klaaas schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:16:
Zoals gezegd moet je de discussie dan breder trekken en ook de vraag stellen of er daadwerkelijk ongelijkheid is, of de bescherming van art.6 (nog) nodig of relevant is, of dat art. ook niet-religieuzen beschermd etc. Allemaal prima wat mij betreft maar inhoudelijk niet echt Corona-gerelateerd.
Artikel 6 beschermt levensovertuigingen. Dat hoeft dus niet noodzakelijkerwijs een religie te zijn, dit staat in de eerste alinea beschreven:
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
De tweede alinea is het handvat waarmee dit artikel ingeperkt kan worden.
Het is goed mogelijk dus om ook gebedshuizen te dwingen zodat ze net als een café een prent van 4000 euro krijgen bij overtredingen.
klaaas schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:24:
Met het CDA en de CU in de regering lijkt me het ook redelijk kansloos om beperkingen t.a.v. de godsdienstvrijheid in de Coronawet op te willen nemen. Ik vermoed dat gezien de beperkte impact de andere partijen die strijd niet eens zijn aangegaan.
Correct. Een ministeriële regeling om kerken beperkingen op te leggen zal bij partijen als SGP, CU en CDA potentieel weerstand opwekken. Twee daarvan zijn een coalitie partner en de overige is vaak nodig voor steun in de Tweede en Eerste Kamer. Gelovig Nederland kan dan in het harnas gejaagd worden tegen de coronamaatregelen. Artikelen 10 en 11 zijn breder en er is minder kans op georganiseerde weerstand.
Daarbij is het volgens mij niet evident dat die andere 2 artikelen daadwerkelijk beperkt worden. Van een vaccinatieplicht is zeker geen sprake en in hoeverre beperkingen in de persoonlijke levenssfeer de grondwet beperken is volgens mij ook de vraag.
De mondkapjesplicht schend zowel artikel 10 en 11 zonder coronaspoedwet.
Hier een uitgebreidere beschrijving van het waarom, let wel dat je NRC lid moet zijn voor deze.
Zie hier dezelfde argumentatie, alleen de nog gericht op de situatie destijds in Rotterdam en Amsterdam.
De crux van de zaak is dat de overheid jou en mij oplegt dat wij een mondkapje moeten dragen dan krijgen we een kledingvoorschrift opgelegd in feite. Dat kan niet volgens artikel 10. Artikel 11 wordt er dan ook soms bijgehaald, daarin zit een stukje zelfbeschikking en dat je niet gedwongen kan worden om jezelf te beschermen tegen ziekte. Bot gezegd, jij bepaald over je eigen gezondheid en niet de overheid.