Als ik jou 5 Miljoen geef om 100 mensen in een schaal te zetten van 55k per persoon. Hoe snel denk je dat je dat voor elkaar gaat krijgen?
De plannen zijn leuk, de doelen staan ook mooi op papier alleen is het helaas weer echt een typische regeringsbegroting. Elk groot project kost veel meer dan ze begroten. Het enige probleem voor een school is, itt b.v. IT-projecten, is dat ze niet de extra kosten kunnen declareren. Ze krijgen dat geld simpelweg niet. Dus kun je dat ook niet extra uitgeven aan je vaste kosten en laten de salarissen daar nu net een groot deel van uit maken. Het is simpelweg een keuze tussen 350 leerlingen met 10 leraren in de goede schaal of 11/12 leraren in een lagere schaal. En daarbij niet vergeten dat kleinere klassen onderdeel is van hetzelfde plan.
Ze krijgen zeker vanaf 2014 al het geld voor deze wijzigingen in die hele lumpsum regeling. Maar weigeren tot op heden al bijna 7 jaar deze afspraken na te komen!
Omdat er veel meer taken gedaan moeten worden. Ik raad je aan om eens in de daadwerkelijke begroting van een school te kijken. Dan kom je er achter dat er te weinig geld is om te voldoen aan alle taken, laat staan om door te groeien naar de gestelde doelen.
Schoolbesturen pakken gewoonn op meerdre vlakken hun verantwoording niet. Zo ook met het testen.
Het is te makkelijk om alles bij de overheid neer te leggen.
Testen is geen taak van de scholen maar van de overheid. Zorgen dat goede zorg beschikbaar is, is een van de kerntaken van de overheid. En testen hoort daar bij.
Waarom zit die 40% van de leerkrachten nog niet in L11? Ze krijgen al jaren geld daarvoor, maar weigeren tot op heden die afspraken na te komen.
Omdat er geen geld is om ze in L11 te zetten. Zoals gezegd, ik wil wel eens zien hoe jij denkt met 5 miljoen, 100 mensen in een schaal van 55k te zetten en daarmee ook nog iemand extra's aan te nemen om de klassen kleiner te maken

Ze krijgen veel om de boel te managen en te regelen voor alle scholen, maar ze falen daar hopeloos in. Je moet voor de grap eens bij de plaatselijke overkoepelende stichtingen van basisscholen een kijkje nemen.
Toevallig weet ik waar die hier zitten, vanwege het werk als leerkracht van mijn vrouw. Alle nieuwe Volvo's, Mercedessen en BMW's op het parkeerterrein zeiden mij voldoende. Er blijft daar zo veel geld hangen.
Mijn vrouw is directeur van een basisschool en maakt de begrotingen. (Ze verdient trouwens minder dan mij, terwijl ik veel minder verantwoordelijkheden/stress heb). Als je naar de begroting van zo'n school kijkt is het al een groot probleem om die kloppend te krijgen en zie je dat er simpelweg niet genoeg geld is om salarissen structureel te verhogen, laat staan kleinere klassen of extra ondersteunend personeel te krijgen. Ook niet vergeten dat de regering momenteel regelmatig een extra zak geld geeft, maar dit niet structureel wil maken. En als je iets van begrotingen weet, weet je dat geld dat niet structureel is, niet gebruikt kan worden voor structurele uitgaven. Je krijgt dan nl. dat je bij de volgende begroting al standaard begint met een begrotingstekort en dus moet bezuinigen.
Ga dan ook maar eens echt een keer de manager uithangen en regel dat zaken op orde komen! 40% van de leerkrachten in L11 (€4228 bruto per maand), en regel die testen voor je personeel!
Testen is geen taak van een school/bedrijf. De zorg is juist specifiek iets dat de regering moet regelen. Dat is een van de belangrijkste pijlers van een samenleving.
Wat ze nu willen is nog meer extra geld... Uiteindelijk worden ze daar vooral zelf beter van en zullen een klein deel bij de leerkrachten terecht laten komen!
Ik gun iedereen een salarisverhoging, maar we moeten wel redelijk blijven.
Als 40% van de Primair Onderwijs leerkrachten in L11 komt te zitten.
Verdienen ze aan het einde van hun schaal 60.000 bruto per jaar.
Dat is gewoon heel riant, voor werk met een zeer goede pensioenregeling en zekerheid mbt baangaranties.
Alle (vooral linkse) politieke partijen die door blijven klagen over salarissen in het onderwijs, reageren enkel vanuit de onderbuik!
Nee, jij reageert vooral vanuit onderbuik. Als je goed in de cijfers duikt zie je simpelweg dat die salarissen met het huidige budget niet gaan veranderen. Die zullen blijven stijgen via de standaard CAO (dus te weinig) en niet tussnetijds verhoogd worden (wat nodig is om de doelen te halen)
Daarnaast moet je kijken naar wat er daadwerkelijk betaald wordt. Als ik 40k betaald krijg, kan mijn schaal wel aangeven dat ik 100k kan verdienen maar daar heb ik toch echt heel weinig aan.
L10 (de standaard schaal voor primair onderwijs) eindigt overigens bij €3910, bus €55.000 bruto per jaar.
Zo slecht is dat allemaal niet!
LOL, die schalen zijn er inderdaad

Alleen zit er niemand in omdat er helaas niet structureel voldoende geld is om mensen daadwerkelijk daar naar toe te laten groeien.
En nogmaals, ik raad je aan om eens in een begroting te duiken van een normale basis-school. Dan zie je dat alles wat je hierboven zegt onzin is. Er is simpelweg niet genoeg geld voor de gestelde doelen. En er zitten best posten tussen (zeker voor de overkoepelende besturen) die omlaag zouden kunnen, maar zelfs als je dat zou doen is dat nog ruim onvoldoende om de salarissen door te laten groeien naar het gewenste nivo en tegelijkertijd de kwaliteit omhoog te brengen door de klassen kleiner te maken (meer leraren) en meer ondersteunend personeel.
Precies hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor de zorg en politie. Ook daar zijn er leuke plannen, alleen is de begroting dusdanig dat die doelen onhaalbaar zijn.