Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.700 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Basekid schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:26:
Nederlanders kopen hun vuurwerk in België: ‘Kunnen we het jaar toch nog een beetje leuk afsluiten’
https://www.volkskrant.nl/a-b7b883c6
Want we hadden totaal niet verwacht dat dit zou gebeuren...

Met het vuurwerkverbod is de smokkel van vuurwerk lucratiever geworden en mogelijk dat meer mensen zich eraan wagen terwijl ze dit normaliter niet zouden doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-09 21:20
Nederlanders kopen hun vuurwerk in België: ‘Kunnen we het jaar toch nog een beetje leuk afsluiten’

Als ze straks naar de 1e hulp moeten, hoop ik dat er een lange rij corona patiënten voorrang krijgt...
Ja, want mensen die corona krijgen en zich dus niet aan de maatregelen houden ( niet allemaal, maar een gedeelte blijkbaar wel, anders zou je het niet oplopen), die krijgen wel zorg en mensen die vuurwerk afsteken wat ook niet mag, niet?

Ben jij iemand die in het straatje zit van: Als je je niet aan de regels houdt of je bent het er niet mee eens, teken dan dat je van een IC af ziet?

Sommige risico's nemen we nou op de koop toe, ik mag hopen dat die volksvertegenwoordigers ook weten dat mensen toch vuurwerk gaan afsteken...

Kom op, wees niet zo kinderachtig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Mr.Joker schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:41:
[...]

Ja, want mensen die corona krijgen en zich dus niet aan de maatregelen houden ( niet allemaal, maar een gedeelte blijkbaar wel, anders zou je het niet oplopen), die krijgen wel zorg en mensen die vuurwerk afsteken wat ook niet mag, niet?

Ben jij iemand die in het straatje zit van: Als je je niet aan de regels houdt of je bent het er niet mee eens, teken dan dat je van een IC af ziet?

Sommige risico's nemen we nou op de koop toe, ik mag hopen dat die volksvertegenwoordigers ook weten dat mensen toch vuurwerk gaan afsteken...

Kom op, wees niet zo kinderachtig. ;)
Mwah als je zo pro-actief de regels gaat omzeilen (sommige zijn vanuit Friesland gereden), dan mag je ook wel op de blaren zitten als dingen daarna niet je kant op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:45:
[...]

Mwah als je zo pro-actief de regels gaat omzeilen (sommige zijn vanuit Friesland gereden), dan mag je ook wel op de blaren zitten als dingen daarna niet je kant op gaan.
Maar datzelfde geldt dus voor mensen die een feest geven of zich anderszins niet aan de regels houden.

Ik heb eerder vandaag nog een link geplaatst over een groep van 80 veertigers en vijftigers die een groot feest hadden georganiseerd.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 15-11-2020 18:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Basekid schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:45:
[...]

En jij denkt dat een arts tegen een 17-jarige zegt: 'Hey pietje, jammer dat je 3 vingers eraf liggen, covid gaat helaas voor!'

Achja, als jij 4 man uitnodigt bij je thuis doe je ook pro-actief de regels omzeilen en dan kan je ook covid krijgen. iedereen vult de regels op zijn of haar manier in. Dat jij opgesloten zit in je kelder betekent niet dat iedereen dat doet ;)

Niemand is perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
psychodude schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:26:
Omzer zegt niets over winst. Je kunt dus prima omzet draaien maar onder de streep gewoon nog een bijzonder slechtlopend bedrijf zijn.
En winst zegt ook weer niets. Het is net hoe je boekhouding voert.
En Nederland heeft gewoonweg echt veel bedrijven. Circa 140.000 bedrijven hebben aanspraak gemaakt op de NOW 1.

Buiten het feit om dat een deel daarvan alsnog failliet is gegaan hebben diverse belangenvertegenwoordigers eerder al laten weten dat indien de eisen voor aanmerking tot NOW strikter zouden worden en ook de tegemoetkoming minder, vele bedrijven eveneens alsnog gewoon gaan vallen.

En daar kun je natuurlijk van vinden wat je wilt, maar als puntje bij paaltje komt betekent dit natuurlijk eigenlijk gewoon dat het bestaansrecht voor deze bedrijven een gepassseerd station is op dit moment.

En daar moet je als maatschappij dan ook best kritisch op zijn. Het is tenslotte toch ook jouw geld. En als het nu een goed doel had en er daadwerkelijk een zinnig effect in zit, prima. Maar zoals het nu verloopt kun je achteraf vermoedelijk gaan concluderen dat je een kwart direct in de brandoven had kunnen gooien.

Als ik zelf zou mogen kiezen zou ik zeggen laat de top 5% het zelf regelen, dit zijn veelal de grote multinationals met meeste reserves, investeerders, etc. Geef steun aan de 5 - 50 tot 70% top groep geordend op winst, niet omzet. Deze groep heeft de meeste potentie. De rest, afschrijven.
Wat jij wilt is in de praktijk niet haalbaar. Dan moet je van elk bedrijf de boekhouding in z'n geheel gaan doorlichten en dat in combinatie met de strategie en planning beoordelen. Op basis daarvan een arbitraire lijn bepalen waaronder men geen steun krijgt. Een recept voor ellende en ook nog de klassieke valkuil waarin de handhaving en het ambtelijk bestand meer kost dan het gewoon weggeven.

Daarom zei ik al, we gaan het niet eens worden. Waarom blijf je het proberen? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
42erik schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:13:
[...]

eh, nee. Er zijn heel weinig mensen die dat denigrerend bedoelen of zo oppikken. Met 'zustertje' ben ik het met je eens, maar dat is vooral het feit dat het een verkleinwoord is.
Nou, in zorgland neemt zowat elke verpleegkundige dat denigrerend op. Alsof je tegen zwarte mensen zegt dat ze zich niet moeten aanstellen als iemand ze beledigd omdat het niet zo bedoeld was.

De titel luidt: Verpleegkundige. Niets anders.

Sinds corona worden we serieuzer genomen, maar we worden ook nog te vaak aangezien als een verpleegster..

Ik heb een vak waarbij ik de zorginhoud onderbouw. Het is geen liefdadigheid, we hebben veel moeten leren. Over de anatomie, fysiologie, maar ook psychologie. En vervolgens ook nog alle bureacratische taferelen waar je je een weg door moet banen in verschillende ICT systemen. We zijn kundig, dan is het vervelend weg te worden gezet als lieve zuster of verpleegster.

[ Voor 30% gewijzigd door LZ86 op 15-11-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:53:
[...]

Daarom zei ik al, we gaan het niet eens worden. Waarom blijf je het proberen? :)
Ik zeg toch ook niet dat dat noodzakelijk is. Maar voor mij maakt het niet eens worden een discussie nog niet zinloos. Daar sta jij lijkt het anders in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

psychodude schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:58:
Ik zeg toch ook niet dat dat noodzakelijk is. Maar voor mij maakt het niet eens worden een discussie nog niet zinloos. Daar sta jij lijkt het anders in?
Eens worden is geen doel op zich inderdaad, maar het moet wel ergens heen gaan. Het komt nu meer neer op ieder zijn eigen betoog wat toevallig over hetzelfde onderwerp gaat. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 18:55:
Nou, in zorgland neemt zowat elke verpleegkundige dat denigrerend op. Alsof je tegen zwarte mensen zegt dat ze zich niet moeten aanstellen als iemand ze beledigd omdat het niet zo bedoeld was.

De titel luidt: Verpleegkundige. Niets anders.
Dat is nieuw voor mij. Is dat daadwerkelijk zo of is het net zoals met 'juf' waar sommigen vinden dat alle leraressen daarop tegen zijn en ik er meer ken die het niet erg vinden dan die het wel erg vinden.

Is het issue eigenlijk ook net meer dat veel mensen zich niet eens realiseren dat verpleegkundige een beroep is waar je serieus voor geleerd moet hebben. En dat termen anders dan verpleegkundige, feitelijk ongeacht welke, hinten op het feit dat ze een verpleegkundige zien als een simpele verzorger. Iets wat de vrouw des huizes ook wel zou kunnen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:07:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Is dat daadwerkelijk zo of is het net zoals met 'juf' waar sommigen vinden dat alle leraressen daarop tegen zijn en ik er meer ken die het niet erg vinden dan die het wel erg vinden.

Is het issue eigenlijk ook net meer dat veel mensen zich niet eens realiseren dat verpleegkundige een beroep is waar je serieus voor geleerd moet hebben. En dat termen anders dan verpleegkundige, feitelijk ongeacht welke, hinten op het feit dat ze een verpleegkundige zien als een simpele verzorger. Iets wat de vrouw des huizes ook wel zou kunnen. :)
Dat zijn vaak dezelfde mensen die denken dat het vak een roeping of liefdadigheid is. Of over handen aan het bed spreken terwijl die handen toch echt ergens aan vastzitten.

Ze hebben geen idee wat de zorg inhoud en waarom de zorgsector (en dan met name de verzorgenden en verpleegkundige) zo kwaad is over de afgelopen jaren.

Omdat het vak steeds kundiger gezien werd, werden vanaf 1966 (Dus al 54 jaar!!!!) verpleegsters voortaan verpleegkundigen genoemd en in 1977 verscheen de Wet tot bescherming van het Diploma van verpleegkundige en mogen we een titel dragen.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 15-11-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:10:
Dat zijn vaak dezelfde mensen die denken dat het vak een roeping of liefdadigheid is. Of over handen aan het bed spreken terwijl die handen toch echt ergens aan vastzitten.

Ze hebben geen idee wat de zorg inhoud en waarom de zorgsector (en dan met name de verzorgenden en verpleegkundige) zo kwaad is over de afgelopen jaren.
Dat is ook het punt, want voor velen zit er echt wel een vorm van roeping in. Net als bij onderwijs is het echt iets waar je bewust voor kiest. Dat is niet iets negatiefs maar wordt wel fanatiek gebruik van gemaakt door de lonen maar lekker laag te houden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:13:
[...]

Dat is ook het punt, want voor velen zit er echt wel een vorm van roeping in. Net als bij onderwijs is het echt iets waar je bewust voor kiest. Dat is niet iets negatiefs maar wordt wel fanatiek gebruik van gemaakt door de lonen maar lekker laag te houden.
Tja, van een roeping kan je de hypotheek niet aflossen. De tijden van de Florence Nightingales die alles maar slikken omdat de patiënt boven alles gaat en ongetrouwd 40 jaar lang in de zusterflat blijven wonen is al lang voorbij. De laatste hardcore verpleegkundigen van die oude generatie sterven langzaam uit.

De sector begint eindelijk meer voor zichzelf op te komen. veel te laat, maar dat hebben we aan onszelf te danken onder leiding van die FN-ers :P Nu de tekorten groter en groter worden en de aanwas in de helft van de gevallen binnen 2 jaar alweer is afgehaakt is het moment gekomen dat men dingen niet meer pikt. De agressiviteit in de laatste golf en de gebroken beloften uit de eerste golf geven het laatste zetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:58
Verrassend hoor. Net als de mensen die in Duitsland naar het restaurant gingen omdat NL dicht is. Naarmate we dichterbij 31/12 komen zal er meer handel komen, ook vanuit Duitsland. Dat is allemaal nog niet zo’n probleem, BE en DE vuurwerk is niet veel spannender dan NL vuurwerk. Het wordt pas zorgwekkend als de busjes met Pools vuurwerk hun motoren starten om te gaan leveren.
Als ze straks naar de 1e hulp moeten, hoop ik dat er een lange rij corona patiënten voorrang krijgt...
Doe niet zo treurig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Drardollan schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:24:
[...]

Verrassend hoor. Net als de mensen die in Duitsland naar het restaurant gingen omdat NL dicht is. Naarmate we dichterbij 31/12 komen zal er meer handel komen, ook vanuit Duitsland. Dat is allemaal nog niet zo’n probleem, BE en DE vuurwerk is niet veel spannender dan NL vuurwerk. Het wordt pas zorgwekkend als de busjes met Pools vuurwerk hun motoren starten om te gaan leveren.

[...]

Doe niet zo treurig.
Het door Nederlandse bedrijven gekochte vuurwerk dat in Rdam aankomt gaat in Duitsland naar een bunker on dan daar weer aan een Nederlander verkocht te worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
YakuzA schreef op zondag 15 november 2020 @ 00:33:
[...]

Down, down the rabbit hole.
Zeker, de Nederlandse massamedia vormen steeds meer een surrealistische wereld. Kom je gewoon buiten of kijk je een stapje achter de schermen, dan zie je al dat er weinig van klopt. Zelf zijn ze met een groep van minstens 10 terwijl 2 het maximum is volgens de noodverordening vanwege oa de kans op coronadoden:
Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/548976e223_1hahahaha.jpg?w=600&s=1586a6d42e93d70cde8cb3fe5bf0da5e

Zelfs in de comments valt het al vaak te zien, als die toegestaan zijn. Een van de meest gelezen berichten nu op nu.nl:
Demonstratie in Amsterdam eerder beëindigd wegens schenden coronaregels
Agenten hebben de circa duizend aanwezigen echter om 18.20 uur in overleg naar huis gestuurd.
In werkelijkheid was de demonstratie van 16-18u gepland, en is het uitgelopen met 20 minuten en heeft de organisatie daarna de aanwezigen naar huis gestuurd.. Zie de eerste comment gesorteerd op likes of https://twitter.com/FionaZwart/status/1327335416542932993 Verder wordt het ook niet duidelijk gemaakt waar de demonstratie voor of tegen was of op de inhoud ingegegaan. Ook wordt even dansende mensen "onrust" genoemd. Nuance in de Nederlandse massamedia is weer ver te zoeken, polarisatie lijkt een doel op zich.

*knip*
En nu is het klaar met de linkdrops van youtube videokanalen. Op deze manier zijn het geen bronnen.
1) Je geeft geen samenvatting wat er te zien is in de video's, je kunt niet verwachten dat we minutenlange video's gaan kijken.
2) Dit is al uitvoerig besproken dat deze bronnen op zijn minst dubieus zijn en moeilijk te toetsen zijn of de beweringen die gemaakt worden klopt.
Je gebruikt ze steevast om in je eigen bubbel te blijven, op deze manier is geen fatsoenlijke discussie mogelijk.
RayNbow schreef op zondag 15 november 2020 @ 07:22:
Ik had nog niet eerder van GBD gehoord, maar...

[...]

Juist... hoe bepaal je op voorhand dat iemand niet kwetsbaar is?
Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar mocht je het JAMA filmpje bekijken dan zie je dat er ook gewoon modellen zijn om het risico van iemand in te schatten. Veel mensen schatten hun eigen risico veel te hoog in, zo hebben mensen met astma niet een hoger risico maar juist een lager risico. Jongeren hebben meer dan 1000x minder risico dan ouderen. Heel vreemd om dan voor jongeren hetzelfde te doen als voor ouderen.
Gonadan schreef op zondag 15 november 2020 @ 09:36:
Dat komt niet vanwege gebrek aan draagvlak maar aan gebrek aan communicatie.
Ik vind het een mooie hypothese, maar ik vraag me sterk af welke communicatie er wel voor had gezorgd dat mensen weer bang zouden worden en thuis zouden blijven. Inmiddels kent vrijwel iedereen wel coronagevallen in zijn omgeving en weet men wat het is.*knip*

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 17-11-2020 10:34 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Nu online
Sorry maar ik heb echt geen medelijden met mensen die willens en wetens extra hun best doen de (vuurwerk)regels te overtreden die met een zeer goede reden zijn ingesteld (want alsof de hulpposten nu niet al maanden tegen het randje aan lopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Basekid schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:17:
Sorry maar ik heb echt geen medelijden met mensen die willens en wetens extra hun best doen de (vuurwerk)regels te overtreden die met een zeer goede reden zijn ingesteld (want alsof de hulpposten nu niet al maanden tegen het randje aan lopen).
Snap ik heel goed, maar dat geldt toch in feite ook voor een zeker percentage van die rij corona patiënten? Een groot deel daarvan zal ook willens en wetens regels overtreden hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Nu online
Gonadan schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:19:
[...]

Snap ik heel goed, maar dat geldt toch in feite ook voor een zeker percentage van die rij corona patiënten? Een groot deel daarvan zal ook willens en wetens regels overtreden hebben. :P
Goed punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Is het misschien een idee om dit jaar nog de uitvaart van Sinterklaas te houden?

Overleden aan Corona ofzo.

Hoeft er ook niemand meer te demonstreren tegen zwarte piet.

En waarom demonstreert er niemand tegen Sinterklaas, die is namelijk slavendrijver :P

[ Voor 20% gewijzigd door TheDeeGee op 15-11-2020 20:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
pedorus schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:14:
[...]
offtopic:
En ja, ik weet dat je het vast anders had bedoelt. Ik vind dit soort oneliners met veel likes altijd schitterend in een zogenaamd serieus topic.. En het mooie is dat ze vaak komen van mensen die zogenaamd veel met (corona)regels ophebben, maar dat geldt kennelijk vooral voor anderen.
Tja, je komt hier met suggestieve plaatjes over zogenaamd geen afstand houden van "de massamedia" , dropt vervolgens allemaal vage youtube linkjes met op zijn zachtst gezegd twijfelachtige lui erin of info die je verkeerd interpreteert en direct als waarheid aanmerkt en dan verwacht je dat men daar maar serieus op in blijft haken?

Dit topic heeft de afgelopen maanden genoeg van dit soort spul zien langskomen van mensen die het na een keer of 4 proberen voor gezien houden en nooit meer terugkomen. Zo zal het jou waarschijnlijk ook wel vergaan.

Ik snap wel dat ie niet meer moeite meer doet om erop te reageren.

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 15-11-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik was net even onderweg (om moverende redenen) en zat in de auto naar BNR nieuwsradio te luisteren. Als ik het goed heb verstaan dan zijn er weliswaar niet heel veel bedrijven failliet gegaan in het afgelopen kwartaal maar er hebben zich inmiddels 65.000 ondernemers gemeld bij de schuldhulpverlening. De verwachting is dat pas in het tweede kwartaal van volgend jaar de schade in zijn volle omvang zichtbaar wordt.

Hoeveel het er voorheen waren en of dit nieuw of oud nieuws is weet ik niet maar ik vond de cijfers erg hoog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:38
pedorus schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:24:
In de Nederlandse massamedia worden dingen als de great barrington declaration gewoon nooit besproken en worden mensen vooral overschreeuwd of niet toegelaten.
Het is dan ook nogal een kort door de bocht declaratie van amper een a4tje.
Ik zou dan toch als minimum, zeker van wetenschappers, verwachten dat alle evidente te stellen vragen en hiaten worden besproken en afgedicht in een aanvullend stuk wat daar op de diepte in gaat.
Onder andere met wat je als je van hun stellingen uit gaat, met de zorg voor patiënten doet.
Krijgt de kwetsbare groep voorrang boven de niets kwetsbare en eigenwijze kwetsbare c.q. mensen die hun kwetsbaarheid verkeerd hebben ingeschat ?
Geldt die "vrijheid blijheid" ook voor zorg medewerkers ?
Hoe houden we die dan gescheiden van de patiënten ?
Dit beantwoorden ze deels, het lijkt voor iedereen te gelden maar niet voor mensen in de ouderen zorg, die dienen mee opgesloten te worden. En wat als ze dat niet wensen ? Dan moeten de 80 jarige de billen van de 90 jarige maar gaan wassen bij gebrek aan personeel ?

Kortom theorie is leuk, maar probeer het eens uit te werken richting wat praktijk.

Ik vind het niet als discussie stuk geschreven lijkt, nog enige diepgang te hebben die het discussiëren waard is (in ieder geval niet onder de naam van die declaratie, wat het stuk en de naam ansich voegen weinig toe).
Derhalve snap ik dat het niet besproken wordt en zeker niet onder die naam.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Je snapt wel dat als je een post weet te vullen die begint met een stelling dat de WHO ‘gevaarlijk’ en ‘onethisch’ is en dan dat ‘wetenschappers’ de wiki pagina dan maar als ‘biased’ neerzetten omdat daar beide kanten van het verhaal verteld worden.
Waar hun blijkbaar juist zo voor zouden zijn, het kritisch discussiëren met ruimte voor beide kanten.

Dat je post dan idd niet heel serieus wordt genomen?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:26:
[...]

Tja, je komt hier met suggestieve plaatjes over zogenaamd geen afstand houden van "de massamedia" , dropt vervolgens allemaal vage youtube linkjes met op zijn zachtst gezegd twijfelachtige lui erin of info die je verkeerd interpreteert en direct als waarheid aanmerkt en dan verwacht je dat men daar maar serieus op in blijft haken?
Waarom zou de informatie uit die links persé twijfelachtig moeten zijn ?
Waarom interpreteer jij en anderen) dit onmiddelijk als onzin ?
Zo sla je iedere discussie dood. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling hier, om alleen met gelijkgezinden gezellig te babbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Indoubt schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:37:
Ik was net even onderweg (om moverende redenen) en zat in de auto naar BNR nieuwsradio te luisteren. Als ik het goed heb verstaan dan zijn er weliswaar niet heel veel bedrijven failliet gegaan in het afgelopen kwartaal maar er hebben zich inmiddels 65.000 ondernemers gemeld bij de schuldhulpverlening. De verwachting is dat pas in het tweede kwartaal van volgend jaar de schade in zijn volle omvang zichtbaar wordt.

Hoeveel het er voorheen waren en of dit nieuw of oud nieuws is weet ik niet maar ik vond de cijfers erg hoog.
Al die uitgestelde huur, (loon)belasting, pensioen-inleg en andere vooruitgeschoven kosten moeten toch een keer betaald worden en het wordt voor velen steeds moeilijker om de groter wordende schuld ooit nog terug te verdienen. Velen zijn te lang door gegaan terwijl ze, achteraf gezien, beter in maart faillissement aan hadden kunnen vragen. 65k is ongeveer de helft van het aantal NOW gerechtigde bedrijven in de eerste ronde, mits de zzp'ers niet meegeteld worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mesa57 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:53:
[...]

Zo sla je iedere discussie dood. Maar misschien is dat ook wel de bedoeling hier, om alleen met gelijkgezinden gezellig te babbelen.
Ik probeer regelmatig die filmpjes te bekijken en dat bevalt redelijk. Totdat er halverwege iets voorbij komt waar ik niet meer dan een 8)7 |:( reactie op heb. Vaak is het zo dom (in mijn ogen) dat de rest van het filmpje ook gelijk afgeschreven is.
Mooi voorbeeldje is een betoog van politicus van Haga, die 10 valide punten aan stipte waar de overheid flink in tekort is geschoten, maar als enige oplossing aan kwam met alle maatregelen los laten en door leven alsof het 2019 was. Het wordt daarom steeds moeilijker om die filmpjes een kans te geven, vervelend voor die ene die wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:29
jadjong schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:14:
[...]

Ik probeer regelmatig die filmpjes te bekijken en dat bevalt redelijk. Totdat er halverwege iets voorbij komt waar ik niet meer dan een 8)7 |:( reactie op heb. Vaak is het zo dom (in mijn ogen) dat de rest van het filmpje ook gelijk afgeschreven is.
Mooi voorbeeldje is een betoog van politicus van Haga, die 10 valide punten aan stipte waar de overheid flink in tekort is geschoten, maar als enige oplossing aan kwam met alle maatregelen los laten en door leven alsof het 2019 was. Het wordt daarom steeds moeilijker om die filmpjes een kans te geven, vervelend voor die ene die wel klopt.
Uiteraard ben ik het ook niet overal mee eens. Maar jou voorbeeld aanhalende, hij had wel 10 punten die wel hout sneden. Dat kun je natuurlijk wel meenemen in je meningsvorming in plaats van domweg alles te negeren wat toevallig niet van tweakers of de msm komt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
Basekid schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:17:
Stel je toch niet zo aan met dit soort populistisch geroep.

Zo kan ik er anders ook nog wel een paar bedenken. Iedereen met een BMI boven de 25 hoeft dan ook geen zorg. Iedereen die alcohol drinkt hoeft geen zorg. Iedereen die vlees eet hoeft geen zorg. Iedereen die ooit door rood heeft gelopen hoeft geen zorg. En zo kan ik er nog wel tientallen opnoemen.

Natuurlijk is het dom om de regels te negeren en natuurlijk is het illegaal om vuurwerk te kopen en af te steken. Maar dat betekent niet dat mensen uitgesloten moeten worden van zorg. We leven in een ontwikkeld land wat boven dit soort rare acties staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
mesa57 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:17:
[...]

Uiteraard ben ik het ook niet overal mee eens. Maar jou voorbeeld aanhalende, hij had wel 10 punten die wel hout sneden. Dat kun je natuurlijk wel meenemen in je meningsvorming in plaats van domweg alles te negeren wat toevallig niet van tweakers of de msm komt.
Ik negeer zijn valide punten niet, maar negeer wel de man zelf vanaf dat moment omdat zijn oplossing voor die punten simpelweg kortzichtig en ondoordacht is. Iets wat je verwacht op fora, maar niet van een politicus die al maanden met de kwestie bezig is.
Wat de media betreft ben ik het grotendeels met je eens, dat is een gigantische ongecontroleerde puinzooi geworden in de zoektocht naar de meeste kliks/likes. Al weken lang geen enkele dode door corona en dan opeens 40 doden melden. 8)7 Niemand die zich af vraagt wat dat nou weer is, allemaal zo snel mogelijk een artikel online pleuren in de hoop dat ze de eerste zijn. |:( Nuancering of verduidelijking krijg je pas uren later als heel twitter ze uitgelachen heeft. Voor de dagelijkse getallen kan je beter in dit topic kijken, die overigens dezelfde RIVM-bron gebruiken als journalistiek Nederland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
Het AD laat ook maar weer eens zien wat het niveau is van de gemiddelde media in Nederland. In de live blog (https://www.ad.nl/binnenl...persconferentie~ac1c547d/) staat dit:
19:25
Wie antistoffen opbouwt na een infectie met SARS-CoV-2 kan toch opnieuw ziek worden. Dat concluderen Antwerpse onderzoekers, die de herbesmetting van een gezonde dertiger bestudeerden.
Nu trek ik herbesmetting niet in twijfel, tenslotte zijn er minstens 23 bevestigde gevallen bekend, maar deze paar zinnen slaan helemaal nergens op. Mist elke context of feitelijke onderbouwing. Voor de meute is het wel lekker bangmakend natuurlijk, maar met journalistiek heeft het echt niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:51:
Nu trek ik herbesmetting niet in twijfel, tenslotte zijn er minstens 23 bevestigde gevallen bekend, maar deze paar zinnen slaan helemaal nergens op. Mist elke context of feitelijke onderbouwing. Voor de meute is het wel lekker bangmakend natuurlijk, maar met journalistiek heeft het echt niets te maken.
Stond geloof ik gisteren ook op het NOS liveblog. Kennelijk is het komkommertijd voor de coronaverslaggeving. Dit is wel een nieuw populair onderwerp zo vaak als het nu voorbij komt. Alsof ze willen dat het nooit over is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
mesa57 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:53:
[...]

Omdat de grote meerderheid van die filmpjes volstaan met al veelvuldig weerlegde aan complottheorieën grenzende (of daadwerkelijk complottheorieën) onzin staat. En als ze al een paar redelijke (vaak open deur) argumenten hebben, maken ze zichzelf daarna vaak zo ongekend belachelijk dat de rest van het verhaal niet meer boeit. Lekker makkelijk kritiek leveren op het beleid als je zelf geen verantwoording hoeft af te leggen en dus ongestraft populitische uitspraken kan roepen. Een goede oplossing hebben ze namelijk niet, en kritische vragen erover stellen kan niet, want ze gaan die discussie niet aan.

Daarnaast, als iemand een post begint met "de WHO is gevaarlijk en onethisch zonder enig aanvaardbaar bewijs dan neem ik de rest al met een flinke korrel zout. Sterker nog, ik stop dan meestal met lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Farmaceut Pfizer/BioNTech heeft in elk geval vertrouwen in hun product:
'Winter volgend jaar normale leven terug'
In de winter van volgend jaar hebben we ons normale leven weer terug. Dat voorspelt professor Ugur Sahin, medeoprichter van vaccinontwikkelaar BioNTech. Sahin gaat ervan uit dat een vaccin de omvang van het virus zal doen halveren, wat volgens hem resulteert in een 'dramatische vermindering van het aantal besmettingen'.

In een interview met BBC One sprak de professor de verwachting uit dat het vaccin de overdracht tussen mensen gaat verminderen en de ontwikkeling van symptomen bij iemand die het vaccin heeft gehad, gaat stoppen. Zijn vaccin is een van de elf vaccins die momenteel in de laatste testfase verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
LZ86 schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:26:
dropt vervolgens allemaal vage youtube linkjes met op zijn zachtst gezegd twijfelachtige lui
Ja, supervaag dat filmpje van JAMA. Wat is JAMA?
Het Journal of the American Medical Association (JAMA) is internationaal een van de bekendere medische tijdschriften waarin gerenommeerd en peer-reviewed onderzoek naar geneeskundige onderwerpen wordt gepubliceerd. Het is in dit opzicht vergelijkbaar met bladen als the Lancet, het New England Journal of Medicine en het British Medical Journal. In 2016 bedroeg de impactfactor van het tijdschrift 44,405.[1]
Met "op zijn zachtst gezegd twijfelachtige lui" erin:
Jay Bhattacharya, MD, PhD, of Stanford University's Center for Primary Care and Outcomes Research
Marc Lipsitch, PhD, of the Harvard T.H. Chan School of Public Health
Howard C. Bauchner, vice chairman of pediatrics at the Boston University School of Medicine, editor-in-chief of the Journal of the American Medical Association

Of De Nieuwe Wereld misschien?
De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de VU, centrum Ethos en de Filosofische School Nederland.
Nou, ik denk dat we de holen van complotdenkers wel gevonden hebben.. Laten we dit snel negeren en vooral praatprogramma's op TV blijven vertrouwen die voor maatregelen zoals "maximaal 2 personen per groep" pleiten en dat doen in fysieke groepjes die groter dan 2 zijn :+
gekkie schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:49:
Kortom theorie is leuk, maar probeer het eens uit te werken richting wat praktijk.
De genoemde professoren kunnen dat prima en doen dat ook in filmpjes zoals die bij JAMA en Unherd of op hun site. In Nederland zou een professor als Ira Helsloot het ook prima kunnen.
Derhalve snap ik dat het niet besproken wordt en zeker niet onder die naam.
JAMA vindt het kennelijk wel het bespreken waard.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:03

St@m

@ Your Service

CMD-Snake schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:07:
Farmaceut Pfizer/BioNTech heeft in elk geval vertrouwen in hun product:

[...]
Dat zal vast niet de winter van 2021 zijn.. die 10 dagen in december 2021 tel ik voor het gemak maar niet mee. Januari/februari 2022 dus. Ja, succes daarmee.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
pedorus schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:19:
De genoemde professoren kunnen dat prima en doen dat ook in filmpjes zoals die bij JAMA en Unherd of op hun site. In Nederland zou een professor als Ira Helsloot het ook prima kunnen.
Doe het dan ook zoals die declaratie (ook) op schrift.
Maar goed hoe lost men dat het fundamentele probleem van die gehele segregatie op ?

De extremiteiten dat is duidelijk en lijkt makkelijk, alleen staan die extremiteiten niet los, maar zijn ze ook verbonden en uiteindelijk komt dat dus ergens bij elkaar. Waar wil jij dan precies die keiharde scheidslijn leggen en beschrijf dan ook hoe die haalbaar is alleen al op het niveau van basisbehoeften.

Als je dat voor elkaar hebt desnoods met Ira Helsloot en co dan ben ik een en al oog.
Maar ik denk dat als je het echt serieus wil uitwerken je na 1 of 2 stappen al dus danig vast zit in het gegeven dat dingen zo enorm met elkaar verweven zijn, onder andere omdat de meeste mensen een huishouden en gezin hebben, dat je het dan al gauw zult moeten opgeven vanwege niet haalbaar.

Het probleem zit hem dus niet in het benoemen met wat je met die extremiteiten wilt doen, dat is simpel, het probleem zit hem daar tussen in en de dubbele rollen die mensen daar toch zullen spelen in die beide werelden die je zou willen segregeren.

Daarnaast heb je nog een aanzienlijk aantal jongere mensen die serieuze klachten ontwikkelen waarbij een genetische component lijkt te spelen. Zonder dat men het weet, dus die belanden als nog in je ziekenhuizen.
Waar is de verwachting dat je in 3 tot 6 maanden het los laten gaan je er vanaf bent ?
Ik zie dat niet terug komen in landen waarin het redelijk los is gelaten en het komt ook niet bepaald overeen met de duur van bijvb de laatste echt grote grieppandemie die veel langer duurder voordat die uitgeraasd was.

Aangezien je veel basis materiaal schijnt te hebben in goed doordachte breedgedragen filmpjes van wetenschappers op allerlei vlakken, zal het vast een peulenschil moeten zijn om hier een sluitende oplossing voor te poneren in een vervolg declaratie.

Hooguit jammer dat het verguisde forum van Tweakers geen "Great" in de naam heeft zitten, "de Tweakers-declaratie" zal dan toch heel wat minder cachet hebben "The GREAT Barrington declaration".
Misschien dat de "De declaratie van GO(T|D)" nog wat zou kunnen bieden als marketing instrument :+

En zou je jezelf vrijwillig aanmelden, om 3 tot 6 maanden (en als het dan tegenzit zeg 2 jaar) als billenwasser van dienst opgesloten te zitten met de bejaarden ? Kleine opoffering, dan gaan wij gewoon lekker feesten en we zijn de beroerdste niet, we sturen je wel een kerstkaartje (of klappen als je dat liever hebt) dat gunnen we je zeker.

Of zou je dan toch liever kiezen voor wat redelijkheid. Ouderen en kwetsbaren zoveel mogelijk beschermen, maar onderwijl het leven voor hun en diegene die hun verzorgen ook nog een beetje dragelijk te maken. Voor hoelang het ook nog mag duren.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 15-11-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Wat een vergelijking.....
[...]
Ik heb een vak waarbij ik de zorginhoud onderbouw. Het is geen liefdadigheid, we hebben veel moeten leren. Over de anatomie, fysiologie, maar ook psychologie. En vervolgens ook nog alle bureacratische taferelen waar je je een weg door moet banen in verschillende ICT systemen. We zijn kundig, dan is het vervelend weg te worden gezet als lieve zuster of verpleegster.
Dat ontkent ook helemaal niemand.

Ik vraag me oprecht af of dit verschil ook buiten het ziekenhuis zo leeft, ik heb het iig nooit zo ervaren, dat een verpleger iets anders is dan een verpleegkundige en ook nooit eerder zo gehoord.

iig goed om te weten dat het wel sowieso binnen die muren leeft, ik zal proberen erop te letten.

[ Voor 14% gewijzigd door 42erik op 16-11-2020 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

pedorus schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:14:
[...]

Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar mocht je het JAMA filmpje bekijken dan zie je dat er ook gewoon modellen zijn om het risico van iemand in te schatten.
Dat mag een ieder zelf bepalen? Wat denk je dat er gaat gebeuren als twee personen zich in een ruimte bevinden en de een probeert zo veel mogelijk afstand te bewaren en de ander denkt "da's niet nodig"?
Veel mensen schatten hun eigen risico veel te hoog in
Of mensen kiezen ervoor om het risico om COVID-19 te krijgen te verkleinen? Er is een onzekerheid, ook al zijn je kansen op papier nog zo goed, dat je toevallig aan het kortste eind trek en de vervelendste en langdurige klachten zal ondervinden.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Een grote onthulling in het NRC vandaag. De Landmacht blijkt sinds maart dit jaar heimelijk de bevolking te bespioneren. Groepen als Viruswaarheid (voorheen Viruswaanzin), gele hesjes en uitgevers van diverse complotdenker kranten/bladen werden in de gaten gehouden, maar ook groepen als BLM als algemene tegenstanders van het coronabeleid werden door Defensie bespied. De informatie die verzameld werd kwam uit zowel openbare als niet-openbare bronnen, militairen die werkten in burger ziekenhuizen speelden ook data door. Volgens het NRC zouden militairen ook op complotdenker fora actief geweest zijn om deze te beïnvloeden.

Defensie zegt dat ze niets verkeerds hebben gedaan, al concludeert het NRC dat dit programma onwettig was. In de Tweede Kamer is een debat aangevraagd over de kwestie.

[ Voor 10% gewijzigd door CMD-Snake op 16-11-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 17:30
Verbaasd me niets eigenlijk met al die berichten over politie aan de deur als je je mond open trekt. De politie hanteert ook als definitie van complotdenker iemand die het tegenovergestelde doet/denkt van wat de overheid verwacht (link).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 08:55:
Een grote onthulling in het NRC vandaag. De Landmacht blijkt sinds maart dit jaar heimelijk de bevolking te bespioneren. Groepen als Viruswaarheid (voorheen Viruswaanzin), gele hesjes en uitgevers van diverse complotdenker kranten/bladen werden in de gaten gehouden, maar ook groepen als BLM als algemene tegenstanders van het coronabeleid werden door Defensie bespied. De informatie die verzameld werd kwam uit zowel openbare als niet-openbare bronnen, militairen die werkten in burger ziekenhuizen speelden ook data door.

Defensie zegt dat ze niets verkeerds hebben gedaan, al concludeert het NRC dat dit programma onwettig was. In de Tweede Kamer is een debat aangevraagd over de kwestie.
Defensie moet staatsveiligheid in de gaten houden. Ik ben het er op zich wel mee eens dat deze meningsuitingen op social media de staatsveiligheid in gevaar kunnen brengen en dat het in elk geval onderzocht moet worden (meer hebben ze ook niet gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 16-11-2020 09:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Marzman schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:01:
Defensie moet staatsveiligheid in de gaten houden. Ik ben het er op zich wel mee eens dat deze meningsuitingen op social media de staatsveiligheid in gevaar kunnen brengen.
Binnenlandse spionage is nog altijd de taak van de AIVD. Naast dat de Landmacht hiervoor het mandaat niet heeft om zoiets binnen Nederland te doen, hebben ze ook geen opdracht ervoor gehad. Dit is op eigen houtje opgezet. Het programma werd alleen in allerijl beperkt toen het NRC lucht kreeg ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:04:
[...]

Binnenlandse spionage is nog altijd de taak van de AIVD. Naast dat de Landmacht hiervoor het mandaat niet heeft om zoiets binnen Nederland te doen, hebben ze ook geen opdracht ervoor gehad. Dit is op eigen houtje opgezet. Het programma werd alleen in allerijl beperkt toen het NRC lucht kreeg ervan.
Inderdaad. Bij mijn weten is het helemaal niet uitzonderlijk dat het gebeurt alleen gebeurt het normaal door de binnenlandse veiligheidsdiensten en niet door het leger.

Nu weet ik eigenlijk niet wat de positie van de MIVD hierin is.

Voor zover mijn kennis van de staatsinrichting reikt lijkt me dit bij de AIVD thuishoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Slechte zaak idd, het lijkt alsof iemand met wat Russische trekjes/gedachtes daar ergens aan de touwtjes trekt intern bij de landmacht, als ze met dit soort proef ballonnetjes komen.
De unit nog even 'Crappy Bear' noemen en het is compleet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 09:22 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Indoubt schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:09:
[...]
...
...
nieuws: 'NSA misbruikte Deense samenwerking om onder andere Nederland te besp...
Misschien was het wel voor de NSA. Hier zat de Deense militaire inlichtingendienst te snuffelen bij ons voor de Amerikanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:23
Slecht nieuws, nog minder testen afgenomen vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:32:
Is er al bekend of de cijfers van de particuliere teststations ook volledig worden opgenomen? Minder testen is inderdaad niet goed bij de dagelijkse besmettingen die we nog steeds hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oei, inmiddels al 30% minder dan een paar weken terug...
Terug naar niveau eind september.
Indoubt schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:37:
[...]

Is er al bekend of de cijfers van de particuliere teststations ook volledig worden opgenomen? Minder testen is inderdaad niet goed bij de dagelijkse besmettingen die we nog steeds hebben.
Als ze al bekend zijn zal de GGD ze niet in hun eigen cijfers meenemen.

@jip_86 Ja, het Nederlandse leger zal in opdracht van de NSA aan het spioneren slaan 8)7
Zeker viruswaanzin zal daar hoog op de prioriteitenlijst staan!

Er moet eerst maar eens vastgesteld worden hoeveel er ‘gespioneerd’ is. Als in; door niet toch al publiek beschikbare gegevens heen gegaan. En of en door wie er opdracht gegeven is.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Indoubt schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:09:
[...]
Inderdaad. Bij mijn weten is het helemaal niet uitzonderlijk dat het gebeurt alleen gebeurt het normaal door de binnenlandse veiligheidsdiensten en niet door het leger.

Voor zover mijn kennis van de staatsinrichting reikt lijkt me dit bij de AIVD thuishoren
Kan me voorstellen dat vanwege de drukte (de oude bekende actoren potentiele moslimterroristen zijn niet spontaan verdwenen en via het internet zijn er digitaal ook nog steeds wel wat uitdagingen, de linkse anarchisten en de rechtse mafketels zijn ook nog niet weg), er is nu een hele stapel volk bij gekomen om te wellicht te willen checken, zeker na het gedoe met politici, dat ze de werklast verdeeld hebben.

Ongetwijfeld om het randje van wat mag qua strikte interpretatie taakbeschrijving, maar goed alles wat die viruswaanzinnigen bereiken met hun "gepolitiestaat" is dat je daar meer naar toe gaat.
Ik ben er ook niet echt happig op, maar goed ik belaag dan ook geen politici, je kunt toch wel uittekenen dat daar een tegenreactie op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:39:
dat ze de werklast verdeeld hebben.
Dat hebben ze juist niet. Als je het artikel leest in het NRC is dit een eigen initiatief geweest van een paar officieren binnen de Landmacht. Geen overleg, maar een programma starten.

Hoe dan ook zullen de complotwappies een geweldige dag hebben met dit nieuws, hun hele wereldbeeld is opnieuw bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:38:
[...]
@jip_86 Ja, het Nederlandse leger zal in opdracht van de NSA aan het spioneren slaan 8)7
Zeker viruswaanzin zal daar hoog op de prioriteitenlijst staan!
Zou de overheid toch niet op zijn blauwe ogen geloven op dit gebied. Natuurlijk gaan ze dat niet gelijk toegeven als ze bepaalde afspraken over uitwisseling met bevriende naties uitbuiten. Het is toch niet zo'n rare gedachte dat als de Deense MIVD dat doet, de Nederlandse tak het wellicht ook andersom doet bijvoorbeeld? Of dat ze dit überhaupt met elkaar uitwisselen om grens overstijgende netwerken te volgen door heel Europa?

Ik denk zeker niet altijd hetzelfde als de overheid. Volgens de definitie van de politie maakt me dat een complotdenker. Maar zelf houd ik me verder ver van viruswaanzin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:37:
[...]

als er minder getest wordt bij de GGD's zal er ook minder in de particuliere testen gedaan worden, omdat mensen bij de normale testen makkelijker terecht kunnen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Ik ben wel benieuwd waarom dit slecht nieuws is. Immers, de meesten laten zich pas testen als ze klachten hebben. Mogelijk zijn er dus minder mensen met klachten die zich laten testen.

Volgens mij wederom een bewijs dat het aantal ziekenhuisopnames een veel betere metric is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:53:
[...]

Ik denk zeker niet altijd hetzelfde als de overheid. Volgens de definitie van de politie één politieagent in een dubieuze vlog maakt me dat een complotdenker. Maar zelf houd ik me verder ver van viruswaanzin ;)
FIFY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jip_86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:53:
[...]

Zou de overheid toch niet op zijn blauwe ogen geloven op dit gebied. Natuurlijk gaan ze dat niet gelijk toegeven als ze bepaalde afspraken over uitwisseling met bevriende naties uitbuiten. Het is toch niet zo'n rare gedachte dat als de Deense MIVD dat doet, de Nederlandse tak het wellicht ook andersom doet bijvoorbeeld? Of dat ze dit überhaupt met elkaar uitwisselen om grens overstijgende netwerken te volgen door heel Europa?

Ik denk zeker niet altijd hetzelfde als de overheid. Volgens de definitie van de politie maakt me dat een complotdenker. Maar zelf houd ik me verder ver van viruswaanzin ;)
Nouja, vraag is natuurlijk hoe dit ontstaan is.

Zeker voor die viruswaanzinnigen is het wel enigszins opmerkelijk te noemen dat ze zich zo weten te organiseren en nota bene zelfs een blaadje in de boekhandels weten te krijgen. Daar moet geld achter zitten, en het zou me niks verbazen als dat uit het (verre) oosten komt.

Dat via die weg er ook in NL onderzoek gedaan wordt lijkt me niet gek.

Dat de juiste wegen bewandeld dienen te worden is natuurlijk een feit. Mijn punt was eigenlijk meer dat het nogal snel een eigen leven gaat leiden; liever eerst wat meer feiten op tafel ;)
dr.lowtune schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:00:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom dit slecht nieuws is. Immers, de meesten laten zich pas testen als ze klachten hebben. Mogelijk zijn er dus minder mensen met klachten die zich laten testen.

Volgens mij wederom een bewijs dat het aantal ziekenhuisopnames een veel betere metric is.
%positief is een nuttige statistiek. Deze ligt idealiter <5%.
Als minder mensen zich laten testen heb je ook minder zicht op het virus. Het zou in theorie mooi zijn als je precies alleen de mensen die ziek hebt weet te vangen in je testregime, maar dat lijkt me vergezocht gezien de nogal generieke klachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

We zitten in Nederland, niet in de VS. De landmacht hoeft zich aan de Posse Comitatus Act te houden.

En wat ze hier doen is publieke websites openen, net als jij en ik. De kop "Hoe het leger zijn eigen bevolking in de gaten houdt" is enorm clickbait, ze lezen alleen dingen die mensen zelf op internet zetten.

Dit is werk dat journalisten eigenlijk zouden moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door IJzerlijm op 16-11-2020 10:11 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:10:
We zitten in Nederland, niet in de VS. De landmacht hoeft zich aan de Posse Comitatus Act te houden.

En wat ze hier doen is publieke websites openen, net als jij en ik. De kop "Hoe het leger zijn eigen bevolking in de gaten houdt" is enorm clickbait, ze lezen alleen dingen die mensen zelf op internet zetten.

Dit is werk dat journalisten eigenlijk zouden moeten doen.
Lees het artikel zou ik zeggen. Zo'n beetje elk ding wat je noemt wordt daarin weerlegd. In het artikel wordt uitgelegd waarom de Landmacht dit niet kan doen in Nederland. Ze kijken niet alleen naar openbare data, dat staat ook in het artikel. Militairen in burger ziekenhuizen speelden data door, er werd ook gebruik gemaakt van politiebronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
dr.lowtune schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:00:
[...]

Het is slecht nieuws omdat de tweede helft van vorige week een stijging in positieve testen was. Gisteren was er wel weer een daling, maar vergelijk je de meldingen van positieve testen gister met die van vorige week zondag dan zat daar maar een daling van 200 in.

Als je dan ziet dat er minder getest is afgelopen week, dan betekent dat dus dat er van het aantal testen meer mensen positief testen, een hogere positiviteitsratio dus.

Ik ben het met je eens dat het aantal ziekenhuisopnames een betere metric is. Toch heeft de positiviteitsratio tot nog toe de ziekenhuisopnames altijd goed voorspeld.
Oftewel: Als de positiviteitsratio inderdaad weinig is gedaald de afgelopen week, is de kans groot dat de ziekenhuisopnames volgende week ook weinig verder dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.nu.nl/tech/60...n-bners-via-telegram.html

De anti corona maatregel mensen zijn ook aardig aan het stoken :/
Mogelijke prive adressen van politici delen op Telegram om acties te gaan ondernemen.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 10:26 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:50
YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:57:
[...]

als er minder getest wordt bij de GGD's zal er ook minder in de particuliere testen gedaan worden, omdat mensen bij de normale testen makkelijker terecht kunnen.
Als ik me nu moet laten testen doe ik dat toch echt via mijn bedrijf en niet de GGD. Daar is het simpel een tijd prikken in de app, even langs lopen en een uur later de uitslag. Hoe simpel de GGD het ook gaat maken, makkelijker dan dit gaat het niet worden.

Aangezien er momenteel al ruim 30% van de testen partikulier (dus veelal bij bedrijven) wordt getest, vraag ik me af of er daadwerkelijk minder getest wordt.
Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:19:
[...]
Het is slecht nieuws omdat de tweede helft van vorige week een stijging in positieve testen was. Gisteren was er wel weer een daling, maar vergelijk je de meldingen van positieve testen gister met die van vorige week zondag dan zat daar maar een daling van 200 in.

Als je dan ziet dat er minder getest is afgelopen week, dan betekent dat dus dat er van het aantal testen meer mensen positief testen, een hogere positiviteitsratio dus.
Voor zover ik weet, wordt bij de meeste partikuliere testen wel de positieve testen gemeld, maar niet de negatieve. Die zorgen dus standaard voor een verhoging van de positivietsratio. Daarnaast is het testen makkelijker en sneller geworden waardoor het ook nog zo kan zijn dat er meer mensen zich laten testen. Maar die cijfers zijn dus helaas nog niet bekend. Het wordt tijd dat ze partikuliere testers verplichten om het totaal aantal testen te rapporteren naast de positieve testen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:29:
[...]

Als ik me nu moet laten testen doe ik dat toch echt via mijn bedrijf en niet de GGD. Daar is het simpel een tijd prikken in de app, even langs lopen en een uur later de uitslag. Hoe simpel de GGD het ook gaat maken, makkelijker dan dit gaat het niet worden.

Aangezien er momenteel al ruim 30% van de testen partikulier (dus veelal bij bedrijven) wordt getest, vraag ik me af of er daadwerkelijk minder getest wordt.
Dan zijn het toch sneltesten, en geen PCR testen?
Dus heeft het ook geen zin om die mee te nemen bij de PCR test totalen van de GGD's gezien de (on)bekende betrouwbaarheid.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:19:
[...]

Je beantwoord nog steeds niet waarom dat slecht nieuws is.

Neemt het aanbod van testen af? Op basis van mijn ervaring (ja, N=1) in ieder geval niet. Ik heb mij afgelopen zaterdag laten testen. Om 9 uur gebeld, om 10 uur stond ik in teststraat, zonder noemenswaardige wachtrij en eind van de dag had ik de uitslag al. Capaciteit in overvloed.

Het zou dus de vraag naar testen (kunnen) zijn die afneemt. De positiviteitsratio was vorige week iets van wat? 15% of zo?. Dat betekent dat 85% van de mensen die testen wel klachten hebben, maar geen COVID-19. Als verkoudheid en/of influenzabesmettingen afnemen, zal het aantal mensen met klachten ook afnemen, waardoor de groep van 85% kleiner wordt, en daarmee de groep van COVID-19 groter.

Positiviteitsratio is dus een uitermate slechte maat om iets te zeggen over COVID-19 omdat er een directe afhankelijkheid zit aan andere factoren, zoals verspreiding van verkoudheid en griep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:30:
[...]

Dus heeft het ook geen zin om die mee te nemen bij de PCR test totalen van de GGD's gezien de (on)bekende betrouwbaarheid.
Sneltesten worden bij de meeste partikuliere testers gebruikt en worden ook in de teststraten steeds meer gebruikt. Verschillende sneltesten komen voldoende betrouwbaar uit de test om te gebruiken (mits je daadwerkelijk al klachten hebt). Ook in de GGD nummers worden nu dus al sneltesten meegenomen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:30:
[...]

GGD gebruikt in de XL teststraten toch ook sneltesten?
In ieder geval in een paar.
YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:25:
https://www.nu.nl/tech/60...n-bners-via-telegram.html

De anti corona maatregel mensen zijn ook aardig aan het stoken :/
Mogelijke prive adressen van politici delen op Telegram om acties te gaan ondernemen.
Maar; laten we eerst een paar jaar gaan steggelen of we dan de landmacht of politie hierop gaan zetten alvorens hier iets aan te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:37:
[...]
GGD gebruikt in de XL teststraten toch ook sneltesten?
In ieder geval in een paar.
Gezien de vindbare info lijken deze nog niet actief met sneltoetsen?
https://www.rijksoverheid...testbeleid/soorten-testen

Kan zijn datzelfde iets achter lopen op de werkelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 10:41 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:40:
[...]

Gezien de vindbare info lijken deze nog niet actief met sneltoetsen?
https://www.rijksoverheid...testbeleid/soorten-testen

Kan zijn datzelfde iets achter lopen op de werkelijkheid.
Blijkbaar een combi:

https://www.rijksoverheid...traten-en-snelteststraten

Eerst een sneltest, en de positieven nog naar de PCR.

Dat kan natuurlijk wel schelen.

edit: toch wat genuanceerder:
https://www.ad.nl/utrecht...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.dvhn.nl/groni...-dan-24-uur-26200810.html

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:44:
[...]

Blijkbaar een combi:

https://www.rijksoverheid...traten-en-snelteststraten

Eerst een sneltest, en de positieven nog naar de PCR.

Dat kan natuurlijk wel schelen.

edit: toch wat genuanceerder:
https://www.ad.nl/utrecht...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

https://www.dvhn.nl/groni...-dan-24-uur-26200810.html
Ook dit blijf ik iedere keer apart vinden. Op verschillende GGD testlocaties worden al sneltesten gebruikt, maar schijnbaar is het heel moeilijk om overzichtelijk te maken waar welke testen worden afgenomen. Je zou toch verwachten dat dit overkoepelend wordt gedaan zodat je b.v. uitslagen kunt vergelijken?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Skyaero schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:30:
[...]

Je beantwoord nog steeds niet waarom dat slecht nieuws is.

Neemt het aanbod van testen af? Op basis van mijn ervaring (ja, N=1) in ieder geval niet. Ik heb mij afgelopen zaterdag laten testen. Om 9 uur gebeld, om 10 uur stond ik in teststraat, zonder noemenswaardige wachtrij en eind van de dag had ik de uitslag al. Capaciteit in overvloed.

Het zou dus de vraag naar testen (kunnen) zijn die afneemt. De positiviteitsratio was vorige week iets van wat? 15% of zo?. Dat betekent dat 85% van de mensen die testen wel klachten hebben, maar geen COVID-19. Als verkoudheid en/of influenzabesmettingen afnemen, zal het aantal mensen met klachten ook afnemen, waardoor de groep van 85% kleiner wordt, en daarmee de groep van COVID-19 groter.

Positiviteitsratio is dus een uitermate slechte maat om iets te zeggen over COVID-19 omdat er een directe afhankelijkheid zit aan andere factoren, zoals verspreiding van verkoudheid en griep.
Ben het met je eens dat dit ook verklaringen zouden kunnen zijn. Dat zou dan wel voor het eerst zijn dat die situatie zich nu voordoet, aangezien tot nog toe de positiviteitsratio een betrouwbare indicatie is geweest voor een dalend/stijgend aantal ziekenhuisopnames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:01:
[...]

Ook dit blijf ik iedere keer apart vinden. Op verschillende GGD testlocaties worden al sneltesten gebruikt, maar schijnbaar is het heel moeilijk om overzichtelijk te maken waar welke testen worden afgenomen. Je zou toch verwachten dat dit overkoepelend wordt gedaan zodat je b.v. uitslagen kunt vergelijken?
Blijkbaar worden sneltesten dus tot voor kort alleen als pre-selectie gebruikt en niet in de test totalen opgenomen?

Dit zou ook weer kunnen zorgen voor een daling in het totaal gerapporteerde testen natuurlijk, als iemand negatief is op een sneltest, wordt de PCR test mogelijk niet afgenomen.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2020 11:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:50:
[...]
Dat hebben ze juist niet. Als je het artikel leest in het NRC is dit een eigen initiatief geweest van een paar officieren binnen de Landmacht. Geen overleg, maar een programma starten.

Hoe dan ook zullen de complotwappies een geweldige dag hebben met dit nieuws, hun hele wereldbeeld is opnieuw bevestigd.
Mjah paywall, dus het artikel kan(/wil) ik helaas verder niet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:29:
Mjah paywall, dus het artikel kan(/wil) ik helaas verder niet lezen.
Als je het InPrivate opent dan kan je het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:28:
[...]
Blijkbaar worden sneltesten dus tot voor kort alleen als pre-selectie gebruikt en niet in de test totalen opgenomen?
Wat ze meestal doen is inderdaad bij de positieve testen nog een keer een PCR test te doen. Maar ik weet niet of dat altijd wordt gedaan. Iig zou je dit soort dingen centraal bij willen houden zodat je binnen Nederland, maar ook wereldwijd kunt kijken hoe goed de verschillende sneltesten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:30:
[...]

Wat ze meestal doen is inderdaad bij de positieve testen nog een keer een PCR test te doen. Maar ik weet niet of dat altijd wordt gedaan. Iig zou je dit soort dingen centraal bij willen houden zodat je binnen Nederland, maar ook wereldwijd kunt kijken hoe goed de verschillende sneltesten zijn.
De wetenschappers en RIVM/GGD zullen vast wel toegang hebben tot die gradatie binnen de test data in NL.
Voor ons als internet volgers zal het niet zoveel toevoegen denk ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet niet hoe betrouwbaar HLN in België is, maar kwam dit artikel tegen:

https://www.hln.be/buiten...-2019-in-italie~acd41890/

Dit viel me vooral op:
11,6 procent van de 959 gezonde vrijwilligers die tussen september 2019 en maart 2020 deelnamen aan een longkankeronderzoek, antistoffen tegen het nieuwe coronavirus had ontwikkeld - en dus ruim voor februari.
Nogal een hoog percentage.

Wordt ook verwezen naar een draadje als reactie hierop:

Augustus 2019 lijkt me op basis hiervan wel erg vroeg, maar dat er eind 2019 al enige verspreiding was lijkt me plausibel.

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:33:
[...]

De wetenschappers en RIVM/GGD zullen vast wel toegang hebben tot die gradatie binnen de test data in NL.
Voor ons als internet volgers zal het niet zoveel toevoegen denk ik.
Tja, dat vraag ik me af. Als die data echt zo beschikbaar is voor RIVM/GGD, kon je die data ook op de site zetten en rapporteren met complete data.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:37:
[...]

Tja, dat vraag ik me af. Als die data echt zo beschikbaar is voor RIVM/GGD, kon je die data ook op de site zetten en rapporteren met complete data.
Die XL straten zijn pas net up and running, en ze zijn nog aan het klooien met de datastromen. Zal wellicht morgen of anders volgende week wel in de weekrapportage terug te vinden zijn.

Het is niet alsof het RIVM niet constant bezig is om de datavoorziening aan te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Er zijn in ieder geval een hoop mensen die tijdens de eerste lockdown de regeltjes goed hebben gevolgd en vooral thuis aan het werk geweest zijn oOo
Corona geboortegolf aanstaande

Rotterdam - De eerste ’lockdown’ in ons land maart dit jaar leidt vanaf december op veel plekken tot een geboortegolfje.

,,Onze kraamverzorgers lopen nu al op hun tenen," zegt Kraamzorg Rotterdam & Omstreken tegen het Rotterdams Dagblad. Eerder kwamen er uit Den Haag ook berichten dat eind dit jaar meer kinderen geboren gaan worden.

Iris Vermeer van Verloskundigen aan de Maas in Rotterdam. ,,In ons vijfjarige bestaan hebben we het nog niet zo druk gehad."

Verloskundige Filiz Bogazci van Geboortecentrum Eliff: voor veel mensen was de intelligente lockdown in het voorjaar net vakantie. Even niet naar kantoor. Minder stress. Lekker thuis, samen met je partner. Dan is er meer tijd voor seks.’
https://www.telegraaf.nl/...a-geboortegolf-aanstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:39:
[...]
Die XL straten zijn pas net up and running, en ze zijn nog aan het klooien met de datastromen. Zal wellicht morgen of anders volgende week wel in de weekrapportage terug te vinden zijn.

Het is niet alsof het RIVM niet constant bezig is om de datavoorziening aan te pakken.
Oh, maar dat geloof ik best. Ik vind het vooral raar dat die datavoorziening niet al in place is. Het is ten slotte niet echt een onverwacht vervolg op de test-strategie. In maart had je al kunnen voorspellen dat we eind van het jaar sneltesten zouden hebben en die ook grootschalig zouden gaan gebruiken. Een belangrijk punt daarvan is de datastroom en dat is iets dat ook al lang voorbereidt had kunnen zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:34:
Ik weet niet hoe betrouwbaar HLN in België is, maar kwam dit artikel tegen:

https://www.hln.be/buiten...-2019-in-italie~acd41890/
Het is DPG, net als ad.nl. Net zo betrouwbaar als Telegraaf.nl denk ik, over het algemeen klopt het wel.

September zou wel vreemd zijn, dan zou het toch al eerder verspreid moeten zijn met de slagkracht van dit virus? De eerste besmetting buiten China die bekend is dat is volgens mij in Vietnam in januari.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Als het aantal negatieve testen nou eens word doorgegeven aan de GGD's....

Vorige week waren dat er zo'n 130000 dacht ik ergens gelezen te hebben, die bij een commercieel lab werden afgenomen? Als dat steeds meer toeneemt... Dan gaan de ziekenhuiscijfers inderdaad relevanter zijn.

Alhoewel als het percentage % heel erg stijgt bij de GGD is dat ook al een voorbode van niet veel goeds. Ook al dalen het aantal testen. Het moet immers een reflectiezijn op de verspreiding, dus het testen bij een particuliere straat zal hetzelfde % positieven geven. (uitzonderingen daar gelaten, sommige mensen laten een test doen vanwege een reis)

Zullen het snel genoeg zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Marzman schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:54:
[...]

Het is DPG, net als ad.nl. Net zo betrouwbaar als Telegraaf.nl denk ik, over het algemeen klopt het wel.

September zou wel vreemd zijn, dan zou het toch al eerder verspreid moeten zijn met de slagkracht van dit virus? De eerste besmetting buiten China die bekend is dat is volgens mij in Vietnam in januari.
Er waren al eerder sterke aanwijzingen dat het virus voor januari 2020 in Frankrijk was:
Fransman lijkt al vóór Kerst besmet met coronavirus

Als het waar is, gaat het om een medisch raadsel. Al half december lijkt een 43-jarige Parijzenaar besmet te zijn geraakt met corona. Slechts enkele weken eerder dook het virus voor het eerst op in Wuhan. Een maand eerder maakte de Wereldgezondheidsorganisatie het bestaan van het virus bekend.

Hoe Fransman Amirouche Hammar het virus heeft opgelopen, is onbekend. De man was niet op reis geweest naar China. Wel werkt zijn vrouw in een supermarkt vlakbij het Parijse vliegveld Charles de Gaulle, waar geregeld net gelande passagiers boodschappen doen. Mogelijk heeft ze het virus zo naar huis meegenomen.

Hammar belandde op 27 december in het Jean Verdier-ziekenhuis in de Parijse voorstad Bondy met koorts, benauwdheid en een droge hoest. Naar nu blijkt, zit er op een wattenstaafmonster dat men destijds bij hem afnam het coronavirus, maakte intensivist Yves Cohen bekend op de Franse nieuwszender BFM.
https://www.volkskrant.nl...met-coronavirus~b78cdc08/

Zo gek is het dus niet. Maar ik kan ook niet verklaren waarom het in de periode september t/m december 2019 blijkbaar minder besmettelijk was en de verspreiding niet op gang kwam. Het enige wat ik kan bedenken is dat het virus in die tijd gemuteerd is naar een variant die zich wél snel verspreid, maar ik heb daar geen enkel bewijs of bron voor dus ik speculeer maar iets.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 16-11-2020 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:57:
[...]

Er waren al eerder sterke aanwijzingen dat het virus voor januari 2020 in Frankrijk was:

[...]

Zo gek is het dus niet. Maar ik kan ook niet verklaren waarom het in de periode september t/m december 2020 blijkbaar minder besmettelijk was en de verspreiding niet op gang kwam. Het enige wat ik kan bedenken is dat het virus in die tijd gemuteerd is naar een variant die zich wél snel verspreid, maar ik heb daar geen enkel bewijs of bron voor dus ik speculeer maar iets.
Wou niet de hele draad copy-pasten, maar het is een informatief draadje ;)

Overigens staan we in NL niet zo alleen als we soms denken:

https://www.dvhn.nl/buite...over-geweld-26203891.html

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:26
Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:53:
Er zijn in ieder geval een hoop mensen die tijdens de eerste lockdown de regeltjes goed hebben gevolgd en vooral thuis aan het werk geweest zijn oOo
Zijn flink genaaid :D
Je moet toch wat doen 's avonds. Iedere dag alleen maar Netflix kijken begint ook te vervelen denk ik O-)

zelf geen last van, vrijgezel hier :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:53:
[...]

Oh, maar dat geloof ik best. Ik vind het vooral raar dat die datavoorziening niet al in place is. Het is ten slotte niet echt een onverwacht vervolg op de test-strategie. In maart had je al kunnen voorspellen dat we eind van het jaar sneltesten zouden hebben en die ook grootschalig zouden gaan gebruiken. Een belangrijk punt daarvan is de datastroom en dat is iets dat ook al lang voorbereidt had kunnen zijn.
Zou best kunnen dat die al lang op orde is, alleen niet gepubliceerd wordt he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:57:
[...]

[...]

Zo gek is het dus niet. Maar ik kan ook niet verklaren waarom het in de periode september t/m december 2020 blijkbaar minder besmettelijk was en de verspreiding niet op gang kwam. Het enige wat ik kan bedenken is dat het virus in die tijd gemuteerd is naar een variant die zich wél snel verspreid, maar ik heb daar geen enkel bewijs of bron voor dus ik speculeer maar iets.
Het is gewoon een scenario mei tot eind september hier in NL met bekend aanwezigheid van het virus. Exponentiele groei zorgt ervoor dat een virus gewoon enige tijd nodig heeft om zich onder de bevolking lokaal te gaan verspreiden. Daarnaast speelt mee dat ook lang niet iedereen die besmet is geraakt anderen even actief besmet.

Er is dus geen mutatie voor nodig om dit te doen verklaren. Het enige dat het doet is de timeline van eerste besmetting iets aanpassen, maar dat is verder op zich niets nieuws. Mid november 2019 China is momenteel de eerste bekende patiënt terug te traceren geweest, maar in alle waarschijnlijkheid lag dit al iets eerder.

Wat dat betreft is een virus als dit natuurlijk een beetje een sluipmoordenaar, je bemerkt zonder testen pas dat het speelt binnen je samenleving op moment dat de zorg overbelast raakt. En dat zien we ook in Nederland, dat duurt gewoon echt wel even eer het dusdanig op gang is.

Nu testen we uiteraard laagdrempelig. Maar ook puur op basis van kliniek is het onderscheid gewoon niet goed te maken bij de individuele patiënt dat dit anders is.

Voor het verdere beloop van dit virus nu doet het er ook allemaal niet zoveel toe. Het is enkel en alleen interessant ter lering voor toekomstige uitbraken van nieuwe pathogenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ryur schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:16:
[...]

Zijn flink genaaid :D
Je moet toch wat doen 's avonds. Iedere dag alleen maar Netflix kijken begint ook te vervelen denk ik O-)

zelf geen last van, vrijgezel hier :(
'Netflix and chill' heet dat toch tegenwoordig? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Jeetje, wat 'n slecht nieuws. Hopelijk ga jij wel iedere dag naar de teststraat omdat cijfer op te krikken.

Web Enrichment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
psychodude schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:22:
[...]
Het is gewoon een scenario mei tot eind september hier in NL met bekend aanwezigheid van het virus. Exponentiele groei zorgt ervoor dat een virus gewoon enige tijd nodig heeft om zich onder de bevolking lokaal te gaan verspreiden. Daarnaast speelt mee dat ook lang niet iedereen die besmet is geraakt anderen even actief besmet.
In september 2020 ging het toch wel erg hard, we hadden maar een handvol (bekende) besmettingen en binnen mum van tijd waren het er vele duizenden. Ik snap niet zo goed waarom dat in september t/m december 2019 blijkbaar dan niet zo hard ging.
Wat dat betreft is een virus als dit natuurlijk een beetje een sluipmoordenaar, je bemerkt zonder testen pas dat het speelt binnen je samenleving op moment dat de zorg overbelast raakt.
In de eerste instantie zal een deel van de patiënten wellicht zelfs beoordeeld zijn als patiënten met een longontsteking. Pas als er een opvallend aantal longontstekingen opduikt ga je actie ondernemen en verder kijken en komt dit naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Drardollan zou te maken kunnen hebben met onder welke groepen er verspreiding was. In september 2020 zal dit beter verspreid geweest zijn dan een jaar eerder, toen het voornamelijk uit China moest komen. Ook toen wellicht vooral mensen van 60- die aan de beurt waren.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Nu online
Drardollan schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:31:
[...]

In september 2020 ging het toch wel erg hard, we hadden maar een handvol (bekende) besmettingen en binnen mum van tijd waren het er vele duizenden. Ik snap niet zo goed waarom dat in september t/m december 2019 blijkbaar dan niet zo hard ging.

[...]

In de eerste instantie zal een deel van de patiënten wellicht zelfs beoordeeld zijn als patiënten met een longontsteking. Pas als er een opvallend aantal longontstekingen opduikt ga je actie ondernemen en verder kijken en komt dit naar buiten.
In september ging het hard na een laag pitje eind mei t/m augustus. Het gaat pas hard zodra het al in redelijke aantallen binnen je populatie aanwezig is.

Dat is gewoon het gevaar van exponentiele groei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
Ondertussen gaat het hard op Curacao met de besmettingen (Goh, hoe zou dat nu toch komen) en gaat het eiland in lockdown. Zwaar vervelend voor die mensen. Hopelijk loopt het niet te ver uit de klauwen daar.

En de toeristen maar janken. Tja, er wordt niet voor niets zwaar afgeraden om op vakantie te gaan jongens 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:45:
Ondertussen gaat het hard op Curacao met de besmettingen (Goh, hoe zou dat nu toch komen) en gaat het eiland in lockdown. Zwaar vervelend voor die mensen. Hopelijk loopt het niet te ver uit de klauwen daar.

En de toeristen maar janken. Tja, er wordt niet voor niets zwaar afgeraden om op vakantie te gaan jongens 8)7
Alleen de avondklok wordt vervroegd toch? Restaurants etc zijn gewoon open dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
psychodude schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:40:
[...]

In september ging het hard na een laag pitje eind mei t/m augustus. Het gaat pas hard zodra het al in redelijke aantallen binnen je populatie aanwezig is.

Dat is gewoon het gevaar van exponentiele groei.
Als het vorig jaar meetbaar was in het rioolwater dan zou je toch ook al redelijke aantallen verwachten binnen de populatie? Er gaan miljoenen liters per dag door het riool, als je daarin iets kunt meten dan moet het wel serieus aanwezig zijn lijkt mij.

Waarom er in september 2019 geen exponentiële groei ontstond is mij een raadsel. Eenzelfde situatie hadden we in september 2020 en toen knalde het wel. Ondanks dat we er nu van wisten en maatregelen genomen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 16-11-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:33:
@Drardollan zou te maken kunnen hebben met onder welke groepen er verspreiding was. In september 2020 zal dit beter verspreid geweest zijn dan een jaar eerder, toen het voornamelijk uit China moest komen. Ook toen wellicht vooral mensen van 60- die aan de beurt waren.
Ik heb werkelijk geen idee, ik vind het een gekke situatie waar ik de vinger niet op kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Drardollan schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:51:
Die 23 is ook een getal dat te pas en te onpas voorbij komt en buiten context eigenlijk vrij misleidend is. Het impliceert namelijk dat herbesmetting iets heel uitzonderlijks is dat bijna niet voorkomt op de tientallen miljoenen besmettingen die er wereldwijd zijn geweest. Dit artikel legt het wel redelijk goed uit:
Om met zekerheid te zeggen dat iemand voor de tweede keer covid-19 heeft, is er eigenlijk een genetisch profiel nodig van het virus waarmee de patiënt besmet is. Dat moet dan vergeleken worden met het profiel van het virus dat de eerste infectie veroorzaakte.

Daar zit een probleem. In het voorjaar is niet vaak zulk genetisch onderzoek gedaan. En de monsters die in die periode bij mensen zijn afgenomen uit de neus of keel zijn lang niet altijd bewaard. Ook nu wordt maar bij weinig patiënten een genetisch profiel van het virus gemaakt.
Voor wetenschappelijk onderzoek ligt de lat (terecht!) hoog. Als je claimt dat herbesmettingen mogelijk zijn, moet je onomstotelijk (of tenminste met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) kunnen bewijzen dat het gebeurt. Daarvoor moet je dus iemand hebben die de tweede keer besmet is met een afwijkend virus en bij wie voor beide besmettingen een genetisch profiel is opgemaakt. Maar aangezien dat niet de standaard praktijk is zul je dat maar bij een handvol mensen kunnen aantonen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het maar bij een handvol mensen gebeurt. Als ik bijvoorbeeld de stelling "Er rijden mensen te hard op de snelweg" wil bewijzen, dan kan ik dat bewijzen door een flitspaal op de A1 neer te zetten en een uurtje te gaan flitsen. Als ik vervolgens honderd hardrijders betrap, dan heb ik mijn doel bereikt en bewezen dat er te hard gereden wordt. Wat je vervolgens daaruit niet kunt concluderen is dat er maar honderd hardrijders in Nederland zijn omdat je maar honderd bestuurders gesnapt hebt. Zoals het artikel ook zegt:
Toch zijn wetenschappers er intussen wel van overtuigd dat herinfecties geen uitzonderingen zijn. "We zijn echt de anekdotische gevallen wel voorbij", zegt Marion Koopmans, hoofd virologie van het Erasmus MC.
En zo gek is dat ook niet. Tegen het norovirus ben je bijvoorbeeld ook maar 6 tot 24 maanden immuun en een tetanusvaccinatie biedt geloof ik tien jaar bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LZ86 schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:45:

Nu hebben de toeristen geen perspectief meer :o

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
NMH schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:55:
[...]

Die 23 is ook een getal dat te pas en te onpas voorbij komt en buiten context eigenlijk vrij misleidend is. Het impliceert namelijk dat herbesmetting iets heel uitzonderlijks is dat bijna niet voorkomt op de tientallen miljoenen besmettingen die er wereldwijd zijn geweest. Dit artikel legt het wel redelijk goed uit:
Die 23 is het enige getal wat bewezen is, dat is dus niet te pas en te onpas. Totdat er een betrouwbare bron is die meer herbesmettingen meldt blijf ik het op 23 houden. Met dien verstande dat ik ook begrijp dat 23 te laag zal blijken te zijn en dit er ongetwijfeld dus meer zijn. Dus mocht je een bron hebben dan sta ik daar zeer zeker voor open.

Ik vind dat artikel van de NOS juist slecht in elkaar zitten en vol met aannames, dat is hier al eerder besproken en ga ik niet nogmaals doen.
En zo gek is dat ook niet. Tegen het norovirus ben je bijvoorbeeld ook maar 6 tot 24 maanden immuun en een tetanusvaccinatie biedt geloof ik tien jaar bescherming.
We hebben nog geen idee hoelang je beschermd bent met een Corona vaccin. Het is aannemelijk dat dit beter en langer werkt dan een normale besmetting voor veel mensen. Dit omdat veel mensen een lichte vorm van Corona doormaken en er dan minder antistoffen worden opgebouwd. Maar hoe dit in de praktijk zal uitkomen, dat weten we niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
42erik schreef op maandag 16 november 2020 @ 12:21:
[...]
Zou best kunnen dat die al lang op orde is, alleen niet gepubliceerd wordt he
Als dat zo is, is het nog veel erger. Dan zijn ze doelbewust informatie aan het achterhouden, en dan ook nog informatie die juist kan zorgen voor een breder draagvlak. Sterker nog, alleen al laten zien dat je je informatievoorziening op orde hebt zal al zorgen voor een breder draagvlak.

Maar je kunt wel met grote zekerheid zeggen dat dit gewoon nog niet op orde is. Steevast wordt er reactief gereageerd terwijk we al lang in de pro-actieve modus hadden moeten zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

redwing schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:09:
[...]

Als dat zo is, is het nog veel erger. Dan zijn ze doelbewust informatie aan het achterhouden, en dan ook nog informatie die juist kan zorgen voor een breder draagvlak. Sterker nog, alleen al laten zien dat je je informatievoorziening op orde hebt zal al zorgen voor een breder draagvlak.

Maar je kunt wel met grote zekerheid zeggen dat dit gewoon nog niet op orde is. Steevast wordt er reactief gereageerd terwijk we al lang in de pro-actieve modus hadden moeten zitten.
Nou, het lijkt me eerder voor de hand liggen dat ze de data nog willen verifiëren.

Maargoed; je ziet wat er voor een vlucht wordt genomen met cijfers zonder context. Snap wel dat ze daar terughoudend in zijn; zeker als de data steeds onzekerder wordt of meer interpretatie nodig heeft.

Zit overigens n.a.v. dit bericht:
https://www.nu.nl/coronav...ositieve-coronatests.html

eens naar de cijfers van België te kijken. Aantal tests lijkt ongeveer de curve te volgen van het aantal positieven. Maar gelukkig geldt dit ook voor het %positief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vloEu0uo8HHBtRT71X-pYDTv9xU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P47bWRrIOzNSIe3z3x0bbYSE.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet een grafiek met weekenddip eruit trouwens :+

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 16-11-2020 13:17 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins