Dat is de million dollar question!Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:22:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld: Geen antistoffen staat niet gelijk aan het aantal mensen dat immuun is?
En niet: Na een aantal maanden heb je geen immuniteit meer?
Zoals andere al zeiden is de test waar de data vandaan komt niet helemaal compleet.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:11:
[...]
Dat lijkt mij vrij weinig.
Als je kijkt naar het aantal positieve tests in groepen die systematisch vaak getest worden zoals bij het betaald voetbal, dan zie je daar een flink aantal besmettingen. Loopt die groep zoveel meer risico dan de gemiddelde Nederlander? (Deels natuurlijk wel doordat ze intensief met elkaar samen sporten, als er dan een besmet is neemt die makkelijk een paar anderen mee. Maar de besmetting komt de bubbel wel binnen en samenwerken komt op meer plekken voor)
En als je de huidige druk op de gezondheidszorg vergelijkt met die in maart/april dan hebben we toen te maken gehad met meer besmettingen dan nu.
Verder is het zo dat niet bij elke besmetting antistoffen te meten is, of dat de antistoffen al weg zijn. Dus die personen worden niet meegenomen.
Je punt over betaald voetbal: ik heb het idee dat het daar heel erg mis gaat. Er is geen goede bubbel en ze worden getest terwijl ze ondertussen mogen trainen. Vergelijking met F1: er is een duidelijke bubbel en ze mogen pas het circuit op als er een recente negatieve test is.
Betreft druk vergeleken met maart/april:
ik denk dat we toen in het begin heel veel meer besmettingen hadden maar het ging ook sneller naar beneden door de maatregelen/gedrag van mensen destijds.
Ik vraag me dus af of we inmiddels niet al op in totaal evenveel besmettingen zitten als toen. Omdat het nu al een langere periode is, maar minder snelle verspreiding vergeleken met toen.
CorrectWaah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:22:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld: Geen antistoffen staat niet gelijk aan het aantal mensen dat immuun is?
En niet: Na een aantal maanden heb je geen immuniteit meer?
Er zijn mensen die (nagenoeg) geen antistoffen aanmaken wanneer ze geinfecteerd raken door deze ziekte en toch immuun zijn. Ik meen me een studie te herinneren dat er iemand die Sars-Cov1 had gehad na 17 jaar nog specifieke T-cell immuniteit had. Nu zeg ik niet dat dat exact hetzelfde is voor Sars-Cov2, maar immuniteit is wel heel complex.
T-cell immuniteit meten is echter een behoorlijk ingewikkeld onderzoek van wat ik begreep van de mensen die er meer kaas van hadden gegeten en is minder goed op grote schaal te onderzoeken.
m.a.w. deze antistoffen testen geven helemaal niet aan hoeveel mensen in totaal deze ziekte hebben doorgemaakt. Hij heeft hoogstens aan dat een deel van de bevolking de afgelopen maanden de ziekte heeft doorgemaakt, m.a.w., water is nat
Ik dacht dat er na de 1ste golf al >1m de infectie hebben doorgemaakt.
Zal nu wel waarschijnlijk 3m ongeveer zijn met de aantallen positieven die we de laatste weken aantikken
[ Voor 5% gewijzigd door Mr.Joker op 28-10-2020 11:50 ]
Je verhaal klopt bijna. Uit alles wat ik nu heb gelezen zit het volgens mij zo:Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Correct![]()
Er zijn mensen die (nagenoeg) geen antistoffen aanmaken wanneer ze geinfecteerd raken door deze ziekte en toch immuun zijn. Ik meen me een studie te herinneren dat er iemand die Sars-Cov1 had gehad na 17 jaar nog specifieke T-cell immuniteit had. Nu zeg ik niet dat dat exact hetzelfde is voor Sars-Cov2, maar immuniteit is wel heel complex.
T-cell immuniteit meten is echter een behoorlijk ingewikkeld onderzoek van wat ik begreep van de mensen die er meer kaas van hadden gegeten en is minder goed op grote schaal te onderzoeken.
m.a.w. deze antistoffen testen geven helemaal niet aan hoeveel mensen in totaal deze ziekte hebben doorgemaakt. Hij heeft hoogstens aan dat een deel van de bevolking de afgelopen maanden de ziekte heeft doorgemaakt, m.a.w., water is nat(laten we ook niet vergeten dat Sanquin donoren niet representatief is voor de gehele bevolking)
Ik dacht dat er na de 1ste golf al >1m de infectie hebben doorgemaakt.
Zal nu wel waarschijnlijk 3m ongeveer zijn met de aantallen positieven die we de laatste weken aantikken
1) niet iedereen die Corona doormaakt maakt (meetbare) antistoffen aan
2) Waarschijnlijk speelt T-cell immuniteit een grote rol bij 1) (valt inderdaad moeilijk te meten)
3) bij mensen die wél antistoffen maken verdwijnen deze vrij snel (hoe milder je ziek was, hoe sneller)
4) dus: je kunt bij antistoffen tests alleen maar meten wie de ziekte recent heeft doorgemaakt (maar je mist een hoop)
Over immuniteit:
Daar is nog veel onzekerheid over. Bij andere coronavirussen ben je maar enkele maanden immuun. Er zijn al (incidentele) herinfecties vastgesteld ook voor Covid. Of je de tweede keer ook zo ziek wordt is onduidelijk; ook is onduidelijk of je dan weer besmettelijk bent. Vooral dit laatste maakt dat groepsimmuniteit wellicht helemaal niet zo goed werkt. Bij een vaccin zou je met boosters kunnen werken om de immuniteit op peil te houden. De mate van immuniteit is dus de million dollar question: dat gaat nu pas blijken. Maar is ook moeilijk te meten als mensen de tweede keer geen symptomen krijgen (maar bijvoorbeeld wel besmettelijk zijn).
Wat ik met het betaald voetbal aan wil halen is niet het functioneren van de bubbel. Meer dat het een groep is die systematisch vaak gecontroleerd wordt in tegenstelling tot het normale testbeleid dat altijd vertekent omdat alleen mensen met klachten die zich WILLEN laten testen getest worden.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Je punt over betaald voetbal: ik heb het idee dat het daar heel erg mis gaat. Er is geen goede bubbel en ze worden getest terwijl ze ondertussen mogen trainen. Vergelijking met F1: er is een duidelijke bubbel en ze mogen pas het circuit op als er een recente negatieve test is.
Dus hoe slechter die bubbel werkt, des te representatiever is die groep.
alles kan off-topic
Ik heb even een simpel rekensommetje gemaakt en de nieuw opgenomen patiënten tot de piek in opnames op 27 maart opgeteld, dat was 4113.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:29:
[...]
Zoals andere al zeiden is de test waar de data vandaan komt niet helemaal compleet.
Verder is het zo dat niet bij elke besmetting antistoffen te meten is, of dat de antistoffen al weg zijn. Dus die personen worden niet meegenomen.
Betreft druk vergeleken met maart/april:
ik denk dat we toen in het begin heel veel meer besmettingen hadden maar het ging ook sneller naar beneden door de maatregelen/gedrag van mensen destijds.
Ik vraag me dus af of we inmiddels niet al op in totaal evenveel besmettingen zitten als toen. Omdat het nu al een langere periode is, maar minder snelle verspreiding vergeleken met toen.
Vanaf 1 september t/m vandaag zijn er al 6209 ziekenhuisopnames geweest. Dus in absolute aantallen zijn we de eerste golf in aanloop naar de piek al ruimschoots voorbij.
Is dat niet het rhinovirus waar je om de paar maanden immuniteit verliest? Ik meen gelezen te hebben dat men 1 keer in de 3-4 jaar wel een corona infectie oploopt, niet om de paar maanden? Dan zou je elke paar jaar een epidemische/endemische uitbraak hebben (die waarschijnlijk wel te beheersen is op dat moment)Mfpower schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:37:
[...]
Je verhaal klopt bijna. Uit alles wat ik nu heb gelezen zit het volgens mij zo:
1) niet iedereen die Corona doormaakt maakt (meetbare) antistoffen aan
2) Waarschijnlijk speelt T-cell immuniteit een grote rol bij 1) (valt inderdaad moeilijk te meten)
3) bij mensen die wél antistoffen maken verdwijnen deze vrij snel (hoe milder je ziek was, hoe sneller)
4) dus: je kunt bij antistoffen tests alleen maar meten wie de ziekte recent heeft doorgemaakt (maar je mist een hoop)
Over immuniteit:
Daar is nog veel onzekerheid over. Bij andere coronavirussen ben je maar enkele maanden immuun. Er zijn al (incidentele) herinfecties vastgesteld ook voor Covid. Of je de tweede keer ook zo ziek wordt is onduidelijk; ook is onduidelijk of je dan weer besmettelijk bent. Vooral dit laatste maakt dat groepsimmuniteit wellicht helemaal niet zo goed werkt. Bij een vaccin zou je met boosters kunnen werken om de immuniteit op peil te houden. De mate van immuniteit is dus de million dollar question: dat gaat nu pas blijken. Maar is ook moeilijk te meten als mensen de tweede keer geen symptomen krijgen (maar bijvoorbeeld wel besmettelijk zijn).
Desalniettemin, als sarscov2 echt kortdurende immuniteit zou geven zou je wel meer berichten van herinfectie krijgen gok ik zo.
Ik heb de persconferentie beetje zijdelings gevolgd maar het verhaal van Kuipers lijkt veel dramatischer dan van van Dissel. Ligt dit aan mij?
Als Agema haar mond opendoet haak ik af trouwens.
[ Voor 15% gewijzigd door TrailBlazer op 28-10-2020 11:45 ]
Dat is omdat Kuipers vaak angst wilt aanjagen en van Dissel rationeel naar de cijfers kijkt. (en waarschijnlijk bijna met pensioen isTrailBlazer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
Ik heb de persconferentie beetje zijdelings gevolgd maar het verhaal van Kuipers lijkt veel dramatischer dan van van Dissel. Ligt dit aan mij?
Nee, dat klopt. Van Dissel en consorten doen de aanname dat de R op 1 zit of net eronder dankzij maatregelen 13 oktober. Daarom geen nieuwe maatregelen nodig nu, de piek in ziekenhuisopnames ligt in dat geval sowieso deze/volgende week.TrailBlazer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:44:
Kuipers doet die aanname niet en houdt met slechtere scenario's rekening.
Kuipers is typisch een voorbeeld van "een pessimist heeft altijd gelijk"
Hij gaat steeds uit van de grootste rampen en slechtste scenario's. Valt het tegen dan is hij degene die gewaarschuwd heeft, valt het mee dan hoor je hem niet of dan komt het omdat men naar hem geluisterd heeft.
Hij gaat steeds uit van de grootste rampen en slechtste scenario's. Valt het tegen dan is hij degene die gewaarschuwd heeft, valt het mee dan hoor je hem niet of dan komt het omdat men naar hem geluisterd heeft.
alles kan off-topic
Ik kan even de bron niet vinden (of eigenlijk heb ik geen tijd om te zoeken) maar als mijn geheugen me niet in de steek laat geldt het voor beide virussen, zowel de corona-verkoudheidsvirussen als rhinovirussen. Maar ik kom er nog een keer op terug, ik wil geen onwaarheid verspreiden. En wat mijn geheugen ook zegt is dat bij herinfecties je niet altijd klachten krijgt (en dus mogelijk verspreider bent zonder het te weten).Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:41:
[...]
Is dat niet het rhinovirus waar je om de paar maanden immuniteit verliest? Ik meen gelezen te hebben dat men 1 keer in de 3-4 jaar wel een corona infectie oploopt, niet om de paar maanden? Dan zou je elke paar jaar een epidemische/endemische uitbraak hebben (die waarschijnlijk wel te beheersen is op dat moment)
Desalniettemin, als sarscov2 echt kortdurende immuniteit zou geven zou je wel meer berichten van herinfectie krijgen gok ik zo.
[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 28-10-2020 11:53 ]
Ach, de GGD heeft toch ruim de tijd om van elk wattenstaafje een compleet DNA-profiel op te bouwen. Dat kost niets, is binnen een seconde klaar, en dat houdt de GGD allemaal netjes onder de pet zonder dat iemand er lucht van krijgt dat er opeens duizenden extra DNA sequences worden uitgevoerd. Merkt niemand joh.MikeyMan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:21:
[...]
Er wordt alleen geen DNA sequence gemaakt. Dus niks op te slaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Tot nu toe heeft hij anders meer gelijk gehad dan van Dissel met de ziekenhuis cijfers, is denk ik ook altijd goed om rekening te houden met het slechtste scenario.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
Playstation 5
Zou de horeca deze mening delen?Stylze schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
, is denk ik ook altijd goed om rekening te houden met het slechtste scenario.
alles kan off-topic
Kuipers kan ook alleen maar sturen en een beoordeling maken op de cijfers uit de verpleegafdelingen en de IC's. En hij zegt er ook bij "ALS de maatregelen niet werken".Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:50:
Wat wel interessant is.
Huidige maatregelen, R is 0.88 (range 0.75 - 0.99)
Maart maatregelen met basisscholen open, R is 0.79 (range 0.71 - 0.90)
Maart maatregelen met alle scholen dicht, R is 0.74 (range 0.66 - 0.82)
Als je pessimistisch bent zitten we nu dus maar net onder de 1, en kom je op een gewenste 0.9 met de lockdown in het voorjaar m.u.v. basisscholen.
Als je heel optimistisch bent zitten we nu op 0.75 en kom je met maartpakket op 0.71 (basisscholen open).
En ertussen in kom je dus op 0.88 tot 0.78.
Tot nu toe was het RIVM vaak te optimistisch met de R, kans is dus zeker aanwezig dat je nu nog niet onder de 1 zit.
Als je pessimistisch bent zitten we nu dus maar net onder de 1, en kom je op een gewenste 0.9 met de lockdown in het voorjaar m.u.v. basisscholen.
Als je heel optimistisch bent zitten we nu op 0.75 en kom je met maartpakket op 0.71 (basisscholen open).
Tot nu toe was het RIVM vaak te optimistisch met de R, kans is dus zeker aanwezig dat je nu nog niet onder de 1 zit.
Dat denk ik niet. Kuipers kijkt alleen naar de ziekenhuizen en overlijdens. Heel cru gezegd er is meer dan dat.Stylze schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:54:
[...]
Tot nu toe heeft hij anders meer gelijk gehad dan van Dissel met de ziekenhuis cijfers, is denk ik ook altijd goed om rekening te houden met het slechtste scenario.
Dat is alleen zijn taak niet. Ander loketjeTrailBlazer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Dat denk ik niet. Kuipers kijkt alleen naar de ziekenhuizen en overlijdens. Heel cru gezegd er is meer dan dat.
Ik hoor net van Dissel zeggen dat de GGD's rapporteren dat hun testers worden 'weggekocht' door privé testers. Leve de markteconomie.
Je moet met alle scenario's rekening houden (vandaar ook dat je bij het RIVM de onzekerheidsmarge ziet in grafieken).
De boodschap is volgens mij vrij simpel:
.
De boodschap is volgens mij vrij simpel:
- er zijn redenen om aan te nemen dat het goed gaat, maar het is te vroeg om dat defintief te zeggen
- nu extra maatregelen maakt niets uit voor de piek, maar wel voor de snelheid van afvlakking
- Veel maatregelen van maart gaan minder effect hebben dan toen, doordat we nu (bijv) met aanpassingen naar de kapper gaan
- Een R onder de 0.8 lijkt nooit haalbaar
[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 28-10-2020 12:04 ]
Dit is natuurlijk een resultaat van de beroerde beloning van de mensen die in de frontlinie staan. Er zitten nu natuurlijk ook weer een aantal grotere partijen tussen die ook moeten verdienen.mesa57 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:01:
Ik hoor net van Dissel zeggen dat de GGD's rapporteren dat hun testers worden 'weggekocht' door privé testers. Leve de markteconomie.
Dat is toch ook precies wat hij moet doen, hij zegt ook vaak genoeg dat hij zelf niet gaat over de afwegingen voor de maatregelen.TrailBlazer schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:59:
[...]
Dat denk ik niet. Kuipers kijkt alleen naar de ziekenhuizen en overlijdens. Heel cru gezegd er is meer dan dat.
Playstation 5
Maar wel constant in de media roepen dat er een lockdown moet komen?Stylze schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Dat is toch ook precies wat hij moet doen, hij zegt ook vaak genoeg dat hij zelf niet gaat over de afwegingen voor de maatregelen.

Waar roept hij dat ?Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Maar wel constant in de media roepen dat er een lockdown moet komen?
Hij zegt volgens mij alleen "als de getallen niet zakken moeten er meer maatregelen komen"
Juist ja.. waarbij de politiek oa aan de hand van de cijfers en trend van Kuipers een advies gaan vragen aan het OMT. Kringetje is weer rond.Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Dat doet hij niet, dat is de media die alleen dat uit zijn briefingen halen terwijl hij alleen zegt dat als de getallen maar blijven oplopen er een lockdown nodig is wat ook logisch is..Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Playstation 5
In maart zat het virus veel meer in specifieke groepen / regio's, nu het het meer algemeen verspreid. Toen kon je met de maatregelen voorkomen dat nieuwe goepen/regio's besmet raakten en viel het niet zo op dat binnen de besmette bubbels de maatregelen minder effectief waren dan de R-factor suggereert.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:59:
Wat wel interessant is.
alles kan off-topic
Hij zou moeten zeggen als de cijfers niet zakken gaan er meer mensen dood, gaan we triage toepassen en raakt de zorg overbelast. De politiek kan dat meenemen in de overweging om meer maatregelen te nemen.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Waar roept hij dat ?
Hij zegt volgens mij alleen "als de getallen niet zakken moeten er meer maatregelen komen"
Google maar even naar Kuipers Lockdown , hij schreeuwde in september een paar keer om een lockdown.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:06:
[...]
Waar roept hij dat ?
Het is heel simpel. Hij is er voor de patiëntenspreiding, hij moet zich daar bij houden en zijn zorgen intern doorgeven en niet bij elke talkshow aanschuiven.
Geld niet alleen voor hem hoor, zijn wel meerdere promintente figuren die mediageil zijn en vaak hun (afwijkende) mening verkondigen over de covid maatregelen > Intern oplossen.
Een paar leden van het OMT die ik wel een reëel beeld vind schetsen en geen angst aanjagen zijnonder andere Marc Bonten en Patricia Bruijining bijvoorbeeld.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr.Joker op 28-10-2020 12:16 ]
Het is het OMT wat adviezen geeft (als geheel) aan het kabinet. En niet Kuipers in zijn eentje.
Vervolgens kan het kabinet daarna verder zijn eigen overwegingen maken t.a.v. de te nemen maatregelen.
Kuipers mag natuurlijk roeptoeteren, maar dat wil niet zeggen dat hij het voor het zeggen heeft.
Vervolgens kan het kabinet daarna verder zijn eigen overwegingen maken t.a.v. de te nemen maatregelen.
Kuipers mag natuurlijk roeptoeteren, maar dat wil niet zeggen dat hij het voor het zeggen heeft.
geen complottheorie-gebeuren hier.
[ Voor 94% gewijzigd door Remy op 28-10-2020 22:06 ]
alles kan off-topic
Het heeft natuurlijk ook te maken met prioriteit he. Als je als overheid ervoor kiest om de grote bedrijven zoals KLM zulke miljardensteun te geven, wetend dat je met 4,5 miljard zowat álle kleine (horeca)ondernemingen voor een jaar kunt helpen, dan is dat een keuze.stijnec1 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:00:
[...]
die overheidssteun zal ook ergens vandaan moeten komen, die groeit niet aan een boom. Door een echte lockdown zullen heel veel bedrijven het moeilijk hebben, zullen ontslagen vallen waardoor de koopkracht daalt, mensen dus minder uitgeven, en zelfs uw bedrijf zou het dan op termijn moeilijk kunnen krijgen.
Die 2500 euro die de horeca nu krijgt kunnen ze amper 1 maand de huur van hun pand van betalen, als dat niet al gigantisch veel meer is. Kleine (horeca) ondernemingen hebben geen eindeloze buffer en krijgen geen injecties van aandeelhouders en/of andere investeerders of whatever. Kameraad van me heeft al 15-20 jaar een zeer goed lopend klein bedrijfje met 3 of 4 man personeel, en die heeft zijn goed opgebouwde buffer zien verdampen in een half jaar tijd, ongeacht de tozo-regelingen e.d. 2 Man moeten ontslaan, en uiteraard wilt ie niet ontevreden zijn, maar het is een kleine druppel op een zeer gloeiend hete plaat, daar kan hij het echt niet mee redden en dát is gewoon de realiteit. Ja tuurlijk hoopt ie op goeie uitzichten, maar hij is zich klaar aan het maken om faillisement aan te vragen in december, om in ieder geval niet helemaal bankroet te zijn.
Als je als overheid tot wel 4x toe weigert om de belangrijke steunpilaren in de samenleving (met name de zorg) een structurele loonsverhoging te geven in deze tijden van pandemie en wel KLM 4,5 miljard kunt geven, sorry maar dan heb je mijns inziens de prioriteiten echt op de verkeerde plekken liggen. De overheid heeft nou eenmaal een zorgtaak, waarbij ze de prioriteiten duidelijk bij het kapitalisme leggen in plaats van de steunpilaren en meest kritische ondernemingen.
Helaas is dit het gevolg van jarenlange (bijna decennia lange) neoliberale beleidvoering (alle verantwoordelijkheid bij het individu neerleggen en marktwerking alles laten oplossen) en austerity-politics (continu bezuinigen en afbraakbeleid invoeren onder de noemer "efficientie") en wij die maar doorblijven gaan met deze partijen aan de macht stemmen

Ondanks er steeds meer bekend wordt van het virus is er ook nog veel niet bekend, en om die ontbrekende stukjes kennis op te doen zijn ervaringen met corona voor nodig en daar is op zijn beurt weer tijd voor nodig.
Corona, (gedeeltelijke) lockdowns, gezichtsmaskers, anderhalve meter en goeie handontsmetting zal mijns inziens toch voorlopig (zeker nog 2 jaar) de normaal gaan zijn. Ik ben het ermee eens dat het geen permanente normaal moet worden, maar het is een combinatie van onze overheid én onze bereidwilligheid tot saamhorigheid hoe snel/langzaam het gaat; vergeet niet, je moet in een pandemie 17M mensen dezelfde kant op laten wijzen en de middelen om dat te doen ontbreken nog steeds, maar komen langzaamaan op gang. Vanuit de overheid: goeie, duidelijke communicatie, inzichten in cijfers en progressie in het medische wetenschapsaspect, campagnes (media, social media, TV, radio, internet, whatever) hoe de juiste regels na te leven, betrokkenheid naar burgers, steunpakketten voor de sectoren die het niet kunnen dragen, zodat ze een stimuleer-cultuur creeëren en geen afstrafcultuur, en vanuit ons de volgzaamheid/saamhorigheid en naleving van de regels.
Jacinda Ardern (Nieuw-Zeeland) zet wat mij betreft hét voorbeeld hoe het zou moeten. Ze springt er bovenop zodra er uitbraken zijn en het lijkt allemaal te werken omdat ze de maatregelen durft te nemen die een neoliberale overheid niet durft te nemen, en daardoor heeft ze ook een saamhorige bevolking achter, waar wij individualistische Nederlanders overal en altijd maar zout op slakken moeten leggen, viruswaanzin-groepen maar podium blijven geven en buitenproportioneel op interne principes handelen voor relatief milde maatregelen. Althans, we zijn nu een dik half jaar verder en handen ontsmetten en 1,5m afstand zou echt al meer onderdeel moeten zijn van ons patroon (maar we bewijzen steeds onze eigenwijsheid hierin).
En nu weer drama maken over het volgende zogenaamd extreem vrijheidsbeperkende maatregel genaamd mondkapjes

Is het daar 100% waterdicht, nee dat kan en hoeft ook niet. Het hoeft niet 0% of 100% te zijn. Het gaat zich om alle kleine dingen bij elkaar die de grote hoop vormen. We kunnen best onderzoeken starten om te kijken naar landen als Nieuw-Zeeland kijken hoe zij het wél voor elkaar krijgen om de bevolking saamhorig te laten zijn en welke maatregelen dat zij dan nemen die wij niet nemen. Maar het is duidelijk dat de soort maatregelen ook het draagvlak van de bevolking moeten hebben om de grootste kans van slagen te hebben.
Ik denk niet dat het realistisch is om een prognose te doen wanneer weer alles terug kan naar normaal, maar ik begrijp ook dat sommige mensen juist dat nodig hebben om de maatregelen te kunnen volhouden. Prognoses zouden werken als iedereen zich ook aan de maatregelen zou houden, maar totdat dat zover is denk ik niet we een realistische indicatie kunnen krijgen wanneer het weer beter gaat; immers, 17M mensen 1 kant uit sturen zal nooit echt gaan lukken, dus de spanne tussen worst-case en best-case wordt gewoon enorm groot. Ik denk dat dat wel de realiteit is die we moeten gaan accepteren. Je kunt het jezelf beter nu gewoon zo aangenaam mogelijk maken met de kaders die we krijgen, dan dat je blijft vechten tegen het onvermijdelijke. Beter rust voeden dan onrust bestrijden
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik heb gezocht. Ik vond van september zo snel niets. Wel van 5 oktober waarin gequote wordt:Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:11:
[...]
Google maar even naar Kuipers Lockdown , hij schreeuwde in september een paar keer om een lockdown.
Het is heel simpel. Hij is er voor de patiëntenspreiding, hij moet zich daar bij houden en zijn zorgen intern doorgeven en niet bij elke talkshow aanschuiven.
Geld niet alleen voor hem hoor, zijn wel meerdere promintente figuren die mediageil zijn en vaak hun (afwijkende) mening verkondigen over de covid maatregelen > Intern oplossen.
,,Hoe hoger het aantal besmettingen elke dag is, hoe drastischer ingrepen nodig zijn om dat weer terug te brengen. Als dit zo blijft, heb je binnen een paar dagen aanvullende maatregelen nodig”, zei Kuipers. ,,Op een totale lockdown waarbij alle scholen dichtgaan en universiteiten sluiten, zit helemaal niemand te wachten”, voegde hij er aan toe.
Verder ben ik het zeker met je eens hoor. Probleem is alleen dat journalisten er wel altijd naar vragen bij hem (en bij meerdere).
Je bedoelt de KLM die een LENING van 4.5 miljard heeft gekregen tegen een woekerrente van 10%? Dat is iets anders dan 4.5M krijgen. (En ze mogen deze lening niet vervroegd aflossen, Ka-Ching!)Deathchant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
Het heeft natuurlijk ook te maken met prioriteit he. Als je als overheid ervoor kiest om de grote bedrijven zoals KLM zulke miljardensteun te geven, wetend dat je met 4,5 miljard zowat álle kleine (horeca)ondernemingen voor een jaar kunt helpen, dan is dat een keuze.
Die 2500 euro die de horeca nu krijgt kunnen ze amper 1 maand de huur van hun pand van betalen, als dat niet al gigantisch veel meer is. Kleine (horeca) ondernemingen hebben geen eindeloze buffer en krijgen geen injecties van aandeelhouders en/of andere investeerders of whatever. Kameraad van me heeft al 15-20 jaar een zeer goed lopend klein bedrijfje met 3 of 4 man personeel, en die heeft zijn goed opgebouwde buffer zien verdampen in een half jaar tijd, ongeacht de tozo-regelingen e.d. 2 Man moeten ontslaan, en uiteraard wilt ie niet ontevreden zijn, maar het is een kleine druppel op een zeer gloeiend hete plaat, daar kan hij het echt niet mee redden en dát is gewoon de realiteit. Ja tuurlijk hoopt ie op goeie uitzichten, maar hij is zich klaar aan het maken om faillisement aan te vragen in december, om in ieder geval niet helemaal bankroet te zijn.
Als je als overheid tot wel 4x toe weigert om de belangrijke steunpilaren in de samenleving (met name de zorg) een structurele loonsverhoging te geven in deze tijden van pandemie en wel KLM 4,5 miljard kunt geven, sorry maar dan heb je mijns inziens de prioriteiten echt op de verkeerde plekken liggen. De overheid heeft nou eenmaal een zorgtaak, waarbij ze de prioriteiten duidelijk bij het kapitalisme leggen in plaats van de steunpilaren en meest kritische ondernemingen.
Helaas is dit het gevolg van jarenlange (bijna decennia lange) neoliberale beleidvoering (alle verantwoordelijkheid bij het individu neerleggen en marktwerking alles laten oplossen) en austerity-politics (continu bezuinigen en afbraakbeleid invoeren onder de noemer "efficientie") en wij die maar doorblijven gaan met deze partijen aan de macht stemmen
Ondanks er steeds meer bekend wordt van het virus is er ook nog veel niet bekend, en om die ontbrekende stukjes kennis op te doen zijn ervaringen met corona voor nodig en daar is op zijn beurt weer tijd voor nodig.
Corona, (gedeeltelijke) lockdowns, gezichtsmaskers, anderhalve meter en goeie handontsmetting zal mijns inziens toch voorlopig (zeker nog 2 jaar) de normaal gaan zijn. Ik ben het ermee eens dat het geen permanente normaal moet worden, maar het is een combinatie van onze overheid én onze bereidwilligheid tot saamhorigheid hoe snel/langzaam het gaat; vergeet niet, je moet in een pandemie 17M mensen dezelfde kant op laten wijzen en de middelen om dat te doen ontbreken nog steeds, maar komen langzaamaan op gang. Vanuit de overheid: goeie, duidelijke communicatie, inzichten in cijfers en progressie in het medische wetenschapsaspect, campagnes (media, social media, TV, radio, internet, whatever) hoe de juiste regels na te leven, betrokkenheid naar burgers, steunpakketten voor de sectoren die het niet kunnen dragen, zodat ze een stimuleer-cultuur creeëren en geen afstrafcultuur, en vanuit ons de volgzaamheid/saamhorigheid en naleving van de regels.
Jacinda Ardern (Nieuw-Zeeland) zet wat mij betreft hét voorbeeld hoe het zou moeten. Ze springt er bovenop zodra er uitbraken zijn en het lijkt allemaal te werken omdat ze de maatregelen durft te nemen die een neoliberale overheid niet durft te nemen, en daardoor heeft ze ook een saamhorige bevolking achter, waar wij individualistische Nederlanders overal en altijd maar zout op slakken moeten leggen, viruswaanzin-groepen maar podium blijven geven en buitenproportioneel op interne principes handelen voor relatief milde maatregelen. Althans, we zijn nu een dik half jaar verder en handen ontsmetten en 1,5m afstand zou echt al meer onderdeel moeten zijn van ons patroon (maar we bewijzen steeds onze eigenwijsheid hierin).
En nu weer drama maken over het volgende extreem vrijheidsbeperkende maatregel genaamd mondkapjes
Is het daar 100% waterdicht, nee dat kan en hoeft ook niet. Het hoeft niet 0% of 100% te zijn. Het gaat zich om alle kleine dingen bij elkaar die de grote hoop vormen. We kunnen best onderzoeken starten om te kijken naar landen als Nieuw-Zeeland kijken hoe zij het wél voor elkaar krijgen om de bevolking saamhorig te laten zijn en welke maatregelen dat zij dan nemen die wij niet nemen. Maar het is duidelijk dat de soort maatregelen ook het draagvlak van de bevolking moeten hebben om de grootste kans van slagen te hebben.
Ik denk niet dat het realistisch is om een prognose te doen wanneer weer alles terug kan naar normaal, maar ik begrijp ook dat sommige mensen juist dat nodig hebben om de maatregelen te kunnen volhouden. Prognoses zouden werken als iedereen zich ook aan de maatregelen zou houden, maar totdat dat zover is denk ik niet we een realistische indicatie kunnen krijgen wanneer het weer beter gaat; immers, 17M mensen 1 kant uit sturen zal nooit echt gaan lukken, dus de spanne tussen worst-case en best-case wordt gewoon enorm groot. Ik denk dat dat wel de realiteit is die we moeten gaan accepteren. Je kunt het jezelf beter nu gewoon zo aangenaam mogelijk maken met de kaders die we krijgen, dan dat je blijft vechten tegen het onvermijdelijke. Beter rust voeden dan onrust bestrijden
Kuipers zit dan ook niet in het OMT, Gommers wel, die veel strengere maatregelen wilde.mesa57 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:15:
Het is het OMT wat adviezen geeft (als geheel) aan het kabinet. En niet Kuipers in zijn eentje.
https://www.ad.nl/binnenl...ckdown-is-nodig~acbe14f5/
Maarja AD he...
Heb wel het gevoel dat we vandaag onder de 10k besmettingen gaan zitten, hopelijk ook een wat minder snelle stijging van ziekenhuis opnames.
Playstation 5
Tja, waarom bieden ze de horeca niet ook zo'n wereld deal aan, kan de belasting de komende jaren flink omlaag.Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
Je bedoelt de KLM die een LENING van 4.5 miljard heeft gekregen tegen een woekerrente van 10%? Dat is iets anders dan 4.5M krijgen. (En ze mogen deze lening niet vervroegd aflossen, Ka-Ching!)
alles kan off-topic
Staat tegenover dat het aantal faillissementen in Q3 van dit jaar lager waren dan het jaar daarvoor, historisch laag zelfs. Enige logische conclusie is dat er talloze bedrijven zijn die steun krijgen via NOW maar ook zonder corona failliet zouden zijn. Feitelijk stort je dat geld in een bodemloze put.Deathchant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
Het heeft natuurlijk ook te maken met prioriteit he. Als je als overheid ervoor kiest om de grote bedrijven zoals KLM zulke miljardensteun te geven, wetend dat je met 4,5 miljard zowat álle kleine (horeca)ondernemingen voor een jaar kunt helpen, dan is dat een keuze.
Simpel: De kans dat een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van de Nederlandse economische infrastructuur (KLM) de lening terugbetaald een veelvoud groter is dan de kroeg op de hoek.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:22:
[...]
Tja, waarom bieden ze de horeca niet ook zo'n wereld deal aan, kan de belasting de komende jaren flink omlaag.
[ Voor 11% gewijzigd door BoB_HenK op 28-10-2020 12:24 ]
Doe mij die glazen bol/natte vinger eensStylze schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:22:
Heb wel het gevoel dat we vandaag onder de 10k besmettingen gaan zitten, hopelijk ook een wat minder snelle stijging van ziekenhuis opnames.
Je denkt serieus dat KLM/Air France dat geld óóit nog gaat terugbetalen?Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
Je bedoelt de KLM die een LENING van 4.5 miljard heeft gekregen tegen een woekerrente van 10%? Dat is iets anders dan 4.5M krijgen. (En ze mogen deze lening niet vervroegd aflossen, Ka-Ching!)

Ik hoop het wel overigens. Maar de luchtvaartindustrie is best killing....
Nee, nu denkt heel Nederland dat de KLM gratis geld heeft gekregen terwijl geen enkel ander bedrijf onder vergelijkbare voorwaarden een lening aan zou willen gaan. Biedt het ze aan en ze zeggen nee, dan hebben ze gelijk geen reden meer om naar de KLM te wijzen.BoB_HenK schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:23:
[...]
Simpel: De kans dat een bedrijf dat onderdeel uitmaakt van de Nederlandse economische infrastructuur (KLM) de lening terugbetaald een veelvoud groter is dan de kroeg op de hoek.
alles kan off-topic
Contract = contract. Vergeet niet dat de helft van het geleende geld van de banken komt. Als je niet betaald wordt je onderneming geliquideerd. Of denken we nu dat de luchtvaart niet meer bestaat nadat dit over is?Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:27:
[...]
Doe mij die glazen bol/natte vinger eens![]()
[...]
Je denkt serieus dat KLM/Air France dat geld óóit nog gaat terugbetalen?Het zal mij benieuwen
![]()
Minder denken en aannames doen....
Ze hebben het heel moeilijk momenteel. Deden ze maar sneltesten om de luchtvaart weer draaiende te krijgen. Volgens mij had de IATA dat ook aangekaart.
Je hebt een punt, maar op zich is het natuurlijk mogelijk om een voorspelling uit te spreken. Ik heb geen idee (qua meer of minder dan 10k), dus ik zeg nog maar niks. Als het vandaag en/of morgen niet onder de 10k zit, dan denk ik dat we de problemen zeker in gaan.
Het gaat niet om terugbetalen. Na tien jaar (met 10% rente) is het geld al terug. Daarna is alles winst voor de overheid. Probleem is wel dat als KLM alsnog omvalt, het geld en de rente wel weg is.[...]
Je denkt serieus dat KLM/Air France dat geld óóit nog gaat terugbetalen?Het zal mij benieuwen
![]()
Bij de KLM kan het natuurlijk nog ingezet worden als onderhandelingsmiddel om uit de handen van Air France te komen. Ook wel iets voor te zeggen.
alles kan off-topic
Minder denken? Minder aannames?Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Contract = contract. Vergeet niet dat de helft van het geleende geld van de banken komt. Als je niet betaald wordt je onderneming geliquideerd. Of denken we nu dat de luchtvaart niet meer bestaat nadat dit over is?
Minder denken en aannames doen....
Ze hebben het heel moeilijk momenteel. Deden ze maar sneltesten om de luchtvaart weer draaiende te krijgen. Volgens mij had de IATA dat ook aangekaart.
Jij neemt aan dat KLM er over 10 jaar nog is. Als KLM failliet gaat, OMDAT ze niet aan hun verplichtingen kunnen voldoen, is de staat verantwoordelijk. Dus de banken weten ook dat ze hun geld dan ook sowieso wel krijgen. Vanuit de banken kun je dus 0 coulance verwachten. En aangezien "maar" 1 miljard van de staat is.... en de rest van de banken....
Het is gewoon een aardig risico. Anders hadden de banken zélf wel een aanbod gedaan om het te lenen met KLM als onderpand. Maar de banken willen enkel het risico aan als de staat garant staat. Dat zegt genoeg over het risico dat de banken zien

Je vergeet misschien een beetje dat zo'n miljardenbedrijf als KLM uiteindelijk, wanneer alles weer beter gaat, ook weer opnieuw het zeer grote geld inbrengt en investeerders achter zich heeft en alle benodigde resources die e.e.a. plannen en uitrekenen, waardoor ze die leningen ook gewoon weer kunnen terugbetalen.Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:19:
[...]
Kleine ondernemingen hebben al die resources niet om een "garantie" aan de overheid te geven dat ze alles kunnen terugbetalen.
Zij zouden bij wijze van spreke 30 jaar lang moeten terugbetalen, waar KLM misschien binnen 5-10 jaar klaar is met aflossen. Zij kunnen die langere termijnlasten eerder dragen, kleine ondernemingen vaak niet en dat is dan het privilege wat je als zeer groot miljardenbedrijf hebt.
Dus ja je hebt gelijk; ze "krijgen" het niet maar lenen het, maar zij hebben door hun positie in de maatschappij wel het draagvlak, waar kleine ondernemingen/horeca niet genoeg voor gecompenseerd worden.
Uiteraard is dat speculatie, maar als KLM dan na 3 jaar aflossen zegt dat ze het waarschijnlijk niet gaan redden als ze nog 3 jaar moeten aflossen, dan heb ik niet echt reden om aan te nemen dat de overheid (als dat tegen die tijd nog steeds VVD is) dan niet alsnog de boel gaat kwijtschelden, want economie en belangrijk. Die mate van urgentie/belangrijkheid krijgen kleinere ondernemingen gewoon niet.
Het kwartje van kok was ook tijdelijk, is nooit terug gekomen. Alles wat tijdelijk duurder wordt door welk probleem dan ook, is nooit tijdelijk. Ookal zouden we nu een extreem nat jaar hebben en aardappeloogsten weer normaal zijn, de prijsstijging "door droogte" wordt toch niet teruggedraaid.
Valt het je niet op dat als het gaat om wat burgers moeten doen/betalen, dat maar weinig in hun voordeel is, waar dat bij grote bedrijven vaak juist wél voordelig uitpakt?
Dat is wat ik eerder wilde zeggen: het zijn bewuste keuzes om het gewicht te leggen bij grote bedrijven in plaats van bij de kleine ondernemingen. Als KLM failliet zou gaan als onderdeel van marktwerking, dan kan dat absoluut niet, maar als kleine ondernemingen failliet gaan, tja, dan is het nou eenmaal marktwerking. Buiten een pandemie om heeft KLM (als ik me niet vergis) vaker geld "gekregen" wanneer ze in zwaar weer verkeerden en toch de winsten opstrijken. Wat ik wil zeggen is dat er gewoon een bias is voor grote bedrijven t.o.v. de kleine bedrijven, zelfs in een pandemie, terwijl er veel meer kleine bedrijven geraakt worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 28-10-2020 12:49 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
De overheid is geen partij als het gaat om de beloning in de zorg. De motie die Wilders telkens indiende is enkel symbolisch, het kabinet heeft niets te zeggen over de CAO in de zorg. Dat is een zaak van de bonden en de werkgevers. Nog los van het feit dat het kabinet die motie ook kan negeren.Deathchant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:16:
De kosten van de zorg worden niet helemaal betaald door de overheid. Het merendeel komt vanuit de verzekeraars. Wilders kan dan elke zorgmedewerker een loonsverhoging gunnen, maar het is een rondje geven op andermans kosten. Uiteindelijk zullen die hogere salarissen doorwerken in de verzekeringspremies die wij moeten betalen voor een verzekering die ons verplicht is om te hebben.
De KLM krijgt overigens geen geld cadeau. Het is een lening tegen zeer ongunstige voorwaarden. Geen enkele onderneming zou daarvoor tekenen als ze niet wanhopig waren. Het is alsof je geld leent van een woekeraar.
Op Ardern valt een hoop af te dingen. De Nieuw-Zeelandse bevolking is niet echt verenigd, er is een flinke kloof tussen de inheemse bewoners en de rest. Ardern had belooft om armoede en de crisis op de woningmarkt aan te pakken en heeft niets gedaan. Armoede is flink toegenomen, vooral onder de inheemse bewoners. Ze had beloofd om 10.000 huizen bij te bouwen, de teller bleef rond de 100 steken.Jacinda Ardern (Nieuw-Zeeland) zet wat mij betreft hét voorbeeld hoe het zou moeten.
Ardern heeft een hele goede pr-machine om haar heen. De corona pandemie heeft ze kunnen aanwenden om een pr succes te boeken (en hoe). Zonder corona was ze niet herkozen vermoedelijk. In Nieuw-Zeeland valt het wel mee hoe dol men op haar is. Dat uitermate positieve beeld is vooral voor de rest van de wereld.
Even iets positiefs.
Als ik het goed uitreken verlaten nu ongeveer 2x zoveel mensen levend het ziekenhuis(september t/m nu), ten opzichte van maart/april.
Verhouding levend - dood verlaten van ziekenhuis heb ik hier uitgerekend.
Bewijst dus wel hoe goed de behandelmethodes zijn geworden.
/f/image/FI6ya3E8bEg7EYBzGtgxbcsf.png?f=fotoalbum_large)
bron grafiek: https://stichting-nice.nl/covid-19-op-de-zkh.jsp
let op die grafieken worden elk half uur ge-update en dit is een snippet van zojuist.
Als ik het goed uitreken verlaten nu ongeveer 2x zoveel mensen levend het ziekenhuis(september t/m nu), ten opzichte van maart/april.
/f/image/FI6ya3E8bEg7EYBzGtgxbcsf.png?f=fotoalbum_large)
let op die grafieken worden elk half uur ge-update en dit is een snippet van zojuist.
[ Voor 190% gewijzigd door Plenkske op 28-10-2020 13:02 ]
Ik zou een slag om de arm houden als dit het enige bewijs is voor verbetering in behandelmethode (ik kon geen bron vinden voor een aanpassing in behandelingsmethode). Mogelijk heeft komt het omdat ouderen veel voorzichtiger zijn geworden waardoor de geïnfecteerde een stuk jonger zijn (let op: speculatie, geen bewijs). Maar ook dat argument is correlatie en geen causatie.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:56:
Even iets positiefs.
[Afbeelding]
Het is in elk geval nieuws waar ik blij mee ben.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
KLM krijgt geen geld, de overheid staat alleen garant voor leningen.Deathchant schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:16:
[...]
Het kabinet steunt KLM voor een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro.
Hij vertegenwoordigt de IC. Die hebben inderdaad als uitgangspunt dat ze gewoon iedereen fatsoenlijk moeten kunnen behandelen. En dat ze graag maatregelen zien.Mr.Joker schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:04:
[...]
Wat had je dan verwacht? Dat de vertegenwoordiger van de IC op de bres zou staan voor de horeca?
Dat zou zijn alsof Annie Schreijer Pierik opeens begint te betogen dat de Green Deal niet gehaald kan worden door de huidige agri-sector.
Iedereen vertegenwoordigt z'n eigen vakgebied, en alleen het kabinet kan die belangen tegen elkaar afzetten en tot een compromis komen.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Een verklaring zou ook kunnen zijn dat patienten eerder, met minder ernstige klachten, opgenomen worden.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 12:56:
Even iets positiefs.
[Afbeelding]
Geen idee of dat zo is, maar het zou ook een verklaring kunnen zijn. (En dan meteen ook iets zeggen over de oplopende druk op de zorg)
alles kan off-topic
Ja eens.DevWouter schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:16:
[...]
Ik zou een slag om de arm houden als dit het enige bewijs is voor verbetering in behandelmethode (ik kon geen bron vinden voor een aanpassing in behandelingsmethode). Mogelijk heeft komt het omdat ouderen veel voorzichtiger zijn geworden waardoor de geïnfecteerde een stuk jonger zijn (let op: speculatie, geen bewijs). Maar ook dat argument is correlatie en geen causatie.
Het is in elk geval nieuws waar ik blij mee ben.
Het zal zeker meerdere factoren hebben.
Qua behandeling weten ze wel een stuk meer dan in maart/april.
Er is nu ook radio reclame bij de STER voor het blad Gezond Verstand. Na een reclameblok zijn er aardig wat klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie.
Wat ook het geval is, in de eerste golf werden veel ouderen niet opgenomen, aangezien ze het toch niet zouden overleven, of dat er maar een hele kleine kans is dat ze het zouden overleven, in een verschikkelijke situatie, grote kans dat je alleen ging sterven en zonder afscheid. Veel ouderen kozen hier dus ook voor om dan niet opgenomen te worden.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Een verklaring zou ook kunnen zijn dat patienten eerder, met minder ernstige klachten, opgenomen worden.
Geen idee of dat zo is, maar het zou ook een verklaring kunnen zijn. (En dan meteen ook iets zeggen over de oplopende druk op de zorg)
Nu is de behandeling zoveel verbeterd, dat er juist wel een grote kans is dat iemand het ziekenhuis levend gaat verlaten. dus mensen (ook bejaarden) worden sneller opgenomen.
Onjuist. Er zijn ook oranje landen waar geen hoger risico op corona is, en dus ook geen quarantaine eisen. Noorwegen is zo'n land.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:37:
[...]
Is Noorwegen of Oslo (vanuit NL gezien) code oranje ? Dan 10 dagen quarantaine.
Is het code geel: dan hoeft dat niet.
Andersom (vanuit Noorwegen gezien) kan je kijken of je iets moet doen bij terugkeer uit Nederland.
Ik wist niet dat dit veranderd was, dank voor de uitleg.Arrne schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:06:
[...]
Onjuist. Er zijn ook oranje landen waar geen hoger risico op corona is, en dus ook geen quarantaine eisen. Noorwegen is zo'n land.
Ah, iemand heeft gezien dat je flink kan cashen met een tegengeluid tegen *insert topic hier*.CMD-Snake schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:00:
Er is nu ook radio reclame bij de STER voor het blad Gezond Verstand. Na een reclameblok zijn er aardig wat klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie.
Oplage van een miljoen ook... 3,60 per blad.. 3,6 miljoen aan omzet voor de keten
18 meer patiënten in het ziekenhuis. 2 op de verpleegafdeling en 16 op de IC
https://lcps.nu/545-covidpatienten-op-ic-1831-in-kliniek/
Redelijke doorloop dan. 313 opnames kliniek, 18 2 toename. 57 op de IC, toename van 6 16.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:12:
18 meer patiënten in het ziekenhuis. 2 op de verpleegafdeling en 16 op de IC
Default blanke hetero
313 opnames en slechts een toename van 2 zelfsEbayzo schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:15:
[...]
Redelijke doorloop dan. 313 opnames kliniek, 18 toename. 57 op de IC, toename van 6.
bij de IC een toename van 16
Je hebt gelijk, qua lezen geen topdag vandaagPlenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:16:
[...]
313 opnames en slechts een toename van 2 zelfs
bij de IC een toename van 16

Default blanke hetero
Zo dat is toch wel flink beter dan de afgelopen dagen ! hopelijk zet dat door komende dagen. Maar zijn dus vooral veel mensen uit het ziekenhuis gegaan.
Playstation 5
De netto opname wordt natuurlijk afvlakking ook steeds kleiner. Meer opnames betekent 1 week later ook meer mensen die weer naar huis gaan. De IC Cijfers houden ze nu 11 dagen in hun data bij, dat zijn gemiddeld 46 mensen die erbij komen, tegen een netto stijging van gemiddeld 17.
De IC Cijfers lijken trouwens best wel stabiel, eerlijk gezegd.
De IC Cijfers lijken trouwens best wel stabiel, eerlijk gezegd.
Cijfers van de aantallen komen later vandaag.
Marino van Zelst
@mzelst
De update komt vandaag wat later. De bestanden van het
@rivm
worden normaal gesproken om 14:15 bijgewerkt, maar dit lijkt nog niet gelukt te zijn. Zodra deze bijgewerkt zijn, plaatsen we de update.
Marino van Zelst
@mzelst
@rivm
worden normaal gesproken om 14:15 bijgewerkt, maar dit lijkt nog niet gelukt te zijn. Zodra deze bijgewerkt zijn, plaatsen we de update.
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Veel ontslagen ja, nieuwe opnames zijn nog steeds te hoog. Volgens mij wederom een record in deze tweede golf.Stylze schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:25:
Zo dat is toch wel flink beter dan de afgelopen dagen ! hopelijk zet dat door komende dagen. Maar zijn dus vooral veel mensen uit het ziekenhuis gegaan.
is het weer zoverTheRyzenDude schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:26:
Cijfers van de aantallen komen later vandaag.
Marino van Zelst
@mzelst
@rivm
Playstation 5
Zou me ook niets verbazen als ze nu uit wanhoop mensen die je normaal nog 1 nachtje houdt toch al ontslaat.
De luxe om iedereen even te tijd te geven rustig op te knappen is er nu gewoon even niet.
De luxe om iedereen even te tijd te geven rustig op te knappen is er nu gewoon even niet.
Ergens twijfel ik eraan of ze winst maken. Het blaadje is in meerdere steden ook als een huis-aan-huis blaadje bezorgd. Tenzij zoiets nog veel adverteerders trekt, wat ik betwijfel, is het geen winstgevende operatie. Misschien quitte als ze genoeg verkopen via de boekhandels.Waah schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:11:
Ah, iemand heeft gezien dat je flink kan cashen met een tegengeluid tegen *insert topic hier*.
Oplage van een miljoen ook... 3,60 per blad.. 3,6 miljoen aan omzet voor de keten
Technische storing bij het RIVM...
Dachten ze weer eens een systeempje te updaten midden in deze crisis
Of juist niet. Omdat het nu nog kan en men zo de druk op wil voeren.Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:30:
Zou me ook niets verbazen als ze nu uit wanhoop mensen die je normaal nog 1 nachtje houdt toch al ontslaat.
alles kan off-topic
Mijn ervaring is dat ziekenhuizen altijd schofterig snel mensen naar huis sturen in Nederland. Dit is overigens niet de schuld van de ziekenhuizen alleen, ook de zorgverzekering en overheid stimuleert dit beleid.Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:30:
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
De politiek en het OMT zijn er nog niet over uit hoe hoog de cijfers moeten zijn.... (je krijgt soms het idee dat er wat gestuurd wordt)Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:35:
alles kan off-topic
Nee, ze willen naar weekcijfers....Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:35:
Als je de indruk hebt dat de maatregelen voor een ander doel ingezet worden en er daarom 'gestuurd' wordt om maatregelen te veroorzaken... wat voor doel is dat dan? Because that would not make sense.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
De politiek en het OMT zijn er nog niet over uit hoe hoog de cijfers moeten zijn.... (je krijgt soms het idee dat er wat gestuurd wordt)
Net zo min als het zin heeft om de maatregelen als doel op zich te gaan zien. Niemand heeft baat bij 'sturen' van de cijfers.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Die geven ze al
Juist deze week is elke dag belangrijk. Als het verder stijgt zullen we nog voor as. dinsdag nieuwe maatregelen krijgen.
Het is prima te vinden wat de regels zijn:benchMarc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:36:
Ik kom er niet helemaal uit wat betreft in quarantaine moeten. Ik woon in Oslo en wil nu eindelijk wel eens na bijna een jaar mijn familie en vrienden zien. Als ik op https://www.rijksoverheid...bij-aankomst-in-nederland kijk dan staat er: U blijft 10 dagen thuis als u komt uit een gebied met veel coronabesmettingen.
Goed gedefinieerd zeg, veel. Staat ook niet verder gespecificeerd wat "veel" is. Ik vind dat er niet veel besmettingen zijn in Noorwegen, hoef ik nu niet in quarantaine? En wat als het wel moet maar ik ben maar 5 dagen in NL en dus geen 10 dagen kan volmaken?
https://www.nederlandwere...orwegen/reizen/reisadvies
Echter als jij dan weer terug wil naar Noorwegen als Nederlander:Als u vanuit Noorwegen terugkomt in Nederland hoeft u NIET in thuisquarantaine te gaan. Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland.
Veel duidelijker kan het niet toch?Bij aankomst in Noorwegen geldt voor reizigers uit Nederland een strikte thuisquarantaine periode van 10 dagen op een vooraf vastgesteld adres.
/edit: voortaan maar weer achteruit de topics doorlezen

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 28-10-2020 14:42 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Door nu elke keer een storing te hebben zorgen ze ervoor dat ze die dagelijkse cijfers van nu ook niet meer hoeven geven, let maar op.Plenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:40:
[...]
Die geven ze alelke dinsdag.
Juist deze week is elke dag belangrijk. Als het verder stijgt zullen we nog voor as. dinsdag nieuwe maatregelen krijgen.
Gelukkig laten alle cijfers ondertussen een afvlakking zien, ik voorspel dat er geen nieuwe maatregelen bij gaan komen voorlopig.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 28-10-2020 14:42 ]
We leven niet in China.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:37:
[...]
De politiek en het OMT zijn er nog niet over uit hoe hoog de cijfers moeten zijn.... (je krijgt soms het idee dat er wat gestuurd wordt)
Als er al gestuurd wordt is het eerder op uitstel van maatregelen dan op een lockdown.Stoney3K schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:38:
[...]
Als je de indruk hebt dat de maatregelen voor een ander doel ingezet worden en er daarom 'gestuurd' wordt om maatregelen te veroorzaken... wat voor doel is dat dan? Because that would not make sense.
Net zo min als het zin heeft om de maatregelen als doel op zich te gaan zien. Niemand heeft baat bij 'sturen' van de cijfers.
Daar ben ik persoonlijk blij mee!
Lockdown schieten we niets mee op, we schieten er niets mee op als de cijfers weer richting de nul gaan.
We moeten precies genoeg doen, zodat de zorg niet overbelast wordt, maar het virus z.s.m. de rondte gaat.
Al duurt het 10 jaar, groepsimmuniteit is de weg.
Plan A: bereiken met vaccin.
Plan B: tot er een vaccin is door middel van besmettingen.
Geen reden om te wachten met plan B, een vaccin kan er volgende maand zijn, maar ook nooit komen.
Dit is vanaf dag 1 het beleid geweest en ook niet gewijzigd. Het is eigenlijk wel jammer dat de zomer zo weinig besmettingen had, dat was een mooie kans geweest om de druk op de zorg wat meer te spreiden.BlakHawk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:42:
[...]
Als er al gestuurd wordt is het eerder op uitstel van maatregelen dan op een lockdown.
Daar ben ik persoonlijk blij mee!
Lockdown schieten we niets mee op, we schieten er niets mee op als de cijfers weer richting de nul gaan.
We moeten precies genoeg doen, zodat de zorg niet overbelast wordt, maar het virus z.s.m. de rondte gaat.
Al duurt het 10 jaar, groepsimmuniteit is de weg.
Plan A: bereiken met vaccin.
Plan B: tot er een vaccin is door middel van besmettingen.
Geen reden om te wachten met plan B, een vaccin kan er volgende maand zijn, maar ook nooit komen.
Het is in ieder geval wel duideijk dat het RIVM systeem niet goed met 5 cijfers overweg kan (10.000+)
wel apart dat het nu ineens steeds fout gaat, je zou bijna denken dat ze aan het sjoemelen zijn:)
Playstation 5
Ik quote mijzelf maar even. Vorige keer hielp hetvuurtjih schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:18:
[...]
Of ze durven geen 20.000 nieuwe positieve meldingen door te geven
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Wie weet is 65535 is de limiet en hebben we een sprongetje gemaakt ;-)Yohost! schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:51:
Het is in ieder geval wel duideijk dat het RIVM systeem niet goed met 5 cijfers overweg kan (10.000+)
Wat ik me al een paar dagen afvraag, is of het hoge zorgniveau wat je normaal krijgt in het ziekenhuis nog gehandhaaft wordt op dit moment? En of het een optie is om dat te verlagen op een gegeven moment? Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met ziekenhuisopnames (even afkloppen en mezelf gelukkig prijzen), maar wel van onder andere m’n vriendin en moeder. En de zorg die ze kregen van de verpleegkundigen was echt altijd top -ongeacht de afdeling of het ziekenhuis waar ze waren-. Wordt daar nu op ‘bezuinigd’? Ik kan me voorstellen dat elke patient anders is, ook qua eisen en wensen, maar ik zou voor mezelf zoiets hebben van als ik de medische noodzakelijke dingen krijg (zuurstof, medicijnen) dan overleef ik het wel zonder aandacht, als dat betekent dat er iemand anders geholpen kan worden.Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:30:
Ook kunnen sommige patiënten eerder naar huis gestuurd worden zoals je zegt? Het maakt neem ik aan of je een rustige, schone omgeving terecht komt thuis waar je kan aansterken, terwijl sommige patiënten in een hectische en/of onhygiënische thuissituatie terug komen.
Volgens NICE hebben sinds maandag 429 mensen het ziekenhuis levend verlaten (waarschijnlijk meer want wordt nog aangevuld), en 55 mensen overleden (kan ook nog meer worden helaas).Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:30:
Dit zijn dan wel de verdachte + bewezen covid-19 mensen, LCPS doet alleen aan bewezen.
Best veel mensen, maar het is een trend die al een tijdje zo loopt.
Wat écht moet afnemen is het aantal nieuwe opnames. Alleen dan gaan we netto ook dalen.
Misschien hebben ze last van een virusPlenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:35:
Elect a clown, expect a circus.
Maar met een virus met een exponentiële groei is dat wel een groot risico. Met een laag aantal besmettingen is een plotselinge toename wel op te vangen. Met een hoog aantal is dat lastig.Drardollan schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:43:
[...]
Dit is vanaf dag 1 het beleid geweest en ook niet gewijzigd. Het is eigenlijk wel jammer dat de zomer zo weinig besmettingen had, dat was een mooie kans geweest om de druk op de zorg wat meer te spreiden.
In 6 dagen kan je van:
10 naar 42
of
1200 naar 4400
Daar zit nogal een verschil in opvang. Daarbij konden de zorgverleners de "rust" wel even gebruiken. Naast dat men een inhaalslag moest maken voor het reguliere werk wat was uitgesteld.
Sinds de DBC codes was dat al niet aan de hand.RobbertC schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Wat ik me al een paar dagen afvraag, is of het hoge zorgniveau wat je normaal krijgt in het ziekenhuis nog gehandhaaft wordt op dit moment? En of het een optie is om dat te verlagen op een gegeven moment? Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met ziekenhuisopnames (even afkloppen en mezelf gelukkig prijzen), maar wel van onder andere m’n vriendin en moeder. En de zorg die ze kregen van de verpleegkundigen was echt altijd top -ongeacht de afdeling of het ziekenhuis waar ze waren-. Wordt daar nu op ‘bezuinigd’? Ik kan me voorstellen dat elke patient anders is, ook qua eisen en wensen, maar ik zou voor mezelf zoiets hebben van als ik de medische noodzakelijke dingen krijg (zuurstof, medicijnen) dan overleef ik het wel zonder aandacht, als dat betekent dat er iemand anders geholpen kan worden.
Ook kunnen sommige patiënten eerder naar huis gestuurd worden zoals je zegt? Het maakt neem ik aan of je een rustige, schone omgeving terecht komt thuis waar je kan aansterken, terwijl sommige patiënten in een hectische en/of onhygiënische thuissituatie terug komen.
Ik weet nbog goed dat mijn vader na zijn open hart operatie te zwak was om trappen te lopen, maar dat er na 5 dagen toch werd gezegd: het is tijd om thuis verder uit te zieken.
We hebben toen een ziekenhuisbed moeten huren en beneden moeten neerzetten in hun woonkamer.
Ik vond het bespottelijk, maar ja, hoe minder dagen je iemand houdt, het geld dat je ervoor krijgt blijft toch wel gelijk...
Als jij je geld wel binnen krijgt en je unt kiezen om daar 3 of 30 dagen voor te werken... Wat zou jij doen?
Dat gaat nog wel even duren. 2 weken na het dalen van de besmettingen kan je daar pas echt een daling in verwachtenPlenkske schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:57:
[...]
Volgens NICE hebben sinds maandag 429 mensen het ziekenhuis levend verlaten (waarschijnlijk meer want wordt nog aangevuld), en 55 mensen overleden (kan ook nog meer worden helaas).
Dit zijn dan wel de verdachte + bewezen covid-19 mensen, LCPS doet alleen aan bewezen.
Best veel mensen, maar het is een trend die al een tijdje zo loopt.
Wat écht moet afnemen is het aantal nieuwe opnames. Alleen dan gaan we netto ook dalen.
De vraag is op dit moment vooral wanneer is de daling van die besmettingen nou echt begonnen. Uit huidige cijfers lijkt vanaf ongeeer 12 oktober een plateau te zijn ontstaan. Óf en wanneer er een daling is in de dagen erna moet dus nog blijken. Daarvoor moeten de aantallen besmettingen die de komende dagen gemeld wordt wel echt lager zijn.Leon Zwiers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:01:
[...]
Dat gaat nog wel even duren. 2 weken na het dalen van de besmettingen kan je daar pas echt een daling in verwachten
Maar ondertussen zijn we wel die 2 weken die je noemt verder. Het duurt simpelweg 10-14 dagen voor het aantal besmettingen van een dag compleet is.
Zullen we vandaag wel weer niet volledige cijfers krijgen van besmettingen waardoor je weer niks kan zeggen:)
Playstation 5
Ben nog aan het overwegen of ik een klacht wil indienen bij die club voor het negeren van de NEE NEE sticker op de postbus. Gevaar is natuurlijk wel dat je de volgende week een stel wappies voor je deur hebt, omdat ze toch geen verplichtingen hebben elders.CMD-Snake schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:31:
[...]
Ergens twijfel ik eraan of ze winst maken. Het blaadje is in meerdere steden ook als een huis-aan-huis blaadje bezorgd. Tenzij zoiets nog veel adverteerders trekt, wat ik betwijfel, is het geen winstgevende operatie. Misschien quitte als ze genoeg verkopen via de boekhandels.
Jeroenneman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:12:
[...]
Ben nog aan het overwegen of ik een klacht wil indienen bij die club voor het negeren van de NEE NEE sticker op de postbus. Gevaar is natuurlijk wel dat je de volgende week een stel wappies voor je deur hebt, omdat ze toch geen verplichtingen hebben elders.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dat zou vereisen dat alle behandelend artsen (of in ieder geval een significant deel daarvan) samenspannen in een tijd dat het zorgpersoneel al op zijn tandvlees loopt en er opnamestops worden ingesteld omdat er simpelweg geen plek meer is. Dat zou echt wel uitkomen.Ankona schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:36:
[...]
Of juist niet. Omdat het nu nog kan en men zo de druk op wil voeren.
Officieel moet je eerst de organisatie zelf benaderen, indien die binnen 4 weken niets ondernemen, dan mag je een klacht bij de SRC indienen.
Ligt eraan hoeveel energie je er aan wil besteden. In de oud papier bak gooien is makkelijker denk ik zo.Jeroenneman schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:17:
Officieel moet je eerst de organisatie zelf benaderen, indien die binnen 4 weken niets ondernemen, dan mag je een klacht bij de SRC indienen.
Baksteen er op tapen en "Retour afzender"?CMD-Snake schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Ligt eraan hoeveel energie je er aan wil besteden. In de oud papier bak gooien is makkelijker denk ik zo.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Werkt alleen als het een antwoordnummer is. Anders moet je zelf betalen voor die baksteen.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins