrijheid gegeven worden.

(al draait de mensheid op jaloezie, waarom zij wel en wij niet? En dan gaan mensen uit nog niet bevrijde gebieden naar de vooruit lopende regio's om daar te feesten etc)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Persoonlijk ben ik echt bang voor alle positieve verhalen van de vaccins. Het draagvlak voor de maatregelen is al weg en mensen zullen denken dat alles over is binnen 2 maanden en alles laten gaan. Gestrand in het zicht van de finish wordt het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
TrailBlazer schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:54:
Persoonlijk ben ik echt bang voor alle positieve verhalen van de vaccins. Het draagvlak voor de maatregelen is al weg en mensen zullen denken dat alles over is binnen 2 maanden en alles laten gaan. Gestrand in het zicht van de finish wordt het dan.
Eens, en daarom maak ik me ook zoveel zorgen om kerst. Dat wordt nu voorbereid als een startschot voor een knallende derde golf waar geen houden meer aan is.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook bang dat mensen die gevaccineerd zijn zich straks gaan gedragen alsof ze onschendbaar zijn, dus geen afstand meer houden en geen mondkapjes, 'want ik kan het toch niet meer krijgen', waardoor ze uiteindelijk wel voor meer verspreiding zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Tja, ik kan het ergens wel begrijpen. Zaak voor het kabinet om nog de laatste loodjes iedereen zoveel mogelijk aan boord te houden.

De vaccins liggen in veel gevallen al klaar bij de farmaceuten, het is wachten op goedkeuring en we kunnen los. Er zijn landen die echt verwachten half december al te kunnen starten met vaccineren. En dat is al best dichtbij, om vervolgens in het eerste kwartaal van 2021 grote groepen kwetsbaren en zorgpersoneel aan de naald te hebben geregen.

Als dat eenmaal is gebeurt kan het wel eens heel snel gaan met het zakken van die ziekenhuiscijfers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:51:
[...]

Het OMT wilde in oktober al ingrijpen op de scholen. Dat heeft het kabinet niet gedaan, en ik snap dat wel, gezien hoe belangrijk onderwijs is voor de kinderen en de al opgelopen schade uit het voorjaar.

Maar die spectaculaire dalingen na de herfstvakantie zullen vast wel gedeeltelijk met de scholen te maken hebben gehad. Het plateau waar we nu mogelijk een beetje aanzitten kan je wellicht ook nog wel aan de scholen koppelen. Je kan het kabinet wellicht wel aanrekenen dat blijkbaar de basismaatregelen op scholen niet goed geregeld zijn. Verschillen in regio's qua wat de GGD zegt tegen de scholen zijn een mooi voorbeeld.
En maar goed ook toch? Onderwijs voor onze kinderen is voor nu en in de toekomst heel erg belangrijk. Scholen sluiten is wat mij betreft erg gevaarlijk op korte (isolement en slechte thuis situatie bijv) termijn en ook op langere termijn ivm leer achterstanden.

Ik heb geen schoolgaande kinderen (zoontje van 2 maanden oud), maar ik zou heel erg tegen het sluiten van de scholen zijn.
Ankona schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:56:
[...]

Eens, en daarom maak ik me ook zoveel zorgen om kerst. Dat wordt nu voorbereid als een startschot voor een knallende derde golf waar geen houden meer aan is.
Ik heb geen hoop daar op. Mensen zijn sociale wezens en gaan elkaar op zoeken. Dat is een feit (wat mij betreft), dat gaat gebeuren. Evenals dat er massaal veel vuurwerk de lucht in zal gaan met Oud op Nieuw.

9 maanden later kan je de massa niet nog onder controle blijven houden en solidair laten zijn. De houdbaarheid is wat mij betreft voorbij voor de maatregelen.

Om mij heen zie ik dat het leven steeds meer en meer gewoon weer wordt opgepakt. Dat begrijp ik ook heel goed.
Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:56:
[...]

Ik ben ook bang dat mensen die gevaccineerd zijn zich straks gaan gedragen alsof ze onschendbaar zijn, dus geen afstand meer houden en geen mondkapjes, 'want ik kan het toch niet meer krijgen', waardoor ze uiteindelijk wel voor meer verspreiding zorgen.
Dat is toch ook het hele idee van het vaccin? Wat heb je er anders aan? Vaccin = virus kan niet meer via jou verspreiden.

Dat is volgens mij het verhaal nu ook: Vaccin en de boel is over. Je hebt je normale leven terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Mooi stuk om even te lezen btw:
https://www.ad.nl/den-haa...l-bij-kijken-br~aebe77db/

Leg alsjeblieft uit waarom dit zo 'leuk' is, dan?

Nu is het een suffe - en ongewenste - linkdrop.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 23-11-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Snow_King schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:01:
[...]
Dat is toch ook het hele idee van het vaccin? Wat heb je er anders aan? Vaccin = virus kan niet meer via jou verspreiden.

Dat is volgens mij het verhaal nu ook: Vaccin en de boel is over. Je hebt je normale leven terug.
Dat is dus niet bij alle vaccins het geval. Het ene vaccin doet misschien meer tegen het voorkomen van verspreiding terwijl het andere vaccin vooral voorkomt dat je ernstige ziekteverschijnselen of symptomen krijgt

Punt is dat mensen die een vaccin hebben gehad niet direct moeten denken dat de maatregelen niet meer voor hun gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:52
Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:04:
[...]

Dat is dus niet bij alle vaccins het geval. Het ene vaccin doet misschien meer tegen het voorkomen van verspreiding terwijl het andere vaccin vooral voorkomt dat je ernstige ziekteverschijnselen of symptomen krijgt

Punt is dat mensen die een vaccin hebben gehad niet direct moeten denken dat de maatregelen niet meer voor hun gelden.
Precies.
Sowieso zijn ze niet meteen beschermd want de meeste vaccins hebben een tweede prik en wat tijd nodig voor het volledig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
[...]

En maar goed ook toch? Onderwijs voor onze kinderen is voor nu en in de toekomst heel erg belangrijk. Scholen sluiten is wat mij betreft erg gevaarlijk op korte (isolement en slechte thuis situatie bijv) termijn en ook op langere termijn ivm leer achterstanden.

Ik heb geen schoolgaande kinderen (zoontje van 2 maanden oud), maar ik zou heel erg tegen het sluiten van de scholen zijn.
Ik wil de scholen ook niet dicht. Ik wil wél dat de maatregelen daar beter geregeld worden. Nu is het een soort sodom en gomorra daar. En in toenemende mate (of wellicht net zo hard als altijd gezien de grote hoeveelheid "thuis" of onbekende besmettingen) en daar moeten we wat mee. Er is genoeg mogelijk zonder direct tot sluiting over te gaan.

Dat vaccin moet inwerken en dat kan een maand duren. Als iedereen direct na de prik losgaat ga je ontzettend veel besmettingen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
De NL media heeft er inmiddels ook lucht van gekregen
https://www.ad.nl/binnenl...en-bijwerkingen~aee1d6e0/

2.50 per dosis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:55

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:43:
In Belgie is de afname (door de veel strengere lock-down als in Nl) wel weer spectaculair te noemen. Van 30K per dag terug naar gemiddeld 4000. Positiviteitsratio gedaald van +30% naar 13%. Denk dat de besmettingsgraad inmiddels wel onder Nl zal zitten.
Niet alleen een strengere lock-down, ook een dikke 2 weken herfstvakantie (begin November). En in Nederland maar volhouden dat er via/op/nabij scholen haast geen besmettingen plaatsvinden....

|:(

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30

Dat is toch ook weer niet zo raar? Horeca e.d. was toen nog open. Als alle omliggende contactmomenten gesloten worden, dan gaan de resterende momenten eruit springen, zoals de scholen zelf.

Ik blijf het frappant vinden dat het OV niet genoemd wordt. Zeker in dit seizoen met zijn allen opeengepakt in een klamme bus, trein of metro.
Hoe komen ze aan de 30+%? Zij hadden voor de lock-down vaak al strengere maatregelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Señor Sjon op 23-11-2020 10:48 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:16:
Dat vaccin moet inwerken en dat kan een maand duren. Als iedereen direct na de prik losgaat ga je ontzettend veel besmettingen krijgen.
Inderdaad, maar na die maand moet je toch wel weer naar normaal kunnen vind ik. Natuurlijk blijft er altijd een klein risico maar dat is niet anders... Het punt was het risico naar een normaal niveau te brengen zoals andere ziekten, niet om het helemaal uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:04:
[...]

Dat laatste zal zeker, maar zo gaat het denk ik niet uitpakken. Een week zal iemand wellicht zich nog kunnen inhouden, maar daarna gaat het 'los' denk ik zo.

Wat ik eerder aan gaf: Naar mijn idee zijn de maatregelen hun houdbaarheidsdatum voorbij.
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:16:
[...]

Ik wil de scholen ook niet dicht. Ik wil wél dat de maatregelen daar beter geregeld worden. Nu is het een soort sodom en gomorra daar. En in toenemende mate (of wellicht net zo hard als altijd gezien de grote hoeveelheid "thuis" of onbekende besmettingen) en daar moeten we wat mee. Er is genoeg mogelijk zonder direct tot sluiting over te gaan.
Hoe wil je op een school met tieners dat handhaven? Dan moeten docenten nog meer als politieagent optreden.

Voor tieners/scholieren/jongeren is het virus amper een gevaar, bijna 0. Ik snap heel goed dat ze er lak aan hebben. Waarom zouden zij zich er druk om (moeten) maken?

Voor hen is het een ver van hun bed show in het meerendeel van de gevallen.

Ik zie het niet als realistisch dat we op scholen heel strikt die maatregelen kunnen handhaven. De vraag is ook of we dat moeten willen.

Alles is gericht op de zorg, dat begrijp ik. De andere kant vraag ik mij serieus af of we over 2 jaar niet terug kijken en denken: Jeetje zeg, wat hebben we allemaal wel niet kapot gemaakt om het virus koste wat het kost de kop in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:47:
[...]
Ik blijf het frappant vinden dat het OV niet genoemd wordt. Zeker in dit seizoen met zijn allen opeengepakt in een klamme bus, trein of metro.
Met zijn allen opeengepakt inderdaad. En wie? Juist, scholieren die naar school gaan of van school afkomen :P Hier in de buurt zitten een paar scholen, en er rijden extra bussen op die lijn omdat die 's ochtends altijd zo vol als een blik sardienen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
GekkePrutser schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:50:
[...]

Inderdaad, maar na die maand moet je toch wel weer naar normaal kunnen vind ik. Natuurlijk blijft er altijd een klein risico maar dat is niet anders... Het punt was het risico naar een normaal niveau te brengen zoals andere ziekten, niet om het helemaal uit te sluiten.
Ik lees hier en daar al wat artikelen die spreken dat er vanaf pasen stappen gezet kunnen worden richting normaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Snow_King schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:52:
...
Alles is gericht op de zorg, dat begrijp ik. De andere kant vraag ik mij serieus af of we over 2 jaar niet terug kijken en denken: Jeetje zeg, wat hebben we allemaal wel niet kapot gemaakt om het virus koste wat het kost de kop in te drukken.
Dan moet je over twee jaar mensen aan de massagraven in Brazilië, de rijen met koelwagens in NYC en de rottende lijken in de straten van Guayaquil herinneren. ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Hoe wil je op een school met tieners dat handhaven? Dan moeten docenten nog meer als politieagent optreden.

Voor tieners/scholieren/jongeren is het virus amper een gevaar, bijna 0. Ik snap heel goed dat ze er lak aan hebben. Waarom zouden zij zich er druk om (moeten) maken?

Ik zie het niet als realistisch dat we op scholen heel strikt die maatregelen kunnen handhaven. De vraag is ook of we dat moeten willen.

Simpel, kan je de anderhalve meter niet in die puberkoppen krijgen (wat te begrijpen is, want pubers) dan moet je dus met die beginmomenten en pauzes gaan schuiven. Klas A B en C beginnen om 8.00, klas DEF om 10.00 en Klas G H I om 12.00. Rouleer dat en je verkleint al hoeveel van die lui er tegelijk door de gang banjeren. Dus minder contacten en potentiele dragers/verspreiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:02:
[...]

Simpel, kan je de anderhalve meter niet in die puberkoppen krijgen (wat te begrijpen is, want pubers) dan moet je dus met die beginmomenten en pauzes gaan schuiven. Klas A B en C beginnen om 8.00, klas DEF om 10.00 en Klas G H I om 12.00. Rouleer dat en je verkleint al hoeveel van die lui er tegelijk door de gang banjeren. Dus minder contacten en potentiele dragers/verspreiders
Of je laat de klassen lekker zitten waar ze zitten (ook in de pauzes) en je laat de docenten door de lokalen heen schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En dat gebeurde ineens in 1 dag.

Ik vermoed dat daar wel meer is veranderd op die ene dag dan alleen de lockdown.
Maar deze lijkt inderdaad goed te hebben gewerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2020 11:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Laatst online: 17:50

boesOne

meuh

Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:04:
[...]

Of je laat de klassen lekker zitten waar ze zitten (ook in de pauzes) en je laat de docenten door de lokalen heen schuiven.
Kan maar beperkt. Bovenbouw sowieso niet ivm verschillende pakketten. Onderbouw de helft ivm gym, practicum, kunstvakken en dergelijke wat een eigen lokaal behoeft.

Verder is een school natuurlijk erg veel mensen op een kluit. Echt afstand bewaren lukt nooit. Dat lijkt me overduidelijk. Wel zie ik het belang van school wel. Dus ik denk dat scholen sluiten echt de laatste maatregel zal zijn als het echt niet meer kan. Daar is nu nog geen sprake van, lijkt me.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:04:
[...]

Dit gebeurt al op veel plekken, zorgt inderdaad voor minder drukte en contact onderling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:30
Standeman schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:00:
[...]

Dan moet je over twee jaar mensen aan de massagraven in Brazilië, de rijen met koelwagens in NYC en de rottende lijken in de straten van Guayaquil herinneren. ;)
Op het som der dingen ook weer niet bizar veel, hoezeer het er ook vreselijk uitziet. Net als de problemen in Italiaanse ziekenhuizen is het beeld ervoor om je ook mee te laten bewegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 21:40
YakuzA schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ik vermoed dat daar wel meer is veranderd op die ene dag dan alleen de lockdown.
Ander testbeleid inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
YakuzA schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:08:
[...]

Ze zijn ook gestopt met iedereen testen. Nu moet je echt klachten hebben voor een test, eerder kon iedereen en z'n hond getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 21:40
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Daar kan je de Belgische informatie zien.

Die hebben echt gepiekt op 900 opnames per dag en zitten nu rond de 200.

[ Voor 29% gewijzigd door Mr.Joker op 23-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mr.Joker schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:36:
https://epistat.wiv-isp.be/covid/covid-19.html

Daar kan je de Belgische informatie zien.

Die hebben echt gepiekt op 900 opnames per dag en zitten nu rond de 200.
Aantal opnames per dag 7-day avg ligt nu nog steeds op 300 in BE.
Dat is hoger dan de piek in Nederland van de 2e golf?

(aantal afgenomen testen is idd gehalveerd zodra de lockdown begon, tnx voor de link :) )

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2020 11:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
YakuzA schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:42:
[...]

(aantal afgenomen testen is idd gehalveerd zodra de lockdown begon, tnx voor de link :) )
Dat is wel een enorm verschil (zeker omdat er ook fors meer Nederlanders dan Belgen zijn). Dat is toch ook niet helemaal te verklaren door een iets ander opname beleid voor 90+ oid?

Of hanteren ze hier ook dat alles Covid is, tenzij dat echt niet geloofwaardig is (zoals ze ook de doden telden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:42:
[...]

Piek in NL lag op iets van 350 op 1 dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Verwijderd schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:27:
[...]

60 tot 90%. Met een gemiddelde van 70%. Opmerkelijk was zelfs dat 0.5 dosis gevolgd door 1 dosis meer effectiviteit had dan 2x 1 dosis. Als ik alle resultaten die ik tot nu toe gezien heb.. dan ga ik het liefst vor het Pfizer vaccin (niet dat je daarin een keus hebt). Pfizer is een gerenommeerde vaccin/medicijn-producent, en de bijwerkingen zijn lager dan van het Oxford vaccin. Dat laatste heeft toch voor gerede twjfels gezorgd omdat 2 man uit de testgroep nare bijwerkingen hadden, (al is het heel erg zeldzaam, en komt dit ook voor bij hepatitus A/B vaccin die je neemt als je op vakantie gaat)

Persoonlijk maak ik me weinig zorgen om M-rna. Die techiniek heeft zich al lang bewezen in dieren, en het totale concept van activatie van de je immuunsysteem is hetzelfde. Allergiereacties op nano-vetbolletjes is misschien nog wel lager te verwachten dan op de eiwitten/hulpstoffen die in normale vaccins zit.
Ik zou toch verwachten dat ze de dosering die je aangeeft volgen en dan is ie 90% effectief, net als Pfizer. Geen verschil toch?

Het probleem mRNA is, wat je aangeeft, dat het zich in dieren bewezen heeft.... ik wacht wel even af.

Disclaimer: ik ben geen antivaxxer, ik heb voor al m'n reizen heel veel vaccins gehad, onlangs nog een griepprik gehaald, en vind vaccins tot de beste ontdekkingen van de afgelopen eeuw horen. Ook geloof ik dat er geen stappen zijn overgeslagen in het proces van deze vaccins en in die zin even goed zijn. Maar ik vind het gewoon reëel om te bedenken dat langetermijn effecten kunnen optreden en niet gemeten kunnen worden in de huidige opzet. Daarom vind ik dat een ieder vrij gelaten moet worden in zijn keuze om dit vaccin wel of niet te nemen en dat er ook geen consequenties aan mogen zitten, positief of negatief.
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:51:
[...]

Ik snap het deels, niemand was voor sluiten maar maatregelen hadden gekund en dan had je een basis gehad met de scholen open, en een lagere verspreiding in de winter (nu). Het lijkt erop of ze telkens zitten te wachten tot het ergens misgaat en dan pas (te laat) iets gaan doen. Iets met vooruitzien. Dat mist telkens volledig tot ze hele rare sprongen gaan maken (bibliotheken anyone?) waar je alleen maar draagvlak mee verliest.

Het thema ligt politiek gevoelig maar mijn n=1 waarneming van mensen die ik spreek en ook online is dat de meesten toch wel voor enige maatregelen zijn op scholen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mfpower op 23-11-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Dat laatste zal zeker, maar zo gaat het denk ik niet uitpakken. Een week zal iemand wellicht zich nog kunnen inhouden, maar daarna gaat het 'los' denk ik zo.

Wat ik eerder aan gaf: Naar mijn idee zijn de maatregelen hun houdbaarheidsdatum voorbij.

[...]

De scholen moeten gewoon met halve klassen en halve lestijden gaan werken. Ik heb daar eerder uitgebreid over gepost. De tijd per halve klas is korter, maar daar staat tegenover dat je nog maar halve klassen hebt. Zo doen wij het ook en werkt best aardig. Even goed als eerder? Nee, maar je beperkt de verspreiding en daarmee de risico's van docenten en ouders enorm terwijl je toch nog behoorlijk goed onderwijs kunt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:01
Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:10:
[...]

Ik zou toch verwachten dat ze de dosering die je aangeeft volgen en dan is ie 90% effectief, net als Pfizer. Geen verschil toch?

Het probleem mRNA is, wat je aangeeft, dat het zich in dieren bewezen heeft.... ik wacht wel even af.

Disclaimer: ik ben geen antivaxxer, ik heb voor al m'n reizen heel veel vaccins gehad, onlangs nog een griepprik gehaald, en vind vaccins tot de beste ontdekkingen van de afgelopen eeuw horen. Ook geloof ik dat er geen stappen zijn overgeslagen in het proces van deze vaccins en in die zin even goed zijn. Maar ik vind het gewoon reëel om te bedenken dat langetermijn effecten kunnen optreden en niet gemeten kunnen worden in de huidige opzet. Daarom vind ik dat een ieder vrij gelaten moet worden in zijn keuze om dit vaccin wel of niet te nemen en dat er ook geen consequenties aan mogen zitten, positief of negatief.
De korte en lange termijn effecten van lockdowns en aanhoudende maatregelen zijn erger, ook voor de mensen die geen vaccin nemen ;)

mRNA vaccins hebben zich ook bewezen in mensen, schijnen een effectiviteit van 95% te halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Holk schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:19:
[...]

De korte en lange termijn effecten van lockdowns en aanhoudende maatregelen zijn erger, ook voor de mensen die geen vaccin nemen ;)
Dat hangt ervanaf of er lange termijn effecten zijn van het vaccin, en welke dat dan zijn.
mRNA vaccins hebben zich ook bewezen in mensen, schijnen een effectiviteit van 95% te halen ;)
Maar geen zicht op lange termijn effecten.
En ook niet op hoe lang je immuun blijft vooralsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Mfpower Je wacht wel even af? Tot wanneer? 10 jaar om even te zien of er lange termijn effecten zijn ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:23:
@Mfpower Je wacht wel even af? Tot wanneer? 10 jaar om even te zien of er lange termijn effecten zijn ofzo :?
ik denk dat enkele jaren wel realistisch is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:21:
[...]

Dat hangt ervanaf of er lange termijn effecten zijn van het vaccin, en welke dat dan zijn.

[...]

Maar geen zicht op lange termijn effecten.
En ook niet op hoe lang je immuun blijft vooralsnog.
Waarom die angst? Ik hoor van allerlei mensen 'lange termijn' terwijl er alleen heeeeeel sporadisch een aandoening gerelateerd wordt aan een vaccinatie. Is dat de mensen napraten of is dat angst? Ik snap het namelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Holk schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:26:
[...]

Waarom die angst? Ik hoor van allerlei mensen 'lange termijn' terwijl er alleen heeeeeel sporadisch een aandoening gerelateerd wordt aan een vaccinatie. Is dat de mensen napraten of is dat angst? Ik snap het namelijk niet
Omdat er zat medische missers gemaakt worden. Er zijn zat medicijnen geweest (bijv antidepressiva bij jongeren) of implantaten (zie radar, siliconen) die op lange termijn niet veilig bleken. Je neemt dan dat risico en een ieder mag dat voor zichzelf bepalen. Heeft weinig met angst te maken, meer met een afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
En ookal blijkt dat je na misschien 2 jaar opnieuw gevaccineerd zou moeten worden, is dat dan een probleem?
Ik heb er best wel wat voor over om van deze puinhoop af te komen, en inderdaad, misschien heeft een vaccin bijwerkingen, maar die heeft Corona ook voor velen, waarvan het nog niet eens zeker is of die weer over gaan.
Ik had eerst ook dezelfde insteek, ik wacht nog wel een paar jaar, maar ik heb me wel bedacht, zodra ik mag(en uiteraard er niet allemaal bewezen bijwerking bekend zijn geworden voor de tijd) laat ik me inenten.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:28:
[...]

Omdat er zat medische missers gemaakt worden. Er zijn zat medicijnen geweest (bijv antidepressiva bij jongeren) of implantaten (zie radar, siliconen) die op lange termijn niet veilig bleken. Je neemt dan dat risico en een ieder mag dat voor zichzelf bepalen. Heeft weinig met angst te maken, meer met een afweging.
En in de pandemie blijven hangen is niet zonder risico? (Eigenlijk heb je dan zekerheid op schade)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Jorn schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:29:
En ookal blijkt dat je na misschien 2 jaar opnieuw gevaccineerd zou moeten worden, is dat dan een probleem?
Ik heb er best wel wat voor over om van deze puinhoop af te komen, en inderdaad, misschien heeft een vaccin bijwerkingen, maar die heeft Corona ook voor velen, waarvan het nog niet eens zeker is of die weer over gaan.
Ik had eerst ook dezelfde insteek, ik wacht nog wel een paar jaar, maar ik heb me wel bedacht, zodra ik mag(en uiteraard er niet allemaal bewezen bijwerking bekend zijn geworden voor de tijd) laat ik me inenten.
Klopt ik kamp zelf nog steeds met de langetermijn effecten van Corona in maart. Op voorhand is die kans maar heel klein want het is een kleine groep die langetermijn effecten ervaart van Corona.

Daar staat tegenover dat ik het wel al gehad heb, er uiteraard een kans is op herinfectie, maar ik ben er niet dood aan gegaan en een herinfectie zal waarschijnlijk minder heftig verlopen. Ik vraag me af ook hoe lang zo'n vaccin beschermt, moeten we dan nog meer risico's gaan lopen op lange termijn effecten van het vaccin terwijl het misschien maar even werkt? Mijn antistoffen tegen Corona waren na 3 maanden al weg.

@Ankona
Het is ook een duivels dilemma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:36
[...]

Corona/Covid heeft ook vervelende bijwerkingen voor sommige mensen, maar ik snap je punt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
[...]

Inderdaad, er zijn voorbeelden genoeg van medische missers, zoals cosmetische toepassingen welke minder strenge regulatie hebben dan medicijnen (en vaccins). De missers bij medicijnen zijn erg klein, maar komen zeker ook nog wel voor, zal dat niet ontkennen. Desondanks is het schrapen tussen heel veel goed werkende medicijnen die nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Als je 3 miljoen iPhones maakt zit er vast wel 1 tussen die niet helemaal lekker is, maar om dan te zeggen dat alle telefoons slecht zijn gaat te ver imho. De afweging die je maakt wordt wel degelijk bepaald door de negatieve berichten, ik noem het angst, je kunt het negatief noemen maar het komt op hetzelfde neer; je neemt iets niet omdat je niet wil dat iets jou overkomt dat mis kan gaan. En dat is zeker een afweging, alleen is die afweging wel tov een ziekte (COVID-19 in dit geval) die ook een negatieve bijwerking kan hebben, ook al is die ook klein. Als je beide afwegingen naast elkaar legt, dan schiet de naald (no pun intended) toch richting de vaccinatie, althans bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Holk schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:34:
[...]

Inderdaad, er zijn voorbeelden genoeg van medische missers, zoals cosmetische toepassingen welke minder strenge regulatie hebben dan medicijnen (en vaccins). De missers bij medicijnen zijn erg klein, maar komen zeker ook nog wel voor, zal dat niet ontkennen. Desondanks is het schrapen tussen heel veel goed werkende medicijnen die nagenoeg geen bijwerkingen hebben. Als je 3 miljoen iPhones maakt zit er vast wel 1 tussen die niet helemaal lekker is, maar om dan te zeggen dat alle telefoons slecht zijn gaat te ver imho. De afweging die je maakt wordt wel degelijk bepaald door de negatieve berichten, ik noem het angst, je kunt het negatief noemen maar het komt op hetzelfde neer; je neemt iets niet omdat je niet wil dat iets jou overkomt dat mis kan gaan. En dat is zeker een afweging, alleen is die afweging wel tov een ziekte (COVID-19 in dit geval) die ook een negatieve bijwerking kan hebben, ook al is die ook klein. Als je beide afwegingen naast elkaar legt, dan schiet de naald (no pun intended) toch richting de vaccinatie, althans bij mij.
Klopt en zoals ik hierboven als schreef ik heb zelf Corona doorgemaakt en niet zonder slag of stoot overwonnen. Het is juist dat ik het nu al gehad heb dat mijn afweging om het niet te doen nog meer gesterkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Tja, een borstvergroting is geen medische noodzaak, die antidepressiva natuurlijk ontzettend lullig (of die DES vrouwen) Maar je kan dat niet vergelijken. Dat betreft enkelingen, die niet besmettelijk zijn of een gevaar voor anderen. Dat ligt met corona anders.

Dit vaccin is de oplossing voor een pandemie met samenhangende economische crisis. Nogal een verschil.

Er is op het moment eigenlijk geen goede reden om dat vaccin niet te halen. Zeker de astrazeneca, die gebaseerd is op een vaccin wat al lang bestaat.

Ik snap hier en daar wel dat mensen wat huiverig zijn, alleen is er zoveel te vinden over vaccins en waarom het nu snel ging qua ontwikkeling dat het alleen maar onderbuik is en geen reeële angst. Niet lullig bedoeld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:38:
[...]

Tja, een borstvergroting is geen medische noodzaak, die antidepressiva natuurlijk ontzettend lullig (of die DES vrouwen) Maar je kan dat niet vergelijken. Dat betreft enkelingen, die niet besmettelijk zijn of een gevaar voor anderen. Dat ligt met corona anders.

Dit vaccin is de oplossing voor een pandemie met samenhangende economische crisis. Nogal een verschil.

Er is op het moment eigenlijk geen goede reden om dat vaccin niet te halen. Zeker de astrazeneca, die gebaseerd is op een vaccin wat al lang bestaat.

Ik snap hier en daar wel dat mensen wat huiverig zijn, alleen is er zoveel te vinden over vaccins en waarom het nu snel ging qua ontwikkeling dat het alleen maar onderbuik is en geen reeële angst. Niet lullig bedoeld natuurlijk.
Klopt ik zal de astrazenica/oxford variant veel eerder nemen dan het mRNA vaccin wat nog niet eerder voor mensen is goedgekeurd.

En je hebt helemaal gelijk, het is een samenhangende crisis dus een duivels dilemma wat een ieder voor zichzelf zal moeten beslissen.
Dat het onderbuik is deel ik niet met je, dan wil ik je vragen om een studie te overleggen waarbij het Covid vaccin na 5 jaar geen langetermijn bijwerkingen heeft opgeleverd. Zolang dat er niet is, is er geen evidence-based onderzoek waarbij de langetermijn (bij)werking van de vaccins is aangetoond of uitgesloten. Tot die tijd blijft het een risico afweging.

Overigens: leeftijd speelt hier een rol. Was ik 60+ geweest zou ik het zonder blikken of blozen gehaald hebben. Omdat ik dan een andere afweging zou maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 23-11-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Zou een instantie als EMA ook een soort advies gaan geven over welk vaccin het beste werkt voor bepaalde doelgroepen ?
Zij gaan alle data beoordelen en weten er straks alles over.
Worden wellicht nog lastige dilemma's omdat je dan te maken hebt met beschikbaarheid, effectiviteit, evt risico's of bekende bijwerkingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Wel een beetje appels en peren.
Een vaccin dat 2 malig is ingebracht en binnen bepaalde tijd weer weg is tegen continu slikken of implanteren van iets.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Het zou me ook niet verbazen als er straks een paralleltraject gaat komen voor vaccinatie, aan de ene kant het Moderna of Pfizer vaccin beschikbaar maken voor de risicogroepen, en aan de andere kant kan iedereen die het wil hebben gewoon het AstraZeneca vaccin komen halen (al dan niet tegen aftikken van 2,50) omdat het laatste een stuk goedkoper en grootschaliger in te zetten valt.

Als het op die schaal gebeurt dan kan het ineens hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Standeman schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:00:
[...]

Dat heeft alles te maken met een capaciteitsprobleem. De afvoer van lijken is niet berekend op een toenemende vraag. Elke onderneming zal zijn capaciteit schalen op het normaal. Piekbelasting is duur en daar schaal je niet op als het maar sporadisch voor komt.

Zodra er dus een toename in lichamen is zal de afvoer lastiger gaan verlopen en kan je dus dergelijke problemen krijgen.
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:02:
[...]

Dat is een optie. Alleen durf ik niet te zeggen of dat overal ook haalbaar is vanwege alle andere planningen die scholieren buiten school om heen hebben.
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:38:
[...]

Eens. Ik zal persoonlijk zo snel mogelijk het vaccin nemen zodra het kan. Ik wil echt heel snel uit deze crisis zijn. Niet zo zeer vanwege COVID-19, maar wel vanwege alle nevenschade die we aan onze economie toebrengen.

En gaat geld boven alles? Ja. Welkom in de wereld waar we in leven. Een mensenleven (ook die van mij!) is maar X waard. Zonder economie geen welvaart, geen eten, geen samenleving en geen zorg. Hoe cru het ook klinkt, uiteindelijk is dit naar mijn mening een economische afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Mfpower schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:33:
[...]

@Ankona
Het is ook een duivels dilemma.
Daarom moet je ook uitkijken met een leken mening over wat verstandig is. Ik denk dat de gemiddelde wetenschapper die verbonden is aan een gerenommeerde universiteit er beter kijk op heeft dan de gemiddelde leek met een facebook account.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Plenkske schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:41:
Zou een instantie als EMA ook een soort advies gaan geven over welk vaccin het beste werkt voor bepaalde doelgroepen ?
Zij gaan alle data beoordelen en weten er straks alles over.
Worden wellicht nog lastige dilemma's omdat je dan te maken hebt met beschikbaarheid, effectiviteit, evt risico's of bekende bijwerkingen.
Ema gaat toch enkel over veiligheid? Uiteindelijk zal een arts beslissen wie welk vaccin moet krijgen op basis van de specificaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Stoney3K schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:42:
Het zou me ook niet verbazen als er straks een paralleltraject gaat komen voor vaccinatie, aan de ene kant het Moderna of Pfizer vaccin beschikbaar maken voor de risicogroepen, en aan de andere kant kan iedereen die het wil hebben gewoon het AstraZeneca vaccin komen halen (al dan niet tegen aftikken van 2,50) omdat het laatste een stuk goedkoper en grootschaliger in te zetten valt.

Als het op die schaal gebeurt dan kan het ineens hard gaan.
Ik zou er veel meer voor willen aftikken, ook omdat ik het kan/wil betalen en daar ook best voor wil betalen (niet alles hoeft door de overheid gedragen te worden)
Pagina: 1 ... 97 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins