Snap ik jouw gegevens niet of kijk ik ergens compleet overheen. Die eerste grafiek en de tabel daaronder noemen toch hele andere cijfers dan die we dagelijks krijgen van het RIVM? Zoals de ruim 5.000 besmettingen van vandaag. Die zie ik bij jou niet terug.
Ze hebben dan toch zo'n enorme kap over het hoofd? Als ze die nou wat langer maken..LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:34:
[...]
15 min geldt meestal alleen voor mannen. Als mijn vrouw gaat zit die er rustig de hele middag. En daar is ze niet de enige in. Zitten ze lekker op een rij te beppen in van die fohnmutsen.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
https://nos.nl/artikel/23...nuari-weer-te-openen.html
Alhoewel ik de insteek snap, vind ik dit toch wel erg vroeg om dit nieuws nu alvast te gaan brengen. Hoop dan ook dit morgenavond niet wordt gezegd bij de persconferentie, dan wordt het straks wel eventueel een hele grote teleurstelling als er volgende week dinsdag toch weer gezegd wordt dat de scholen toch niet open kunnen vanwege de cijfers...Als het veilig kan, hoopt het kabinet de basisscholen en de kinderopvangcentra op 25 januari weer te openen. Bronnen bevestigen een bericht daarover van het AD. Voorwaarde is wel dat uit onderzoek naar de Britse variant van het virus blijkt dat het risico voor de kinderen acceptabel is. Voor de rest van het onderwijs blijft de lockdown gelden tot 9 februari.
Als dat ding zou zuigen in plaats van blazen zou het nog veel meer schelen.Nox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:41:
[...]
Ze hebben dan toch zo'n enorme kap over het hoofd? Als ze die nou wat langer maken..
Ligt eraan hoe snel en goed 't AstraZeneca vaccin is; Als dat inderdaad 90% bescherming biedt bij de juiste toediening en we daarmee vanaf volgende maand los kunnen dan worden er in 't 1e halfjaar zo'n 18 á 19 miljoen vaccins uitgeleverd (Pfizer 7,2; Moderna 1,7, AZ 9,7) Dan is 50-55% van de bevolking gevaccineerd waaronder het grootste deel van de hoog-risico-groepen. Daarnaast 1,8 miljoen jongeren (15-) die sowieso niet gevaccineerd gaan/hoeven worden, want geen/ zeer beperkte druk op de zorg. Dus zelfs zonder maatregelen kom je dan rond een acceptabele R uit én een veel lagere druk op de zorg dan nuspartacusNLD schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Eerst maar eens een vaccinatiegraad van minimaal 60% behalen voor het einde van de zomer. Dat zou gezien alle twijfel bij mensen, vertraging in leveringen die ik nog verwacht en andere events die we nu nog niet zien aankomen al een hele prestatie zijn.
Bij zo'n vaccinatiegraad zie ik de restaurants nog niet weer open zijn als voor de corona crisis. Zomer 2022 weer op het terras is denk ik meer realistisch helaas..
Moet er niets tegenzitten uiteraard
(5400 besmettingen)Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[Twitter]
Wow, deze cijfers (besmettingen) zijn echt heel mooi!
Gegeven dat het weekdag-patroon op dinsdag een fractie lager is dan op maandag, en we met een procent of 2 per dag dalen, dan is het met een beetje geluk mogelijk dat we morgen voor het eerst sinds 2-12-2020 onder de 5000 komen. Dat zou een meevaller zijn, eigenlijk verwacht ik pas op maandag 18-1 een <5000.
Het weekgemiddelde kan in de week van ma 25-01 weer onder de 5000 zakken, voor het eerst sinds 3-12.
Heb mezelf voorgenomen om bij het einde van deze crisis een Corona te drinkenStoney3K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Juist. Iets met laatste loodjes, dan is corona na de zomer weer een Mexicaans flesje met gefermenteerd graan.
Mag hopen dat het zo mag zijn, maar het is afwachten hoe de test in Lansingerland gaat verlopen. Heb 2 kinderen in de meest kwetsbare groepen (groep 3 en groepPresident schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Alhoewel ik de insteek snap, vind ik dit toch wel erg vroeg om dit nieuws nu alvast te gaan brengen. Hoop dan ook dit morgenavond niet wordt gezegd bij de persconferentie, dan wordt het straks wel eventueel een hele grote teleurstelling als er volgende week dinsdag toch weer gezegd wordt dat de scholen toch niet open kunnen vanwege de cijfers...
Zit wel een dikke "als het veilig" is in het artikel dus ze hebben het wel dichtgetimmerd.
[ Voor 57% gewijzigd door Vlassie1980 op 11-01-2021 15:49 ]
Nog niet zolang geleden zaten we op de 12.779 per dag (17-12) en moesten de feestdagen nog komen. Nog geen maand later zijn we ongeveer 58% gedaald naar 5416. Ik vind dat wel behoorlijk fors, al zijn we er natuurlijk nog niet. Wat je zegt klopt, we moeten echt wel even de week afwachten. Je kan wel stellen dat we kerst en O&N ondertussen gehad hebben in de cijfers en de lockdown aan kracht wint.Nox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:33:
[...]
Een goed begin maar slechts een fractie van waar we naar op weg zijn. Als de daling zo door zet houd ik hoop dat we straks na de 2 of 3 weken extra lockdown een redelijk positief uitzicht hebben. Maar zoals we weten zijn de cijfers aan het begin v.d. week altijd beter, even wachten wat het gemiddelde is deze week, als dat net zo goed is als dit cijfer dan gaat het de goede kant op
Ten opzichte van vorige week zijn we trouwens ook alweer een behoorlijke trede (1147) gedaald:
Dat was ook een maandag en is dus vergelijkbaar met vandaag.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Vorige week was het: 6671 (6563 ivm -108 corr.)
Dus een mooie daling inderdaad.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Los daarvan is zelfs het effect van de lockdown ("de maatregelen") lastig te modelleren.Jovatov schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Tja. De nadelen van lockdown zijn goed meetbaar (die is immers ingesteld). Maar we zullen nooit weten welke economische en gezondheidseffecten er waren geweest was de lockdown níet ingesteld.
Er valt dus weinig te vergelijken of uit te rekenen. Hoe je de andere kant van de medaille (de niet-lockdown-gevolgen) inschat is compleet bepalend voor de conclusie die je trekt.
Ik las na de eerste golf een artikel over een onderzoek in de VS.
Daar had men het gedrag van lokale burgers onderzocht in twee naast elkaar gelegen counties.
De ene county had vrij strenge maatregelen, de andere juist niet.
En toch was het gedrag in beide counties nagenoeg hetzelfde.
Het is dus niet zo dat alleen de door de overheid ingestelde maatregelen gedrag veranderen van burgers. Die doen dat deels uit zichzelf ook.
En hoe hoger de verspreiding is, hoe meer burgers hun gedrag zullen aanpassen om zichzelf te beschermen.
België tijdig in lockdown? Op het moment dat ze in lockdown gingen begin november zaten ze al op 20.000 besmettingen per dag. Ze hebben alleen nauwelijks versoepeld, wat Engeland en Ierland wel hebben gedaan. Onze gedeeltelijke lockdown bleek alleen minder effectief.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Ze hebben dit vooral bereikt door tijdig in lockdown te gaan, ze zijn met stukken minder besmettingen de dagen voor kerst, de kerst en oud en nieuw ingegaan.
Het is voor het kabinet te hopen dat het aantal besmettingen deze week niet aanzienlijk gaat dalen (wat ik wel verwacht), anders gaat de druk om enige versoepelingen door te voeren wel aanzwellen.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[Twitter]
Wow, deze cijfers (besmettingen) zijn echt heel mooi!
Welke zelfde fout is er gemaakt in december? Er is geen sprake van versoepeling geweest. De gedeeltelijke lockdown was nog steeds van kracht. Dit aangezien je reageert op een post waarin gewaarschuwd wordt om niet niet te verlengen.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:19:
[...]
Inderdaad, niet weer de fout maken zoals in december.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Erg boeiend, dit zal zowel een eerste massatest onder willekeurige burgers in een regio zijn, los van BCO of klachten en naar ik aan neem ook een test op alle positieve resultaten naar welke genetische variant het is.Sjurm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
In Lansingerland (waar Bergschenhoek ligt) gaan ze alle inwoners testen.
[...]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dat is een lastig iets, want als de IC bedden vrijkomen van Corona patiënten dan worden ze vrijwel meteen opgevuld met reguliere patiënten. Het zorgstelsel in Nederland is zodanig ingericht dat we altijd een hoge bezetting hebben van de beschikbare bedden. Ook lijkt de 2e golf de druk meer te leggen op de normale bedden en niet op de IC bedden, dat was in de 1e golf precies andersom (ik denk dat @LZ86 nog meer duiding kan geven).Nox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:33:
[...]
We zouden eens lege IC-bedden mee moeten nemen in de berekeningen. Bij aanvang van de lockdown was deze namelijk nog steeds erg druk bezet.Versoepelen om een maand later weer in te moeten grijpen en er dan achter komen dat de IC niet genoeg hersteltijd heeft gehad is een beetje zinloos.
Maar ik ben het wel helemaal met je eens, beter nu doorbijten dan straks weer opnieuw zitten met de aanlooptijd voor de maatregelen effect hebben en ziekenhuizen afgeladen met Corona patiënten.
Ik zit de reply van Op1 terug te kijken. What the fuck die 2 idioten van FvD die lui sporen niet hoor.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
In Lansingerland zijn vorige week dus 750 mensen opgeroepen voor een test, de resultaten:
Dat lijkt mij toch wel zorgwekkend, 10% besmet zonder dat zij zelf de noodzaak zagen of hadden om eerder naar een teststraat te gaan.
Ik las dat in Londen 1 op de 6 besmet is, dat is 16%.
https://www.ggdrotterdamr...uitbraakonderzoek-school/De eerste uitslagen van het onderzoek zijn inmiddels bekend. Deze laten zien dat ongeveer tien procent van de geteste personen besmet is met het coronavirus. Op dit moment is bij ten minste 30 personen die te linken zijn aan de school de infectie met de Britse variant van het coronavirus (B1.1.7) vastgesteld. Het Erasmus MC doet nog verder onderzoek om te kijken hoe groot de groep met de Britse variant is. De hier genoemde cijfers zijn dus niet definitief.
Dat lijkt mij toch wel zorgwekkend, 10% besmet zonder dat zij zelf de noodzaak zagen of hadden om eerder naar een teststraat te gaan.
Ik las dat in Londen 1 op de 6 besmet is, dat is 16%.
Tijdig voor de feestdagen met vele contacten. Sorry dat dat niet duidelijk was.Laguna schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:47:
[...]
België tijdig in lockdown? Op het moment dat ze in lockdown gingen begin november zaten ze al op 20.000 besmettingen per dag. Ze hebben alleen nauwelijks versoepeld, wat Engeland en Ierland wel hebben gedaan. Onze gedeeltelijke lockdown bleek alleen minder effectief.
Ik neem aan dat de overheid meebeweegt met de getallen. Tot nu toe is geen enkele datum in beton gegoten geweest, na de eerste golf gingen er ook diverse zaken eerder los dan verwacht. De overheid zal echter niet kijken naar de besmettingen maar naar de druk op de ziekenhuizen, en die houdt echt nog wel even aan.Het is voor het kabinet te hopen dat het aantal besmettingen deze week niet aanzienlijk gaat dalen (wat ik wel verwacht), anders gaat de druk om enige versoepelingen door te voeren wel aanzwellen.
Tuurlijk, maar aan elk grassprietje zal men zich vasthouden.Vlassie1980 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
[...]
Heb mezelf voorgenomen om bij het einde van deze crisis een Corona te drinken
[...]
Mag hopen dat het zo mag zijn, maar het is afwachten hoe de test in Lansingerland gaat verlopen. Heb 2 kinderen in de meest kwetsbare groepen (groep 3 en groepdus hopelijk mogen ze dan weer.
Zit wel een dikke "als het veilig" is in het artikel dus ze hebben het wel dichtgetimmerd.
Het liefst begin ik maandag weer gewoon in de klas, als het maar veilig is voor iedereen. Maar bij onduidelijkheid heb ik liever dat de scholen nog drie weken dicht blijven, dan dat men de school een week open gooit en toch ineens weer bedenkt dat de scholen dicht moeten omdat het toch niet helemaal veilig genoeg is. Een achtbaan is helemaal waardeloos voor de kinderen.
Ik ben benieuwd morgenavond!
Die was er wel: de doorstroomlocaties mochten weer open.Laguna schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:47:
Welke zelfde fout is er gemaakt in december? Er is geen sprake van versoepeling geweest. De gedeeltelijke lockdown was nog steeds van kracht. Dit aangezien je reageert op een post waarin gewaarschuwd wordt om niet niet te verlengen.
En er werd wederom te laat gereageerd, zij het wel sneller dan in september/oktober.
Als de lijn die het kabinet volgt niet de cijfers zijn maar de mogelijkheid op transmissie van deze groep is dat prima toch om het ook op die manier te verwoorden.President schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Alhoewel ik de insteek snap, vind ik dit toch wel erg vroeg om dit nieuws nu alvast te gaan brengen. Hoop dan ook dit morgenavond niet wordt gezegd bij de persconferentie, dan wordt het straks wel eventueel een hele grote teleurstelling als er volgende week dinsdag toch weer gezegd wordt dat de scholen toch niet open kunnen vanwege de cijfers...
Als het niet gezegd wordt door Rutte of de Jonge zullen de journalisten wel weer naar dit bericht gaan vragen...
"Als het veilig kan, hoopt het kabinet de basisscholen en de kinderopvangcentra op 25 januari weer te openen. Bronnen bevestigen een bericht daarover van het AD. Voorwaarde is wel dat uit onderzoek naar de Britse variant van het virus blijkt dat het risico voor de kinderen acceptabel is. Voor de rest van het onderwijs blijft de lockdown gelden tot 9 februari."
Als ik tussen de regels door lees en dan voornamelijk aan het eind, staat daar een harde datum van 9 februari. Ik kan mij zo voorstellen dat de lockdown dus wordt doorgetrokken tot 9 februari, dat zijn inderdaad precies 3 weken extra.
Het zal zo wel uitlekken, gezien dit feit.
Als ik tussen de regels door lees en dan voornamelijk aan het eind, staat daar een harde datum van 9 februari. Ik kan mij zo voorstellen dat de lockdown dus wordt doorgetrokken tot 9 februari, dat zijn inderdaad precies 3 weken extra.
Het zal zo wel uitlekken, gezien dit feit.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Eens. Ze spuien enkel onzin en onderbuikgevoelens. Een fatsoenlijke dialoog is wel het laatste wat ze interesseert. Het was erg knap hoe de andere gasten ermee omgingen, in tegenstelling tot de presentatoren.Pierre schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:49:
Ik zit de reply van Op1 terug te kijken. What the fuck die 2 idioten van FvD die lui sporen niet hoor.
Die verzwaring was tijdelijk voor 2 weken en het is onduidelijk of die verzwaring daadwerkelijk tot minder besmettingen heeft geleid.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:52:
[...]
Die was er wel: de doorstroomlocaties mochten weer open.
En er werd wederom te laat gereageerd, zij het wel sneller dan in september/oktober.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Net zo goed als het onduidelijk is of niet verzwaren zou hebben geleid tot extra besmettingen.Laguna schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:57:
[...]
Die verzwaring was tijdelijk voor 2 weken en het is onduidelijk of die verzwaring daadwerkelijk tot minder besmettingen heeft geleid.
Ik hoop juist dat het morgen wel zo gezegd wordt, het biedt voor het eerst sinds tijden wat perspectief. Het geeft ook vernieuwde energie aan de mensen om nog even extra op te letten, even door beuken zodat we weer wat lucht krijgen. Het is een positieve noot bij de zware boodschap dat we nog tot 9 februari door moeten.President schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:43:
Geen enkele datum is in beton gegoten en als de situatie het vereist kan er altijd weer op bijgesteld worden. Maar het is goed om perspectief te hebben, mits het natuurlijk realistisch is. En dat is het in dit geval denk ik, ik denk dat het zelfs eerder zou kunnen allemaal op de basisscholen. Misschien niet direct volle klassen, maar er zijn ook tussenwegen denkbaar (halve klassen bijvoorbeeld).
Las in wat stukken en interviews met OMT leden dat ze nu (vooral in het VO) in het onderwijs bij het heropenen verplichte maatregelen gaan invoeren voor de leerlingen. Dus afstand houden, mondneusmaskers etc. Men denkt inderdaad aan halve roosters/klassen om de drukte te beperken. Mocht tijd worden dat ze het inzien en maatregelen nemen, maar ik blijf erbij dat de scholen dit al lang hadden kunnen doen.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Ik hoop juist dat het morgen wel zo gezegd wordt, het biedt voor het eerst sinds tijden wat perspectief. Het geeft ook vernieuwde energie aan de mensen om nog even extra op te letten, even door beuken zodat we weer wat lucht krijgen. Het is een positieve noot bij de zware boodschap dat we nog tot 9 februari door moeten.
Geen enkele datum is in beton gegoten en als de situatie het vereist kan er altijd weer op bijgesteld worden. Maar het is goed om perspectief te hebben, mits het natuurlijk realistisch is. En dat is het in dit geval denk ik, ik denk dat het zelfs eerder zou kunnen allemaal op de basisscholen. Misschien niet direct volle klassen, maar er zijn ook tussenwegen denkbaar (halve klassen bijvoorbeeld).
Wel klagen dat ze als leerkrachten vogelvrij zijn op die scholen maar zelf actie ondernemen ho maar. Het moet opgedragen worden voordat ze het gaan doen....
De cijfers zien er voorzichtig hoopvol uit, maar die Britse variant blijft een akelige onbekende. Als er nu nog relatief weinig "Britten" zijn, dan is het mogelijk dat de R van Covid classic onder de 1 zit terwijl de Britse R er boven zit. Afhankelijk van hoe de verhouding tussen de twee stammen nu is zouden we dan over een aantal generaties weer een stijgende lijn krijgen als de Britse variant de overhand krijgt. En als blijkt dat die variant zich inderdaad goed kan verspreiden onder kinderen van de basisschoolleeftijd wordt dat nog een heel vervelende zaak.
Wie zijn "ze"? Mijn vriendin werkt op een ISK en die is gewoon open (want kwetsbare leerlingen). Zelf heeft ze, samen met twee andere collega's, aangegeven zich niet veilig te voelen en daarom mag ze dan (gelukkig) vanaf huis les geven. Maar waar alle leraren graag willen dat er inderdaad kleinere klassen zijn, anderhalve meter tussen leerlingen gehandhaafd wordt en mondkapjes gedragen worden, wordt dat allemaal van hogerhand afgeschoten. "Want de VO-raad geeft aan dat dat allemaal niet hoeft"LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Las in wat stukken en interviews met OMT leden dat ze nu (vooral in het VO) in het onderwijs bij het heropenen verplichte maatregelen gaan invoeren voor de leerlingen. Dus afstand houden, mondneusmaskers etc. Men denkt inderdaad aan halve roosters/klassen om de drukte te beperken. Mocht tijd worden dat ze het inzien en maatregelen nemen, maar ik blijf erbij dat de scholen dit al lang hadden kunnen doen.
Wel klagen dat ze als leerkrachten vogelvrij zijn op die scholen maar zelf actie ondernemen ho maar. Het moet opgedragen worden voordat ze het gaan doen....
Precies oftewel je kan er niet over oordelen in de vorm van goed of fout zoals @Plenkske deed.MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Net zo goed als het onduidelijk is of niet verzwaren zou hebben geleid tot extra besmettingen.
[ Voor 3% gewijzigd door Laguna op 11-01-2021 16:12 ]
Het zou fijn zijn als ze eens zouden aangeven wat "veilig" precies inhoudt en duidelijk zouden aangeven hoe maatregelen zich verhouden tot besmettingscijfers, ziekenhuisaantallen en dergelijke. Dan is het voor iedereen veel duidelijker wat we wanneer kunnen verwachten, op basis van de cijfers. Nu gaat men elke keer een heel weekend in het Catshuis zitten en slechts een plan maken voor de komende 2 weken. Althans, zo voelt het.President schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:43:
[...]
Op deze manier kun je teleurstellingen voorkomen, omdat je ver van tevoren al kunt zien of maatregelen al dan niet opgeheven kunnen worden. Dan maak je de cijfers leidend.
Ja: https://www.rijksoverheid...js-en-kinderopvang/oudersAghanim schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
Is er eigenlijk iets bekend of het niet naar de kinderopvang kunnen brengen van kinderen financieel gecompenseerd wordt net zoals bij de vorige lockdown?
Ik denk dat je schromelijk overschat wat scholen hier zelf kunnen doen. Het gaat enorme conflicten opleveren met een deel van de ouders als basisscholen zelf besluiten om mondneusmaskers te verplichten voor kinderen, of kinderen de helft van de tijd naar huis sturen tegen het advies van de overheid in. En wat denk je dat de onderwijsinspectie ervan vindt dat je scholieren naar huis stuurt als school, terwijl de rijksoverheid stelt dat dat niet nodig is?LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
Las in wat stukken en interviews met OMT leden dat ze nu (vooral in het VO) in het onderwijs bij het heropenen verplichte maatregelen gaan invoeren voor de leerlingen. Dus afstand houden, mondneusmaskers etc. Men denkt inderdaad aan halve roosters/klassen om de drukte te beperken. Mocht tijd worden dat ze het inzien en maatregelen nemen, maar ik blijf erbij dat de scholen dit al lang hadden kunnen doen.
Ik neem mijn petje af voor de beroepsgroep. Volgens mij hebben ze door de bank genomen keihard gewerkt om onderwijs op afstand mogelijk te maken, zwakker leerlingen ondersteunen, materialen verspreiden - en ondertussen ook nog als opvang dienst doen voor de ouders met cruciale beroepen, en tijdens de perioden dat er wél gewoon school was liepen ze ook nog extra risico op ziekte.Wel klagen dat ze als leerkrachten vogelvrij zijn op die scholen maar zelf actie ondernemen ho maar. Het moet opgedragen worden voordat ze het gaan doen....
Wat een treurigheid dat we hier gewoon een jaar later met die maatregelen zijn dan in andere landen. We leven hier echt in het stenen tijdperk.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Heb een beetje het idee dat twee weken mensen ook een beetje in toom houd. Het is elke keer maar voor een paar weken, maar ondertussen zijn we al bijna een jaar verder. Twee weken is redelijk te overzien voor mensen, maar je voelt al wel op je klompen aankomen dat het met twee weken nog niet rustig genoeg is in de ziekenhuizen.Tk55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:07:
[...]
Het zou fijn zijn als ze eens zouden aangeven wat "veilig" precies inhoudt en duidelijk zouden aangeven hoe maatregelen zich verhouden tot besmettingscijfers, ziekenhuisaantallen en dergelijke. Dan is het voor iedereen veel duidelijker wat we wanneer kunnen verwachten, op basis van de cijfers. Nu gaat men elke keer een heel weekend in het Catshuis zitten en slechts een plan maken voor de komende 2 weken. Althans, zo voelt het.
Op deze manier kun je teleurstellingen voorkomen, omdat je ver van tevoren al kunt zien of maatregelen al dan niet opgeheven kunnen worden. Dan maak je de cijfers leidend.
Aan de andere kant, bij ons is het een jaar lang relatief goed gegaan zónder die vervelende maatregelen.BarôZZa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:12:
[...]
Wat een treurigheid dat we hier gewoon een jaar later met die maatregelen zijn dan in andere landen. We leven hier echt in het stenen tijdperk.
In hoeverre is dat anders dan zorgmedewerkers die weigeren mondkapjes te dragen of met van die spatschermen aan de gang gaan?LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:02:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ze willen volgens mij met 3 weken verlengen, dat is vanaf nu dus 4 weken. Het zal hopelijk rustig genoeg worden met vooral nieuwe opnames, dat er over 4 weken toch enige versoepeling mogelijk is. Maar ik verwacht dan eigenlijk alleen onderwijs, winkels (met strenger deurbeleid hoop ik dan), contactberoepen en wellicht iets van buitensport ?jip_86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:15:
[...]
Heb een beetje het idee dat twee weken mensen ook een beetje in toom houd. Het is elke keer maar voor een paar weken, maar ondertussen zijn we al bijna een jaar verder. Twee weken is redelijk te overzien voor mensen, maar je voelt al wel op je klompen aankomen dat het met twee weken nog niet rustig genoeg is in de ziekenhuizen.
Zou die tegemoetkoming op een later tijdstip nog exact berekend worden? Nu wordt het aan de hand gedaan van opgegeven uren, maar in mijn geval zijn dit gemiddelde geschatte uren. M'n vrouw werkt in de zorg waardoor het de ene maand meer dan de andere maand kan zijn (vakanties daar gelaten).
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
In de ziekenhuizen is het al lang gemeengoed om die maskers te dragen. Ook verplicht vanuit de baas, al voordat het landelijk verplicht werd. Sterker nog, de landelijke verplichting geldt niet voor de ziekenhuizen. Wij mogen ons eigen beleid maken omdat we over het algemeen strenger zijn. Bij ons zijn die stoffen smoeltjes niet toegestaan, iedereen die binnen wil komen moet aan kunnen tonen dat ze een afspraak hebben /een stervend familielid hebben / eerste contact zijn van een patient én krijgen een chirurgisch mondmasker uitgereikt. Beveiliging staat erbij om de eikels te weren en binnen loopt de beveiliging ook rond om ervoor te zorgen dat die chirurgische maskers opblijven.Gonadan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:20:
[...]
In hoeverre is dat anders dan zorgmedewerkers die weigeren mondkapjes te dragen of met van die spatschermen aan de gang gaan?
Verpleeghuizen wellicht anders, maar daar heb ik geen zicht op.
Vele scholen hadden al lang draaiboeken klaarliggen om maatregelen voor de leerlingen in te voeren, zullen ongetwijfeld ook docenten hier kunnen beamen. Maar waar de ziekenhuizen al wel op hetgene wat komen ging anticipeerden en maatregelen troffen gebeurt dat in het onderwijs niet. Terecht dat die leerkrachten zich niet veilig voelen in die virusfabrieken die scholen heten.
Dat hun directies (Heb het ook vooral over hogerhand) dat niet doen, en vervolgens gaan klagen over ziekte en uitval en alsnog niets doen terwijl er echt wel meer mogelijk is tussen halve klassen en helemaal niets kan ik niet begrijpen. Moet dan echt alles voorgekauwd worden?
[ Voor 19% gewijzigd door LZ86 op 11-01-2021 16:32 ]
Het deurbeleid bij winkels was het probleem niet. Het probleem was dat mensen rijen dik buiten aan het wachten waren om binnen te komen.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Ze willen volgens mij met 3 weken verlengen, dat is vanaf nu dus 4 weken. Het zal hopelijk rustig genoeg worden met vooral nieuwe opnames, dat er over 4 weken toch enige versoepeling mogelijk is. Maar ik verwacht dan eigenlijk alleen onderwijs, winkels (met strenger deurbeleid hoop ik dan), contactberoepen en wellicht iets van buitensport ?
Ik denk dat het vooral als laatste zetje nodig was. Als de ene school zieken heeft en besmettingen constateert en gaan ingrijpen is het voor de leerlingen van "Ja dag, op pietjes school doen ze het niet, het is niet verplicht dus ik trek mijn eigen plan". Als het een landelijk beleid is, is iedereen gelijk. Als 14-jarige loop je nou eenmaal niet graag met zo'n ding (ik ook niet, dus beperk het enkel tot noodzakelijke dingen). Als je dan ergens een halfbakken reden vindt om er niet aan mee te doen dan doe je dat ookLZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:26:
[...]
In de ziekenhuizen is het al lang gemeengoed om die maskers te dragen. Ook verplicht vanuit de baas, al voordat het landelijk verplicht werd. Verpleeghuizen wellicht anders, maar daar heb ik geen zicht op.
Vele scholen hadden al lang draaiboeken klaarliggen om maatregelen voor de leerlingen in te voeren, zullen ongetwijfeld ook docenten hier kunnen beamen. Maar waar de ziekenhuizen al wel op hetgene wat komen ging anticipeerden en maatregelen troffen gebeurt dat in het onderwijs niet. Terecht dat die leerkrachten zich niet veilig voelen in die virusfabrieken die scholen heten.
Dat hun directies (Heb het ook vooral over hogerhand) dat niet doen, en vervolgens gaan klagen over ziekte en uitval en alsnog niets doen terwijl er echt wel meer mogelijk is tussen halve klassen en helemaal niets kan ik niet begrijpen. Moet dan echt alles voorgekauwd worden?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Hear hear. Dat is mijn grootste ergernis. Dat de directie van de school waar mijn vriendin werkt niet zelf nadenkt. "Het hoeft niet dus we doen het niet". En ondertussen wordt de ene na de andere leerling en leerkracht ziek. Op het MBO (met leerlingen met exact dezelfde leeftijd) moet men wél een mondkapje op en anderhalve meter afstand houden, maar blijkbaar checkt het virus voor het een gebouw ingaat eerst even wat voor soort school het isLZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:26:
[...]
Wellicht in jouw ziekenhuis, maar dat was zeker niet de standaard. Daar is juist zoveel om te doen geweest, dat juist in ziekenhuizen zo makkelijk gedaan werd over de maskers want men wist zelf wel wat nodig was.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:26:
In de ziekenhuizen is het al lang gemeengoed om die maskers te dragen. Ook verplicht vanuit de baas, al voordat het landelijk verplicht werd. Verpleeghuizen wellicht anders, maar daar heb ik geen zicht op.
Dat maakt de kritiek op onderwijs niet onterecht, maar er zijn er wel meer die hun eigen plan trekken en daarna klagen.
Directies in het onderwijs, breek me de bek niet open. Zeker in het lager onderwijs heb je allemaal van die fantastische stichtingen waar met een beetje pech meer geld heen gaat dan naar de scholen of het personeel zelf.Dat hun directies (Heb het ook vooral over hogerhand) dat niet doen, en vervolgens gaan klagen over ziekte en uitval en alsnog niets doen terwijl er echt wel meer mogelijk is tussen halve klassen en helemaal niets kan ik niet begrijpen. Moet dan echt alles voorgekauwd worden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Yep, er is nog steeds behoorlijk wat onzekerheid rond de Britse en Zuid-afrikaanse varianten volgens mij.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Ze willen volgens mij met 3 weken verlengen, dat is vanaf nu dus 4 weken. Het zal hopelijk rustig genoeg worden met vooral nieuwe opnames, dat er over 4 weken toch enige versoepeling mogelijk is. Maar ik verwacht dan eigenlijk alleen onderwijs, winkels (met strenger deurbeleid hoop ik dan), contactberoepen en wellicht iets van buitensport ?
Versoepelen doe je in een hoog-onzekere situatie in kleine stapjes lijkt me, en bij lage mate van transmissie als uitgangs-situatie.
Ik hoop dat we vanaf maart het vaccinatie-programma flink gaan opschalen, zodat het in de loop van het voorjaar impact gaat hebben.
Test-capaciteit lijkt wel redelijk op orde, alhoewel het uitrollen van de snel-testen naar ook echt nieuwe toepassingen nog wel moet gebeuren.
In mijn ziekenhuis en in zeker 14anderen verspreid door het land. De collega's waar ik contact mee heb vanwege mijn functie naast het IC schap hadden allemaal vergelijkbaar beleid.Gonadan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Wellicht in jouw ziekenhuis, maar dat was zeker niet de standaard. Daar is juist zoveel om te doen geweest, dat juist in ziekenhuizen zo makkelijk gedaan werd over de maskers want men wist zelf wel wat nodig was.
Dat maakt de kritiek op onderwijs niet onterecht, maar er zijn er wel meer die hun eigen plan trekken en daarna klagen.
[...]
Directies in het onderwijs, breek me de bek niet open. Zeker in het lager onderwijs heb je allemaal van die fantastische stichtingen waar met een beetje pech meer geld heen gaat dan naar de scholen of het personeel zelf.
Die rijen is zeker een probleem, maar het deurbeleid was voor de huidige lockdown lang niet zo streng als in en vlak na de eerste golf.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:27:
[...]
Het deurbeleid bij winkels was het probleem niet. Het probleem was dat mensen rijen dik buiten aan het wachten waren om binnen te komen.
Mijn rijbewijs verloopt half januari, en val dus niet in deze categorie. Maar 't gemeneentekantoor is wel gesloten voor afspraken t/m de 18e.Rijbewijzen 9 maanden langer geldig vanwege coronavirus
Verloopt uw rijbewijs in de periode van 1 februari 2020 tot en met 30 november 2020? Dan is uw rijbewijs 9 maanden langer geldig. Dit geldt voor alle rijbewijzen, behalve als uw rijbewijs is ingevorderd of geschorst. De Europese Commissie heeft dit besluit genomen, omdat door de maatregelen tegen het coronavirus niet iedereen zijn rijbewijs op tijd kan verlengen.
En nu dan...?
Interessant, want dat is niet wat naar buiten gecommuniceerd werd.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:37:
In mijn ziekenhuis en in zeker 14anderen verspreid door het land. De collega's waar ik contact mee heb vanwege mijn functie naast het IC schap hadden allemaal vergelijkbaar beleid.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Even contact opnemen (per mail of telefonisch) met de gemeente? Ze zullen je dit ongetwijfeld kunnen vertellen.PROnline schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:41:
[...]
Mijn rijbewijs verloopt half januari, en val dus niet in deze categorie. Maar 't gemeneentekantoor is wel gesloten voor afspraken t/m de 18e.
En nu dan...?
Je moet toch ook gewoon thuis blijven?PROnline schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:41:
[...]
Mijn rijbewijs verloopt half januari, en val dus niet in deze categorie. Maar 't gemeneentekantoor is wel gesloten voor afspraken t/m de 18e.
En nu dan...?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Echt Kuipers.....Houdt anders gewoon je bek even....
Notabene iets voorstellen waarvan de fabrikant en veel experts (notabene uit zijn eigen ziekenhuis) het ten stelligste afraden.... Wat een vent
Die vent is al sinds hij die functie bij dat lcps heeft gekregen gigantisch naast zijn schoenen aan het lopen.Nederland zou desnoods kunnen overwegen om de tweede injectie bij gevaccineerde mensen uit te stellen, zoals verschillende andere landen doen. Dat zei voorzitter Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg vanmiddag bij zijn wekelijkse persmoment. Volgens Kuipers zou dat de mogelijkheid geven om meer mensen "in elk geval beter te beschermen dan ze nu zijn" tegen het coronavirus.
Notabene iets voorstellen waarvan de fabrikant en veel experts (notabene uit zijn eigen ziekenhuis) het ten stelligste afraden.... Wat een vent

1e reactie, die is 9 maanden langer geldig.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:41:
[...]
Even contact opnemen (per mail of telefonisch) met de gemeente? Ze zullen je dit ongetwijfeld kunnen vertellen.
Nee, want hij verloopt na 30 novermber 2020.
2e reactie, na enige stilte, dan kunt u een afspraak maken
Nee, dat kan niet want alle afspraakmogelijkheden zijn opgeschort t/m de 18e.
3e reactie, dan moet u een afspraak maken op de 1e volgende mogelijkheid.
Kort samengevat, men weet 't niet en zegt maar wat.

Binnen de EU wordt gekeken naar een nieuwe, uniforme regeling voor de geldigheid van rijbewijzen. Minister Van Nieuwenhuizen is voorstander van een nationale coulanceregeling waarmee rijbewijzen die in de periode vanaf 1 december hun geldigheid hebben verloren, langer geldig blijven. Daarover is ze in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Verbond van Verzekeraars.
[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 11-01-2021 16:54 ]
Mag ik daar tegenin brengen:LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Die vent is al sinds hij die functie bij dat lcps heeft gekregen gigantisch naast zijn schoenen aan het lopen.
Uitstel van de tweede prik van een #coronavaccin is niet onderzocht in klinische studies. Daarom is er geen wetenschappelijk bewijs dat een langere tussenperiode dezelfde bescherming biedt tegen ziek worden. Wij raden dit dan ook af 👉https://t.co/96dkSHv9Ki pic.twitter.com/C8o0dlUvcH
— College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) (@MedicijnNL) 11 januari 2021
Laat hem z'n patiëntenspreiding eerst eens op orde brengen zou je zeggen.
Ehh. "tegenin brengen" betekent dat je een argument hebt tegen de mening van @LZ86MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Mag ik daar tegenin brengen:
[Twitter]
Maar ik ben het met jullie beiden eens. Ik heb het denk ik al eerder genoemd, maar ik heb niets met die hele Kuipers. Is enkel bezig met onrust veroorzaken (was in de eerste golf ook al zo) en het gene waar hij verantwoordelijk voor is loopt in de soep.
Geef mij maar iemand als Gommers.
Beroerd. Lekker op tijd ook om het uit te zoeken, verleng die boel gewoon zou je zeggen.PROnline schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:49:
[...]
1e reactie, die is 9 maanden langer geldig.
Kort samengevat, men weet 't niet en zegt maar wat.![]()
[...]
Hoewel ik het erg dom vind dat hij dit zegt dus ik wil het niet goed praten, ik vraag me wel de context af.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Die vent is al sinds hij die functie bij dat lcps heeft gekregen gigantisch naast zijn schoenen aan het lopen.
Ik had een stukje van zijn persconferentie vandaag gekeken en vooral het stuk van de vragen is érg uitgebreid. Zo zou het best kunnen zijn dat ze hebben gevraagd naar een noodsituatie of iets dergelijks. En dan wordt er een klein stukje in tekst in het liveblog gezet....
Lijkt mij dan een vraag voor het CBR en zeker je verzekeringsmaatschappij te worden, en mail eens een paar politici want dit lijkt een onbedoelde fout te zijn in de communicatie of de implementatie van de uitzondering. Een boete is altijd wel aan te vechten maar als je verzekeringsmaatschappij vindt dat je onverzekerd rond rijdt heb je een groter potentieel probleem bij een ongeval met veel schaden en/of letsel.PROnline schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:49:
[...]
1e reactie, die is 9 maanden langer geldig.
Kort samengevat, men weet 't niet en zegt maar wat.![]()
[...]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Aangezien er geen bron bij vermeld staat, over welke termijn heeft Kuipers het? Tot maximaal 7 weken is volgens de EMA akkoord.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Ja, mag hopen dat wij als Nederland niet mee gaan doen met dat domme experimentje. Gewoon lekker aan de bewezen instructie van de fabrikant houden. Man man man....LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:48:
[...]
Default blanke hetero
Kan de EMA wel zeggen, maar de fabrikant, experts en inmiddels dus ook het CBG raden het allemaal ter zeerste af.Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:59:
[...]
Aangezien er geen bron bij vermeld staat, over welke termijn heeft Kuipers het? Tot maximaal 7 weken is volgens de EMA akkoord.
(bron was liveblog NOS)
Maar het kan inderdaad nog zijn dat ze een of andere suggestieve vraag aan m hebben gesteld en het nogal raar in dat blog hebben gegooid. Maar het zou me niets verbazen als ie het daadwerkelijk heeft gezegt, want zo dom is ie wel, heeft ie inmiddels al vaak aangetoond.
Haha, wel komisch dat het twitter bericht van CBG nagenoeg tegelijk is geplaatst als de persconferentie van Kuipers. Het bericht van CBG was zojuist ook het eerste nieuwsbericht op de radio.MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:50:
[...]
Mag ik daar tegenin brengen:
[Twitter]
Euh? Het gaat hier slechter én we hebben hier meer vervelende maatregelen.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Aan de andere kant, bij ons is het een jaar lang relatief goed gegaan zónder die vervelende maatregelen.
Er is in ieder geval 1 incompetente die een drol durft in te trekken, al dan niet onder dwang.
https://nos.nl/artikel/23...eftijdselectie-op-ic.html
heel goed, laat een eventuele code zwart gewoon aan de professionals over. En richt je er als minister nou eens op om die code zwart te voorkomen.
heel goed, laat een eventuele code zwart gewoon aan de professionals over. En richt je er als minister nou eens op om die code zwart te voorkomen.
Gelukkig - en nu er met zijn allen aan werken dat triage niet in grote mate bewaarheid wordt.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:10:
Er is in ieder geval 1 incompetente die een drol durft in te trekken, al dan niet onder dwang.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ergens snap ik iets niet.
Er verschijnt een bericht op NOS.nl dat misschien de scholen weer (deels) open kunnen op 25 januari maar dat die versoepeling afhankelijk is van een onderzoek in de gemeente Lansingerland (iedereen boven de 2 jaar wordt getest).
De gemeente Lansingerland heeft ongeveer 60.000 inwoners boven de 2 jaar.
Ze kunnen zo'n 5000 mensen testen per dag en beginnen daar woensdag 13 januari mee.
Dan zijn ze daar (als ze in het weekend doorwerken) op de 25e mee klaar.
Volgens mij kun je pas goed onderzoek doen wanneer iedereen getest is, mensen worden niet random opgeroepen om zich te laten testen.
Dan is het onderzoek nooit voor de 25e klaar en kunnen de scholen toch niet open?
Of maak ik ergens een rekenfout?
Er verschijnt een bericht op NOS.nl dat misschien de scholen weer (deels) open kunnen op 25 januari maar dat die versoepeling afhankelijk is van een onderzoek in de gemeente Lansingerland (iedereen boven de 2 jaar wordt getest).
Ze kunnen zo'n 5000 mensen testen per dag en beginnen daar woensdag 13 januari mee.
Volgens mij kun je pas goed onderzoek doen wanneer iedereen getest is, mensen worden niet random opgeroepen om zich te laten testen.
Dan is het onderzoek nooit voor de 25e klaar en kunnen de scholen toch niet open?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
@Yaksa ze worden wijk voor wijk opgeroepen toch? Das redelijk random?
@Yaksa Het kabinet heeft aan het OMT advies gevraagd. Het onderzoek in Lansingerland staat daar voor zo ver ik weet los van. Dat de NOS beide dingen in 1 artikel benoemt is "toeval" (of een wat onhandige keuze van de NOS omdat jij nu denkt dat het met elkaar te maken heeft).
Dat lijkt mij niet, ze willen weten in hoeverre de britse variant besmettelijker is. Of ze moeten eerst de postcodes rond die school doen en dan in wijdere kringen er om heen oproepen. Maar echt random blijft het natuurlijk niet, je weet nooit waar de overlapping zit.MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:20:
@Yaksa ze worden wijk voor wijk opgeroepen toch? Das redelijk random?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Volgens rijnmond zijn er:Yaksa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:16:
Ergens snap ik iets niet.
4 locaties waarvan 1 er overigens een XL testlocatie is, waarvan de GGD zegt op te kunnen schalen tot 10k testen. dus dan zou je alleen op die locatie al in 6 dagen iedereen kunnen testen?Dit wordt gedaan bij bestaande en mobiele testlocaties. Dit is bij Rotterdam The Hague Airport, in Bleiswijk in sporthal Rijneveen, in Bergschenhoek in sporthal De Ackers en in Berkel en Rodenrijs in Multi Function Rodenrijs.
Maar scholen openen voordat het onderzoek gereed is, hebben we dat niet eerder gezien...
[ Voor 3% gewijzigd door TIGER1125 op 11-01-2021 17:25 ]
@Yaksa ik denk dat ze met 30% of meer van de populatie statistisch al best een uitspraak kunnen doen, of in elk geval een trend in de data zien. Is het percentage Britse variant daarin al heel hoog dan is het gewoon direct foute boel en blijven de scholen dicht voor basis onderwijs. Los van de basisscholen is dit een enorm belangrijke meting om te zien wat die variant nu werkelijk doet.
Dat kan natuurlijk ook. Is inderdaad wat onhandig van de NOS om dat zo te benoemen.Tom-Z schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:23:
@Yaksa Het kabinet heeft aan het OMT advies gevraagd. Het onderzoek in Lansingerland staat daar voor zo ver ik weet los van. Dat de NOS beide dingen in 1 artikel benoemt is "toeval" (of een wat onhandige keuze van de NOS omdat jij nu denkt dat het met elkaar te maken heeft).
Maar het OMT laat dus dat onderzoek gewoon links liggen en vaart een koers op minder nauwkeurige meetresultaten?
Je vergelijkt denk ik hier appels met peren. Wat als er geen lockdown is, Dan raken de ziekenhuizen overbelast en gaat de zorg op zwart. Je valt van de trap? Je gaat dood. Breekt een been? Je gaat dood. Infectie? Je gaat dood. Chronisch ziek? Je gaat dood.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:26:
In dit topic vond ik een interessante link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200511_04954500
Dat geeft dus inzicht over de directe kosten van covid: een schatting van 120.000 levensjaren.
Interessant voor de lockdown-discussie is om een order-of-magnitude berekening van de kosten van lockdown ertegenover te zetten. Gegevens voor de rechterkant van de vergelijking vinden we hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sverwachting-naar-inkomen
(..)
Een voorlopige conclusie is dat de lockdown-tegenstanders wel eens een punt kunnen hebben. De lockdown-schade zou een orde groter kunnen zijn dan de corona-schade. Maar de berekeningen moeten nog een stuk gedetailleerder. Ik zou voorstellen om met spoed een groep actuarissen en data scientists deze onderzoeksopdracht te geven.
Ik weet, ik overdrijf een beetje, maar deze projecties moet je ook meenemen tegenover de economische schade. En ik betwijfel of de tegenstanders dan wel een punt hebben.
En die fohnmutsen blazen warme lucht langs je mond en neus naar beneden, waarna die warme lucht weer opstijgt langs je buurvrouw. Leuke simulatieopdracht voor een PhD.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:34:
[...]
15 min geldt meestal alleen voor mannen. Als mijn vrouw gaat zit die er rustig de hele middag. En daar is ze niet de enige in. Zitten ze lekker op een rij te beppen in van die fohnmutsen.
Ik ga er van uit dat het OMT zal kijken naar alle beschikbare (internationale) onderzoeken en op basis daarvan tot een advies zal komen. Dat zou ook kunnen luiden dat er onvoldoende gegevens zijn om een conclusie te trekken.Yaksa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:26:
[...]
Dat kan natuurlijk ook. Is inderdaad wat onhandig van de NOS om dat zo te benoemen.
Maar het OMT laat dus dat onderzoek gewoon links liggen en vaart een koers op minder nauwkeurige meetresultaten?
Je kan zo'n besluit veel beter baseren op gegevens uit Engeland waar die variant al veel langer rondzwaait dan op een willekeurige Nederlandse gemeente waar het toevallig op één school is aangetroffen.
Het doel van het onderzoek in Lansingerland is een beter (algemeen) begrip van de situatie krijgen daar, en is niet specifiek (maar wel mede) gericht op kinderen.
[ Voor 16% gewijzigd door Tom-Z op 11-01-2021 17:32 ]
Fijn ook als die 18-jarige ook wanneer hij met een ballonnetje in zijn hand tegen een lantaarnpaal knalt, toch voorrang op deze 65+ er met Corona krijgt. /offtopicLZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:10:
Over Ernst Kuipers: in het lange NOS journaal hebben ze net dat stukje over de vaccinatie er niet in zitten dus ja, wat is die tekst in het live-blog precies waard?
Grappig hoe de hoofdrol spelers hier verschillend scoren. Bij mij staan Kuipers en Gommers en Koopmans al lang in de betrouwbare top drie.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Inwoner uit Lansingerland hier. Oproepen gaan per postcode gebied. Wij zijn vrijdag aan de beurt en de laatste ronde is zaterdag. Ik ben benieuwd.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Ik ben heel benieuwd naar de testbereidheid eigenlijk.Cobb schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:48:
Inwoner uit Lansingerland hier. Oproepen gaan per postcode gebied. Wij zijn vrijdag aan de beurt en de laatste ronde is zaterdag. Ik ben benieuwd.
Vraag mij wel af of ze genoeg mensen hebben om een goede conclusie te kunnen trekken.
De 6 families die ik gesproken heb gaan testen. Lijkt mij ook niet meer dan logisch.Ryur schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:55:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar de testbereidheid eigenlijk.
Vraag mij wel af of ze genoeg mensen hebben om een goede conclusie te kunnen trekken.
@Ryur veel mensen gaan gewoon. Mijn zwager helaas niet, die is al vanaf het begin helemaal weg van M.de Hond en anti maatregelen lobby.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Laatste postcoderonde is zondag om te bellen voor een afspraak. Ik ga er vanuit dat je dit bedoelt maar veel mensen lezen de brief verkeerd en denken dat ze morgen al een stok in hun neus krijgen.Cobb schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:48:
Dan weet hij toch zeker dat ie niks heeft?Cobb schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:04:
@Ryur veel mensen gaan gewoon. Mijn zwager helaas niet, die is al vanaf het begin helemaal weg van M.de Hond en anti maatregelen lobby.
Tk55 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:55:
[...]
Eens. Ze spuien enkel onzin en onderbuikgevoelens. Een fatsoenlijke dialoog is wel het laatste wat ze interesseert. Het was erg knap hoe de andere gasten ermee omgingen, in tegenstelling tot de presentatoren.
offtopic:
De taak van de presentatoren is om (kritische) vragen te stellen en een open debat gaande te houden. De studio was behoorlijk links gevuld, dus uiteraard was er voldoende kritisch commentaar. Het is op dat moment de kunst om niet vanuit emotie te reageren, waar de andere gasten duidelijk moeite mee hadden. Ik mis bij het NRC artikel overigens dat het hier om een opiniestuk gaat.
De taak van de presentatoren is om (kritische) vragen te stellen en een open debat gaande te houden. De studio was behoorlijk links gevuld, dus uiteraard was er voldoende kritisch commentaar. Het is op dat moment de kunst om niet vanuit emotie te reageren, waar de andere gasten duidelijk moeite mee hadden. Ik mis bij het NRC artikel overigens dat het hier om een opiniestuk gaat.
Scholen zijn helemaal de weg kwijt lijkt het wel. Overal lees je berichten van scholen die ineens allemaal moeilijke en zwakke leerlingen hebben om maar open te blijven.MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:47:
https://www.ad.nl/binnenl...down-fysiek-les~ae4e8973/
Lockdown? Welke lockdown?
Als ik naar de collega’s en manager van mijn vriendin kijk denk ik dat het vooral komt doordat veel leraren behoorlijk conservatief zijn. Online lesgeven is maar eng. Ondertussen doet mijn vriendin dat nu een week met migranten-kinderen en dat gaat eigenlijk prima. Toch zijn er nog steeds collega’s die liever fysiek voor de klas staan.TerminalNL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:49:
[...]
Scholen zijn helemaal de weg kwijt lijkt het wel. Overal lees je berichten van scholen die ineens allemaal moeilijke en zwakke leerlingen hebben om maar open te blijven.
Bonaire gaat het ook lekker nu. 25% positieven op 105 testen...
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Yep, helaas welijdod schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:19:

Eigenlijk alleen onder de lokale bevolking die nogal los zijn gegaan met de feestdagen. Inclusief bootjes die illegaal naar Curaçao zijn gegaan en terug.
Voordeel is wel dat de haarden redelijk bekend zijn.
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Gaat alles nou een keer dicht daar dan? Tot nu toe vrijheid blijheid daar.ijdod schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:19:
Ze hebben een lichtere lockdown dan wij, maar tegelijk hadden ze daar een lockdown toen wij vooral aan het kijken waren hoe snel ze konden stijgen voordat we gingen ingrijpen. Tegelijk zijn de huidige maatregelen daar vrij tam, denk aan wat wij hadden voor de horecasluiting. Er is 1 ziekhuisgeval momenteel, ze hebben er 7 IC bedden.MikeyMan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:36:
[...]
Gaat alles nou een keer dicht daar dan? Tot nu toe vrijheid blijheid daar.
Er is denk ik wel een verschil tussen een week en echt weken achter elkaar. Want hoe zorg je dat iedereen gedurende al die weken toch bij blijft en niet compleet achter komen te lopen? Fysiek in een klas kan een docent nog zien of de stof landt, digitaal is dat toch een stuk lastiger.posttoast schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:18:
[...]
Als ik naar de collega’s en manager van mijn vriendin kijk denk ik dat het vooral komt doordat veel leraren behoorlijk conservatief zijn. Online lesgeven is maar eng. Ondertussen doet mijn vriendin dat nu een week met migranten-kinderen en dat gaat eigenlijk prima. Toch zijn er nog steeds collega’s die liever fysiek voor de klas staan.
Wij donderdag geloof ik...Cobb schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:48:
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Misschien dat de regels nog wat strenger worden maar ik denk dat het mee zal vallen. Hopelijk blijft het er verder een beetje beperkt.ijdod schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:44:
[...]
Ze hebben een lichtere lockdown dan wij, maar tegelijk hadden ze daar een lockdown toen wij vooral aan het kijken waren hoe snel ze konden stijgen voordat we gingen ingrijpen. Tegelijk zijn de huidige maatregelen daar vrij tam, denk aan wat wij hadden voor de horecasluiting. Er is 1 ziekhuisgeval momenteel, ze hebben er 7 IC bedden.
Volgende maand beginnen ze als het goed is met vaccineren. Het aantal inwoners van het eiland is niet zo hoog dus dat kan wel eens snel gaan
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Absoluut. Maar het is niet alleen dit, ik zie dat men ook liever niet online vergadert en bij voorkeur met elkaar in een hokje zit. En natuurlijk is dat fijner, maar kom op zeg: mijn bedrijf doet inmiddels sinds maart alles online en dat werkt heus wel.Transportman schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:04:
[...]
Er is denk ik wel een verschil tussen een week en echt weken achter elkaar. Want hoe zorg je dat iedereen gedurende al die weken toch bij blijft en niet compleet achter komen te lopen? Fysiek in een klas kan een docent nog zien of de stof landt, digitaal is dat toch een stuk lastiger.
Je moet dingen niet afschieten zonder het een eerlijke kans te geven. De ideale situatie is er nu eenmaal even niet, we zitten in een pandemie. Sterker, we zitten in een lockdown.
Soms zijn het ook de kleine dingen. Als iedereen vergelijkbare middelen gebruikt, wordt het beter. Maar als de een naar een PC scherm kijkr waar hij of zij iedereen op ziet, en de ander gebruikt een mobielte telefoon die maar de helft laat zien, wordt het al lastiger. Idem voor omgeving: iedereen een fatsoenlijke kantoor gaat beter dan als iemand aan de keukentafel zit met gillende kinderen.posttoast schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:26:
[...]
Absoluut. Maar het is niet alleen dit, ik zie dat men ook liever niet online vergadert en bij voorkeur met elkaar in een hokje zit. En natuurlijk is dat fijner, maar kom op zeg: mijn bedrijf doet inmiddels sinds maart alles online en dat werkt heus wel.
En whiteboards. Dat is het enige wat ik echt mis. Er zijn een paar technische opties die daar op zich in voorzien, maar die zijn vaak niet universeel (niet iedereen heeft alle nodige features).
Er wordt terecht in o.a. dit topic, maar ook elders, gewezen naar een paar grote met name reformatorische kerken die nog steeds bezoekers toelaten in de diensten, maar ze zijn niet de enige potentiele religieuze besmettingshaarden.
De laatste 2 vrijdagen liep ik 's avonds langs de moskee in Dordrecht Zuid en de hele parkeerplaats stond vol. Hier was duidelijk een bijeenkomst bezig.
Er zijn dus meer religieuze groeperingen die de dringende oproep om niet meer fysiek bij elkaar toe komen aan hun spreekwoordelijke laars lappen.
Ik hoop dat er toch maatregelen komen die hier wat aan kunnen doen. De kerkgemeenschap waarbij ik hoor heeft al sinds oktober alleen maar online diensten. Daarvoor waren er maximaal 30 personen in een dienst welkom.
Overigens zijn ook alle vergaderingen en andere bijeenkomsten digitaal. Het kan dus wel, het moet nu even anders dan dat we gewend waren en dan dat we graag zouden willen. Hopelijk is er over een paar maanden meer mogelijk, maar nu is de (volks-) gezondheid even extra belangrijk.
De laatste 2 vrijdagen liep ik 's avonds langs de moskee in Dordrecht Zuid en de hele parkeerplaats stond vol. Hier was duidelijk een bijeenkomst bezig.
Er zijn dus meer religieuze groeperingen die de dringende oproep om niet meer fysiek bij elkaar toe komen aan hun spreekwoordelijke laars lappen.
Ik hoop dat er toch maatregelen komen die hier wat aan kunnen doen. De kerkgemeenschap waarbij ik hoor heeft al sinds oktober alleen maar online diensten. Daarvoor waren er maximaal 30 personen in een dienst welkom.
Overigens zijn ook alle vergaderingen en andere bijeenkomsten digitaal. Het kan dus wel, het moet nu even anders dan dat we gewend waren en dan dat we graag zouden willen. Hopelijk is er over een paar maanden meer mogelijk, maar nu is de (volks-) gezondheid even extra belangrijk.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Dat is best opmerkelijk, de moskeeën zijn bij mijn weten een hele tijd behoorlijk strikt geweest hierin. Dat maakt me toch benieuwd waarom ze zich bedacht hebben.nocalimero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:45:
Er wordt terecht in o.a. dit topic, maar ook elders, gewezen naar een paar grote met name reformatorische kerken die nog steeds bezoekers toelaten in de diensten, maar ze zijn niet de enige potentiele religieuze besmettingshaarden.
De ene moskee is de andere niet. Vermoedelijk gaat het bij moskeeën net als bij kerken: veel houden zich prima aan de maatregelen, maar er zijn uitzonderingen.Yucon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:41:
[...]
Dat is best opmerkelijk, de moskeeën zijn bij mijn weten een hele tijd behoorlijk strikt geweest hierin. Dat maakt me toch benieuwd waarom ze zich bedacht hebben.
Lijken soms net mensen, die gelovigen...
Veel moskeeën zijn dicht, kleine minderheid doet maximaal 30 personen en een hele kleine minderheid doet de aantallen baseren op het aantal vierkante meter. (iedereen 1.5m uit mekaar, eigen gebedskleed meenemen, plastic tas om je schoenen in te doen en voor je te leggen, ruimtes om wassingen te doen zijn gesloten en uiteraard mondkapje)nocalimero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:45:
Wel is het zo dat het Islamitisch geoorloofd en zelfs aangeraden is om in tijden van ziektes thuis te blijven. Sowieso wordt het vanuit het bestuur aangeraden dat sowieso zwakkere ouderen niet komen.
De BOA bond is soms ook een schizofreen clubje:
Nog los van het feit dat de rechter de boete alleen al om proportionaliteit schrapt.
Eerst willen ze geen boetes schrijven uit angst voor geweld, nu ineens dan wel torenhoge boetes. Als je al bang bent voor agressie om 95 euro, wat denk je dat er bij 1000 euro gebeurt?BOA Bond wil boete voor overtreden coronamaatregelen naar 1000 euro
Boetes voor het overtreden van de coronamaatregelen moeten worden verhoogd naar 1000 euro, vindt de BOA Bond. "De boetes zijn momenteel 95 euro. Net zo hoog als een entreekaartje voor een dancefeest. Als je heel bewust naar zo'n feestje gaat, of erger, je bent de organisator van zo'n feest, dan verdien je wat ons betreft een hoge boete", zei Richard Gerrits, voorzitter van de bond BOA ACP, in Dit is de Dag op NPO Radio 1.
Gerrits spreekt van "rotte appels" die hard moeten worden aangepakt. "Ik bedoel daarmee de ondernemers die bewust de regels overtreden, maar ook recidivisten, die naar dancefeesten gaan. Ik ga dat binnenkort met de minister bespreken."
Afgelopen weekend kreeg een Eindhovense ondernemer een waarschuwing nadat hij zijn restaurant tegen de regels in had geopend. "Die moet natuurlijk ook een veel hogere boete krijgen en als hij gebruik heeft gemaakt van een financiële regeling, moet die worden teruggevorderd."
Hans Biesheuvel van Ondernemend Nederland, ook te gast in het radioprogramma, is het niet met Gerrits eens. "Ook ondernemers moeten zich aan de wet houden, maar het water staat sommigen niet aan, maar zelfs óver de lippen. Als je niets meer te verliezen hebt, dan grijp je naar dit soort noodmaatregelen."
Nog los van het feit dat de rechter de boete alleen al om proportionaliteit schrapt.
Gaan we ook duizend euro van hun salaris intrekken als ze ongeoorloofde boetes uitdelen ?CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:54:
De BOA bond is soms ook een schizofreen clubje:
[...]
Eerst willen ze geen boetes schrijven uit angst voor geweld, nu ineens dan wel torenhoge boetes. Als je al bang bent voor agressie om 95 euro, wat denk je dat er bij 1000 euro gebeurt?
De verlaging naar 95 euro waar ze nu ineens boos om zijn hebben ze vooral te danken aan hun baas Grapperhaus. Als hij die uitglijer niet had gemaakt met zijn huwelijk had de kamer er een veel grotere klus aan om die boete van 390 naar 95 euro te brengen.Mr.Joker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:55:
Gaan we ook duizend euro van hun salaris intrekken als ze ongeoorloofde boetes uitdelen ?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins