Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.689 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:03:
[...]

Klopt, maar je kan mensen wel weigeren als je niet ''groen'' bent.
En even duivels verder kijken: je zou zelfs bijvoorbeeld een café 10 dagen kunnen sluiten als er iemand op de registratielijst staat die positief getest is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ook dat mag niet, of je een dodelijke besmettelijke ziekte of niet hebt gaat niemand behalve je dokter iets aan binnen de privacy wetgeving. Als een rechter, hoofd van de GGD, burgemeester, OvJ en hoofd van de veiligheidsregio de correcte procedure doorlopen kan je wel in isolatie worden geplaatst.
Een winkel kan gewoon zeggen dat je niet naar binnen mag zonder ''groen'' te zijn, het OV ook en elk andere particuliere instelling ook. Heeft de privacywet volgens mij weinig mee te maken aangezien dit ook anoniem zou kunnen.
Overheid zal iets moeilijker zijn, maar kan gewoon in de nieuwe Coronawet opgenomen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-09 12:15
IJzerlijm schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:00:
[...]

Er zijn geen middelen om de test of quarantaine af te dwingen. Niet dus.
Stel nou he, dat vrijwel iedereen meewerkt hieraan. Zou het dan ineens wel werken denk je ? Ja, ik denk ook niet dat je 100% haalt maar even hypothetisch...

Voornaamste probleem die ik zie is dat sneltesten niet 100% betrouwbaar zijn, zeker bij geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kan weg

[ Voor 96% gewijzigd door Plenkske op 07-11-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
[...]

Een winkel kan gewoon zeggen dat je niet naar binnen mag zonder ''groen'' te zijn, het OV ook en elk andere particuliere instelling ook. Heeft de privacywet volgens mij weinig mee te maken aangezien dit ook anoniem zou kunnen.
Overheid zal iets moeilijker zijn, maar kan gewoon in de nieuwe Coronawet opgenomen worden.
En hoe lang zou zo'n test dan geldig zijn? Een kwartier later zou je namelijk al besmet kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:09:
[...]

En ga je dan alle mensen die een winkel of het OV in willen controleren? Dat gaat toch helemaal niet? Tenzij je het automiseert middels een app oid, maar dan zitten we in Chinese toestanden die we een half jaar geleden nog verafschuwden...

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:17:
[...]

En hoe lang zou zo'n test dan geldig zijn? Een kwartier later zou je namelijk al besmet kunnen zijn
Je begint met zoiets als er weinig besmettingen zijn, daarna werkt het hetzelfde als de coronaapp die er nu al is in NL, als je een melding krijgt dat je hoogstwaarschijnlijk bij iemand in de buurt bent geweest met corona wordt de app rood. Dan moet je je laten testen of je kan gewoon nergens meer naar binnen.

En er zal inderdaad overal een controle moeten komen om even naar die app te kijken bij de ingang.

Dit heeft volgens mij een stuk minder impact op de economie dan het aanklooien wat we hier nu doen.
En die Chinese toestanden in iets mindere mate is helemaal niet zo slecht, als we daarmee het virus kunnen stoppen en de economie kunnen redden.

Neem inderdaad China als voorbeeld, 1 van de weinige landen zonder besmettingen en een groeiende economie. De rest van de wereld is over een jaar nog aan het klooien met het virus.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 15:58
Indoubt schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:17:
[...]

Op het moment dat je besmet bent, ben je nog niet besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:24:
[...]
En die Chinese toestanden in iets mindere mate is helemaal niet zo slecht, als we daarmee het virus kunnen stoppen en de economie kunnen redden.
Toch wonderlijk wat een jaartje pandemie doet voor de acceptatie van dictatoriale middelen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:24:
[...]

Je begint met zoiets als er weinig besmettingen zijn, daarna werkt het hetzelfde als de coronaapp die er nu al is in NL, als je een melding krijgt dat je hoogstwaarschijnlijk bij iemand in de buurt bent geweest met corona wordt de app rood. Dan moet je je laten testen of je kan gewoon nergens meer naar binnen.

En er zal inderdaad overal een controle moeten komen om even naar die app te kijken bij de ingang.

Dit heeft volgens mij een stuk minder impact op de economie dan het aanklooien wat we hier nu doen.

Neem inderdaad China als voorbeeld, 1 van de weinige landen zonder besmettingen en een groeiende economie. De rest van de wereld is over een jaar nog aan het klooien met het virus.
Die corona app werkt ook al nauwelijks. Zowel teveel false positives als false negatives.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik zou ook graag weer wat meer normaal doen en sociale contacten hebben. Ik ben single dus dan is het nog wat zwaarder want dan zie je echt heel weinig mensen.

Ik zie dit echter niet als een oplossing die kan werken.

China is iets anders, daar kun je gerust 100M mensen in quarantaine plaatsen en de deur dichtlassen voor een maand. Voor zover je de cijfers van china gelooft natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
klaaas schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:33:
[...]

Toch wonderlijk wat een jaartje pandemie doet voor de acceptatie van dictatoriale middelen...
Voor sommige doeleinden is een dictatorschap best interessant. Je moet het alleen wel een beetje gematigd doen, zoals in Zuid-Korea gaat net iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:23:
[...]

Maar dat blik heb je dus wel, bij wet ;).

En ik heb het over helpen in aanvullen van voorraden, opmaken van bedden. Niets meer dan dat. Indien men het onvermogen heeft om bijvoorbeeld naar een magazijn te lopen, te vragen voor product X en dit in een kast te leggen...
Dus de dienstplichtige moet zijn normale werk maar even spontaan op pauze zetten...? Niet erg reëel he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:37:
[...]

Die corona app werkt ook al nauwelijks. Zowel teveel false positives als false negatives.

Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik zou ook graag weer wat meer normaal doen en sociale contacten hebben. Ik ben single dus dan is het nog wat zwaarder want dan zie je echt heel weinig mensen.

Ik zie dit echter niet als een oplossing die kan werken.

China is iets anders, daar kun je gerust 100M mensen in quarantaine plaatsen en de deur dichtlassen voor een maand. Voor zover je de cijfers van china gelooft natuurlijk
Dat was nodig om de eerste uitbraak aan te pakken toen helemaal niemand nog wist hoe de ziekte zich zou ontwikkelen. Voor hetzelfde geld zou 20% van de mensen overlijden, dan was het achteraf gezien een goede maatregel geweest. En heel stiekem deed de regering dat echt niet omdat ze dat leuk vonden, maar om de miljardenbevolking te beschermen.

Als je ziet hoe het nu gaat in China werkt dat een stuk beter dan wat we hier doen, alles is daar open en de economie is alweer booming.
https://www.rtlnieuws.nl/...is-corona-wuhan-fabrieken

Ook was de initiële krimp met de eerste uitbraak daar maar 6,9% en in NL waar we wisten wat ons te wachten stond was het 8,5% :/
Ik vind dat erg slecht van de overheid, en het kost ons door dat slechte beleid bakken met geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Het schijnt dat China te maken had met een variant van het virus die minder besmettelijk was (maar wel net zo dodelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:11:
[...]

Stel nou he, dat vrijwel iedereen meewerkt hieraan. Zou het dan ineens wel werken denk je ? Ja, ik denk ook niet dat je 100% haalt maar even hypothetisch...
In principe wel. Je kan in twee situaties zoiets doen:

-Er zijn heel veel besmettingen, zeg 15.000 op 250.000 mensen. Als je iedereen test met een 99% goede test zullen er 150 positieve doorglippen en 2475 gezonden onterecht in quarantaine moeten. Dit is niet het einde van de ziekte in die regio maar wel een reductie met 99%

-Als er geen besmettingen zijn en de eerste wordt gevonden zit je met een onbekend aantal infecties. Dat BCO niet genoeg is mag wel duidelijk maar het helpt wel. Stel dat er door die ene persoon in de pre-symptomatische periode 50 mensen besmet zijn, waarvan 40 in de groep die BCO extra met twee tests langsgaat. Je hebt dan weer 2500 false positives maar de kans is groot (90,4%) dat je die 10 vindt en helemaal enorm (99,6%) dat je al die 40 BCO vindt. Ook kan je wat omgekeerde BCO doen om in de 2500 positieve gevallen mogelijke asymptome verspreiders te vinden. Als drie mensen die samen op een verdieping van een bedrijf werken positief testen is dat waarschijnlijk geen false positive meer. Of je neemt alle positives nog een tweede test af voor meer zekerheid.

edit: als 10% niet meewerkt zit je al bij een situatie dat deze strategie veel minder effectief wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door IJzerlijm op 07-11-2020 11:52 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:45:
Het schijnt dat China te maken had met een variant van het virus die minder besmettelijk was (maar wel net zo dodelijk).
Ik zou het nieuws uit China sowieso maar met een flinke korrel zout nemen. Als ze ergens goed in zijn dan is het wel verspreiden van misinformatie. Dus ze kunnen hard roepen dat ze nagenoeg geen nieuwe besmettingen hebben en dat de economie booming is, maar je weet echt niet wat er werkelijk aan de andere kant van die grens gebeurt.

Bovendien is het afdwingen van maatregelen in China een stukje, laten we maar zeggen, makkelijker om te doen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:29
42erik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:39:
[...]

Dus de dienstplichtige moet zijn normale werk maar even spontaan op pauze zetten...? Niet erg reëel he
Dit voert wat ver offtopic. Maar ja, dat is wel hoe dienstplicht werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

klaaas schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:33:
[...]

Tja, voor sommigen gaat vrijheid boven alles, voor anderen niet. In uitzonderlijke situaties moet je als overheid en bevolking de boel gewoon niet op z'n beloop laten vind ik. Ik vind niet dat het hier moet gaan als in China (met zwaarbewapende militairen die door de straten patrouilleren), maar wat forsere maatregelen en strengere handhaving zou ik dus echt niet erg vinden als het ervoor zorgt dat alle oelewappers die denken dat ze boven de regels staan ook eens gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:03:
[...]

Klopt, maar je kan mensen wel weigeren als je niet ''groen'' bent.
Zo lang de meeste besmettingen nog altijd in de thuissituatie plaatsvinden schiet je daar niks mee op. Dan krijg je dat een klein groepje wat bereid is om zich vaak te laten testen, uit een lockdown-situatie kan komen, maar de rest zit in dezelfde situatie als we nu in zitten.

Bovendien ga je in de knel komen als je 'niet groen' mensen wil weigeren op de werkvloer of bij de deur van winkels. Nog los van het optuigen van een heel backend-systeem om fraude te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:02:
[...]

Van een test als toegangsbewijs ben ik geen fan. Mijn medische situatie is alleen voor mijzelf en niet voor de uitbater van een restaurant of een organisator van een evenement. Mensen die niet kunnen of willen testen om redenen zullen in die maatschappij dus uitgesloten worden van deelname.
Sorry, maar als jij niet even wil sneltesten voordat je naast me in de concertzaal staat, dan heb je ook zeker liever niet naast me daar...

Voor niet kunnen zal geheid wat verzonnen kunnen worden, en dat moet ook, maar niet willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Geen goedkope SSD's dit jaar. -O-
Oproep FNV: sla Black Friday dit jaar over
FNV Handel roept de detailhandel op om Black Friday dit jaar niet te laten doorgaan. De vakbond doet een beroep op het "gezond verstand" van de werkgevers en vraagt "de volksgezondheid niet ook in de uitverkoop te zetten".

Black Friday is een uit de VS overgewaaide uitverkoopdag, op de dag na Thanksgiving. Die dag is traditioneel een vrije dag en mensen beginnen dan met hun kerstinkopen. Dit jaar valt Black Friday op 27 november.

De vakbond denkt dat met het niet doorgaan van deze funshopdag voorkomen kan worden dat veel mensen tegelijk gaan winkelen en het aantal coronabesmettingen in Nederland weer oploopt.
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:50:
Interessante aanpak wel. Gisteren hadden we het hier ook over. Kan zeker helpen maar of het in de praktijk ook kan ?
Het is een ongelofelijk slecht idee. Elke ochtend dus testen en anders mag je niet meedoen? Lijkt mij een logistieke uitdaging om elke Nederlander elke ochtend te testen. Je krijgt dan een maatschappij met mensen die uitgesloten worden als je met een soort gezondheidspaspoort moeten rondlopen om toegang te krijgen tot voorzieningen.
ZieMaar! schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 10:55:
Er zitten interessante dingen in, zeker. Maar ik heb mijn vraagtekens bij de ‘groene kaart’ om ergens naar binnen te mogen en ik vraag me af of iedereen bereid is zich te laten testen.
Persoonlijk zou ik weigeren om überhaupt te testen in zo'n systeem. Ik ben daar heel principieel in, mijn gezondheid is alleen voor mij en eventueel mijn dokter. Dus dan kan ik niet meer naar het stadskantoor om mijn rijbewijs te verlengen? Wordt aan de deur van de supermarkt geweigerd? Wellicht kunnen werkgevers dan werknemers ontslaan die niet testen? Ik zie hier een mogelijke glijdende schaal aankomen.

[ Voor 22% gewijzigd door CMD-Snake op 07-11-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:56:
[...]

Zo lang de meeste besmettingen nog altijd in de thuissituatie plaatsvinden schiet je daar niks mee op.
De meeste besmettingen vinden op onbekende wijze plaats, dat zou je toch moeten weten.

edit: Ik ben ook heel principieel, als iemand meent het recht te hebben een dodelijke ziekte te verspreiden heb ik het recht diegene met geweld bij me uit de buurt te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door IJzerlijm op 07-11-2020 12:09 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
IJzerlijm schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:08:
edit: Ik ben ook heel principieel, als iemand meent het recht te hebben een dodelijke ziekte te verspreiden heb ik het recht diegene met geweld bij me uit de buurt te houden.
Er zijn meer potentieel dodelijke ziektes en toch kan je normaal met iemand omgaan, denk bijvoorbeeld aan AIDS patiënten. Of sla je die ook in elkaar? Wel handschoenen en een spatscherm dragen, is riskant als er bloed bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:07:
ersoonlijk zou ik weigeren om überhaupt te testen in zo'n systeem. Ik ben daar heel principieel in, mijn gezondheid is alleen voor mij en eventueel mijn dokter. Dus dan kan ik niet meer naar het stadskantoor om mijn rijbewijs te verlengen? Wordt aan de deur van de supermarkt geweigerd? Wellicht kunnen werkgevers dan werknemers ontslaan die niet testen? Ik zie hier een mogelijke glijdende schaal aankomen.
Maar wat als je zelf thuis de test zou kunnen afnemen ? Zou je dan niet je verantwoordelijkheid nemen en de rest van de samenleving beschermen tegen besmetting ?

[ Voor 4% gewijzigd door mesa57 op 07-11-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:03:
[...]

Sorry, maar als jij niet even wil sneltesten voordat je naast me in de concertzaal staat, dan heb je ook zeker liever niet naast me daar...
Hou er ook even rekening mee dat 'voor de gelegenheid' een teststraatje opzetten als Nightwish weer een keertje in de AFAS speelt, makkelijker gezegd is dan gedaan. Want voordat iemand door zo'n straat heen is (en dus binnen), moet je ze als 'potentieel besmet' beschouwen en zul je dus in de wachtrij een voorziening moeten maken waar duizenden mensen in de rij kunnen staan op anderhalve meter afstand.

Voor een volle bezetting van de AFASLive heb je het dan over het afzetten van de hele Arena-boulevard.

Op een festival wat meerdere dagen duurt kun je daar nog een mouw aan passen met tijdslots waarin iedereen binnen kan komen, maar voor een concert van 2 uur of een Ajax-PSV is zo'n situatie echt niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
mesa57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:12:
Maar wat als je zelf thuis de test zou kunnen afnemen ? Zou je dan niet je verantwoordelijkheid nemen en de rest van de samenleving beschermen tegen besmetting ?
Wie de test afneemt maakt weinig uit. Ik moet met een of ander document rondlopen welke attesteert dat ik die dag deel mag nemen aan de maatschappij. Onacceptabel wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:12:
[...]

Kort door de bocht antwoord: Ja, geen probleem, dan zou ik elke dag mezelf gewoon even testen.

Langer antwoord: Ik weet het zo nog niet, want hoe ga je garanderen dat iemand die test juist afneemt? De kans dat je een vals negatief resultaat krijgt omdat er geen juiste sample is genomen, is veel groter dan een false positive door een foute afname.

En dan heb je ook nog de vraag wat te doen als je positief test en het niet om leuke dingen gaat. Kun je dan je werkgever gewoon zeggen "Sorry, positief getest, ben ziek, tot over 10 dagen"?

Beide situaties is vragen om fraude: Of iemand die werkmoe is en false positives veroorzaakt, óf iemand die toch graag naar zijn favoriete concert wil en daardoor een false negative gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:15:
[...]

Wie de test afneemt maakt weinig uit. Ik moet met een of ander document rondlopen welke attesteert dat ik die dag deel mag nemen aan de maatschappij. Onacceptabel wat mij betreft.
Dat snap ik. Maar ik bedoel zonder bewijs. Gewoon gebaseerd op vrijwilligheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:16:
[...]

Kort door de bocht antwoord: Ja, geen probleem, dan zou ik elke dag mezelf gewoon even testen.

Langer antwoord: Ik weet het zo nog niet, want hoe ga je garanderen dat iemand die test juist afneemt? De kans dat je een vals negatief resultaat krijgt omdat er geen juiste sample is genomen, is veel groter dan een false positive door een foute afname.

En dan heb je ook nog de vraag wat te doen als je positief test en het niet om leuke dingen gaat. Kun je dan je werkgever gewoon zeggen "Sorry, positief getest, ben ziek, tot over 10 dagen"?

Beide situaties is vragen om fraude: Of iemand die werkmoe is en false positives veroorzaakt, óf iemand die toch graag naar zijn favoriete concert wil en daardoor een false negative gaat veroorzaken.
Dat is inderdaad een groot probleem en sowieso een probleem met sneltesten, als je het zelf zou afnemen.
Overigens bevat het orginele voorstel niet zelf testen thuis, maar door profs.

Zoals anderen terecht zeggen: praktisch op dit moment erg moeilijk omdat het op vrijwillige basis is. Maar, als er heel veel mensen vrijwillig meedoen met het testen en quarantaine verhaal, vang je wel heel veel besmettingen en dus minder verspreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
mesa57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:16:
Dat snap ik. Maar ik bedoel zonder bewijs. Gewoon gebaseerd op vrijwilligheid ?
Ik vind het lastig. Zonder bewijs bij je te hoeven dragen is de inbreuk al minder ernstig.
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:24:
Maar, als er heel veel mensen vrijwillig meedoen met het testen en quarantaine verhaal, vang je wel heel veel besmettingen en dus minder verspreiding.
Slowakije doet zoiets, die wil de gehele bevolking in twee weken testen. Het is "vrijwillig". Ik zet dit bewust zo neer, want als je weigert krijg je effectief huisarrest opgelegd. Zo wordt er behoorlijke dwang uitgeoefend nog om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:56:
[...]

Zo lang de meeste besmettingen nog altijd in de thuissituatie plaatsvinden schiet je daar niks mee op. Dan krijg je dat een klein groepje wat bereid is om zich vaak te laten testen, uit een lockdown-situatie kan komen, maar de rest zit in dezelfde situatie als we nu in zitten.

Bovendien ga je in de knel komen als je 'niet groen' mensen wil weigeren op de werkvloer of bij de deur van winkels. Nog los van het optuigen van een heel backend-systeem om fraude te voorkomen...
Nee zeggen is geen oplossing. In andere landen werkt het wel, dus kan het hier ook werken, als de overheid het maar wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:37:
[...]

Nee zeggen is geen oplossing. In andere landen werkt het wel, dus kan het hier ook werken, als de overheid het maar wilt.
Tuurlijk kán het hier ook werken. Een controlestaat "werkt" prima, als je enige belang het belang is van de mensen die niet gecontroleerd worden.

De vraag is niet of de overheid het wel of niet wil, de vraag is of het überhaupt ethisch verantwoord is in een rechtsstaat. Want vergeet ook niet dat als je dat pad eenmaal bent ingeslagen, de weg terug heel erg moeilijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:28:
[...]

Ik vind het lastig. Zonder bewijs bij je te hoeven dragen is de inbreuk al minder ernstig.
Aan de andere kant heb je er zonder bewijs natuurlijk ook heel weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:40:
Want vergeet ook niet dat als je dat pad eenmaal bent ingeslagen, de weg terug heel erg moeilijk wordt.
Dat gaat ergens ook op voor de huidige maatregelen. Ben zeer benieuwd naar de afbouw daarvan en hoeveel sporen er achter gaan blijven.
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:41:
Klopt, het is net als mensen die nu dan ook op pad gaan met verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:41:
[...]

Stel dat 80% nou zonder bewijs vrijwillig thuis zou blijven (en 20% niet). Zou dan de R niet snel pakweg op 0,3 zitten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:40:
[...]
De vraag is niet of de overheid het wel of niet wil, de vraag is of het überhaupt ethisch verantwoord is in een rechtsstaat. Want vergeet ook niet dat als je dat pad eenmaal bent ingeslagen, de weg terug heel erg moeilijk wordt.
Dit is gewoon in wetgeving vast te leggen, tot wanneer zoiets verplicht is en welke eisen daaraan gesteld worden. De regering wil zich er gewoon niet aan branden, omdat ze volgend jaar herkozen willen worden.
Dat herkiezen is het grootste nadeel van een democratie, niemand wil echte maatregelen doorduwen, want dan zijn ze daarna hun zeteltjes kwijt.

Kijk voor de grap eens naar België, daar is het nog 3x erger dan hier en wordt er ook nooit over iets beslist.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:25
Ik zou echt met een glimlach elke dag naar een teststraat rijden als ik daar vervolgens 5 minuten later weg ben met een groen of rood scherm wat ik dan bij de poorten van de werkgever, stadion, musea, theater of festival moet laten zien.

Als dat nodig om dit virus eronder te krijgen, dan is dat nodig. Ik voel er meer voor dan voor een vaccin. Niet dat ik tegen vaccineren ben, maar ik ben er nog niet uit of ik de testen voldoende representatief vind.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:49:
[...]

Dit is gewoon in wetgeving vast te leggen, tot wanneer zoiets verplicht is en welke eisen daaraan gesteld worden. De regering wil zich er gewoon niet aan branden, omdat ze volgend jaar herkozen willen worden.
Dat herkiezen is het grootste nadeel van een democratie, niemand wil echte maatregelen nemen want dan zijn ze daarna hun zeteltjes kwijt.
Het feit dat 'in wet vastleggen' betekent dat ze volgend jaar niet herkozen worden, zegt om te beginnen al dat er voor zoiets geen democratisch draagvlak is.

Als je dat er nu koste wat kost doorheen drukt, dan ondermijn je als regering alles waar Nederland voor staat, en mag je je gewoon gaan schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:50:
Ik zou echt met een glimlach elke dag naar een teststraat rijden als ik daar vervolgens 5 minuten later weg ben met een groen of rood scherm wat ik dan bij de poorten van de werkgever, stadion, musea, theater of festival moet laten zien.

Als dat nodig om dit virus eronder te krijgen, dan is dat nodig. Ik voel er meer voor dan voor een vaccin. Niet dat ik tegen vaccineren ben, maar ik ben er nog niet uit of ik de testen voldoende representatief vind.
Dat hoeft niet eens elke dag, alleen als de app zegt dat je te lang bij een besmet persoon in de buurt bent geweest wordt ie rood en moet je je laten testen. Waar je dan direct op de fiets heen kan en niet 40km met de auto 3 dagen later pas terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:48:
[...]

Stel dat 80% nou zonder bewijs vrijwillig thuis zou blijven (en 20% niet). Zou dan de R niet snel pakweg op 0,3 zitten ?
Dan zou je best een druk kunnen slaan in de R, maar mensen hebben nu ook niet de mogelijkheid om vrijwillig thuis te blijven. Als je werkgever je op kantoor verwacht en hij zich niets aantrekt van een 'vrijwillige' zelftest, dan heb je gewoon geen poot om op te staan.

Zo lang zorgmedewerkers zelfs met een positieve PCR uitslag nog worden verwacht om op de werkvloer te staan hebben we gewoon nog een lange weg voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:51:
[...]

Het feit dat 'in wet vastleggen' betekent dat ze volgend jaar niet herkozen worden, zegt om te beginnen al dat er voor zoiets geen democratisch draagvlak is.

Als je dat er nu koste wat kost doorheen drukt, dan ondermijn je als regering alles waar Nederland voor staat, en mag je je gewoon gaan schamen.
De regering mag wel iets meer regeren ipv alle burgertjes tevreden houden, net als een huishouden, soms moeten dingen nu eenmaal gebeuren en dan doe je ze, ook als ze niet leuk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:54:
[...]

De regering mag wel iets meer regeren ipv alle burgertjes tevreden houden
'alle burgertjes tevreden houden' is de essentie van democratie en daardoor dus de kerntaak van de regering. Die burgertjes moeten de doelstellingen voor de regering vaststellen, niet de regering zelf.

Als je vindt dat het anders moet staat het je vrij om naar een dictatuur te verhuizen waar je alleen maar braaf hoeft te doen wat de regering roept. Maar ga dan ook geen heibel trappen als je een keer wat moet doen waar je het niet mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:56:
[...]

'alle burgertjes tevreden houden' is de essentie van democratie en daardoor dus de kerntaak van de regering. Die burgertjes moeten de doelstellingen voor de regering vaststellen, niet de regering zelf.

Als je vindt dat het anders moet staat het je vrij om naar een dictatuur te verhuizen waar je alleen maar braaf hoeft te doen wat de regering roept. Maar ga dan ook geen heibel trappen als je een keer wat moet doen waar je het niet mee eens bent.
Enige nuance mag natuurlijk ook wel, er zit nog van alles tussen een democratie die wij hier hebben en een dictatuur zoals die in Zuid-Korea is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:52:
[...]

Dat hoeft niet eens elke dag, alleen als de app zegt dat je te lang bij een besmet persoon in de buurt bent geweest wordt ie rood en moet je je laten testen. Waar je dan direct op de fiets heen kan en niet 40km met de auto 3 dagen later pas terecht kan.
Je bedoelt de officiele corona melder app?

Die werkt toch al nauwelijks, dat is een verloren zaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:01:
[...]

Je bedoelt de officiele corona melder app?

Die werkt toch al nauwelijks, dat is een verloren zaak
Klopt, de app die wij hier hebben verzonnen is inderdaad slecht.

Ik bedoel een systeem dat wel werkt, bijvoorbeeld wat ze in China gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
De nederlandse corona melder app gebruikt (volgens mij uitsluitend) bluetooth, en dat is gewoon niet goed genoeg. Afstand meten is niet precies genoeg en ook kan het bv door muren of glas heen gaan.
Dit is ook de reden waarom ik hem niet geïnstalleerd heb.

Ik heb geen idee of er andere tech is die beter zou werken. Ik weet bv niet of het tracen met mobiel signaal wel precies genoeg is ? GPS werkt binnen weer niet...

[ Voor 13% gewijzigd door Plenkske op 07-11-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 11:54:
[...]

Dit voert wat ver offtopic. Maar ja, dat is wel hoe dienstplicht werkt...
Dat gaat dus niet werken in een land waar hij al een jaar of 40 niet actief is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:52:
[...]

Dat hoeft niet eens elke dag, alleen als de app zegt dat je te lang bij een besmet persoon in de buurt bent geweest wordt ie rood en moet je je laten testen.
Dat is mij teveel afhankelijkheid van anderen. Laat mij maar lekker elke ochtend een QR code scannen en even blazen waarna de uitslag gekoppeld wordt aan mijn app. Veilig, betrouwbaar en qua privacy ook goed te regelen.
Waar je dan direct op de fiets heen kan en niet 40km met de auto 3 dagen later pas terecht kan.
Dit was tot begin oktober het geval, maar ondertussen is dat opgelost en denk ik dat we daarover moeten ophouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:09:
Ik heb geen idee of er andere tech is die beter zou werken. Ik weet bv niet of het tracen met mobiel signaal wel precies genoeg is ?
iPhone 12's hebben nu een LiDAR sensor gekregen, zo kan je wel precies genoeg afstanden bepalen.

Wie weet kunnen we allemaal een iPhone 12 Pro krijgen op die manier. :P
42erik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:17:
Dienstplicht bestaat nog in Nederland, alleen is de opkomstverplichting sinds 1 mei 1997 opgeschort. Sindsdien ontvangt elke 18 jarige jongen (en sinds dit jaar meisje) een brief dat ze in het systeem staan voor dienstplicht, maar niet hoeven te komen. Enkel onder bepaalde omstandigheden kan het geactiveerd worden.

Er was overigens nog altijd een verschil in de krijgsmacht tussen dienstplichtigen en beroepsmilitairen. Niet alle taken konden van een dienstplichtige gevraagd worden, behalve als ze expliciet ervoor kozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:18:
[...]

Dat is mij teveel afhankelijkheid van anderen. Laat mij maar lekker elke ochtend een QR code scannen en even blazen waarna de uitslag gekoppeld wordt aan mijn app. Veilig, betrouwbaar en qua privacy ook goed te regelen.

[...]

Dit was tot begin oktober het geval, maar ondertussen is dat opgelost en denk ik dat we daarover moeten ophouden.
Je kan er over ophouden, maar de dichtstbijzijnde teststraat is toch echt 24km rijden voor mij.

In de Achterhoek (1 teststraat in Zelhem) is het helemaal drama en kan het nog wel iets verder rijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:22:
[...]

iPhone 12's hebben nu een LiDAR sensor gekregen, zo kan je wel precies genoeg afstanden bepalen.

[...]

Dienstplicht bestaat nog in Nederland, alleen is de opkomstverplichting sinds 1 mei 1997 opgeschort. Sindsdien ontvangt elke 18 jarige jongen (en sinds dit jaar meisje) een brief dat ze in het systeem staan voor dienstplicht, maar niet hoeven te komen. Enkel onder bepaalde omstandigheden kan het geactiveerd worden.

Er was overigens nog altijd een verschil in de krijgsmacht tussen dienstplichtigen en beroepsmilitairen. Niet alle taken konden van een dienstplichtige gevraagd worden, behalve als ze expliciet ervoor kozen.
Iedereen een iPhone 12 pro geven was goedkoper dan wat we nu doen, maar waarschijnlijk zou Apple ze niet allemaal snel kunnen leveren.

Maar bluetooth kan best werken, je zal teveel mensen testen, maar als dat snel kan is er niks aan de hand imo.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

97, ik dacht al eerder. Maar dat bedoelde ik met niet actief, dank voor de toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:22:
[...]

Je kan er over ophouden, maar de dichtstbijzijnde teststraat is toch echt 24km rijden voor mij.

In de Achterhoek (1 teststraat in Zelhem) is het helemaal drama en kan het nog wel iets verder rijden zijn.
Dat is dus geen 40 kilometer en je hoeft er ook geen 3 dagen meer voor te wachten. Je kan veelal dezelfde dag nog terecht en hebt binnen 24 uur uitslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 12:13:
[...]

Hou er ook even rekening mee dat 'voor de gelegenheid' een teststraatje opzetten als Nightwish weer een keertje in de AFAS speelt, makkelijker gezegd is dan gedaan. Want voordat iemand door zo'n straat heen is (en dus binnen), moet je ze als 'potentieel besmet' beschouwen en zul je dus in de wachtrij een voorziening moeten maken waar duizenden mensen in de rij kunnen staan op anderhalve meter afstand.

Voor een volle bezetting van de AFASLive heb je het dan over het afzetten van de hele Arena-boulevard.

Op een festival wat meerdere dagen duurt kun je daar nog een mouw aan passen met tijdslots waarin iedereen binnen kan komen, maar voor een concert van 2 uur of een Ajax-PSV is zo'n situatie echt niet geschikt.
Ja, die praktische bezwaren zag ik ook wel ja, het ging me even in het "ik wil niet meedoen met de oplossing, maar ik wil wel mee mogen doen hoor".

Ipv 1.5m een enorm doolhof aan spatscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Volgens mij heb ik hier gisteren een kaartje gezien van alle GGD teststraten incl. hun wachttijd. Weet iemand toevallig waar die te vinden is? Ik zoek mij scheel, maar kan hem niet meer vinden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:38:
Volgens mij heb ik hier gisteren een kaartje gezien van alle GGD teststraten incl. hun wachttijd. Weet iemand toevallig waar die te vinden is? Ik zoek mij scheel, maar kan hem niet meer vinden :'(
Ff op plaatjes filteren hier in topic en naar laatste pagina scrollen:

https://twitter.com/bugblauw/status/1324709222479761410?s=19

Van:
basvn in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Was dus een momentopname door iemand zelf gemaakt, door alle locaties te checken op de site denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:03:
[...]

Klopt, de app die wij hier hebben verzonnen is inderdaad slecht.

Ik bedoel een systeem dat wel werkt, bijvoorbeeld wat ze in China gebruiken.
Een dictator en een totalitaire staat werkt idd. :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Ok, dat moet ik dus leren. Op plaatjes filteren, ik wist niet dat het kon en weet ook niet hoe. Maar daar ga ik eens naar kijken.

Thanks!

-Update: en geleerd, wat een handige optie :o _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 07-11-2020 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:43:
[...]

Was dus een momentopname door iemand zelf gemaakt, door alle locaties te checken op de site denk ik.
Het ging mij puur om de lokaties in dit geval, om te zien hoe de verspreiding geregeld is. Er zijn wel duidelijk gebieden waar wat extra testmogelijkheden uitkomst kunnen bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:51:
Het ging mij puur om de lokaties in dit geval, om te zien hoe de verspreiding geregeld is. Er zijn wel duidelijk gebieden waar wat extra testmogelijkheden uitkomst kunnen bieden.
Komende week worden diverse XL teststraten geopend, dus het plaatje zal dan ook niet meer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:55:
[...]

Komende week worden diverse XL teststraten geopend, dus het plaatje zal dan ook niet meer kloppen.
Die zijn toch voornamelijk te vinden op plekken waar nu al een teststraat zit cq. een teststraat in de buurt heeft? Utrecht en Eindhoven heb ik bijvoorbeeld gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
42erik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:17:
[...]

Het laatste dat ik er over zal gaan zeggen, maar enkel en alleen omdat dienstplicht in Nederland niet langer actief uitgeoefend wordt onder normale omstandigheden betekend dus niet dat het niet gaat werken. De wetgeving is er namelijk gewoon.

Artikel 19 kaderwet dienstplicht:
Artikel 19. Buitengewone omstandigheden
  1. Onverminderd artikel 20 kan Onze Minister in geval van buitengewone omstandigheden dienstplichtigen oproepen voor het vervullen van werkelijke dienst, voor zover dat nodig is ter uitvoering van de militaire taak. De dienstplichtigen zijn verplicht aan deze oproeping gevolg te geven.
  2. Onverminderd het derde lid gaat de oproeping van jongere dienstplichtigen zoveel mogelijk vooraf aan de oproeping van oudere dienstplichtigen. Oproeping van dienstplichtigen ouder dan 45 jaar vindt niet plaats.
  3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen groepen van dienstplichtigen worden aangewezen die in geval van een oproeping als bedoeld in het eerste lid niet of voorlopig niet in werkelijke dienst behoeven te komen.
Het is niet alsof op het moment dat besloten wordt om een noodtoestand af te kondigen, binnen de kaders van onze rechtstaat conform de geldende wetgeving van de coördinatiewet uitzonderingstoestanden, een oproep voor eventuele dienstplicht vrijblijvend is.

Sterker nog, dit is verre van vrijblijvend en wordt zelfs zwaarder aangerekend dan normaal niet voldoen aan dienstplicht.

Artikel 36. Nalatigheid keuring en oproeping
  1. Met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
    a. degene die niet voldoet aan de ingevolge artikel 6 op deze persoon rustende verplichtingen;
    b. degene die ingevolge deze wet voor de werkelijke dienst is opgeroepen en niet verschijnt op tijd en plaats bij dat deel van de krijgsmacht, waarbij degene is ingedeeld, tenzij degene zulks niet valt toe te rekenen.
  2. Opzettelijke overtreding van het bepaalde bij het eerste lid wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. Overtreding in buitengewone omstandigheden van het bepaalde bij het eerste lid wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 71a van het Wetboek van Militair Strafrecht is van overeenkomstige toepassing.
Maar zoals eerder al gezegd, dit is op dit moment allemaal puur hypothetisch, op dit moment is er namelijk geen noodzaak toe lijkt mij. Echter is het mogelijk verstandig om je te verdiepen in ons Nederlands recht en strafrecht, op zijn minst voor dat geen dat mogelijk op jezelf van toepassing is, afhankelijk van de leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:22:
[...]

Ik, wonende in Zelhem, ben gewoon even naar de teststraat in Zutphen gereden, omdat ik daar een uur later al terecht kon. Zoveel moeite is dat ook niet, toch? Volgens mij kan je in de Achterhoek best aardig terecht met teststraten in Zutphen, Zelhem en Winterswijk. En waarschijnlijk kan je ook nog wel ergens richting Arnhem terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:55:
[...]

20 nieuwe locaties zelfs.

https://nos.nl/l/2355443

Lijkt mij idd beter om juist meer spreiding te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wolly_a schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:00:
[...]

Ik, wonende in Zelhem, ben gewoon even naar de teststraat in Zutphen gereden, omdat ik daar een uur later al terecht kon. Zoveel moeite is dat ook niet, toch? Volgens mij kan je in de Achterhoek best aardig terecht met teststraten in Zutphen, Zelhem en Winterswijk. En waarschijnlijk kan je ook nog wel ergens richting Arnhem terecht.
Tuurlijk, als je een auto hebt is het niet zo ver, alleen is het wel een drempeltje als je als 75 jarige zonder auto niet in je eigen plaats kan laten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:01:
[...]

20 nieuwe locaties zelfs.

https://nos.nl/l/2355443

Dat is de volgende stap verwacht ik. Deze XL straten zullen bemand worden door defensie. Dat betekent dat er GGD medewerkers vrijkomen, die weer op kleinere straten ingezet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:02:
[...]

Tuurlijk, als je een auto hebt is het niet zo ver, alleen is het wel een drempeltje als je als 75 jarige zonder auto niet in je eigen plaats kan laten testen.
Zonder auto is lastig, maar ze kunnen natuurlijk ook niet in elke plaats een teststraat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ernemmer schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:02:
[...]

Naar de testlocatie
Met de auto naar de testlocatie

Heeft u klachten, dan mag u geen contact met anderen hebben. Het advies is daarom om, als dit kan, met de auto naar de locatie te komen. Daarvoor zijn speciale ‘drive through’ teststraten ingericht. Voor de test zelf blijft u in de auto.

Rij bij voorkeur zelf en dus alleen naar de testlocatie.

Kunt u zelf niet rijden? Rij dan alleen mee met 1 van uw huisgenoten, als deze een auto heeft. Neem plaats links achter de bestuurder.
Niet met auto naar testlocatie kunnen

Is de auto voor u geen optie? Geef dit aan bij het maken van de afspraak. Dan bekijkt de medewerker waar u terecht kunt met bijvoorbeeld de fiets, lopend of scooter.

Bent u minder valide, dan kunt u naar de testlocatie komen met bijvoorbeeld uw scootmobiel, brommobiel of met de rolstoel.

Bent u bedlegerig of volledig afhankelijk van de hulp van anderen? Dan wordt met u besproken wat de mogelijkheden zijn in uw regio.

U mag geen gebruik maken van het openbaar vervoer of een taxi. U kunt namelijk onderweg mogelijk anderen besmetten.
Reken er maar niet op dat in elke plaats in Nederland een test straat gaat verschijnen. Net als niet elke plaats een supermarkt of pinautomaat heeft.

De 75 jarige uit jouw voorbeeld is ongetwijfeld op andere vlakken ook afhankelijk van anderen. Ik vind het zoeken naar spijkers op laag water.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 07-11-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
psychodude schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:59:
Maar zoals eerder al gezegd, dit is op dit moment allemaal puur hypothetisch, op dit moment is er namelijk geen noodzaak toe lijkt mij. Echter is het mogelijk verstandig om je te verdiepen in ons Nederlands recht en strafrecht, op zijn minst voor dat geen dat mogelijk op jezelf van toepassing is, afhankelijk van de leeftijd.
Als je wordt opgeroepen is het overigens geeneens zeker dat je ook daadwerkelijk dienstplichtig wordt. Er zijn legio redenen waarom ze mensen naar huis sturen en dat is niet alleen medisch. Toen de oproep er ook was werden genoeg naar huis gestuurd omdat ze al genoeg mensen hadden voor dat jaar en zo zijn er meer redenen.

Dit nog los van hoe gemotiveerd een dienstplichtige is.
MikeyMan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:01:
Was de druk niet het grootst in en rondom de Randstad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wolly_a schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:03:
[...]

Zonder auto is lastig, maar ze kunnen natuurlijk ook niet in elke plaats een teststraat maken.
Waarom niet?

En het ging over de discussie van snel testen na een ''rood'' in je app. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat iedereen snel getest kan worden.

Voor de manier die we in NL nu doen zijn er zat straten, het is alleen zo jammer dat die aanpak niet werkt en wel bakken met geld kost.

[ Voor 38% gewijzigd door Ernemmer op 07-11-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
wolly_a schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:03:
[...]

Toch is dat in zekere zin opvallend hoe weinig teststraten er in sommige regionen zijn. Dat het niet in elke plaats kan, allicht. Maar dat als je wel gewoon een GGD kantoor hebt, er geen lokale testmogelijkheid bestaat, is en blijft toch wat bijzonder.

Zelf woon ik in het Noorden. Er hier in Groningen is het ook wat bijzonder verdeeld. In Groningen stad zijn 2 test locaties, er is een locatie in Farmsum en een locatie in Veendam. En dan heb je het bij mijn weten op dit moment gehad.

De bereikbaarheid van test straten is daarmee dan ook bijzonder slecht voor de mensen binnen de provincie. Nu is natuurlijk het voordeel dat het probleem hier niet zozeer speelt, we hebben weinig opnames vanuit de provincie. Het merendeel van onze COVID-19 patiënten is import uit de randstad. Maar mocht er lokaal hier wel een uitbraak zijn, dan is dit alles behalve praktisch en bemoeilijkt het toch al snel het zicht op hoe groot het probleem in werkelijkheid mogelijk zal gaan worden, je zult namelijk weinig input in een vroeg stadium krijgen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
En weer lekker onder de 7000, daar waar we graag willen zijn. Ziekenhuizen ook weer een stuk leger (verpleeg) waardoor de zorg ook langzaam meer lucht krijgt.

Prima cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ja, eigenlijk een goede vraag. Misschien kan het nu nog niet maar als het nog erg lang duurt kan ik me voorstellen dat testen laagdrempeliger wordt.

Bijvoorbeeld bij de huisartsenpost iets inrichten. Belangrijk is misschien wel om de testingang te scheiden van de reguliere huisartsbezoekers.

Natuurlijk zijn er ook dorpen met maar 5 huizen, daar zal je het waarschijnlijk niet snel zien. Ik verwacht echter wel meer en eenvoudiger toegankelijkere test mogelijkheden als we voorlopig nog lang niet van covid af zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Indoubt op 07-11-2020 14:23 . Reden: spelfout dropen is dorpen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:17:
En weer lekker onder de 7000, daar waar we graag willen zijn. Ziekenhuizen ook weer een stuk leger (verpleeg) waardoor de zorg ook langzaam meer lucht krijgt.

Prima cijfers.
Inderdaad, netjes.
Als nu komende dagen/week het aantal nieuwe opnames ook nog daalt (wat wel verwacht wordt) dan gaat het nog sneller de goede kant op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Waarom is er in bepaalde plaatsen geen supermarkt? Waarom is er in bepaalde plaatsen geen pinautomaat? Waarom is er in bepaalde plaatsen geen ziekenhuis? En zo kan ik nog een miljoen dingen noemen.

Niet elke plaats is groot genoeg voor alle gewenste faciliteiten. Daar kies je bewust voor als bewoner, er zitten namelijk ook veel voordelen aan (rust, ruimte, lage huizenprijzen, etc.). Maar in dit geval heb je dus de pech dat je een stukje moet rijden. Dat moet je toch al voor alle dagelijkse dingen waarschijnlijk, dus het is zoeken naar spijkers op laag water wat mij betreft.
En het ging over de discussie van snel testen na een ''rood'' in je app. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat iedereen snel getest kan worden.

Voor de manier die we in NL nu doen zijn er zat straten, het is alleen zo jammer dat die aanpak niet werkt en wel bakken met geld kost.
Daar is absoluut verbetering mogelijk. En dat gaat ook heus gebeuren de komende maanden. Tot voor kort waren er helemaal geen Corona test straten, we kenden heel Corona niet. En moet je zien wat er in die 8 maanden bereikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

LIDAR werkt natuurlijk alleen binnen een zichtlijn, dus wanneer er maar iets of iemand tussen zit heb je er al niks meer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:24:
[...]

Inderdaad, netjes.
Als nu komende dagen/week het aantal nieuwe opnames ook nog daalt (wat wel verwacht wordt) dan gaat het nog sneller de goede kant op :)
Dat zou helemaal top zijn, en ook wel in de lijn der verwachting wat mij betreft. Het is ook al behoorlijk gedaald, we hadden dagen waar het veel meer was.

Ik hoop dat de komende dagen de daling op alle fronten goed doorzet. Krijgen we weer wat perspectief en licht aan het einde van de tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 13:29:
[...]

Ja, die praktische bezwaren zag ik ook wel ja, het ging me even in het "ik wil niet meedoen met de oplossing, maar ik wil wel mee mogen doen hoor".
Oh, die houding heb ik niet hoor. Als er een fatsoenlijke oplossing is dan wil ik er graag aan mee doen, als die er niet is, dan is het heel jammer maar dan slaan we die concerten maar even over.

Voor de werkvloer en de supermarkt vind ik het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Op twitter weer even de grafiekjes bekeken:
Elke provincie en stad in dalende lijn (behalve tilburg stabiel)
Data weer minder oud
Schijnbaar zijn gisteren de 2 IC patienten die in Duitsland lagen weer terug verplaatst
Groeifactor -24% week op week (halvering besmettingcijfers elke 17.8 dagen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 23:22
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:36:
Op twitter weer even de grafiekjes bekeken:
Elke provincie en stad in dalende lijn (behalve tilburg stabiel)
Data weer minder oud
Schijnbaar zijn gisteren de 2 IC patienten die in Duitsland lagen weer terug verplaatst
Groeifactor -24% week op week (halvering besmettingcijfers elke 17.8 dagen)
Stuk korter dan wat het Redteam zei met 6 weken halveringstijd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:28:
LIDAR werkt natuurlijk alleen binnen een zichtlijn, dus wanneer er maar iets of iemand tussen zit heb je er al niks meer aan.
Het is beter als bluetooth. Als jij door een muur gescheiden bent van een coronapatiënt is het terecht dat het niet als potentieel contact telt. Met bluetooth zou het wel als contact tellen, met LiDAR niet.

Technische oplossingen zijn overigens niet zaligmakend in deze. Daarom was ik ook verrast hoe De Jonge als een dolle stier door bleef gaan op een corona app. Het nut en bijdrage zou altijd beperkt blijven, dus moet je daar dan zoveel geld en moeite investeren?
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:28:
Ik hoop dat de komende dagen de daling op alle fronten goed doorzet. Krijgen we weer wat perspectief en licht aan het einde van de tunnel.
Ik hoop dat we dan de 18e weer afscheid kunnen nemen van de verzwaring. Dat zou iets zijn tenminste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Mr.Joker schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:38:
Stuk korter dan wat het Redteam zei met 6 weken halveringstijd :9
Die zijn opvallend stil overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:38:
[...]

Die zijn opvallend stil overigens.
Die hoor je alleen als het slecht gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kan weg

[ Voor 95% gewijzigd door Plenkske op 07-11-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:40:
[...]

Misschien ging dat over Rotterdam zelf ? Cijfer wat ik noemde gaat over de landelijke meldingen.
Nee, dat was gewoon nationaal. Niet regio-specifiek.

De overheid ging met deze maatregelen uit van een R van 0.9?

Daar zit die momenteel wel een mooi stukje onder volgens mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Mr.Joker op 07-11-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:30:
[...]

Oh, die houding heb ik niet hoor. Als er een fatsoenlijke oplossing is dan wil ik er graag aan mee doen, als die er niet is, dan is het heel jammer maar dan slaan we die concerten maar even over.

Voor de werkvloer en de supermarkt vind ik het een heel ander verhaal.
Oh, dat bedoelde ik ook niet dat hij hem had.

Supermarkt, met alle vluchtige contacten lijkt me niet nuttig nee. Werk... Tja... Ik zit in het onderwijs waar 1.5m niet te doen is, dus daar zou ik best een sneltester voor de deur neer willen zetten. Kunnen we ook weer gewoon eens een high-five ofzo geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Mr.Joker schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:40:
[...]

Nee, dat was gewoon nationaal. Niet regio-specifiek.
Ik heb mijn reactie aangepast. Ik dacht dat je zei rotterdam en toen las ik ineens red team.
PS: het percentage veranderd uiteraard elke dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:26:
[...]

Waarom is er in bepaalde plaatsen geen supermarkt? Waarom is er in bepaalde plaatsen geen pinautomaat? Waarom is er in bepaalde plaatsen geen ziekenhuis? En zo kan ik nog een miljoen dingen noemen.

Niet elke plaats is groot genoeg voor alle gewenste faciliteiten. Daar kies je bewust voor als bewoner, er zitten namelijk ook veel voordelen aan (rust, ruimte, lage huizenprijzen, etc.). Maar in dit geval heb je dus de pech dat je een stukje moet rijden. Dat moet je toch al voor alle dagelijkse dingen waarschijnlijk, dus het is zoeken naar spijkers op laag water wat mij betreft.
Let wel dat sommige locaties waar nu geen teststraten zijn helemaal zo klein niet zijn. Ja, ik kan mij prima voorstellen dat je bij een gehucht van minder dan 1000 inwoners geen test straat hoeft te verwachten. Maar waar ik bijvoorbeeld woon heb je 35000 inwoners, je hebt een GGD, je hebt een lokaal gezondheidscentrum met meerdere huisartsen praktijken. Maar de dichtstbijzijnde teststraat is grofweg 15 minuten met de auto verwijderd of een half uur tot drie kwartier fietsen.

Dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen. Want indien je dus geen auto hebt, diskwalificeer je SARS-CoV-2 dragende mensen eigenlijk al snel van de mogelijkheid tot testen. Want wie even 50km op en neer op de fiets zit die dit niet geregeld doet, tja, die gaat vermoedelijk toch niet positief testen :9. En daarmee zijn wij echt niet de enige locatie binnen Nederland waar dit voor geldt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gelukkig toch weer een mooie daling.

@CMD-Snake druk zal in de Randstad idd hoger zijn. Maar als je echt je beleid wil laten afhangen van tests zul de de drempel fors moeten verlagen. Dus ook veel en dichtbij testen.

[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 07-11-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Plenkske schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:42:
[...]

Ik heb mijn reactie aangepast. Ik dacht dat je zei rotterdam en toen las ik ineens red team.
PS: het percentage veranderd uiteraard elke dag.
Dat klopt, dat hebben we gisteren ook gezien toen die iets omhoog ging, maar dat zijn dagkoersen :P

De R blijft een redelijke constante als de maatregelen die je getroffen hebt om de R te drukken van kracht blijven. Je kan dan dus wel zeggen dat de halveringstijd dan wel redelijk stabiel zal zijn op een gegeven moment. (plus het feit dat de pool van 'ongehoorzame' mensen die zich niet aan de regels houdt en geïnfecteerde raakt ook kleiner wordt 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Het laatste dat ik er over zal gaan zeggen, maar enkel en alleen omdat dienstplicht in Nederland niet langer actief uitgeoefend wordt onder normale omstandigheden betekend dus niet dat het niet gaat werken. De wetgeving is er namelijk gewoon.
De uitvoering heeft natuurlijk wel nog wat haken en ogen. Het is niet alsof je even een miljoen brieven kan sturen met "Ja, je bent opgeroepen, je wordt maandag om 07:00 bij de teststraat in Groningen verwacht".

Om te beginnen zul je dan iedereen die wordt opgeroepen ook moeten voorzien van de nodige dingen zoals uniformen, eten en huisvesting (het is immers militaire dienst, geen day job) en daarnaast zul je een regeling moeten treffen met álle werkgevers die nu ineens mensen kwijt zijn doordat die verplicht worden om hun dienstplicht te gaan doen. Dat betekent veel bedrijven dicht, als je pech hebt bedrijven failliet.

Dus op papier lijkt het misschien makkelijk om "een blik dienstplichtigen open te trekken" maar in de praktijk is dat wel een stukje moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Artikel 19 kaderwet dienstplicht:
Artikel 19. Buitengewone omstandigheden
  1. Onverminderd artikel 20 kan Onze Minister in geval van buitengewone omstandigheden dienstplichtigen oproepen voor het vervullen van werkelijke dienst, voor zover dat nodig is ter uitvoering van de militaire taak. De dienstplichtigen zijn verplicht aan deze oproeping gevolg te geven.
  2. Onverminderd het derde lid gaat de oproeping van jongere dienstplichtigen zoveel mogelijk vooraf aan de oproeping van oudere dienstplichtigen. Oproeping van dienstplichtigen ouder dan 45 jaar vindt niet plaats.
  3. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen groepen van dienstplichtigen worden aangewezen die in geval van een oproeping als bedoeld in het eerste lid niet of voorlopig niet in werkelijke dienst behoeven te komen.
Het is niet alsof op het moment dat besloten wordt om een noodtoestand af te kondigen, binnen de kaders van onze rechtstaat conform de geldende wetgeving van de coördinatiewet uitzonderingstoestanden, een oproep voor eventuele dienstplicht vrijblijvend is.

Sterker nog, dit is verre van vrijblijvend en wordt zelfs zwaarder aangerekend dan normaal niet voldoen aan dienstplicht.

Artikel 36. Nalatigheid keuring en oproeping
  1. Met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
    a. degene die niet voldoet aan de ingevolge artikel 6 op deze persoon rustende verplichtingen;
    b. degene die ingevolge deze wet voor de werkelijke dienst is opgeroepen en niet verschijnt op tijd en plaats bij dat deel van de krijgsmacht, waarbij degene is ingedeeld, tenzij degene zulks niet valt toe te rekenen.
  2. Opzettelijke overtreding van het bepaalde bij het eerste lid wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie. Overtreding in buitengewone omstandigheden van het bepaalde bij het eerste lid wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijf jaren of geldboete van de vierde categorie. Artikel 71a van het Wetboek van Militair Strafrecht is van overeenkomstige toepassing.
Ik heb het niet over wettelijke basis qua het gaat niet werken, ik heb het over draagvlak in een samenleving en het functioneren van die samenleving. Niemand houdt hier rekening mee, om opeens mensen hun huidige beroep stil te zetten tbv dienstplicht gaat chaos geven, want dan blijft het beroep stil liggen. Dat is nog afgezien van "ja, maar ik wil niet". Dus ja, wettelijke grond prima, maar dan nog gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
psychodude schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:43:
[...]

Let wel dat sommige locaties waar nu geen teststraten zijn helemaal zo klein niet zijn. Ja, ik kan mij prima voorstellen dat je bij een gehucht van minder dan 1000 inwoners geen test straat hoeft te verwachten. Maar waar ik bijvoorbeeld woon heb je 35000 inwoners, je hebt een GGD, je hebt een lokaal gezondheidscentrum met meerdere huisartsen praktijken. Maar de dichtstbijzijnde teststraat is grofweg 15 minuten met de auto verwijderd of een half uur tot drie kwartier fietsen.

Dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen. Want indien je dus geen auto hebt, diskwalificeer je SARS-CoV-2 dragende mensen eigenlijk al snel van de mogelijkheid tot testen. Want wie even 50km op en neer op de fiets zit die dit niet geregeld doet, tja, die gaat vermoedelijk toch niet positief testen :9. En daarmee zijn wij echt niet de enige locatie binnen Nederland waar dit voor geldt.
Ja, dat is best irritant. Ik woon 30 min fietsen van een teststraat af. Ik had laatst een luchtweginfectie. Ik sport 3x per week (tot 5). Maar ik kan je zeggen, ik was compleet kapot toen ik er was. En toen moest ik nog terug. (test was negatief trouwens) :))
Dat is echt niet voor iedereen weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
[...]

[...]
Klopt. In ons dorp komt nu 2x per week een GGD testbus langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:43:
[...]
Maar de dichtstbijzijnde teststraat is grofweg 15 minuten met de auto verwijderd of een half uur tot drie kwartier fietsen.
[...]
wie even 50km op en neer op de fiets zit
[...]
Kleine tip. Op de fiets zou ik het iets rustiger aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

CMD-Snake schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 14:38:
[...]

Het is beter als bluetooth. Als jij door een muur gescheiden bent van een coronapatiënt is het terecht dat het niet als potentieel contact telt. Met bluetooth zou het wel als contact tellen, met LiDAR niet.
Dat maakt LiDAR niet beter dan BlueTooth. Je haalt nu een voorbeeld aan waarbij BlueTooth een false positive zou opleveren en LiDAR "niet", maar je gaat aan het feit voorbij dat LiDAR daarentegen het gros van de tijd "een afstand" van 0m meet omdat een telefoon doorgaans in iemands broekzak zit. Verder kun je met LiDAR voor een bepaalde richting misschien wel een afstand meten (dit levert een punt op) en als je dat voor meerdere richtingen doet krijg je een puntenwolk, maar die puntenwolk op zich vertelt je nog niets. Stel bijv. maar eens de vraag: welk(e) punt(en) in de puntenwolk corresponderen met een persoon?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RayNbow schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:54:
[...]

Dat maakt LiDAR niet beter dan BlueTooth. Je haalt nu een voorbeeld aan waarbij BlueTooth een false positive zou opleveren en LiDAR "niet", maar je gaat aan het feit voorbij dat LiDAR daarentegen het gros van de tijd "een afstand" van 0m meet omdat een telefoon doorgaans in iemands broekzak zit. Verder kun je met LiDAR voor een bepaalde richting misschien wel een afstand meten (dit levert een punt op) en als je dat voor meerdere richtingen doet krijg je een puntenwolk, maar die puntenwolk op zich vertelt je nog niets. Stel bijv. maar eens de vraag: welk(e) punt(en) in de puntenwolk corresponderen met een persoon?
Dat dus, een LIDAR is eigenlijk niet anders dan een camera met een bepaald besef van diepte, dus je krijgt dan wel een plaatje van welke diepte je op coördinaat (x,y) precies hebt, maar dat zegt je nog totaal niets voor het bepalen van afstand tot "object X". Want die LIDAR kan natuurlijk niet zien welke pixels er wel en welke niet bij dat object horen. Dan ziet zo'n LIDAR misschien wel een puntenwolk die op een persoon lijkt, maar dan weet je nog steeds niet of dat een besmet persoon is. Want dat kun je met die LIDAR nooit zien.

Zelfde als met zelfrijdende auto's: Om je LIDAR te gebruiken om afstand te houden tot 'je voorligger' moet je het systeem eerst betrouwbaar kunnen vertellen welk deel van het plaatje precies 'je voorligger' is. En daar heb je andere inputs voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 07-11-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

[...]

Daar is absoluut verbetering mogelijk. En dat gaat ook heus gebeuren de komende maanden. Tot voor kort waren er helemaal geen Corona test straten, we kenden heel Corona niet. En moet je zien wat er in die 8 maanden bereikt is.
Ik vind 8 maanden anders extreem lang voor wat we bereikt hebben.
Pagina: 1 ... 64 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins