En nieuwe dagstanden:
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1326876240549195776?s=20]
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1326876240549195776?s=20]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 12 november 2020
Positief getest: 5658
Totaal: 430453 (+5634 ivm -24 corr.)
Opgenomen*: 220
Huidig*: 1606 (-65)
Opgenomen op IC*: 31
Huidig*: 595 (-11)
* LCPS cijfers - https://t.co/XGYUPCXHnq
Overleden: 89
Totaal: 8304 pic.twitter.com/S016ObLXTl
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
In de UK is de politiek een groot ongeluk. Hun Corona beleid is niet veel beter.CMD-Snake schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:51:
[...]
Het heeft ook te maken met communicatie en perspectief bieden. Wat de Britse regering doet is zoiets, "Kijk, we werken aan de oplossing!". Dat geeft wat hoop. Als we dan naar De Jonge kijken zien we hem alleen focussen op nog meer regeltjes verzinnen, "Kijk, ik plak pleisters!". Dat geeft geen hoop, het woud aan vervelende regeltjes groeit alleen maar. Ik wil geen mondkapjesplicht, ik wil dat vaccin hier zo snel mogelijk hebben plus organisatie voor snelle uitrol. Die tijd en energie kan nuttiger besteed worden.
Dit is een punt waarop ze makkelijk kunnen scoren in Den Haag door opzichtig eraan te werken, leuk stukje pr en weer wat mensen winnen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Edoch wel een stijging.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:20:
Nagenoeg gelijk aan gisteren, blijkbaar zijn we even aanbeland op een plateau.
Totaal aantal in het ziekenhuis daalt nog wel redelijk, maar de instroom is en blijft opvallend hoog vind ik. Al moet gezegd dat we zo'n 11 dagen geleden begonnen met dalen.
200 is zo weinig dat ik het geen stijging of daling noem. Ik zou 5200 ook geen daling genoemd hebben.
Geen idee, wellicht dat de verwerking van @breew meer inzicht geeft.Zou mooi zijn als dit bij de commerciele teststraten vandaan komt
In Belgie worden tevens "niet bevestigde, maar wel vermoedde" overlijdens gevallen geteld in tegenstelling tot NL.Marzman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:02:
[...]
Volgens mij was het algemene nieuws ook dat het flink dalende was (en nog steeds een stuk slechter dan nederlannd), maar als ik kijk zijn de overlijdens inderdaad gestegen. Maar ik weet niet hoe lang het duurt voor je maatregelen terug gaat zien in overlijdens, dat zal langer duren dan ziekenhuisopnames en besmettingen.
https://datastudio.google...c-0369173148ab/page/ZwmOB
Moment van besmetting tot ernstig ziek voor ziekenhuisopname lag op 11-20 dagen dacht ik.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:20:
Nagenoeg gelijk aan gisteren, blijkbaar zijn we even aanbeland op een plateau.
Totaal aantal in het ziekenhuis daalt nog wel redelijk, maar de instroom is en blijft opvallend hoog vind ik. Al moet gezegd dat we zo'n 11 dagen geleden begonnen met dalen.
Ik had dat op 10-14 dagen verwacht, maar dat was nergens op gebaseerd eigenlijk.Mr.Joker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:25:
[...]
Moment van besmetting tot ernstig ziek voor ziekenhuisopname lag op 15-20 dagen dacht ik.
Zie plaatje[Afbeelding]
Het compenseert wel de ontzettend snelle daling van enkele dagen geleden, dat was opvallend snel. We hoeven niet op dinsdag te wachten voor de 7-daagse analyses, die komen dagelijks op Twitter gelukkig. Als ik hem zie zal ik posten.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:27:
Toch benieuwd wat de daling nu in een plateau heeft laten veranderen. Zijn het de commercielen die zijn gaan melden? Toch de scholen?
Benieuwd naar dinsdag.
helaas, ik heb van die bestanden geen historie opgebouwd; ik ververs dagelijks met het nieuwe bestand. Je zou de (zwarte) tabellen van (eer)gisteren kunnen vergelijken met die van vandaag, dan heb je je antwoord.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:27:
@breew dank je wel. Heb je toevallig ook nog het overzicht van hoe oud de data was vandaag?
Ik was er al bang voorbreew schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:29:
[...]
helaas, ik heb van die bestanden geen historie opgebouwd; ik ververs dagelijks met het nieuwe bestand. Je zou de (zwarte) tabellen van (eer)gisteren kunnen vergelijken met die van vandaag, dan heb je je antwoord.
Ja, die daling ging ook te snel. Je ziet nu dat we van +750 naar +240 gaan, dus die groei topt nu ook direct alweer af. Zou me weinig verbazen als er overmorgen weer een kleine daling komt. Het lijkt erop dat we rond de 4000/4500 besmettingen wel houden met de huidige maatregelen.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:29:
[...]
Het compenseert wel de ontzettend snelle daling van enkele dagen geleden, dat was opvallend snel. We hoeven niet op dinsdag te wachten voor de 7-daagse analyses, die komen dagelijks op Twitter gelukkig. Als ik hem zie zal ik posten.
[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 12-11-2020 14:32 ]
Als het goed is wordt de pool met mensen die zich niet aan de maatregelen houden kleiner, dus zou omlaag moeten gaanLZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:31:
[...]
Ja, die daling ging ook te snel. Je ziet nu dat we van +750 naar +240 gaan, dus die groei topt nu ook direct alweer af. Zou me weinig verbazen als er overmorgen weer een kleine daling komt. Het lijkt erop dat we rond de 4000/4500 besmettingen wel houden met de huidige maatregelen.
Goed zolang de ziekenhuiscijfers blijven dalen is er nog weinig aan de hand.
Is logisch, is ook een scenario wat de experts veelvuldig vertellen. De eerste piek kwam enorm snel op. Toen de daling eenmaal inzette ging het ook snel. De 2e golf is ergens in augustus begonnen en kwam op 19/20 oktober tot de top. Dus wellicht pas begin december weer echt lage besmettingsgetallen. als je dat volgtPlenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:32:
Ik weet niet of het logisch is, maar wellicht dat deze tweede golf net zo langzaam daalt als dat het steeg ?
Vooral noordelijke regio is vandaag wat hoger.
De data van vandaag is ongeveer even oud als voorgaande dagen.
In het volgende plaatje zie je trouwens nauwelijks dat het vandaag en gisteren wat hoger was dan de dagen ervoor.
[Afbeelding]
Halen we kerst grafiek is een nieuwe, alleen gebaseerd op aantal besmettingen. Mooi gemaakt wel.
[Afbeelding]
bronnen (deze twitteraars halen het uit RIVM data):
https://twitter.com/jannoTR/
https://twitter.com/YorickB
Helemaal mee eens.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:31:
[...]
Ja, die daling ging ook te snel. Je ziet nu dat we van +750 naar +240 gaan, dus die groei topt nu ook direct alweer af. Zou me weinig verbazen als er overmorgen weer een kleine daling komt. Het lijkt erop dat we rond de 4000/4500 besmettingen wel houden met de huidige maatregelen.
Goed zolang de ziekenhuiscijfers blijven dalen is er nog weinig aan de hand.
Op basis van deze grafiek zou ik trouwens zeggen dat de incubatietijd op ca. 7 dagen zit; Elke 7 dagen schoot het geheel, omhoog tot aan de piek; 1 dag opvallend sterke stijging, 6 dagen rustiger; En nu met de daling zie je ongeveer 't zelfde gebeuren; Telkens de 7e dag een trendbreuk; Waarbij bijv (ik denk, maar niet de meest duidelijk X-asPlenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:32:
Ik weet niet of het logisch is, maar wellicht dat deze tweede golf net zo langzaam daalt als dat het steeg ?
Vooral noordelijke regio is vandaag wat hoger.
De data van vandaag is ongeveer even oud als voorgaande dagen.
In het volgende plaatje zie je trouwens nauwelijks dat het vandaag en gisteren wat hoger was dan de dagen ervoor.
[Afbeelding]
Halen we kerst grafiek is een nieuwe, alleen gebaseerd op aantal besmettingen. Mooi gemaakt wel.
[Afbeelding]
bronnen (deze twitteraars halen het uit RIVM data):
https://twitter.com/jannoTR/
https://twitter.com/YorickB
Waar dan? De herfstvakantie is 3 weken geleden voor midden en zuid en al een maand geleden voor noord. Die getallen zie je nu echt niet meer.tuinïnen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:38:
Het zijn gewoon de scholen. Effect van de herfstvakantie is goed te zien.
Het zijn gewoon de bibliotheken. Effect van de bibliotheken is goed te zien.tuinïnen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:38:
Het zijn gewoon de scholen. Effect van de herfstvakantie is goed te zien.
[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 12-11-2020 14:42 ]
Dat kan de rapportering zijn, gisteren was het 11-11. Dan vieren we de wapenstilstand en kunnen er cijfers blijven liggen.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:14:
[...]
3 en 7 daags is het zeker dalende, maar laatste 24 uur niet. Maar zo werd het wel gebracht.
Aantal overledenen is droevig hoog, maar dat is het hier helaas ook.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Eigenlijk moeten we niet op dat soort onderbuik-stellingen reageren. Jij doet het nog vrij serieus, ik niet.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:40:
[...]
Waar dan? De herfstvakantie is 3 weken geleden voor midden en zuid en al een maand geleden voor noord. Die getallen zie je nu echt niet meer.
Ja, als niemand erop reageert staat het topic straks vol met onweerlegde en onzinnige stellingen. Dat is niet goed voor de kwaliteit.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:41:
[...]
Eigenlijk moeten we niet op dat soort onderbuik-stellingen reageren. Jij doet het nog vrij serieus, ik niet.
Bij de eerste golf ging het land ook in no-time in intelligente lockdown. Dan neem je ook in één klap het gros van de besmettingen daarna weg, dus als alles wat voor de maatregelen al besmet is door het ziektebeeld heen is, daalt het ook rap. Nu zijn de verscherpte maatregelen veel getrapter genomen, dus verminder je ook die dreun die je de eerste keer wel uitdeelde.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:36:
[...]
Is logisch, is ook een scenario wat de experts veelvuldig vertellen. De eerste piek kwam enorm snel op. Toen de daling eenmaal inzette ging het ook snel. De 2e golf is ergens in augustus begonnen en kwam op 19/20 oktober tot de top. Dus wellicht pas begin december weer echt lage besmettingsgetallen. als je dat volgt
Nouja, het zou zo kunnen zijn dat de daling langzamer gaat omdat er minder strenge maatregelen genomen zijn natuurlijk. Scholen en sporten is nu minder beperkt dan voorheen.autje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:49:
[...]
Bij de eerste golf ging het land ook in no-time in intelligente lockdown. Dan neem je ook in één klap het gros van de besmettingen daarna weg, dus als alles wat voor de maatregelen al besmet is door het ziektebeeld heen is, daalt het ook rap. Nu zijn de verscherpte maatregelen veel getrapter genomen, dus verminder je ook die dreun die je de eerste keer wel uitdeelde.
Bij de GGD is het aantal afgenomen testen de afgelopen weken alleen maar minder geworden. Geen idee hoe het deze week is. Dat horen we pas na het weekend.reemprive schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:53:
Zullen dubbelbesmettingen een rol kunnen spelen? We weten inmiddels wel zeker dat een aanzienlijk deel geen symptomen ontwikkeld, er heersen zoals altijd in het najaar ook andere virussen: Influenza, Rhinovirus en het Norovirus.
Een groot deel van de bevolking ondervindt op dit moment wel iets van klachten, is daarmee de testbereidheid groter en gaan dus mensen met een andere besmettingen zich laten testen waaruit blijkt dat ze ook een Corona besmettingen hebben?
Verwijderd
Het is een stelling die in het buitenland wel erg geaccepteerd is. In België houdt men niet voor niets 2 weken vakantie. Ook het OMT heeft verspreiding van vooral de bovenbouw als belangrijke bijdrage. Het kabinet heeft alleen dat advies over thuisonderwijs niet overgenomen. Met valide argumenten als sociaal belangrijk.Drardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:41:
[...]
Eigenlijk moeten we niet op dat soort onderbuik-stellingen reageren. Jij doet het nog vrij serieus, ik niet.
Natuurlijk, we zitten ook zeker nog niet op de maatregelen die in maart genomen zijn (al zitten we er ook niet ver vanaf), dus dat smeert ook verder uit. Ik denk wel dat als het nu verder blijft dalen, dat dingen als sportscholen voorlopig ook niet meer gesloten gaan worden. Lijkt niet nodig te zijn.MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:53:
[...]
Nouja, het zou zo kunnen zijn dat de daling langzamer gaat omdat er minder strenge maatregelen genomen zijn natuurlijk. Scholen en sporten is nu minder beperkt dan voorheen.
Die leeftijdsgroepen doen niet veel voor elkaar onder (van 30 tot 60)Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:02:
[...]
Het is een stelling die in het buitenland wel erg geaccepteerd is. In België houdt men niet voor niets 2 weken vakantie. Ook het OMT heeft verspreiding van vooral de bovenbouw als belangrijke bijdrage. Het kabinet heeft alleen dat advies over thuisonderwijs niet overgenomen. Met valide argumenten als sociaal belangrijk.
Het valt voor mij op dat veel gevallen bij 20-29 (studenten), maar ook sterk in de groep 50-59 (tov van de groep 30-50). Dat is eerder gerelateerd aan ouders van middelbare scholieren/studenten dan aan ouder van jong kinderen.
Dat zou toch aardig spannend zijn aangezien het absolute nulpunt -273,15 graden Celcius isDrardollan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:31:
Ik verwacht niet dat je die (+/-) 0,5 ml gaat voelen, al is het 1000 graden onder 0.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Volgens mij worden er in de sportwereld vooral sneltests gedaan. Maar laat mij graag corrigeren.Laguna schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:19:
https://nl.motorsport.com...smet-coronavirus/4907763/
Als je dat zo leest kan je toch wel grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van die PCR-testen, geen peil op te trekken..
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2020 15:45 ]
Hangt ook af van de Ct waarde grens die ze gebruiken om iets als + of - te beoordelen.Laguna schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:19:
Als je dat zo leest kan je toch wel grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid van die PCR-testen, geen peil op te trekken..
Moet je nagaan hoe ver we moeten gaan voor je het voeltWilke schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:14:
[...]
Dat zou toch aardig spannend zijn aangezien het absolute nulpunt -273,15 graden Celcius is
Welnee. De betrouwbaarheid van de PCR, mits juist uitgevoerd staat niet ter discussie.Laguna schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:19:
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 12-11-2020 15:29 ]
Of ze gebruiken een te hoge Ct waarden, of de tests worden niet goed uitgevoerd. Stukje uit het artikel:LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:28:
[...]
Welnee. De betrouwbaarheid van de PCR, mits juist uitgevoerd staat niet ter discussie.
Dat de verschillende sportfederaties Ct waarden gebruiken die ontzettend hoog liggen, zoals de UEFA bijvoorbeeld is gewoon ontzettend stom en ronduit lachwekkend.
Er gaan heel veel mensen die een infectie hebben doorgemaakt een 2e keer positief testen met Ct waarden die ze daar hantere. Daarom hebben we hier een afkapwaarde. Is gewoon politiek van die sportfederaties, gevalletje kijk ons eens politiek correct zijn. maar ondertussen wel racen in bijvoorbeeld Saudi Arabie
Dat is niet correct. Het is een ja, mits.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Veel hoger dan de testen hier. Want voetballers die hier negatief testen werden bij de UEFA plots wel positief.Plenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:39:
[...]
Of ze gebruiken een te hoge Ct waarden, of de tests worden niet goed uitgevoerd. Stukje uit het artikel:
Update 12:56u: De test die woensdag is afgenomen bij Rossi is teruggekomen met een negatief resultaat. De Italiaan is inmiddels in Valencia, maar een nieuwe PCR-test moet de doorslag geven met betrekking tot zijn deelname dit weekend.
Ik heb overigens geen idee wat die Ct waardes zijn bij de verschillende sportfederaties.
Rapporteren is ook altijd nog een optie.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:42:
Ja, als niemand erop reageert staat het topic straks vol met onweerlegde en onzinnige stellingen. Dat is niet goed voor de kwaliteit.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
compleet off-topic, maar ik denk al een paar dagen "hé, LZ86 heeft 't plaatje van een andere user gestolen die hier altijd nuttige bijdragen deed en zojuist land eindelijk 't kwartje...LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:28:
[...]
Welnee. De betrouwbaarheid van de PCR, mits juist uitgevoerd staat niet ter discussie.
Dat de verschillende sportfederaties Ct waarden gebruiken die ontzettend hoog liggen, zoals de UEFA bijvoorbeeld is gewoon ontzettend stom en ronduit lachwekkend.
Er gaan heel veel mensen die een infectie hebben doorgemaakt een 2e keer positief testen met Ct waarden die ze daar hantere. Daarom hebben we hier een afkapwaarde. Is gewoon politiek van die sportfederaties, gevalletje kijk ons eens politiek correct zijn. maar ondertussen wel racen in bijvoorbeeld Saudi Arabie
Juist een combinatie inderdaad. Hopen dat een sneltest al negatief zegt want dan geloven we het natuurlijk meteen. Bij positief nog maar eens een echte test doen want dan geloven we het niet.MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:22:
Volgens mij worden er in de sportwereld vooral sneltests gedaan. Maar laat mij graag corrigeren.
Doet overigens niks af aan het feit dat ook het afnemen van het monster nogal variabel kan zijn.
edit: blijkbaar combinatie van beiden.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gekke is dat de sneltests die voor officieel gebruik in NL getest zijn juist wel goede negatieven toont. Maar Rossi zegt:Gonadan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:49:
[...]
Juist een combinatie inderdaad. Hopen dat een sneltest al negatief zegt want dan geloven we het natuurlijk meteen. Bij positief nog maar eens een echte test doen want dan geloven we het niet.
Een hele markt gericht op testen die snel negatief uit moeten vallen, heerlijk. Ik ga ook maar een teststraat beginnen.
"When I woke up this morning I didn't feel well. I felt sick and had a mild fever. I immediately called the doctor and had two tests done. The quick test reported a negative result, but the PCR test turned out to be positive. At 4:00 PM I got the result. I'm very sorry to miss the race in Aragon."
Niet alle sneltests zijn goed, zijn er maar 3 geaccepteerd hier. En die hebben alsnog een gevoeligheid van 73-94%. Dus ook daarmee mis je positieven. De vraag is dan meer welke sneltests die sportfederaties gebruiken (zullen wel sponsoren of anders de allergoedkoopste zijn) met een PCR vindt je het virus gewoon of dat nu veel of weinig is, dood of levend.MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:53:
[...]
Gekke is dat de sneltests die voor officieel gebruik in NL getest zijn juist wel goede negatieven toont. Maar Rossi zegt:
[...]
Lijkt bevestigd:Plenkske schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:28:
[...]
Bewijst hij nou in die tweet dat de zogenaamde "45 cycli in België" niet waar is ? Gebaseerd op bij elkaar geraapte informatie ?
Of bewijst hij dat ze het in dat lab dus wél fout doen ?
Ik denk het eerste, zijn eerste tweet lijkt sarcastisch.
[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2020 16:25 ]
Ze hebben in een studie in NL de sneltesten naast de PCR gedaan. Bij de PCR waren er rond de 130 positieven en bij de sneltesten 90. Dus nogal wat vals negatief. Het is een mooie aanvulling op het testen, maar (nog) geen vervanging van de PCR. Dat moet die LAMP test gaan worden als ie gevalideerd is..MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:21:
@LZ86 I stand corrected. Dacht opgepikt te hebben dat een negatieve test juist wel redelijk betrouwbaar was, maar ook niet helemaal zie ik.
[Afbeelding]
Van: https://twitter.com/TijnB.../1326881567617265667?s=20
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 12-11-2020 16:28 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Uiteindelijk is die afkapwaarde ook niet relevant.Laguna schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:29:
Betrouwbaarheid PCR-test
Bij de dagelijks gemelde besmettingen zit dus ook een percentage positive testen die in het grijze gebied vallen (Ct-waarde hoger dan 35). Bij een Ct-waarde tussen 27-30 en 35 zou je positief zijn maar niet besmettelijk en bij lager dan 27 zou je dus positief en besmettelijk zijn. Van de afgenomen dagelijkse testen zou 17-33% mogelijk fout-positief zijn.
Dan kan de test wel tot in zekere mate betrouwbaar zijn. Het resultaat kan echter op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, afhankelijk van de Ct-waarde en drempelwaarde die gehanteerd wordt.
Het was al bevestigd uit andere reacties van YorcikB.
Precies de reden dat ik niet zo goed snap wat Van Haga et al nu precies willen bereiken met die discussie. Er is een onomstotelijke samenhang tussen stijgende positieven en stijgende bezetting in de zorg.Mr.Joker schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:31:
[...]
Uiteindelijk is die afkapwaarde ook niet relevant.
Als we er 10 in het ziekenhuis hadden liggen en 100000 positieven hadden vastgesteld, had er geen haan naar gekraaid
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-11-2020 16:34 ]
Vind het artikel vooral wat warrig, doorspekt van tegenstrijdigheden en een opeenstapeling van problemen zonder concrete oplossingen.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:25:
[...]
Nog een mooi artikel over de toestand van de zorg
https://www.groene.nl/art...ben-een-monster-gecreeerd
Tja, het artikel snijdt op veel vlakken wel hout. Precies de pijnpunten waar het onder centrum-rechts NL is misgegaan. Niet gek ook dat de VVD plots een ruk naar links heeft gemaakt op dit vlak. De crisis legt de pijnpunten die er al tijden waren nu gewoon keihard bloot.BoB_HenK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:40:
[...]
Vind het artikel vooral wat warrig, doorspekt van tegenstrijdigheden en een opeenstapeling van problemen zonder concrete oplossingen.Wil daarmee absoluut niet zeggen dat we niet met een probleem zitten, want dat is er, maar na het lezen van dit GA artikel heb ik vooral het idee dat men nog een rekening met rechts Nederland te vereffenen had.
- Zorg is te efficient ingericht vs. Zorg is ingericht op gemiddelde drukte vs. verontwaardiging dat we geen pandemie aan kunnen (goh)
- Meer bedden, salaris en handen is geen optie aldus Baden vs. We hebben over 5 jaar 100.000 meer handen aan het bed nodig
- Patienten zijn tevreden want topzorg tegen relatief lage kosten vs. het kost te veel
- Er is te veel regeldruk en administratie, maar er is aldus de voormalig voorzitter van het UMC Amsterdam te weinig regie
NeePhantasmagoria schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:45:
Dat artikel lijkt ervan uit te gaan dat 'heel Nederland' gevaccineerd wil worden. Dat kan best wel eens gaan meevallen.
Als je alleen de titel leest wel ja.Phantasmagoria schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:45:
Dat artikel lijkt ervan uit te gaan dat 'heel Nederland' gevaccineerd wil worden. Dat kan best wel eens gaan meevallen.
[ Voor 9% gewijzigd door Soccer98 op 12-11-2020 17:58 ]
Dat er pijnpunten zijn onderschrijf ik volledig. Gelukkig kan een artikel én warrig/tegenstrijdig zijn én een aantal pijnpunten bloot leggenLZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:40:
[...]
Tja, het artikel snijdt op veel vlakken wel hout. Precies de pijnpunten waar het onder centrum-rechts NL is misgegaan. Niet gek ook dat de VVD plots een ruk naar links heeft gemaakt op dit vlak. De crisis legt de pijnpunten die er al tijden waren nu gewoon keihard bloot.
Ongeveer alle problemen die benoemt waren zijn er al en zijn het resultaat van doorgeschoten marktwerking. Van de ZZPers in de zorg, de managerslagen, keurmerken, certificeringen en ga zo maar door.BoB_HenK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:00:
[...]
Dat er pijnpunten zijn onderschrijf ik volledig. Gelukkig kan een artikel én warrig/tegenstrijdig zijn én een aantal pijnpunten bloot leggen. Laat m.i. onverlet dat het een eenzijdige belichting van een probleem is waar een sneer wordt uitgedeeld die niet he-le-maal op zijn plek is. Horizon aldus het artikel is '15 jaar', als je dan terugkijkt naar de kabinetten sinds 2005 zie je dat er in 8 van de 15 jaar een kabinet was waar de PvdA in zat waarbij je je ook nog kan afvragen of D66 en CU op het gebied van gezondsheidszorg niet gewoon als links bestempeld kunnen worden.
Overigens zit er, voor mij iig, nog wel een splitsing in de problemen die we nu ervaren en die er al waren vóór corona. Zelfs al had je een aantal van de pijnpunten als administratielast en drang naar efficiency weten te temperen, laat dit onverlet dat er nooit genoeg bedden, handen en/of tests zullen zijn in een pandemie - die kosten zijn simpelweg te hoog om in reguliere tijden te onderhouden.
Ik vond het juist best optimistisch eigenlijk, dat ze denken dat er voldoende gevaccineerd kan worden in een jaar.Soccer98 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:58:
Ik proef vooral weinig ambitie in de uitspraken van Van Vliet. Denk out of the box, denk ik dan. Maar goed, dat zeg ik als leek.
Het eigenlijke doemscenario was dat dit 5 jaar zou duren, hè?Ik hoop vooral dat dit niet gelijk staat aan een jaar maatregelen zoals we ze kennen. Dat zou ik echt een doemscenario vinden, als ik naar mezelf kijk weliswaar. Ik vraag me af of ik dat echt vol kan houden en ik denk dat veel andere mensen hetzelfde denken.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 12-11-2020 18:22 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
En naarmate de vaccinatiegraad toeneemt in dat jaar kan je waarschijnlijk al gaan versoepelen. Dan is het meeste hopelijk met (minimale) maatregelen weer open.anandus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:21:
[...]
Ik vond het juist best optimistisch eigenlijk, dat ze denken dat er voldoende gevaccineerd kan worden in een jaar.
[...]
Het eigenlijke doemscenario was dat dit 5 jaar zou duren, hè?
Wat dat betreft valt een jaar reuze mee, vind ik.
Een jaartje de anderhalvemondkapjessamenleving is prima te doen, zeker als we goede maatregelen bedenken om de horeca- en cultuursector open te houden (wat moet lukken).
Maar moet ik zeggen dat ik een jaar wel optimistisch vind, hoor.
Maar natuurlijk, zoiets gaan ze pas proberen te regelen wanneer het uitgeleverd kan worden, want Nederland...Plenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:28:
Zojuist bij EditieNL op RTL4 hadden ze het over de vriezers die nodig zijn voor het Pfizer vaccin. Op dit moment zijn er schijnbaar niet genoeg om de vaccins op te slaan. Een leverancier zegt dat de overheid nog niet gebeld heeft, terwijl ze aan andere landen al gaan leveren.
Ja net zoals die cowboys die toen in het begin makkelijk aan tonnen mondkapjes konden komen zeker en aan het klagen waren over dat ze nog niet gebeld waren.Plenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:28:
Zojuist bij EditieNL op RTL4 hadden ze het over de vriezers die nodig zijn voor het Pfizer vaccin. Op dit moment zijn er schijnbaar niet genoeg om de vaccins op te slaan. Een leverancier zegt dat de overheid nog niet gebeld heeft, terwijl ze aan andere landen al gaan leveren.
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 12-11-2020 18:37 ]
Nee, dit waren geen cowboys maar gewoon profs in beeld. Ze hadden het over droog ijs voor bij vervoer en speciale vriezers die tot -80 gaan. Hierbij zeiden ze dat de vriezers nu wel bestaan in Nederland, maar in principe gewoon in gebruik zijn en vrijwel vol zitten.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:37:
[...]
Ja net zoals die cowboys die toen in het begin makkelijk aan tonnen mondkapjes konden komen zeker en aan het klagen waren over dat ze nog niet gebeld waren.
Totdat bleek dat ze allemaal inferieure shit verkochten die helemaal niet geschikt bleek en ze in het nieuws kwamen dat ze de Belgen hadden opgelicht.
Wordt niet echt duidelijk wat ze daar nou als beperkende factor zien.MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:41:
Op nos een artikel over de vaccinatie:
RIVM: heel Nederland vaccineren gaat zeker een jaar duren - https://nos.nl/l/2356330
Wij weten niet waar de overheid op de achtergrond allemaal mee bezig is. Dat deze gast niet is benaderd betekent natuurlijk niet dat zijn concurrenten wellicht de opdracht al binnenhebben. Was met die mondkappen ook zo.Plenkske schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:04:
[...]
Nee, dit waren geen cowboys maar gewoon profs in beeld. Ze hadden het over droog ijs voor bij vervoer en speciale vriezers die tot -80 gaan. Hierbij zeiden ze dat de vriezers nu wel bestaan in Nederland, maar in principe gewoon in gebruik zijn en vrijwel vol zitten.
Natuurlijk is het een wij van wc eend verhaal maar we weten allemaal hoe snel de Nederlandse ambtenaren zijn en de bureaucratie is.
Voor nu is het vooral de beschikbaarheid. Ze verwachten van Pfizer een 100.000 dosis per maand in de eerste maanden.eamelink schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:07:
[...]
Wordt niet echt duidelijk wat ze daar nou als beperkende factor zien.
Het vaccineren zelf moet toch in twee maanden kunnen zou je zeggen. Een half miljoen per dag voor twee maanden lang en iedereen is twee keer gevaccineerd met een maand ertussen en dat lijkt me qua logistiek niet echt uitdagend.
Gaat het dan puur om de beschikbaarheid?
[ Voor 16% gewijzigd door LZ86 op 12-11-2020 19:10 ]
Ik heb geen idee hoe tijdsintensief vaccinaties zetten is? Zetten van een prik duurt 1-2 minuten, administratie kan je los daarvan doen door 1 a 2 anderen (wie ben je etc vastleggen); dus 1 verpleegkundige en 2 administratieve assistenten kunnen er dan zo’n 20-30 per uur aan? Dus ca 200 op een dag als t goed doorloopt?eamelink schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:07:
[...]
Wordt niet echt duidelijk wat ze daar nou als beperkende factor zien.
Het vaccineren zelf moet toch in twee maanden kunnen zou je zeggen. Een half miljoen per dag voor twee maanden lang en iedereen is twee keer gevaccineerd met een maand ertussen en dat lijkt me qua logistiek niet echt uitdagend.
Gaat het dan puur om de beschikbaarheid?
Volgens mij oordeel ik ook nergens. Het enige waar ik geen vertrouwen in heb is de snelheid van de overheid. Dat is al te vaak gebleken. Niet alleen dit jaar overigens.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:07:
[...]
Wij weten niet waar de overheid op de achtergrond allemaal mee bezig is. Dat deze gast niet is benaderd betekent natuurlijk niet dat zijn concurrenten wellicht de opdracht al binnenhebben. Was met die mondkappen ook zo.
Ik wacht nog even bet oordelen totdat zich een duidelijker beeld ontvouwt
Dat is niet prima te doen vind ik zelf. Bijna iedereen die ik ken is er klaar mee, maar houdt zich er nog aan. Nog een jaar erbovenop? Succes ermee, dat gaat niet lukken denk ik.anandus schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:21:
[...]
Ik vond het juist best optimistisch eigenlijk, dat ze denken dat er voldoende gevaccineerd kan worden in een jaar.
[...]
Het eigenlijke doemscenario was dat dit 5 jaar zou duren, hè?
Wat dat betreft valt een jaar reuze mee, vind ik.
Een jaartje de anderhalvemondkapjessamenleving is prima te doen, zeker als we goede maatregelen bedenken om de horeca- en cultuursector open te houden (wat moet lukken).
Als we het goed aanpakken dan hoeft het niet zoveel anders te zijn dan afgelopen zomer.
Maar moet ik zeggen dat ik een jaar wel optimistisch vind, hoor.
Verwijderd
Uit het artikel:mesa57 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:01:
Zo hee, de CEO van Pfizer heeft zijn aandeeltjes verkocht voor 5,6 milj. euro![]()
Bron : https://www.theguardian.c...vid-vaccine-was-announced
Nou, dat is even toevallig!Pfizer said sale of shares by Albert Bourla was automated under plan set up in August
And to think they once said that computers would take away jobs.
Jaloers?Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:08:
[...]
Uit het artikel:
[...]
Nou, dat is even toevallig!
Als hij het een week eerder of later had gedaan was het een half miljoen minder geweest, maar laten we nou niet gaan zitten doen alsof hier miljarden extra worden verdiend over onze ruggen.mesa57 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:01:
Zo hee, de CEO van Pfizer heeft zijn aandeeltjes verkocht voor 5,6 milj. euro![]()
Bron : https://www.theguardian.c...vid-vaccine-was-announced
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Je doelt op de Mexicaanse griep 'casedemic' ?ijdod schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:52:
Bedenk ook dat ‘wij’ een eerdere keer dat de overheid wel bijtijds maar achteraf onnodig acteerde riepen dat er onnodig miljoenen verspild waren. You can’t have the cake and eat it, too.
Ken je die grap van die bevolking die schreeuwde om het sluiten van alle scholen?ijdod schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:52:
Bedenk ook dat ‘wij’ een eerdere keer dat de overheid wel bijtijds maar achteraf onnodig acteerde riepen dat er onnodig miljoenen verspild waren. You can’t have the cake and eat it, too.
En dat wordt denk ik nog spannender dan het aantal vaccins dat we straks beschikbaar hebben. Als ik zo om mij heen hoor, zijn er veel mensen die (al dan niet terecht) bedenkingen hebben. De houding is niet zozeer niet vaccineren (een enkeling wel) maar vooral eerst een ander, om te kijken of dat goed gaat. Als dat enigszins representatief is dan krijgen we er nog een hele kluif aan om uit de crisis te geraken.LZ86 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:08:
[...]
Ze gaan het plan ùitrollen zodra de andere phase 3 studies die op korte termijn klaar zijn beoordeeld zijn zodat men een plan kan maken welke doelgroep welk vaccin moet krijgen. Rapport daarover verwachten ze binnen enkele weken
Ach, ik denk dat we straks als lemmingen in de rij staan om dat vaccin te halen, op een heel klein groepje complotdenkers of refo’s na. Dat is net als rond de verkiezingen, dat mensen roepen op baudet of Wilders gaan stemmen maar in het stemhokje dan toch verstandiger zijn. Dat zal hier niet anders zijn, denk ik, zeker niet met de juiste communicatie vanuit de overheid.bazzemans schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:58:
[...]
En dat wordt denk ik nog spannender dan het aantal vaccins dat we straks beschikbaar hebben. Als ik zo om mij heen hoor, zijn er veel mensen die (al dan niet terecht) bedenkingen hebben. De houding is niet zozeer niet vaccineren (een enkeling wel) maar vooral eerst een ander, om te kijken of dat goed gaat. Als dat enigszins representatief is dan krijgen we er nog een hele kluif aan om uit de crisis te geraken.
Daar komt dan bij dat, in oktober, een motie is aangenomen dat directe of indirecte verplichting om het vaccin te nemen niet mag. Onlangs gaf De Jonge aan dat sommige beperkingen alleen zullen vervallen voor mensen met vaccinatie. In mijn optiek valt dat onder indirecte druk en dan zal dat dus iets mogen.
Kortom: ik voorzie (los van beschikbaarheid) nog een heleboel obstakels.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik hoop het van harte. Je laatste zin... Dat is wel een ding waar mensen de laatste tijd behoorlijk negatief over spreken.ZieMaar! schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:26:
[...]
Ach, ik denk dat we straks als lemmingen in de rij staan om dat vaccin te halen, op een heel klein groepje complotdenkers of refo’s na. Dat is net als rond de verkiezingen, dat mensen roepen op baudet of Wilders gaan stemmen maar in het stemhokje dan toch verstandiger zijn. Dat zal hier niet anders zijn, denk ik, zeker niet met de juiste communicatie vanuit de overheid.
De Nederlandse regering heeft daar geen invloed op.Stoney3K schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:28:
Ik heb ook best wel de indruk dat de vaccinatiestrategie straks een behoorlijk speerpuntje gaat worden van de verkiezingen. De eerste partij die het snelste vaccineert en van de maatregelen af wil zal het meeste zieltjes winnen denk ik....
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat heeft nog geen enkele partij (en geen enkele kiezer) tegen gehouden. Kan ik Rutte nog een betalingsherinnering sturen voor die 1000 euro die hij iedereen beloofd had?YakuzA schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:44:
[...]
De Nederlandse regering heeft daar geen invloed op.
Dus zulke beloften zijn alleen voor de bühne.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Speel ook Balls Connect en Repeat
Ik weet niet waar je heen wilt met deze post? Wat wil je horen om wel akkoord te gaan?Onbekend schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:58:
Ik vraag mij ook af of iedereen een vaccin ingespoten wil krijgen. En dan heb ik het nog niet over de steeds grotere groep mensen die het corona-gedoe meer en meer negeren.
En echt helemaal open zijn ze er ook nog niet over. Is het preventief om te voorkomen dat je besmet raakt, of iemand kan besmetten? Of krijg je het wel maar wordt je er nauwelijks ziek van?
Het was meer tweeledig bedoeld. Er zijn mensen die zich helemaal niet willen laten inenten. Hebben we ook geen last van het virus meer als 10% zich echt niet laat inenten en 90% dus wel?MikeyMan schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:08:
[...]
Ik weet niet waar je heen wilt met deze post? Wat wil je horen om wel akkoord te gaan?
Een vaccin is op zich niks nieuws. Als je er minder ziek van wordt is het doel bereikt. Als je er niet ziek van wordt nog mooier. Zoals ook de ziekte van persoon tot persoon zich anders gedraagt, zal dat wellicht ook voor het vaccin gelden.
Al met al maakt het geen reet uit, als de pandemie maar gestopt wordt, en we weer een beetje normaal kunnen leven. Dat gaat sneller met een vaccin dan wachten tot iedereen aan de beurt is geweest.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq