Aghanim schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:35:
[...]
Als je alle maatregelen op 1 hoop gooit mag je inderdaad concluderen dat ze werken. Er is op individueel niveau echter wel degelijk twijfel over de toegevoegde waarde van een maatregel. Denk bijvoorbeeld aan de avondklok of de verplichting van mondkapjes. Ik had het prettig gevonden als er onderbouwde argumentatie per maatregel beschikbaar was gesteld die aantoonbaar de toegevoegde waarde van een maatregel bewijst. Dat is, voor zover mij bekend, niet het geval.
Dat bewijs is er wél! De overheid is helemaal niet "blind" aan het sturen. Daar is het OMT nu juist voor. Alle
OMT-adviezen zijn openbaar en bevatten voor iedere maatregel een onderbouwing.
Het RIVM publiceert ook
wekelijkse rapporten over de epidemiologische situatie. Uit het rapport van 5
december januari bleek bijvoorbeeld dat 10% van de besmettingen plaatsvond op school en 14.5% van de besmettingen op het werk. Dan is het toch logisch om thuiswerken aan te moedigen en scholen te sluiten om dié besmettingen uit te sluiten? En dat is ook gebeurd, want volgens het meest recente rapport is nu nog maar 0.2% van de besmettingen op school en 10.5% op het werk.
Uiteraard weten we niet álles precies. Niemand kan voorspellen hoeveel besmettingen we over twee weken extra hebben als we alcoholverkoop tot 21.00 uur toestaan ipv. 20.00 uur. Het beleid is er op gericht om het aantal contactmomenten tussen mensen te beperken. Ieder contactmoment is een kans voor het virus om over te springen en dus vermindert iedere maatregel die het aantal contacten vermindert ook het aantal besmettingen.
Zélfs voor mondkapjes is er wel degelijk bewijs dat ze nuttig kunnen zijn:
quote: 80e OMT
Onderzoeken naar het effect van mondneuskapjes bij tegengaan van de verspreiding van andere luchtwegvirussen zoals influenza, tonen een beperkt effect (<5-10% afname van aantal besmettingen per week)
Concluderen dat een avondklok zinvol is omdat de ziekenhuisopnames afnemen sinds invoering van een pakket maatregelen is te kort door de bocht.
Er is helemaal geen avondklok? Een avondklok zou er op gericht zijn om feestjes te beperken (iedereen voor 20.00 uur thuis...), omdat feestjes/bezoek thuis aantoonbaar een zeer grote bron van besmettingen zijn. A priori zou je dus verwachten dat een avondklok effect zou hebben op het aantal besmettingen in feest/bezoek-setting. Als je hem vervolgens zou invoeren en dan zie je daadwerkelijk in de weken daarop het aantal besmettingen in die setting dalen, dan is dat een hele sterke aanwijzing dat het helpt. Tsja, dat is dan misschien geen sluitend waterdicht bewijs (misschien is er wel een andere reden voor de daling die we niet zien) maar op dit moment kunnen we niet veel beters.
De strategie van de overheid komt op mij dan ook deels over als 'we gooien er een pakket aan maatregelen tegenaan in de hoop dat de combinatie hiervan voldoend werkt'. Dat is begrijpelijk als er geen betere strategie is.
De strategie van de overheid zou ik eerder beschrijven als dat ze beginnen met de maatregelen waarvan ze verwachten dat het effect het grootst is afgezet tegen de kosten, en vervolgens opschalen als dat niet voldoende blijkt te werken. De allereerste maatregel was "blijf thuis bij ziekte, schud geen handen en was je handen kapot". Dat is 0 kosten, veel effect. Toen dat niet voldoende bleek te werken kwam "werk zo veel mogelijk thuis". Toen ook dát weer niet voldoende bleek te werken kwam de horeca-sluiting erbij. Begin december is teruggegrepen naar het pakket van maart (iets waarvan we wisten hoe goed het zou moeten werken) maar het verwachte effect bleek minder groot dan toen. Dus toen is weer gekeken: wat kun je nóg meer doen?
Door steeds in kleine stapjes aan te scherpen krijg je een pakket aan maatregelen dat met zo min mogelijk impact wel het beoogde effect bereikt. We voegen pas maatregelen met veel kosten toe als de maatregelen met weinig kosten niet genoeg doen.
Bijvoorbeeld de mondkapjes. Daarvan vind ik de negatieve impact (verdwijnen van identiteit) veel groter dan de veronderstelde, maar niet onderbouwde, toegevoegde waarde.
Ik vind de negatieve impact van mondkapjes vrijwel nihil vergeleken bij de andere maatregelen (zoals bijvoorbeeld het sluiten van scholen). Van mondkapjes is zeker dat ze een klein positief effect hebben. Op dit moment denk ik dat de afweging gerechtvaardigd is. Ieder positief effect kunnen we gebruiken, en althans voor mij is het zo ongeveer de minst vervelende maatregel. Niemand loopt een leerachterstand op van mondkapjes, er is geen enkele ondernemer die failliet gaat erdoor, en het is ook niet de reden dat ik sinds maart geen enkele collega meer heb gezien.
Als je het niet weet is het ook prima, maar ben daar dan eerlijk over. Dan kun je op mijn begrip rekenen. Niet als je me dingen oplegt waarvan grote twijfel bestaat of het zijn doel dient.
Voor veruit de meeste maatregelen bestaat geen enkele twijfel. Voor de mondkapjes is misschien wat twijfel (in andere landen denken de plaatselijke RIVM's héél anders over mondkapjes trouwens...) maar voor de overgrote meerderheid is meer dan voldoende onderbouwing.
Again, ik reageerde op iemand de stelde dat er slechts
een paar maatregelen zijn die wat doen en dat we de rest allemaal moeten afschaffen. Dus dat honderden pagina's aan zorgvuldig onderbouwd OMT-advies totale onzin zou zijn. Dát wil ik onderbouwd zien. In plaats daarvan krijg ik een discussie over één hele specifieke maatregel, die nota bene is ingevoerd met als argument "we weten niet helemaal precies hoeveel het helpt, waarschijnlijk wel een klein beetje, maar we zijn de discussie zat, dus huppakee". Dat vind ik een stuk minder interessant dan
de bewering van @ik222 dat het sluiten van winkels, kappers, bioscopen, theaters helemaal niet helpt.