BlakHawk schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 06:20:
[...]
En als we toch bezig zijn, mag er ook best nu al worden nagedacht hoe de rekening verdeeld wordt. Op dit moment ligt de rekening volledig bij de jeugd. We schuiven alles door op de staatsschuld. Wat mij betreft wordt er ook per direct met een heffing op pensioenuitkeringen gestart. We hebben het op dit moment al over 100 miljard and counting.
AOW blijven we vanaf, maar een 2% heffing op de pensioen uitkering zou in het geval van mijn schoonouders (postbode geweest) met €900 pensioen per maand betekenen dat ze geen €2404 netto meer krijgen, maar €2386 netto per maand. Die pijn mag best eerlijk verdeeld worden.
Daar ben ik volledig op tegen, extra belasten is de oplossing niet daarbij is die staatsschuld helemaal niet zo boeiend, we krijgen zelfs met het lenen van zulke bedragen nog een triple A rating van de kredietbeoordelaars. We doen dus toch iets goed. Ik heb in één van de eerdere delen van dit topic al eens laten zien dat de hoogte van de staatsschuld geen graadmeter is waar je direct op kunt sturen:
De fluctuaties daarvan zijn door het regeringsbeleid dusdanig
(zelfs binnen een lopend jaar) dat je daar helemaal niet op kan sturen. Daarbij zullen de effecten nog eens aanzienlijk beperkt zijn vanwege de lage rentes. Die rentes gaan ook niet stijgen omdat Zuid-Europa aan een rente infuus ligt, iedere verhoging van de rente betekend ernstige economische gevolgen aan die kant van Europa.
Van die schommelingen merken we in een normale situatie ook niet eens iets, alleen in uitzonderlijke situaties als nu zie je dat de marktwerking in de zorg te ver is door geslagen om de kosten te besparen.
Ik ben het me je eens dat de pijn eerlijk verdeeld mag worden, maar in jou voorstel gebeurd dat niet, je gaat pensioen uitkering extra belasten. Daarbij is het pensioenstelsel zo ingericht dat we daar allemaal aan deelnemen, dus die 2% heffing gaan we dus allemaal zien in onze prognoses omdat je uitkering "gekort wordt" je verdeeld dus niets je verlaagd de pensioenen kunstmatig die door de rekenregels überhaupt al niet stijgen. Daardoor daalt de koopkracht alleen maar meer en komt dat geld niet ten goede van de economie.
Als je het echt "eerlijk" wil verdelen dan moet je die 2% heffing over de volle breedte van het spectrum doorvoeren
(bijvoorbeeld via de belasting op je inkomsten uit bijv. werk of uitkering of rendement). Alleen weten we allemaal hoe dat uiteindelijk werkt, het begint als een 2% corona compensatie en eindigt als een 2% risico vooruitbetaling de overheid kennende, waar de politiek allerlei links, rechtse en centrum hobby's mee gaat sponsoren, en dat geld in eerste instantie gebruikt wordt voor de staatsschuld en daarna is ineens iedereen zielig en komt de grote lobby op gang.
(belasting verlaging voor bedrijven/lagere inkomsten belasting/uitkeringen verhogen/10k voor 18 jarigen/pensioenen verhogen/gratis bier voor iedereen die Gerrie heet
)
Daarbij maak je dan van NL natuurlijk ook wel een makkelijke prooi op het wereldtoneel, "oh daar is geen/een laag tekort, kunnen ze wel even solidair zijn met de rest van Europa."

Je wordt in Europa natuurlijk ook zo goed beloond wanneer je het economisch goed doet.
Ik snap wat je wilt en ook wat je bedoeld maar de staatsschuld is gewoonweg geen goede graadmeter, je kunt pas sturen wanneer je kijkt naar de jaarlijkse begroting en de prognoses. Als je ziet dat je van 50 miljard die je leent 10 miljard uit het overschot komt, kun je berekenen op basis van de prognoses wanneer je die lening weer hebt afbetaald.
Ik meen dat we een overschot van 8 miljard
(mogelijk zelfs meer) hadden begroot voor dit jaar.
(m.n. door het uitblijven van uitgaven/investeringen)
Daarbij hebben we eigenlijk helemaal geen beeld van wat dit gebeuren ons dus eigenlijk kost, we geen bakken met geld uit aan voorschotten maar daarvan is tot op heden pas een beperkt deel daadwerkelijk definitief vastgesteld:
5% aanvragers NOW-regeling heeft definitief omzetverlies gemeld.
https://www.nu.nl/economi...rlies-gemeld-bij-uwv.html
Dat zal vast wel nog wel oplopen ja, maar er zullen ook genoeg bedrijven zijn, die gegokt hebben op een bepaald percentage omzetverlies dat uiteindelijk lager ligt of er zelfs niet is. (dus moet het voorschot (gedeeltelijk) worden terugbetaald.) Daarbij volgt ook nog de uitgestelde belasting, dus op een tekort van 100 miljard zal de eind som altijd lager uitvallen omdat er nog veel onzeker is, en er nog uitgestelde inkomsten zijn.
[
Voor 13% gewijzigd door
TIGER1125 op 26-10-2020 07:53
]