anandus schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:57:
[...]
Dat gezegd hebbende, de maatregelen om daar te komen in de lente, waren inderdaad rigoreus. Ik geloof dat Wuhan 2 maanden in lockdown is geweest? En hermetisch afgesloten van de buitenwereld met checkpoints en alles. Dat is geen kattenpis, natuurlijk. Dat is afzien geweest voor de mensen daar, onvergelijkbaar met de lockdown light die we hier in Nederland hebben gehad.
Wuhan inderdaad 2,5 maand. Echt binnen blijven waarbij dan wel gezorgd werd voor eten en medicijnen. Een voordeel is wel dat ze daar normaal gesproken ook al bijna altijd buiten de deur eten of laten bezorgen. Sterker nog een groot deel van de mensen daar hebben geen volwaardige keuken zoals we hier hebben. Het is gewoon goedkoper om het te laten bezorgen.
De rest van China moest ook wel voor een groot deel binnen blijven en thuis werken, maar volgens mij mochten ze wel (met maatregelen) buiten komen.
Via het smartphonebedrijf OnePlus heb ik bijna dagelijks contact met mensen die daar op het hoofdkantoor werken, een groot deel zijn Chinees. Ook ben ik er vorig jaar juli geweest (stad Shenzhen, net over de grens bij Hongkong).
Je merkt aan alles dat het een compleet ander land is en daardoor is het ook moeilijk om dingen te vergelijken of goede dingen eruit te pikken die we hier zouden kunnen toepassen.
- compleet andere cultuur: elkaar begroeten is al standaard afstandelijk. Een "knuffel begroeting" doen ze in principe niet. Met vrienden uit andere landen maken ze wel een uitzondering.
- overheid, politie of elke vorm van handhaving is heilig. Ze zijn er écht bang voor. Waarschijnlijk terecht ook. En dus doen ze alles wat de overheid zegt.
- mondkapjes zijn ze redelijk gewent, gebruiken ze zelf al als ze verkouden zijn bijvoorbeeld. Maar het is niet zo dat iedereen die preventief op zet. Sinds corona wel.
- degene waar ik contact mee heb, hebben maanden thuis gewerkt. Pas in de zomer ging het kantoor weer open. Wel met zoveel mogelijk afstand en mondkapjes gebruiken. Als iemand van buiten China zou komen dan is het eerst 30(!) dagen in quarantaine voor die het kantoor op mag.
- stad waar ik geweest ben is absurd groot en alles is massaal. Grootste metro station was zo groot en druk dat je een 15-30 minuten aan het lopen was om naar de goede metro te komen. Van de ene kant van de stad naar andere kant is 60-90 minuten met de metro.
- via WeChat dienen ze dagelijks hun huidige medische status in te vullen en die wordt buiten op meerdere plekken gecontroleerd (bv. bij metro). Dit was althans voor de zomer nog, ik weet niet of dat nog steeds zo.
- ze zijn met heel veel mensen, heel veel kennis, heel veel spullen en fabrieken. Hierdoor is gewoon alles wat ze nodig hebben in eigen land aanwezig. Heel makkelijk ook voor de overheid om te zorgen voor extra handjes(of een compleet ziekenhuis) waar dat nodig is.
Aangezien iedereen daar een smartphone heeft verwacht ik ook dat ze daarmee iedereen tracken. Het is dus waarschijnlijk makkelijk voor hun om contact onderzoek te doen. Dat gebeurt gewoon via die data. Opsporen en isoleren maar.
Heel veel zaken dus die we hier totaal niet gewent zijn. En daar doodnormaal.
ps. sorry voor de off-topic, maar wel nuttig wellicht als je het hebt over landen vergelijken...