☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En advocaten maken wel virussen?Marzman schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:03:
[...]
Nee, maar die maken ook geen wetten en gaan dat ook niet proberen te beargumenteren. De advocaten doen dat wel met betrekking tot de maatregelen die jij gepost hebt.
Als deze crisis ons wat heeft laten zien, is dat er een multidisciplinair team moet zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Mr.Joker op 08-11-2020 13:17 ]
Zij toetsen de regelingen op (grond)wettelijoe kaders. Als de onderbouwing niet aanwezig of mager is, dan melden zij dat. En dan melden ze ook inconsequent beleid zoals het ene verbieden en het ander toestaan, geloofsbijeenkomsten bijvoorbeeld.Marzman schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:03:
[...]
Nee, maar die maken ook geen wetten en gaan dat ook niet proberen te beargumenteren. De advocaten doen dat wel met betrekking tot de maatregelen die jij gepost hebt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Uit de post van @Señor SjonMr.Joker schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:04:
[...]
En advocaten maken wel virussen?
Als deze crisis ons heeft laten zien, is dat er een multidisciplinair team moet zijn.
Enkele highlights:
- beleid houdt geen rekening met leeftijdsgroepen en de effecten erop (jongeren en jongvolwassenen buitenproportioneel geraakt zonder dat ze de zorg belasten), het eigendomsrecht (horeca) en zelfbeschikking (mondkapje) worden met voeten getreden
- onverklaarbaar verschillen tussen wat wel en niet mag (beurzen, bruiloften, kerken) op basis van dezelfde wet.
Mondkapjes worden uitgebreid onderuit gehaald.
- wordt als bijzonder ingrijpend gezien voor een persoon, maar de onderbouwing ontbreekt hiervoor.
- Wordt van advies een plicht, zonder dat duidelijk is dat dit werkt, zeker op plekken waar nauwelijks besmettingshaarden zitten.
- Toepassing op plekken die niet als brandhaard bekend staan.
/▌
Het is op zich niet slecht, maar ze zijn advocaten, geen virologen dus ze weten niet waarom bepaalde dingen exact gedaan worden (die ook nog aangepast worden door de regering soms omdat virologen geen verstand hebben van regeren en samenlevingen).Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:06:
[...]
Zij toetsen de regelingen op (grond)wettelijoe kaders. Als de onderbouwing niet aanwezig of mager is, dan melden zij dat. En dan melden ze ook inconsequent beleid zoals het ene verbieden en het ander toestaan, geloofsbijeenkomsten bijvoorbeeld.
/▌
Ik vind het redelijk ongelooflijk hoe mensen hier liever de advocaten onderuit halen om maar zo streng mogelijke maatregelen ingevoerd te krijgen?
Het zal er bij mij mee te maken hebben dat ik in Belgie woon en mondmaskers hier al meer dan een half jaar redelijk ingeburgerd zijn. Veel mensen dragen ze ook op straat (als ze de hond uitlaten enzo). Dat lijkt me ook niet zo nuttig, maar in de verplichte gevallen zie ik het nut wel in.Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:12:
Ik zou het stuk zeker lezen. Ik gaf enkel een klein deel weer. Het mondkapjes deel heb ik in Señor Sjon in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes" integraal gequote.
Ik vind het redelijk ongelooflijk hoe mensen hier liever de advocaten onderuit halen om maar zo streng mogelijke maatregelen ingevoerd te krijgen?Liever een Honderdje van Hugo p.p. om een maand thuis te overleven met een BOA op iedere straathoek om te voorkomen dat je je eigen terrein verlaat? Alles voor het virus.
/▌
Dit is wel een theoretisch model van eind Mei, geen echte studie van maatregelen en geconstateerde resultaten.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:25:
Dit is wel een interessante:
[Embed]
[Afbeelding]
Weg met die maskers dan maar?
Beetje open deur natuurlijk. Het wordt een nuttiger vergelijk als je niet alleen de pros maar ook de contras mee gaat nemen. En da's natuurlijk precies waar het sluiten van winkels en scholen om draait.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Wie zegt dat? Naam en toenaam graag.Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:12:
Ik vind het redelijk ongelooflijk hoe mensen hier liever de advocaten onderuit halen om maar zo streng mogelijke maatregelen ingevoerd te krijgen?Liever een Honderdje van Hugo p.p. om een maand thuis te overleven met een BOA op iedere straathoek om te voorkomen dat je je eigen terrein verlaat? Alles voor het virus.
Ongefundeerde claim. Niemand doet dat hier.
Waar ik tegen ageer is het continue gratuite zeiken op alles en nog wat. Vanuit allerlei hoeken. Zonder ook maar een klein beetje mee te denken.
Ik zou ook liever de perfecte set maatregelen zien, met minimale inbreuk op vrijheden en een doortimmerde wettelijke grondslag. Waar iedereen zich dan ook nog eens perfect aan houdt.
Helaas leven we niet in Utopia en blijft het dus schuren aan alle kanten.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 13:20 ]
Van sommige vast wel. Hebben advocaten verstand van pandemieën? Of van het effect van mondkapjes?Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 12:59:
[...]
Hebben virologen verstand van wetten? Of de samenleving?
Gedurende een pandemie die een ongelooflijke druk op de zorg legt luister ik persoonlijk liever naar een viroloog dan naar een advocaat.
Nouja, dat is dus wat ik ook bedoelde te zeggenzacht schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:17:
[...]
Van sommige vast wel. Hebben advocaten verstand van pandemieën? Of van het effect van mondkapjes?
Gedurende een pandemie die een ongelooflijke druk op de zorg legt luister ik persoonlijk liever naar een viroloog dan naar een advocaat.
/▌
Dat komt door de angst die er nu diep in zit.Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:12:
Ik zou het stuk zeker lezen. Ik gaf enkel een klein deel weer. Het mondkapjes deel heb ik in Señor Sjon in "Het nut en de noodzaak van mondkapjes" integraal gequote.
Een theoretisch model, met echte data, toch? Ik weet het eea van procesverbetering, daar heb je je Y (de R in dit geval) en allerlei x-en (de maatregelen) waar je met voldoende data echt heel goed de causaliteit en correlatie mee kunt vaststellen van de x-en (en die kunnen allerlei soorten data bevatten, hoeft geen continue data te zijn).IJzerlijm schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:16:
[...]
Dit is wel een theoretisch model van eind Mei, geen echte studie van maatregelen en geconstateerde resultaten.
Daar zitten wel een hoop randvoorwaarden aan, maar op zich kan je heel veel zo beschrijven. Of dat hier goed gebeurt kan ik echt niet beoordelen, maar volgens mij zou het methodisch prima moeten kunnen werken. Maar ik ben misschien wat bevooroordeeld, omdat ik de uitkomsten mijn eigen mening bevestigen
Je begint zelf samen met marzman op de bron (orde van advocaten) zonder in ogenschouw te nemen wat ze gevraagd is en wat ze behandelen. Het is namelijk geen ongevraagd advies maar onderdeel van de wetgevingscyclus, net als de Raad van State (verhip, weer geen virologen), die ook advies uitbrengen over wetten en regelingen, waaronder deze.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:17:
[...]
Wie zegt dat? Naam en toenaam graag.
Ongefundeerde claim. Niemand doet dat hier.
Waar ik tegen ageer is het continue gratuite zeiken op alles en nog wat. Vanuit allerlei hoeken. Zonder ook maar een klein beetje mee te denken.
Ik zou ook liever de perfecte set maatregelen zien, met minimale inbreuk op vrijheden en een doortimmerde wettelijke grondslag. Waar iedereen zich dan ook nog eens perfect aan houdt.
Helaas leven we niet in Utopia en blijft het dus schuren aan alle kanten.
Edit:
In het PFAS-dossier zie je wat er gebeurt zonder ruggespraak...
[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2020 13:27 ]
Ik zat ook al met verbazing de reacties te lezen. Ze kijken kritisch, geven aan waar de knelpunten zitten, doen daarmee een duidelijke bijdrage. En vervolgens wordt er gevraagd wat de bijdrage is...?!Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:12:
Dat is iets heel anders dan 'advocaten onderuit halen om zo streng mogelijke maatregelen te krijgen'. En dat zegt @Marzman ook niet. Stop eens met mensen woorden in de mond te leggen. Vrij kansloos.Señor Sjon schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:25:
[...]
Je begint zelf samen met marzman op de bron (orde van advocaten) zonder in ogenschouw te nemen wat ze gevraagd is en wat ze behandelen. Het is namelijk geen ongevraagd advies maar onderdeel van de wetgevingscyclus, net als de Raad van State (verhip, weer geen virologen), die ook advies uitbrengen over wetten en regelingen, waaronder deze.
Edit:
In het PFAS-dossier zie je wat er gebeurt zonder ruggespraak...
Als mijn baas aan mij vraagt of ik een plan kan beoordelen, gaat ie er ook vanuit dat ik er geen zeikverhaal van maak, maar terugkom met verbeterpunten en aanbevelingen. Dat laatste mis ik dus.
Maargoed, dat is tegenwoordig helaas schering en inslag aan het worden.
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 13:37 ]
Zeuren is zeker schering en inslag ja, daar heb je zeker gelijk in ja...MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:31:
[...]
Maargoed, dat is tegenwoordig helaas schering en inslag aan het worden.
Het is overigens nog maar de vraag of hun gevraad is voorstellen te geven, of alleen de kritiekpunten te vinden
[ Voor 17% gewijzigd door 42erik op 08-11-2020 13:47 ]
Er zitten meer dimensies aan deze pandemie dan alleen virologie. Een viroloog is geen bestuurder, geen econoom, geen jurist etc.. Wel verdienen deze invalshoek ook de aandacht omdat maximale virusbestrijding ten koste zal gaan van andere kanten van de maatschappij.zacht schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:17:
Je ziet ook dat deze gehaaste wetsvoorstellen en regelingen die nu uit VWS komen puur raffelwerk zijn. In een noodtempo een hele regeling in elkaar zetten en dat merk je wel aan de kwaliteit. Als zo'n kwalitatief slechte wet van kracht wordt kunnen we er uiteindelijk meer onder lijden dan dat we ermee winnen.
Dat ligt maar net aan de situatie. De Raad van State geeft soms ook alleen zeikverhalen als reactie op wetsvoorstellen, ze doen eigenlijk nooit verbetervoorstellen. In dit geval ligt de taak bij het ministerie om die kritiek te adresseren. Niet iedereen hoeft Hugo zijn huiswerk te maken voor hem.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:31:
Als mijn baas aan mij vraagt of ik een plan kan beoordelen, gaat ie er ook vanuit dat ik er geen zeikverhaal van maak, maar terugkom met verbeterpunten en aanbevelingen. Dat laatste mis ik dus.
Ik heb ze anderhalve week geleden gekocht bij Medicare. Dat zijn FFP2 / N95 mondkapjes. Volgens mij niet-medische mondkapjes maar wel met een hoge(re) beschermingsgraad.
Ik heb ze gekocht omdat ik verwacht dat of ik of mijn vrouw enige zorg moeten gaan verlenen aan een coronapatient. Het is meer just in case en de gewone mondkapjes voldoen dan mogelijk niet.
Zijn dure dingen. Ongeveer 3,60 per stuk. Gelukkig zonder btw.Indoubt schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:53:
[...]
Ik heb ze anderhalve week geleden gekocht bij Medicare. Dat zijn FFP2 / N95 mondkapjes. Volgens mij niet-medische mondkapjes maar wel met een hoge(re) beschermingsgraad.
Ik heb ze gekocht omdat ik verwacht dat of ik of mijn vrouw enige zorg moeten gaan verlenen aan een coronapatient. Het is meer just in case en de gewone mondkapjes voldoen dan mogelijk niet.
Eigenlijk van de gekke dat die dingen niet gewoon beschikbaar zijn (gratis) voor zorgpersoneel.
Buschauffeurs gaan om minder staken (al gebeurd, nu zitten die achter plexiglas en stappen mensen achterin in de bus), maar zorgpersoneel is te zorgzaam daarvoor. En dat lukt ook niet achter plexiglas, maar waarom ze geen fatsoenlijke maskers krijgen weet ik ook niet (het is zelfs een overheidsinstelling waar mijn vrouw werkt).mesa57 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:57:
[...]
Zijn dure dingen. Ongeveer 3,60 per stuk. Gelukkig zonder btw.
Eigenlijk van de gekke dat die dingen niet gewoon beschikbaar zijn (gratis) voor zorgpersoneel.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 08-11-2020 14:04 ]
/▌
Ik denk niet dat staken door zorgmedewerkers op dit moment zou worden toegestaan.Marzman schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:03:
[...]
Buschauffeurs gaan om minder staken (al gebeurd, nu zitten die achter plexiglas en stappen mensen achterin in de bus), maar zorgpersoneel is te zorgzaam daarvoor. En dat lukt ook niet achter plexiglas, maar waarom ze geen fatsoenlijke maskers krijgen weet ik ook niet (het is zelfs een overheidsinstelling waar mijn vrouw werkt).
Maar wat meer inhoudelijk: is er bij de instelling waar je vrouw werkt geen protocol voor deze situatie? Daar zou je moeten kunnen vinden wat, wanneer noodzakelijk is.
Jawel, een Vlaams protocol. Ik zal die eens opzoeken.blissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:12:
[...]
Ik denk niet dat staken door zorgmedewerkers op dit moment zou worden toegestaan.
Maar wat meer inhoudelijk: is er bij de instelling waar je vrouw werkt geen protocol voor deze situatie? Daar zou je moeten kunnen vinden wat, wanneer noodzakelijk is.
/▌
Verwijderd
Die zijn er wel hoor. In de zorg- verpleeginstelling waar ik werk is er geen tekort geweest en zijn ze vrij verkrijgbaar. Wij gebruiken van dag één af aan Type IIR maskers en advies is om ze om de drie uur te wisselen. In mijn auto heb ik eveneens een hele doos van 50 stuks Type IIR liggen just in case ik ze ergens 'verplicht' moet gebruiken.mesa57 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:57:
[...]
Zijn dure dingen. Ongeveer 3,60 per stuk. Gelukkig zonder btw.
Staken is een recht in Nederland althans. Zie ook: https://www.fnv.nl/werk-inkomen/staken/stakingsrechtblissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:12:
[...]
Ik denk niet dat staken door zorgmedewerkers op dit moment zou worden toegestaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2020 14:16 ]
Met het protocol in de hand kun je betere maatregelen eisen. (Mits die volgens het protocol noodzakelijk zijn natuurlijk)Marzman schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:13:
[...]
Jawel, een Vlaams protocol. Ik zal die eens opzoeken.
RIVM naar eerste ziektedag (bron RIVM)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LGy4ZK4mdJOLQbXzYfzpuj0L.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yiw1G2cvm3J4XZOKAcefBTKl.png?f=user_large)
LCPS bezetting (bron LCPS)
:fill(white):strip_exif()/f/image/o9wsMroiV9DhnlDFu1VhbOKA.png?f=user_large)
Kaart veiligheidsregio's gemelde positieve testen (bron RIVM)
https://rpubs.com/wimpel/687961
:fill(white):strip_exif()/f/image/8gXJ1Wt7y5m83Er6gIjfELrD.png?f=user_large)
Kaart gemeenten gemelde positieve testen (bron RIVM)
https://rpubs.com/wimpel/687960
:fill(white):strip_exif()/f/image/KL1iAa6yjnHJt03OlK2X3UYi.png?f=user_large)
[ Voor 20% gewijzigd door breew op 08-11-2020 14:23 ]
Absoluut. Alleen hoort haast helaas bij de besluitvorming. Het kabinet heeft neem ik aan ook de q-koorts nog in het achterhoofd. Dat was een mini-uitbraak in vergelijking met Covid-19, het naast zich neer leggen van OMT-adviezen heeft destijds niet altijd even goed uitgepakt. Wat dat betreft vind ik al het een klein wonder dat nu niet alle OMT-adviezen klakkeloos overgenomen worden, en er wel degelijk rekening gehouden wordt met andere aspecten van de pandemie. Ik ben in ieder geval blij dat ik de beslissingen niet hoef te nemen, terwijl o.a. de zorg, het onderwijs, de economen, de horeca en Feestboek-volgend Nederland aan mijn jasje staat te trekken.CMD-Snake schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:42:
[...]
Er zitten meer dimensies aan deze pandemie dan alleen virologie. Een viroloog is geen bestuurder, geen econoom, geen jurist etc.. Wel verdienen deze invalshoek ook de aandacht omdat maximale virusbestrijding ten koste zal gaan van andere kanten van de maatschappij.
Je ziet ook dat deze gehaaste wetsvoorstellen en regelingen die nu uit VWS komen puur raffelwerk zijn. In een noodtempo een hele regeling in elkaar zetten en dat merk je wel aan de kwaliteit. Als zo'n kwalitatief slechte wet van kracht wordt kunnen we er uiteindelijk meer onder lijden dan dat we ermee winnen.
[...]
Ik heb het al gevonden, daar staat dat het een chirurgisch masker moet zijn.blissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:15:
[...]
Met het protocol in de hand kun je betere maatregelen eisen. (Mits die volgens het protocol noodzakelijk zijn natuurlijk)
Dat is raar toch? Die zijn toch om de patient te beschermen (die al corona heeft
/▌
Een vriendin van me die als vrijwilliger in een ziekenhuis werkt moet haar eigen mondkapjes meenemen. Verder mocht ze die tot eind Oktober niet op, en geen handschoenen aan, want 'dat gaf een signaal van onveiligheid naar patiënten en bezoekers'. Dat werd dus zonder mondkapje en handschoenen materiaal van afdelingen ophalen en die vervolgens schoonmaken waarbij geadviseerd werd om handschoenen aan te doen wegens eventueel besmettingsgevaar.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:14:
[...]
Die zijn er wel hoor. In de zorg- verpleeginstelling waar ik werk is er geen tekort geweest en zijn ze vrij verkrijgbaar. Wij gebruiken van dag één af aan Type IIR maskers en advies is om ze om de drie uur te wisselen. In mijn auto heb ik eveneens een hele doos van 50 stuks Type IIR liggen just in case ik ze ergens 'verplicht' moet gebruiken.
[...]

De tering, nu gaat het snel. Bijna 1000 minder. Ziekenhuiscijfers ook top. Licht aan het einde van de tunnel jongens!
true.. maar aangezien we deze 'tweede golf' in > twee maanden hebben opgebouwd, zal 'terug naar 'normaal' ' nog wel ff duren.LZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:24:
5703.
De tering, nu gaat het snel. Bijna 1000 minder. Ziekenhuiscijfers ook top. Licht aan het einde van de tunnel jongens!
Niet te snel oordelen aubLZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:24:
5703.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Eens.breew schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:26:
[...]
true.. maar aangezien we deze 'tweede golf' in > twee maanden hebben opgebouwd, zal 'terug naar 'normaal' ' nog wel ff duren.
Maar het schept wel genoegdoening dat het slechtste jongetje uit de klas nu een van de betere blijkt.
Wel slecht nieuws voor de horeca. Nu zo overduidelijk blijkt dat zij een van de belangrijkere hoofdschuldigen waren denk ik dat ze wel aardig lang met strenge maatregelen zitten daar
Ik zou bij de horeca beginnen met alleen lunch en geen alcohol. Al is het maar voor het perspectief.LZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:28:
[...]
Eens.
Maar het schept wel genoegdoening dat het slechtste jongetje uit de klas nu een van de betere blijkt.
Wel slecht nieuws voor de horeca. Nu zo overduidelijk blijkt dat zij een van de belangrijkere hoofdschuldigen waren denk ik dat ze wel aardig lang met strenge maatregelen zitten daar
Verwijderd
Bijzonder is het op zijn minst zeker. Maar nu lopen er sowieso allerlei protocollen en adviezen en richtlijnen door elkaar. Er zijn veel instanties die een bepaalde mening hebben of advies uitdragen en de instellingen die daar hun eigen protocollen op baseren. Verwarrend voor velen en uit jouw voorbeeld halend zeker niet altijd verstandig.zacht schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:21:
[...]
Een vriendin van me die als vrijwilliger in een ziekenhuis werkt moet haar eigen mondkapjes meenemen. Verder mocht ze die tot eind Oktober niet op, en geen handschoenen aan, want 'dat gaf een signaal van onveiligheid naar patiënten en bezoekers'. Dat werd dus zonder mondkapje en handschoenen materiaal van afdelingen ophalen en die vervolgens schoonmaken waarbij geadviseerd werd om handschoenen aan te doen wegens eventueel besmettingsgevaar.
Terug naar normaal gaan we niet meer. Aldus Rutte in één van zijn eerste persconferenties. En met de Coronawet kan je dat al helemaal vergeten.breew schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:26:
[...]
true.. maar aangezien we deze 'tweede golf' in > twee maanden hebben opgebouwd, zal 'terug naar 'normaal' ' nog wel ff duren.
idd niet slecht.#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 8 november 2020
Positief getest: 5703
Totaal: 410065 (+5664 ivm -39 corr.)
Opgenomen*: 149
Huidig*: 1697 (-85)
Opgenomen op IC*: 36
Huidig*: 598 (-4)
* LCPS cijfers - https://t.co/XGYUPCXHnq
Overleden: 44
Totaal: 8004 pic.twitter.com/CpNofEjZdx
Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:30:
[...]
Terug naar normaal gaan we niet meer. Aldus Rutte in één van zijn eerste persconferenties. En met de Coronawet kan je dat al helemaal vergeten.

Ongefundeerde stemmingmakerij. Vind je het heel nodig?
[ Voor 75% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 14:33 ]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2020 14:41 ]
Een masker verhoogd de R volgens dit schema en die andere dingen verlagen het?MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 10:25:
Dit is wel een interessante:
[Embed]
[Afbeelding]
Weg met die maskers dan maar?
Beetje open deur natuurlijk. Het wordt een nuttiger vergelijk als je niet alleen de pros maar ook de contras mee gaat nemen. En da's natuurlijk precies waar het sluiten van winkels en scholen om draait.
(ik zal de legenda niet goed interpreteren of het staat er verkeerd
[edit]Ik lees het verkeerd
Niet essentiele winkels dicht. Ja dat hebben we nu in Belgie, maar ik denk dat het beter was geweest maatregelen tegen funshoppen te nemen. Bijvoorbeeld doordat mensen alleen moeten gaan.
[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 08-11-2020 14:52 ]
/▌
1 juli 2021 (artikel 30 Coronawet)Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:40:
Pak de Coronawet er maar bij en vertel mij wanneer die wet niet meer geldig is
Maar dat had je zelf ook op kunnen zoeken
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Correct. Maar onderstaande baart mij zorgen:anandus schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:48:
[...]
1 juli 2021 (artikel 30 Coronawet)
Maar dat had je zelf ook op kunnen zoeken
Bron: https://www.rijksoverheid...-met-tijdelijke-coronawetIndien nodig kan de coronawet steeds met drie maanden worden verlengd. Ook is het mogelijk dat de wet tussentijds wordt ingetrokken, zodra deze niet meer nodig is. Het parlement wordt bij dergelijke besluiten betrokken.
Geeft weer perspectiefLZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:24:
5703.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
In Belgie daalt het ook, we zitten weer terug onder Luxemburg en Tjechie. 5 procent minder ziekenhuisopnames.
/▌
Dat dacht ik, al meen ik hier ook gelezen te hebben dat dat niet meer zo is, heeft iemand er een bron voor?
Van wat ik las is België nog steeds enorm hoog qua percentage positief getest, en totaal hoeveelheid testen een stuk omlaag zodra de lockdown begon.Marzman schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:53:
[...]
In Belgie daalt het ook, we zitten weer terug onder Luxemburg en Tjechie. 5 procent minder ziekenhuisopnames.
Hoop dat het daar ook snel nog beter gaat.
Van de ziekenhuis cijfers had ik idd niet gezien, dat klinkt idd goed.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 08-11-2020 14:56 ]
PSN
Maar daar staat dus ook: "Het parlement wordt bij dergelijke besluiten betrokken."Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:51:
[...]
Correct. Maar onderstaande baart mij zorgen:
Het is allemaal dus niet zo autoritair als sommigen het zouden willen laten lijken.
We zitten nog steeds bij de top 3 (of bottom 3), maar het daalt in elk geval. Er wordt ook terug preventief getest in rusthuizen.YakuzA schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:55:
[...]
Van wat ik las is België nog steeds enorm hoog qua percentage positief getest, en totaal hoeveelheid testen een stuk omlaag zodra de lockdown begon.
/▌
Verwijderd
Het gaat mij niet om het autoritair zijn. Het gaat mij om welke criteria er is neergelegd waar bijvoorbeeld een verlenging aan moet voldoen of het stopzetten van de tijdelijke, maar toch ook weer niet tijdelijke, wet. Dat de (tijdelijk) wet er nu ligt is natuurlijk een enorme stap vooruit op het gedrocht wat ze eerder gepresenteerd hadden.anandus schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:57:
[...]
Maar daar staat dus ook: "Het parlement wordt bij dergelijke besluiten betrokken."
Het is allemaal dus niet zo autoritair als sommigen het zouden willen laten lijken.
Tja, ik denk niet dat het veel beter kan.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:00:
[...]
Het gaat mij niet om het autoritair zijn. Het gaat mij om welke criteria er is neergelegd waar bijvoorbeeld een verlenging aan moet voldoen of het stopzetten van de tijdelijke, maar toch ook weer niet tijdelijke, wet. Dat de (tijdelijk) wet er nu ligt is natuurlijk een enorme stap vooruit op het gedrocht wat ze eerder gepresenteerd hadden.
Het is sowieso beter dan hoe het nu is via noodverordeningen. En er moet een mogelijkheid zijn om het te kunnen verlengen, lijkt me, het is een shortcut voor in mei/juni weer een soortgelijke door de TK en EK jagen.
Ik zie eigenlijk niet een beter alternatief. Wat stel jij voor?
Er is geen partij of politicus die de maatregelen langer dan nodig aan wil houden. Zou me eerder druk maken over het tegenovergestelde.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:00:
[...]
Het gaat mij niet om het autoritair zijn. Het gaat mij om welke criteria er is neergelegd waar bijvoorbeeld een verlenging aan moet voldoen of het stopzetten van de tijdelijke, maar toch ook weer niet tijdelijke, wet. Dat de (tijdelijk) wet er nu ligt is natuurlijk een enorme stap vooruit op het gedrocht wat ze eerder gepresenteerd hadden.
Daarnaast; het verlengen van de wet betekent niet dat ook alle maatregelen in stand gehouden worden.
Nee. Zoek maar eens een Site op die het grafisch laat zien (die zijn er) en dan zie je dat dat niet zo is. Misschien zelfs wel op plaatjes in dit topic. Andere landen, zoals Duitsland, kennen wel een zondagdip, Nederland niet.anandus schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:53:
Was het niet zo dat zondagen langzame dagen zijn?
Dat dacht ik, al meen ik hier ook gelezen te hebben dat dat niet meer zo is, heeft iemand er een bron voor?
Verwijderd
Er is niets mis met verlengen of het stoppen van een wet maar aan welke criteria moet één van beide voldoen? Of is het simpel vingertje opsteken in een zaaltje over wie voor of tegen is?anandus schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:03:
[...]
Tja, ik denk niet dat het veel beter kan.
Het is sowieso beter dan hoe het nu is via noodverordeningen. En er moet een mogelijkheid zijn om het te kunnen verlengen, lijkt me, het is een shortcut voor in mei/juni weer een soortgelijke door de TK en EK jagen.
Ik zie eigenlijk niet een beter alternatief. Wat stel jij voor?
Wat ik voorstel? Afgaande op mijn omgeving waar ik in werk, verpleeg- zorgsector, zeg ik gooi de boel open en terug naar hoe het was. De manier waarop de ouderen 'beschermd' worden is buiten alle proportie en door de maatregelen zien we duidelijk bewoners zowel lichamelijk als geestelijk hard achteruit gaan door diverse bijkomstigheden van de maatregelen. De schade die ze nu oplopen staat niet meer in verhouding. Beschermen is prima maar niet op deze manier.
Dit staat los van wat mijn persoonlijke mening is. Ik doe mijn eigen ding en leef mijn leven. Ik dring niemand iets op of diegene nu voor of tegen iets is.
Ik denk dat er al tijden een grote verdeeldheid heerst in de partijen omtrent de aanpak van dit virus. Buiten de partijen om buitelen allerlei mensen over elkaar heen en hun mening is de enige die telt. Het OMT en Red Team zijn het niet met elkaar eens terwijl die laatste geen (overheids)status heeft en de eerste niet WOB-baar schijnt te zijn. Daarnaast is er het RIVM wat het in het begin volledig verkeerd heeft ingeschat en nu eveneens een adviserende rol heeft die de overheid niet of mondjesmaat overneemt. En met die verdeeldheid kan het twee kanten opgaan: of die wet kan verlengt worden tot St. Juttemis of die stopt ergens volgend jaar.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:06:
[...]
Er is geen partij of politicus die de maatregelen langer dan nodig aan wil houden. Zou me eerder druk maken over het tegenovergestelde.
Daarnaast; het verlengen van de wet betekent niet dat ook alle maatregelen in stand gehouden worden.
In de wet zijn maatregelen opgenomen en die kan je er niet zomaar uit laten. Die blijven in stand gehouden worden maar kunnen wel of niet ingezet worden. Ik neem aan dat je daar op doelt?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dit is wel een extreme daling. Kan haast niet dat dit alleen door de maatregelen komt. Heb er niet aan gerekend, maar dit lijkt een Reff van 0,6 ofzo? Dat haalden ze in Wuhan zelfs maar net met extreme maatregelen.LZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:24:
5703.
En de herfstvakantie heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik ben benieuwd hoe de cijfers zich de komende weken ontwikkelen nu de scholen weer volle bak gevuld zijn na vakantie en proefwerk weken...LZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:28:
[...]
Eens.
Verwijderd
Zeker mee eens. Maar dat is er niet en er buitelen allerlei mensen over elkaar heen en er is geen eenduidig beleid dat doorgevoerd wordt. De nevenschade is enorm.ijdod schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:24:
Nu ja, het zopu ik elk geval beter kunnen door de roadmap als vaste leidraad te zien met op en afschaal momenten. Dan is het gewoon duidelijk waar men aan toe is. (dus minder zoals nu als een menu waar we eventueel misschien iets mee zouden kunnen doen.).
Ik heb op mijn werk een protocol hangen dat weer heel anders is als geadviseerd is door bijv. het RIVM. Dat wijkt echt af. Ik heb zes, ja zes, A4 papiertjes aan regels en kleurcodes waar ik aan moet voldoen. Daarnaast nog een apart protocol voor de mensen die Covid geïnfecteerd zijn die ik bezoek en verzorg. Maar alles wijkt van elkaar af en duidelijk is het allerminst. Onlogisch zelfs.
In het Noorden waar ik woon draaien de scholen al volle bak sinds drie weken. Zoveel erger is het hier niet geworden en dalen de infecties ook weer.TAA schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:31:
[...]
En de herfstvakantie heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik ben benieuwd hoe de cijfers zich de komende weken ontwikkelen nu de scholen weer volle bak gevuld zijn na vakantie en proefwerk weken...
Bron: https://ggd.groningen.nl/...coronavirus-in-groningen/
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2020 15:36 ]
Met een gemiddelde incubatie van 6 dagen en inmiddels 2 weken na het starten van de scholen in midden en zuid en 3 weken na het starten in noord zal dat inmiddels wel meevallen. De uitslagen zijn over het algemeen niet ouder meer dan 7 dagen.TAA schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:31:
[...]
En de herfstvakantie heeft er natuurlijk niets mee te maken. Ik ben benieuwd hoe de cijfers zich de komende weken ontwikkelen nu de scholen weer volle bak gevuld zijn na vakantie en proefwerk weken...
Het kan ook nog met het aantal testen te maken hebben, dat neemt af begrijp ik. En ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen zich in het weekend minder graag willen laten testen. De ziekenhuiscijfers zijn wat dat betreft veel interessanter.blissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:25:
[...]
Dit is wel een extreme daling. Kan haast niet dat dit alleen door de maatregelen komt. Heb er niet aan gerekend, maar dit lijkt een Reff van 0,6 ofzo? Dat haalden ze in Wuhan zelfs maar net met extreme maatregelen.
Ik zou als werkende, juist in het weekend laten testen, zodat je zsm uitsluitsel hebt i.v.m. werk.zacht schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:37:
[...]
Het kan ook nog met het aantal testen te maken hebben, dat neemt af begrijp ik. En ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat mensen zich in het weekend minder graag willen laten testen. De ziekenhuiscijfers zijn wat dat betreft veel interessanter.
Aantal testen neemt af, omdat het aantal mensen met verkoudheidsklachten afneemt. (social distancing werkt ook op andere verkoudheidsvirussen
We zitten nu qua ziekenhuisinstroom op de helft van de piek (na een week), de uitstroom zal gaan versnellen
Denk eerder de cafés dan de restaurants, daar moeten ze onderscheid in makenLZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:28:
[...]
Eens.
Eens, alleen dat wil de horeca zelf nietFabianGTI schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:15:
[...]
Denk eerder de cafés dan de restaurants, daar moeten ze onderscheid in maken
Hoe hard het voor die café's is, ik zou eerst beginnen met restaurants op lage capaciteit en geen alcohol. Daarna restaurants met misschien iets meer capaciteit (afhankelijk van vierkante meters) en daarna als het goed gaat eventueel kijken naar alcohol schenken in restaurants tot 10.FabianGTI schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:15:
[...]
Denk eerder de cafés dan de restaurants, daar moeten ze onderscheid in maken
Caféhouders extra tegemoet komen als ze gesloten moeten blijven
Hoe je het ook wendt of keert, mensen gaan toch naar een cafe voor de gezelligheid met een sapje erbij en komen dan toch bij mekaar. Ik bedoel als je alleen een gesprek wilt voeren met mekaar kan je ook een bakkie koffie drinken bij een lunchroom
Een etentje met vrienden i.p.v. afgelegen feesten in garages, ik denk dat je daar dan ook minder last van gaat krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Joker op 08-11-2020 16:24 ]
Het is niet zo dat mensen in een restaurant beneveld worden zoals in een kroeg, en overal aan gaan zitten
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 08-11-2020 16:30 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
na 10 biertjes in het cafe begint de alcohol te praten, denk dat dat in het restaurant met 2-3 wijntjes de hele avond wel mee zal vallen, maar ja, je zou toch iets moeten als overheid als de cijfers weer omlaag gaan.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:32:
Bedoeling was toch ook dat in cafés iedereen een zitplaats met tafel had? Dat was ook niet goed genoeg of werd met voeten getreden. Dus ja..
Het is een beetje geven en nemen om dat draagvlak te behouden natuurlijk.
Ook met 10 wijn in m'n mik zit ik in een restaurant nog aan een tafeltje. In relatieve stilte.Mr.Joker schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:39:
[...]
na 10 biertjes in het cafe begint de alcohol te praten, denk dat dat in het restaurant met 2-3 wijntjes de hele avond wel mee zal vallen, maar ja, je zou toch iets moeten als overheid als de cijfers weer omlaag gaan.
Dat is iets anders dan een kroeg waar de muziek steeds harder gaat naarmate de avond vordert. En je dus lekker met consumptie in elkaars oren moet staan gillen.
De setting en de omstandigheden in het dorpscafe vragen er gewoon heel erg om, om close te zijn met mekaar.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:41:
[...]
Ook met 10 wijn in m'n mik zit ik in een restaurant nog aan een tafeltje. In relatieve stilte.
Dat is iets anders dan een kroeg waar de muziek steeds harder gaat naarmate de avond vordert. En je dus lekker met consumptie in elkaars oren moet staan gillen.
In een restaurant blijf je zitten inderdaad.
Verwijderd
Maar het aantal infecties gaat niet meer of minder worden door alcohol te verbieden me dunkt. Het lijkt mij dat het erom gaat dat de mensen die het gezellig vinden in de horeca, met een biertje of wat, thuis blijven waardoor er minder mensen de deur uitgaan. Het verbieden van alcohol na een bepaalde tijd heeft zover ik kan beoordelen en zien bij mij in het dorp weinig effect. Men koopt voor 20u gewoon de drank en gaat d deur uit bij de Appie. Ik denk dat die regel dan ook het leven in geroepen is ter compensatie van de horeca zodat het lijkt alsof die er niet alleen voor staat. Maar goed dat is speculeren.Mr.Joker schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:39:
[...]
na 10 biertjes in het cafe begint de alcohol te praten, denk dat dat in het restaurant met 2-3 wijntjes de hele avond wel mee zal vallen, maar ja, je zou toch iets moeten als overheid als de cijfers weer omlaag gaan.
Met 10 glazen in mijn mik ben ik tegenwoordig al een offer aan het brengen aan de porcelijnen troon.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:41:
[...]
Ook met 10 wijn in m'n mik zit ik in een restaurant nog aan een tafeltje. In relatieve stilte.
Tuurlijk is de kans op excessen in een restaurant minder met alcohol.
Mijn stappen zouden zijn
Lunch geen alcohol
Diner geen alcohol
Diner alcohol
Kroeg met alcohol
Zijn er in de zomer geen grote haarden geconstateerd in juist kroegen? En juist niet de 'normale' restaurants.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:44:
[...]
Maar het aantal infecties gaat niet meer of minder worden door alcohol te verbieden me dunkt. Het lijkt mij dat het erom gaat dat de mensen die het gezellig vinden in de horeca, met een biertje of wat, thuis blijven waardoor er minder mensen de deur uitgaan. Het verbieden van alcohol na een bepaalde tijd heeft zover ik kan beoordelen en zien bij mij in het dorp weinig effect. Men koopt voor 20u gewoon de drank en gaat d deur uit bij de Appie. Ik denk dat die regel dan ook het leven in geroepen is ter compensatie van de horeca zodat het lijkt alsof die er niet alleen voor staat. Maar goed dat is speculeren.
FTFYTrailBlazer schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:46:
[...]
Met 10 glazen in mijn mik ben ik tegenwoordig al een offer aan het brengen aan de porcelijnen troon.
Mijn stappen zouden zijn
Lunch geen alcohol
Diner geen alcohol
Diner alcohol
Kroeg met alleen spa blauw
Kroeg met alcohol
Op zich mee eens, maar dan zal KHN er toch ook aan moeten om een stricter onderscheid tussen RE en CA te maken denk ik. Zolang ze dat niet doen blijft er meer dicht dan nodig.TrailBlazer schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:46:
[...]
Met 10 glazen in mijn mik ben ik tegenwoordig al een offer aan het brengen aan de porcelijnen troon.
Mijn stappen zouden zijn
Lunch geen alcohol
Diner geen alcohol
Diner alcohol
Kroeg met alcohol
En intussen kon je blijkbaar in Amsterdam over de hoofden lopen.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 16:53 ]
Ik vrees dat je de arbeidsethos van een boel landgenoten enigszins overschat. Bij mij op het werk werd in ieder geval opvallend vaak op maandag gebeld door mensen die zich 'toch voor de zekerheid maar even moesten laten testen'.Mr.Joker schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:47:
[...]
Ik zou als werkende, juist in het weekend laten testen, zodat je zsm uitsluitsel hebt i.v.m. werk.
Aantal testen neemt af, omdat het aantal mensen met verkoudheidsklachten afneemt. (social distancing werkt ook op andere verkoudheidsvirussen)
We zitten nu qua ziekenhuisinstroom op de helft van de piek (na een week), de uitstroom zal gaan versnellen
Het zou de branchevereniging sieren als ze zelf eens onder hun leden gaan optreden in plaats van te Calimero-en. Op het terras plus café waar ik wel eens gezeten heb was het prima in orde, terwijl je 100 meter verder over de hoofden kon lopen. Ik zou me kapot schamen om dergelijke taferelen te vertegenwoordigen.MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:32:
Bedoeling was toch ook dat in cafés iedereen een zitplaats met tafel had? Dat was ook niet goed genoeg of werd met voeten getreden. Dus ja..
Verwijderd
In de horeca vielen de infecties mee. Die lagen op het niveau van scholen of iets daarboven. De meeste besmettingen vinden/vonden thuis plaats met meer dan 50%.Mr.Joker schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:47:
[...]
Zijn er in de zomer geen grote haarden geconstateerd in juist kroegen? En juist niet de 'normale' restaurants.
Zie ook:
https://www.volkskrant.nl...of-valt-het-mee~baaa1420/
https://www.dvhn.nl/extra...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Nee...Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:55:
[...]
In de horeca vielen de infecties mee. Die lagen op het niveau van scholen of iets daarboven. De meeste besmettingen vinden/vonden thuis plaats met meer dan 50%.
Zie ook:
De terug te herleiden infecties in de horeca vielen mee. Dat is iets heel anders. En niet onlogisch m.i.
De huidige daling is eigenlijk empirisch bewijs dat er in de horeca zeker wel e.e.a. mis ging.
Trouwens; de branche zelf was koploper in het %besmettingen onder personeel.
https://www.bnr.nl/nieuws...vaakst-positief-op-corona
If it walks like a duck...
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 17:01 ]
Vergelijkbaar met thuis vielen ze mee inderdaad, maar als je een vergelijk moet trekken tussen een restaurant en een stamkroeg, dan had die stamkroeg naar verhouding veel meer (herleidbare) infecties.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:55:
[...]
In de horeca vielen de infecties mee. Die lagen op het niveau van scholen of iets daarboven. De meeste besmettingen vinden/vonden thuis plaats met meer dan 50%.
Zie ook:
Thuis kan je vrij weinig doen qua handhaving, dan moet je ingrijpen waar de wetgeving dat wel toelaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Mr.Joker op 08-11-2020 16:58 ]
Er is aangetoond dat er in ruimtes waar meer mensen bij elkaar komen, de kans op besmetting hoger ligt dan in ruimtes waar weinig mensen bij elkaar komen.blissard schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:46:
Voorlopig is de relatie met kroegen toch nog niet bewezen? Dat was immers maar 1 van de maatregelen. Wellicht zijn de bibliotheken uiteindelijk toch de grote boosdoener gebleken.
Aangezien in de horecagelegenheden vaak (vreemde) mensen in een ruimte bij elkaar komen, is het zeer aanneembaar dat dat een groot risico is om het virus te verspreiden.
Doorgaans zijn er in bibliotheken veel minder mensen dan in restaurants en geven mensen in bibliotheken elkaar doorgaans veel meer ruimte, en is het aannemelijk dat je in bibliotheken een kleinere kans hebt om het virus op te lopen.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Er zijn hier in het topic legio aan voorbeelden die als thuisbesmettingen in de boeken zijn, maar wel zijn terug te leiden naar feesten en horeca. Ook is van circa 25% maar duidelijk waar de besmetting was opgelopen. 75% onbekend.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:55:
[...]
Zie ook:
Plus, precies na het sluiten van de horeca, na de gemiddelde incubatietijd, is de piek qua besmetting en de stabilisering en daling ingezet.
[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 08-11-2020 17:03 ]
Verwijderd
Horeca is gewoon een knooppunt van mensen en cafes zeker.
Mee eens dat de horeca hard wordt getroffen. Maar de horeca moet het juist hebben van hetgeen waar het virus het ook juist van moet hebben: Verschillende mensen die elkaar ontmoeten.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:04:
Hoe dan ook de horeca wordt onevenredig hard getroffen.
Vergeet ook niet dat veel meer sectoren zijn getroffen zoals kermissen, toerisme, luchtvaart, sport en sierteelt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Je snapt vast ook wel dat elke kroeg dan ineens een ‘restaurant’ is.GAIAjohan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:28:
Ik snap helemaal niet wat het probleem met alcohol is in een restaurant setting. Juist bij een lekker menu wil je toch een goed glas wijn? Of de bierliefhebbers een speciaalbier?
Het is niet zo dat mensen in een restaurant beneveld worden zoals in een kroeg, en overal aan gaan zitten
PSN
Vergeet de bieb nietOnbekend schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:16:
[...]
Mee eens dat de horeca hard wordt getroffen. Maar de horeca moet het juist hebben van hetgeen waar het virus het ook juist van moet hebben: Verschillende mensen die elkaar ontmoeten.
Vergeet ook niet dat veel meer sectoren zijn getroffen zoals kermissen, toerisme, luchtvaart, sport en sierteelt.
Dan tuin je erinVerwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:04:
Ik ga voor het gemak af op de cijfers zoals ik die aanhaalde in de bijgevoegde linkjes. Daarin is herleidt waar de infecte vandaan is gekomen en dat is waar het RIVM zich op gebaseerd heeft in die artikelen. Dat is feitelijk. Ik wil best meegaan dat er buiten dat om ook veel niet feitelijk te herleiden is en dat er een vermoeden is. Hoe dan ook de horeca wordt onevenredig hard getroffen.
Ja, de horeca wordt hard getroffen, maar het blijkt wel dé manier geweest om het virus de kop in te drukken terwijl de winkels en scholen verder open blijven. Zoals hierboven al vermeldt, de thuisbesmettingen verbloemen een hoop. Om een thuisbesmetting te worden moet het virus toch in het huishouden geïntroduceert worden. En de horeca heeft daar gewoon een groot aandeel in. En dan vooral de ca met een beetje re
Wordt het niet tijd dat we in Nederland alle nertsen onmiddelijk ruimen ?
Bron (voor de liefhebbers) : https://www.who.int/csr/d...ted-sars-cov2-denmark/en/
Dat hangt denk ik nogal van het restaurant en de clientele af.GAIAjohan schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:28:
Ik snap helemaal niet wat het probleem met alcohol is in een restaurant setting. Juist bij een lekker menu wil je toch een goed glas wijn? Of de bierliefhebbers een speciaalbier?
Verwijderd
Mwah, ik tuin niet zomaar ergens in
Had geen kwaad gekund het einde van die sector wat te vervroegen (en zou nog steeds kunnen), zou ergens volgend jaar eindigen bij mijn weten. Kosten voor uitkopen van nertsenhouders zijn er daar mee ook al.mesa57 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:28:
Leuk (of eigenlijk niet). In Denemarken is een nieuwe variant van het virus opgedoken ("cluster 5") die via nertsen gemuteerd is en weer mensen geinfecteerd heeft. De nieuwe variant is iets minder gevoelig voor antilichamen.
Wordt het niet tijd dat we in Nederland alle nertsen onmiddelijk ruimen ?
Bron (voor de liefhebbers) : https://www.who.int/csr/d...ted-sars-cov2-denmark/en/
Ik vrees dat je het beste de cijfers van de thuissituatie uit de vergelijking kan laten. Daar is vrij weinig aan te doen, tenzij je iedereen verplicht buitenshuis in isolatie wil gaan houden.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:30:
@LZ86
Mwah, ik tuin niet zomaar ergens inDat er infecties herleidt kunnen worden naar kroegen en andere horeca is niet meer dan logisch. Thuisbesmettingen kunnen op vele manieren komen door bijv. scholen, kinderen, opvang, winkels, OV, kerken et cetera. Ik weet niet exact welk aandeel, groot of klein, de groepen in de infecties hebben dus hou ik de cijfers van het RIVM hierin aan. Anders is het speculeren van heb ik jou daar.
Kortom huishoudens zijn een multiplicatiefactor voor de andere besmettingssituaties en van waaruit het van de ene situatie makkelijk over kan hoppen naar een totaal andere. En ook tussen de leeftijdscategorieen.
(daarnaast is het voor de statistieken diegene die met BCO waarschijnlijk het makkelijkste te benoemen is en daarom relatief vaker en zekerder benoemd kan worden, wat de handel dus wat zal vertekenen)
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 08-11-2020 17:37 ]
Alleen zijn die andere bronnen die jij noemt geen plaatsen waar de grenzen vervagen door (grote hoeveelheden) alcohol. En de kroegen zijn nou ook niet bepaald van een enorm belang zoals het onderwijs.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:30:
@LZ86
Mwah, ik tuin niet zomaar ergens inDat er infecties herleidt kunnen worden naar kroegen en andere horeca is niet meer dan logisch. Thuisbesmettingen kunnen op vele manieren komen door bijv. scholen, kinderen, opvang, winkels, OV, kerken et cetera. Ik weet niet exact welk aandeel, groot of klein, de groepen in de infecties hebben dus hou ik de cijfers van het RIVM hierin aan. Anders is het speculeren van heb ik jou daar.
Nogmaals, wat het RIVM meldt aan achterhaalde besmettingen is maar een 20-25% van het totaal aantal besmettingen. En ook daar zijn er clusters die als thuisbesmetting zijn aangemerkt, wat ook wel klopt, maar die toch teruggaan tot horecabezoek van één van de huisgenoten. De thuisbesmettingscijfers zou ik dan ook niet zomaar aannemen. (wat @gekkie hierboven meldt eigenlijk)
En binnen de werkenden is de besmettingsgraad onder het horeca personeel ook opvallend hoog vergeleken met de andere sectoren.
Betekent dit dat de horeca alle schuld draagt? Nee, maar het is wel een significante speler, gezien de stabilisatie en daling van de besmettingen na de sluiting.
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 08-11-2020 17:43 ]
Verwijderd
Zeker met je eens dat de multiplicatiefactor thuis kan zitten.
@LZ86
Dat klopt ten dele denk ik. Grenzen vervagen tegenwoordig aardig snel bij zowel mensen die zich aan de adviezen houden als bij mensen die dit niet doen. Kijk maar naar de winkels en winkelstraten waar men krioelend over elkaar heen lopen.
Moet je nagaan wat er gebeurt als ze allemaal keidronken zijn in die winkelstraat. Een grote orgie met hier en daar vechtpartijen.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:46:
@gekkie
@LZ86
Dat klopt ten dele denk ik. Grenzen vervagen tegenwoordig aardig snel bij zowel mensen die zich aan de adviezen houden als bij mensen die dit niet doen. Kijk maar naar de winkels en winkelstraten waar men krioelend over elkaar heen lopen.
Waar is dat precies? Asking for a friendLZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:48:
[...]
Moet je nagaan wat er gebeurt als ze allemaal keidronken zijn in die winkelstraat. Een grote orgie met hier en daar vechtpartijen.Dat gebeurt er namelijk in uitgaansgebieden rond sluitingstijd als ze ladderzat die kroegen uitkomen.
@Verwijderd in die winkelstraten staan ze niet dronken in elkaars gezicht te schreeuwen. Dat scheelt heel wat druppeltjes.
Hoewel ik met je eens ben dat het nog akelig druk lijkt te zijn in sommige winkelstraten.
[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 17:49 ]
Misschien is de term "schuld" ook niet helemaal de juiste, de eikels die bewust de handel verstieren daar gelaten, al is een genuanceerde versie wel weer een stukje langer, dus ik begrijp het gebruik wel.LZ86 schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:38:
Betekent dit dat de horeca alle schuld draagt? Nee, maar het is wel een significante speler, gezien de stabilisatie en daling van de besmettingen na de sluiting.
Maar ze zitten wel in een branche waar de clientele gedrag vertoont en wil vertonen in een ruimte, wat zich niet lekker verhoudt met het probleem van dit virus en deze pandemie. Hebben ze daar schuld aan, niet echt in mijn optiek, maandje of 10 geleden was dat nog geen enkel probleem. Maar goed "geen schuld" betekent aan de andere kant nog niet dat je dus weer open kan.
Ik bedoelde dus een factor die je er dus beter bij alle andere besmettingssituaties gedeeltelijk bij moet tellen.Verwijderd schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:46:
@gekkie
En vooral omdat het dus ook tussen leeftijdsgroepen gaat heeft dat de vervelende eigenschap dat ook dat "laat de kwetsbaren dan maar lekker thuis blijven, dan gaan wij wel feesten" niet zo heel goed zal werken.
Het probleem zit hem in de verbondenheid in huishoudens en ook deels in familie, wat je er moeilijk tussen uit kunt halen.
De heatmap van besmettingen per leeftijdscategorie zag er vorige week ook niet heel vrolijk uit (verschuiving van jeugd naar echt ouderen (waarschijnlijk deels via ouders die er tussen zitten). Ben alleen een beetje kwijt wie dat ding ook alweer bakte en waar dat ding te vinden is.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2020 18:04 ]
Max twee aan een tafel tenzij overduidelijk ouders met kinderen is toch redelijk te handhaven zonder GBA uittreksel.jadjong schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:00:
Het helpt ook niet echt dat er voorheen mensen uit verschillende huishoudens naar een restaurant gingen en dan aan dezelfde tafel plaats namen. Je kan van de uitbater niet verwachten dat die bij elke klant een uittreksel van het GBA opvraagt.
Tssss Mr.Joker ? Dat zijn geen grappen heh !MikeyMan schreef op zondag 8 november 2020 @ 17:58:
@Mr.Joker bedoel je de heat map van https://www.datagraver.com/case/verloop-covid-19-nederland ?
Ik had wat andere kleurtjes in m'n hoofd, maar goed een heatmap is een heatmap van die data en ja ze staan er tussen. Dus dank !
Heb voorbeelden gezien van uitbaters die een groep van 5 jongeren aan 1 tafel zetten en vervolgens toestaan dat er nog een aantal bijkomen na een tijdje. Tja.....jadjong schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:00:
Het helpt ook niet echt dat er voorheen mensen uit verschillende huishoudens naar een restaurant gingen en dan aan dezelfde tafel plaats namen. Je kan van de uitbater niet verwachten dat die bij elke klant een uittreksel van het GBA opvraagt.
Ja, de klanten zullen proberen de grenzen van de regels op te rekken, en dat is ook niet goed.
Maar in dit geval kan die uitbater ook wel raden dat dit niet 1 huishouden is. En de regels handhaven. Ze hebben zelf net zo goed verzaakt.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins