Ik denk toch dat de Tweede GolfTM er echt anders had uitgezien als de GGDs in de zomer wel correct uitgerust werden zoals beloofd was. Ze stonden er niet echt beter voor en werden pas opgeschaald toen het al te laat was. De lijn van de bevolking doet het niet goed is een te makkelijk excuus voor De Jonge om de tekortkomingen op af te schuiven.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:33:
Het was een reactie op het zoveelste bericht dat alle schuld in Den Haag te vinden is met een paar voorbeelden die niet Den Haag gerelateerd zijn.
klaaas schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:43:
[...]
Mijn Toyota dealer neemt de sleutel gewoon rechtstreeks van me aan, dus ik weet niet of je conclusie opgaat. Ik vroeg me juist af of de auto die je rijdt ook iets zegt over hoe je in deze situatie staat. Denk het wel eerlijk gezegd.
offtopic:
Ik denk het niet perse aangezien dat niet altijd (volledig) eigen keuze is. Ik heb al een jaar of twintig te maken met een merkenbeleid voor de leaseauto's en het lijstje met toegestane merken is regelmatig aan verandering onderhevig. Meestal zeven merken maar vijf jaar geleden ook alle hybrides vanwege de 14%. Nu was het volgens mij ook zeven merken maar ook alle volledig elektrische want dat is de toekomst qua keuzes. Op dit moment echter ook een volledige stop op het bestellen van nieuw vanwege corona en alles komt uit de pool of wordt gehuurd.
Ik denk het niet perse aangezien dat niet altijd (volledig) eigen keuze is. Ik heb al een jaar of twintig te maken met een merkenbeleid voor de leaseauto's en het lijstje met toegestane merken is regelmatig aan verandering onderhevig. Meestal zeven merken maar vijf jaar geleden ook alle hybrides vanwege de 14%. Nu was het volgens mij ook zeven merken maar ook alle volledig elektrische want dat is de toekomst qua keuzes. Op dit moment echter ook een volledige stop op het bestellen van nieuw vanwege corona en alles komt uit de pool of wordt gehuurd.
Was een beetje gekscherend bedoeld.klaaas schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:43:
[...]
Mijn Toyota dealer neemt de sleutel gewoon rechtstreeks van me aan, dus ik weet niet of je conclusie opgaat. Ik vroeg me juist af of de auto die je rijdt ook iets zegt over hoe je in deze situatie staat. Denk het wel eerlijk gezegd.
Toch zijn Japanners over het algemeen wel erg kritisch op hygiënemaatregelen, ik weet niet of dat bij Toyota beleid van bovenaf is, bij Mazda iig wel. Ook zit zo'n garage niet op uitvallend personeel te wachten en dan is een beetje extra voorzorg al snel goedkoper dan een monteur die je een aantal dagen kwijt bent wegens ziekte. Of erger nog je hele werkplaats die uitvalt.
Mijn Honda ging laatst naar een kleine niet merkgarage ergens achteraf op het industrieterrein.
Ook bij dat kleine familiebedrijf waren ze uiterst nauwkeurig in de naleving van alle maatregelen, zonder kapje kwam je daar gewoon niet binnen, auto neerzetten en wegwezen. Vond het opvallend dat ze daar de boel ook flink serieus namen en bij de fastfitter totaal niet.
De lijn van het kabinet doet het niet goed is een te gemakkelijk excuus voor het volk om de tekortkomingen op af te schuiven...CMD-Snake schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:54:
[...]
Ik denk toch dat de Tweede GolfTM er echt anders had uitgezien als de GGDs in de zomer wel correct uitgerust werden zoals beloofd was. Ze stonden er niet echt beter voor en werden pas opgeschaald toen het al te laat was. De lijn van de bevolking doet het niet goed is een te makkelijk excuus voor De Jonge om de tekortkomingen op af te schuiven.
Meeste merken volgen de RIVM richtlijnen, staat ook op de site van mijn dealer. In de zomer waren die in elk geval anders dan nu. Wat dat betreft zie ik wel als ik er weer sta.PalingDrone schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:55:
Toch zijn Japanners over het algemeen wel erg kritisch op hygiënemaatregelen, ik weet niet of dat bij Toyota beleid van bovenaf is, bij Mazda iig wel.
Dan hoor ik graag hoe jij de situatie met de GGDs en testcapaciteit zag toen we in september/oktober zaten.MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:01:
De lijn van het kabinet doet het niet goed is een te gemakkelijk excuus voor het volk om de tekortkomingen op af te schuiven...
Testen is achteraf als het foute of niet gewenste gedrag al heeft plaats gevonden (en men klachten heeft). Dat het testen niet op orde was is wat mij betreft dan ook een te makkelijk excuus voor de bevolking om alles op Den Haag af te schuiven. Aan beide "zijdes" zijn en worden fouten gemaakt maar uiteindelijk begint het bij het besmet raken. Als (bijna) niemand besmet zou raken door ander/beter gedrag had de tweede golf er ook echt anders uitgezien of niet geweest.CMD-Snake schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:54:
[...]
Ik denk toch dat de Tweede GolfTM er echt anders had uitgezien als de GGDs in de zomer wel correct uitgerust werden zoals beloofd was. Ze stonden er niet echt beter voor en werden pas opgeschaald toen het al te laat was. De lijn van de bevolking doet het niet goed is een te makkelijk excuus voor De Jonge om de tekortkomingen op af te schuiven.
Niemand in dit land wordt door de Jonge persoonlijk geïnfecteerd met corona, daar ben je toch echt zelf bij en ja daar zitten ook gewoon mensen met domme pech bij maar ook veel gevallen die heel eenvoudig voorkomen hadden kunnen worden.
https://www.rijksoverheid...koop-covid-19-vaccins.pdf
brrr
Vrees meer voor dit risico dan het virus zelfHugo de Jonge schreef op maandag 16 november 2020:
Het feit dat gebruik gemaakt wordt van een technologie waarmee nog geen geregistreerde vaccines gemaakt zijn is een risico.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing
Natuurlijk kun je dit soort dingen niet 1:1 doortrekken maar er zit denk ik echt wel een kern van waarheid in. Iets als de keuze voor een auto (of dat nou privé of zakelijk is) zegt iets over je persoonlijkheid en die persoonlijkheid is iets wat we in discussies als deze nog wel eens over het hoofd zien. We menen dat we een rationele discussie voeren, maar de gepresenteerde feiten worden door de één heel ander geïnterpreteerd of gewaardeerd dan door de ander. We denken vaak te gemakkelijk dat de feiten voor zich spreken.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:55:
[...]
offtopic:
Hij wil.
Schiet mij maar lek, ik snap hier echt helemaal niets meer van. 
Wanneer komt het gezond verstand eens bovendrijven?

Uitgerekend daar waar men zich (op meerdere plaatsen) niet aan de ‘max. 30’ houdt, zingt, etc., en in geval van de ‘veel meer dan 30’ ook nog eens in streken waar men massaal ‘anti-vaccinatie’ is.In kerken en moskeeën geldt geen mondkapjesplicht
Op 1 december moet in alle publieke binnenruimten een mondkapjesplicht ingaan, maar voor kerken, moskeeën en andere gebedshuizen maakt het kabinet weer een uitzondering. Ook de Tweede Kamer zal daar waarschijnlijk niks meer aan veranderen.
Zelfs premier Mark Rutte lijkt er mee te worstelen. Vrijdag kreeg hij in het radioprogramma ‘Met het oog op morgen’ de vraag waarom de mondkapjesplicht per 1 december in alle binnenruimtes van kracht wordt, behalve in kerken, synagogen en andere gebedshuizen. ‘Vrijheid van godsdienst’, vermoedde een overvallen Rutte. ‘Ik verzin het ter plekke. Ik heb geen idee, ik ga het voor u uitzoeken.’
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Een van de redenen voor nieuwere technieken was juist omdat het corona virus lastig was om op traditionele wijze een vaccin te maken. Een veel gebruikte techniek is dode virusdeeltjes injecteren, maar dat zorgde dus voor problemen.glashio schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:05:
[...]
Vrees meer voor dit risico dan het virus zelfbrrr
Blijkbaar zie je toch niet helemaal alles, want dit hebben we al uitgebreid besproken. Geeft niks. Kan gebeuren. Maar hoe had je dit willen regelen?Ramzzz schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:10:
Schiet mij maar lek, ik snap hier echt helemaal niets meer van.![]()
[...]
Uitgerekend daar waar men zich (op meerdere plaatsen) niet aan de ‘max. 30’ houdt, zingt, etc., en in geval van de ‘veel meer dan 30’ ook nog eens in streken waar men massaal ‘anti-vaccinatie’ is.
Hij wil.
Dat gaat ook al lastig vrees ik. Volgens mij (note, onderbuikgevoel) zitten al veel klassen al te vol met leerlingen.psychodude schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:22:
[...]
Ben ik zeker met je eens. Maar om heel eerlijk te zijn vermoed ik dat het in de praktijk neer gaat komen op een bovengemiddeld aantal leerlingen dat dit schooljaar zal komen te blijven zitten om op deze wijze achterstanden te corrigeren.
Als een klas 20-25 leerlingen hebben, waarvan 5 blijven zitten, dan is volgend jaar de klas 25-30 leerlingen (en dat ben ik nog optimistisch, hoor verhalen over klassen van 30 leerlingen)
Weet niet of dat de kwaliteit van het onderwijs & de werkdruk van de leraren zoveel ten goede gaat komen.
Ik heb helaas ook geen oplossing, en ben eerlijk gezegd ook wel blij dat ik het niet moet gaan bedenken
Vertel jij mij dan hoeveel testcapaciteit we nodig hadden gehad als iedereen een beetje z'n best had gedaan?CMD-Snake schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:02:
[...]
Dan hoor ik graag hoe jij de situatie met de GGDs en testcapaciteit zag toen we in september/oktober zaten.
Eerlijk gezegd vind ik dit best impressive hoe ze eigenlijk 1 stap verder op in ons immuunsysteem instappen, en ook een duidelijke uitleg bij het RIVM.glashio schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:05:
[...]
Misschien wat eng ivm nieuwigheid, maar als ze geen dode viruscellen in je vaccin hoeft te doen is mogelijk het risico op bijwerkingen ook weer lager
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 22-11-2020 00:18 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik heb 2 verschillende ervaringen met vaccinaties.
Ben dus wel een beetje klaar met alle FacebookGerda's die alles beter weten dan de medische wetenschap of figuren die op religieuze gronden menen recht te hebben op besmettelijke ziektes die ook anderen "zonder hulp van boven" kunnen treffen.
Members only: Heel verhaal met de conclusie dat vaccineren een hoop ellende scheelt
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ben dus wel een beetje klaar met alle FacebookGerda's die alles beter weten dan de medische wetenschap of figuren die op religieuze gronden menen recht te hebben op besmettelijke ziektes die ook anderen "zonder hulp van boven" kunnen treffen.
In hoeverre hindert een mondkapje de geloofsbelijdenis in een kerkdienst?klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:14:
[...]
Blijkbaar zie je toch niet helemaal alles, want dit hebben we al uitgebreid besproken. Geeft niks. Kan gebeuren. Maar hoe had je dit willen regelen?
IFTFYautje schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:05:
[...]
Sinds wanneer is een (ander) gebouw (dan de eigen woning) noodzakelijk voor geloofsbelijdenis?
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
*knip*
[ Voor 98% gewijzigd door Laguna op 22-11-2020 08:37 . Reden: NVT ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
In denk dat God ze anders niet herkendautje schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:05:
[...]
In hoeverre hindert een mondkapje de geloofsbelijdenis in een kerkdienst?
PSN
‘Tekortkomingen’, ‘domme volk’. Ik vind het een beetje aanmatigend hoe je je op de laatste pagina’s uitlaat. Een beetje makkelijk om dat achter de computer te noemen. Dat is ook waarom ik in mijn vorige reactie inging op dat het lang niet voor iedereen simpele regeltjes zijn in de uitvoering. Natuurlijk heb je mensen die echt schijt hebben, maar veel mensen maken ook met de beste bedoelingen foutjes. Alsof je kan verwachten dat mensen bijna een jaar lang 24/7 anderhalve meter van elkaar houden. Dat het jou goed/beter afgaat is mooi, respect, maar die aanmatigende tonatie vind ik onnodig om eerlijk te zijn.MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:01:
[...]
De lijn van het kabinet doet het niet goed is een te gemakkelijk excuus voor het volk om de tekortkomingen op af te schuiven...
Het is inmiddels op een heleboel mensen getest, en er zijn geen forse bijwerkingen gezien. Ik heb er vertrouwen in. En als je het zo eng vindt haal je toch een van de vector vaccins die eraan komen? Astrazeneca is er zo eenglashio schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:05:
[...]
Verwijderd
Mwa.. In België testte men op dat moment alles en iedereen. En die wave was nog groter. Alles valt en staat met gedrag... Een test voorkomt geen verspreiding als mensen hun gedrag niet veranderenCMD-Snake schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:54:
[...]
Onnodig? Dankzij dat gedrag blijft de boel waarschijnlijk in december en januari ook dicht en zitten we nu alweer een tijd in intelligente lockdown. Dus de term dom volk is in veel gevallen zeker op zijn plaats, want inmiddels ligt het toch echt aan het gedrag van een flink deel waardoor iedereen genaait wordt en de zorg en horeca flinke schade en achterstanden oploopt.Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:25:
[...]
‘Tekortkomingen’, ‘domme volk’. Ik vind het een beetje aanmatigend hoe je je op de laatste pagina’s uitlaat. Een beetje makkelijk om dat achter de computer te noemen. Dat is ook waarom ik in mijn vorige reactie inging op dat het lang niet voor iedereen simpele regeltjes zijn in de uitvoering. Natuurlijk heb je mensen die echt schijt hebben, maar veel mensen maken ook met de beste bedoelingen foutjes. Alsof je kan verwachten dat mensen bijna een jaar lang 24/7 anderhalve meter van elkaar houden. Dat het jou goed/beter afgaat is mooi, respect, maar die aanmatigende tonatie vind ik onnodig om eerlijk te zijn.
Tekortkomingen kwam uit de eerdere quote, waarin weer eens een poging gedaan werd om 6k besmettingen per dag bij De Jonge in de schoenen te schuiven.Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:25:
[...]
‘Tekortkomingen’, ‘domme volk’. Ik vind het een beetje aanmatigend hoe je je op de laatste pagina’s uitlaat. Een beetje makkelijk om dat achter de computer te noemen. Dat is ook waarom ik in mijn vorige reactie inging op dat het lang niet voor iedereen simpele regeltjes zijn in de uitvoering. Natuurlijk heb je mensen die echt schijt hebben, maar veel mensen maken ook met de beste bedoelingen foutjes. Alsof je kan verwachten dat mensen bijna een jaar lang 24/7 anderhalve meter van elkaar houden. Dat het jou goed/beter afgaat is mooi, respect, maar die aanmatigende tonatie vind ik onnodig om eerlijk te zijn.
Verder, ik zeg niet voor niks telkens 'een beetje'. De best bedoelde foutjes zijn het structurele probleem niet. Met het hele gezin naar de AH, IKEA of kerstmarkt wel. Of lekker doen alsof er niks aan de hand is en een feestje vieren met het hele huis vol. Gisteren nog gezien tijdens het rondje met de hond.
Als iedereen zich een beetje beter aan de regels had gehouden, hadden de restaurants open kunnen blijven bijvoorbeeld. Waardoor ik gewoon af en toe naar een restaurant had gekund. Want ik kan wel zeggen dat het me zeker niet makkelijk af gaat. Zit sinds half maart thuis en ben daar eerlijk gezegd al heel lang klaar mee.
Dus ja, ik noem dat dom volk. Wellicht dat het dan eens aankomt dat aan de ene kant je best doen om de regels aan je laars te lappen en aan de andere kant zeiken om perspectief niet werkt.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 09:39 ]
En dat vind ik dus veel en veel te makkelijk. Los van dat ik het een ‘Ik doe wel mijn best, dus ik mag afgeven op andere via een anoniem account’-gehalte heeft (maar dat ik het zo ervaar is natuurlijk erg subjectief), heb je geen idee waar de stijging vandaan komt. Terugkijkend naar de zomer kunnen we dat wel herleiden natuurlijk, maar daar dient wel echt de belangrijke kanttekening geplaatst te worden dat dat klimaat door het kabinet gekweekt werd. Een De Jonge ging nota bene ook op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dus blijkbaar kon dat. Achteraf misschien niet handig gebleken.LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:28:
[...]
Onnodig? Dankzij dat gedrag blijft de boel waarschijnlijk in december en januari ook dicht en zitten we nu alweer een tijd in intelligente lockdown. Dus de term dom volk is in veel gevallen zeker op zijn plaats, want inmiddels ligt het toch echt aan het gedrag van een flink deel waardoor iedereen genaait wordt en de zorg en horeca flinke schade en achterstanden oploopt.
Maar waar de huidige lichte stijging vandaan komt, weten we eigenlijk niet. MikeyMan noemt dat domme bevolking in ieder geval, maar dat vind ik gewoon te makkelijk en stoort me ook. Het lijkt er heel erg op dat de stijging waar we nu inzitten toch enig verband houdt met de scholen (check draadje hieronder). Waar ligt dat dan aan? De ‘domme’ bevolking of de beleidsmakers die praktisch geen maatregelen hebben voor voornamelijk het voortgezet onderwijs? Daar lopen ze alleen met mondkapje als maatregel en die wordt vaak buiten het zicht van docenten gewoon afgehaald.
https://twitter.com/mzelst/status/1330192103301853190?s=21
We zitten al acht maanden met corona.Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:25:
[...]
Alsof je kan verwachten dat mensen bijna een jaar lang 24/7 anderhalve meter van elkaar houden.
De meeste mensen kunnen prima afstand houden en rekening met elkaar houden.
Dus ik denk dat je dat prima kan verwachten.
Maar door mensen (in mijn omgeving opvallend vaak ouderen, maar misschien is dat ook deels de demografie hier) die zich niet (goed) aan de regels houden blijven we in de zooi zitten.
Hoe langer die tweede golf aanhoudt hoe bozer ik begin te worden. Er is nu ook geen excuus meer 'dat je er nog aan moet wennen' of wat dan ook.
Ik begin ook steeds vaker mensen aan te spreken op hun gedrag, want ik begin het echt een beetje zat te worden dat de goeden steeds meer lijden onder de slechten.
Er is ook een vermoeden dat het verband heeft met het nieuws over vaccins (nieuws van Pfizer was twee weken geleden) en dat mensen daardoor wat roekelozer worden.Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]
Maar waar de huidige lichte stijging vandaan komt, weten we eigenlijk niet.
Maar we weten het inderdaad niet.
[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 22-11-2020 09:41 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Praktisch gezien niet, lijkt me. Er zijn ook zat kerken waar ze gedragen worden. Maar dat is niet het punt toch?autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 08:05:
[...]
In hoeverre hindert een mondkapje de geloofsbelijdenis in een kerkdienst?
Hij wil.
@Soccer98 anonieme account? Mijn gegevens staan gewoon in mijn profiel. Vijf seconden zoeken en je bent er.
Het voorbeeld dat je aanhaalt van de scholen is eigenlijk best aardig. Voor scholen wil je wellicht een zeker risico nemen. Gezien de impact daarvan vrij groot is. Waren de andere maatregelen opgevolgd was dat wellicht zonder problemen gelukt.
En ook hier; als ik langs het schoolplein loop staat iedereen gewoon met elkaar te beppen bij het afzetten van de kinderen. Zonder afstand, zonder mondkapje. Is de school dan het probleem of de ouders -of in veel gevallen zelfs opa en oma-? (Ja, ik weet het, n=3 in dit geval)
Het voorbeeld dat je aanhaalt van de scholen is eigenlijk best aardig. Voor scholen wil je wellicht een zeker risico nemen. Gezien de impact daarvan vrij groot is. Waren de andere maatregelen opgevolgd was dat wellicht zonder problemen gelukt.
En ook hier; als ik langs het schoolplein loop staat iedereen gewoon met elkaar te beppen bij het afzetten van de kinderen. Zonder afstand, zonder mondkapje. Is de school dan het probleem of de ouders -of in veel gevallen zelfs opa en oma-? (Ja, ik weet het, n=3 in dit geval)
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 09:45 ]
https://www.ad.nl/binnenl...jn-kamer-uit-br~a85deb6d/
Lees dit artikel maar eens (premium) Mooi beschreven hoe het er op de corona afdeling aan toe gaat.
Lees dit artikel maar eens (premium) Mooi beschreven hoe het er op de corona afdeling aan toe gaat.
Rellen in de Bijlmer? Kanaleneiland of Spangen? Nee hoor...
https://www.dumpert.nl/?selectedId=8018235_faeb6d57
Kan de zooi helaas niet embedden.
[ Voor 14% gewijzigd door jadjong op 22-11-2020 09:46 ]
Gaan wij een keuze krijgen in welk vaccin we mogen halen?LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:25:
[...]
Het is inmiddels op een heleboel mensen getest, en er zijn geen forse bijwerkingen gezien. Ik heb er vertrouwen in. En als je het zo eng vindt haal je toch een van de vector vaccins die eraan komen? Astrazeneca is er zo een
Heb ik een oproep onder de jeugd gemist? Hier in Eindhoven-noord heeft de jeugd gisteravond ook alvast een voorproefje genomen op oudejaarsavond. Een paar uur lang vuurwerk, scheurende scootertjes, vuurwerk op een andere plek, heel veel politie en een helikopter boven de wijk.jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:45:
[ Voor 40% gewijzigd door zacht op 22-11-2020 09:51 ]
Urk? Welke is dat?jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:45:
/f/image/0tlKIzd1jguFWbLaMMKpkD1a.png?f=fotoalbum_large)
Hint: je hoeft niet lang te zoeken.
@zacht keuze niet denk ik. Maar sluit niet uit dat ze zodra dat beschikbaar komt tzt nog eens de weigeraars van de eerste twee gaan benaderen.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 09:49 ]
Basisschool direct aan de overkant hier en ik werk nu thuis. Ik kan die n wel ophogen met 60MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:44:
@Soccer98 anonieme account? Mijn gegevens staan gewoon in mijn profiel. Vijf seconden zoeken en je bent er.
En in mijn omgeving zie ik mensen die juist aan het begin erg streng waren en nu verslappen omdat ze er klaar mee zijn om zo lang op hun tenen te lopen, want zo voelt dat. Er is nauwelijks perspectief, dat online onderwijs werkt op je zenuwen, je zit thuis constant op je hol en als klap op de vuurpijl mag je tijdens de vaccinatieperiode misschien bepaalde plekken niet in omdat je de pech hebt gezond te zijn (en dus als laatste gevaccineerd wordt). En zo zie je maar weer dat een ieder op haar eigen manieren in deze samenleving op de situatie reageren.anandus schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:37:
[...]
We zitten al acht maanden met corona.
De meeste mensen kunnen prima afstand houden en rekening met elkaar houden.
Dus ik denk dat je dat prima kan verwachten.
Maar door mensen (in mijn omgeving opvallend vaak ouderen, maar misschien is dat ook deels de demografie hier) die zich niet (goed) aan de regels houden blijven we in de zooi zitten.
Hoe langer die tweede golf aanhoudt hoe bozer ik begin te worden. Er is nu ook geen excuus meer 'dat je er nog aan moet wennen' of wat dan ook.
Ik begin ook steeds vaker mensen aan te spreken op hun gedrag, want ik begin het echt een beetje zat te worden dat de goeden steeds meer lijden onder de slechten.
[...]
Er is ook een vermoeden dat het verband heeft met het nieuws over vaccins (nieuws van Pfizer was twee weken geleden) en dat mensen daardoor wat roekelozer worden.
Maar we weten het inderdaad niet.
Wat ik probeerde aan te geven met mijn comment naar MikeyMan is dat het wat makkelijk is om vanachter je toetsenbord en je account op een website af te geven op anderen. Ik ken zat mensen die mentaal écht een zware tijd hebben door de Corona en daar zou ik het echt van snappen als die verslappen her en der. Is dat goed? Nee, maar zoals ik zei: een ieder reageert anders op de situatie en ik vind dat niet dom, maar menselijk.
Het begin van de 2e gold mag je aan het vakantiegedrag van tieners en 20ers schuiven is al onderzocht. Ja, het kabinet had daarin teveel versoepeld. En uiteindelijk had het kabinet in september al in moeten grijpen en faalde hierin. Over het testbeleid nog niet gesproken.....Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]
En dat vind ik dus veel en veel te makkelijk. Los van dat ik het een ‘Ik doe wel mijn best, dus ik mag afgeven op andere via een anoniem account’-gehalte heeft (maar dat ik het zo ervaar is natuurlijk erg subjectief), heb je geen idee waar de stijging vandaan komt. Terugkijkend naar de zomer kunnen we dat wel herleiden natuurlijk, maar daar dient wel echt de belangrijke kanttekening geplaatst te worden dat dat klimaat door het kabinet gekweekt werd. Een De Jonge ging nota bene ook op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dus blijkbaar kon dat. Achteraf misschien niet handig gebleken.
Maar waar de huidige lichte stijging vandaan komt, weten we eigenlijk niet. MikeyMan noemt dat domme bevolking in ieder geval, maar dat vind ik gewoon te makkelijk en stoort me ook. Het lijkt er heel erg op dat de stijging waar we nu inzitten toch enig verband houdt met de scholen (check draadje hieronder). Waar ligt dat dan aan? De ‘domme’ bevolking of de beleidsmakers die praktisch geen maatregelen hebben voor voornamelijk het voortgezet onderwijs? Daar lopen ze alleen met mondkapje als maatregel en die wordt vaak buiten het zicht van docenten gewoon afgehaald.
Sinds 14 oktober lockdown om de boel te temperen met dezelfde simpele basisregels die altijd gelden en waar men in toenemende mate bewust maling aan heeft, *want ik ben jong/gezond/geen risicogroep en mij raakt het niet* en dus naaien ze de rest van de bevolking.
Mensen die massaal naar de ikea/kerstmarkt/intratuin/hornbach gaan. Stiekem thuis toch een feest geven, of stiekem in een gesloten kroeg/bedrijfspand. Mensen die toch massaal naar kantoor gaan / bazen die dat eisen. Jongeren die naar illegale feesten gaan..... Ja dat is allemaal dom volk, en dankij hen zit er compleet geen schot in het bestrijden van de 2e golf. Dit is inmiddels niet meer de schuld van de overheid.
En maar klagen over gebrek aan perspectief... Ik kan er inmiddels geen begrip meer voor hebben. Ik wil gewoon weer normale patienten zien zonder die kut PBM aan de hele dag, ik wil ook een biertje doen na mijn dienst of ergens een hapje eten met mijn vrouw. En dat wordt me verhinderd door dat soort lui.
Touché wat betreft je anonieme accountMikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:44:
Je bent welkom om even een rondje mee te lopen langs de scholen hier hoor. Wel op 1,5m afstand natuurlijk. Kun je nog een kop koffie van me krijgen ook naderhandSoccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:53:
[...]
Touché wat betreft je anonieme account. Dat laatste weet ik niet. En ik wil daar ook geen oordeel over vellen
Trouwens ook precies de reden dat ik het dom volk noem. Als de scholen weer dicht moeten, hebben ze er zelf last van. Dat is de wereld te klein. Maar tot die tijd vinden ze dat ze recht hebben op weet ik veel wat.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 10:00 ]
Hier ook met de school van de kinderen.MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:44:
Ik sta tegenwoordig maar aan de andere kant van de weg te wachten tot ze buiten komen, want bij dat plein zelf is het alsof corona niet bestaat. Zeker ook omdat de ouders niet op het plein mogen komen staan ze allemaal massaal in elkaars aura bij de toegangspoort
Ik kom voor mijn werk een paar keer per week op een aantal scholen, en kan dit beeld helaas alleen maar bevestigen. Hier en daar een verdwaald mondkapje, maar vooral veel intiem kletsende ouders.MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:56:
[...]
Je bent welkom om even een rondje mee te lopen langs de scholen hier hoor. Wel op 1,5m afstand natuurlijk. Kun je nog een kop koffie van me krijgen ook naderhand
Wat betreft maatregelen en vrijheden: ik durf bijna te stellen dat als we in de zomer:
-allemaal in Nederland waren gebleven
-allemaal keurig anderhalve meter afstand gehouden hadden
-allemaal keurig bezoek binnen beperkt hadden tot maximaal drie personen
Dan was: Het aantal Covid-patienten in ziekenhuizen te verwaarlozen geweest en hadden we weer in de kroeg, het restaurant etcetera kunnen zitten. Op afstand uiteraard.
[ Voor 30% gewijzigd door zacht op 22-11-2020 10:14 ]
PTSS in vier, drie, twee, .... Hopelijk zet de wervingscampagne van GGZ zoden aan de dijk.LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:45:
https://www.ad.nl/binnenl...jn-kamer-uit-br~a85deb6d/
Wie heeft er eigenlijk bedacht dat ouders buiten het hek moeten blijven? Op het schoolplein is meestal veel meer ruimte om verspreid op te stellen. Of is het een extra hindernis zodat ze niet de klas in wandelen?zacht schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:00:
[...]
Ik kom voor mijn werk een paar keer per week op een aantal scholen, en kan dit beeld helaas alleen maar bevestigen. Hier en daar een verdwaald mondkapje, maar vooral veel intiem kletsende ouders.
Dat hangt natuurlijk van de school af. Ik kom ook op een school waar ze meerdere uitgangen hebben, en waar bij een van die uitgangen de ouders juist wel op het schoolplein moeten staan ivm ruimte. Dat ze vervolgens die ruimte misbruiken om lekker intiem te gaan doen met andere ouders is aan hun.jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:53:
[...]
Wie heeft er eigenlijk bedacht dat ouders buiten het hek moeten blijven? Op het schoolplein is meestal veel meer ruimte om verspreid op te stellen. Of is het een extra hindernis zodat ze niet de klas in wandelen?
Er zijn zat afgestudeerden die aan de slag willen als psycholoog, maar dan moet je veelal eerst geselecteerd worden voor een veredelde stageplek waarbij je vrijwel niks verdient, en als je dan geluk hebt ben je na een paar jaar daadwerkelijk psycholoog. Maar goed, er is veel te weinig vraag vanuit GGZ instellingen en dan wordt je eerst nog even spreekwoordelijk in je anjer genaaid voordat je er daadwerkelijk geld mee verdient. Niet gek dat er dan enorme wachtlijsten ontstaan.jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:50:
[...]
PTSS in vier, drie, twee, .... Hopelijk zet de wervingscampagne van GGZ zoden aan de dijk.
De scholen zijn de pink elephant in the room waar niemand over praat. Ik heb eigenlijk geen zin om mezelf continu te herhalen maar ik vond nog wel een mooi (pre print) artikel. k heb in m'n backlog ook nog wel wat andere artikelen (eerder gepost) maar de overeenstemming is toch wel dat kinderen <12 50% minder infectieus zijn en dat het na de leeftijd van een jaar of 12 (10 volgens 1 studie, en 14 volgens een andere) er geen enkel verschil meer waarneembaar is qua besmettelijkheid. Overigens, de studies waar ik het over had worden in dit artikel gewoon aangehaald. Goed, het artikel (disclaimer: preprint!) (is toch al peer-reviewed en gepubliceerd): https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.5694/mja2.50823Soccer98 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:36:
[...]
En dat vind ik dus veel en veel te makkelijk. Los van dat ik het een ‘Ik doe wel mijn best, dus ik mag afgeven op andere via een anoniem account’-gehalte heeft (maar dat ik het zo ervaar is natuurlijk erg subjectief), heb je geen idee waar de stijging vandaan komt. Terugkijkend naar de zomer kunnen we dat wel herleiden natuurlijk, maar daar dient wel echt de belangrijke kanttekening geplaatst te worden dat dat klimaat door het kabinet gekweekt werd. Een De Jonge ging nota bene ook op vakantie naar Zuid-Frankrijk, dus blijkbaar kon dat. Achteraf misschien niet handig gebleken.
Quotes:
Interessanter is de situatie in Israel, welke ik ook al eerder aanhaalde. Bij de lockdown na onderstaande quote kregen ze de situatie pas enigszins onder controle toen ze ook weer de scholen sloten.The role that children play in transmission is less certain, but children do not appear to be less infectious than adults
[...]
Children therefore have the potential to play a role in community transmission, particularly given the large number of contacts children have in close contact settings such as childcare centres and schools. In a contact tracing study comprising 5706 index cases and 59 073 contacts in South Korea, non‐household contacts of child index cases were as likely to be infected as contacts of young adult index cases.
Of in Chili:The government of Israel mandated complete closure of the country's schools in mid‐March. A cautious reopening was attempted less than 2 months later, and all schools reopened for face‐to‐face teaching on 17 May. Ten days later, the first major outbreak occurred in a high school.24 Two cases without an epidemiological link were detected in students on 26 and 27 May, and mass testing of the school community occurred over the following days. A total of 153 students (attack rate, 13.2%) and 25 staff members (attack rate, 16.6%) tested positive. By mid‐June, a further 87 cases among close contacts had been detected, including siblings attending other schools, parents, and the family members of staff. Interestingly, the outbreak coincided with an extreme heatwave during which students were exempted from wearing face masks and air conditioning was used continuously.2
Of Frankrijk:Overall, 9.9% of students and 16.6% of staff were seropositive. Students from preschool to middle school age were most affected. The index case was a staff member who worked with all of the preschool and primary school staff, likely explaining the higher seroprevalence among staff and younger children. Notably, 18% of staff and 40% of students were asymptomatic, indicating the potential for silent spread among children.25
Het artikel staat naast de eerdere studies vol met dergelijke voorbeelden. Ik heb ook al vaak aangegeven dat onderzoek (nog steeds) matig is. Staat er ook in:However, data from France strongly support the role of schools in community transmission. In a retrospective analysis of a high school cluster, incident cases dropped dramatically and abruptly after the start of the school holidays, and again after wider lockdown measures were introduced in the region.26
Inherent houden we een onveilige situatie in de hand. Onlangs is een kennis van me besmet door zijn kind, die het virus opliep op school. Hij kwam niet amper buiten want hij viel in een risicogroep en het was uiteindelijk spannend maar goed afgelopen gelukkig. Ook hierover spreekt het artikel:Investigation of children has frequently been poor, with insufficient testing performed. Additionally, most studies of COVID‐19 and children have been conducted during lockdown periods — which are not normal conditions — or at a time of low community transmission.
Om nog maar niet te spreken over gezonde mensen die langdurige klachten kunnen krijgen van corona.While some interventions — particularly school closures — may be burdensome, this must be weighed against other potential harms. A substantial proportion of adults living with school‐aged children have risk factors for severe COVID‐19, as do many teachers.44 A recent epidemiological investigation into three childcare clusters in the US found that infected children transmitted the virus to one‐quarter of their household contacts, resulting in the hospitalisation of one parent.45
In Nederland is er een stichting die een rechtszaak voorbereid tegen de overheid om deze redenen: https://veiligonderwijs.org
Bizar is, dat in tegenstelling tot de grote internationale studies de GGD's het omgekeerde beweren over het VO en besmettingen aldaar: https://www.bd.nl/brabant...s-voor-scholen~a1b460372/ : (let op dit gaat over VO!):
Dikgedrukt heb ik een uitspraak waar ik echt stijl van achterover sla. Het slaat werkelijk nergens op! Ik hoop dat ik eerder met mijn bronnen enigszins heb kunnen onderbouwen waarom.Van Manen komt met nog een ander argument. ,,Jongeren tot 18 hoeven geen anderhalve meter afstand tot elkaar te houden. Daardoor is het praktisch onmogelijk te bepalen wie intensief contact heeft gehad met een besmette leerling. Middelbare scholieren hebben heel veel verschillende contacten. Ze hebben les in wisselende klassen. Daarnaast sporten ze in wisselende groepjes en hebben ze buiten school veel onderling contact in ook weer wisselende samenstellingen. Hierdoor kan een jongere met COVID-19 veel nauwe contacten hebben. Dat zou dan leiden tot een grootschalige quarantaine. En dat vinden wij buitenproportioneel vanwege het lage besmettingsrisico.”
Mijn mening:
Ik heb eerder gepost (maand geleden denk ik) dat ik verwacht dat de besmettingen een plateau zouden bereiken van ongeveer 5000 besmettingen per dag.. Zonder dat er iets op de scholen gebeurt kan de horeca de hele winter dicht blijven. Of langer. Het wordt niet beter dan dit, of je nu een avondklok gaat instellen of niet. Je ziet dit in alle landen om ons heen waar ze ook de scholen niet aanpakken. Je komt simpelweg niet op een punt waarbij de besmettingen laag genoeg worden om weer te kunnen versoepelen. Maatregelen op het VO zijn keihard nodig om mensen die 18+ zijn weer een beetje perspectief op het leven te kunnen geven. En eigenlijk ook op het PO (getuige de studies).
Op dit moment zijn een aantal leraren besmet op de basisschool van mijn kinderen waar de directeur echt enorm toeziet op het naleven van de regels (hij valt zelf ook in risicogroep). De docenten overleggen alleen online en komen elkaar niet tegen. Het zou me niet verbazen als het virus relatief asymptomatisch rondwaart onder de kinderen en dan de docenten besmet. En uiteindelijk ook de ouders. Ik voel me er niet erg prettig bij. maar ik mag ze ook niet thuis houden. Het voelt als dweilen met de kraan open. We houden ons aan alle regels maar via de backdoor waar de overheid niets aan doet blijft het gewoon doorgaan.
En dan maar foei zeggen tegen ons Nederlanders. Ja natuurlijk heb ik geen goed woord over voor de notoire ontkenners en feestvierders. Maar wat het kabinet maar steeds doet namelijk alleen maar ons corrigeren op het gedrag terwijl ze zelf de grootste sleutels in handen hebben/hadden (BCO na de zomer anyone?) maakt dat ik niet heel veel langer ze serieus kan nemen.
Ondertussen kunnen de kids gewoon naar school (ergens fijn) maar word ik enorm depressief omdat veel van waar ik blij van word niet meer kan. Waaronder naar kantoor gaan.
Ik weet dat ik mezelf herhaal maar ik moest het vandaag weer even kwijt
Echt niet alleen de jongeren. Ik ken genoeg gezinnen die het er in de zomer ook lekker van genomen hebben. Er heerste heel sterk een sfeertje dat we samen wel verstandig bezig waren maar dat die individu voor zichzelf best een uitzondering goed kon praten.LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:52:
[...]
Het begin van de 2e gold mag je aan het vakantiegedrag van tieners en 20ers schuiven is al onderzocht. Ja, het kabinet had daarin teveel versoepeld. En uiteindelijk had het kabinet in september al in moeten grijpen en faalde hierin. Over het testbeleid nog niet gesproken.....
Sinds 14 oktober lockdown om de boel te temperen met dezelfde simpele basisregels die altijd gelden en waar men in toenemende mate bewust maling aan heeft, *want ik ben jong/gezond/geen risicogroep en mij raakt het niet* en dus naaien ze de rest van de bevolking.
Mensen die massaal naar de ikea/kerstmarkt/intratuin/hornbach gaan. Stiekem thuis toch een feest geven, of stiekem in een gesloten kroeg/bedrijfspand. Mensen die toch massaal naar kantoor gaan / bazen die dat eisen. Jongeren die naar illegale feesten gaan..... Ja dat is allemaal dom volk, en dankij hen zit er compleet geen schot in het bestrijden van de 2e golf. Dit is inmiddels niet meer de schuld van de overheid.
En maar klagen over gebrek aan perspectief... Ik kan er inmiddels geen begrip meer voor hebben. Ik wil gewoon weer normale patienten zien zonder die kut PBM aan de hele dag, ik wil ook een biertje doen na mijn dienst of ergens een hapje eten met mijn vrouw. En dat wordt me verhinderd door dat soort lui.
Punt met de jongeren was vooral bij het begin van het academisch jaar. Toen ze elkaar wat meer dan andere categorieën opzochten, contacten maakten met nieuwe vrienden etc.
Dat blijvend wijzen naar die jongeren staat mij een beetje tegen. Ik zie dat iedereen van de zomer wat lakser werd, weer beter zijn best ging doen en nu weer lakser aan het worden is.
En reken maar dat met kerst er geen echte versoepelingen komen maar ondanks dat heel veel mensen zullen vinden dat hun familie best bij elkaar kan kruipen.
alles kan off-topic
Burgemeesters Bruls en Halsema pleiten al voor georganiseerde feestjes voor jongeren rond de jaarwisseling. Ze snappen heel goed dat die er toch wel gaan komen, maar als zij iets organiseren kunnen ze nog wat controle houden over het geheel.Ankona schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:33:
En reken maar dat met kerst er geen echte versoepelingen komen maar ondanks dat heel veel mensen zullen vinden dat hun familie best bij elkaar kan kruipen.
Met 5 december en de kerst zullen de mensen zelf wel versoepelen als de overheid dat niet doet.
@Mfpower dat zou je dan na de kerstvakantie in principe moeten terugzien in de cijfers, vooropgesteld dat de feestdagen dat effect niet teniet doen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
En hoeveel besmettingen extra heeft dat gegeven? Die paar minuten in de buitenlucht?LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:57:
[...]
Hier ook met de school van de kinderen.
Ik sta tegenwoordig maar aan de andere kant van de weg te wachten tot ze buiten komen, want bij dat plein zelf is het alsof corona niet bestaat. Zeker ook omdat de ouders niet op het plein mogen komen staan ze allemaal massaal in elkaars aura bij de toegangspoort
Ik word hier ook wel een beetje moe van dat elitaire gedrag van 'dom volk' enzo... De meeste doen hun best, maar elke fout is hier meteen een doodzonde
Zonder het belang van de discussies hier te bagataliseren: mag ik jullie vragen om er ook even bij stil te staan hoe ver we als mens zijn gekomen?
Er duikt een virus op met mogelijk gigantische gevolgen en we nemen actie, helpen elkaar en hebben binnen een jaar een heel assortiment aan werkende vaccins. Stel voor dat je dit zou uitleggen aan iemand 100 jaar terug. Die zou eerst een uur applaudisseren en “Bravo!” roepen voordat je aan de problemen toekomt die wij nu belangrijk vinden. Als er 1 ding is dat straks als “winst” uit de Corona tijd wordt gezien dan is dat de doorbraak in virusbestrijding. (Imho en dank voor uw tijd
)
Er duikt een virus op met mogelijk gigantische gevolgen en we nemen actie, helpen elkaar en hebben binnen een jaar een heel assortiment aan werkende vaccins. Stel voor dat je dit zou uitleggen aan iemand 100 jaar terug. Die zou eerst een uur applaudisseren en “Bravo!” roepen voordat je aan de problemen toekomt die wij nu belangrijk vinden. Als er 1 ding is dat straks als “winst” uit de Corona tijd wordt gezien dan is dat de doorbraak in virusbestrijding. (Imho en dank voor uw tijd
Punt is dat niet alleen de jongeren geimporteerd hebben, maar wel de superspreaders zijn geweest. Die jongeren hebben veel en veel meer sociale contacten dan de meeste volwassenen. Wonen in studentenhuizen, feesten en ook nog school/college. Daar is het begonnen, en dat kon je heel mooi in de besmettingscijfers van toen zien. Ook onderzoek naar het virus wat ze hadden wees op een stam die uit Zuid Frankrijk/Spanje geimporteerd is.Ankona schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:33:
[...]
Echt niet alleen de jongeren. Ik ken genoeg gezinnen die het er in de zomer ook lekker van genomen hebben. Er heerste heel sterk een sfeertje dat we samen wel verstandig bezig waren maar dat die individu voor zichzelf best een uitzondering goed kon praten.
Punt met de jongeren was vooral bij het begin van het academisch jaar. Toen ze elkaar wat meer dan andere categorieën opzochten, contacten maakten met nieuwe vrienden etc.
Dat blijvend wijzen naar die jongeren staat mij een beetje tegen. Ik zie dat iedereen van de zomer wat lakser werd, weer beter zijn best ging doen en nu weer lakser aan het worden is.
Het gaat niet over een fout, dat kan iedereen gebeuren.42erik schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:16:
[...]
En hoeveel besmettingen extra heeft dat gegeven? Die paar minuten in de buitenlucht?
Ik word hier ook wel een beetje moe van dat elitaire gedrag van 'dom volk' enzo... De meeste doen hun best, maar elke fout is hier meteen een doodzonde
Het is elke dag. Elke dag staan ze weer in clusters bij dat hek lekker te beppen alsof er niets aan de hand is. En ondertussen in de groepsapps hoor je elke dag wel weer een gezin dat in isolatie moet vanwege een corona verdenking of geval. En geen idee hoe dat opgelopen is natuurlijk, want we doen niets geks

Precies wat ik constant bedoel met 'een beetje je best doen'.42erik schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:16:
[...]
En hoeveel besmettingen extra heeft dat gegeven? Die paar minuten in de buitenlucht?
waarschijnlijk raak ik buiten niet besmet dus ik doe net alsof er niks aan de hand is en ga lekker op een kluitje staan ouwehoeren
Versus
Misschien raak ik wel besmet, ik gooi m'n kinderen af en ben pleite.
En elitair gedrag... Nogmaals, ik zit al vanaf maart thuis. Niet voor mezelf maar zogenaamd voor de samenleving. Zou daar ook weleens wat voor terug willen zien.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 12:41 ]
Het is zoals LZ hierboven aangeeft een strijd tussen de mensen die de regels naleven vs de mensen die zeggen “ t is maar een griepje”. Die laatste mensen zeggen vaak ook “ als ik het krijg, dan krijg ik het” of “ ik laat m’n leven niet beïnvloeden door een kut griepje”.
Het ergste vind ik in de supermarkt met mensen die de 1,5 regel in de rij niet aanhouden en je maar aandrukken dat je door moet lopen etc. Dat je zelf goed weg bent gekomen van Corona of het niet boeit, good for you, maar er zijn mensen die om hun familie en medemens geven.
Waar ik het meest van geschrokken ben is dat er zoveel naïeve Nederlanders zijn die geloven in illuminatie, Bill Gates met z’n chips die ons wilt volgen etc. De hoeveelheid mensen die hierin geloven vind ik gewoon gevaarlijk. Zulke mensen zijn oprecht een gevaar en die hebben nog stemrecht ook. Mede door Facebook groepen kun je zien hoeveel mensen hieraan meedoen en die mensen gaan samen vormen, zijn één.
Zonder die Facebook groepen, had je niet zoveel demonstraties gehad denk ik, want mensen weten niet wie er nog meer geloven in die bedenkingen over het virus als je geen hotspot hebt waar je met elkaar over een mening samen komt. Ze zouden alles op social media moeten filteren omtrent COVID. Alleen het RIVM en de regering zouden met nieuws naar buiten mogen komen vind ik. Kranten koppen met sensatie worden door duizenden tegelijk gedeeld waardoor er weer een discussie ontstaat. Dat creëert sensatie. We doen het allemaal zelf.
Het ergste vind ik in de supermarkt met mensen die de 1,5 regel in de rij niet aanhouden en je maar aandrukken dat je door moet lopen etc. Dat je zelf goed weg bent gekomen van Corona of het niet boeit, good for you, maar er zijn mensen die om hun familie en medemens geven.
Waar ik het meest van geschrokken ben is dat er zoveel naïeve Nederlanders zijn die geloven in illuminatie, Bill Gates met z’n chips die ons wilt volgen etc. De hoeveelheid mensen die hierin geloven vind ik gewoon gevaarlijk. Zulke mensen zijn oprecht een gevaar en die hebben nog stemrecht ook. Mede door Facebook groepen kun je zien hoeveel mensen hieraan meedoen en die mensen gaan samen vormen, zijn één.
Zonder die Facebook groepen, had je niet zoveel demonstraties gehad denk ik, want mensen weten niet wie er nog meer geloven in die bedenkingen over het virus als je geen hotspot hebt waar je met elkaar over een mening samen komt. Ze zouden alles op social media moeten filteren omtrent COVID. Alleen het RIVM en de regering zouden met nieuws naar buiten mogen komen vind ik. Kranten koppen met sensatie worden door duizenden tegelijk gedeeld waardoor er weer een discussie ontstaat. Dat creëert sensatie. We doen het allemaal zelf.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De staat bepaald wat je mag lezen in de media en op internet en wat je moet denken. Er zijn wel een paar landen op aarde die voldoen aan je wensen. Ik hoop dan voor je dat jouw denkbeelden ook allemaal passen in die landen, want anders mag je op kamp gaan om onderwezen te worden in de fouten van je denken.Agent47 schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:50:
Zulke mensen zijn oprecht een gevaar en die hebben nog stemrecht ook.
[...]
Ze zouden alles op social media moeten filteren omtrent COVID. Alleen het RIVM en de regering zouden met nieuws naar buiten mogen komen vind ik. Kranten koppen met sensatie worden door duizenden tegelijk gedeeld waardoor er weer een discussie ontstaat. Dat creëert sensatie. We doen het allemaal zelf.
Er gebeuren recentelijk al ongemakkelijke dingen, zie de onthullingen rondom het LIMC project van de Landmacht waarbij militairen social media onderzochten en probeerden te beïnvloeden. Dit voorval is ook bijzonder op zijn minst.
Het filteren van content door platformen als Facebook en Youtube is best griezelig. Vandaag kunnen we het er mee eens zijn omdat ze een onderwerp aanpakken waar we tegen zijn, maar ze kunnen morgen zomaar besluiten andere content te verwijderen omdat het ze niet aan staat. Overigens passen ze niet hun algoritmes aan die ervoor zorgen dat mensen steeds eenzijdigere content voorgeschoteld krijgen.
Het blijft opvallend hoeveel gezinsuitjes naar de tuincentra e.d. er nog steeds zijn. Ik vind het te makkelijk om het bezoek an sich direct af te doen als onnodig, maar de fuck... kom alleen. Dat is nog steeds de regel...
@LZ86 heftig artikel, helaas conform wat mij er van bekend is.
@LZ86 heftig artikel, helaas conform wat mij er van bekend is.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@Agent47 Hoewel deels eens ga je met het filteren van media wel richting een maatschappij zoals China. Denk niet dat we die kant op moeten willen. De Facebook-ers schreeuwen hard maar volgen uiteindelijk wel weer (simpel klapvolk). Wel moet je oppassen met het volk wat deze demonstraties opzet!
Default blanke hetero
De gemiddelde wappie bind wel in zodra er een bekende, zichzelf of familielid ernstig ziek in het ziekenhuis belandt door Covid. Die volgen inderdaad uiteindelijk wel.Ebayzo schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:52:
@Agent47 Hoewel deels eens ga je met het filteren van media wel richting een maatschappij zoals China. Denk niet dat we die kant op moeten willen. De Facebook-ers schreeuwen hard maar volgen uiteindelijk wel weer (simpel klapvolk). Wel moet je oppassen met het volk wat deze demonstraties opzet!
Zelfs Trump roept nu dat het vaccin de redding is. En dat is toch wel uberwappie #1
Maar die social media algoritmes zijn gewoon bloedlink en daar mag best tegen opgetreden worden (hard) Heeft niets meer met media te maken zoals China die onderdrukt.
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 22-11-2020 13:59 ]
Positief getest: 5407
Totaal: 484648 (+5388 ivm -19 corr.)
Opgenomen*: 170
Huidig*: 1393 (+41)
Opgenomen op IC*: 26
Huidig*: 540 (-10)
* LCPS cijfers - lcps.nu
Overleden: 21
Totaal: 8891
* LCPS cijfers - lcps.nu
Ziet er niet heel erg positief uit.Signs schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:18:
* LCPS cijfers - lcps.nu
@MikeyMan , hoe embed je hier tweets?
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 22 november 2020
* LCPS cijfers - https://t.co/7ScIqmUuJ5
Totaal: 8891 pic.twitter.com/xWhWVpglWM
Zo dus
[.embed][/embed] @zacht
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
600 minder dan dan gisteren opnames fluctueren altijd wat. Dat vind ik niet heel zorgelijk.zacht schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:23:
[...]
Ziet er niet heel erg positief uit.
[ Voor 35% gewijzigd door TrailBlazer op 22-11-2020 14:29 . Reden: Fout gelezen. ]
@TrailBlazer andersom. Meer instroom op verpleegafdeling. Lagere bezetting op IC. 
@zacht te laat, @vuurtjih was sneller.
Embedden had van mij ook automatisch gemogen.
@zacht te laat, @vuurtjih was sneller.
Embedden had van mij ook automatisch gemogen.
[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2020 14:29 ]
Ben wel benieuwd naar de cijfers van @breew. Deze dagcijfers zeggen te weinig over de echte trend.
De dagcijfers van deze week gaan alle kanten op door die storing die er was deze week. Irritant.
Helaas wel + in de ziekenhuizen.
Helaas wel + in de ziekenhuizen.
De trend lijkt meer naar een stabiel plateau te gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YwjxmRdNplILdGNbfeNimpcF.png?f=user_large)
Standaard zondag wanneer veel minder mensen ontslagen gemeld worden uit het ziekenhuis.zacht schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:23:
[...]
Ziet er niet heel erg positief uit.
Instroom van 170 is relatief laag in vergelijking met vorige dagen dacht ik.
PSN
Nouja, het blijft een +41. Dus hoger dan de uitstroom eigenlijk.YakuzA schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:41:
[...]
Standaard zondag wanneer veel minder mensen ontslagen gemeld worden uit het ziekenhuis.
Instroom van 170 is relatief laag in vergelijking met vorige dagen dacht ik.
Maurice lijkt een nieuw project te hebben:
Het jaar 2021 zal wereldwijd volledig in het licht staan van vaccinatie. In de komende tijd ga ik u van informatie, van gereedschap voorzien, om zo beter uw eigen afwegingsproces te kunnen maken m.b.t. vaccinatie. Dit is de start:https://t.co/L8vUPs8GWS pic.twitter.com/k6oMuvQomH
— Maurice de Hond (@mauricedehond) 21 november 2020
Ja klopt, maar denk/hoop dat dat de wekelijkse zaagtand is:MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:44:
[...]
Nouja, het blijft een +41. Dus hoger dan de uitstroom eigenlijk.
[Twitter]
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
Ik hoop dat Maurice een beetje zijn fanclub kan aanspreken en ze wat wetenschappelijks over vaccinaties kan bijbrengen.
PSN
Stabiel is goed, dan weet je dat dit de vorm van samenleving is die we langere tijd vast moeten houden.mesa57 schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:39:
De trend lijkt meer naar een stabiel plateau te gaan.
[Afbeelding]
Die +41 was idd mijn zorg.MikeyMan schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:44:
[...]
Nouja, het blijft een +41. Dus hoger dan de uitstroom eigenlijk.
[Twitter]
Maurice begint een leuk open-deuren-verhaal, en eindigt met een Mauriciaanse 'maar ja, die overheidsplannen, daar moeten we het toch nog even hebben. Morgen verder. Doneer even'. Love it. Netflix heb ik uitgespeeld. Maurice, Steven Kazan en zijn Jamie, en Twitter. Zo kom ik de tijd wel door. Hoef ik niet eens naar Facebook.
Jep, maar volgens mij kon je het ook al zien na de herfstvakantie, hoewel ook die data door de andere maatregelen vertroebeld is. Het wordt de eerste keer kerst met corona dus in welke mate dat inderdaad het geval is zal moeilijk te meten zijn.Laguna schreef op zondag 22 november 2020 @ 11:45:
@Mfpower dat zou je dan na de kerstvakantie in principe moeten terugzien in de cijfers, vooropgesteld dat de feestdagen dat effect niet teniet doen.
Goed voor de zorg ja, maar het huidige plateau handhaven is voor velen moeilijk op te brengen. Ik had graag gewild dat ze eerder veel strenger geweest waren icm maatregelen op scholen; dan hadden we nu op een nog lager niveau gezeten en hadden er misschien wat versoepelingen ingezeten voor mensen die 18+ zijn. Ik moet m'n uiterste best doen om niet depressief te raken van hoe mijn sociale leven en (met name) werk er nu uitzien. Dus nee, liever op zoek naar een ander optimum.jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:58:
[...]
Stabiel is goed, dan weet je dat dit de vorm van samenleving is die we langere tijd vast moeten houden.
Stabiel op deze waardes is dansen op de vulkaan een stapje teveel naar links en je zit weet op veel te hoge opnames.jadjong schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:58:
[...]
Stabiel is goed, dan weet je dat dit de vorm van samenleving is die we langere tijd vast moeten houden.
Het is in zoverre een punt dat jouw vraag was, "Hoe had je dit dan willen regelen?" Als het dragen van een mondkapje geen praktische invloed op de geloofsbelijdenis heeft, dan is het antwoord op jouw vraag om gebedshuizen geen uitzonderingspositie te geven.klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:42:
[...]
Praktisch gezien niet, lijkt me. Er zijn ook zat kerken waar ze gedragen worden. Maar dat is niet het punt toch?
https://www.omroepbrabant...r-niet-eerste-overtreding
Kijk, hierom mag er dus niets. Door lui zoals dit! Laat Maurice maar eens onderzoeken er verband is tussen het IQ van deze lui en domme dingen doen, dan doet ie nog eens iets nuttigs
Kijk, hierom mag er dus niets. Door lui zoals dit! Laat Maurice maar eens onderzoeken er verband is tussen het IQ van deze lui en domme dingen doen, dan doet ie nog eens iets nuttigs
En hopelijk ook de laatsteMfpower schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:09:
[...]
Het wordt de eerste keer kerst met corona dus in welke mate dat inderdaad het geval is zal moeilijk te meten zijn.
Tilburg van dat willem II feestje dus. Ook niet de 1e keer dat dit gebeurt met een kroeg daar. Die burgemeester heb je helemaal niks aan. Die kroeg had gewoon per direct de zwaarste sanctie moeten krijgen. Niet denken over vervolgstappen maar gewoon doen.LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:43:
Heb je ook ‘bewijs’ voor dit soort verbanden? Dat dit superspreaders zijn, want daar int je naar. Naar mijn gevoel zijn dit vooral excessen die wellicht niet veel doen op zo’n besmettingsdaal, daar waar scholen dat wellicht wel zijn.LZ86 schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:43:
Ze krijgen ook geen uitzonderingspositie, die hebben ze al. Ik heb eerder deze week aangegeven hoe je dat zou kunnen aanpakken en dat dat niet gebeurd is. Dus dan is mijn vraag: hoe had je het nu willen realiseren?autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:25:
[...]
Het is in zoverre een punt dat jouw vraag was, "Hoe had je dit dan willen regelen?" Als het dragen van een mondkapje geen praktische invloed op de geloofsbelijdenis heeft, dan is het antwoord op jouw vraag om gebedshuizen geen uitzonderingspositie te geven.
Hij wil.
Door ze die uitzonderingspositie af te nemen?klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:59:
[...]
Ze krijgen ook geen uitzonderingspositie, die hebben ze al. Ik heb eerder deze week aangegeven hoe je dat zou kunnen aanpakken en dat dat niet gebeurd is. Dus dan is mijn vraag: hoe had je het nu willen realiseren?
Eventjes een grondwetswijziging doorvoeren? Ik denk dat we toch eerder van Corona af zijn dan dat we dat geregeld hebben.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:00:
[...]
Door ze die uitzonderingspositie af te nemen?
Hij wil.
Aangezien we hebben vastgesteld dat mondkapjes geen belemmering zijn voor geloofsbelijdenis, en dus de vrijheid van godsdienst niet in het geding is, zie ik niet in waarom daar een grondwetswijziging voor nodig is.klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:01:
[...]
Eventjes een grondwetswijziging doorvoeren? Ik denk dat we toch eerder van Corona af zijn dan dat we dat geregeld hebben.
En als je het omdraait: Zowel Kerstmis als Carnaval zijn, net zoals het offerfeest, religeuze feesten. Als je gaat zeggen dat de corona-maatregelen niet gelden op religieuze aangelegenheden vanwege vrijheid op geloofsbelijdenis, dan schep je daarmee ook een wettelijk precedent voor mensen om ongestraft kerst en carnaval te gaan vieren.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:04:
[...]
Aangezien we hebben vastgesteld dat mondkapjes geen belemmering zijn voor geloofsbelijdenis, en dus de vrijheid van godsdienst niet in het geding is, zie ik niet in waarom daar een grondwetswijziging voor nodig is.
Dat is dus gewoon kiezen of delen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Als mondkapjes in strijd zijn met art. 10 en 11 van de grondwet en we een wet hebben aangenomen om die beperking toch op te leggen, hoe zijn mondkapjes dan niet in strijd met art. 6? Als je art.6 in lijn wilt brengen met b.v. art. 10 en 11 dan is daarvoor een grondwetswijziging nodig.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:04:
[...]
Aangezien we hebben vastgesteld dat mondkapjes geen belemmering zijn voor geloofsbelijdenis, en dus de vrijheid van godsdienst niet in het geding is, zie ik niet in waarom daar een grondwetswijziging voor nodig is.
Hij wil.
Als je carnaval of kerst thuis viert dan moet je het ook aardig bont maken wil je de politie op bezoek krijgen.Stoney3K schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:07:
[...]
En als je het omdraait: Zowel Kerstmis als Carnaval zijn, net zoals het offerfeest, religeuze feesten. Als je gaat zeggen dat de corona-maatregelen niet gelden op religieuze aangelegenheden vanwege vrijheid op geloofsbelijdenis, dan schep je daarmee ook een wettelijk precedent voor mensen om ongestraft kerst en carnaval te gaan vieren.
Dat is dus gewoon kiezen of delen.
Hij wil.
Versoepelingen zorgen voor stijgingen, dus dat wordt hem niet. Dat die stijging minder acuut problemen geeft bij <100 besmettingen per dag werkt enkel tijdelijk in je voordeel.Mfpower schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:09:
Goed voor de zorg ja, maar het huidige plateau handhaven is voor velen moeilijk op te brengen. Ik had graag gewild dat ze eerder veel strenger geweest waren icm maatregelen op scholen; dan hadden we nu op een nog lager niveau gezeten en hadden er misschien wat versoepelingen ingezeten voor mensen die 18+ zijn. Ik moet m'n uiterste best doen om niet depressief te raken van hoe mijn sociale leven en (met name) werk er nu uitzien. Dus nee, liever op zoek naar een ander optimum.
Dat kan je oplossen door eenmalig nog een flinke stap terug te doen en dan terug te gaan naar hoe we nu leven.TrailBlazer schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:11:
[...]
Stabiel op deze waardes is dansen op de vulkaan een stapje teveel naar links en je zit weet op veel te hoge opnames.
Artikel 6 zegt:klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:11:
[...]
Als mondkapjes in strijd zijn met art. 10 en 11 van de grondwet en we een wet hebben aangenomen om die beperking toch op te leggen, hoe zijn mondkapjes dan niet in strijd met art. 6? Als je art.6 in lijn wilt brengen met b.v. art. 10 en 11 dan is daarvoor een grondwetswijziging nodig.
Aangezien men met een mondkapje op nog steeds zijn godsdienst vrij kan belijden (daar waren we het over eens), is m.i. een mondkapje niet in strijd met dit artikel. Zeker niet vanwege het behoud dat in dit artikel wordt gemaakt (oftewel, je moet je wel aan de wet houden).Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Je kunt met een mondkapje op toch ook prima boodschappen doen? Toch is er een wet nodig om dat te verplichten. Het gaat dan ook niet om wat jij of ik praktisch een belemmering vinden, maar om het feit dat ons van overheidswege iets wordt opgelegd. Daarin zit hem de crux.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:16:
[...]
Artikel 6 zegt:
[...]
Aangezien men met een mondkapje op nog steeds zijn godsdienst vrij kan belijden (daar waren we het over eens), is m.i. een mondkapje niet in strijd met dit artikel. Zeker niet vanwege het behoud dat in dit artikel wordt gemaakt (oftewel, je moet je wel aan de wet houden).
En voor wat betreft dat houden aan de wet: het probleem is juist dat het niet in de wet staat dat je een mondkapje op moet.
Hij wil.
Ik verwacht eerder een hippe web questionaire waar voor iedereen die niet oud, ziek, zwak en misselijk is wordt aangeraden om vooral "kritisch" te zijn en blijven (niet expliciet afraden, want dat zal hij wel niet durven, maar genoeg suggereren om toch weer vervelend te zijn).YakuzA schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:54:
Ik hoop dat Maurice een beetje zijn fanclub kan aanspreken en ze wat wetenschappelijks over vaccinaties kan bijbrengen.
Die indruk krijg ik ook sterk. Hij waarschuwt in zijn open-deuren-aftrap-artikel wel over 'uit angst voor Corona domme dingen doen', maar heeft het niet over de angst voor het vaccin...gekkie schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:25:
[...]
Ik verwacht eerder een hippe web questionaire waar voor iedereen die niet oud, ziek, zwak en misselijk is wordt aangeraden om vooral "kritisch" te zijn en blijven (niet expliciet afraden, want dat zal hij wel niet durven, maar genoeg suggereren om toch weer vervelend te zijn).
Hij wil.
V.w.b. dat laatste: wel in de coronawet, daar ging het nou juist om.klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:18:
[...]
Je kunt met een mondkapje op toch ook prima boodschappen doen? Toch is er een wet nodig om dat te verplichten. Het gaat dan ook niet om wat jij of ik praktisch een belemmering vinden, maar om het feit dat ons van overheidswege iets wordt opgelegd. Daarin zit hem de crux.
En voor wat betreft dat houden aan de wet: het probleem is juist dat het niet in de wet staat dat je een mondkapje op moet.
Het verschil tussen artikel 6 en artikels 10 en 11 is dat het bij die laatste fysieke belemmeringen betreft die je worden 'opgedrongen' door de staat waar je ook fysiek last van hebt. Aangezien geloof niet fysiek maar uitsluitend geestelijk beleden wordt heeft dat er dus niets mee te maken.
De vraag is eigenlijk: wat is het verschil tussen boodschappen doen en een kerkdienst bijwonen? Dat laatste kun je ook prima doen met een mondkapje (dus artikel 6 komt niet om de hoek kijken), en een kerk is net zo'n publieke binnenruimte als een supermarkt. Waar zit het verschil?
Als het zo makkelijk was, dan hadden ze het toch allang gedaan?autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:16:
Aangezien men met een mondkapje op nog steeds zijn godsdienst vrij kan belijden (daar waren we het over eens), is m.i. een mondkapje niet in strijd met dit artikel. Zeker niet vanwege het behoud dat in dit artikel wordt gemaakt (oftewel, je moet je wel aan de wet houden).
Het mondkapje in de supermarkt is ook in twee weken van een advies naar het voornemen van een plicht gegaan na genoeg stemmingmakerij in de publieke opinie. Na die grote kerkdiensten in Staphorst had dan ook prima die morele verontwaardiging gebruikt kunnen worden om daar het mondkapje op te leggen. En toch is dat niet gebeurt. Dan vermoed ik omdat het juridisch te moeilijk ligt, nog los van het feit dat partijen als SGP, CU en delen van het CDA mogelijk protest aantekenen.
Juist dat laatste, waarvan twee van die partijen ook in de regering zitten, is het probleem.CMD-Snake schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:29:
[...]
Als het zo makkelijk was, dan hadden ze het toch allang gedaan?
Het mondkapje in de supermarkt is ook in twee weken van een advies naar het voornemen van een plicht gegaan na genoeg stemmingmakerij in de publieke opinie. Na die grote kerkdiensten in Staphorst had dan ook prima die morele verontwaardiging gebruikt kunnen worden om daar het mondkapje op te leggen. En toch is dat niet gebeurt. Dan vermoed ik omdat het juridisch te moeilijk ligt, nog los van het feit dat partijen als SGP, CU en delen van het CDA mogelijk protest aantekenen.
Het verschil zit hem niet in de ruimte an sich, het verschil zit in de grondwet. Ik leg het nog 1x uit.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:27:
[...]
V.w.b. dat laatste: wel in de coronawet, daar ging het nou juist om.
Het verschil tussen artikel 6 en artikels 10 en 11 is dat het bij die laatste fysieke belemmeringen betreft die je worden 'opgedrongen' door de staat waar je ook fysiek last van hebt. Aangezien geloof niet fysiek maar uitsluitend geestelijk beleden wordt.
De vraag is eigenlijk: wat is het verschil tussen boodschappen doen en een kerkdienst bijwonen? Dat laatste kun je ook prima doen met een mondkapje (dus artikel 6 komt niet om de hoek kijken), en een kerk is net zo'n publieke binnenruimte als een supermarkt. Waar zit het verschil?
De mondkapjesplicht is geregeld in een ministeriële regeling op basis van de Coronawet als raamwet. Dat is volgens de formulering van art. 10 en 11 voldoende grond om deze artikelen van de grondwet te beperken. De formulering van art.6 lid 1 is echter zodanig dat deze alleen rechtstreeks met een bepaling uit een wet kan worden beperkt. En aangezien dat niet gebeurd is met het opstellen van de Coronawet kun je dat nu niet meer regelen met een ministeriële regeling.
Voor de goede orde: ze hadden wat mij betreft een bepaling op mogen nemen in de Coronawet dat voor kerkgebouwen e.d. dezelfde eisen in het kader van de volksgezondheid gelden als voor andere gebouwen. Maar aangezien dat niet gebeurd is staan we nu voor een voldongen feit.
Hij wil.
Ik denk dat het complexer ligt dan alleen dat. De politie kan ook niet zomaar binnentreden in een gebedshuis. Indien ze dit willen is er een redelijke kans op georganiseerd protest vanuit de Tweede Kamer.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:31:
Juist dat laatste, waarvan twee van die partijen ook in de regering zitten, is het probleem.
Als ik zie dat Rutte geen antwoord heeft op de vraag over de uitzondering, dan lijkt het me dat een voorstel om dit wel te regelen nooit serieus op tafel heeft gelegen. Of dat is vanwege een inschatting t.a.v. de haalbaarheid of omdat het vanwege de beperkte impact van de paar dwarsliggende kerken geen prioriteit had zullen we ws nooit te weten komen.autje schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:31:
[...]
Juist dat laatste, waarvan twee van die partijen ook in de regering zitten, is het probleem.
Hij wil.
Inmiddels heeft Rutte het uitgezocht: „Het heeft te maken met de grondwet. Kerken zijn geen openbare ruimtes zoals winkels en overheidsgebouwen. Daarom wordt in kerken niet gehandhaafd.”klaaas schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:52:
[...]
Als ik zie dat Rutte geen antwoord heeft op de vraag over de uitzondering, dan lijkt het me dat een voorstel om dit wel te regelen nooit serieus op tafel heeft gelegen. Of dat is vanwege een inschatting t.a.v. de haalbaarheid of omdat het vanwege de beperkte impact van de paar dwarsliggende kerken geen prioriteit had zullen we ws nooit te weten komen.
Ik lees dat echter nergens terug in de grondwet.
Je zou het dus alleen op artikel 6 kunnen gooien, omdat een mondkapje je zou beletten je geloof vrij te belijden (al vind ik dat zelf niet geloofwaardig).
Als een kerk niet als 'openbare ruimte' wordt beschouwd dan is een winkel dat om dezelfde reden ook niet. Een eigenaar van een winkel kan immers ook zijn deur op elk moment dicht gooien.Laguna schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:07:
[...]
Inmiddels heeft Rutte het uitgezocht: „Het heeft te maken met de grondwet. Kerken zijn geen openbare ruimtes zoals winkels en overheidsgebouwen. Daarom wordt in kerken niet gehandhaafd.”
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik vraag me af sinds wanneer winkels openbare ruimtes zijn.. volgens mij zijn dat altijd nog privéruimtes die zijn opengesteld.Laguna schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:07:
[...]
Inmiddels heeft Rutte het uitgezocht: „Het heeft te maken met de grondwet. Kerken zijn geen openbare ruimtes zoals winkels en overheidsgebouwen. Daarom wordt in kerken niet gehandhaafd.”
Ik lees dat echter nergens terug in de grondwet.
Je zou het dus alleen op artikel 6 kunnen gooien, omdat een mondkapje je zou beletten je geloof vrij te belijden (al vind ik dat zelf niet geloofwaardig).
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Volgens mij mag een winkelier zelf kiezen of je je toegang geeft. Is niks openbaars aan.Stoney3K schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:17:
[...]
Als een kerk niet als 'openbare ruimte' wordt beschouwd dan is een winkel dat om dezelfde reden ook niet. Een eigenaar van een winkel kan immers ook zijn deur op elk moment dicht gooien.
Dat, en permanent afgeschaalde en overbelaste zorg. Niet OK.TrailBlazer schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:11:
Stabiel op deze waardes is dansen op de vulkaan een stapje teveel naar links en je zit weet op veel te hoge opnames.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins