Flixotide kan ook nog een optie zijn, maar als je van de codeine al gaat stuiteren dan zou ik flixotide zeker niet voor het slapen gebruikenwolly_a schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 01:48:
Misschien zijn er hier nog mensen met een goed idee... Vorige week is bij mij Corona vaatgesteld. Aanvankelijk had ik maar weinig klachten. Ik zit nu op het moment dat ik eigenlijk wel klachtenvrij moet zijn. Ik heb alleen nog een waanzinnig irritante kriebelhoest, volgens mij als gevolg van een irritatie in de luchtpijp.
Bij het inademen ontstaat regelmatig een enorme hoestbui, waarbij ik mijn longen er bijna uithoest. Daarnaast is het probleem vooral ‘s nachts heel erg, want dan heb je je ademhaling niet onder controle en vlak liggen maakt het ook niet beter.
De dokter had me eerst codeine voorgeschreven, maar daar kreeg ik nogal een bad trip van. Nu heb ik een pufje Salbutamol. Dat wordt ook voor mensen met Astma gebruikt. Het helpt wel iets, maar het is het nog niet helemaal.
Verder eet ik af en toe een dropje, drink ik veel kamillethee met honing en gebruik ik af en toe Fluimucil. Misschien heb jij nog wel een tip van oma? Of iets waar je goede ervaringen mee hebt. Ik lees dat hoest wel 6 wekend kan aanhouden, maar dat hoop ik toch niet.
Verwijderd
Bij mijn kapper draagt niemand een mondkapje. De kapper zelf ook niet. Maar die doet ook niet aan 'afspraken' (ook nooit gedaan) dus komt het regelmatig voor dat je met 4 of 5 man aan het wachten bent.ed1703 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:07:
[...]
Bij de meeste kappers blijft je mondkapje gewoon op een schuiven ze het touwtje opzij.
Maar ik vraag me af hoeveel zin het mondkapje heeft als de kapper er elke keer aan gaat zitten, want een mondkapje moet je afblijven, anders werkt het juist averechts.
Ik moet toegeven dat ik ook steeds minder een mondkapje ben gaan dragen. De enige reden om een mondkapje te dragen is om anderen te beschermen. Mijzelf beschermen ze niet. Dus ik heb voor mezelf de regel: draagt het personeel een mondkapje, dan draag ik hem ook, draagt het personeel geen mondkapje, dan bespaar ik mezelf het leed van beslagen brillenglazen en draag ik hem ook niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2020 10:08 ]
@wolly_aHolk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:45:
[...]
Flixotide kan ook nog een optie zijn, maar als je van de codeine al gaat stuiteren dan zou ik flixotide zeker niet voor het slapen gebruikenDit is meer een onderhoud medicatie voor astmatische klachten waar salbutamol meer een direct middel is. Geen zuivel is zeker bester, vooral yogo drinks zijn killing.
Waar je ook rekening mee moet houden bij salbutamol of andere directe middelen bij astma is dat het een korte bijwerking kan hebben, namelijk: trillende handen, hartkloppingen en versnelde hartslag. Vaak is dat echter maar kort na gebruik, maar kan wel even vervelend zijn.
Ik heb zelf astma dus ken die dingen, gelukkig niet zo vaak nodig. Flixotide wel elke dag als onderhoud.
Zo'n beetje alle punten die je aanhaalt zijn fout.Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Bij mijn kapper draagt niemand een mondkapje. De kapper zelf ook niet. Maar die doet ook niet aan 'afspraken' (ook nooit gedaan) dus komt het regelmatig voor dat je met 4 of 5 man aan het wachten bent.
Maar ik vraag me af hoeveel zin het mondkapje heeft als de kapper er elke keer aan gaat zitten, want een mondkapje moet je afblijven, anders werkt het juist averechts.
Ik moet toegeven dat ik ook steeds minder een mondkapje ben gaan dragen. De enige reden om een mondkapje te dragen is om anderen te beschermen. Mijzelf beschermen ze niet. Dus ik heb voor mezelf de regel: draagt het personeel een mondkapje, dan draag ik hem ook, draagt het personeel geen mondkapje, dan bespaar ik mezelf het leed van beslagen brillenglazen en draag ik hem ook niet.
Ten eerste denk ik dat de kapper slecht bezig is als hij geen kapje draagt en 4 a 5 man binnen laat wachten. Ik heb ook zo'n niet-afspraken kapper en die heeft 3 stoelen voor knippen, 2 plekken binnen voor wachten met ruimte er tussen en de rest blijft lekker buiten of komt later maar terug. Ze dragen wel kapjes.
Een kapje draag je voor een ander, je verspreiding mocht je ziek zijn is daardoor minder. Ben je niet ziek heb je nog steeds een mindere kans op besmetting. Minder, niet geen, minder. Dus je zet zo'n ding op voor jezelf om niet besmet te raken en voor de ander om deze niet te besmetten.
Aanraken van een kapje is 'slecht' omdat je zo virus op je vingers kan krijgen en dit via een contact of via-via contact kan doorgeven. Het blijkt wel dat deze transmissie route echt wel minimaal is gebleken, de eerste studies zijn met een enorme berg virus deeltjes gedaan in ideale situaties. Je zult ongeveer moeten hoesten op een deurklink en de ander moet er dan aan gaan likken om het door te geven. Rechtzetten van een kapje is niet slecht, zeker niet als deze verkeerd zit en daarna goed. Als je bril beslaat, draag je een kapje niet goed... Heb daar geen tips voor, heb geen bril.
Als de maatregelen geen enkel effect sorteren, zal het meer met gedrag te maken hebben.Marzman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:27:
[...]
Ik snap niet waarom we de maatregelen van begin oktober niet terugzien in de cijfers in Belgie. En ook niet waarom het kort daarvoor nog versoepeld is want toen ging het ook al niet goed (al werd er bijverteld dat het geen versoepeling was, maar rode zones werd advies ipv verbod, buble en aantallen mensen werden een advies en toen ging het opeens fout)
Gezien de +23,xxx nieuwe besmettingen vandaag van Belgie gaat het nog steeds verder de verkeerde kant op.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik lees net op VRT NWS het volgende:
Nogal pijnlijk als zo'n krankzinnig hoge R-waarde als 'positief' beschouwd moet worden. Of de journalist snapt niet hoe exponentiële groei werkt...
(https://www.vrt.be/vrtnws...eschouwing-overlegcomite/)gaan we naar een volledige lockdown?
Het lijkt bijna onvermijdelijk te zijn. En een sleutelrol voor die beslissing ligt in het meest recente rapport van adviesorgaan Celeval, en dat rapport zou beenhard zijn, hoort onze redactie. Het enige "positieve" cijfer dat te noteren valt, is de R-waarde (het aantal mensen dat 1 besmette persoon gemiddeld besmet). Die R-waarde staat momenteel op 1,43 en blijft stabiel. Voor de rest kleuren de cijfers bloedrood.
Nogal pijnlijk als zo'n krankzinnig hoge R-waarde als 'positief' beschouwd moet worden. Of de journalist snapt niet hoe exponentiële groei werkt...
[ Voor 5% gewijzigd door link0007 op 30-10-2020 10:33 ]
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ik heb soms een bril en soms een kapje op gehad. Dat je zelf zonder de ervaring voor even bot zegt: dan doe je het fout is een beetje jammer van je.Holk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Zo'n beetje alle punten die je aanhaalt zijn fout.
Ten eerste denk ik dat de kapper slecht bezig is als hij geen kapje draagt en 4 a 5 man binnen laat wachten. Ik heb ook zo'n niet-afspraken kapper en die heeft 3 stoelen voor knippen, 2 plekken binnen voor wachten met ruimte er tussen en de rest blijft lekker buiten of komt later maar terug. Ze dragen wel kapjes.
Een kapje draag je voor een ander, je verspreiding mocht je ziek zijn is daardoor minder. Ben je niet ziek heb je nog steeds een mindere kans op besmetting. Minder, niet geen, minder. Dus je zet zo'n ding op voor jezelf om niet besmet te raken en voor de ander om deze niet te besmetten.
Aanraken van een kapje is 'slecht' omdat je zo virus op je vingers kan krijgen en dit via een contact of via-via contact kan doorgeven. Het blijkt wel dat deze transmissie route echt wel minimaal is gebleken, de eerste studies zijn met een enorme berg virus deeltjes gedaan in ideale situaties. Je zult ongeveer moeten hoesten op een deurklink en de ander moet er dan aan gaan likken om het door te geven. Rechtzetten van een kapje is niet slecht, zeker niet als deze verkeerd zit en daarna goed. Als je bril beslaat, draag je een kapje niet goed... Heb daar geen tips voor, heb geen bril.
De FFP-2 maskers die ik had sluiten heel nauw rond de wang/kin bij mij. Lucht gaat niet via die weg er langs. Het zwakste punt is bij de neus, hoewel de 2 typen die ik in maart had netjes een ijzertje hadden kan je hem gewoonweg niet dermate strak laten aansluiten dat er géén lucht langs loopt, wat je ook probeert er gaat altijd wel iets langs.
De niet-medische mondkapjes lekken aan alle kanten, die sluiten niet goed aan en dat is ook niet de bedoeling van die dingen. Als je er eentje hebt die wat duurder is en wat beter gevormd (de F1-kapjes) dan heb je kans dat rond de neus de minste weerstand is en er lucht langs loopt.
Bij een koude bril beslaat 'ie dan sowieso, als je heel rustig ademt valt het te overzien maar als je ergens mee bezig bent dan lukt dat niet meer. Je zal een type moeten hebben met een siliconen rand of iets dergelijks om dat te voorkomen, niet ieder mens is hetzelfde...
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Een R van 1,43 in België... autsch.
Positiever gezien, straks hebben ze dat vaccin dus niet meer nodig.
Positiever gezien, straks hebben ze dat vaccin dus niet meer nodig.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sowieso is de journalistiek anno 2020 in de pandemie om te huilen. Ik had ze allang gemuilkorfd. Je kunt niet van vrije journalistiek praten wanneer er zoveel informatie- en sensatiezucht onder de journalisten bestaat. Dit is niet bij een krant maar bijvoorbeeld bij meerdere kranten en omroepen het geval.link0007 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:32:
Ik lees net op VRT NWS het volgende:
[...]
(https://www.vrt.be/vrtnws...eschouwing-overlegcomite/)
Wat mij deze crisis ook heeft laten zien is dat journalistiek hier een grote bende is. En dan durft men het nog vrije journalistiek te noemen. Neem nou de persco’s en hoor dan de vragen van deze mensen aan. Dat is toch niet om aan te horen.
Of wat dacht je van de sensatie artikels van een bepaalde krant die alleen maar met bait titels en inhoud werkt.
Er is geen duidelijke lijn. Het kabinet roept, de expert roept, de hoofd (naam) functie roept, de krant roept, de omroep roept, de wappie roept etc.
Iedereen roept maar wat en dat werkt in ons nadeel. Maar goed dat is mijn mening.
[ Voor 10% gewijzigd door MoldyInko op 30-10-2020 10:44 ]
Niet zomaar een R van 1.43, maar het is ook nog eens lekker gestabiliseerd op 1.43Stoney3K schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:37:
Een R van 1,43 in België... autsch.

Wow die R waarde is wel erg hoog.
Zie hier grafiek: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640
Ondanks de maatregelen daalt die ook niet snel genoeg.
Kleine kanttekening wel: ze baseren het in België op de ziekenhuisopnames
[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 30-10-2020 10:47 ]
Nou ja, als de aantallen besmettingen hoog zijn en de groei van het aantal besmettingen ook. Dan kun je er tenminste nog blij van worden dat er geen groei van de groei van het aantal besmettingen meer is. Uiteindelijk begint elke daling daarmee. Al lijkt het nog wel een lange weg te gaan en moet de echte piek op IC’s dus nog komen. Met dit soort groeicijfers heb je het over bijna een verdrievoudiging iedere 2 weken. Uitgaande van een na-ijl effect van 2 weken zijn er dus 3 keer zoveel kandidaten voor de IC in België.link0007 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
Niet zomaar een R van 1.43, maar het is ook nog eens lekker gestabiliseerd op 1.43![]()
![]()
[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 30-10-2020 11:00 ]
Is wel interessant om te zien. Want in Nederland zijn Wallinga en co heel skeptisch over R-waardes inschatten van de afgelopen dagen. De R-waarde die het dashboard geeft, bv. is van drie weken geleden (!), en de schatting geven ze tot een week geleden. Alles van de afgelopen week beschouwen ze blijkbaar als compleet onbetrouwbaar.Plenkske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:46:
Is dat wel zo? De R-waarde is een weerspiegeling van gedrag. Dus de tweede afgeleide hoeft niet geleidelijk te veranderen; met nieuwe maatregelen knalt het in één keer naar beneden. Ook is het niet zo dat de toename van gevallen perse een toename van de R-waarde impliceert; het is enkel zo dat een bepaalde >1 R-waarde tot een groei van het dagelijks aantal gevallen leidt, maar omgekeerd niet zo dat een toename van de toename ook een toename van de R-waarde inhoudt.blissard schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Nou ja, als de aantallen besmettingen hoog zijn en de groei van het aantal besmettingen ook. Dan kun je er tenminste nog blij van worden dat er geen groei van de groei van het aantal besmettingen meer is. Uiteindelijk begint elke daling daarmee. Al lijkt het nog wel een lange weg te gaan en moet de echte piek op IC’s dus nog komen.
Hoe dan ook is een stabiele R van 1.43 natuurlijk totale waanzin. En ze kunnen het vandaag nog onder de 1 brengen als ze willen.
Kijk horeca. Zo kan het ook. Niet alleen maar janken hoe oneerlijk alles is, maar handen uit de mouwen in deze uitzonderlijke tijd.
https://nos.nl/artikel/23...nemers-aan-thuiszorg.html
Laat het redteam het maar niet horen, ongetraind personeel enzo.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:15:
Kijk horeca. Zo kan het ook. Niet alleen maar janken hoe oneerlijk alles is, maar handen uit de mouwen in deze uitzonderlijke tijd.
Dat is niet waar. Maskers beschermen ook de drager. Je kan je natuurlijk alleen wel voorstellen dat als mensen van wisselende kwaliteit dragen dat het dan minder verstandig is om tussen een boel mensen zonder kapje te lopen. Geen 99+% bescherming dus maar je verkleint wel degelijk de kans op besmetting.Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:
[...]
Overigens ben ik als brildrager heel erg tevreden met de Uniqlo Airism maskers. Met 13 euro voor 3 (wasbare) maskers een tikje duurder dan de meeste, maar veel comfortabeler, ademen gaat makkelijker en m'n bril beslaat veel minder snel. Ik heb niet eens de neiging om ze meteen af te willen zetten als ik een winkel uit loop.
Specs
High performance three-tier structure. The first layer of AIRism Mesh fabric is smooth and breathable. The second layer filters out up to 99% of particles. The third layer also uses AIRism mesh fabric for even better breathability and comfort.
- The mask has a BFE (Bacteria Filtration Efficiency) of 99% and particle filtration of 99% (initial values).
- We have found that after repeated washing, the BFE rate and particle filtration efficiency, which indicate filter performance, are reduced to 95% and 98% respectively after 20 washes at 40°C.
Wel maat L halen, M is zelfs krap voor veel vrouwen.
Of je je eigen gedrag moet laten afhangen van winkelpersoneel moet je zelf weten, klinkt alleen niet enorm logisch.
Las het ook. Voor dit soort horeca-ondernemers (en medewerkers) heb ik tenminste wel respect. Die denken tenminste vanuit de positieve kant.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:15:
En dat hoeft heus niet meteen in de zorg te zijn, je kan ook andere alternatieven bedenken. Mooi voorbeeld: https://www.bndestem.nl/k...cello-amper-aan~ae0d5f54/
De horeca-ondernemers die alleen maar kunnen klagen, klagen en klagen, en dus alles vanuti het negatieve bekijken, daar kan ik echt geen medelijden mee hebben.
Zoek alternatieven, zet je in voor alternatieven, of whatever, ipv alleen negatief te klagen, klagen en klagen.
Virussen? Scan ze hier!
Inderdaad. Bij een goed passende FFP2 hoort het geen issue te zijn; maar goed passen is dan nog steeds een vereiste. Voor standaard kapjes niet.Nox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Ik heb soms een bril en soms een kapje op gehad. Dat je zelf zonder de ervaring voor even bot zegt: dan doe je het fout is een beetje jammer van je.
Beste (tegen beslaan, niet per se altijd even praktisch) oplossing voor mij is chirurgisch tape. Het beste masker wat mij zonder tape goed past is weer lastiger schoon te houden. Nu ja... ik heb er ook wel eens een geprobeerd die zo overduidelijk geen enkele nuttige waarde had dat de neus niet de weg van minste weerstand had, maar ja... dan kan je er net zo goed geen dragen.
[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 30-10-2020 11:56 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
true.. maar de afgelopen week >100.000 positieve gevallen 8-/Plenkske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:46:
dus dat ondersteund het beeld van de R wel.. tenzij ze daar nog grotere achterstanden hebben dan wij hier...
#update ter info... nog twee heatmapjes van RIVM NL data, met de data t/m gisteren
het is gebaseerd op de landelijke csv, waarbij als datum bij voorkeur de datum van de eerste ziektedag wordt gebruiikt.. data van de afgelopen 14(?) dagan kan dus nog (significant) wijzigen. Hoe recenter, hoe groter de aanvulling nog zal worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hw9yETW56uQchPmwt036pYZF.png?f=user_large)
het is gebaseerd op de landelijke csv, waarbij als datum bij voorkeur de datum van de eerste ziektedag wordt gebruiikt.. data van de afgelopen 14(?) dagan kan dus nog (significant) wijzigen. Hoe recenter, hoe groter de aanvulling nog zal worden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hw9yETW56uQchPmwt036pYZF.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/gRZBNCg1tCiaSPgUVSSNEx1C.png?f=user_large)
Tape zou een goede zijn inderdaad. Het zwakste punt is toch rond de neus en ondanks dat er ijzeren lipjes zitten werkt het niet altijd goed. Die ijzeren lipjes zijn vaak na verloop van tijd en vaak aandrukken redelijk lam.ijdod schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:49:
[...]
Inderdaad. Bij een goed passende FFP2 hoort het geen issue te zijn; maar goed passen is dan nog steeds een vereiste. Voor standaard kapjes niet.
Beste (tegen beslaan, niet per se altijd even praktisch) oplossing voor mij is chirurgisch tape. Het beste masker wat mij zonder tape goed past is weer lastiger schoon te houden. Nu ja... ik heb er ook wel eens een geprobeerd die zo overduidelijk geen enkele nuttige waarde had dat de neus niet de weg van minste weerstand had, maar ja... dan kan je er net zo goed geen dragen.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Waarschijnlijk geen nieuwe maatregelen voor dinsdag.
10:58
De cijfers over de coronabesmettingen van de afgelopen dagen lijken geen aanleiding te geven om nu al extra maatregelen te treffen. Dat zegt zorgminister Hugo de Jonge voor aanvang van de wekelijkse ministerraad.
De cijfers laten volgens De Jonge een afvlakking zien. Het kabinet waarschuwde eerder dat bij een verdere stijging van het aantal positieve tests per dag, een verdere aanscherping van de coronamaatregelen nodig zou zijn. ,,Dat lijkt niet het geval te zijn", aldus de bewindsman.
Helemaal gerust is De Jonge pas 'als we de bocht hebben genomen'. Dat moet dan de komende dagen uit de cijfers duidelijk worden. ,,We willen die daling nu wel gaan zien." Daarna moet volgens de minister de afweging gemaakt worden of het de moeite waard is extra maatregelen te nemen om die daling te versnellen.
Het gaat bij mij een stuk beter sinds ik eerst de strip om m'n neus aandruk en daarna de bandjes vast maak.Nox schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:03:
[...]
Tape zou een goede zijn inderdaad. Het zwakste punt is toch rond de neus en ondanks dat er ijzeren lipjes zitten werkt het niet altijd goed. Die ijzeren lipjes zijn vaak na verloop van tijd en vaak aandrukken redelijk lam.
De cijfers laten een afvlakking zien? Hoe dan? Er klopt sinds dit weekend geen reet van die cijfers door allerlei storingen bij de GGD/RIVM. Die sneltesten die door commerciële partijen worden afgenomen blijken niet eens in alle gevallen te worden geregistreerd!
[ Voor 30% gewijzigd door ShininNL op 30-10-2020 12:37 ]
We lijken een plateau bereikt te hebben van 10K per dag, mogelijk nu ietsje daaronder. Daarvoor gingen we elke dag omhoog. Sowieso zijn de dagkoersen nooit helemaal goed, er zijn altijd correcties alleen de laatste twee keren was het wel heel duidelijk dat er iets niet klopte.ShininNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:36:
De cijfers laten een afvlakking zien? Hoe dan? Er klopt sinds dit weekend geen reet van die cijfers door allerlei storingen bij de GGD/RIVM.
Die getallen hebben we niet, daar kan je dan ook niet op sturen of een waarde aan verbinden.Die sneltesten die door commerciële partijen worden afgenomen blijken niet eens in alle gevallen te worden geregistreerd!
Aangezien @Kheos en @YakuzA dit bericht liken zou ik graag van een van hen of @Holk zelf horen hoe het dan zou moeten.Holk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:14:
[...]
Als je bril beslaat, draag je een kapje niet goed... Heb daar geen tips voor, heb geen bril.
Enige manier tot nu toe is van mijn bril een leesbril te maken.
Inmiddels al meerdere typen geprobeerd, ook met andere bevestiging (elastiek om hoofd heen) ook ivm hoorapparaten erg druk achter oor anders, maar geen oplossing
[ Voor 16% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2020 12:54 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Mooi plaatje. Even heel simplistisch gedacht: je ziet het (over de tijd) als eerste weer terugkomen in de groep 20-29. Die gaan toch af en toe op bezoek bij hun ouders, en dan kom je al gauw in de leeftijdscategorie 50-59. Dat zie je goed terug in dit plaatje.breew schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:57:
#update ter info... nog twee heatmapjes van RIVM NL data, met de data t/m gisteren
[Afbeelding]
Bij de Etos verkopen ze stoffen mondmaskers met een neusbeugel erin. Dat werkt voor mij goed. De bril beslaat dan niet.GAIAjohan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:51:
[...]
Aangezien @Kheos en @YakuzA dit bericht liken zou ik graag van een van hen of @Holk zelf horen hoe het dan zou moeten.
noscapect of bisolvon helpt bij het onderdrukken van kriebelhoest. Ik ben erg vaak verkouden (nu nog), en dat helpt wel voor een paar uurtjes. Voor het slapen gaan wat innemen? Bij droge hoest noscapect, als je nog slijm moet afscheiden dan bisolvon. (Ik doe meestal 2 pilletjes)wolly_a schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 01:48:
...
Verder eet ik af en toe een dropje, drink ik veel kamillethee met honing en gebruik ik af en toe Fluimucil. Misschien heb jij nog wel een tip van oma? Of iets waar je goede ervaringen mee hebt. Ik lees dat hoest wel 6 wekend kan aanhouden, maar dat hoop ik toch niet.
when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal
Geen van de genoemde users heeft daar überhaupt in gepost... Dus ervaringen hebben ze blijkbaar nietSphere- schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:53:
Er is een speciaal topic hiervoor:
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
Helaas die werkt niet voor mij, maar ik zal het wel verkeerd doen..bazzemans schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:55:
[...]
Bij de Etos verkopen ze stoffen mondmaskers met een neusbeugel erin. Dat werkt voor mij goed. De bril beslaat dan niet.
Is wel de beste overigens, die met standje leesbril zo
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2020 13:03 ]
Het +’je slaat niet op de minieme brilopmerking aan het einde, meer op het inhoudelijk ingaan op de post waar op gereageerd wordt.GAIAjohan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:51:
[...]
Aangezien @Kheos en @YakuzA dit bericht liken zou ik graag van een van hen of @Holk zelf horen hoe het dan zou moeten.
Inmiddels al meerdere typen geprobeerd, ook met andere bevestiging (elastiek om hoofd heen) ook ivm hoorapparaten erg druk achter oor anders, maar geen oplossing
PSN
Ik ben iig blij dat ik die rommel niet hoef te dragen muv supermarktbezoek en bakkerbezoek.
Ben overigens wel blij met die nieuwe nutteloze doorzichtige kapjes die open zijn aan de bovenkant bij supermarktmedewerkers.
Kan ik tenminste weer liplezen, en aangezien het nut toch miniem is, gezien manier van gebruik, vind ik t prima zo.
De bakker gebruikt alleen een spatscherm, ook prima.
Ben overigens wel blij met die nieuwe nutteloze doorzichtige kapjes die open zijn aan de bovenkant bij supermarktmedewerkers.
Kan ik tenminste weer liplezen, en aangezien het nut toch miniem is, gezien manier van gebruik, vind ik t prima zo.
De bakker gebruikt alleen een spatscherm, ook prima.
[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 30-10-2020 13:17 ]
Lekker makkelijkGAIAjohan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Geen van de genoemde users heeft daar überhaupt in gepost... Dus ervaringen hebben ze blijkbaar niet
Zelf heb ik ook de uniqlo airism zoals ook @BarôZZa net hierboven meld.
(Had goed de L maat gegokt)
PSN
Lekker kort door de bochtLeon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:15:
Ik snap de horeca best wel, wat je in alle jaren hebt opgebouwd wordt even teniet gedaan, logisch dat ze daarvan balen toch?
Lekker makkelijk praten over een ander beroep
GAIAjohan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:01:
[...]
Geen van de genoemde users heeft daar überhaupt in gepost... Dus ervaringen hebben ze blijkbaar niet
Geen idee waarom je het ineens zo persoonlijk moet maken, maar goed.GAIAjohan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:51:
[...]
Als in deze tijd een bril die wat aanslaat jouw grootste probleem is, waar de fuck hebben we het dan over.
Nee, ik heb inderdaad dat probleem niet want ik heb al zo'n 20 jaar geen bril meer nodig.
Mijn brildragende vrouw daarentegen draagt een masker nog voor ze een voet buiten de deur zet. En ja, heel soms dampt die aan maar meestal niet. Hangt af van het masker en hoe je het draagt natuurlijk.
Maar mijn plus ging inderdaad niet expliciet over die lijn van die bril (de minst belangrijke lijn in heel @Holk zijn post) maar over de fouten van die kapper.
De keren dat ik naar de kapper ben gegaan tijdens Corona moest ik op voorhand een afspraak maken, werd mijn afspraak aan de deur gecontroleerd, moest ik verplicht een masker dragen (kapper droeg dat ook), verplicht handen wassen met alcohol-gel voor en na...
Wat ik allemaal maar normaal vind.
[ Voor 16% gewijzigd door Kheos op 30-10-2020 14:03 ]
Volgens LCPS blijft ziekenhuis afvlakken. Netto op IC meer, kliniek minder.
567 covidpatiënten op IC, 1818 in kliniek
30 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 2385, 1 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1818 buiten de Intensive Care, 13 minder dan gisteren. Op de IC liggen 567 covidpatiënten (waarvan 2 in Duitsland), 14 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 447 non-covidpatiënten op de IC, 23 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1014 (waarvan 2 in Duitsland), 9 minder dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 250 in de kliniek en 37 op de IC.
In de afgelopen 24 uur zijn er 43 patiënten verplaatst tussen de regio’s, waarvan 1 IC-patiënten. Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘We zien voor de derde dag op rij een afvlakking van de bezetting van klinische bedden door covid-19-patiënten. Dat is gunstig, en kan een eerste effect zijn van de maatregelen die ruim twee weken geleden zijn ingezet. De komende dagen moeten aantonen dat deze trend doorzet.’
30 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 2385, 1 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1818 buiten de Intensive Care, 13 minder dan gisteren. Op de IC liggen 567 covidpatiënten (waarvan 2 in Duitsland), 14 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 447 non-covidpatiënten op de IC, 23 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1014 (waarvan 2 in Duitsland), 9 minder dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 250 in de kliniek en 37 op de IC.
In de afgelopen 24 uur zijn er 43 patiënten verplaatst tussen de regio’s, waarvan 1 IC-patiënten. Dit blijkt uit de gegevens van het LCPS. Voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg: ‘We zien voor de derde dag op rij een afvlakking van de bezetting van klinische bedden door covid-19-patiënten. Dat is gunstig, en kan een eerste effect zijn van de maatregelen die ruim twee weken geleden zijn ingezet. De komende dagen moeten aantonen dat deze trend doorzet.’
Om dan toch een paar tips te geven voor brildragers:
- Je kan proberen het masker hoger te dragen zodat het masker een stukje onder de bril doorschuift.
- Sommige mensen stoppen een opgevouwen stukje tissue tussen tussen de bovenrand van het masker en het gezicht voor een betere afsluiting.
- Sommige mensen wassen hun bril met zeep om een anti-condens laag te vormen, maar dit kan mogelijk de coating beschadigen.
- Er zijn speciale "neusklemmen" te koop, zoek op "face mask nose clip".
- Je kan zoals iemand hierboven al vermelde chirurgische tape gebruiken aan de bovenrand om het beter af te sluiten, maar dat is wat minder handig als je het masker op wilt zetten vlak voordat je een winkel instapt.
En mogelijk meer tips hier: YouTube: 7 Hacks to Stop Glasses Fogging Up (TESTED and RATED)
- Je kan proberen het masker hoger te dragen zodat het masker een stukje onder de bril doorschuift.
- Sommige mensen stoppen een opgevouwen stukje tissue tussen tussen de bovenrand van het masker en het gezicht voor een betere afsluiting.
- Sommige mensen wassen hun bril met zeep om een anti-condens laag te vormen, maar dit kan mogelijk de coating beschadigen.
- Er zijn speciale "neusklemmen" te koop, zoek op "face mask nose clip".
- Je kan zoals iemand hierboven al vermelde chirurgische tape gebruiken aan de bovenrand om het beter af te sluiten, maar dat is wat minder handig als je het masker op wilt zetten vlak voordat je een winkel instapt.
En mogelijk meer tips hier: YouTube: 7 Hacks to Stop Glasses Fogging Up (TESTED and RATED)
Ik schuif mijn bril een beetje verder mijn neus op, halve centimeter ofzo is al genoeg om het te voorkomen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Logisch, het aantal nieuwe besmettingen vertoont dit beeld al meerdere dagen. Dat werkt met wat vertraging door in de opnames en straks op de IC.Plenkske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:52:
Volgens LCPS blijft ziekenhuis afvlakken. Netto op IC meer, kliniek minder.
30 oktober 2020
Hopelijk gaan we de daling inzetten vandaag of morgen, dan wordt het voor de ziekenhuizen ook een stuk beter behapbaar.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Oei:
Update van 30 oktober:
- 11119 nieuw gemelde positieve testen
- 250 nieuwe ziekenhuisopnames
- 37 nieuwe IC-opnames
- 87 nieuwe overlijdens
Update van 30 oktober:
- 37 nieuwe IC-opnames
- 87 nieuwe overlijdens
Gezien het RIVM nog altijd de backlog van de storing afgelopen week aan het verwerken is, denk ik dat je vooral naar de weekgemiddelden moet kijken en niet naar de dagcijfers.ShininNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:17:
Oei:
Update van 30 oktober:
- 37 nieuwe IC-opnames
- 87 nieuwe overlijdens
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Verwijderd
Hele forse stijging., mogelijke vertraging... maar het blijft over de linie een sterke stijging. Afvlakking zou licht kunnen, maar we moeten de conclusie trekken dat een daling er echt niet komt met de maatregelen van 14 oktober.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2020 14:21 ]
Tja. Ik zat zelf toch hoopvol te wachten op iets dat rond de 9k lag vandaag, na een dag of vijf zo rond de 10k te hebben gehangen. Hoop niet dat dit net zo'n plateau is als dat we bij de 8k hadden en daarna weer door omhoog...Stoney3K schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:19:
[...]
Gezien het RIVM nog altijd de backlog van de storing afgelopen week aan het verwerken is, denk ik dat je vooral naar de weekgemiddelden moet kijken en niet naar de dagcijfers.
Het is absoluut een afvlakking, de procentuele groei is nog steeds dalende:Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:20:
Hele forse stijging., mogelijke vertraging... maar het blijft over de linie een sterke stijging. Afvlakking zou licht kunnen, maar we moeten de conclusie trekken dat een daling er echt niet komt met de maatregelen van 14 oktober.
In de afgelopen dagen is het 7-daagse groei% verder afgenomen naar 16.1%.
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 30 oktober 2020
De bandbreedte voor een stabiel groeipercentage van ca 16% ligt voor vandaag op
12.000 - 12.500
Een lager aantal betekent verder afvlakking.
Hoger dan 12.500 duidt op een snellere groei.
Overzicht 👇 pic.twitter.com/7YBkgt7kdM
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 30-10-2020 14:24 ]
Is wel vergelijkbaar met de afgelopen weken, steeds een klein plateau en daarna weer flink doorstijgen.
Zonder flink dan.
Zonder flink dan.
[ Voor 11% gewijzigd door vuurtjih op 30-10-2020 14:29 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Het is wel al heel lang een plateau, ongeveer 5 dagen. Daar waar een plateau eerder 2 dagen was.vuurtjih schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:24:
Is wel vergelijkbaar met de afgelopen weken, steeds een klein plateau en daarna weer flink doorstijgen.
Het flinke door stijgen, heb je daar een bron voor? Of is dat je onderbuikgevoel?
Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:22:
Mocht de GGD/RIVM nog steeds achterstand aan het wegwerken zijn, dan zouden we dat eenvoudig bij @breew in de tabel moeten kunnen zien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/p95wNEMhM95m0yNR3brOnztB.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IaE08UB39fIqOdd18BDOCKg9.png?f=user_large)
Zouden onze Hugo en het RIVM ook snappen dat vorige week 2/3e van de regio's herfstvakantie hadden...? (scholen).
Het is toch een dagrecord? Of het flink is, dat is nog onderbuikgevoel.Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Het is wel al heel lang een plateau, ongeveer 5 dagen. Daar waar een plateau eerder 2 dagen was.
Het flinke door stijgen, heb je daar een bron voor? Of is dat je onderbuikgevoel?
Edit: afgelopen 4 dagen dus nog +1000 op 19-10 bijgekomen
[ Voor 7% gewijzigd door vuurtjih op 30-10-2020 14:29 ]
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Het RIVM bevestigt dat er veel inhaalwerk tussen de cijfers zit. 'Er zitten veel na-meldingen bij, vertraagde rapportages. En de afgelopen dagen zijn de GGD’en ook meer gaan testen, het percentage positieve tests stijgt niet maar stabiliseert, dus dat is positief. Nu moeten we ons allemaal aan de maatregelen blijven houden', zegt een woordvoerder van het RIVM tegen het AD.
Dus de 'oei' snap ik niet echt als je de context weet. Wel waardeloos dat het twee keer een storing is in een cruciale week. Ergens ook wel weer typisch..
Dus de 'oei' snap ik niet echt als je de context weet. Wel waardeloos dat het twee keer een storing is in een cruciale week. Ergens ook wel weer typisch..
Groei is nu 14% , nog steeds groei dus. Het moet gewoon naar 0 en eronder om te bewijzen dat de R onder de 1 ligt.
Het gaat gewoonweg erg langzaam.
Thanks weer @breew , 19-10-2020 is duidelijkere koploper nu .
Thanks weer @breew , 19-10-2020 is duidelijkere koploper nu .
Een dagrecord met wederom veel achterstallig onderhoud ja. de top qua besmetting ligt nog steeds op 19 oktober.vuurtjih schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Het is toch een dagrecord? Of het flink is, dat is nog onderbuikgevoel.
Mhoa, cijfers zijn oud, incubatietijd van zo'n 10 dagenVerwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:20:
Nog steeds te vroeg om te bepalen of de maatregelen van 2,5 week niet genoeg waren
Maatregelen zijn er, nu is de GGD aan zet om goede cijfers te tonen
Ik denk dat je daar gelijk in hebt Schildpadje. Als de huidige maatregelen voldoende zouden zijn voor afname van de dagelijkse besmettingen dan zouden we langzamerhand al effect hebben moeten zien. Ook als deze maatregelen genoeg zouden zijn voor de vorming van een 'plateau', dan is dat alsnog te weinig want we zijn op zoek naar een sterke afname van het aantal besmettingen. Het is mijns inziens niet de vraag óf er volgende week extra maatregelen komen, maar wélke.Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:20:
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Dat zei iedereen ook over 28/9 en je ziet in het r getal dat dat toch best impact had. Niet voldoende, maar toch.Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:20:
Ik denk dat ziekenhuisopnames meer over de trend zeggen momenteel. We testen steeds meer en meer, de testbereidheid is denk ik enorm afhankelijk van nieuwsberichten, het effect van al die sneltestcentra’s is wat onduidelijk en in hoeverre er achterstanden weggewerkt worden ook.
Ik vind het dan ook vrij kwalijk dat de NOS de nuance niet meeneemt: https://twitter.com/NOS/status/1322166681704300544?s=20. Bizar voor een nationale nieuwsomroep.
De ziekenhuiscijfers lijken een betere graadmeter te worden over de situatie dan de dagrapportages tbh. De afgelopen dagen een duidelijke afname in de groei van klinische patienten suggereert dat die maatregelen zeker wel iets doen.
Ook is het positieve % testen gedaald, terwijl er meer getest is volgens de GGD's
@ZieMaar! great minds think alike
Je was me blijkbaar 2 seconden voor
Ook is het positieve % testen gedaald, terwijl er meer getest is volgens de GGD's
@ZieMaar! great minds think alike
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 30-10-2020 14:33 ]
De NOS gebruik ik al een tijdje niet meer als main source. Qua getallen heeft bizar genoeg het AD meestal direct al de beste nuance en het meest complete verhaal.Soccer98 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:31:
Ik vind het dan ook vrij kwalijk dat de NOS de nuance niet meeneemt: https://twitter.com/NOS/status/1322166681704300544?s=20. Bizar voor een nationale nieuwsomroep.
@breew Dank voor de grafieken steeds . Heb ik meteen een verzoekje aan je en dat is of je die grafiek ook kan maken met alleen de maanden september/oktober. De hele linkerkant is imo namelijk minder interessant omdat er toen vele malen minder getest werd en je kan beter de plateaus beter zien waar steeds over gesproken wordt.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Het punt is dat je het eigenlijk helemaal niet kan weten. Door de storingen bij het RIVM van zaterdag en dinsdag zijn die dagcijfers van deze week bijzonder weinig waard om écht conclusies uit te checken. Dan moet je wachten op de correcties aankomende week of zelfs die week daarna.Drumatiko schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:30:
[...]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt Schildpadje. Als de huidige maatregelen voldoende zouden zijn voor afname van de dagelijkse besmettingen dan zouden we langzamerhand al effect hebben moeten zien. Ook als deze maatregelen genoeg zouden zijn voor de vorming van een 'plateau', dan is dat alsnog te weinig want we zijn op zoek naar een sterke afname van het aantal besmettingen. Het is mijns inziens niet de vraag óf er volgende week extra maatregelen komen, maar wélke.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de door storing niet gemelde besmettingen er niet voor zorgen dat één dag opeens 14.000 besmettingen heeft bijvoorbeeld. In die zin kan je prima spreken van een afvlakking en dat was volgens onze regering nodig om een harde lockdown te voorkomen.
Ibuprofen kan (als je daar gevoelig voor bent) een astma aanval uitlokken. Wanneer je dat merkt moet je heel erg voorzichtig zijn met NSAID's en op de paracetamol terugvallen (even met je arts bespreken en e.v.t. een paracetamol+codeïne tabletje vragen.) Been there, no tshirt.Marzman schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:20:
[...]
Moet je geen ontstekingsremmer gebruiken? Ik weet niet of je het mag mixen met ibuprofen ofzo?
Mocht je erg benauwd zijn 's nachts kan het nog wel eens verlichtend werken om een tijdje in de badkamer te gaan zitten naast een stomend hete douche. Warme vochtige lucht scheelt ook wel wat tegen kriebelhoest zei grootmoeder als laatste tip.@wolly_a
Ook de relatieve luchtvochtigheid van je slaapkamer in de gaten houden en zorgen dat het niet te droog wordt kan ook nog wel wat hoestkriebels schelen gedurende de nacht.
[ Voor 10% gewijzigd door PalingDrone op 30-10-2020 15:03 ]
Voor een snellere afname zijn sowieso meer maatregelen nodig, want het RIVM mikt op een R van gemiddeld 0.88 (maar range van 0.8 tot 0.99).
Met meer maatregelen wordt de R lager en dus snellere afname.
Qua correcties afgelopen dagen is dit plaatje weer mooi:
https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096
Wederom een stuk meer gevallen die zijn toegevoegd op basis van labuitslag en melding ggd , in plaats van eerste ziektedag. Die verhouding lag voor de storingen anders en bewijst gewoon dat de GGD met meer achterstanden kampt dan "normaal".
Met meer maatregelen wordt de R lager en dus snellere afname.
Qua correcties afgelopen dagen is dit plaatje weer mooi:
Wederom een stuk meer gevallen die zijn toegevoegd op basis van labuitslag en melding ggd , in plaats van eerste ziektedag. Die verhouding lag voor de storingen anders en bewijst gewoon dat de GGD met meer achterstanden kampt dan "normaal".
Het is een dagrecord in nutteloze getallen, dat is waar. Zoals je zelf al gezien had moet je het in het juiste perspectief plaatsen met oa de cijfers per dag zoals @breew die laat zien.vuurtjih schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:27:
[...]
Het is toch een dagrecord? Of het flink is, dat is nog onderbuikgevoel.
Edit: afgelopen 4 dagen dus nog +1000 op 19-10 bijgekomen
Maar los daarvan, als de groei nog 16% zou zijn (dat was de groei gisteren) dan waren we hoger uitgekomen.
Dat wordt ook gewoon bevestigd door het rivm: er zitten veel nameldingen bij vandaag. Het cijfer zegt dus niets.
Het hoeft niet snel, als het maar gebeurd tochPlenkske schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:28:
Groei is nu 14% , nog steeds groei dus. Het moet gewoon naar 0 en eronder om te bewijzen dat de R onder de 1 ligt.
Als we straks gaan dalen dan zal het ook snel gaan, net als het stijgen gebeurd dat exponentieel. We staan duidelijk op de wip nu, die moet gewoon even de juiste kant op klappen.
We zaten een paar dagen geleden toch nog op 17, zoveel %?Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Het hoeft niet snel, als het maar gebeurd toch
Als we straks gaan dalen dan zal het ook snel gaan, net als het stijgen gebeurd dat exponentieel. We staan duidelijk op de wip nu, die moet gewoon even de juiste kant op klappen.
If so in een paar dagen een paar % daling. Zet dat op deze voet door dan ben je hopelijk over 2 weken over de groei heen
laten we hopen op exponentiele daling
[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 30-10-2020 14:37 ]
voilagws24 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:34:
@breew Dank voor de grafieken steeds . Heb ik meteen een verzoekje aan je en dat is of je die grafiek ook kan maken met alleen de maanden september/oktober. De hele linkerkant is imo namelijk minder interessant omdat er toen vele malen minder getest werd en je kan beter de plateaus beter zien waar steeds over gesproken wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1yotOQeH0S2LWmFZoSM4JdvW.png?f=user_large)
en meteen de beddenbezetting erbij
:fill(white):strip_exif()/f/image/8ReLAZVeVjD8OpttzIfDc4qB.png?f=user_large)
Qua provincies vandaag hogere cijfers dan voorgaande dagen in:
Gelderland, Utrecht en Overijssel
De rest stabiel of minder.
Maar, kijkende naar dagcijfers is dat echt een beetje stuivertje wisselen met die regio's. Heel erg op en af. Dus bij de regio's is het nog veel belangrijker om naar de gemiddeldes te kijken over meerdere dagen.
Gelderland, Utrecht en Overijssel
De rest stabiel of minder.
Maar, kijkende naar dagcijfers is dat echt een beetje stuivertje wisselen met die regio's. Heel erg op en af. Dus bij de regio's is het nog veel belangrijker om naar de gemiddeldes te kijken over meerdere dagen.
Enkele dagen geleden zaten we nog ruim boven de 20 procent.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
We zaten een paar dagen geleden toch nog op 17, zoveel %?
If so in een paar dagen een paar % daling. Zet dat op deze voet door dan ben je hopelijk over 2 weken over de groei heen
laten we hopen op exponentiele daling
We moeten helaas geduld hebben, maar als ik naar onze omringende landen kijk dan ben ik niet heel negatief gestemd
Analyse 30/10
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 30 oktober 2020
Hoopvolle cijfers vandaag. Ondanks het recordaantal positieve testen, betekent dit een verdere afvlakking (van 16% naar 14% groei).
Nog veel belangrijker is de verdere afvlakking in de ziekenhuizen.
1>> pic.twitter.com/BCl4fItcLT
[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 30-10-2020 14:44 ]
Totaal aan bezette ziekenhuisbedden nu gelukkig ook aan het stabilizeren.breew schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:39:
[...]
voila
[Afbeelding]
en meteen de beddenbezetting erbij
[Afbeelding]
Zelfde signaal als vanuit het NICE lijkt te komen:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
PSN
Even ter referentie, op 15 maart 2020 werd de eerste "lockdown" van kracht.
De gecorrigeerde cijfers van het RIVM laten een daling zien in het aantal ziekenhuisopnames vanaf 28 maart, zo'n 2 weken later dus. Helaas heb ik geen overzicht kunnen vinden van de dagmeldingen qua ziekenhuisopnames die weken (dus de niet-gecorrigeerde getallen). Daar zou misschien iets uit af te leiden zijn.
De gecorrigeerde cijfers van het RIVM laten een daling zien in het aantal ziekenhuisopnames vanaf 28 maart, zo'n 2 weken later dus. Helaas heb ik geen overzicht kunnen vinden van de dagmeldingen qua ziekenhuisopnames die weken (dus de niet-gecorrigeerde getallen). Daar zou misschien iets uit af te leiden zijn.
Dat betekent, stam + t .
Weten we het % positief dan? Maandag pas weer toch?Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:32:
De ziekenhuiscijfers lijken een betere graadmeter te worden over de situatie dan de dagrapportages tbh. De afgelopen dagen een duidelijke afname in de groei van klinische patienten suggereert dat die maatregelen zeker wel iets doen.
@ZieMaar! great minds think alikeJe was me blijkbaar 2 seconden voor
Op basis van de zkh cijfers:
2/ R & Prognoses C19 (obv last 7d)
— Wouter J. Keller (@wouterkeller) 30 oktober 2020
Zkh Opn netto pd: R=0.7, KRIMPT STERK (D=-9d)
Totaal nu 2050 bed, over 4w ca 2400 bed
IC Opn netto pd: R=0.8, KRIMPT (D=-13d)!
Totaal nu 620 bed, over 4w ca 800 bed
IC Doden pd: R=1.1, GROEIT AMPER (D=47d)
Totaal 220 IC Doden, over 4w ca 530 pic.twitter.com/eFAQhTmES3
De ziekenhuisopnames laten wel een stabiel niveau bereikt te hebben. Die zitten al een tijdje net boven de 200, IC-opnames ook al een weekje rond de 50 per dag. Totaal ziekenhuisbedden welke bezet zijn is de laatste 3 dagen ook helemaal stabiel. Als de overheid nou een 2 weken sluiting hanteert voor de scholen dan kunnen we rond kerst voorzichtig bij familie op bezoek misschien.ShininNL schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 12:36:
De cijfers laten een afvlakking zien? Hoe dan? Er klopt sinds dit weekend geen reet van die cijfers door allerlei storingen bij de GGD/RIVM. Die sneltesten die door commerciële partijen worden afgenomen blijken niet eens in alle gevallen te worden geregistreerd!
ter info en duiding..YakuzA schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Totaal aan bezette ziekenhuisbedden nu gelukkig ook aan het stabilizeren.
Zelfde signaal als vanuit het NICE lijkt te komen:
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
Hoe komt het dat de COVID-19 cijfers van stichting NICE afwijken van die van de LCPS?
De NICE COVID-19 registratie is op patiëntniveau en heeft een epidemiologisch- en patiëntentraject perspectief. De registratie bevat gegevens over instroom, uitstroom en overplaatsingen van COVID-19 patiënten tussen de IC’s en verpleegafdelingen.
De cijfers uit de NICE registratie worden vaak vergeleken met de cijfers die door LCPS gecommuniceerd worden. Echter, de twee organisaties beschikken over verschillende gegevens en dienen andere doelen. Voor LCPS is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal benodigde en bezette COVID- en non-COVID bedden in de ziekenhuizen. Het LCPS heeft dan ook een capaciteitsperspectief en gebruikt hiervoor geaggregeerde informatie die door de ROAZ-en worden verzameld. Voor de NICE is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal (nieuwe) COVID-19 patiënten per dag op de IC en op de verpleegafdelingen en NICE gebruikt hiervoor gegevens op patiëntniveau (o.b.v. BSN).
De cijfers van de NICE en de LCPS kunnen dus niet zonder meer met elkaar vergeleken worden aangezien deze cijfers betrekking hebben op andere concepten (patiënt vs bezetting) en NICE continu wordt verzameld en LCPS op drie vaste momenten van de dag. Daarnaast kan de status van de patiënt (‘nog verdacht’ of ‘inmiddels niet meer positief’) tot verschillen leiden. Het is raadzaam om eerst te bepalen voor welk doel men de gegevens wenst te gebruiken om vervolgens de juiste bron te kiezen.
Als je naar de weekcijfers kijkt is nog steeds niet het effect behaald waar naar gestreefd werd; een neerwaartse trend van het aantal besmettingen. Ook op basis van ziekenhuisopnames kan niet gezegd worden dat er al een daling is ingezet. De zorg wordt op het moment zwaar belast door coronapatiënten waardoor de reguliere zorg afgebouwd moet worden. Het blijven hangen op het huidige 'plateau' is dus absoluut geen reden om feest te vieren (hooguit een schouderklopje met de elleboog waard); het is nog steeds een bloedende wond waarvan de bloeding gestopt moet worden (waarna het helingsproces kan beginnen).Soccer98 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
Het punt is dat je het eigenlijk helemaal niet kan weten. Door de storingen bij het RIVM van zaterdag en dinsdag zijn die dagcijfers van deze week bijzonder weinig waard om écht conclusies uit te checken. Dan moet je wachten op de correcties aankomende week of zelfs die week daarna.
Het lijkt er in ieder geval wel op dat de door storing niet gemelde besmettingen er niet voor zorgen dat één dag opeens 14.000 besmettingen heeft bijvoorbeeld. In die zin kan je prima spreken van een afvlakking en dat was volgens onze regering nodig om een harde lockdown te voorkomen.
Het had uiteraard veel erger kunnen zijn, wat eventueel een lockdown als gevolg zou kunnen hebben gehad (of iets dat er op lijkt), maar ook op dit niveau is er sprake van een dusdanig ernstige situatie dat het nagenoeg zeker is dat er extra maatregelen gaan komen als deze trend zich doorzet.
“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”
Ik vermoed dat menig horecabaas het daar niet mee eens isDrardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Het hoeft niet snel, als het maar gebeurd toch
Sowieso hoop ik dat de afvlakking ook een flinke daling wordt, want groei is groei, linksom of rechtsom en boem is ho. Het verschil is dat boem iets langer duurt.
Maar liever geen boem.
Ik hoop echt dat de cijfers gaan veranderen (en ik had een stille hoop dat het al zo was).
Ja, maar elke dag groei is ook een extra dag daling die we nodig hebben.Als we straks gaan dalen dan zal het ook snel gaan, net als het stijgen gebeurd dat exponentieel. We staan duidelijk op de wip nu, die moet gewoon even de juiste kant op klappen.
(Jaja, werkt niet helemaal zo, maar voor het gemak kan je daar wel even vanuit gaan).
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Er lijken wel weer een berg doden niet gerapporteerd te worden:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...emt-verder-toe-in-week-43
In week 43 (19 tot en met 25 oktober 2020) overleden naar schatting meer dan 3 450 mensen. Dit is 250 meer dan een week eerder, toen er 3 197 mensen overleden. De sterfte in week 43 is daarmee bijna 600 hoger dan verwacht voor deze periode. De hogere sterfte valt samen met de opkomende tweede golf van de corona-epidemie in Nederland. Dat meldt het CBS op basis van de voorlopige sterftecijfers per week.
In week 43 (19 tot en met 25 oktober 2020) overleden naar schatting meer dan 3 450 mensen. Dit is 250 meer dan een week eerder, toen er 3 197 mensen overleden. De sterfte in week 43 is daarmee bijna 600 hoger dan verwacht voor deze periode. De hogere sterfte valt samen met de opkomende tweede golf van de corona-epidemie in Nederland. Dat meldt het CBS op basis van de voorlopige sterftecijfers per week.
Volgens CBS dus al zo'n 1300 overledenen in deze tweede golfBarôZZa schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:50:
Er lijken wel weer een berg doden niet gerapporteerd te worden:
https://twitter.com/TijnBroekman/status/1322168614556979200MikeyMan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Weten we het % positief dan? Maandag pas weer toch?
Op basis van de zkh cijfers:
[Twitter]
Hier wordt het uitgelegd
@Drumatiko een neerwaartse trend in het aantap besmettingen haal je sowieso niet in een periode van wekelijkse opschaling.
Vraag is alleen of het aantal afgenomen tests nu ook nog net zo hard stijgt als de capaciteit.
Vraag is alleen of het aantal afgenomen tests nu ook nog net zo hard stijgt als de capaciteit.
Fijn dat ze dat nu gelijk melden. Ik blijf mijn mantra van 7 dagen maar herhalenZieMaar! schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:36:
Dat wordt ook gewoon bevestigd door het rivm: er zitten veel nameldingen bij vandaag. Het cijfer zegt dus niets.
Nou het RIVM geeft nu iig goeie info erbij
Er zitten veel na-meldingen bij, meer dan normaal, dat zijn vertraagde rapportages. En de afgelopen dagen zijn de GGD’en ook meer gaan testen, het percentage positieve tests stijgt niet, maar blijft gelijk. Dus dat is positief. Nu moeten we ons allemaal aan de maatregelen blijven houden.” Bijna 1800 van de gemelde gevallen, 16 procent dus, zijn ouder dan twee dagen.
1800 gevallen ouder dan 2 dagen
Er zitten veel na-meldingen bij, meer dan normaal, dat zijn vertraagde rapportages. En de afgelopen dagen zijn de GGD’en ook meer gaan testen, het percentage positieve tests stijgt niet, maar blijft gelijk. Dus dat is positief. Nu moeten we ons allemaal aan de maatregelen blijven houden.” Bijna 1800 van de gemelde gevallen, 16 procent dus, zijn ouder dan twee dagen.
Dat ben ik met je eens; het totaal aantal nieuwe besmettingen, percentage positief, opnames ziekenhuis, doorgroei naar IC opname en sterftegevallen (i.c.m. samenstelling van de patiëntgroep) samen geven een beter beeld. Elk van deze getallen heeft een kortere/langere doorlooptijd nodig vanaf het tijdstip waarop wijzigingen in beleid zijn doorgevoerd, maar vooralsnog zie ik geen daling terwijl er wel een substantiële daling nodig is.MikeyMan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:53:
@Drumatiko een neerwaartse trend in het aantap besmettingen haal je sowieso niet in een periode van wekelijkse opschaling.
Maargoed, wie weet brengen de komende dagen nog positieve verassingen met zich mee *fingers crossed*.
Die dagelijkse paniekcijfers zijn echt al tijden onbetrouwbaar. Echt irritant als je een beetje een beeld wil vormen.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:00:
Als je hier naar kijkt zijn het er nog veel meerLeon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:00:
Maar dat is een beetje flauw. Hun hebben het over de meldingen, de grafiek toont de echte dagen waar de melding op slaat.
Ja, nu het slecht in Belgie gaat hoor je niets meer over die falende NL overheid en waarom wij de slechtste zijn.Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:02:
[...]
Die dagelijkse paniekcijfers zijn echt al tijden onbetrouwbaar. Echt irritant als je een beetje een beeld wil vormen.
Het AD duikt nu ook op de Belgen (premium)
https://www.ad.nl/buitenl...re-coronaregels~a1027ad3/
Lichte stemmingmakerij mag je het wel noemen. Maar goed, het is zo doorzichtig aan het worden dat steeds meer mensen dat gelukkig gaan inzien.
Gezien het feit dat we qua cijfers in Europa niet al te best scoren lijkt me als NL zijnde je mond houden en niet teveel op anderen wijzen wat meer op zijn plaats. Misschien iets meer hand in eigen boezem en iets minder dat nare opgestoken vingertje. We hebben het deksel al meerder keren op onze neus gehad.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Ja, nu het slecht in Belgie gaat hoor je niets meer over die falende NL overheid en waarom wij de slechtste zijn.
Lichte stemmingmakerij mag je het wel noemen. Maar goed, het is zo doorzichtig aan het worden dat steeds meer mensen dat gelukkig gaan inzien.
"Better ask questions before you shoot"
Ik had het over de mediacoverage en dat die de laatste maanden zoveel aan stemmingmakerij doen met als jongste voorbeeld nu de Belgische situatie.Chocovla schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:11:
[...]
Gezien het feit dat we qua cijfers in Europa niet al te best scoren lijkt me als NL zijnde je mond houden en niet teveel op anderen wijzen wat meer op zijn plaats. Misschien iets meer hand in eigen boezem en iets minder dat nare opgestoken vingertje. We hebben het deksel al meerder keren op onze neus gehad.
Maaruhh, in Europa worden we qua falen links en rechts ingehaald door meerdere omliggende landen, dus die deksel op de neus geldt net zo goed voor de omliggende landen die ons in september aan het verketteren waren.
Kan de stabilisatie van de cijfers in de ziekenhuizen deels verklaard worden in de stats van @breew waar de piek in aantal nieuwe besmettingen (PCR test positief) op ongeveer 19 oktober lag? Als de vertraging tussen positief en ziekenhuisopname waar vaak over verteld ongeveer 2 weken is, kan dit wellicht een indicatie zijn dat de afvlakking daadwerkelijk ingezet is?
Het is bizar om te zien dat landen totaal niet op tijd naar elkaar kijken. Wij waren een van de eerste met groei en werden weggezet als slechtste jongetje van Europa. Maar in plaats van tijdig maatregelen nemen hebben andere landen een beetje lopen flierefluiten. Dat was tijdens de eerste golf ook al zo, het lijkt wel of niemand er iets van leert..... (ook wij niet hoor).Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:06:
[...]
Ja, nu het slecht in Belgie gaat hoor je niets meer over die falende NL overheid en waarom wij de slechtste zijn.
Ik ben en blijf kritisch op de overheid, maar ik wil daar niet in blijven hangen. Altijd maar klagen lost niets op. Ik heb mijn zegje gedaan en ga weer door.
Het is overigens wel voorspelbaar wat de media doet, als er geen angst meer gezaaid kan worden met onze eigen cijfers dan gaan ze gewoon over op angst zaaien op basis van cijfers van andere landen. Angst verkoopt, helaas.
Dat is niet deels te verklaren of wellicht. Dat is een feit en volledig verklaarbaar. Eerst moeten de besmettingen afvlakken, daarna de rest. De besmettingen vlakken al tijden af en dat zie je nu dus terugkomen in de ziekenhuis cijfers. De volgende stap is dat de IC cijfers afvlakken en de cijfers over de overledenen daarna.Holk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:14:
Kan de stabilisatie van de cijfers in de ziekenhuizen deels verklaard worden in de stats van @breew waar de piek in aantal nieuwe besmettingen (PCR test positief) op ongeveer 19 oktober lag? Als de vertraging tussen positief en ziekenhuisopname waar vaak over verteld ongeveer 2 weken is, kan dit wellicht een indicatie zijn dat de afvlakking daadwerkelijk ingezet is?
Klopt. En in plaats van te leren van Nederland (en andere landen) hebben veel landen gewoon de kop in het zand gestoken en naar Nederland gewezen. Duitsland wat hier zo geprezen werd (en die ook echt wel goede dingen doen) gaat al vele dagen door het dak qua records en groeipercentage bijvoorbeeld.Leon Zwiers schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:14:
[...]
Ik had het over de mediacoverage en dat die de laatste maanden zoveel aan stemmingmakerij doen met als jongste voorbeeld nu de Belgische situatie.
Maaruhh, in Europa worden we qua falen links en rechts ingehaald door meerdere omliggende landen, dus die deksel op de neus geldt net zo goed voor de omliggende landen die ons in september aan het verketteren waren.
Dank, ik wilde niet de trompet te vroeg uit de kast trekken en een link leggen die er misschien niet of te vroeg was. Ik kan dus even een klein deuntje doen (als ik een trompet had en er op zou kunnen spelen)Drardollan schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:16:
[...]
Dat is niet deels te verklaren of wellicht. Dat is een feit en volledig verklaarbaar. Eerst moeten de besmettingen afvlakken, daarna de rest. De besmettingen vlakken al tijden af en dat zie je nu dus terugkomen in de ziekenhuis cijfers. De volgende stap is dat de IC cijfers afvlakken en de cijfers over de overledenen daarna.
Waar je alleen nog even rekening mee moet houden is dat de dagen die nog rood gestippeld zijn in de grafiek van @breew , nog kunnen stijgen. Die dagen zijn namelijk nog niet compleet. Vanaf 10 dagen geleden en ouder is wel nagenoeg compleet, daar komt niet veel meer bij.Holk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Dank, ik wilde niet de trompet te vroeg uit de kast trekken en een link leggen die er misschien niet of te vroeg was. Ik kan dus even een klein deuntje doen (als ik een trompet had en er op zou kunnen spelen)
Een klein deuntje kan zeker, we mogen best tevreden zijn met wat we bereikt hebben als Nederland zijnde. We hebben de groei er grotendeels uitgehaald met zijn allen en zakken langzaam maar zeker af richting een daling. Daar zijn we nog niet, dus we moeten de vlag nog niet buiten hangen. Maar op basis van alle cijfers mogen we echt wel een beetje positief zijn. Al is het maar omdat een positief gevoel beter is voor de mensen dan depressieve gevoelens.Holk schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:19:
[...]
Dank, ik wilde niet de trompet te vroeg uit de kast trekken en een link leggen die er misschien niet of te vroeg was. Ik kan dus even een klein deuntje doen (als ik een trompet had en er op zou kunnen spelen)
De stabilisering ziekenhuisopnames en de mededeling van het RIVM wat betreft stabiele postiviteitsratio en dat in de cijfers vandaag veel nameldingen zijn uitermate positieve berichten.
Toch is het hoge aantal besmettingen van vandaag een tegenvaller wat mij betreft. Er is nog steeds afvlakking, maar wel minder afvlakking dan vorige week.
Vandaag zitten we op 14,1% 7-daagse groei tov 20,5% 7-daagse groei vorige week vrijdag. Dus een daling van 6,4%. Twee weken geleden zaten we op 48,1% groei. Of om het ingewikkeld te stellen: Sinds vorige week is de afvlakking van de groei dus afgevlakt, en die afvlakking is dus niet positief.
Juist in de week waarin de impact van de maatregelen zich moet tonen had ik hoop dat de afvlakking zou versnellen in plaats van afzwakken.
Het maakt me bang dat de herfstvakantie afgelopen weken een significant aandeel had in de afvlakking afgelopen weken.
Enfin, zit weinig anders op dan de cijfers dit weekend en volgende week de weekcijfers verder afwachten. Hopelijk wordt mijn pessimisme in het ongelijk gesteld.
Toch is het hoge aantal besmettingen van vandaag een tegenvaller wat mij betreft. Er is nog steeds afvlakking, maar wel minder afvlakking dan vorige week.
Vandaag zitten we op 14,1% 7-daagse groei tov 20,5% 7-daagse groei vorige week vrijdag. Dus een daling van 6,4%. Twee weken geleden zaten we op 48,1% groei. Of om het ingewikkeld te stellen: Sinds vorige week is de afvlakking van de groei dus afgevlakt, en die afvlakking is dus niet positief.
Juist in de week waarin de impact van de maatregelen zich moet tonen had ik hoop dat de afvlakking zou versnellen in plaats van afzwakken.
Het maakt me bang dat de herfstvakantie afgelopen weken een significant aandeel had in de afvlakking afgelopen weken.
Enfin, zit weinig anders op dan de cijfers dit weekend en volgende week de weekcijfers verder afwachten. Hopelijk wordt mijn pessimisme in het ongelijk gesteld.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins