Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 220 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.619 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:44
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:00:
[...]

De verlaging naar 95 euro waar ze nu ineens boos om zijn hebben ze vooral te danken aan hun baas Grapperhaus. Als hij die uitglijer niet had gemaakt met zijn huwelijk had de kamer er een veel grotere klus aan om die boete van 390 naar 95 euro te brengen.
En natuurlijk geen aantekening op je justitieel dossier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Dat hangt samen met de hoogte van de boete.

Maar inderdaad opmerkelijke ommezwaai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
Lijkt me verstandiger om het voor de meeste BOA's maar gewoon bij een lage boete te houden.
Halen ze hun grote broer er maar bij als iets serieuzer is, die mogen van mij wel een wat grotere prent uitschrijven afhankelijk van de overtreding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Dat hangt samen met de hoogte van de boete.

Maar inderdaad opmerkelijke ommezwaai.
Ja, daar doelde ik op :P

Maarja, ga je die 16-18 jarige die gewend is een biertje te drinken een boete van 400 geven en een aantekening? Beetje too much imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:09:
[...]

Ja, daar doelde ik op :P

Maarja, ga je die 16-18 jarige die gewend is een biertje te drinken een boete van 400 geven en een aantekening? Beetje too much imo.
Don't do the crime if you can't do the time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

:/ een langere lockdown, maatregelen die van kracht lijken te blijken na vaccinatie (waar blijft de versoepeling in bijv. israel waar al 20% gevaccineerd is) , kinderen (vanaf twee!) die nu ook getest moeten gaan worden, 2021 beloofd niet veel goeds als dit de trend is.

Top WHO scientist says vaccinated travelers should still quarantine, citing lack of evidence that COVID-19 vaccines prevent transmission

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T

[ Voor 234% gewijzigd door revolution-nl op 11-01-2021 22:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Ik weet niet hoe jij was toen je 16 jaar was, maar iets met risico's inschatten en pubergedrag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
revolution-nl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:31:
Top WHO scientist says vaccinated travelers should still quarantine, citing lack of evidence that COVID-19 vaccines prevent transmission

https://www.businessinsid...ernational=true&r=US&IR=T
De WHO pleit al langer voor eeuwige coronamaatregelen. Ik vrees dat ze teleurgesteld gaan worden.
MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:24:
Het voorstel van de BOA bond is idioterie, maar het zal mij benieuwen wat nu het werkelijke doel is. De afgelopen paar weken laten al zoveel partijen zulke vergaande berichten optekenen om iets anders te bereiken. En als ze het menen zit hun petje te strak vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
President schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Tuurlijk, maar aan elk grassprietje zal men zich vasthouden.

Het liefst begin ik maandag weer gewoon in de klas, als het maar veilig is voor iedereen. Maar bij onduidelijkheid heb ik liever dat de scholen nog drie weken dicht blijven, dan dat men de school een week open gooit en toch ineens weer bedenkt dat de scholen dicht moeten omdat het toch niet helemaal veilig genoeg is. Een achtbaan is helemaal waardeloos voor de kinderen.

Ik ben benieuwd morgenavond!
welk niveau/klas doe je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Oplossing: 95 euro mogen ze direct schrijven, alles daarboven gaat via proces-verbaal en de officier van justitie. Sim-pel ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Las in wat stukken en interviews met OMT leden dat ze nu (vooral in het VO) in het onderwijs bij het heropenen verplichte maatregelen gaan invoeren voor de leerlingen. Dus afstand houden, mondneusmaskers etc. Men denkt inderdaad aan halve roosters/klassen om de drukte te beperken. Mocht tijd worden dat ze het inzien en maatregelen nemen, maar ik blijf erbij dat de scholen dit al lang hadden kunnen doen.

Wel klagen dat ze als leerkrachten vogelvrij zijn op die scholen maar zelf actie ondernemen ho maar. Het moet opgedragen worden voordat ze het gaan doen....
Veel scholen hebben al tijden de halve populatie op school. Sommigen halve klassen, sommige wisselene af welke jaarlaag komt, dat is er al.

Onderlinge afstand en maskers niet, ik heb ook nog flink wat moeite om dat 2e voor me te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Het veiligheidsberaad heeft het kabinet gevraagd om een strategie hoe Nederland uit lockdown moet komen. Voorzitter Bruls is bezorgd dat steeds meer mensen ervoor kiezen om de maatregelen te negeren, hij noemt de massale uitstapjes van Nederlanders naar de natuurgebieden als voorbeeld. Als mensen het zat zijn valt er niet meer tegenop te vechten met nog meer maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 21:01
GekkePrutser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 00:07:
[...]

Dat kan je niet echt vergelijken. In de angelsaksische landen heeft publieke zorg een enorm lage prioriteit.
Hoezo kan je niet vergelijken?
Londen heeft onderhand de beste klinieken en medici ter wereld, waarvan een deel priveklinieken zijn waar er minder wachttijd is dan voor de gratis zorg van de NHS.
Die NHS artsen doen niet veel onder voor hun duurbetaalde collega`s.
Alleen bij private behandeling kan men bijvoorbeeld een hartoperatie ondergaan in een paar weken terwijl dit via de NHS twee tot drie maanden kan duren.

Maar of dat niet vergelijkbaar is met Nederland?
Hier kunnen wachttijden voor hartoperaties oplopen van gemiddeld 2 tot 4 maanden tot wel 5 maanden.
Zelfs voor dotteren moet je vaak 2 tot 8 weken wachten.

Inderdaad niet te vergelijken.................je bent hier gewoon de klos. :+

Maar ongeacht hoe jij de kunde van de zorg overal inschat, je snapt toch wel dat vol=vol=code zwart=triage=veel doden?
Of geloof je echt dat in Engeland corona patiënten alleen naar NHS klinieken mogen en dat daarom ze dit probleem hebben?

Misschien is een restitutiepolis dan een tip (voor volgend jaar)?
Dan kan je kiezen naar welk ziekenhuis je wil als alles van de naturapolissen vol is (of je gewoon naar een ander van eigen keuze wil).
Scheelt maar een paar knaken. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
TerminalNL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Scholen zijn helemaal de weg kwijt lijkt het wel. Overal lees je berichten van scholen die ineens allemaal moeilijke en zwakke leerlingen hebben om maar open te blijven.
Nee, scholen houden hun deuren open juist om leerlingen die het moeilijk hebben (en soms zelfs onveilig) een plek te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:51:
Het veiligheidsberaad heeft het kabinet gevraagd om een strategie hoe Nederland uit lockdown moet komen. Voorzitter Bruls is bezorgd dat steeds meer mensen ervoor kiezen om de maatregelen te negeren, hij noemt de massale uitstapjes van Nederlanders naar de natuurgebieden als voorbeeld. Als mensen het zat zijn valt er niet meer tegenop te vechten met nog meer maatregelen.
Zegt die Bruls ook eens wat zinnigs ;)

Maar dat is natuurlijk wel heel erg waar en wat ik ook steeds probeer te zeggen, mensen zijn inmiddels zo afgestompt door elke keer maar weer hetzelfde ritueel van steeds verder gezochte maatregelen op elkaar stapelen. Dat houdt een keer op dat je hiermee nog iets bereikt.

In essentie zag je dat ook na de maatregelen van november, de cijfers daalden even maar zonder echte versoepelingen keerde die trend ook weer. Natuurlijk spelen meer factoren mee maar dit effect zie je zeker goed in bijvoorbeeld mobiliteits cijfers.

Maar enige reflectie op de gekozen koers of zelfs maar het effect van specifieke maatregelen lijkt volledig te ontbreken bij dit kabinet. En dat heeft er voor mij voor gezorgd dat ik het eigenlijk allemaal wel geloof inmiddels en gewoon mijn eigen plan trek waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
posttoast schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Absoluut. Maar het is niet alleen dit, ik zie dat men ook liever niet online vergadert en bij voorkeur met elkaar in een hokje zit. En natuurlijk is dat fijner, maar kom op zeg: mijn bedrijf doet inmiddels sinds maart alles online en dat werkt heus wel.

Je moet dingen niet afschieten zonder het een eerlijke kans te geven. De ideale situatie is er nu eenmaal even niet, we zitten in een pandemie. Sterker, we zitten in een lockdown.
Nou ja, we hebben het in maart een eerlijke kans gegeven (want we moesten wel)... conclusie is dat er op veel plekken flinke achterstanden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:36
posttoast schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Absoluut. Maar het is niet alleen dit, ik zie dat men ook liever niet online vergadert en bij voorkeur met elkaar in een hokje zit. En natuurlijk is dat fijner, maar kom op zeg: mijn bedrijf doet inmiddels sinds maart alles online en dat werkt heus wel.

Je moet dingen niet afschieten zonder het een eerlijke kans te geven. De ideale situatie is er nu eenmaal even niet, we zitten in een pandemie. Sterker, we zitten in een lockdown.
Ik merk zelf dat het werkt, maar dat het verre van optimaal is. We zitten in een lockdown dus we moeten wel, maar zeker de juniors zie ik strubbelen omdat er toch meer een drempel is (van beide kanten, seniors kunnen niet zien of de junior vast zit, juniors ervaren een drempel om vragen online te stellen) en de techniek toch ook tekort schiet (maar 1 scherm kunnen delen, gigantische inputlag om onduidelijke reden).

Het is ook niet zozeer dat het vergaderen zelf het probleem is, het is ook meer de sociale interactie er omheen. Je vraagt in de wandelgangen even hoe het met iemand gaat, waar iemand mee bezig is, even ongedwongen. Nu worden de vergaderingen er doorheen gedrukt en heb je daarna alleen nog maar contact als er problemen/vragen zijn. Nu weet ik dat er bedrijven zijn die dan eens per dag/week een koffiepauze inplannen, maar ik zie dat niet zitten omdat dat dan eigenlijk weer een soort verplicht nummer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ik222 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:10:
[...]

Zegt die Bruls ook eens wat zinnigs ;)

Maar dat is natuurlijk wel heel erg waar en wat ik ook steeds probeer te zeggen, mensen zijn inmiddels zo afgestompt door elke keer maar weer hetzelfde ritueel van steeds verder gezochte maatregelen op elkaar stapelen. Dat houdt een keer op dat je hiermee nog iets bereikt.
Sterker nog, in mijn omgeving zie ik dat het aantal sociale contacten door de lockdown toeneemt. Mensen vervelen zich in het weekend, zijn niet meer bang voor het virus zoals dat in maart wel het geval wat en dus gaat men veelvuldig bij elkaar op bezoek.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:51:
Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik het met die Bruls eens ben :D

Perspectief is het nieuwe toverwoord.

Behalve voor Wiebes, die reageert er dan weer bijzonder op (vanaf 02:35)

https://www.evajinek.nl/v...15000-mensen-gevaccineerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
ik222 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:10:
Het zou fijn zijn als maatregelen eens tegen het licht gehouden konden worden of ze nu echt brengen wat er van gedacht werd. Het is inderdaad nu stapelen. Tijdens het mondkapjesplicht debat werd de vraag al gesteld of nog een regel erbij de slechte naleving van eerdere regels ging verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:26:
[...]

Er is geen perspectief, in Israël is 20% gevaccineerd en van versoepeling is nog geen sprake. Daarnaast duiken er steeds meer berichten op dat de maatregelen na vaccinatie in stand blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake

Bruls snapt ook dat ze dit gevecht niet gaan winnen op termijn. Als Nederland massaal er maling aan heeft kunnen ze roepen en spoedwetten maken tot ze een ons wegen, maar het zal weinig uithalen.
revolution-nl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:29:
Er is geen perspectief, in Israël is 20% gevaccineerd en van versoepeling is nog geen spraken. Daarnaast duiken er steeds meer berichten op dat de maatregelen na vaccinatie in stand blijven.
Zoals ik al zei, eeuwig coronamaatregelen zie ik niet gebeuren. De WHO praat er al langer over dat we altijd en eeuwig vast blijven zitten aan maatregelen, maar die gaan nog teleurgesteld worden. De huidige situatie is niet vol te houden op een lange termijn. De WHO roept zoveel.

Zo'n beetje elke Europese leider schetst vaccinatie als de sleutel om terug naar het oude leven te gaan, dat is een belofte die ze moeilijk kunnen verbreken, althans niet zonder gevolgen. Het hele continent snakt naar het einde van alle beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 23:30
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:28:
[...]Het zou fijn zijn als maatregelen eens tegen het licht gehouden konden worden of ze nu echt brengen wat er van gedacht werd. Het is inderdaad nu stapelen. Tijdens het mondkapjesplicht debat werd de vraag al gesteld of nog een regel erbij de slechte naleving van eerdere regels ging verbeteren.
Dat niet alleen. Maar ik denk dat een plan voor de langere termijn ook heel belangrijk is. Nu wordt een lockdown aangekondigd voor een x aantal weken, waarmee mensen verwachten/hopen dat er daarna weer meer kan. Maar als je vervolgens keer op keer 2-3 weken gaat verlengen...?

Ik snap best dat niet met zekerheid voorspeld kan worden hoe e.e.a. loopt, maar ze moeten toch wel een behoorlijke indicatie kunnen geven tot aan de zomer? En natuurlijk zullen er mensen zijn die niet begrijpen dat er onderweg bijgesteld moet worden. Maar ik denk dat voor het gros het beter vol te houden zit als er een beeld is hoe de komende maanden gaan verlopen, in plaats van dat we in het slechtste geval bijv. 8x een verlenging van de lockdown krijgen tot het voorjaar verlichting brengt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
[...]

Er is geen perspectief, in Israël is 20% gevaccineerd en van versoepeling is nog geen sprake. Daarnaast duiken er steeds meer berichten op dat de maatregelen na vaccinatie in stand blijven.
Natuurlijk niet, als uiteindelijk voldoende mensen gevaccineerd zijn met de goed werkende vaccins gaan de vervelende maatregelen snel genoeg weg hoor. Dat we misschien nog langere tijd wat beter letten op hygiëne, minder zoenen e.d. is wat anders maar dat vind ik niet bepaald negatief in elk geval ;)

En Israël nu is zoals al meerdere malen aangegeven een slecht voorbeeld. Omdat ten eerste 20% veel te weinig is om iets aan de verspreiding te doen, en ten tweede is het grootste deel van die 20% ook nog pas heel recent gevaccineerd en pas 1 keer waardoor zelfs die 20% nog lang niet volledig beschermd is.

Maar goed het is ook wat je verwacht, nee er rijdt volgende week geen truc met 30 miljoen vaccins binnen waarna 4 weken later alle maatregelen opgeheven worden. Maar een scenario waar richting het voorjaar / zomer het virus (en daarmee de maatregelen) door vaccinatie en het seizoen voor het grootste deel verdwijnt en vervolgens in de herfst winter ook niet meer terugkeert in een vorm waarvoor beperkende maatregelen nodig zijn is wel heel waarschijnlijk wat mij betreft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Een interview waar een hoogleraar schetst wat ook in dit topic talloze malen genoemd is.
Hoogleraar: ‘Huidige maatregelen zijn economisch extreem schadelijk’

Verlenging van de lockdown brengt de economie nog grotere schade toe, terwijl de effecten verwaarloosbaar zijn. Volgens hoogleraar economie Bas Jacobs is het tijd voor een nieuwe aanpak. ‘Het instrument van de lockdown is bot geworden.’
Jacobs is een van de 15 deskundigen achter Herstel NL, een recente oproep van economen, artsen en ondernemers voor een gebalanceerder coronabeleid. “In de politiek is een steeds exclusievere focus op de zorg ontstaan. Het kabinet lijkt zich vooral bezig te houden met logistieke kwesties – mondkapjes, testen, ic-capaciteit, vaccins – maar inhoudelijke afwegingen over de gevolgen van het coronabeleid worden niet gemaakt.”

“We zitten met jojobeleid: als het goed gaat in de zorg, verminderen we de maatregelen, gaat het slecht, dan knellen we economie en samenleving weer af. Dat is het slechtste van alle werelden. De huidige harde maatregelen en afwachten tot vaccins effect hebben – in de hoop dat we daarmee het virus onderdrukken – zijn economisch extreem schadelijk. Lockdowns maken dingen stuk waarvan we niet weten of die te repareren zijn.”

Jacobs pleit voor gerichtere aanpak om de coronapandemie onder de duim te krijgen. “Een betere strategie is om kwetsbaren die grotere kans hebben om ziek te worden, meer te beschermen en niet-kwetsbaren meer vrijheid te gunnen en zo immuniteit op te bouwen. Stel winkels een paar uur exclusief open voor kwetsbaren. Of maak huisvesting elders mogelijk voor mensen die kleinbehuisd zijn en geïnfecteerd zijn geraakt, zodat ze niet hun hele gezin besmetten.”
https://www.parool.nl/ned...treem-schadelijk~be4881c1

Een teken van hoop dat dit soort geluiden steeds luider worden _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is alleen maar weer de herhaling van de Great Barrington Declaration. De redenen dat dit niet kan en alleen maar veel meer doden zal geven zijn niet veranderd. Ik had ook niet anders van een econoom verwacht dat die over lijken gaat voor de economie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Niet online
[...]

Kolder. Het perspectief is duidelijk genoeg. De enige reden om nu te zeggen dat er geen perspectief geboden wordt is dat je vindt dat het toch niet zo erg is dat ziekenhuizen de zorg nauwelijks aankunnen, met alle gevolgen van dien (waarschijnlijk omdat je inschat toch geen zorg nodig te hebben en de maatregelen er alleen voor anderen zijn).

Wijzen naar Israel is ook niks dan smaakmakerij, 20% is een begin, niet het eind, dat kan nog geen effect hebben. En uiteraard zullen eerst na vaccinatie bepaalde maatregelen blijven, maar door dat punt in deze context trek je lockdown (maatregelen nu) gelijk met iets basaals als "blijf thuis met een kuchje" of "test wanneer verdenking covid" wat nonsense is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Norjee schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:52:
[...]

Wijzen naar Israel is ook niks dan smaakmakerij, 20% is een begin, niet het eind, dat kan nog geen effect hebben. En uiteraard zullen eerst na vaccinatie bepaalde maatregelen blijven, maar door dat punt in deze context trek je lockdown (maatregelen nu) gelijk met iets basaals als "blijf thuis met een kuchje" of "test wanneer verdenking covid" wat nonsense is.
Waarom geeft men dan geen keiharde streefgetallen, bij een vaccinatiegraad van 70% kunnen we weer open, bij een relatief aantal fout positieve PCR testen kunnen we uit lockdown.

De hele corona crisis is één groot mistgordijn waar men een beetje hoop geeft maar niet concreet wordt en vervolgens de weg normaal verlegt.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 12-01-2021 00:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:47:
Een interview waar een hoogleraar schetst wat ook in dit topic talloze malen genoemd is.

Misschien moeten ze binnen het Erasmus die roeptoeters van hun "Erasmus school of management" en "Erasmus school of economics" maar eens een snuffelstage laten doen bij "Erasmus MC". Kijken wie er nog hopelozer is, Famke, of de hoogleraren van die twee faculteiten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

revolution-nl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:57:
Waarom geeft men dan geen keiharde streefgetallen, bij een vaccinatiegraad van 70% kunnen we weer open, bij een relatief aantal fout positieve PCR testen kunnen we uit lockdown.

De hele corona crisis is één groot mistgordijn waar men een beetje hoop geeft maar niet concreet wordt en vervolgens de doelen verlegt.
Omdat mensen dan als kleuters gaan reageren als er toch iets gebeurd wat dit niet mogelijk maakt, zoals een nieuwe variant a la B.1.1.7 (UK).

Dan krijg je gehuil als "maar jullie hadden het beloofd". Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan dat men voorzichtig moet zijn, zeker gezien het aantal mensen dat al niet in staat is simpele regels te volgen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Ik denk de eerste keer dat ik het met Wiebes eens ben.

Het perspectief is immers zo helder als het worden kan: het is voorlopig nog kut, dat blijft het ook nog wel even en voor hoelang dat valt ook nog te bezien, we hopen dat iedereen dat ze zoveel mogelijk mee helpen dat zo kort mogelijk te houden.

Dat gereutel over "perspectief" lijkt alleen maar een nieuwe term en kapstok verzinnen om over alles nog een keertje uitgebreid te delibereren, bijvb het hele "Not so Great Barrington Decleration" gebeuren door de econoom van dienst (waar blijft de econoom die eens eerlijk en realistisch probeert uit te rekenen wat die hele schare aan economen de samenleving kosten of opleveren :X).
En om vervolgens stennis te gaan schoppen omdat bepaalde dingen uit het "afgedwongen" perspectief niet uit blijken te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 12-01-2021 00:14 ]

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• gekkie
De hele corona crisis is één groot mistgordijn waar men een beetje hoop geeft maar niet concreet wordt en vervolgens de weg normaal verlegt.
Ik zou het dan toch eerder omschrijven als iets van:
De hele coronacrisis is één groot mistgordijn waar de chauffeur al achteruit rijdend over de bergweg, zich een weg probeert te banen over hetgeen zichtbaar is in de achteruitkijkspiegel, waarbij een aantal passagiers het lollig lijkt te vinden om met enige regelmaat al jengelend in z'n gezichtsveld te gaan lopen of de bus eens flink te laten overhellen, onverminderd ondanks dat er inmiddels een lichtgloed door de mist begint te komen van waaruit de onfortuinlijke reis aangevangen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
42erik schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:45:
[...]

welk niveau/klas doe je eigenlijk?
Basisschool, groep 7. De kinderen en ik zouden dus redelijk veilig zitten qua leeftijd.

[ Voor 4% gewijzigd door President op 12-01-2021 05:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
[...]

Las in wat stukken en interviews met OMT leden dat ze nu (vooral in het VO) in het onderwijs bij het heropenen verplichte maatregelen gaan invoeren voor de leerlingen. Dus afstand houden, mondneusmaskers etc. Men denkt inderdaad aan halve roosters/klassen om de drukte te beperken. Mocht tijd worden dat ze het inzien en maatregelen nemen, maar ik blijf erbij dat de scholen dit al lang hadden kunnen doen.

Wel klagen dat ze als leerkrachten vogelvrij zijn op die scholen maar zelf actie ondernemen ho maar. Het moet opgedragen worden voordat ze het gaan doen....
Probleem is vooral dat we verplicht zijn/waren om alle leerlingen het volledige programma fysiek aan te bieden. Halve roosters etc. mag niet van de overheid en er zijn zelfs al scholen door de inspectie op de vingers getikt omdat ze de examenklassen toch online les zijn gaan geven ipv ze met 32 in een lokaal te stoppen en toch (hoewel er nergens binnen gesport mag worden) te laten gymmen. Scholen willen graag creatief zijn maar het mag gewoon niet.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Sorry maar de stoomboot van Sinterklaas heeft ook de fabeltjesfuik over fout positieve PCR testen weer naar Spanje mee terug genomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:48

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:44:
[...]

Sorry maar de stoomboot van Sinterklaas heeft ook de fabeltjesfuik over fout positieve PCR testen weer naar Spanje mee terug genomen.
Hij bedoelt natuurlijk 'negatieve PCR testen'.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Aziraphale schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:22:
Scholen willen graag creatief zijn maar het mag gewoon niet.
Met als toevoeging dat dingen zoals mondkapjes bijvoorbeeld voor het basisonderwijs 'in overleg met de leidinggevende' zijn. Als ik graag een mondkapje wil dragen en mijn leidinggevende wil het niet, dan mag ik dus geen mondkapje dragen... Dus ja, je bent overgeleverd aan de mening van de leidinggevende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
[...]

Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom je in Israël nog geen versoepelingen ziet naar aanleiding van de vaccinaties:
Drardollan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Je andere onderbuikgevoel lijkt mij duidelijk een onderbuikgevoel en ga ik niet op in.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 10:39

[...]

[...]

Ik weet niet wat deze econoom denkt wat dat bij gaat dragen, want veel besmettingen in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg zijn via personeel (volledig ongewild natuurlijk) gekomen. Verder raken veel thuiswonende ouderen ook besmet in de persoonlijke levenssfeer.

En het verwijt dat het kabinet alleen naar de zorg kijkt vind ik volkomen absurd. Natuurlijk doet men dat. Als de zorg nog erger overbelast raakt, moeten wij van zorgpersoneel gaan verlangen dat zij voor god moeten gaan spelen. Dat is een lot wat niemand te gunnen is en wat niemand moet willen.

Zelf zie ik in mijn omgeving ook genoeg kleine ondernemers die het wel heel erg goed doen. Maar zij hebben hun e-retail goed op orde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Omdat de maatregelen gestuurd worden op de bezetting van de ziekenhuizen. Als we die omlaag brengen met maatregelen, vaccinaties of de lentezon dan komen er versoepelingen. En als het slechter gaat komen er verzwaringen.

Je hebt hieronder overigens zelf het antwoord gegeven waarom er geen "keiharde streefgetallen" gegeven worden.
Het is dan ook een nieuw virus waar we nog steeds bijzonder weinig van weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:34:
[...]
Bruls snapt ook dat ze dit gevecht niet gaan winnen op termijn. Als Nederland massaal er maling aan heeft kunnen ze roepen en spoedwetten maken tot ze een ons wegen, maar het zal weinig uithalen.
Klopt, totdat blijkt dat er toch echt een reden voor de maatregelen en het mis gaat, waarna ze weer klagen dat de regering te weinig heeft gedaan om ze te waarschuwen voor de gevaren.
[...]
Zoals ik al zei, eeuwig coronamaatregelen zie ik niet gebeuren. De WHO praat er al langer over dat we altijd en eeuwig vast blijven zitten aan maatregelen, maar die gaan nog teleurgesteld worden. De huidige situatie is niet vol te houden op een lange termijn. De WHO roept zoveel.

Zo'n beetje elke Europese leider schetst vaccinatie als de sleutel om terug naar het oude leven te gaan, dat is een belofte die ze moeilijk kunnen verbreken, althans niet zonder gevolgen. Het hele continent snakt naar het einde van alle beperkingen.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor maatregelen. Sommige zijn best heel lang vol te houden, maar de huidige lockdown niet. Alhoewel voorlopig het alternatief nog veel erger is. Dus het wordt wachten tot we voldoende mensen gevaccineerd hebben. Hopelijk zet de zomer snel in zodat het virus zich minder verspreid en zijn er aan het einde van de zomer voldoende mensen gevaccineerd.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
gambieter schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:02:
[...]

Omdat mensen dan als kleuters gaan reageren als er toch iets gebeurd wat dit niet mogelijk maakt, zoals een nieuwe variant a la B.1.1.7 (UK).

Dan krijg je gehuil als "maar jullie hadden het beloofd". Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan dat men voorzichtig moet zijn, zeker gezien het aantal mensen dat al niet in staat is simpele regels te volgen?
Helemaal mee eens! Ik zeg bij nieuws dat mensen om meer perspectief roepen altijd: “Denkt men nou echt dat de kabinetsleden een glazen bol in hun achterwerk hebben?”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00

[...]

[...]

Het zou mooi zijn als deze hoogleraar economie nog een goede onderbouwing kon geven van de prijs hiervan:
"Door deze versoepelingen neemt het aantal interacties tussen mensen met X% toe waardoor er Y% meer besmettingen zijn waardoor er meer mensen in het ziekenhuis komen en er Z% meer mensen sterven"

Maar dat is voor een hoogleraar economie te lastig, want ja, niet zijn expertise he? Hoewel hij ook wel inziet dat er dan overbelasting in de zorg komt ("Italiaanse toestanden"), maar ja: YOLO! Daar heeft hij ook geen alternatief voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:47:
[...]

Het zou mooi zijn als deze hoogleraar economie nog een goede onderbouwing kon geven van de prijs hiervan:
"Door deze versoepelingen neemt het aantal interacties tussen mensen met X% toe waardoor er Y% meer besmettingen zijn waardoor er meer mensen in het ziekenhuis komen en er Z% meer mensen sterven"
Dat zou mooi zijn, maar op zich is het toch niet erg als er meer mensen in het ziekenhuis komen en/of overlijden?
Maar dat is voor een hoogleraar economie te lastig, want ja, niet zijn expertise he? Hoewel hij ook wel inziet dat er dan overbelasting in de zorg komt ("Italiaanse toestanden"), maar ja: YOLO! Daar heeft hij ook geen alternatief voor.
Het code zwart scenario is afgewend, zullen we nu dan maar kijken wat er mogelijk is? Wat is er mis met een gerichte aanpak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 13:26
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:53:
[...]

Het code zwart scenario is afgewend, zullen we nu dan maar kijken wat er mogelijk is? Wat is er mis met een gerichte aanpak?
Er is toch ook een gerichte aanpak? Men neemt maatregelen, wacht een aantal weken om te kijken wat de effecten zijn, en past dan de maatregelen aan. Als maatregelen ons nog niet ver genoeg van code zwart hebben gebracht past men ze nog niet aan. Rinse and repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Je hebt ook wel meer nodig dan 20 procent. In Brussel heeft al wel 20 procent corona gehad volgens sommige onderzoeken. Daar is ook geen sprake van versoepelingen.

Vanaf 40 procent zou je wel wat moeten merken had ik de virologen van Belgie horen zeggen, maar dat was wel voor het nieuws van dat nieuwe sneller verspreidende virus dat ze in de UK ontdekt hadden. Dus dat zal misschien omhoog geschoven moeten worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat dachten we vorig jaar ook. En die tweede golf, dat zou wel meevallen want (verzin een getal) procent had het al gehad.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Dat zou mooi zijn, maar op zich is het toch niet erg als er meer mensen in het ziekenhuis komen en/of overlijden?
Zolang het jou en jouw omgeving maar niet raakt zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
[...]

[...]

En als men gaat versoepelen en de Britse variant krijgt voet aan de grond, dan kunnen we heel snel weer bij dat scenario zijn. De ziekenhuizen zijn nog steeds zwaar overbelast met 2728 bedden.

Als de zorg het nog zwaarder te verduren krijgt, moet de zorg voor god gaan spelen. Ik neem aan dat niemand dat wil...

[ Voor 9% gewijzigd door daanb14 op 12-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Er is toch ook een gerichte aanpak? Men neemt maatregelen, wacht een aantal weken om te kijken wat de effecten zijn, en past dan de maatregelen aan. Als maatregelen ons nog niet ver genoeg van code zwart hebben gebracht past men ze nog niet aan. Rinse and repeat.
Als je dat een gerichte aanpak noemt :?

Je mag toch hopen dat er na 10 maanden wel iets meer bedacht en uitgevoerd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Ik weet het niet, wat vind jij? Wat vind jij acceptabel? Welke redenatie volg jij? Ik ben er niet uit.
Ik volg deze logica (uit een eerdere post)
De strengere regels komen voort uit de grote druk op de zorg. Die druk wordt veroorzaakt door het aantal Corona-patienten die in het ziekenhuis terecht komen. Het aantal patiënten loopt op omdat meer mensen Corona krijgen. Corona krijg je door besmet te raken met het Corona virus. Je raakt besmet door contact met andere mensen, zowel bekenden als onbekenden.

Dat betekent dat zolang dat virus niet weg is, elke versoepeling zal leiden tot een hogere druk op de zorg.

De kunst is nu te bepalen wat een acceptabele druk is.

We gaan 1 maatregel nemen: alle winkels mogen open. Tussen 9 en 12 voor kwetsbare groepen. Tussen 12 en 18 voor 'de rest'.
Wat gebeurt er dan:
- Mensen gaan meer naar winkels
- Hierdoor neemt het aantal interacties tussen mensen toe
- Het aantal besmetting (getal 'R') neemt toe
- Meer ziekenhuisopnames

De vraag is natuurlijk wat dan de waarden zijn van al die variabelen. Ik verwacht er niet al te veel van gezien het gedrag van de bevolking. bv 'de rest' gaat ook 's morgens naar de winkel (want zoonlief heeft voetbal 's middags en moet nog wel even wat nieuwe kleren), besmet 'de kwetsbaren' . Of andersom. En je zit in no-time weer in het rood met je zorg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 08:13

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Nee hoor, maar het is wel afschuwelijk dat mensen niet met hun hele gezin naar een woon-boulevard kunnen om een beetje dom rond te lopen. Kan nog steeds naar een winkelcentrum, maar dat is gewoon niet hetzelfde. Derde wereld praktijken, als ik er beelden van op tv zie dan moet ik gewoon wegzappen, kan het niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
daanb14 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:01:
En als men gaat versoepelen en de Britse variant krijgt voet aan de grond, dan kunnen we heel snel weer bij dat scenario zijn.
Is er nu al echt bewezen of die Britse variant zoveel besmettelijker is? Tot op heden heb ik daar eigenlijk geen/weinig onderzoeken over kunnen vinden. De claims komen vooral uit politieke speeches lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Transportman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Zolang het jou en jouw omgeving maar niet raakt zeker?
Het is onmogelijk om iedereen te redden en uiteindelijk gaat iedereen een keertje dood. Als je de teugels kan laten vieren waardoor de maatschappij weer opleeft dan is mij dat inderdaad wel een aantal doden waard.

Wat is voor jou een acceptabel aantal mensen die in het ziekenhuis komen en/of overlijden voor we uit deze maatregelen kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:01:
[...]

En als men gaat versoepelen en de Britse variant krijgt voet aan de grond, dan kunnen we heel snel weer bij dat scenario zijn. De ziekenhuizen zijn nog steeds zwaar overbelast met 2728 bedden.

Als de zorg het nog zwaarder te verduren krijgt, moet de zorg voor god gaan spelen. Ik neem aan dat niemand dat wil...
Daarom dus meer gerichte maatregelen, ik krijg de indruk dat jij denkt dat het gaat om alle maatregelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Is er nu al echt bewezen of die Britse variant zoveel besmettelijker is? Tot op heden heb ik daar eigenlijk geen/weinig onderzoeken over kunnen vinden. De claims komen vooral uit politieke speeches lijkt het.
Zowel vanuit het RIVM als de Britse tegenhanger komt deze claim.

Ik ben geen epidemioloog, maar volgens mij kan je het ook beredeneren door de verhouding vergeleken met de oude variant te bekijken en aan de hand daarvan kan je de relatieve besmettelijkheid berekenen (denk ik).

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Epnf2CLXUAIJoF4?format=png&name=900x900

[ Voor 29% gewijzigd door anandus op 12-01-2021 09:13 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Als je dat een gerichte aanpak noemt :?

Je mag toch hopen dat er na 10 maanden wel iets meer bedacht en uitgevoerd kan worden?
Alles is er op gericht om zoveel mogelijk contacten tussen mensen te beperken. Daarvoor heeft de overheid een (flink) aantal touwtjes om aan te trekken. Probleem is dat al die touwtjes ook weer effect op elkaar hebben, en bovendien er aan de andere kant van die touwtjes ook terug getrokken wordt (lees: men volgt maatregelen niet op). Dan blijft het schipperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
CMD-Snake schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Alstu:
https://www.imperial.ac.u...-growing-rapidly-england/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Het is onmogelijk om iedereen te redden en uiteindelijk gaat iedereen een keertje dood. Als je de teugels kan laten vieren waardoor de maatschappij weer opleeft dan is mij dat inderdaad wel een aantal doden waard.

Wat is voor jou een acceptabel aantal mensen die in het ziekenhuis komen en/of overlijden voor we uit deze maatregelen kunnen komen?
Jij vind het blijkbaar acceptabel om mensen dood te laten gaan, kom jij maar met de getallen. Hoeveel doden is het jou waard om maatregelen los te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:08:
[...]

Daarom dus meer gerichte maatregelen, ik krijg de indruk dat jij denkt dat het gaat om alle maatregelen?
Ik denk dat het inderdaad anders kan, zoals in Duitsland gedaan werd bijvoorbeeld. Daar werd per Kreis bekeken welke maatregelen genomen moeten worden bij het overschrijden van een signaalwaarde, totdat het te ernstig uit de hand liep. Dat is een aanpak waar ik voor Nederland ook wel achter sta, wanneer de besmettingscijfers en het aantal ziekenhuisbedden weer op een acceptabel niveau zijn.

Voorlopig lijkt mij het kunnen terugvallen op een regionale aanpak echter verre van realistisch. Het inlassen van ouderenuren lijkt mij een prima idee, als de cijfers weer acceptabel zijn. Dat lijkt alleen nog wel even te gaan duren.

[ Voor 16% gewijzigd door daanb14 op 12-01-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:05:
[...]

Ik weet het niet, wat vind jij? Wat vind jij acceptabel? Welke redenatie volg jij? Ik ben er niet uit.
Ik volg de redenering dat wij voorheen met 10k griepdoden geen probleem hadden. Na die 10k hebben wij ook geen extra maatregelen genomen om dit te voorkomen, sterker, wij hebben de ziekenhuizen nog kleiner gemaakt.
Ik volg deze logica (uit een eerdere post)
De strengere regels komen voort uit de grote druk op de zorg. Die druk wordt veroorzaakt door het aantal Corona-patienten die in het ziekenhuis terecht komen. Het aantal patiënten loopt op omdat meer mensen Corona krijgen. Corona krijg je door besmet te raken met het Corona virus. Je raakt besmet door contact met andere mensen, zowel bekenden als onbekenden.

Dat betekent dat zolang dat virus niet weg is, elke versoepeling zal leiden tot een hogere druk op de zorg.

De kunst is nu te bepalen wat een acceptabele druk is.

We gaan 1 maatregel nemen: alle winkels mogen open. Tussen 9 en 12 voor kwetsbare groepen. Tussen 12 en 18 voor 'de rest'.
Wat gebeurt er dan:
- Mensen gaan meer naar winkels
- Hierdoor neemt het aantal interacties tussen mensen toe
- Het aantal besmetting (getal 'R') neemt toe
- Meer ziekenhuisopnames

De vraag is natuurlijk wat dan de waarden zijn van al die variabelen. Ik verwacht er niet al te veel van gezien het gedrag van de bevolking. bv 'de rest' gaat ook 's morgens naar de winkel (want zoonlief heeft voetbal 's middags en moet nog wel even wat nieuwe kleren), besmet 'de kwetsbaren' . Of andersom. En je zit in no-time weer in het rood met je zorg.
Als je het bij verwachtingen laat zal je nooit weten hoe het zal gaan. Er zijn nog zoveel extra variabelen te verzinnen om een langzame start te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:12:
[...]

Ik denk dat het inderdaad anders kan, zoals in Duitsland gedaan werd bijvoorbeeld. Daar werd per Kreis bekeken welke maatregelen genomen moeten worden bij het overschrijden van een signaalwaarde, totdat het te ernstig uit de hand liep. Dat is een aanpak waar ik voor Nederland ook wel achter sta, wanneer de besmettingscijfers en het aantal ziekenhuisbedden weer op een acceptabel niveau zijn.
Dat is toch ook de Nederlandse aanpak? Zo hebben we het hier maandenlang gedaan.
Per regio werd bekeken wat moest. Maar 1. Nederland is daar eigenlijk te klein voor en 2. Het liep snel weer uit de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 12-01-2021 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:54
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:15:
[...]

Ik volg de redenering dat wij voorheen met 10k griepdoden geen probleem hadden. Na die 10k hebben wij ook geen extra maatregelen genomen om dit te voorkomen, sterker, wij hebben de ziekenhuizen nog kleiner gemaakt.

[...]

Als je het bij verwachtingen laat zal je nooit weten hoe het zal gaan. Er zijn nog zoveel extra variabelen te verzinnen om een langzame start te maken.
We zitten nu aan de bijna(?) 7k doden ondanks alle lockdowns en maatregelen, en het is nog laaaaaang niet voorbij. Zonder maatregelen (of mindere) hadden we al lang boven de 10k gezeten. Met veel moeite kunnen we het dus ongeveer zo erg maken als een flinke griepgolf.

En tja verwachtingen... die heb ik niet want zoiets als een britse/japanse/ZA variant gooit zo-weer een curveball in de planning. Dat heb je helaas met virussen...

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 12-01-2021 09:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
daanb14 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:46:
[...]

Helemaal mee eens! Ik zeg bij nieuws dat mensen om meer perspectief roepen altijd: “Denkt men nou echt dat de kabinetsleden een glazen bol in hun achterwerk hebben?”
Ik ben zelf wel voorstander van perspectief bieden, al besef ik dat ik mij hierover eerder te hard/luiddruchtig heb uitgelaten in dit topic.

De overheid moet perspectief bieden als dit realistisch is. Bijvoorbeeld de basisscholen, het perspectief is dat ze op 25-1 opengaan mits we meer inzicht en kennis hebben in de UK mutatie. Dat is een prima perspectief om te bieden, je giet het niet in beton en houdt het flexibel. Ook is het niet afhankelijk van de grillen van de maatschappij, het wordt gebaseerd op feiten.

Maar heel eerlijk gezegd is er op dit moment niet meer perspectief te bieden op basis van de huidige situatie. Het is nog even de lockdown rit uitzitten, beter nu 3 weken extra dan straks weer 1,5 maand dicht moeten denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
...
Wat is op zich wel erg?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
Dat is geen redenering. Ondanks zwaar ingrijpen staat de zorg nu op omvallen en zijn er veel doden. De situatie is ondanks heftig ingrijpen een stuk slechter dan de hevigste griepepidemie, en wie weet hoe ernstig het zou zijn zonder heftig ingrijpen.

Je kan bijv. naar delen van Amerika kijken voor hoe hard het kan gaan. De cijfers verslechteren snel als je mensen gewoon geen zorg meer kan bieden omdat het propvol zit. Als samenleving hebben we besloten dat we in ieder geval geen mensen onnodig dood willen laten gaan die gered hadden kunnen worden als de zorg niet was bezweken. Daarnaast is het ook niet uit te leggen om vlak voordat immuniteit dmv inenting serieuze vormen aanneemt nog mensen onnodig te laten sterven.

Persoonlijk vind ik ook dat we niet zo moeten zeiken. Er zijn honderdduizenden zorgmedewerkers die geen tijd hebben om op internetfora te klagen. Die al een jaar lang een extreme inspanning leveren met risico voor eigen lijf en leven.

[ Voor 39% gewijzigd door ph4ge op 12-01-2021 09:27 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:18:
[...]

En tja verwachtingen... die heb ik niet want zoiets als een britse/japanse/ZA variant gooit zo-weer een curveball in de planning. Dat heb je helaas met virussen...
Een curveball is een understatement.
Als je naar Engeland kijkt, die hebben in verhouding nu viermaal zoveel ziekenhuisopnames als wij nu hebben. Niet totaal, maar in verhouding per inwoner.
Dat is echt insane.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 12-01-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
anandus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:18:
[...]
Dat is toch ook de Nederlandse aanpak? Zo hebben we het hier maandenlang gedaan.
Per regio werd bekeken wat moest. Maar 1. Nederland is daar eigenlijk te klein voor en 2. Het liep snel weer uit de hand.
In basis is het allebei hetzelfde inderdaad. Alleen is een kreis een stuk kleiner dan een veiligheidsregio in Nederland en was in Duitsland zover ik weet de signaalwaarde voor aanvullende maatregelen in een kreis 50 op 100.000 in plaats van 200 op 100.000.

Maar de discussie gaat nu natuurlijk niet over Duitsland, dus ik hou erover op. Het belangrijkst is dat we erachter komen hoe ver de Britse variant al verspreid is en welke impact versoepelingen op de verspreiding van deze variant zouden hebben. Ik zie echt geen versoepelingen mogelijk, zolang dit zo’n grote onzekerheid is. Marion Koopmans gaf geloof ik laatst ook al aan dat de niet snel genoeg gaande daling van de besmettingscijfers een teken zou kunnen zijn dat de Britse variant aan het verspreiden is en voor een explosie van de cijfers zou kunnen zorgen als er versoepeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 15:25
[...]

[...]

Ik lees nooit bij een griepepidemie dat de ziekenhuizen vol liggen. En de IC overbelast is.
En dat mensen 6 maanden na de griep nog steeds niet naar de overkant van de weg kunnen lopen vanwege extreme moeheid.
Toch een klein verschilletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Basekid schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:18:
[...]

We zitten nu aan de bijna(?) 7k doden ondanks alle lockdowns en maatregelen, en het is nog laaaaaang niet voorbij. Zonder maatregelen (of mindere) hadden we al lang boven de 10k gezeten.

Met gerichte maatregelen zorg je er dus voor dat bijvoorbeeld die varianten geen invloed hebben. Zo zou je dus de 20 vluchten die nu nog dagelijks vliegen tussen NL en de UK kunnen stoppen.

Of je doet wat de WHO adviseert: investeer in detect, isolate en quarantine. In het begin van de crisis waren wij de beste met CBO, na 4 weken is dit losgelaten en tot nu toe heb ik nergens vernomen dat het CBO nu wel goed op de rit staat. Andere landen kunnen dit wel, moeten wij dan erkennen dat die beter zijn?

Dat geeft lucht waarmee je andere maatregelen weer kan versoepelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Ik lees nooit bij een griepepidemie dat de ziekenhuizen vol liggen. En de IC overbelast is.
:|

Misschien even googlen of meer kranten lezen.
En dat mensen 6 maanden na de griep nog steeds niet naar de overkant van de weg kunnen lopen vanwege extreme moeheid.
Heb ik ook niet gelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:27

s3n

Het is heel dubbel allemaal. Ik zie om mij heen veel ouders met kleine kinderen die langzaam opbranden door het thuis werken, al dan niet door werkgevers zonder inlevingsvermogen. Maar ook jonge collega's zonder partner die net uit huis zijn. Die raken gewoon steeds depressiever omdat ze al maanden zo goed als niemand zien. Dit lijkt mij ook niet gezond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Een code zwart is erg. Gelukkig niet aan de orde.

Dit is ook erg
Cees (87) sprong van negen hoog: ‘Liever dood dan weer de eenzaamheid van een lockdown’

[ Voor 38% gewijzigd door Wolly op 12-01-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
President schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Met als toevoeging dat dingen zoals mondkapjes bijvoorbeeld voor het basisonderwijs 'in overleg met de leidinggevende' zijn. Als ik graag een mondkapje wil dragen en mijn leidinggevende wil het niet, dan mag ik dus geen mondkapje dragen... Dus ja, je bent overgeleverd aan de mening van de leidinggevende ;)
Die zijn bij ons in het VO dan wel weer verplicht, maar alleen als de leerlingen buiten de lessen in beweging zijn. In de klas mag hij af en zodra ze op de gang zitten of stil bij elkaar staan ook. Dat je er dan als docent alsnog op minder dan 1,5m langs moet omdat de gangen te smal zijn doet verder niet ter zake.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

De zorg in Nederland is nu eenmaal gebaseerd op een hoge bezetting van het aantal bedden. Dit is een direct gevolg van de privatisering en de wens om de kosten zo laag mogelijk te houden. Dit kan veranderd worden, maar kost simpelweg geld. Dat betekent dat belastingen of zorgpremie omhoog moet of dat er elders bezuinigd moet worden. Je kan elke euro maar 1 keer uitgeven. In een normale situatie is dit ook geen enkel probleem en is soms systeem betaalbaar en efficiënt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
op zich is het toch niet erg als er meer mensen in het ziekenhuis komen en/of overlijden?

Waarom zou code zwart op zich dan erg zijn? Of de sprong van Cees?

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-01-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ph4ge schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:22:
[...]
Dat is geen redenering. Ondanks zwaar ingrijpen staat de zorg nu op omvallen en zijn er veel doden. De situatie is ondanks heftig ingrijpen een stuk slechter dan de hevigste griepepidemie, en wie weet hoe ernstig het zou zijn zonder heftig ingrijpen.
Wie pleit ervoor om niet in te grijpen? Mag je na 10 maanden geen finetuning verwachten van de maatregelen om zodoende het beste ervan te kunnen maken?
Persoonlijk vind ik ook dat we niet zo moeten zeiken. Er zijn honderdduizenden zorgmedewerkers die geen tijd hebben om op internetfora te klagen. Die al een jaar lang een extreme inspanning leveren met risico voor eigen lijf en leven.
En zijn honderdduizenden mensen die hieraan onderdoor gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Wie pleit ervoor om niet in te grijpen? Mag je na 10 maanden geen finetuning verwachten van de maatregelen om zodoende het beste ervan te kunnen maken?
Vast wel, maar finetuning is nu niet aan de orde omdat we in een lockdown zitten.

Zodra er versoepeld wordt zal er vast gefinetuned worden, zoals je zegt, we hebben al 10 maanden ervaring, dus weten wel een beetje wat wel en niet kan en onder welke voorwaarden.

Maar nu is dat simpelweg niet aan de orde.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 12-01-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 07:14
[...]

[...]

s3n schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:27:
Het is heel dubbel allemaal. Ik zie om mij heen veel ouders met kleine kinderen die langzaam opbranden door het thuis werken, al dan niet door werkgevers zonder inlevingsvermogen. Maar ook jonge collega's zonder partner die net uit huis zijn. Die raken gewoon steeds depressiever omdat ze al maanden zo goed als niemand zien. Dit lijkt mij ook niet gezond
Ik heb zelf bij mijn werkgever dat die alleen oog heeft voor de groep met (jonge) kinderen. 4 uur per dag werken, 8 uur betaald bijvoorbeeld (iets dat ik uiteraard toejuich). Naar de groep 25-35 zónder kinderen wordt niet omgekeken en de 55+ groep voor wie plots thuiswerken een gigantische verandering bracht helaas ook niet tot nauwelijks. Niet dat het selectief wel/geen aandacht geven nu veel uit lijkt te maken, overgrote deel zit als een halve zombie achter het scherm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:27:
[...]

:|

Misschien even googlen of meer kranten lezen.

[...]

Heb ik ook niet gelezen.
Dan zou ik me maar eens gaan verdiepen in mensen die het virus hebben gehad, en nu nog steeds een wrak zijn. Na een griepje ben je weer redelijk snel z.g.a.n.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

We hebben met 10k griepdoden geen probleem, omdat het griepvirus redelijk onder controle is dankzij een vaccinatieprogramma. Zonder dat vaccinatieprogramma zou het aantal doden hoger liggen.

Bovendien is voor veel mensen de impact van een griepvirus een stuk lager dan de impact van een covid-19 virus besmetting.

Dus de economische schade (in de vorm van aantal niet-werkenden) vanwege een influenza lager: de ziekteduur is korter en daarmee het verzuim. En dankzij de vaccinatie neemt de druk op de zorg niet al te erg toe.
[...]

Zeker, maar 1 misstap en de tweede kamer staat in je nek te hijgen. Het kabinet moet met veel meer rekening houden dan een simpele hoogleraar economie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Dan zou ik me maar eens gaan verdiepen in mensen die het virus hebben gehad, en nu nog steeds een wrak zijn. Na een griepje ben je weer redelijk snel z.g.a.n.
Dus dat moet tegen elke prijs worden vermeden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:52
[...]

Influenza een griepje noemen doet ook geen eer aan hoe erg influenza kan zijn. We gebruiken 'een griepje' bijna voor alles. Maar meestal bedoelen we dan eerder verkoudsheidsklachten/andere luchtweginfecties.

Influenza geeft namelijk flinke koorts, spierpijn, hoofdpijn, etc etc. En ja covid is weer een stapje erger dan influenza. Besmettelijker, hogere morbiditeit en hogere mortaliteit.

Als influenza een 'griepje' zou zijn, dan zoudne we daar ook geen vaccinaties voor moeten ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
anandus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:35:
[...]
Vast wel, maar finetuning is nu niet aan de orde omdat we in een lockdown zitten.

Zodra er versoepeld wordt zal er vast gefinetuned worden, zoals je zegt, we hebben al 10 maanden ervaring, dus weten wel een beetje wat wel en niet kan en onder welke voorwaarden.

Maar nu is dat simpelweg niet aan de orde.
Ik vind het feit dat de basisscholen misschien wel over twee weken weer open gaan al een voorbeeld van finetunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:37:
[...]
Dus dat moet tegen elke prijs worden vermeden?
Ik krijg de indruk, dat je de lock-down vervelend vindt. Maar wat we nu doen, is nog lang niet 'elke prijs', hoor.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Zeker, maar 1 misstap en de tweede kamer staat in je nek te hijgen. Het kabinet moet met veel meer rekening houden dan een simpele hoogleraar economie.
Natuurlijk is 1 hoogleraar niet maatgevend, maar ik hoop dat het kabinet ook niet alleen zijn oren laat hangen naar de experts van OMT die alleen op specifieke gebieden onderlegd zijn

Misstappen horen erbij, als je dat als Kabinet niet kan verkopen in tijden als deze dan moet je werken aan je communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Ik vind het feit dat de basisscholen misschien wel over twee weken weer open gaan al een voorbeeld van finetunen.
Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:41:
[...]

Natuurlijk is 1 hoogleraar niet maatgevend, maar ik hoop dat het kabinet ook niet alleen zijn oren laat hangen naar de experts van OMT die alleen op specifieke gebieden onderlegd zijn

Misstappen horen erbij, als je dat als Kabinet niet kan verkopen in tijden als deze dan moet je werken aan je communicatie.
De misstap weet je pas achteraf. Dus ze drukken op de knop 'winkels weer open', twee weken later zitten we weer op 10 000 nieuwe besmettingen. "Oeps, sorry, Bas Jacobs zei dat het wel kon".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
https://www.ad.nl/politie...ters-zijn-tegen~af2da295/

Ik denk dat de kop voor zich spreekt. Los van dat ik principieel tegen een avondklok ben, vraag ik me af wat het netto oplevert behalve gedoe en gezeik. De cijfers dalen, houd de huidige situatie in stand en kom niet met verregaande verzwaringen als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Ik krijg de indruk, dat je de lock-down vervelend vindt. Maar wat we nu doen, is nog lang niet 'elke prijs', hoor.
Natuurlijk vind ik de lockdown vervelend, ken jij mensen die het niet vervelend vinden?

Het feit dat er mensen zijn die niet volledig herstellen na covid is ook na vaccinaties nog aan de orde, wellicht dat er uiteindelijk een oplossing voor wordt gevonden. Ik krijg de indruk dat mensen denken dat we moeten wachten tot Covid compleet verdwenen is voor de regels kunnen worden versoepeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:41
Soccer98 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:

Ik denk dat de kop voor zich spreekt. Los van dat ik principieel tegen een avondklok ben, vraag ik me af wat het netto oplevert behalve gedoe en gezeik. De cijfers dalen, houd de huidige situatie in stand en kom niet met verregaande verzwaringen als deze.
Ze kunnen beter eens stoppen met die 20 vluchten per dag uit London. Zo lang dat door blijft vliegen is het dweilen met de kraan open..

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Adlermann schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Influenza een griepje noemen doet ook geen eer aan hoe erg influenza kan zijn. We gebruiken 'een griepje' bijna voor alles. Maar meestal bedoelen we dan eerder verkoudsheidsklachten/andere luchtweginfecties.

Influenza geeft namelijk flinke koorts, spierpijn, hoofdpijn, etc etc. En ja covid is weer een stapje erger dan influenza. Besmettelijker, hogere morbiditeit en hogere mortaliteit.

Als influenza een 'griepje' zou zijn, dan zoudne we daar ook geen vaccinaties voor moeten ontwikkelen.
Ouderen gaan helaas veelvuldig aan de griep/influenza dood inderdaad. Maar gezonde dertigers/veertigers die de griep krijgen, hebben er vrijwel nooit last van. Terwijl er in diezelfde categorie toch aardig wat mensen zijn die extreem veel problemen hebben na covid.

Zolang je je maar niet in je eigen omgeving meemaakt, valt covid reuze mee. Waar maken we ons eigenlijk druk over. Je hebt er totaal geen last van. Complete onzin al die maatregelen. Totdat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
autje schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Ik ook, al zijn scholen nooit effectief dicht geweest met 40% opvang. In Gelderland zijn sommige scholen zelfs al gewoon geopend voor alle leerlingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Ik ook, al zijn scholen nooit effectief dicht geweest met 40% opvang. In Gelderland zijn sommige scholen zelfs al gewoon geopend voor alle leerlingen.
Waarom zeg je dan dat er geen finetuning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:
[...]

De misstap weet je pas achteraf. Dus ze drukken op de knop 'winkels weer open', twee weken later zitten we weer op 10 000 nieuwe besmettingen. "Oeps, sorry, Bas Jacobs zei dat het wel kon".
De knop winkels open is een grote versoepeling, begin eens met 'boekenwinkels open voor afhaal' of 'heropenen openbare toiletten'.

Ja, dat zijn kleine dingen maar er zijn ongetwijfeld nog veel meer mogelijkheden om het leven zoveel als mogelijk te kunnen vieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wolly schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:
[...]
Natuurlijk vind ik de lockdown vervelend, ken jij mensen die het niet vervelend vinden?
Leuk is het niet, inderdaad. Maar ik red me er prima mee. Vooral omdat ik weet dat dit de enige manier is om te voorkomen dat we mensen (en/of mij) onnodig laten lijden of sterven. We zitten met zijn allen in deze rotsituatie, en wat mij betreft gaan we proberen er met zoveel mogelijk anderen doorheen te komen. Ik ben niet bereid strootjes te gaan trekken of mensen onder de bus te gooien, omdat ik de situatie 'vervelend' vind.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 17:25
President schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:35:
[...]

Dat geldt natuurlijk twee kanten op. Genoeg verhalen van leraren in het VO die niet aan de mondkapjes willen, maar gedwongen worden (zeker toen het nog geen plicht was).

En die dingen zijn levensgevaarlijk. ;) :+
https://www.telegraaf.nl/...binnenspiegel-van-de-auto

Ik denk dat je de tendens van vanavond af kan lezen aan deze premium artikelen.
https://www.ad.nl/binnenl...enging-lockdown~ac9c5a74/
https://www.ad.nl/binnenl...enger-handhaven~a20ceea8/

Toevallig allebei vanochtend. Eén wordt de felle tante van afgelopen zondag aangehaald en Schellekens (RED) de andere met Oosterhaus. Waarschijnlijk krijgen ze hun zin niet, aangezien ze de media opzoeken.
Dat Nederland ‘geen eiland’ is als Nieuw-Zeeland en niet zo losjes met burgerrechten omspringt als China zegt Osterhaus niet zoveel. ,,Nederland is een open land ja, we reizen veel en we tolereren geen harde lockdown, hoor je dan. Maar is een andere strategie met na- en voordelen ooit eens helder uiteengezet en toegelicht? Dat gebeurt niet eens.”
Misschien omdat we dat soort landen niet zijn?

Kunnen we niet gewoon entertainment talkshows verbieden en alleen 1-op-1 interviews a la Buitenhof toestaan? Dat scheelt ook een boel ruis en contacten voor dit soort mensen.
Trichoglossus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:25:
[...]

In 2018, 2016 en eerder kan je die berichten zonder veel moeite nog terugvinden? Sindsdien is het aantal bedden alleen maar verder afgenomen.
[...]

Na die roemruchte onderzoeken in de Facebook groep voor mensen met chronische klachten n.a.v. Corona heb ik daar de laatste tijd niet zoveel meer van gelezen?
Adlermann schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Inderdaad. Als je echt Influanza te pakken hebt, ben je ook goed onder de pannen. In mijn ervaring wordt je een paar keer per zoveel jaar er goed ziek van, maar heb je in de overige jaren vaak een verkoudheidsvariant te pakken die ook voor griep door moet gaan.
Soccer98 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:45:

Tsja, ik zie werkelijk het nut er niet van in? De illegale feestjes gaan dan van dusk till dawn zodat men aan de avondklok voldoet. Netto effect nul.

Heeft iemand al eens de besmettingen langs de temperatuur geplot?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/klimatologie/grafieken/maand/txgn260.png

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Trichoglossus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:48:
[...]

Ouderen gaan helaas veelvuldig aan de griep/influenza dood inderdaad. Maar gezonde dertigers/veertigers die de griep krijgen, hebben er vrijwel nooit last van. Terwijl er in diezelfde categorie toch aardig wat mensen zijn die extreem veel problemen hebben na covid.

Zolang je je maar niet in je eigen omgeving meemaakt, valt covid reuze mee. Waar maken we ons eigenlijk druk over. Je hebt er totaal geen last van. Complete onzin al die maatregelen. Totdat....
Ik denk dat niemand zegt dat de maatregelen complete onzin zijn (behalve Van Haga). Het is echter wel de vraag hoeveel dertigers/veertigers het ons waard is om de maatschappij compleet gesloten te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:28
Jij maakte een vergelijking met een zware griepepidemie, maar je realiseert je niet dat je cijfers van een ziekte waar geen maatregelen tegen zijn genomen vergelijkt met een ziekte waar keiharde maatregelen tegen zijn genomen. Op het eerste gezicht lijken de cijfers niet heel veel anders, maar de omstandigheden zijn wel heel anders. Als je die omstandigheden gelijk zou trekken wordt het verschil in bijv. dodental ook snel duidelijk.

Finetuning kan, maar op dit moment betekent dat alleen maar harder ingrijpen. Dus in plaats van 2 man op visite wordt het gefinetuned naar 1 of 0 man op visite.
Dat komt voornamelijk omdat mensen het maar niet willen accepteren. Het is voor niemand leuk, iedereen zal offers moeten brengen, maar het alternatief is nog veel erger.

[ Voor 22% gewijzigd door ph4ge op 12-01-2021 09:59 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

omdat ik nog te kort op Got zit en nog geen 100 reacties had het afgelopen jaar heb ik in dit topic veel kunnen lezen, met een automatische rem om te reageren (-; Vandaar even een kleine beschouwing.

De discussie lijkt een aantal herhalende patronen te volgen met voor mij twee hoofd elementen: collectief vs individueel en euro's vs mensenlevens.

Collectief versus individueel. Je bent verantwoordelijk voor je individuele acties. Uit alle individuele acties komen de collectieve resultaten. Zowel de overheid ( die zelf ook een collectief van verschillende onderdelen als mensen is) als posters hier spreken vervolgens het collectief aan op gedrag van individuen. Dit roept weerstand op.
Mijns inziens kun je het collectief wel oproepen tot gewenst gedrag, maar zul je ongewenst gedrag bij voorkeur individueel of minimaal concreet moeten benoemen. In dit kader vind ik opmerkingen als 'we hebben het aan ons zelf te danken' en 'door dat domme volk' ook behoorlijk aanmatigend.
Frustratie over waargenomen gedrag kan terecht zijn evenals het benoemen ervan. Doortrekken naar grootheden als 'het volk' etc. naar mijn mening niet. Het volk bevat de hardliners, de wappies , medici en de brave burger die zijn best doet, maar het af en toe niet snapt/trekt.

Twede ding is euro's vs. mensenlevens. Hierbij gaat het snel de emotie in. Dit komt vaak neer op 'o jij vind het dus niet erg dat mensen doodgaan?' of 'o die middenstander boeit jou niet?'. Komt de sfeer niet ten goede. Een individuele maatregel bediscussiëren op effect en proportionaliteit lijkt mij te moeten kunnen zonder in deze uithoeken te belanden. Het blijft een lastige waarbij het altijd al zo is dat er in zekere zin euro's gehangen worden aan een mensenleven, ook al is dat behoorlijk weggestopt. Het lijkt mij wel goed dat (voor zover dat niet gebeurt) het beleid van de overheid gebaseerd is op input vanuit verschillende expertises.

Hierboven houd ik mij redelijk op de vlakte, toch verwacht ik dat ik voor sommige mensen al in een hokje geplaatst ben. Het passende hokje is denk ik 'brave burger die het af en toe niet snapt/trekt. Hierbij soms wel het idee dat je het voor niemand goed doet. Volgens degene die het allemaal maar onzin vind ben je paranoia. Volgens de hardliner veel te onvoorzichtig, want ondanks dat je binnen de regels dingen onderneemt geldt het advies 'blijf thuis' .
Zielig? Valt wel mee hoor, maar wel de conclusie getrokken dat ik me minder van die uiteinden ga aantrekken en rustig er van maak wat er van te maken valt in het besef dat ik het relatief makkelijk heb met mijn paycheck elke maand. Een beetje begrip voor de ander helpt veel. Zo ken ik een verpleegkundige die zelf aangeeft dat ze gek zou worden als ze sinds maart thuis had moeten werken. Dat is ook zo, voelt soms opgesloten en zinloos. Aan de andere kant heb ik begrip dat zij meer en harder moet werken dan anders en soms wat lichtgeraakt is daardoor.

Ik verwacht beperkt in dit topic te posten, waardeer met name de linkjes en plaatjes met bronnen met verschillende invalshoeken en wat minder de sneren (ook snerende vragen) over en weer van een aantal vaste posters. Door de discussie inhoudelijk te voeren hoef je het niet eens te zijn of worden, maar blijft de sfeer wel beter.
Pagina: 1 ... 220 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins