Nee, reeds zeer kleine hoeveelheden kun je in het rioolwater aantonen. Dat is ook de reden dat je bijvoorbeeld samples kunt poolen. De huidige technieken zijn heel sensitief voor hele kleine hoeveelheden. Zeker op moment dat je dus gericht samples gaat onderzoeken, kun je dit goed gaan traceren. En er worden vaak bovendien veel rioolwater monsters bewaard.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:50:
[...]
Als het vorig jaar meetbaar was in het rioolwater dan zou je toch ook al redelijke aantallen verwachten binnen de populatie? Er gaan miljoenen liters per dag door het riool, als je daarin iets kunt meten dan moet het wel serieus aanwezig zijn lijkt mij.
Dat lijkt me ook logisch. Gezien voorgaande onderzoeken heb ik er echter een hard hoofd in dat ze nu al zover zijn. Ik verwacht dat ze eerst nog alle data bij elkaar aan het zoeken zijn (als ze al zover zijn).MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:10:
[...]
Nou, het lijkt me eerder voor de hand liggen dat ze de data nog willen verifiëren.
Precies waarom ze eens moeten komen met cijfers met context. Kijk alleen naar hoe de besmettingen worden gerapporteerd. Ieder weekend krijgen we weer te horen dat het duidelijk aan het dalen is, om dan dinsdag en woensdag te horen dat het eigenlijk toch weer tegenvalt. Daarnaast zitten er bij het totaal aantal besmettinge dat gerapporteerd worden ook nog data van eerdere dagen. Je zou toch verwachten dat ze onderhand niet met dagelijkse data maar b.v. wekelijkse zouden rapporteren (kun je nog steeds dagelijks doen, maar dan laat je de echte trend ten minste zien).Maargoed; je ziet wat er voor een vlucht wordt genomen met cijfers zonder context. Snap wel dat ze daar terughoudend in zijn; zeker als de data steeds onzekerder wordt of meer interpretatie nodig heeft.
[removed]
Je mag er vanuit gaan dat men informatie achterhoudt. Ten eerste gaan ze zelf de data verifiëren of dat wel klopt, om vervolgens de (on)zekerheid daarvan te bepalen. In die tussentijd krijgen we die data niet te zien.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:09:
Dan zijn ze doelbewust informatie aan het achterhouden,
Ten tweede zijn alle cijfers nodig die tegelijkertijd vrijgegeven moeten worden en soms kost dat enige wachttijd. Het publiceren van de helft van de cijfers geeft voor veel mensen een verkeerd beeld, met name bij mensen die alleen het cijfertje bekijken en niet de aanvullende informatie erbij lezen.
Daarnaast wilt men dat iedereen "langzaam" reageert op betere cijfers, om te voorkomen dat men bijvoorbeeld allemaal uitgebreidere verjaardagen gaan vieren omdat de cijfers ineens 10% beter zijn.
Speel ook Balls Connect en Repeat
@redwing dat is toch precies wat er gebeurt? Elke dinsdag een heel boekwerk over de cijfers. Met een hele uitgebreide toelichting. De rest van de week worden er alleen droge cijfers gepubliceerd.
Alle ruis eromheen komt niet bij GGD/RIVM/kabinet vandaan, maar van (Social) media.
En beetje dubbelop, maar goed nieuws mag ook weleens benoemd: Ook Moderna rapporteert goede cijfers. Vaccin lijkt 94,5% effectief:
https://investors.moderna...eets-its-primary-efficacy
Wat een slecht virus eigenlijk zeg
Alle ruis eromheen komt niet bij GGD/RIVM/kabinet vandaan, maar van (Social) media.
En beetje dubbelop, maar goed nieuws mag ook weleens benoemd: Ook Moderna rapporteert goede cijfers. Vaccin lijkt 94,5% effectief:
[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 13:28 ]
Als ze dit alleen zouden doen met data waarbij het beter is dat die langzaam uitkomen kon ik het met je eens zijn. Maar ook data die juist zo snel mogelijk naar buiten moet komt te laat. Wil je draagvlak hebben moet je consistente data hebben en op een consistente manier naar buiten brengen. Dat heb ik tot nu toe nog niet zien gebeuren. Net als dat we continue op het nu aan het sturen zijn ipv vooruit denken en het plan klaar hebben. Het zou geen verrassing moeten zijn wat er op dinsdag aan maatregelen wordt bekend gemaakt. Dat zou rechtstreeks uit je 'routekaart' moeten volgen.Onbekend schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:21:
[...]
Je mag er vanuit gaan dat men informatie achterhoudt. Ten eerste gaan ze zelf de data verifiëren of dat wel klopt, om vervolgens de (on)zekerheid daarvan te bepalen. In die tussentijd krijgen we die data niet te zien.
Ten tweede zijn alle cijfers nodig die tegelijkertijd vrijgegeven moeten worden en soms kost dat enige wachttijd. Het publiceren van de helft van de cijfers geeft voor veel mensen een verkeerd beeld, met name bij mensen die alleen het cijfertje bekijken en niet de aanvullende informatie erbij lezen.
Daarnaast wilt men dat iedereen "langzaam" reageert op betere cijfers, om te voorkomen dat men bijvoorbeeld allemaal uitgebreidere verjaardagen gaan vieren omdat de cijfers ineens 10% beter zijn.
Precies, dus waarom de rest van de week alleen droge cijfers waarvan je nu al maanden ziet dat die verkeerd gepresenteerd worden? Je geeft nu 6 dagen van de week dus een onzinnig beeld. Dan moet je toch ervoor zorgen dat die cijfers op zo'n manier worden gegeven dat het verhaal duidelijk is. Zodat je niet steevast op zaterdag/zondag te horen krijgt dat het zo goed gaat om op dinsdag/woensdag te horen dat het eigenlijk best wel slecht gaat.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:22:
@redwing dat is toch precies wat er gebeurt? Elke dinsdag een heel boekwerk over de cijfers. Met een hele uitgebreide toelichting. De rest van de week worden er alleen droge cijfers gepubliceerd.
[removed]
Ik las het net, heel bemoedigend. Eenzelfde type vaccin met een vergelijkbare effectiviteit. Het een bevestigt de ander wat dat betreft. Dat betekent ook meer productie, wat positief is om snel te kunnen starten in de wereld.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:22:
De techniek is ook mooi, geen daadwerkelijk virus nodig dus ook veilig in die zin.
Beide studies/testen hebben zover ik weet geen ernstige bijwerkingen gerapporteerd, dus ook dat lijkt goed te zitten.
Een hamer van hamertje tik is voldoendeWat een slecht virus eigenlijk zeg
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
@redwing ah, als je punt is die dagstanden achterwege te laten is dat misschien wel een goed punt ja. Moet zeggen dat de duiding vanuit Marino van Zelst en consorten op zich wel hout snijdt. Maar de vraag is of dit voor de overige uitingen ook geldt. Beetje damned if you do, damned if you don't.
@Drardollan kan alleen niet terugvinden of dit vaccin ook bij -70 moet worden bewaard. Je zou haast zeggen van wel.
@Drardollan kan alleen niet terugvinden of dit vaccin ook bij -70 moet worden bewaard. Je zou haast zeggen van wel.
Bijzonder, we moesten er maar op rekenen dat de eerste vaccins 50-60% zouden zijn en nu hebben we er ineens 2 van 90+%MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:22:
Dat is zelfs een stap beter dan het vaccin van Pfizer:MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:37:
https://www.telegraaf.nl/...voor-95-procent-effectiefTemperatuur
Volgens de laatste onderzoeksresultaten kan het vaccin gedurende 30 dagen bij 2° tot 8° Celsius worden bewaard, meldt Moderna in een verklaring. Daarmee wijkt het vaccin af van dat van Pfizer, dat bij een temperatuur van -70 ° Celsius bewaard moet worden. Dat laatste zorgt mogelijk voor veel belemmeringen bij het transport.
2 tot 8 graden, dus het wordt tijd om even de koelwagens al die kant op te laten rijden.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:38:
[...]
Dat is zelfs een stap beter dan het vaccin van Pfizer:
[...]
https://www.telegraaf.nl/...voor-95-procent-effectief
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Zag het ook al:Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:38:
[...]
[...]
Moderna vaccin voor warme landen, Pfizer vaccin naar koude landen.The vaccines also differ in their storage requirements. Moderna says its vaccine can be safely stored in freezers at about 25 degrees Fahrenheit (-4 degrees Celsius), a temperature easily reached by a home refrigerator freezer.
@jip_86 je punt is?
Die, laten we even voor het gemak aannemen 90%, zal nog wel iets inkakken. Het aantal testen is hoog (30.000+ voor beiden) dus het zegt wel iets, maar pas als het echt uitgerold wordt kan je er iets over zeggen. Ik verwacht dat dit nog wel wat zal gaan dalen dus.jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:38:
[...]
Bijzonder, we moesten er maar op rekenen dat de eerste vaccins 50-60% zouden zijn en nu hebben we er ineens 2 van 90+%
Overigens is het niet zo vreemd in mijn ogen, het is niet een heel spectaculair virus wat dat betreft en we konden bouwen op bestaande kennis.
Ik denk eerder dat Pfizer voor de meer ontwikkelde landen zal zijn, die hebben de mogelijkheidheden om goed te koelen en distribueren en Moderna naar de minder ontwikkelde landen.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:40:
[...]
Moderna vaccin voor warme landen, Pfizer vaccin naar koude landen.
Al zal dat pas later zijn, de eerste wereld kennende zullen ze wel alles opeisen de komende maanden/jaren. Voordat de derde wereld aan de beurt zijn kan het makkelijk 2023 of later worden.
De data is consistent en consequent, elke dag een dagtellertje en een .csv met achtergrond info, en op dinsdag een uitgebreider rapport en overzicht vanuit het RIVM.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:32:
[...]
Als ze dit alleen zouden doen met data waarbij het beter is dat die langzaam uitkomen kon ik het met je eens zijn. Maar ook data die juist zo snel mogelijk naar buiten moet komt te laat. Wil je draagvlak hebben moet je consistente data hebben en op een consistente manier naar buiten brengen. Dat heb ik tot nu toe nog niet zien gebeuren.
Dat je iets niet ziet of hoort of leest betekent niet dat dit niet gebeurd?Net als dat we continue op het nu aan het sturen zijn ipv vooruit denken en het plan klaar hebben. Het zou geen verrassing moeten zijn wat er op dinsdag aan maatregelen wordt bekend gemaakt. Dat zou rechtstreeks uit je 'routekaart' moeten volgen.
Elke dag zijn gewoon de dagcijfers te vinden, dat de huis/tuin/keukenvirologen daar incorrecte conclusies aan verbinden is toch niet de schuld van de dagcijfers?[...]
Precies, dus waarom de rest van de week alleen droge cijfers waarvan je nu al maanden ziet dat die verkeerd gepresenteerd worden? Je geeft nu 6 dagen van de week dus een onzinnig beeld. Dan moet je toch ervoor zorgen dat die cijfers op zo'n manier worden gegeven dat het verhaal duidelijk is. Zodat je niet steevast op zaterdag/zondag te horen krijgt dat het zo goed gaat om op dinsdag/woensdag te horen dat het eigenlijk best wel slecht gaat.
In de .csv die @breew elke dag inleest staat ook nog exact van welke dag de test was zodat dat ook inzichtelijk is.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Restaurants en evenementen mogen ook niet meerveel korter open. En de stranden gaan korter open door die vroege avondklok.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:45:
[...]
Alleen de avondklok wordt vervroegd toch? Restaurants etc zijn gewoon open dacht ik?
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 16-11-2020 13:59 ]
Die groep testpersonen nu is wel groot maar bestaat uit een zelfselecterende groep 'mensen die meedoen aan een vaccin testen' waar je relatief weinig mensen met een zwak immuunsysteem in zal terugvinden.jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:38:
[...]
Bijzonder, we moesten er maar op rekenen dat de eerste vaccins 50-60% zouden zijn en nu hebben we er ineens 2 van 90+%
And to think they once said that computers would take away jobs.
Kan ook zijn dat Moderna z'n stabiliteits-studies al eerder heeft afgerond dan Pfizer. Dit is een onderdeel van het pre-klinische onderzoek, bij welke temperatuur blijft het product werkzaam en voor hoe lang. Die -80 is de meest ideale omstandigheid (waarschijnlijk jaren houdbaar) waarna ze gaan kijken hoe het product zich gedraagt als het bij -20 bewaard wordt, 4°C etc etc. Moderna is er achter dat ze een maand bij 2-8°C kunnen, heel goed nieuws voor dit vaccinDrardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:38:
[...]
[...]
Nou ja, dat is een kwestie van statistiek natuurlijk. Stel dat van 1 promille (willekeurig getal) van de mensen die in het voorjaar een besmetting hebben doorgemaakt een genetisch profiel van het virus is opgemaakt en nog beschikbaar is. Dan kun je dus maar bij 1 promille van de mensen die mogelijk herbesmet zijn dat vaststellen. Als je desondanks van 10 mensen in Nederland (bron: artikel) kunt vaststellen dat er herbesmetting heeft plaatsgevonden, dan is het niet onredelijk om te veronderstellen dat het er in werkelijkheid 10.000 zijn*. Is die 1 promille hoger of lager, dan is het uiteindelijk getal ook hoger of lager dan 10.000, maar altijd substantieel hoger dan 10, aangezien we weten dat er maar van weinig mensen profielen zijn.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:06:
Die 23 is het enige getal wat bewezen is, dat is dus niet te pas en te onpas. Totdat er een betrouwbare bron is die meer herbesmettingen meldt blijf ik het op 23 houden. Met dien verstande dat ik ook begrijp dat 23 te laag zal blijken te zijn en dit er ongetwijfeld dus meer zijn. Dus mocht je een bron hebben dan sta ik daar zeer zeker voor open.
*: Hier ga ik een beetje kort door de bocht; dat mag je eigenlijk alleen zo stellen als de groep mensen van wie die gegevens nog beschikbaar zijn aan bepaalde voorwaarden voldoet, bijvoorbeeld dat ze aselect zijn, maar het principe is geldig.
Daar ga ik ook van uit. Ik noemde het alleen als voorbeeld dat een besmetting (danwel een "echte", dan wel via een vaccin) niet gegarandeerd levenslange bescherming biedt.We hebben nog geen idee hoelang je beschermd bent met een Corona vaccin. Het is aannemelijk dat dit beter en langer werkt dan een normale besmetting voor veel mensen. Dit omdat veel mensen een lichte vorm van Corona doormaken en er dan minder antistoffen worden opgebouwd. Maar hoe dit in de praktijk zal uitkomen, dat weten we niet.
Zag vanmorgen dit langs komen:LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:50:
[...]
Restaurants en evenementen mogen ook niet meer. En de stranden gaan korter open door die vroege avondklok.
https://nos.nl/artikel/23...-aantal-besmettingen.html
https://www.ad.nl/binnenl...antiebestemming~a926dca1/
Maar dit soort lui kan ik inmiddels alleen maar om lachen:
https://www.telegraaf.nl/...trand-zit-er-niet-meer-in
@Holk Misschien ook goed nieuws voor het Pfizer vaccin dan? Gezien het nogal wat gelijkenissen heeft? Hoorde Pfizer overigens niet zeggen dat ze daar nog naar kijken, wat je wellicht wel zou verwachten.
Gaven dus wel aan dat ze een speciale doos hebben ontwikkeld waarin het vaccin 10 dagen goed blijft met droogijs.
[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 13:56 ]
Toch nog veel ouderen, groep 65+wat mee deed is vrij groot, want dat is zeker in de eerste lijn je doelgroep. Maar, 95 besmettingen van mensen die zich zouden moeten gedragen zoals de rest (lees; de daar geldende maatregelen in acht nemen) op een populatie van 30.000 per arm is nog steeds erg weinig om een heel hard getal aan te wijzen. Desondanks is het zeer hoopvol!IJzerlijm schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:51:
[...]
Die groep testpersonen nu is wel groot maar bestaat uit een zelfselecterende groep 'mensen die meedoen aan een vaccin testen' waar je relatief weinig mensen met een zwak immuunsysteem in zal terugvinden.
Volgens medische bronnen komt de verhoging doordat mensen bij het uitgaan niet voldoende afstand bewaren en geen mondkapjes dragen. De besmettingen zouden vooral bij feestjes begonnen zijn.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:55:
[...]
Zag vanmorgen dit langs komen:
@Holk Misschien ook goed nieuws voor het Pfizer vaccin dan? Gezien het nogal wat gelijkenissen heeft? Hoorde Pfizer overigens niet zeggen dat ze daar nog naar kijken, wat je wellicht wel zou verwachten.
Gaven dus wel aan dat ze een speciale doos hebben ontwikkeld waarin het vaccin 10 dagen goed blijft met droogijs.
Goh, waar heb ik dat eerder gehoord
Pfizer gaat dat ook wel bepalen, misschien al gedaan. Ken zo niet de chemie die ze beide gebruiken, maar dat kan wel eens het verschil maken. Die doos hebben ze waarschijnlijk op de markt gezet om het product van de fabriek naar een vaccinatie post te krijgen zonder speciale vliegtuigen / vrachtwagens te moeten gebruiken.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:55:
[...]
Zag vanmorgen dit langs komen:
Komt doordat de maatregelen niet goed zijn. Je weet toch...LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:57:
[...]
Volgens medische bronnen komt de verhoging doordat mensen bij het uitgaan niet voldoende afstand bewaren en geen mondkapjes dragen. De besmettingen zouden vooral bij feestjes begonnen zijn.
Goh, waar heb ik dat eerder gehoord
Overigens zo'n zin van de NOS:
Draagt ook niet echt bij he... Ze hebben ook een veel fragieler zorgsysteemHet aantal besmettingen op Curaçao mag dan hoger liggen dan een week ervoor, in vergelijking met Nederland gaat het nog steeds om relatief kleine aantallen.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 14:01 ]
Ze moeten ook snel de bieb sluiten, anders kom je nergens!MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:59:
[...]
Komt doordat de maatregelen niet goed zijn. Je weet toch...
Nee, ze geven de data nog niet vrij om onduidelijkheid te voorkomen, omdat de een of ander op een forum er anders weer een eigen interpretatie aan geeft, waar de wereld niet verder mee komt.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:09:
[...]
Als dat zo is, is het nog veel erger. Dan zijn ze doelbewust informatie aan het achterhouden, en dan ook nog informatie die juist kan zorgen voor een breder draagvlak.
He, nu wil je weer minder data...? Hier is geen touw meer aan vast te knopenredwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:32:
[...]
Precies, dus waarom de rest van de week alleen droge cijfers waarvan je nu al maanden ziet dat die verkeerd gepresenteerd worden? Je geeft nu 6 dagen van de week dus een onzinnig beeld. Dan moet je toch ervoor zorgen dat die cijfers op zo'n manier worden gegeven dat het verhaal duidelijk is. Zodat je niet steevast op zaterdag/zondag te horen krijgt dat het zo goed gaat om op dinsdag/woensdag te horen dat het eigenlijk best wel slecht gaat.
Als ik het me goed herinner waren er hier in NL ook al twijfels of patient-zero wel echt patient-zero was ?Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:57:
Zo gek is het dus niet. Maar ik kan ook niet verklaren waarom het in de periode september t/m december 2019 blijkbaar minder besmettelijk was en de verspreiding niet op gang kwam. Het enige wat ik kan bedenken is dat het virus in die tijd gemuteerd is naar een variant die zich wél snel verspreid, maar ik heb daar geen enkel bewijs of bron voor dus ik speculeer maar iets.
Ik heb nog steeds een onbevestigd vermoeden dat ik half januari al de sjaak ben geweest, maar toen moest er zelfs nog bedacht worden dat het hier niet zo rap gingen komen omdat we geen directe vluchten hadden met Wuhan. Het maakt mij dus ook wat minder zeker van het "De markt in Wuhan" als echte oorsprong.
Maar goed in het begin van een exponentiële curve en zonder adequate testen maar alleen maar een matige Chinese beschrijving van het ziektebeeld (en filmpjes waar mensen spontaan omvallen, maar zonder gehoest ...) , kan er een hoop onder de radar blijven vliegen zeker als het bij een grote groep dezelfde symptomen heeft als een (flinke) griep.
De EMA geeft nu ook aan gestart te zijn met de versnelde goedkeuringsprocedure voor het Modernavaccin. En het is nu half november. Positief dat beide mRNA vaccins zo goed zijn. Ook van Moderna komen er 3 miljoen naar NL. Dat worden al serieuze aantallen samen met Pfizer.
De andere 4 die ver waren zullen wel snel volgen met de resultaten van phase 3.
[ Voor 24% gewijzigd door LZ86 op 16-11-2020 14:05 ]
Ter onderbouwing: https://www.ad.nl/binnenl...ocent-effectief~a76b5713/LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:04:
De EMA geeft nu ook aan gestart te zijn met de versnelde goedkeuringsprocedure voor het Modernavaccin. En het is nu half november. Positief dat beide mRNA vaccins zo goed zijn. Ook van Moderna komen er 3 miljoen naar NL. Dat worden al serieuze aantallen samen met Pfizer.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Ik dacht dat de eerste maand er maar 10k naar NL kwamen... ik weet niet hoeveel Moderna er geproduceerd heeft en wat de verdeelsleutel daar van is...LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:04:
+36 netto in de ziekenhuizen. Waarschijnlijk minder mensen ontslagen in het weekend. Opname getallen ook iets hoger, maar niet schrikbarend.
Zelfde als vorige week dus?Plenkske schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:09:
+36 netto in de ziekenhuizen. Waarschijnlijk minder mensen ontslagen in het weekend. Opname getallen ook iets hoger, maar niet schrikbarend.
Daling opnames, maar veel minder ontslagen uit zkh doorgegeven op zondag?
PSN
De rioolwatermetingen zijn opnieuw tegen het licht gehouden, en daar worden wat berekeningen mee gedaan:
[Twitter: https://twitter.com/innouveau/status/1328324083562520576?s=20]
Het redteam heeft iets nieuws bedacht: stel de verkiezingen een jaar uit:
en krijgt gelijk onderling discussie, zie reacties
[Twitter: https://twitter.com/innouveau/status/1328324083562520576?s=20]
Stel de verkiezingen een jaar uit. Werkt met een parlement en regering voor de mensen. Deze verkiezingscampagne vol zelf promotie en beloftes die ze toch niet waarmaken past niet bij deze crisis. https://t.co/lE9bn4FJFf
— Amrish Baidjoe (@Ammer_B) 16 november 2020
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Edwin Veldhuizen (@edwinveldhuizen) 16 november 2020
Positief getest: 4873
Totaal: 452701 (+4830 ivm -43 corr.)
Opgenomen*: 173
Huidig*: 1557 (+48)
Opgenomen op IC*: 29
Huidig*: 573 (-12)
* LCPS cijfers - https://t.co/Doq7YLAjHR
Overleden: 45
Totaal: 8530 pic.twitter.com/GEGSVZUUcT
[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 14:46 ]
Het voorbeeld van 'democratisch' HongKong volgenMikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:12:
[Twitter]
PSN
4.830 nieuwe positieve testen
173 nieuwe ziekenhuisopnames
29 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
173 nieuwe ziekenhuisopnames
29 nieuwe IC-opnames
44 nieuwe overlijdens
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Voorlopig zijn ze iedere keer niet voorbereid op de logische vervolgstap. Waarom zou dat nu wel zo zijn? Ik acht de kans zo goed als 100% dat ze zelf simpelweg de benodigde data nog niet bij elkaar hebben.42erik schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:02:
[...]
Nee, ze geven de data nog niet vrij om onduidelijkheid te voorkomen, omdat de een of ander op een forum er anders weer een eigen interpretatie aan geeft, waar de wereld niet verder mee komt.
Toch is het best simpel. Ik verwacht dat de regering ondertussen pro-actief bezig zou zijn en zou zorgen voor goede, betrouwbare en logische data. Terwijl de belangrijkste cijfers die vrijgegegeven worden, nl. de besmettingscijfers, nog steeds op zo'n manier naar buiten komen dat ze 6 dagen van de week helemaal niets zeggen. Breng ze simpelweg zo naar buiten dat het een percentage toe/afname is van 7 dagen geleden. Dat zou al veel meer zeggen.42erik schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:02:
[...]
He, nu wil je weer minder data...? Hier is geen touw meer aan vast te knopen
Wat ik dus simpelweg verwacht is dat de regering eens laat zien dat ze gestructureerd bezig zijn en niet continue achter de feiten aanlopen. En sommige dingen zijn natuurlijk nog onbekend, maar b.v. een routemap die daadwerkelijk laat zien wat er gaat gebeuren is er nog steeds niet.
[removed]
Zal de komende dagen wel duidelijker gaan worden.Mr.Joker schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:07:
[...]
Ik dacht dat de eerste maand er maar 10k naar NL kwamen... ik weet niet hoeveel Moderna er geproduceerd heeft en wat de verdeelsleutel daar van is...
We krijgen 7,7 miljoen pfizer vaccins (doe m door de helft want je hebt hier 2 prikken van nodig. En iets meer dan 3 miljoen (mogelijk 6 als de EU de opschaling van de bestelling waar ze een optie op hebben van 80 naar 160 miljoen doses gaat innen) van de Moderna vaccins, alleen zie ik nog nergens terug hoeveel prikken deze is. Zal ook wel 2 zijn, dan zitten we nu dus aan 5 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden uit deze 2 vaccins.
En dan zijn er nog meer onderweg. Dus we zullen straks echt wel steeds sneller steeds meer mensen kunnen gaan vaccineren dan die 10 k die we de eerste tijd per maand met alleen Pfizer zouden kunnen pakken.
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 16-11-2020 14:22 ]
Zijn de ratten weer uit hun hol? Wat een smerige stemmingmakende tweet zeg.MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:12:
[Twitter]
Mijn gevoel bij het RED team is dat ze het op zich wel goed bedoelen, maar als puntje bij paaltje komt ze ook niets willen doordrukken. Veel voorstellen, weinig concrete actie..MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:12:
De rioolwatermetingen zijn opnieuw tegen het licht gehouden, en daar worden wat berekeningen mee gedaan:
[Twitter]
[Twitter]
[Twitter]
Tsjah, het is een beetje het stokpaardje van @Gonadan, maar klagen op allerlei losse onderdelen is makkelijk. Een samenhangend pakket opstellen waarop niets te klagen wordt of dat zelfs maar beter is dan het bestaande is dat niet. En dat is precies waar de stilte valt.Holk schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:19:
[...]
Mijn gevoel bij het RED team is dat ze het op zich wel goed bedoelen, maar als puntje bij paaltje komt ze ook niets willen doordrukken. Veel voorstellen, weinig concrete actie..
@LZ86 Het is wachten op de Corona Vaccin Challenge. Wie haalt als eerste alle vaccins
update 2020-11-16
RIVM data landelijk
link naar uitleg data
:fill(white):strip_exif()/f/image/zytlN3uvBGGTKQuubF3YCdRT.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cElwVipl93JT2wBFCRU5DvG9.png?f=user_large)
LCPS bezetting ziekenhuisbedden
link naar uitleg data
:fill(white):strip_exif()/f/image/63ehDy79FSnykzGZuh1v9pNZ.png?f=user_large)
RIVM kaarten per gemeente en veiligheidsregio
link naar uitleg data
NB: de gebruikte kleurschalen zijn relatief aan de maximale waarde in een kaartlaag!
https://rpubs.com/wimpel/691725
:fill(white):strip_exif()/f/image/R7ZPT1QxSoS6p3bTwDVWTKol.png?f=user_large)
https://rpubs.com/wimpel/691726
RIVM data landelijk
link naar uitleg data
:fill(white):strip_exif()/f/image/zytlN3uvBGGTKQuubF3YCdRT.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/cElwVipl93JT2wBFCRU5DvG9.png?f=user_large)
LCPS bezetting ziekenhuisbedden
link naar uitleg data
:fill(white):strip_exif()/f/image/63ehDy79FSnykzGZuh1v9pNZ.png?f=user_large)
RIVM kaarten per gemeente en veiligheidsregio
link naar uitleg data
NB: de gebruikte kleurschalen zijn relatief aan de maximale waarde in een kaartlaag!
https://rpubs.com/wimpel/691725
:fill(white):strip_exif()/f/image/R7ZPT1QxSoS6p3bTwDVWTKol.png?f=user_large)
https://rpubs.com/wimpel/691726
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZaIQp0Dd9vw1Hq0oywT0ieRu.png?f=user_large)
Moderna is ook 2. Van de koplopers is enkel het J&J vaccin slechts 1 prik. Pfizer, AZ en Moderna zijn allemaal 2.LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:17:
[...]
We krijgen 7,7 miljoen pfizer vaccins (doe m door de helft want je hebt hier 2 prikken van nodig. En iets meer dan 3 miljoen (mogelijk 6 als de EU de opschaling van de bestelling waar ze een optie op hebben van 80 naar 160 miljoen doses gaat innen) van de Moderna vaccins, alleen zie ik nog nergens terug hoeveel prikken deze is. Zal ook wel 2 zijn, dan zitten we nu dus aan 5 miljoen mensen die gevaccineerd kunnen worden uit deze 2 vaccins.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ze hebben zich aangeboden als Officieel RED team bij VWS, maar was geen behoefte aan. Ze zijn wel gevraagd hun ideeën te blijven spuien en dat doen ze dus ook. Verder laten ze het daar dan ook bij nav die reactie vanuit VWS. Dat is hoe Bert Slagter het uitlegde in gesprek met GeenStijl: (link).Holk schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:19:
[...]
Mijn gevoel bij het RED team is dat ze het op zich wel goed bedoelen, maar als puntje bij paaltje komt ze ook niets willen doordrukken. Veel voorstellen, weinig concrete actie..
Verkiezingen uitstellen lijkt me verder een heel slecht idee. Vind drie dagen een prima oplossing.
De daling knalt lekker door!

Ja, en van dat tellertje weet je dat er een gedeelte correctie is voor eerder dagen. Je weet dat er in het weekend achterstand komt, welke op dinsdag/woensdag wordt ingehaald etc. Kijk naar de berichtgeving op TV en je ziet dit allemaal niet terug.YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:47:
[...]
De data is consistent en consequent, elke dag een dagtellertje en een .csv met achtergrond info, en op dinsdag een uitgebreider rapport en overzicht vanuit het RIVM.
Als de regering echt draagvlak wil behouden/krijgen moet je dit dus wel laten zien/horen. En wederom, als je naar het verleden kijkt, kun je alleen maar constateren dat het ook niet gebeurt, of iig te laat gebeurt.[...]
Dat je iets niet ziet of hoort of leest betekent niet dat dit niet gebeurd?
Als je al maanden ziet dat de data verkeerd gepresenteerd wordt, is het onderhand wel tijd om daar wat aan te doen zou ik zeggen? Het verhaal van 1 van de belangrijkste nummers waar mensen naar kijken en waar het vertrouwen van de regering op gebaseerd is, is nog steeds niet op orde.[...]
Elke dag zijn gewoon de dagcijfers te vinden, dat de huis/tuin/keukenvirologen daar incorrecte conclusies aan verbinden is toch niet de schuld van de dagcijfers?
In de .csv die @breew elke dag inleest staat ook nog exact van welke dag de test was zodat dat ook inzichtelijk is.
En daar kun je de media de schuld van geven, je kunt er ook voor zorgen dat de data op zo'n manier wordt gegeven dat het verhaal wel klopt. En voor zo'n belangrijk getal zou je die ingreep al maanden geleden hebben verwacht.
[removed]
Ik heb niet het idee dat de regering naar die dagcijfers kijkt en 't RIVM is juist heel bewust met die dagelijkse update gestopt en geeft alleen nog maar een wekelijkse update; Want het duurt gewoon 1 a 2 weken voor dat de data van vandaag goed is.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:24:
[...]
Ja, en van dat tellertje weet je dat er een gedeelte correctie is voor eerder dagen. Je weet dat er in het weekend achterstand komt, welke op dinsdag/woensdag wordt ingehaald etc. Kijk naar de berichtgeving op TV en je ziet dit allemaal niet terug.
[...]
Als de regering echt draagvlak wil behouden/krijgen moet je dit dus wel laten zien/horen. En wederom, als je naar het verleden kijkt, kun je alleen maar constateren dat het ook niet gebeurt, of iig te laat gebeurt.
[...]
Als je al maanden ziet dat de data verkeerd gepresenteerd wordt, is het onderhand wel tijd om daar wat aan te doen zou ik zeggen? Het verhaal van 1 van de belangrijkste nummers waar mensen naar kijken en waar het vertrouwen van de regering op gebaseerd is, is nog steeds niet op orde.
En daar kun je de media de schuld van geven, je kunt er ook voor zorgen dat de data op zo'n manier wordt gegeven dat het verhaal wel klopt. En voor zo'n belangrijk getal zou je die ingreep al maanden geleden hebben verwacht.
Maar het aantal ziekenhuisopnames is (licht) gestegen. Ik juich pas wanneer die naar beneden gaan.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Volgens mij is er geen twijfel over. Patient Zero was de eerste patiënt waarbij het met zekerheid vastgesteld is, meer niet. Naderhand is er vastgesteld dat anderen eerder waren.gekkie schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:04:
[...]
Als ik het me goed herinner waren er hier in NL ook al twijfels of patient-zero wel echt patient-zero was ?
Gek genoeg denken veel mensen dat. Ook in mijn omgeving. Maar het gekke is dat studies bij Sanquin uitgewezen hebben dat minstens de helft van de mensen het mis heeft.Ik heb nog steeds een onbevestigd vermoeden dat ik half januari al de sjaak ben geweest, maar toen moest er zelfs nog bedacht worden dat het hier niet zo rap gingen komen omdat we geen directe vluchten hadden met Wuhan. Het maakt mij dus ook wat minder zeker van het "De markt in Wuhan" als echte oorsprong.
Zelfde geldt voor de rioolwatermetingen:Standeman schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:29:
[...]
Maar het aantal ziekenhuisopnames is (licht) gestegen. Ik juich pas wanneer die naar beneden gaan.
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1328328073947869186?s=20]
/f/image/b5OFNbTFIkOC5OzEJSMZWW3C.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben er verre van gerust op eerlijk gezegd. Helemaal in combinatie met een dalend aantal tests.
Maar krijg in deze graag ongelijk.
En weer bijna 4000 minder dan die week daarvoor...Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:28:
[...]
Op weekbasis 200 méér dan vorige week maandag...
Precies het probleem. We krijgen iedere dag weer in het nieuws dat getalletje zonder enige uitleg. We zien ieder weekend allemaal blije mensen omdat de cijfers zo lekker zakken en iedere dinsdag weer teleustelling dat de daling toch niet zo hard gaat. En dat getalletje is waar heel veel mensen zich op baseren om te kijken hoe het gaat. En als je weet dat zo'n getalletje door heel veel mensen zo gebruikt wordt, is het toch het eerste waarbij je als regering/RIVM ervoor zorgt dat die goed gepresenteerd worden?rik86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:27:
[...]
Ik heb niet het idee dat de regering naar die dagcijfers kijkt en 't RIVM is juist heel bewust met die dagelijkse update gestopt en geeft alleen nog maar een wekelijkse update; Want het duurt gewoon 1 a 2 weken voor dat de data van vandaag goed is.
[removed]
Lijkt de aandelenmarkt welredwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:32:
[...]
Precies het probleem. We krijgen iedere dag weer in het nieuws dat getalletje zonder enige uitleg. We zien ieder weekend allemaal blije mensen omdat de cijfers zo lekker zakken en iedere dinsdag weer teleustelling dat de daling toch niet zo hard gaat. En dat getalletje is waar heel veel mensen zich op baseren om te kijken hoe het gaat. En als je weet dat zo'n getalletje door heel veel mensen zo gebruikt wordt, is het toch het eerste waarbij je als regering/RIVM ervoor zorgt dat die goed gepresenteerd worden?
Conclusie van je verhaal... je bent boos omdat ze data niet geven en je bent boos omdat ze de data maar eens in de week zouden moeten geven...redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:16:
[...]
Voorlopig zijn ze iedere keer niet voorbereid op de logische vervolgstap. Waarom zou dat nu wel zo zijn? Ik acht de kans zo goed als 100% dat ze zelf simpelweg de benodigde data nog niet bij elkaar hebben.
[...]
Toch is het best simpel. Ik verwacht dat de regering ondertussen pro-actief bezig zou zijn en zou zorgen voor goede, betrouwbare en logische data. Terwijl de belangrijkste cijfers die vrijgegegeven worden, nl. de besmettingscijfers, nog steeds op zo'n manier naar buiten komen dat ze 6 dagen van de week helemaal niets zeggen. Breng ze simpelweg zo naar buiten dat het een percentage toe/afname is van 7 dagen geleden. Dat zou al veel meer zeggen.
Wat ik dus simpelweg verwacht is dat de regering eens laat zien dat ze gestructureerd bezig zijn en niet continue achter de feiten aanlopen. En sommige dingen zijn natuurlijk nog onbekend, maar b.v. een routemap die daadwerkelijk laat zien wat er gaat gebeuren is er nog steeds niet.
Ondertussen hebben we ook een nieuw meldpunt: het Meldpunt Mondkapjes Middelbare Scholen. Wat is de aanleiding?
(Dat mag overigens gewoon.) Maar waarom is dat een probleem?Directe aanleiding voor het oprichten van het meldpunt is het feit dat het advies van de regering om mondkapjes op middelbare scholen te dragen, in de praktijk op sommige scholen als verplichting wordt opgelegd.
Nou zijn er inderdaad mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, maar voor de gemiddelde puber lijkt het me nou niet echt gevaarlijk of onoverkomelijk. Het hoeft zelfs niet eens in de klas maar alleen bij verplaatsingen, dus niet de hele dag. Je zou zeggen dat dat toch niet teveel gevraagd moet zijn.Daarnaast heeft de verontruste groep ouders al verschillende signalen ontvangen van zowel kinderen als ouders, dat kinderen lichamelijke bijwerkingen van de mondkapjes ervaren, zoals benauwdheid, hoofdpijn, jeuk, duizeligheid en hyperventilatie. Dit zijn bekende gevolgen van het dragen van een mondkapje.
Er is dus zowel psychisch als lichamelijk sprake van een potentieel gevaarlijke situatie op scholen [...]
De EU heeft 80 miljoen vaccins besteld bij Moderna, met een optie om naar 160 miljoen te gaan.Mr.Joker schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:07:
Ik dacht dat de eerste maand er maar 10k naar NL kwamen... ik weet niet hoeveel Moderna er geproduceerd heeft en wat de verdeelsleutel daar van is...
GeenStijl.jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:24:
Ze hebben zich aangeboden als Officieel RED team bij VWS, maar was geen behoefte aan. Ze zijn wel gevraagd hun ideeën te blijven spuien en dat doen ze dus ook. Verder laten ze het daar dan ook bij nav die reactie vanuit VWS. Dat is hoe Bert Slagter het uitlegde in gesprek met GeenStijl: (link).

Het Red Team schreeuwt denk ik liever vanaf de zijlijn. Kan je van alles roepen zonder afbreukrisico. Sinds de cijfers dalen zijn ze erg stil geworden, kennelijk valt er nu weinig meer te schreeuwen.
Als je dit soort opmerkingen maakt zorg dan voortaan dat je de cijfers op orde hebt en je rekenmachine gebruikt. Je overdrijft hier voor het gemak even met 33%....Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:28:
[...]
Op weekbasis 200 méér dan vorige week maandag...
Vorige week maandag 4680
Deze maandag 4830
Verschil: 150.
(Bron: bddataplan.nl/corona)
En om het te duiden: lood om oud ijzer.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 16-11-2020 14:37 ]
Klopt, maar de productie in 2020 is 50 miljoen. Pas in 2021 is die 1.x miljard dacht ik. Maar die paar maanden maken ook niet uitCMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:36:
[...]
De EU heeft 80 miljoen vaccins besteld bij Moderna, met een optie om naar 160 miljoen te gaan.
[...]
GeenStijl.Ultieme medium voor schreeuwlelijken die niets bijdragen, ik zie een goede match.
Het Red Team schreeuwt denk ik liever vanaf de zijlijn. Kan je van alles roepen zonder afbreukrisico. Sinds de cijfers dalen zijn ze erg stil geworden, kennelijk valt er nu weinig meer te schreeuwen.
Komt wel goed uit voor die beleidsmakers, draagvlak wat afbrokkelt en positief vaccin nieuws, houdt de kudde het toch nog wat langer vol misschien
Mijn zoon mag anders gewoon vanaf binnenlopen van de school tot weer naar buiten lopen een mondkapje op. Ook in de klas dus, en dat vind hij echt niet prettig!NMH schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:36:
Nou zijn er inderdaad mensen die om medische redenen geen mondkapje kunnen dragen, maar voor de gemiddelde puber lijkt het me nou niet echt gevaarlijk of onoverkomelijk. Het hoeft zelfs niet eens in de klas maar alleen bij verplaatsingen, dus niet de hele dag. Je zou zeggen dat dat toch niet teveel gevraagd moet zijn.
Je kan er ook gewoon naar luisteren om te horen wat hij te zeggen heeft. Ben het ook niet met Red team eens, maar je snapt wel waarom ze het vanaf de zijlijn doen.CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:36:
[...]
GeenStijl.Ultieme medium voor schreeuwlelijken die niets bijdragen, ik zie een goede match.
Ten eerste ben ik niet boos en ten tweede klopt er van de rest van je conclusie ook weinig42erik schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:34:
[...]
Conclusie van je verhaal... je bent boos omdat ze data niet geven en je bent boos omdat ze de data maar eens in de week zouden moeten geven...
Ik vind het vooral raar dat ze de informatievoorziening nog steeds niet op orde hebben. Na meerdere maanden horen we nog steeds ieder weekend hoe goed het gaat en iedere dins-/woensdag dat het slecht gaat. En dat voor een getalletje waar heel veel mensen naar kijken. Wat denk je dat het met de draagvlak van de regering doet als je iedere week een keer verteld dat het goed en daarna weer slecht gaat?
Maar ja, draagvlak is vast niet zo belangrijk, toch
Maar de gelinkte artikelen van @Verwijderd geven het weer mooi aan. Precies dezelfde data, 2 tegenstrijdige stukken. Dus wat is het nu, is de trend positief of juist negatief? Is het b.v. gedipt door de herfstvakantie en zijn we nu weer vrolijk aan het stijgen of is dit een klein piekje en is de trend nog steeds omlaag?
[removed]
Na een uur of 2 wordt het bij mij ook zweterig en kriebelig en voel ik me snotterig. Wel begrijpelijk dat dat voor een 8urige dag niet helemaal super is.Jorizzz schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:39:
[...]
Mijn zoon mag anders gewoon vanaf binnenlopen van de school tot weer naar buiten lopen een mondkapje op. Ook in de klas dus, en dat vind hij echt niet prettig!
SlaineMcRoth#2316 76561197992282479
De RIVM gaat over het leveren van de cijfers, daar een conclusie of duiding aangeven zoals:redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:24:
[...]
Ja, en van dat tellertje weet je dat er een gedeelte correctie is voor eerder dagen. Je weet dat er in het weekend achterstand komt, welke op dinsdag/woensdag wordt ingehaald etc. Kijk naar de berichtgeving op TV en je ziet dit allemaal niet terug.
Het daalt
Het stijgt
Het daalt tov een week geleden
Het stijgt tov een week geleden
etc zijn subjectieve duidingen die niet passen bij de objectieve cijfers die ze proberen te rapporteren.
Als ze alles zouden rapporteren op het moment dat het pas definitief is van een dag leef je ook 14 dagen in het verleden, dus dan zouden ze vandaag de cijfers van 2 November pas uitbrengen. Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
/edit:
Verder spreekt de post van @Verwijderd je precies tegen hier op het punt "je ziet dit allemaal niet terug". Nu.nl geeft blijkbaar wel netjes duiding aan dat ze het vergelijken met vorige week maandag.
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 14:56 ]
PSN
Ik rekende met de 4873, dat was inderdaad niet volledig correct misschien, maar het beeld is mijns inziens duidelijk: de grote daling die we hebben gezien is eruit. Dit vind ik een tekenend plaatje wat dat betreft (Via Tijnbroekman).Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:37:
[...]
Als je dit soort opmerkingen maakt zorg dan voortaan dat je de cijfers op orde hebt en je rekenmachine gebruikt. Je overdrijft hier voor het gemak even met 33%....
Vorige week maandag 4680
Deze maandag 4830
Verschil: 150.
(Bron: bddataplan.nl/corona)
En om het te duiden: lood om oud ijzer.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/29BdkME4l0326AfjGHIOjafm.jpg?f=user_large)
De oranje lijn gaat weer richting de nullijn, en de groene lijn is ook stabiel. Dus ik vier geen feest voor een daling op het moment.
Verwijderd
![]() | ![]() |
Blijkbaar is mijn bericht verwijderd. Geen idee waarom?
Twee maal hetzelfde nieuws.
Twee maal dezelfde bron.
Twee maal een andere insteek.
Je interpreteert het zelf als paniek, dat is niet wat de bronnen weergeven. Dit valt onder stemmingmakerij en is dus ongewenst.
[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 17-11-2020 10:21 ]
Ook zo mooi. Rioolwatermetingen. Zegt het iets? Geen idee, de betekenis is niet duidelijk. Maar het stijgt!!112!MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:31:
[...]
Zelfde geldt voor de rioolwatermetingen:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ik ben er verre van gerust op eerlijk gezegd. Helemaal in combinatie met een dalend aantal tests.
Maar krijg in deze graag ongelijk.
Vindt het eerlijk gezegd nogal een nietszeggend getalletje. Ik vaar op de weekcijfers. Dat er op zondag/maandag iets meer patienten opgenomen worden zien we ook al weken. Netto liggen er een stuk minder mensen in het ziekenhuis dan de week hiervoor. Dus zolang die daling erin zit vind ik het prima. Helemaal op 0 komen we de komende wintermaanden toch niet.
Daarom moet je ook elke paar uur even wisselen....hexta schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:45:
[...]
Na een uur of 2 wordt het bij mij ook zweterig en kriebelig en voel ik me snotterig. Wel begrijpelijk dat dat voor een 8urige dag niet helemaal super is.
Och; het is één van de parameters.LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:02:
[...]
Ook zo mooi. Rioolwatermetingen. Zegt het iets? Geen idee, de betekenis is niet duidelijk. Maar het stijgt!!112!
Vindt het eerlijk gezegd nogal een nietszeggend getalletje. Ik vaar op de weekcijfers. Dat er op zondag/maandag iets meer patienten opgenomen worden zien we ook al weken. Netto liggen er een stuk minder mensen in het ziekenhuis dan de week hiervoor. Dus zolang die daling erin zit vind ik het prima. Helemaal op 0 komen we de komende wintermaanden toch niet.
Ik zou er m'n beleid niet aan ophangen, of er een groot nieuwsartikel aan wijden.
Maar minder is beter dan meer lijkt me
ik heb beide cijfers ("RIVM naar eerste ziektedag" en "totale bedbezetting LCPS" ) in dezelfde grafiek gezet..Standeman schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:29:
[...]
Het is natuurlijk altijd gevaarlijk om een correlatie (laat staan een causaal verband) te trekken op basis van een dergelijke grafiek, maar het lijkt er (iig visueel) sterk op dat de bedbezetting het aantal besmettingen (naar eerste ziektedag!) volgt met ongeveer 2 à 3 weken vertraging.. (al blijft het link, dat geknutsel met secundaire assen...).
:fill(white):strip_exif()/f/image/QQZ5Mgec68zwrWRFG9JpyYkO.png?f=user_large)
als dat inderdaad zo is, kunnen we de komende week een verdere daling in de ziekenhuizen verwachten...
maar het kan zijn dat de bezetting een stijgende lijn wel volgt, maar een dalende trend in besmettingen minder snel, omdat patiënten lang(er) verzorging nodig hebben. het blijft toch een beetje koffiedik kijken...
[ Voor 9% gewijzigd door breew op 16-11-2020 15:10 ]
Hangt dan een beetje van je definitie van patient-zero af en waarvoor je die wilt gebruiken.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:30:
Volgens mij is er geen twijfel over. Patient Zero was de eerste patiënt waarbij het met zekerheid vastgesteld is, meer niet. Naderhand is er vastgesteld dat anderen eerder waren.
(de eerst daadwerkelijk vastgestelde, of de vermoedelijke bron)
Doet me ook niet verbazen, het is altijd mogelijk dat het een variant was van een ander virus die ik nog niet gehad had waardoor het geheel wat heftiger en anders leek dan normaal).Gek genoeg denken veel mensen dat. Ook in mijn omgeving. Maar het gekke is dat studies bij Sanquin uitgewezen hebben dat minstens de helft van de mensen het mis heeft.
Vandaar dat ik er in gedrag maar vanuit probeer te gaan dat het niet zo is en bovendien zou het prima mogelijk moeten zijn om er een tweede keer last van te krijgen (in meer of mindere mate en met meer of mindere besmettelijkheid richting anderen).
Ach, als we 1 geval omhoog gaan dan zijn de pessimisten hier in het topic er als de kippen bij om al hun hel en verdoemenis over ons uit te storten uren lang. Ik grijp dus elk positief getal aan om dit te vieren, we kunnen altijd nog pessimistisch doen tenslotte.Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:58:
[...]
Ik rekende met de 4873, dat was inderdaad niet volledig correct misschien, maar het beeld is mijns inziens duidelijk: de grote daling die we hebben gezien is eruit. Dit vind ik een tekenend plaatje wat dat betreft (Via Tijnbroekman).
[Afbeelding]
De oranje lijn gaat weer richting de nullijn, en de groene lijn is ook stabiel. Dus ik vier geen feest voor een daling op het moment.
Ik vind het allemaal niet zo vreemd, we hebben een hele stevige daling gehad (ruwweg van 11.000 naar 4.800) en hoe lager je komt hoe langzamer je daalt is mijn ervaring. Pareto-principe simpel gezegd.
Het is natuurlijk wel zaak dat we de daling doorzetten nu, hoeft niet met 1000 per dag. Maar het zou toch wel prettig zijn als we richting de 3000 konden gaan kruipen eind deze week.
Dat weten we dus niet. Ik heb het virus liever in het riool dan in mijn mik.
Maar dat is ook het linke aan data die we eigenlijk niet kunnen duiden. Wellicht is een stijging juist goed i.c.m. meer uitscheiden van dood virus --> beter aan het worden want virus gaat dood. You never know totdat het empirisch is bewezen.
Zolang we er geen duiding aan kunnen geven heb je er niets aan, maar dat meld die gast op twitter niet.
Ik gebruik het voor de eerst daadwerkelijk vastgesteldegekkie schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:07:
[...]
Hangt dan een beetje van je definitie van patient-zero af en waarvoor je die wilt gebruiken.
(de eerst daadwerkelijk vastgestelde, of de vermoedelijke bron)
Het is lastig en ik weet niet of een bloedtest hierbij uitsluitsel kan geven? Die kan je al voor minder dan 200 euro doen volgens mij, maar dan moet het wel zin hebben.[...]
Doet me ook niet verbazen, het is altijd mogelijk dat het een variant was van een ander virus die ik nog niet gehad had waardoor het geheel wat heftiger en anders leek dan normaal).
Vandaar dat ik er in gedrag maar vanuit probeer te gaan dat het niet zo is en bovendien zou het prima mogelijk moeten zijn om er een tweede keer last van te krijgen (in meer of mindere mate en met meer of mindere besmettelijkheid richting anderen).
Als je binnen een paar maanden al geen antistoffen meer kunt aantonen is dat wat nutteloos.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:10:
[...]
Ik gebruik het voor de eerst daadwerkelijk vastgestelde
[...]
Het is lastig en ik weet niet of een bloedtest hierbij uitsluitsel kan geven? Die kan je al voor minder dan 200 euro doen volgens mij, maar dan moet het wel zin hebben.
Tenzij je een t-cel respons-test kunt doen ofzo?
Geen idee, vandaar mijn vraagMikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:10:
[...]
Als je binnen een paar maanden al geen antistoffen meer kunt aantonen is dat wat nutteloos.
Tenzij je een t-cel respons-test kunt doen ofzo?
Antigenen al lang niet meer denk ik, kun je nog proberen iets op basis van de rest van de response van de afweer, maar goed aan de regels houden moet je toch. En na een vaccin heeft het toch ook geen zin meer, dus ach, just let it be, ik ga er geen 200 euro voor neer tellen.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:10:
Het is lastig en ik weet niet of een bloedtest hierbij uitsluitsel kan geven? Die kan je al voor minder dan 200 euro doen volgens mij, maar dan moet het wel zin hebben.
Bovendien zou je theoretisch ook nog verstoring kunnen hebben dat ik het in januari dan niet gehad zou hebben, maar wat anders. En sinds januari het wel gehad zou hebben maar geen klachten. Niet dat ik denk dat die kans dan heel groot is, dus bij een groot onderzoek zou dat waarschijnlijk wel meevallen, maar goed mijn n=1 (of als ik m'n alter-ego mee mag rekenen n=2
Dus zin heeft het toch weinig, behalve als er wetenschappers nog archeologie willen doen naar een betere (vermoedelijke) oorsprong, maar dan hadden ze daar beter eerder mee kunnen beginnen.
[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 16-11-2020 15:18 ]
Begint het op te vallen?MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:21:
Tsjah, het is een beetje het stokpaardje van @Gonadan, maar klagen op allerlei losse onderdelen is makkelijk. Een samenhangend pakket opstellen waarop niets te klagen wordt of dat zelfs maar beter is dan het bestaande is dat niet. En dat is precies waar de stilte valt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb niet het idee dat ik hel en verdoemenis predik, maar veeleer een (mijns inziens) realistisch voorbehoud plaats bij wat ik acht als een niet-positieve trend. Maar goed, ik kan me voorstellen dat het wel zo overkomt als je heel graag optimistisch wil zijn.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:09:
[...]
Ach, als we 1 geval omhoog gaan dan zijn de pessimisten hier in het topic er als de kippen bij om al hun hel en verdoemenis over ons uit te storten uren lang. Ik grijp dus elk positief getal aan om dit te vieren, we kunnen altijd nog pessimistisch doen tenslotte.
Ik vind het allemaal niet zo vreemd, we hebben een hele stevige daling gehad (ruwweg van 11.000 naar 4.800) en hoe lager je komt hoe langzamer je daalt is mijn ervaring. Pareto-principe simpel gezegd.
Het is natuurlijk wel zaak dat we de daling doorzetten nu, hoeft niet met 1000 per dag. Maar het zou toch wel prettig zijn als we richting de 3000 konden gaan kruipen eind deze week.
Om het anders te bekijken: als we kijken naar de cijfers zoals @breew die presenteert dalen de cijfers sinds de piek op 19 oktober van 9741 tot aan 8 november naar 4200 op één dag. Maar 9, 10 én 11 november zitten nu boven die 4200. Nu zijn dat allemaal dagen van vorige week en zijn de data echt nog niet compleet, maar zorgwekkend is het wel. Een hoger aantal testen lijkt naar aanleiding van de gepubliceerde weekcijfers GGD niet de oorzaak van de stijging.
Derhalve vind ik een kanttekening plaatsen bij 'de daling knalt lekker door' mijns inziens wel correct. Als je dat als 'hel en verdoemenis preken' ziet, so be it
Dat kan ik me erg goed voorstellen, hoewel ik wel verstandig beleid vind gegeven het gebrek aan afstand in de gemiddelde klas. Ik wou @LZ86 taggen of hij nog tips had (aangezien hij vanuit zijn werk ongetwijfeld vaak met zo'n ding op loopt), maar hij was me al voor:Jorizzz schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:39:
Mijn zoon mag anders gewoon vanaf binnenlopen van de school tot weer naar buiten lopen een mondkapje op. Ook in de klas dus, en dat vind hij echt niet prettig!
Hou vol, het is voor de goede zaak.LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
[...]
Daarom moet je ook elke paar uur even wisselen....
*muteert*
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een ander mondkapjebedoel je?LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
[...]
Daarom moet je ook elke paar uur even wisselen....
Alleen zijn de cijfers niet echt objectief. Ze zijn nl. in zoverre objectief dat het de getallen zijn die zijn binnengekomen. De cijfers van zaterdag kun je echter niet vergelijken met die op een dinsdag of woensdag. Sterker nog, als er om een of andere reden partijen zijn die wat vertraging hebben kun je de cijfers van een maandag niet vergelijken met een maandag eerder. Die cijfers zijn dus alleen objectief als je ook weet hoeveel procent van de gehele totalen er binnen zijn gekomen en hoe betrouwbaar ze zijn.YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:47:
[...]
De RIVM gaat over het leveren van de cijfers, daar een conclusie of duiding aangeven zoals:
Het daalt
Het stijgt
Het daalt tov een week geleden
Het stijgt tov een week geleden
etc zijn subjectieve duidingen die niet passen bij de objectieve cijfers die ze proberen te rapporteren.
Inderdaad, dus ik verwacht dat ze een middenweg zoeken tussen betrouwbaarheid en cijfers die zinnig zijn. Nu heb je onbetrouwbare cijfers die ook nog eens onzinnig zijnAls ze alles zouden rapporteren op het moment dat het pas definitief is van een dag leef je ook 14 dagen in het verleden, dus dan zouden ze vandaag de cijfers van 2 November pas uitbrengen. Dat lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Ja, en RTL geeft aan dat het juist heel positieve cijfers zijn. Dus waar zijn de objectieve cijfers nu?/edit:
Verder spreekt de post van @Verwijderd je precies tegen hier op het punt "je ziet dit allemaal niet terug". Nu.nl geeft blijkbaar wel netjes duiding aan dat ze het vergelijken met vorige week maandag.
[removed]
Ik heb geen namen genoemd, bewust niet. Voel je dus vooral niet aangevallen, want zo was het niet bedoeld.Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:19:
[...]
Ik heb niet het idee dat ik hel en verdoemenis predik, maar veeleer een (mijns inziens) realistisch voorbehoud plaats bij wat ik acht als een niet-positieve trend. Maar goed, ik kan me voorstellen dat het wel zo overkomt als je heel graag optimistisch wil zijn.
Om je "vraag" ongevraagd te beantwoorden, ik vind je over het algemeen realistisch met een lichte neiging naar het negatieve. Af en toe zoek je, mijn inziens, iets teveel door om het meer richting het negatieve te schrijven. Ik stoor mij daar niet zo aan omdat ik het weet en ik kan het goed duiden.
Dat klopt, de weg omlaag is net als de weg omhoog niet een mooie strakke lijn. Het is een weg met hobbels.Om het anders te bekijken: als we kijken naar de cijfers zoals @breew die presenteert dalen de cijfers sinds de piek op 19 oktober van 9741 tot aan 8 november naar 4200 op één dag. Maar 9, 10 én 11 november zitten nu boven die 4200. Nu zijn dat allemaal dagen van vorige week en zijn de data echt nog niet compleet, maar zorgwekkend is het wel. Een hoger aantal testen lijkt naar aanleiding van de gepubliceerde weekcijfers GGD niet de oorzaak van de stijging.
Maar als je kijkt naar oktober en november tot nu toe, dan zie je dat het tot 19 oktober stevig oploopt en daarna voornamelijk daalt. 7 en 8 november zijn vreemde cijfers, die lijken te laag waardoor het beeld wat vertekend.
Ik keek in dit geval puur naar de daling die volgende op een paar dagen stijging. Sorry als dat niet duidelijk was.Derhalve vind ik een kanttekening plaatsen bij 'de daling knalt lekker door' mijns inziens wel correct.
Zoals gezegd, zo heb ik dat niet willen benoemen. Het was zoals ik aan het begin al zei een algemene opmerking.Als je dat als 'hel en verdoemenis preken' ziet, so be it
De 2 dagen waarbij het RIVM niet op tijd de getallen van de GGD's binnen had ivm die technische storing van een paar weken geleden bij de 10k pieken hebben ze het aardig duidelijk laten blijken.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:33:
[...]
Alleen zijn de cijfers niet echt objectief. Ze zijn nl. in zoverre objectief dat het de getallen zijn die zijn binnengekomen. De cijfers van zaterdag kun je echter niet vergelijken met die op een dinsdag of woensdag. Sterker nog, als er om een of andere reden partijen zijn die wat vertraging hebben kun je de cijfers van een maandag niet vergelijken met een maandag eerder. Die cijfers zijn dus alleen objectief als je ook weet hoeveel procent van de gehele totalen er binnen zijn gekomen en hoe betrouwbaar ze zijn.
Alle andere dagen hebben ze alles gemeld wat er van alle GGD's binnen was gekomen.
De objectieve cijfers zijn de cijfers van het RIVM. (4873 meldingen positieve testen ontvangen tussen zondag 10u sochtends en maandag 10u sochtends)Ja, en RTL geeft aan dat het juist heel positieve cijfers zijn. Dus waar zijn de objectieve cijfers nu?
Wat de RTL / nu.nl / NOS.nl ervan maken zijn de subjectieve meningen over die objectieve cijfers.
(vergelijk je het met gisteren, vorige week, of een trendlijn van 3,7 of 14 dagen etc)
[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 15:45 ]
PSN
Ja, alleen jammer dat als je naar de gegevens en de latere correcties kijkt, je wel degelijk tientallen procenten verschil hebt tussen zelfde dagen van de week. Die dagelijkse cijfers zijn dus leuk om te proberen om een heel globale trend neer te zetten (mits je corrigeerd voor de dag van de week), maar als je niet weet hoe betrouwbaar ze zijn, zijn ze verder nietszeggend.YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:37:
[...]
De 2 dagen waarbij het RIVM niet op tijd de getallen van de GGD's binnen had ivm die technische storing van een paar weken geleden bij de 10k pieken hebben ze het aardig duidelijk laten blijken.![]()
Alle andere dagen hebben ze alles gemeld wat er van alle GGD's binnen was gekomen.
Dus, terug naar het begin, hoe kan het dat we na maanden in deze crisis te zitten nog steeds geen nuttige rapportage hebben.
En nogmaals, draagvlak begint met duidelijkheid. Duidelijkheid begint met betrouwbare cijfers en een duidelijk plan van aanpak. Beiden zijn nog steeds ver te zoeken.
[removed]
Er is wel een nuttige rapportage alleen die krijgen wij gewoon niet. Ik heb geen idee waarom niet maar ik geloof nooit dat het RIVM niet meer data heeft dan dit.
Waar zie jij paniek?Verwijderd schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:59:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Blijkbaar is mijn bericht verwijderd. Geen idee waarom?
Twee maal hetzelfde nieuws.
Twee maal dezelfde bron.
Twee maal een andere insteek.
Als er niet genoeg paniek is met de cijfers van deze week, dan halen we die van vorige week erbij. En als dat niet genoeg paniek oplevert dan wordt het: 'Deze week meer coronadoden dan in 1800'.
Het zijn beide vrij positieve titels.
De ene wijst op een dalende trend van 3 dagen. (wat niet zoveel zegt, want weekend en termijn van 3 dagen is veel te kort)
De andere wijst op dat het maar iets meer is dan 1 week geleden op maandag.
PSN
Misschien dat je een keer de kamerbriefings van Van Dissel kan kijken, die verteld er in geuren en kleuren vanalles over.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:47:
[...]
Ja, alleen jammer dat als je naar de gegevens en de latere correcties kijkt, je wel degelijk tientallen procenten verschil hebt tussen zelfde dagen van de week. Die dagelijkse cijfers zijn dus leuk om te proberen om een heel globale trend neer te zetten (mits je corrigeerd voor de dag van de week), maar als je niet weet hoe betrouwbaar ze zijn, zijn ze verder nietszeggend.
Dus, terug naar het begin, hoe kan het dat we na maanden in deze crisis te zitten nog steeds geen nuttige rapportage hebben.
En nogmaals, draagvlak begint met duidelijkheid. Duidelijkheid begint met betrouwbare cijfers en een duidelijk plan van aanpak. Beiden zijn nog steeds ver te zoeken.
Ik vind zelf de dinsdag rapportages van het RIVM wel duidelijk en nuttig iig.
PSN
In België in elk geval niet, zo is vandaag besloten:Stoney3K schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 12:05:
Ik denk ook dat 'vaccinaties verplichten' uiteindelijk niet nodig gaat zijn.
De vaccinatie tegen het coronavirus zal vrijwillig en gratis zijn. Dat hebben de verschillende ministers van Volksgezondheid in ons land beslist. Doelstelling is om minstens zeventig procent van de bevolking te vaccineren.
Morgen is het debat in de Tweede Kamer over de mondkapjesplicht. Vandaag blijkt wel dat de mondkapjes op scholen voor wat beroering kunnen zorgen. Er ontstaan botsingen tussen leerlingen, ouders en de leerkrachten. Sommige scholen zijn zelfs voornemens als de mondkapjesplicht ingevoerd is leerlingen van school te verwijderen indien zijn geen mondkapje dragen.
Wederom bewijs dat die mondkapjes meer kapot maken dan ze zogenaamd redden. Hopelijk is de kamer verstandig morgen en stemmen ze die mondkapjesplicht weg zoals ze eerder al deden.
Wederom bewijs dat die mondkapjes meer kapot maken dan ze zogenaamd redden. Hopelijk is de kamer verstandig morgen en stemmen ze die mondkapjesplicht weg zoals ze eerder al deden.
Maar wat voor data mis je dan?TrailBlazer schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:14:
Er is wel een nuttige rapportage alleen die krijgen wij gewoon niet. Ik heb geen idee waarom niet maar ik geloof nooit dat het RIVM niet meer data heeft dan dit.
Er zijn weekrapportages van inmiddels bijna 70 pagina's:
https://www.rivm.nl/archi...ges-covid-19-in-nederland
Er worden databronnen beschikbaar gesteld:
https://data.rivm.nl/covid-19/
Enige wat ik kan verzinnen is dagelijks het aantal tests en eventueel de data van de commerciëlen.
Maar verder
Ik vind het meer van het niveau: "men moet niet zo zeuren". We kunnen ook simpelweg de scholen dichtgooien, dan maar geen onderwijs. Kijken of de jeugd daar over een jaar of 10 mee gebaat blijkt te zijn.CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:34:
Morgen is het debat in de Tweede Kamer over de mondkapjesplicht. Vandaag blijkt wel dat de mondkapjes op scholen voor wat beroering kunnen zorgen. Er ontstaan botsingen tussen leerlingen, ouders en de leerkrachten. Sommige scholen zijn zelfs voornemens als de mondkapjesplicht ingevoerd is leerlingen van school te verwijderen indien zijn geen mondkapje dragen.
Er zijn wel meer dingen die niet leuk zijn in het leven en die gewoon moeten, daar valt voor mij een mondkapje ook onder.
Carbidschieten moet er nu ook aan (link) Alles word er bijgehaald tot en met potentieel wapen

Ook al ben ik niet zo'n voorstander, ben ik het hier toch niet mee eens. Wat hier fout gaat is niet de mondkapjesplicht, maar vooral dat het nu nog vrijwillig wordt gebracht, maar dat scholen het wel degelijk al kunnen en mogen verplichten. Je krijgt dan wrijving met mensen die vinden dat het niet verplicht is.CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:34:
Oftewel snel afschaffen of echt verplichten en dan ook handhaven. Niet al dat halve gedoe, dat maakt het pas echt onduidelijk.
[removed]
Ik blijf het de keuze van het individu zelf vinden. De baat is twijfelachtig, maar de maatschappelijke splijtzwam is overduidelijk.Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:43:
Er zijn wel meer dingen die niet leuk zijn in het leven en die gewoon moeten, daar valt voor mij een mondkapje ook onder.
Ik zie overigens dat de stemming over de mondkapjesplicht niet meer op de agenda staat van de Tweede Kamer. Deze week niet meer en volgende week ook niet. Dan zullen ze 1 december mogelijk ook niet meer halen.
Ik hoop ook niet dat die over een paar weken in de stemming sneuvelt en dan ineens in een 'derde golf' weer opnieuw uit het stof wordt getrokken.CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:48:
[...]
Ik blijf het de keuze van het individu zelf vinden. De baat is twijfelachtig, maar de maatschappelijke splijtzwam is overduidelijk.
Ik zie overigens dat de stemming over de mondkapjesplicht niet meer op de agenda staat van de Tweede Kamer. Deze week niet meer en volgende week ook niet. Dan zullen ze 1 december mogelijk ook niet meer halen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik vind dat geen keuze van het individu zelf. Ik zie het eerder als roken. Ook daarbij is het zo dat als jij je niet aan de regels houdt, je het risico voor een ander groter maakt. De impact is ook heel klein (iets anders dus dan met vaccineren), dus in de huidige situatie moet je dat ook kunnen verplichten. Maar dan dus wel tijdelijk.CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:48:
[...]
Ik blijf het de keuze van het individu zelf vinden. De baat is twijfelachtig, maar de maatschappelijke splijtzwam is overduidelijk.
[removed]
De laatste ronde waren de enige partijen die voor waren GroenLinks en Partij voor de Dieren. Van mij mag dit voorstel wel een tweede keer sneuvelen. Ik betwijfel ten zeerste dat die mondkapjes een golf kunnen stoppen. We zitten nu al in een stevige daling van de besmettingen nog voor het verplicht is.Stoney3K schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:50:
Ik hoop ook niet dat die over een paar weken in de stemming sneuvelt en dan ineens in een 'derde golf' weer opnieuw uit het stof wordt getrokken.
Als ik mijzelf naar de kloten wil helpen is dat mijn goed recht. De Jonge kan op zijn kop gaan staan, maar hij heeft er niets van te vinden.redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:51:
Ik vind dat geen keuze van het individu zelf. Ik zie het eerder als roken. Ook daarbij is het zo dat als jij je niet aan de regels houdt, je het risico voor een ander groter maakt. De impact is ook heel klein (iets anders dus dan met vaccineren), dus in de huidige situatie moet je dat ook kunnen verplichten. Maar dan dus wel tijdelijk.
Gelukkig krijgen ze een wapenstok om die tukkers weer terug hun hok in te duwen.jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:44:
Carbidschieten moet er nu ook aan (link) Alles word er bijgehaald tot en met potentieel wapen
Vrees een beetje dat dit jaar de BOA's voor wat druk op de zorg gaan zorgen.

@CMD-Snake Ik snap het gevoel wel; maar het is wat selectief. Zelfde geldt voor Meth, 300 rijden of rijden zonder helm/gordel.
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 16:54 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins