stijnec1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:28:
ik constateer in dit topic dat velen nog maar 1 onderwerp belangrijk vinden: corona, en alle doden en zieken die hier door getroffen worden. Vreselijk inderdaad voor betrokkenen, maar hierbij even wat feiten.
Tot nu toe zijn 16.772 mensen met corona opgenomen geweest in het ziekenhuis, en 8698 mensen zijn overleden. Dit zijn de officiële cijfers van gisteren. 461612 mensen zijn positief getest.
Op 17,3 miljoen mensen betekent dit dat:
0,09% van de bevolking is vanwege corona opgenomen in het ziekenhuis
0,05% is aan/met corona overleden (waarvan het merendeel 80+)
2,6% van de bevolking heeft een positieve test gedaan
Nu nogmaals, voordat er weer allerlei emotionele reacties worden geplaatst: dit is verschrikkelijk voor betrokkenen, maar niet meer of minder dan andere ernstige of dodelijke ziektes. Je zult mij ook niet horen zeggen dat corona een griep is, maar wel dat het profiel van ernstig zieken en overledenen overeen komt met het profiel van mensen zie ernstig ziek worden van of overlijden aan griep. Ja, ook jongere mensen (zeker indien kwetsbaar) kunnen ernstig last hebben van griep, en er zelfs aan overlijden, dat gebeurt helaas ook jaarlijks.
Mijn punt is de aandacht die er momenteel is voor corona niet in verhouding staat tot het werkelijke probleem, en dat zie je ook terug in het gedrag van mensen. Laten we zeggen dat iedere persoon 1500 andere mensen persoonlijk kent, dat zou betekenen dat 3.8 miljoen mensen iemand persoonlijk kennen die ofwel in het ziekenhuis heeft gelegen, ofwel overleden is aan corona. In de praktijk zal dit minder zijn, gezien het aantal mensen uit dezelfde familie is getroffen, en overlapping tussen de zkh opnames en overlijdens. 13,5 miljoen Nederlanders kent dus niemand persoonlijk die door corona in het ziekenhuis is gekomen of eraan overleden is. Voor al deze mensen is het een ver van hun bed show, ze zien het nieuws, ze zien mensen in hun omgeving die weliswaar positief testen maar over het algemeen een week later weer vrolijk rondlopen, en gedragen zich ook naar wat ze zien in hun omgeving. Natuurlijk moeten we waken voor overbelasting van de zorg, maar als ik sommige reacties in dit topic lees lijkt het alsof corona het grootste gevaar ter wereld is, terwijl de cijfers duidelijk laten zien dat dit niet zo is.
En natuurlijk begrijp ik dat je voorzichtig bent als je in een risico groep valt, maar hoe lang denken wij met z'n allen deze manier van leven nog vol te houden, waarin er geen enkel perspectief is op dingen die het leven voor veel mensen de moeite waard maken?
De winter komen we op deze manier nog wel door met z'n allen, maar ik voorspel een enorme kanteling in de publieke opinie mocht in maart/april blijken dat er ook in de zomer geen feesten of festivals gehouden mogen worden, of alleen onder hele strengen voorwaarden. Er zit een grens aan solidariteit, zeker als deze eenzijdig afgedwongen is.
Een welgemeend advies aan allen die hun leven laten beheersen door corona: zet alsjeblieft de tv uit, en ga een lekkere wandeling maken, veel beter voor je fysieke en mentale gesteldheid. Ik ken aardig wat mensen die iedere dag alle nieuwsuitzendingen en talkshows bekijken, en daardoor zo ontzettend bang geworden zijn dat ze het huis niet meer uit durven. Hun eigen risico om ernstig ziek te worden schatten ze een veelvoud hoger is dan dit daadwerkelijk is, en dit komt door het aanhoudende, eenzijdige verhaal in de media.