Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.700 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Als ik nu een stuiver kreeg elke keer als er gezegd werd dat we moeten volhouden en andere termen tot die strekking was ik nu al rijk.
anandus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:27:
Quarantaine na app-melding gaat van tien naar vijf dagen en daarna mag je een test doen, indien negatief, dan mag je weer uit quarantaine
Geen app installeren, probleem opgelost. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door CMD-Snake op 17-11-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:20:
[...]
Als de overheid diezelfde informatiecampagne had gegeven over het vaccin tegen de Mexicaanse griep, dan had de overheid nog meer schadevergoedingen kunnen betalen. Dat vaccin was ook veilig. Totdat er opeens mensen narcolepsie kregen en bleek dat de fabrikant wist van de bijwerkingen.

Maar dat zal nu natuurlijk nooit gebeuren. 8)7

Het is even wachten tot het volgende onderzoek komt die weigerende mensen wegzet als 'laagopgeleid'. Net zoals dat gedaan wordt bij pvv en forumstemmers in de hoop dat mensen het tegendeel willen bewijzen en van mening veranderen. ;(

Dat de bereidheid onder de risicogroep hoog is, is ook logisch: zij hebben minder lang te leven dan jongeren, waardoor ze niet gauw las zullen hebben van de bijwerkingen op de lange termijn.
https://zorgnu.avrotros.n...-vaccin-mexicaanse-griep/

10 op de ca 0,5 miljoen vaccinaties in NL waren dat er met die bijwerking.
10/500.000= 0,00002 => 0,002% is dat dus ongeveer?

(die kans is dus ongeveer dubbel zo klein als dat een willekeurig persoon in NL in het komend jaar een dodelijk auto ongeluk krijgt)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-11-2020 19:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 22:18
Duidelijke presentatie qua wat me mogen verwachten wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
LZ86 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:36:
[...]

Er zijn in NL 10 kinderen bekend die narcolepsie hebben gekregen na vaccinatie. Er zijn dertig miljoen Europeanen die werden gevaccineerd tegen Mexicaanse griep in 2009 en 2010. Hiervan kregen er naar schatting ruim 1300 narcolepsie, dus 0,004 procent van de gevaccineerden, oftewel 1 op de 23.000

Ook is nog niet 100% onomstoten de link gelegd. Het zal er wellicht ooit wel uitkomen, maar dat weet men nog steeds niet helemaal zeker. Denk dat je een beetje overdrijft in hoe link dat vaccin was.
het kan ook gekoppeld worden aan het virus; want in China was er ook een hoger niveau van narcolepsie.

Dus volgens mij was de link t-cellen --> narcolepsie. Dus als je een vaccin gebruikt die dezelfde t-cellen als gevolg heeft, dan is het eigenlijk een hele goed vaccin :) Pamdemrix werd in China namelijk niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:39:
Duidelijke presentatie qua wat me mogen verwachten wanneer.
Naar mijn mening niet, de routekaart is blijkbaar één kant op (nieuwe informatie of heb ik iets gemist?) met alsnog een groot raadsel wat er dus wel en niet gedaan wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:06
Ik kijk naar de persconferentie. Maar goh..... wie is dat ei dat maar blijft doorzagen over iets wat ze nog niet kunnen zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Volgens De Jonge wordt er nog gewerkt aan een quarantaineplicht. Maar momenteel wordt er meer aandacht besteed aan het stimuleren van in quarantaine gaan.
Het blijft een stokpaardje. Vooralsnog lijkt men alleen maar meer regels in te willen voeren.
De Jonge roept Nederlanders op gezond te leven, om een betere weerstand op te bouwen. Op die manier zijn mensen beter beschermd tegen het coronavirus. Hij zegt dat het al zou helpen als mensen dagelijks een half uurtje wandelen. ,,Gezond leven maakt je weerstand beter en je voelt je beter", aldus De Jonge.
Stress is ook een ziekmaker, dan kan je wandelen wat je wilt...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Is voor mij ook gewoon duidelijk.

Wat is er niet duidelijk eigenlijk?

Merk ook dat 90% van de pers die bij de persconferentie is er ook geen bal van snapt. Rutte en de Jonge moeten zich constant herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:44:
Het blijft een stokpaardje. Vooralsnog lijkt men alleen maar meer regels in te willen voeren.
De Jonge wil daadkrachtig overkomen. Zijn rol als lijsttrekker in het CDA is alles behalve zeker, hij moet toch iets doen om beter te lijken dan Omtzigt.
TheDeeGee schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:45:
Merk ook dat 90% van de pers die bij de persconferentie is er ook geen bal van snapt. Rutte en de Jonge moeten zich constant herhalen.
De boodschap is nogal wazig. Zo onderhand kan ik drinking games of bingo spelen bij deze persconferenties. Bepaalde zinnen of termen die constant gebruikt worden. Elke keer een slok nemen als er perspectief gezegd wordt of "volhouden". :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:44:
[...]

[...]

Stress is ook een ziekmaker, dan kan je wandelen wat je wilt...
Wandelen kan ook tegen stress werken. Niet gaan wandelen heeft overigens weinig tot geen positieve invloed op het welzijn van mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 02-10 22:21
ze hopen dus regionaal/ lokaal iedereen te kunnen gaan testen in bepaalde situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:39:
[...]

https://zorgnu.avrotros.n...-vaccin-mexicaanse-griep/

10 op de ca 0,5 miljoen vaccinaties in NL waren dat er met die bijwerking.
10/500.000= 0,00002 => 0,002% is dat dus ongeveer?

(die kans is dus ongeveer dubbel zo klein als dat een willekeurig persoon in NL in het komend jaar een dodelijk auto ongeluk krijgt)
Maar de kans om de oudjaarsloterij te winnen is 0,00000016. Een stuk kleiner. En toch geeft dat genoeg hoop voor veel mensen om mee te doen.

Dus de kans op narcolepsie dat je hele leven kan verzieken is veel groter dan de loterij winnen. Dus ik laat de narcolepsie-lotto graag aan mij voorbij gaan.

Dan liever corona dat voor mij als jongeren zonder klachten relatief onschuldig is, dan de Russische vaccinroulette die mij een levenslange handicap geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:47:
[...]

De Jonge wil daadkrachtig overkomen. Zijn rol als lijsttrekker in het CDA is alles behalve zeker, hij moet toch iets doen om beter te lijken dan Omtzigt.

[...]

De boodschap is nogal wazig. Zo onderhand kan ik drinking games of bingo spelen bij deze persconferenties. Bepaalde zinnen of termen die constant gebruikt worden. Elke keer een slok nemen als er perspectief gezegd wordt of "volhouden". :+
Tsjah, als je onrealistische verwachtingen hebt ben je nooit tevreden.

Ze kunnen met veel bombarie allerlei verlichtingen aankondigen, maar voor hetzelfde geld zitten we volgende week weer op 10k besmettingen per dag. Zeker in een tijd waarin er gewoon veel mensen besmettelijk zijn, zul je hier voorzichtig in moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:52
zacht schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:41:
Volgens mij lees ik dat het percentage positieve tests minder hard daalt en dat de ziekenhuisopnames nauwelijks tot niet dalen.
Volgens mij klopt dat aardig. Om het dan te betitelen als 'het virus leeft weer op' is dan wel weer heel kort door de bocht.
Ik hou het op 'redelijk stuk, Telegraaf-titel'.
Het percentage positieve tests (t.o.v. het totale aantal tests) is inderdaad geen goede graadmeter. In maart en april werd er door sommige ook al op gehamerd van "waarom tesen we niet substantieel meer?". Mijn wedervraag daarop is dan: waarom mensen testen die absoluut geen klachten hebben, eveneens wetende dat de uitslag van een test dan minder betrouwbaar is?
Dat het totale aanta tests recentelijk wa daalt zou ik eerder in verband brengen met dat daadwerkelijk minder mensen klachten ontwikkelen die mogelijk duiden op Corona.

Ik hoop dat het kabinet en b.v. ook huisartsen en scholen de komende tijd aandacht besteden aan het vaccineren en tekst en uitleg geven op de vragen en twijfels van mensen. Het verbaasd me deels dat met name onder "jongeren" de vaccinatiebereidheid
offtopic:
(leuk woord voor voor Scrabbel misschien?)
afneemt. Deels kan ik het begrijpen, omdat (helaas) onder hen met name het beeld heerst van "ach, als ik besmet wordt heb ik er toch weinig last van". Mijn inziens het verkeerde beeld, want het gaat niet om jou/jouw gezondheid (dit zal het kabinet, het RIVM enzovoorts worst wezen), het gaat erom dat jij bijdraagt aan de verspreiding en dit in stand houdt. Dit schaad de gehele volksgezondheid en de economie.

Maar goed, ik hoop dat men daar meer aandacht aan gaat besteden. Want ja, de ontwikkeling gaat nu veel en veel sneller. Maar waarom? Daar zijn tal van redenen voor:
  • Corona is niet de eerste in de reeks van Sars virussen. Men heeft al veel informatie opgedaan bij eerdere, veel kleinschaligere, Sars uitbraken.
  • Omdat het zo'n grote impact wereldwijd heeft en er eveneens voor vaccinbedrijven heel veel aan te verdienen valt, worden alle ballen op de ontwikkelen van dat vaccin gezet.
  • Er worden heel veel zaken nu parallel uitgevoerd en veel meer simultaan over en weer geverifieerd
Met name het 2e punt kan weer heel negatief opgevat worden, onder het mom van "het gaat ze alleen maar om geld, niet om de effectiviteit en veiligheid". Nou, daar twijfel ik aan. Nog los van alle instanties die onafhankelijk van die bedrijven hun goedkeuring aan een vaccin moeten geven, is zo'n bedrijf er ook zeer zeker niet bij gebaat om een slecht vaccin op te leveren. Stel bedrijf X levert een vaccin wat niet goed bescherming biedt en tevens forse bijwerkingen geeft en dat vaccin zou toch op de markt komen. Indien de resultaten dan naderhand boven water komen, kan dat bedrijf met normaal miljarden aan omzet wel opdoeken; geen enkel land zal dan ooit nog zaken met je willen doen. Het bedrijf en diens kopstukken zullen internationaal voor de rechter gesleept worden en de straffen zullen niet mals zijn.

Ook wat veel twijfelaars roepen is dat men geen proefkonijn wil spelen. Dit terwijl er, voordat het vaccin uberhaupt op de markt komt, het vaccin al in tal van rondes op tienduizenden mensen getest is. Zij waren allang die proefkonijnen, niet jij. Wederom een gevalletje van "acht jezelf niet zo speciaal/belangrijk". En tenslotte zullen de twijfelaars, welke zich schijnbaar vooral onder jongeren bevinden, zeker niet de eersten in de rij zijn voor een vaccinatie. Reken er maar op dat zorgmedewerkers, ouderen en zwakkeren (zeker zij die zeer vatbaar zijn voor de gevolgen van dit virus) tot de eersten behoren, wellicht daarna nog gevolgd door mensen met een publieke functie (leraren, agenten etc).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:30:
[...]

Zat al met 3 appie-shopper-tassen in de aanslag te wachten op het startsein om de ingrediënten voor de papier-mâché te gaan hamsteren -O-
Kranten kun je gewoon bij het oud papier vinden hoor. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:58:
[...]

Ze kunnen met veel bombarie allerlei verlichtingen aankondigen, maar voor hetzelfde geld zitten we volgende week weer op 10k besmettingen per dag. Zeker in een tijd waarin er gewoon veel mensen besmettelijk zijn, zul je hier voorzichtig in moeten zijn.
Het is ook enigszins tweeledig. Vanuit de ene kant wil je perspectief bieden zodat er uitzicht naar verbeter is en van de andere kant wil je eveneens geen onrealistische verwachtingen creëren omdat er geen duidelijkheid tot welk niveau een maatregel effect gaat hebben.

Het lastige is dat je nu in de spagaat komt waarbij er middels een routekaart (die door het gebrek aan gebruik mijn inziens weg mag) perspectief gecreëerd is waar vervolgens aan voorbij gegaan wordt middels een set aan maatregelen die niet in lijn daarvan is. Met de complicerende factor dat "we weten het simpelweg niet" geen acceptabel antwoord meer is kom je in de huidige situatie terecht. Duidelijk dat er geen echte duidelijkheid gegeven kan worden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Nu lees ik dus ook: Sinterklaas met maximaal 3 gasten vieren. Mijn inschatting is dat daar weinig gehoor aan gegeven gaat worden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:37
Stoney3K schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:04:
[...]
Kranten kun je gewoon bij het oud papier vinden hoor. :+
De hedendaagse krant daar zou men zelfs niet eens de vis meer in verpakken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dr.lowtune schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:09:
Nu lees ik dus ook: Sinterklaas met maximaal 3 gasten vieren. Mijn inschatting is dat daar weinig gehoor aan gegeven gaat worden.....
Kinderen onder de 12 tellen toch niet mee? Dan kan het nog een aardig druk feestje worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Maar dan wel half december klagen over het voortduren van de maatregelen natuurlijk...

Hij wil.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:57:

Dan liever corona dat voor mij als jongeren zonder klachten relatief onschuldig is, dan de Russische vaccinroulette die mij een levenslange handicap geeft.
Raar, de kans dat jij als jongere dood gaat aan Corona is groter dan de kans dat een vaccin je een levenslange handicap geeft.

In China was het 0.2% van 10-19 jaar ( https://ourworldindata.or...y-rate-of-covid-19-by-age)

Dat is ongeveer 1000x zo'n grote kans als iets krijgen van een vaccin ( dat was 0.002%?)

[ Voor 22% gewijzigd door FunkyTrip op 17-11-2020 20:16 ]

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het was 2 de afgelopen weken. Dus 50% beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:10
FunkyTrip schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:14:
[...]

Raar, de kans dat jij als jongere dood gaat aan Corona is groter dan de kans dat een vaccin je een levenslange handicap geeft.

In China was het 0.2% van 10-19 jaar ( https://ourworldindata.or...y-rate-of-covid-19-by-age)

Dat is ongeveer 1000x zo'n grote kans als iets krijgen van een vaccin ( dat was 0.002%?)
CFR is iets anders dan IFR.

No way dat de IFR op dit moment 0.2% is voor kinderen / jong volwassenen.

Ik kwam deze ergens tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sev2eRjp6eafCiYnA4B-9S-4sfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDNV7EnByKbHu2NhFLfjF8lq.png?f=fotoalbum_large

Zelf niet geverifieerd bij het RIVM, maar dat zal wel kloppen, ESB is geen flutmedium.

Enige reden om een vaccin te nemen als jongere zijnde is om de keten van susceptibles te doorbreken en je niet meer kan overdragen imo.

Influenza IFR tabel van het CDC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvvOhQrRzXyqp_IPSQOzzLr8zpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYJEtjP08iqpUv0YvefNPlVp.png?f=fotoalbum_large

2800 doden +- op 14 miljoen gevallen = ongeveer 1:5000 = 0.02%

Voor ouderen is deze weer hoger voor covid19 t.o.v. influenza, maar we vaccineren ook jongeren niet voor influenza (sommige andere delen van de wereld wel).

Zoals ik zei, ik zou het niet voor mezelf doen als jongere, maar meer voor het grotere goed :)

[ Voor 71% gewijzigd door Mr.Joker op 17-11-2020 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:58:
Ik had geen verwachtingen en toch ben ik teleurgesteld.

Deze persconferentie was vooral geluid zonder inhoud. Ze praten een beetje in cirkeltjes. Geen enkele vraag kreeg een echt antwoord. Enige concrete is dus dat die verzwaring nu over is. Die verzwaring was vanaf dag een al onzin, De Jonge wenste hard op te treden om daadkrachtig over te komen, maar dit was een soort compromis omdat de spanningen in het kabinet steeds hoger opliepen. Vandaag las ik ook weer in het NRC dat binnen de ministersploeg een hoop kennelijk niet door een deur kunnen met De Jonge. De weerstand in het kabinet tegen harde maatregelen neemt ook toe.

Je moet vooral volhouden en de kiezen op elkaar zetten, dat roepen ze nu al om de twee weken met enige regelmaat. Wat ik ervoor terug krijg maakt mij nou niet bepaald meer genegen om mee te gaan in hun redenaties. Rutte zei vanavond dat de routekaart alleen van links naar rechts beweegt en niet omgekeerd. Dus in afschalen wordt niet voorzien schijnbaar, zo vat ik die opmerking dan wel op. Maar nog even volhouden jongens... Het was ook wel grappig om te horen dat het handhaven van de mondkapjesplicht in de eerste plaats bij de winkelier werd gelegd, dat zei Rutte nog even snel bij een van de laatste vragen. Zullen de winkeliers weer blij zijn daarmee.

De aandacht voor mensen die het er moeilijk mee hebben is ook lachwekkend. Zat even rijksoverheid.nl door te klikken, maar hun tips voor depressie zijn hilarisch. Duidelijk weer zo'n stukje geschreven door mensen die niet bekend zijn met het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:21:
[...]

Rutte zei vanavond dat de routekaart alleen van links naar rechts beweegt en niet omgekeerd. Dus in afschalen wordt niet voorzien schijnbaar, zo vat ik die opmerking dan wel op.
Lekker makkelijk gezegd natuurlijk als we nu al helemaal aan de rechterkant zitten. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:24:
Lekker makkelijk gezegd natuurlijk als we nu al helemaal aan de rechterkant zitten. :X
Ik hoop op een integer overflow eerlijk gezegd, dan versoepelen we ook. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Het was ook wel grappig om te horen dat het handhaven van de mondkapjesplicht in de eerste plaats bij de winkelier werd gelegd, dat zei Rutte nog even snel bij een van de laatste vragen. Zullen de winkeliers weer blij zijn daarmee.
Dat is qua handhaving natuurlijk veruit het meest eenvoudig, dus ik vind het eigenlijk wel logisch.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake blijkbaar had je toch meer verwachtingen dan je dacht.

Ik zie niet hoe het verhaal veel anders had kunnen zijn. Aantal besmettingen liggen nog steeds vrij hoog en de ziekenhuizen vol genoeg om reguliere zorg af te schalen.

Kun je twee dingen doen:
- hopen dat de dalende lijn zich voortzet en op dezelfde voet verder gaan met de maatregelen van half oktober.
- extra maatregelen om de daling te versterken

Volgens mij helder verhaal tenzij je je had voorbereid op iets heel anders.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-11-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

klaaas schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:14:
[...]

Maar dan wel half december klagen over het voortduren van de maatregelen natuurlijk...
Eens, maar je hebt ook geen garantie dat het half december wel versoepeld wordt. Dus waarom die gok nemen dat je beide feesten niet op “leuke wijze” kan vieren...(even simpel geredeneerd, zoals velen simpel redeneren).

Bij ons gaat het overigens over 1 volwassene “te veel”(en er is maar 1 kindje aanwezig), dus we gaan maar eens kijken hoe we die puzzel oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@dr.lowtune die 'garantie' had je kunnen 'kopen' met additionele maatregelen. Zoals scholen of winkels dicht ofzo. Was de wereld ook te klein geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Ik had geen verwachtingen en toch ben ik teleurgesteld.

Deze persconferentie was vooral geluid zonder inhoud. Ze praten een beetje in cirkeltjes. Geen enkele vraag kreeg een echt antwoord. Enige concrete is dus dat die verzwaring nu over is. Die verzwaring was vanaf dag een al onzin, De Jonge wenste hard op te treden om daadkrachtig over te komen, maar dit was een soort compromis omdat de spanningen in het kabinet steeds hoger opliepen. Vandaag las ik ook weer in het NRC dat binnen de ministersploeg een hoop kennelijk niet door een deur kunnen met De Jonge. De weerstand in het kabinet tegen harde maatregelen neemt ook toe.

Je moet vooral volhouden en de kiezen op elkaar zetten, dat roepen ze nu al om de twee weken met enige regelmaat. Wat ik ervoor terug krijg maakt mij nou niet bepaald meer genegen om mee te gaan in hun redenaties. Rutte zei vanavond dat de routekaart alleen van links naar rechts beweegt en niet omgekeerd. Dus in afschalen wordt niet voorzien schijnbaar, zo vat ik die opmerking dan wel op. Maar nog even volhouden jongens... Het was ook wel grappig om te horen dat het handhaven van de mondkapjesplicht in de eerste plaats bij de winkelier werd gelegd, dat zei Rutte nog even snel bij een van de laatste vragen. Zullen de winkeliers weer blij zijn daarmee.

De aandacht voor mensen die het er moeilijk mee hebben is ook lachwekkend. Zat even rijksoverheid.nl door te klikken, maar hun tips voor depressie zijn hilarisch. Duidelijk weer zo'n stukje geschreven door mensen die niet bekend zijn met het onderwerp.
Wat ze eigenlijk zonder woorden zeiden is dat die paniek lock-down van de afgelopen 2 weken zinloos was. Die was immers bedoeld om in een keer de cijfers flink omlaag te brengen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:33:
@dr.lowtune die 'garantie' had je kunnen 'kopen' met additionele maatregelen. Zoals scholen of winkels dicht ofzo. Was de wereld ook te klein geweest.
En in plaats daarvan is er gekozen voor aanmodderen en gerommel in de marge. Eigenlijk weet je dan ook wel wat het met de kerst gaat worden bedenk ik me ineens...zachte heelmeesters...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:37:
[...]

Wat ze eigenlijk zonder woorden zeiden is dat die paniek lock-down van de afgelopen 2 weken zinloos was. Die was immers bedoeld om in een keer de cijfers flink omlaag te brengen.
Nouja, dat kunnen we over 2 weken beoordelen. Gaat de boel dan weer stijgen was het toch die verrotte bieb.

Maar ik ben het wel met je eens. De maatregelen van de afgelopen 2 weken sloegen nergens op.

Maarja, ze kunnen het ook nooit goed doen. Sluiten ze de scholen niet, krijgen ze daar gezeik over, doen ze het wel is het ook niet goed. Doen ze vervolgens een beetje voorzichtiger (eind september) krijgen ze hoon en het verwijt dat ze te laat ingrijpen. Doen ze vervolgens een stapje harder (dicht die bieb!), maar niet zo hard als het OMT zou willen is het ook weer niet goed :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
LZ86 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:
[...]

Nouja, dat kunnen we over 2 weken beoordelen. Gaat de boel dan weer stijgen was het toch die verrotte bieb.

Maar ik ben het wel met je eens. De maatregelen van de afgelopen 2 weken sloegen nergens op.

Maarja, ze kunnen het ook nooit goed doen. Sluiten ze de scholen niet, krijgen ze daar gezeik over, doen ze het wel is het ook niet goed. Doen ze vervolgens een beetje voorzichtiger (eind september) krijgen ze hoon en het verwijt dat ze te laat ingrijpen. Doen ze vervolgens een stapje harder (dicht die bieb!), maar niet zo hard als het OMT zou willen is het ook weer niet goed :+
En Hugo de Jonge hamerde er nog even flink op dat sporten belangrijk is om te blijven doen. Alleen blijft het wel verboden, tenzij bij een commerciële sportschool, als er centen aan verdiend worden is het wel veilig.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:31:
Volgens mij helder verhaal tenzij je je had voorbereid op iets heel anders.
Deze persconferentie was zo'n typisch geval van een vergadering die ook een e-mail had kunnen zijn.
zacht schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:30:
Dat is qua handhaving natuurlijk veruit het meest eenvoudig, dus ik vind het eigenlijk wel logisch.
Niet mee eens. Zij verzinnen een regel en leggen dan de last van de handhaving bij de winkeliers, die mogen dan de kastanjes uit het vuur halen. Als ik vakkenvuller was tegen minimumloon zou ik die moeite niet nemen om iemand aan te spreken. In het OV hoor je ook wel dat buschauffeurs of conducteurs maar niets zeggen omdat ze geen zin hebben in de discussie en risico op ellende.
LZ86 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:45:

Het schijnt dat De Jonge vooral van de harde lijn is, hij wil nog strenger en nog harder zijn. Hij krijgt alleen nu behoorlijk tegengas van zijn collega ministers en dan eindig je dus met dit soort merkwaardige compromissen. Afgelopen weekend schijnt er ook weer flink ruzie gemaakt te zijn in het Catshuis. Rutte probeert vooral nu de boel nog een beetje bij elkaar te houden en te zorgen dat de vlam niet te erg in de pan slaat, althans de bronnen van het NRC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Je kon deze ontsporing gewoon zien aankomen. Zo snel als ze politieke keuzes boven de adviezen van het RIVM gingen stellen, was het hele zootje gecorrumpeerd. Dat krijgen ze nu niet meer omgebogen.
Walgelijke vertoning naar mijn mening.

[ Voor 9% gewijzigd door blissard op 17-11-2020 21:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:55:
[...]

Deze persconferentie was zo'n typisch geval van een vergadering die ook een e-mail had kunnen zijn.
Dat kan ik wel met je eens zijn.
Maar weet je nog wat er gebeurde toen ze een paar weken geen persco gaven?

Het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 21:44

Dennahz

Life feels like hell should.

Kleine kans. Denk dat veel mensen het wel kleinschaliger gaan vieren, maar toch nog (iets) over die limiet.
Wij vieren het zelf wat beperkter, toevallig met 3, maar hadden dit ook gedaan als de limiet nog op 2 lag.

Kerst vieren we, zoals ieder jaar, bij m'n schoonouders in Belgie (boerendorp in West-Vlaanderen). Dat zal dan een zwaar illegaal feestje zijn, aangezien je daar maar 1 persoon mag ontvangen :+ (andersom mogen ze wel gewoon bij ons langskomen, dus wat is 't verschil? :{ ).

Ze hebben beide al covid gehad overigens, dus wat dat betreft ook niet bang om hun te besmetten ofzo. (en we letten zelf al extreem goed op sinds maart)

[ Voor 11% gewijzigd door Dennahz op 17-11-2020 21:10 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennahz schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:10:
[...]

Kleine kans. Denk dat veel mensen het wel kleinschaliger gaan vieren, maar toch nog (iets) over die limiet.
Wij vieren het zelf wat beperkter, toevallig met 3, maar hadden dit ook gedaan als de limiet nog op 2 lag.

Kerst vieren we, zoals ieder jaar, bij m'n schoonouders in Belgie (boerendorp in West-Vlaanderen). Dat zal dan een zwaar illegaal feestje zijn, aangezien je daar maar 1 persoon mag ontvangen :+ (andersom mogen ze wel gewoon bij ons langskomen, dus wat is 't verschil? :{ ).

Ze hebben beide al covid gehad overigens, dus wat dat betreft ook niet bang om hun te besmetten ofzo. (en we letten zelf al extreem goed op sinds maart)
Het verschil is dat jullie bij terugkomst 10 dagen in quarantaine moeten, terwijl als zij zouden komen ze meteen 10 dagen in quarantaine moeten. Oftewel, als jullie daarheen gaan kunnen eerst je feestje houden, komen zij hierheen dan is het handig als ze 10 dagen eerder komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:55:
[...]

Niet mee eens. Zij verzinnen een regel en leggen dan de last van de handhaving bij de winkeliers, die mogen dan de kastanjes uit het vuur halen. Als ik vakkenvuller was tegen minimumloon zou ik die moeite niet nemen om iemand aan te spreken. In het OV hoor je ook wel dat buschauffeurs of conducteurs maar niets zeggen omdat ze geen zin hebben in de discussie en risico op ellende.
Maar die boa (al dan niet onopvallend) naait dan vervolgens de ondernemer een flinke boete aan omdat hij naar zijn mening onvoldoende aan handhaving doet. (ken hier in de buurt een voorval bij een restaurant die een boete van een paar duizend euro had gekregen omdat ze de verplichte intake niet correct uitvoerden bij een mystery guest die een handhaver bleek te zijn)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:48:
[...]

En Hugo de Jonge hamerde er nog even flink op dat sporten belangrijk is om te blijven doen. Alleen blijft het wel verboden, tenzij bij een commerciële sportschool, als er centen aan verdiend worden is het wel veilig.
Zit met smart te wachten tot de zwembaden weer opengaan. De Jonge duikt maar lekker zelf het kanaal in om tussen de eendjes te gaan poedelen, mij zie je echt niet in buitenwater zwemmen beneden de 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-10 22:18
Wel handig dat kerst ruim 2 weken na sinterklaas is.. Kunnen we precies zien of we braaf genoeg zijn geweest om samen met kerst te zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:48:
[...]

en hardlopen... en fietsen... en zwemmen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Basekid schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:17:
Wel handig dat kerst ruim 2 weken na sinterklaas is.. Kunnen we precies zien of we braaf genoeg zijn geweest om samen met kerst te zijn
Extra motivatie om met Sinterklaas flink uit te pakken. Hoeven we met kerst niet naar de (schoon)familie.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
klaaas schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:14:
[...]

De ervaring leert dat de CoronaRandomizer vanuit KabinetRNG alle resultaten kan geven. Al zou iedereen helemaal perfect de regels volgen, dan nog zal er wel een haar gevonden worden. Die hele routekaart is wel kenmerkend voor dit beleid. Het is dus echt een klikfonds die maar één kant op gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:20:
[...]

Extra motivatie om met Sinterklaas flink uit te pakken. Hoeven we met kerst niet naar de (schoon)familie.
Een coronabesmetting is wel een erg vileine suprise @Ankona, maak je er dan ook nog een gedichtje bij? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:22:
[...]

De ervaring leert dat de CoronaRandomizer vanuit KabinetRNG alle resultaten kan geven. Al zou iedereen helemaal perfect de regels volgen, dan nog zal er wel een haar gevonden worden. Die hele routekaart is wel kenmerkend voor dit beleid. Het is dus echt een klikfonds die maar één kant op gaat.
Als iedereen perfect de regels had gevolgd hadden we nu geen volle ziekenhuizen gehad. En minder maatregelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Ben wel benieuwd wat hieruit komt

Het kabinet is in gesprek met werkgevers- en werknemersorganisaties over hoe bereikt kan worden dat meer mensen thuiswerken.

Ook in de detailhandel moet de handhaving van de coronaregels beter, vindt Rutte. De branche is nu zelf bezig met plannen, vertelde Rutte, zonder in te gaan op specifieke maatregelen: "Ik verwacht dat de detailhandel de komende dagen met meer berichten zal komen."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
[...]

Precies. Het is altijd de schuld van de overheid.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Ze hebben in de routekaart inderdaad bij de indicatoren weinig opgenomen wat een langzame afschaling zou faciliteren. Op zich zou je met die indicatoren die ze er nu in hebben staan nu ongeveer wel een risiconiveau terug kunnen in bijvb het Noorden. Echter gaat dat voorbij aan zaken die er niet als indicator in staan, o.a ziekenhuis ic-capaciteit en bovendien is dat dan weer minder regio gebonden door het overplaatsen van patiënten. Maar om het nou random te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

klaaas schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:27:
[...]

Alleen als het niet de schuld is van de Rabobank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:26:
[...]

Als iedereen perfect de regels had gevolgd hadden we nu geen volle ziekenhuizen gehad. En minder maatregelen ook.
[...]

Ik heb collega's (begin twintig) die op een vrijdagmiddag lijstjes op internet af zochten om te kijken of ze wellicht in aanmerking kwamen voor de zorgbonus (uhm, we werken niet in de zorg?), en de volgende dag een verjaardag gaven voor 15+ mensen. En maar klagen hoe zwaar ze het wel niet hebben in deze tijd waarin 'niks kan'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Bijna elke persco was het de schuld van Het Volk. Want die waren o.a. ook verantwoordelijk voor het gemankeerde testbeleid natuurlijk.

Overal in mijn omgeving zie ik dat men er helemaal klaar mee is na ruim 8 maanden Coronabombardement, zeker gezien de risico's voor de meerderheid erg laag zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-11-2020 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:14:
Maar die boa (al dan niet onopvallend) naait dan vervolgens de ondernemer een flinke boete aan omdat hij naar zijn mening onvoldoende aan handhaving doet. (ken hier in de buurt een voorval bij een restaurant die een boete van een paar duizend euro had gekregen omdat ze de verplichte intake niet correct uitvoerden bij een mystery guest die een handhaver bleek te zijn)
Sommige gemeentes hebben al kliklijnen waar je fout coronagedrag anoniem kan aangeven. :X

Overigens wist ik niet eens dat boa's ook undercover konden gaan. Had Grapperhaus pech gehad als er een undercover boa op zijn bruiloft was. :+
LZ86 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:27:
Ook in de detailhandel moet de handhaving van de coronaregels beter, vindt Rutte. De branche is nu zelf bezig met plannen, vertelde Rutte, zonder in te gaan op specifieke maatregelen: "Ik verwacht dat de detailhandel de komende dagen met meer berichten zal komen."
Ik wil dat ik zulke dingen kan doen. Regeltjes verzinnen en de ellende dan snel bij anderen neerleggen.
zacht schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:39:
En maar klagen hoe zwaar ze het wel niet hebben in deze tijd waarin 'niks kan'.
Daarom bindt De Jonge ons een mondkapje voor, kunnen we niet meer zo verstaanbaar klagen. :+
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:40:
Bijna elke persco was het de schuld van Het Volk.
Dat is bij zo'n beetje elke persconferentie de teneur. Wat doet de Nederlandse bevolking allemaal fout. Na een tijdje begin je er nogal door af te stompen en lijkt het alsof je gedrag toch nul invloed heeft op de RNG van het kabinet.

Die routekaart was ook alleen voor de mooi. Ze kiezen er al dingen uit alsof het een menukaart is en kennelijk werkt het maar een kant op.

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 17-11-2020 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:44:
Ik wil dat ik zulke dingen kan doen. Regeltjes verzinnen en de ellende dan snel bij anderen neerleggen.
Je hebt de ellende van het regeltjes verzinnen al bij anderen neergelegd. Zo eens in de 4 jaar, soms wat frequenter. Noemen ze dan verkiezingen en weet je wat, je mag binnenkort weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Sommige gemeentes hebben al kliklijnen waar je fout coronagedrag anoniem kan aangeven. :X

Overigens wist ik niet eens dat boa's ook undercover konden gaan. Had Grapperhaus pech gehad als er een undercover boa op zijn bruiloft was. :+
Doen ze ook al jaren bij sportkantines, twee tieners die proberen bier te bestellen en een onopvallende boa bij de deur. (overigens hebben de sportclubs hier in de gemeente een appgroep, bij de eerste controle weet iedereen wie ze kunnen verwachten)

Bij de schaatsbaan (een van de weinige recreatie mogelijkheden die nog open is - en daarom best druk) zijn de medewerkers ook erg alert. Zij houden ook rekening met boa's onder de bezoekers.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
[...]

Bijna elke persco was het de schuld van Het Volk. Want die waren o.a. ook verantwoordelijk voor het gemankeerde testbeleid natuurlijk.

Overal in mijn omgeving zie ik dat men er helemaal klaar mee is na ruim 8 maanden Coronabombardement, zeker gezien de risico's voor de meerderheid erg laag zijn.
Ik kan bijzonder weinig met zo'n zwart-wit beeld waarbij de schuld bij 1 partij wordt gelegd. De politiek laat duidelijk steken vallen en Nederlanders zijn minder braaf dan Zweden. Daar moeten we het mee doen, of je het nu zat bent of zatter dan zat.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie is nog lang niet zat en neemt maar eens een slaapmutsje, 77 kruiden in een beerenburgje, als mondkapjes werken dan zal een van die kruiden toch ook wel wat doen (en anders ga je er altijd nog wel in geloven van de jenever) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:37:
[...]

Ja en nee.
De bedoeling was niet "om het in een keer flink omlaag te brengen", maar op het moment van invoeren was het nog niet duidelijk wat het effect van de gedeeltelijke lockdown was (ik geloof dat we de dag ervoor de 11k aantikten?), dus ze wilden dat wat bijschroeven, iets meer aan de noodrem trekken.

Het is nu makkelijk zeggen dat het zinloos was, maar voor hetzelfde geldt was de gedeeltelijke lockdown niet genoeg.

Als je de horecalobby zou moeten geloven kwamen daar helemaal geen besmettingen voor dus was de sluiting pure barkeepertje pesterij :P
Gelukkig had de horecalobby ongelijk ;)

Hoe dan ook, zelfs met de huidige afname blijven we nog tot half januari in gedeeltelijke lockdown, en misschien hebben de extra maatregelen daar een weekje vanaf geschaafd, wie weet.
Aan de andere kant vermoed ik dat kerstmis wel een derde golf zal gaan veroorzaken :X

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 17-11-2020 22:11 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
anandus schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:08:
[...]
dus ze wilden dat wat bijschroeven, iets meer aan de noodrem trekken.
Als ik sommige artikelen lees was het meer Hugo de Jonge met geldingsdrang. Alleen door de weerstand in het kabinet kwam er een halfbakken verzwaring uit, de avondklok leverde al zoveel spanningen op dat de boel bijna uit elkaar viel. Het extra afremmen is het sprookje waarmee ze die opgepoetste drol wilden verkopen aan de rest van het land.

Je gelooft toch niet serieus dat de bibliotheek en het buurthuis zulke bronnen van ellende waren? Maar we mogen natuurlijk wel naar de Ikea, want daar kan nooit iets gebeuren. We moeten bewegen, maar sporten wordt wel aan banden gelegd en het zwembad moet dicht.
Het is nu makkelijk zeggen dat het zinloos was, maar voor hetzelfde geldt was de gedeeltelijke lockdown niet genoeg.
Het duurt zo'n 2 tot 2,5 weken voor we de effecten merken van een maatregel. We zaten al in een forse daling toen er ineens een schepje op moest. Hadden de cijfers zich minder gunstig ontwikkeld dan had je er nog iets voor kunnen zeggen, maar ook met slechts 2 weken zou je eventuele effecten pas zien. Nu voelde het eerder als een klap in het gezicht welke totaal niet op zijn plaats was.
Als je de horecalobby zou moeten geloven kwamen daar helemaal geen besmettingen voor dus was de sluiting pure barkeepertje pesterij :P
Gelukkig had de horecalobby ongelijk ;)
De meeste horecaondernemers deden hun uiterste stinkende best om er nog iets van te maken binnen de gestelde kaders, ook in de hoop om hun bedrijf nog overeind te houden. Ik betwijfel of deze ondernemers zo genieten onder de kerstboom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:32:
[...]

De meeste horecaondernemers deden hun uiterste stinkende best om er nog iets van te maken binnen de gestelde kaders, ook in de hoop om hun bedrijf nog overeind te houden. Ik betwijfel of deze ondernemers zo genieten onder de kerstboom.
Nou, en wat zal De Jonge daar om lachen zeg!
Heeft ie maar mooi voor elkaar gebokst!

Of deden ze het stiekem gemiddeld genomen toch niet zo goed? Of waren het de malloten die zich nergens wat van aantrokken misschien?

De cafés zijn gewoon terecht dicht. Hoe vervelend ik dat zelf ook vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:51:
[...]

Doen ze ook al jaren bij sportkantines, twee tieners die proberen bier te bestellen en een onopvallende boa bij de deur. (overigens hebben de sportclubs hier in de gemeente een appgroep, bij de eerste controle weet iedereen wie ze kunnen verwachten)

Bij de schaatsbaan (een van de weinige recreatie mogelijkheden die nog open is - en daarom best druk) zijn de medewerkers ook erg alert. Zij houden ook rekening met boa's onder de bezoekers.
Undercover controles vind ik nog wel wat anders dan kliklijnen waar je anoniem iemand anders erbij kan verlinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:56:
Of deden ze het stiekem gemiddeld genomen toch niet zo goed? Of waren het de malloten die zich nergens wat van aantrokken misschien?
Wat maakt het uit als we in het restaurant op 1,5 meter afstand zitten met kuchschermen als we allemaal in hetzelfde taxibusje arriveerden? Of dat we lekker schouder aan schouder zaten in die stadsbus? Dat is nog altijd het lollige. Buiten mag ik ik niet met meer als drie mensen zijn, maar ik mag wel mijn auto volproppen zoveel als er zitplaatsen zijn. We opereren in al deze situaties geheel binnen de geldende regelgeving.

Het is niet alsof het virus alleen activeerde in een horeca gelegenheid en daarbuiten inert werd.
Stoney3K schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:59:
Undercover controles vind ik nog wel wat anders dan kliklijnen waar je anoniem iemand anders erbij kan verlinken.
De buurgemeente van mijn woonplaats had zelfs een app laten knutselen ervoor. Kon je lekker klikken met meteen foto's of video erbij van de overtreder. Er werd ook nog gretig gebruik van gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
Moi_in_actie schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:59:
[...]
Ook wat veel twijfelaars roepen is dat men geen proefkonijn wil spelen. Dit terwijl er, voordat het vaccin uberhaupt op de markt komt, het vaccin al in tal van rondes op tienduizenden mensen getest is. Zij waren allang die proefkonijnen, niet jij. Wederom een gevalletje van "acht jezelf niet zo speciaal/belangrijk". En tenslotte zullen de twijfelaars, welke zich schijnbaar vooral onder jongeren bevinden, zeker niet de eersten in de rij zijn voor een vaccinatie. Reken er maar op dat zorgmedewerkers, ouderen en zwakkeren (zeker zij die zeer vatbaar zijn voor de gevolgen van dit virus) tot de eersten behoren, wellicht daarna nog gevolgd door mensen met een publieke functie (leraren, agenten etc).
Ze hebben jou een hoop wijs gemaakt. Bij de vaccins van de Mexicaanse griep was je wel degelijk proefkonijn.
Wetenschapsjournalist Nienke Beintema: ‘Ik ben gaan zoeken in de medische literatuur en toen bleek dat het niet was getest op zwangeren en dat er geen langetermijnonderzoeken waren gedaan. Prima, maar zet dat dan op de website.’ Het gebrek aan onderzoek is een van de redenen dat de zwangere Beintema ervoor kiest zich niet te laten vaccineren. Inmiddels heeft ze een gelukkig en gezond kind van zes maanden. ‘Het was in feite een experimenteel vaccin en ik ben achteraf heel erg blij dat ik het niet heb genomen.’ Ze heeft haar keuze gebaseerd op eigen onderzoek dat zij kon doen dankzij haar achtergrond als wetenschapsjournalist. ‘De manier waarop moeders door het RIVM aan hun lot werden overgelaten, vond ik beneden alle peil. Ik ben daar echt boos over.’
https://www.ftm.nl/artike...FJKs6t7InfRvO9TZa5Q%3D%3D
‘In plaats van de normale registratieonderzoeken hebben de in Nederland gevaccineerde kinderen in feite een fase II-onderzoek doorlopen, aangezien het vaccin niet was onderzocht bij kinderen jonger dan drie jaar en ook niet bij zwangeren. De volwassenen doorliepen een verkort fase III-onderzoek’, schrijven viroloog Huub Schellekens en hoofdredacteur Dick Bijl, medio november 2010 in het Geneesmiddelenbulletin. ‘Het verkorte fase III-onderzoek met het pandemische vaccin bij volwassenen is uitgevoerd in de open Nederlandse populatie en gefinancierd door de Nederlandse overheid.'
https://www.ftm.nl/artike...FcSAKGToOH%2FQ0o9nQ%3D%3D

Web Enrichment

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:13:
[...]

Wat maakt het uit als we in het restaurant op 1,5 meter afstand zitten met kuchschermen als we allemaal in hetzelfde taxibusje arriveerden? Of dat we lekker schouder aan schouder zaten in die stadsbus? Dat is nog altijd het lollige. Buiten mag ik ik niet met meer als drie mensen zijn, maar ik mag wel mijn auto volproppen zoveel als er zitplaatsen zijn. We opereren in al deze situaties geheel binnen de geldende regelgeving.

Het is niet alsof het virus alleen activeerde in een horeca gelegenheid en daarbuiten inert werd.
Omdat in die auto, taxibus en stadsbus je een mondkapje draagt, wat het gebrek aan afstand deels compenseert.

En het is ook een afweging geweest, wat maakt een beetje inbreuk op het normale leven, wat maakt veel inbreuk. En dan is het oordeel dat vervoer door moet kunnen gaan, en horeca heeft die positie blijkbaar niet.

Het idee is ook niet een virus volldig stoppen (anders hadden we wel een full scale lockdown gehad), maar voldoende afremmen. En dan kan ruimte op de ene plek omdat hij op de andere niet is. Dat is al zo sinds dag 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:03

Barrycade

Through the...

Wietsee. schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:48:
[...]

Ze hebben jou een hoop wijs gemaakt. Bij de vaccins van de Mexicaanse griep was je wel degelijk proefkonijn.

[...]

[...]

Maar wat er niet wordt belicht is hoeveel "schade" dit "experiment" heeft opgeleverd afgezien van financiële schade bij de overheden die vaccins hadden gekocht en opbrengsten bij de farmaceutische industrie.

Wellicht zijn er wel lessen geleerd, hoewel ik denk dat die ergens in een la zijn verdwenen tezamen met "hoe ga ik met een pandemie om als regering".

Maar uiteindelijk worden dit soort vaccins bij 60k plus mensen getest en zijn er geen directe negatieve gevolgen bekend.

Dan begint het afwegen: op korte termijn een verlammende pandemie de kop in drukken ( en laten we het eens zijn dit is niet de Mexicaanse griep) of gaan we nog 3 jaar testen en er achter komen dat als je 80 bent en COPD en Diabetes type 2 hebt en een doorlig wond dat je het dan slecht kan trekken die vaccinatie (duh).

Ja er gaan farmaceuten rijk worden, maar een heer die veredelde heftrucks de ruimte in schiet voor een reclame filmpje is dat ook geworden met twijfelachtige opbrengsten voor de maatschappij in zijn geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 13:30
MikeyMan schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:09:
[...]

Dat kan ik wel met je eens zijn.
Maar weet je nog wat er gebeurde toen ze een paar weken geen persco gaven?

Het is nooit goed.
Als ik de reacties hier lees is dat wel de conclusie inderdaad. Rutte en de jonge doen het weer slecht en de maatregelen slaan ook nergens op.... prima, daar zal het vast beter van gaan. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Wietsee. schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:48:
[...]

[...]

[...]

Ze hebben jou een hoop wijs gemaakt. Dat "zelfonderzoek" van die dame is 10 jaar oud, er is inmiddels veel meer bekend. Scroll maar eens wat pagina's terug daar staat er genoeg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Die routekaart was ook alleen voor de mooi. Ze kiezen er al dingen uit alsof het een menukaart is en kennelijk werkt het maar een kant op.
Dit soort zinnen blijven ook mooi:
Nu we op het punt staan van afschalen wordt duidelijk dat afschalen een andere dynamiek kent dan op schalen. Zo gaat het bij opschalen om snelheid bij toenemende besmettingen, bij afschalen is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat de ziekenhuis -en IC-bezetting na-ijlt op de besmettingsgraad. Het afschalen van de maatregelen verdient in de routekaart een aparte plaats
Waarbij ik bij bovenstaande geen twijfels heb over de correctheid is het wel schrikbarend om te realiseren dat dit - met in acht nemen van de tijd die het gekost heeft om de initiele routekaart op te stellen - niet eerder enigszins duidelijk zou zijn geweest.

Daarnaast ook nog bijzonder in het daglicht van de regionale aanpak die eerder werd aangegeven
De weg terug nemen we samen, solidariteit tussen de regio’s. De nu geldende maatregelen worden alléén als het in heel Nederland goed genoeg gaat, versoepeld.
Het blijft toch iedere keer weer een verrassing op welke wijze er terug wordt gegaan op de gekozen aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:51:
[...]

Omdat in die auto, taxibus en stadsbus je een mondkapje draagt, wat het gebrek aan afstand deels compenseert.
Ik denk dat er niemand, echt niemand is die in zijn eigen auto een mondkapje draagt als er iemand mee rijdt. In het OV dragen mensen hem ook vooral omdat het verplicht is.

Idioter nog, ik mag wel 4 mensen in mijn auto mee nemen maar die lopen kans op een coronaboete op het moment dat we uitstappen. Dat soort inconsequenties is wat veel mensen frustreert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik begrijp niet zo goed dat mensen zich aan de anderhalve meter proberen te houden en met 4 mensen (uit verschillende huishoudens) in een auto stappen én dat dan weer als argument gebruiken om cafés open te houden.

In een crisis zijn altijd inconsequenties te vinden. Dat brengt snelle besluitvorming nou eenmaal met zich mee. Er zijn 2 maatregelen in hoofdlijnen: niet meer buitenshuis samenkomen/zuipen (cafés, kantines etc) en eigenlijk ook niet meer binnenshuis (de drie personen). Blijkbaar werkt dat dus vrij goed.

Hoe sneu ik het ook vind voor de cafébaas die het wel goed aangepakt heeft, cafés mogen wat mij betreft gewoon dicht blijven totdat Corona onder controle is. Datzelfde geldt voor thuisfeestjes. Ook kerst wordt wat mij betreft overal kleinschalig gevierd (hoewel ik dat zelf ook echt jammer vind, ik vind kerst met de familie wel leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 18 november 2020 @ 00:34:
[...]

Maar wat er niet wordt belicht is hoeveel "schade" dit "experiment" heeft opgeleverd afgezien van financiële schade bij de overheden die vaccins hadden gekocht en opbrengsten bij de farmaceutische industrie.

Wellicht zijn er wel lessen geleerd, hoewel ik denk dat die ergens in een la zijn verdwenen tezamen met "hoe ga ik met een pandemie om als regering".
Dus het doel heiligt de middelen? Zeg dat tegen de mensen die hun leven lang gehandicapt zijn door het vaccin. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wanneer jou dit overkomt je zegt: 'tja het risico hoort erbij, helaas pindakaas'. Dan loop ik liever het risico op corona.

En 'wellicht' klinkt niet heel overtuigend. Toen was het narcolepsie, wellicht nu een nieuwe vorm van leukemie, een spierziekte, of iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:07:
[...]

Dus het doel heiligt de middelen? Zeg dat tegen de mensen die hun leven lang gehandicapt zijn door het vaccin. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat wanneer jou dit overkomt je zegt: 'tja het risico hoort erbij, helaas pindakaas'. Dan loop ik liever het risico op corona.

En 'wellicht' klinkt niet heel overtuigend. Toen was het narcolepsie, wellicht nu een nieuwe vorm van leukemie, een spierziekte, of iets anders.
Mortaliteit in NL geschat door het RIVM van corona ligt tussen de 0,3 en 1% (ouderen 4-24%)

0,004% van de 30 miljoen gevaccineerden tegen mexicaanse griep kreeg narcolepsie, wat nog steeds niet met 100% zekerheid is gelinked aan het vaccin (zie ook het stukje van @Adlermann )

Ja, ik heb liever corona 7(8)7 ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:50
LZ86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:13:
[...]

Mortaliteit in NL geschat door het RIVM van corona ligt tussen de 0,3 en 1%

0,004% van de 30 miljoen gevaccineerden tegen mexicaanse griep kreeg narcolepsie, wat nog steeds niet met 100% zekerheid is gelinked aan het vaccin (zie ook het stukje van @Adlermann )

Uit solidariteit mag jij mijn vaccin 8) .

Web Enrichment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:42
Napo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:57:
[...]

Dit soort zinnen blijven ook mooi:

[...]

Waarbij ik bij bovenstaande geen twijfels heb over de correctheid is het wel schrikbarend om te realiseren dat dit - met in acht nemen van de tijd die het gekost heeft om de initiele routekaart op te stellen - niet eerder enigszins duidelijk zou zijn geweest.

Daarnaast ook nog bijzonder in het daglicht van de regionale aanpak die eerder werd aangegeven

[...]

Het blijft toch iedere keer weer een verrassing op welke wijze er terug wordt gegaan op de gekozen aanpak.
De routekaart is niet een kaartje waar enorm lang aan gewerkt is, maar deze is juist in allerijl gemaakt toen de tweede golf in september op kwam zetten. Met name naar aanleiding van de wens voor een duidelijk systeem zoals ze dat in Ierland hebben (eigenlijk gewoon omdat Lubach er naar vroeg).

Dat kan je ook zien aan dat de dingen die erop staan direct overeen komt met de stappen die sinds begin september zijn genomen. Er is niets nieuws bedacht voor die routekaart, maar gewoon knippen-plakken welke maatregelen genomen waren. Er is dus toen ook niets bedacht of gecommuniceerd over wanneer je gaat afschalen. Dus dat dat nog steeds onduidelijk is, is ook niet vreemd.

Kortom: Er gaat veel fout in de communicatie.

Tegelijkertijd vind ik ook dat er veel goed gaat. Dat coronadashboard mag dan hopeloos gefaald zijn als indicator voor wanneer er maatregelen genomen moeten worden. Het geeft wel een vlot en snel inzicht in best wat verschillende metrics op landelijk/regionaal én lokaal niveau. Ook de wekelijkse .pdfs (waar het RIVM al snel mee kwam) zijn ruim en uitgebreid. Tweewekelijks een persconferentie met daaropvolgend op woensdag de presentaties aan de Tweede Kamer van van Dissel/Kuipers en het Tweede Kamerdebat geven ook veel inzicht en transparantie.
Misschien dat juist door deze transparantie ook duidelijk wordt wat er allemaal fout ging en gaat, en het kan ook terecht nog veel beter. Maar er gaat ook veel goed. Kritiek geven in een crisissituatie waarbij er waarschijnlijk geen keus is zonder nadelen is wel makkelijk (maar niet minder nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LZ86 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:13:
[...]

Mortaliteit in NL geschat door het RIVM van corona ligt tussen de 0,3 en 1% (ouderen 4-24%)

Die mortaliteit is mede afhankelijk van je leeftijd en onderliggende zwakheden. Zeker voor gezonde jongeren is de kans om de overlijden bijna nihil. Dus ja, dan liever corona. Want de kans op een nieuwe autoimmuunziekte bij het nieuwe vaccin is nog niet bekend. Die kan véél hoger zijn dan bij het Mexicaanse griep vaccin. Dus waarom het risico opzoeken voor iets dat toch bijna geen kwaad kan. Begrijp me niet verkeerd: jij mag prima proefpersoon zijn. Maar ga dan niet huilen als over 10 jaar je eigen lichaam je in de steek laat.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik vraag me wel af hoe men zo'n 'vaccinatiepaspoort' ziet. Leuk en aardig dat je bijvoorbeeld alleen met vaccinatie op zak naar Pinkpop mag, maar wie zegt dat de mensen die niet gevaccineerd zijn er iets aan kunnen doen dat ze nog geen prikje gehad hebben? Over het algemeen zijn dat jongelui, die überhaupt gewoon achterin de rij staan. Die ontzeg je dan de toegang tot van alles zonder dat ze er iets aan kunnen doen?

Ik vind het maar een twijfelachtige proefballon die alleen maar voor tweespalt gaat zorgen. Op internet zie ik her en daar wat oorlogsverwijzingen, onvergelijkbaar en ietwat ongepast wellicht om dat zo één op één tegenover elkaar te zetten, maar ergens snap ik de associatie wel. Het wordt wel heel makkelijk geroepen ook, dat 'vaccinatiepaspoort', terwijl het best een 'heftige' maatregel is. Immers: dat je geen vaccin op zak hebt, betekent niet per definitie dat je een vaccinweigeraar bent en die tegenstelling wordt nu wel langzaamaan gekweekt. Ik lees nergens de nuance dat tijdens het festivalseizoen het gros van de gezonde mensen niet eens gevaccineerd zou kunnen worden.

Om nog maar te zwijgen over dat het een soort psychologische vaccinatieplicht is. In plaats van de twijfelaars overtuigen van de veiligheid van een vaccin, ga je ze alleen maar meer tegen je in het harnas jagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Soccer98 op 18-11-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Soccer98 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:35:
Ik vraag me wel af hoe men zo'n 'vaccinatiepaspoort' ziet. Leuk en aardig dat je bijvoorbeeld alleen met vaccinatie op zak naar Pinkpop mag, maar wie zegt dat de mensen die niet gevaccineerd zijn er iets aan kunnen doen dat ze nog geen prikje gehad hebben? Over het algemeen zijn dat jongelui, die überhaupt gewoon achterin de rij staan. Die ontzeg je dan de toegang tot van alles zonder dat ze er iets aan kunnen doen?
Er vanuit gaande dat dit van tijdelijke aard is zie ik zelf het probleem iets minder. Inderdaad, je gaat mensen die geen vaccinatie kunnen krijgen tijdelijk uitsluiten. Maar het betekent ook dat je het overgrote deel van de mensen wél kan gaan ontvangen op evenementen. Als het alternatief is dat we heel 2021 en 2022 niets kunnen of slechts een heel klein deel van de bevolking niet, dan zou je vanuit economisch en psychisch oogpunt kunnen stellen dat zo'n tijdelijke oplossing wel eens heel gunstig kan zijn voor het merendeel van de mensen.

Je hebt 3 groepen denk ik:
1. De mensen die geen vaccin kunnen krijgen door een medische reden. De vraag is hoe groot deze groep is en of deze groep überhaubt wel fysiek in staat zou zijn om een evenement te bezoeken.

2. De mensen die geen vaccin wensen. Dat is een eigen keus, maar houdt ook nog tijdelijk restricties in.

3. De mensen die een vaccin nemen. Die kunnen evenementen en dergelijken bezoeken.

Als je met een soort paspoort zou werken dan zou je groep 1 en 2 uitsluiten. Groep 2 heeft daar helemaal zelf de hand in, als ze wel een vaccin nemen dan kunnen ze meedoen. Het deel van groep 1 wat zou kunnen komen, die zijn de klos. Groep 3 heeft geen last, en dat zal in principe het overgrote merendeel zijn.

Groep 2 kan 2 keuzes maken. Volhouden en niet vaccineren, dan zullen ze moeten wachten tot groep 3 groot genoeg is om het vaccin uit te bannen, dat zal wellicht zo rond 2023 zijn met wat geluk. Of ze kiezen er alsnog voor om bij groep 3 te gaan horen, wat gelijk de groep in groep 3 weer groter maakt en zorgt dat het vaccin sneller uitgebannen wordt.

Ik snap dat het ingrijpend is en schuurt met de privacy. Maar op dit moment gebeurd er hetzelfde, de voetbalsupporter kan niet naar zijn favoriete club terwijl de kunstliefhebber vanaf morgen wel weer kan gaan. Je kan het niet altijd iedereen naar de zin maken.

Het zijn dillema's die je niet zomaar oplost, voor alles is iets te zeggen. Er is geen goed of fout.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Jovatov schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:27:
[...]
De routekaart is niet een kaartje waar enorm lang aan gewerkt is, maar deze is juist in allerijl gemaakt toen de tweede golf in september op kwam zetten. Met name naar aanleiding van de wens voor een duidelijk systeem zoals ze dat in Ierland hebben (eigenlijk gewoon omdat Lubach er naar vroeg).
Lubach beweert dat Ierland duidelijke waardes heeft voor besmettingen die dan tot levels van lockdown leiden maar deze aantallen kan ik nergens vinden. Niet op https://www.gov.ie/en/pub...l-in-your-area-is-decided die een error geeft.

Ook staat er op https://www.gov.ie/en/publication/2dc71-level-5/#weddings dat er bij level 5 lockdown 25 mensen bij een bruiloft aanwezig mogen zijn terwijl dat er op level 4 maar 6 zijn. Zal wel een foutje zijn.

Beweringen over hoeveel beter andere landen het doen leggen denk ik voornamelijk aan dat je je er veel minder in verdiept vergeleken moet hoe het hier gaat. Geen enkele Europese regering heeft stiekem experts die wel exact weten hoe het virus zich verpreidt. Alleen een aantal landen dat toch al enorme controle over de bevolking had is in staat zulke informatie te verzamelen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soccer98 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:35:

Ik vind het maar een twijfelachtige proefballon die alleen maar voor tweespalt gaat zorgen. Op internet zie ik her en daar wat oorlogsverwijzingen, onvergelijkbaar en ietwat ongepast wellicht om dat zo één op één tegenover elkaar te zetten, maar ergens snap ik de associatie wel. Het wordt wel heel makkelijk geroepen ook, dat 'vaccinatiepaspoort', terwijl het best een 'heftige' maatregel is. Immers: dat je geen vaccin op zak hebt, betekent niet per definitie dat je een vaccinweigeraar bent en die tegenstelling wordt nu wel langzaamaan gekweekt. Ik lees nergens de nuance dat tijdens het festivalseizoen het gros van de gezonde mensen niet eens gevaccineerd zou kunnen worden.

Om nog maar te zwijgen over dat het een soort psychologische vaccinatieplicht is. In plaats van de twijfelaars overtuigen van de veiligheid van een vaccin, ga je ze alleen maar meer tegen je in het harnas jagen.
Mensen faken nu al corona-test-resultaten om op vakantie te kunnen.
Ik denk dat een stempel faken in je gele vaccinatieboekje ook wel te doen is...
Waarbij ook het risico nihil is: want als de rest wel gevaccineerd is, kan jij als faker geen echte schade aanrichten.

Daarnaast: hoe zien ze dat voor zich m.b.t. persoonsgegevens? Even met je DigID inloggen en je hele medische dossier oversturen? Het elektronische patienten dossier was iedereen tegen, want dat zou onveilig zijn, iedereen zou alles kunnen inzien. Maar je vaccinatiegeschiedenis (en dus persoonlijke data) overhevelen naar elke willekeurige festivalhouder is geen probleem? Dan denk ik dat het elektronisch patientendossier veiliger was....

Of wordt dit de zoveelste 'het doel heiligt de middelen'-maatregel die er tijdens de corona doorheen wordt gedrukt? Nog nooit was er een situatie waarbij je zo veel impopulaire maatregelen er doorheen kon jassen onder het mom van 'coronaveiligheid'. Alle principes zijn losgelaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het probleem wat nu langskomt is dat men 1. het testen verder wil opschalen en 2. maatregelen laat afhangen van absolute aantallen. Als je iedereen elke maand laat testen (ca 3-4m testen/week, 10-20x meer dan nu), dan zit je grofweg nog op 10-20x meer gevallen. Zou het wel goed doen voor alle IFR cijfers e.d. Die deling wordt dan ook gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:54:
Het probleem wat nu langskomt is dat men 1. het testen verder wil opschalen en 2. maatregelen laat afhangen van absolute aantallen. Als je iedereen elke maand laat testen (ca 3-4m testen/week, 10-20x meer dan nu), dan zit je grofweg nog op 10-20x meer gevallen. Zou het wel goed doen voor alle IFR cijfers e.d. Die deling wordt dan ook gunstiger.
Dan mag ik toch wel hopen dat dat geen PCR testen zijn. Het is niet dat je kapot gaat van de pijn en dagen last hebt, maar ik heb het niet als bijzonder prettig ervaren dat stokje in je neus en keel.

Dan sla ik wel even over tot ik klachten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:47:
[...]

Er vanuit gaande dat dit van tijdelijke aard is zie ik zelf het probleem iets minder. Inderdaad, je gaat mensen die geen vaccinatie kunnen krijgen tijdelijk uitsluiten. Maar het betekent ook dat je het overgrote deel van de mensen wél kan gaan ontvangen op evenementen. Als het alternatief is dat we heel 2021 en 2022 niets kunnen of slechts een heel klein deel van de bevolking niet, dan zou je vanuit economisch en psychisch oogpunt kunnen stellen dat zo'n tijdelijke oplossing wel eens heel gunstig kan zijn voor het merendeel van de mensen.

1. De mensen die geen vaccin kunnen krijgen door een medische reden. De vraag is hoe groot deze groep is en of deze groep überhaubt wel fysiek in staat zou zijn om een evenement te bezoeken.

2. De mensen die geen vaccin wensen. Dat is een eigen keus, maar houdt ook nog tijdelijk restricties in.

3. De mensen die een vaccin nemen. Die kunnen evenementen en dergelijken bezoeken.

Als je met een soort paspoort zou werken dan zou je groep 1 en 2 uitsluiten. Groep 2 heeft daar helemaal zelf de hand in, als ze wel een vaccin nemen dan kunnen ze meedoen. Het deel van groep 1 wat zou kunnen komen, die zijn de klos. Groep 3 heeft geen last, en dat zal in principe het overgrote merendeel zijn.

Groep 2 kan 2 keuzes maken. Volhouden en niet vaccineren, dan zullen ze moeten wachten tot groep 3 groot genoeg is om het vaccin uit te bannen, dat zal wellicht zo rond 2023 zijn met wat geluk. Of ze kiezen er alsnog voor om bij groep 3 te gaan horen, wat gelijk de groep in groep 3 weer groter maakt en zorgt dat het vaccin sneller uitgebannen wordt.

Ik snap dat het ingrijpend is en schuurt met de privacy. Maar op dit moment gebeurd er hetzelfde, de voetbalsupporter kan niet naar zijn favoriete club terwijl de kunstliefhebber vanaf morgen wel weer kan gaan. Je kan het niet altijd iedereen naar de zin maken.

Het zijn dillema's die je niet zomaar oplost, voor alles is iets te zeggen. Er is geen goed of fout.
Naja, mijn twijfel is er vooral over dat je mensen uitsluit zonder dat ze er wat aan kunnen doen. Dat vind ik gewoon niet redelijk. Je hebt het over drie groepen, maar er zijn er vier: mensen die een vaccin willen, die ook krijgen, maar maanden moeten wachten omdat er een tekort is. Je krijgt dus straks de situatie dat één persoon niet mee mag naar de kroeg, festival, school en de anderen van zijn groep wel, omdat diegene bijvoorbeeld net buiten de boot valt. Vind ik onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:34
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:32:
[...]
Die mortaliteit is mede afhankelijk van je leeftijd en onderliggende zwakheden. Zeker voor gezonde jongeren is de kans om de overlijden bijna nihil. Dus ja, dan liever corona. Want de kans op een nieuwe autoimmuunziekte bij het nieuwe vaccin is nog niet bekend.
En de lange termijn effecten van Corona (zelfs al kom je er niet aan te overlijden) is ook niet bekend.
Net zoals de effecten van het nieuwe vaccin.

Dus ik zou zelf niet zo makkelijk willen kiezen tussen Corona of het vaccin.

[ Voor 12% gewijzigd door Ryur op 18-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:57:
[...]

Dan mag ik toch wel hopen dat dat geen PCR testen zijn. Het is niet dat je kapot gaat van de pijn en dagen last hebt, maar ik heb het niet als bijzonder prettig ervaren dat stokje in je neus en keel.

Dan sla ik wel even over tot ik klachten heb.
Das met die snel tests niet heel erg anders toch? Ook een stokje in neus/keel.

Zelfde ervaring hier hoor. Als het moet moet het, maar doe dat niet voor mn lol.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Soccer98 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:58:
[...]
Naja, mijn twijfel is er vooral over dat je mensen uitsluit zonder dat ze er wat aan kunnen doen.
Dat besef ik mij, maar ik zie daar geen oplossing voor. Maar om nu onnodig de maatschappij nog 1 a 2 jaar op slot te houden puur voor deze hele kleine groep, dat vind ik ook nogal ingrijpend.
Dat vind ik gewoon niet redelijk. Je hebt het over drie groepen, maar er zijn er vier: mensen die een vaccin willen, die ook krijgen, maar maanden moeten wachten omdat er een tekort is. Je krijgt dus straks de situatie dat één persoon niet mee mag naar de kroeg, festival, school en de anderen van zijn groep wel, omdat diegene bijvoorbeeld net buiten de boot valt. Vind ik onredelijk.
Ik zou geen 4e groep willen maken. Ik zou zeggen dat we pas naar een dergelijk systeem kunnen als een groot deel van de mensen die gevaccineerd kunnen en willen worden gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:00:
[...]

Zelfde ervaring hier hoor. Als het moet moet het, maar doe dat niet voor mn lol.
Ik vond het eigenlijk wel meevallen. Paar seconden wat lichte irritatie :)

Maar mijn referentiekader met medische onderzoeken zijn ook wat anders helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:00:
[...]

Sneltest is toch een blaastest?

Dacht ik, en dat als die positief of zonder uitslag meldt dan krijg je alsnog een betrouwbaardere PCR test.

Maar ik kan volledig mis zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
42erik schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:51:
In die stadsbus moeten we verplicht een mondkapje. In de auto is het een advies en niemand zal dat doen in zijn eigen auto.
ZieMaar! schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:06:
Ik begrijp niet zo goed dat mensen zich aan de anderhalve meter proberen te houden en met 4 mensen (uit verschillende huishoudens) in een auto stappen én dat dan weer als argument gebruiken om cafés open te houden.
Het is meer een highlight van de idioterie die er gaande is. Je kan dus prima tegenstrijdige dingen doen (buiten kleine groep, zeven man in een busje) en binnen de regels blijven.

[/quote]
In een crisis zijn altijd inconsequenties te vinden. Dat brengt snelle besluitvorming nou eenmaal met zich mee.
[quote]

We zitten nu al bijna een jaar in deze situatie, genoeg tijd toch om eens de regels te patchen? In het voorjaar had ik soit gezegd, maar toen waren ze eigenlijk consequenter als nu.
eigenlijk gewoon omdat Lubach er naar vroeg.
Er wordt alleen naar je onvrede geluisterd als je Lubach bent of als je een trekkers defilé weet te organiseren :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Adlermann schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:03:
[...]

Maar mijn referentiekader met medische onderzoeken zijn ook wat anders helaas :(
Voor beide swabs voelde het alsof er een lekkere kras werd gemaakt. En dat bleek ook wel toen ik savonds jalapeños had. Voelde duidelijk het ‘krasje’ in m’n keel.
En van dat stokje in mn keel ging ik zowat over m’n nek.

Helemaal niet spannend, klein leed, maar niet iets om naar uit te kijken.

@Drardollan volgens mij geldt dat alleen voor die LAMP test. Rest is voor zover ik weet nog met een stokje.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Adlermann schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:03:
[...]

Het valt in die zin ook wel mee, maar ik zou het niet prettig noemen.

Ik heb zeker 2 dagen last gehad van een gevoelige neus. Nu denk ik dat ik met name aan het 'hypochonderen' was of in het gunstigste geval een lichte irritatie geïrriteerd omdat ik toch al verkouden was (daarom ging ik naar de test).

Maar zonder klachten ga ik dat niet vrijwillig doen, zie het nut niet en geen zin in elke keer dat gepriegel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:28
[...]

Het probleem is dat die kleine minderheid nog wel dusdanig groot is dat ze de hele zorg plat kunnen leggen. En volledig isoleren van die kleine minderheid is gewoon niet mogelijk, dat is toch wel gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:05:
[...]

@Drardollan volgens mij geldt dat alleen voor die LAMP test. Rest is voor zover ik weet nog met een stokje.
Dan ben ik helemaal abuis, waarvoor excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dat is dus tijd en energie die nuttig is besteed:
Eerste resultaten coronamelder-app lijken tegen te vallen
In de eerste weken na de introductie van de CoronaMelder-app testte tussen de 11 en 14,1 procent van de gebruikers met klachten positief. Dat is minder dan het aantal positieve testen bij alle mensen die zich bij een teststraat melden, blijkt uit cijfers die minister De Jonge van Volksgezondheid naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Van alle mensen die in de eerste drie weken na introductie van de app naar een teststraat gingen, was tussen de 15,2 en 18,4 procent positief. De cijfers betekenen dat de kans dat iemand het coronavirus draagt, in de eerste weken juist iets kleiner was wanneer iemand de app had geïnstalleerd. De effectiviteit bij het opsporen van besmette contacten lijkt daarmee tegen te vallen: het doel is juist om meer mensen met het coronavirus op te sporen.

Intussen werkt het ministerie met de GGD aan een tweede app, die GGD Contact zal heten. Die is bedoeld om het bron- en contactonderzoek te ondersteunen.
Bron: NOS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Dat kan je ook zien aan dat de dingen die erop staan direct overeen komt met de stappen die sinds begin september zijn genomen. Er is niets nieuws bedacht voor die routekaart, maar gewoon knippen-plakken welke maatregelen genomen waren. Er is dus toen ook niets bedacht of gecommuniceerd over wanneer je gaat afschalen. Dus dat dat nog steeds onduidelijk is, is ook niet vreemd.

Kortom: Er gaat veel fout in de communicatie.

Tegelijkertijd vind ik ook dat er veel goed gaat. Dat coronadashboard mag dan hopeloos gefaald zijn als indicator voor wanneer er maatregelen genomen moeten worden. Het geeft wel een vlot en snel inzicht in best wat verschillende metrics op landelijk/regionaal én lokaal niveau. Ook de wekelijkse .pdfs (waar het RIVM al snel mee kwam) zijn ruim en uitgebreid. Tweewekelijks een persconferentie met daaropvolgend op woensdag de presentaties aan de Tweede Kamer van van Dissel/Kuipers en het Tweede Kamerdebat geven ook veel inzicht en transparantie.
Misschien dat juist door deze transparantie ook duidelijk wordt wat er allemaal fout ging en gaat, en het kan ook terecht nog veel beter. Maar er gaat ook veel goed. Kritiek geven in een crisissituatie waarbij er waarschijnlijk geen keus is zonder nadelen is wel makkelijk (maar niet minder nodig).
Mooi verwoord.

Ik zou persoonlijk ook graag zien dat die persconferenties anders aangepakt gaan worden. Volgens mij zijn de expers in communicatie het hier ook over eens. Sowieso vind ik het live uitzenden van een persconferentie een dingetje.
- ze zijn te lang, er wordt teveel gezegd om to the point te zijn en te kunnen onthouden. Er wordt ook veel dubbel gezegd.
- Rutte en De Jong staan er als een soort buurman en buurman bij.
- de doventolk leidt enorm af.

Dit zou ik veranderen:
- richting het volk een korte duidelijke toespraak van Rutte (à la zoals in maart, maar dan korter)
- zonder doventolk, maar vooraf opgenomen en eventueel voorzien van ondertiteling
- indien gewenst een aparte persconferentie voor journalisten (of combineren met het wekelijks vragenuurtje) en deze niet live uitzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:07:

[...]

Office 95 viel ook wat tegen. Office 97 daarentegen was een stuk beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:07:

[...]

Misschien, heel misschien, zou het zo kunnen zijn dat mensen die die app installeren van zichzelf al wat voorzichtiger zijn?

Biased groep zo.

Overigens prima optreden van Bruls gisteren bij Op1 :X
- We moeten feestjes organiseren voor de jeugd met O&N
- Ja, dat carbidschieten... Das wel leuk, maar begint nu een probleem te worden. Misschien maar niet in de stad. No shit sherlock 8)7

@Drardollan Nog even gezocht;
https://www.volkskrant.nl...sten-komt-eraan~be1eb7e3/

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2020 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:47:
[...]

Je kan groep 2 denk wel opsplitsen in 2A die nooit een vaccin zal nemen en 2B die niet als eerste een vaccin wil nemen. Als na een maand een miljoen vaccins zijn gegeven zonder dat er problemen optreden zal die groep hard slinken als je ook de vraag krijgt of je het vaccin hebt genomen voordat je bij een verjaardag wordt uitgenodigd.

Hier zal de media wel wat verantwoordelijkheid moeten nemen en niet MAN (34) UIT ROTTERDAM IN ZIEKENHUIS NA NEMEN VACCIN moeten roepen als er simpelweg uit het aantal mensen met een vaccin onvermijdelijk eentje het ziekenhuis in zal moeten voor iets dat wellicht er niks mee te maken heeft. Daar is weinig kans op vrees ik.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:48
IJzerlijm schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:10:
[...]

Hier zal de media wel wat verantwoordelijkheid moeten nemen en niet MAN (34) UIT ROTTERDAM IN ZIEKENHUIS NA NEMEN VACCIN moeten roepen als er simpelweg uit het aantal mensen met een vaccin onvermijdelijk eentje het ziekenhuis in zal moeten voor iets dat wellicht er niks mee te maken heeft. Daar is weinig kans op vrees ik.
Dat gaat sowieso wel gebeuren, zie je nu al wel met jonge mensen die het gehad hebben en onderliggende klachten hebben, of oude mensen die het voor de tweede keer hebben gekregen en eraan zijn overleden, en dan in het klein dat ze al ernstig ziek waren door andere klachten :')

Laat ik voorop stellen dat het een klote virus is, maar de media weet het allemaal wel letter aan te dikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
IJzerlijm schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:10:
[...]

Je kan groep 2 denk wel opsplitsen in 2A die nooit een vaccin zal nemen en 2B die niet als eerste een vaccin wil nemen. Als na een maand een miljoen vaccins zijn gegeven zonder dat er problemen optreden zal die groep hard slinken als je ook de vraag krijgt of je het vaccin hebt genomen voordat je bij een verjaardag wordt uitgenodigd.
Die groep 2B wordt dan groep 3 in mijn voorbeeld. Die mensen die niet vooraan staan die horen bij mij in groep 3, maar ik wilde het niet al te ingewikkeld maken :)

Pagina: 1 ... 86 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins