Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met BCO.MikeyMan schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:59:
[...]
Vergeet BCO niet. Dat kan pas weer volledig als we rond de 2000 besmettingen zitten dacht ik?
Kijk naar Duitsland... BCO werkt, totdat het niet werkt.....
Je zou BCO kunnen gebruiken om een eventuele groei in je verspreiding af te remmen en zodra je merkt dat BCO niet meer afdoende is (teveel clusters) eerder op de rem trappen met maatregelen.
Er was ook al duidelijk gezegd door het RIVM dat de versoepelingen afgelopen zomer teveel zijn geweest. Die fout willen ze neem ik aan niet nog een keer maken.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
[...]
Ik vraag me nog altijd af wat ze met dat BCO willen bereiken. Zelfs mét voldoende BCO, is dat BCO op zich niet goed genoeg geweest om besmettingen in te dammen.
Wat voor actie willen ze gaan ondernemen op basis van dat BCO?
BCO blijft nu natuurlijk nog steeds via de Corona melder app bezig.Mr.Joker schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
[...]
Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met BCO.
Je zou BCO kunnen gebruiken om een eventuele groei in je verspreiding af te remmen en zodra je merkt dat BCO niet meer afdoende is (teveel clusters) eerder op de rem trappen met maatregelen.
Het blijft heel moeilijk in te schatten hoe goed het bel onderzoek van de GGD uiteindelijk werkt.
Denk dat ze de volgende keer idd beter op de signaal waardes letten.
Nu stonden ze allemaal al ver in het rood voordat er actie werd genomen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Besmettingen opspeuren voordat ze het anders zelf geweten zouden hebben? Idealiter zou je alle contacten van een besmetting gelijk testen en/of in quarantaine zetten.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
[...]
Ik vraag me nog altijd af wat ze met dat BCO willen bereiken. Zelfs mét voldoende BCO, is dat BCO op zich niet goed genoeg geweest om besmettingen in te dammen.
Het punt is dat BCO op zichzelf geen R drukt. Het heeft pas invloed op de R als je (al dan niet dwingende) actie kan ondernemen op basis van de informatie die je uit dat BCO krijgt.rik86 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:03:
BCO is om de R te drukken, zodra BCO niet meer lukt moet je eigenlijk direct strenge maatregelen nemen voor 1 a 2 weken
Klopt, op hun website stata het goed. het gaat mis in de csv-datafeed die ze aanleveren.. tiepfoutje van de stagair ofzo ;-)Plenkske schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
Voor de huidige situatie zijn het vandaag prima cijfers.
Hopelijk zet het door.
Aan de hand van de grafieken die ik net op twitter zag lijkt het er ook op dat er geen gekke correcties of storingen meer zijn.
Betreft IC/ziekenhuis cijfer wat mogelijk niet klopte ? Waarschijnlijk in de csv alleen fout ? Want hier staat het gewoon goed:
https://lcps.nu/583-covidpatienten-op-ic-1910-in-kliniek/
Ik heb ze net gemaild, maar ze zullen het vast al via meerdere kanalen vernomen hebben...
laatste twee getallen van elke rij...
:fill(white):strip_exif()/f/image/qHsJGkq0sjxNrVFSEyAZ1pcu.png?f=user_large)
Even een stukje geknipt uit de tekst:Drardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:56:
[...]
Welke verwachte daling is er toen genoemd dan? En waarom zou de daling van vandaag niet voldoende of juist wel voldoende zijn?
Op wekelijks niveau zitten we overigens nog steeds op groei (inmiddels wel gezakt tot 9%).En niet alleen de vraag óf we een daling zullen zien, maar ook met welke snelheid de besmettingsgraad daalt, is belangrijk voor het besluit dat we zullen moeten nemen over eventuele maatregelen. Want, als we nú extra maatregelen zouden nemen - een totale lockdown bijvoorbeeld - wat zou daar nú het effect van zijn?
Ik ben erg blij dat er nu een dag (zonder IC-storingen) erbij zit ónder de 9000. Als het nu maar doorzet. Maar net als met een dag met meer besmettingen, moeten we ook nog geen gat in de lucht springen bij een dag wat minder.
[ Voor 8% gewijzigd door Jovatov op 01-11-2020 15:05 ]
Dit is de eerste dag met een echte daling, daar zie je nog niets van in de grafieken.Turdie schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:57:
[...]
Geen idee dat kan ik me niet meer herinneren. Wat ik weet dat als je de grafiek kijkt dat de curve naar beneden niet stijl genoeg is als je kijkt naar de huidige maatregelen. Maar een slag om de arm was dat effect pas dinsdag echt te zien is.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dus toch inderdaad eentje minder op IC dan gisteren. Bijzonder dat het AD het dan wel direct goed op de site had staan.breew schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:04:
[...]
Klopt, op hun website stata het goed. het gaat mis in de csv-datafeed die ze aanleveren.. tiepfoutje van de stagair ofzo ;-)
Ik heb ze net gemaild, maar ze zullen het vast al via meerdere kanalen vernomen hebben...
laatste twee cijfers van elke rij...
[Afbeelding]
Maar wees gerust, die IC opnamen halen we wel weer in
AD gebruikt waarschijnlijk gewoon de tekstuele toelichting (of een persbericht). Daar stond het gewoon goed, net als op de grafieken op de site van het LCPS. Het gaat alleen mis bij systemen/scripts die de csv-datafeed uitlezen voor verwerking.. die krijgen verwisselde cijfertjes.Leon Zwiers schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:08:
[...]
Dus toch inderdaad eentje minder op IC dan gisteren. Bijzonder dat het AD het dan wel direct goed op de site had staan.
Dat frappeert mij zo aan die opinie onderzoeken. Je leest dat driekwart van de Nederlanders een mondkapjesplicht wil, dan zou je verwachten dat ze daar nu al uiting aan geven door een mondkapje vrijwillig op te zetten voordat het verplicht wordt. Dat gebeurt niet, men wil die plicht maar kennelijk niet voor zichzelf? Hetzelfde natuurlijk met die sadomasochisten die nog strengere regels willen.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:57:
Wat ik van de lockdown-schreeuwers merk is dat ze vooral een lockdown willen voor anderen zodat ze zelf alles kunnen, of pas zelf binnen blijven als ze at gunpoint door een politieagent naar binnen worden gewerkt.
Het BCO als fundament heb ik altijd mijn twijfels bij gehad. De meeste besmettingen konden ze niet traceren en ze waren wel ons belangrijkste wapen volgens VWS. Dat valt niet echt te verenigen met elkaar op die manier.Mr.Joker schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
Ik heb een beetje een haat liefde verhouding met BCO.
Als je elke dag een X percentage besmettelijken van de straat afhaalt heeft het een bijdrage. % besmet vanuit het BCO ligt ook altijd een stuk hoger dan de rest. Blijkbaar toch mensen die anders niet in een teststraat komen.CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:10:
[...]
Het BCO als fundament heb ik altijd mijn twijfels bij gehad. De meeste besmettingen konden ze niet traceren en ze waren wel ons belangrijkste wapen volgens VWS. Dat valt niet echt te verenigen met elkaar op die manier.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 01-11-2020 15:14 ]
Vind het niet zo bijzonder, die hebben gewoon goed opgelet en logisch nagedachtLeon Zwiers schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:08:
[...]
Dus toch inderdaad eentje minder op IC dan gisteren. Bijzonder dat het AD het dan wel direct goed op de site had staan.
Betreft BCO. Ik las laatst wat anekdotes. Het kan er ook voor zorgen dat mensen in quarantaine gaan ipv op pad. De anekdotes gingen over een groep mensen in de jeugdzorg die in het weekend naar huis gaan. Die moesten dus vlak voor ze zouden gaan even terug geroepen worden.
Ik denk alsnog dat die sneltesten echt zin kunnen hebben...MikeyMan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:13:
[...]
Als je elke dag een X percentage besmettelijken van de straat afhaalt heeft het een bijdrage. % besmet vanuit het BCO ligt ook altijd een stuk hoger dan de rest. Blijkbaar toch mensen die anders niet in een teststraat komen.
Ik dacht gelezen te hebben dat Slowakije bijvoorbeeld 2200 positieven had met de reguliere PCR test (gisteren)
Nu hadden ze op 2.5m mensen al 20k+ positieven (met de sneltest)
Als je dit stom extrapoleert naar de andere 3m van de bevolking zit je op 40-45k besmette. (20x de hoeveelheid die ze hadden getest met de PCR)
Je moet gewoon massaal vrijblijvend en met een incentive op grote schaal testen. Out of the box denken is voor vele 'leiders' echt niet weg gelegd.
- hoe streng ga je om met die positieve gevallen?
- hoe vaak ga je dit herhalen?
- welke positieven mis je?

Binnen 24 uur getest EN uitslag. Het is goed om te zien dat het testen nu inderdaad goed onder controle is. Fijn en geruststellend.
Gefeliciteerd! Ga je het nog vieren? In een Limburgs bos ofzoDrardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:38:
Uitslag van de test, negatief![]()
Binnen 48 uur getest EN uitslag. Het is goed om te zien dat het testen nu inderdaad goed onder controle is. Fijn en geruststellend.
Geef die mensen geen reden om niet in quarantaine te gaan (maatwerk voor zzp's/zelfstandigen/boodschappen en/of maaltijden regelen)MikeyMan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:26:
@Mr.Joker ja dat zal zeker een bijdrage gaan leveren. Maar dan nog wel met wat kanttekeningen:
- hoe streng ga je om met die positieve gevallen?
- hoe vaak ga je dit herhalen?
- welke positieven mis je?
Je zou bepaalde indicatoren kunnen gebruiken. Indien bepaalde signaalwaarden worden overschreven en je moet dingen weer massaal sluiten en de knip trekken om die bedrijven overeind te houden....
ook al mis je 5% van de positieven, als je deze tests niet uitvoert, mis je blijkbaar 95% van de positieven
Ze zouden wat meer terug moeten zoeken met de BCO. Dus niet alleen vanaf de besmette kijken naar wie hij/zij besmet heeft, maar door wie hij/zij besmet is en vanuit die de actie ondernemen. Wellicht wat lastiger maar heeft veel meer effect.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:00:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Denk je niet dat dat komt omdat de andere leeftijdscategorieën nu al op de verpleging opgevangen worden in plaats van de IC? Juist om de ruimte op de IC te laten voor de ouderen waar de impact mogelijk hoger is?Turdie schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:33:
Ik vind het ook wel interessant om te kijken wat de leeftijdsverhouding is wat er nu op de IC ligt qua leeftijden en daar een afweging voor te maken of we een lockdown het waard vinden.
[Afbeelding]
Het doel was om de ouderen te beschermen, dat is verre van gelukt, want dat is nu de grootste groep die op de IC ligt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet perse, je moet ook nog rekening houden met de gemiddelde tijd tussen de eerste ziektedag van de besmette persoon en de persoon die het overdraagt, die is ongeveer 4 dagen. Ga je van 10000 naar 9000 in 4 dagen dan is de R inderdaad 0.9. Immers met een R van 0.999 kom je uiteindelijk ook wel op 9000 uit als je maar lang genoeg wacht. De R waarde is een groeifactor zonder tijdscomponent.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:54:
[...]
Ik ben niet helderziend dus ik weet niet wat de verwachte target van de cijfers zijn waar de overheid zich op richt. Van 10.000 naar 9.000 zou een R van 0,9 betekenen.
[ Voor 4% gewijzigd door Sphere- op 01-11-2020 15:59 ]
2 feestjes geplanned vanavond. Morgen mega rave in de ZiggoMikeyMan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:41:
[...]
Gefeliciteerd! Ga je het nog vieren? In een Limburgs bos ofzo
Dat is precies wat ze in Japan doen.Gonadan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:52:
[...]
Ze zouden wat meer terug moeten zoeken met de BCO. Dus niet alleen vanaf de besmette kijken naar wie hij/zij besmet heeft, maar door wie hij/zij besmet is en vanuit die de actie ondernemen. Wellicht wat lastiger maar heeft veel meer effect.
Tis wat, na gender reveal party's nu coronatest reveal party'sDrardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:00:
[...]
2 feestjes geplanned vanavond. Morgen mega rave in de Ziggo
time is infinite, but each week is ten hours short..
Het is inderdaad (veel) lastiger. Als er genoeg onderzoekscapaciteit is is maximaal identificeren van potentieel besmettelijken natuurlijk erg prettig. Maar de capaciteit kan al snel te beperkt zijn. Een belangrijke vraag is dan hoeveel besmettelijken (met een weging van besmettelijkheid) je daarmee identificeert die je niet op een andere manier op hetzelfde moment of eerder op een andere manier had geïdentificeerd.Gonadan schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:52:
...
Ze zouden wat meer terug moeten zoeken met de BCO. Dus niet alleen vanaf de besmette kijken naar wie hij/zij besmet heeft, maar door wie hij/zij besmet is en vanuit die de actie ondernemen. Wellicht wat lastiger maar heeft veel meer effect.
[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 01-11-2020 16:07 ]
Woensdag had ik het koud terwijl de verwarming gewoon aan stond. Mijn lichaamstemperatuur was onder de 38 graden dus geen koorts maar wel een lichte verhoging. Na woensdag had ik geen klachten maar ik heb wel donderdag mijn temperatuur bijgehouden. Toen was mijn temperatuur zo'n 36.8 graden. Overigens werd ik woensdag en donderdag wel bezweet wakker en mijn hartslag was veel hoger dan gebruik (80 à 90 in plaats van de gebruikelijke 55 aldus mijn Apple Watch). Vrijdag had ik nergens meer last van. Ik werd niet bezweet wakker en mijn hartslag was 58 tijdens mijn slaap.
Ik wist niet zeker of het nodig was om een test te doen gezien de korte duur van de verhoging. Hiervoor heb ik de GGD gebeld en zij gaven aan dat het wel handig was om te testen. Ik heb online via coronatest.nl de testafspraak gemaakt voor zaterdagochtend. Het testen zelf ging overigens heel snel, daar heb ik geen klachten over. Ook zaterdag had ik geen klachten.
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij zondag. Hoewel ik geen mail heb ontvangen dat de uitslag klaar stond, besloot ik zelf in te loggen met mijn DigiD om te kijken of de uitslag er al was. En daar stond positief.
Ik ben nog steeds verbaasd dat ik het virus heb gezien ik mij helemaal oké voel. Ik ben niet vermoeid, ik kan alles ruiken en proeven en de koorts met hogere hartslag is weg.
Om even wat achtergrond te geven: Ik ben 22 jaar en ik woon nog bij mijn ouders. Ik ga in februari weer verder studeren dus ik heb een soort tussenjaar. Ik heb een bijbaan in een winkel maar daar zijn strikte regels m.b.t. mondkapjes en social distancing. Na mijn werk keer ik direct terug naar huis en was ik mijn handen uitbundig. Daarnaast werk ik niet vaak (18 uur per week in 3 dagen). Ik dan ook niet achterhalen waar ik het virus heb opgelopen (trust me, ik ben geen illegaal feestbeest; ik ben een echte huismus in tegenstelling tot veel andere studenten.
Anyway, het is jammer, rot en erg balen dat ik het virus heb opgelopen maar nu hoop ik dat ik de komende 10 dagen klachtenvrij blijf.
Sterkte en beterschap, hoop dat het zo blijft en je geen verdere klachten krijgt.VirinR schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:06:
Ik ga mijn verhaal hier even delen (als het niet hier hoort, dan hoor ik dat graag):
Woensdag had ik het koud terwijl de verwarming gewoon aan stond. Mijn lichaamstemperatuur was onder de 38 graden dus geen koorts maar wel een lichte verhoging. Na woensdag had ik geen klachten maar ik heb wel donderdag mijn temperatuur bijgehouden. Toen was mijn temperatuur zo'n 36.8 graden. Overigens werd ik woensdag en donderdag wel bezweet wakker en mijn hartslag was veel hoger dan gebruik (80 à 90 in plaats van de gebruikelijke 55 aldus mijn Apple Watch). Vrijdag had ik nergens meer last van. Ik werd niet bezweet wakker en mijn hartslag was 58 tijdens mijn slaap.
Ik wist niet zeker of het nodig was om een test te doen gezien de korte duur van de verhoging. Hiervoor heb ik de GGD gebeld en zij gaven aan dat het wel handig was om te testen. Ik heb online via coronatest.nl de testafspraak gemaakt voor zaterdagochtend. Het testen zelf ging overigens heel snel, daar heb ik geen klachten over. Ook zaterdag had ik geen klachten.
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij zondag. Hoewel ik geen mail heb ontvangen dat de uitslag klaar stond, besloot ik zelf in te loggen met mijn DigiD om te kijken of de uitslag er al was. En daar stond positief.![]()
Ik ben nog steeds verbaasd dat ik het virus heb gezien ik mij helemaal oké voel. Ik ben niet vermoeid, ik kan alles ruiken en proeven en de koorts met hogere hartslag is weg.
Om even wat achtergrond te geven: Ik ben 22 jaar en ik woon nog bij mijn ouders. Ik ga in februari weer verder studeren dus ik heb een soort tussenjaar. Ik heb een bijbaan in een winkel maar daar zijn strikte regels m.b.t. mondkapjes en social distancing. Na mijn werk keer ik direct terug naar huis en was ik mijn handen uitbundig. Daarnaast werk ik niet vaak (18 uur per week in 3 dagen). Ik dan ook niet achterhalen waar ik het virus heb opgelopen (trust me, ik ben geen illegaal feestbeest; ik ben een echte huismus in tegenstelling tot veel andere studenten.)
Anyway, het is jammer, rot en erg balen dat ik het virus heb opgelopen maar nu hoop ik dat ik de komende 10 dagen klachtenvrij blijf.
Niet om je bang te maken, hier verliepen bij mijn partner de eerste dagen ook zo. Vrijdag niet lekker (kippenvel naast de kachel) en dus een test. Zaterdag en zondag geen noemenswaardige klachten. Zondag uitslag. Maandag als een compleet wrak wakker na een prima nacht, koorts en zweten.
Ai dat is vervelend, beterschap. Helaas is het ook mogelijk klachtenvrij, althans je hebt wel klachten gehad, besmet met corona te zijn.VirinR schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:06:
Ik ga mijn verhaal hier even delen (als het niet hier hoort, dan hoor ik dat graag):
Uiteindelijk zijn we aangekomen bij zondag. Hoewel ik geen mail heb ontvangen dat de uitslag klaar stond, besloot ik zelf in te loggen met mijn DigiD om te kijken of de uitslag er al was. En daar stond positief.![]()
Om even wat achtergrond te geven: Ik ben 22 jaar en ik woon nog bij mijn ouders. Ik ga in februari weer verder studeren dus ik heb een soort tussenjaar. Ik heb een bijbaan in een winkel maar daar zijn strikte regels m.b.t. mondkapjes en social distancing. Na mijn werk keer ik direct terug naar huis en was ik mijn handen uitbundig. Daarnaast werk ik niet vaak (18 uur per week in 3 dagen). Ik dan ook niet achterhalen waar ik het virus heb opgelopen (trust me, ik ben geen illegaal feestbeest; ik ben een echte huismus in tegenstelling tot veel andere studenten.)
time is infinite, but each week is ten hours short..
Welke rave? Ik ben ook wel toe aan een feestjeDrardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:00:
[...]
Dank je wel! Ik hoop inderdaad dat ik geen verdere klachten krijg en dat de koorts wegblijft.Drardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:13:
[...]
Sterkte en beterschap, hoop dat het zo blijft en je geen verdere klachten krijgt.
Niet om je bang te maken, hier verliepen bij mijn partner de eerste dagen ook zo. Vrijdag niet lekker (kippenvel naast de kachel) en dus een test. Zaterdag en zondag geen noemenswaardige klachten. Zondag uitslag. Maandag als een compleet wrak wakker na een prima nacht, koorts en zweten.
Jij ook veel sterkte met je partner! Hoe ervaart hij/zij de dagen overdag nu?
Dank je wel. Ik leer het inderdaad op de harde manier.De Nelis schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:14:
[...]
Ai dat is vervelend, beterschap. Helaas is het ook mogelijk klachtenvrij, althans je hebt wel klachten gehad, besmet met corona te zijn.
Morgen lockdown, vandaag een feestje in de zaal bij het cafe hier. Geen idee wat het is, mensen zwaaien met rode vlaggen (het is in elk geval niet de Belgische of Nederlandse). Allemaal auto's met Nederlandse kentekens (is in Belgie).Drardollan schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:00:
[...]
Volgens mij mogen zalen niet eens open zijn, die zijn gelijk met de cafes en restaurants gesloten.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
We zijn gelukkig al een paar weken verder en alles weer op orde gelukkig. Dank je wel voor het informeren.VirinR schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:18:
[...]
Dank je wel! Ik hoop inderdaad dat ik geen verdere klachten krijg en dat de koorts wegblijft.
Jij ook veel sterkte met je partner! Hoe ervaart hij/zij de dagen overdag nu?
Houd ons op de hoogte en wordt snel weer gezond!
Klinkt goed, waar moet ik zijn?Marzman schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:23:
[...]
Morgen lockdown, vandaag een feestje in de zaal bij het cafe hier. Geen idee wat het is, mensen zwaaien met rode vlaggen (het is in elk geval niet de Belgische of Nederlandse). Allemaal auto's met Nederlandse kentekens (is in Belgie).
Volgens mij mogen zalen niet eens open zijn, die zijn gelijk met de cafes en restaurants gesloten.
Turnhout, neem maar een vlag mee.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Capaciteit is een keuze. Als de overheid dat echt wil dan zetten ze het leger in of trekken de knip en zorgen dat meer mensen daaraan mee willen werken. Met de GGD'en aan laten modderen gaat het niet lukken inderdaad.begintmeta schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:03:
Het is inderdaad (veel) lastiger. Als er genoeg onderzoekscapaciteit is is maximaal identificeren van potentieel besmettelijken natuurlijk erg prettig. Maar de capaciteit kan al snel te beperkt zijn. Een belangrijke vraag is dan hoeveel besmettelijken (met een weging van besmettelijkheid) je daarmee identificeert die je niet op een andere manier op hetzelfde moment of eerder op een andere manier had geïdentificeerd.
Het scheelt heel veel denk ik. Als het overlap vormt met andere gevallen dan scheelt dat weer BCO voor die gevallen, dus dat is gunstig. Daarnaast is er nog altijd een significant deel wat zich niet laat testen omdat het toch maar een verkoudheidje is en die kan je zo wel triggeren.
Feitelijk zou de app dat ook moeten kunnen, maar helaas werkt die bij mijn weten maar één kant op in de besmettingsboom.
Waarom denk je dat ik het suggereer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vergelijkbare klachten heb ik dus ergens in augustus gehad. Beetje verhoging , een paar nachten wakker worden in een zwembad van het zweet. Ook iets hogere hartslag. Geen overige “verkoudsheidsklachten”. Ook geen verlies van smaak of geur.VirinR schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:06:
Heb mijzelf destijds niet laten testen dus geen idee of ik positief of negatief zou zijn getest.
DUGG
Bij de commerciële snelteststraat. Dat is de toekomst. Je betaalt 150 euro, wordt getest, en hebt binnen een kwartier de uitslag. Bij een positieve test krijg je 30 euro terug, bij een negatieve mag je doorlopen naar de tent met de bar en de DJ.
En bij een positieve test ga je dan naar de buren die een illegaal feestje houden, wat je misschien 95 euro kost?zacht schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:52:
[...]
Bij de commerciële snelteststraat. Dat is de toekomst. Je betaalt 150 euro, wordt getest, en hebt binnen een kwartier de uitslag. Bij een positieve test krijg je 30 euro terug, bij een negatieve mag je doorlopen naar de tent met de bar en de DJ.
"Welkom op het allerleipste festival, je hebt geen kaartje nodig want je bent er al." Had die Lange Frans toch nog een vooruitziende blik.zacht schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:52:
[...]
Meeste te traceren besmettingen gebeuren in familie setting, je kan het dan ook best van je ouders hebben doorgekregen.VirinR schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:06:
Sterkte ermee, hoop dat je symptoomvrij uitziekt
PSN
Iets soortgelijks had ik begin maart.Mach schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:37:
[...]
Vergelijkbare klachten heb ik dus ergens in augustus gehad. Beetje verhoging , een paar nachten wakker worden in een zwembad van het zweet. Ook iets hogere hartslag. Geen overige “verkoudsheidsklachten”. Ook geen verlies van smaak of geur.
Heb mijzelf destijds niet laten testen dus geen idee of ik positief of negatief zou zijn getest.
Daarna wel een paar weken gehoest.
Maarja toen was testen bijna onmogelijk dus ik weet het ook niet zeker.
Ik heb wel nog 2x een soort terugval gehad met veel vage klachten, waarbij snellere hartslag (en alles wat daarbij hoort) het vervelendste was.
Vanalles onderzocht via huisarts en een scan in ziekenhuis, kwam uiteindelijk niks specifieks uit en de klachten verdwenen ook weer langzaam.
Mijn vraag zou dan vooral #hoedan zijn. Tenzij de besmetting een open deur is, denk ik dat dit nog lastiger te achterhalen is dan de andere kant op. Ik kan me niet voorstellen dat het bij die duidelijke gevallen dan ook niet gebeurt bij ons onderzoek.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Klopt, het is zeker niet makkelijker. Maar we hoeven toch niet per se de makkelijke weg te kiezen? De andere kant op is in feite een eitje, maar terug zoeken is ook geen hogere wiskunde. Gewoon proberen te achterhalen waar de persoon geweest is waar groepsvorming was, en dan niet tot in oneindig maar gewoon proberen een paar stappen terug te kijken.ijdod schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:46:
Mijn vraag zou dan vooral #hoedan zijn. Tenzij de besmetting een open deur is, denk ik dat dit nog lastiger te achterhalen is dan de andere kant op. Ik kan me niet voorstellen dat het bij die duidelijke gevallen dan ook niet gebeurt bij ons onderzoek.
Je moet dan alleen wel bereid zijn om mensen structureel te testen, de sneltesten zouden daar behoorlijk bij kunnen helpen. Daarnaast moet je voldoende personeel hebben, maar dat is in mijn ogen ook gewoon een kwestie van investeren.
Al loopt het daar waarschijnlijk al spaak, want we hebben jarenlang gestemd om te bezuinigen op zorg, dat gaat onze overheid nu niet ineens anders doen. Dus de GGD'en en andere instanties moeten het maar gewoon zien te regelen, dat lukt dus niet.
Ander nadeel is dat je mensen niet kunt verplichten zich te laten testen en een aanzienlijk deel is nog steeds stronteigenwijs, dus die moet je zien te stimuleren of de drempel zo laag mogelijk maken.
Hadden we al gezegd dat het niet makkelijk was
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En niet alleen hoe dan, maar wat doe je vervolgens. Iedereen in de gevonden cluster zou dan eigenlijk in quarantaine moeten. En dat liefst nog verplicht. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.ijdod schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:46:
[...]
Ik moet zeggen dat ik geen zicht heb hoe ze dat in Japan doen. Misschien zijn daar de clusters dermate klein dat het wel te doen is. Maar met rond de 10000 besmettingen per dag is dat m.i. niet te doen.
Google eens op 'Japan schaamtecultuur'. Dat verduidelijkt waarom daar dingen kunnen die hier, al dan niet helaas, niet kunnen.mesa57 schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:56:
[...]
En niet alleen hoe dan, maar wat doe je vervolgens. Iedereen in de gevonden cluster zou dan eigenlijk in quarantaine moeten. En dat liefst nog verplicht. Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik moet zeggen dat ik geen zicht heb hoe ze dat in Japan doen. Misschien zijn daar de clusters dermate klein dat het wel te doen is. Maar met rond de 10000 besmettingen per dag is dat m.i. niet te doen.
Alsof corona pas vanaf morgen een probleem is

Zo verliep het bij mij ook in maart. 5 maanden hoge hartslag gehad in rust (130) en aantal keer terugvallen. Tijdens de acute fase had ik het wel benauwd. Nu bijna 8 maanden verder heb ik alleen nog spierpijn. Er komt ooit een einde aanPlenkske schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:35:
[...]
Iets soortgelijks had ik begin maart.
Daarna wel een paar weken gehoest.
Maarja toen was testen bijna onmogelijk dus ik weet het ook niet zeker.
Ik heb wel nog 2x een soort terugval gehad met veel vage klachten, waarbij snellere hartslag (en alles wat daarbij hoort) het vervelendste was.
Vanalles onderzocht via huisarts en een scan in ziekenhuis, kwam uiteindelijk niks specifieks uit en de klachten verdwenen ook weer langzaam.
Ik zou het alleen niet nog eens willen krijgen. Van maart tot mei was ik echt flink belabberd ervan.
Ja, dat kon je natuurlijk wel verwachten. Is op meerdere plekken al gebeurd, maar men wil maar niet van elkaar leren.XWB schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:03:
Morgen flink strengere maatregelen in België, maar de koopzondag in Antwerpen ging vrolijk door en het was druk ook.
Alsof corona pas vanaf morgen een probleem is
We weten allemaal dat corona pas na 20.00 toeslaat.
En bovendien alleen bij anderen, niet bij jezelf.CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:24:
[...]
We weten allemaal dat corona pas na 20.00 toeslaat.
https://www.skipr.nl/nieu...-groter-dan-rivm-opgeeft/Het aantal corona-besmettingen is groter dan het RIVM dagelijks meldt. Zowel het landelijke GGD GHOR als het RIVM zeggen dat ze de uitslagen van de duizenden commerciële corona-testen niet meetellen in hun dagelijkse update, omdat ze die gegevens niet krijgen.
Kunnen de dalende cijfers veroorzaakt worden door bedrijven die steeds meer van commerciële teststraten gebruik maken? (ivm sneller een resultaat).
Nb in deze context van Nos.nl vandaag:
Bij het RIVM zijn tot 10.00 uur vanmorgen 8740 nieuwe bevestigde coronabesmettingen gemeld. Dat zijn er 1079 minder dan gisteren werden gemeld.
[ Voor 17% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 18:49 ]
Je zou in verband met de volksgezondheid wel verwachten dat ze na zoveel maanden die getallen eens lekker op gaan eisen. Niet meewerken? Dan mag je ook geen commerciële testen meer uitvoeren, moet je eens opletten hoe snel je veel completere cijfers hebt.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:48:
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
[...]
https://www.skipr.nl/nieu...-groter-dan-rivm-opgeeft/
Kunnen de dalende cijfers veroorzaakt worden door bedrijven die steeds meer van commerciële teststraten gebruik maken? (ivm sneller een resultaat).
[...]
Geen idee wat daar achter zit, willen ze gewoon geen hogere cijfers horen oid? Daar begint het zo onderhand wel op te lijken, vingers in de oren en heel hard "Lalalalala ik hoor je niet en we doen het zo goed in Nederland" blijven zingen.
De commerciële teststraten bestaan langer dan vandaag. Dan zou het wel opmerkelijk zijn als mensen massaal uitwijken naar zo'n teststraat. Bedrijven schijnen dat vooral te doen, voor particulieren is het denk ik makkelijker en goedkoper om naar de GGD te gaan.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:48:
Dat de resultaten van commerciële teststraten niet altijd naar de GGD gaan is ook al langer bekend.
We moeten maar de komende dagen afwachten. De lagere getallen kan ook door het weekend komen, dan is er meer vertraging in de getallen.
Ja maar is bullshit statement want bijv in Nijmegen al:CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:55:
[...]
De commerciële teststraten bestaan langer dan vandaag.
https://www.gelderlander....ht-tot-december~af6fe649/Het aantal teststraten in de regio is de afgelopen twee weken explosief gegroeid
Vandaar mijn vraag ook, want die commerciële teststraten zijn gegroeid als kool. Houdt dat misschien verband met dalende GGD cijfers? Ik weet het niet, ik vraag het alleen maar.
[ Voor 15% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 19:00 ]
wow, dit is nog net niet tegen iemand met een depressie zeggen "ja, maar je moet gewoon meer lachen". Je marginalisert zo even heel flink de problemen van tig nederlanders, die onderdeel zijn van dezelfde samenleving, een samenleving met een fatsoenlijk zorgsysteem waarin we de kosten samen dragen.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:52:
[...]
Bron:
https://www.zorgwijzer.nl...derland-bijna-100-miljard
Ca. 7 miljard per jaar naar GGZ.
[...]
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg voor veel levenszaken kan je ook gewoon naar vrienden, familie of de kerk/moskee oid. Is dat niet genoeg dan betaal je het zelf, tenzij écht gaat om trauma's, autisme etc.
Dus ik minimaliseer het helemaal niet maar zeg dat diegenen dat best uit eigen zak mogen gaan betalen. Waarom moet ik mee betalen aan iemand's Mindfulnesstraining?
En daar betaal je aan een mindfulnesstraining mee, net zoals je aan een gebroken been meebetaalt. Of zeg je dan ook "ach, gewoon doorlopen"?
Zullen het snel genoeg aan de ziekenhuiscijfers zien.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:48:
[...]
[...]
Ook daalt het percentage positieven. Dan maakt de populatie getesten niet veel uit
Nee hoor mensen met een echte depressie moeten daarvoor gewoon terecht kunnen bij een psychiater. Het gaat met name om de mensen die even niet lekker in hun vel zitten en dan direct al naar een dure GGZ-psycholoog stappen. Dat kost enorm veel geld.42erik schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:59:
[...]
wow, dit is nog net niet tegen iemand met een depressie zeggen "ja, maar je moet gewoon meer lachen". Je marginalisert zo even heel flink de problemen van tig nederlanders, die onderdeel zijn van dezelfde samenleving, een samenleving met een fatsoenlijk zorgsysteem waarin we de kosten samen dragen.
En daar betaal je aan een mindfulnesstraining mee, net zoals je aan een gebroken been meebetaalt. Of zeg je dan ook "ach, gewoon doorlopen"?
en dat is heel goed dat die naar de ggz stappen, dan tackel je het probleem snel ipv het te laten doorgroeien tot die depressieCyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:03:
[...]
Nee hoor mensen met een echte depressie moeten daarvoor gewoon terecht kunnen bij een psychiater. Het gaat met name om de mensen die even niet lekker in hun vel zitten en dan direct al naar een dure GGZ-psycholoog stappen. Dat kost enorm veel geld.
Nee hoor de meeste lichte depressies verdwijnen van zelf. En zijn ook op te lossen met meer sporten, wandelen, praten met vrienden etc. Kijk mensen die echt depressief zijn verdienen zeker een sociaal vangnet in de vorm van een vergoeding. Maar er is echt wel overmatig gebruik van de GGZ voor allerlei dingen die daar eigenlijk niet thuis horen en anders (goedkoper) op te lossen zijn.42erik schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:06:
[...]
en dat is heel goed dat die naar de ggz stappen, dan tackel je het probleem snel ipv het te laten doorgroeien tot die depressie
[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 01-11-2020 19:10 ]
Het probleem is vooral dat die mensen de mensen met echte depressies dan gaan verdringen.42erik schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:06:
[...]
en dat is heel goed dat die naar de ggz stappen, dan tackel je het probleem snel ipv het te laten doorgroeien tot die depressie
Preventief werken is heel goed als je de luxe daarvoor hebt, maar niet als je daarvoor de capaciteit mist omdat je hele organisatie tot op het skelet is wegbezuinigd.
Ik ken iig al weer een buurvrouw die een dikke week in het ziekenhuis gelegen heeft, toen het even wat beter ging naar huis gegaan is en daar binnen 3 dagen is komen te overlijden. Haar dochter die ook op dat zelfde moment in een ander ziekenhuis lag en waarschijnlijk door haar besmet is geraakt is wel langzaam weer aan de beterende hand. Waarschijnlijk is het via de huishoudelijke hulp bij die buurvrouw binnengekomen.Mr.Joker schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:00:
[...]
Zullen het snel genoeg aan de ziekenhuiscijfers zien.
Ook daalt het percentage positieven. Dan maakt de populatie getesten niet veel uit
Opgenomen in ziekenhuis vorige week dus +2
Nu:
Ziekenhuis -1
Overleden +1
Geen idee hoe snel zoiets in de cijfers verwerkt wordt en of het nog verschil maakt wanneer een huisarts de doodsoorzaak doorgeeft of dat een patiënt in het ziekenhuis overleden is qua verwerkingstijdstip.
Blijft erg lastig om die droge cijfers op waarde te schatten.
Je zet nu wel heel veel mensen weg die bij het GGZ terecht komen. Maar zo bedoel je het vast nietStoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]
Het probleem is vooral dat die mensen de mensen met echte depressies dan gaan verdringen.
Preventief werken is heel goed als je de luxe daarvoor hebt, maar niet als je daarvoor de capaciteit mist omdat je hele organisatie tot op het skelet is wegbezuinigd.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
We zullen het snel genoeg merken aan de bezettingsgraad van de ziekenhuisbedden. Als de besmettingen dalen, maar het onveranderd druk blijft in de ziekenhuizen zijn er besmettingen 'verdwenen'.CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:55:
[...]
De commerciële teststraten bestaan langer dan vandaag. Dan zou het wel opmerkelijk zijn als mensen massaal uitwijken naar zo'n teststraat. Bedrijven schijnen dat vooral te doen, voor particulieren is het denk ik makkelijker en goedkoper om naar de GGD te gaan.
Dat de resultaten van commerciële teststraten niet altijd naar de GGD gaan is ook al langer bekend.
We moeten maar de komende dagen afwachten. De lagere getallen kan ook door het weekend komen, dan is er meer vertraging in de getallen.
De commerciële teststraat waar ik me mag melden van mijn baas als ik klachten krijg zegt op haar website:CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:48:
[...]
[...]
Ik heb er met mijn baas drie bekeken, dit was zover ik weet de enige waar ik zoiets zag staan. Maar ik kan er over heen gelezen hebben. Maar er is in ieder geval één commerciële teststraat die aangeeft de positieve gevallen aan de GGD door te geven.Positieve testresultaten worden doorgegeven aan de GGD ten behoeve van het Bron en Contact Onderzoek.
Ik hoor overigens steeds meer om me heen dat bedrijven werknemers doorverwijzen naar een commerciële straat. En ASML bijvoorbeeld
heeft zijn eigen teststraat. Geen idee of die een linkje met de GGD hebben.
Kan iemand me uitleggen waarom de percentage wat meer zegt.TrailBlazer schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:30:
Het belangrijkste op dit moment is of de positiviteitspercentages dalen. Ik heb liever 20000 testen met 1000 besmet dan 10000 met 600. Ik zou echt niet weten waarom de commerciele teststraten een hoger percentage hebben dan de reguliere.
In theorie gaan er toch ook meer mensen testen (meer virussen die klachten geven, R in de maand). Dan verwacht je toch dat het percentage omlaag gaat? Maar zegt niet dat het corona virus minder onder de bevolking heerst...
Een hoger positiviteit percentage zegt in die zin dat binnen een populatie de aanwezigheid van het coronavirus zorgelijker is, omdat wat je eigenlijk zou verwachten, dat geen dat jij beschrijft, namelijk niet gebeurd. Met andere woorden, het coronavirus verspreid zich sneller dan bijvoorbeeld influenza of andere virussen die luchtweg klachten of koorts kunnen geven; de symptomen die de meeste mensen zullen ervaren als trigger om te gaan laten testen.bvbal79 schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:11:
[...]
Kan iemand me uitleggen waarom de percentage wat meer zegt.
In theorie gaan er toch ook meer mensen testen (meer virussen die klachten geven, R in de maand). Dan verwacht je toch dat het percentage omlaag gaat? Maar zegt niet dat het corona virus minder onder de bevolking heerst...
Daling van het percentage zul je echter willen corrigeren voor aanwezigheid van andere verklaringen zoals bijvoorbeeld influenza. Dit zal op basis van historische benaderingen gedaan moeten worden door partijen als het RIVM.
Precies, alleen als je een correctie invoert zegt het percentage wat...maar dat zeggen de getallen niet..of laat RIVM zich in ieder geval niet over uit.psychodude schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:33:
[...]
Een hoger positiviteit percentage zegt in die zin dat binnen een populatie de aanwezigheid van het coronavirus zorgelijker is, omdat wat je eigenlijk zou verwachten, dat geen dat jij beschrijft, namelijk niet gebeurd. Met andere woorden, het coronavirus verspreid zich sneller dan bijvoorbeeld influenza of andere virussen die luchtweg klachten of koorts kunnen geven; de symptomen die de meeste mensen zullen ervaren als trigger om te gaan laten testen.
Daling van het percentage zul je echter willen corrigeren voor aanwezigheid van andere verklaringen zoals bijvoorbeeld influenza. Dit zal op basis van historische benaderingen gedaan moeten worden door partijen als het RIVM.
Niet als er geen schaarste is aan testen en de testbereidheid hoog is. Ik verwacht dat als de ggd sneltesten aan gaat bieden het heel gauw gedaan is met de commerciële partijen.Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:38:
Maar is daarom het sturen op een parameter als "aantal positief geteste mensen per 100.000 inwoners" niet om te beginnen al onzin? Want dat getal gaat omhoog als je netto door de GGD meer testen af laat nemen, en omlaag als er minder wordt getest of er meer tests 'buiten de scope' plaatsvinden zoals bij commerciële teststraten.
Ik citeer: ‘ Bioscopen, theaters, musea en bibliotheken voor minstens twee weken dicht en buiten met maximaal twee mensen samenkomen. Op deze punten overweegt het kabinet de coronamaatregelen aan te scherpen, zo melden ingewijden.’
Ik wens Mark Rutte en Hugo de Jonge erg veel succes met het uitleggen van deze maatregelen, mochten deze er doorheen komen. De cijfers dalen, mensen zien dat, en dan dit. Idioot naar mijn mening.
En maximaal twee mensen samenkomen buiten? Heel overdreven als je het mij vraagt. Het gaat nu de goede kant op toch?
1. Het is de telegraaf dus met een berg zout nemenSoccer98 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
https://www.telegraaf.nl/...ing-coronaregels-dichtbij
Ik citeer: ‘ Bioscopen, theaters, musea en bibliotheken voor minstens twee weken dicht en buiten met maximaal twee mensen samenkomen. Op deze punten overweegt het kabinet de coronamaatregelen aan te scherpen, zo melden ingewijden.’
Ik wens Mark Rutte en Hugo de Jonge erg veel succes met het uitleggen van deze maatregelen, mochten deze er doorheen komen. De cijfers dalen, mensen zien dat, en dan dit. Idioot naar mijn mening.
En maximaal twee mensen samenkomen buiten? Heel overdreven als je het mij vraagt. Het gaat nu de goede kant op toch?
2. We hebben 1 dag een daling gezien, in het weekend, dus echte daling kunnen we nog niet zeggen. Verder moet je ook kijken of het snel genoeg daalt.
We krijgen dinsdag sowieso weer een persconferentie had ik begrepen. Geen idee of ze dit willen aankondigen daar.Soccer98 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
Mij bekruipt het idee dat er ook maar op knopjes gedrukt wordt om te kijken wat er gebeurt. Ben dan ook benieuwd of die twee weken echt dan twee weken is. Deze semi-lockdown zou ook vier weken zijn, maar dat bleek ook niet helemaal waar bij het laatste persmoment.
1 juli ging best goed, de hele zomer lang eigenlijk. De ellende begon pas zo in september met het begin van het nieuwe schooljaar.DutchOwnage schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:04:
Niks overdreven. Doorpakken nu, het liefst de hele maand november en naar gelang de de druk op de zorg het toe zou laten, in december langzaam versoepelen. Maar alleen als het echt kan, we moeten niet weer een 1 juli krijgen met alle gevolgen van dien.
Volledig met je eens hoor, maar het ging in de zomer 2-3 maanden(ook juni) heel goed. Dus alleen maar die versoepelingen aanrekenen kan ook niet.DutchOwnage schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:04:
Niks overdreven. Doorpakken nu, het liefst de hele maand november en naar gelang de de druk op de zorg het toe zou laten, in december langzaam versoepelen. Maar alleen als het echt kan, we moeten niet weer een 1 juli krijgen met alle gevolgen van dien.
https://www.volkskrant.nl/a-b0e8bc3f
Om te kotsen dit soort lui. Kwijn thuis maar weg als je corona krijgt
[ Voor 14% gewijzigd door Basekid op 01-11-2020 23:18 ]
Het is juist slim getimed als ze dat zouden doen, want maandag en dinsdag zullen de cijfers allicht weer hoger zjin dan in het weekend. Als het telegraafpubliek zich daarop blind staart gaat het in ieder geval net weer omhoog.Basekid schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:05:
[...]
1. Het is de telegraaf dus met een berg zout nemen
2. We hebben 1 dag een daling gezien, in het weekend, dus echte daling kunnen we nog niet zeggen. Verder moet je ook kijken of het snel genoeg daalt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het hebt over de persconferentie van 13 oktober dan is daar direct al duidelijk gemaakt dat het langer kan duren dan vier weken. Als dat als een verrassing kwam bij het laatste persmoment dan hebben mensen niet good opgelet.CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:05:
[...]
We krijgen dinsdag sowieso weer een persconferentie had ik begrepen. Geen idee of ze dit willen aankondigen daar.
Mij bekruipt het idee dat er ook maar op knopjes gedrukt wordt om te kijken wat er gebeurt. Ben dan ook benieuwd of die twee weken echt dan twee weken is. Deze semi-lockdown zou ook vier weken zijn, maar dat bleek ook niet helemaal waar bij het laatste persmoment.
https://www.rijksoverheid...ister-de-jonge-13-10-2020
En dus past daarbij en gaan we in een gedeeltelijke lockdown. En deze gedeeltelijke lockdown zullen we zeker een week of vier moeten volhouden. Er is een kans dat het langer duurt, maar over twee weken maken we de balans op: is wat we nu doen goed genoeg of moeten we zelfs nog meer doen?
De ellende begon met de mensen die terug kwamen van vakantie.CMD-Snake schreef op zondag 1 november 2020 @ 23:05:
[...]
1 juli ging best goed, de hele zomer lang eigenlijk. De ellende begon pas zo in september met het begin van het nieuwe schooljaar.
Niet zozeer een directe link met scholen.
PSN
Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen bij de eerste golf ook covid hebben opgelopen, maar waarvan het niet bekend is.
De cijfers gaan misschien wel iets naar beneden, maar relatief gezien is het natuurlijk nog gewoonweg te hoog. Vanaf het punt dat we circa 500 positieve test uitslagen per dag hadden hebben we het punt bereikt waarop de netto zorg belasting positief uit begon te vallen. We zitten nu nog altijd rond de 9000 positieve test uitslagen per dag.Soccer98 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
Gaat het nu dan ook de goede kant op is maar geheel de vraag. Ja, de dagelijkse positieve test uitslagen lopen iets naar beneden. Dat suggereert op dat front een R < 1. Daar zitten echter nog wel enkele mitsen en maren aan. Maar dat buiten beschouwing gelaten moeten we ons goed realiseren dat de snelheid waarmee dat dit zakt tot nu toe erg laag is. En we ook deze week netto weer zo'n 100 IC patiënten erbij hebben gekregen.
We zitten vooralsnog ook op een netto positief ziekenhuis bezetting getal van circa 250 patiënten de afgelopen week.
En qua aantal besmettingen vandaag, zitten we eigenlijk op een relatief gelijk punt als dat van een week geleden. Wat de laatste R is, is even afwachten op basis van de berekeningen van het RIVM. Maar lijkt nog niet veel beneden de 1 te zitten.
Stel de R is 0.9, dan gaat het je nog ongeveer 20 weken kosten eer je op 1000 positieve test uitslagen per dag zit. Een punt waarop op basis van wat we nu zo'n beetje publiekelijk weten te verwachten is dat de zorg aantallen zich echt zullen gaan stabiliseren.
We zijn er dan ook gewoonweg echt nog niet, hoe mooi de daling in dagelijkse positieve test uitslagen ook is.
En zeker een dusdanige termijn is gewoon op alle fronten onwenselijk. Niet alleen voor wat betreft de overige zorg die al meer en meer plaats moet maken voor de COVID zorg, maar denk ook bijvoorbeeld voor wat betreft de horeca waarvan de dan mogelijk verlangen om nog eens 4 - 5 maanden gesloten te blijven. Als ook alle andere maatregelen die nu gelden. Zelfs als de huidige R 0.8 zou zijn, heb je het ook alsnog over circa 10 weken. Maar puur op basis van de cijfers van de afgelopen dagen is circa 0.8 echt een minimum dat te verwachten zou zijn op dit moment. En dan heb je het dus over handhaven van huidige maatregelen tot minstens circa mid januari 2021.
Ik denk zelf dat het niet lang meer duurt voordat mensen hun geduld verliezen eerlijk gezegd...psychodude schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:10:
[...]
De cijfers gaan misschien wel iets naar beneden, maar relatief gezien is het natuurlijk nog gewoonweg te hoog. Vanaf het punt dat we circa 500 positieve test uitslagen per dag hadden hebben we het punt bereikt waarop de netto zorg belasting positief uit begon te vallen. We zitten nu nog altijd rond de 9000 positieve test uitslagen per dag.
Gaat het nu dan ook de goede kant op is maar geheel de vraag. Ja, de dagelijkse positieve test uitslagen lopen iets naar beneden. Dat suggereert op dat front een R < 1. Daar zitten echter nog wel enkele mitsen en maren aan. Maar dat buiten beschouwing gelaten moeten we ons goed realiseren dat de snelheid waarmee dat dit zakt tot nu toe erg laag is. En we ook deze week netto weer zo'n 100 IC patiënten erbij hebben gekregen.
We zitten vooralsnog ook op een netto positief ziekenhuis bezetting getal van circa 250 patiënten de afgelopen week.
En qua aantal besmettingen vandaag, zitten we eigenlijk op een relatief gelijk punt als dat van een week geleden. Wat de laatste R is, is even afwachten op basis van de berekeningen van het RIVM. Maar lijkt nog niet veel beneden de 1 te zitten.
Stel de R is 0.9, dan gaat het je nog ongeveer 20 weken kosten eer je op 1000 positieve test uitslagen per dag zit. Een punt waarop op basis van wat we nu zo'n beetje publiekelijk weten te verwachten is dat de zorg aantallen zich echt zullen gaan stabiliseren.
We zijn er dan ook gewoonweg echt nog niet, hoe mooi de daling in dagelijkse positieve test uitslagen ook is.
En zeker een dusdanige termijn is gewoon op alle fronten onwenselijk. Niet alleen voor wat betreft de overige zorg die al meer en meer plaats moet maken voor de COVID zorg, maar denk ook bijvoorbeeld voor wat betreft de horeca waarvan de dan mogelijk verlangen om nog eens 4 - 5 maanden gesloten te blijven. Als ook alle andere maatregelen die nu gelden. Zelfs als de huidige R 0.8 zou zijn, heb je het ook alsnog over circa 10 weken. Maar puur op basis van de cijfers van de afgelopen dagen is circa 0.8 echt een minimum dat te verwachten zou zijn op dit moment. En dan heb je het dus over handhaven van huidige maatregelen tot minstens circa mid januari 2021.
Kijk maar naar landen om ons heen waar er elke dag wel grote rellen of protesten zijn. Nu is daar wel meer verboden, maar als ze hier nog meer beperkingen gaan instellen, brokkelt je draagvlak wel af gok ik zo
Gewoon nee. Een depressie los je niet op met een wandeling. Even niet lekker in je vel, ok, probeer een wandeling. Maar bij depressie is gewoon professionele hulp nodig, en hoe vroeger hoe beter.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]
Nee hoor de meeste lichte depressies verdwijnen van zelf. En zijn ook op te lossen met meer sporten, wandelen, praten met vrienden etc. Kijk mensen die echt depressief zijn verdienen zeker een sociaal vangnet in de vorm van een vergoeding. Maar er is echt wel overmatig gebruik van de GGZ voor allerlei dingen die daar eigenlijk niet thuis horen en anders (goedkoper) op te lossen zijn.
Capaciteit is zeker een probleem ja, wachtlijst zou hier niet mogen bestaanStoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]
Het probleem is vooral dat die mensen de mensen met echte depressies dan gaan verdringen.
Ik zit eens door de cijfers van Belgie heen te spitten, die hebben in sommige gebieden gewoon bijna 50% positieven ....
/f/image/Y4C7gC37qhSz2MziDOP2FDfz.png?f=fotoalbum_large)
Die hebben nu 6500 man op de verpleegafdeling en 1160 op de IC. (3.5x de hoeveelheid de NL verpleegafdeling en 2x de IC afdeling en iets minder dan de helft van de inwoners ongeveer)
Ik dacht dat van Dissel in zijn presentaties aangaf dat 1.5% van de geïnfecteerde mensen op de verpleegafdeling terechtkomt. 0.25% komt dacht ik op de IC.
Die zitten nu aan de 400-500.000 geïnfecteerde mensen momenteel hoogstwaarschijnlijk....
Per 100k testen er 1000+ positief per week. Ik weet niet wat de opkomst is van het testen, maar zou me niet verbazen als dat dan 20% is.
Op papier krijgt 1% van de bevolking het per week. In de realiteit zal dit dan wel richting de 5% gaat als je de ziekenhuisopnames er bij pakt. (10 mil inwoners)
De maatregelen gaan vanaf maandag in, dan duurt het nog eens 2 a 3 weken voordat je effect gaat zien.
Momenteel ontvangen zij 600-700 patiënten per dag in het ziekenhuis. Mocht dit nog 2 weken doorgaan hebben ze totaal al 40k mensen opgenomen. Correspondeert dan wel met ongeveer 3-4m mensen die het hebben gehad.
Zou me niet verbazen als het daar langzaam uitdooft, omdat zoveel mensen het krijgen...
Mocht er een land zijn die dicht tegen herd immunity zit voordat er een vaccin beschikbaar is, zijn het onze buren wel
[ Voor 61% gewijzigd door Mr.Joker op 02-11-2020 02:10 ]
Wie is er dan gek?Mr.Joker schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:48:
Zou me niet verbazen als het daar langzaam uitdooft, omdat zoveel mensen het krijgen...
Mocht er een land zijn die dicht tegen herd immunity zit voordat er een vaccin beschikbaar is, zijn het onze buren wel
Nou ja, als ze het tij niet keren wordt het wel wat vol in de ziekenhuizen. Of eigenlijk, dan zullen we in Nederland ook in lockdown moeten, zodat wij hier misschien wat bedden vrij hebben om onze zuiderburen te helpen.
Op nos.nl wordt ook over de maatregelen gesproken, wellicht dus musea etc voor 2 weken dicht, zodat hopelijk de cijfers iets sneller afnemen. Ook gaat er waarschijnlijk iets over vakanties in de kerstvakantie gezegd worden, we zullen zien. Voor nu zijn er in de ski landen hele harde maatregelen genomen, maar of dat überhaupt genoeg is om die landen weer naar geel te krijgen, dat vraag ik me af. In die zin zou de oproep ook kunnen zijn om toch echt niet naar oranje landen te reizen en dat je sowieso dan in quarantaine moet?
Het water staat ze al aan de lippen. Artsen daar hebben het over een "oorlogssituatie" en het zal nog even erger worden voor het beter wordt. Vooral Wallonië heeft het moeilijk, meen ik.ZieMaar! schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:33:
[...]
Nou ja, als ze het tij niet keren wordt het wel wat vol in de ziekenhuizen.
Nu scheelt het wel dat ze per inwoner tweeëneenhalf keer zoveel IC-bedden (en anderhalf keer gewone bedden) hebben dan Nederland.
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 02-11-2020 06:49 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
No free lunch, maar dat is altijd zo. Als we dit een beetje plannen kun je per land het vrij laten gaan terwijl omringende landen, in lockdown, dan hun medische capaciteit beschikbaar stellen. Gelukt? Door naar het volgende land.ZieMaar! schreef op maandag 2 november 2020 @ 06:33:
[...]
Nou ja, als ze het tij niet keren wordt het wel wat vol in de ziekenhuizen. Of eigenlijk, dan zullen we in Nederland ook in lockdown moeten, zodat wij hier misschien wat bedden vrij hebben om onze zuiderburen te helpen.
CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:03:
[...]
Nee hoor mensen met een echte depressie moeten daarvoor gewoon terecht kunnen bij een psychiater. Het gaat met name om de mensen die even niet lekker in hun vel zitten en dan direct al naar een dure GGZ-psycholoog stappen. Dat kost enorm veel geld.
Bron? We zitten nu op een aantal punten die cruciaal zijn in je betoog zonder dat je daar enige onderbouwing voor geeft.CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...] er is echt wel overmatig gebruik van de GGZ voor allerlei dingen die daar eigenlijk niet thuis horen en anders (goedkoper) op te lossen zijn.
Een vermeende verspilling (ergens anders beter te gebruiken) van geld een percentage van de aangehaalde €7 miljard binnen de GGZ wegens "onnodig" gebruik;
Hoeveel patienten gaan naar de GGZ die er volgens jou niet behoren te zijn;
Wat is een echte depressie;
Ook hierin is het van belang dat men tijdig de juiste informatie krijgt zodat ze het inderdaad op kunnen lossen. Dat zou via de huisarts en praktijkondersteuner moeten kunnen. De oplossing is derhalve niet snijden in een deel van de €7 miljard (nogmaals, over welk deel binnen die €7 miljard hebben we het nou?)CyberMania schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]
Nee hoor de meeste lichte depressies verdwijnen van zelf. En zijn ook op te lossen met meer sporten, wandelen, praten met vrienden etc. Kijk mensen die echt depressief zijn verdienen zeker een sociaal vangnet in de vorm van een vergoeding. Maar er is echt wel overmatig gebruik van de GGZ voor allerlei dingen die daar eigenlijk niet thuis horen en anders (goedkoper) op te lossen zijn.
Dan is de maatregel van @CyberMania - bezuinigen op de ggz en ergens anders besteden - natuurlijk geen oplossing, dan zou er eerder meer naar toe moeten gaan om geen capaciteitsproblemen te krijgen (of feitelijk niet te verergeren)Stoney3K schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:08:
[...]
Er zijn drie opties:
Alles gaat volgens verwachting.
Als de voorspelling klopte en nu nog steeds klopt, dan willen ze mogelijk aankomende dinsdag finetunen, zodat de daling binnen de verwachte grenzen blijft en snel genoeg gaat. Dat scheelde dan extra maatregelen voor de piek en geeft zo effectief mogelijk een daling na de piek. Zodat het niet nog maanden duurt.
De piek komt niet overeen met de verwachting, daling daarna wel.
De piek zou over een week bereikt worden, maar nieuwe inzichten laten zien dat hij hoger wordt en pas een week of meer later komt. Dan willen ze snel bijsturen om de piek sneller te bereiken. De piek geeft druk op zorg. Zolang de daling wordt verwacht, zijn harde extra maatregelen niet nodig.
De piek komt niet overeen met de verwachting en er is geen (duidelijke) daling daarna.
In dit geval komen er dinsdag vrij harde maatregelen, tot aan lockdown. Alle voorspellingen van vorige week zijn dan fout en dus zijn er stevigere maatregelen nodig.
Op dit moment lijken we, met de bronnen en kennis die het volk heeft, tussen 1 en 2 te zitten. Het gaat matig goed.
Het kan dinsdag met alle nieuwe data dan uitpakken richting 1 of 2. Ik denk zelf 2. En ik denk dat we binnen twee weken alsnog uitkomen tussen 2 en 3. Ten eerste omdat alle landen om ons heen in een lockdown komen. Ten tweede denk ik dat zowel het weer, scholen en puur toeval een grotere rol spelen dan het RIVM in de voorspellingen meeneemt.
Deze week zal het langzaam duidelijk worden. Daarnaast presidentsverkiezing in de VS. Een interessante en belangrijke week staat ons te wachten.
Welke daling? Je bedoeld die zogenaamde "storingen" op cruciale dagen? Hou op, schei uit, er is helemaal geen daling, pas als we weer onder de 2000 positieve per dag komen zijn we beter bezig dan het huidige geklungel.Soccer98 schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:58:
Eens dat we nog niet de daling kunnen zien. Maar waarom is het pas bij 2000 positieve testen per dag beter?Segafreak83 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:17:
[...]
Welke daling? Je bedoeld die zogenaamde "storingen" op cruciale dagen? Hou op, schei uit, er is helemaal geen daling, pas als we weer onder de 2000 positieve per dag komen zijn we beter bezig dan het huidige geklungel.
Zolang het elke dag minder besmettingen wordt, is het gewoon een dalende trend en gaat het beter dan toen de getallen in een stijgende trend zaten.
Dat getal heb ik even gepakt als voorbeeld, mensen roepen en schreeuwen meteen "trendbreuk" bij 500 minder positieve testen dan de dag ervoor, doe even normaal.Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:22:
[...]
Eens dat we nog niet de daling kunnen zien. Maar waarom is het pas bij 2000 positieve testen per dag beter?
Zolang het elke dag minder besmettingen wordt, is het gewoon een dalende trend en gaat het beter dan toen de getallen in een stijgende trend zaten.
Voorlopig zijn we hier echt nog niet vanaf ook al willen we dat met zijn allen graag.
Segafreak83 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:17:
[...]
Welke daling? Je bedoeld die zogenaamde "storingen" op cruciale dagen? Hou op, schei uit, er is helemaal geen daling, pas als we weer onder de 2000 positieve per dag komen zijn we beter bezig dan het huidige geklungel.
Wellicht is het een idee om naar de juiste data te kijken en op basis daarvan je conclusies te trekken. Zoek de posts van @breew er eens bij en dan met name de tabel met nieuwe besmettingen per juiste datum.Playa del C. schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:22:
[...]
Eens dat we nog niet de daling kunnen zien.
Die mensen roepen inderdaad maar wat, maar zelf ben je daar ook niet onschuldig in, zou ik zeggen. Verder wel met je eens.Segafreak83 schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:28:
[...]
Dat getal heb ik even gepakt als voorbeeld, mensen roepen en schreeuwen meteen "trendbreuk" bij 500 minder positieve testen dan de dag ervoor, doe even normaal.
Voorlopig zijn we hier echt nog niet vanaf ook al willen we dat met zijn allen graag.
Mensen beweren ook niet dat we na een trendbreuk er vanaf zijn. Op een paar gekken na beseft iedereen dat dit minstens nog twee maanden gaat duren en waarschijnlijk nog tot mei 2021 of langer.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins