Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.657 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 15:46
Relatief positief dagrapport van het LCPS:

553 covidpatiënten op IC, 1831 in kliniek
29 oktober 2020
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 2384, 8 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1831 buiten de Intensive Care, hetzelfde aantal als gisteren. Op de IC liggen 553 covidpatiënten (waarvan 2 in Duitsland), 8 meer dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 470 non-covidpatiënten op de IC, 8 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1023 (waarvan 2 in Duitsland), 16 meer dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 269 in de kliniek en 47 op de IC.

Minder nieuwe opnames en weinig netto stijging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:39:
[...]

Is dit al lang geleden begonnen ? Want anders: wat niet is kan nog komen.
Zo ja is het wel best vaag en zou het kunnen dat het of vals positief was of dat je vrouw vrijwel asymptomatisch is. Want "wat hoofdpijn" kan je daar wel onder scharen denk ik.
Ze klaagde over hoofdpijn vanaf zaterdag 17 oktober en heeft de woensdag daarna een test gedaan (die dus positief was). Sindsdien heeft geen van ons - inclusief mezelf - geen symptomen. Mijn test kwam afgelopen dinsdag negatief terug.
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:52:
[...]

Hier idem dito. Partner met Corona en tot de uitslag bekend was in hetzelfde bed geslapen en normaal fysiek contact gehad zoals in elke gezonde relatie. Sinds de positieve uitslag niet meer, apart gaan slapen en extra schoongemaakt en beiden een eigen bank in de woonkamer. Partner was de enige die klachten heeft gehad. Ik ben niet getest, had toch geen zin.

Als het zo besmettelijk is (en dat is het, anders zou het niet zo hard gaan overal) dan kan het maar 3 dingen betekenen wat mij betreft:
1. Je hebt het ongemerkt al gehad
2. Je hebt een uitmuntend afweersysteem
3. Je bent sowieso immuun

Zelf heb ik overigens een week of 1,5 voor mijn partner wel wat vage klachten gehad. Achteraf besefte ik dat pas. Ik ben een avond vroeg naar bed gegaan en heb 3 avonden hoofdpijn gehad. Dat is echter wel vaker het geval als het druk is in mijn leven (druk op werk enzo) en het gebeurd altijd wel 1 of 2 keer per jaar dat ik op tijd naar bed ga. De hoofdpijn was wel gek, die krijg ik normaal prima weg met een paracetamol maar dat lukte dit keer niet. Als ik besmet ben geweest dan zou ik die periode verdenken.

Het vreemde erbij is wel dat we vrijwel zeker zijn dat partner op het werk is besmet. Een zieke collega die toch kwam en later positief testte en 7 dagen later waren er nog 3 positieve testen van onder andere mijn partner en 2 anderen uit dezelfde (grote) kantoorruimte.
Ik had ook twee middagen hoofdpijn (tussen het moment dat mijn vrouw hoofdpijn had en ze een test liet doen), maar niet iets wat ik direct zou relateren aan Covid. Had echter exact hetzelfde als jij, hoofdpijn ging niet weg met Saridon... normaal altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:57:
@Deathchant wat is de bevolkingsdichtheid van nieuw Zeeland? Hoeveel toeristen krijgen ze over de vloer? Hoe vaak gaan ze zelf het land uit?

Rottumeroog en rottumerplaat doen het ook al een tijdje best aardig :P
Pfff, die zoekt zal vinden he :F
Wat is de bevolkingsdichtheid van Taiwan? 24 miljoen mensen wonen daar en is kleiner dan NL en daar is de crisis ook door veel testen, strenge controles en maatregelen onder controle gehouden en erg weinig doden gevallen. Of heb je hier ook weer een tegenargument op?

Het punt was dat het wél kan allemaal, maar door ons neoliberale beleid (decennia lange wegbezuiniging verkapt onder "efficientie"), waarbij x-slachtoffers "geaccepteerd" worden, zijn we tegen elkaar opgezet en zitten wij hier tegen elkaar op te zeuren over mondkapjes, berovingen van vrijheid, viruswaanzin e.d. en tonen we ons te onvolwassen om het voor elkaar te krijgen.

Zoals eerder iemand had gezegd: konden we Jacinda maar voor 4 jaartjes lenen ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:57:
@Deathchant wat is de bevolkingsdichtheid van nieuw Zeeland? Hoeveel toeristen krijgen ze over de vloer? Hoe vaak gaan ze zelf het land uit?
NZ had 3,8 miljoen toeristen op bezoek vorig jaar. Dat is ongeveer 1/5de van wat Nederland ontvangt maar nog steeds is het een significant aantal. Bevolkingsdichteid is ook veel lager maar weer een stuk hoger dan bijvoorbeeld Rusland dat ook voor een groot deel compleet onbewoond is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Deathchant schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Wat is de bevolkingsdichtheid van Taiwan? 24 miljoen mensen wonen daar en is kleiner dan NL en daar is de crisis ook door veel testen, strenge controles en maatregelen onder controle gehouden en erg weinig doden gevallen. Of heb je hier ook weer een tegenargument op?

Het punt was dat het wél kan allemaal, maar door ons neoliberale beleid (decennia lange wegbezuiniging verkapt onder "efficientie"), waarbij x-slachtoffers "geaccepteerd" worden, zijn we tegen elkaar opgezet en zitten wij hier tegen elkaar op te zeuren over mondkapjes, berovingen van vrijheid, viruswaanzin e.d. en tonen we ons te onvolwassen om het voor elkaar te krijgen.

Ohjee je noemt Taiwan, let op er komt een reactie aan "ja maar Aziatisch dus wat klopt er van wat ze zeggen" :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ik zal ook niet ontkennen dat het in sommige andere landen beter gaat. Of beter lijkt te gaan, want in veel gevallen volgt er stiekem toch nog ergens een inhaalslag.

Maar je lijkt volledig voorbij te gaan aan zaken als omgangsnormen, demografie en topografie. Ons Nederlandse beleid had het in Nieuw Zeeland misschien wel net zo goed gedaan. Punt is dat het vergelijken met allerlei landen waar men ofwel prima doet wat de overheid zegt, ofwel een eiland is, ofwel men sowieso vrij solitair leeft, heeft geen enkele toegevoegde waarde.

Ardern had hier waarschijnlijk net zo hard de middelvinger gekregen van onze medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Offtopic, zie Standeman in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 29-10-2020 14:18 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Jawel, Dan gaan we in ieder geval leren wat een beter lockdown betekend. Niemand het land uit - of in. Voor Corona besmettingen uitstekend, Voor de huizenbouw misschien minder maar ja, dat krijgt onze eigen regering ook al niet voor elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nog los van het gemak van het controleren van wie het land binnenkomen zijn eilanden over het algemeen wat meer zelfvoorzienend dan een land als Nederland dat bijna alles goedkoper importeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:17:
Nog los van het gemak van het controleren van wie het land binnenkomen zijn eilanden over het algemeen wat meer zelfvoorzienend dan een land als Nederland dat bijna alles goedkoper importeert.
En daarnaast zijn eilanden geen grote doorvoerhaven voor alle goederen die een heel continent in of uit gaan,

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ic opnamen gaan zachtjes aan de goede kant op.
Wederom de disclaimer dat de man niet helemaal lekker is, maar wel kan rekenen ;)

@Stoney3K hoeveel besmettingen zijn er ontstaan via goederenstromen? Het zijn volgens mij de mensen waar het om gaat ;)

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:20:
[...]
En daarnaast zijn eilanden geen grote doorvoerhaven voor alle goederen die een heel continent in of uit gaan,
Kuch, kuch, Singapore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:20:
[Embed]

Ic opnamen gaan zachtjes aan de goede kant op.
Wederom de disclaimer dat de man niet helemaal lekker is, maar wel kan rekenen ;)

@Stoney3K hoeveel besmettingen zijn er ontstaan via goederenstromen? Het zijn volgens mij de mensen waar het om gaat ;)
Ja, alleen die containers komen natuurlijk niet vanzelf van het schip af. Zonder mensen komt dat schip niet eens de haven binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is een land waarin je 3 maanden cel krijgt als je op de grond spuugt. Weet niet of dat een goed vergelijk is met rechtsstaat Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

+10.280.. valt nog mee.. als daar het overschot van gistern bijzat. Dan zijn we in ieder geval welecht afgevlakt.. Maar nog maar weinig daling te bekennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:22:
[...]

Ja, alleen die containers komen natuurlijk niet vanzelf van het schip af. Zonder mensen komt dat schip niet eens de haven binnen ;)
Hoeveel man zitten er op zo'n schip? Stuk of 30? Komen die er überhaupt vanaf?

De Kwibus naar Valtho zal al meer mensen vervoeren. :+

@Verwijderd als dit inclusief correctie is, lijkt het me toch een voorzichtige daling al? Gisteren 1000-1500 onderraportage?

Maar misschien belangrijker:

[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 29-10-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 13:24
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:23:
+10.280.. valt nog mee.. als daar het overschot van gistern bijzat. Dan zijn we in ieder geval welecht afgevlakt.. Maar nog maar weinig daling te bekennen.
Zit dus niet van gisteren bij, gisteren hebben ze apart gecorrigeerd naar ook wat meer dan 10K, dus vandaag en gister beide iets meer dan 10K besmettingen.

Ziekenhuizopnames lijken wel erg af te vlakken in ieder geval.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:41
10.280 + 8132 = 18.415 / 2 = 9.207,5

Zou wel een daling zijn toch?

Dat klopt dus niet

[ Voor 4% gewijzigd door vuurtjih op 29-10-2020 14:25 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Stylze schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:24:
[...]

Zit dus niet van gisteren bij, gisteren hebben ze apart gecorrigeerd naar ook wat meer dan 10K, dus vandaag en gister beide iets meer dan 10K besmettingen.

Ziekenhuizopnames lijken wel erg af te vlakken in ieder geval.
Bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:44
Als je het middelt over 2 dagen zit je rond de 9200 per dag. Toch 1000 minder dan de dagen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:10
MaZo schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:05:
[...]

Ik had ook twee middagen hoofdpijn (tussen het moment dat mijn vrouw hoofdpijn had en ze een test liet doen), maar niet iets wat ik direct zou relateren aan Covid. Had echter exact hetzelfde als jij, hoofdpijn ging niet weg met Saridon... normaal altijd.
Dan hebben wij, denk ik, geluk gehad met echt de milde variant. Fijn dat het daar ook weer beter gaat :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Quote van de andere media ( NOS/AD)

Door een storing bij de GGD's gisteren, werd een deel van de positieve testen toen niet gemeld. Volgens het RIVM is het aantal van vandaag hoger doordat gemiste meldingen van gisteren inmiddels wel zijn doorgegeven.

Weer lekker verschil tussen de verschillende media dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Plenkske
Ik denk dat die tekst niet klopt.

Gisteren namelijk dit in rapport:
Positief getest: 8135
Totaal: 319991 (+8102 ivm -33 corr.)

Vandaag:
Positief getest: 10280
Totaal: 330255 (+10264 ivm -16 corr.)

Verschil in totaal: 330255 - 319991 = 10264 (precies het getal van vandaag dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Quote van de andere media ( NOS/AD)

Door een storing bij de GGD's gisteren, werd een deel van de positieve testen toen niet gemeld. Volgens het RIVM is het aantal van vandaag hoger doordat gemiste meldingen van gisteren inmiddels wel zijn doorgegeven.

Weer lekker verschil tussen de verschillende media dus.
Ah haha dat is apart ja even afwachten hoe het precies zit dan.

Maar denk dat het sowieso het belangrijkst is dat de ziekenhuis opnames niet toenemen en dat is nu al 2 dagen het geval, lijkt erop dat we de goede kant op gaan:)

[ Voor 13% gewijzigd door Stylze op 29-10-2020 14:30 ]

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
Het aantal nieuwe besmettingen is gewoon de som van alle gemelde besmettingen min de som van gisteren alle gemelde besmettingen.

Behalve als de cijfers van gisteren nog steeds niet zijn ingevoerd, zit nu alles er wel bij. Dus deze cijfers zijn goed nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Stylze schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Ah haha dat is apart ja even afwachten hoe het precies zit dan.
Hier nog een:

Het RIVM meldt vandaag 10.280 positieve coronatesten, in lijn met aantallen afgelopen week. Dat is inclusief een onbekend aantal gevallen dat gisteren niet bij de telling zat door ICT-problemen. Gemiddeld kwam het aantal infecties de afgelopen twee dagen dus uit op ruim 9.000, dat is wat lager dan eerder deze week.

Denk dat het parool er flink naast zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is hoe dan ook goed nieuws. Ofwel is het gelijk gebleven ofwel het is een daling.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens kijken hoe de media dit gaat weergegeven. De groei lijkt af te zwakken, het aantal ziekenhuisopnames daalt, dus nu is de vraag:
- Gaat de media de weekcijfers gebruiken nu de dagcijfers te positief worden?
- Gaan we de cijfers uit andere landen erbij halen om de angst erin te houden?
- Gaan we delen van het nieuws weglaten zodat alleen het negatieve overblijft?
Angst verkoopt en dat weten nieuwssites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:52
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:08:
[...]

Ohjee je noemt Taiwan, let op er komt een reactie aan "ja maar Aziatisch dus wat klopt er van wat ze zeggen" :X
Wij zijn Nederland, wij zijn de beste ter wereld, ook als we minder ervaring hebben met epidemieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Als 't afgelopen 2 dagen inderdaad gemiddeld 9000 is, is dat wel een forse daling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:26:
[...]

Als je het middelt over 2 dagen zit je rond de 9200 per dag. Toch 1000 minder dan de dagen ervoor.
Dat is echt ontzettend goed nieuws, wetende dat een groot deel van dit getal ook nog eens meldingen van 10-14 dagen geleden zijn.

De maatregelen van zowel 28 september als 12 oktober hebben dus een positief effect, dat kunnen we ondertussen wel met zekerheid zeggen.

De grote vraag is of het voldoende is om een daling in te zetten en vol te houden, dat weten we pas over 7-10 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:30:
Eens kijken hoe de media dit gaat weergegeven. De groei lijkt af te zwakken, het aantal ziekenhuisopnames daalt, dus nu is de vraag:
Yup. En eindelijk, eindelijk komt dat eens goed van pas! Eén zwaluw maakt nog geen lente, en het selectieve gehoor van onze gemiddelde medeburger hoeft echt niet meteen meer stof dan nodig gevoerd te krijgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:30:
Lekker beeld heb je van nieuwssites :P :X

Maar wees maar niet bang (:+), de piek op ziekenhuizen moet nog komen, dus er is genoeg angst om je aan te laven ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoho... Voordat we de vlag uit hangen:

- percentage positief mag wel fors omlaag
- daling in de ziekenhuizen zou ook niet gek zijn.

Nog even geduld vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:33:

Hij hangt hier al hoor:)

Parool heeft het inmiddels ook aangepast, ze hadden het dus inderdaad mis.

[ Voor 11% gewijzigd door Stylze op 29-10-2020 14:36 ]

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
rik86 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:32:
Als 't afgelopen 2 dagen inderdaad gemiddeld 9000 is, is dat wel een forse daling
Dat is inderdaad een serieuze daling. En het leuke is dat een daling, net als een stijging, exponentieel kan zijn. Dat hebben we in de eerste golf ook gezien.

Alles wijst erop dat we de piek gehad hebben (aantal nieuwe besmettingen, aantal ziekenhuisopnames en doorstroom naar de IC). Ik hoop van harte dat dit klopt en we de komende weken voornamelijk dalingen zullen gaan zien in de cijfers, maar het is te vroeg om te juichen op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Leuk stukje nog voor de ouders die denken dat het chillen van de pubers niet zoveel kwaad kan.

https://www.ad.nl/nijmege...t-kan-toch-wel~a67178d8d/

Wel een paywall. Maar dit artikel is hét voorbeeld van waar het veel misgaat qua besmettingen en hoe snel een cluster dan ontstaat.

Ze heeft een korte versie ook op feesboek gegooid
https://www.facebook.com/...ps/posts/4723710551033077

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 29-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Deze is wel interessant:
https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096

Bijna elke dag zie in je deze grafiek dat er 1 dag hoog is in "labuitslag / melding ggd" en nu zijn dat 2 dagen nagenoeg gelijk. Ik denk dat hier de meeste correcties van gister in zitten.

Deze is van gister, en in deze vorm zie je hem bijna elke dag de laatste tijd
https://pbs.twimg.com/med...format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:36:
[...]

Dat is inderdaad een serieuze daling. En het leuke is dat een daling, net als een stijging, exponentieel kan zijn. Dat hebben we in de eerste golf ook gezien.

Alles wijst erop dat we de piek gehad hebben (aantal nieuwe besmettingen, aantal ziekenhuisopnames en doorstroom naar de IC). Ik hoop van harte dat dit klopt en we de komende weken voornamelijk dalingen zullen gaan zien in de cijfers, maar het is te vroeg om te juichen op dit moment.
Denk dat de echte daling in de ziekenhuizen nog wel even op zich laat wachten tbh. Die lopen over het algemeen een week achter. Dus wellicht volgende week daar ook echt een daling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
anandus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Lekker beeld heb je van nieuwssites :P :X

Maar wees maar niet bang (:+), de piek op ziekenhuizen moet nog komen, dus er is genoeg angst om je aan te laven ;)
En toch heeft ie deels wel gelijk.
RTL gaat nu spontaan maar prat op de IC bezetting, en dat dagcijfers niet meer betrouwbaar zijn vanwege storingen..

Nu.nl lijkt daarentegen best een volledig verhaal te hebben, en deelt vandaag+gister ook door 2..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 29-10-2020 14:39 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Dat zal ook gaan gebeuren, als de daling inderdaad is ingezet laat dit niet lang op zich wachten. Dat zouden we aankomende dinsdag al kunnen gaan zien.
Daar zal je helaas nog even geduld voor moeten hebben. Eerst besmettingen, dan ziekenhuis, dan IC en dan doden. Dat is de volgorde van dalen (en stijgen in omgekeerde volgorde).

De uitstroom uit de ziekenhuizen is ook al goed op gang, netto komen er nog maar weinig patiënten bij. Hoewel we er nog wel even op moeten wachten, ik schat in een dag of 5-7, lijkt het er wel op of de daling hier ook gaat beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

Dit. Sowieso is het té onduidelijk wat nou de dagcijfers zijn. Even kijken hoe het met de weektotalen zit.

En daarbij moet het aantal besmettingen nog een behoorlijk end omlaag willen we weer een beetje normaal kunnen doen.
Eerst even onder de 250 besmettingen per 100k per week, zodat we een niveautje lager kunnen naar "niveau ernstig" en de horeca misschien hopelijk weer beperkt open kan (tot 22 uur). We zitten nu op iets van 350.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 29-10-2020 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
GAIAjohan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

En toch heeft ie deels wel gelijk.
RTL gaat nu spontaan maar prat op de IC bezetting, en dat dagcijfers niet meer betrouwbaar zijn vanwege storingen..
Het is jammer dat ik niet de credits krijg, want ik roep dit al maanden en maanden in dit topic. De media pakt enkel afschrikwekkende cijfers, angst verkoopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
hier mijn update met de data van vandaag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqk8y7KWJulvMYmDSPgQUfp7u74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UEXdUkG8rHYrDL2WkaQ4CeKT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D0CwAzc07gByMHcqsRuDmXrk9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/b89umLH54CRChSTlv69e4LEY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7ORzkexVHlM_XxqkBL5WwyheHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zUQIXpxpMR4zmMWYHLIOiICM.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
19-10-2020 nieuwe koploper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:37:
[...]

Denk dat de echte daling in de ziekenhuizen nog wel even op zich laat wachten tbh. Die lopen over het algemeen een week achter. Dus wellicht volgende week daar ook echt een daling?
Dat denk ik ook en ben ik helemaal met je eens. Ik heb net in een post hier net boven de schatting gedaan van 5-7 dagen voordat de ziekenhuizen dit gaan merken.

De instroom en uitstroom is al behoorlijk in evenwicht, netto komt er nog maar weinig bij. Er is dan ook niet veel nodig voor een daling. Maar een echte stevige daling zal nog wel iets langer dan 7 dagen duren, dat zal eerder op 10-12 dagen liggen verwacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Het is jammer dat ik niet de credits krijg, want ik roep dit al maanden en maanden in dit topic. De media pakt enkel afschrikwekkende cijfers, angst verkoopt.
Ja hoor, alleen jij hebt dat gedaan d:)b .
Volgens mij heb ik maar ook genoeg anderen hun vraagtekens gezet bij RTL en vooral de talkshows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
GAIAjohan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:41:
[...]

Ja hoor, alleen jij hebt dat gedaan d:)b .
Volgens mij heb ik maar ook genoeg anderen hun vraagtekens gezet bij RTL en vooral de talkshows
Klopt, ik ben er ook het hardst op afgebrand 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zou ook graag goed nieuws zien in de cijfers (en wellicht is 2 dagen ca 9k, of misschien wel gister 9.5k en vandaag 8.5k, dat ook), maar ik vind het wel moeilijk om de impact van de achterstanden echt goed in te schatten...

Anyway: het zou kloppen met de voorspellingen, de maatregelen van de 28e hadden zin en hopelijk zien we snel dat de maatregelen van de 15e de R onder 1 duwen. Dan blijft er dus nog open hoeveel lager het kabinet hem wil hebben en ten koste van wat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Dank je wel @breew
Zoals verwacht wat mij betreft. Past in het beeld dat er op 13-10 nog even massaal feest is gevierd in de horeca (herinnert iemand zich Den Haag nog). 6 dagen later (de gemiddelde incubatietijd) dus een piek te zien.

De dagen erna zien er een stuk rooskleuriger uit, al worden die natuurlijk nog wel aangevuld de komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ZieMaar! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:42:
Ik zou ook graag goed nieuws zien in de cijfers (en wellicht is 2 dagen ca 9k, of misschien wel gister 9.5k en vandaag 8.5k, dat ook), maar ik vind het wel moeilijk om de impact van de achterstanden echt goed in te schatten...

Anyway: het zou kloppen met de voorspellingen, de maatregelen van de 28e hadden zin en hopelijk zien we snel dat de maatregelen van de 15e de R onder 1 duwen. Dan blijft er dus nog open hoeveel lager het kabinet hem wil hebben en ten koste van wat...
Ik denk dat we wel met zekerheid kunnen vaststellen dat beide sets met maatregelen hun nut bewijzen. De grote vraag is of ze afdoende zijn om echt naar beneden te duiken qua getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:21
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:36:
Leuk stukje nog voor de ouders die denken dat het chillen van de pubers niet zoveel kwaad kan.

Wel een paywall. Maar dit artikel is hét voorbeeld van waar het veel misgaat qua besmettingen en hoe snel een cluster dan ontstaat.

Duidelijk, en frustrerend.

Het grootste probleem is dat mensen er klaar mee zijn, wat ook blijkt uit deze paragraaf:
Eén ding is zeker: in maart namen we tijdens de eerste golf andere keuzes. Dat merk ik ook bij mijn eigen kinderen. Zij waren zich bewust van de coronaregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:07
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Nee bedankt. Maar een beetje meer respect voor de hulpverleners zou niet misstaan.

[...]

De curling ouders zijn ook van die tijd, dus dat klopt precies.

Op sommige vlakken is onze samenleving compleet vertrut (ik noem topless zonnen) en op andere vlakken volledig losgeslagen (ik noem Willem Engel en consorten). De middenweg lijkt compleet zoek.
Sterker nog, elke man wil dat vrouwen geen bh's meer dragen in het openbaar. Gezien de macht die mannen al eeuwen hebben gehad, is het best wel gek dat juist dat niet door de grote mannen is geregeld...

Het losgeslagen zijn van mensen is niks nieuws, alleen vroeger werd je in elkaar geslagen of erger. Je kreeg geen voet aan de grond als je niet de massa volgde. Gelukkig is dat weg, want juist dat is de reden dat religieuze groeperingen zoveel voet aan de grond hebben gekregen. Aan de andere kant jammer dat we dan nu de gekkies moeten toestaan, dat wel.
Maar... wat is eigenlijk het verschil tussen een geloof en Willem Engel en consorten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:42:
Als het inderdaad de cijfers zijn van het restant van gisteren plus die vandaag, dan is het een flinke dip in het aantal dagelijkse cijfers.

Ondanks wat de horecabranche beweert heeft het sluiten van de horeca dus echt een behoorlijke impact (in paar dagen van 10k naar 9k is niet niets) en zouden we met de huidige maatregelen echt al heel ver kunnen komen om te virus in te dammen (en zitten we aan het einde van de week misschien nog lager).

Misschien zijn extra maatregelen dus niet (meer) nodig en moeten we gewoon de horeca (inderdaad) tot in december dichthouden om op een manageable hoeveelheid te komen.
Minder goed nieuws voor de horeca, maar fantastisch nieuws voor Nederland in z'n geheel.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 29-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
NOS meld het vandaag een keer wel op een goede manier:
https://nos.nl/artikel/23...-mede-door-correctie.html

Daar werd ook vaak het hoogste getal gekozen ;) Nu is het gewoon de feiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LZ86
Playa del C. schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Sterker nog, elke man wil dat vrouwen geen bh's meer dragen in het openbaar.
Ho even. Alleen bepaalde leeftijdscategorieën en BMI klassen komen daarvoor in aanmerking :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih

https://www.thebestsocial.media/nl/marjon-klomps-zoon/

Zelfde verhaal, maar dan zonder paywall.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:54
Rechtermuisknop -> openen in incognito modus :+ amateurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
[...]

Sterker nog, elke man wil dat vrouwen geen bh's meer dragen in het openbaar.
Euh nee.. dan denk ik aan mijn biologielerares op 't vwo..

"Ik draag geen bh, want dat is onnatuurlijk, ook gebruik ik geen deo".
Ondertussen hingen ze op riem en zwiepten ze alle kanten op...
anandus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Als het inderdaad de cijfers zijn van het restant van gisteren plus die vandaag, dan is het een flinke dip in het aantal dagelijkse cijfers.

Ondanks wat de horecabranche beweert heeft het sluiten van de horeca dus echt een behoorlijke impact (in paar dagen van 10k naar 9k is niet niets) en zouden we met de huidige maatregelen echt al heel ver kunnen komen om te virus in te dammen (en zitten we aan het einde van de week misschien nog lager).

Misschien zijn extra maatregelen dus niet (meer) nodig en moeten we gewoon de horeca (inderdaad) tot in december dichthouden om op een manageable hoeveelheid te komen.
Minder goed nieuws voor de horeca, maar fantastisch nieuws voor Nederland in z'n geheel.
Ik denk niet dat dat zomaar te stellen is, daarvoor zijn er teveel maatregelen genomen naast de sluiting vd horeca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:51:
Rechtermuisknop -> openen in incognito modus :+ amateurs
Ideaal op telefoon ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Linkje ingedrukt houden in dat geval ;)

Kijkend naar de cijfers:
Randstad word langzaam minder, Noord Nederland gaat goede kant op.
Brabant gaat nog niet goed, is vandaag stuk hoger (de vraag is of dit aan correctie ligt ook).
Regio Twente ook nog steeds hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Wtf... :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Welkom in de toekomst. >:) >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Kijkend naar de cijfers:
Randstad word langzaam minder, Noord Nederland gaat goede kant op.
Brabant gaat nog niet goed, is vandaag stuk hoger (de vraag is of dit aan correctie ligt ook).
Regio Twente ook nog steeds hoog.
hier een link met mijn grafiekje van hiervoor, maar dan per provincie.. zoomable
Ik zie nog niet echt een significante afname ergens, maar de stijging lijkt er wel uit te zijn...

https://rpubs.com/wimpel/683200

screenshotje afgelopen 4 weken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p16POaUUFrw86WN7JjSZxSvfXJo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/T8xO85NJTQpd9edr9tc1uPuK.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 23% gewijzigd door breew op 29-10-2020 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:24
anandus schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Grote vraag wat mij betreft is in hoeverre de herfstvakantie nog een rol heeft gespeeld/speelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
Wie meldde gisteren ook alweer dat die Kuipers 180 graden zou draaien als de cijfers mee gingen vallen?
Die persoon heeft namelijk gelijk gekregen.

Hij steunt nu plots het afwachten, noemt ineens zaken gunstig en spreekt over ademruimte voor de ziekenhuizen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
breew schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

hier een link met mijn grafiekje van hiervoor, maar dan per provincie.. zoomable
Ik zie nog niet echt een significante afname ergens, maar de stijging lijkt er wel uit te zijn...

[Afbeelding]
Mooie grafiek van de getallen per dag per provincie (die had ik nog niet ergens gezien) ! Thanks !
Is inderdaad stuk duidelijker zo. Meer stabilisatie met wat wisselingen per dag inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Mooie grafiek van de getallen per dag per provincie (die had ik nog niet ergens gezien) ! Thanks !
Is die grafiek er ook als aantal per 100k inwoners ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
MikeyMan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 14:10:
[...]

Ik zal ook niet ontkennen dat het in sommige andere landen beter gaat. Of beter lijkt te gaan, want in veel gevallen volgt er stiekem toch nog ergens een inhaalslag.

Maar je lijkt volledig voorbij te gaan aan zaken als omgangsnormen, demografie en topografie. Ons Nederlandse beleid had het in Nieuw Zeeland misschien wel net zo goed gedaan. Punt is dat het vergelijken met allerlei landen waar men ofwel prima doet wat de overheid zegt, ofwel een eiland is, ofwel men sowieso vrij solitair leeft, heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Taiwan is zo'n beetje mijn tweede thuis(heb er gewoond, partner komt er vandaan, was er in februari nog) en je doet het land simpelweg tekort door te suggereren dat het aan omgangsnormen, demografie(al die landen liggen vlakbij China met enorm veel zakelijke relaties en verkeer) etc ligt. Vergeet niet dat ze daar juist als eerste de rest van de wereld informeerden over dit virus, maanden voordat hier ook maar de eerste besmetting was. De situatie daar in februari was een wereld van verschil met hoe die hier was toen ik terugkeerde in maart. Het grootste verschil is dat ze daar alles op preventie hebben gegooid in plaats van reactief te reageren op een manier van: ohhh, dat lossen we wel even achteraf op.

Het volk hoefde zich in veel mindere mate zich aan te passen, want er is geen anderhalve meter, er zijn nog evenementen, festivals, nightmarkets, je kan er nog 24/7 bier kopen bij de 7-Eleven etc etc. Ze zijn er niet afhankelijk van of mensen zich maanden lang continu aan maatregelen houden.

Met 7 doden in totaal en een half jaar zonder interne besmettingen lijken ze gewoon de zaken prima op orde te hebben. Landen vergelijken is superbelangrijk, want die laten zien hoe je iets te baas bent wat onbekend is voor ons. Het verschil qua doden per inwoner is dus meer dan 100000%(dat is een flinke inhaalslag) en zij hadden als eerste besmettingen, daar was het virus daadwerkelijk geheel onbekend en een verrassing, hier niet. Er is een enorm gat qua kennis. Als je zo'n bericht leest snap je waarom: https://www.taipeitimes.c...ves/2020/10/22/2003745578

Als je dan dit leest: https://www.rtlnieuws.nl/...net-capaciteit-besmetting

en dit:
https://www.rijksoverheid.../testen-in-het-buitenland
Testen op Schiphol na terugkeer uit een COVID-19-risicogebied niet meer mogelijk
In augustus en september liep er een proef. Reizigers die aankwamen op Schiphol uit oranje gebied konden zich laten testen in een teststraat op Schiphol.

De proef is op 13 september afgerond. U kunt zich dus niet meer op Schiphol laten testen. Komt u terug uit risicogebied en krijgt u klachten? Maak dan een testafspraak via de GGD.

Hier is dus niemand die bedenkt dat die sneltesten juist voor iedereen die op Schiphol binnenkomt een goed idee zouden zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
IJzerlijm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Dat moet je even aan @breew vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Plenkske schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

Is inderdaad stuk duidelijker zo. Meer stabilisatie met wat wisselingen per dag inderdaad.
mijn gokje is dat de 'pieken' vooral op maandagen en vrijdagen liggen..
Er wordt namelijk voor registratie zoveel mogelijk gevraagd naar de eerste dag waarop ziekteverschijnselen optraden, en ik gok dan veel mensen dan zeggen : "sinds begin deze/vorige week", of "vlak voor het weekend" ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijf het raar vinden dat er al een week bonven de 10K besmettingen gemeld worden, en in deze grafiek/tabel we de 9K niet eens aantikken.. Dat betekent dat alle dagen nog wel een flinke upgrade gaan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Blijf het raar vinden dat er al een week bonven de 10K besmettingen gemeld worden, en in deze grafiek/tabel we de 9K niet eens aantikken.. Dat betekent dat alle dagen nog wel een flinke upgrade gaan krijgen.
klopt.. voor de zekerheid heb ik daarom de laatste 14 dagen gearceerd... maar ook daarvoor worden soms nog zaken geupdate (gelukkig wel weinig)...
Wat ook telt is dat mensen zoveel mogelijk hun eerste ziektedag door moeten geven, als ze al een week met klachten rondlopen, dan worden ze in deze cijfers dus op vorige week geregistreerd, terwijl de testuitslag van gisteren kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:13:
Wie meldde gisteren ook alweer dat die Kuipers 180 graden zou draaien als de cijfers mee gingen vallen?
Die persoon heeft namelijk gelijk gekregen.

Hij steunt nu plots het afwachten, noemt ineens zaken gunstig en spreekt over ademruimte voor de ziekenhuizen _O-
Dit bericht misschien ? Ankona in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"
Wel frappant hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Ja dat is m:

@Ankona Je had gelijk over Kuipers hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:37
breew schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:09:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik een tip geven? Ik als kleurenblinde kan de provicies er niet uithalen. Vooral NH/Overijssel, Utrecht/Zeeland heb ik moeite mee
Welke is Overijssel/mijn provincie? De hoge of de lage van de 2 blauwe kleuren?
breew schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:30:
[...]

mijn colorblind-palet heeft helaas maar 8 kleuren..
maar je kunt met je muis over de grafiekjes en dan krijg je in de mouseover een mooi popupje met welke provincie het is ;-)
Ah, had niet gezien dat het een interactieve link was ;) Zag alleen het plaatje zelf!
Dankje! _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Ryur op 29-10-2020 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
Ryur schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Mag ik een tip geven? Ik als kleurenblinde kan de provicies er niet uithalen. Vooral NH/Overijssel, Utrecht/Zeeland heb ik moeite mee
Welke is Overijssel/mijn provincie? De hoge of de lage van de 2 blauwe kleuren?
mijn colorblind-palet heeft helaas maar 8 kleuren..
maar je kunt met je muis over de grafiekjes en dan krijg je in de mouseover een mooi popupje met welke provincie het is ;-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
IJzerlijm schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

u vraagt...
https://rpubs.com/wimpel/683217

inwoneraantallen even geplukt van:
https://www.metatopos.eu/provincies_eu.php

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Sterker nog, elke man wil dat vrouwen geen bh's meer dragen in het openbaar. Gezien de macht die mannen al eeuwen hebben gehad, is het best wel gek dat juist dat niet door de grote mannen is geregeld...

Het losgeslagen zijn van mensen is niks nieuws, alleen vroeger werd je in elkaar geslagen of erger. Je kreeg geen voet aan de grond als je niet de massa volgde. Gelukkig is dat weg, want juist dat is de reden dat religieuze groeperingen zoveel voet aan de grond hebben gekregen. Aan de andere kant jammer dat we dan nu de gekkies moeten toestaan, dat wel.
Er zijn in de loop der jaren een hoop mooie dingen gebeurd, mijn post was natuurlijk vrij kort door de bocht ;)
Maar... wat is eigenlijk het verschil tussen een geloof en Willem Engel en consorten?
Niet veel. Willem Engel profileert zich ook bewust als een sekteleider. Je kan er zelfs vergelijkingen in zien met Adolf Hitler in de jaren 30. Al wil ik dat direct afzwakken dat Willem Engel niet zó gek is. Ik doel dan meer op de vergelijking van de situatie en hoe 1 man opstaat om zich als redder in nood te profileren.

Engel geniet van de aandacht, macht en status die hij geniet onder een bepaalde groep mensen.

Geloof is daar niet heel veel anders in. Geloof zaait ook graag angst (de bekende preken in de kerk) om de schaapjes bij zich te houden. Engel doet dat door angst te zaaien dat we nooit meer een hand zouden mogen schudden of een evenement hebben.

Beiden zijn eng, maar gek genoeg ook nodig denk ik. Het zorgt toch ook voor een tegengeluid wat weer zorgt voor evenwicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@BarôZZa Tuurlijk is het wat te leren van Taiwan, maar er zijn ook dingen waardoor de situatie pertinent niet te vergelijken is.

Doordat jij soms 'er is iets te leren' gelijk lijkt te stellen aan 'we zijn hier heel dom' denk ik dat je je eigen punt enorm teniet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49

Ik vind de volgende quote tekenend voor hoe we in Nederland omgaan met dit geheel: ",,Inmiddels stapelen het aantal positieve coronabesmettingen zich op. Van de acht jongeren die last hadden van feestdrang die vrijdagavond zijn er zeven besmet. Cynisch genoeg heeft de gastheer van het feestje géén corona."

8 mensen komen bij elkaar en het is 'cynisch' dat we gastheer geen corona heeft. Waarom is dit cynisch? Had mevrouw liever gehad dat hij op de IC ligt? Dergelijke teksten tonen eens te meer aan dat we vooral naar anderen kijken als het gaat om nemen van verantwoordelijkheid. Het is altijd ietsje meer iemand anders schuld dan de mijne. Wat belette haar zoon om naar huis te gaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
Leon Zwiers schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Ja dat is m:

@Ankona Je had gelijk over Kuipers hoor :+
Zijn voornaam is niet voor niks Ernst :+

Maar volgens mij snappen mensen soms de rollen niet helemaal. Kuipers kan zich in zijn rol niet anders dan zich voorbereiden op de worst-case scenario's, want hij is de last line of defense. Een tekort aan bedden doordat je optimistisch hebt gegokt zou een ramp zijn. Rutte en Van Dissel kunnen wegkomen met optimistische schattingen, want daarna kunnen ze weer schuiven en spelen met wat maatregelen. Bij Kuipers is dat een ander verhaal. Dat de vooruitzichten van iemand die de zorg vooropstelt anders is dan die van een VVD'er lijkt me nogal wiedes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
BoB_HenK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Ik vind de volgende quote tekenend voor hoe we in Nederland omgaan met dit geheel: ",,Inmiddels stapelen het aantal positieve coronabesmettingen zich op. Van de acht jongeren die last hadden van feestdrang die vrijdagavond zijn er zeven besmet. Cynisch genoeg heeft de gastheer van het feestje géén corona."

8 mensen komen bij elkaar en het is 'cynisch' dat we gastheer geen corona heeft. Waarom is dit cynisch? Had mevrouw liever gehad dat hij op de IC ligt? Dergelijke teksten tonen eens te meer aan dat we vooral naar anderen kijken als het gaat om nemen van verantwoordelijkheid. Het is altijd ietsje meer iemand anders schuld dan de mijne. Wat belette haar zoon om naar huis te gaan?
Heb je het helemaal gelezen? Ik ben met je eens dat het wat zoeken is waarom dat cynisch is, maar ik vind dat deze mevrouw best schuldbewust is over hoe zij er door ervaring achter moet komen hoe het mis kan gaan en wat voor impact dat heeft.

En voor je roept "ja maar dan moet ze rationeler nadenken", we zitten hier op Tweakers, met allemaal heel rationele mensen en zelf hier denken mensen bijvoorbeeld dat je én exponentiele groei kan hebben én dat meer ziekenhuisbedden iets oplost (terwijl dat hooguit iets tijd oplevert). Niet per se om dat voorbeeld: maar het is gewoon een concept wat moeilijk in de menselijke geest past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Hoeft niet, hangt puur af van wat de melddatum is van de nieuwe gevallen die komende week worden gemeld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:40:
[...]

Hoeft niet, hangt puur af van wat de melddatum is van de nieuwe gevallen die komende week worden gemeld.
En hoeveel er dat zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Ik denk dat je dat toch iets anders leest dan bedoeld. Ik lees het in ieder geval anders. Ik lees dat ze er mee bedoeld dat de aanstichter van de ellende er zonder kleerscheuren af komt. Daar waar de rest moet boeten voor het gedrag van de gastheer.

Ik denk niet dat deze mevrouw enige intentie heeft om iemand ziek of naar de IC te wensen. Ze schuift de schuld ook zeker niet af op de gastheer, ze benoemd zelfs dat ze hier een ernstig gesprek met haar zoon over zou gaan hebben nog voor de besmettingen bekend waren omdat hij zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.

Het is een mooi verhaal wat zien wat een relatief klein gezelschap (8 man) voor een ellende kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
top grafieken zeg :)
Ik ga heel lastig doen, maar kan je 't ook als 7-daags gemiddelde laten zien (per 100k)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Ik denk dat ze cynisch en ironisch door elkaar halen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
ZieMaar! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:35:
@BarôZZa Tuurlijk is het wat te leren van Taiwan, maar er zijn ook dingen waardoor de situatie pertinent niet te vergelijken is.

Doordat jij soms 'er is iets te leren' gelijk lijkt te stellen aan 'we zijn hier heel dom' denk ik dat je je eigen punt enorm teniet doet.
Soort Van Gaaltje dan: zijn zij zo slim of wij zo dom :+ ?

Overigens bedoel ik met 'we' niet het volk, in deze context, die krijgen het ook maar op hun bordje geserveerd.

Maar zou Schiphol niet simpelweg de allereerste plek moeten zijn om sneltests te introduceren? Als je nadenkt over waar deze nuttig ingezet zouden kunnen worden, is dat niet het eerste waar je aan denkt?

Of het dom is of niet moet je zelf bepalen. Over een paar maanden zullen ze vast weer een 'o ja'-momentje gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
ZieMaar! schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Heb je het helemaal gelezen? Ik ben met je eens dat het wat zoeken is waarom dat cynisch is, maar ik vind dat deze mevrouw best schuldbewust is over hoe zij er door ervaring achter moet komen hoe het mis kan gaan en wat voor impact dat heeft.

En voor je roept "ja maar dan moet ze rationeler nadenken", we zitten hier op Tweakers, met allemaal heel rationele mensen en zelf hier denken mensen bijvoorbeeld dat je én exponentiele groei kan hebben én dat meer ziekenhuisbedden iets oplost (terwijl dat hooguit iets tijd oplevert). Niet per se om dat voorbeeld: maar het is gewoon een concept wat moeilijk in de menselijke geest past.
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Ik denk dat je dat toch iets anders leest dan bedoeld. Ik lees het in ieder geval anders. Ik lees dat ze er mee bedoeld dat de aanstichter van de ellende er zonder kleerscheuren af komt. Daar waar de rest moet boeten voor het gedrag van de gastheer.

Ik denk niet dat deze mevrouw enige intentie heeft om iemand ziek of naar de IC te wensen. Ze schuift de schuld ook zeker niet af op de gastheer, ze benoemd zelfs dat ze hier een ernstig gesprek met haar zoon over zou gaan hebben nog voor de besmettingen bekend waren omdat hij zijn verantwoordelijkheid had moeten nemen.

Het is een mooi verhaal wat zien wat een relatief klein gezelschap (8 man) voor een ellende kan veroorzaken.
Ik heb het zeker gelezen @ZieMaar!. Mijn wrijving zit precies in wat @Drardollan benoemt. Hoezo is de gastheer de aanstichter. Als je blijft zitten in een gezelschap van 8 op <1,5 meter afstand kan je niet spreken van 1 aanstichter, dan slaan er 8 de plank mis.

Stel nou dat men niet bij iemand thuis hadden afgesproken, maar in een hotelkamer of in een kroeg. Is er dan géén 'aanstichter' omdat het op neutrale grond gebeurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:15
[...]

Ligt eraan wanneer de daling van de daadwerkelijke besmettingsdatum is begonnen.... Als die een week geleden al begonnen is...

Als de data niet 1-2 weken zou achterlopen van het aantal positief geteste zou je inderdaad een vertraging hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BoB_HenK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:46:
[...]
Ik heb het zeker gelezen @ZieMaar!. Mijn wrijving zit precies in wat @Drardollan benoemt. Hoezo is de gastheer de aanstichter. Als je blijft zitten in een gezelschap van 8 op <1,5 meter afstand kan je niet spreken van 1 aanstichter, dan slaan er 8 de plank mis.

Stel nou dat men niet bij iemand thuis hadden afgesproken, maar in een hotelkamer of in een kroeg. Is er dan géén 'aanstichter' omdat het op neutrale grond gebeurd?
De aanstichter is gewoon degene die als eerste in de groep gooit:
"Laten we ergens in een hok gaan zuipen met zijn allen"

Of je dat dan in de trapkast, een hotelkamer of een huiskamer doet maakt niet zoveel uit.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
BoB_HenK schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Iedereen heeft zijn aandeel. De gastheer had geen 7 mensen moeten uitnodigen en de 7 gasten hadden ook zo verstandig moeten zijn om weg te gaan. En op zijn minst hadden ze afstand moeten houden.

Maar goed, jonge jongens die al maanden en maanden aan huis gebonden zijn. Dan lijkt een avond samen met 8 man redelijk onschuldig. En dat is het ook wel een beetje, het is niet dat ze dronken en tongzoenend het café uitrolden.

Het verhaal laat juist zien dat op het moment dat je denkt dat iets wel kan omdat je het relatief klein houdt dit toch heel anders kan aflopen. De impact is groter dan alleen de 8 vrienden. En dat is nu precies het gevaar van Corona, het is een geniepig virus. Op het moment dat je verwacht dat het overslaat (van mijn partner naar mij, zoals ik vandaag beschreven heb) gebeurd het niet, en als je denkt dat je relatief veilig bent dan slaat het toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Nu online
rik86 schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

top grafieken zeg :)
Ik ga heel lastig doen, maar kan je 't ook als 7-daags gemiddelde laten zien (per 100k)
tadaah...
https://rpubs.com/wimpel/683230

Deze grafiek geeft voor elke dag het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen weer (per provincie, per 100.000 inwoners).

brondata: https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv

zelf maken?

R
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
library( data.table )
library( ggplot2 )
library( plotly )

DT <- data.table::fread("https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv")
DT[, date2 := as.IDate( Date_statistics ) ]
plotdata2 <- DT[, .(aantal_positief = .N), by = .(datum = date2, provincie = Province) ]
#https://www.metatopos.eu/provincies_eu.php
inwoners <- data.table( provincie = c( "Groningen", "Friesland", "Drenthe", "Overijssel", "Flevoland", "Gelderland",
                                       "Utrecht", "Noord-Holland", "Zuid-Holland", "Zeeland", "Noord-Brabant", "Limburg"),
                        inwoneraantal = c( 586061, 649944, 493657, 1162500, 422979, 2086142,
                                           1354979, 2879611, 3708585, 383519, 2563432, 1117164) )
plotdata2[ inwoners, per_hnddzd := 100000 * aantal_positief / i.inwoneraantal, on = .(provincie)]
plotdata2[, week_gem := data.table::frollsum( per_hnddzd, n = 7 ), by = .(provincie) ]
ggplotly(
  ggplot( plotdata2, aes( x = datum, y = week_gem, color = provincie, group = provincie ) ) + 
    #plot data tm 2 week terug
    geom_line( data = plotdata2[ datum <= max(datum) - 14, ], size = 1 ) +
    #plot recente data ivm achterdtanden GGD
    geom_line( data = plotdata2[ datum >= max(datum) - 14, ], size = 1, linetype = 2 ) +
    labs( title = paste0( "Aantal positieve COVID-19 per dag (7 dgn glijdend gemiddelde per 100.000 inw.), op ", max(plotdata$datum ) ),
          subtitle = "bron: https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.csv\nlaatste 14 dagen zijn gearceerd") 
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

De instroom lijkt redelijk stabiel in de laatste 10 dagen oid? (iig bij de NICE cijfers)
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

De instroom moet alleen nog verder omlaag, omdat het totaal aantal mensen in het zkh nog steeds oploopt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

En ook een mooi voorbeeld van het nut van het beperken van de alcohol verkoop en indirect het sluiten van de horeca. Dit had ook zomaar een random kroeg kunnen zijn, met veel grotere gevolgen. Het was nu een thuisfeest, maar waren de horeca open geweest kon je er donder op zeggen dat die jongeren daar hadden gezeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih

Dit lijkt mij de situatie wel aardig samen te vatten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 23:15
YakuzA schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

De instroom lijkt redelijk stabiel in de laatste 10 dagen oid? (iig bij de NICE cijfers)
https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp

De instroom moet alleen nog verder omlaag, omdat het totaal aantal mensen in het zkh nog steeds oploopt.
Stabiele instroom suggereert toch een R van rond de 1. Moet je hopen dat die eronder duikt de komende week anders blijf je een hoge covid bezetting houden...

Ik wil niet weten hoeveel besmettingen er in België zijn met 6000 patiënten in het ziekenhuis 8)7

Of hebben ze daar wat grotere risicogroepen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:00
vuurtjih schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:00:
[Twitter]

Dit lijkt mij de situatie wel aardig samen te vatten :+
Lastig vind ik vooral dat er niet echt te beoordelen is of een stabilisatie door de maatregelen of door de herfstvakanties komen...
Pagina: 1 ... 37 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins