We testen al redelijk grootschalig op dit moment. Meer dan 300k tests per week voor circa 17 miljoen mensen is geen klein aantal.Stoney3K schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 09:47:
[...]
Nee, ik heb het over het bijschakelen van testcapaciteit en zorgcapaciteit, niet over handhaven. Waarom is daar niets aan gedaan, niet eens over nagedacht? Ik snap dat zorgcapaciteit bijschalen lastig is, maar je voorbereiden op grootschalig testen en sneltesten lijkt me toch best te doen.
De overheid kan ons niet verwijten van het niet bijschalen van test- en zorgcapaciteit "want als we ons aan de maatregelen hadden gehouden was het niet nodig". Domweg er vanuit gaan dat we ons 100% aan de maatregelen zouden houden is gewoon naïef.
Heel veel grootschaliger dan dit, met een positief percentage van circa 20%, ga je ook weinig elders behalen. Zelfs PCR robots inzetten gaat het allemaal niet dusdanig versnellen dat daar een grote winst mee behaald zal worden niet gepooled. Die dingen verwerken niet-pooled circa 1000 - 2000 samples per dag per stuk.
Massaal testen zoals in China een hele stad van miljoenen inwoners lab technisch afwerken kan ook enkel en alleen door materiaal te poolen. Bijvoorbeeld samples van 100 personen bij elkaar, is er 1 positief dan is de batch positief, dan ga je opsplitsen. Test je op deze manier 1 miljoen mensen betekend dat geen 1 miljoen tests, maar 10.000 tests + het zoeken.
Bij de huidig Nederlandse situatie met circa 1 op de 5 tests positief, is dit niet langer praktisch.
Had de GGD capaciteit wat sneller opgehoogd kunnen worden zodat daar niet al te lange wachtrijen zouden ontstaan enkele maanden geleden? Ja, maar dit wordt inmiddels redelijk ingehaald. Overigens betwijfel ik persoonlijk ten zeerste of dat met kortere wachtrijen het ook maar enig verschil gemaakt zou hebben. Het gedrag van de samenleving is tenslotte hetgeen dat hierin het meest uitmaakt. En de mensen die nu na een positieve uitslag zich alsnog gewoon in het openbaar blijven begeven, zullen dit onwaarschijnlijk niet hebben gedaan als testen sneller verliep.
De grootste bijdrage aan de verspreiding van dit virus is dan ook echt niet overheid beleid, maar is gewoon het gedrag van de maatschappij. We zijn voor het merendeel toch echt gewoon volwassen en dragen onze eigen verantwoordelijkheid. Verschuilen achter de overheid en afdragen van verantwoordelijkheid is natuurlijk erg makkelijk. Maar in essentie vormen we met ruim 17 miljoen mensen toch echt nog altijd samen deze maatschappij en dragen wij met zijn allen een gedeelde verantwoordelijkheid.
En dan zijn er zaken die ons beide partijen aan te rekenen zijn. Bijvoorbeeld het falen van BCO. Maar persoonlijk ben ik toch echt geneigd om hier meer schuld bij de maatschappij dan de GGD te leggen. Ik ken enkele mensen die hier actief in zijn. En als jij dat in september nog aan komt zetten met lijsten van tientallen contacten waar jij in aanraking mee bent geweest in de afgelopen dagen, restaurants en soortgelijke locaties waar iemand geweest is, zelfs nadat die persoon al klachten had, dan is het niet gek dat voor de GGD dit soort aantallen erg lastig wordt om te verwerken. Zeker gezien dit niet incidenteel is.