Eens wat minder kaasschaven (niet totaal afschaffen) aan de oppervlakte en eens wat meer bezig gaan met snel de stukken eruit snijden die niet deugen. Overigens is een van de problemen daarmee dat de hele justitie lijn niet opschiet. Als je na 2 jaar nog eens voor moet komen, waarbij dan de uitslag wordt dat je een paar uur moet schoffelen, want het is wel heel lang geleden etc. Tsja het helpt allemaal niet mee. En die geest is al tijden uit de fles met als gevolg dat het handhaven er alleen maar lastiger door wordt (aantal "incidenten" en soorten incidenten loopt op. En een herziening wat we met de jeugd aan willen qua strafrecht is wellicht ook handig. Ze zijn een stuk mondiger (en bleef het daar maar bij) dan in het verleden.
Daarnaast zou het fijn zijn als media meer en betere berichten konden plaatsen over dat het niet handig is om bepaalde dingen uit te vreten en wat de gevolgen daar van zijn.
Kortom in mijn optiek een aanzienlijk systeem probleem, wat de politie (en overige handhaving) overstijgt, aangezien de rechtspraak en het deel van de straf waar een preventief afschrikwekkende werking van uit zou moeten gaan, in mijn optiek niet echt geweldig meer lijken te werken.
Overigens vind ik dit ook gelden voor witteboordencriminaliteit .. bestuursrecht .. en uiteindelijk hoe een regering omgaat met bijvb een tweede kamer.
Het op de bon slingeren van 300 feestgangers is een behoorlijke logistieke uitdaging. Iedereen netjes in de rij laten staan en een paar agenten die identiteitsbewijzen controleren en processen verbaal uitschrijven. Dan zijn ze heel wat uurtjes zoet als iedereen al meewerkt. Dat laatste gebeurt echt niet. Als ze eenmaal klaar zijn moeten de agenten al die uitgeschreven processen verbaal allemaal verwerken op het bureau. Nog wat uurtjes werk dus. Zo blijft er geen politie capaciteit meer over voor andere zaken. Uiteindelijk wordt er een inschatting gemaakt op zo'n moment. Als het echt ongelukkig loopt keert de groep zich tegen de politie, in Alblasserdam gebeurde zoiets afgelopen weekend. De feestgangers gingen vechten en de politie won ter nauwer nood.
Tsja wat mij betreft zou de stafmaat hiervoor dan ook een stuk hoger moeten zijn.
Dit is bewust het in gevaar brengen van de volksgezondheid.
En aangezien er ook "kaartjes" zijn verkocht, ook nog eens met een commercieel oogmerk voor de organisatoren. Daar moet toch meer van te maken zijn dan 95 euro, dit is toch wel een ander niveau dan op 1,45cm afstand een tompouce eten met iemand op een bankje.
Dat niemand meer meewerkt is ook iets wat er in de loop der decennia is ingeslopen omdat het loont.
Goed gedrag na je fout loont niet. Bij een ongeluk stop je ook niet, je kunt je immers altijd nog binnen 24 uur melden, zeker handig als je gezopen hebt.
Wellicht dat we er dan maar naar toemoeten dat je bij je straf ook nog een factuur krijgt (niet belasting aftrekbaar) voor de kosten van de tijd die handhaving aan je heeft moeten besteden omdat jij niet meewerkt.
En het vechten tegen de politie, tsja wederom de afdeling "de politie is je vriend", ik denk dat het lonend kan zijn om er langzaam weer naar toe te gaan dat het duidelijk is dat als je dat gaat doen, dat het pijn gaat doen, zowel fysiek als bij de rechter.
Ja je wil geen politiestaat, maar hoe langer je het pendulum laat doorgaan in z'n slinger, hoe harder het een keer terug gaat keren en het een tijd veel harder zal worden dan nodig was geweest.
En ja omdat het al zo'n tijd bezig is en je met ondercapaciteit zit, gaat dat heel lastig worden en met de tijd alleen nog maar lastiger.