Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.707 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Ebayzo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:25:
[...]
Maar is vandaag dan incl. de missende tests van gister :?
Vandaag mist ongeveer 1000 positief getestte.
Cijfers gaan altijd over 24 uur: van 10:00 vorige dag tot 10:00 vandaag.
In die tijd is er een verbinding uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nieuwe inzichten?
Drardollan schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:02:
[...]
Mijn reactie was naar jou, omdat ik vind dat jij overdrijft met alle risico's uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:27:
[...]

Vandaag mist ongeveer 1000 positief getestte.
Cijfers gaan altijd over 24 uur: van 10:00 vorige dag tot 10:00 vandaag.
In die tijd is er een verbinding uitgevallen.
De RIVM-cijfers die om 14.15 uur worden gepubliceerd, vallen wat lager uit door een storing. Dat laat de koepel van GGD's weten. Het gaat om circa duizend positieve tests die vandaag niet worden meegeteld. Daardoor kan het aantal positieve tests de komende dagen ook vertekend zijn.
Snap dus niet wat dan het beeld zou vertekenen de komende dagen. Maar goed, we zien het wel weer in de weekrapportage.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:36
eigenlijk zou 't vandaag dus 6.500 5.600 moeten zijn, maar wordt 't komende 2 dagen mogelijk 500 hoger dan wat 't eigenlijk zou moeten zijn, om die 1.000 in te lopen, waardoor 't komende dagen misschien wel 7.000 6.000 wordt?

edit: hoofdrekenen is ook lastig...

[ Voor 13% gewijzigd door rik86 op 18-11-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Ebayzo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:28:
[...]

[...]
Snap dus niet wat dan het beeld zou vertekenen de komende dagen. Maar goed, we zien het wel weer in de weekrapportage.
Morgen komen die ongeveer 1000 erbij, wat eigenlijk vandaag erbij zou moeten zitten.
rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:29:
eigenlijk zou 't vandaag dus 6.500 moeten zijn, maar wordt 't komende 2 dagen mogelijk 500 hoger dan wat 't eigenlijk zou moeten zijn, om die 1.000 in te lopen, waardoor 't komende dagen misschien wel 7.000 wordt?
Nee, vandaag eigenlijk 5600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:23
Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:26:
[...]

De missende tests van gister hadden er vandaag in moeten zitten.
Kun je dan stellen dat die 4628 van vandaag er eigenlijk 1000 minder zijn? Of hoe moet ik het zien? Want ik begrijp er eigenlijk geen zak van :P. Of het cijfer van gisteren was een stuk hoger dan de dag ervoor, of de cijfers blijven voor twee dagen vlak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Sowieso boeien die dagcijfers helemaal niets. Het zijn "meldingen" die ze elke dag geven. Die melding kan ook gaan over iemand die vorige week ziek is geworden.
Zulke plaatjes zijn belangrijker:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EnG9tzYXcAYavyp?format=png&name=4096x4096

edit:
Zou de grafiek rond kerst op en een brede kerstboom lijken ? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 18-11-2020 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
PalingDrone schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:55:
Jij wil iedereen met corona, (ebola, open tbc, kinkhoest, radioactiviteit etc.) gewoon lekker ongestoord binnen laten lopen in ons tamelijk overbevolkte landje?
Naar mijn beste weten worden we voor geen van die aandoeningen getest bij aankomst op Schiphol. En zolang we ook rustig de grens over kunnen met onze auto's blijft er een flink gat zitten, dan je eindigt weer met symboolpolitiek op de luchthaven.
Dit soort dingen zijn een glijdende schaal. Er werd in dit topic al gezegd dat het okay is om vrijheden in te leveren om corona te bestrijden. We moeten dus al ons laten welgevallen dat we verplicht getest worden, waarom dan niet verplicht vaccineren? Mits de vaccins zo effectief zijn zal het een groot effect hebben. Het is een klein stapje van verplicht testen af en gezien de winst kunnen we die schending ook nog vergoelijken op dezelfde manier. Je bent zelf immers ook voor die agressieve vorm van virusbestrijding, dus waarom niet?

Zo zie je dat het heel eenvoudig is om telkens een stapje verder te gaan als je er weer eentje genomen hebt.
autje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:20:
Beetje de Nederlandse landsaard, die vragen bij alles "Waarom?". Op zich is dat een hele goede instelling, maar je moet ook de momenten herkennen waarbij je het niet moet vragen. Dat zie je hier ook in dit draadje.
Een kritische houding siert iedereen onder alle omstandigheden. Zeker als zoals nu de argumenten om iets te doen te wensen overlaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik een bouwplaats op loop moet ik een bouwhelm op, als ik in de auto stap een gordel om en op de motor een valhelm op. Als ik besluit naar Cyprus, Curacao of noem maar op te reizen heb ik een negatieve covid-testuitslag nodig.
Nu wordt Nederland aan dat rijtje toegevoegd. Het verschil is misschien wel dat die helmen en gordels primair in het leven geroepen zijn om mijn eigen leven te beschermen. Zo'n test is dat niet, die is vooral bedoeld om de mensen die ik ga tegen komen te beschermen. Werkt dat 100%? Nee, evenals een valhelm, bouwhelm of gordel is dat niet het geval.
Voor mijn persoonlijke gevoel echter, is het nog belangrijker om wel zo'n negatieve test te overleggen. Ik heb daar dus nog minder moeite mee dan met die andere maatregelen die ik noemde omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ik anderen iets aan doe wat voorkomen had kunnen worden. Niemand dwingt mij naar die landen te reizen, of om auto/motor te rijden of om een bouwplaats op te wandelen, dus qua vrijheden zit het wat mij betreft wel goed.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:33:
[...]

Naar mijn beste weten worden we voor geen van die aandoeningen getest bij aankomst op Schiphol. En zolang we ook rustig de grens over kunnen met onze auto's blijft er een flink gat zitten, dan je eindigt weer met symboolpolitiek op de luchthaven.
Dat hoeft gezien het ziekteverloop en de prevalentie van die ziektes ook niet. Maar je kunt er donder op zeggen dat als van één van die ziektes er miljoenen tegelijk op deze aardkloot rondlopen de maatregelen nog vele malen zwaarder zouden zijn.
[...]

Dit soort dingen zijn een glijdende schaal. Er werd in dit topic al gezegd dat het okay is om vrijheden in te leveren om corona te bestrijden. We moeten dus al ons laten welgevallen dat we verplicht getest worden, waarom dan niet verplicht vaccineren? Mits de vaccins zo effectief zijn zal het een groot effect hebben. Het is een klein stapje van verplicht testen af en gezien de winst kunnen we die schending ook nog vergoelijken op dezelfde manier. Je bent zelf immers ook voor die agressieve vorm van virusbestrijding, dus waarom niet?

Zo zie je dat het heel eenvoudig is om telkens een stapje verder te gaan als je er weer eentje genomen hebt.
Het is ook heel eenvoudig om je aan de maatregelen te houden. Gezien we daar gemiddeld genomen te dom of te eigenwijs blijken te zijn, moet het blijkbaar anders.
[...]

Een kritische houding siert iedereen onder alle omstandigheden. Zeker als zoals nu de argumenten om iets te doen te wensen overlaten.
Er is een dunne lijn tussen kritisch in ignorant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:32:
Sowieso boeien die dagcijfers helemaal niets. Het zijn "meldingen" die ze elke dag geven. Die melding kan ook gaan over iemand die vorige week ziek is geworden.
Zulke plaatjes zijn belangrijker:

[Afbeelding]

edit:
Zou de grafiek rond kerst op en een brede kerstboom lijken ? :)
Valt het jullie ook op dat de maandagen telkens een boost omhoog geven ? (alleen bij stijgende kant)
Zouden veel mensen denken dat ze op maandag ziek zijn geworden ? Of zou de GGD het zo druk hebben gehad dat ze maar steeds maandag hebben ingevuld bij bepaalde gegevens :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:47:
[...]

Valt het jullie ook op dat de maandagen telkens een boost omhoog geven ? (alleen bij stijgende kant)
Zouden veel mensen denken dat ze op maandag ziek zijn geworden ? Of zou de GGD het zo druk hebben gehad dat ze maar steeds maandag hebben ingevuld bij bepaalde gegevens :+ :+
Is op zich niet heel vreemd bij een gemiddelde incubatietijd van ca. een week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:49:
[...]

Is op zich niet heel vreemd bij een gemiddelde incubatietijd van ca. een week
Not sure if serious... maar je bedoelt wellicht omdat veel mensen elkaar ontmoeten in het weekend en dan een week later maandag ziek worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:50:
[...]

Not sure if serious... maar je bedoelt wellicht omdat veel mensen elkaar ontmoeten in het weekend en dan een week later maandag ziek worden ?
Nee, maar als de piek met 'verse' besmettingen op een maandag plaats vindt is de kans best aanwezig dat die nieuw-besmette-mensen vooral rond de maandag een week erna nieuwe besmettingen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Denk eerder het weekend ff afwachten om te testen ofzo?

Begreep dat het in de weekends sowieso rustiger is. Liever in de tijd van de baas natuurlijk. Ook heel Hollands ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:53
[...]

Ik denk voor de hand liggender om op maandag te laten testen, in de baas zijn/haar tijd, niet in je eigen weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:40

codex

Geen OpenAI agent :)

Wat best bizar is, er zijn 54 gemeentes met in totaal 15080 besmettingen sinds september met in totaal nul sterfgevallen. Ik vraag me af of er iets niet goed gaat met de registratie dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
rik86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:55:
[...]

Nee, maar als de piek met 'verse' besmettingen op een maandag plaats vindt is de kans best aanwezig dat die nieuw-besmette-mensen vooral rond de maandag een week erna nieuwe besmettingen veroorzaken.
Ah, natuurlijk... zo had ik het nog niet bekeken. Dat zou best kunnen ja.
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:55:
[...]

Denk eerder het weekend ff afwachten om te testen ofzo?

Begreep dat het in de weekends sowieso rustiger is. Liever in de tijd van de baas natuurlijk. Ook heel Hollands ;)
Dat kan, maar dan geven de meeste dus ook aan dat ze op maandag ziek zijn geworden. Deze grafiek gaat op basis van eerste ziektedag (als niet bekend: labuitslag, als niet bekend: melding ggd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:43
CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:33:

Dit soort dingen zijn een glijdende schaal.
Waarom?
Vrijheden worden nu ook al beperkt hoor, zelfs los van Corona. Ik heb bijvoorbeeld niet de vrijheid om na 22:00 harde muziek te luisteren in mijn appartement omdat ik daarmee overlast veroorzaak voor anderen.

Ondanks deze (en andere) beperkingen zijn we niet afgegleden naar een land waarin geen vrijheden meer bestaan.

Belangrijke hierbij is dat jouw vrijheid om niet getest te worden directe invloed heeft op anderen. Wat vind je dan van de vrijheden van anderen die straks ziek worden omdat iemand de vrijheid claimt om niet getest te worden.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
reemprive schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:57:
Wat best bizar is, er zijn 54 gemeentes met in totaal 15080 besmettingen sinds september met in totaal nul sterfgevallen. Ik vraag me af of er iets niet goed gaat met de registratie dan.
Registratie van doden loopt altijd het verste achter bij RIVM, dit kan dus nog veranderen.
Het kan wel toeval zijn(lijkt me sterk hoor). Op gemeente niveau is niet te zien wat de leeftijden etc. van die besmettingen zijn, dus je weet niet of het grootste deel bv. in groep 0 tot 40 zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 18-11-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
reemprive schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:57:
Gemeenten zonder ziekenhuis, zodat het sterfgeval elders wordt geregistreerd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:23
autje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:31:
[...]

Kun je dan stellen dat die 4628 van vandaag er eigenlijk 1000 minder zijn? Of hoe moet ik het zien? Want ik begrijp er eigenlijk geen zak van :P. Of het cijfer van gisteren was een stuk hoger dan de dag ervoor, of de cijfers blijven voor twee dagen vlak.
Mijn tekst is een beetje onduidelijk.

Maar er is een storing geweest in het melden cijfers van GGD aan RIVM. Dat gebeurde gisteren sinds 10:00 waardoor de cijfers RIVM aan ons vandaag 1000 missen.
Dus je mag de cijfers van vandaag met 1000 ophogen, of wachten totdat het RIVM het zelf gecorrigeerd heeft in de cijfers van komende dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:01:
[...]

Lijkt me sterk, er zijn genoeg gemeentes zonder ziekenhuis waar wel sterfgevallen geregistreerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Ik kom er net achter dat ondanks het aflopen van de 'tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown', zingen in groepsverband niet meer is toegestaan. Is niet genoemd bij de persconferentie en de NOS heeft het ook niet in het overzicht staan, maar het staat wel in de kleine lettertjes op de RIVM-site: https://www.rijksoverheid...ijke-lockdown-gaat-verder

Dit voelt een beetje als vrolijk praten over versoepeling van de maatregelen, en ondertussen een dikke middelvinger opsteken naar alle (ruim een miljoen) mensen in amateurkoren voor wie zingen een belangrijke emotionele uitlaatklep is, die netjes twee weken hebben zitten aftellen tot het weer mag.

Tuurlijk, als het nodig is, dan is het nodig en ik ga ook zeker niet uit protest met mensen afspreken en Robert Longs 'Beschaafde Tango' blèren. Maar dat ze dit niet eens benoemen terwijl het een miljoen mensen aangaat, schiet bij mij even in het verkeerde keelgat.
(ik denk dat ik maar lid ga worden van een kerk :P )

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Nee.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:40

codex

Geen OpenAI agent :)

Señor Sjon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:01:
[...]

Dacht ik eerst ook, maar volgens mij hebben gemeentes als Pekela en Tynaarlo ook geen ziekenhuis :)

Opvallende in het lijstje is wel Groningen, daar is duidelijk de jongere generatie geraakt. Slecht 2 doden op 3764 besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:01:
[...]

Mijn tekst is een beetje onduidelijk.

Maar er is een storing geweest in het melden cijfers van GGD aan RIVM. Dat gebeurde gisteren sinds 10:00 waardoor de cijfers RIVM aan ons vandaag 1000 missen.
Dus je mag de cijfers van vandaag met 1000 ophogen, of wachten totdat het RIVM het zelf gecorrigeerd heeft in de cijfers van komende dagen.
Maar dat zou betekenen dat we er gisteren 4300 (uit mijn hoofd) hadden, en vandaag ineens 5600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
autje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:10:
[...]

Maar dat zou betekenen dat we er gisteren 4300 (uit mijn hoofd) hadden, en vandaag ineens 5600?
Klopt. Vorige week gingen we van dinsdags 4600 naar woensdags 5400, dus in die zin is dat ook niet ondenkbaar.

Rest van de week maar weer verder afwachten hoe het loopt. Maar ben er al met al weinig gerust op dat de daling toch weer zal inzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jovatov op 18-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:43:
[...]

Mijn haren gaan recht overeind staan als ik dit soort dingen lees, het is en blijft aan de persoon om medische (be)handelingen te weigeren. Eigenlijk heb ik er nauwelijks woorden meer voor hoe fout dit is. Kennelijk moeten we elk stukje van onze vrijheid maar inleveren in de hoop het virus iets te verminderen?
Je mag het weigeren, maar dat heeft consequenties. Mijn haren gaan recht overeind staan van juist jouw reactie.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:43:
[...]

Mijn haren gaan recht overeind staan als ik dit soort dingen lees, het is en blijft aan de persoon om medische (be)handelingen te weigeren. Eigenlijk heb ik er nauwelijks woorden meer voor hoe fout dit is. Kennelijk moeten we elk stukje van onze vrijheid maar inleveren in de hoop het virus iets te verminderen?

Tel daar ook nog eens bij op dat een test een momentopname blijft. Je kan prima een negatieve test hebben en twee dagen later is het alsnog prijs. Op die manier is het meer symboolpolitiek, maar ik heb het idee dat symboliek zo langzamerhand belangrijker begint te worden.

[...]

Mensen moeten eens nadenken voor ze zoiets roepen. Zeur niet, accepteer nu maar de gigantische ingrepen en schenden die plaatsvinden. Er mag best eens tegengas komen. De schaal glijdt steeds verder.
Je kan ook niet reizen, je blijft zelf de keuze houden, inclusief het gevolg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:12:
[...]

Klopt. Vorige week gingen we van dinsdags 4600 naar woensdags 5400, dus in die zin is dat ook niet ondenkbaar.

Rest van de week maar weer verder afwachten hoe het loopt. Maar ben er al met al weinig gerust op dat de daling toch weer zal inzetten.
Het kan goed dat we met de huidige set maatregelen op een bepaald niveau gaan hangen. Beetje minder op za-di en wat meer op wo-vr (ik noem maar wat).

Het enige wat daar niet mee rijmt is de R. Als die inderdaad onder de 1 is, en laten we dat voor het gemak aannemen, dan kan er niet anders dan een daling zijn.

Misschien dat het beeld vertekend omdat er nu sneller getest kan worden, de drempel is sinds begin oktober praktisch verdwenen. We moeten ook niet vergeten dat we nooit 100 procent van de besmettingen zullen vinden, een deel van de mensen wordt niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:41
Egocentrix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:05:
Ik kom er net achter dat ondanks het aflopen van de 'tijdelijke verzwaring van de gedeeltelijke lockdown', zingen in groepsverband niet meer is toegestaan. Is niet genoemd bij de persconferentie en de NOS heeft het ook niet in het overzicht staan, maar het staat wel in de kleine lettertjes op de RIVM-site: https://www.rijksoverheid...ijke-lockdown-gaat-verder

Dit voelt een beetje als vrolijk praten over versoepeling van de maatregelen, en ondertussen een dikke middelvinger opsteken naar alle (ruim een miljoen) mensen in amateurkoren voor wie zingen een belangrijke emotionele uitlaatklep is, die netjes twee weken hebben zitten aftellen tot het weer mag.

Tuurlijk, als het nodig is, dan is het nodig en ik ga ook zeker niet uit protest met mensen afspreken en Robert Longs 'Beschaafde Tango' blèren. Maar dat ze dit niet eens benoemen terwijl het een miljoen mensen aangaat, schiet bij mij even in het verkeerde keelgat.
(ik denk dat ik maar lid ga worden van een kerk :P )
Zo heeft iedereen uiteraard wel wat. We krijgen hier in het noorden al maanden dikke middelvingers terwijl er veel minder aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

ThunderNet

Flits!

Apache4u schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:35:
Voor mijn persoonlijke gevoel echter, is het nog belangrijker om wel zo'n negatieve test te overleggen. Ik heb daar dus nog minder moeite mee dan met die andere maatregelen die ik noemde omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat ik anderen iets aan doe wat voorkomen had kunnen worden. Niemand dwingt mij naar die landen te reizen, of om auto/motor te rijden of om een bouwplaats op te wandelen, dus qua vrijheden zit het wat mij betreft wel goed.
Prima, maar zorg dan ook dat die systemen op orde zijn. Als ik rond de kerst naar mijn schoonouders in DE rij, en vervolgens doorrij naar m'n vriendin in SE. Wanneer moet ik waar een test doen, en waar moet ik dat papiertje dan precies inleveren?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
update 2020-11-18
NB: RIVM data is niet compleet geleverd ivm issues GGD

RIVM data landelijk
link naar uitleg data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj3TjY0sar2DKMukrqycy1kkAPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kkfd0IJjTSSpFKL5uuEBNxjn.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zALK0OUh5TGjs8uemHkv3qV1L0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iRBOdDbQaOanQvXgTiNuxgef.png?f=user_large

LCPS bezetting ziekenhuisbedden
link naar uitleg data
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeRIpYmzPOt6eKxm3EpSHOgPm5w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4doLWeSvMDLhP4A4J3tzldIF.png?f=user_large

RIVM kaarten per gemeente en veiligheidsregio
link naar uitleg data
NB: de gebruikte kleurschalen zijn relatief aan de maximale waarde in een kaartlaag!

https://rpubs.com/wimpel/692658
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBX5dQuJ2V9T8Wb8yrAvoE1tjSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M04iFrEKDE0iXFFOjRkNTXnf.png?f=user_large

https://rpubs.com/wimpel/692662
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vno2PJTYAMzIi8SrNnGR0n23K4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFI2Uyxnsq5ExN4iIng0nAPv.png?f=user_large

Urk maar afsteken en een zetje geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwohdFqIf-OoZarLUdrf1VJKRwM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ptpf7H7JmKVYDUQjpZuXqQsV.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:23:
[...]

Het kan goed dat we met de huidige set maatregelen op een bepaald niveau gaan hangen. Beetje minder op za-di en wat meer op wo-vr (ik noem maar wat).

Het enige wat daar niet mee rijmt is de R. Als die inderdaad onder de 1 is, en laten we dat voor het gemak aannemen, dan kan er niet anders dan een daling zijn.

Misschien dat het beeld vertekend omdat er nu sneller getest kan worden, de drempel is sinds begin oktober praktisch verdwenen. We moeten ook niet vergeten dat we nooit 100 procent van de besmettingen zullen vinden, een deel van de mensen wordt niet getest.
Als er nog wat andere factoren meespelen bij het aantal gemeten postieve tests dan zou de daling in ziekenhuisopnames wel even goed door moeten zetten, maar ook deze neigt terug omhoog. Dit grafiekje (via Tijnbroekman) is voor zowel ziekenhuisopnames als besmettingen minder positief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUsvuAEyAv7pUEjMp3uVx8feSBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H49P86lTY1Jl2ieBZ1DRA4Em.jpg?f=user_large

Het gaat hier om wekelijkse gemiddeldes dus de schommeling weekend/week is hier ook uit gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:29:
[...]

Als er nog wat andere factoren meespelen bij het aantal gemeten postieve tests dan zou de daling in ziekenhuisopnames wel even goed door moeten zetten, maar ook deze neigt terug omhoog. Dit grafiekje (via Tijnbroekman) is voor zowel ziekenhuisopnames als besmettingen minder positief:

[Afbeelding]

Het gaat hier om wekelijkse gemiddeldes dus de schommeling weekend/week is hier ook uit gehaald.
Ik ken de grafiek, je ziet wel een verband tussen de 2 lijnen. Het is nog positief, maar het wordt wel negatiever elke dag.

Maar dat klopt, de ziekenhuizen lopen ook niet leeg zoals ik had verwacht. Had niet verwacht dat we nu op 0 zouden zitten, maar met de daling van zeg 11.000 naar 5.000 nu alweer even geleden had ik toch iets minder bezetting verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:23:
[...]

De R zoals die gecommuniceerd wordt loopt 2-3 weken achter. Dus ja, toen was die onder de 1. Wat die nu is weten we pas over ongeveer 2-3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:29:
[...]

[Afbeelding]

Gezien de twee lijnen zou je dan verwachten dat aantal ziekenhuisopnames ook weer richting stijging gaat vanaf... midden volgende week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Egocentrix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:05:
...en ondertussen een dikke middelvinger opsteken...
Ongepast taalgebruik zeg.

Ik snap best dat je het niet fraai vindt dat zo'n veelvoorkomende hobby niet eens genoemd wordt, maar vind je dit nou zelf een goede karakterisering van wat er aan de hand is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

eamelink schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:35:
[...]

Ongepast taalgebruik zeg.

Ik snap best dat je het niet fraai vindt dat zo'n veelvoorkomende hobby niet eens genoemd wordt, maar vind je dit nou zelf een goede karakterisering van wat er aan de hand is?
Nee, je hebt helemaal gelijk, ik liet me even teveel gaan, excuses. Uiteraard snap ik dat als maatregelen nodig zijn, ze nodig zijn en dan zal ik me eraan houden. Nog wel even bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat ik niet over een paar weken weer depressief en chagrijnig zit te zijn, want ik ben er bang voor.

Wat mij in het verkeerde keelgat schoot is dat iets dat zoveel mensen aangaat niet meer aandacht kreeg tijdens de persconferentie en dat vind ik niet chic. Ik snap nu wel een stuk beter hoe de horeca-ondernemers zich voelen nu ze (alweer/nog steeds) voor onbepaalde tijd dicht zijn.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bijzonder, elk stukje vrijheid opgeven om het risico te beperken is bijzonder vergaand om risico’s te verminderen. Mijn inziens ook compleet onwenselijke, zodra de balans zoek is moet je goed nadenken of het doel nog we gehaald wordt.

Zie ook de discussie over economie vs lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Egocentrix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:42:
Wat mij in het verkeerde keelgat schoot is dat iets dat zoveel mensen aangaat niet meer aandacht kreeg tijdens de persconferentie en dat vind ik niet chic. Ik snap nu wel een stuk beter hoe de horeca-ondernemers zich voelen nu ze (alweer/nog steeds) voor onbepaalde tijd dicht zijn.
Eens. Mijn vrouw zingt in een kwartet. Normaliter hebben ze samen anderhalf uur les, in plaats daarvan gaan ze nu na elkaar twintig minuten individueel.

Voor grotere groepen is zelfs dat geen optie :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
autje schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:34:
[...]

Gezien de twee lijnen zou je dan verwachten dat aantal ziekenhuisopnames ook weer richting stijging gaat vanaf... midden volgende week?
het is altijd gevaarlijk om twee lijnen in dezelfde grafiek te zetten, en dan een causaal verbad aan te nemen...
:+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx96q2qNb2Oo2F_VREnRJbVNz9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8DpWLyAcm3HGcbFOBZpAkPTr.png?f=user_large

vooral als één van de grafieken op een heel andere as staat dan de andere...

(al ben ik het met je eens dat positieve testen en ziekenhuisopnames waarschijnlijk meer met elkaar te maken hebben (causaal) dan verdrinkingsdoden met het acteren van Nicholas Cage ;-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Egocentrix schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:42:
[...]

Nee, je hebt helemaal gelijk, ik liet me even teveel gaan, excuses. Uiteraard snap ik dat als maatregelen nodig zijn, ze nodig zijn en dan zal ik me eraan houden. Nog wel even bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat ik niet over een paar weken weer depressief en chagrijnig zit te zijn, want ik ben er bang voor.

Ja en zo zijn er nog 500 groepen, hobbies, sporten of noem maar iets te verzinnen waar dit voor geldt. Wil je dat ze die allemaal de revue laten passeren? Of nog eens uitzonderingen voor gaan bedenken?
Helaas is dit (zingen) in tegenstelling tot veel andere activiteiten er ook nog eens eentje waarbij je lekker de druppeltjes de lucht in jaagt.

Zoals je zegt; mensen raken hun baan kwijt, hebben niks te eten of geen huis meer. Dat zou een beetje perspectief moeten bieden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:05:
[...]

Ja en zo zijn er nog 500 groepen, hobbies, sporten of noem maar iets te verzinnen waar dit voor geldt. Wil je dat ze die allemaal de revue laten passeren? Of nog eens uitzonderingen voor gaan bedenken?
Helaas is dit (zingen) in tegenstelling tot veel andere activiteiten er ook nog eens eentje waarbij je lekker de druppeltjes de lucht in jaagt.

Zoals je zegt; mensen raken hun baan kwijt, hebben niks te eten of geen huis meer. Dat zou een beetje perspectief moeten bieden ;)
Naast jou opmerking snap ik sowieso niet dat je het zelf zou willen nu, dat zingen met een groep.

Het koor van mijn moeder is sinds het begin van de coronacrisis al niet meer voltallig bij elkaar geweest, ze vinden het risico te groot. Volgens mij hebben ze 1x in de zomer iets geprobeerd met een heel klein groepje, buiten. Maar dat was ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:19:
[...]

Naast jou opmerking snap ik sowieso niet dat je het zelf zou willen nu, dat zingen met een groep.

Het koor van mijn moeder is sinds het begin van de coronacrisis al niet meer voltallig bij elkaar geweest, ze vinden het risico te groot. Volgens mij hebben ze 1x in de zomer iets geprobeerd met een heel klein groepje, buiten. Maar dat was ook niks.
Nouja, dat ook... Ik maak me er echt niet zo'n zorgen over voor mezelf. Maar het enige waar ik wel mee gestopt ben is de sportschool. Beetje tussen de hijgende en zwetende viespeuken zitten is nu aan mij niet uitbesteed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:33:
[...]

Ik ken de grafiek, je ziet wel een verband tussen de 2 lijnen. Het is nog positief, maar het wordt wel negatiever elke dag.

Maar dat klopt, de ziekenhuizen lopen ook niet leeg zoals ik had verwacht. Had niet verwacht dat we nu op 0 zouden zitten, maar met de daling van zeg 11.000 naar 5.000 nu alweer even geleden had ik toch iets minder bezetting verwacht.
Er is geen plek in verpleeghuizen, waardoor ziekenhuizen langer vol blijven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Nog één keer terugkomend op het (indirecte) vaccinatieplicht verhaal: wat voor manier zien jullie eigenlijk liever? Er wordt gesproken over het uitsluiten van niet gevaccineerde mensen voor bepaalde gelegenheden zoals een kroeg. Ik vind dat zelf onwenselijk, vooral ook omdat veel mensen zich best willen inenten maar dat gezien hun leeftijd of gezondheid niet eerder kunnen. Dat voelt dan een beetje als burgertje pesten, vind ik.

Zo'n indirecte vaccinatieplicht zou dan vooral moeten helpen bij mensen die zich principieel niet willen inenten, lijkt me. Maar is dat wel de goede oplossing dan? Ik denk dat je mensen juist meer tegen je in het harnas jaagt. Het lijkt me bijvoorbeeld veel beter als een De Jonge of een Gommers op social media deelt hoe zij de prik komen ophalen, zodat je als twijfelaar toch nog overgehaald kan worden om het te doen.

En hierbij wil ik gelijk weigeraars segmenteren in mensen die wel willen, maar twijfelen over de gevaren en de principiële weigeraars, waarbinnen waarschijnlijk ook een groep complotmensen zitten. Die groep gaat, in het scenario waarin prominenten als eerste zo'n vaccin ophalen, zeggen dat zo'n prik een griepprik is en dat het 'ons aangepraat wordt'. Valt niks tegen in te gaan. Ik denk echter dat je oprechte twijfelaars beter kunt bereiken door het hierboven genoemde voorstel dan maar de boel gaan verbieden. Zo krijg je nog dat de nog niet gevaccineerde mensen als melaatsen en tweederangs burgers behandeld worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Soccer98 op 18-11-2020 16:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Soccer98 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:35:
Nog één keer terugkomend op het (indirecte) vaccinatieplicht verhaal: wat voor manier zien jullie eigenlijk liever? Er wordt gesproken over het uitsluiten van niet gevaccineerde mensen voor bepaalde gelegenheden zoals een kroeg. Ik vind dat zelf onwenselijk, vooral ook omdat veel mensen zich best willen inenten maar dat gezien hun leeftijd of gezondheid niet eerder kunnen. Dat voelt dan een beetje als burgertje pesten, vind ik.
Het is veel meer dan onwenselijk, het is een soort Jodenster idee. Daar moeten we ver van wegblijven. En medische gegevens zijn toch echt privé, de bibliotheek mag je helemaal niet vragen of je ingeënt bent. Ik gok dat de Raad van State er gehakt van maakt als het kabinet met zo'n voorstel durft komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Soccer98 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:35:

Zo'n indirecte vaccinatieplicht zou dan vooral moeten helpen bij mensen die zich principieel niet willen inenten, lijkt me. Maar is dat wel de goede oplossing dan? Ik denk dat je mensen juist meer tegen je in het harnas jaagt. Het lijkt me bijvoorbeeld veel beter als een De Jonge of een Gommers op social media deelt hoe zij de prik komen ophalen, zodat je als twijfelaar toch nog overgehaald kan worden om het te doen.

En hierbij wil ik gelijk weigeraars segmenteren in mensen die wel willen, maar twijfelen over de gevaren en de principiële weigeraars, waarbinnen waarschijnlijk ook een groep complotmensen zitten. Die groep gaat, in het scenario waarin prominenten als eerste zo'n vaccin ophalen, zeggen dat zo'n prik een griepprik is en dat het 'ons aangepraat wordt'. Valt niks tegen in te gaan. Ik denk echter dat je oprechte twijfelaars beter kunt bereiken door het hierboven genoemde voorstel dan maar de boel gaan verbieden. Zo krijg je nog dat de nog niet gevaccineerde mensen als melaatsen en tweederangs burgers behandeld worden.
Het uitsluiten van niet gevaccineerde zal denk ik maar tijdelijk zijn, en alleen voor locaties waar veel mensen zijn. Denk aan prof.voetbal, festivals, concerten en andere grote evenementen.
Ik vind het ergens logisch, maar het moet wel echt tijdelijk zijn. Namelijk totdat er een groepsimmuniteit is bereikt, of totdat het virus "helemaal weg" is. Ik zet het tussen haakjes voor degene die gaan roepen het gaat nooit weg ;) Op een gegeven moment zal het gewoon niet meer aangetroffen worden.

Ik denk dus dat het wel nuttig is voor de tussenperiode.

Er moet inderdaad ook een goede campagne komen om mensen aan te sporen zich te laten vaccineren. Gelukkig lijkt het erop dat de risicogroepen wel meer bereid zijn (op basis van huidige onderzoeken) zich te vaccineren. Dat scheelt al heel veel voor de ziekenhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Vrijheid stopt waar de vrijheid van een ander in het gedrang komt.

De keuze om je niet te laten vaccineren is ronduit asociaal. Daarmee voorkom je dat de hele maatschappij weer op stoom gaat komen. Mensen in bepaalde sectoren weer geld kunnen gaan verdienen. Anderen hun hobbies weer op kunnen pakken etc.

Daarom vind ik het best bespreekbaar om er een vorm van dwang op te zetten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27

StM

Ik zie nog het grootste probleem voor de periode dat de helft het al gehad heeft en de andere helft nog niet simpelweg omdat de productiecapaciteit niet groot genoeg is om voor iedereen tegelijk een vaccin te produceren. Dat gaat MINSTENS een jaar duren...

Ga je in de tussentijd de pechvogels die wel willen maar het niet kunnen krijgen maar opsluiten? Of ga je alles houden zoals het is en krijg je een volksopstand onder de gevaccineerden? Want ons kan toch niks meer overkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Je kan ook het bewijs van een negatieve coronatest overhandigen. Die is wel voor iedereen toegankelijk. Althans: dat moet zo zijn begin 2021.

Voor de rest ben ik het eens met @StM. Ik vind dat je mensen die geen vaccin kunnen krijgen op wat voor manier dan ook niet mag straffen ervoor en dat gebeurt straks wel. Ik ben 22, kerngezond en corona vormt voor mij in ieder geval geen gevaar, maar ik mag een jaar wachten op dat vaccin en dus nog een jaar/aanzienlijke tijd dit schijtleven leiden, terwijl mijn ouders (ik woon thuis) bijvoorbeeld wél gevaccineerd zijn en overal welkom zijn. En ik wil dat vaccin wel. Ik vind het nergens op slaan en er zijn gewenstere oplossingen te bedenken dan een veredelde vaccinatieplicht waar ik van hoop dat de Raad van State deze keihard met de grond gelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
StM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:47:
Ik zie nog het grootste probleem voor de periode dat de helft het al gehad heeft en de andere helft nog niet simpelweg omdat de productiecapaciteit niet groot genoeg is om voor iedereen tegelijk een vaccin te produceren. Dat gaat MINSTENS een jaar duren...

Ga je in de tussentijd de pechvogels die wel willen maar het niet kunnen krijgen maar opsluiten? Of ga je alles houden zoals het is en krijg je een volksopstand onder de gevaccineerden? Want ons kan toch niks meer overkomen?
Oh, jij kent de productiecapaciteit van alle vaccins ? :+
Dat het een tijdje gaat duren is logisch, hoelang is nog de vraag. RIVM denkt een jaar, maar die weten het ook nog niet zeker.

Verder denk ik dat je het niet zo heftig moet zien als "opsluiten".
Ze zullen nooit een vaccinatieplicht voor álles doen.
Ik denk zelf aan plekken waar veel mensen komen, maar wellicht heeft de overheid nog andere ideeën.
Of gewoon niet en dan zullen grote evenementen dus ook gewoon niet plaats gaan vinden.
Ik denk dat organisatoren van grote evenementen het graag willen, als het maar door kan gaan.

Voor de rest zullen we nog zeker wel wat maatregelen houden omtrent corona, totdat het sein veilig is gegeven en alles weer "terug naar normaal" gaat.
Je zou natuurlijk wel kleine dingen terug naar normaal kunnen brengen, mits vaccinatie compleet. Voorbeeldjes: een verzorgingshuis is inclusief al het personeel gevaccineerd. Die hoeven dan geen 1,5m of mondkapjes meer te doen. Of: je weet dat je ouders zijn gevaccineerd, dan kan je ze gerust weer knuffelen als je dat wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
StM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:47:

Ik ben ook benieuwd hoe vaak de vaccinatie herhaald moet worden. We lezen nu al dat sommige mensen na zes maanden geen antistoffen meer hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
XWB schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:41:
[...]

Het is veel meer dan onwenselijk, het is een soort Jodenster idee. Daar moeten we ver van wegblijven. En medische gegevens zijn toch echt privé, de bibliotheek mag je helemaal niet vragen of je ingeënt bent. Ik gok dat de Raad van State er gehakt van maakt als het kabinet met zo'n voorstel durft komen.
Ik ben niet zo fan van dergelijke vergelijkingen, maar ik snap enigszins wat je bedoelt. Alleen hadden de Jodensterren wel hele verregaande gevolgen, die wel erger zijn dan een kroeg of festival niet in/opkomen. Maarja, het slaat enigszins aan bij mijn punt over dat je als een soort melaatse wordt behandeld straks als je geen vaccin hebt kunnen fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-10 14:38
Ik wil deze even met jullie delen.
Een beknopte vergelijking van het Pfizer vaccin en het Moderna vaccin.
Lijken natuurlijk veel op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27

StM

Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:55:
[...]

Oh, jij kent de productiecapaciteit van alle vaccins ? :+
Dat het een tijdje gaat duren is logisch, hoelang is nog de vraag. RIVM denkt een jaar, maar die weten het ook nog niet zeker.
Neuh, maar Pfizer gaat volgens mij er van uit dat ze er 1.5 miljard in 2021 kunnen produceren. Dat zijn 750 miljoen mensen die je kan vaccineren. De rest zal denk ik niet heel veel harder op kunnen schalen want dit is al een mega hoeveelheid, al hebben we het voordeel dat er een stuk of 6 redelijk ver in de pijplijn zitten.

Ik zie het iig nog wel minstens een jaartje duren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:55:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe vaak de vaccinatie herhaald moet worden. We lezen nu al dat sommige mensen na zes maanden geen antistoffen meer hebben.
Gelukkig behelst het afweersysteem meer dan alleen maar antistoffen.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 17:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 08:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als maar 30 procent ingeeent is met een 95% effectief vaccin kan je al veel meer vrijgeven. Bij r waarde van 1,4 is dit al voldoende nameijk om het virus uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
StM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:00:
[...]

Neuh, maar Pfizer gaat volgens mij er van uit dat ze er 1.5 miljard in 2021 kunnen produceren. Dat zijn 750 miljoen mensen die je kan vaccineren. De rest zal denk ik niet heel veel harder op kunnen schalen want dit is al een mega hoeveelheid, al hebben we het voordeel dat er een stuk of 6 redelijk ver in de pijplijn zitten.

Ik zie het iig nog wel minstens een jaartje duren :)
Pfizer en Moderna zullen er in het begin volgens mij wat minder zijn.
Het Oxford vaccin is al vroeg begonnen met productie.
Voor de UK zouden ze al 4 miljoen kunnen leveren dit jaar, aangezien de EU ook een deal met ze heeft zullen die er vast ook snel een x aantal krijgen.

Lijkt er dus wel op dat AstraZeneca de productie al flink op orde heeft. En ook snel kan opschalen.

bron: https://www.fiercepharma....-maneuvering-as-it-misses
Geen idee hoe betrouwbaar het is overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:58

Laguna

Connaisseur

Ankona schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:44:
Vrijheid stopt waar de vrijheid van een ander in het gedrang komt.

De keuze om je niet te laten vaccineren is ronduit asociaal. Daarmee voorkom je dat de hele maatschappij weer op stoom gaat komen. Mensen in bepaalde sectoren weer geld kunnen gaan verdienen. Anderen hun hobbies weer op kunnen pakken etc.

Daarom vind ik het best bespreekbaar om er een vorm van dwang op te zetten.
Dat vind ik ronduit belachelijk. Het zou niet anders moeten zijn dan bij de griepprik. Oftewel eerst aanbieden aan alle diverse risicogroepen en daarna iedereen die de vaccinatie ook wil hebben.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
TrailBlazer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:10:
Als maar 30 procent ingeeent is met een 95% effectief vaccin kan je al veel meer vrijgeven. Bij r waarde van 1,4 is dit al voldoende nameijk om het virus uit schakelen.
En als je met die dertig procent ook nog eens de meerderheid van de risico-groepen hebt afgedekt waardoor de ziekenhuizen veel minder belast zijn kan je nóg meer vrijgeven.

Dat jongeren ziek worden is lang niet zo erg als de kwetsbare doelgroep beschermd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Laguna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:17:
[...]

Dat vind ik ronduit belachelijk. Het zou niet anders moeten zijn dan bij de griepprik. Oftewel eerst aanbieden aan alle diverse risicogroepen en daarna iedereen die de vaccinatie ook wil hebben.
Ik vind het zelf ook wel een fors dilemma. Het zijn m.i. twee grote vrijheden die tegen elkaar uitgespeeld worden.

Belangrijk vind ik ook nog wel om goed te weten wat het vaccin doet. Vermindert het alleen de ziekteverschijnselen bij een besmetting of remt het ook de besmettingen. Als het alleen om de gevolgen van de patient zelf gaat en een gevaccineerde net zo besmettelijk is als een ongevaccineerde dan zie ik geen reden om enige vorm van dwang of voorkeursbehandeling te rechtvaardigen. Remt het een uitbraak dan wordt het een ander verhaal.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ankona schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:22:
[...]

Ik vind het zelf ook wel een fors dilemma. Het zijn m.i. twee grote vrijheden die tegen elkaar uitgespeeld worden.

Belangrijk vind ik ook nog wel om goed te weten wat het vaccin doet. Vermindert het alleen de ziekteverschijnselen bij een besmetting of remt het ook de besmettingen. Als het alleen om de gevolgen van de patient zelf gaat en een gevaccineerde net zo besmettelijk is als een ongevaccineerde dan zie ik geen reden om enige vorm van dwang of voorkeursbehandeling te rechtvaardigen. Remt het een uitbraak dan wordt het een ander verhaal.
Ik vind het in beide gevallen niet gerechtvaardigd, daarvoor worden er te weinig mensen echt ziek van. Zolang de zorg niet langer overspoeld wordt met corona patiënten is het doel bereikt en ebt het virus vanzelf weg. Of het virus blijft net als de griep ieder jaar terugkomen en dan kan je besluiten om, afhankelijk hoe lang men beschermd blijft, hiervoor ook jaarlijks een prik voor beschikbaar te stellen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Napo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:54:
[...]

Bijzonder, elk stukje vrijheid opgeven om het risico te beperken is bijzonder vergaand om risico’s te verminderen. Mijn inziens ook compleet onwenselijke, zodra de balans zoek is moet je goed nadenken of het doel nog we gehaald wordt.
We zijn in Nederland wat mij betreft nog veel te vrij, zo vrij dat het virus ons al maanden extra in de greep houdt omdat een paar simpele basisregeltjes blijkbaar te moeilijk zijn om op te volgen. Die 2e golf is er niet zomaar gekomen.

Het feit dat mijn partner ziek is geworden komt doordat er iemand mét klachten gewoon naar kantoor kwam, vervolgens het dringende verzoek om naar huis te gaan van mijn partner in de wind sloeg en dat die koppigheid gesteund werd door de manager zegt mij voldoende.

Tijd dat de overheid daadkrachtiger ingrijpt, we hebben goed laten zien dat we als maatschappij de vrijheden niet aan kunnen. We krijgen het zelfs voor elkaar om tijdens een gedeeltelijk lockdown de besmettingen meermaals te laten stijgen.

Wat mij betreft worden Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw nog veel verder ingedamd. Geen versoepelingen dit jaar. Laten we eerst maar eens half januari afwachten, als we dan serieuze dalingen hebben doorgemaakt dan kan er gekeken worden of er iets open kan. Communiceer dat als overheid helder en schep geen valse verwachting zoals gisteren weer eens gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Laguna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:32:
[...]

Ik vind het in beide gevallen niet gerechtvaardigd, daarvoor worden er te weinig mensen echt ziek van. Zolang de zorg niet langer overspoeld wordt met corona patiënten is het doel bereikt en ebt het virus vanzelf weg. Of het virus blijft net als de griep ieder jaar terugkomen en dan kan je besluiten om, afhankelijk hoe lang men beschermd blijft, hiervoor ook jaarlijks een prik voor beschikbaar te stellen.
Het gaat niet zozeer om het aantal mensen dat ziek wordt, het gaat erom dat de hele maatschappij ontwricht is en heel veel mensen minder tot geen inkomen hebben. Als je dat met een vaccin kunt oplossen dan zou ik er voor zijn om daar minder vrijblijvend mee om te gaan. Ook al is zelfbeschikking over een medische ingreep als een vaccinatie principieel een heel groot recht.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:21:
[...]

En als je met die dertig procent ook nog eens de meerderheid van de risico-groepen hebt afgedekt waardoor de ziekenhuizen veel minder belast zijn kan je nóg meer vrijgeven.

Dat jongeren ziek worden is lang niet zo erg als de kwetsbare doelgroep beschermd is.
Dan heb ik ook nog niet eens de gedeeltelijke immuniteit onder jongeren mee gerekend. Het zal niet veel zijn maar wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
TrailBlazer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:10:
Als dit waar is, ik kan dat lastig beoordelen helaas, dan hoef je zelfs zo gek veel niet te vaccineren om dat te bereiken. Er is al een bepaalde mate van immuniteit dankzij mensen die de ziekte hebben doorgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:58
Als je de risicogroepen vaccineert en de ziekenhuizen blijven nagenoeg leeg, welke relevantie hebben de jongeren dan ? Voor hun en ook voor hun ouders tot een leeftijd 50 is het risico niet veel groter dan griep ... (heb de data gisteren gedeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Mr.Joker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:43:
Als je de risicogroepen vaccineert en de ziekenhuizen blijven nagenoeg leeg, welke relevantie hebben de jongeren dan ? Voor hun en ook voor hun ouders tot een leeftijd 50 is het risico niet veel groter dan griep ... (heb de data gisteren gedeeld)
Het is een keuze die je maakt als overheid, je zou ook juist de jongeren kunnen vaccineren. Dat is toch de grootste groep die het verspreid momenteel, ook naar de ouderen. Dan pak je het misschien meer bij de bron aan?

Ik weet niet wat de huidige leeftijdsverdeling in het ziekenhuis is, heb je dat toevallig bij de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ankona schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:39:
[...]

Het gaat niet zozeer om het aantal mensen dat ziek wordt, het gaat erom dat de hele maatschappij ontwricht is en heel veel mensen minder tot geen inkomen hebben. Als je dat met een vaccin kunt oplossen dan zou ik er voor zijn om daar minder vrijblijvend mee om te gaan. Ook al is zelfbeschikking over een medische ingreep als een vaccinatie principieel een heel groot recht.
Hoezo zou de maatschappij nadat het vaccin er is nog steeds ontwricht zijn? Zolang alle maatregelen maar opgeheven worden, dan kunnen we terug naar normaal. Waarom zou dat anders zijn dan met bijvoorbeeld de Mexicaanse griep in 2009 of de griepepidemie in 2018?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:20
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:44:
[...]
Ik weet niet wat de huidige leeftijdsverdeling in het ziekenhuis is, heb je dat toevallig bij de hand?
Tot 65 en vanaf 65 is ca 50/50.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 03-10 14:59
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:33:
[...]
Maar ook dat lijkt weer min of meer af te vlakken naar een "vast" percentage aan daling, dus zo beroerd hoeft het ook weer niet te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Honderden miljoenen extra zorgkosten door de Corona maatregelen: https://nos.nl/artikel/23...leide-zit-meer-thuis.html.

En dit is puur het minder sporten, dan zijn er nog talloze andere problemen als depressies, huiselijke geweld, angststoornissen, etc.

Zal me niks verbazen als de nadelen van de maatregelen straks de voordelen overstijgen, en er overtrokken gereageerd is op het Corona virus, terwijl er talloze andere dingen ook belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
klaaas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:47:
[...]

Thx.

Dan blijven de ziekenhuizen dus helaas niet leeg als we enkel de ouderen vaccineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
klaaas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:47:
[...]

Als in 50% in ziekenhuis is 65+ ?
Dat lijkt me niet te kloppen. Zie www.stichting-nice.nl , grafieken met huidige bezetting toont veel meer voor de 65+ dan 65-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:41:
[...]

Als dit waar is, ik kan dat lastig beoordelen helaas, dan hoef je zelfs zo gek veel niet te vaccineren om dat te bereiken. Er is al een bepaalde mate van immuniteit dankzij mensen die de ziekte hebben doorgemaakt.
Het is niet zo’n moeilijke berekening hoor. De benodigde immuniteit is te berekenen door

(1-1/R). Als je dan even aanneemt dat 30 procent het 95% effectieve vaccin heeft gehad kom je op een r van 1,4. Het probleem is wel een beetje dat de meest kwetsbare groep maar weinig contacten heeft. Daarom is er ook iets voor te zeggen om de jongeren als eerste in te enten om die vector te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:20
Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:00:
[...]

Dat lijkt me niet te kloppen. Zie www.stichting-nice.nl , grafieken met huidige bezetting toont veel meer voor de 65+ dan 65-
Je hebt gelijk. Ik had vorige week naar 70- en 70+ gekeken en toen was de 70- meer dan 50%, dus ik vertaalde dat iets te kort door de bocht naar 50/50 voor 65+, maar doordat der groep 65-70 nogal groot is gaat dat niet op. Ik kom op een kleine 14.000 voor 65+ en bijna 9.500 voor 65-. Het is dus 40/60.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:36
Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:00:
[...]

Ziekenhuis != IC

Kijk bij de verpleegafdelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 18-11-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
BarôZZa schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:19:
[...]

Ziekenhuis != IC

Kijk bij de verpleegafdelingen.
Ja, dat deed ik en dan nog... Zie berekening klaaas hierboven
Nice rapporteert IC en verpleegafdeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Doordat de lokale basic fit volgeboekt was, moest ik vandaag naar die in de stad hiernaast. Nou dit was de grootste mierenhoop die ik sinds het begin van de coronacrisis gezien heb. Het leek wel een NS-trein in de spits in het pre-coronatijdperk.

Waar bij de lokale basic fit bijna 2-3 meter afstand tussen elk apparaat is, was dat bij deze totaal niet. Ze hebben er bij dezen voor gekozen om alle populaire apparaten bij elkaars te zetten en er een aantal weg te halen. Waardoor je rijen kreeg bij de apparaten. En die wachtende mensen staan dan weer op 30cm afstand van de mensen die op de andere apparaten zitten.

Tel daarbij op dat een groot deel uit België kokt, omdat ze daar gesloten zijn, lijkt me het een goede manier om het virus over de grens te laten reizen.

Ik vind het reservering systeem sowieso raar bij basic fit. Ze controleren hoe laat je binnen komt (max bezoekers per 15min naar binnen), maar nergens controleren ze hoe laat je naar buiten gaat. Anders dan bij een museum waar men door ruimtes verspreid en een route volgt, hoopt het zich in een sportschool wel op. Waardoor uiteindelijk de mensen van 17.00,17.15,17.30,17.45,18.00,18.15,18.30 uur allemaal op dezelfde paar vierkante meter zullen blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:45:
Doordat de lokale basic fit volgeboekt was, moest ik vandaag naar die in de stad hiernaast. Nou dit was de grootste mierenhoop die ik sinds het begin van de coronacrisis gezien heb. Het leek wel een NS-trein in de spits in het pre-coronatijdperk.

Waar bij de lokale basic fit bijna 2-3 meter afstand tussen elk apparaat is, was dat bij deze totaal niet. Ze hebben er bij dezen voor gekozen om alle populaire apparaten bij elkaars te zetten en er een aantal weg te halen. Waardoor je rijen kreeg bij de apparaten. En die wachtende mensen staan dan weer op 30cm afstand van de mensen die op de andere apparaten zitten.

Tel daarbij op dat een groot deel uit België kokt, omdat ze daar gesloten zijn, lijkt me het een goede manier om het virus over de grens te laten reizen.

Ik vind het reservering systeem sowieso raar bij basic fit. Ze controleren hoe laat je binnen komt (max bezoekers per 15min naar binnen), maar nergens controleren ze hoe laat je naar buiten gaat. Anders dan bij een museum waar men door ruimtes verspreid en een route volgt, hoopt het zich in een sportschool wel op. Waardoor uiteindelijk de mensen van 17.00,17.15,17.30,17.45,18.00,18.15,18.30 uur allemaal op dezelfde paar vierkante meter zullen blijven.
Belachelijk inderdaad.
Ben je omgedraaid en naar huis gegaan ? Dat zou een groot deel moeten doen als ik het zo hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Plenkske schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:49:
[...]

Belachelijk inderdaad.
Ben je omgedraaid en naar huis gegaan ? Dat zou een groot deel moeten doen als ik het zo hoor.
Ik ben 30min gebleven ipv de normale 90min en heb apparatuur uitgezocht waarbij ik toch nog afstand kon houden. Toen inderdaad naar huis gegaan omdat het geen doen meer was.

Moet niet te vaak voorkomen. Anders heb ik straks een een gespierde kont met satéprikkers eronder 🤪

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2020 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Erapaz schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:50:
Honderden miljoenen extra zorgkosten door de Corona maatregelen: https://nos.nl/artikel/23...leide-zit-meer-thuis.html.

En dit is puur het minder sporten, dan zijn er nog talloze andere problemen als depressies, huiselijke geweld, angststoornissen, etc.

Zal me niks verbazen als de nadelen van de maatregelen straks de voordelen overstijgen, en er overtrokken gereageerd is op het Corona virus, terwijl er talloze andere dingen ook belangrijk zijn.
Doorgaans lijkt bij zo'n stelling wel aangenomen te worden dat geen maatregelen (en meer doden en zieken) geen depressies, huiselijke geweld, angststoornissen en wat dies meer zij zouden opleveren.

Ik meende dat het beeld van het begin van het "feest" in noord Italie in het voorjaar nou ook niet echt werd gerangschikt onder het kopje "romantische komedie".

En als we geen maatregelen hebben, dan waarschijnlijk ook geen compensatie, waardoor je dus gewoon mee moet doen anders heb je helemaal geen inkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 18-11-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
TrailBlazer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:09:
Het is niet zo’n moeilijke berekening hoor. De benodigde immuniteit is te berekenen door

(1-1/R). Als je dan even aanneemt dat 30 procent het 95% effectieve vaccin heeft gehad kom je op een r van 1,4. Het probleem is wel een beetje dat de meest kwetsbare groep maar weinig contacten heeft. Daarom is er ook iets voor te zeggen om de jongeren als eerste in te enten om die vector te stoppen.
Aan de andere kant zou je verwachten dat verdeling in de groep die "immuun" is door ziekteverloop ook scheef is, in de richting van de mensen die de meeste contacten hebben en hebben onderhouden. Hoe zinvol is het om die nog eens te gaan vaccineren (als de kans dat ze er echt last van krijgen ook nog eens lager is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:09:
Moet niet te vaak voorkomen. Anders heb ik straks een een gespierde kont met satéprikkers eronder
Hmmm jij bent met de kerst dus de 7de die buiten op de BBQ mag zitten ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Met betrekking tot de voornaamste zorgen die er zijn rondom het vaccin, namelijk: de snelle ontwikkeling en eventuele bijwerkingen op de lange termijn.

De snelle ontwikkeling is een logisch gevolg van de wereldwijde crisis en dat men desondanks nog steeds even zorgvuldig te werk gaat daar moeten we voor het gemak maar even vanuit gaan.

Echter voor wat betreft eventuele bijwerkingen op de lange termijn wordt gezegd dat de meeste bijwerkingen kort na het toedienen van het vaccin optreden en dat er vrijwel nooit bijwerkingen optreden bij vaccins op de lange termijn. Echter is dit de eerste keer dat er een vaccin ontwikkeld is middels de mRNA-techniek, dus eigenlijk kan daar nog niets zinnigs over gezegd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd dat voorbeeld is waarschijnlijk letterlijk naar alle branches te extrapoleren.

Branchevereniging zegt: we doen het perfect.
Jouw filiaal doet het perfect, en een filiaal verder maken ze er een bende van en zorgen voor indirect honderden besmettingen.

Datzelfde geldt voor de restaurants, pretparken, cafés, hotels, vliegtuig maatschappijen etc.

En de burger doet gemiddeld genomen lekker mee.

En onderwijl allemaal maar klagen dat er maatregelen worden opgelegd. Die grotendeels niet nodig zou zijn als de uitwassen niet voorkwamen. In reactie daarop maar klagen dat de overheid er een bende van maakt, de GGD geen 10000 BCO's per dag afgerond krijgt, De Jonge een lul is en de PCR niet deugt... :X

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:38:
[...]

We zijn in Nederland wat mij betreft nog veel te vrij, zo vrij dat het virus ons al maanden extra in de greep houdt omdat een paar simpele basisregeltjes blijkbaar te moeilijk zijn om op te volgen. Die 2e golf is er niet zomaar gekomen.

Het feit dat mijn partner ziek is geworden komt doordat er iemand mét klachten gewoon naar kantoor kwam, vervolgens het dringende verzoek om naar huis te gaan van mijn partner in de wind sloeg en dat die koppigheid gesteund werd door de manager zegt mij voldoende.

Tijd dat de overheid daadkrachtiger ingrijpt, we hebben goed laten zien dat we als maatschappij de vrijheden niet aan kunnen. We krijgen het zelfs voor elkaar om tijdens een gedeeltelijk lockdown de besmettingen meermaals te laten stijgen.

Wat mij betreft worden Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw nog veel verder ingedamd. Geen versoepelingen dit jaar. Laten we eerst maar eens half januari afwachten, als we dan serieuze dalingen hebben doorgemaakt dan kan er gekeken worden of er iets open kan. Communiceer dat als overheid helder en schep geen valse verwachting zoals gisteren weer eens gebeurde.
Moet zeggen dat ik dat toch wel een redelijke ommezwaai vind in vergelijking met je posts van enkele dagen geleden ("Geen restricties is natuurlijk niet hetzelfde als de verlaagde risico's door een vaccinatie." wegzetten als "In dat geval is het wellicht een goede optie om jezelf in bubbeltjes plastic in te pakken en veilig in een safe room te blijven zitten de rest van je leven."). Er zullen altijd mensen zijn die lak aan de regels hebben, wellicht nog meer als je de regels nog strakker zet. Edoch dien je daarbij alsnog de vraag te stellen of daadkrachtiger ingrijpen een resultaat op gaat leveren met minder impact. Economische impact heeft spijtig genoeg ook potentieel doden tot gevolg en juist dat zijn combinaties die het ontzettend lastig maken.

De grootste invloed die eenieder heeft is zijn eigen gedrag. Wil je en je omgeving risico's uitsluiten zal je zoals je het noemt jezelf in bubbeltjes plastic in pakken en veilig in een safe room te blijven zitten de rest van je leven. Er zullen altijd personen zijn die lak aan de regels hebben, dat is helaas de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Laguna schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:36:
Met betrekking tot de voornaamste zorgen die er zijn rondom het vaccin, namelijk: de snelle ontwikkeling en eventuele bijwerkingen op de lange termijn.
Ik ben ook eerder bang voor allerlei acties waarop mensen direct dan wel indirect gepushed worden om zich te laten vaccineren. De VVD had het al over een 'indirecte vaccinatieplicht', met andere woorden, publieke ruimtes en overheidsgebouwen kom je pas in als je bent gevaccineerd.

Dat zou dus ook inhouden dat je als je niet bent gevaccineerd je ook niet mag stemmen. Lijkt me een proefballonnetje wat echt niet hoog zal vliegen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:39:
[...]

Ik ben ook eerder bang voor allerlei acties waarop mensen direct dan wel indirect gepushed worden om zich te laten vaccineren. De VVD had het al over een 'indirecte vaccinatieplicht', met andere woorden, publieke ruimtes en overheidsgebouwen kom je pas in als je bent gevaccineerd.

Dat zou dus ook inhouden dat je als je niet bent gevaccineerd je ook niet mag stemmen. Lijkt me een proefballonnetje wat echt niet hoog zal vliegen.
Ik vrees dat ze dat proefballonnetje wel móeten oplaten. Dan kunnen ze in ieder geval zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:39:
Ollongren had een regel willen instellen dat je alleen mag stemmen komende jaar als je een gezondheidscheck hebt gedaan. Dat idee is onder druk van de kamer al losgelaten omdat het discriminerend zou werken. Verlies je ook je stemrecht als je corona hebt? In het voorstel zou je bij corona verschijnselen de toegang tot de stembus ontzegd worden.

En ondanks alle geruststellende woorden van Hugo de Jonge is de werkelijkheid weerbarstiger. Het kabinet sluit een indirecte vaccinatieplicht niet uit. Momenteel maakt De Jonge ook al omtrekkende beweging. Hij is tegen (zowel direct als indirecte plicht), maar hij maakt het voorbehoud dat zijn mening kan veranderen. In het voorstel in het artikel zou een niet gevaccineerd persoon de toegang tot een flink deel van de samenleving verliezen. Niet gevaccineerden zou bijvoorbeeld overheidsgebouwen niet meer in mogen, niet naar concerten gaan en niet meer winkels in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:46:
[...]

Niet gevaccineerden zou bijvoorbeeld overheidsgebouwen niet meer in mogen, niet naar concerten gaan en niet meer winkels in gaan.
Daarnaast kun je zo'n indirecte verplichting ook pas invoeren als je kan garanderen dat het vaccin voor iedereen beschikbaar gaat zijn.

Als je gaat zeggen dat je niet naar concerten mag zonder vaccin, maar je ook zegt dat jongeren achteraan mogen aansluiten, dan ben je uiteindelijk gewoon leeftijdsdiscriminatie aan het plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-10 23:58
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 17:51:
[...]

Thx.

Dan blijven de ziekenhuizen dus helaas niet leeg als we enkel de ouderen vaccineren.
Alle risicogroepen heb ik t over. Niet alleen leeftijd. Ook mensen met comorbiditeiten en die jonger zijn.

Dat zijn er een hoop, kijk de rivm rapporten er maar op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:52:
[...]

Alle risicogroepen heb ik t over. Niet alleen leeftijd. Ook mensen met comorbiditeiten en die jonger zijn.
Hoe wil je die precies gaan oproepen zonder dat je inzage hebt in iemands medische gegevens? In principe zou alleen de huisarts moeten weten of iemand vanwege comorbiditeite tot een risicogroep hoort of niet.

Dat zou je hooguit aan de huisartsen over moeten laten voor zover die niet al te veel workload hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Stoney3K schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:56:
[...]
Hoe wil je die precies gaan oproepen zonder dat je inzage hebt in iemands medische gegevens? In principe zou alleen de huisarts moeten weten of iemand vanwege comorbiditeite tot een risicogroep hoort of niet.

Dat zou je hooguit aan de huisartsen over moeten laten voor zover die niet al te veel workload hebben.
Die doen dat nu toch ook al voor de griepprik en gezien de overlap ben je al een heel eind als je die groep als eerste op laat draven.

Het meest lastige lijkt mij om alles qua naleving nog een beetje in de klauwen te houden terwijl de vaccinatie graad langzaam oploopt (door de zeer gespreide levering).

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 18-11-2020 20:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Stoney3K schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:56:
[...]

Huisarts, medisch specialist en de persoon zelf. En die (jonge) kwetsbaren willen dat vaccin echt wel. Zij hebben namelijk best een grote kans dood te gaan aan corona. En aangezien de rest van de maatschappij in toenemende mate schijt aan de kwetsbaren heeft en lekker zijn eigen plan trekt is het voor die mensen ongeveer de enige kans op normaal leven.

Dus pak iedereen die voor de griepprik in aanmerking komt eerst en je bent al een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:51:
Daarnaast kun je zo'n indirecte verplichting ook pas invoeren als je kan garanderen dat het vaccin voor iedereen beschikbaar gaat zijn.

Als je gaat zeggen dat je niet naar concerten mag zonder vaccin, maar je ook zegt dat jongeren achteraan mogen aansluiten, dan ben je uiteindelijk gewoon leeftijdsdiscriminatie aan het plegen.
Het is discriminatie, punt. Ik ken iemand die een allergie heeft voor een eiwit die vaak voorkomt in vaccinaties. Die persoon kan zich effectief niet laten vaccineren in veel gevallen vanwege de allergische reactie. Dus zo'n iemand is dan uitgesloten van de maatschappij? In het debat wat nu gaande is hoor ik ook al suggesties voor centrale registraties voorbij vliegen waarin een partij kan opzoeken of je wel of niet gevaccineerd bent.

In het debat zie je het ook gebeuren, elke keer als je een stapje verder bent is de volgende stap die je ooit ondenkbaar dacht weer een stukje makkelijker om te maken. The road to hell is paved with good intentions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Napo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:37:
[...]

Moet zeggen dat ik dat toch wel een redelijke ommezwaai vind in vergelijking met je posts van enkele dagen geleden [small]
Dan raad ik je aan wat verder terug te lezen, het is niet voor het eerst dat ik ageer tegen een slappe overheid. Dat is onveranderd.

Tevens kan je nooit alle risico’s uitsluiten. Dat heb ik ook nooit beweerd en is dus ook onveranderd.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 18-11-2020 20:11 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins