Dat is wel erg korte termijn denken.TIGER1125 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 07:43:
[...]
Daar ben ik volledig op tegen, extra belasten is de oplossing niet daarbij is die staatsschuld helemaal niet zo boeiend, we krijgen zelfs met het lenen van zulke bedragen nog een triple A rating van de kredietbeoordelaars. We doen dus toch iets goed. Ik heb in één van de eerdere delen van dit topic al eens laten zien dat de hoogte van de staatsschuld geen graadmeter is waar je direct op kunt sturen:
[...]
De fluctuaties daarvan zijn door het regeringsbeleid dusdanig (zelfs binnen een lopend jaar) dat je daar helemaal niet op kan sturen. Daarbij zullen de effecten nog eens aanzienlijk beperkt zijn vanwege de lage rentes. Die rentes gaan ook niet stijgen omdat Zuid-Europa aan een rente infuus ligt, iedere verhoging van de rente betekend ernstige economische gevolgen aan die kant van Europa.
Van die schommelingen merken we in een normale situatie ook niet eens iets, alleen in uitzonderlijke situaties als nu zie je dat de marktwerking in de zorg te ver is door geslagen om de kosten te besparen.
[...]
Ik ben het me je eens dat de pijn eerlijk verdeeld mag worden, maar in jou voorstel gebeurd dat niet, je gaat pensioen uitkering extra belasten. Daarbij is het pensioenstelsel zo ingericht dat we daar allemaal aan deelnemen, dus die 2% heffing gaan we dus allemaal zien in onze prognoses omdat je uitkering "gekort wordt" je verdeeld dus niets je verlaagd de pensioenen kunstmatig die door de rekenregels überhaupt al niet stijgen. Daardoor daalt de koopkracht alleen maar meer en komt dat geld niet ten goede van de economie.
Als je het echt "eerlijk" wil verdelen dan moet je die 2% heffing over de volle breedte van het spectrum doorvoeren (bijvoorbeeld via de belasting op je inkomsten uit bijv. werk of uitkering of rendement). Alleen weten we allemaal hoe dat uiteindelijk werkt, het begint als een 2% corona compensatie en eindigt als een 2% risico vooruitbetaling de overheid kennende, waar de politiek allerlei links, rechtse en centrum hobby's mee gaat sponsoren, en dat geld in eerste instantie gebruikt wordt voor de staatsschuld en daarna is ineens iedereen zielig en komt de grote lobby op gang. (belasting verlaging voor bedrijven/lagere inkomsten belasting/uitkeringen verhogen/10k voor 18 jarigen/pensioenen verhogen/gratis bier voor iedereen die Gerrie heet)
Daarbij maak je dan van NL natuurlijk ook wel een makkelijke prooi op het wereldtoneel, "oh daar is geen/een laag tekort, kunnen ze wel even solidair zijn met de rest van Europa."Je wordt in Europa natuurlijk ook zo goed beloond wanneer je het economisch goed doet.
Ik snap wat je wilt en ook wat je bedoeld maar de staatsschuld is gewoonweg geen goede graadmeter, je kunt pas sturen wanneer je kijkt naar de jaarlijkse begroting en de prognoses. Als je ziet dat je van 50 miljard die je leent 10 miljard uit het overschot komt, kun je berekenen op basis van de prognoses wanneer je die lening weer hebt afbetaald.
Ik meen dat we een overschot van 8 miljard (mogelijk zelfs meer) hadden begroot voor dit jaar. (m.n. door het uitblijven van uitgaven/investeringen)
Daarbij hebben we eigenlijk helemaal geen beeld van wat dit gebeuren ons dus eigenlijk kost, we geen bakken met geld uit aan voorschotten maar daarvan is tot op heden pas een beperkt deel daadwerkelijk definitief vastgesteld: 5% aanvragers NOW-regeling heeft definitief omzetverlies gemeld.
https://www.accountancyva...tief-omzetverlies-gemeld/
Dat zal vast wel nog wel oplopen ja, maar er zullen ook genoeg bedrijven zijn, die gegokt hebben op een bepaald percentage omzetverlies dat uiteindelijk lager ligt of zelfs niet bestaand is. (dus moet het voorschot (gedeeltelijk) worden terugbetaald.)
Dat rentes nu laag staan, wil niet zeggen dat dit over 40 jaar nog zo is.
Ramingen staan nu al (nog vóór een tweede lockdown) op 100 miljard.
Zo lang er geen vaccin is blijf je van lockdown naar lockdown werken.
Er is 0,0 lange termijn visie.
Niet hoe we dit betalen, rente is één, maar terugbetaling kost een stuk meer!
Vanaf hoeveel geld zeggen we, nu is het genoeg, we hebben alles geprobeerd, maar dit hoort er gewoon bij vanaf nu. Net als griep, longkanker door roken, obesitas door suikers etc.
Daarmee zeg ik niet dat Corona minder erg is, maar er moet een moment zijn dat je het best mogelijk doet met inachtneming van economische belangen.
Een lange termijn visie.
Hoe kan het dat we ic bedden hebben afgeschaald?
Hoe kan het dat er geen extra zorgverleners is opgeleid?
Toevallig zit mijn zwager al een jaar werkeloos thuis. Waarom zijn werkelozen niet actief benaderd en opgeleid?
Alles is vrijheid blijheid in Nederland, maar mensen die een feestje vieren worden door iedereen als asociaal bestempeld.
Er wordt enkel met 2 maten gemeten! Met alles!
En ik moet eerlijk zeggen, als we de rekening niet ook deels bij de ouderen neerleggen, zoals jij zegt vooral niet doen en ik zie diezelfde ouderen lekker overal en nergens heen gaan, dan stopt mijn welwillendheid ook wel zo’n beetje om mee te doen.
Het wordt tijd voor een lange termijn visie.