Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.615 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:41
Vandaag: 10202
Gisteren: 8651
Totaal dus: 18853
Gedeeld door 2: 9426.

Tot zover de enorme, extreme en forse stijging.

[ Voor 31% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 14:48 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:20:
Vandaag: 10202
Gisteren: 8669
Totaal dus: 18871
Gedeeld door 2: 9435.

Tot zover de enorme, extreme en forse stijging.
Lijken nog wat issues te zijn geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

[Embed]
Welke issued dan? ik zie niks geks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:29:
[...]

[Embed]
Er zijn al maaaanden issues bij de GGD/RIVM.

Bron?

Gelukkig niet waar :)
Een GGD-woordvoerder stelde toen dat de ‘uitslagen van enkele uren’ ontbreken. Die zouden vandaag toegevoegd worden aan het dagtotaal, maar onduidelijk is hoe groot de correctie is. De woordvoerder meldt vandaag in elk geval dat de cijfers weer up-to-date zijn. Hoe dan ook: hoogstwaarschijnlijk bevinden zich onder het nu gemelde aantal ook oudere gevallen.
https://www.ad.nl/binnenl...is-van-zaterdag~afcca554/

‘Up to date’ betekent overigens nog steeds een vertraging tot 11 dagen, maar dat speelt al weken.

[ Voor 54% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:30:
[...]

Er zijn al maaaanden issues bij de GGD/RIVM.

Bron?
Marino van Zelst meldt dat. Maar niet met een verdere uitleg. Hoop van harte dat het een positief duwtje krijgt nu.

Zag ook berichten dat de opschaling van de teststraten nu op plekken voor begint te lopen op de aanwas aan mensen die zich laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:33:
[...]

Marino van Zelst meldt dat. Maar niet met een verdere uitleg. Hoop van harte dat het een positief duwtje krijgt nu.
? Dat was gisteren.
Zag ook berichten dat de opschaling van de teststraten nu op plekken voor begint te lopen op de aanwas aan mensen die zich laten testen.
Het werd tijd, dat is goed nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07
Cijfers vallen mee dan opzich, lijkt toch redelijk te stabiliseren?

Playstation 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Stylze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:35:
In ieder geval lijkt de stijging eruit te zijn, maar of dat doorzet is afwachten.

Er is geen reden om nu op de banken te gaan om te juichen, maar het is in ieder geval een begin naar afvlakking en daling. Iets waar we, denk ik, allemaal naar snakken. Als we de cijfers eindelijk om kunnen buigen komt er licht aan het einde van de tunnel voor de zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Stylze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:35:
Dat deed het bij de 8k ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Ja zeker niet te vroeg juichen maar het leek toch erger te worden dan dit in het weekend. En minder patiënten op de ic is altijd goed nieuws natuurlijk.

Playstation 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stylze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:39:
Ja zeker niet te vroeg juichen maar het leek toch erger te worden dan dit in het weekend. En minder patiënten op de ic is altijd goed nieuws natuurlijk.
Klopt, IC is leger geworden en de stijging op de verpleegafdeling is ook niet schrikbarend. Al met al best een prima dag denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
jadjong schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Dat deed het bij de 8k ook. :P
In het voorjaar deed het dat ook, net voor we de daling inzetten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Door de storing gister kom je dit weekend uit op gemiddeld 9440 per dag, dus ja een daling. Nu hopen dat die daling deze week doorzet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:43:
Door de storing gister kom je dit weekend uit op gemiddeld 9440 per dag, dus ja een daling. Nu hopen dat die daling deze week doorzet.
Minder nog zelfs. 9426.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:43:
Dat klopt niet, want vrijdag was ook al een verhoging door een ICT-storing en donderdag hadden we er 9271. Dus zou het eerder een afvlakking zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ed1703 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Dat klopt niet, want vrijdag was ook al een verhoging door een ICT-storing en donderdag hadden we er 9271. Dus zou het eerder een afvlakking zijn.
En juist hierom roep ik constant dat er naar het 7 daags gemiddelde gekeken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Vergeleken met vorige week zitten we nog steeds op een stijging van 17%. Deze week 9018 gemiddeld per dag, vorige week 7661 gemiddeld per dag.

Qua ziekenhuisaantallen zou ik ook niet te hard juichen nu nog. Afgelopen drie weken steeg het aantal patiënten op verpleegafdelingen flink op de maandag, zie deze grafiek van st. Nice (rood zijn maandagen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcjiomYSYcX5xwRxDTR8p-37mG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkfPnwc5mi1tlKgQnC2RBU28.jpg?f=fotoalbum_large.

Het aantal testen kan de positiviteitsratio nog verder relativeren (als het aantal testen wat is afgenomen verder is gestegen), dat horen we morgen en dinsdag precies.

We zijn er nog lang niet. Zolang het blijft stijgen, blijft de zorg een hogere druk houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:49:
Vergeleken met vorige week zitten we nog steeds op een stijging van 17%.
Op 11 oktober stegen we nog met ongeveer 60 procent.
We zijn er nog lang niet. Zolang het blijft stijgen, blijft de zorg een hogere druk houden...
Klopt, het is hopelijk het begin. Dat zullen we over een week weten.

Overigens is die druk wel licht afgenomen op de IC:
Het totaal aantal opgenomen covidpatiënten bedraagt 2147, 32 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1657 buiten de Intensive Care, 43 meer dan gisteren. Op de IC liggen 490 covidpatiënten (waarvan 2 in Duitsland), 11 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 419 non-covid-patiënten op de IC, 12 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 909 (waarvan 2 in Duitsland), 23 minder dan de vorige dag. Het aantal nieuwe covidopnames bedraagt 191 in de kliniek en 28 op de IC.
Bron: LCPS

Dat is overigens verklaarbaar, de groei op de verpleegafdeling is afgelopen week ook wat afgevlakt.

[ Voor 66% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Op 11 oktober stegen we nog met ongeveer 60 procent.

[...]

Klopt, het is hopelijk het begin. Dat zullen we over een week weten.

Overigens is die druk wel licht afgenomen:

[...]

Bron: LCPS
Dat de druk afneemt zie je ook in mijn geposte grafiek. Net voor de rode lijn is het stabiel/neemt druk iets af in het ziekenhuis.

Ik vermoed omdat er in het weekend meer mensen ontslagen worden uit het ziekenhuis (we kijken het nog een dagje aan, dan kan je morgen naar huis). Waar op maandag vooral mensen ook worden opgenomen (huisarts/mensen die denken: we kijken het weekend nog aan, anders maandag naar het ziekenhuis).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 12:59:
Het Robert Koch Instituut is bestookt met brandbommen. De schade is beperkt gebleven tot een paar gesneuvelde ramen.

[...]

Je doet er mooi makkelijk over, maar sociale contacten zijn belangrijk voor mensen. Eenzaamheid is een serieus probleem waar je niet te makkelijk over moet doen en ook onder jonge mensen is het een serieus probleem. We horen veel over de eenzame oudere, maar de eenzame jongere is er ook en blijft onderbelicht. Zaken als depressieve klachten zijn ook explosief toegenomen sinds het begin van de coronamaatregelen. Onderschat niet welke effecten dat kan hebben.
Ach hou toch alsjeblieft op zeg, iedereen heeft het nu moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:52
Stoney3K schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Hoeveel doden per dag hebben we over voor onze vrijheid, democratie en rechtsstaat?
Heel weinig als je naar de tweede wereldoorlog kijkt.

Overigens klopt die tegenstelling ook niet echt. Alsof je de vrijheid, democratie en rechtsstaat bewaakt wanneer je te bang bent om passende besluiten te nemen en doden laat oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Ik vermoed omdat er in het weekend meer mensen ontslagen worden uit het ziekenhuis (we kijken het nog een dagje aan, dan kan je morgen naar huis). Waar op maandag vooral mensen ook worden opgenomen (huisarts/mensen die denken: we kijken het weekend nog aan, anders maandag naar het ziekenhuis).
Tot op heden hebben dat nog niet in de grafieken teruggezien. Ik denk dat er met Corona niet iets aangekeken wordt, als je zuurstof te laag is is het te laag. Dag van de week doet er dan niet echt toe. In het weekend werken de huisartsenposten ook gewoon door (gelukkig ;) ).

Ook bij de ontslagen zal er niet getreuzeld worden, ze hebben het druk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op het Catshuis overlegt een deel van het kabinet onder leiding van premier Mark Rutte weer informeel met deskundigen onder wie Jaap van Dissel van het RIVM over de aanpak van de coronacrisis. Het is dinsdag twee weken geleden dat het kabinet een gedeeltelijke lockdown afkondigde.

Sindsdien is het aantal besmettingen in rap tempo verder gestegen. Er worden al meer dan 10.000 positieve testen per dag gemeld. Als het besmettingscijfer niet daalt zullen aanvullende stappen nodig zijn. Daarvoor liggen alle scenario's op tafel, aldus Rutte.

Maar mogelijke effecten van de gedeeltelijke lockdown zijn volgens het kabinet pas in de loop van deze week te zien. De premier wees er vrijdag nog op dat de eerste volle dag dat de nieuwe maatregelen van kracht waren twee dagen na de aankondiging was.

Het kabinet maakt deze week de balans op van de resultaten van de gedeeltelijke lockdown. Het is nog niet zeker of er dinsdagavond weer een persconferentie van Rutte en coronaminister Hugo de Jonge komt. Mogelijk is die een paar dagen later.
(AD Liveblog)

Ik hoop dat er toch strengere maatregelen komen later deze week (do/vr ofzo?), aangezien de totalen aan besmettingen nog steeds op blijven lopen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mooi, de champagne kan open. Crisis voorbij. Spreek jullie over drie maanden weer om golf #3 te bespreken! Ciao!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

(AD Liveblog)

Ik hoop dat er toch strengere maatregelen komen later deze week (do/vr ofzo?), aangezien de totalen aan besmettingen nog steeds op blijven lopen.
Het spijt me dat ik het je wederom moet vertellen, maar je hebt je cijfers nog steeds niet op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
eamelink schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:04:
Mooi, de champagne kan open. Crisis voorbij. Spreek jullie over drie maanden weer om golf #3 te bespreken! Ciao!
Overdrijven is ook een vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07
wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:03:
[...]

Ik ben er wel mee eens dat er iets strengers moet gebeuren. Alleen ik heb zelf geen idee wat.
Een echte lockdown zie ik echt niet gebeuren.

Dus ik vraag mij wel af wat ze nog wel kunnen doen.
(Ben blij dat ik momenteel niet aan het roer sta trouwens :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:05:
[...]

Het spijt me dat ik het je wederom moet vertellen, maar je hebt je cijfers nog steeds niet op orde.
Die heb ik prima op orde. Ze komen van het RIVM. De totalen zijn niet naar 0 (of zelfs maar naar <1000) gegsaan. Ze lopen nog steeds op.

Het spijt me te moeten zeggen, maar je schijnt nog steeds de ernst van corona niet door te hebben. Of het te bagatelliseren.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 25-10-2020 15:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
Chapeau

Proost

Ik geniet ook nog even van deze speech van Klavertje uit maart.

Wat een visionair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

ed1703 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Hoe kom je erbij dat er vrijdag een ICT storing was? Alleen gister was er sprake van een ICT storing.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ryur schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Ik ben er wel mee eens dat er iets strengers moet gebeuren. Alleen ik heb zelf geen idee wat.

Wat is een echte lockdown?

Was de intelligente lockdown een echte of een neppe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ryur schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Lockdown invoeren. Mondkapjes verplicht stellen buitenshuis. Verdere beperking groepsgroottes. Scholen beperken (meer vanuit huis studeren).

En bovenal: strenger handhaven, en meteen beboeten ipv te waarschuwen en 'dringende adviezen' te geven die toch niet opgevolgd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 25-10-2020 15:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Een echte lockdown doen ze in NL sowieso niet, het zijn altijd semi lockdowns maar dan proberen ze er weer een leuke naam aan te geven. Ben benieuwd hoe ze het deze week gaan noemen mochten er weer meer restricties komen.

Playstation 5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Die heb ik prima op orde. Ze komen van het RIVM. De totalen zijn niet naar 0 (of zelfs maar naar <1000) gegsaan. Ze lopen nog steeds op.
De totalen zullen nooit dalen, mensen zijn niet opeens niet besmet geweest.

Het aantal besmettingen heeft gepiekt op 12 oktober, sindsdien is er een dalende lijn te zien in de cijfers. En dus geen stijgende.

De cijfers die het RIVM dagelijks rapporteert als ‘nieuwe besmettingen’ zijn over het algemeen tot 11 dagen oud en zeggen dus niets over de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07
BarôZZa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Wat is een echte lockdown?

Was de intelligente lockdown een echte of een neppe?
Een ECHTE lockdown noem ik het zoals het in Spanje en Italie was.
Oftewel leger op straat, niet uit huis. Alleen voor de supermarkt en apotheek, voor de rest helemaal niks noppes nada.

Waar wij nu inzitten noem ik een zware beperkingen, maar geen lockdown.
Mag nu gewoon nog even een rondje lopen met de hond.

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 25-10-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Hoe kom je erbij dat er vrijdag een ICT storing was? Alleen gister was er sprake van een ICT storing.
Gewoon, door dit nieuwsbericht van gisteren:
Gisteren was het aantal gemelde besmettingen - 10.007 om precies te zijn - juist een te hoge inschatting van de werkelijkheid. Ook vorige week kampte de GGD’en namelijk met ICT-problemen, waardoor positieve tests niet werden gemeld. Die tests werden bij het getal van gisteren opgeteld.
https://www.ad.nl/binnenl...-uren-ontbreken~a8701030/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:17

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:10:
[...]
De cijfers die het RIVM dagelijks rapporteert als ‘nieuwe besmettingen’ zijn over het algemeen tot 11 dagen oud en zeggen dus niets over de huidige situatie.
Hoe werkt dat dan? Ik vind het lastig om te getallen te parsen, geloof best dat er een vertraging in zit omdat besmetting > ziek genoeg om te testen > testuitslag een tijd duurt natuurlijk, maar op basis van welke data is dan te zeggen dat er op dit moment minder nieuwe besmettingen 'in de maak zijn'?

Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ryur schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Oftewel leger op straat, niet uit huis. Alleen voor de supermarkt en apotheek, voor de rest helemaal niks noppes nada.

Je hebt al gezien dat Spanje en Italië ook door het dak gaan qua besmettingen toch? En dat die totale lockdown dus helemaal niets geholpen heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:39
Intelligente lockdown is een drol met een strik erom.
Woorden om het "slimmer" te laten lijken dan wat het werkelijk is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ryur schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Dus ze kunnen je alles verkopen als een niet echte lockdown zo lang ze het leger maar niet op straat gooien.

Weten we dat ook weer.

Ik denk overigens dat niemand met een lockdown hier dat bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 25-10-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:51:
[...]

Op 11 oktober stegen we nog ongeveer 60 procent.
En uiteraard is het goed dat we minder hard stijgen, maar stijgen is stijgen. En de huidige aantallen, zelfs indien we daar stabiel op zouden blijven, zijn voor de zorg natuurlijk verre van houdbaar gezien bij deze aantallen er een netto stijging blijft in de opnames op zowel verpleegafdelingen en IC.

Met circa 200 - 500 positieve tests per dag zaten we op het punt dat er geen netto stijging was in het aantal patiënten op IC's en afdelingen. Daar zitten we nog ver, ver boven.

Bovendien wordt het met een krappe negatieve R, ook een zeer, zeer lang traject om zo'n punt te behalen. Stel we gaan over naar een relatieve daling van 5% per week, dan heb je meer dan een jaar nodig om tot een dusdanig laag aantal positieve tests te gaan komen. Een tikkeltje sneller dan dat is voor de meesten denk ik toch wel wenselijk.
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:56:
[...]
Dat de druk afneemt zie je ook in mijn geposte grafiek. Net voor de rode lijn is het stabiel/neemt druk iets af in het ziekenhuis.

In de praktijk zal dat zelden gebeuren. Ontslaan van mensen is een administratieve klus die verricht dient te worden. Dus veelal wil je dat niet doen op het moment dat je bezetting laag is. Maar doe je dat op het moment dat je collega's in huis hebt. De kans is namelijk aanwezig dat indien de dienstdoende er niet aan toe komt in het weekend om het af te handelen gezien spoed, dat de patiënt opgenomen blijft.

Verder wordt in de praktijk voor wat betreft spoed opnames de vrijdag juist veel gebruikt, waarbij de huisarts vaak doordeweeks vervolgt en dan een patiënt de vrijdag middag instuurt omdat zo het weekend niet ingegaan kan worden. Maar dit staat relatief los van de COVID-19 zorg maar is meer een zorg piekmoment in bredere zin.

Opnames voor wat betreft niet COVID-19 zorg die je ziet op maandag t/m donderdag heeft veelal te maken met de electieve zorg, waarbij afhankelijk van zorgzwaarte er ook hier zekere keuzes gemaakt worden. Meer intensieve ingrepen doe je bij voorkeur niet direct voorafgaand aan het weekend, zodat in het geval van vroege complicaties je ook dit kunt behandelen in tijden van meer capaciteit, meer juiste poppetjes ter plaatse.

De COVID-19 zorg voor wat betreft het ziekenhuis houdt zich verder slecht aan dagen. Je ziet wat dat betreft dan ook geen grote schommelingen binnen de dagwaardes. En voor zover de schommelingen er al zijn, is dit bijvoorbeeld eerder een gevolg van testcapaciteit geweest, administratieve capaciteit geweest of meer recentelijk bijvoorbeeld ICT storingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BarôZZa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Dus ze kunnen je alles verkopen als een niet echte lockdown zo lang ze het leger maar niet op straat gooien.

Weten we dat ook weer.
Dat is wat overdreven natuurlijk, maar een échte lockdown hebben we in Nederland nog niet gehad. Ook niet in maart/april.

Heel veel was (en is) vrijwillig en een '(al dan niet dringend) advies'. Zelfs de quarantaine is/(was?) niet eens verplicht, maar ook vrijwillig.

Vergelijk dat met de beperkingen zoals die er in Spanje, Italië en (in iets mindere mate) Frankrijk geweest zijn (en er nu deels weer zijn), dan is het hier altijd heel erg soepel gebleven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:12:
[...]

Hoe werkt dat dan? Ik vind het lastig om te getallen te parsen, geloof best dat er een vertraging in zit omdat besmetting > ziek genoeg om te testen > testuitslag een tijd duurt natuurlijk, maar op basis van welke data is dan te zeggen dat er op dit moment minder nieuwe besmettingen 'in de maak zijn'?
Iemand op FOK houdt dat prachtig bij.

Dit is het overzicht van hoe oud de ‘nieuwe besmettingen’ zijn die per dag gemeld worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bTPFaV9.jpeg

En een andere tabel van daar die laat zien hoeveel besmettingen er nu daadwerkelijk waren:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/g3borLn.jpeg

Meest rechtse kolom moet je kijken, dat is de meest actuele stand van zaken. En dan zie je dat 12 oktober op dit moment, ook na alle correcties en besmettingen die op 13 oktober en later gemeld zijn voor 12 oktober, op dit moment de piek was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:41
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

Iemand op FOK houdt dat prachtig bij.

Dit is het overzicht van hoe oud de ‘nieuwe besmettingen’ zijn die per dag gemeld worden:
[Afbeelding]

En een andere tabel van daar die laat zien hoeveel besmettingen er nu daadwerkelijk waren:
[Afbeelding]

Meest rechtse kolom moet je kijken, dat is de meest actuele stand van zaken. En dan zie je dat 12 oktober op dit moment, ook na alle correcties en besmettingen die op 13 oktober en later gemeld zijn voor 12 oktober, op dit moment de piek was.
Holy crap, die gegevens zijn dan echt véél ouder dan ik had verwacht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:
[...]

Holy crap, die gegevens zijn dan echt véél ouder dan ik had verwacht!
Klopt, schrikbarend he. Slechts 1/3 van de cijfers is tot 48 uur oud, de rest is vele malen ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 14:59:
[...]

Tot op heden hebben dat nog niet in de grafieken teruggezien. Ik denk dat er met Corona niet iets aangekeken wordt, als je zuurstof te laag is is het te laag. Dag van de week doet er dan niet echt toe. In het weekend werken de huisartsenposten ook gewoon door (gelukkig ;) ).

Ook bij de ontslagen zal er niet getreuzeld worden, ze hebben het druk zat.
Hoe verklaar je anders de daling/stabilisatie afgelopen weekenden zoals in mijn eerder geplaatste grafiek van stichting Nice?

De cijfers uit de nieuw opgenomen grafiek per dag van st. Nice bevestigt dit beeld. Daar zie je de volgende trend:
Zondag 4 okt: 99
Maandag 5 okt: 157 (58 meer)
Zondag 11 okt: 150
Maandag 12 okt: 228 (78 meer)
Zondag 18 okt: 170
Maandag 19 okt: 259 (89 meer)

Laat niet onverlet dat er in het algeheel een lichte afvlakking van de groei te zien is, en dat is natuurlijk goed.
Maar dat puur naar vandaag gekeken de ziekenhuiscijfers meevallen geeft geen volledig beeld. Dat kan morgen heel anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:20:
[...]

Hoe verklaar je anders de daling/stabilisatie afgelopen weekenden zoals in mijn eerder geplaatste grafiek van stichting Nice?

De cijfers uit de nieuw opgenomen grafiek per dag van st. Nice bevestigt dit beeld. Daar zie je de volgende trend:
Zondag 4 okt: 99
Maandag 5 okt: 157 (58 meer)
Zondag 11 okt: 150
Maandag 12 okt: 228 (78 meer)
Zondag 18 okt: 170
Maandag 19 okt: 259 (89 meer)
Zonder de getallen ertussen zegt dit niets toch? Behalve dat er op maandag meer mensen op de IC lagen dan op zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:23
Nou, het zal vooral in de weken na de feestdagen (misschien een beetje na Sinterklaas, maar vooral na kerst en oud & nieuw) waarschijnlijk weer flink gaan oplopen... De kerstdagen zonder familie is voor de meeste mensen 'niet oké' vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Klopt, schrikbarend he. Slechts 1/3 van de cijfers is tot 48 uur oud, de rest is vele malen ouder.
Maar hoe dan? Hoe kan die data zo vreselijk oud zijn? Waar blijft dat hangen in de keten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Zonder de getallen ertussen zegt dit niets toch? Behalve dat er op maandag meer mensen op de IC lagen dan op zondag.
Ik wil ermee zeggen dat de ziekenhuiscijfers (ik heb het telkens over verpleegcijfers overigens) telkens op zondag meevallen/stabiliseren en maandag weer flink omhoog vliegen.

Dus dat de ziekenhuiscijfers vandaag meevallen zegt nog niet zoveel. Of sla je morgen direct alarm als het er 80-100 meer zijn dan vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
President schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:21:
[...]

Nou, het zal vooral in de weken na de feestdagen (misschien een beetje na Sinterklaas, maar vooral na kerst en oud & nieuw) waarschijnlijk weer flink gaan oplopen... De kerstdagen zonder familie is voor de meeste mensen 'niet oké' vrees ik...
Of stiekem wel ;). Maar dat wordt vergelijkbaar met het offerfeest denk ik...

Ik hoop niet op extra maatregelen. Dat zal in de praktijk wel betekenen dat contactberoepen en sportscholen dicht moeten wat ongeveer 0 besmettingen gaat schelen. Mondkapjes buitenshuis slaat nergens op en aan de middelbare scholen zullen ze zich nog wel niet durven branden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:22:
[...]

Maar hoe dan? Hoe kan die data zo vreselijk oud zijn? Waar blijft dat hangen in de keten?
Tot voor kort moest je 90 uur (afgerond 4 dagen) wachten op een test en dan nog 48 uur (2 dagen) op de uitslag. De melding wordt opgenomen met de datum waarop je de eerste klachten hebt. Dat betekent dat, als alles meezit, een melding pas 6 dagen later in de cijfers wordt opgenomen.

En dan heb je nog vertragingen door haperende systemen en testen/uitslagen die bovengenoemde tijden niet haalden.

Ondertussen is de tijd die het duurt voor je getest kan worden al stevig gedaald naar (dit zeg ik uit mijn hoofd) 50 uur (afgerond 2 dagen). In het totaal betekent dit dus dat we van 6 dagen naar 4 dagen terug zijn gegaan van de week, maar het duurt natuurlijk ook even voor dat dat weer zichtbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Ik wil ermee zeggen dat de ziekenhuiscijfers (ik heb het telkens over verpleegcijfers overigens) telkens op zondag meevallen/stabiliseren en maandag weer flink omhoog vliegen.

Dus dat de ziekenhuiscijfers vandaag meevallen zegt nog niet zoveel. Of sla je morgen direct alarm als het er 80-100 meer zijn dan vandaag?
Ik sla sowieso geen alarm en kijk niet naar 1 daagse cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:15:
[...]

Dat is wat overdreven natuurlijk, maar een échte lockdown hebben we in Nederland nog niet gehad. Ook niet in maart/april.

Heel veel was (en is) vrijwillig en een '(al dan niet dringend) advies'. Zelfs de quarantaine is/(was?) niet eens verplicht, maar ook vrijwillig.

Vergelijk dat met de beperkingen zoals die er in Spanje, Italië en (in iets mindere mate) Frankrijk geweest zijn (en er nu deels weer zijn), dan is het hier altijd heel erg soepel gebleven.
Het gaat om het eindresultaat. Als het resultaat is dat 90%+ van de mensen 90%+ van de tijd thuis zit, dan noem ik het een lockdown. Als een ander zich er comfortabeler bij voelt om het een andere naam te geven omdat het leger niet door de straat marcheert, dan moet diegene dat vooral doen.

Binnensteden waren praktisch geheel uitgestorven, zelfs hier in de randstad.
Restaurants en terrassen waren tot juni dicht behalve voor afhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:26:
[...]

Tot voor kort moest je 90 uur (afgerond 4 dagen) wachten op een test en dan nog 48 uur (2 dagen) op de uitslag. De melding wordt opgenomen met de datum waarop getest is. Dat betekent dat, als alles meezit, een melding pas 6 dagen later in de cijfers wordt opgenomen.
Dat snap ik niet. We kijken naar de dag waarop getest is, dus die eerste 4 dagen tellen al niet mee, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BarôZZa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:27:
[...]
Binnensteden waren praktisch geheel uitgestorven, zelfs hier in de randstad.
Bossen, stranden en de Dam waren daarentegen overbevolkt. Ik herinner mij de blinde paniek rond tweede paasdag en het protest op de Dam nog als de dag van gisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Dat snap ik niet. We kijken naar de dag waarop getest is, dus die eerste 4 dagen tellen al niet mee, toch?
Ik zeg het verkeerd, er wordt gekeken naar de eerste dag met klachten. En pas dan wordt een test aangevraagd normaliter. Ik zal het corrigeren. Sorry voor de onduidelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:16:
Dank voor je uitgebreide reactie. In hoeverre is het dan zo, dat juist door die vertraging, de dagen na 12/13 oktober nog wel een stuk hoger uitvallen als je er over een week op terugkijkt? Als ik naar de toenamen kijk voor een specifieke meldingsdatum, dagen erna, ben ik het wel met je eens dat het waarschijnlijk is dat die cijfers niet zodanig oplopen dat de piek later komt te liggen, maar de zichtbare daling naar nu zal dan wel minder heftig worden in principe?

Welles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:49
Jovatov schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:23:
[...]

Verklaring is simpel: er word in het weekend minder gerapporteerd in NICE. Afgelopen weken (zoals jij al liet zien) zie je dan op maandag alles binnenkomen op die site.
LCPS is dan wel actueler omdat die ook meerdere keren per dag naar de ziekenhuizen bellen enzo. Daar zijn de verschillen weekend en de rest ook minder heftig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

Ok waren ze ook rijkelijk laat mee qua communicatie. Vrijdag hoorde je daar namelijk niets over. Laat ze maar lekker stoppen met het dagelijks communiceren van die cijfers, terug naar wekelijkse cijfers. Dan had je ook niet die paniek iedere dag gehad door de media en diverse praatprogramma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. In hoeverre is het dan zo, dat juist door die vertraging, de dagen na 12/13 oktober nog wel een stuk hoger uitvallen als je er over een week op terugkijkt? Als ik naar de toenamen kijk voor een specifieke meldingsdatum, dagen erna, ben ik het wel met je eens dat het waarschijnlijk is dat die cijfers niet zodanig oplopen dat de piek later komt te liggen, maar de zichtbare daling naar nu zal dan wel minder heftig worden in principe?
Klopt.
Pas na 10-14 dagen is data van een dag vrijwel compleet.
Dus van afgelopen week komt er sowieso nog veel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:38:
[...]

Klopt, die zal niet zo groot zijn als het er nu uitziet. Maar voor 13 en 14 is het bijvoorbeeld wel al redelijk compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Ok waren ze ook rijkelijk laat mee qua communicatie. Vrijdag hoorde je daar namelijk niets over. Laat ze maar lekker stoppen met het dagelijks communiceren van die cijfers, terug naar wekelijkse cijfers. Dan had je ook niet die paniek iedere dag gehad door de media en diverse praatprogramma's.
In principe geeft RIVM ook maar 1 keer per week een uitgebreid rapport. Media neemt idd de dagelijkse cijfers over uit de csv dump van RIVM. Vaak zonder context want hoge aantallen vind de media spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:41:
[...]

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, zou een hoop paniekvoetbal schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, zou een hoop paniekvoetbal schelen.
Maar laatst zei je nog dat je graag de dagelijkse rapporten terug had ?
Komt het omdat de instanties nu (weer) bewijzen dat ze simpelweg niet accuraat genoeg zijn elke dag ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:33
wildhagen schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Lockdown invoeren. Mondkapjes verplicht stellen buitenshuis. Verdere beperking groepsgroottes. Scholen beperken (meer vanuit huis studeren).

En bovenal: strenger handhaven, en meteen beboeten ipv te waarschuwen en 'dringende adviezen' te geven die toch niet opgevolgd worden.
Mondkapjes buiten in een dorp, buiten af of in het bos. Alsjeblieft zeg wat een waanzin. Beetje afstand houden buiten, was in maart meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:46:
[...]

Maar laatst zei je nog dat je graag de dagelijkse rapporten terug had ?
Komt het omdat de instanties nu (weer) bewijzen dat ze simpelweg niet accuraat genoeg zijn elke dag ?
Nee, ik bedoelde daarmee het volledige rapport. Dus ook inclusief het aantal testen, de ratio tussen aantal testen en positieve testen en allerhande correcties. De rapporten zoals we die tot 1 juli hadden.

Nu wordt er een CSV uitgegeven met zeer weinig informatie. Dankzij het werk van veel vrijwilligers wordt er wel getracht iets bruikbaars van te maken, ik vind een correcte en adequate informatievoorziening echter een taak van de overheid/RIVM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stylze
Ik verwacht ook geen persconferentie nog dinsdag, denk dat ze het nog een paar dagen gaan aankijken en dan bijv op donderdag een persconferentie gaan doen. Denk dat ze voor dinsdag nog niet genoeg weten van het effect van de afgelopen maatregelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Stylze op 25-10-2020 15:54 ]

Playstation 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik lees dat er ook weer overleg is in het Catshuis. Misschien toch even snel een kappersafspraak maken. Heb geen zin in een nieuwe intelligente lockdown met lang haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:51:
[...]

Nee, ik bedoelde daarmee het volledige rapport. Dus ook inclusief het aantal testen, de ratio tussen aantal testen en positieve testen en allerhande correcties. De rapporten zoals we die tot 1 juli hadden.

Nu wordt er een CSV uitgegeven met zeer weinig informatie. Dankzij het werk van veel vrijwilligers wordt er wel getracht iets bruikbaars van te maken, ik vind een correcte en adequate informatievoorziening echter een taak van de overheid/RIVM.
Dat weet ik. Ik dacht je bent het eens met alleen de wekelijkse ipv dagelijkse (dus dat rapport.hoe ze het nu doen). Maar nu ik het opnieuw lees heb je heb je dus liever helemaal niets meer dagelijks en alleen het wekelijkse rapport ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
CMD-Snake schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:54:
Ik lees dat er ook weer overleg is in het Catshuis. Misschien toch even snel een kappersafspraak maken. Heb geen zin in een nieuwe intelligente lockdown met lang haar.
Ik zag zelfs bepaalde kapperszaken die morgen extra open gaan omdat ze bang zijn om dicht te moeten :+

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

vuurtjih schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Ik zag zelfs bepaalde kapperszaken die morgen extra open gaan omdat ze bang zijn om dicht te moeten :+
Klopt, zie Lockdown-drukte: nog snel even naar de kapper en de schoonheidssalon

Volgens mij heb je het dan allemaal nog niet helemaal begrepen. Dit werkt natuurlijk averechts.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:54:
[...]

Dat weet ik. Ik dacht je bent het eens met alleen de wekelijkse ipv dagelijkse (dus dat rapport.hoe ze het nu doen). Maar nu ik het opnieuw lees heb je heb je dus liever helemaal niets meer dagelijks en alleen het wekelijkse rapport ?
Klopt. Of dat rapport per dag. Maar niet deze halve situatie. Welke van de 2 maakt mij niet zoveel uit eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Sterk staaltje in het programma Buitenhof. Marcel Levi was te gast en had onder andere dit te zeggen:
Hij is kritisch over het gebrek aan daadkracht in de zorg in Nederland. "Nederland en Engeland zijn de landen in Europa met het laagste aantal IC-bedden per 100.000 inwoners. Na de eerste golf hebben we in Engeland gezegd: zo kan het niet langer, er komt misschien een volgende golf. Er moeten meer IC-bedden komen. En dat is het fijne van Engeland: dan wordt dat besloten en gedaan. We hebben nu de IC-capaciteit in Londen verdubbeld."

In Nederland gaat de besluitvorming volgens Levi moeizamer. "In Engeland besluiten de minister en de baas van de NHS (National Health Service, red.) dat dit gebeurt, en dan gebeurt het. In Nederland is niemand de baas over de gezondheidszorg. Verzekeraars vinden het moeilijk om de regie te nemen, ziekenhuizen mogen de regie niet nemen en de overheid zegt al jaren: de markt moet het oplossen. Intussen neemt niemand een beslissing."
Nu is het geen domme man, maar waar trekken we de mensen vandaan? Ik weet wel hoe de NHS dit klaarspeelde, die hebben hard zitten werven in Oost-Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stylze schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:53:
Ik verwacht ook geen persconferentie nog dinsdag, denk dat ze het nog een paar dagen gaan aankijken en dan bijv op donderdag een persconferentie gaan doen. Denk dat ze voor dinsdag nog niet genoeg weten van het effect van de afgelopen maatregelen.
Klinkt logisch. Het overleg van vandaag is ook gewoon standaard en al tijden elke zondag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Het AD doet vandaag ook weer een duit in het zakje qua nonsens:
Op het Catshuis overlegt een deel van het kabinet onder leiding van premier Mark Rutte weer informeel met deskundigen onder wie Jaap van Dissel van het RIVM over de aanpak van de coronacrisis. Het is dinsdag twee weken geleden dat het kabinet een gedeeltelijke lockdown afkondigde.

Sindsdien is het aantal besmettingen in rap tempo verder gestegen. Er worden al meer dan 10.000 positieve testen per dag gemeld. Als het besmettingscijfer niet daalt zullen aanvullende stappen nodig zijn. Daarvoor liggen alle scenario's op tafel, aldus Rutte.
https://www.ad.nl/binnenl...-bij-kerkdienst~aade0357/

Ten eerste doet het er niet toe wanneer maatregelen afgekondigd zijn, het gaat erom wanneer ze ingegaan zijn.
Ten tweede kan het AD in de CSV ook zien dat sinds 12 oktober (maatregelen gingen zelfs nog later in) geen sprake meer is van een stijging in rap tempo.

En zo wordt Nederland dus voor de gek gehouden door de media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:33
@Drardollan inderdaad zelfde dat nu.𝑵𝑳 vandaag nergens duidelijk opmerkt dat er uitstroom is op de IC. Weliswaar klein, maar i nu alleen het negatieve opnoemen wegens clicks. Yuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Laguna schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:06:
[...]

Bron: de wekelijkse persconferentie van onze minister-president.
Kijk het maar terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:08:
Het AD doet vandaag ook weer een duit in het zakje qua nonsens:

[...]

https://www.ad.nl/binnenl...-bij-kerkdienst~aade0357/

Ten eerste doet het er niet toe wanneer maatregelen afgekondigd zijn, het gaat erom wanneer ze ingegaan zijn.
Ten tweede kan het AD in de CSV ook zien dat sinds 12 oktober (maatregelen gingen zelfs nog later in) geen sprake meer is van een stijging in rap tempo.

En zo wordt Nederland dus voor de gek gehouden door de media.
Het AD is al een tijdje bezig met dingen uit het verband rukken. Ze wisten een paar weken geleden niet hoe snel ze een expert moesten bellen omdat op één dag opeens 37 mensen stierven aan corona. Al snel bleek dat in ieder geval 21 daarvan achterstallig werk was van het IJsselland. Het AD had echter al lang een breed een viroloog/expert opgetrommeld die op basis van die 37 allerlei conclusies trok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

Klopt, die zal niet zo groot zijn als het er nu uitziet. Maar voor 13 en 14 is het bijvoorbeeld wel al redelijk compleet.
Hey, moet hier toch nog even op terugkomen. Tenzij ik echt helemaal verkeerd loop te rekenen, zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnymyFlKAB_qZBhpf0IdVO62Oig=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/eLSgdf2qwNpzyg9ZtWa7x46h.png?f=fotoalbum_medium

Oftewel: tussen 3 dagen en 7 dagen aan data over een specifieke dag zit een factor 2.6 verschil, dan van 7 naar 14 dagen factor 1.3 (telkens op basis van de laatste 5 waarnemingen om enigzins rekening te houden met ratio's die door ander testbeleid veranderen - uiteraard marginaal effectief). Als ik die loslaat op de data, zie ik dat de piek theoretisch ongeveer in de afgelopen dagen ligt (de grijze getallen zijn telkens aannamen op basis van de waargenomen groei tussen 3>7 en 7>14 dagen).

Mis ik iets, of is dat effect dat de data van onze fok-vriend inherent incompleet is (immers, dat is precies het effect dat hij/zij beschrijft) dat corrigeren daarop toch wel laat zien dat de piek _niet_ achter ons ligt?

[ Voor 26% gewijzigd door Roytoch op 25-10-2020 16:31 ]

Welles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laguna
  • Nu online

Laguna

Connaisseur

trekker22 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Mondkapjes buiten in een dorp, buiten af of in het bos. Alsjeblieft zeg wat een waanzin. Beetje afstand houden buiten, was in maart meer dan voldoende.
Mondkapjes zijn sowieso al een overtrokken maatregel voor gezonde mensen (met uitzondering van personeel in de zorg). Er is geen enkel voorbeeld vanuit de praktijk waaruit blijkt dat het dragen van mondkapjes in openbare binnenruimtes een bijdrage levert om de verspreiding tegen te gaan. Maar goed veel mensen blijven vasthouden aan de theoretische onderzoeken, het credo "baat het niet dan schaadt het niet" en zogenaamde bewustwording, dus ja het zou me niet verbazen als die mensen er ook voor gaan pleiten om overal mondkapjes te dragen (net als in Italië waar de besmettingen desondanks flink zijn opgelopen). De basis maatregelen zijn reeds voldoende alleen jammer dat (veel) mensen zich daar al geruime tijd niet meer aan houden. Het massaal dragen van mondkapjes gaat echter niks aan deze situatie veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:24:
[...]

Hey, moet hier toch nog even op terugkomen. Tenzij ik echt helemaal verkeerd loop te rekenen, zie ik dit:

[Afbeelding]

Oftewel: tussen 3 dagen en 7 dagen aan data over een specifieke dag zit een factor 2.6 verschil, dan van 7 naar 14 dagen factor 1.3 (telkens op basis van de laatste 5 waarnemingen om enigzins rekening te houden met ratio's die door ander testbeleid veranderen - uiteraard marginaal effectief). Als ik die loslaat op de data, zie ik dat de piek theoretisch ongeveer in de afgelopen dagen ligt (de grijze getallen zijn telkens aannamen op basis van de waargenomen groei tussen 3>7 en 7>14 dagen).

Mis ik iets, of is dat effect dat de data van onze fok-vriend inherent incompleet is (immers, dat is precies het effect dat hij/zij beschrijft) dat corrigeren daarop toch wel laat zien dat de piek _niet_ achter ons ligt?
De achterstanden worden elke dag meer ingelopen, heb je dat ook meegenomen?

Maar sowieso moeten we pas later echt kijken, want dan is alles aangevuld. Het is nu nog slechts een aanname op basis van wat we nu weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 25-10-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:34:
[...]
De achterstanden worden elke dag meer ingelopen, heb je dat ook meegenomen?
Semi - zoals aangegeven zijn de in de grijze ingeschatte getallen gebruikte groeiratio's telkens op de laatste 5 dagen gebaseerd. Maar zoals je ziet in de tabel in de gele cijfers, neemt de toename 3>7 dagen bepaald niet af. Die data is per definitie een week oud natuurlijk, maar daarop is nog geen inlopen te zien.

Ik begrijp 100% dat alles een aanname is - maar dat is iets proberen te leren van dat fok-tabelletje ook. Als ik aannames doe op basis van data, dan zie ik toch dat de voor mij meest realistische manier van inschatten niet zo positief is als op het eerste gezicht uit de fok-tabellen blijkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Roytoch op 25-10-2020 16:43 ]

Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
stylezzz schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 13:56:
Fijn die moderators die het meteen persoonlijk maken en zelf maar wat niet onderbouwd gaan lopen spouwen. Of heb ik hier met de hoofdagent van het lokale politiekorps te maken die volgens politiehandboek 38.4 voorschrijft dat men minimaal 3 man moet hebben om een 16 jarig meisje te arresteren?
Je kunt het ridiculiseren, maar ik wacht nog steeds op jouw plan en onderbouwing. Kom daar eerst eens mee als je kritiek op de overheid of andere posters hebt, 'gewoon aanpakken' is geen plan. :)

Zelf baseer ik het op de aanname van het gedrag wat ik verwacht. In grote lijnen zie ik drie mogelijkheden:
• men gaat netjes in een rij staan wachten tot de agenten één voor één de boetes hebben kunnen uitschrijven. Deze lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, hooguit pak je een enkele brave borst of een paar die niet durven te vluchten. De rest doet dat echt niet.
• iedereen gaat in discussie en probeert er onderuit te komen of te vluchten. Je zult in dat geval mensen fysiek moeten beletten om weg te gaan en dat gebeurt zelden één op één. Om iemand te overmeesteren moet je sterker zijn of in de meerderheid, hoe dan ook ga je meer agenten nodig hebben dan je arrestanten gaat hebben anders kan de agent pas een bon gaan schrijven als de arrestant met knie in de nek geboeid op de grond ligt. In dat geval kan je slechts een klein deel van de aanwezigen daadwerkelijk beboeten en zolang de pakkans laag blijft zal het weinig afschrikken.
• het meest waarschijnlijk scenario is in mijn ogen dat anderen zich ermee gaan bemoeien wanneer mensen beboet gaan worden. Dat zie je bij heel veel feestjes en arrestaties nu al gebeuren en dat escaleert heel erg snel, zeker wanneer er 300 man aanwezig is.

Ik voel heel erg mee met jouw gevoel dat dit soort tuig gewoon aangepakt moet worden, maar daar moet je dan wel de middelen voor hebben. Liefst zou je de organisatoren gewoon een paar nachtjes vast zetten en daarna met dikke boete, zonder apparatuur naar huis sturen. Maar daar is de oplossing ook snel voor gevonden, dan wordt het gewoon een feest zonder organisatie, wat nu bij veel van die krakersfeestjes al de truc is.
Wellicht middels wetgeving mogelijk maken dat je mensen op kenteken al kunt beboeten? Heb je vast die avondklok voor nodig.

Hier staat wel tegenover dat ik mij afvraag hoe erg een feestje in de buitenlucht nu eigenlijk is. Veel van wat ik lees spreekt over besmettingen door aerosolen en met name in slecht geventileerde ruimtes. Zou het niet verstandiger zijn als de overheid ruimte zou bieden voor feesten waar het wél goed geregeld is?
Juist door nu alles te verbieden gaan mensen zelf oplossingen zoeken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Semi - zoals aangegeven zijn de in de grijze ingeschatte getallen gebruikte groeiratio's telkens op de laatste 5 dagen gebaseerd. Maar zoals je ziet in de tabel in de gele cijfers, neemt de toename 3>7 dagen bepaald niet af. Die data is per definitie een week oud natuurlijk, maar daarop is nog geen inlopen te zien.

Ik begrijp 100% dat alles een aanname is, maar als ik aannames doe op basis van data, dan zie ik toch dat de voor mij meest realistische manier van inschatten niet zo positief is als op het eerste gezicht uit de fok-tabellen blijkt.
Ik wil het ook zeker niet als te positief neerzetten, er zitten te veel onzekere factoren in. Maar over 11 tot 14 oktober kan je wel iets zeggen, en daar lijkt de stijging er vooralsnog wel uit te zijn. Het is nu afwachten hoe dat doorwerkt in de dagen erna.

Maar het is altijd beter om naar deze getallen te kijken dan naar de klakkeloos geponeerde ‘nieuwe besmettingen’ wat veelal gebeurd. Het geeft een veel genuanceerder en eerlijker beeld hoe we ervoor staan. En het is ook hetgeen waar het kabinet/OMT naar kijkt lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:45:
Maar het is altijd beter om naar deze getallen te kijken dan naar de klakkeloos geponeerde ‘nieuwe besmettingen’ wat veelal gebeurd. Het geeft een veel genuanceerder en eerlijker beeld hoe we ervoor staan.
100% mee eens :) irriteer me mateloos aan de manier waarop de cijfers gebracht worden.

Welles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:44:
[...]
Hier staat wel tegenover dat ik mij afvraag hoe erg een feestje in de buitenlucht nu eigenlijk is. Veel van wat ik lees spreekt over besmettingen door aerosolen en met name in slecht geventileerde ruimtes. Zou het niet verstandiger zijn als de overheid ruimte zou bieden voor feesten waar het wél goed geregeld is?
Juist door nu alles te verbieden gaan mensen zelf oplossingen zoeken.
En ga dan ook samen met de industrie en de eigenaren van panden plannen maken om de ventilatie op orde te krijgen, niet alleen op scholen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Wellicht middels wetgeving mogelijk maken dat je mensen op kenteken al kunt beboeten? Heb je vast die avondklok voor nodig.
Kentekens worden al genoteerd. Je zit hooguit dan nog met de vraag of het de eigenaar van de auto was die op het feestje was. Als een kind de auto van zijn ouders leent dan krijgt pa of ma de boete.

Het feestje wat nu het meeste stof deed opwaaien kwamen mensen en masse met taxi's. Daardoor viel het feestje ook op doordat er zoveel taxi's af en aan reden. Kan je ook kentekens noteren, maar die taxichauffeur deed niets verkeerds. Het is niet illegaal om 's nachts een taxi te bellen om je naar het bos te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:47:
[...]

100% mee eens :) irriteer me mateloos aan de manier waarop de cijfers gebracht worden.
Laatste wat ik erover wilde zeggen is dat het groeipercentage op 11 oktober 60 procent was en nu 20 procent. Dat is iets wat je wel echt moet meenemen, de groei is ontzettend ingedamd.

Maar we zullen zien, misschien leuk om het de komende dagen bij te houden in je Excel sheet en te zien waar we zeg 5 november staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Roytoch schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Ik begrijp 100% dat alles een aanname is - maar dat is iets proberen te leren van dat fok-tabelletje ook. Als ik aannames doe op basis van data, dan zie ik toch dat de voor mij meest realistische manier van inschatten niet zo positief is als op het eerste gezicht uit de fok-tabellen blijkt.
Er is goed een prognose te maken als er steeds evenveel bij komt, of de vertraging steeds hetzelfde is. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Bij een toename van besmettingen is opzich goed te schatten(als je een gemiddelde pakt of een bepaalde range) wat het uiteindelijke getal van een dag zal worden. Maar als je het dan doortrekt blijft het maar toenemen, omdat het probleem is dat je nooit vooraf kan weten wanneer je gaat afvlakken of dalen. Ergens moet je dus stoppen met vooruit kijken.
Zodra de omslag erin zit kan je natuurlijk je inschattingen gaan aanpassen.

Verder is de laatste tijd natuurlijk het aantal testen ook nog opgelopen. De GGD's geven nu echter wel aan dat het aanbod en vraag naar testen ongeveer gelijk begint te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Proefpersonen aan het woord die deelnemen aan de tests met coronavaccins. Best aardig om te lezen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:49:
Kentekens worden al genoteerd. Je zit hooguit dan nog met de vraag of het de eigenaar van de auto was die op het feestje was. Als een kind de auto van zijn ouders leent dan krijgt pa of ma de boete.
Genoteerd wel, maar niet beboet via kenteken toch? Je kunt bij mijn weten niet zomaar iemand beboeten voor een niet-verkeergerelateerde overtreding op basis van kenteken. Bij verkeersovertredingen kan je aan de auto zien dat een overtreding begaan wordt en zal iemand hem bestuurd moeten hebben. Het feit dat je daar een auto langs de weg of op de parkeerplaats ziet staan betekent nog niet dat de bestuurder daadwerkelijk strafbare feiten gepleegd heeft. Zeer aannemelijk maar juridisch niet te bewijzen lijkt mij.
Het feestje wat nu het meeste stof deed opwaaien kwamen mensen en masse met taxi's. Daardoor viel het feestje ook op doordat er zoveel taxi's af en aan reden. Kan je ook kentekens noteren, maar die taxichauffeur deed niets verkeerds. Het is niet illegaal om 's nachts een taxi te bellen om je naar het bos te rijden.
Toch maar een avondklok dan? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:15
[...]

Je kunt het ridiculiseren, maar ik wacht nog steeds op jouw plan en onderbouwing. Kom daar eerst eens mee als je kritiek op de overheid of andere posters hebt, 'gewoon aanpakken' is geen plan. :)
Er is genoeg ME als ik kijk naar de hoeveelheden die ze optrommelen bij wappie demonstraties. Kwestie van prioriteiten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vier weken een strenge lockdown. Volgens oud-GGD-arts Jos van de Sande is het de enige manier om het coronavirus opnieuw de kop in te drukken. "Dat betekent alleen voor de boodschappen of uiterste noodzakelijkheden nog naar buiten. En kappers, scholen en sportscholen, alles moet dicht."

[...]

Jos van de Sande vindt dat we de boel te veel op z'n beloop hebben laten gaan. "Dat we op 1 juli de regels gelijktijdig weer hebben laten vieren, dat was al niet slim", zegt hij. "Vervolgens zijn we in de vakantieperiode veel te los geweest. Vóór die periode vond ik het hele beleid juist heel goed en weloverwogen."

Volgens Van de Sande had er in september regionaal ingegrepen moeten worden in de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland. "Toen kon dat nog, maar dat is niet gebeurd. Ja, dat is doodzonde." Pas eind september is besloten de kroegen eerder te sluiten, maar volgens de oud-GGD-arts was dat 'te laat en te weinig'.
Bron, en meer info: 'Vier weken een strenge lockdown, alleen zo drukken we het virus de kop in'

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Bossen, stranden en de Dam waren daarentegen overbevolkt. Ik herinner mij de blinde paniek rond tweede paasdag en het protest op de Dam nog als de dag van gisteren.
Protest op de dam was in juni. Daarvoor was het behoorlijk rustig op de dam. Vrijwel geen toerisme, vooral locals.

Blinde paniek rond pasen? Ik kan me daar niks van herinneren.
Tevredenheid over paasgedrag Nederlanders

Of heb je het nu over een paar verontwaardigde reacties op social media over foto's waarop veel mensen stonden?

Ik denk overigens niet dat mensen die voor een lockdown zijn dat zijn vanwege de mensen op het strand of in het bos. Ik denk dat het meer draait om of het handig is om alle binnensteden op volle toeren te laten draaien .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roytoch

Roytoch

Nietes

Plenkske schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Er is goed een prognose te maken als er steeds evenveel bij komt, of de vertraging steeds hetzelfde is. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Bij een toename van besmettingen is opzich goed te schatten(als je een gemiddelde pakt of een bepaalde range) wat het uiteindelijke getal van een dag zal worden. Maar als je het dan doortrekt blijft het maar toenemen, omdat het probleem is dat je nooit vooraf kan weten wanneer je gaat afvlakken of dalen. Ergens moet je dus stoppen met vooruit kijken.
De onbekende factor die mijn tabel een aanname maakt is niet toename/afname van het absolute aantal extra besmettingen, maar hoeveel van je data compleet is na 2,3,10,14... dagen.

De vertraging in datacompleetheid gaat ergens, met betere test > resultaat > data-doorstroom, afnemen. Maar is nog niet zichtbaar in de vertraagde data zoals ik die laat zien in die tabel. De gele toenamen zijn wat er echt gebeurd is, niet wat ik denk dat er gaat gebeuren, en daarin zie je nog steeds heel duidelijk dat in ieder geval tot voor kort, het verschil tussen 3, 7 en 14 dagen erg groot is.

Welles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Gonadan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:53:
[...]

[...]

Toch maar een avondklok dan? :P
Als de stijging er echt niet uit blijkt te zijn, dan is een avondklok volgens mij wel een te overwegen effectieve maatregel. Niet leuk, maar weinig gevolgen voor gewoon dagelijks leven, zorg, onderwijs en 95% van de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Drardollan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Laatste wat ik erover wilde zeggen is dat het groeipercentage op 11 oktober 60 procent was en nu 20 procent. Dat is iets wat je wel echt moet meenemen, de groei is ontzettend ingedamd.

Maar we zullen zien, misschien leuk om het de komende dagen bij te houden in je Excel sheet en te zien waar we zeg 5 november staan?
Als je lineaire groei hebt, dan neemt het procentueel ook steeds af.

Maar zelfs daar zitten we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gonadan schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:53:
Genoteerd wel, maar niet beboet via kenteken toch? Je kunt bij mijn weten niet zomaar iemand beboeten voor een niet-verkeergerelateerde overtreding op basis van kenteken. Bij verkeersovertredingen kan je aan de auto zien dat een overtreding begaan wordt en zal iemand hem bestuurd moeten hebben. Het feit dat je daar een auto langs de weg of op de parkeerplaats ziet staan betekent nog niet dat de bestuurder daadwerkelijk strafbare feiten gepleegd heeft. Zeer aannemelijk maar juridisch niet te bewijzen lijkt mij.
Geen idee of er coronaboetes op die manier al uitgedeeld zijn. Het is inderdaad erg wankel om zo te proberen een boete uit te delen. Ook bij verkeersboetes op kenteken kan er al discussie ontstaan over wie op dat moment reed. De eigenaar van het kenteken krijgt de boete, maar had natuurlijk niet noodzakelijkerwijs achter het stuur gezeten.
De Red Team retoriek. Die lockdown is sowieso verspilde moeite als je die tijd niet gebruikt om de GGD's nog meer te versterken. Ik betwijfel of dat ook lukt. De ziekenhuizen leger krijgen qua covid patiënten in vier weken zal lastig zijn, je merkt de effecten van wat voor maatregel dan ook pas na twee weken. Je zal dus hoe dan ook langer als vier weken de boel dicht moeten gooien. Nu probeert dit mensen lekker te maken voor een lockdown omdat het maar voor een korte tijd is, maar dat is bedrog als je er eventjes over nadenkt.

Ik heb ernstig mijn twijfels of die zo gewenste lockdown de redding gaat zijn.
Pagina: 1 ... 22 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins