The Legend schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:42:
@
Wolly Ik snap niet zo goed wat nu je punt is, of waar je naar toe wilt met deze discussie. Eerst suggereer je dat je de maatregelen maar zo-zo vindt (want andere landen laten zien dat je het virus ook op z’n beloop kunt laten), vervolgens verwijt je de overheid dat ze te weinig perspectief bieden, maar tegelijkertijd hangt hier ook ‘teveel een sfeertje dat na vaccinatie alles weer hosanna is’.
Goed dat je ernaar vraagt. Ik stel vast dat andere landen een andere vorm van omgang hebben met dit virus. In ons land heb ik eigenlijk alleen maar gehoord dat de IC opnames onder de 10 moeten komen en ik vraag mij af, wat dan?
En vooral, wat dan over 1,2 of 3 jaar? Een aantal users wijst mij erop dat dit natuurlijk koffiedik kijken is, al zie en hoor ik ook mensen die daadwerkelijk zeggen 'Na september zijn we ervan af'.
Het stoort mij dat de overheid op dit punt niet realistisch communiceert. Is dat bewust of onbewust? Indien bewust dan vrees ik dat het nog lang gaat duren (waarom zou je anders niets zeggen?).
Indien onbewust dan voorzie ik alvast veel problemen als mensen straks geconfronteerd worden met maatregelen na september, zoals je ook al mensen in dit topic ziet die dat zo voelen.
Laat ik het houden bij mijn instelling: ik vertrouw de medisch deskundigen en ik vertrouw ook de overheid dat ze het zo goed mogelijk proberen te doen. In deze in de moderne geschiedenis nog niet geëvenaarde crisis accepteer ik dat we niet alles weten, en dat we het zo goed mogelijk proberen te doen, waarbij het uitgangspunt is dat we mensen niet laten stikken op de stoep, en tegelijkertijd ook niet mensen met kanker onbehandeld laten vanwege teveel stikkende mensen op de stoep. Dat de rest van de wereld daaraan ondergeschikt is op het moment accepteer ik als een fact of life. Daar kan ik mee omgaan, omdat ik op de medische wetenschap vertrouw, waaruit volgt dat in de lijn der verwachting ligt dat de wereld weer terug kan naar normaal (dat was zo bij andere virussen, waarom zou dat nu anders zijn).
Ik deel je vertrouwen, echter zie ik die lijn der verwachting op basis van de signalen nog niet.
Zeker met de mutaties en de onzekerheid rondom de vaccins (niet duidelijk voor hoe lang het werkt, werkt niet tegen besmetting, nog steeds vatbaar voor corona maar dan 'iets' milder', niet duidelijk of het voor mutaties gaat werken of dat we dan weer 35 miljoen inentingen moeten doen) denk ik dat we nog een hele lange weg te gaan hebben.