Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.687 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Basekid schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:49:
[...]

Door de genoemde plekken te sluiten, verminder je het bewegingsverkeer/interactiemomenten. Denk dat dat wel aardig kan bijdragen ja.

Het meest effectieve is misschien wel een avondklok/alles dicht, maarja dan gaan weer heel veel mensen klagen denk ik?

Niks extras doen was volgens de rekenmeesters geen optie blijkbaar.

edit: eerste reflex van veel mensen lijkt weer te zijn hoe je het meest voordelig de regels kan interpreteren.... Minimaal contact en alleen als het echt moet is toch niet zo lastig te begrijpen? We hebben het hier over een globale situatie waaraan miljoenen mensen dood gaan...
Om heel eerlijk te zijn, ik vind het wel prima hoe het nu is. Zorg nou eens voor die mondkapjes plicht en klaar.

Ik vind niet dat we ten koste van alles dit moeten proberen te stoppen! Maar dat is mijn mening.

Waarom niet? Omdat het niet klaar is na deze lockdown. Na deze lockdown hebben de ziekenhuizen weer wat adem (hopen we) en is het weer toewerken naar een nieuwe lockdown.

Dus ik heb liever dat ze geld steken in uitbreiding van ziekenhuizen en opleiden personeel, maar dat is nergens een actiepunt...

Alle doden die nu vallen met huidige maatregelen vind ik persoonlijk een geaccepteerd risico. En mocht ik daar komen te liggen, prima!

Vanaf nu mag de verantwoording ook meer bij ouderen zelf gelegd worden.

Zo lang ik ze nog massaal bij de scholen kleinkinderen zie ophalen, er genoeg zonder mondkapje lopen bij de appie...

Meeste besmetting vind plaats in huiselijke sfeer, dus inderdaad als ze gaan oppassen op kleinkinderen.

Heel cru gezegd, we slopen nu de economie zodat ouderen kunnen blijven oppassen op kleinkinderen. Nou daar pas ik voor!

Afgelopen weekend voor het eerst weer eens met vrienden afgesproken, dat beviel prima! Dus gaan we zeker weer wat vaker doen.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
psychodude schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:08:
[...]

De redenen waren gewoon onderbouwd, en conform zoals enkelen hier vandaag inclusief mijzelf ook al aangegeven hebben.

Dat de materie je de pet te boven gaat kan best wezen, zoveel is duidelijk, maar doe de samenleving een plezier en volg in deze gewoon op. Des te sneller we met zijn allen terug zijn op een behapbaar niveau, des te minder groot de economische schade hoeft te zijn.
Volgens mij vind jij jezelf heel slim dus daarom zal ik het nog een keer simpel proberen uit te leggen, misschien dat je het dan begrijpt.

Rutte en De Jonge stonden trillend een beetje lucht te fietsen met dat de cijfers wel goed lijken maar volgens hun niet goed genoeg zijn. Dat is een stelling zonder onderbouwing.
Vorige week gaven ze aan dat er een afvlakking zichtbaar moest zijn en een daling ingezet moest worden. Sinds 4 dagen is er een (ietwat geflatteerde, maar toch) 30% daling gerealiseerd! Natuurlijk willen we dat alles sneller gaat, maar het moet wel reëel zijn. (Jojo'en is extra vervelend, dan hebben mensen al helemaal geen perspectief meer en alleen maar onzekerheid. Aangezien we het best goed doen in vergelijking met de omringende landen is het jojo gevaar zeer groot)
Tot zover dus de magere onderbouwing. Bekend is ook dat binnen de ministerraad er een knallende ruzie was. Rutte en de Jonge werden nog enigszins gesteund door Van Ark in hun wens stoer te doen met aanscherpen van de maatregelen. De rest van de ministers zit anders in de wedstrijd.

En dan de aanpak zelf. Wat goed werkt is als mensen de basisregels goed naleven. Afstand houden, niet teveel reizen, sociale bubbel klein houden en binnen blijven bij klachten. De mate waarin mensen dit naleven bepaalt het succes van de aanpak.
Dat naleven zit vooral in gedrag, niet zozeer in regels. Regels kunnen helpen gedrag af te dwingen of te sturen, maar de regels zelf mogen nooit het doel zijn en zullen ook nooit effect bewerkstelligen.
Je ziet ook precies dat in landen waarin de cultuur is om collectief verantwoordelijkheid te nemen het een stuk beter gaat dan in de landen waar iedereen voor zichzelf uitmaakt dat de overheid er niet voor hun is en dat de regels alleen voor anderen gelden.
In Nederland zijn de meeste mensen best volgzaam en verantwoordelijk naar de omgeving. Daar speelde Rutte in het voorjaar erg goed en effectief op in. Nu laat hij het los en volgt meer de dwingende aanpak die een stuk strenger lijkt maar minder effectief is.
De aanpak moet namelijk niet de 95% van de mensen raken die zich goed gedragen, je moet juist zorgen dat die kleine groep die ontspoort bijgestuurd wordt en zeker niet gaat groeien.

Met die achtergrond. De maatregelen die nu aangescherpt zijn gaan dus niet het verschil maken. De meeste mensen zullen zich niet anders gaan gedragen. Er is wel veel onbegrip voor deze aanpak. Niet bij iedereen, maar laat 10% het er niet helemaal mee eens zijn, een klap in het gezicht ervaren en daardoor minder gemotiveerd zijn om nog het noodzakelijke gedrag te vertonen. Dan pak je dus amper winst in een kleiner wordende groep zich goed gedragende mensen maar zal de probleem groep zich minder goed gaan gedragen en groter worden.

Dat is wat ik verwacht van deze maatregelen. Daarom ben ik er zo pissed over. Niet omdat ik zelf verder beperkt ben, maar omdat ik ook lijd onder de beperkingen en verwacht dat deze maatregelen het belang schaden en we dus onnodig langer en dieper in de shit zitten.
Ik zie liever dat de regering de huidige trend een kans geeft en mensen motiveert door perspectief te bieden. Gedrag is immers de sleutel, niet de set aan maatregelen zelf.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShininNL
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:42
Ik reis zo weer af naar de school waar ik werk. Een groot coronabroeinest, tussen de 20-30 leerlingen van 16-28 jaar in een klein lokaal. Totaal onverantwoord, maar ja, de hypotheek moet ook betaald worden dus ik ga zo braaf maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:15:
[...]

Het blijft heel simpel, een zwembad is heel vaak een uitje terwijl ik niemand ken die als uitje naar de sportschool gaat. En hoe denk je dat ze het verschil kunnen maken tussen jij die baantjes trekt en een uitje? En als je dat verschil al wil maken, waar leg je de grens dan?

Er moeten keuzes gemaakt worden en we kunnen met zijn allen uitzonderingen bedenken waarom het niet nodig zou zijn. Het is echter slimmer is om even na te denken waarom de maatregelen worden genomen en accepteren dat ze er zijn. Die grens houd je nu eenmaal altijd en kun je altijd wel ter discussie stellen.
Ik weet niet precies hoe de regels voor zwembaden op het moment al zijn, maar ik weet wel dat een groot zwembad hier het grote recreatiebad al een tijdje gesloten heeft en je alleen op vaste tijden een uurtje kan reserveren om baantjes te zwemmen. (en ook dat weer onder strenge voorwaarden, elkaar niet inhalen etc)
Dus geen familie uitjes, alleen mensen die voor zichzelf serieus baantjes zwemmen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
ShininNL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:36:
Ik reis zo weer af naar de school waar ik werk. Een groot coronabroeinest, tussen de 20-30 leerlingen van 16-28 jaar in een klein lokaal. Totaal onverantwoord, maar ja, de hypotheek moet ook betaald worden dus ik ga zo braaf maar weer.
Dat kan toch niet boven de 18 geldt 1,5 meter afstand houden. Hoe kan het dan een klein lokaal zijn met zoveel leerlingen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 04-11-2020 07:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:09
Ankona schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:33:
[...]

Volgens mij vind jij jezelf heel slim dus daarom zal ik het nog een keer simpel proberen uit te leggen, misschien dat je het dan begrijpt.

Rutte en De Jonge stonden trillend een beetje lucht te fietsen met dat de cijfers wel goed lijken maar volgens hun niet goed genoeg zijn. Dat is een stelling zonder onderbouwing.
Vorige week gaven ze aan dat er een afvlakking zichtbaar moest zijn en een daling ingezet moest worden. Sinds 4 dagen is er een (ietwat geflatteerde, maar toch) 30% daling gerealiseerd! Natuurlijk willen we dat alles sneller gaat, maar het moet wel reëel zijn. (Jojo'en is extra vervelend, dan hebben mensen al helemaal geen perspectief meer en alleen maar onzekerheid. Aangezien we het best goed doen in vergelijking met de omringende landen is het jojo gevaar zeer groot)
Tot zover dus de magere onderbouwing. Bekend is ook dat binnen de ministerraad er een knallende ruzie was. Rutte en de Jonge werden nog enigszins gesteund door Van Ark in hun wens stoer te doen met aanscherpen van de maatregelen. De rest van de ministers zit anders in de wedstrijd.

En dan de aanpak zelf. Wat goed werkt is als mensen de basisregels goed naleven. Afstand houden, niet teveel reizen, sociale bubbel klein houden en binnen blijven bij klachten. De mate waarin mensen dit naleven bepaalt het succes van de aanpak.
Dat naleven zit vooral in gedrag, niet zozeer in regels. Regels kunnen helpen gedrag af te dwingen of te sturen, maar de regels zelf mogen nooit het doel zijn en zullen ook nooit effect bewerkstelligen.
Je ziet ook precies dat in landen waarin de cultuur is om collectief verantwoordelijkheid te nemen het een stuk beter gaat dan in de landen waar iedereen voor zichzelf uitmaakt dat de overheid er niet voor hun is en dat de regels alleen voor anderen gelden.
In Nederland zijn de meeste mensen best volgzaam en verantwoordelijk naar de omgeving. Daar speelde Rutte in het voorjaar erg goed en effectief op in. Nu laat hij het los en volgt meer de dwingende aanpak die een stuk strenger lijkt maar minder effectief is.
De aanpak moet namelijk niet de 95% van de mensen raken die zich goed gedragen, je moet juist zorgen dat die kleine groep die ontspoort bijgestuurd wordt en zeker niet gaat groeien.

Met die achtergrond. De maatregelen die nu aangescherpt zijn gaan dus niet het verschil maken. De meeste mensen zullen zich niet anders gaan gedragen. Er is wel veel onbegrip voor deze aanpak. Niet bij iedereen, maar laat 10% het er niet helemaal mee eens zijn, een klap in het gezicht ervaren en daardoor minder gemotiveerd zijn om nog het noodzakelijke gedrag te vertonen. Dan pak je dus amper winst in een kleiner wordende groep zich goed gedragende mensen maar zal de probleem groep zich minder goed gaan gedragen en groter worden.

Dat is wat ik verwacht van deze maatregelen. Daarom ben ik er zo pissed over. Niet omdat ik zelf verder beperkt ben, maar omdat ik ook lijdt onder de beperkingen en verwacht dat deze maatregelen het belang schaden en we dus onnodig langer en dieper in de shit zitten.
Ik zie liever dat de regering de huidige trend een kans geeft en mensen motiveert door perspectief te bieden. Gedrag is immers de sleutel, niet de set aan maatregelen zelf.
Wat er echt speelt is dat er maandag is vastgeteld dat de Rt-waarde waarschijnlijk niet zo laag is geworden als gehoopt. En dat is genoeg reden om extra maatregelen te nemen.

Jij ging er alleen vanuit dat een daling genoeg was, maar de daling moest ook nog sterk genoeg zijn.

De enige reden is dat de zorg op veel plekken te overbelast raakt.

De extra maatregelen stellen eerlijk gezegd weinig voor. Schokkender was het als scholen dicht gingen of als er een totale lockdown kwam. Een avondklok of invulformulieren.

Het probleem is dat sommige mensen het concept van voortschrijdend inzicht missen. De regering doet zijn best en moet elke één of twee weken de koers bijsturen.

Rutte heeft de vorige keer niks beloofd, omdat dat niet mogelijk is. Zelf heb je aannames gedaan die dus in werkelijkheid niet kloppen. Dan kun je teleurgesteld raken.

Ik zou zeggen: laat het over je heenkomen, volg de regels met iedereen en we zullen zien waar het ship strand. Het gaat nu totaal niet om de details of wie er precies gelijk heeft. In de praktijk heeft Rutte de leiding en over het algemeen gaat dat goed. Klaar en verder. Accepteren. Doel is om de kerst te halen met versoepelingen. Alvast een tip: verwacht dat we dat doel niet halen, dan wordt je niet teleurgesteld de volgende keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Is goed.

Ik cancel wel weer een vakantie (nummer zes en wellicht nummer zeven) blijf nog een paar maanden langer volledig thuis werken, zet mijn sociaal leven nog wat langer op een laag pitje, vier volgend jaar wel kerst met mijn familie en mis mijn sport nog wel wat langer. Ik hou het nog wel even vol, hoor

Ook bedankt names mijn collega’s in het callcenter, die met 3 kinderen in een rijtjeshuis thuiswerken en van de stress dicht bij een scheiding zitten. Die houden het nog wel even vol, hoor.

En dan vergeet ik nog mijn vriendin, die haar artsen niet live kan zien, en al die mensen van wie hun behandelingen uitgesteld worden. Die houden het nog wel even vol, hoor.

Serieus: ik snap dat het niet anders is, maar op sommige dagen besef je meer en meer dat simpele overwegingen als hierboven door talloze mensen gemaakt worden, maar daarmee continu ook ervoor zorgen dat anderen, die een andere of betere overweging maken (of kunnen maken), toch weer de dupe zijn.

En dan mag je (bijna) alles hierboven luxe noemen, als je dat fijn vindt, maar op diezelfde glijdende schaal is werk hebben dat ook. Zo werkt ons mentale gestel ook gewoon echt niet.

@ShininNL Sorry voor de rant, wellicht kan je echt niet anders, maar ik baal gewoon en dan is van je aftypen wel fijn ;).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 22:08

St@m

@ Your Service

Ankona schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:43:
[...]

Ik weet niet precies hoe de regels voor zwembaden op het moment al zijn, maar ik weet wel dat een groot zwembad hier het grote recreatiebad al een tijdje gesloten heeft en je alleen op vaste tijden een uurtje kan reserveren om baantjes te zwemmen. (en ook dat weer onder strenge voorwaarden, elkaar niet inhalen etc)
Dus geen familie uitjes, alleen mensen die voor zichzelf serieus baantjes zwemmen.
Ach, mijn vader heeft een beperking en kan daardoor alleen maar ongeveer zwemmen als sport. Dat is he-le-maal afgebakend. Maar goed, blijkbaar besmet men elkaar massaal tijdens het baantjes trekken en tijdens het boeken pakken in de bibliotheek. Dus goede zaak dat ze dat sluiten!

In plaats van dat ze eens werkgevers aan gaan pakken die mensen nog steeds laten opdraven op kantoor. In plaats van dat ze de middelbare scholen sluiten.. In plaats van dat ze maatregelen nemen die zoden aan de dijk zetten krijgen we iedere keer dit geneuzel. Nou, fuck dat. Ja, heel stoer.

[ Voor 16% gewijzigd door St@m op 04-11-2020 07:58 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:24
Ik verbaas mij nog steeds over de vakbonden in Nederland. Dat die nu niet ingrijpen. Zelfde bij het zorgpersoneel. Iedereen zit maar in het polderen. Nu is het tijd om hard met de vuist op tafel te slaan.
Bv de zorg:
Op dit moment zijn verpleegkundigen het meest waardevolle wat we hebben (resources). Na de crisis zijn we dit weer vergeten, want ervoor ook. NU moeten ze juist gaan staken en de zorg platleggen :)

Of iig goed mee dreigen en wat flitsacties. Deze kans krijg je nooit meer. Onderhandelen doe je vanuit een positie van kracht. Die zit nu bij de zorg. Zodra de crisis voorbij is, is die onderhandelingspositie voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Playa del C. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:45:
[...]

Wat er echt speelt is dat er maandag is vastgeteld dat de Rt-waarde waarschijnlijk niet zo laag is geworden als gehoopt. En dat is genoeg reden om extra maatregelen te nemen.

Jij ging er alleen vanuit dat een daling genoeg was, maar de daling moest ook nog sterk genoeg zijn.

De enige reden is dat de zorg op veel plekken te overbelast raakt.

De extra maatregelen stellen eerlijk gezegd weinig voor. Schokkender was het als scholen dicht gingen of als er een totale lockdown kwam. Een avondklok of invulformulieren.

Het probleem is dat sommige mensen het concept van voortschrijdend inzicht missen. De regering doet zijn best en moet elke één of twee weken de koers bijsturen.

Rutte heeft de vorige keer niks beloofd, omdat dat niet mogelijk is. Zelf heb je aannames gedaan die dus in werkelijkheid niet kloppen. Dan kun je teleurgesteld raken.

Ik zou zeggen: laat het over je heenkomen, volg de regels met iedereen en we zullen zien waar het ship strand. Het gaat nu totaal niet om de details of wie er precies gelijk heeft. In de praktijk heeft Rutte de leiding en over het algemeen gaat dat goed. Klaar en verder. Accepteren. Doel is om de kerst te halen met versoepelingen. Alvast een tip: verwacht dat we dat doel niet halen, dan wordt je niet teleurgesteld de volgende keer.
Het is een stuurloos schip en het dan over je heen laten komen.. Ja doei.

Ze durven gewoon geen passende maatregelen te nemen.

Verwacht maar niet dat je tegen de kerst versoepelingen gaat krijgen, als ze dat wel gaan doen, dan zijn ze nog stommer dan ik dacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 07:21
BarôZZa schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:22:
[...]

Euh, zo is dat niet echt gegaan. We hadden enorme tekorten aan mondkapjes, dus toen is er maar verzonnen dat ze niet werken om een run op die dingen te voorkomen. Toen de hele wereld ze ging dragen bleven we nog steeds koppig vasthouden aan dat plan. Zelfs virologen uit andere landen en het WHO drongen erop aan om die zaken te heroverwegen. Pas nadat de besmettingen omhoog schoten zijn we maar overstag gegaan. En weldra, de besmettingen vlakten meteen af. Lag natuurlijk aan alle maatregelen behalve de mondkapjes. Daarom zetten ze nu ook vaart achter de mondkapjesplicht, is puur voor de opinie.

Zou me niks verbazen als je ze straks ook in de klas op scholen ziet en het ook normaler wordt op kantoren.
Dat het precies jouw standpung daarin bevestigd zal zeker ook geen factor zijn. _/-\o_

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:54:
[...]

Ach, mijn vader heeft een beperking en kan daardoor alleen maar ongeveer zwemmen als sport. Dat is he-le-maal afgebakend. Maar goed, blijkbaar besmet men elkaar massaal tijdens het baantjes trekken en tijdens het boeken pakken in de bibliotheek. Dus goede zaak dat ze dat sluiten!

[...]
Ook voor mij is zwemmen zo'n beetje de enige manier van sport die ik goed kan beoefenen. De laatste 3 weken mocht dat al niet meer bij mijn vereniging, want groep, terwijl blijkbaar groepslessen in sportscholen nog wel mochten :? Vreemd genoeg kon er in mei dit jaar wel weer gezwommen worden (met strenge maatregelen en een reserveringssysteem) terwijl de sportscholen toen nog dicht waren.

Nou ja, dan straks maar weer naar de huisarts voor pijnbestrijding en de fysio voor mijn spierkrampen :(

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Adlermann schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:11:
[...]

Ik verbaas mij nog steeds over de vakbonden in Nederland. Dat die nu niet ingrijpen. Zelfde bij het zorgpersoneel. Iedereen zit maar in het polderen. Nu is het tijd om hard met de vuist op tafel te slaan.
Bv de zorg:
Op dit moment zijn verpleegkundigen het meest waardevolle wat we hebben (resources). Na de crisis zijn we dit weer vergeten, want ervoor ook. NU moeten ze juist gaan staken en de zorg platleggen :)

Of iig goed mee dreigen en wat flitsacties. Deze kans krijg je nooit meer. Onderhandelen doe je vanuit een positie van kracht. Die zit nu bij de zorg. Zodra de crisis voorbij is, is die onderhandelingspositie voorbij.
Welke macht? Ze komen nu al handen te kort. Dan met acties gaan komen, kan je zo je baan kosten.

Snap je punt, maar de zorg hebben ze de afgelopen jaren bewust afgebroken, terwijl ze al (60) jaren weten dat de vergrijzing eraan komt.

Nu was corona eerder en is de puinhoop compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:18

NMH

Moderator General Chat
ZieMaar! schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:49:
Is goed.

Ik cancel wel weer een vakantie (nummer zes en wellicht nummer zeven) blijf nog een paar maanden langer volledig thuis werken, zet mijn sociaal leven nog wat langer op een laag pitje, vier volgend jaar wel kerst met mijn familie en mis mijn sport nog wel wat langer. Ik hou het nog wel even vol, hoor

Ook bedankt names mijn collega’s in het callcenter, die met 3 kinderen in een rijtjeshuis thuiswerken en van de stress dicht bij een scheiding zitten. Die houden het nog wel even vol, hoor.

En dan vergeet ik nog mijn vriendin, die haar artsen niet live kan zien, en al die mensen van wie hun behandelingen uitgesteld worden. Die houden het nog wel even vol, hoor.
Zoals ik het lees zou @ShininNL het ook liever anders zien, maar wordt hij in die situatie "gedwongen" omdat we er voor gekozen hebben om het onderwijs open te houden. Dus dat is niet zo zeer een afweging van ShininNL maar van de overheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:02

Amphiebietje

In de blubber

Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:14:
[...]

Het is een stuurloos schip en het dan over je heen laten komen.. Ja doei.

Ze durven gewoon geen passende maatregelen te nemen.

Verwacht maar niet dat je tegen de kerst versoepelingen gaat krijgen, als ze dat wel gaan doen, dan zijn ze nog stommer dan ik dacht..
Eigenlijk ga ik daar wel van uit. Ze zijn naar mijn idee gewoon zo stom. Halverwege januari golf nr. 3.

Niet dat de mensen zelf daar iets aan kunnen doen, want hier om mij heen zie ik nog steeds veel grootouders met hun kleinkinderen rondbanjeren. Wel zin in euthanasie, niet de moed er voor? :/ Corona krijgen lijkt mij nou geen beter alternatief... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

DutchCommando schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:56:
[...]

Tja, je schrijft "door een PCR test die op een verkeerde manier gebruikt wordt". Dan weet ik wel weer hoe laat het is. Kots.
Nee, dat weet je dus blijkbaar niet. Daarom moet je niet cynisch doen, dat helpt niemand.

Lees paragraaf “ De (on)betrouwbaarheid van de COVID19 test.” in dit schrijven van longarts dr. Paul Braat:

https://klimaatgek.nl/document/Braat.pdf

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:02

Amphiebietje

In de blubber

immetjes schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:23:
[...]

Nee, dat weet je dus blijkbaar niet. Daarom moet je niet cynisch doen, dat helpt niemand.

Lees paragraaf “ De (on)betrouwbaarheid van de COVID19 test.” in dit schrijven van longarts dr. Paul Braat:

Op een site genaamd "klimaatgek". Tuurlijk.

Cijfer trolpoging: 1/10 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:24
[...]

Lekkere betrouwbare bron op klimaatgek.nl. Klimaatveranderingontkenners neem ik nergens serieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:30
[...]

En dan kom je met klimaatgek als bron aanzetten. ;w _O-

Hi-la-risch 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Adlermann schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:11:
[...]

Bv de zorg:
In andere sectoren staken mensen veel eerder (de bussen zijn al een keer gestopt met rijden in Belgie vanwege te gevaarlijk met corona, in de treinen werden vervoersbewijzen heel lang niet gecontrolleerd), maar de mensen in de zorg zijn wel een speciaal soort mensen denk ik. Je doet dat al niet voor het geld of omdat het een makkelijke job is. Daarom gaan die mensen ook nu niet staken nu ze heel hard nodig zijn.

Ik zie dat bij mijn vrouw, ze werkt dan in de ouderenzorg dus niet in een ziekenhuis. Maar ook daar wordt de werkdruk steeds hoger door de procedures en personeel dat ziek is of in quarantaine zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 04-11-2020 08:31 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12
is nergens voor nodig.
ZieMaar! schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:49:
[...]

Is goed.

Ik heb m'n vriendin een paar maanden niet gezien en geen idee wanneer het weer kan (ze woont in het land dat 200+ dagen coronavrij is).

Maar de hele dag met vrouw en kinderen op de lip zitten lijkt me nog veel erger :+

[ Voor 13% gewijzigd door Remy op 04-11-2020 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
BarôZZa schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:39:
[...]

Anti-maskers _O- . Het debiele broertje van de anti-vaxxers.

[...]

Ik heb m'n vriendin een paar maanden niet gezien en geen idee wanneer het weer kan (ze woont in het land dat 200+ dagen coronavrij is).

Maar de hele dag met vrouw en kinderen op de lip zitten lijkt me nog veel erger :+
Ik houd elke dag een paar minuten stilte voor de mannen die om de een of andere reden met hun schoonmoeder onder 1 dak wonen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:18

NMH

Moderator General Chat
Amphiebietje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:23:
Niet dat de mensen zelf daar iets aan kunnen doen, want hier om mij heen zie ik nog steeds veel grootouders met hun kleinkinderen rondbanjeren. Wel zin in euthanasie, niet de moed er voor? :/ Corona krijgen lijkt mij nou geen beter alternatief... 8)7
Ik zou het ook niet doen denk ik (maar ik heb geen (klein)kinderen), maar volgens het RIVM is het verantwoord:
Vitale 70-plussers kunnen gewoon oppassen op (klein)kinderen onder de 13 jaar. Zij hoeven niet 1,5 meter afstand tot de kinderen te houden en mogen ook knuffelen met de kinderen.
En dan maar hopen dat het ook echt medisch verantwoord is en dat die richtlijn niet is opgesteld om werkend Nederland hun koters bij de grootouders te kunnen laten stallen. Net zoals dat die mondkapjesrichtlijn wel degelijk mede door schaarste was ingegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:30
PalingDrone schreef op woensdag 4 november 2020 @ 00:41:
[...]

Dat "uitje" zal je flink tegenvallen, zwembaden hebben een heel serieus protocol wat ook daadwerkelijk gehandhaafd werd, niks ff lekker plonzen met je vriendjes maar gewoon banentrekken op vaste tijden als sport, als fitness en voor het algeheel welbevinden. Max 30 man binnen en 1,5 m afstand, niet douchen en uitkleden naast het bad werd prima nageleefd. Er zijn genoeg mensen die een bloedhekel hebben aan een sportschool of met fysieke beperkingen waarbij zwemmen als een van de weinige cardio- of sportmogelijkheden overblijft. Superlage belasting van gewrichten wanneer je zwemt bijvoorbeeld.

Ongetwijfeld zullen de maatregelen een onderbouwing hebben (laten we dat in vredesnaam maar hopen) dus ik gok dat er uit BCO gebleken is dat daar toch besmettingen aan toegeschreven konden worden. Anders is het complete waanzin om sportscholen open te laten en zwembaden te sluiten. Qua contactmomenten en ruimte die je hebt tijdens het sporten zou je eerder andersom verwachten.
(Tenzij ze bang zijn voor sportschooltypes maar zwemmers nog wel kunnen wegbluffen)
Wederom, het gaat niet om het zwemmen zelf, het gaat erom hoe mensen er heen gaan. De sportschool zit meestal om de hoek, het zwembad is een stuk verder. En ondanks dat het zembad inderdaad minder een uitje is geworden, zie ik er toch iedere keer weer groepjes.

Dus nogmaals, je moet niet kijken of het binnen een zwembad/bioscoop/bibliotheek 'gevaarlijk' is, je moet kijken naar de bewegingen om er te komen. Daarnaast wil je de regels simpel houden zonder allerlei uitzonderingen. Dus in dit geval is gekozen om alle publiek toegankelijke locaties te sluiten. De maatregel is simpel en duidelijk, het voorkomt een grote stroom mensen en door het voor 2 weken te doen is de impact ook nog eens beperkt.
Verwijderd schreef op woensdag 4 november 2020 @ 01:02:
Waar vinden de meeste besmettingen plaats? Binnenhuis.
Wat wordt nu aangepakt? Alles wat buitenhuis plaats vindt.

Waar gaan nieuwe regels toe lijden?
Juist dat families en vrienden elkaar binnen huis gaan afspreken omdat buitenhuis niks meer mag.

Lijdt dit tot meer of minder besmettingen?
En hoe komt het binnenshuis? Dat wil je dus juist voorkomen. Zodra het binnenshuis is kun je nog maar weinig doen. Je kunt moeilijk een regel op stellen dat je binnenshuis 1.5m afstand moet houden of dat er binnenshuis max. 2 personen bij elkaar mogen zijn :+
NMH schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:44:
[...]

Ik zou het ook niet doen denk ik (maar ik heb geen (klein)kinderen), maar volgens het RIVM is het verantwoord:

[...]

En dan maar hopen dat het ook echt medisch verantwoord is en dat die richtlijn niet is opgesteld om werkend Nederland hun koters bij de grootouders te kunnen laten stallen. Net zoals dat die mondkapjesrichtlijn wel degelijk mede door schaarste was ingegeven.
Kinderen onder de 12 verspreiden het virus amper. Dus dit een afweging tussen risico en opbrengst. Het risico is klein en je wil grootouders niet bij hun kleinkinderen weg houden. Vandaar ook dat het toegestaan is. Boven de 12 zie je de kans op verspreiding toenemen en is het risico groter dus wordt het dan afgeraden.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 04-11-2020 08:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:22
CyberMania schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:43:
[...]

Dat kan toch niet boven de 18 geldt 1,5 meter afstand houden. Hoe kan het dan een klein lokaal zijn met zoveel leerlingen.
Haha, ja, mijn vriendin staat ook voor de klas. Weliswaar niet met 18-jarigen maar met (vooral) 16-jarigen. Het lijkt mij dat er geen schakelaar om gaat als je 18 bent. En anderhalve meter? No way dat dat daar lukt. Ventilatie is ook drie keer klote trouwens, het is een oud gebouw dat rijp is voor de sloop. "Zet maar een raam open" krijgen ze te horen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:15:
[...]

Ook voor mij is zwemmen zo'n beetje de enige manier van sport die ik goed kan beoefenen. De laatste 3 weken mocht dat al niet meer bij mijn vereniging, want groep, terwijl blijkbaar groepslessen in sportscholen nog wel mochten :? Vreemd genoeg kon er in mei dit jaar wel weer gezwommen worden (met strenge maatregelen en een reserveringssysteem) terwijl de sportscholen toen nog dicht waren.

Nou ja, dan straks maar weer naar de huisarts voor pijnbestrijding en de fysio voor mijn spierkrampen :(
Same, zit mij nu al weer te verheugen op een tijdje oxycodon slikken en fysio bezoeken door deze ongein, not!
Kon net de boel een beetje soepel houden met wat zwemmen en minimaal 2 weken niet zwemmen zorgt er geheid voor dat het weer een paar maanden duurt om op het huidige level terug te komen. Kan wel gaan douchen thuis met de temperatuur van lava en rare rekbewegingen maken maar zo werkt het dus niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:46:
[...]

Wederom, het gaat niet om het zwemmen zelf, het gaat erom hoe mensen er heen gaan. De sportschool zit meestal om de hoek, het zwembad is een stuk verder. En ondanks dat het zembad inderdaad minder een uitje is geworden, zie ik er toch iedere keer weer groepjes.

Dus nogmaals, je moet niet kijken of het binnen een zwembad/bioscoop/bibliotheek 'gevaarlijk' is, je moet kijken naar de bewegingen om er te komen. Daarnaast wil je de regels simpel houden zonder allerlei uitzonderingen. Dus in dit geval is gekozen om alle publiek toegankelijke locaties te sluiten. De maatregel is simpel en duidelijk, het voorkomt een grote stroom mensen en door het voor 2 weken te doen is de impact ook nog eens beperkt.
Waarom worden woonboulevards, IKEA, bouwmarkten, winkels in binnensteden e.d. dan niet afgesloten? Is voor mensen uit "de wijk" net zo ver als naar het zwembad, de bioscoop en bibliotheek.
Ik weet niet wat de achterliggende reden is van het kabinet om deze achterlijke maatregelen te nemen, maar ze kiezen sowieso overduidelijk de weg van de minste weerstand met hun symboolmaatregelen. Durven niet daadwerkelijk in te grijpen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Het verschil is dat de meeste zwembaden gemeentelijke voorzieningen zijn terwijl de sportscholen commerciële private ondernemingen zijn. Dat is ook het enige verschil met de sportverenigingen die ook verplicht hun activiteiten hebben moeten staken.

Het gaat enkel om de centjes en de lobby. De rest zijn mooie praatjes om het pseudo geloofwaardig te laten lijken.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Segafreak83
[b]redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:46
Kinderen onder de 12 verspreiden het virus amper. Dus dit een afweging tussen risico en opbrengst. Het risico is klein en je wil grootouders niet bij hun kleinkinderen weg houden. Vandaar ook dat het toegestaan is. Boven de 12 zie je de kans op verspreiding toenemen en is het risico groter dus wordt het dan afgeraden.
Onzin dat kinderen het zogenaamd niet verspreiden, alleen in Nederland niet zeker..

De regels gaan nergens over, alleen voor de buhne, maar echt iets durven heb ik ze nog niet zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:53:
[...]

Onzin dat kinderen het zogenaamd niet verspreiden, alleen in Nederland niet zeker..

De regels gaan nergens over, alleen voor de buhne, maar echt iets durven heb ik ze nog niet zien doen.
En daarom blijft het ook zo onnodig lang etteren.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:54:
[...]

In plaats van dat ze eens werkgevers aan gaan pakken die mensen nog steeds laten opdraven op kantoor. In plaats van dat ze de middelbare scholen sluiten.. In plaats van dat ze maatregelen nemen die zoden aan de dijk zetten krijgen we iedere keer dit geneuzel. Nou, fuck dat. Ja, heel stoer.
Dat is het punt...
Besmetting vindt vooral thuis plaats...

Maar het is toch zielig als opa en oma niet meer op de kleintjes mogen passen?
Laten we alsjeblieft de hele economie platleggen, zodat opa en oma nog gewoon op visite kunnen bij de kleinkinderen. We verlengen hun leven waarschijnlijk met een jaar of 2. Goede zaak!
De kleinkinderen betalen toch de rekening...

[/sarcasm]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:50:
[...]
Waarom worden woonboulevards, IKEA, bouwmarkten, winkels in binnensteden e.d. dan niet afgesloten? Is voor mensen uit de "wijk" net zo ver als naar het zwembad, de bioscoop en bibliotheek.
Ik weet niet wat de achterliggende reden is van het kabinet om deze achterlijke maatregelen te nemen, maar ze kiezen sowieso overduidelijk de weg van de minste weerstand met hun symboolmaatregelen. Durven niet daadwerkelijk in te grijpen.
Omdat de impact dan veel groter is en ze niet teveel willen sluiten. En daarnaast, zouden ze die wel sluiten, zou je dan niet gaan vragen waarom de scholen nog open zijn, of waarom er geen totale lockdown is? Want dat is ten slotte dan de volgende grens. Zo kun je altijd wel door blijven gaan.
Er is een extra stap nodig om de ziekenhuizen meer ruimte te geven en daarmee te zorgen dat de reguliere zorg weer sneller opgestart kan worden. Een totale lockdown is daarvoor niet nodig en heeft meer negatieve dan positieve kanten.

Die strengere maatregelen hadden 2 maanden geleden misschien nut gehad, maar nu voegt het weinig toe aan het bestrijden van corona en is de impact wel heel groot.
Het is duidelijk dat het kabinet vanaf het begin gekozen heeft om het ziekenhuis als leidraad te houden voor de maatregelen. En tot nu toe doen ze dat erg goed. Ik had zelf liever gezien dat er naar de besmettingen was gekeken en dat er zodra die op gingen lopen er al maatregelen waren genomen (snel de kop in drukken dus). Maar zo zal iedereen wel zijn eigen idee hierover hebben. Voorlopig waren we de een van de eersten die hard omhoog gingen, maar nu zijn we ook een van de eersten die het onder controle lijken te krijgen.

Ik zou dus eens wat meer vertrouwen in de maatregelen hebben. Tot nu toe lijken ze iedere keer nog het doel te bereiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hugo de Jonge gisteravond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaIosWU_l-GP0hrKQQyYEJ3Gp3A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I6PJFl5wMBKu2BqHra71zXUj.jpg?f=user_large
Playa del C. schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:45:
Ik zou zeggen: laat het over je heenkomen, volg de regels met iedereen en we zullen zien waar het ship strand. Het gaat nu totaal niet om de details of wie er precies gelijk heeft. In de praktijk heeft Rutte de leiding en over het algemeen gaat dat goed. Klaar en verder. Accepteren.
Nu ben je simpelweg aan het goedpraten zonder enige vorm van argumentatie. "Doe nu maar". Dat kan het delfts blauwe tegeltje van deze periode worden.

Tot op heden is het elke keer een nieuwe klap in het gezicht geweest, dus veel optimisme heb ik niet meer. Mijn bereidheid om nog langer te accepteren is er eigenlijk niet meer. Het gros van de mensen zal zijn best doen, maar toch krijgen we meer de deksel op onze neus dan dat we de vruchten mogen plukken ervan. Je kan dan wijzen naar illegale feestjes en dergelijken, maar die gaan we toch nooit helemaal uitbannen. Dit beleid kan averechts werken dat de mensen die wel meewerkten af gaan haken.

Voorheen was er na alle nieuwe beperkingen een stortvloed aan begrip, maar daar is nu toch een kentering te merken.
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 07:30:
Dus ik heb liever dat ze geld steken in uitbreiding van ziekenhuizen en opleiden personeel, maar dat is nergens een actiepunt...
Een vleugel aan een ziekenhuis stamp je in een maand of twee wel uit de grond, het probleem zit in de bemensing. Opleidingen tot verpleegkundige of arts duren jaren en dan zijn mensen daarna nog niet klaar. Ze moeten ook praktijkervaring opdoen. Daar zit het probleem en dat lukt niet om in een paar maanden op te lossen.

Overigens weer een sterk staaltje:
Bruls: liever geen regionale maatregelen
Hubert Bruls, de voorzitter van het Veiligheidsberaad, is geen voorstander van extra regionale maatregelen tegen het coronavirus. Het kabinet maakte gisteren bekend onder meer een avondklok te overwegen voor regio's met hoge besmettingscijfers, zoals Rotterdam, Zuid-Holland-Zuid en Twente.

"Wij staan als veiligheidsregio's in principe voor de lijn dat je zoveel mogelijk dezelfde maatregelen in het hele land wil hebben", zegt Bruls in het NOS Radio 1 Journaal. "We hebben ervaring met verschillen in de regionale aanpak in augustus en september. Als je eerlijk bent, was dat qua duidelijkheid naar burgers geen succes."

Bruls verwacht dat extra regionale maatregelen niet altijd effect zullen hebben: "Als je bijvoorbeeld in Rotterdam de detailhandel dichtdoet, gaan de mensen die willen shoppen wellicht naar Den Haag en andere plaatsen. Kortom: is het land wel groot genoeg om dat soort forse regionale verschillen te maken?"

Ook een avondklok behoort tot de mogelijkheden. Bruls hoopt dat het niet zover komt: "Dat is een hele dramatische maatregel waarvan je eigenlijk hoopt dat we die niet nodig zullen hebben." Vandaag overleggen de veiligheidsregio's Rotterdam-Rijnmond, Zuid-Holland-Zuid en Twente over eventuele extra regionale maatregelen.
Bruls wil geen regionale lockdowns en avondklokken nadat ze aangekondigd waren.

[ Voor 31% gewijzigd door CMD-Snake op 04-11-2020 09:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:00:
[...]

Omdat de impact dan veel groter is en ze niet teveel willen sluiten. En daarnaast, zouden ze die wel sluiten, zou je dan niet gaan vragen waarom de scholen nog open zijn, of waarom er geen totale lockdown is? Want dat is ten slotte dan de volgende grens. Zo kun je altijd wel door blijven gaan.
Er is een extra stap nodig om de ziekenhuizen meer ruimte te geven en daarmee te zorgen dat de reguliere zorg weer sneller opgestart kan worden. Een totale lockdown is daarvoor niet nodig en heeft meer negatieve dan positieve kanten.

Die strengere maatregelen hadden 2 maanden geleden misschien nut gehad, maar nu voegt het weinig toe aan het bestrijden van corona en is de impact wel heel groot.
Het is duidelijk dat het kabinet vanaf het begin gekozen heeft om het ziekenhuis als leidraad te houden voor de maatregelen. En tot nu toe doen ze dat erg goed. Ik had zelf liever gezien dat er naar de besmettingen was gekeken en dat er zodra die op gingen lopen er al maatregelen waren genomen (snel de kop in drukken dus). Maar zo zal iedereen wel zijn eigen idee hierover hebben. Voorlopig waren we de een van de eersten die hard omhoog gingen, maar nu zijn we ook een van de eersten die het onder controle lijken te krijgen.

Ik zou dus eens wat meer vertrouwen in de maatregelen hebben. Tot nu toe lijken ze iedere keer nog het doel te bereiken.
Ja, lekker makkelijk.. we zitten in een daling, gaan symboolmaatregelen nemen en hups.. we dalen. Maatregelen hebben gewerkt 8)7 haha.

En precies wat ik zeg, maatregelen met weinig impact. Symboolmaatregelen dus.
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:00:
[...]

Dat is het punt...
Besmetting vindt vooral thuis plaats...
20% van de 20% waarvan de herkomst bekend is was het toch?
Besmettingen komen ergens vandaan. Ik gok zo: het ov, de werkvloer en de middelbare scholen.
Dat men elkaar dan weer thuis besmet is wel evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
CMD-Snake schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:02:
Een vleugel aan een ziekenhuis stamp je in een maand of twee wel uit de grond, het probleem zit in de bemensing. Opleidingen tot verpleegkundige of arts duren jaren en dan zijn mensen daarna nog niet klaar. Ze moeten ook praktijkervaring opdoen. Daar zit het probleem en dat lukt niet om in een paar maanden op te lossen.
Dat is niet helemaal waar, laatst in een uitzending hadden ze verschillende hulp in een ziekenhuis.
Stagiairs die meehielpen.
Studenten die meehielpen.
Vrijwilligers die meehielpen.

En dat kon zo simpel zijn als extra materiaal brengen naar de ingang van een afdeling, zodat de verpleegkundige of arts niet volledig hoeft om te kleden.

Daarnaast, als je niet begint, kun je blijven klagen dat het jaren duurt.
Net als een vaccin prima in te korten is, is een opleiding dat zeker. De hoeveelheid overbodige onzin wat mij tijdens de studie allemaal is bijgebracht. Maar ja, die studiepunten moeten gevuld worden toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Die piek in de zorg voorkom je niet meer. Dat is als een olietanker die je te laat bijstuurt, extra roer geven gaat dan echt niet werken. (sterker nog, op een schip werkt dat juist tegen.... en ook hier volgt het virus deze metafoor)

Bovendien heb ik het idee dat de druk op de zorg wel groot is maar niet acuut problematisch. Ja, er wordt op de planbare zorg afgeschaald. Dat is onwenselijk. Maar een situatie zoals in het voorjaar hebben we nog lang niet en krijgen we ook niet.

(al met al komt het erop neer dat de horeca te laat gesloten is of - zoals ik denk - 's avonds niet open had moeten gaan. Maar die fout is gemaakt, die zet je achteraf niet meer recht. )

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Hugo de Jonge gisteravond:
[Afbeelding]

[...]

Nu ben je simpelweg aan het goedpraten zonder enige vorm van argumentatie. "Doe nu maar". Dat kan het delfts blauwe tegeltje van deze periode worden.

Tot op heden is het elke keer een nieuwe klap in het gezicht geweest, dus veel optimisme heb ik niet meer. Mijn bereidheid om nog langer te accepteren is er eigenlijk niet meer. Het gros van de mensen zal zijn best doen, maar toch krijgen we meer de deksel op onze neus dan dat we de vruchten mogen plukken ervan. Je kan dan wijzen naar illegale feestjes en dergelijken, maar die gaan we toch nooit helemaal uitbannen. Dit beleid kan averechts werken dat de mensen die wel meewerkten af gaan haken.
Vertel dat het virus..... Was het maar zo simpel dat we vooraf alles precies konden voorspellen en zeggen welke maatregelen er nodig zijn om welk effect te krijgen en dat maanden vooraf.

En het is heel simpel, als die mensen echt afhaken krijgen we een 3e piek. En dat terwijl de maatregelen tot nu toe grotendeels het beoogde effect hebben gehad. En daarmee is het toch slim om over te gaan naar 'Doe maar'. De onderbouwing is duidelijk, je kunt de cijfers zelf gewoon bekijken en dat er een extra stap nodig is, is ook heel goed duidelijk te maken. Welke maatregelen is puur een keuze en de huidige maatregelen lijken de minste impact te hebben. En tja, dan zullen er een paar zijn die niet kunnen zwemmen terwijl dat wel noodzakelijk is, maar daar tegenover staan een hele groep mensen die niet de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Ankona schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:08:
Die piek in de zorg voorkom je niet meer. Dat is als een olietanker die je te laat bijstuurt, extra roer geven gaat dan echt niet werken. (sterker nog, op een schip werkt dat juist tegen.... en ook hier volgt het virus deze metafoor)

Bovendien heb ik het idee dat de druk op de zorg wel groot is maar niet acuut problematisch. Ja, er wordt op de planbare zorg afgeschaald. Dat is onwenselijk. Maar een situatie zoals in het voorjaar hebben we nog lang niet en krijgen we ook niet.

(al met al komt het erop neer dat de horeca te laat gesloten is of - zoals ik denk - 's avonds niet open had moeten gaan. Maar die fout is gemaakt, die zet je achteraf niet meer recht. )
Niet problematisch? In de hele regio rotterdam en zuid holland zuid ligt alles zo vol dat de SEHs gesloten zijn omdat zelfs die vollagen.. Het is een compleet drama daar. Mensen die overnachten op de SEH.

En waarom? Omdat ze de oudjes die met corona in het ziekenhuis zijn belandt niet kwijtkunnen aan verpleeghuizen. Die houden bedden bezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

[...]
Wat een onzin.
Hoe mensen er heen gaan? Gewoon als individu, of maximaal 2 personen zoals je ook over straat mag.
Een sportschool op de hoek? Niet iedereen woont in Amsterdam (of in het centrum van een grote stad) Je moet sowieso buiten wachten bij het zwembad en er mag maximaal 1 binnen zijn om bij de kassa af te rekenen en anders loop je gelijk door richting bad met je abo. Vol is vol, reserveren doen ze hier niet aan.
Die 30 man die max in een joekel van een zwembad met een capaciteit voor honderden mogen zwemmen kunnen niet eens als groepje naar binnen, dat gaat dus druppelsgewijs

Weet je waar hele meutes samenkomen op het zelfde tijdstip? Scholen.... Daar komt de hele kudde scholieren op het zelfde moment uit een stampvolle bus gerold om met z'n allen tegelijk aan de les te beginnen. Blijkbaar is het daar geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Bruls wil geen regionale lockdowns en avondklokken nadat ze aangekondigd waren.
Diezelfde Bruls die een paar maanden geleden nog liep te roepen om regionale maatregelen? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:07:
[...]

Ja, lekker makkelijk.. we zitten in een daling, gaan symboolmaatregelen nemen en hups.. we dalen. Maatregelen hebben gewerkt 8)7 haha.
Kijk eerst eens wat beter naar de cijfers. Het aantal ziekenhuisopnames daalt helemaal niet, en gezien het verloop zullen die ook niet hard gaan dalen.
Er is een extra stap nodig om die opnames sneller te laten dalen. Feit is dat we nu de reguliere zorg op een laag pitje hebben moeten zetten en dat deze maatregelen ervoor zorgen dat die zorg weer sneller kan worden opgestart. En omdat we geen volledige lockdown willen is ervoor gekozen om maatregelen te kiezen die weinig impact hebben maar wel zorgt voor een afname van de persoonsbewegingen.

Als jij dat een 'symboolmaatregel' wil noemen moet je dat zelf weten. Ik vind het sneller willen opstarten van de reguliere zorg toch echt een goed doel.....
[...]
Besmettingen komen ergens vandaan. Ik gok zo: het ov, de werkvloer en de middelbare scholen.
De cijfers geven wat anders aan. Wil je nu onderbouwde maatregelen nemen, of maatregelen gebaseerd op jouw onderbuilkgevoel? En als je toch op onderbouw wil kiezen; van 80% van de besmettingen is de oorzaak onbekend. Van scholen en werk ken je de mensen en is de kans ook groot dat als de besmetting daar plaats vond, je die vindt. De meeste besmettingen (80%) zullen dus buiten de werkvloer en scholen zijn geweest.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:17:

Als jij dat een 'symboolmaatregel' wil noemen moet je dat zelf weten. Ik vind het sneller willen opstarten van de reguliere zorg toch echt een goed doel.....
Ook al is het doel goed, dat rechtvaardigt nog geen zinloze of contraproductieve maatregelen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:17:
[...]

Kijk eerst eens wat beter naar de cijfers. Het aantal ziekenhuisopnames daalt helemaal niet, en gezien het verloop zullen die ook niet hard gaan dalen.

[...]

Er is een extra stap nodig om die opnames sneller te laten dalen. Feit is dat we nu de reguliere zorg op een laag pitje hebben moeten zetten en dat deze maatregelen ervoor zorgen dat die zorg weer sneller kan worden opgestart. En omdat we geen volledige lockdown willen is ervoor gekozen om maatregelen te kiezen die weinig impact hebben maar wel zorgt voor een afname van de persoonsbewegingen.

[...]

De cijfers geven wat anders aan. Wil je nu onderbouwde maatregelen nemen, of maatregelen gebaseerd op jouw onderbuilkgevoel? En als je toch op onderbouw wil kiezen; van 80% van de besmettingen is de oorzaak onbekend. Van scholen en werk ken je de mensen en is de kans ook groot dat als de besmetting daar plaats vond, je die vindt. De meeste besmettingen (80%) zullen dus buiten de werkvloer en scholen zijn geweest.
Ja? Geven de cijfers aan dat mensen massaal besmet worden in het zwembad? In de bibliotheek? Kom op man. Denk eens na, waar zitten mensen op elkaar? Juist, in het ov, op school en op de werkvloer houdt men ook netjes 1.5 meter afstand 8)7

Ik noem dat symboolmaatregelen ja. Weet je waar het druk is? In de bouwmarkten, IKEA's, woonboulevards. Als je écht een daling wilt zien ga je dat aanpakken. Maar dat durven ze niet. Die afname van die paar bewegingen maakt geen drol uit als mensen nu i.p.v. de dierentuin naar de IKEA of woonboulevard gaan.

Vind ik verder prima, ik zit midden in een verbouwing en ben dagelijks bij een bouwmarkt te vinden voor het een of ander. Blijkbaar is dat allemaal geoorloofd, daar kun je gewoon niet besmet raken/ iemand besmetten.. blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 04-11-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:07:
[...]

[...]

Hoe kom je daar bij?

Thuis 75%
Werk 15%
School en kinderopvang 3%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1Av1-u0_Bt0arL9JaVM6d_Qg7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JcvAOzBAb87zarGlSeVaM3IK.png?f=user_large

Maar het gaat er meer om dat we verder met al die sluitingen van musea geen grote veranderingen gaan laten plaatsvinden.

Juist die thuissituatie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:23:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Thuis 75%
Werk 15%

[Afbeelding]

Maar het gaat er meer om dat we verder met al die sluitingen van musea geen grote veranderingen gaan laten plaatsvinden.

Ok, van de 20% waarvan de bron (waarschijnlijk) bekend is, is 75% uit de thuissituatie. Nogal wiedes dat men elkaar thuis besmet inderdaad. Waar loopt de besmetter van de rest van het gezin het op, dat is de vraag.

Als ik mijn vrouw besmet, dan loopt die het op in de thuissituatie. Da's wel bekend ja. Waar ik het heb opgelopen? Geen idee. Bouwmarkt en supermarkt kan niet in ieder geval. Dan weet ik het verder ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door St@m op 04-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:23:
[...]

Hoe kom je daar bij?

Thuis 75%
Werk 15%

[Afbeelding]

Lijstjes kun je manipuleren hè, zodat het in hun straatje past en ze zo de "maatregelen" kunnen sturen..

Docenten en leerlingen die thuis komen, en ongemerkt iets op hebben gelopen op school verspreiden het via thuis ja. En het andere familielid neemt het mee naar een andere school en voila.

Aula's vol met 1000 man (met geen tot weinig ventilatie) mag allemaal, maar een musea waar 1.5 mens komt is een probleem 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:24:
[...]

Ok, van de 20% waarvan de bron (waarschijnlijk) bekend is, is 75% uit de thuissituatie. Nogal wiedes dat men elkaar thuis besmet inderdaad. Waar loopt de besmetter van de rest van het gezin het op, dat is de vraag.
56% thuissituatie in het gezin. Dus moet ergens binnen zijn gekomen
en ruim 20% dus via bezoek van vrienden / familie. Dus deze 20% is meer een oorzaak van de 56%

Dus mensen nemen het thuis met vrienden niet zo nauw met de regels en hieruit komt dus 20% van de traceerbare besmettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:27:
[...]
Lijstjes kun je manipuleren hè, zodat het in hun straatje past en ze zo de "maatregelen" kunnen sturen..
Verder alles goed? Teveel naar Lange Frans geluisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:28:
[...]

Verder alles goed? Teveel naar Lange Frans geluisterd?
Die besmettingen in de thuis situatie moeten ergens binnen komen en je maakt mij niet wijs dat het ineens dwars door de voordeur naar binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:08:
En het is heel simpel, als die mensen echt afhaken krijgen we een 3e piek. En dat terwijl de maatregelen tot nu toe grotendeels het beoogde effect hebben gehad.
De cijfers gaan de goede kant op, dus nog meer lockdown. Je snapt toch hopelijk wel dat mensen die meewerken het idee hebben dat ze een klap in het gezicht krijgen dan? Ze doen hun uiterste best om die laatste paar procent compliance af te dwingen, maar nemen wel het risico dat de groep die ze al hadden zich vervreemd van hun. Ze gaan toch nooit 100% krijgen en dat moet De Jonge ook snappen hoop ik voor hem.
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:13:
Diezelfde Bruls die een paar maanden geleden nog liep te roepen om regionale maatregelen? :P
Toch knap dat iemand met die omvang mee kan waaien in de wind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:27:
[...]

Kunnen de complottheorien niet gewoon op Facebook of XanderNieuws/Niburu/etc blijven, waar ze thuis horen?

Dan kan het hier wat volwassener en inhoudelijker blijven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:27:
[...]

en ruim 20% dus via bezoek van vrienden / familie. Dus deze 20% is meer een oorzaak van de 56%

Dus mensen nemen het thuis met vrienden niet zo nauw met de regels en hieruit komt dus 20% van de traceerbare besmettingen.
Ik zal niet ontkennen dat bezoek vast een reden is dat men elkaar besmet. Gelukkig is er 80% van wat we niet weten. Wat we wel zeker weten (blijkbaar) van die 80%:
1. Het zijn geen besmettingen in het ov. Dus iedereen kan daar als een haring in een ton blijven zitten
2. Het zijn geen besmettingen op middelbare scholen
3. Het zijn geen besmettingen in overvolle winkelstraten
4. Het zijn geen besmettingen op de werkvloer

Wat heel erg waarschijnlijk is, gezien de maatregelen:
1. Mensen besmetten elkaar in het zwembad
2. Mensen besmetten elkaar in de dierentuin
3. Mensen besmetten elkaar in de bibliotheek
4. Mensen besmetten elkaar in de bioscoop

Eigenlijk had ik de conclusie een paar maanden geleden al getrokken.. je kan alleen maar besmet worden als je leuke dingen wilt doen. Daar zit het risico. /s

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 04-11-2020 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
PalingDrone schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:12:
[...]
Wat een onzin.
Hoe mensen er heen gaan? Gewoon als individu, of maximaal 2 personen zoals je ook over straat mag.
Een sportschool op de hoek? Niet iedereen woont in Amsterdam (of in het centrum van een grote stad) Je moet sowieso buiten wachten bij het zwembad en er mag maximaal 1 binnen zijn om bij de kassa af te rekenen en anders loop je gelijk door richting bad met je abo. Vol is vol, reserveren doen ze hier niet aan.
Die 30 man die max in een joekel van een zwembad met een capaciteit voor honderden mogen zwemmen kunnen niet eens als groepje naar binnen, dat gaat dus druppelsgewijs
Hoe dan ook zijn het bewegingen die je wilt verminderen. Elke beweging is een kans op een besmetting en dus zal elke beweging minder zorgen voor een extra daling.
En wat wil je anders? Meer dicht doen is niet goed, maar geen maatregelen nemen is ook weer niet goed. Gezeur krijg je toch.
Dus dan is het het meest logische om naar de cijfers te kijken en je gewenste doel te bepalen. De regering stuurt duidelijk op de ziekenhuizen (logisch) en dan zie je dta er een extra stap nodig is om de reguliere zorg niet te lang af te schalen. Dus is er een extra stap nodig, maar ook weer niet een enorme stap. Ze hadden ook de sportscholen dicht kunnen gooien en de zwembaden open. Dan had je meer impact gehad met dezelfde opbrengst.
Weet je waar hele meutes samenkomen op het zelfde tijdstip? Scholen.... Daar komt de hele kudde scholieren op het zelfde moment uit een stampvolle bus gerold om met z'n allen tegelijk aan de les te beginnen. Blijkbaar is het daar geen probleem.
Yup, miljoenen bewegingen en nog steeds amper besmettingen. Ja, echt verstandig om die te sluiten en miljoenen leerlingen op te zadelen met een jaar achterstand. Terwijl de cijfers duidelijk laten zien dat de winst minimaal is.

Waarom moet er over elke maatregel zo moeilijk worde ngedaan. De onderbouwing is duidelijk en makkelijk te controleren. En het zag er naar uit dat we het slechtste kind uit de klas waren, maar in de tussentijd staan we er weer beter voor dan heel veel ander landen terwijl bij ons de maatregelen veel minder rigoreus zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:32:
[...]

Hoe dan ook zijn het bewegingen die je wilt verminderen. Elke beweging is een kans op een besmetting en dus zal elke beweging minder zorgen voor een extra daling.
En wat wil je anders? Meer dicht doen is niet goed, maar geen maatregelen nemen is ook weer niet goed. Gezeur krijg je toch.
Dus dan is het het meest logische om naar de cijfers te kijken en je gewenste doel te bepalen. De regering stuurt duidelijk op de ziekenhuizen (logisch) en dan zie je dta er een extra stap nodig is om de reguliere zorg niet te lang af te schalen. Dus is er een extra stap nodig, maar ook weer niet een enorme stap. Ze hadden ook de sportscholen dicht kunnen gooien en de zwembaden open. Dan had je meer impact gehad met dezelfde opbrengst.

[...]

Yup, miljoenen bewegingen en nog steeds amper besmettingen. Ja, echt verstandig om die te sluiten en miljoenen leerlingen op te zadelen met een jaar achterstand. Terwijl de cijfers duidelijk laten zien dat de winst minimaal is.

Waarom moet er over elke maatregel zo moeilijk worde ngedaan. De onderbouwing is duidelijk en makkelijk te controleren. En het zag er naar uit dat we het slechtste kind uit de klas waren, maar in de tussentijd staan we er weer beter voor dan heel veel ander landen terwijl bij ons de maatregelen veel minder rigoreus zijn.
Heel veel besmettingen op scholen worden onder de pet gehouden, dus daar krijg je weinig van mee. De GGD vind 100 besmettingen per school normaal.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:24:
[...]

Als ik mijn vrouw besmet, dan loopt die het op in de thuissituatie. Da's wel bekend ja. Waar ik het heb opgelopen? Geen idee. Bouwmarkt en supermarkt kan niet in ieder geval. Dan weet ik het verder ook niet.
Nee, dat kan prima ook thuis gebeuren...
Opa en Oma hebben 5 kinderen en 4 daarvaan hebben kinderen.

Dan komen ze al bij 4 gezinnen.

Mensen hebben Corona dat is een gegeven, zolang je thuis af blijft spreken, kan dat prima enkel thuis verspreiden.

Opa en oma zaten vorige week hier thuis, afgelopen weekend zaten wij bij vrienden, hun ouders komen morgen bij hen, en die spreken op hun beurt ook weer met alle kleinkinderen af.

Zonder externe factoren kan het prima enkel in thuissituaties verspreiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:30:
[...]

De cijfers gaan de goede kant op, dus nog meer lockdown. Je snapt toch hopelijk wel dat mensen die meewerken het idee hebben dat ze een klap in het gezicht krijgen dan? Ze doen hun uiterste best om die laatste paar procent compliance af te dwingen, maar nemen wel het risico dat de groep die ze al hadden zich vervreemd van hun. Ze gaan toch nooit 100% krijgen en dat moet De Jonge ook snappen hoop ik voor hem.

[...]

Toch knap dat iemand met die omvang mee kan waaien in de wind.
De besmettingscijfers gaan nu net een aantal dagen richting de goede kant, maar het zijn er nog steeds bizar veel. Die daling mag best wat sneller.

Er zijn al volle ziekenhuizen, de IC opschaling is niet gelukt omdat het personeel nodig is op andere afdelingen omdat die veel voller liggen dan in de eerste golf en het personeel ook massaal besmet begint te raken. De situatie in ziekenhuizen is gewoon uiterst kwetsbaar, en in sommige ziekenhuizen al over het toelaatbare heen. Dus ik snap heel goed dat ze de daling willen versnellen.

Nu snap ik ook niet alle maatregelen, waarom zou je in hemelsnaam de bieb en de zwembaden sluiten. Maar ik snap de noodzaak tot ingrijpen zeker. Dus als je het kabinet al iets kwalijk kan nemen dat ze nu meer doen, is het meer dat ze het VO ongemoeid laten. Die 2e golf is iets wat de bevolking aan zichzelf te danken heeft door als kleine kinderen alles verboden te moeten hebben omdat zelf verantwoordelijk omgaan met maatregelen blijkbaar onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ankona schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:20:
[...]

Ook al is het doel goed, dat rechtvaardigt nog geen zinloze of contraproductieve maatregelen.
Lees de rest ook. Je kunt de cijfers simpel zelf bekijken en zien dat de ziekenhuisopnames nog steeds stijgen en gezien het verloop ook niet snel zullen dalen. Aangezien je zeker het eerste stukje sneller wil dalen (want dan heeft de reguliere zorg er geen last meer van) heb je maatregelen nodig. Niet teveel want we gaan al de goede kant op, niet te weinig want je wil de daling wel nog iets versnellen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 24-09 20:33

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:00:
[...]
Het is duidelijk dat het kabinet vanaf het begin gekozen heeft om het ziekenhuis als leidraad te houden voor de maatregelen. En tot nu toe doen ze dat erg goed. Ik had zelf liever gezien dat er naar de besmettingen was gekeken en dat er zodra die op gingen lopen er al maatregelen waren genomen (snel de kop in drukken dus).
Ik had dat ook liever gezien en bijna iedereen denk ik. Ik neem dat het kabinet kwalijk. Een gebrek aan visie en een te sterke focus op de zorg en op cijfertjes ipv op veiligheid en besmettingen. Op deze manier komt er van het tweede punt wat ze steeds maar noemen, het beschermen van de kwetsbaren, maar niets terecht. Mede doordat er op een van de grotere bronnen, scholen, geen maatregelen getroffen worden. Hierdoor wordt een ieder die iets met kinderen heeft nauwelijks beschermd.

Doordat de focus alleen maar ligt op het managen van de cijfers van he systeem (de zorg) verliest het kabinet draagvlak en snapt niemand meer waarom er zulke tegenstrijdige maatregelen genomen worden. Je ziet dit overigens in heel Europa gebeuren. Alleen Duitsland en Denemarken lijken ondanks stijgende besmetting veel meer te sturen op een veilige samenleving.

Op dit moment vindt er dus een soort van onderdrukking plaats van vrijheden die amper bijdragen aan de verspreiding maar kunnen er een miljoen pubers dagelijks hun gang gaan. Dit draagt ook niet bij aan het rechtvaardigheidsgevoel van mensen. De samenleving moet als geheel de schouders er onder zetten en dat gebeurt niet.

Het ergste is nog dat de politiek zo ver van de werkelijkheid afstaat dat ze dit niet inzien. Als dit te lang duurt gaan we rellen zien, zal niet beginnen in Nederland, maar ik weet van vrienden in landen als Spanje en Italië met een dictatoriaal verleden dat de maatregelen daar extreem slecht vallen. Maar Rutte zei dat het met de weerstand wel mee zou vallen, hij had een ander beeld .... maar kijk eens op dit forum, waar toch wel veel rationele mensen rondlopen hoe het gesteld is nu.

Het valt nu nog te redden maar dan moet het kabinet:
- focussen op besmettingen ipv zorg
- als (lange termijn ) visie een veilige samenleving gaan aanhouden (elimineren lukt ws niet)
- kortdurende stevige maatregelen met een duidelijk einde gevolgd door houdbare maatregelen gaan inzetten

Oh wacht. Dat zegt het red team ook.

De moeilijkheid zit m in de houdbare maatregelen. In elk geval hoort daar snel en veel testen bij maar ook valt te denken aan maatregelen op scholen (afstand, kleine klassen, hybride onderwijs), quarantaine plicht en evt maatregelen die tijdelijk ingezet worden en weer losgelaten (avond sluiting horeca etc), vermindering internationaal verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:35:
[...]

Mensen hebben Corona dat is een gegeven, zolang je thuis af blijft spreken, kan dat prima enkel thuis verspreiden.

Opa en oma zaten vorige week hier thuis, afgelopen weekend zaten wij bij vrienden, hun ouders komen morgen bij hen, en die spreken op hun beurt ook weer met alle kleinkinderen af.

In mijn kring gaat niemand naar opa / oma, andere familie of vrienden. Beeldbellen werkt prima (al snap ik best dat het voor opa en oma wat lastiger is / kan zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:30:
[...]

En toch is er een extra stap nodig om de reguliere zorg weer snel op te kunnen starten. Zouden er nu strengere maatregelen genomen zijn had je nog veel meer tegenstand gehad. Had je minder maatregelen gehad, kun je het beoogde doel niet bereiken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:27:
[...]

Nee, nee nee...
Als je via bezoek bij vrienden één gezinslid besmet. En dat gezinslid vervolgens een compleet gezin van 4 personen besmet.

Dan heb je 25% besmetting bij familie/vriendenbezoek.
En 75% binnen het gezin.

Het gaat vooral om vrienden familie en opa en oma die stug blijven oppassen op kleinkinderen.

Maar daar willen we blijkbaar niet aan.

Het is prima dat we er niet aan willen, maar verwacht dan geen wonderen in cijfers!~

Het verschil met maart april van dit jaar is dat iedereen toen echt massaal thuis bleef, advies was om opa en oma niet op te zoeken en daar lusiterden we massaal naar!

Nu niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:31:
[...]

Ik zal niet ontkennen dat bezoek vast een reden is dat men elkaar besmet. Gelukkig is er 80% van wat we niet weten. Wat we wel zeker weten (blijkbaar) van die 80%:
1. Het zijn geen besmettingen in het ov. Dus iedereen kan daar als een haring in een ton blijven zitten
2. Het zijn geen besmettingen op middelbare scholen
3. Het zijn geen besmettingen in overvolle winkelstraten
4. Het zijn geen besmettingen op de werkvloer

Wat heel erg waarschijnlijk is, gezien de maatregelen:
1. Mensen besmetten elkaar in het zwembad
2. Mensen besmetten elkaar in de dierentuin
3. Mensen besmetten elkaar in de bibliotheek
4. Mensen besmetten elkaar in de bioscoop

Eigenlijk had ik de conclusie een paar maanden geleden al getrokken.. je kan alleen maar besmet worden als je leuke dingen wilt doen. Daar zit het risico. /s
Tja, het kabinet loopt al maanden te hameren op zo min mogelijk op kantoor komen. Dat mensen zich daar niet aan houden en daar dus in toenemende mate besmettingen voorkomen is ook niet de schuld van Rutte, dat doen we zelf + de baas.

Idem voor die volle winkelstraten. Kabinet hamert al tijden op alleen hoognodige dingen doen en alleen gaan.

Eens dat het nietsdoen in het VO belachelijk is.

Ik neem het kabinet meer kwalijk dat ze te veel versoepeld hebben na de eerste golf. Achteraf is het de koe in de kont kijken, maar ze hebben de verantwoordelijkheid van de bevolking flink overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
@redwing Hoe kom je er bij dat wij er zoveel beter voor staan dan andere landen?
Zolang ze nu nog overledenen van maart/april toevoegen aan onze statistieken begin ik aan die getallen bijna dezelfde waarde toe te kennen als aan die hele Chinese goednieuwsshow. Op deze manier komen we pas achter het effect van de maatregelen in de zomer van 2021.
Amper besmettingen in het onderwijs? Hmmja, zolang je ze niet test kom je er pas achter als pappie en mammie ziek worden, maar die zullen het dan wel weer in de huiselijke kring opgelopen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
wildhagen schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:30:
[...]

Kunnen de complottheorien niet gewoon op Facebook of XanderNieuws/Niburu/etc blijven, waar ze thuis horen?

Dan kan het hier wat volwassener en inhoudelijker blijven.
Is geen complot, hoe wil je nu zeker weten of iemand daadwerkelijk daar besmet is? Is toch een en al aannames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Nee, nee nee...
Als je via bezoek bij vrienden één gezinslid besmet. En dat gezinslid vervolgens een compleet gezin van 4 personen besmet.

Dan heb je 25% besmetting bij familie/vriendenbezoek.
En 75% binnen het gezin.

Het gaat vooral om vrienden familie en opa en oma die stug blijven oppassen op kleinkinderen.

Maar daar willen we blijkbaar niet aan.

Het is prima dat we er niet aan willen, maar verwacht dan geen wonderen in cijfers!~

Het verschil met maart april van dit jaar is dat iedereen toen echt massaal thuis bleef, advies was om opa en oma niet op te zoeken en daar lusiterden we massaal naar!

Nu niet...
Ik zeg niet dat het dé oorzaak is. Maar die 20% is wel een manier om dat virus in het gezin te krijgen en dus inderdaad het hele gezin vervolgens te besmetten.

Verder eens, het probleem is dat mensen nu niet meer luisteren naar de basisregels en het zo verpesten voor de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:51
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:35:
[...]

De verspreiding kan zeker thuis gebeuren (precies zoals je het noemt), maar iemand moet het virus toch ergens anders gekregen hebben ? Anders kan het nooit verspreiden.
Anders gezegt: als je met al die mensen die je noemt nooit ergens extern komt, dan kan je het niet oplopen.

"mensen hebben corona dat is een gegeven" huh ? Was het maar zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:34:
[...]
Heel veel besmettingen op scholen worden onder de pet gehouden, dus daar krijg je weinig van mee. De GGD vind 100 besmettingen per school normaal.. :X
Ik heb zelf kinderen op school en een vrouw die directeur is, en de besmettingen die je daar ziet komen toch echt goed overeen met de cijfers van de GGD. Het laat iig zien dat de besmettingen tussen kinderen echt wel lager is. Dezelfde cijfers zie je trouwens ook uit andere landen, dus er is weinig reden om daar aan te twijfelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Is geen complot, hoe wil je nu zeker weten of iemand daadwerkelijk daar besmet is? Is toch een en al aannames.
Jij spreekt over het manipuleren van cijfers door de overheid zodat die in hun straatje passen en ze ons lekker kunnen pesten met maatregelen. En dat scholen besmettingen onder de pet houden

Klinkt aardig als de gemiddelde feesboek/lange Frans complotgekkies theorie

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 04-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Als je de gisteren aangekondigde maatregelen an sich bekijkt dan kan ik me wel voorstellen dat dat vraagtekens oproept. Ik denk ook dat een aantal ervan qua aantallen echt niet veel zoden aan de dijk gaan zetten. Je moet deze maatregelen echter niet los bekijken maar in het kader dat ook geschetst werd tijdens de persco: we gaan van een situatie waarin adviezen als 'vermijd drukte' plaatsmaken voor het advies 'blijf thuis tenzij je een goede reden hebt'. In dat kader geeft het sluiten van veel niet-essentiële zaken gewoon duidelijkheid. Want als Truus naar de Efteling mag, dan mag ik ook <vul maar in>.

Er is daarnaast een principiële keuze gemaakt om de economie en scholen zoveel mogelijk door te laten draaien. Dat is geen nieuws dus je daarover verbazen is een beetje overdreven. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het komt niet als een verrassing.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Jij insinueert dat er gesjoemeld wordt. Dan moet JIJ met bewijzen daarvoor komen, en niet aan MIJ vragen om aan te tonen dat het niet zo is.

Dat is de omgekeerde wereld, en niet zoals een discussie werkt. Hij die iets beweert, levert ook bewijs voor die bewering aan.

En voor de duidelijkheid: "ik ben het er niet mee eens" of "volgens mij klopt dit niet" is géén bewijs.

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 04-11-2020 09:43 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m

St@m

@ Your Service

Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Tja, het kabinet loopt al maanden te hameren op zo min mogelijk op kantoor komen. Dat mensen zich daar niet aan houden en daar dus in toenemende mate besmettingen voorkomen is ook niet de schuld van Rutte, dat doen we zelf + de baas.

Idem voor die volle winkelstraten. Kabinet hamert al tijden op alleen hoognodige dingen doen en alleen gaan.

Ik weet wel dat je geen (bevredigende voor mij) antwoorden hebt, maar waarom dan symboolmaatregelen als "met 2 man op straat" en "met max 2 bezoekers thuis"... Waarom is een reclamebureau (noem maar even een voorbeeld) waar iedereen verplicht op kantoor moet komen geen probleem, kun je net zo goed niet handhaven. Doe dan echte symboolpolitiek en zeg dat men verplicht moet thuiswerken op straffe van een boete.
En neem zelf eens het goede voorbeeld. Ga eens een dag met teams vergaderen in de 2e kamer.

Maar goed, ik doe gewoon m'n eigen ding. Ik ging toch al niet zwemmen, naar de bioscoop of naar de bieb (nouja, met de kids, vanmiddag nog even boeken halen voor de aankomende weken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
wildhagen schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:43:
[...]

Jij insinueert dat er gesjoemeld wordt. Dan moet JIJ met bewijzen daarvoor komen, en niet aan MIJ vragen om aan te tonen dat het niet zo is.

Dat is de omgekeerde wereld, en niet zoals een discussie werkt. Hij die iets beweert, levert ook bewijs voor die bewering aan.

En voor de duidelijkheid: "ik ben het er niet mee eens" of "volgens mij klopt dit niet" is géén bewijs.
Lees nog een keer wat er staat, "kun je", staat niet dat het daadwerkelijk is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
klaaas schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:42:
Als je de gisteren aangekondigde maatregelen an sich bekijkt dan kan ik me wel voorstellen dat dat vraagtekens oproept. Ik denk ook dat een aantal ervan qua aantallen echt niet veel zoden aan de dijk gaan zetten. Je moet deze maatregelen echter niet los bekijken maar in het kader dat ook geschetst werd tijdens de persco: we gaan van een situatie waarin adviezen als 'vermijd drukte' plaatsmaken voor het advies 'blijf thuis tenzij je een goede reden hebt'. In dat kader geeft het sluiten van veel niet-essentiële zaken gewoon duidelijkheid. Want als Truus naar de Efteling mag, dan mag ik ook <vul maar in>.

Er is daarnaast een principiële keuze gemaakt om de economie en scholen zoveel mogelijk door te laten draaien. Dat is geen nieuws dus je daarover verbazen is een beetje overdreven. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar het komt niet als een verrassing.
Precies.
Maatregelen die nu gaan gelden lijken heel veel op maart/april, op een paar dingen na:
- minimaal bezoek mag nog
- scholen blijven open
- sportscholen blijven individueel open
- contactberoepen mogen doorgaan

(tenzij lokale maatregelen gaan gelden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:38:
En toch is er een extra stap nodig om de reguliere zorg weer snel op te kunnen starten. Zouden er nu strengere maatregelen genomen zijn had je nog veel meer tegenstand gehad. Had je minder maatregelen gehad, kun je het beoogde doel niet bereiken.
We zitten eigenlijk nu voor twee weken waar we in het voorjaar ook zaten, met verschil dat de scholen nu open blijven. Het is een lockdown alleen mogen we het niet zo noemen, beetje marketing is nodig om deze opgepoetste drol nog te verkopen aan de mensen.

Dat de besmettingen met duizendtallen zouden dalen per dag was niet een reële hoop gezien de aantallen. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen rennen ook niet allemaal in een week naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

Amphiebietje schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:25:
[...]

Op een site genaamd "klimaatgek". Tuurlijk.

Cijfer trolpoging: 1/10 :+
Adlermann schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:25:
[...]

Lekkere betrouwbare bron op klimaatgek.nl. Klimaatveranderingontkenners neem ik nergens serieus.
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 08:28:
[...]

En dan kom je met klimaatgek als bron aanzetten. ;w _O-

Hi-la-risch 7(8)7
Jammer dat als een stuk op een site als "klimaatgek" staat meteen reden is het niet te lezen en mij weg te zetten als een complot denker. Maar goed, vergeet "klimaatgek".

PCR-tets (Polymerase Chain Reaction-test): Er wordt slijm van het te testen slachtoffer afgenomen uit neus en keel. Het SARS-Cov-2 viruseiwit (RNA) in het afgenomen slijm wordt in een laboratorium gekopieerd (dat is de Ct waarde) om er genoeg van te maken om het te detecteren. Het testmateriaal is dus geconstrueerd door een moleculair-technologische aanvulling van SARS-Cov-2 viruseiwit

Normaal is die Ct-waarde 30 a 35. Simpel gezegd is er een protocol om de mate van besmetting aan de waarde van de Ct te linken. Als je die cycli verhoogt zul je ook het protocol moeten aanpassen. Er schijnen nu dus GGD's die een amplificatie draaien van boven de 40 en daarbij het protocol van de lagere cycli gebruiken (dat komt omdat er nu geen test is om een protocol voor hogere cycli te ontwikkelen). Dat lijdt tot een enorme hoeveelheid false postives.

Linkje met uitleg door een papieren krant over het UMC in Utrecht waar het nu beter gebeurd. Zij stoppen nu bij 35 cycli.

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 04-11-2020 09:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:45:
[...]

Precies.
Maatregelen die nu gaan gelden lijken heel veel op maart/april, op een paar dingen na:
- minimaal bezoek mag nog
Ik kan zo snel geen compleet plaatje vinden van de maatregelen in maart.
Maar ook nu lijkt het inmiddels:
- Blijf zoveel mogelijk thuis
- Ontvang zo min mogelijk bezoek.

Staat wel het volgende bij:

Toch bezoek ontvangen
Mocht u toch bezoek ontvangen, beperk dit dan tot maximaal 1 groep van maximaal 2 personen per dag en zorg ervoor dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en ook de hygiënemaatregelen naleven.

Als een samenkomst leidt tot overlast, of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden.

Maar volgens mij ligt dit inmiddels niet meer zo ver uit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:37:
[...]
Het valt nu nog te redden maar dan moet het kabinet:
- focussen op besmettingen ipv zorg
- als (lange termijn ) visie een veilige samenleving gaan aanhouden (elimineren lukt ws niet)
- kortdurende stevige maatregelen met een duidelijk einde gevolgd door houdbare maatregelen gaan inzetten

Oh wacht. Dat zegt het red team ook.
Tja, en toch lijken de landen waar dit wel wordt gedaan het niet veel beter te doen. Alleen als je het echt heel rigoreus doet (mensen thuis op sluiten zoals in Azië) lijk je het echt weg te kunnen krijgen.
De moeilijkheid zit m in de houdbare maatregelen. In elk geval hoort daar snel en veel testen bij maar ook valt te denken aan maatregelen op scholen (afstand, kleine klassen, hybride onderwijs), quarantaine plicht en evt maatregelen die tijdelijk ingezet worden en weer losgelaten (avond sluiting horeca etc), vermindering internationaal verkeer.
Wat mij vooral opvalt is dat veel bedrijven dit in de tussentijd wel door lijken te hebben en hun eigen test-straten opzetten. Ik zou b.v. als ik nu zou besluiten dat ik getest wil worden, voor de middag al het resultaat hebben. Als bedrijven dat al grootschalig kunnen, waarom moet het dan zolang duren voordat de regering dat kan regelen.

Naar mijn idee is het vooral belangrijk veel, snel en vooral makkelijk te testen. Als je precies weet wie het virus heeft en waar er dus verspreidingen zijn, kun je heel gerichte maatregelen nemen. Je hebt dan weinig impact terwijl je veel vrijheden kunt geven.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
St@m schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:45:
[...]

Ik weet wel dat je geen (bevredigende voor mij) antwoorden hebt, maar waarom dan symboolmaatregelen als "met 2 man op straat" en "met max 2 bezoekers thuis"... Waarom is een reclamebureau (noem maar even een voorbeeld) waar iedereen verplicht op kantoor moet komen geen probleem, kun je net zo goed niet handhaven. Doe dan echte symboolpolitiek en zeg dat men verplicht moet thuiswerken op straffe van een boete.
En neem zelf eens het goede voorbeeld. Ga eens een dag met teams vergaderen in de 2e kamer.

Maar goed, ik doe gewoon m'n eigen ding. Ik ging toch al niet zwemmen, naar de bioscoop of naar de bieb (nouja, met de kids).
Om die volle winkelstraten aan te pakken is max 2 man op straat wel effectief. Ik fiestste hier een paar dagen terug door de binnenstad (op doortocht, ik ging niet shoppen :P) en zag gewoon groepen jongen meiden met lekker shoppen, als je dat met die maatregelen voorkomt zijn die drukke winkelstraten al door de helft qua drukte.

Rutte meldde gisteren ook dat hij thuiswerken (nog) niet kán verplichten, hij kan alleen de baas die in overtreding is aanpakken, maar dan moeten die wel gemeld worden. Dus als jij op kantoor moet komen van de baas en het is daar niet goed geregeld moet je dat melden. Maarja dat doen mensen niet. Dan krijg je dus werkclusters. Zodra de GGD een cluster aan het werk kan koppelen zal er wel worden ingegrepen, maar dan ben je al te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:40:
[...]

Ik zeg niet dat het dé oorzaak is. Maar die 20% is wel een manier om dat virus in het gezin te krijgen en dus inderdaad het hele gezin vervolgens te besmetten.

Verder eens, het probleem is dat mensen nu niet meer luisteren naar de basisregels en het zo verpesten voor de rest.
Klopt maar het lijkt er nu op dat mensen bewust willen sturen naar werk en scholen als haarden.
Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:38:
[...]

In mijn kring gaat niemand naar opa / oma, andere familie of vrienden. Beeldbellen werkt prima (al snap ik best dat het voor opa en oma wat lastiger is / kan zijn).
Hier wel, op de school van mijn kinderen is ongeveer 20-30% opa en oma wat de kinderen ophaalt.
Plenkske schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:41:
[...]

De verspreiding kan zeker thuis gebeuren (precies zoals je het noemt), maar iemand moet het virus toch ergens anders gekregen hebben ? Anders kan het nooit verspreiden.
Anders gezegt: als je met al die mensen die je noemt nooit ergens extern komt, dan kan je het niet oplopen.

"mensen hebben corona dat is een gegeven" huh ? Was het maar zo simpel.
Opa en oma hebben twee kanten he.
De kant van de vrouw, de kant van de man. An die kant zitten ook weer twee opa's en oma's.

Zo gesloten als jij doet voorkomen is de "familie kring" niet. Uiteindelijk link je iedereen in Nederland aan elkaar door enkel binnen familiekringen te blijven!

Tel daar wat vriendenbezoeken bij op en je kunt de besmettingsgraad vermenigvuldigen.

Daar is geen werk/ov of school voor nodig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
PalingDrone schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
@redwing Hoe kom je er bij dat wij er zoveel beter voor staan dan andere landen?
We waren de sterkst stijgende en zijn nu een van de eerste die dalende cijfers hebben. Dus ja, onze maatregelen lijken goed te werken.
Zolang ze nu nog overledenen van maart/april toevoegen aan onze statistieken begin ik aan die getallen bijna dezelfde waarde toe te kennen als aan die hele Chinese goednieuwsshow. Op deze manier komen we pas achter het effect van de maatregelen in de zomer van 2021.
De aanpassingen zijn heel minimaal en zijn ook heel normaal. Ook bij een griepgolf zie ja na een jaar nog dat er aanpassingen worden gedaan. Zolang er geen tientallen procenten bij- of afgaan is dat heel normaal.
Amper besmettingen in het onderwijs? Hmmja, zolang je ze niet test kom je er pas achter als pappie en mammie ziek worden, maar die zullen het dan wel weer in de huiselijke kring opgelopen hebben...
Zeker in het voortgezet onderwijs wordt er wel degelijk veel getest. Maar het is heel simpel, als je er van uit wil gaan dat de cijfers niet kloppen is het enige dat zal helpen een volledige lockdown. En dat terwijl de keuzes die gemaakt zijn en die gebaseerd zijn op de cijfers tot nu toe het beoogde doel hebben bereikt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Precies, als 1 iemand in die familiekring een keer niet zo nauw met de regels is en het oploopt kan het hard gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:47
MikeyMan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:49:
[...]

Toch bezoek ontvangen
Mocht u toch bezoek ontvangen, beperk dit dan tot maximaal 1 groep van maximaal 2 personen per dag en zorg ervoor dat mensen 1,5 meter afstand tot elkaar kunnen houden en ook de hygiënemaatregelen naleven.

Als een samenkomst leidt tot overlast, of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden.

Maar volgens mij ligt dit inmiddels niet meer zo ver uit elkaar.
Gisteren was het nog enkel een advies en was handhaven onmogelijk?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Leon Zwiers schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:39:
[...]

Ik neem het kabinet meer kwalijk dat ze te veel versoepeld hebben na de eerste golf. Achteraf is het de koe in de kont kijken, maar ze hebben de verantwoordelijkheid van de bevolking flink overschat.
Dat hameren op thuiswerken vind ik dus tegenvallen. Ja, het wordt wel benoemd maar in een context van veel andere maatregelen waarvan een aantal vooral voor de buhne zijn en de aandacht afleiden.
Ik denk dat er op het werk echt nog wel wat te winnen valt. Maar kijk eens in de discussies nu. hoeveel gaat het daarover? Men heeft het meer over de zwembaden dan over kantoor.

Wat betreft het onderwijs, daar sta ik dubbel in. Ik denk zeker dat daar veel winst valt te halen. Mijn kinderen zitten op school en ik weet van hun dat, ook al is alles met regeltjes corona proof gemaakt, het in de praktijk allemaal los loopt. Ja, in de kantine hebben ze allemaal een lapje op de kin omdat dat zo moet. In de klas weet iedereen dat de docent een tafeltje aan moet schuiven als hij, op 1,5 meter afstand, individueel aanwijzingen komt geven. Maar in de praktijk is dat teveel moeite en staat de docent als vanouds ongeveer tegen de leerlingen aan. Zonder mondkapje natuurlijk.
Echter, onderwijs is voor die kinderen (en ook voor de sfeer in de gezinnen) erg belangrijk. Daar beperkingen opleggen heeft dus wel een hele hoge maatschappelijke prijs, die moet je afwegen tegen het doel. Dat maakt het lastig. Het zijn zulke verschillende belangen die niet te vergelijken zijn. (inmiddels is wel bekend dat heel veel kinderen in het voorjaar een forse leerachterstand opgelopen hebben en er diverse ouders door de spanningen in een scheiding liggen)

Daarom denk ik dat terugdringen van het virus belangrijk is maar niet het enige in de wereld. Alles op alles zetten om te proberen dat virus eventueel net een fractie sneller eronder te krijgen is vanuit het bredere perspectief niet verstandig. (als het al vanuit het virus perspectief mogelijk zou zijn)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:54:
[...]
Hier wel, op de school van mijn kinderen is ongeveer 20-30% opa en oma wat de kinderen ophaalt.
Lekker verantwoordelijk bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:49:
[...]

Tja, en toch lijken de landen waar dit wel wordt gedaan het niet veel beter te doen. Alleen als je het echt heel rigoreus doet (mensen thuis op sluiten zoals in Azië) lijk je het echt weg te kunnen krijgen.

[...]

Wat mij vooral opvalt is dat veel bedrijven dit in de tussentijd wel door lijken te hebben en hun eigen test-straten opzetten. Ik zou b.v. als ik nu zou besluiten dat ik getest wil worden, voor de middag al het resultaat hebben. Als bedrijven dat al grootschalig kunnen, waarom moet het dan zolang duren voordat de regering dat kan regelen.

Naar mijn idee is het vooral belangrijk veel, snel en vooral makkelijk te testen. Als je precies weet wie het virus heeft en waar er dus verspreidingen zijn, kun je heel gerichte maatregelen nemen. Je hebt dan weinig impact terwijl je veel vrijheden kunt geven.
Precies, testen testen testen en bij positief gelijk een verplichte quarantaine, zo trek je de corona-angel uit de samenleving en kunnen de maatregelen vlot afgeschaald worden.
Blijkbaar is 3/4 jaar te kort om dat te kunnen regelen door onze regering terwijl als ik een commercieel bedrijf ben er binnen een maand of 2 een volledig draaiende snelteststraat operationeel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
BlakHawk schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:54:

Opa en oma hebben twee kanten he.
De kant van de vrouw, de kant van de man. An die kant zitten ook weer twee opa's en oma's.

Zo gesloten als jij doet voorkomen is de "familie kring" niet. Uiteindelijk link je iedereen in Nederland aan elkaar door enkel binnen familiekringen te blijven!

Tel daar wat vriendenbezoeken bij op en je kunt de besmettingsgraad vermenigvuldigen.

Daar is geen werk/ov of school voor nodig!
Ja natuurlijk, ik snap het helemaal dat familie/vrienden een grote kring kan zijn/worden.
Maar ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt.
Je zei letterlijk dit: "Zonder externe factoren kan het prima enkel in thuissituaties verspreiden."
En ik reageerde daarop door te zeggen dat inderdaad het verspreiden prima kan in die kring, maar het virus moet natuurlijk wel vanuit een externe factor die kring binnen zijn gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:47:
[...]

We zitten eigenlijk nu voor twee weken waar we in het voorjaar ook zaten, met verschil dat de scholen nu open blijven. Het is een lockdown alleen mogen we het niet zo noemen, beetje marketing is nodig om deze opgepoetste drol nog te verkopen aan de mensen.
Bij een echte lockdown verwacht ik dat alle winkels dicht zijn, alle bedrijven en dat je dus echt thuis moet blijven. Vergelijk ik echter de wegen in het voorjaar met de wegen nu, kan ik niet anders zeggen dan dat er nu toch heel veel meer gedaan wordt dan toen.
Dat de besmettingen met duizendtallen zouden dalen per dag was niet een reële hoop gezien de aantallen. De mensen die nu in het ziekenhuis liggen rennen ook niet allemaal in een week naar buiten.
Als je naar de 1e piek kijkt en daarna naar hoe de 2e golf zich heeft ontwikkeld was dat wel een reële hoop. Als je dan naar de grafiek van de ziekenhuisbezetting kijkt zie je echter dat die traag is gaan stijgen en daarmee is de verwachting dat die ook weer traag zal gaan dalen. Vandar ook de extra maatregelen, niet zo zeer om de besmettingen te verminderen, maar om die ziekenhuisbezetting sneller te laten dalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Ankona schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:56:
[...]

Dat hameren op thuiswerken vind ik dus tegenvallen. Ja, het wordt wel benoemd maar in een context van veel andere maatregelen waarvan een aantal vooral voor de buhne zijn en de aandacht afleiden.
Ik denk dat er op het werk echt nog wel wat te winnen valt. Maar kijk eens in de discussies nu. hoeveel gaat het daarover? Men heeft het meer over de zwembaden dan over kantoor.

Wat betreft het onderwijs, daar sta ik dubbel in. Ik denk zeker dat daar veel winst valt te halen. Mijn kinderen zitten op school en ik weet van hun dat, ook al is alles met regeltjes corona proof gemaakt, het in de praktijk allemaal los loopt. Ja, in de kantine hebben ze allemaal een lapje op de kin omdat dat zo moet. In de klas weet iedereen dat de docent een tafeltje aan moet schuiven als hij, op 1,5 meter afstand, individueel aanwijzingen komt geven. Maar in de praktijk is dat teveel moeite en staat de docent als vanouds ongeveer tegen de leerlingen aan. Zonder mondkapje natuurlijk.
Echter, onderwijs is voor die kinderen (en ook voor de sfeer in de gezinnen) erg belangrijk. Daar beperkingen opleggen heeft dus wel een hele hoge maatschappelijke prijs, die moet je afwegen tegen het doel. Dat maakt het lastig. Het zijn zulke verschillende belangen die niet te vergelijken zijn. (inmiddels is wel bekend dat heel veel kinderen in het voorjaar een forse leerachterstand opgelopen hebben en er diverse ouders door de spanningen in een scheiding liggen)

Daarom denk ik dat terugdringen van het virus belangrijk is maar niet het enige in de wereld. Alles op alles zetten om te proberen dat virus eventueel net een fractie sneller eronder te krijgen is vanuit het bredere perspectief niet verstandig. (als het al vanuit het virus perspectief mogelijk zou zijn)
Grotendeels een. Ik heb het ook niet over het VO sluiten. Maar slimmer omgaan, zeker met de bovenbouw. Geen 5 dagen in dat gebouw, maar 3. Levert meer ruimte in het gebouw op voor het naleven van de regels en beperkt toch wel wat bewegingen en contacten.

Dat het terugdringen van het virus niet het enige in de wereld is ben ik met je eens, maar daarom moeten we het virus nu terugdringen (snap je m nog :P :P ) juist zodat er weer andere dingen kunnen. En dan niet te snel teveel versoepelen net zoals in de zomer. De reguliere zorg wordt steeds verder beperkt door de enorme aantallen coronapatienten. In sommige regios zijn die ziekenhuizen vol en kan er niets meer. Daar is die LCPS ook schuldig aan, maar de gigantische aantallen besmettingen en opnamen maken gewoon dat de situatie daar uiterst precair is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:56:
[...]

Gisteren was het nog enkel een advies en was handhaven onmogelijk?
En nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Nou, dat thuiswerken merk ik hier nog vrij weinig van. De A1 is net zo druk als altijd, schril contrast met afgelopen voorjaar toen het wel echt rustig was. Tijd om maar eens een meldpunt in te stellen waar werknemers anoniem melding kunnen maken van het omzeilen van de maatregelen door werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Plenkske schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:59:
[...]

Ja natuurlijk, ik snap het helemaal dat familie/vrienden een grote kring kan zijn/worden.
Maar ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt.
Je zei letterlijk dit: "Zonder externe factoren kan het prima enkel in thuissituaties verspreiden."
En ik reageerde daarop door te zeggen dat inderdaad het verspreiden prima kan in die kring, maar het virus moet natuurlijk wel vanuit een externe factor die kring binnen zijn gekomen.
Ja ergens in het begin, maar dat zijn we nu toch al lang voorbij met 7k-10k besmettingen per dag.
Je moet ervan uitgaan dat het overal kan zitten en ik denk ook dat er veel mensne zonder klachten nu gewoon rondlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Nou je, je geeft aan dat er op gehandhaafd wordt. Dat maakt het toch geen advies meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:13
Segafreak83 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:56:
[...]

Lekker verantwoordelijk bezig.
Zeker. Die mensen houden zich aan de voorschriften van het RIVM. Wellicht ben jij het niet eens met die voorschriften, maar je kunt het mensen toch moeilijk kwalijk nemen dat ze naar het RIVM luisteren i.p.v. naar jou?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:04:
[...]

Nou je, je geeft aan dat er op gehandhaafd wordt. Dat maakt het toch geen advies meer?
Lees het nog eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
PalingDrone schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:56:
[...]

Precies, testen testen testen en bij positief gelijk een verplichte quarantaine, zo trek je de corona-angel uit de samenleving en kunnen de maatregelen vlot afgeschaald worden.
Blijkbaar is 3/4 jaar te kort om dat te kunnen regelen door onze regering terwijl als ik een commercieel bedrijf ben er binnen een maand of 2 een volledig draaiende snelteststraat operationeel is.
Heel eerlijk gezegd is dit ook precies het punt waar ik vind dat de regering heel veel heeft laten vallen. Tussen de 1e en de 2e golf had er heel veel geregeld kunnen zijn, terwijl daar helemaal niets van te zien is. Ik had test-straten verwacht met voldoende capaciteit, een duidelijk plan met daarin alle signaalwaardes en bijbehorende maatregelen. Het lijkt er echter op dat daar pas mee begonnen is toen de 2e golf begon.

En laten we wel wezen, was die duidelijkheid er wel geweest, had je nu veel meer draagvlak gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 24-09 20:33

Mfpower

In dubio

redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 09:49:
[...]

[...]
Klopt wel, maar wat de landen met deze visie hetzelfde doen als hier, is toch te laat ingrijpen en de "veilige" samenleving niet weten te handhaven. Dit komt imho omdat het nog steeds onduidelijk is welke maatregelen goed werken. En degene waarvan het echt heel duidelijk is, scholen, (zie eerder door mij geposte studies) worden koste wat kost opengehouden. Daar is wat voor te zeggen, want onderwijs is belangrijk. Maar we betalen nu echt een (te?) hoge prijs daarvoor. Het enige land wat de scholen met zeer strenge maatregelen openhoudt (vziw, ik heb het al een tijdje niet meer bekeken) is Denemarken, waar ze zelfs op de basischolen 1,5m afstand houden (of in elk geval hielden), en Duitsland ook in sommige deelstaten afhankelijk van de besmettingen.

En zelfs die "veilige" samenleving is niet helemaal open. Er zou geregeld meer moeten kunnen dan nu, en er moet af en toe ook pas op de plaats genomen worden. Echter zoals het was in de zomer (alles behalve festivals) gaat gewoon niet lukken. Als het virus lang onder ons is, dan moet er wel iets gedaan worden waardoor deze crisis houdbaar is. Ik durf niet al mijn geld op een werkend vaccin te zetten.

Voor mij is deze manier niet houdbaar. Ik werk sinds maart thuis en begin echt depressief te worden, juist omdat ik me zo goed aan de regels houd. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van mijn vaderschap en is ook niet goed voor het geheel. Ik ken inmiddels meerdere mensen die hier mee worstelen. Sommige mensen hebben intensief contact nodig met anderen door de dag heen om zich goed te kunnen blijven voelen en ik weet nu dat ik er een van ben (wist ik eigenlijk al, toen ik als software engineer werkte was ik ook zo ongelukkig). Mijn dagelijkse wandelingen in de natuur lossen dat niet op. Net nu ik besloten heb dit wekelijks met een paar vrienden gezamenlijk te doen mag dit niet meer. Ik weet niet of ik dit allemaal kan blijven volhouden. Het moet maar, maar ik wandel recht naar een depressie/burnout en ik ben vast niet de enige.

Dit deel ik helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gedaan. Ik las hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
PalingDrone schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:03:
Nou, dat thuiswerken merk ik hier nog vrij weinig van. De A1 is net zo druk als altijd, schril contrast met afgelopen voorjaar toen het wel echt rustig was. Tijd om maar eens een meldpunt in te stellen waar werknemers anoniem melding kunnen maken van het omzeilen van de maatregelen door werkgevers.
Mijn partner heeft geen dag thuisgewerkt dit jaar en ik ben er ook direct mee gestopt toen de scholen weer open gingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
redwing schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:05:
[...]

Heel eerlijk gezegd is dit ook precies het punt waar ik vind dat de regering heel veel heeft laten vallen. Tussen de 1e en de 2e golf had er heel veel geregeld kunnen zijn, terwijl daar helemaal niets van te zien is. Ik had test-straten verwacht met voldoende capaciteit, een duidelijk plan met daarin alle signaalwaardes en bijbehorende maatregelen. Het lijkt er echter op dat daar pas mee begonnen is toen de 2e golf begon.

En laten we wel wezen, was die duidelijkheid er wel geweest, had je nu veel meer draagvlak gehad.
yup, na die te rigoreuze versoepelingen heeft de regering zich pijnlijk laten verrassen door de snelheid en tijdstip waarmee de 2e golf begon. Ze waren gewoon nog niet klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De samenkomst zelf is niet te handhaven.
(Geluids)overlast etc wel.
Pagina: 1 ... 56 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins