Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.680 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:27
psychodude schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:10:
[...]

De cijfers gaan misschien wel iets naar beneden, maar relatief gezien is het natuurlijk nog gewoonweg te hoog. Vanaf het punt dat we circa 500 positieve test uitslagen per dag hadden hebben we het punt bereikt waarop de netto zorg belasting positief uit begon te vallen. We zitten nu nog altijd rond de 9000 positieve test uitslagen per dag.
Deze getallen (500 en 9000) zijn totaal onvergelijkbaar. Vooral het eerste getal is compleet onbetrouwbaar, we hadden toen amper testen en werkelijk geen idee hoe het ging.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:12
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:34:
[...]

[...]

Wellicht is het een idee om naar de juiste data te kijken en op basis daarvan je conclusies te trekken. Zoek de posts van @breew er eens bij en dan met name de tabel met nieuwe besmettingen per juiste datum.
Die cijfers ken ik. Het is alsnog kort dag met daarbij wat onzekerheden. Zoals sommige mensen al zeiden, wat is bijvoorbeeld de invloed van commerciële testen? Wat is de invloed van de herfstvakantie? Zijn er meer onbekende factoren?

Als elk land om ons heen in lockdown gaat, lijkt het mij verstandig om nog even een slag om de arm te houden.

Het kan een trendbreuk zijn, maar ook een korte dip. Met beperkte data en onzekerheid in de getallen kun je gewoon niet stellig beweren dat de daling een feit is. Het lijkt matig goed te gaan. Dinsdag weten we iets meer. Over een week kunnen we voorzichtig bevestigen. Pas over een maand weten we het zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:37:
[...]

Mensen beweren ook niet dat we na een trendbreuk er vanaf zijn. Op een paar gekken na beseft iedereen dat dit minstens nog twee maanden gaat duren en waarschijnlijk nog tot mei 2021 of langer.
Zolang er geen groepsimmuniteit is zal dit blijven doorgaan. In dat opzicht zijn (afgerond) 10.000 besmettingen per dag goede cijfers. Zeker als je bedenkt dat lang niet iedereen getest wordt (geen klachten of geen zin). Elke dag bouw je de immuniteit uit.

Dat we tot mei 2021 met beperkingen zitten is denk ik iedereen wel duidelijk. Pas als het vaccin er is én deze verspreid is onder de belangrijkste groepen zal je weer terug kunnen naar normaal. Rondom de vaccins zijn veel positieve berichten, dat kan snel gaan.

Ik verwacht niet dat we tot mei 2021 met de huidige maatregelen zullen zitten. Die worden weer af en opgeschaald als het nodig is. Een normaal evenement in de Ziggo Dome zie ik bijvoorbeeld niet gebeuren, maar voor stadions, musea, bioscopen en theaters verwacht ik wel afschaling. Ook restaurants zullen wel weer open kunnen voor mei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:20
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:34:
[...]

[...]

Wellicht is het een idee om naar de juiste data te kijken en op basis daarvan je conclusies te trekken. Zoek de posts van @breew er eens bij en dan met name de tabel met nieuwe besmettingen per juiste datum.
Ook die cijfers laten nog échte geen daling zien. Ja, 19/20 oktober is op dit moment de top. Maar de dagen daarna worden elke dag nog een significant aantal besmettingen aan toegevoegd.
Voor de top van 19 oktober was 12 oktober lang de top en leek dat de piek te zijn, met daarna een daling.

De tekenen zijn positief, zeker als het %-positief zou dalen, maar een echte daling is er nog niet. Op basis van het 7-daags gemiddelde ook gisteren nog 9%-groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:44:
[...]

Die cijfers ken ik. Het is alsnog kort dag met daarbij wat onzekerheden. Zoals sommige mensen al zeiden, wat is bijvoorbeeld de invloed van commerciële testen? Wat is de invloed van de herfstvakantie? Zijn er meer onbekende factoren?
Zo zullen er altijd onbekende factoren zijn. Maar aangezien het grootste deel van de mensen door de GGD getest wordt zal het allemaal wel meevallen. De herfstvakantie kan je nog niet terugzien in de cijfers, die kan dus enkel de cijfers positiever maken.
Als elk land om ons heen in lockdown gaat, lijkt het mij verstandig om nog even een slag om de arm te houden.
Al die landen waar het zo verschrikkelijk goed gaat en ze de lockdowns dagen voor zich uit schuiven zodat iedereen nog even zijn of haar feestje kan vieren?

Ik roep het al maanden, stop met vergelijken van de landen. Het heeft geen enkele zin.
Het kan een trendbreuk zijn, maar ook een korte dip. Met beperkte data en onzekerheid in de getallen kun je gewoon niet stellig beweren dat de daling een feit is. Het lijkt matig goed te gaan. Dinsdag weten we iets meer. Over een week kunnen we voorzichtig bevestigen. Pas over een maand weten we het zeker.
In de cijfers zie je duidelijk een afvlakking. Niet enkel bij het aantal besmettingen, ook in de ziekenhuis en IC opnames zie je die trend. De testcapaciteit heeft ook een overschot ondertussen. Allemaal signalen dat we de juiste kant op gaan. Een stevige daling is het nog niet, de dag van gisteren maakt niet dat dit ineens een feit is. Ook dinsdag weten we dat nog niet. Het is wel logisch dat na afvlakking en alle positieve signalen er een daling aan zit te komen, maar voor we die conclusies kunnen trekken moeten we eerst maar eens 2 weken verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:45:
[...]

Ook die cijfers laten nog échte geen daling zien. Ja, 19/20 oktober is op dit moment de top. Maar de dagen daarna worden elke dag nog een significant aantal besmettingen aan toegevoegd.
Voor de top van 19 oktober was 12 oktober lang de top en leek dat de piek te zijn, met daarna een daling.
Tot ongeveer 7 dagen terug komen er nog serieuze getallen bij, daarna is het een stuk lager. Tot ongeveer 22/23 oktober zijn de cijfers redelijk betrouwbaar. De pieken van 12 en 19 oktober zijn conform verwachting.
De tekenen zijn positief, zeker als het %-positief zou dalen, maar een echte daling is er nog niet. Op basis van het 7-daags gemiddelde ook gisteren nog 9%-groei.
Er zal vast een reden zijn dat ik heb gezegd dat je op basis van de echte cijfers je conclusies moet trekken. Ik heb nergens gezegd dat deze conclusie een daling is.

De groei neemt hard af en we moeten hopen dat dit doorzet. Met een beetje mazzel gaan we deze week omslaan naar een daling, want het vervelende exponentiële groeien kan ineens een leuke exponentiële daling worden, en dan gaat het snel. Maar dat is giswerk voor nu, pas einde deze week kunnen we daar voorzichtig iets over zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:44

Amphiebietje

In de blubber

CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]

Nee hoor de meeste lichte depressies verdwijnen van zelf. En zijn ook op te lossen met meer sporten, wandelen, praten met vrienden etc. Kijk mensen die echt depressief zijn verdienen zeker een sociaal vangnet in de vorm van een vergoeding. Maar er is echt wel overmatig gebruik van de GGZ voor allerlei dingen die daar eigenlijk niet thuis horen en anders (goedkoper) op te lossen zijn.
:F

Juist een kenmerk van depressies is dat zulke dingen doen veelal onmogelijk is zonder hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:51:
[...]

Zo zullen er altijd onbekende factoren zijn. Maar aangezien het grootste deel van de mensen door de GGD getest wordt zal het allemaal wel meevallen.
"Zal wel meevallen." Assumption is the mother of all fuck-ups.
Het lijkt mee te vallen, mee eens. Maar een feit is het nog niet.
De herfstvakantie kan je nog niet terugzien in de cijfers, die kan dus enkel de cijfers positiever maken.
Andersom. De herfstvakantie is nu twee weken geleden in het noorden geëindigd. Het noorden, inclusief Amsterdam voor de duidelijkheid, gaat vanaf ongeveer vandaag dus wellicht weer stijgen, afhankelijk van hoe erg scholen blijken bij te dragen.
Al die landen waar het zo verschrikkelijk goed gaat en ze de lockdowns dagen voor zich uit schuiven zodat iedereen nog even zijn of haar feestje kan vieren?

Ik roep het al maanden, stop met vergelijken van de landen. Het heeft geen enkele zin.
Leuk dat jij dat roept, maar ik kijk wel graag naar alle data. Niet om rechtstreeks te vergelijken, maar om van te leren.
[...]

In de cijfers zie je duidelijk een afvlakking. Niet enkel bij het aantal besmettingen, ook in de ziekenhuis en IC opnames zie je die trend. De testcapaciteit heeft ook een overschot ondertussen. Allemaal signalen dat we de juiste kant op gaan. Een stevige daling is het nog niet, de dag van gisteren maakt niet dat dit ineens een feit is. Ook dinsdag weten we dat nog niet. Het is wel logisch dat na afvlakking en alle positieve signalen er een daling aan zit te komen, maar voor we die conclusies kunnen trekken moeten we eerst maar eens 2 weken verder zijn.
Je beweert steeds dat de daling feitelijk is ingezet en nu eindig je met dat we het pas over twee weken kunnen bevestigen, zoals ik en anderen steeds al aangeven.
Opnieuw zeg je dat de daling volgens jou er logischerwijs wel aan komt. Een aanname en geen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:03:
[...]

"Zal wel meevallen." Assumption is the mother of all fuck-ups.
Het lijkt mee te vallen, mee eens. Maar een feit is het nog niet.
De testcapaciteit van de GGD is ondertussen op orde, er zullen eerder minder tests bij de commerciële uitgevoerd worden.
Leuk dat jij dat roept, maar ik kijk wel graag naar alle data. Niet om rechtstreeks te vergelijken, maar om van te leren.
Nutteloze data is leuk om te bekijken, maar je kan er niets mee.
[...]

Je beweert steeds dat de daling feitelijk is ingezet en nu eindig je met dat we het pas over twee weken kunnen bevestigen, zoals ik en anderen steeds al aangeven.
Doe eens een quote van mij dat ik zeg dat de feitelijke daling is ingezet?
Als je mijn posts zou lezen dan zou je overigens weten dat ik enkel naar de 7-daagse getallen kijk.
Opnieuw zeg je dat de daling volgens jou er logischerwijs wel aan komt. Een aanname en geen feit.
Dat klopt, ik presenteer dat toch ook niet als een feit? Ik vind het een logisch gevolg na afvlakking en alle positieve berichten. Ik zeg nergens dat het zo is, en meld er zelfs uitdrukkelijk bij dat we voor dat we die conclusie kunnen trekken echt even moeten afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:56:
[...]

Tot ongeveer 7 dagen terug komen er nog serieuze getallen bij, daarna is het een stuk lager. Tot ongeveer 22/23 oktober zijn de cijfers redelijk betrouwbaar. De pieken van 12 en 19 oktober zijn conform verwachting.
Als je uitgaat van die 7 dagen dan zou je dus op op 27 oktober (dat is dus 8 dagen na 19 oktober) verwachten dat 19 oktober al de piek was. Nee dus, op 27 oktober lag 12 oktober nog 600 gevallen voor.

Je kan dus nog niet stellen dat de piek op 19/20 oktober de definitieve piek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:11:
[...]

Als je uitgaat van die 7 dagen dan zou je dus op op 27 oktober (dat is dus 8 dagen na 19 oktober) verwachten dat 19 oktober al de piek was. Nee dus, op 27 oktober lag 12 oktober nog 700 gevallen voor.
Je weet dat de GGD en RIVM bezig is en is geweest met een inhaalslag? De dagelijkse CSV bevat elke dag minder oude data. Rond die datum kwamen er nog veel oude cijfers door tot 11 dagen terug, dat is ondertussen wat ingelopen.
Je kan dus nog niet stellen dat de piek op 19/20 oktober de definitieve piek is.
En dat heb ik ook nergens gedaan. Dat heb jij nu ineens bedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 02-11-2020 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:30
zacht schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:00:
[...]
Ik heb er met mijn baas drie bekeken, dit was zover ik weet de enige waar ik zoiets zag staan. Maar ik kan er over heen gelezen hebben. Maar er is in ieder geval één commerciële teststraat die aangeeft de positieve gevallen aan de GGD door te geven.

Ik hoor overigens steeds meer om me heen dat bedrijven werknemers doorverwijzen naar een commerciële straat. En ASML bijvoorbeeld
heeft zijn eigen teststraat. Geen idee of die een linkje met de GGD hebben.
Bij ASML bel je zelf de GGD bij een positieve besmetting. Bij de andere test-straten die ik zo ken moet je het ook zelf doorgeven. Aangezien het commerciele partijen zijn, mogen ze jouw (medische) gegevens niet zelf doorgeven aan de GGD. Ze mogen b.v. ook je bedrijf niet informeren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:14:
[...]

Je weet dat de GGD en RIVM bezig is en is geweest met een inhaalslag? De dagelijkse CSV bevat elke dag minder oude data.
Welke inhaalslag heb je het precies over? Als ik deze grafiek bekijk dan zie ik nog steeds veel toevoegingen op oude data.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4Q1VF1H5JiutFSBEbAtIMlhOqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tgZPYMa6LdM2BgG1PLAOOoZF.png?f=fotoalbum_large
[...]

En dat heb ik ook nergens gedaan. Dat heb jij nu ineens bedacht.
Ik wilde alleen maar zeggen dat op basis van die data van @breew je nog niet van een daling kan spreken. Als je datzelfde bedoeld. Dan zijn we het eens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Nu de dagelijkse cijfers minder hoog worden, hoop ik niet dat ze te snel weer alles versoepelen.
Liever 1 maand extra streng en er helemaal vanaf dan te vroeg van het gas.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Soccer98 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
https://www.telegraaf.nl/...ing-coronaregels-dichtbij

Ik citeer: ‘ Bioscopen, theaters, musea en bibliotheken voor minstens twee weken dicht en buiten met maximaal twee mensen samenkomen. Op deze punten overweegt het kabinet de coronamaatregelen aan te scherpen, zo melden ingewijden.’

Ik wens Mark Rutte en Hugo de Jonge erg veel succes met het uitleggen van deze maatregelen, mochten deze er doorheen komen. De cijfers dalen, mensen zien dat, en dan dit. Idioot naar mijn mening.

En maximaal twee mensen samenkomen buiten? Heel overdreven als je het mij vraagt. Het gaat nu de goede kant op toch?
Zelfs als de besmettings-cijfers dalen (wat nog maar de vraag is, al lijkt de sterkste stijging er wel uit), zullen de ziekenhuis-opnames nog iets langer door blijven stijgen. En bovenal, wil je maandenlang op de piek blijven hangen, of wil je liever snel terug naar een 'normaal' level? Vergeet niet dat momenteel de normale zorg al sterk afgeschaald is. Naar mijn idee zou de norm moeten zijn dat we de normale zorg niet hoeven te onderbreken. En die norm zitten we ruim boven. Je wilt extra maatregelen om daar weer zo snel mogelijk onder te zitten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jori040
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13:11
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:22:
Nu de dagelijkse cijfers minder hoog worden, hoop ik niet dat ze te snel weer alles versoepelen.
Mee eens.
De huidige regels moeten ze zeker niet snel gaan versoepelen.Ben benieuwd wat de cijfers deze week gaan zijn.
2020 is me wel een jaartje zeg! :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

jori040 schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:37:
[...]

Mee eens.
De huidige regels moeten ze zeker niet snel gaan versoepelen.Ben benieuwd wat de cijfers deze week gaan zijn.
2020 is me wel een jaartje zeg! :(
Een jaartje waarin we geleerd hebben hoe snel het normaal kan omdraaien!
Maar wel een jaartje waarin we veel extra hebben kunnen sparen, want geen vakantie / verjaardag betekend veel geld overhouden. Ook al is het allemaal zwaar vervelend, we moeten het dan maar omdraaien naar positief.

Laat ze maar tot eind 2020 of misschien nog langer de boel strak houden :) !

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:25
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:22:
dat komt wel goed denk ik...

https://www.rtlnieuws.nl/...-strenger-groepsgrootte-2
Het kabinet wil strengere maatregelen nemen in de strijd tegen het coronavirus, melden bronnen aan onze politieke redactie. Het gaat bijvoorbeeld om het beperken van de groepsgrootte en het tijdelijk sluiten van musea, bioscopen en theaters.
[...]
Flinke discussie

Aan het besluit strengere maatregelen te nemen is een hoogoplopende discussie voorafgegaan. Premier Rutte, vice-premier De Jonge en minister Van Ark (Volksgezondheid) stelden voor het land twee weken dicht te gooien. Ook de detailhandel, zoals schoenenwinkels, zouden in die periode de deuren moeten sluiten.
Dat stuitte op stevig verzet van onder anderen de ministers Hoekstra (Financiën), Grapperhaus (Justitie) en Ollongren (Binnenlandse Zaken). Zij vinden dat veel te ver gaan en willen dat er eerst goed wordt nagedacht over de effecten van zo’n zware ingreep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
breew schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:41:
[...]
Zij vinden dat veel te ver gaan en willen dat er eerst goed wordt nagedacht over de effecten van zo’n zware ingreep.
Wat werken onze politici toch keihard he! Op zondagavond tot 7 uur doorhalen, en er dan achterkomen dat ze er nog over moeten nadenken. Hadden ze dat de afgelopen 8 maanden niet alvast kunnen doen?

Als ik dan zie dat 8 volwassenen voor school totaal geen afstand houden, en hier lees dat sommigen 10000 besmettingen per dag een mooi aantal vinden, heb ik weinig hoop dat dit snel veel beter zal worden.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 02-11-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben bang dat het juist niet beter gaat worden. Maatregelen die weinig tot niets toe zullen voegen maar wel weer een klap in het gezicht zijn voor veel mensen en iedere vorm van perspectief wegnemen.
Waarom zou je nog meedoen? De #ikdoenietmeermee mentaliteit zal opbloeien en per saldo gaat de regering dus tegen enorme extra kosten achteruit boeren.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De corona app van VWS blijkt niet zo anoniem als gehoopt. De CoronaMelder kan op een paar manieren misbruikt worden om mensen te volgen en mogelijk te identificeren.
Ankona schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:47:
Ik ben bang dat het juist niet beter gaat worden. Maatregelen die weinig tot niets toe zullen voegen maar wel weer een klap in het gezicht zijn voor veel mensen en iedere vorm van perspectief wegnemen.
Waarom zou je nog meedoen? De #ikdoenietmeermee mentaliteit zal opbloeien en per saldo gaat de regering dus tegen enorme extra kosten achteruit boeren.
Ik zit er in elk geval niet op te wachten, ik ben er zo onderhand wel klaar mee. Kennelijk durven ze een echte lockdown ook niet aan, ze blijven dat maar voor zich uit schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Ankona schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:47:
[...]

Het is maar welk perspectief je wilt bieden.

Ik vermoed dat als er inderdaad verscherpte maatregelen komen het kabinet dit zal framen met het perspectief op mogelijk een iets versoepelde kerst, ten opzichte van een kerst in (semi)-lockdown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:16:
Een week geleden werd duidelijk gezegd door Rutte en het RIVM dat extra maatregelen op dat moment geen nut hadden. De piek, die verwacht werd toen over twee weken, zou niet merkbaar anders worden. Alleen de daling daarna zou iets sneller verlopen.

Er zijn drie opties:
Alles gaat volgens verwachting.
Als de voorspelling klopte en nu nog steeds klopt, dan willen ze mogelijk aankomende dinsdag finetunen, zodat de daling binnen de verwachte grenzen blijft en snel genoeg gaat. Dat scheelde dan extra maatregelen voor de piek en geeft zo effectief mogelijk een daling na de piek. Zodat het niet nog maanden duurt.

De piek komt niet overeen met de verwachting, daling daarna wel.
De piek zou over een week bereikt worden, maar nieuwe inzichten laten zien dat hij hoger wordt en pas een week of meer later komt. Dan willen ze snel bijsturen om de piek sneller te bereiken. De piek geeft druk op zorg. Zolang de daling wordt verwacht, zijn harde extra maatregelen niet nodig.

De piek komt niet overeen met de verwachting en er is geen (duidelijke) daling daarna.
In dit geval komen er dinsdag vrij harde maatregelen, tot aan lockdown. Alle voorspellingen van vorige week zijn dan fout en dus zijn er stevigere maatregelen nodig.

Op dit moment lijken we, met de bronnen en kennis die het volk heeft, tussen 1 en 2 te zitten. Het gaat matig goed.
Het kan dinsdag met alle nieuwe data dan uitpakken richting 1 of 2. Ik denk zelf 2. En ik denk dat we binnen twee weken alsnog uitkomen tussen 2 en 3. Ten eerste omdat alle landen om ons heen in een lockdown komen. Ten tweede denk ik dat zowel het weer, scholen en puur toeval een grotere rol spelen dan het RIVM in de voorspellingen meeneemt.

Deze week zal het langzaam duidelijk worden. Daarnaast presidentsverkiezing in de VS. Een interessante en belangrijke week staat ons te wachten.
De piek was waarschijnlijk op 19 of 20 oktober.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Jovatov schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:57:
[...]

Ik vermoed dat als er inderdaad verscherpte maatregelen komen het kabinet dit zal framen met het perspectief op mogelijk een iets versoepelde kerst, ten opzichte van een kerst in (semi)-lockdown.
Dat vermoed ik ook en daar heb ik ook wel een mening over. Dubbel dom. Eerst, wetende dat je al problemen met draagvlak hebt je nog verder van een aantal groepen plaatsen om daarna in te zetten op jojo'en en eigenlijk na kerst de deur open zetten voor de derde golf.

Zet nou in op duurzaam verstandig gedrag waarbij onder voorwaarden gewoon nog aardig wat kan ipv dit paniek voetbal.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00
[...]

Dat is in mijn ogen de verkeerde weg. Die pretparken lijken me gezien de beelden nog wel een dingetje maar bioscopen en theaters zijn volgens mij klein bier. Het komt streng over maar helpt weinig.

Waar ik juist bang voor ben is de versoepeling met kerst. Door met kerst te versoepelen maak je dezelfde fout als van de zomer. Want iedereen gaat dan weer los. Juist met kerst moet je oppassen en wat mij betreft wordt sowieso elke vakantie ontraden en gaan de grenzen grotendeels dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-09 20:25

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:44:
[...]

Wat werken onze politici toch keihard he! Op zondagavond tot 7 uur doorhalen, en er dan achterkomen dat ze er nog over moeten nadenken. Hadden ze dat de afgelopen 8 maanden niet alvast kunnen doen?

Als ik dan zie dat 8 volwassenen voor school totaal geen afstand houden, en hier lees dat sommigen 10000 besmettingen per dag een mooi aantal vinden, heb ik weinig hoop dat dit snel veel beter zal worden.
Iets met regeren is vooruitzien. Je kon op een bierviltje al uitrekenen dat de huidige maatregelen niet afdoende zouden zijn. En hoe langer ze wachten met maatregelen hoe langer dit allemaal ettert.

En zolang ze op scholen nog met duizenden tegelijk langs elkaar mogen schuren op de gangen gaat de bioscopen dicht doen ook weer geen zoden aan de dijk zetten. En een avondklok zou ik echt walgelijk vinden. Dan maar zonder licht over straat net als in de oorlog. Als dat om te voorkomen is dat ik na m’n werk geen anderen meer mag zien dan riskeer ik de boete wel. Ik ben al half depressief van het thuiswerken. Ik zou het er nog voor over hebben als we allemaal de schouders eronder zetten (scholen dus ook) en er daarna zicht is op normale maatregelen waarbij je nog enigszins als mens kunt leven.

En ik onderschat het allemaal niet. Ik was altijd de eerste die riep om passende maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:53
redwing schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:17:
[...]

Bij ASML bel je zelf de GGD bij een positieve besmetting. Bij de andere test-straten die ik zo ken moet je het ook zelf doorgeven. Aangezien het commerciele partijen zijn, mogen ze jouw (medische) gegevens niet zelf doorgeven aan de GGD. Ze mogen b.v. ook je bedrijf niet informeren.
Corona is een groep A ziekte en daarmee meldingsplichtig dus dat zal een stuk genuanceerder zijn dan je het nu doet voorkomen.
MediCorps, Coronalab en HetHuisartslab zijn in ieder geval in de media terug te vinden als partijen die de GGD en het RIVM inlichten in verband met de meldingsplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Hier iig al afgesproken kerst en sinterklaas digitaal met jackbox games en pubquiz te vieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:23:
Hier iig al afgesproken kerst en sinterklaas digitaal met jackbox games en pubquiz te vieren.
Shit zeg... Net Ziggo eruit met de kerst...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mfpower schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:14:
[...]

En zolang ze op scholen nog met duizenden tegelijk langs elkaar mogen schuren op de gangen gaat de bioscopen dicht doen ook weer geen zoden aan de dijk zetten. En een avondklok zou ik echt walgelijk vinden.
's Avonds blijf ik al binnen, dus dat maakt niets uit. Afgelopen weekend hebben we in het bos afgesproken met vrienden die we sinds februari niet gezien hadden. Volgens de nu gelekte maatregelen mag dat dus volgend weekend niet meer, maar we mogen ze wel thuis uitnodigen. Dat is toch waanzin?

Sowieso: wat is dat toch met het lekken van maatregelen om de reacties te peilen voordat het wordt ingevoerd? Het is ook niet zomaar doorzichtig zo voor de verkiezingen :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:36
[...]

Ik denk inderdaad als buffer voor kerst/o&n, maar dan meer in de context dat mensen dat toch gaan doen, ongeacht lockdown.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

RemcoDelft schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:24:
[...]

's Avonds blijf ik al binnen, dus dat maakt niets uit. Afgelopen weekend hebben we in het bos afgesproken met vrienden die we sinds februari niet gezien hadden. Volgens de nu gelekte maatregelen mag dat dus volgend weekend niet meer, maar we mogen ze wel thuis uitnodigen. Dat is toch waanzin?

Sowieso: wat is dat toch met het lekken van maatregelen om de reacties te peilen voordat het wordt ingevoerd? Het is ook niet zomaar doorzichtig zo voor de verkiezingen :O
Dat is zeker waanzin. Maar icm een avondklok moet je ze laten logeren dan denk ik. Ook een stuk veiliger natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:30:
[...]

Ik denk inderdaad als buffer voor kerst/o&n, maar dan meer in de context dat mensen dat toch gaan doen, ongeacht lockdown.
Dat denk ik ook. Buffer inbouwen voor de golf van 10 januari.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ninjazx9r98 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:20:
[...]

Corona is een groep A ziekte en daarmee meldingsplichtig dus dat zal een stuk genuanceerder zijn dan je het nu doet voorkomen.
MediCorps, Coronalab en HetHuisartslab zijn in ieder geval in de media terug te vinden als partijen die de GGD en het RIVM inlichten in verband met de meldingsplicht.
Ze mogen de getallen melden, maar dat moet wel anoniem. Een contactonderzoek zal dan dus b.v. niet plaats kunnen vinden. Veel andere gegevens die het GGD wil hebben mogen ze ook niet verschaffen. Vandaar da tveel partijen er voor kiezen om de mensen zelf te laten bellen omdat dan BSN, medische gegevens en andere zaken die het GGD graag wil weten wel doorgegeven mogen worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
YakuzA schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:10:
[...]

De piek was waarschijnlijk op 19 of 20 oktober.
Ik heb het over de belangrijke piek, waar het RIVM ook over spreekt. De piek over het aantal opnames in het ziekenhuis en IC. En die piek werd/wordt in deze week verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
redwing schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:37:
[...]

Ze mogen de getallen melden, maar dat moet wel anoniem. Een contactonderzoek zal dan dus b.v. niet plaats kunnen vinden. Veel andere gegevens die het GGD wil hebben mogen ze ook niet verschaffen. Vandaar da tveel partijen er voor kiezen om de mensen zelf te laten bellen omdat dan BSN, medische gegevens en andere zaken die het GGD graag wil weten wel doorgegeven mogen worden.
Heb je daar een bron voor? Ik kom namelijk informatie tegen dat ze moeten melden zodat er een BCO uitgevoerd kan worden.
https://ggdhm.nl/nieuws/i...egeling-meldplicht-corona
Iedere organisatie die een test uitvoert op corona, is verplicht positieve testuitslagen te melden bij de GGD. In de wet Publieke Gezondheid staat dat corona een infectieziekte A is. Daarmee is corona een meldingsplichtige ziekte. De betrokken arts of het laboratorium hoort deze melding te maken. Het doel van de meldplicht is dat de GGD bron- en contactonderzoek kan doen en isolatie of quarantaine kan adviseren.[
https://www.cjgprof.nl/shownews.asp?nws_id=5392
Nog wat meer informatie:
https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infectieziekten
https://www.rijksoverheid...ngsplicht-infectieziekten
Als een arts melding maakt van een infectieziekte, spoort de GGD de bron van de infectie op.
Lastig zoeken als niet bekend is over wie de melding gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-11-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:40:
[...]

Ik heb het over de belangrijke piek, waar het RIVM ook over spreekt. De piek over het aantal opnames in het ziekenhuis en IC. En die piek werd/wordt in deze week verwacht.
Die piek lijkt nu ook al voorbij, zowel bij LCPS als NICE is de daling al, een paar dagen, ingezet:
NICE:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
LCPS:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://lcps.nu/datafeed/

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2020 09:44 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:24:
[...]
Het is ook geen lekken, het is niet meer dan het peilen van de reacties. Je mag je sowieso afvragen welke maatregelen/uitspraken gedaan worden omwille van de aankomende verkiezingen en of dat het beste is voor het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:51
YakuzA schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:43:
[...]

Die piek lijkt nu ook al voorbij, zowel bij LCPS als NICE is de daling al, een paar dagen, ingezet:
NICE:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
LCPS:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://lcps.nu/datafeed/
Zijn wel weekenddagen he. In het ziekenhuis is volgens mij het weekend effect sterker aanwezig (op vrijdag; kijk het nog ff aan en dan maandag naar het ziekenhuis bijvoorbeeld).

En de cijfers worden nog aangevuld staat er.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vuurtjih schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:45:
[...]

Zijn wel weekenddagen he. In het ziekenhuis is volgens mij het weekend effect sterker aanwezig (op vrijdag; kijk het nog ff aan en dan maandag naar het ziekenhuis bijvoorbeeld).

En de cijfers worden nog aangevuld staat er.
De ziekenhuis cijfers de (instroom) piek lijkt te zitten op 24 / 26 oktober?
Wat ook een weekend is.
(de LCPS data is het nog iets langer hoger inderdaad, daar is veel minder van de piek te zien)

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 02-11-2020 09:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:19:
[...]

Welke inhaalslag heb je het precies over? Als ik deze grafiek bekijk dan zie ik nog steeds veel toevoegingen op oude data.

[Afbeelding]
1 plaatje zegt natuurlijk niets. Heb je dit ook voor pak hem beet 15 september, 28 september, 12 oktober en 22 oktober?
[...]

Ik wilde alleen maar zeggen dat op basis van die data van @breew je nog niet van een daling kan spreken. Als je datzelfde bedoeld. Dan zijn we het eens.
Ik heb het nooit over een daling gehad. Geen idee waarom jij (en anderen) die woorden in mijn mond proberen te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:41:
[...]

Een jaartje waarin we geleerd hebben hoe snel het normaal kan omdraaien!
Maar wel een jaartje waarin we veel extra hebben kunnen sparen, want geen vakantie / verjaardag betekend veel geld overhouden. Ook al is het allemaal zwaar vervelend, we moeten het dan maar omdraaien naar positief.

Laat ze maar tot eind 2020 of misschien nog langer de boel strak houden :) !
Met "we" bedoel je denk ik je eigen thuis situatie? Want "we" als zijnde de maatschappij kent mensen die profiteren, maar ook heel veel die het water aan de lippen momenteel staat (denk aan de entertainment branche, ontslagen/werklozen enz).

Wij (dus ons gezin) hoort bij de het groepje die financieel geen winnaar of verliezer is, maar er wel heel veel "priceless" momenten voor heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:51:
[...]

1 plaatje zegt natuurlijk niets. Heb je dit ook voor pak hem beet 15 september, 28 september, 12 oktober en 22 oktober?
U vraagt wij draaien.

22 oktober.
12 oktober
Voor de data in september maakte Twitter-user YorickB deze grafiekjes nog niet, maar het beeld is duidelijk.

Punt is dat je, net als in bovenstaande grafiekjes, ziet dat er nog steeds veel nieuw wordt toegevoegd aan oude data. Gisteren óók nog voor 12 oktober bijvoorbeeld, wel veel minder natuurlijk.

Jij meldde dat de GGD/RIVM met een inhaalslag bezig is. Ik zie die niet in deze grafieken, maar kennelijk heb jij reden om te stellen dat de GGD/RIVM wel met een inhaalslag bezig is?
[...]

Ik heb het nooit over een daling gehad. Geen idee waarom jij (en anderen) die woorden in mijn mond proberen te leggen.
Je reageerde op een post waarin werd gesproken over dat 'de daling nog niet goed zichtbaar is' met het punt dat er wel naar 'de echte data gekeken moet worden'.
Ik interpreteer dat alszijnde dat de 'echte data' iets anders zeggen dan dat er geen daling zou zijn.

Maar nogmaals: Als we dus beide stellen dat het nog te vroeg is om van een echte daling te spreken, dan zijn we het dus eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

mierenfokker schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:58:
[...]

Met "we" bedoel je denk ik je eigen thuis situatie? Want "we" als zijnde de maatschappij kent mensen die profiteren, maar ook heel veel die het water aan de lippen momenteel staat (denk aan de entertainment branche, ontslagen/werklozen enz).

Wij (dus ons gezin) hoort bij de het groepje die financieel geen winnaar of verliezer is, maar er wel heel veel "priceless" momenten voor heeft gehad.
Ik snap uw punt :), ik bedoelde eigenlijk iedereen omdat het geld van vakanties / verjaardagen / dagjes weg nu mooi naar je spaargeld kan. Maar ik begrijp heel goed na u uitleg dat dit niet voor iedereen geld natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:03:
[...]

Ik snap uw punt :), ik bedoelde eigenlijk iedereen omdat het geld van vakanties / verjaardagen / dagjes weg nu mooi naar je spaargeld kan. Maar ik begrijp heel goed na u uitleg dat dit niet voor iedereen geld natuurlijk ;)
Dat geld gaat nu vooral op aan het ondersteunen van de lokale Horeca, het overeind houden van de biersector, meer dan normaal klussen etc ;)

Maar zit wel wat in voor sommigen. Wij hebben een tweetal verre reizen moeten annuleren, en het lijkt erop dat die niet ingehaald gaan worden. Ook na corona niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
Er zijn ook een hoop mensen die uit nood hobby's hebben verlegd en op andere gebieden extra geld hebben uitgegeven.

Voor mij is het in elk geval geen goedkoper jaar. (ok, er staat wel een nieuwe racefiets in de schuur)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:59:
[...]

22 oktober.
12 oktober
Voor de data in september maakte Twitter-user YorickB deze grafiekjes nog niet, maar het beeld is duidelijk.

Punt is dat je, net als in bovenstaande grafiekjes, ziet dat er nog steeds veel nieuw wordt toegevoegd aan oude data. Gisteren óók nog voor 12 oktober bijvoorbeeld, wel veel minder natuurlijk.

Jij meldde dat de GGD/RIVM met een inhaalslag bezig is. Ik zie die niet in deze grafieken, maar kennelijk heb jij reden om te stellen dat de GGD/RIVM wel met een inhaalslag bezig is?
Je ziet toch duidelijk in de grafieken dat het aantak oude meldingen omlaag gaan? Er worden er minder gemeld op eerdere data. Ik heb nooit beweerd dat het 0 zou zijn, maar daarmee zie je dat er een inhaalslag plaats heeft gevonden. Tevens is dat ook gewoon in een nieuwsbericht bekend gemaakt:
Wachttijd coronatest loopt flink terug, maar is nog niet binnen grens van 48 uur

De wachttijd voor een coronatest bij de GGD is flink teruggelopen. Van het moment van het maken van een afspraak totdat de uitslag beschikbaar is, ben je nu gemiddeld genomen 56,4 uur verder.
https://www.volkskrant.nl...rens-van-48-uur~bb123eba/

Uit eigen ervaringen (van mijzelf en om mij heen) is het ondertussen zelfs rond de 24 uur.

De GGD heeft een grote inhaalslag gemaakt en heeft de boel nu behoorlijk op orde.
Je reageerde op een post waarin werd gesproken over dat 'de daling nog niet goed zichtbaar is' met het punt dat er wel naar 'de echte data gekeken moet worden'.
Ik interpreteer dat alszijnde dat de 'echte data' iets anders zeggen dan dat er geen daling zou zijn.

Maar nogmaals: Als we dus beide stellen dat het nog te vroeg is om van een echte daling te spreken, dan zijn we het dus eens :)
Dat zijn we zeker eens. In mijn ogen zitten we op afvlakking/een plateau. De vraag is nu of de daling van gisteren (want dat was een daling zonder storingen) doorzet of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ninjazx9r98 schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:43:
[...]

Heb je daar een bron voor? Ik kom namelijk informatie tegen dat ze moeten melden zodat er een BCO uitgevoerd kan worden.
https://ggdhm.nl/nieuws/i...egeling-meldplicht-corona

[...]

https://www.cjgprof.nl/shownews.asp?nws_id=5392
Nog wat meer informatie:
https://www.rivm.nl/meldingsplicht-infectieziekten
https://www.rijksoverheid...ngsplicht-infectieziekten

[...]

Lastig zoeken als niet bekend is over wie de melding gaat.
Het valt onder medisch beroepsgeheim. Het kan natuurlijk zijn dat sommige partijen daar expliciet toestemming voor vragen en andere partijen het bij de mensen zelf legt. Mij werd iig zowel door de GGD als de testende partij gemeld dat de gegevens niet zomaar door mogen worden geven.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Laatst online: 13-12-2024
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:07:
[...]

Uit eigen ervaringen (van mijzelf en om mij heen) is het ondertussen zelfs rond de 24 uur.

De GGD heeft een grote inhaalslag gemaakt en heeft de boel nu behoorlijk op orde.
Hier ook iets minder dan 24 uur, deze week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:51
YakuzA schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:47:
[...]

De ziekenhuis cijfers de (instroom) piek lijkt te zitten op 24 / 26 oktober?
Wat ook een weekend is.
(de LCPS data is het nog iets langer hoger inderdaad, daar is veel minder van de piek te zien)
26 oktober is de maandag; dus ik denk dat je na vandaag een beter beeld hebt.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ninjazx9r98
redwing schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:07:
[...]

Het valt onder medisch beroepsgeheim. Het kan natuurlijk zijn dat sommige partijen daar expliciet toestemming voor vragen en andere partijen het bij de mensen zelf legt. Mij werd iig zowel door de GGD als de testende partij gemeld dat de gegevens niet zomaar door mogen worden geven.
Nee, het valt niet onder het medisch beroepsgeheim want het is een infectieziekte uit groep A en daar gelden andere regels voor. Als je dat te horen hebt gekregen ben je verkeerd voorgelicht.
http://www.rivm.nl/sites/...splicht%20sept%202018.pdf
Melden is verplicht en is strafbaar als dit achterwege gelaten wordt. Het medisch beroepsgeheim geldt niet voor de meldingsplicht aan de GGD.
Er is ook helemaal geen sprake van "zomaar", het gaat om het volgen van de wet publieke gezondheid.
http://www.rivm.nl/sites/...orm_drukversie%5B2%5D.pdf
3.1.3. Het beroepsgeheimHet medisch beroepsgeheim is bijna even oud als de geneeskunde zelf. De patiënt heeft recht op geheimhouding (Wgbo, art. 457). Dit houdt in dat de hulpverlener zwijgt over alles wat hem of haar bekend wordt in het kader van de behandeling van de patiënt. Zelfs het enkele feit dat een patiënt onder behandeling staat, valt onder deze zwijgplicht. Er zijn slechts enkele gronden op basis waar-van een hulpverlener zijn zwijgplicht kan doorbreken, namelijk:- met toestemming van de patiënt,- indien het rechtstreeks betrokken hulpverleners betreft,- bij een conflict van plichten, of- indien de wet dit voorschrijft.

[ Voor 29% gewijzigd door ninjazx9r98 op 02-11-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
[...]

Je ziet toch duidelijk in de grafieken dat het aantak oude meldingen omlaag gaan? Er worden er minder gemeld op eerdere data. Ik heb nooit beweerd dat het 0 zou zijn, maar daarmee zie je dat er een inhaalslag plaats heeft gevonden. Tevens is dat ook gewoon in een nieuwsbericht bekend gemaakt:

[...]

https://www.volkskrant.nl...rens-van-48-uur~bb123eba/

Oké, dan snap ik je beter. Want dat er sneller getest wordt, daar is idd een inhaalslag in gemaakt.
Toch is het lastig te zien of dat ook significant tot meer recentere data in de dagelijkse meldingen leidt.
Oké, de balkjes in de grafiek van 12 oktober voor oude data zijn groter dan die van gisteren, maar dat komt met name doordat de scope ook groter is.

Edit: plaatje hieronder dus :)
[...]

Dat zijn we zeker eens. In mijn ogen zitten we op afvlakking/een plateau. De vraag is nu of de daling van gisteren (want dat was een daling zonder storingen) doorzet of niet.
d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Jovatov op 02-11-2020 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:43
En ook @Jovatov
Gisteren zag ik deze grafiek voorbij komen, is dus bijgewerkt t/m gister.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ElveHBXWoAsnmTf?format=png&name=large

Het wisselt nogal zoals je ziet. Dat komt ook door de storingen vorige week. Maar de laatste paar dagen is de data wel iets minder oud.
Wat wel nog steeds is: 25% van gemelde besmetting gaat over 7 dagen of meer geleden.
(edit) Uiteraard zijn dit percentages dus als het dagelijkse gemelde aantal lager wordt, dan worden de absolute aantallen over oudere dagen ook lager. Als tegelijk het percentage van oudere dagen ook nog daalt heb je nog meer "winst" daarop ;)

Betreft de NICE en LCPS data in het weekend en maandag:
NICE loopt in het weekend altijd achter omdat er minder gerapporteerd wordt. Op maandag zie je dan altijd dat er nog redelijk veel data wordt toegevoegd.
LCPS zou dit weekend/maandag effect niet moeten hebben, en het lijkt er ook op de afgelopen weken dat dit niet zo is, omdat hun meerdere keren per dag contact hebben met de ziekenhuizen over de cijfers. Dat zou dus gewoon actueel moeten zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 02-11-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ninjazx9r98 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:16:
[...]

Nee, het valt niet onder het medisch beroepsgeheim want het is een infectieziekte uit groep A en daar gelden andere regels voor. Als je dat te horen hebt gekregen ben je verkeerd voorgelicht.

[...]

Er is ook helemaal geen sprake van "zomaar", het gaat om het volgen van de wet publieke gezondheid.
En neem aan dat je tekent voor iets als; 'voor het afnemen van deze test ga je akkoord met het melden van de uitslag bij de GGD' oid...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

[...]

Kortom: de commerciële teststraten die het niet doorgeven moeten gewoon aangepakt worden. Geen cijfers doorgeven ? Per direct sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
MikeyMan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:19:
[...]

En neem aan dat je tekent voor iets als; 'voor het afnemen van deze test ga je akkoord met het melden van de uitslag bij de GGD' oid...
Waarom zou je moeten tekeken? Enige optie die je hebt als je niet zou willen dat het doorgegeven wordt is niet laten testen. Gezien de meldingsplicht heeft die handtekening helemaal geen waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Ik kreeg dit verhaal te worden bij de test zelf. En omdat ik het raar vond heb ik toen de GGD nog gebeld en die vertelden me precies hetzelfde. Maar gezien de links geloof ik je gelijk, zeker omdat de GGD en ook het RIVM nogal eens foutieve informatie geven

En over dat ze het moeten melden, moeten ze dat zelf doen, of moeten ze ervoor zorgen dat het gemeld wordt? Ik heb nl. wel moeten aangeven dat ik bij een positieve test de GGD in zal lichten.

[ Voor 12% gewijzigd door redwing op 02-11-2020 10:28 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Zou me niks verbazen als de besmettingen vandaag weer rond de 10k schommelt en we vanaf woensdag of iets een echte daling gaan meemaken. Ik verwacht geen duizenden per dag. Misschien enkele honderden. T zo ook maar zo kunnen dat die rond een x getal blijft hangen een tijdje en dan daalt. Het lijkt me dan ook goed om deze maatregelen of zelfs iets verscherpt aan te houden tot kerst, maar ik ben geen viroloog natuurlijk :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:33

-tom-562

Oliesjeik

G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:03:
[...]

Dat geld kan mij echt gestolen worden hoor, ik had wél liever de verjaardagen en dagjes weg gehad

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Agent47 schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:28:
Zou me niks verbazen als de besmettingen vandaag weer rond de 10k schommelt en we vanaf woensdag of iets een echte daling gaan meemaken. Ik verwacht geen duizenden per dag. Misschien enkele honderden. T zo ook maar zo kunnen dat die rond een x getal blijft hangen een tijdje en dan daalt. Het lijkt me dan ook goed om deze maatregelen of zelfs iets verscherpt aan te houden tot kerst, maar ik ben geen viroloog natuurlijk :)
Het lijkt mij inderdaad ook dat de cijfers misschien dalen. Of stijgen. Of gelijk blijven. Helemaal mee eens :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

MikeyMan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:34:
[...]

Het lijkt mij inderdaad ook dat de cijfers misschien dalen. Of stijgen. Of gelijk blijven. Helemaal mee eens :+
Maandag morgen :o Zie mijn post als slechte start vd dag :+
Toch fijn dat we het eens zijn :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Ben echt opgelucht na het zien van de cijfers van dit weekend, want dit betekend geen harde maatregelen.
Dat is tenminste wat ze vorige week zeiden als de cijfers naar beneden gingen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ninjazx9r98
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:47:
Ben echt opgelucht na het zien van de cijfers van dit weekend, want dit betekend geen harde maatregelen.
Dat is tenminste wat ze vorige week zeiden als de cijfers naar beneden gingen _/-\o_
Welk persmoment heb jij bekeken dan?
https://www.rijksoverheid...ister-de-jonge-27-10-2020
En niet alleen de vraag óf we een daling zullen zien, maar ook met welke snelheid de besmettingsgraad daalt, is belangrijk voor het besluit dat we zullen moeten nemen over eventuele maatregelen.

Maar, waar eventuele nieuwe maatregelen wel effect op kunnen hebben, is op de snelheid van de daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Ik kijk geen persmomenten, ik volg de liveblog op ad.nl.
Daar stond een samenvatting van het persmoment in dat als het besmettingen omlaag gingen er geen grote maatregelen bij zouden komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
Toch denk ik wel dat ze wat meer maatregelen gaan nemen. Om wat sneller te dalen.
Hoe "hard" die zullen zijn is afwachten.

Het is ook bizar eigenlijk om "blij" te zijn met de cijfers van afgelopen weekend. Het is gewoon nog steeds te hoog. En ik snap heus wel dat het relatief blij is, omdat we hoger zaten. Maar twee weken geleden leken we nog op een plateau te zitten van 8000... dat hield iets van 5 dagen stand en toen schoot het weer door. Het lijkt er niet op dat dit weer gaat gebeuren maar niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:19:
[...]

Hier thuis zowel een commerciële als GGD test gedaan, in beide gevallen werd er niets gevraagd. De commerciële werd gewoon doorgegeven, want achteraf blijkt dat de GGD in plaats van te bellen een mail hebben gestuurd naar het werkadres van mijn partner (wat natuurlijk niet gelezen wordt bij ziekte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:21
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:47:
Ga daar maar wel vanuit helaas
Werken met incorrecte cijfers van weet ik het hoe oud, en dan weer met maatregelen komen, terwijl we toch echt een afvlakking zien in de cijfers 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:17

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Om daar op 21 december met een persconferentie op terug te komen met het bericht van "Sja, sorry, pech gehad, het is niet anders." :|

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Laatst online: 12:40
G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:52:
[...]

Ik kijk geen persmomenten, ik volg de liveblog op ad.nl.
Daar stond een samenvatting van het persmoment in dat als het besmettingen omlaag gingen er geen grote maatregelen bij zouden komen.
Dus AD's samenvatting heeft voor jou meer waarde dan wat Rutte daadwerkelijk zei? Prima.

Ga er maar van uit dat er extra maatregelen komen, mits er geen significante daling komt ipv afvlakking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:34
FabianGTI schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:07:
[...]

Werken met incorrecte cijfers van weet ik het hoe oud, en dan weer met maatregelen komen, terwijl we toch echt een afvlakking zien in de cijfers 8)7
Het doel is een daling, geen afvlakking. Totdat je dat bereikt zal je maatregelen moeten nemen. Dat was precies de reden waarom veel mensen liever hadden dat we anderhalve maand geleden al strengere maatregelen kregen, want dit scenario zag iedereen al aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:12:
[...]

Dus AD's samenvatting heeft voor jou meer waarde dan wat Rutte daadwerkelijk zei? Prima.

Ga er maar van uit dat er extra maatregelen komen, mits er geen significante daling komt ipv afvlakking.
En ga er ook maar vanuit dat de kerst niet hetzelfde wordt als de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Het gaat er daarbij meer om hoe snel je wil dat het daalt.
De huidige "afgevlakte cijfers" zijn nog steeds erg hoog en de zorg kan dit niet maanden volhouden.

Gisteren kwam ik deze op twitter tegen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Elv4NWqXIAA-kLN?format=jpg&name=medium

Als je de hele twitter draad wil lezen, begin dan hier:
https://twitter.com/mzelst/status/1322928382930276355

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ga ook uit van een verdere verzwaring. Ze willen gewoon zo snel mogelijk ruimte creeeren. Ik ben namelijk bang voor een opleving na de kerst/oudjaar. Als we nu die ruimte niet creeeren gaat ons dat ons straks weer bijten. Hopelijk zijn er over een maand wel meer sneltesten waardoor er hopelijk meer mensen in quarantaine gaan indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:13:
[...]

En ga er ook maar vanuit dat de kerst niet hetzelfde wordt als de zomer.
Misschien moeten we kerst maar in de zomer vieren. In Australië kan het ook dus waarom hier niet :P
BarôZZa schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:12:
[...]

Het doel is een daling, geen afvlakking. Totdat je dat bereikt zal je maatregelen moeten nemen. Dat was precies de reden waarom veel mensen liever hadden dat we anderhalve maand geleden al strengere maatregelen kregen, want dit scenario zag iedereen al aankomen.
Iedereen, behalve de beleidsmakers blijkbaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Mfpower op 02-11-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:53:
Toch denk ik wel dat ze wat meer maatregelen gaan nemen. Om wat sneller te dalen.
Hoe "hard" die zullen zijn is afwachten.
Ik vrees weer voor fake maatregelen. Net als die van 28 september. Waar nu over gesproken wordt is helemaal geen probleem, de pretparken uitgezonderd. Dat klinkt wel als een nuttige maatregelen. Maar een bioscoop die nu al amper 30 man trekt is echt 0,0 van invloed op de besmettingen of bewegingen die mensen maken.
Het is ook bizar eigenlijk om "blij" te zijn met de cijfers van afgelopen weekend. Het is gewoon nog steeds te hoog. En ik snap heus wel dat het relatief blij is, omdat we hoger zaten. Maar twee weken geleden leken we nog op een plateau te zitten van 8000... dat hield iets van 5 dagen stand en toen schoot het weer door. Het lijkt er niet op dat dit weer gaat gebeuren maar niemand kan het met 100% zekerheid zeggen.
Ik ben blij met elk positief cijfer, al is het maar een cijfer voor 1 dag. Maar ik weiger dan ook om depressief in een hoekje te gaan zitten en te klagen hoe slecht het allemaal wel niet gaat.

Het klopt dat we geen enkele zekerheid hebben, we moeten echt 7-14 dagen wachten voor we dat weten. We hebben gewacht op de afvlakking, die is gekomen. Nu is het wachten welke kant het uitgaat. Voor hetzelfde geld schommelen we nog tijden tussen 8500 en 11.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

eric.1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:12:
[...]

Nee ik ga gewoon geen half uur naar dat slome gepraat luisteren, terwijl de samenvatting na de pers gewoon online te lezen is :o !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:17:
[...]

Ik vrees weer voor fake maatregelen. Net als die van 28 september. Waar nu over gesproken wordt is helemaal geen probleem, de pretparken uitgezonderd. Dat klinkt wel als een nuttige maatregelen. Maar een bioscoop die nu al amper 30 man trekt is echt 0,0 van invloed op de besmettingen of bewegingen die mensen maken.
Dat dus, de horeca was al dicht dus die kunnen we niet meer als zondebok gebruiken, en alle maatregelen in de privésfeer zijn niet effectief te handhaven. De regering weet donders goed dat wanneer ze gaan zeggen 'je mag geen bezoek ontvangen met kerst' dat niemand zich er aan gaat houden.

En de maatregel die misschien wel meer effect gaat hebben, zoals het sluiten van scholen en winkels, is iets waar het kabinet zijn vingers niet aan wil branden omdat ze dan politiek een flater slaan.

Zo hebben ze zichzelf eigenlijk klem geregeerd want ze kunnen nu geen kant meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mfpower schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:16:
[...]

Misschien moeten we kerst maar in de zomer vieren. In Australië kan het ook dus waarom hier niet :P

[...]

Iedereen, behalve de beleidsmakers blijkbaar.
De kans op een witte kerst is toch al bijna nul dus waarom niet 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24

De Nelis

en anders maar niet...

G_Dragon schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:19:
[...]

Nee ik ga gewoon geen half uur naar dat slome gepraat luisteren, terwijl de samenvatting na de pers gewoon online te lezen is :o !
Blijkbaar is die samenvatting dus te beperkt en mis je dus belangrijke punten. Lees dan gewoon het transcript op de site van rijksoverheid.

[ Voor 8% gewijzigd door De Nelis op 02-11-2020 11:22 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:53

gws24

Thinking is hard!

redwing schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:
[...]

En over dat ze het moeten melden, moeten ze dat zelf doen, of moeten ze ervoor zorgen dat het gemeld wordt? Ik heb nl. wel moeten aangeven dat ik bij een positieve test de GGD in zal lichten.
De arts of het lab dat de test afneemt moet het melden.
De arts die bij een door hem onderzocht persoon een infectieziekte behorend tot groep A vermoedt of vaststelt, meldt dit onverwijld aan de gemeentelijke gezondheidsdienst.
1. De melding, bedoeld in de artikelen 21, eerste lid, en 22, bevat de volgende gegevens:

a. de naam, het adres, het geslacht, de geboortedatum, het burgerservicenummer en de verblijfplaats van de betrokken persoon,
1 De arts die een onderzoek bij een laboratorium aanvraagt, stuurt de volgende gegevens mee: de naam, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de betrokken persoon.

2 Onverminderd artikel 22 meldt het hoofd van het laboratorium de vaststelling van een verwekker van een infectieziekte behorend tot groep A, B1, B2 of C aan de gemeentelijke gezondheidsdienst van de gemeente waarin de arts die het onderzoek bij het laboratorium heeft aangevraagd zijn praktijk heeft.
bron: https://wetten.overheid.nl/BWBR0024705/2014-03-07 Wet publieke gezondheid artikel 22, 24 en 25

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:17:
[...]

[...]

Ik ben blij met elk positief cijfer, al is het maar een cijfer voor 1 dag. Maar ik weiger dan ook om depressief in een hoekje te gaan zitten en te klagen hoe slecht het allemaal wel niet gaat.

Het klopt dat we geen enkele zekerheid hebben, we moeten echt 7-14 dagen wachten voor we dat weten. We hebben gewacht op de afvlakking, die is gekomen. Nu is het wachten welke kant het uitgaat. Voor hetzelfde geld schommelen we nog tijden tussen 8500 en 11.000.
De vraag is inderdaad hoeveel effect die nieuwe maatregelen hebben. Ik heb geen idee hoeveel bezoekers er nu nog naar bioscopen, musea etc. gaan. Het zal vast iets schelen in bewegingen maar hoeveel is de vraag...

Ja, het is altijd wachten wat de cijfers gaan doen. Maar ik snap het wel dat er meer maatregelen zullen komen, omdat weer lang wachten en niks doen totaal fout kan aflopen zoals we inmiddels weten.

edit:

Ik denk dat ze morgen een R van ongeveer 1 gaan presenteren en ze daardoor gaan zeggen we hebben meer maatregelen nodig om te zakken in de R.

[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 02-11-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:39:
[...]

Deze getallen (500 en 9000) zijn totaal onvergelijkbaar. Vooral het eerste getal is compleet onbetrouwbaar, we hadden toen amper testen en werkelijk geen idee hoe het ging.
Dat snap ik, vandaar dat ik ook terug ging naar 1000 ipv 500, op basis van een grove schatting naar het aantal uitgevoerde tests.

En ook als je daar bijv. 1500 van maakt, dan duurt het alsnog gewoon lang. Het wordt pas kort als je dit getal echt ver ophoogt, maar dan kijk je toch echt met een te rose gekleurde bril ben ik bang.

De essentie is dan overigens ook totaal niet de absolute getallen, want zoals al gezegd die zijn op basis van een (educated) guess. Maar simpelweg de notie dat ook exponentiele krimp tijd gaat kosten. En krimp met een lagere R sneller zal verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gws24 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:22:
[...]
De arts of het lab dat de test afneemt moet het melden
...
Laat ik vooropstellen dat ik je visie deel, vraag ik me nu wel af wat de situatie is als geen artsen betrokken zijn bij het onderzoek (bij de aanvraag, noch bij het laboratorium (het labo heeft verwachtingsgewijs wel een hoofd, dat hoeft geen arts te zijn))

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 02-11-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:02
Stoney3K schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:20:
[...]

Dat dus, de horeca was al dicht dus die kunnen we niet meer als zondebok gebruiken, en alle maatregelen in de privésfeer zijn niet effectief te handhaven. De regering weet donders goed dat wanneer ze gaan zeggen 'je mag geen bezoek ontvangen met kerst' dat niemand zich er aan gaat houden.

En de maatregel die misschien wel meer effect gaat hebben, zoals het sluiten van scholen en winkels, is iets waar het kabinet zijn vingers niet aan wil branden omdat ze dan politiek een flater slaan.

Zo hebben ze zichzelf eigenlijk klem geregeerd want ze kunnen nu geen kant meer uit.
Wat moeten ze anders doen? Het handhaven van maatregelen in de privé sfeer is in Nederland onmogelijk i.v.m. gebrek aan autoriteit van de overheid en respect vanuit de samenleving. In Melbourne en Spanje kun je rustig iedereen verbieden om buiten te komen en dan voor max 1 uur per dag eruit voor boodschappen of sporten. Maar hier in Nederland zijn we te eigenwijs om ons daar aan te houden want de autoriteit wordt niet respecteert en "de regels gelden niet voor mij" mentaliteit die hier heerst sinds de jaren 80.

Het enige wat nog zoden aan de dijk zet IMHO is het sluiten van alle woonboulevards/bouwmarken/outlet centra. Als ik zie hoe vol de parkeerplaatsen hier ook weer stonden dit weekend dan is het gewoon niet te geloven hoeveel mensen met het hele gezin een tuinset gaat uitzoeken of een nieuwe bank. Dat is veel gevaarlijker dan die 15 mensen in de bioscoop met looproutes van parkeerplaats tot zitplaats in de zaal waar je niemand tegenkomt binnen de 1,5 meter.

Het beleid moet er IMHO op gericht worden dat alle onnodige verplaatsingen worden vermeden. Dus dat betekent álleen nog naar de supermarkt / apotheek / drogist en om te sporten / hardlopen / wandelen voor de gezondheid. Voor de rest gewoon binnen op je gat blijven zitten en ga maar eens gewoon een boek lezen. Worden we misschien als samenleving nog slimmer van ook :)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:01

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CMD-Snake schreef op maandag 2 november 2020 @ 08:53:
De corona app van VWS blijkt niet zo anoniem als gehoopt. De CoronaMelder kan op een paar manieren misbruikt worden om mensen te volgen en mogelijk te identificeren.
Zucht... Leuk idee, maar hij vergeet dat het device voor deze broadcast een willekeurig adres gebruikt. En de app van deze privacy kunstenaar koppelt juist de contact traces aan een DeviceId.

Dus tenzij je een mobiel hebt die heel oud is die nog metadata lekt is het waarschijnlijk niet mogelijk. Of je moet continue op dezelfde afstand van die persoon zijn. Maar dat laatste algoritme zag ik niet terug in de code. Het hielp ook niet dat ik het niet werkend kreeg.

Bronnen:
Advertising Behavior
  • Advertisements are to be non-connectable undirected of type ADV_NONCONN_IND (Section 2.3.1.3 of 5.2 Core Spec).
  • The advertiser address type should be Random Non-resolvable.
  • On the platforms supporting Bluetooth Random Private Address with randomized rotation timeout interval, the advertiser address rotation period shall be a random value, greater than 10 minutes and less than 20 minutes.
  • The advertiser address and RollingProximityIdentifier shall be changed synchronously so address and RollingProximityIdentifier can not be linked.
  • A separate advertising instance should be used, if HW allows, to provide advertising reliability and flexibility in choosing optimal interval.
  • The advertising interval is subject to change, but is currently recommended to be 200-270 milliseconds
Much of the proposal from Android and Apple is devoted to how to handle these identifiers in a decentralized privacy-friendly way. The transmitted “rolling proximity identifier” is a 16-byte GUID. But each app transmitter is supposed to change its transmitted identifier approximately every 15 minutes. At any given time, a single device’s identifier is based on a temporary exposure key (which the phone generates and stores daily), and a cryptographic algorithm that makes a 16-byte “rolling proximity identifier” based on this temporary exposure key.

Because the identifiers appear to be randomly changing every 15 minutes, it is supposed to be impossible to tell which identifiers came from which device (or even which rotated identifiers came from the same device) – unless you have the device’s daily key.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:23:
[...]

De vraag is inderdaad hoeveel effect die nieuwe maatregelen hebben. Ik heb geen idee hoeveel bezoekers er nu nog naar bioscopen, musea etc. gaan. Het zal vast iets schelen in bewegingen maar hoeveel is de vraag...
De pretparken dicht is wel iets voor te zeggen, daar komen mensen uit diverse delen van het land samen en in deze tijd (herfst/winter) gaan ze automatisch wat dichter op elkaar staan.

Maar aan de andere kant, de winkelstraten puilen ook uit. Je verlegt het probleem als je daar niets aan zou doen.

Persoonlijk ben ik voorstander van nog even afwachten met de huidige cijfers in het achterhoofd. Als je dat niet wil (en daar is iets voor te zeggen), dan moet je serieuze maatregelen nemen en geen fake maatregelen als een bioscoop dicht. Pak het dan goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

De Nelis schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:21:
[...]

Blijkbaar is die samenvatting dus te beperkt en mis je dus belangrijke punten. Lees dan gewoon het transcript op de site van rijksoverheid.
Fair point :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Laatst online: 12:21
BarôZZa schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:12:
[...]

De daling is langzaam al ingezet, maar dat zal nog wel even duren

Zal de bioscopen, musea en dat soort dingen helpen, ik denk zelf van niet? (in ieder geval niet meer dan nihiel)
Leuk, gaan we nu in lockdown en rond de kerst/januari weer met zijn allen massaal op vakantie zodat we weer van vooraf aan kunnen beginnen, doe dat dan als maatregelen, de grenzen niet meer over voor uitjes, enkel voor werk, pleur gewoon alle EU landen op rood in plaats van die magere oranje wat elk land heeft ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Davidshadow13 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:32:
[...]

Wat moeten ze anders doen? Het handhaven van maatregelen in de privé sfeer is in Nederland onmogelijk i.v.m. gebrek aan autoriteit van de overheid en respect vanuit de samenleving. In Melbourne en Spanje kun je rustig iedereen verbieden om buiten te komen en dan voor max 1 uur per dag eruit voor boodschappen of sporten. Maar hier in Nederland zijn we te eigenwijs om ons daar aan te houden want de autoriteit wordt niet respecteert en "de regels gelden niet voor mij" mentaliteit die hier heerst sinds de jaren 80.

Het enige wat nog zoden aan de dijk zet IMHO is het sluiten van alle woonboulevards/bouwmarken/outlet centra. Als ik zie hoe vol de parkeerplaatsen hier ook weer stonden dit weekend dan is het gewoon niet te geloven hoeveel mensen met het hele gezin een tuinset gaat uitzoeken of een nieuwe bank. Dat is veel gevaarlijker dan die 15 mensen in de bioscoop met looproutes van parkeerplaats tot zitplaats in de zaal waar je niemand tegenkomt binnen de 1,5 meter.

Het beleid moet er IMHO op gericht worden dat alle onnodige verplaatsingen worden vermeden. Dus dat betekent álleen nog naar de supermarkt / apotheek / drogist en om te sporten / hardlopen / wandelen voor de gezondheid. Voor de rest gewoon binnen op je gat blijven zitten en ga maar eens gewoon een boek lezen. Worden we misschien als samenleving nog slimmer van ook :)
Eens hoor, maar dat is dus de "lockdown" zoals veel landen die hanteren. Alles dicht behalve noodzakelijke.

Ik zat ook te denken aan een soort "red de kerst en oud/nieuw campange" , maar dat kan ook niet want dan krijg je daarna weer de pieken omdat dezelfde mensen die nu met zijn alle de drukte op zoeken, dan ook kerst en oud/nieuw gaan vieren alsof er niks aan de hand is.... Kan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wij maken ons hier druk om een bioscoop of theater wat leeg is. Maar ondertussen gebeurd er dit:
Duitsland sluit horeca, Nederlanders doen snel nog laatste biertje: ‘Je moet profiteren nu het nog kan’

Na de sluiting van Nederlandse kroegen en restaurants, bijna drie weken geleden, volgt morgen de Duitse horeca. Voor sommige mensen was dat afgelopen weekend reden om nog snel even de grens over te wippen voor een coronaproof biertje of hapje buiten de deur.
https://www.ad.nl/binnenl...-nu-het-nog-kan~a7fb7349/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:52

Nox

Noxiuz

[...]

Ik vind het anders prima gaan nu, er is sprake van afvlakking c.q. daling (dan kijk ik naar de besmettingscijfers + ziekenhuis/IC opnames). Het aantal ziekenhuisopnames is aan het dalen, de ziekenhuisbezetting gaat richting afvlakking, heel voorzichtig zie je een daling/afvlakking van de besmettingscijfers.

En dit allemaal zonder ernstige maatregelen. Onze buurlanden om ons heen staan op het punt van strenge of langdurige lockdowns, hebben strenge richtlijnen omtrent gebruik van mondkapjes, overbezette ziekenhuizen (Belgie vooral) etc. En wij? Wij hebben het 'druk' in het ziekenhuis maar zijn volgens mij niet richting overbelasting, er is enige afschaling van de zorg en het onderwijs en veel branches zijn nog gewoon open/operationeel. Prima toch?

Wat ik wel van mening ben is dat we ons moeten voorbereiden op de kerst. Je weet dat het gaat komen, niemand gaat zich aan de maatregelen in de privésfeer houden. Idem met oud en nieuw. Dus je krijgt 2 of 3 cycli met een R van 3 of 4 om maar een dwarsstraat te noemen. Als we ons best doen en slechts 10.000 besmette personen in Nederland hebben, hebben we daarna 90.000 tot 160.000 besmette mensen (voor de 2e golf hadden we er ongeveer 10-15k, nu 160k). Imho lijkt me dit een prima resultaat.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:08
[...]
De regering weet donders goed dat wanneer ze gaan zeggen 'je mag geen bezoek ontvangen met kerst' dat niemand zich er aan gaat houden.
Als je dit soort dingen vaak genoeg roept op forums zoals dit, dan wordt het vanzelf een self fulfilling prophecy. Ik zie het in mijn omgeving iig niet terug. Ik hoor al van verschillende kanten dat er gezocht wordt naar alternatieven voor de feestmaand omdat op bezoek gewoon niet verstandig is. Dat zal vast ook te maken hebben met het feit dat veel mensen die ik ken ouders van 65+ hebben, maar ik kan me toch ook niet aan de indruk onttrekken dat er best veel mensen zijn die zich zoveel mogelijk aan de dringende adviezen houden.

Natuurlijk zullen er zat zijn die zich niet aan een dergelijk advies houden, maar om bij voorbaat al te gaan roepen dat niemand zich er aan gaat houden is onzin.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Laatst online: 13:02

Quad

Doof

Plenkske schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:14:
[...]

Het gaat er daarbij meer om hoe snel je wil dat het daalt.
De huidige "afgevlakte cijfers" zijn nog steeds erg hoog en de zorg kan dit niet maanden volhouden.

Gisteren kwam ik deze op twitter tegen:
[Afbeelding]

Als je de hele twitter draad wil lezen, begin dan hier:
https://twitter.com/mzelst/status/1322928382930276355
Via NOS op 3 kwam ik een video tegen die de exponentiële krimp toelicht:

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nox schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:37:
[...]
Wat ik wel van mening ben is dat we ons moeten voorbereiden op de kerst. Je weet dat het gaat komen, niemand gaat zich aan de maatregelen in de privésfeer houden. Idem met oud en nieuw. Dus je krijgt 2 of 3 cycli met een R van 3 of 4 om maar een dwarsstraat te noemen. Als we ons best doen en slechts 10.000 besmette personen in Nederland hebben, hebben we daarna 90.000 tot 160.000 besmette mensen (voor de 2e golf hadden we er ongeveer 10-15k, nu 160k). Imho lijkt me dit een prima resultaat.
Een R van 3 of 4 gaat het niet worden, want je R kan nooit groter worden dan de R0 (dus de R zonder maatregelen). En die ligt voor COVID tussen de 2 en 2,5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
FabianGTI schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:35:
[...]
Leuk, gaan we nu in lockdown en rond de kerst/januari weer met zijn allen massaal op vakantie zodat we weer van vooraf aan kunnen beginnen, doe dat dan als maatregelen, de grenzen niet meer over voor uitjes, enkel voor werk, pleur gewoon alle EU landen op rood in plaats van die magere oranje wat elk land heeft ;w
Goed nieuws, de meeste landen waar Nederlanders op vakantie gaan in de komende tijd hebben de ski pistes al gesloten. Ik verwacht niet dat die nog opengaan dit jaar. En als er wat open is, dan is er buiten de ski piste om niets te doen.

Het is wel schrijnend om te zien, om mij heen hoor ik mensen al weken plannen maken voor die 'verdiende wintersport'. Domheid ten top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:39:
[...]

Goed nieuws, de meeste landen waar Nederlanders op vakantie gaan in de komende tijd hebben de ski pistes al gesloten. Ik verwacht niet dat die nog opengaan dit jaar. En als er wat open is, dan is er buiten de ski piste om niets te doen.

Het is wel schrijnend om te zien, om mij heen hoor ik mensen al weken plannen maken voor die 'verdiende wintersport'. Domheid ten top.
De pistes zijn gesloten omdat de landen in hun versie van "lockdown" gaan. Zodra die eraf is gaan ze weer direct open. Wanneer is inderdaad de vraag :)

Degene die zich nu al niet aan de maatregelen houden, gaan dat deze winter ook niet doen. Die zorgen dus voor meer besmettingen rondom de feestdagen en mogelijke wintersport. De wintersport is nog wel tegen te houden. De feestdagen voor een groot deel helaas niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:37:
Wij maken ons hier druk om een bioscoop of theater wat leeg is. Maar ondertussen gebeurd er dit:

[...]

https://www.ad.nl/binnenl...-nu-het-nog-kan~a7fb7349/
Och... Nederlanders in Duitsland. Belgen in Nederland. Dat gebeurt in alle grensstreken.

Ik verwacht niet anders dan additionele maatregelen om een 'kerstcadautje' te kunnen geven.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 02-11-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:53

gws24

Thinking is hard!

begintmeta schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:26:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik je visie deel, vraag ik me nu wel af wat de situatie is als geen artsen betrokken zijn bij de test (bij de aanvraag, noch bij het laboratorium)
Ik zie in de wet geen eis dat er een arts in dienst van het lab is dus dat betekent imo dat elk lab die een positieve uitslag heeft dat gewoon verplicht moet melden.

Het wordt natuurlijk wel 'leuk' en gecompliceerd als er geen arts bij de afname is en er vervolgens een buitenlands lab betrokken is. Hoe wordt het dan gemeld? Weten die buitenlandse labs uberhaupt aan wie en hoe ze het moeten melden etc.

Ander mogelijke caveat zijn de sneltesten van 15 minuten waar ook nog eens geen lab bij betrokken is. Ben je als niet arts dan verplicht het te melden vraag ik mij dan af. Dat haal ik zo snel niet uit de wet in ieder geval want daar wordt consequent alleen over een arts en labaratorium gesproken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
gws24 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:46:
[...]
Ik zie in de wet geen eis dat er een arts in dienst van het lab is dus dat betekent imo dat elk lab die een positieve uitslag heeft dat gewoon verplicht moet melden.

Het wordt natuurlijk wel 'leuk' en gecompliceerd als er geen arts bij de afname is en er vervolgens een buitenlands lab betrokken is. Hoe wordt het dan gemeld? Weten die buitenlandse labs uberhaupt aan wie en hoe ze het moeten melden etc.

Ander mogelijke caveat zijn de sneltesten van 15 minuten waar ook nog eens geen lab bij betrokken is. Ben je als niet arts dan verplicht het te melden vraag ik mij dan af. Dat haal ik zo snel niet uit de wet in ieder geval want daar wordt consequent alleen over een arts en labaratorium gesproken.
Vorige week werd er volgens mij gesproken over dat ze het bijzijn van een arts willen verplichten bij de commerciële (snel)teststraten. Ik weet niet of dit intussen er al door is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

afvlakking is simpelweg niet genoeg.. De getallen moeten naar benenden om de normale zorg weer op te pakken. We kunnen niet met 50% afschaling maanden doormodderen. Bovendien betekent alleen afvlakking (en weinig daling) dat ze in tijd toch weer stijgen. Mensen nemen in tijd maatrgelen midner serieus en krijg je toch weer een stijign (na een tijdje afvlakking).

Daarnaast zie je dat alle landen om ons heen de boel veel harder platleggen. (waarschijnlijk om de cijfers rond kerst weer significant lager te krijgen). Belgie, Frankrijk, Vk..
Pagina: 1 ... 46 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins