Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 205 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.662 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Drardollan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:55:
Wie weet komt er over 2 maanden wel een mutatie waarvan we extra oren op ons hoofd gegroeid krijgen. We kunnen ons daar toch moeilijk nu al zorgen om maken? Het klinkt wat gekscherend, maar wat ik bedoel is dat we na 10 maanden wel enigszins kunnen sturen op basis van feiten en onderzoek, en tot op heden ontbreekt elk bewijs dat er een UK mutatie is die echt zoveel besmettelijker is.

Alleen al het feit dat deze mutatie in september is ontdekt en we sinds die tijd maandenlang open scholen hebben gehad en geen enkel effect van deze mutatie hebben gezien zou voldoende bewijs moeten zijn.

Deze hele hype rondom die UK mutatie is bijna lachwekkend. Hij doet denken aan de hype rondom de basisscholen in maart die dicht moesten omdat een stel mensen riep dat het moest.
Sorry, maar je ontkenningsmodus is wat mij betreft lachwekkend. Er zin al genoeg onderzoeken die indicatie geven van een verhoogde besmettingskans. Wellicht zie je dat nog niet als bewijs omdat het wetenschappelijk gezien nog een traject door moet. Prima, wetenschappelijk gezien kan ik dat begrijpen, maar ik hoop dat onze beleidsvoerders slimmer zijn dan dat en wel gewoon nadenken.
En nogmaals, we moeten geen enkele mutatie onderschatten. Maar direct in de paniekstand schieten zonder bewijzen en met alle gevolgen van dien, dat vind ik echt zwaar overdreven.
Wie heeft het over een paniekstand? Dat maak je er echt helemaal zelf van.

Ik stel simpelweg dat men rekening moet houden met het feit dat een besmettelijker variant nog een negatieve impact gaat hebben, niet meer en niet minder.
Dat houdt dus in dat je zorgt dat de druk op de zorg daadwerkelijk voldoende gedaald is voordat je de teugels laat vieren. Dus niet als het de goede kant op gaat alvast feest vieren, maar ook even wat marge opbouwen zodat enige terugval opgevangen kan worden zonder meteen weer in een stuip te hoeven. Een terugval kan namelijk om allerlei redenen gebeuren.
Dat noem ik geen paniek, dat noem ik fatsoenlijk risico management.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:58:
[...]

Ja dat is achteraf. Vraag is; wanneer zien we die eventuele besmettingen met O&N terug in de cijfers. In positief testresultaat en ziekenhuisopname.
Mijn idee is dus niet voor een dag of 10 in de testcijfers (nu zitten we op 6e nieuwjaarsdag) dus rekening houdende met het weekeinde pas volgende week dinsdag.
Dat gezegd hebbende, mijn indruk (uit mijn eigen sociale bubble) is dat men met Kerst wel de verplichte diners had "met de Fam" maar O&N toch heel veel lokaal binnen het gezin is gevierd zonder extern bezoek. Dus ik hoop dat er geen stijging komt. Geen idee hoeveel mensen naar buiten zijn gelopen op straat om de buren te feliciteren met een slok op - daarvoor woon ik iets te landelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Plenkske schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Overledenen zijn nooit van afgelopen 24 uur. Ik vraag me dus bij dit hoge aantal meteen af van welke datums deze allemaal zijn.
CBS oversterfte is betrouwbaarder dan de RIVM overledenen getallen.
Dat weet ik, maar dit blijft het cijfer waar we het van dag tot dag mee moeten doen en de trend is momenteel niet gunstig.
Drardollan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Overledenen is een getal waar ik niet eens naar kijk. Met stip het meest nietszeggende getal van de afgelopen 10 maanden.
Nietszeggend? Misschien voor jou, maar voor mij is het een prima indicator voor de omvang van het leed door deze ramp en zorgt het ervoor dat je het in perspectief kan zetten met andere historische gebeurtenissen.

Volgens mij is het juist een probleem dat de menselijke kant soms wat onderbelicht blijft. Als je ziet hoeveel doden er vallen met alle maatregelen die er zijn, dan zijn dat schrikbarende cijfers voor een land als dit. Daar mogen we best stil bij staan. De complete balans zal pas aan het eind worden opgemaakt, maar daar zijn we nog lang niet. Maar tegen die tijd zullen we wel zien wat voor enorme sporen dit heeft achtergelaten en zullen we hopelijk op meer internationaal niveau met een goed plan komen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:03:
[...]
Geen idee hoeveel mensen naar buiten zijn gelopen op straat om de buren te feliciteren met een slok op - daarvoor woon ik iets te landelijk.
Die kans is aanwezig, al denk ik dat dat nagenoeg niet zal bijdragen. Om besmet te raken moet men zich ongeveer 15 minuten binnen 1,5 meter bevinden (dat is wat de Corona melder aanhoudt) en dan bij voorkeur ook nog binnen. Buiten is het aantal besmettingen zeer laag. Het kan, uitzonderingen zullen er altijd zijn tenslotte, maar niet massaal lijkt me.

Dus ik denk dat dat risico wel weggestreept kan worden. De vraag is hoeveel mensen elkaar opgezocht hebben. Ik heb daar geen zicht op, ik was op dat moment ook niet in een druk gebied in Nederland en heb er geen zicht op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
BarôZZa schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Nietszeggend? Misschien voor jou, maar voor mij is het een prima indicator voor de omvang van het leed door deze ramp en zorgt het ervoor dat je het in perspectief kan zetten met andere historische gebeurtenissen.
Aangezien je mij niet goed begrepen hebt, waarschijnlijk omdat ik niet specifiek genoeg was, een betere poging van mijn kant: Ik vind de dagelijkse cijfers van overledenen nietszeggend.

Dit cijfer gaat namelijk tot maanden terug, zelfs nu nog worden er overledenen uit de eerste golf gemeld. Het zegt helemaal niets over de huidige situatie in Nederland en hoe ernstig de gevolgen van het virus nu zijn.

Waar ik wel naar kijk, en zeer veel waarde aan hecht, zijn de cijfers met oversterfte. Die zijn voor mij heel veel zeggend.

Sorry voor de onduidelijkheid :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Drardollan ik denk dus ook dat O&N geen grote factor gaat spelen, maar zichtbaarheid zal nog even duren op basis van mijn aannames.
En dan nog kan en zal een stijging (of wegblijven daarvan) ook andere oorzaken hebben. Zoals al werd opgemerkt is kerst denk ik aardig gemitigeerd door de lockdown van nu.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou sowieso de scholen nog 2 weken extra dichthouden (dus begin februari open).
Voorjaarsvakanties beginnen 15 of 22 februari.
De scholen zou ik dan begin februari openen (en de voorjaarsvakantie laten vervallen i.v.m. leerachterstand), maar dat is misschien lastig te realiseren ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:32

Laguna

Connaisseur

[...]

Maar tegen die tijd zullen we wel zien wat voor enorme sporen dit heeft achtergelaten en zullen we hopelijk op meer internationaal niveau met een goed plan komen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik vind eerlijk gezegd de wereldwijde bevolkingsgroei een groter probleem met 227.000 mensen per dag.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tom-Z schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:45:
Again, ik reageerde op iemand de stelde dat er slechts een paar maatregelen zijn die wat doen en dat we de rest allemaal moeten afschaffen. Dus dat honderden pagina's aan zorgvuldig onderbouwd OMT-advies totale onzin zou zijn. Dát wil ik onderbouwd zien. In plaats daarvan krijg ik een discussie over één hele specifieke maatregel, die nota bene is ingevoerd met als argument "we weten niet helemaal precies hoeveel het helpt, waarschijnlijk wel een klein beetje, maar we zijn de discussie zat, dus huppakee". Dat vind ik een stuk minder interessant dan de bewering van @ik222 dat het sluiten van winkels, kappers, bioscopen, theaters helemaal niet helpt.
Bedankt dat je de moeite neemt voor je uitgebreide onderbouwing (om de quote niet te lang te maken heb ik die grotendeels weggehaald), daar zitten valide punten in. Het effect van maatregelen en de strategie van de overheid ligt inderdaad genuanceerder dan ik beschreef :)
reemprive schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:31:
Ik ben niet snel verbaasd, maar dit vind ik toch vrij ver gezocht. Soms vraag ik mij echt af hoe het zover heeft kunnen komen dat dit soort denkkronkels gemeengoed zijn geworden in onze samenleving.

Het is een beschermmiddel, het is alleen verplicht in publieke ruimtes en er is vanuit voortschrijdend inzicht steeds meer bewijs dat het een (kleine) bijdrage levert in het terugdringen van het aantal besmettingen.
Door de beperkte positieve effecten van een mondkapje nog een keer op te sommen bewijs je misschien je eigen standpunt maar dat doet niets af aan die 'denkkronkel' die ik schijn te hebben. Wellicht kun je eens een tiental mensen in je omgeving vragen naar de nadelen die zij ervaren van een mondkapje? Dat iets een positieve bijdrage heeft, hoeft niet te betekenen dat er geen nadelen aan zitten. Ik noem een paar voorbeelden van zaken die ik om me heen hoor:
- onmogelijk een gesprek te voeren want slecht te verstaan;
- kin vol met puisten sinds draagplicht mondkapje;
- minder veilig gevoel op straat doordat het halve gezicht bedekt wordt;
- irritatie van neus met niezen als gevolg;
- impact op persoonlijke hygiëne/schrale lippen door in je eigen adem broeden.

Ik kan me prima voorstellen dat bovenstaande voorbeelden een impact hebben op iemands zelfvertrouwen en vaardigheid tot uitdrukken. Maar het helpt, dus moeten we niet zeuren toch? Ongetwijfeld heb jij er geen last van, net als dat een ander geen burnoutverschijnselen heeft door het thuiswerken. Maar het lijkt me niet vreemd dat een aantal maatregelen voor een bepaalde groep mensen wel degelijk een negatieve impact kan hebben.

[ Voor 43% gewijzigd door Aghanim op 06-01-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Stoney3K schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:42:

Wat wel nog een twijfelpunt gaat worden zijn de scholen denk ik.
Ik geloof niet dat er zelfs al op die termijn versoepeld gaat worden. De verkiezingen staan voor de deur en Rutte kan beter wat meer miljardjes uitleggen dan weer een enorme golf aan besmettingen / doden. Better safe then sorry...

Ik hoop uiteraard op een snelle heropening van de scholen, dat is voor de rust in huis het beste :+
Maar ik laat me graag verrassen, het was ook een volledige verrassing voor mij dat ze de scholen ook weer gingen sluiten O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

geenstijl schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:25:
Ik zou sowieso de scholen nog 2 weken extra dichthouden (dus begin februari open).
Voorjaarsvakanties beginnen 15 of 22 februari.
De scholen zou ik dan begin februari openen (en de voorjaarsvakantie laten vervallen i.v.m. leerachterstand), maar dat is misschien lastig te realiseren ?
Dat laatste gaat sowieso niet gebeuren.. leraren willen wel netjes hun vakantie houden, ik heb ze afgelopen zomer (of voor komende zomer) ook niet gehoord over de zomervakantie 2 weekjes inkorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Met betrekking tot de mutaties, in Denemarken is de verhouding hoe vaak de nieuwe variant voorkomt in 4 weken tijd opgelopen van 0,2 naar 0,5 naar 0,9 naar 2,7% van de gevallen en op basis van hun metingen (ongeveer 1 op de 9 besmettingen 'sequencen' ze daar) verspreid die variant zich 72% sneller dan de andere varianten.

zie o.a. deze twitter-thread: https://twitter.com/MadsA...tatus/1345299161118343174

Als je googled op die variant zie je ook sterke vermoedens, gezien de snel oplopende verhouding variant b117 t.o.v. andere varianten dat deze variant veel en veel besmettelijker is.
Of mensen met die variant gaan zich veel minder verantwoord gedragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
En zojuist hoorde ik dit bericht op de radio, over de "britse mutatie":

https://nos.nl/artikel/23...braak-op-basisschool.html

Na besmettingen op een school zijn 750 mensen getest, ongeveer 10 procent positief waarvan 30 met de mutatie.

[ Voor 51% gewijzigd door Plenkske op 06-01-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:01
rik86 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:36:
Ja dat is George Soros die mind control probeert te doen met het virus, terwijl Bill Gates het doet met de vaccins. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Met betrekking tot de mutaties, in Denemarken is de verhouding hoe vaak de nieuwe variant voorkomt in 4 weken tijd opgelopen van 0,2 naar 0,5 naar 0,9 naar 2,7% van de gevallen en op basis van hun metingen (ongeveer 1 op de 9 besmettingen 'sequencen' ze daar) verspreid die variant zich 72% sneller dan de andere varianten.

zie o.a. deze twitter-thread: https://twitter.com/MadsA...tatus/1345299161118343174

Als je googled op die variant zie je ook sterke vermoedens, gezien de snel oplopende verhouding variant b117 t.o.v. andere varianten dat deze variant veel en veel besmettelijker is.
Dat is wel in lijn met andere uitbraken van deze mutatie. Waar ik echter cijfermatig niets van kan vinden - komt deze mutant bovenop de oude variant of verdringt deze nieuweling de oude? Het aandeel in de populatie van besmettingen groeit dus, maar groeit de populatie van beiden als geheel dan ook in lijn met een hogere r-factor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Als echt blijkt dat die variant 72% besmettelijker is dan maak je borst maar nat, want er zijn geen maatregelen die nog eventjes 72% aan besmettingen terug kunnen dringen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Plenkske schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:40:
En zojuist hoorde ik dit bericht op de radio, over de "britse mutatie":

https://nos.nl/artikel/23...braak-op-basisschool.html
Ja, was al bekend, Helaas ook een vrij jonge lerares overleden daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Als echt blijkt dat die variant 72% besmettelijker is dan maak je borst maar nat, want er zijn geen maatregelen die nog eventjes 72% aan besmettingen terug kunnen dringen.
Nouja, als deze variant zich beter verspreidt onder kinderen, ligt daar wel de sleutel.

Zijn we nog fucked, want dan blijven de scholen dicht tot die kinderen ook gevaccineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Nouja, als deze variant zich beter verspreidt onder kinderen, ligt daar wel de sleutel.

Zijn we nog fucked, want dan blijven de scholen dicht tot die kinderen ook gevaccineerd zijn.
En de kinderopvang, en de noodopvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Uhh je zin klopt niet helemaal denk ik ? 72% besmettingen is beter dan 100% :+

Maar als ik probeer te begrijpen wat je bedoelt, denk ik niet dat een 72% besmettelijker virus automatisch zorgt voor 72% meer besmettingen. De R zal wel hoger liggen met hetzelfde pakket aan maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Plenkske schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Uhh je zin klopt niet helemaal denk ik ? 72% besmettingen is beter dan 100% :+

Maar als ik probeer te begrijpen wat je bedoelt, denk ik niet dat een 72% besmettelijker virus automatisch zorgt voor 72% meer besmettingen. De R zal wel hoger liggen met hetzelfde pakket aan maatregelen.
Ik ben dus vooral bang dat een maximaal pakket aan maatregelen de R straks niet meer onder de 1 krijgt.

Wat doen we dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:56:
[...]

Ik ben dus vooral bang dat een maximaal pakket aan maatregelen de R straks niet meer onder de 1 krijgt.

Wat doen we dan?
Zolang het kinderen betreft zullen die niet zo ziek worden als het meezit, maar ook daar beginnen wat twijfels over te komen. Think we'll have to sit this one out...

Maargoed; gezien ze nu pas kinderen uitgebreid gaan testen zou het net zo goed kunnen dat er onder de radar al maanden hetzelfde speelt.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 06-01-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Wat doen we dan?
Vaak ben je te bang ;)

Nee maar even serieus: wat is maximaal ? Volgens mij hebben we die hier nog nooit gehad.
Sowieso is het allemaal moeilijk/onmogelijk te voorspellen. Het is telkens (op tijd) reageren op de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Indien een mutatie besmettelijker zou zijn, dan neem ik aan dat dit inhoudt dat de viral load hoger is en/of je minder van het virus binnen hoeft te krijgen eer je besmet raakt?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Dat is wel in lijn met andere uitbraken van deze mutatie. Waar ik echter cijfermatig niets van kan vinden - komt deze mutant bovenop de oude variant of verdringt deze nieuweling de oude? Het aandeel in de populatie van besmettingen groeit dus, maar groeit de populatie van beiden als geheel dan ook in lijn met een hogere r-factor?
Meestal verdringt een sterker virus de zwakkere variant, maar dat kan wel even duren. Het is niet dat de oude ineens verdwenen is maar die zal wellicht makkelijker uitdoven dan de nieuwe. Mensen die nu de oude hebben kunnen net als voorheen gewoon andere mensen besmetten, daar verandert niet zoveel aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Laguna schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:57:
Indien een mutatie besmettelijker zou zijn, dan neem ik aan dat dit inhoudt dat de viral load hoger is en/of je minder van het virus binnen hoeft te krijgen eer je besmet raakt?
Dat is inderdaad waar het op neer schijnt te komen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:19:
[...]

Dat is inderdaad waar het op neer schijnt te komen.
Dat is wat ik ook las, dat ze vermoedden (!) dat het nieuwe spijker eiwit makkelijker bij jongeren kan aanhaken. Die hebben minder ontvangers dus zouden eerder beter buiten schot blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Interessant artikel van filosoof (en Denker des Vaderlands) René ten Bos in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde over in welke mate vastklampen aan (des)informatie en "hypen" een rol spelen in de huidige situatie. Illustreert ook mijn stokpaardje dat ik recentelijk hier heb besproken over het gebrek aan zichtbare discussie over wat we als maatschappij belangrijk (zouden moeten) vinden.

https://www.ntvg.nl/artikelen/covid-19-een-hype/volledig

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Jedi_Pimp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:27:
Illustreert ook mijn stokpaardje dat ik recentelijk hier heb besproken over het gebrek aan zichtbare discussie over wat we als maatschappij belangrijk (zouden moeten) vinden.
Als we iets hebben in deze crisis is het wel discussie discussie en meer discussie. Hoeveel discussie wil je hebben?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
xzaz schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:33:
[...]

Als we iets hebben in deze crisis is het wel discussie discussie en meer discussie. Hoeveel discussie wil je hebben?
:? Het gaat er toch over wáár de discussie over gevoerd wordt? Ik heb niet het idee dat je snapt wélke discussie ik bedoel c.q. wat er in het artikel wordt aangehaald.

Er kan perfect een discussie plaatsvinden over dieperliggende, moreel-ethische kwesties zonder dat er direct afbreuk wordt gedaan aan de bereidheid "van het volk" om zich te houden aan maatregelen. Sterker nog, júist het niet houden van dit gesprek zorgt voor argwaan en scepsis. Zie ook hoogleraar psychologie Mattias Desmet op 1:27:48 over dit onderwerp:

YouTube: Live Corona-uitzending met Mattias Desmet & Sam Brokken

[ Voor 10% gewijzigd door Jedi_Pimp op 06-01-2021 17:40 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Interessant artikel van filosoof (en Denker des Vaderlands) René ten Bos in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde over in welke mate vastklampen aan (des)informatie en "hypen" een rol spelen in de huidige situatie. Illustreert ook mijn stokpaardje dat ik recentelijk hier heb besproken over het gebrek aan zichtbare discussie over wat we als maatschappij belangrijk (zouden moeten) vinden.

Echt een goed artikel kan ik het niet noemen. Nogal slordig geschreven, met weinig echt interessante analyse. Doet me eerder denken aan het essay van een bachelorstudent, dan het werk van een 'denker des vaderlands'.

Als je als filosoof in een artikel stevig inzet met een conceptuele onduidelijkheid ('wat is een hype?') dan verwacht ik ook een fatsoenlijke conceptuele analyse van dit begrip, of anders op z'n minst een analyse waar het vandaan komt en waarom we het begrip gebruiken (afhankelijk van je gekozen smaak filosofie).

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit peer-reviewed is?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
link0007 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit peer-reviewed is?
Ik heb dit ook niet gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hoe zit het met de hype omtrent het standpunt dat de remedie erger is dan de kwaal? Die kan niet bestaan begrijp ik? Waarom focust het artikel puur één kant op qua mechanisme?

Het is voor mij het schoolvoorbeeld van mensen die zich niet gehoord voelen en in hun eigen echo chamber willen blijven. Zij noemen zichzelf critici en voelen zich onvoldoende gehoord. Iedereen die het niet met het eens is moet dan wel last hebben van het uitsluiten van mogelijkheden, gevoelig zijn voor foutieve informatie en luisteren naar de verkeerde bronnen.
Dat die 'andere mensen' feitelijk critici zijn van hun eigen standpunten en daarmee de redenatie net zo hard andersom kan bestaan gaat er dan even niet in.

Wie zijn dan degenen die het bestaan van mogelijkheden uitsluiten?
Jedi_Pimp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:39:
:? Het gaat er toch over wáár de discussie over gevoerd wordt? Ik heb niet het idee dat je snapt wélke discussie ik bedoel c.q. wat er in het artikel wordt aangehaald.

Er kan perfect een discussie plaatsvinden over dieperliggende, moreel-ethische kwesties zonder dat er direct afbreuk wordt gedaan aan de bereidheid "van het volk" om zich te houden aan maatregelen. Sterker nog, júist het niet houden van dit gesprek zorgt voor argwaan en scepsis.
Ik denk dat dat wel mee valt. Mijn gevoel is eerder dat er nu simpelweg te veel emotie bij te veel mensen heerst om dergelijke discussies op een objectieve en juiste manier te voeren.
Plat gezegd is het simpelweg niet het moment.

De beleidsvoerders hebben eenmaal een richting gekozen binnen de ethische kaders die we al een tijdje hanteren, die gaan nu niet bijsturen.
Hoewel ik een discussie daarover best kan waarderen en ook wel nodig acht, snap ik dat hij nu niet komt. (ik heb de video niet gezien overigens)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:22

Amphiebietje

In de blubber

LZ86 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:43:
Voor het moraal is dit een opsteker hoor, de tering.

Het begin van het einde van covid. Nog een paar maanden en dan zijn we er grotendeels vanaf
Noppes. Want in andere landen waar nog niet gevaccineerd is, zal dat niet het geval zijn. 2023-2024, als er niks fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Amphiebietje schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:28:
[...]

Noppes. Want in andere landen waar nog niet gevaccineerd is, zal dat niet het geval zijn. 2023-2024, als er niks fout gaat.
Dat is maar net hoe je "er van af" definieert. Als de zorgbelasting van COVID niet veel verschilt van andere ziekten, dan is het gewoon idioot dat we nog iets van maatregelen aan houden.

Dan is misschien de pandemie niet voorbij, maar dat is ook helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:03:
[...]

Mijn idee is dus niet voor een dag of 10 in de testcijfers (nu zitten we op 6e nieuwjaarsdag) dus rekening houdende met het weekeinde pas volgende week dinsdag.
Dat gezegd hebbende, mijn indruk (uit mijn eigen sociale bubble) is dat men met Kerst wel de verplichte diners had "met de Fam" maar O&N toch heel veel lokaal binnen het gezin is gevierd zonder extern bezoek. Dus ik hoop dat er geen stijging komt. Geen idee hoeveel mensen naar buiten zijn gelopen op straat om de buren te feliciteren met een slok op - daarvoor woon ik iets te landelijk.
Die kerstindruk heb ik ook. Direct effect bij collega van mijn vrouw (die in het ziekenhuis werkt): Zowel de collega als haar uitgenodigde oom en tante (60+), vader en moeder (60+) en zoon en schoondochter positief voor covid. Kerst bij de familie van de schoondochter was drie dagen later, daar praktisch hetzelfde verhaal, iedereen positief.

Alle zestigplussers nog niet hersteld overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

pagani schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:35:
[...]

Die kerstindruk heb ik ook. Direct effect bij collega van mijn vrouw (die in het ziekenhuis werkt): Zowel de collega als haar uitgenodigde oom en tante (60+), vader en moeder (60+) en zoon en schoondochter positief voor covid. Kerst bij de familie van de schoondochter was drie dagen later, daar praktisch hetzelfde verhaal, iedereen positief.

Alle zestigplussers nog niet hersteld overigens.
Lekker bezig hoor, en dan werk je ook nog in een ziekenhuis |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FabianGTI schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:58:
[...]
Ga er maar wel vanuit, het virus is nogal gevoelig voor warm weer, mede omdat onze weerstand daar ook een heel stuk beter van wordt :)
Denk dat het meer aan het gedrag en weerstand van de mensen ligt dan aan het virus.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Laguna schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Ik vind eerlijk gezegd de wereldwijde bevolkingsgroei een groter probleem met 227.000 mensen per dag.
Daar ben ik het mee eens, maar dat los je niet op door bejaarden een nare dood te bezorgen.

Dat is meer een probleem met hoeveel kinderen er op de wereld komen en kapitalisme. Maar die zaken zijn onbespreekbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dat lijkt gokwerk, de viral load lijkt 70% hoger, op basis daarvan zal het besmettelijker zijn.
Of dat 20, 40, of 70% besmettelijker is proberen ze uit te zoeken idd.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Dat lijkt gokwerk, de viral load lijkt 70% hoger, op basis daarvan zal het besmettelijker zijn.
Overigens maakt het als iedereen thuis blijft zoals zou moeten ook geen moer uit.

Je wordt alleen harder afgestraft als dit niet het geval is :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
Gonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:49:
[...]

Hoe zit het met de hype omtrent het standpunt dat de remedie erger is dan de kwaal? Die kan niet bestaan begrijp ik? Waarom focust het artikel puur één kant op qua mechanisme?
Je moet inderdaad altijd waakzaam voor het feit dat dit soort mechanismen ook kunnen gaan optreden in je eigen "bubbel". Echter is mijn afdronk van het artikel niet dat ten Bos stelt dat het pro-maatregelen kamp is verzeild geraakt in een hype en het anti-maatregelen kamp niet. Ik denk eerder dat hij probeert te schetsen dat de huidige manier van informatieverstrekking een bijdrage kan leveren aan framend karakter c.q. hype rondom covid. Als er dan mensen zijn die niet zozeer de resultaten binnen het gezette kader (aantal besmettingen, aantal doden, etc.) challengen maar eerder de kaders zelf, dan roept dat vanuit de collectieve aan angst rakende onderstroom direct negatieve reacties op.
Het is voor mij het schoolvoorbeeld van mensen die zich niet gehoord voelen en in hun eigen echo chamber willen blijven. Zij noemen zichzelf critici en voelen zich onvoldoende gehoord. Iedereen die het niet met het eens is moet dan wel last hebben van het uitsluiten van mogelijkheden, gevoelig zijn voor foutieve informatie en luisteren naar de verkeerde bronnen.
Dat die 'andere mensen' feitelijk critici zijn van hun eigen standpunten en daarmee de redenatie net zo hard andersom kan bestaan gaat er dan even niet in.

Wie zijn dan degenen die het bestaan van mogelijkheden uitsluiten?
[...]
Vind je het gek dat deze mensen zich niet gehoord voelen? Ze worden inderdaad totaal niet gehoord, of ze laten zich niet horen omdat ze bang zijn om geassocieerd te worden met onfrisse figuren en bewegingen. Ik vind dat echt ernstig en ik vind het ontzettend jammer dat we zo weinig aandacht geven aan mensen die ironisch genoeg vóór corona te pas en te onpas te gast waren in allerlei praatprogramma's.
Neem als voorbeeld het initiatief www.herstel-nl.nl, getrokken door Barbara Baarsma en Coen Teulings. Dit zijn twee prominente, vooraanstaande onderzoekers c.q. economen die een genuanceerd verhaal zouden kunnen vertellen.
Waarom krijgen ze geen podium en waarom krijgt dit soort initatieven geen tractie? Het lijkt wel alsof zelfs dit soort meningen inmiddels niet meer salonfähig zijn. Deze mensen zijn overigens net zo "expert" in hun vakgebied als Marion Koopmans en Diederik Gommers dat zijn voor respectievelijk hun vakgebieden virologie en intensive care zorg. De klassieke reactie "Is hij/zij viroloog dan?" typeert het onvermogen om in te zien dat juist deze mensen vanuit hun expertise reageren op een crisis die onmiskenbare gevolgen heeft voor hun aandachtsgebied.
Ik denk dat dat wel mee valt. Mijn gevoel is eerder dat er nu simpelweg te veel emotie bij te veel mensen heerst om dergelijke discussies op een objectieve en juiste manier te voeren.
Plat gezegd is het simpelweg niet het moment.

De beleidsvoerders hebben eenmaal een richting gekozen binnen de ethische kaders die we al een tijdje hanteren, die gaan nu niet bijsturen.
Hoewel ik een discussie daarover best kan waarderen en ook wel nodig acht, snap ik dat hij nu niet komt. (ik heb de video niet gezien overigens)
Ik respecteer (uiteraard) je mening, maar ik vrees dat juist deze uitspraken, wanneer ze door conventionele media uitgedragen worden, bijdragen aan het onbegrip onder veel mensen. Het frappante is dat dit al meermaals is gebeurd, door bijvoorbeeld de hoofdredacteur van de Volkskrant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Jedi_Pimp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Waarom krijgen ze geen podium en waarom krijgt dit soort initatieven geen tractie? Het lijkt wel alsof zelfs dit soort meningen inmiddels niet meer salonfähig zijn. Deze mensen zijn overigens net zo "expert" in hun vakgebied als Marion Koopmans en Diederik Gommers dat zijn voor respectievelijk hun vakgebieden virologie en intensive care zorg. De klassieke reactie "Is hij/zij viroloog dan?" typeert het onvermogen om in te zien dat juist deze mensen vanuit hun expertise reageren op een crisis die onmiskenbare gevolgen heeft voor hun aandachtsgebied.
Waarom ze geen podium en tractie krijgen? Omdat ze voor een groot deel onzin verkopen misschien?
Expert in hun vakgebied ja: economie. Ik ben ook expert in mijn vakgebied.

Deze crisis is hoog-complex, met veel facetten en dimensies. Een viroloog kan daar slechts een aspect van benaderen. Maar een econoom ook.

Krijg hier dezelfde vieze bijsmaak van als bij die Emeritus hoogleraren die om een beetje aandacht te trekken opeens Klimaat-ontkenner worden.

[ Voor 6% gewijzigd door ultimateharry op 06-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Waarom ze geen podium en tractie krijgen? Omdat ze voor een groot deel onzin verkopen misschien?

Deze crisis is hoog-complex, met veel facetten en dimensies. Een viroloog kan daar slechts een aspect van benaderen. Maar een econoom ook.
Het standpunt van de econoom is in principe wel net zo valide. Want vroeg of laat hebben die lockdowns ook een houdbaarheidsdatum, dat is namelijk wanneer de belastingpot van de overheid ook op begint te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:53:
[...]

Huh?!
Als iedereen gevaccineerd is, maar kinderen niet, zijn er toch geen problemen meer?!

0 van de 1 miljoen gevaccineerden in Engeland zijn in het ziekenhuis terecht gekomen.

Kinderen lopen bijna 0 risico.

Ik zie werkelijk geen enkele reden om kinderen opeens ook te gaan vaccineren.

Het virus beschermt je tegen het virus, maar het is niet duidelijk of het vaccin ook verspreiding tegengaat.

Dat maakt het compleet nutteloos om op dit moment kinderen te gaan vaccineren.
[...]

Wat doen we dan?
Dat moeten we ouderen gaan afzonderen.

Opa’s en oma’s verbieden op kleinkinderen te passen. Want dat gebeurt om mij heen nog vol op.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Stoney3K schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:21:
[...]

Het standpunt van de econoom is in principe wel net zo valide. Want vroeg of laat hebben die lockdowns ook een houdbaarheidsdatum, dat is namelijk wanneer de belastingpot van de overheid ook op begint te drogen.
Niet als dat standpunt allerlei operationele "oplossingen" behelst waar ze vanuit hun vakgebied de ballen verstand van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die is al decennia op. De meeste landen leven op de pof. Er is geen grens, het is zuiver de afweging van schade in verschillende aspecten van de samenleving.

Overigens zou dat mijn voorkeur hebben. Elk bedrijf wat dicht moet door de maatregelen wordt maximaal gecompenseerd uit de staatskas. Die mag vervolgens door de gehele bevolking aangevuld worden.
Maximaal sociaal en iedereen ondervindt impact van het er met de pet naar gooien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:28:
[...]

Die is al decennia op. De meeste landen leven op de pof. Er is geen grens, het is zuiver de afweging van schade in verschillende aspecten van de samenleving.

Overigens zou dat mijn voorkeur hebben. Elk bedrijf wat dicht moet door de maatregelen wordt maximaal gecompenseerd uit de staatskas. Die mag vervolgens door de gehele bevolking aangevuld worden.
Maximaal sociaal en iedereen ondervindt impact van het er met de pet naar gooien.
Wel extreem lullig voor dat deel van de bevolking wat zich al aan de maatregelen houdt ;) Ik zit nu ook alleen maar in een lockdown omdat anderen zonodig eropuit moesten gaan, mag ik er ook nog voor betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Ik neem aan dat de viral load niet bij een standaard PCR-test eruit rolt of wel? Aangezien je momenteel niets leest qua hoogte van de viral load bij besmettelijken wordt hier eigenlijk onderzoek naar gedaan of wordt dit meegenomen bij de steekproef van 0,1% waarbij ook de mutatie wordt onderzocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:24:
[...]

0 van de 1 miljoen gevaccineerden in Engeland zijn in het ziekenhuis terecht gekomen.
Dit lijkt me statistisch onwaarschijnlijk, zelfs bij de testpersonen voor de vaccins onder een groep van 40.000 kwamen er mensen in het ziekenhuis terecht omdat het vaccin pas merkbaar wat voor de weerstand doet na een 14 dagen oid.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2021 19:48 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pagani schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:34:
Wel extreem lullig voor dat deel van de bevolking wat zich al aan de maatregelen houdt ;) Ik zit nu ook alleen maar in een lockdown omdat anderen zonodig eropuit moesten gaan, mag ik er ook nog voor betalen...
Yup, dat is precies het idee. Want die gedachte is ook niet sociaal.
Overigens had je dit natuurlijk vanaf het begin moeten doen, wellicht waren de verschillen dan ook niet groot geweest. (Naïef, ik weet het :+ )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

[...]

Terwijl het lijkt alsof de economie er niet meer toe doet. Het onderwerp is veel minder zichtbaar in de media. Ik herinner mij nog maart dat men toen al aangaf dat er een houdbaarheid zit aan de steunmaatregelen. Nou we zijn nu bijna een jaar verder en als ik de berichten lees moet het ergste nog komen. Dan spreekt men over licht aan het einde van de tunnel. Het vaccin komt in kleine batches onze kant op en met ons overheidsbeleid zal de gezonde man of vrouw tussen de 18 en 50 ergens een prik krijgen in de herfst 2021.

Ben heel benieuwd hoe lang de houdbaarheidsdatum is want mijn gevoel zegt dat de lockdown nog wel eens tot ver in het voorjaar gaat duren. Dit is de doodsteek voor veel bedrijven.

Met een lockdown zullen de besmettingen ook tussen de 5000 / 10000 blijven zwabberen. De winter moet nog starten....

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
ultimateharry schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Krijg hier dezelfde vieze bijsmaak van als bij die Emeritus hoogleraren die om een beetje aandacht te trekken opeens Klimaat-ontkenner worden.
Wat enorm kort door de bocht zeg. Je spreekt jezelf ook nog eens tegen met de tweede alinea. *knip* op de man

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlakHawk schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Huh?!
Als iedereen gevaccineerd is, maar kinderen niet, zijn er toch geen problemen meer?!

Kinderen lopen bijna 0 risico.

Ik zie werkelijk geen enkele reden om kinderen opeens ook te gaan vaccineren.

Het virus beschermt je tegen het virus, maar het is niet duidelijk of het vaccin ook verspreiding tegengaat.

Dat maakt het compleet nutteloos om op dit moment kinderen te gaan vaccineren.
Ik zei ook als. Eerder deze week waren er berichten dat er meer kinderen opgenomen lijken te worden.

Afhankelijk van de besmettelijkheid, kan het vaccineren van kinderen ook noodzakelijk zijn om een adequate groepsimmuniteit te krijgen. Als (!) de R0 daadwerkelijk 70% hoger ligt en van 2,5 naar 4,2 gaat; heb je ook een hogere immuniteit nodig.

Bij 2,5 heb je het over 60%, bij 4,2 over 76%.

Dat scheelt een slok op een borrel. En kan ertoe leiden dat we ook 12-18 gaan vaccineren bijvoorbeeld.

Nogmaals: als

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:42:
Dat scheelt een slok op een borrel. En kan ertoe leiden dat we ook 12-18 gaan vaccineren bijvoorbeeld.
Dat vereist wel dat de vaccins ook veilig en werkzaam zijn voor die doelgroep. Voor zover ik weet zijn de vaccins nooit getest bij deze groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:01:
[...]

Dat vereist wel dat de vaccins ook veilig en werkzaam zijn voor die doelgroep. Voor zover ik weet zijn de vaccins nooit getest bij deze groep.
Nog niet nee. Maar dat zal de komende tijd nog wel gaan gebeuren. Heeft weinig zin om te vaccineren als je niet doorpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Jedi_Pimp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Wat enorm kort door de bocht zeg. Je spreekt jezelf ook nog eens tegen met de tweede alinea. [mbr]*knip* op de man[/]
Kort door de bocht? Heb je het stuk gelezen?
Compleet onrealistisch, en dwepen met ethiek, terwijl je miljoenen Nederlanders wil opsluiten op een hotelkamer? Serieus?
De goedkeuring van de vaccins komt ze heel slecht uit, ja dat is natuurlijk de oplossing, maar dat is niet interessant om te propageren natuurlijk.

En waar spreek ik mezelf tegen in de tweede alinea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
YakuzA schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:47:
[...]

Dit lijkt me statistisch onwaarschijnlijk, zelfs bij de testpersonen voor de vaccins onder een groep van 40.000 kwamen er mensen in het ziekenhuis terecht omdat het vaccin pas merkbaar wat voor de weerstand doet na een 14 dagen oid.
Dat werd eergisteren, bij Jinek, door een arts in de UK aangegeven in discussie met Ernst Kuipers.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
LZ86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:48:
[...]

Ik heb ook covid gehad, en ben nog steeds aan het kutten met herstel na inmiddels 2 maanden. En ik ben 36, verder volledig gezond. Ik ga dat vaccin direct halen, en heb het geluk dat ik vroeg mag vanwege mijn werk. Dit wil ik nooit meer namelijk. Ik hoop ook een crisis van deze omvang niet meer mee te maken en ik wil verdorie ook aan het bier kunnen in het speciaalbier cafe na het werk.
Hopelijk is dat speciaalbier cafe groot opgezet anders kan je dat vast vergeten.
Volgens Aboutaleb moeten ondernemers niet denken dat het uitgaansleven weer wordt als vroeger. ,,Dan behoor je tot de verliezers. Veel bier verkopen op een kleine oppervlakte is geen verdienmodel meer.’’ Hij verwacht ook niet dat dat het ooit weer zal worden. ,,We moeten nieuwe manieren vinden om het gezellig te maken in de stad. De ondernemers moeten met plannen komen en wij kunnen daarbij helpen.’’
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:56:
[...]

Hopelijk is dat speciaalbier cafe groot opgezet anders kan je dat vast vergeten.

[...]

Bron
Dan had ie afgelopen maart wel alvast kunnen beginnen met het drukken van de huurprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:06:
[...]

Dan had ie afgelopen maart wel alvast kunnen beginnen met het drukken van de huurprijzen.
Wat heeft een burgemeester te maken met huurprijzen :| Een gemeente is juist gebaat bij hoge huurprijzen want dat betekent meer WOZ inkomsten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Wat heeft een burgemeester te maken met huurprijzen :| Een gemeente is juist gebaat bij hoge huurprijzen want dat betekent meer WOZ inkomsten.
Ja duh, maar met hoge huren ontkom je er niet aan om massa te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Jedi_Pimp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Er kan perfect een discussie plaatsvinden over dieperliggende, moreel-ethische kwesties zonder dat er direct afbreuk wordt gedaan aan de bereidheid "van het volk" om zich te houden aan maatregelen. Sterker nog, júist het niet houden van dit gesprek zorgt voor argwaan en scepsis. Zie ook hoogleraar psychologie Mattias Desmet op 1:27:48 over dit onderwerp:

YouTube: Live Corona-uitzending met Mattias Desmet & Sam Brokken

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2021 08:25 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Kennelijk denkt Aboutaleb dat we eeuwig coronaregels gaan houden? Ik vermoed eerder dat richting eind 2021 we helemaal terug bij het oude zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
[...]
Bron
Maar waarom niet? Wat is er mis mee? Ja het was niet handig onder deze omstandigheden maar die waren uitzonderlijk. We moeten niet altijd bang blijven.

Als de hele corona shit over is ben ik voor de volle 100% van plan om volledig terug te gaan naar normaal en zal waarschijnlijk zelfs meer uitgaan om de schade in te halen. Zodra er veel alcohol geschonken wordt, zijn dingen als afstand houden gewoon niet meer te doen. Daarom zijn immers nu ook ruim opgezette cafe's dicht.

Wat hier gedaan wordt is misbruik maken van de Corona ophef om een stijve calvinistische mening door te drukken. Net zoals Bruls doet met zijn 'waarom zou iemand ooit nog naar festivals moeten willen'.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
beetje laat , maar kan nog net vandaag

update 2021-01-06

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX_V9lEEepI5LYIigNqvCkCDMl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oq78XSVuTama4PwjM9bicw9q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3OAwRWOuFaXQHSLJF0u4dp5k3A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PMRdmARJAmlaJZjJ3HiZ6d4n.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcLHGLQ5vnRKNpUWqS2LRw9flXE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cDEra8riado7Kd9sKHQ1YZ2I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx-rj6W-3K8LZ7qCxzth452ctPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/flwEGVbzWO58vLiIkbcmGDMO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hotJoxUa4qFikGpVGSOvZeWPCDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RrO9Xo4QvGvzCRAp5thfcS7Z.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSVfSxBk0Ut8LuJ5CmI8b0yzjP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R5wfRZruruMmEBMfimFhpAWO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A92S29VVrMXHHjZ6CSFn5n2N8tM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i322BjswoAc80Ef17I1wQoYJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hy1KVWB7IXsBZqLnZIGU6AB2uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zdHlGgb2I3gBHi9cg7T5Zqlr.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
10 (!) dagen later komt dit verhaal ook in de Nederlandse pers.

Kritiek groeit: Duitsland bestelt veel meer vaccins dan rest EU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

[...]

[...]

Bron
Je quote een bericht uit september. De stad zou weer op slot gaan als de coronacijfers uit de klauwen lopen. Ik mag hopen dat die anderhalve meter na de vaccinaties rap van tafel gaat. (voor de duidelijkheid, dus ergens in de nazomer dit jaar als corona zo goed als pleite is, niet zodra er iemand een spuitje heeft gehad)

[ Voor 10% gewijzigd door Nox op 07-01-2021 00:29 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Weet jij hoeveel dagen er nu ongeveer vertraging zit in de cijfers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:18
Mr.Joker schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:36:
[...]

Weet jij hoeveel dagen er nu ongeveer vertraging zit in de cijfers?
Wat bedoel je precies met "vertraging"?

De GGD-data is zo opgebouwd dat je (meestal) niet de datum van de test krijgt, maar de datum van de eerste ziektedag. Dus als er vandaag iemand positief test, dan krijgt die de vraag "wat was uw eerste dag met klachten?" en dan komt die dag in de statistieken.

Van de besmettingen met eerste ziektedag X is gemiddeld 90% 7 dagen later doorgegeven. Het aantal besmettingen dat iedere dag gemeld wordt kan je misschien het beste zien als een soort gemiddelde over de afgelopen 7 dagen (plus nog 10% andere rommel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
Drardollan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:36:

De UK mutatie is geklets van de bovenste plank. Deze is al in september vastgesteld en tot op heden nagenoeg niet merkbaar in de wereld. Er zijn honderden mutaties, dat is doodnormaal en Corona is zeflfs uitzonderlijk traag met muteren (https://www.vrt.be/vrtnws...avirus-muteert-erg-traag/).
Haast hilarische post met bewijs van haast een jaar oud dat het traag muteert? ;)

Het coronavirus muteert ca twee keer per maand, dat was toen ook al bekend maar staat niet in jouw link.
Dus het oorspronkelijke virus muteerde en elke twee weken komen uit elke mutatie twee nieuwe vormen voort.
Het mutatieverloop ziet er inmiddels zo uit, er zijn zoals ik het lees inmiddels bijna 30.000 mutaties in het virus bekend:

https://nextstrain.org/ncov/europe?f_region=Europe

Voor andere strains kan je hier kijken, elk continent heeft zijn eigen mutatieverloop, die dus weer verspreid worden over de wereld als regels niet nageleefd worden.

https://nextstrain.org/sars-cov-2/

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Teijgetje schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:35:
[...]

Haast hilarische post met bewijs van haast een jaar oud dat het traag muteert? ;)

Het coronavirus muteert ca twee keer per maand, dat was toen ook al bekend maar staat niet in jouw link.
Dus het oorspronkelijke virus muteerde en elke twee weken komen uit elke mutatie twee nieuwe vormen voort.
Het mutatieverloop ziet er inmiddels zo uit, er zijn zoals ik het lees inmiddels bijna 30.000 mutaties in het virus bekend:

https://nextstrain.org/ncov/europe?f_region=Europe

Voor andere strains kan je hier kijken, elk continent heeft zijn eigen mutatieverloop, die dus weer verspreid worden over de wereld als regels niet nageleefd worden.

https://nextstrain.org/sars-cov-2/
En als er meer mensen besmet zijn is de kans op een mutatie natuurlijk ook steeds groter.

De mutaties zullen nu met 600k+ besmettingen per dag harder gaan dan in het begin toen 1000/dag nog veel was, zou ik denken.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:15:
[...]

En als er meer mensen besmet zijn is de kans op een mutatie natuurlijk ook steeds groter.

De mutaties zullen nu met 600k+ besmettingen per dag harder gaan dan in het begin toen 1000/dag nog veel was, zou ik denken.
Vooral dat is een hele belangrijke reden om zsm iedereen te vaccineren IPV door infectie immuniteit op te doen.

Groepsimmuniteit is een lastig principe als er 20 flink verschillende varianten ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De extra bestelling van Duitsland blijft iig wat vaag inderdaad:
Dat soort kritiek kreeg de Europese Commissie vanmiddag ook. In eerste instantie stelden de Brusselse woordvoerders dat helemaal niet duidelijk is of de nieuwe Duitse vaccins wel extra vaccins zijn. De 30 miljoen zouden onderdeel zijn van de 100 miljoen vaccins die Brussel in december bestelde. Later werd gezegd dat de vraag of dit extra vaccins zijn, vooral in Duitsland gesteld moet worden. Maar Duitsland is altijd volkomen helder geweest: dit is geen EU-bestelling, maar een Duitse.
...
Duitsland stelt wel dat het de extra vaccins pas krijgt op het moment dat de door de EU bestelde vaccins ook allemaal zijn geleverd. Aan die uitleg wordt in Brussel getwijfeld. Chahim: "Dan zou het een aankoop van niets zijn. Tegen de tijd dat alle EU-vaccins zijn geleverd, kun je iedereen twee keer vaccineren. Dan heb je aan extra vaccins niets meer."

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

MikeyMan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:49:
@Aghanim Als we alle maatregelen één voor een volledig hadden door-analyseren had dit jaren gekost. Het duurt uberhaupt al twee weken voordat je er iets van terug ziet na invoering. En als je dan ook nog eens afhankelijk bent van externe factoren als gedrag, weer, herleidbaarheid en interactie met andere maatregelen wordt het helemaal een bende.

In de technische briefings van het RIVM en in het OMT advies worden genoeg schattingen gegeven van individuele maatregelen. Maar het risico dat je er daarmee naast zit is vrij groot. Dit blijkt ook keer op keer, aangezien de effecten van elke maatregel in de praktijk lager lijkt te zijn dan in de theorie.

Zal twee voorbeelden geven:
Herleidbaarheid:
- De een houdt zich netjes aan de regels, heb vijf mensen gezien afgelopen week en raak besmet. Mijn besmetting is prima terug te herleiden. Zal gebeurd zijn tijdens thuisbezoek, kan niet anders.
- De ander houdt zich niet aan de regels, is naar vijf demonstraties geweest (Want buiten), hebt 20 man gezien is 12x naar de supermarkt geweest en raakt besmet. Die besmetting is niet terug te herleiden, want erg lastig.

Gedrag:
- Ziekenhuizen leeg --> niemand blijft thuiis
- Lijken opgestapeld voor de deur van het ziekenhuis --> iedereen blijft thuis
Dus we stapelen maar maatregelen de laatste tijd en schrappen niets, denk aan:

- Geen alcohol na 20:00 verkopen
- Mondkapjes sinds 1 December
- Lockdown sinds 19 December
- Scholen dicht

Maar toch dalen de besmettingen niet hard genoeg. Je kan dus ook de vraag stellen of de regels uberhaupt wel zin hebben. Want het is nou niet dat het ergens in Europa ondanks de maatregelen wel goed gaat.

Ik hou mijn hart vast voor Dinsdag 12 Januari. Weer een verhaal dat we nog gaan verlengen en eventueel extra maatregelen.

Een OMT wat zijn mond al voorbij praat en dat gewoon niet moet doen. Praat met de ministers en niet met de media.

Zo gaan we maar door, want de covid trein mag niet stoppen. Of de regels werken weten we niet eens zeker, maar we zijn doodsbang om ook maar iets te schrappen.
[...]

Volgens mij is het juist een probleem dat de menselijke kant soms wat onderbelicht blijft. Als je ziet hoeveel doden er vallen met alle maatregelen die er zijn, dan zijn dat schrikbarende cijfers voor een land als dit. Daar mogen we best stil bij staan. De complete balans zal pas aan het eind worden opgemaakt, maar daar zijn we nog lang niet. Maar tegen die tijd zullen we wel zien wat voor enorme sporen dit heeft achtergelaten en zullen we hopelijk op meer internationaal niveau met een goed plan komen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik heb echt geen hoop dat we ook maar iets gaan leren van deze pandemie. De volgende komt wellicht over 10 jaar (?). Tegen die tijd zijn we collectief 2020 vergeten, is alles weer lean&mean. Bedrijven gaan weer naar zo min mogelijk voorraad (want kost geld), ziekenhuizen draaien met wat er precies nodig is (want kost geld) en ga zo maar door.

Uiteindelijk draait de wereld op Excel spreadsheets. In die spreadsheets gaat het om kosten en efficientie. Niet veel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:32:
[...]

De extra bestelling van Duitsland blijft iig wat vaag inderdaad:

[...]
Misschien weten zij meer dan wij over de kansen dat Sanofi en CureVac goedgekeurd gaan worden. Als die, zoals er gespeculeerd wordt, serieuze vertragingen hebben die ze naar 2022 tilt valt er een enorm gat dat ergens mee gevuld moet worden. Dan kan je maar beter vooraan de rij staan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Snow_King schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:35:
[...]

- Scholen dicht

Maar toch dalen de besmettingen niet hard genoeg. Je kan dus ook de vraag stellen of de regels uberhaupt wel zin hebben. Want het is nou niet dat het ergens in Europa ondanks de maatregelen wel goed gaat.
Een virus als covid verspreid zich alleen als mensen elkaar ontmoeten.

Dit betekend ook dat als mensen elkaar niet ontmoeten, het virus zich niet verspreid.
Dus ondanks de maatregelen verspreid het nog steeds zo snel.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

- Scholen dicht

Ja, edoch weten we niet hoe het eraan toe was gegaan als er geen maatregelen waren genomen...
Oh wacht; dat weten we wel... Zie Wuhan en Bergamo.
Of Manaus for that matter.

Er spelen zo veel factoren mee, waaronder weer. En blijkbaar zijn we nog steeds niet in staat om onze mobiliteit weer genoeg terug te brengen. Dus dan krijg je inderdaad andere maatregelen op je bordje.
Ik hou mijn hart vast voor Dinsdag 12 Januari. Weer een verhaal dat we nog gaan verlengen en eventueel extra maatregelen.

Een OMT wat zijn mond al voorbij praat en dat gewoon niet moet doen. Praat met de ministers en niet met de media.
Daar ben ik het helemaal mee eens, OMT moet met één mond spreken. Zeker zo'n figuur als Illy is in nogal apart af en toe. Maar het zou zomaar kunnen dat dit ook een stukje media strategie is. Dan kan het alleen maar meevallen.
Zo gaan we maar door, want de covid trein mag niet stoppen. Of de regels werken weten we niet eens zeker, maar we zijn doodsbang om ook maar iets te schrappen.
Wat gek zeg, met een totaal naar de kloten geholpen zorgsector.
[...]

Ik heb echt geen hoop dat we ook maar iets gaan leren van deze pandemie. De volgende komt wellicht over 10 jaar (?). Tegen die tijd zijn we collectief 2020 vergeten, is alles weer lean&mean. Bedrijven gaan weer naar zo min mogelijk voorraad (want kost geld), ziekenhuizen draaien met wat er precies nodig is (want kost geld) en ga zo maar door.

Uiteindelijk draait de wereld op Excel spreadsheets. In die spreadsheets gaat het om kosten en efficientie. Niet veel anders.
Daar ben ik eerlijk gezegd ook bang voor.

@YakuzA Die bestelling van Duitsland is idd een beetje apart. Zeker nadat we onze voorkeurspositie hebben weggegeven. Maar aan de andere kant; als alle bestelde vaccins dit jaar geleverd gaan worden, kunnen we iedereen vier keer een spuit in z'n reet douwen.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Misschien weten zij meer dan wij over de kansen dat Sanofi en CureVac goedgekeurd gaan worden. Als die, zoals er gespeculeerd wordt, serieuze vertragingen hebben die ze naar 2022 tilt valt er een enorm gat dat ergens mee gevuld moet worden. Dan kan je maar beter vooraan de rij staan.
Zelfs als Sanofi en CureVac niet goedgekeurd worden in 2021 heeft de EU genoeg om iedereen 4x een prik te geven?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YakuzA schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:39:
[...]

Zelfs als Sanofi en CureVac niet goedgekeurd worden in 2021 heeft de EU genoeg om iedereen 4x een prik te geven?
Misschien is deze achterhaald maar hier zijn die twee een flink deel
Contracts have been concluded with AstraZeneca (400 million doses), Sanofi-GSK (300 million doses), Johnson and Johnson (400 million doses ), BioNTech-Pfizer 300 million doses, CureVac (405 million doses) and Moderna (160 million doses).
https://ec.europa.eu/comm...r/detail/en/qanda_20_2467

Bij elkaar bijna 2 miljard maar daarvan is nog geen kwart van goedgekeurd en is alleen AZ in een stadium waar je aan goedkeuring zou kunnen beginnen als je hun flaters in de trials los ziet van het vaccin zelf.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:48
MikeyMan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:38:
[...]

Wat gek zeg, met een totaal naar de kloten geholpen zorgsector.

[...]
Altijd mooi dit argument. Lekker elkaar na blijven praten. Was het 20 jaar geleden echt zoveel beter? Terug naar de wachtlijsten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
DCNY schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Altijd mooi dit argument. Lekker elkaar na blijven praten. Was het 20 jaar geleden echt zoveel beter? Terug naar de wachtlijsten?
niet beter wel beter betaalbaar voor de burger dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DCNY schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:49:
[...]

Wat??? Je vindt het lekker gaan momenteel?

Ik heb het over naar de kloten door corona.
Volg anders m'n posts in dit topic even alvorens van leer te trekken |:(

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:20:
Groepsimmuniteit is een lastig principe als er 20 flink verschillende varianten ontstaan.
Dat er 20 varianten zijn hoeft niets te betekenen voor de groepsimmuniteit. Je hebt ook kruisimmuniteit en de mutaties zijn tot op heden nooit radicaal geweest. Het coronavirus is voor meer als 98% nog hetzelfde als toen het uit Wuhan vertrok.
bie100 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:52:
niet beter wel beter betaalbaar voor de burger dan
Betaalbaar misschien, maar als ziekenfondspatiënt stond je achteraan de rij voor artsen omdat ze niet genoeg vergoed kregen. Ze deden minder moeite, je moest sneller de deur uitgewerkt worden want ze hadden liever iemand met een particuliere verzekering tegenover zich zitten.

Het wordt nu zo opgehemeld, maar het vorige systeem was nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Nu staat iedereen op gelijke voet met elkaar als ze naar de dokter moeten.

In ander nieuws, vandaag zal de kamer debatteren over de spoedwet van De Jonge om een PCR test te verplichten bij reizen naar Nederland. Dit wordt nu een spoedwet buiten de coronaspoedwet om, als de Tweede Kamer akkoord gaat dan zal morgen de Eerste Kamer zich erover buigen.

Het interessante hier is dat deze verplichte PCR test nu buiten de coronaspoedwet om gaat, wat bij mij ook vragen op roept of deze wet dan wel automatisch kan komen te vervallen zoals de coronaspoedwet. Hoe dan ook blijft het dubieus dat De Jonge via een wetswijziging zijn verlies ongedaan wil maken.

[ Voor 24% gewijzigd door CMD-Snake op 07-01-2021 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

CMD-Snake schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:57:
[...]

In ander nieuws, vandaag zal de kamer debatteren over de spoedwet van De Jonge om een PCR test te verplichten bij reizen naar Nederland. Dit wordt nu een spoedwet buiten de coronaspoedwet om, als de Tweede Kamer akkoord gaat dan zal morgen de Eerste Kamer zich erover buigen.

Het interessante hier is dat deze verplichte PCR test nu buiten de coronaspoedwet om gaat, wat bij mij ook vragen op roept of deze wet dan wel automatisch kan komen te vervallen zoals de coronaspoedwet. Hoe dan ook blijft het dubieus dat De Jonge via een wetswijziging zijn verlies ongedaan wil maken.
Wat vind je daar dubieus aan dan?
Volkomen logisch dat in een democratie beleid in de wet wordt vastgelegd en met een meerderheid wordt vastgesteld.
De rechter kon geen grondslag vinden voor verplicht negatief PCR-testresultaat in de wet, dus nu gaat die er komen.
We lopen op dit gebied ook gruwelijk achter op de rest van Europa en de wereld waar een negatief testresultaat al verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:51
CMD-Snake schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:57:

Betaalbaar misschien, maar als ziekenfondspatiënt stond je achteraan de rij voor artsen omdat ze niet genoeg vergoed kregen. Ze deden minder moeite, je moest sneller de deur uitgewerkt worden want ze hadden liever iemand met een particuliere verzekering tegenover zich zitten.

Het wordt nu zo opgehemeld, maar het vorige systeem was nou niet bepaald om over naar huis te schrijven. Nu staat iedereen op gelijke voet met elkaar als ze naar de dokter moeten.
tja daar zijn de meningen over verdeeld maar goed oftopic ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
ocn schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:17:
Wat vind je daar dubieus aan dan?
De Jonge tekent hoger beroep aan tegen de uitspraak, maar produceert gelijk een wet zodat hij wel gelijk heeft. Ik vind dat hij de rechter hiermee snel de pas afsnijdt. Wat betekent dit voor toekomstige uitspraken voor coronazaken? Niet gewenste uitspraken krijgen ook een correctie?
We lopen op dit gebied ook gruwelijk achter op de rest van Europa en de wereld waar een negatief testresultaat al verplicht is.
Ik heb dit al eerder gezegd, maar die verplichte PCR test is alleen om je goed te voelen, het doet niets. De test is een momentopname. 72 uur later kan iemand wel positief testen. Daarnaast heb je ook nog grote kans op fraude. Als een meisje van 17 in Zwitserland een testuitslag kan namaken die ook geaccepteerd wordt op het vliegveld dan kunnen meer mensen dat. In sommige landen kan je ook een negatieve uitslag kopen door de dokter een beetje geld toe te stoppen.

Dit stopt niets, het is alleen voor de bühne. Als De Jonge nu eens de helft van de tijd en energie die hij in dit soort symboolpolitiek steekt in het vaccineren had gestoken zaten wij misschien nu ook al op vergelijkbare aantallen met Europa qua prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
CMD-Snake schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:25:
[...]

De Jonge tekent hoger beroep aan tegen de uitspraak, maar produceert gelijk een wet zodat hij wel gelijk heeft. Ik vind dat hij de rechter hiermee snel de pas afsnijdt. Wat betekent dit voor toekomstige uitspraken voor coronazaken? Niet gewenste uitspraken krijgen ook een correctie?
De uitspraak van de rechter was bijna letterlijk "hier moet je een wet voor maken". Ik snap niet waarom je dit "de pas afsnijden" of "correctie" van een "niet gewenste uitspraak" noemt. Het is alsof de rechter een snelheidsboete vernietigt omdat de meetapparatuur niet goed gekalibreerd was en je vervolgens verbaast bent dat de politie hun meetapparatuur gaat kalibreren?

[ Voor 7% gewijzigd door Tom-Z op 07-01-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tom-Z schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:41:
[...]

De uitspraak van de rechter was bijna letterlijk "hier moet je een wet voor maken". Ik snap niet waarom je dit "de pas afsnijden" of "correctie" van een "niet gewenste uitspraak" noemt. Het is alsof de rechter een snelheidsboete vernietigt omdat de meetapparatuur niet goed gekalibreerd was en je vervolgens verbaast bent dat de politie hun meetapparatuur gaat kalibreren?
Het argument van Viruswaarheid was ook niets anders dan "Ja maar de PCR test deugt niet". Logisch dat de rechter daar niet op wilde ingaan.

Als ze "inbreuk op lichamelijke integriteit" als argument hadden gebruikt, dan was het een veel twijfelachtiger kwestie geweest,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
[...]

- Scholen dicht

De retoriek in het geval van tegenvallende besmettingscijfers is inmiddels bekend, toch? We gedragen ons niet goed genoeg. Wat ik overigens ook opvallend vind, is de nuance die gebracht wordt bij dalende besmettingen - dan wordt de besmettingsgraad aangehaald, i.e. die niet of nauwelijks dalende is door het gedaalde aantal uitgevoerde tests.
Toen mensen zich na 01-12 asymptomatisch mochten testen en het aantal uitgevoerde tests toenam met 24% t.o.v. een week ervoor, werd de besmettingsgraad niet of nauwelijks belicht.

En ja, des te langer maatregelen actief zijn, des te lastiger wordt het om ze af te schaffen. Als je 9 maanden lang een bijna neurotische nadruk hebt gelegd op (besmettings)cijfers, maak je het jezelf ook wel erg lastig om bijvoorbeeld de mondkapjesverplichting op te heffen - je zou immers zomaar "het verkeerde signaal" kunnen afgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:19

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Ja, edoch weten we niet hoe het eraan toe was gegaan als er geen maatregelen waren genomen...
Oh wacht; dat weten we wel... Zie Wuhan en Bergamo.
Of Manaus for that matter.

Er spelen zo veel factoren mee, waaronder weer. En blijkbaar zijn we nog steeds niet in staat om onze mobiliteit weer genoeg terug te brengen. Dus dan krijg je inderdaad andere maatregelen op je bordje.
We weten alleen niet of de maatregelen werken. Dus we blijven maar gewoon stapelen.

Het RIVM zegt zelf dat het effect van de lockdown beperkt is. Ik trek daar de conclusie uit dat het dus niet werkt.

Daar ben ik het helemaal mee eens, OMT moet met één mond spreken. Zeker zo'n figuur als Illy is in nogal apart af en toe. Maar het zou zomaar kunnen dat dit ook een stukje media strategie is. Dan kan het alleen maar meevallen.
Ik vind het echt heel irritant. Zaait alleen maar verwarring en geeft mij ook het gevoel dat men via de media hun idee wil doordrukken.
YakuzA schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Een virus als covid verspreid zich alleen als mensen elkaar ontmoeten.

Dit betekend ook dat als mensen elkaar niet ontmoeten, het virus zich niet verspreid.
Dus ondanks de maatregelen verspreid het nog steeds zo snel.
Zolang mensen elkaar thuis en binnen ontmoeten blijven we elkaar daar besmetten. Genoeg onderzoeken geven aan dat de meeste besmettingen thuis plaats vinden.

Daarbij zitten we binnen omdat het buiten koud en donker is. Ook zijn de meeste huizen slecht geventileerd.

En juist die ventilatie mis ik in alle communicatie. Ventileren == virus weg ventileren uit de lucht == minder kans op besmettingen
Jedi_Pimp schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:45:
[...]

De retoriek in het geval van tegenvallende besmettingscijfers is inmiddels bekend, toch? We gedragen ons niet goed genoeg. Wat ik overigens ook opvallend vind, is de nuance die gebracht wordt bij dalende besmettingen - dan wordt de besmettingsgraad aangehaald, i.e. die niet of nauwelijks dalende is door het gedaalde aantal uitgevoerde tests.
Toen mensen zich na 01-12 asymptomatisch mochten testen en het aantal uitgevoerde tests toenam met 24% t.o.v. een week ervoor, werd de besmettingsgraad niet of nauwelijks belicht.

En ja, des te langer maatregelen actief zijn, des te lastiger wordt het om ze af te schaffen. Als je 9 maanden lang een bijna neurotische nadruk hebt gelegd op (besmettings)cijfers, maak je het jezelf ook wel erg lastig om bijvoorbeeld de mondkapjesverplichting op te heffen - je zou immers zomaar "het verkeerde signaal" kunnen afgeven.
Inderdaad. We praten eerst over absolute getallen want die zijn heilig. Daarna komt dat ineens niet uit en gaan we over op relatief tov het aantal uitgevoerde tests.

Ik zei al eerder: Dan stoppen we toch gewoon met testen? (Zei Trump ook :+ ), dan hebben we ook geen besmettingen meer O-)

Zonder gekheid, we moeten wel nuchter naar de cijfers blijven kijken en niet maar lukraak maatregelen stapelen.

Alcohol na 20:00 kan inmiddels wel geschrapt worden. Dat was toen de horeca nog open mocht zijn tot 22:00 en men daarna massaal naar de supermarkt ging om drank te halen.

[ Voor 28% gewijzigd door Snow_King op 07-01-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Snow_King schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:46:
[...]
We weten alleen niet of de maatregelen werken. Dus we blijven maar gewoon stapelen.
Dat is dus gewoon met hagel schieten en hopen dat er wat blijft hangen. En als dat niet gebeurt, gebruiken we een mitrailleur, als dat niet werkt een vlammenwerper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stoney3K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Als ze "inbreuk op lichamelijke integriteit" als argument hadden gebruikt, dan was het een veel twijfelachtiger kwestie geweest,
Dat is wel waar ze het kort geding op gewonnen hebben. De rechter oordeelde dat het een aantasting van de lichamelijke integriteit was waarvoor niet voldoende wettelijke basis bestond. "Lichamelijke integriteit" is niet absoluut. Zie artikel 11 van de grondwet:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Snow_King schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:46:
[...]
En juist die ventilatie mis ik in alle communicatie. Ventileren == virus weg ventileren uit de lucht == minder kans op besmettingen
Het vervelende van dat stukje 'ventilatie' is vooral dat het compleet haaks staat op al die AA+++ woningen die helemaal potdicht zijn geïsoleerd en elk schijntje aan warmte moet binnen blijven. Daar kun je dus amper een raam van open zetten, want ramen open zetten is verspillen van energie.

Alles voor het klimaat, jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Tom-Z schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:48:
[...]
"Lichamelijke integriteit" is niet absoluut. Zie artikel 11 van de grondwet:
Klopt, alleen hebben die "krachtens de wet te stellen beperkingen" ook bepaalde ethische grenzen, en dan is dus maar net de vraag of je daar wel of niet overheen gaat met bijvoorbeeld een test- of vaccinatieplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:44:
Het argument van Viruswaarheid was ook niets anders dan "Ja maar de PCR test deugt niet". Logisch dat de rechter daar niet op wilde ingaan.

Die was dan weer zo van tafel geveegd. Want als middels de douanewet een visitatie te onderbouwen is dan is een simpele test op basis van wat keelslijm natuurlijk ook prima af te dwingen. Vandaar de wens voor een wet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Gonadan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Die was dan weer zo van tafel geveegd. Want als middels de douanewet een visitatie te onderbouwen is dan is een simpele test op basis van wat keelslijm natuurlijk ook prima af te dwingen. Vandaar de wens voor een wet.
Het grote verschil daarin is natuurlijk wel dat de douane niet iedereen bij binnenkomst visiteert, maar alleen als er een redelijke verdenking is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:52:
Het grote verschil daarin is natuurlijk wel dat de douane niet iedereen bij binnenkomst visiteert, maar alleen als er een redelijke verdenking is.
Klopt. En in huidige tijden heb je bij elke binnenkomende reiziger een redelijke verdenking dat hij besmet zou kunnen zijn. Zeker bij wappies die hun eigen regels verzinnen.
Feitelijk is dat hetzelfde. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:36
Stoney3K schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Het vervelende van dat stukje 'ventilatie' is vooral dat het compleet haaks staat op al die AA+++ woningen die helemaal potdicht zijn geïsoleerd en elk schijntje aan warmte moet binnen blijven. Daar kun je dus amper een raam van open zetten, want ramen open zetten is verspillen van energie.

Alles voor het klimaat, jongens!
Of hebben die woningen een geregelde mechanische ventilatie met warmte terugwinning en zijn ze dus niet alleen zuiniger maar ook veel beter (constant) geventileerd?

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

henkzelf schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Of hebben die woningen een geregelde mechanische ventilatie met warmte terugwinning en zijn ze dus niet alleen zuiniger maar ook veel beter (constant) geventileerd?
In die mechanische ventilatie blijft het virus dus mooi hangen. Tenzij je dat systeem van voor tot achter voorziet van HEPA filters.

Bovendien vind je mechanische ventilatie met WTW vooral bij nieuwbouw, niet bij 'upgraden' van bestaande bouw met driedubbel glas en een warmtepompje wat bij is geplaatst.

Pagina: 1 ... 205 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins