Er is genoeg wat in ellelange beroepszaken gaat en waarvan de eind uitslag als die al in de media verkondigd wordt doorgaans resulteert in een "Oww mocht mij dat ooit overkomen, dan moet ik dus ook maar doorrijden, misschien kom ik dan ook nog onder die 180 uur schoffelen uit ook".
Voor veel kleine overtredingen krijg je een strafbeschikking, zo ook met corona. De OvJ mag dan in plaats van de rechter een straf uitdelen.
Als je voldoende pakkans hebt, dan kun je nog wat met de afdeling voorwaardelijke strafcomponent en of recidieve, maar ja .. als de kans dat je je feestje uberhaupt opgerold wordt al beperkt is, de kans dat er een PV wordt uitgeschreven nog veel kleiner is ... who cares .. YOLO en nog een ballontje in de longen en dan in de bosjes. Kan ik morgen weer fijn mopperen dat de babyboomers m'n toekomst verpesten.
Waar trek je hier de grens? Als ik verkouden op pad ga kan ik ook mensen aansteken. Als ik sta te roken buiten dan roken anderen met mij mee. Breng overal wel wat schade potentieel toe aan de volksgezondheid.
Van je bovenstaande gevallen is de bewijslast lastig, bij de feestjes die verboden zijn lijkt me dat een stuk evidenter dat je daar niets te zoeken hebt. En er in groepsverband nog enige milieudelicten gepleegd zijn.
De hoge straffen kan je vergeten, met dank aan het huwelijksfeest van Grapperhaus.
Daarom had Grapperhaus mijnsziens ook "geofferd" moeten worden., maarja de grote vraag is dan weer "wie dan ?". Ik vrees dat we naast politie agenten ook een aardig gebrek aan potentieele kundige en (vakinhoudelijk en qua uitoefening) bestuurders hebben, die er vervolgens ook nog zin in hebben.
In beroep gaan is je goed recht en je bent niet verplicht om mee te werken aan je eigen vervolging. Dat zijn nu eenmaal waarborgen in onze rechtsstaat.
In beroep kunnen gaan is ansich het probleem ook niet zo.
Maar je zou mensen die niet meewerken, als het voldoende bewezen is, wel gewoon strenger kunnen straffen binnen de mogelijke strafmaat. Meestal zijn er namelijk wel meerdere delicten gepleegd, waarbij er nu toch vaak maar voor een deel gestraft wordt. Uiteraard moet je oppassen om niet al te ver weer de andere kant op de slingeren. Maar ik heb toch niet het gevoel dat het hele opsporings en justitie traject momenteel in balans is.
Als een proces verbaal niet juist is uitgeschreven beland die in de prullenbak. OvJ kan er dan niets mee en zo krijgt iemand alsnog geen boete. Is al die moeite voor niets geweest.
De efficientie is inderdaad vrij matig.
(dat is het bij een aangifte van diefstal ook al, man wat een geklooi van uren, met een (toendertijd) onmogelijk computer systeem wat bijvb in z'n spellingscheck alle computer appratuur niet kenden. Bijna elk woord in de zin moest handmatig overruled worden, dat je uiteindelijk zelf ook maar denkt, klooi er maar wat van dan hoop ik dat het goed genoeg is voor de verzekering en voor de rest .. laat maar.)
Misschien zou je dit kunnen ondervangen met een soort groeps-PV, waarbij het feit niet p.p. los uitgeschreven hoeft te worden omdat het geconstateerde feit voor iedereen geldt, in groepsverband gepleegd ? Er moet toch wel iets te verzinnen zijn wat iets efficienter is zonder dat de rechtszekerheid in het geding is .. en zonder dat we nog meer matig opgeleide BOA's op straat krijgen.