redwing schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:52:
[...]
Je vergeet dat de regering eigenlijk de baas is van het bedrijf 'school' en dit dus gewoon geregeld had moeten hebben.
Het zou nogal raar zijn als je een groot bedrijf hebt waarbij 1 afdeling zelfstandig besluit om een eigen teststraat op te zetten (met budget dat voor een ander project bedoeld was) die niet gebruikt mag worden door de rest van het bedrijf. Toch is dat precies wat sommige scholen nu doen.
Het simpele feit dat de GGD de achterstand het nu aan het inhalen is (met labs die er een half jaar geleden ook al waren en aangaven makkelijk op te kunnen schalen) -sinds er echt druk achter gezet is- bewijst trouwens wel dat de capaciteit al veel eerder beschikbaar was, maar gewoon niet geregeld is.
Scholen krijgen een hele sloot geld en daarmee hebben ze volledige vrijheid zaken te regelen.
Zoek maar een op "lumpsum"
Wikipedia: Lumpsum
Scholen pakken al vaker hun verantwoording niet.
Weet je nog de hele discussie over salaris van leerkrachten? De overheid heeft 7 jaar geleden al bepaald dat 40% van de leerkrachten in LB (nu L11) hoort te zitten.
Dat zijn afspraken die de overheid al in 2014 gereed wilde hebben.
https://www.aob.nl/nieuws...-stokt-in-basisonderwijs/
Maar de schoolbesturen komen vandaag de dag niet verder dan 26,x%...
Ze krijgen zeker vanaf 2014 al het geld voor deze wijzigingen in die hele lumpsum regeling. Maar weigeren tot op heden al bijna 7 jaar deze afspraken na te komen!
Schoolbesturen pakken gewoonn op meerdre vlakken hun verantwoording niet. Zo ook met het testen.
Het is te makkelijk om alles bij de overheid neer te leggen.
Waarom zit die 40% van de leerkrachten nog niet in L11? Ze krijgen al jaren geld daarvoor, maar weigeren tot op heden die afspraken na te komen.
Ze krijgen veel om de boel te managen en te regelen voor alle scholen, maar ze falen daar hopeloos in. Je moet voor de grap eens bij de plaatselijke overkoepelende stichtingen van basisscholen een kijkje nemen.
Toevallig weet ik waar die hier zitten, vanwege het werk als leerkracht van mijn vrouw. Alle nieuwe Volvo's, Mercedessen en BMW's op het parkeerterrein zeiden mij voldoende. Er blijft daar zo veel geld hangen.
Ga dan ook maar eens echt een keer de manager uithangen en regel dat zaken op orde komen! 40% van de leerkrachten in L11 (€4228 bruto per maand), en regel die testen voor je personeel!
Wat ze nu willen is nog meer extra geld... Uiteindelijk worden ze daar vooral zelf beter van en zullen een klein deel bij de leerkrachten terecht laten komen!
Ik gun iedereen een salarisverhoging, maar we moeten wel redelijk blijven.
Als 40% van de Primair Onderwijs leerkrachten in L11 komt te zitten.
Verdienen ze aan het einde van hun schaal
60.000 bruto per jaar.
Dat is gewoon heel riant, voor werk met een zeer goede pensioenregeling en zekerheid mbt baangaranties.
Alle (vooral linkse) politieke partijen die door blijven klagen over salarissen in het onderwijs, reageren enkel vanuit de onderbuik!
L10 (de standaard schaal voor primair onderwijs) eindigt overigens bij €3910, bus €55.000 bruto per jaar.
Zo slecht is dat allemaal niet!
[
Voor 13% gewijzigd door
BlakHawk op 29-10-2020 10:29
]