zacht schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:41:
Volgens mij lees ik dat het percentage positieve tests minder hard daalt en dat de ziekenhuisopnames nauwelijks tot niet dalen.
Volgens mij klopt dat aardig. Om het dan te betitelen als 'het virus leeft weer op' is dan wel weer heel kort door de bocht.
Ik hou het op 'redelijk stuk, Telegraaf-titel'.
Het percentage positieve tests (t.o.v. het totale aantal tests) is inderdaad geen goede graadmeter. In maart en april werd er door sommige ook al op gehamerd van "waarom tesen we niet substantieel meer?". Mijn wedervraag daarop is dan: waarom mensen testen die absoluut geen klachten hebben, eveneens wetende dat de uitslag van een test dan minder betrouwbaar is?
Dat het totale aanta tests recentelijk wa daalt zou ik eerder in verband brengen met dat daadwerkelijk minder mensen klachten ontwikkelen die mogelijk duiden op Corona.
Ik hoop dat het kabinet en b.v. ook huisartsen en scholen de komende tijd aandacht besteden aan het vaccineren en tekst en uitleg geven op de vragen en twijfels van mensen. Het verbaasd me deels dat met name onder "jongeren" de vaccinatiebereidheid
offtopic:
(leuk woord voor voor Scrabbel misschien?)
afneemt. Deels kan ik het begrijpen, omdat (helaas) onder hen met name het beeld heerst van "ach, als ik besmet wordt heb ik er toch weinig last van". Mijn inziens het verkeerde beeld, want het gaat niet om jou/jouw gezondheid (dit zal het kabinet, het RIVM enzovoorts worst wezen), het gaat erom dat jij bijdraagt aan de verspreiding en dit in stand houdt. Dit schaad de gehele volksgezondheid en de economie.
Maar goed, ik hoop dat men daar meer aandacht aan gaat besteden. Want ja, de ontwikkeling gaat nu veel en veel sneller. Maar waarom? Daar zijn tal van redenen voor:
- Corona is niet de eerste in de reeks van Sars virussen. Men heeft al veel informatie opgedaan bij eerdere, veel kleinschaligere, Sars uitbraken.
- Omdat het zo'n grote impact wereldwijd heeft en er eveneens voor vaccinbedrijven heel veel aan te verdienen valt, worden alle ballen op de ontwikkelen van dat vaccin gezet.
- Er worden heel veel zaken nu parallel uitgevoerd en veel meer simultaan over en weer geverifieerd
Met name het 2e punt kan weer heel negatief opgevat worden, onder het mom van "het gaat ze alleen maar om geld, niet om de effectiviteit en veiligheid". Nou, daar twijfel ik aan. Nog los van alle instanties die onafhankelijk van die bedrijven hun goedkeuring aan een vaccin moeten geven, is zo'n bedrijf er ook zeer zeker niet bij gebaat om een slecht vaccin op te leveren. Stel bedrijf X levert een vaccin wat niet goed bescherming biedt en tevens forse bijwerkingen geeft en dat vaccin zou toch op de markt komen. Indien de resultaten dan naderhand boven water komen, kan dat bedrijf met normaal miljarden aan omzet wel opdoeken; geen enkel land zal dan ooit nog zaken met je willen doen. Het bedrijf en diens kopstukken zullen internationaal voor de rechter gesleept worden en de straffen zullen niet mals zijn.
Ook wat veel twijfelaars roepen is dat men geen proefkonijn wil spelen. Dit terwijl er, voordat het vaccin uberhaupt op de markt komt, het vaccin al in tal van rondes op tienduizenden mensen getest is. Zij waren allang die proefkonijnen, niet jij. Wederom een gevalletje van "acht jezelf niet zo speciaal/belangrijk". En tenslotte zullen de twijfelaars, welke zich schijnbaar vooral onder jongeren bevinden, zeker niet de eersten in de rij zijn voor een vaccinatie. Reken er maar op dat zorgmedewerkers, ouderen en zwakkeren (zeker zij die zeer vatbaar zijn voor de gevolgen van dit virus) tot de eersten behoren, wellicht daarna nog gevolgd door mensen met een publieke functie (leraren, agenten etc).