Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.584 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Vaccins hebben ook een complexe infrastructuur nodig voor de distributie. Er is er eentje die geloof ik bij -80 C moet worden bewaard, dat vereist een hoop extra apparatuur die gemaakt moet worden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Jovatov schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Ik hoop van ganser harte dat de afvlakking die we nu in Nederland zien door zet anders vrees ik dat we er hier ook aan moeten.

En wat ik me dan met name afvraag: hoeveel hebben we nu gewonnen door de (semi-)lockdown uit te stellen sinds september.
De weken dat we het probeerden met kroegen een uurtje/drie uur eerder dicht zijn nu vooral weken gebleken waar het virus stevig voet aan de grond heeft gekregen en de ziekenhuizen weer zijn vol gelopen.
En eer de druk op ziekenhuizen weer enigszins hersteld is, is het alweer 2021 ben ik bang.

Is het dan niet een veel betere tactiek om direct als je een groeicurve ziet van +50% met meer dan 500 besmettingen per dag de boel een week of twee dicht te gooien. Dan kan je daarna weer een paar weken vooruit zonder maatregelen.
Het voelt contra-intuïtief om als de situatie nog helemaal niet ernstig is, al een ernstige maatregel te treffen. Maar nu troffen we in september halfbakken maatregelen waarbij uiteindelijk toch minstens vier weken de horeca dicht moet (en als de cijfers groeien nog veel langer en/of nog strenger), met als cadeautje ook nog volle ziekenhuizen toe.

Waarschijnlijk is het helemaal niet haalbaar en heeft het ook niet het gewenst effect. Maar het idee van het virus vroeg de kop indrukken met ferme maatregelen, om vervolgens op de lange termijn minder lang strenge maatregelen te hoeven treffen klinkt verleidelijk.
Helemaal eens maar onze overheid durft dat niet, denk ik.
Die zogenaamde signaalwaardes op het coronadashboard werden al lange tijd ruim overschreven, maar er werd pas ingegrepen toen de ziekenhuizen gingen roepen.

Wat hebben ze precies in Denemarken en Noorwegen gedaan ? En hoe snel ? (serieuze vraag)
Want daar liep het ook op maar is het intussen weer onder controle. En ook lang niet zo hoog geworden.
Natuurlijk is daar de bevolking, cultuur etc. ook anders maar ik bedoel nu puur de extra maatregelen die genomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:04
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:27:
Maar hoe iemand als een bekend viroloog er dan bij komt dat we dit nog tot medio 2022 moeten uitzitten snap ik ook niet helemaal eigenlijk. Als er geen vaccins door de gootsteen gespoeld hoeven te worden, kunnen we begin volgend jaar toch beginnen met uitrollen?
Ik weet niet wie de uitspraak heeft gedaan of wat de uitspraak precies was. Maar je kan het hebben over "wij" als Nederland of 'het westen', met goede (gezondheidszorg) infrastructuur, of "wij" als mensheid waarbij 2/3e van de bevolking die luxe niet heeft.

Zonder uitgebreid shelf life onderzoek zullen de vaccins waarschijnlijk bij een temperatuur van -80 graden moeten worden opgeslagen en vervoerd. Dat heeft nogal wat haken en ogen, vooral in de wat minder bedeelde gebieden in de wereld.

En zelfs in de context van alleen Nederland is het niet zo makkelijk. Niet alle vaccins komen tegelijk binnen, want de hele wereld wil ze hebben. Dus de vaccins worden vast op basis van een prioriteitenlijst uitgedeeld. Als we in Q1 2021 kunnen beginnen dan klinkt een jaar voordat iedereen aan de beurt is geweest niet heel onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Helemaal eens maar onze overheid durft dat niet, denk ik.
Die zogenaamde signaalwaardes op het coronadashboard werden al lange tijd ruim overschreven, maar er werd pas ingegrepen toen de ziekenhuizen gingen roepen.
Dat is het ook vooral denk ik, ze willen geen electorale flater slaan door te vroeg en te heftig in te grijpen als er achteraf geschreeuwd wordt dat het helemaal niet nodig is geweest.

Dus dan blijf je altijd achter de feiten aan lopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

BlackMage schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:47:
[...]En zelfs in de context van alleen Nederland is het niet zo makkelijk. Niet alle vaccins komen tegelijk binnen, want de hele wereld wil ze hebben. Dus de vaccins worden vast op basis van een prioriteitenlijst uitgedeeld. Als we in Q1 2021 kunnen beginnen dan klinkt een jaar voordat iedereen aan de beurt is geweest niet heel onrealistisch.
Het is natuurlijk ook zo dat je niet íedereen hoeft te vaccineren, maar je al een heel eind bent als je de grootste risicogroepen al onder controle hebt. Dan is het niet zo'n ramp als de besmettingen oplopen doordat je maatregelen loslaat, want de impact is dan veel kleiner. Plus, uiteindelijk is de vraag naar vaccins daardoor ook minder want je bouwt dan wel groepsimmuniteit op zonder dat je er grote risico's mee neemt.

Waar we op moeten concentreren is niet om het virus uit te wipen maar vooral om de angel er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:47:
[...]

Dat is het ook vooral denk ik, ze willen geen electorale flater slaan door te vroeg en te heftig in te grijpen als er achteraf geschreeuwd wordt dat het helemaal niet nodig is geweest.

Dus dan blijf je altijd achter de feiten aan lopen.
"achteraf niet nodig" is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen. Wel kunnen ze laten zien met grafieken: dit gebeurt er als we nu niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

Het is natuurlijk ook zo dat je niet íedereen hoeft te vaccineren, maar je al een heel eind bent als je de grootste risicogroepen al onder controle hebt. Dan is het niet zo'n ramp als de besmettingen oplopen doordat je maatregelen loslaat, want de impact is dan veel kleiner. Plus, uiteindelijk is de vraag naar vaccins daardoor ook minder want je bouwt dan wel groepsimmuniteit op zonder dat je er grote risico's mee neemt.

Waar we op moeten concentreren is niet om het virus uit te wipen maar vooral om de angel er uit te halen.
EU vaccin strategie was een tijdje geleden in het nieuws:
https://www.nu.nl/coronav...ang-bij-coronavaccin.html

Kort gezegt: zorgpersoneel, risicogroepen en mensen in leeftijd 60+ krijgen voorrang.
Logsich lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22
Jovatov schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:41:
[...]
Ik hoop van ganser harte dat de afvlakking die we nu in Nederland zien door zet anders vrees ik dat we er hier ook aan moeten.

En wat ik me dan met name afvraag: hoeveel hebben we nu gewonnen door de (semi-)lockdown uit te stellen sinds september.
De weken dat we het probeerden met kroegen een uurtje/drie uur eerder dicht zijn nu vooral weken gebleken waar het virus stevig voet aan de grond heeft gekregen en de ziekenhuizen weer zijn vol gelopen.
En eer de druk op ziekenhuizen weer enigszins hersteld is, is het alweer 2021 ben ik bang.

Is het dan niet een veel betere tactiek om direct als je een groeicurve ziet van +50% met meer dan 500 besmettingen per dag de boel een week of twee dicht te gooien. Dan kan je daarna weer een paar weken vooruit zonder maatregelen.
Het voelt contra-intuïtief om als de situatie nog helemaal niet ernstig is, al een ernstige maatregel te treffen. Maar nu troffen we in september halfbakken maatregelen waarbij uiteindelijk toch minstens vier weken de horeca dicht moet (en als de cijfers groeien nog veel langer en/of nog strenger), met als cadeautje ook nog volle ziekenhuizen toe.

Waarschijnlijk is het helemaal niet haalbaar en heeft het ook niet het gewenst effect. Maar het idee van het virus vroeg de kop indrukken met ferme maatregelen, om vervolgens op de lange termijn minder lang strenge maatregelen te hoeven treffen klinkt verleidelijk.
Theoretisch gezien prima, echter moet Jean Publique de maatregelen dan wel uitvoeren, waar men dan eigenlijk pas weer wat stringenter in wordt als men met de neus op de feiten gedrukt wordt, pas als het echt zichtbaar wordt, het liefst in de eigen opgeving.
Probleem is dat als het voor een hoop mensen zichtbaar wordt, dan heb je al forse besmettingsaantallen.
Dat gecombineerd met exponentiele groei en één a twee weken achteruit kijken, dan wordt het in de praktijk dus lastiger om het ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.

Een file lost doorgaans ook niet netjes op en dat gaat eigenlijk altijd met horten en stoten in een golf ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:32
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:28:
Belgie sorteert inmiddels voor op een volledige lock-down. Veel experts beginnen zich te roeren, en het triage spook in de ziekenhuizen wordt al van stal gehaald. In Luik begint het nu echt uit de klauwen te lopen.
Ook deze laat eigenlijk zien dat GGD Zuid Limburg in de spagaat zit.
Vanuit Noord Limburg wordt het ernstiger en Luik is niet ver. Geen idee hoe Belgisch Limburg het verder doet.
Kan me niet voorstellen dat Zuid Limburg zo nog lang op 'zorgelijk' blijft :/

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

God heeft die Wim Schellekens nou echt een bord voor zijn kop? Die lijkt niet door te hebben dat zijn geschreeuw vanaf de zijlijn averechts werkt? Alleen maar overheid bashen, en tegelijkertijd ligt het niet aan de burger. Dus die denken; "Ja inderdaad, laat de overheid het maar regelen, ik doe geen flikker meer".

Zijn laatste paar tweets:

Denk nou alleen al een beetje na over je verwoording man :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
MikeyMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:55:
God heeft die Wim Schellekens nou echt een bord voor zijn kop? Die lijkt niet door te hebben dat zijn geschreeuw vanaf de zijlijn averechts werkt? Alleen maar overheid bashen, en tegelijkertijd ligt het niet aan de burger. Dus die denken; "Ja inderdaad, laat de overheid het maar regelen, ik doe geen flikker meer".

Zijn laatste paar tweets:

[Twitter]

[Twitter]

[Twitter]

Denk nou alleen al een beetje na over je verwoording man :X
Voor wat bettreft zijn laatste uitspraak - het lijkt mij dat er a.s. dinsdag weer een persconferentie van het kabinet komt. Verwachten we hier meer maatregelen, bijv. een lockdown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

EU vaccin strategie was een tijdje geleden in het nieuws:
https://www.nu.nl/coronav...ang-bij-coronavaccin.html

Kort gezegt: zorgpersoneel, risicogroepen en mensen in leeftijd 60+ krijgen voorrang.
Logsich lijkt me.
Het gaat mij dan ook niet om "wie vaccineren" maar om de vraag "wanneer maatregelen loslaten als er X gevaccineerd is".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
GAIAjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Vanuit Noord Limburg wordt het ernstiger en Luik is niet ver. Geen idee hoe Belgisch Limburg het verder doet.
Zuid Limburg loopt een klein beetje op maar nog lang niet zo veel als andere regio's. Ik ben inderdaad ook benieuwd of dit zo blijft. Voor nu is "zorgelijk" nog steeds passend bij het aantal besmettingen.
In Zuid-Limburg was natuurlijk de eerste golf zwaar dus wellicht scheelt dat ietsjes. Maar de eerste golf was in Brabant ook zwaar en toch lijkt het nog vrijwel niets te schelen. Wat nu nog wel een stuk minder is zijn de ziekenhuisopnames en overlijdens (al loopt het laatste week wel op hoor).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BoB_HenK schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Voor wat bettreft zijn laatste uitspraak - het lijkt mij dat er a.s. dinsdag weer een persconferentie van het kabinet komt. Verwachten we hier meer maatregelen, bijv. een lockdown?
We zouden dat woord "Lockdown" eens voor eens en voor altijd bij het grof vuil moeten zetten... Gaat in de westerse wereld helemaal nergens over... Er was geen lockdown, er is geen lockdown en er gaat geen lockdown komen.

Maar ik verwacht in alle eerlijkheid geen additionele maatregelen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Het gaat mij dan ook niet om "wie vaccineren" maar om de vraag "wanneer maatregelen loslaten als er X gevaccineerd is".
Ik verwacht dat ze ook na vaccineren nog wel een tijdje gaan wachten om bepaalde dingen los te laten. Kijken hoe de besmettingsaantallen verlopen.

Ik hoop eigenlijk dat de sneltests een doorbraak gaan zijn. Die ontwikkelen zich ook hard en worden steeds beter. De vraag is dan wat is er eerder: betrouwbare sneltests op grote schaal of vaccins op grote schaal.
Bepaalde maatregelen loslaten en/of bepaalde branches weer open doen kan wellicht sneller gaan met sneltests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:05:
[...]

We zouden dat woord "Lockdown" eens voor eens en voor altijd bij het grof vuil moeten zetten... Gaat in de westerse wereld helemaal nergens over... Er was geen lockdown, er is geen lockdown en er gaat geen lockdown komen.
Eindelijk iemand die eens wakker wordt ;)... ik noem het pas een lockdown als er pantservoertuigen door de straat rijden, deuren worden dicht getimmerd en er soldaten met megafoons roepen dat je vooral niet naar buiten moet komen, op straffe van onmiddelijk met scherp schieten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Eindelijk iemand die eens wakker wordt ;)... ik noem het pas een lockdown als er pantservoertuigen door de straat rijden, deuren worden dicht getimmerd en er soldaten met megafoons roepen dat je vooral niet naar buiten moet komen, op straffe van onmiddelijk met scherp schieten. :Y)
Hoho, heb het pas een keer of 50 genoemd in deze topic reeks :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:13
Ik verwacht geen nieuwe persco voor 27-10-2020 of aanvullende maatregelen adviezen.

Zolang er geen wettelijke plicht volgt of er dingen gesloten worden kan je wel blijven adviseren echter heeft dat mijn inziens weinig invloed.

Gisteren bij de lokale bouwmarkt geweest. Daar hangt een grote poster met het verzoek (voor veiligheid klanten en personeel) een mondkapje te dragen. Dus ik doe netjes een mondkapje op en nog zijn er 3 mensen binnen zonder..

Het gaat mij hier dus niet over de adviezen niet opvolgen, maar het verzoek van de winkel zelf negeren. Tsja..

Zolang positief geteste burgers ook gewoon mogen doen en laten wat ze willen er enkel een advies is om in quarantaine te gaan zie ik het somber in..

En we hebben hier inderdaad geen Lock-Down... We kunnen niet naar de kroeg uit uit eten op de nu afhaal locaties en we mogen na 20:00 uur geen alcohol meer kopen.. Verder is alles vrijblijvend/advies.. :F

[ Voor 12% gewijzigd door Thalaron op 22-10-2020 11:10 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BoB_HenK schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Na 2 weken zou het geëvalueerd worden, maar in principe zijn de huidige maatregelen voor 4 weken.

/edit: daarmee bedoel ik dus dat het nog steeds lijkt af te vlakken, dus dat er geen verzwaring, maar ook geen verlichting komt voor het einde van deze 4 weken.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 22-10-2020 11:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 16:38

basvn

Breezand - NHN

Thalaron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:08:
Ik verwacht geen nieuwe persco voor 27-10-2020 of aanvullende maatregelen adviezen.
Ik verwacht er zondag 1.
om te zeggen dat middelbare en hogere scholen dicht gaan voor een x aantal weken.

Maandag zijn de vakanties in midden en zuid Nederland weer over

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Heb je Netflix ? De serie "To The Lake" heb ik laatst bekeken. Het is een Russische serie over een dodelijk virus... onmiddellijk scherp schieten wordt zeker toegepast ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zolang positief geteste burgers ook gewoon mogen doen en laten wat ze willen er enkel een advies is om in quarantaine te gaan zie ik het somber in..
En zo strompelen we door naar de complete ineenstorting van de zorg. Want o wee als iemand iets verboden wordt ! Dictatuur, onderdrukking, repressie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

De Nelis

en anders maar niet...

Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:27:
Maar hoe iemand als een bekend viroloog er dan bij komt dat we dit nog tot medio 2022 moeten uitzitten snap ik ook niet helemaal eigenlijk. Als er geen vaccins door de gootsteen gespoeld hoeven te worden, kunnen we begin volgend jaar toch beginnen met uitrollen?
Als het te positief gebracht word dan is het weer ja maar hij zei dat we het al zouden moeten hebben, hoe kan dat??? Rellen, want het is er al, maar we krijgen het niet!

Denk worst case scenario.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:27

ultimateharry

Team Slayer:-)

Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:06:
[...]

Ik verwacht dat ze ook na vaccineren nog wel een tijdje gaan wachten om bepaalde dingen los te laten. Kijken hoe de besmettingsaantallen verlopen.

Ik hoop eigenlijk dat de sneltests een doorbraak gaan zijn. Die ontwikkelen zich ook hard en worden steeds beter. De vraag is dan wat is er eerder: betrouwbare sneltests op grote schaal of vaccins op grote schaal.
Bepaalde maatregelen loslaten en/of bepaalde branches weer open doen kan wellicht sneller gaan met sneltests.
En ook de eigenschappen van beiden (sneltests en vaccins) bepalen deels nog de specifieke inzet, en de impact op het geheel van de crisis.
Sneltests worden nu getest in bepaalde settings, en geevalueerd op zaken als sensitiveit, snelheid / doorlooptijd etc.
Vaccins zullen wellicht verschillen laten zien in mate van bescherming van specifieke groepen, bijwerkingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-09 17:57

Zolang er geen wettelijke plicht volgt of er dingen gesloten worden kan je wel blijven adviseren echter heeft dat mijn inziens weinig invloed.

Gisteren bij de lokale bouwmarkt geweest. Daar hangt een grote poster met het verzoek (voor veiligheid klanten en personeel) een mondkapje te dragen. Dus ik doe netjes een mondkapje op en nog zijn er 3 mensen binnen zonder..

Het gaat mij hier dus niet over de adviezen niet opvolgen, maar het verzoek van de winkel zelf negeren. Tsja..

En we hebben hier inderdaad geen Lock-Down... We kunnen niet naar de kroeg uit uit eten op de nu afhaal locaties en we mogen na 20:00 uur geen alcohol meer kopen.. Verder is alles vrijblijvend/advies.. :F
Maar ja wanneer je als keten ook geen consequenties hangt aan zo'n verzoek is het net zo dwingend als zo'n bord met een advies snelheid van 30 of 60 op een 50/80 weg.

Ik snap dat je je personeel niet in zo'n positie wil brengen, maar je kan als keten ook zeggen niet aan de huisregels houden (dus mondkapje in dit geval) is geen toegang of niet geholpen worden.

Dan moet je dat alleen op zo'n manier formuleren dat je personeel dat durft te zeggen of dat je een beveiliger hebt die mensen meteen de deur weer wijst.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 22-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
TIGER1125 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:42:
Dat zal met de vaccins ook gewoon een rol spelen, je zult als overheid dan ook heel zorgvuldig moeten gaan vaccineren en ik denk dat dat zeker nog wel heel 2021 zal duren, al wordt de noodzaak van maatregelen telkens kleiner wanneer je de juiste keuze maakt qua te vaccineren groepen.
Als de kwetsbare groepen als eerste gevaccineerd worden trek je al snel de angel uit corona. Zal je al veel minder druk hebben op de zorg en kan je de teugels laten vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Zuid Limburg loopt een klein beetje op maar nog lang niet zo veel als andere regio's. Ik ben inderdaad ook benieuwd of dit zo blijft. Voor nu is "zorgelijk" nog steeds passend bij het aantal besmettingen.
In Zuid-Limburg was natuurlijk de eerste golf zwaar dus wellicht scheelt dat ietsjes. Maar de eerste golf was in Brabant ook zwaar en toch lijkt het nog vrijwel niets te schelen. Wat nu nog wel een stuk minder is zijn de ziekenhuisopnames en overlijdens (al loopt het laatste week wel op hoor).
Maar als het oprukt vanuit Noord Limburg, Belgisch Limburg en Luik heeft Zuid Limburg niet zoveel te willen denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

En zo strompelen we door naar de complete ineenstorting van de zorg. Want o wee als iemand iets verboden wordt ! Dictatuur, onderdrukking, repressie !
Dat vind ik trouwens ook wel idioot, quarantaine verplicht kunnen maken lijkt me toch wel het minste, alleen denk ik dat je vooral een issue gaat krijgen met de uitvoering.

Als er duizenden besmettingen op een dag zijn dan kun je geen duizenden mensen dagelijks controleren of ze fysiek binnen blijven. Want elk digitaal middel is te omzeilen, afgezien van enkelbandjes, maar het lijkt me nu niet zo'n heel goed idee om iemand als een misdadiger te gaan behandelen omdat ie met een virus is besmet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:13:
[...]

Dat vind ik trouwens ook wel idioot, quarantaine verplicht kunnen maken lijkt me toch wel het minste, alleen denk ik dat je vooral een issue gaat krijgen met de uitvoering.

Als er duizenden besmettingen op een dag zijn dan kun je geen duizenden mensen dagelijks controleren of ze fysiek binnen blijven. Want elk digitaal middel is te omzeilen, afgezien van enkelbandjes, maar het lijkt me nu niet zo'n heel goed idee om iemand als een misdadiger te gaan behandelen omdat ie met een virus is besmet.
Toch denk ik dat een enkelband nog best humaan is.. je hebt een specifiek doel voor ogen, en niet ongebreideld GPS data verzamelen.
Overigens denk ik dat een verplichte quarantaine ertoe leidt dat mensen zich niet meer laten testen..

Al denk ik juist dat nu de sneltest beschikbaar komt je mensen misschien moet verplichten 1x per week te laten testen.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 22-10-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mijn buurman is maandag getest en kreeg vanmorgen pas de, positieve, uitslag. Echt bizar hoeveel vertraging daar nog steeds inzit. Ik ben gisteren bij hetzelfde testcentrum geweest dus ik verwacht nog wel een dag minimaal :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03:13
TIGER1125 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Maar ja wanneer je als keten ook geen consequenties hangt aan zo'n verzoek is het net zo dwingend als zo'n bord met een advies snelheid van 30 of 60 op een 50/80 weg.

Ik snap dat je je personeel niet in zo'n positie wil brengen, maar je kan als keten ook zeggen niet aan de huisregels houden (dus mondkapje in dit geval) is niet geholpen worden. Dan moet je dat alleen afkaderen op zo'n manier dat je personeel dat durft te zeggen of dat je een beveiliger hebt die mensen meteen de deur weer wijst.
Het gaat mij meer om de eigenwijsheid en onwillendheid van mensen om rekening te houden met anderen. Wilt u a.u.b. een mondkapje opzetten dat als je niet uitkijkt beantwoord zal worden met tandjes tuffen (OV b.v.).

Er even vanuit gaande dat die 20% (https://www.rtlnieuws.nl/...e-mensen-gaat-naar-buiten) dat met klachten naar buiten gaat, dan betekend dat met de geteste mensen waarvan de uitslag gisteren bekend was dat er van de 8764 zo'n 1750 mensen gewoon (mogelijk ook nog zonder mondkapje) naar de supermarkt/werk/bezoek etc. gaan.

Ga je een quarantaine verplicht stellen bij een positieve uitslag, dan gaan die mensen zich niet meer testen. Ga je testen verplicht stellen dan hebben die mensen gewoon geen klachten meer.

Ik ben blij dat ik niet in een dictatuur woon, echter zie je wel de zwakheden van onze samenleving en het gebrek aan opties naar boven drijven...

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TIGER1125
[...]

Er zijn maar twee manieren waarop je dat goed kan afdwingen dat is totale controle dat willen en kunnen we niet vanwege een gebrek aan mensen om voor de deur te zetten of bij je aan de deur te laten komen.

Of de dreiging van een zware straf, waarbij de steekproefsgewijs aan de deur gaat en wanneer je niet thuis blijkt te zijn een zware geldstraf of iets dergelijks hieraan koppelen als consequentie, en hier ook uitgebreid over berichten van alle heterdaad gevalletjes.

Het merendeel van de mensen volgt de richtlijn bij een plicht wel, de mensen die twijfelen worden afgeschrikt door de hoogte en gevolgen van de straf, en dan zal er nog een percentage mensen zijn die het risico wel zouden nemen maar door de onzekerheid op een heterdaadje niet durven.

De mensen die echt niet willen gaan zich er toch niet aan houden, die gaan zelfs als een soort ninja proberen te ontsnappen aan de agent bij de voordeur en er via de achterdeur vandoor.
Thalaron schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:18:
[...]

Het gaat mij meer om de eigenwijsheid en onwillendheid van mensen om rekening te houden met anderen. Wilt u a.u.b. een mondkapje opzetten dat als je niet uitkijkt beantwoord zal worden met tandjes tuffen (OV b.v.).

Er even vanuit gaande dat die 20% (https://www.rtlnieuws.nl/...e-mensen-gaat-naar-buiten) dat met klachten naar buiten gaat, dan betekend dat met de geteste mensen waarvan de uitslag gisteren bekend was dat er van de 8764 zo'n 1750 mensen gewoon (mogelijk ook nog zonder mondkapje) naar de supermarkt/werk/bezoek etc. gaan.

Ga je een quarantaine verplicht stellen bij een positieve uitslag, dan gaan die mensen zich niet meer testen. Ga je testen verplicht stellen dan hebben die mensen gewoon geen klachten meer.

Ik ben blij dat ik niet in een dictatuur woon, echter zie je wel de zwakheden van onze samenleving en het gebrek aan opties naar boven drijven...
Ben ik volledig met je eens hoor, het is een kleine moeite om ook aan een ander te denken door het gebruik van een mondkapje of thuis te blijven bij klachten, maar goed een hoop mensen blijken dusdanig egoïstisch te zijn dat het allemaal niet voor hen geldt.

Dat zijn ook de mensen voor wie een echte verplichting nooit zal werken.

risico's van verplichte quarantaines en testen zijn inderdaad dat die mensen gaan "onderduiken" en de ziekte verspreiding uit het zicht plaats zal gaan vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door TIGER1125 op 22-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:20
Russel88 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 06:06:
[...]

Van een gewone griep zijn wij ook niet immuun ondanks dat bijna iedereen het al heeft gehad, omdat de virus muteert. Covid heeft nu ook al meerdere varianten, hoe reëel is het dan om te denken dat een groep immuniteit je beschermd tegen alle varianten?
Maar een griep is endemisch/pandemisch, net als vele andere coronavirussen bijvoorbeeld. Je moet er voor zorgen dat genoeg mensen het hebben gehad, dat er niet teveel mensen tegelijk ziek worden... Er zullen altijd mensen ziek worden, maar niet teveel tegelijk.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat met een heftige griep de ziekenhuizen het ook niet aankunnen en ook de zorg moeten afschalen.... Daar moet gewoon wat aan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Er waren ooit veel minder mensen besmet. Maar ook toen is er niemand in een daadwerkelijke isolatie gezet of is er ook maar een poging gedaan dat te doen. Dat het er nu teveel zijn heeft niks te maken met dat het niet gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De enige oplossing is enorme boetes op verbreken quarantaine. Pakkans laag maar enorme consequenties lijkt de enige handhaafbare oplossing. Dit zal alleen wettelijk wel weer heer moeilijk worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
TrailBlazer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:30:
De enige oplossing is enorme boetes op verbreken quarantaine. Pakkans laag maar enorme consequenties lijkt de enige handhaafbare oplossing. Dit zal alleen wettelijk wel weer heer moeilijk worden.
Er is geen BOA of agent die enorme boetes gaat uitdelen. Los van het feit dat mensen de boete dan niet meer kunnen betalen en het dus geen snars uitmaakt wat je oplegt.

Als je echt iets wilt bereiken dan zou je moeten werken met een beloningssysteem. Als je een Nederland 50 euro belooft als hij 14 dagen binnen blijft dan zie je die Nederlander 20 dagen niet meer buiten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik wil ook wel 10 Euro als ik me een uur lang aan de snelheidslimiet in de auto heb gehouden. Werkt veel beter als boetes.

edit: hele simpele oplossing, maak openbaar wie een quarantaine is opgelegd.

[ Voor 38% gewijzigd door IJzerlijm op 22-10-2020 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Als er duizenden besmettingen op een dag zijn dan kun je geen duizenden mensen dagelijks controleren of ze fysiek binnen blijven.
Zelfs binnen is ergens bedenkelijk. Als je een erf hebt bij je huis kan je daar ook nog prima rondwandelen en dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:33:
[...]
Als je echt iets wilt bereiken dan zou je moeten werken met een beloningssysteem. Als je een Nederland 50 euro belooft als hij 14 dagen binnen blijft dan zie je die Nederlander 20 dagen niet meer buiten.
Zelfs dan zullen mensen naar buiten gaan onder het mom van "ze zien het toch niet, pakkans is erg laag"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:43:
Vaccins hebben ook een complexe infrastructuur nodig voor de distributie. Er is er eentje die geloof ik bij -80 C moet worden bewaard, dat vereist een hoop extra apparatuur die gemaakt moet worden.
Een groot voordeel van de huidige situatie is dat we diverse vaccins in optie hebben. Voor elke groep personen kan een ander vaccin gebruikt worden. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat als het vaccin wat jij noemt een hele goede bescherming biedt voor bijvoorbeeld zorgpersoneel, dit vaccin gebruikt kan worden en slechts op een klein aantal locaties gegeven hoeft te worden. Je kan prima een zorgmedewerker vragen hierheen te gaan en compenseren voor 100 km rijden.

Als je dan een ander vaccin hebt wat ouderen goed beschermd, maar niet die -80 nodig heeft dan zou je daar een fijnmaziger netwerk voor kunnen optuigen of misschien zelfs mobiele stations voor kunnen gebruiken.

Blijft over de wat minder beschermende versie die wellicht 2 prikken nodig heeft, deze zou je dan via huisartsen of locaties die al aan bloed prikken doen kunnen verspreiden.

Disclaimer: ik noem maar wat willekeurige voorbeelden. Ik heb geen idee welk vaccin voor welke doelgroep geschikt zou zijn. Maar ik kan mij zo voorstellen dat we, door niet op 1 paard te wedden, een stuk flexibiliteit inkopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 15:58
Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Zelfs dan zullen mensen naar buiten gaan onder het mom van "ze zien het toch niet, pakkans is erg laag"
Het is toch eigenlijk erg hè, het totale gebrek aan eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk rij ik ook weleens te hard etc.etc. - soms moet je echter gewoon effe volwassen zijn en geen kleuter van vier. :r

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:37:
[...]

Zelfs binnen is ergens bedenkelijk. Als je een erf hebt bij je huis kan je daar ook nog prima rondwandelen en dingen doen.
Ik ben tijdens mijn quarantaine, zonder klachten, gewoon rondjes gaan lopen buiten. Op een rustig moment even naar een natuurgebied op 5 minuten loopafstand. Kwam nagenoeg niemand tegen, en zo wel dan even extra afstand in stand houden.

Ik ben er van overtuigd dat dit gezonder was dan binnen tussen 4 muren zitten. En ook geen enkel risico op enige verspreiding.

Maar ja, hoe ga je dat dan weer handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:35:
Ik wil ook wel 10 Euro als ik me een uur lang aan de snelheidslimiet in de auto heb gehouden. Werkt veel beter als boetes.
Ik zie de filedruk alweer toenemen :+
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:33:
[...]

Er is geen BOA of agent die enorme boetes gaat uitdelen. Los van het feit dat mensen de boete dan niet meer kunnen betalen en het dus geen snars uitmaakt wat je oplegt.

Belonen werkt in dit geval niet, en het is heel simpel: If you can't do the time, don't do the crime.

Makkelijk gezegd maar zo werkt het gewoon. Als de sanctie hoog genoeg is schrikt dat heel veel mensen voldoende af, kun je het niet betalen kun je ook gewoon gaan zitten in dit geval. (21 dagen :+ om eens iets te noemen)

Mensen die "moeten" werken (ZZP'ers, bijv.) omdat ze anders geen inkomen hebben kun je ondersteunen met een tijdelijke uitkering in hun quarantaine periode.

Daarbij hoeft een BOA of agent of wie dan ook de boete niet eens uit te delen, die hoeft alleen maar vast te stellen of er aan de quarantaineplicht wordt voldaan.

De dwangsom of hoe je de sanctie wil noemen kun je van te voren al opleggen (als Gemeente/GGD/Veiligheidsregio zijnde) waardoor je ook kunt controleren of iemand zo'n sanctie op zijn naam heeft staan en hem ook direct kunt verbeuren op het moment dat iemand staande gehouden wordt buiten op straat.

Als jij oude boetes (maakt niet uit hoe hoog) open hebt staan mag je die ook direct betalen tijdens een controle en indien je dat niet kunt mee naar het bureau of je auto achter laten dit is niets anders dan dat.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 22-10-2020 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:35:
Dat zou ook beter werken dan straffen. En dit systeem wordt ook gewoon gebruikt in Nederland mocht je dat nog niet weten. Onder andere de ANWB gebruikt het om de premie van de autoverzekeringen laag te houden.

Maar alleen daarom is het niet vergelijkbaar, een auto kan je eenvoudig en goedkoop monitoren. Een mens niet.
edit: hele simpele oplossing, maak openbaar wie een quarantaine is opgelegd.
Lijkt me leuk, gaan we dan ook pek en veren uitdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:43:
Dat is inderdaad voor het MRNA-vaccin van Moderna en Pfizer. Dat zal zeker complexer zijn, maar voor een land als Nl niet zo'n probleem. Dat geldt wel voor meer medicijnen dan allleen deze. DHL was hiervoor al in voorbereiding om die distrubutie goed te laten verlopen. Voor minder ontwikkelde landen is het een groter probleem, transport over langere afstanden door minder begaanbare wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Dat is inderdaad voor het MRNA-vaccin van Moderna en Pfizer. Dat zal zeker complexer zijn, maar voor een land als Nl niet zo'n probleem. Dat geldt wel voor meer medicijnen dan allleen deze. DHL was hiervoor al in voorbereiding om die distrubutie goed te laten verlopen. Voor minder ontwikkelde landen is het een groter probleem, transport over langere afstanden door minder begaanbare wegen.
Laten we ons inderdaad ook alvast druk maken over de minder ontwikkelde landen. Daar hebben onze vaccinaties al ontzettend veel zin de laatste jaren tenslotte.

Misschien heel egoïstisch, maar ik denk dat we eerst maar eens moeten zorgen dat de Westerse wereld een vaccin krijgt. Daarna kunnen we verder kijken of we ook iets in de derde wereld moeten doen.

Om het gebash voor te zijn, dit is niet iets waar ik trots op ben of aanmoedig, het is verschrikkelijk dat de derde wereld nog zover achterloopt met onder andere de gezondheidszorg. Daar zou een echte oplossing voor moeten komen om deze mensen te helpen en ook daar makkelijk te voorkomen ziektes uit te bannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GAIAjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

vast niet.. het stijgt nog overal.. Maar er is een wereld van verschil tussen Maastricht en Luik. Er is relatief weinig verkeer tussen die 2 plaatsen (franstalig vs Nederlands) ondanks dat ze maar 30 km van elkaar liggen. Banden met Leuven en Aken zijn veel sterker dan tussen Maastricht - Luik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
iamerwin schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Het is toch eigenlijk erg hè, het totale gebrek aan eigen verantwoordelijkheid. Natuurlijk rij ik ook weleens te hard etc.etc. - soms moet je echter gewoon effe volwassen zijn en geen kleuter van vier. :r
Ik denk zelf dat de verschillen in Nederland erg groot zijn. Sommige zullen nergens iets om geven en doen wat ze zelf willen. En anderen nemen de verantwoordelijkheid wel en gaan wellicht een stap verder omdat ze een hoger risico lopen of het gewoon erg serieus nemen. Die "anderen" doen dat dan wellicht in een groep omdat ze familie en vrienden kunnen overtuigen.

Er wordt wel eens gezegd dat de mentaliteit in Scandinavische landen over het algemeen meer richting de groep is gericht. Dus een gezamenlijk doel en dat ook echt uitvoeren.
Maar waarschijnlijk zullen ook daar grote verschillen zitten tussen mensen, maar wellicht dat toch een groter deel voor het gezamenlijke doel gaan vergeleken met hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

vast niet.. het stijgt nog overal.. Maar er is een wereld van verschil tussen Maastricht en Luik. Er is relatief weinig verkeer tussen die 2 plaatsen (franstalig vs Nederlands) ondanks dat ze maar 300 km van elkaar liggen. Banden met Leuven en Aken zijn veel sterker dan tussen Maastricht - Luik.
Typo ? 30 km is de afstand ongeveer :)
Maar ben het wel met je eens hoor. Groot deel van mijn schoonfamilie woont in Zuid-Limburg en er zijn vooral banden met de kleine plaatsen vlak over de grens(vaak nog Nederlandstalig) en met Aachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Weer een interessante ontwikkeling omtrent wettelijkheid van de coronaboetes:
Een politierechter in Charleroi weigert coronaboetes op te leggen, omdat de maatregelen ‘ongrondwettig’ zijn. ‘In een democratie heiligt het doel de middelen niet.’
Rechter veegt coronamaatregelen van tafel

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TIGER1125 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:43:

Makkelijk gezegd maar zo werkt het gewoon. Als de sanctie hoog genoeg is schrikt dat heel veel mensen voldoende af, kun je het niet betalen kun je ook gewoon gaan zitten in dit geval. (21 dagen :+ om eens iets te noemen)
Dat zal dan ook wel verklaren waarom er elk jaar minder verkeersboetes uitgedeeld worden. Dat zal wel komen door de jaarlijkse verhogingen.

Zitten is natuurlijk nonsens, of je moet 500 man in een 2-persoonscel gaan proppen. Dat dreigement lacht iedereen keihard om, er is toch de komende 500 jaar niet voldoende capaciteit.
Mensen die "moeten" werken (ZZP'ers, bijv.) omdat ze anders geen inkomen hebben kun je ondersteunen met een tijdelijke uitkering in hun quarantaine periode.
Je bedoeld die ZZP'er die voorheen 3x op wintersport ging in zijn nieuwe door de belastingen betaalde Tesla?
Daarbij hoeft een BOA of agent of wie dan ook de boete niet eens uit te delen, die hoeft alleen maar vast te stellen of er aan de quarantaineplicht wordt voldaan.
Is het je al opgevallen dat er ontzettend veel geweld tegen BOA's en agenten gebruikt wordt als het gaat om Corona boetes?
De dwangsom of hoe je de sanctie wil noemen kun je van te voren al opleggen (als Gemeente/GGD/Veiligheidsregio zijnde) waardoor je ook kunt controleren of iemand zo'n sanctie op zijn naam heeft staan en hem ook direct kunt verbeuren op het moment dat iemand staande gehouden wordt buiten op straat.
Ah, die GGD en veiligheidsregio die testen en BCO al boven de pet gaat? Gemeente is helemaal een lachertje, hier zijn ze per ongeluk een miljoentje kwijtgeraakt dit jaar. Het is al een wonder dat ze alle OZB aanslagen de deur uit krijgen.
Als jij oude boetes (maakt niet uit hoe hoog) open hebt staan mag je die ook direct betalen tijdens een controle en indien je dat niet kunt mee naar het bureau of je auto achter laten dit is niets anders dan dat.
Hoe vaak ben jij of iemand die je kent al staande gehouden met de auto? Waarschijnlijk een hele enkele keer voor een alcoholcontrole. Hier zijn simpelweg geen manschappen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
anandus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:33:
Zo te zien zijn er nog paar dorpjes in Groningen die dapper weerstand bieden :P
Edit: En Montfoort is ook een baken van licht in de donkerblauwe zee :P
Die mogen ze niet inkleuren dat weet namelijk iedereen wie het is :D

Wat me wel opvalt is dat de code voor de veiligheidsregio's niet altijd lijkt te matchen met de besmettingsgraad op gemeenteniveau.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:47:
[...]

vast niet.. het stijgt nog overal.. Maar er is een wereld van verschil tussen Maastricht en Luik. Er is relatief weinig verkeer tussen die 2 plaatsen (franstalig vs Nederlands) ondanks dat ze maar 30 km van elkaar liggen. Banden met Leuven en Aken zijn veel sterker dan tussen Maastricht - Luik.
Pre-corona gingen nogal wat mensen 'even een dagje Luik' doen. (Woon zelf ongeveerop de grens GGD Noord en Zuid Limburg, maar ben officieel nog ingedeeld bij Noord Limburg :+)
Geen idee hoe dat nu nog is, maar toen ik nog in Maastricht werkte zag ik genoeg Belgische auto's met daarop dealernamen uit Wallonië.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 22-10-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:44:
[...]

Lijkt me leuk, gaan we dan ook pek en veren uitdelen?
Dat is helemaal niet meer nodig, de kans dat je foto op de familie Whatsapp rondgaat schrikt genoeg af.

Even serieus, ik hoor graag een betere optie behalve zo doorgaan en hopen dat het vanzelf beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
Mooi overzichtje van Maurice over de actualiteit van de testuitslagen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KaV3XLDoXLdbLsoZ3-tpRFnz5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpJq7BTXxhsILmfK214iSYHL.jpg?f=fotoalbum_large
(bron : maurice.nl met medewerking van Marino van Zelst en Edwin Veldhuizen)

[ Voor 7% gewijzigd door mesa57 op 22-10-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:58:
[...]

Dat is helemaal niet meer nodig, de kans dat je foto op de familie Whatsapp rondgaat schrikt genoeg af.

Even serieus, ik hoor graag een betere optie behalve zo doorgaan en hopen dat het vanzelf beter wordt.
Ik denk dat het enige serieuze antwoord is dat er geen oplossing is. Elke oplossing heeft een berg plussen en minnen.

We zouden als volk gewoon wat minder eigenwijs moeten zijn. Maar ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
IJzerlijm schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:11:
[...]

En zo strompelen we door naar de complete ineenstorting van de zorg.
Ook dat is genuanceerder. Het is niet alsof we van een zorgniveau van 100 opeens terugvallen naar 0 als de vraag 101 is. Alleen gaan met name het aantal dodelijke slachtoffers toenemen met grofweg het aantal boven die 100. Door indirecte effecten zal die 100 ook daarna nog wel dalen, maar voordat de zorg 'instort' ben je wel even verder.

(En dat zeg ik als zorgmedewerker)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
mesa57 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:06:
[Afbeelding]
Wel handig dat het elke dag nagenoeg gelijk is (ja natuurlijk zijn er paar uitschieters).
Als je dus de gemiddelde afwijking pakt dan kan je er prima prognoses mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
[Afbeelding]
Erg goed statistiekje dit. Gemiddeld genomen is meer dan de helft van de meldingen omstreeks meer dan vijf dagen oud. Belangrijke nuance die wat meer licht laat schijnen op de dagelijks gemelde besmettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Was dit al bekend hier;
https://www.skipr.nl/nieu...esten-personeel/#comments

De werkgever mag zelf wel een teststraat inrichten maar mag daar volgens de AVG geen eigen medewerkers testen.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Soccer98 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Erg goed statistiekje dit. Gemiddeld genomen is meer dan de helft van de meldingen omstreeks meer dan vijf dagen oud. Belangrijke nuance die wat meer licht laat schijnen op de dagelijks gemelde besmettingen.
Kan je uit de data ook halen wat de positieve testen zijn per testdag? Ik wil vanmiddag zelf wel even door die data grasduinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 14:32
TrailBlazer schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Kan je uit de data ook halen wat de positieve testen zijn per testdag? Ik wil vanmiddag zelf wel even door die data grasduinen.
Dit zijn de positieve test uitslagen.
Brondata kun je hier vinden : https://data.rivm.nl/covid-19/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Wel handig dat het elke dag nagenoeg gelijk is (ja natuurlijk zijn er paar uitschieters).
Als je dus de gemiddelde afwijking pakt dan kan je er prima prognoses mee maken.
En je weet zeker dat die 100% tussen 1 oktober en 21 oktober al minimaal 25% gestegen is door uitbreiding testcapaciteit. Dat maakt de data niet direct waardeloos.

Laat onverlet dat het sneller moet.
Bronbestanden ook hier:
https://github.com/mzelst/covid-19

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 22-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Soccer98 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

Ik roep het niet voor niets al weken in dit topic, we zien over het algemeen uitslagen tot 11 dagen terug.

Om je een idee te geven, op 12 oktober heeft het RIVM 6845 nieuwe besmettingen gemeld. Met de vertragingen meegenomen blijkt dat dit op dit moment eigenlijk 7644 is.

Overigens lijkt het er wel op dat 12 oktober de piek is. Maar dat kunnen we dus eigenlijk pas over een dag of 10 echt zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Afbeelding]
Dit is idd belangrijk om in je hoofd te houden:
Baldertt in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België"

Vanaf 4 april al meegenomen hier :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GAIAjohan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:16:
[...]
Al denk ik juist dat nu de sneltest beschikbaar komt je mensen misschien moet verplichten 1x per week te laten testen.
Je kan mensen pas verplichten om zich te laten testen als er een betrouwbare, niet-invasieve test beschikbaar is, want het verplicht testen kun je nu niet doen omdat de test inbreuk maakt op de integriteit van het lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ijdod schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Ook dat is genuanceerder. Het is niet alsof we van een zorgniveau van 100 opeens terugvallen naar 0 als de vraag 101 is. Alleen gaan met name het aantal dodelijke slachtoffers toenemen met grofweg het aantal boven die 100. Door indirecte effecten zal die 100 ook daarna nog wel dalen, maar voordat de zorg 'instort' ben je wel even verder.

(En dat zeg ik als zorgmedewerker)
In feite gaat er gewoon een strengere triage plaatsvinden. Iets wat in Nederland al vele jaren normaal is. In tegenstelling tot andere landen gaan wij geen 90 jarige op de IC leggen als we niet absoluut zeker zijn dat deze gaat herstellen. Dit is algemeen geaccepteerd in Nederland.

De zorg zal niet instorten, er zal gewoon geselecteerd worden. Iemand van 30 met Corona heeft betere kansen dan iemand van 80. Dus die van 80 zal niet meer op de verpleegafdeling en/of IC komen.

Maar voor we daar zijn moeten de aantallen nog wel verdubbelen, minstens. Op dit moment wordt er ruimte gemaakt door reguliere zorg af te schalen, niet ideaal natuurlijk maar de enige optie. Als we gaan dalen in de cijfers, en dat gaan we, dan zal het weer de andere kant op schuiven. En dan wellicht in de derde, vierde, vijfde en zesde golf ga je hetzelfde zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Ik roep het niet voor niets al weken in dit topic, we zien over het algemeen uitslagen tot 11 dagen terug.

Om je een idee te geven, op 12 oktober heeft het RIVM 6845 nieuwe besmettingen gemeld. Met de vertragingen meegenomen blijkt dat dit op dit moment eigenlijk 7644 is.

Overigens lijkt het er wel op dat 12 oktober de piek is. Maar dat kunnen we dus eigenlijk pas over een dag of 10 echt zien.
Die testgetallen zeggen natuurlijk niks...het gaat fout in de ziekenhuisopnames.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Bij de buren bij FOK! worden daar dagelijks hele duidelijke tabellen en grafieken van gepost. En anders even de CSV's van het RIVM verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bvbal79 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Die testgetallen zeggen natuurlijk niks...het gaat fout in de ziekenhuisopnames.....
Die zijn dan ook een heel stuk accurater. Daar zie je ook wel iets van achterstand, maar niet in de mate die je ziet bij nieuwe besmettingen of overledenen. Stichting NICE is behoorlijk accuraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Ja die staan volledig los van elkaar...
Dat we nog geen betrouwbaar percentage ziekenhuis opnames hebben kunnen vaststellen maakt niet dat het 'niets' zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

In feite gaat er gewoon een strengere triage plaatsvinden. Iets wat in Nederland al vele jaren normaal is. In tegenstelling tot andere landen gaan wij geen 90 jarige op de IC leggen als we niet absoluut zeker zijn dat deze gaat herstellen. Dit is algemeen geaccepteerd in Nederland.

De zorg zal niet instorten, er zal gewoon geselecteerd worden. Iemand van 30 met Corona heeft betere kansen dan iemand van 80. Dus die van 80 zal niet meer op de verpleegafdeling en/of IC komen.

Maar voor we daar zijn moeten de aantallen nog wel verdubbelen, minstens. Op dit moment wordt er ruimte gemaakt door reguliere zorg af te schalen, niet ideaal natuurlijk maar de enige optie. Als we gaan dalen in de cijfers, en dat gaan we, dan zal het weer de andere kant op schuiven. En dan wellicht in de derde, vierde, vijfde en zesde golf ga je hetzelfde zien.
het gaat niet meer om de IC's he zometeen zijn gewoon alle bedden bezet...en dan moet je dus een benauwde 80 jarige naar huis sturen....hoe ga je dat regelen

Daarnaast is reguliere zorg niet meer bieden collateral damage die je nu met een zuchtje afschrijft als niet ideaal....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Nee, dat staat in geen enkel bestand. Dit wordt enkel op dinsdag door het RIVM gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Die zijn dan ook een heel stuk accurater. Daar zie je ook wel iets van achterstand, maar niet in de mate die je ziet bij nieuwe besmettingen of overledenen. Stichting NICE is behoorlijk accuraat.
Stichting NICE kijkt alleen naar IC...het probleem ligt hem nu voornamelijk op de gewone opnames (alhoewel die getallen ook wrs achter lopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bvbal79 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

het gaat niet meer om de IC's he zometeen zijn gewoon alle bedden bezet...en dan moet je dus een benauwde 80 jarige naar huis sturen....hoe ga je dat regelen
"Sorry meneer, we hebben geen plek."

Meer opties zijn er niet denk ik.
Daarnaast is reguliere zorg niet meer bieden collateral damage die je nu met een zuchtje afschrijft als niet ideaal....
Als dat zo overkomt, dan is dat niet de bedoeling. Reguliere zorg is belangrijk, heel belangrijk. Maar je hebt nu eenmaal plek voor X patiënten. En dan moet je dus afwegen wat belangrijker is, de reguliere behandeling of de Corona patiënt. Lastige keuzes voor de zorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
bvbal79 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Stichting NICE kijkt alleen naar IC...het probleem ligt hem nu voornamelijk op de gewone opnames (alhoewel die getallen ook wrs achter lopen)
Hoe kom je daar bij? Wellicht is het verstandig om eerst eens te gaan kijken bij NICE om te zien wat ze registreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 15:58
[...]

"Nee mevrouw, pas bij uw tweede tumor komt u in aanmerking voor behandeling"

Totaal gechargeerd natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat/waar dan de grens komt om de totale ineenstorting van de zorg te voorkomen. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

"Sorry meneer, we hebben geen plek."

Meer opties zijn er niet denk ik.

[...]

Als dat zo overkomt, dan is dat niet de bedoeling. Reguliere zorg is belangrijk, heel belangrijk. Maar je hebt nu eenmaal plek voor X patiënten. En dan moet je dus afwegen wat belangrijker is, de reguliere behandeling of de Corona patiënt. Lastige keuzes voor de zorg.
En daar noem je dus 2 dingen die voor mij maken dat de zorg dus in elkaar stort

Geen zorg bieden aan COVID patienten van oudere leeftijd...het is echt geen pretje om als 80 jarige zo aan je einde te komen zonder comfort...en dat is wat we als zorg hoog in ons vandel hebben staan.

Nu staan gelukkig de verpleeghuizen etc er om hulp te bieden en moeten we aan CORONA-HOSPICE gaan denken als dat gaat gebeuren.

En regulier zorg aanbieden of een corona patient is in mijn ogen een teken dat de zorg dus instort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
iamerwin schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

"Nee mevrouw, pas bij uw tweede tumor komt u in aanmerking voor behandeling"

Totaal gechargeerd natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd wat/waar dan de grens komt om de totale ineenstorting van de zorg te voorkomen. :)
De ene reguliere zorg is de andere niet. Dat loopt van ingegroeide teennagels tot chemotherapie.

Natuurlijk is het genuanceerder. Maar je kunt, helaas, maar 1x de zorg aanbieden. En dan moet je dus keuzes maken. Maar het betekent niet dat het compleet instort, het betekent simpelweg dat er mensen dood zullen gaan omdat ze niet tijdig behandeld zijn. En of dat nu iemand is met kanker of iemand met Corona, dat is de moeilijke keuze.

Maar laten we blij zijn dat we nog niet op dat punt zijn, laten we hopen dat we het tij tijdig hebben kunnen keren en op korte termijn wat dalingen gaan zien in alle cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:00
[...]

op schuiven. En dan wellicht in de derde, vierde, vijfde en zesde golf ga je hetzelfde zien.
Sterker nog. We leggen iemand met niet overbrugbare problemen niet op IC. Dat kan ook een 40-er zijn die een terminale ziekte heeft. Enige reden dat dit vaak ouderen zijn is omdat die nu eenmaal vaker een onoverbrugbaar probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bvbal79 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

En daar noem je dus 2 dingen die voor mij maken dat de zorg dus in elkaar stort

Geen zorg bieden aan COVID patienten van oudere leeftijd...het is echt geen pretje om als 80 jarige zo aan je einde te komen zonder comfort...en dat is wat we als zorg hoog in ons vandel hebben staan.

Nu staan gelukkig de verpleeghuizen etc er om hulp te bieden en moeten we aan CORONA-HOSPICE gaan denken als dat gaat gebeuren.

En regulier zorg aanbieden of een corona patient is in mijn ogen een teken dat de zorg dus instort
Als de zorg instort, dan wordt er geen enkele zorg meer verleend. Dan is het ingestort en niet meer bestaand. Dat is, zover ik weet, de definitie van instorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Net bij de NOS gezien:
Belgische oud-premier Wilmès op IC
In België ligt voormalig premier en huidig minister van Buitenlandse Zaken Sophie Wilmès sinds gisteravond op de intensive care als gevolg van haar besmetting met het coronavirus. Dat zegt haar woordvoerder tegen de VRT. Haar toestand is stabiel, ze is bij bewustzijn.

Zaterdag werd bekend dat de oud-premier positief is getest. "Een besmetting die wellicht plaatsgevonden heeft in familiekring, gezien de voorzorgsmaatregelen die ik buitenshuis heb genomen", schreef ze op Twitter.

Wilmès (45) werd in oktober 2019 demissionair premier van België. Op 1 oktober dit jaar werd ze opgevolgd door Alexander De Croo.
Ben benieuwd of dit nu uit voorzorg is gedaan of omdat het toch ernstiger is.
XWB schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:50:

[...]

In Nederland zijn ook al aardig wat coronaboetes die aangevochten werden voor de rechter gesneuveld. De boetes van begin dit jaar is weinig van heel gebleven, ben nog benieuwd naar de uiteindelijke getallen hoeveel er ongedaan gemaakt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Beta schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:14:
Was dit al bekend hier;
https://www.skipr.nl/nieu...esten-personeel/#comments

De werkgever mag zelf wel een teststraat inrichten maar mag daar volgens de AVG geen eigen medewerkers testen.
Gewoon een collega-bedrijf ook een teststraat laten inrichten en elkaars personeel testen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
[...]

In feite gaat er gewoon een strengere triage plaatsvinden. Iets wat in Nederland al vele jaren normaal is.
Dat eerste ja, maar op het tweede moet ik je even corrigeren. Wat er in NL gebeurt, namelijk een rationele benadering in overleg met de patient over de zin van een behandeling, is nadrukkelijk niet hetzelfde als triage in de medische zin. Bij die laatste gaat om selectie aan de poort, primair om direct behandelen (niet behandelen = dood), uitstellen (sucks to be you, maar je gaat voorlopig nog niet dood; evt met snelle stabilisatiehandelingen), en niet behandelbaar (en dus effectief ter dode opgeschreven).

Ook het eerste punt is niet zo eenvoudig als het lijkt. Die objectieve medische gronden werken goed voor de ingang van een SEH, bij bv een treinramp. Voor een pandemie... not so much. Dan moeten er keuzes gemaakt worden op gronden die normaal bij triage nauwelijks een rol spellen; en die ook niet 'gedekt' zijn door concrete ervaring, zowel ethisch als juridisch.

Een andere moeilijke vraag is wat je gaat doen met die opa van 80, die gisteren nog wel een bed heeft gerkegen, maar waar nu vraag naar is door 'geschiktere' patienten. Eerder dit jaar waren een aantal politieke partijen al druk bezig met deze 'leeftijdsdiscriminatie'.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 22-10-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

Sterker nog. We leggen iemand met niet overbrugbare problemen niet op IC. Dat kan ook een 40-er zijn die een terminale ziekte heeft. Enige reden dat dit vaak ouderen zijn is omdat die nu eenmaal vaker een onoverbrugbaar probleem hebben.
Klinkt ook heel logisch, en doen we niet enkel met Corona. Dat is iets wat in Nederland al vele jaren normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:31:
Net bij de NOS gezien:

[...]

Ben benieuwd of dit nu uit voorzorg is gedaan of omdat het toch ernstiger is.

[...]

In Nederland zijn ook al aardig wat coronaboetes die aangevochten werden voor de rechter gesneuveld. De boetes van begin dit jaar is weinig van heel gebleven, ben nog benieuwd naar de uiteindelijke getallen hoeveel er ongedaan gemaakt zijn.
Ongedaan gemaakt? Dat viel wel mee. Ze zijn wel in grote getale verlaagd naar die 95 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Klinkt ook heel logisch, en doen we niet enkel met Corona. Dat is iets wat in Nederland al vele jaren normaal is.
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Drardollan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Als de zorg instort, dan wordt er geen enkele zorg meer verleend. Dan is het ingestort en niet meer bestaand. Dat is, zover ik weet, de definitie van instorten.
Tja het is inderdaad hoe je het wil definieren...wat mij betreft lever je niet meer de zorg die je kan aanbieden en dat kan je afwegen om 1 of 2 maanden te doen, maar niet een half jaar of langer bijvoorbeeld.

die ingegroeide teennagel zal na een tijdje gaan infecteren...dan vind er een abces plaats...ow en patient blijkt diabetes te hebben, dus dat wordt weer een wond...wond geneest niet...door alle delay heeft patient een voet amputatie nodig.

Klinkt als ja dat zal niet gebeuren (maar het zijn wel degelijk casus uit de eerste golf helaas, en die was maar 3 maanden )

De inschatting van collateral damage wordt vaak onderschat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@bvbal79 Het is inderdaad een definitiekwestie. Mijns inziens gaat het om capaciteit. Als de definitie het normale niveau van zorg is, dan heb je dat punt denk ik al bereikt zodra je gaat afschalen, langer dan een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:30

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

XWB schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:50:

[...]

Haha sorry dat ik lach maar dit zijn de mondkapjes ook, zolang de wet niet is aangepast kunnen ze ons niet weigeren of iets maken wanneer we ze niet dragen. Maar toch gebeurd het wel al op sommige plekken :o..

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:47:
[...]

Maar toch gebeurd het wel al op sommige plekken :o..
En dat is dus waarom je naar de rechter kan stappen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:42:
@bvbal79 Het is inderdaad een definitiekwestie. Mijns inziens gaat het om capaciteit. Als de definitie het normale niveau van zorg is, dan heb je dat punt denk ik al bereikt zodra je gaat afschalen, langer dan een paar dagen.
Vergeet ook niet dat de maatregelen die we nu hebben, eigenlijk alleen de zorgvraag verschuiven: Van de reguliere (korte termijn) zorg verschuif je de belasting naar de GGZ toe. Want het aantal depressies, psychoses en andere klachten zal als gevolg van de maatregelen ongetwijfeld toenemen, en niet alleen doordat jongeren niet kunnen feesten: Denk ook aan het gezin waarvan de ouders hun baan kwijtraken, door de spanningen in een echtscheiding terecht komen en daardoor depressief worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Haha sorry dat ik lach maar dit zijn de mondkapjes ook, zolang de wet niet is aangepast kunnen ze ons niet weigeren of iets maken wanneer we ze niet dragen. Maar toch gebeurd het wel al op sommige plekken :o..
Mag een winkeleigenaar of beheerder van een gebouw een persoon die geen mondkapje draagt de toegang weigeren?
Een beheerder van een gebouw kan eigen regels stellen aan het toetreden van een gebouw. Dit kan ook een verplichting zijn tot het dragen van een mondkapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Waarom hoor je dan in het nieuws dat de wet eerst aangepast moet worden, voordat ze het mogen verplichten? 8)7

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Waarom hoor je dan in het nieuws dat de wet eerst aangepast moet worden, voordat ze het mogen verplichten? 8)7
Dat gaat dan ook over verplichtingen in openbare ruimtes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

G_Dragon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Ja de overheid kan er niet op handhaven in openbare ruimte/gebouwen. Dat is iets heel anders dan dat een winkelier je de toegang tot zijn toko mag ontzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 22-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Al weer een tijdje geen nieuwe gevallen op Bonaire, en ze willen dus weer 'geel' worden. Met hoe het nu in NL gaat lijkt me dat niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Stoney3K schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Dat gaat dan ook over verplichtingen in openbare ruimtes.
MikeyMan schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Ja de overheid kan er niet op handhaven in openbare ruimte/gebouwen. Dat is iets heel anders dan dat een winkelier je de toegang tot zijn toko mag ontzeggen.
Thanks dan was daar mijn verwarring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, een winkeleigenaar kan prima zijn eigen huisregels opstellen.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Wat bedoel je precies?

Een winkel kan prima huisregels opstellen waarin ze mondkapjes verplichten, en je niet bedienen/winkel uitzetten als je dat niet doet.

De regering kan dit idd nog niet verplichten.

/edit: duidelijk te laat :D

PSN

Pagina: 1 ... 9 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins