Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Exact weet ik het niet maar je tweede vraag klopt volgens mij wel.Mr.Joker schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:26:
Weet iemand hier hoe het opnamebeleid van België eruit ziet?
Worden zieke mensen met COVID daar veel eerder opgenomen dan in NL?
Cijfers in België zien er overigens nog steeds relatief goed uit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640
Uiteraard doe je het artikel in een omhulsel met adres/ordernummer/volgcode. Voor de niet-postnl boekenwinkels wel een ander verhaal uiteraard. Maar ook die verzenden met postnl naar huisadressen.Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Ja dat mag.
[...]
Als je een pakketpunt hebt is dat natuurlijk makkelijk te realiseren, echter heeft natuurlijk niet elke boekwinkel een pakketpunt. Daarnaast denk ik dat je formeel een postpakket moet hebben en dus niet een boek wat je even uit het rek pakt. Ik kan mij de heisa nog herinneren in dit topic toen bleek dat de Hema geheel volgens de regels open ging tijdens de lockdown, dus ik verwacht dat de mensen die zo voor de regels zijn hier ook flink tegen zullen zijn en om handhaving zullen roepen![]()
[...]
https://www.rijksoverheid...-winkels-tijdens-lockdown
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het doel is minder bewegingen. Dus minder mensen die naar de winkel toe gaan.Nox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Het treft toch het doel? Minder mensen die binnen winkelen?
Waarom trek je nou het beleid in twijfel, die mensen hebben er allemaal heel goed over nagedacht. Hoe logisch het ook klinkt dat je iets online kan bestellen en dan vervolgens kan afhalen (zeker in een winkel waar je sowieso al naar toe moest om je online bestelde spullen af te halen). Het mag niet, je moet die ondernemers niet de kans geven om omzet te maken. Ze moeten allemaal kapot. Zeker die kleinere lokale ondernemers die geen webshop hebben en volledig afhankelijk zijn van winkelend publiek, die moet je het hardst treffen.Nox schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Het treft toch het doel? Minder mensen die binnen winkelen? Online kiezen, vragen stellen en betalen en je pakketje ophalen bij het afhaalpunt of thuis te laten bezorgen. Juist nu leunen we heel erg op bezorgdiensten, kap daar dan ook maar mee, dan is je draagvlak gelijk nul en kan je de hele lockdown wel vergeten. Die afhaalpunten zijn hard nodig om efficient pakketjes rond te kunnen brengen zodat de economie nog een beetje doorrolt.
Ik had al geappt met de eigenaar van mijn favo kledingzaak, of die even wat foto's kon maken van wat spul. Dat hij het dan mee zou nemen naar huis, dat ik het bij hem zou ophalen, thuis passen, en als de winkels dan weer open zijn dat ik dan afreken. Hij blij want omzet, ik blij want nieuwe kleren.
"Laten we dat maar niet doen, als iemand er achter komt kost het me 4000 euro"
Zelfde met o&n, eigenaresse van een vuurwerkzaak (erbij) gevraagd om wat cat1 vuurwerk uit de zaak mee te nemen en af te leveren, ik betaal later wel (of zwart, maakt me niet uit).
"Laten we dat maar niet doen voor de zekerheid"
Allebei compleet veilige opties, maar volgens de regels mag het niet. Tja.. Ondertussen is het strevensdruk in de supermarkten, Kruidvat, Etos en weet ik veel waar je nog heen mag. Maar dat is allemaal niet zo erg.
[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 11-01-2021 13:53 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
St@m schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Waarom trek je nou het beleid in twijfel, die mensen hebben er allemaal heel goed over nagedacht. Hoe logisch het ook klinkt dat je iets online kan bestellen en dan vervolgens kan afhalen (zeker in een winkel waar je sowieso al naar toe moest om je online bestelde spullen af te halen). Het mag niet, je moet die ondernemers niet de kans geven om omzet te maken. Ze moeten allemaal kapot. Zeker die kleinere lokale ondernemers die geen webshop hebben en volledig afhankelijk zijn van winkelend publiek, die moet je het hardst treffen.
Ik had al geappt met de eigenaar van mijn favo kledingzaak, of die even wat foto's kon maken van wat spul. Dat hij het dan mee zou nemen naar huis, dat ik het bij hem zou ophalen, thuis passen, en als de winkels dan weer open zijn dat ik dan afreken. Hij blij want omzet, ik blij want nieuwe kleren.
Zelfde met o&n, eigenaresse van een vuurwerkzaak (erbij) gevraagd om wat cat1 vuurwerk uit de zaak mee te nemen en af te leveren, ik betaal later wel (of zwart, maakt me niet uit).
Allebei compleet veilige opties, maar volgens de regels mag het niet. Tja..
Die eigenaar van de kledingzaak mag prima met de kleren bij jou thuis op bezoek komen en daar de kleren verkopen, wellicht heb je daar wat aan?
Allemaal heel begrijpelijk , want het is ook allemaal niet leuk. Maar het vaker even loslaten van de regels, onder het mom ik hou mij er het grootste deel van de tijd gewoon aan draagt gewoon bij aan de besmettingen.
Dan is er wellicht ook al een variant die besmettelijker is. En als mensen bij elkaar op bezoek gaan zitten ze niet in de tuin maar binnen. Kan allemaal bijdragen.
En het is erg voor ondernemers die net uitgebreid zijn en voor anderhalve ton voorraad hebben die ze niet kwijt raken. Maar hoe langer iedereen de randjes steeds iets meer opzoekt en wat vaker overheen gaat, hoe langer het duurt.
We kunnen heel makkelijk roepen dat er meer disciplines bij het besluit moeten , meer oog voor van alles en nog wat. Allemaal waar. Maar een gesloopt gezondheidszorg systeem bouw je niet in een half jaar weer op.
Zeker niet hoe het bij ons is ingericht. En dat is nu de prioriteit. Dus als iedereen nu gewoon even geen bezoek doet, even echt niet naar kantoor enzovoorts. dus weer even dat stapje extra dan gaat er een echte daling komen. Want anders blijf je aanmodderen totdat iedereen gevaccineerd is.
Nou, volgens mij mag dat dus niet. Hij dacht ook van niet. Vandaar de constructie dat ik kleren bij hem zou ophalen (en uiteraard cash betalen zodat hij boodschappen kan doen), en dan later formeel in de winkel afrekenen.Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:54:
[...]
![]()
Die eigenaar van de kledingzaak mag prima met de kleren bij jou thuis op bezoek komen en daar de kleren verkopen, wellicht heb je daar wat aan?
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
De definitie van "essentieel" is inderdaad zeer heikel. Ten eerste bepaalt de consument normaal gesproken wat hij essentieel acht en niet de regering.Ankona schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:39:
[...]
En de Blokker ga je heen omdat je je eten niet rauw wilt/kunt eten. De BCC ga je heen omdat je eten zonder koelkast zo snel bederft.
De streep is best makkelijk te trekken, alle winkels die economisch bestaansrecht hebben zijn essentieel.
Maar er is ook een factor die met urgentie te maken heeft, en momenteel niet niet echt naar voren komt in het maatschappelijk debat. Een week zonder boodschappen is natuurlijk lastig. Een week zonder nieuwe kleding is niet zo lastig (denkt mijn vrouw anders over

En als die week een maand wordt? Een kwartaal? Een jaar? Dan wordt die kledingzaak toch ook aardig essentieel. Kinderkleding nog iets sneller dan kleding voor volwassenen.
Achterdeurtjes zoeken. Doe dan maar helemaal niks. Ik wil heel graag naar de physio blijven kunnen voor mijn zwakke been. Maar ben uitbehandeld en vrij sporten mag niet. Dus blijf ik thuis ipv weer proberen in een physio pad te komen. Betaal overigens wel mijn Abonnement gewoon door. Hopelijk ka het over niet al te lange tijd weer. En anders geduld.St@m schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Waarom trek je nou het beleid in twijfel, die mensen hebben er allemaal heel goed over nagedacht. Hoe logisch het ook klinkt dat je iets online kan bestellen en dan vervolgens kan afhalen (zeker in een winkel waar je sowieso al naar toe moest om je online bestelde spullen af te halen). Het mag niet, je moet die ondernemers niet de kans geven om omzet te maken. Ze moeten allemaal kapot. Zeker die kleinere lokale ondernemers die geen webshop hebben en volledig afhankelijk zijn van winkelend publiek, die moet je het hardst treffen.
Allebei compleet veilige opties, maar volgens de regels mag het niet. Tja.. Ondertussen is het strevensdruk in de supermarkten, Kruidvat, Etos en weet ik veel waar je nog heen mag. Maar dat is allemaal niet zo erg.
een treffende spreuk
Er waren laatst toch tiental britten tegengehouden omdat ze voor hun plezier naar NL kwamen?Metro2002 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:30:
Met de ellende in het VK begrijp ik werkelijk niet dat de grenzen niet dichtgaan. Vliegverkeer te over en wat ik hier en daar lees ook genoeg duitsers die even hierheen komen of andersom.
UK is geen EU meer dus de grenzen zijn eigenlijk al dicht (net zoals voor VS etc).
Dacht het wel hoor, zie bijvoorbeeld deze winkel bij punt #4 en #7.St@m schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:55:
[...]
Nou, volgens mij mag dat dus niet. Hij dacht ook van niet. Vandaar de constructie dat ik kleren bij hem zou ophalen (en uiteraard cash betalen zodat hij boodschappen kan doen), en dan later formeel in de winkel afrekenen.
https://www.shoeby.nl/coronamaatregelen-vanuit-shoeby
Hopelijk leest er geen BOA mee

Zie ook Ouderwetse service herleeft: in Wijk bij Duurstede kun je weer thuis kleding passen
[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 11-01-2021 14:02 ]
Day 320, The Flying-is-NOT-save edition
— Yorick (@YorickB) 11 januari 2021
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴2.628 (67)
🔴Clinic: 1.926 (76)
🟢ICU: 702 (-9)
New:
🔴Clinic: 173
🔴ICU: 24
In 🇩🇪: 7#corona #stayhome pic.twitter.com/Zlb0VyyhsC
Helaas weer een stijging, maar de instroom is nog steeds wel laag. Dit zien we vaker op maandag, dus geen directe reden tot zorg. Het is wel jammer dat de daling van de afgelopen dagen nu onderbroken is.
[ Voor 60% gewijzigd door Drardollan op 11-01-2021 14:02 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Kijk je naar de verhoudingen IC en verpleegafdeling zou je inderdaad zeggen dat ze eerder aan opname doen.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Exact weet ik het niet maar je tweede vraag klopt volgens mij wel.
Cijfers in België zien er overigens nog steeds relatief goed uit: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200319_04895640
Kijk je naar het % positieven wat zij een tijdje geleden hadden (zaten landelijk tegen 30% aan) dan zal de waarheid wel ergens in het midden liggen denk ik.
Er is met vaccins nog een paradox. In Israel is de vaccinatiegraad inmiddels bij 20% beland. Toch lopen de besmettingen juist op, tot het niveau dat de regering wee een lockdown heeft aangekondigd. Wat is er aan de hand? Want 20% vaccinaties + immunisatie vanwege eerdere besmettingen zou inmiddels een aardig dempend effect moeten hebben op de verspreiding van het virus.
Is het probleem misschien dat gevaccineerde mensen nog wel get virus kunnen verspreiden, al worden ze zelf niet ziek?
[/quote]
nou, er zijn wel een paar kanttekeiningen. 1 na de eerste prik heb je na 3 weken een 2e prik en dan na een week daarna ben je pas 95% beschermd. Dus je bent sowieso al een maand verder dat die beschermingsgraad nog altijd lager ligt dan eg 90%. En we zijn nog niet eens een maand aan het prikken.
20% is ook nog te laag om veel te doen.
welke vaccins waren het die gebruikt zijn, exclusief die we ook in europa gaan gebruiken?
een treffende spreuk
De Nederlandse cijfers geven geen aanleiding om te denken dat de feestdagen tot veel besmettingen hevenCornermanNL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:54:
Uiteindelijk is het allemaal gedrag, na de eerste lockdown en de versoepelingen is er gewoon te veel gedaan. Hoe logisch ook, en dan is het moeilijk teruggaan. En dan heb je zaken als de feestdagen, toch even elkaar opzoeken want het is zo'n moeilijk jaar geweest. Thuiswerken ook maar minder want de baas ziet graag mensen op kantoor, heel veel kunnen nu eenmaal moeilijk geloven dat mensen uit zichzelf echt wel gewoon hun werk thuis doen.
Een breakdown van de vertraging tussen infectie en cijfers:
- incubatieteit (90% betrouwbaarheid): ~3 tot 7 dagen
- tijd tussen incubatie en test: ~0 - 2 dagen (~1)
- laboratoriumtijd: 0 - 1 dag (~0.8)
- reporting delay (~0.8 dag)
Daarmee heb je een totale vertraging van plusminus 5 tot 10 dagen.
De besmettingen tijdens de kerstdagen zouden voor het grootste deel tussen de 29-12 en 5-1 in de cijfers moeten zitten, met een piek rond nieuwjaarsdag. Die zien we eigenlijk niet. We zien rond die dagen het normale weekpatroon in een nadrukkelijk dalende trend.
Besmettingen met oud&nieuw zou tot een piek rond 7 en 8 januari moeten moeten leiden. We zien wel een klein piekje op 7-1, maar dat is tussen het weekpatroon niet significant.
Ik begrijp dat daar Pfizer grootschalig wordt ingezet. Dat vaccin levert bescherming vanaf 12 dagen na de 1e injectie, oplopend tot 89% na dag 14, en 95% na de 2e shot.pro_6or schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:04:
[...]
nou, er zijn wel een paar kanttekeiningen. 1 na de eerste prik heb je na 3 weken een 2e prik en dan na een week daarna ben je pas 95% beschermd. Dus je bent sowieso al een maand verder dat die beschermingsgraad nog altijd lager ligt dan eg 90%. En we zijn nog niet eens een maand aan het prikken.
20% is ook nog te laag om veel te doen.
welke vaccins waren het die gebruikt zijn, exclusief die we ook in europa gaan gebruiken?
Ik zie op https://www.cnbc.com/2021...fastest-in-the-world.html een interessante grafiek. Vanaf vandaag 2 weken terug in de tijd is 28-12-2020. Toen stond de teller daar op 5.75%. Als vaccinatie werkt, moeten we de komende weken zien dat de stijging vlot omkeert tot een daling.
[ Voor 26% gewijzigd door t_captain op 11-01-2021 14:12 ]
Mogelijkheid 2: mindere naleving van regels door de niet-gevaccineerden omdat er een algemene "We zijn er!" stemming aan het ontstaan is, zeker omdat Israël qua vaccinaties voorop loopt.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Er is met vaccins nog een paradox. In Israel is de vaccinatiegraad inmiddels bij 20% beland. Toch lopen de besmettingen juist op, tot het niveau dat de regering wee een lockdown heeft aangekondigd. Wat is er aan de hand? Want 20% vaccinaties + immunisatie vanwege eerdere besmettingen zou inmiddels een aardig dempend effect moeten hebben op de verspreiding van het virus.
Is het probleem misschien dat gevaccineerde mensen nog wel get virus kunnen verspreiden, al worden ze zelf niet ziek?
Mogelijkheid 3: de Britse variant begint daar de overhand te krijgen.
België heeft, in tegenstelling tot andere landen, tijdig ingegrepen. Door de stevige lockdown hebben ze het aantal besmettingen relatief laag gehouden, en dat betaald zich nu uit. Bij ons en de Duitsers heeft het eerst wat gewoekerd voor er ingegrepen werd, en over de UK zullen we maar helemaal niets zeggen.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Het is voor ons hoopvol, onze lockdown lijkt sterk op die van de Belgen.
En optie 4, de meest aannemelijke:autje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:06:
[...]
Mogelijkheid 2: mindere naleving van regels door de niet-gevaccineerden omdat er een algemene "We zijn er!" stemming aan het ontstaan is, zeker omdat Israël qua vaccinaties voorop loopt.
Mogelijkheid 3: de Britse variant begint daar de overhand te krijgen.
Je hebt 2 shots nodig en voorlopig hebben ze nog maar 1 gedaan, tweede komt vanaf deze week. Dus die 20% is 0% daadwerkelijk gevaccineerd zoals het moet. Tweede factor; oplopende aantallen worden veroorzaakt door mensen die geen shot hebben gehad maar de regels niet volgen
Dit was vanmorgen ook in het nieuws. Maar in tegenstelling tot de vorige lockdown zijn de mensen met cruciale beroepen gewoon vaker hun rechten aan het opeisen. Want ja, er zijn echt veel mensen met cruciale beroepen.St@m schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:39:
In ander nieuws, ik kreeg vandaag van de school van mijn kinderen berichtgeving dat inmiddels blijkbaar 1/3e van de kinderen op die school ouders heeft met een cruciaal beroepOf men toch wat kritischer kon kijken of het beroep wel echt cruciaal was.
Goede cijfers, laagste instroom sinds half december.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:00:
[Twitter]
Helaas weer een stijging, maar de instroom is nog steeds wel laag. Dit zien we vaker op maandag, dus geen directe reden tot zorg. Het is wel jammer dat de daling van de afgelopen dagen nu onderbroken is.
Natuurlijk zal dat morgen en overmorgen weer hoger zijn maar ook die zullen (als deze trend door blijft zetten) lager zijn dan de weken hiervoor
Dat ook, maar die was al genoemdHolk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:10:
[...]
En optie 4, de meest aannemelijke:
Je hebt 2 shots nodig en voorlopig hebben ze nog maar 1 gedaan, tweede komt vanaf deze week. Dus die 20% is 0% daadwerkelijk gevaccineerd zoals het moet. Tweede factor; oplopende aantallen worden veroorzaakt door mensen die geen shot hebben gehad maar de regels niet volgen
Dank, geeft een goed inzicht, toch wel benieuwd of het dan voornamelijk het negeren van thuiswerken is of toch teveel op visite gaan. Maar dat is waarschijnlijk lastig te achterhalen.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:05:
[...]
De Nederlandse cijfers geven geen aanleiding om te denken dat de feestdagen tot veel besmettingen heven
De besmettingen tijdens de kerstdagen zouden voor het grootste deel tussen de 29-12 en 5-1 in de cijfers moeten zitten, met een piek rond nieuwjaarsdag. Die zien we eigenlijk niet. We zien rond die dagen het normale weekpatroon in een nadrukkelijk dalende trend.
Besmettingen met oud&nieuw zou tot een piek rond 7 en 8 januari moeten moeten leiden. We zien wel een klein piekje op 7-1, maar dat is tussen het weekpatroon niet significant.
Dat heeft niet met het virus verspreiden te maken.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Die 20% gevaccineerde mensen heeft nog amper tot geen invloed, dit zijn mensen die de eerste prik hebben gehad. Ongeveer 2 weken later zijn die mensen pas voor 50% immuun, dan volgt een week later de 2e prik en duurt het nog ongeveer 3 weken voor de immuniteit op 95% zit.
Na de eerste prik duurt het dus nog ongeveer 6 weken voor dit effect zichtbaar zal worden. Ze zijn zo rond 19 december begonnen met vaccineren en zitten nu dus op 3 weken, het moment dat de 2e prik gezet wordt. Pas rond 30 januari zullen de eerste mensen dus hun 95% immuniteit bereiken. En niet iedereen is op 19 december gevaccineerd.
Maar dat maakt het uitermate interessant om hen te volgen. Israël is in tegenstelling tot Rusland en China een heel stuk opener en we kunnen dus goed zien hoe dit gaat verlopen.
Maar het is niet correct om te denken dat de vaccins daar nu al een merkbaar effect hebben. Dat zal, en dat is mijn eigen schatting, pas zo rond eind februari zo zijn als ze in dit tempo doorgaan.
Interessant aan BE: winkels zijn er open. "Essentieel winkelen" wordt daar gedaan door mensen alleen te laten winkelen. Je mag wel je kind meenemen, maar geen 2e volwassene.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:07:
[...]
België heeft, in tegenstelling tot andere landen, tijdig ingegrepen. Door de stevige lockdown hebben ze het aantal besmettingen relatief laag gehouden, en dat betaald zich nu uit. Bij ons en de Duitsers heeft het eerst wat gewoekerd voor er ingegrepen werd, en over de UK zullen we maar helemaal niets zeggen.
Het is voor ons hoopvol, onze lockdown lijkt sterk op die van de Belgen.
De is reeds sinds 1-12-2020, en de cijfers zijn compleet vlak gebleven. Kennelijk is winkels openen op die manier mogelijk zonder stijgende besmettingen.
Ik weet niet van wanneer de cijfers zijn, maar MikeyMan poste dit: MikeyMan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3". Daaruit blijkt dat de thuissituatie by far de grootste bron van besmetting is.CornermanNL schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:11:
[...]
Dank, geeft een goed inzicht, toch wel benieuwd of het dan voornamelijk het negeren van thuiswerken is of toch teveel op visite gaan. Maar dat is waarschijnlijk lastig te achterhalen.
Daar twijfel ik niet aan, ik ben sowieso van mening dat er veel meer open zou kunnen mits er maar voldoende aandacht is voor de maatregelen.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:15:
[...]
Interessant aan BE: winkels zijn er open. "Essentieel winkelen" wordt daar gedaan door mensen alleen te laten winkelen. Je mag wel je kind meenemen, maar geen 2e volwassene.
De is reeds een aantal weken, en de cijfers zijn compleet vlak gebleven. Kennelijk is winkels openen op die manier mogelijk zonder stijgende besmettingen.
Maar vergeet niet dat België andere sectoren (kappers bijvoorbeeld) nog steeds gesloten houdt. En de noodzaak om te winkelen is na de kerst ook een stuk minder, ze ontvangen ook stukken minder Nederlanders. De druk van het winkelen is er wel af.
Ze hebben dit vooral bereikt door tijdig in lockdown te gaan, ze zijn met stukken minder besmettingen de dagen voor kerst, de kerst en oud en nieuw ingegaan. En ook daar komen mensen samen, maar als je minder besmettingen hebt loopt het ook minder uit de klauw. De UK heeft precies het tegenovergestelde gedaan en wij en Duitsland zitten er een beetje tussenin.
Ja maar...3raser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:16:
[...]
Ik weet niet van wanneer de cijfers zijn, maar MikeyMan poste dit: MikeyMan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3". Daaruit blijkt dat de thuissituatie by far de grootste bron van besmetting is.
Jan gaat naar werk, komt daar Henk tegen. Henk is besmettelijk en steekt Jan aan (= 1)
Jan gaat naar huis naar z’n vrouw en 2 kinderen, na 7 dagen steekt Jan z’n vrouw en twee kinderen aan (= 3)
Dan is de grootste bron Jan (3), de thuissituatie, maar dat is logisch
Je tijdsperiode is wat kort, na de kerst en oud en nieuw duurt het tussen de 10 en 14 dagen voor je dit in de cijfers zou merken. Ik ben het met je eens dat de feestdagen geen grote piek hebben laten zien.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:05:
[...]
De Nederlandse cijfers geven geen aanleiding om te denken dat de feestdagen tot veel besmettingen heven
Maar ik denk dat dit vooral door de lockdown komt, de lockdown lijkt net sterk genoeg te zijn geweest om de feestdagen in toom te houden. Je ziet nu al enkele dagen daling, de lockdown wint aan kracht. Er is minder behoefte aan samenkomen van mensen en men is weer terug naar het ritme van laten we zeggen voor 1 december. De sociale druk is er weer grotendeels vanaf.
Het is nu natuurlijk wel de vraag hoe krachtig de lockdown is, je zou nu ongeveer verwachten dat we een stevige daling gaan inzetten. Ik roep al weken dat we op 11 januari moeten kijken hoe we ervoor staan, vandaag is het 11 januari en ben ik dus zeer benieuwd.
Op zich zit je bij een kapper natuurlijk wel langer dan 15 minuten binnen de 1,5m range van een 'vreemde'. In een gewone winkel zijn de contacten vluchtiger.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Daar twijfel ik niet aan, ik ben sowieso van mening dat er veel meer open zou kunnen mits er maar voldoende aandacht is voor de maatregelen.
Maar vergeet niet dat België andere sectoren (kappers bijvoorbeeld) nog steeds gesloten houdt. En de noodzaak om te winkelen is na de kerst ook een stuk minder, ze ontvangen ook stukken minder Nederlanders. De druk van het winkelen is er wel af.
Duitsland heeft vaak een regionaal patroon. Momenteel zit de pijn in het oosten, vooral rond Leipzig en Dresden. Lokaal zijn er ook wat hotspots zoals Bielefeld, maar in grote lijnen is het oosten en zuidoosten nu de rode zone.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Daar twijfel ik niet aan, ik ben sowieso van mening dat er veel meer open zou kunnen mits er maar voldoende aandacht is voor de maatregelen.
Ze hebben dit vooral bereikt door tijdig in lockdown te gaan, ze zijn met stukken minder besmettingen de dagen voor kerst, de kerst en oud en nieuw ingegaan. En ook daar komen mensen samen, maar als je minder besmettingen hebt loopt het ook minder uit de klauw. De UK heeft precies het tegenovergestelde gedaan en wij en Duitsland zitten er een beetje tussenin.
In de eerste golf was juist ons buurland Nordrhein-Westfalen de kop van jut.
Goed punt. Geen idee hoe de GGD dat telt. Of dat die 3 besmettingen dan als thuissituatie worden geteld of als werksituatie omdat daar de eigenlijke bron lag.Holk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Ja maar...
Jan gaat naar werk, komt daar Henk tegen. Henk is besmettelijk en steekt Jan aan (= 1)
Jan gaat naar huis naar z’n vrouw en 2 kinderen, na 7 dagen steekt Jan z’n vrouw en twee kinderen aan (= 3)
En in de vorige 'lockdown' moesten beide ouders een cruciaal beroep hebben.3raser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Dit was vanmorgen ook in het nieuws. Maar in tegenstelling tot de vorige lockdown zijn de mensen met cruciale beroepen gewoon vaker hun rechten aan het opeisen. Want ja, er zijn echt veel mensen met cruciale beroepen.
Hoorde dat er nu met de 2e 'lockdown' blijkbaar maar 1 ouder een cruciaal beroep hoeft te hebben?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Mijn vrouw werkt ook in de (eerstelijns geboorte-) zorg, maar wij proberen zo min mogelijk gebruik te maken van deze cruciale-beroepen-regeling. We hebben er nog maar 1 dag (einde 1e lockdown) gebruik van hoeven te maken.3raser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:10:
[...]
Dit was vanmorgen ook in het nieuws. Maar in tegenstelling tot de vorige lockdown zijn de mensen met cruciale beroepen gewoon vaker hun rechten aan het opeisen. Want ja, er zijn echt veel mensen met cruciale beroepen.
Wij kiezen er nu juist bewust voor om niet de randjes op te zoeken. Dat is een stuk lastiger voor onszelf, want we moeten werktijden en thuiswerk op elkaar afstemmen. Maar het kan, dus doen we dit zo.
Maar ik zie om ons heen dat dit inderdaad niet altijd zo gebeurd.
Jammer, maar de keuze van anderen ontslaat mij niet van het nemen van mijn eigen verantwoordelijkheid in deze. Hopelijk valt dit kwartje bij meer mensen ...
Afschuiven op een ander is wel de makkelijkste manier, maar niet altijd de beste (imho).
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Hoe zie je die breakdown van die periode dan? Laten mensen zich pas testen na 8 a 12 dagen (5 dagen voorbij incubatie)?Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:21:
[...]
Je tijdsperiode is wat kort, na de kerst en oud en nieuw duurt het tussen de 10 en 14 dagen voor je dit in de cijfers zou merken. Ik ben het met je eens dat de feestdagen geen grote piek hebben laten zien.
Ik voorzie een afvlakkende daling richting de 5000 positieve tests per dag, tot het voorjaar aanbreekt (beter weer en de incrementele effecten van toenemende immunisatie). 2e helft maart verwacht ik dat de cijfers voor het eerst echt laag worden.Het is nu natuurlijk wel de vraag hoe krachtig de lockdown is, je zou nu ongeveer verwachten dat we een stevige daling gaan inzetten. Ik roep al weken dat we op 11 januari moeten kijken hoe we ervoor staan, vandaag is het 11 januari en ben ik dus zeer benieuwd.
Jij weet volgens mij ook wel dat opoe van 96 met drie co-morbiditeiten vrijwel nooit door het verpleeghuis "ingestuurd" wordt. Die komt in het verpleeghuis te overlijden.CMD-Snake schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:18:
Iedereen wil opoe van 96 met drie co-morbiditeiten redden op de ic, maar zijn 100 van die opoes ook vijf jaar economische recessie waard?
Daarnaast is het ook een mythe dat de mensen die aan Covid-19 overlijden allemaal al met een been in het graf staan: Nieuwe studie toont aan: Covid-19-dode verliest gemiddeld niet 2 maar meer dan 10 levensjaren. Om nog maar te zwijgen over de verloren levensjaren door de zorg die uitgesteld moet worden vanwege de pandemie. Zonder maatregelen waren die getallen vele malen hoger geweest en was de maatschappij dermate ontwricht dat de economische en menselijke schade nog veel groter was.
Tijdens de vorige lockdown werd het volgens mij ook al snel bijgesteld naar slechts 1 ouder. Dus dat kan niet de hele reden zijn.YakuzA schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:26:
[...]
En in de vorige 'lockdown' moesten beide ouders een cruciaal beroep hebben.
Hoorde dat er nu met de 2e 'lockdown' blijkbaar maar 1 ouder een cruciaal beroep hoeft te hebben?
Dit is overigens ook de reden om de kroeg te sluiten; Je hebt horizontale besmettingen (dus 1 of 2 mensen besmet door 1 besmettelijk persoon) en dan lijkt het niet veel toe te voegen, maar die mensen gaan dan naar huis/vrouw/kinderen/ouders en dan gaat het hard. Werk is ook zo'n bron die laag lijkt op de kaart maar zoals het voorbeeld van Henk en Jan, is Henk eigenlijk verantwoordelijk voor 4 besmettingen...3raser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Goed punt. Geen idee hoe de GGD dat telt. Of dat die 3 besmettingen dan als thuissituatie worden geteld of als werksituatie omdat daar de eigenlijke bron lag.
Dat... En we weten niet of het op werk Henk of Piet of Kees was, maar wel dat het thuis van Jan komt.Holk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:18:
[...]
Ja maar...
Dus de kans dat de bron gevonden wordt op werk is ook nog eens een stuk kleiner.
Dus met een beetje pech blijft werk op 0 staan, want niet herleid.
Met betrekking tot de feestdagen; als daar ook de Britse variant aan kracht door gewonnen heeft, zal het nog wel enkele generaties duren voordat we dat terug gaan zien. Ik ben voorzichtig positief, maar met exponentiële groei kan er initieel nog veel onder de radar blijven.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 11-01-2021 14:30 ]
Gemiddeld is er elke dinsdag ca 40-50% meer ZH-opnames t.o.v. de maandag geregistreerd door LCPS.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:00:
[Twitter]
Als je deze factor bekijkt met de instroom van vandaag, dan kan je morgen rond de 250-260 opnames verwachten. Mocht dit inderdaad 260 zijn, dan is de gemiddelde instroom in een week 229 per dag (tov de weken ervoor 265 / 299 / 243 / 207).
Dus dat is een daling van ca 14%, net als vorige week t.o.v. de week ervoor, en dat is dan redelijk vergelijkbaar met de daling van het aantal positief getesten.
Nee hoor. Dat werd wel door sommige scholen gecommuniceerd, maar was niet zo.YakuzA schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:26:
[...]
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Veel werkgevers gingen toen ook dicht, nu zijn er veel meer bedrijven open. En de lijst van cruciale beroepen is nogal 'ruim' waardoor je vrij makkelijk dit kan claimennocalimero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Nee hoor. Dat werd wel door sommige scholen gecommuniceerd, maar was niet zo.
Ter aanvulling, dat piekje van 7-1 is overigens zeer waarschijnlijk te wijten aan een storing of andere vertraging op 6-1. Cijfers van 6-1 waren namelijk een ruime 1000 te laag als je het normale weekpatroon zou volgen dat we kennen sinds er ruime testcapaciteit is. Die van 7-1 dan weer een ruime 1000 te hoog dus dan weet je aardig dat je dit uit kan middelen tegen elkaar.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:05:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 11-01-2021 14:41 ]
Ik trek het beleid niet in twijfel, ik geef gewoon aan wat wel mag.St@m schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:52:
[...]
Gisteren was ik bij een afhaalpunt van een restaurant. Die hadden een tentje buiten neergezet waar je dan kon afhalen. Ondertussen was het daar natuurlijk gezellig aan het worden. Rand van natuurgebied, paar vuurschalen buiten, muziekje, speeltuintje... Dat mag dan wel gewoon? Sorry maar gun een ondernemer ook een kans om er wat van te maken binnen de kaders/doelstellingen.
Ik kreeg van de kledingzaak hier ook een bericht: je kan videobellen en dan brengen we het langs om te passen. Maar als je aan de deur van je winkel een afhaalpunt maakt zodat je buiten blijft en binnen ophaalt: wat is dan nog het praktisch besmettingsrisico? Je gaat niet voor de lol daarheen en je bent met 2 minuten weg uit de winkelstraat.
Net zoals heel veel dingen was er in maart veel meer 'angst' en hielden ouders hun kinderen makkelijker binnen. Nu die angst grootendeels weg is zie je dat effect een stuk minder.nocalimero schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:30:
[...]
Nee hoor. Dat werd wel door sommige scholen gecommuniceerd, maar was niet zo.
Ik zag op de facebookpagina van de BSO van m'n kind ook een kind van een kennis van me. Daar heeft maar eentje een 'cruciaal' beroep. Dus concludeer ik maar dat papa gewoon rustig thuis wil werken.
De gemiddelde incubatietijd is 5 dagen, maar het ligt tussen de 2 en 10 dagen. Daarbij heb je te maken met exponentiële groei, dus moet je minstens wachten tot de 2e besmetting voor het zichtbaar wordt. Als je met beide rekening houdt dan kom je dus op ongeveer 10-14 dagen waarna je kan zien wanneer het mis gaat. Dat is ook de termijn die aangehouden wordt bij krimp overigens, de overheid (en het OMT) communiceren ook constant dat je pas na 14 dagen resultaat ziet van maatregelen.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:27:
[...]
Hoe zie je die breakdown van die periode dan? Laten mensen zich pas testen na 8 a 12 dagen (5 dagen voorbij incubatie)?
En dan heb ik nog geen rekening gehouden met de mensen die zoals jij zegt zich niet direct op dag 1 laten testen, een testafspraak moeten hebben en ook nog een uitslag. Dat kost ook nog ergens tussen de 1 en 3 dagen.
Ik help het je hopen. Op dit moment zie ik dat nog niet zo snel gebeuren, de daling gaat uiterst traag de laatste weken, veel trager dan we in de eerste golf gezien hebben. Een deel is verklaarbaar door het weer, de eerste golf had een gigantisch voordeel omdat we prachtig zonnig weer kregen toen we net op/net na de piek zaten.Ik voorzie een afvlakkende daling richting de 5000 positieve tests per dag, tot het voorjaar aanbreekt (beter weer en de incrementele effecten van toenemende immunisatie). 2e helft maart verwacht ik dat de cijfers voor het eerst echt laag worden.
Positief is dat we een daling hebben en het is te hopen dat we die vasthouden.
Ik kan enkel voor mijzelf praten, dus n=1, maar in zowel golf 1 als golf 2 was bij ons de eis dat 1 ouder een cruciaal beroep moest hebben.YakuzA schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:26:
[...]
In een gewone winkel heb je dan weer het nadeel dat er, als iemand besmettelijk is en die hoest of niest, met veel meer mensen door die wolk van virus gelopen wordt.autje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:22:
[...]
Op zich zit je bij een kapper natuurlijk wel langer dan 15 minuten binnen de 1,5m range van een 'vreemde'. In een gewone winkel zijn de contacten vluchtiger.
Maar ik ben het wel met je eens dat de kapper een groter risico is dan een supermarkt, maar zelfs als het niet zo zou zijn dan is de supermarkt zo belangrijk dat we de gevolgen altijd voor lief zullen nemen. Doodgaan van de honger is ook nogal wat tenslotte
De daling is relatief klein, maar wel stabiel. We glijden langzaam naar behapbare cijfers. En het is interessant om te zien hoe alles verband houdt met elkaar.geenstijl schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:29:
[...]
Gemiddeld is er elke dinsdag ca 40-50% meer ZH-opnames t.o.v. de maandag geregistreerd door LCPS.
Als je deze factor bekijkt met de instroom van vandaag, dan kan je morgen rond de 250-260 opnames verwachten. Mocht dit inderdaad 260 zijn, dan is de gemiddelde instroom in een week 229 per dag (tov de weken ervoor 265 / 299 / 243 / 207).
Dus dat is een daling van ca 14%, net als vorige week t.o.v. de week ervoor, en dat is dan redelijk vergelijkbaar met de daling van het aantal positief getesten.
De bezetting in de ziekenhuizen is de afgelopen dag toegenomen. Er zijn dus meer coronapatiënten opgenomen dan dat er werden ontslagen of overleden.
Er liggen nu 2628 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2561), van wie 702 op de IC (gisteren: 711), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Er werden 173 coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen, 14 opnames minder dan gisteren. Op de intensive care werden 24 patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat is 1 opname minder dan gisteren.
Bron: NOS
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Drardollan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"THE_BASE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:55:
173 opnames op verpleegafdelingen, 24 erbij op de IC
De bezetting in de ziekenhuizen is de afgelopen dag toegenomen. Er zijn dus meer coronapatiënten opgenomen dan dat er werden ontslagen of overleden.
Er liggen nu 2628 mensen met corona in het ziekenhuis (gisteren: 2561), van wie 702 op de IC (gisteren: 711), meldt het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Er werden 173 coronapatiënten opgenomen op de verpleegafdelingen, 14 opnames minder dan gisteren. Op de intensive care werden 24 patiënten opgenomen, bijna allemaal doorgestroomd vanaf de verpleegafdelingen. Dat is 1 opname minder dan gisteren.
Bron: NOS
Tip, meestal worden rond 14:00 deze cijfers hier al gepost door iemand.
Mijn excuses!Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:59:
[...]
Drardollan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"
Tip, meestal worden rond 14:00 deze cijfers hier al gepost door iemand.
EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Alle inwoners van de Zuid-Hollandse gemeente Lansingerland worden opgeroepen zich te laten testen op het coronavirus, nu daar een uitbraak is van de Britse variant. Het gaat om ongeveer 60.000 mensen.
[ Voor 35% gewijzigd door Sjurm op 11-01-2021 15:02 ]
Geeft niet
Ik zou in Lansingerland ook iedereen verplichten binnen te blijven tot de testuitslag er is. Maar dat ben ik dan.Sjurm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
In Lansingerland (waar Bergschenhoek ligt) gaan ze alle inwoners testen.
[...]
En vervolgens liepen alle grensBelgen in Breda, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Dordt. Lekker effectief van de BelgenDrardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:17:
[...]
Ze hebben dit vooral bereikt door tijdig in lockdown te gaan,
En toen wij in lockdown gingen wisten ze niet hoe snel ze overal moesten verkondigen vooral niet naar de net geopende Belgische winkels te komen.
Als thuissituatie. Daarom zeggen die thuisbesmettingen compleet niets.3raser schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:24:
[...]
Goed punt. Geen idee hoe de GGD dat telt. Of dat die 3 besmettingen dan als thuissituatie worden geteld of als werksituatie omdat daar de eigenlijke bron lag.
Zijn ze lekker op tijd mee. Het waait hier al een tijdje rond.Sjurm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 11-01-2021 15:08 ]
Gezien dit verhaal al loopt vanaf begin december zie je dat ze nu wel doorpakken. Vorige week donderdag werden er iets van 1000 inwoners getest.autje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:03:
[...]
Ik zou in Lansingerland ook iedereen verplichten binnen te blijven tot de testuitslag er is. Maar dat ben ik dan.
Een groot hek om die plaats lijkt mij wel terecht nu.
Tja behoorlijk laat, Lansingerland is zo'n beetje het hart van de Randstad met inwoners die veel in Rotterdam, Delft, Den Haag of omstreken werken. Dit heeft zich al veel te ver ontwikkeld ben ik bang.Sjurm schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:02:
[...]
Tsjah, dat is een situatie die zich constant voordoet in de Benelux + Duitsland. Daar waar het open is, daar rennen de mensen heen.LZ86 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:03:
[...]
En vervolgens liepen alle grensBelgen in Breda, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht en Dordt. Lekker effectief van de Belgen
En toen wij in lockdown gingen wisten ze niet hoe snel ze overal moesten verkondigen vooral niet naar de net geopende Belgische winkels te komen.
Triest maar waar.
Het is een oproep om je te laten testen, geen verplichting.vhal schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
Ik vind er wel wat van om zo'n test te 'verplichten' aldus een bewoner van deze gemeente...
Dan maar een hek om de randstadDutchy88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:09:
[...]
Tja behoorlijk laat, Lansingerland is zo'n beetje het hart van de Randstad met inwoners die veel in Rotterdam, Delft, Den Haag of omstreken werken. Dit heeft zich al veel te ver ontwikkeld ben ik bang.
Vandaar de "..."Wolly schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:09:
[...]
Het is een oproep om je te laten testen, geen verplichting.
Verplichten kunnen ze het niet
Wow, deze cijfers (besmettingen) zijn echt heel mooi!
[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 11-01-2021 15:16 ]
Je verwacht toch niet dat de overheid daadwerkelijk doorpakt?Russel88 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:05:
[...]
Zijn ze lekker op tijd mee. Het waait hier al een tijdje rond.
Nog even ter herinnering een deel van het advies van de WHO tijdens lockdowns:
Het zal vast een reden hebben waarom het vanaf begin december speelt en er nu pas grootschalig wordt ingezet, maar veel vertrouwen geeft het niet.Governments must make the most of the extra time granted by ‘lockdown’ measures by doing all they can to build their capacities to detect, isolate, test and care for all cases; trace and quarantine all contacts; engage, empower and enable populations to drive the societal response and more.
Vorige week was het: 6671 (6563 ivm -108 corr.)Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[Twitter]
Dus een mooie daling inderdaad.
Vast geen reden om de huidige lockdown niet te verlengen.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[Twitter]
Toch is het redelijk overkomelijk als je haar niet goed zit.CycloneX schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:14:
Kapper is ook essentieel het is niet zo dat je het even kan stoppen dat groeien
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad, niet weer de fout maken zoals in december.THE_BASE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Vast geen reden om de huidige lockdown niet te verlengen.
Daarvoor is het ook nog te druk in de ziekenhuizen.THE_BASE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:18:
[...]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Kappers zou zijn verre van essentieel. Je zit ook nog eens 15 min op 1.5 meter.Gonadan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Toch is het redelijk overkomelijk als je haar niet goed zit.
Winkels open zou ik belangrjiker en veiliger vinden? En uiteraard na de 3 weken v erlenging. We moeten goed omlaag. Even doorbijten!
Maar ok.
[ Voor 185% gewijzigd door Adlermann op 11-01-2021 15:22 ]
Uiteraard niet, want 1 zwaluw maakt nog geen zomer. We zullen eerst structureel onder de 3000 per dag moeten komen voor er iets mogelijk is.THE_BASE schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:18:
[...]
Het is helaas zo dat we altijd achter de feiten aanlopen, bij het nemen van de maatregelen maar ook bij het afbouwen.
Ik lig er niet zo wakker van, ik hoop nog steeds dat de basisscholen op korte termijn weer open gaan en voor de rest maakt het mij minder uit. Ik denk dat alles wat we nu doorzetten zich dubbel en dwars terugbetaald in de loop van Q1.
Ik zou zeker nu er een daling te zien is zeker nog 3 weken de lockdown verlengen. Ik snap dat het vervelend is voor de ondernemers, maar als het nu red, hou je dat doorgaans nog nét drie weken vol.Adlermann schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:20:
whoops verkeerde geciteerd.
Daarna zou ik de winkels weer open gooien, maar zou wel zeggen zoals in België: alleen essentieel en in je eentje winkelen.
Ik zie hier wel een lichte afvlakking van de daling in, zeker omdat de rode stippellijn de komende dagen nog iets omhoog zal gaan.
Geframed? Nu zal mijn waarneming geen wetenschappelijke onderbouwing zijn maar in november/december was het aantal mensen dat daadwerkelijk alleen naar een tuincentrum ging zwaar in de minderheid. In de rij voor de deur stonden voornamelijk stelletjes of groepjes die vervolgens al kwebbelend met een tros karretjes door de winkel trokken.Ankona schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:39:
[...]
En de Blokker ga je heen omdat je je eten niet rauw wilt/kunt eten. De BCC ga je heen omdat je eten zonder koelkast zo snel bederft.
De streep is best makkelijk te trekken, alle winkels die economisch bestaansrecht hebben zijn essentieel. Het sluiten van al die winkels om te voorkomen dat er misschien twee klanten tegelijk binnen zijn slaat ook nergens op. In de supermarkt is het druk, tuincentra en meubelzaken zijn geframed als gezinsuitje. Misschien zou je enkel de damesmode zaken kunnen sluiten om de winkelstraten in het weekend niet vol te laten lopen.
Niets in je ééntje gericht aankopen doen, gewoon gezellig shoppen. Geen frame te vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 11 januari 2021
Positief getest: 5.499
Totaal: 878.263 (+5.416 ivm -83 corr.)
Perc. positief 05 jan - 07 jan: 12,5%
Opgenomen: 173
Huidig: 1.926 (+76)
Opgenomen op IC: 24
Huidig: 702 (-9)
Overleden: 50
Totaal: 12.411 pic.twitter.com/JZW4NyYl4v
Vooral omdat het % positief ook relatief laag is.
Mijn inziens is er maar 1 belangrijk iets: basisscholen. Dat is in mijn ogen echt essentieel dat deze zo snel mogelijk weer open gaan. Gevolgd door de rest van het onderwijs, dan de winkels en dan de contactberoepen. En dan praat ik even alleen voor deze lockdown, al weet ik dat ik ook wat takken vergeet.Adlermann schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Kappers zou zijn verre van essentieel. Je zit ook nog eens 15 min op 1.5 meter.
Winkels open zou ik belangrjiker en veiliger vinden?
Maar ok.
Maar we moeten nu even doorbeuken denk ik, even doorbeuken naar cijfers onder de 3000 en hopelijk nog lager. Hoe beter we doorzetten en hoe lager we uitkomen, hoe leuker wordt ons leven in maart naar mijn verwachting. Het laatste wat je wil is nu te vroeg openen en dan weer een opleving van het virus hebben waardoor alles weer voor langer dicht moet. Een lockdown heeft ook een aanlooptijd voor het effect heeft, die hebben we nu al in de pocket, als je nogmaals dicht moet verspil je die tijd weer.
Dat geeft dus inzicht over de directe kosten van covid: een schatting van 120.000 levensjaren.
Interessant voor de lockdown-discussie is om een order-of-magnitude berekening van de kosten van lockdown ertegenover te zetten. Gegevens voor de rechterkant van de vergelijking vinden we hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sverwachting-naar-inkomen
Ik heb de tabel van CBS gepakt en de normale levensverwachting even op 80 jaar afgerond. Ik filter op leeftijd<=80, omdat ik geinteresseerd ben in de verloren jaren van mensen die hun levensverwachting niet halen. Dat is immers wat tegenstanders van lockdown vaak aandragen: "we offerren de jongen om de ouden te redden.
Een interessante metriek is wat er gebeurt als iemand een inkomensklasse terugvalt.
Het effect blijkt bij mannen en vrouwen redelijk overeen te komen: de gemiddelde toename van de sterfte bedraagt 23 a 24% bij terugvalt in 1 lagere inkomenskwintiel. Stel dat die inkomensval statisch is en vanaf geboorte. Dan gaat levensverwachting met 15 jaar omlaag voor die persoon. Omwille van de eenvoud deel ik die 15 jaar verlies in 80, dan krijg je een schatting voor de "verloren jaren per jaar" => 0.19.
Stel dat ten gevolge van lockdown 20 tot 50% van de Nederlanders ernstige inkomensschade kan leiden, en de economomische schade na 3 jaar herstelt. Dan heb je een economische schade die indirect optelt tot iets in de orde van 1.9 ... 4.8 miljoen levensjaar.
Een voorlopige conclusie is dat de lockdown-tegenstanders wel eens een punt kunnen hebben. De lockdown-schade zou een orde groter kunnen zijn dan de corona-schade. Maar de berekeningen moeten nog een stuk gedetailleerder. Ik zou voorstellen om met spoed een groep actuarissen en data scientists deze onderzoeksopdracht te geven.
Op basis van eerste ziektedag geeft de maandag altijd een piekje, dat zie je nu ook weer ontstaan. Daarmee is de mooie lijn naar beneden in die grafiek niet zo mooi. Kijkend naar gemiddeldes gaan we nog steeds naar beneden, maar we willen altijd sneller.autje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:22:
[...]
Ik zie hier wel een lichte afvlakking van de daling in, zeker omdat de rode stippellijn de komende dagen nog iets omhoog zal gaan.
Mijn vrees is dat het aan gedrag ligt. Hoe meer gevaccineerd wordt hoe meer mensen zich niet meer aan de maatregelen houden. Niet gevaccineerden zien dat en willen gaan zich al dan niet bewust zelf ook vrijer gedragen. Daardoor kan het moeizaam blijven tot je daadwerkelijk richting die 70% gaat.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:45:
Of dit in Israël speelt weet ik niet, maar dit is wel mijn vrees voor Nederland en het zou mij niets verbazen als dat effect nu ook daar mee speelt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tja. De nadelen van lockdown zijn goed meetbaar (die is immers ingesteld). Maar we zullen nooit weten welke economische en gezondheidseffecten er waren geweest was de lockdown níet ingesteld.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:26:
In dit topic vond ik een interessante link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200511_04954500
Dat geeft dus inzicht over de directe kosten van covid: een schatting van 120.000 levensjaren.
Interessant voor de lockdown-discussie is om een order-of-magnitude berekening van de kosten van lockdown ertegenover te zetten. Gegevens voor de rechterkant van de vergelijking vinden we hier: https://www.cbs.nl/nl-nl/...sverwachting-naar-inkomen
Ik heb de tabel van CBS gepakt en de normale levensverwachting even op 80 jaar afgerond. Ik filter op leeftijd<=80, omdat ik geinteresseerd ben in de verloren jaren van mensen die hun levensverwachting niet halen. Dat is immers wat tegenstanders van lockdown vaak aandragen: "we offerren de jongen om de ouden te redden.
Een interessante metriek is wat er gebeurt als iemand een inkomensklasse terugvalt.
Het effect blijkt bij mannen en vrouwen redelijk overeen te komen: de gemiddelde toename van de sterfte bedraagt 23 a 24% bij terugvalt in 1 lagere inkomenskwintiel. Stel dat die inkomensval statisch is en vanaf geboorte. Dan gaat levensverwachting met 15 jaar omlaag voor die persoon. Omwille van de eenvoud deel ik die 15 jaar verlies in 80, dan krijg je een schatting voor de "verloren jaren per jaar" => 0.19.
Stel dat ten gevolge van lockdown 20 tot 50% van de Nederlanders ernstige inkomensschade kan leiden, en de economomische schade na 3 jaar herstelt. Dan heb je een economische schade die indirect optelt tot iets in de orde van 1.9 ... 4.8 miljoen levensjaar.
Een voorlopige conclusie is dat de lockdown-tegenstanders wel eens een punt kunnen hebben. De lockdown-schade zou een orde groter kunnen zijn dan de corona-schade. Maar de berekeningen moeten nog een stuk gedetailleerder. Ik zou voorstellen om met spoed een groep actuarissen en data scientists deze onderzoeksopdracht te geven.
Er valt dus weinig te vergelijken of uit te rekenen. Hoe je de andere kant van de medaille (de niet-lockdown-gevolgen) inschat is compleet bepalend voor de conclusie die je trekt.
Juist. Iets met laatste loodjes, dan is corona na de zomer weer een Mexicaans flesje met gefermenteerd graan.TrailBlazer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:27:
Ik ben ook van nu goed doorzetten en dan hopelijk redden we het tot het goede weer aanbreekt en dat ons, samen met de vacinaties, naar het einde brengt.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
dat kan.. je zou ook kunnen zeggen dat het plateau van Kerst + Oud&Nieuw zich aftekent, en dat daarna de grafiek keihard gaat crashen.autje schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:22:
[...]
We weten simpelweg gewoon niet wat nog niet gemeten is.
Het zal vast mogelijk zijn, maar het volgende is denk ik het lastigste te berekenen:t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:26:
- hoeveel mensen sterven er omdat de ziekenhuizen op code zwart zitten, bij geen lockdown/maatregelen.
- hoeveel levensjaren gaan er verloren omdat mensen geen zorg kunnen krijgen voor goed behandelbare aandoeningen.
- en wat is dat dan waard tov de "lockdown-schade"
Ook de kosten van lockdown zijn niet heel goed meetbaar. Ik neem de omweg om de inkomens/sterfte correlatie te gebruiken voor het grotere plaatje. Maar "lcokdown-doden" zijn een extreem diffuse groep die deels pas over decennia in beeld komt. Dus ook die kant van de zaak is niet goed meetbaar.Jovatov schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Tja. De nadelen van lockdown zijn goed meetbaar (die is immers ingesteld). Maar we zullen nooit weten welke economische en gezondheidseffecten er waren geweest was de lockdown níet ingesteld.
Dit is zeker interessant, en bekijkt het weer vanuit een andere hoek.t_captain schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:26:
Lange verhaal
Ik hoop dat hier in het verleden ook al eens naar gekeken is ten tijde van andere crises?
Er zijn er genoeg geweest in de afgelopen 50 jaar, dus er moet wel wat data te vinden zijn (olie crisis in de jaren 70, economische crisis later jaren 80, dot.com crash)
*ik heb zelf trouwens geen tijd om erin te duiken, dus ik laat alleen het ballonnetje even op
Een goed begin maar slechts een fractie van waar we naar op weg zijn. Als de daling zo door zet houd ik hoop dat we straks na de 2 of 3 weken extra lockdown een redelijk positief uitzicht hebben. Maar zoals we weten zijn de cijfers aan het begin v.d. week altijd beter, even wachten wat het gemiddelde is deze week, als dat net zo goed is als dit cijfer dan gaat het de goede kant opDrardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:16:
[Twitter]
We zouden eens lege IC-bedden mee moeten nemen in de berekeningen. Bij aanvang van de lockdown was deze namelijk nog steeds erg druk bezet.Versoepelen om een maand later weer in te moeten grijpen en er dan achter komen dat de IC niet genoeg hersteltijd heeft gehad is een beetje zinloos.Drardollan schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:24:
[...]
Mijn inziens is er maar 1 belangrijk iets: basisscholen. Dat is in mijn ogen echt essentieel dat deze zo snel mogelijk weer open gaan. Gevolgd door de rest van het onderwijs, dan de winkels en dan de contactberoepen. En dan praat ik even alleen voor deze lockdown, al weet ik dat ik ook wat takken vergeet.
Maar we moeten nu even doorbeuken denk ik, even doorbeuken naar cijfers onder de 3000 en hopelijk nog lager. Hoe beter we doorzetten en hoe lager we uitkomen, hoe leuker wordt ons leven in maart naar mijn verwachting. Het laatste wat je wil is nu te vroeg openen en dan weer een opleving van het virus hebben waardoor alles weer voor langer dicht moet. Een lockdown heeft ook een aanlooptijd voor het effect heeft, die hebben we nu al in de pocket, als je nogmaals dicht moet verspil je die tijd weer.
[ Voor 49% gewijzigd door Nox op 11-01-2021 15:40 ]
Dat is inderdaad wel een heel goed punt.breew schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:31:
[...]
dat kan.. je zou ook kunnen zeggen dat het plateau van Kerst + Oud&Nieuw zich aftekent, en dat daarna de grafiek keihard gaat crashen.
We weten simpelweg gewoon niet wat nog niet gemeten is.
15 min geldt meestal alleen voor mannen. Als mijn vrouw gaat zit die er rustig de hele middag. En daar is ze niet de enige in. Zitten ze lekker op een rij te beppen in van die fohnmutsen.Adlermann schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Kappers zou zijn verre van essentieel. Je zit ook nog eens 15 min op 1.5 meter.
Winkels open zou ik belangrjiker en veiliger vinden? En uiteraard na de 3 weken v erlenging. We moeten goed omlaag. Even doorbijten!
Maar ok.
In die situatie is er ook nog enorme economische schade. Een instortende gezondheidszorg is niet goed voor je economie.Plenkske schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:31:
[...]
Het zal vast mogelijk zijn, maar het volgende is denk ik het lastigste te berekenen:
- hoeveel mensen sterven er omdat de ziekenhuizen op code zwart zitten, bij geen lockdown/maatregelen.
- hoeveel levensjaren gaan er verloren omdat mensen geen zorg kunnen krijgen voor goed behandelbare aandoeningen.
- en wat is dat dan waard tov de "lockdown-schade"
Ja, dit wordt gecompenseerd. En dit keer ook zonder klagen voor de ouders die geen kinderopvangtoeslag krijgen.Aghanim schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:08:
Is er eigenlijk iets bekend of het niet naar de kinderopvang kunnen brengen van kinderen financieel gecompenseerd wordt net zoals bij de vorige lockdown?
Eerst maar eens een vaccinatiegraad van minimaal 60% behalen voor het einde van de zomer. Dat zou gezien alle twijfel bij mensen, vertraging in leveringen die ik nog verwacht en andere events die we nu nog niet zien aankomen al een hele prestatie zijn.Stoney3K schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:29:
[...]
Juist. Iets met laatste loodjes, dan is corona na de zomer weer een Mexicaans flesje met gefermenteerd graan.
Bij zo'n vaccinatiegraad zie ik de restaurants nog niet weer open zijn als voor de corona crisis. Zomer 2022 weer op het terras is denk ik meer realistisch helaas..
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
https://www.lc.nl/economi...ljard-doses-26348341.htmlDe Amerikaanse farmaceut Pfizer en de Duitse samenwerkingspartner BioNTech willen dit jaar 2 miljard doses van hun coronavaccin gaan maken. Oorspronkelijk werd voor dit jaar gemikt op een productie van 1,3 miljard doses.
Dat is ruwweg een verdubbeling en dat komt als geroepen denk ik.
Die 60% is nodig om het uit laten sterven. De ziekenhuizen krijgen al lucht als de risicogroepen ingeent zijn. Dat gaat al eerder gebeuren verwacht ik.spartacusNLD schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Eerst maar eens een vaccinatiegraad van minimaal 60% behalen voor het einde van de zomer. Dat zou gezien alle twijfel bij mensen, vertraging in leveringen die ik nog verwacht en andere events die we nu nog niet zien aankomen al een hele prestatie zijn.
Bij zo'n vaccinatiegraad zie ik de restaurants nog niet weer open zijn als voor de corona crisis. Zomer 2022 weer op het terras is denk ik meer realistisch helaas..
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins