Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.665 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:24:
[...]

https://www.ad.nl/dossier...an-besmettingen~a9cdbdf4/

Frappant, de mensen in die steden (of in ieder geval Rotterdam) zijn zich nou niet echt anders gaan gedragen als eerder op basis van mijn waarnemingen. Er zijn nog genoeg feestjes, thuiskappers en andere contactberoepen die ondergronds gewoon doorgaan.

Zou dit kunnen betekenen dat de ergste golf al is geweest in deze steden en mensen niet makkelijk meer besmet worden?
Nou ja. op een gegeven moment ben je natuurlijk door je gezonden mensen heen. Dan zakt het aantal nieuwe besmettingen vanzelf wel. Dat zou best eens mee kunnen tellen waarom Rotterdam nu ineens beter scoort.

Maar het verbaast mij niks dat het wederom in de thuissituatie fout gaat. Mensen, waar onder ik, zijn het zat. Dit is gewoon niet gezond voor je om hele dagen thuis te zitten. Tuurlijk ik volg nog braaf de regels omdat het voor het groter geheel beter is. Maar ik ben er wel weer klaar mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Uthog op 05-01-2021 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Nee, ik vind juist dat wanneer je maatregelen instelt dat je ze moet handhaven.

Waar ik alleen bang voor ben is willekeur: Dat onzinnige situaties wel worden gehandhaafd omdat ze een makkelijk voorbeeld zijn. maar de gevaarlijke excessen bijna niet, want, moeilijk moeilijk moeilijk.

Precies het omgekeerde van wat je wil bereiken dus.
Dat is heel wat anders dan willekeur, dat is een 'vrije, toevallige keuze' en niet een bewuste afweging van de risico's. Je kan ook gewoon de maatregelen volgen, daar ga je echt niet dood aan, in tegenstelling tot ze negeren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:16:
[...]

Klinkt alsof dat nog wel eens een vrij dure ski-vakantie kan gaan worden.
Boetes in Zwitserland zijn over het algemeen niet mals. Maximaal 10k boete voor schenden quarantaine (dus met niet eens corona) . Dit is nog een paar graadjes erger. Valsheid in geschrifte en nog met corona rond gaan lopen... Laat die maar een paar maandjes brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Uthog schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Nou ja. op een gegeven moment ben je natuurlijk door je gezonden mensen heen. Dan zakt het aantal nieuwe besmettingen vanzelf wel. Dat zou best eens mee kunnen tellen waarom Rotterdam nu ineens beter scoort.

Maar het verbaast mij niks dat het wederom in de thuissituatie fout gaat. Mensen, waar onder ik, zijn het zat. Dit is gewoon niet gezond voor je om hele dagen thuis te zitten. Tuurlijk ik volg nog braaf de regels omdat het voor het groter geheel beter is. Maar ik ben er wel weer klaar mee.
Of er ontstaan toch langzaam lokale clusters met groepsimmuniteit?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Aghanim schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:10:
[...]
Je kunt wel steeds dezelfde vraag blijven stellen maar je weet het antwoord al: niemand kan aangeven welke maatregel echt bewezen effectief is en welke niet. Als iemand dat op dit forum wel kan dan had hij hier nu vast niet de tijd gehad om met jou te discussiëren :+

Zelfs de grote groep duurbetaalde experts kan dat na 9 maanden blijkbaar nog steeds niet, wat ik uitermate bijzonder vind. Ik geloof niet in collectieve incompetentie maar het geeft niet echt vertrouwen dat informatie die vanuit deze experts komt betrouwbaar is. Ik wil geen nieuwe vaccinatie fittie starten maar het blijft bij mij niet lekker voelen dat er zoveel onbekend is rondom het effect van maatregelen, maar dat deze experts wel zeker weten dat vaccineren de oplossing voor ons probleem zal zijn (en veilig). Of het is een mondiale mediacampagne omdat er naast het vaccineren geen plan B is.
Alles in feite het steeds verder uitspellen en vastleggen van de basis, verbeter hygiëne en verminder het aantal en de duur van contacten.
Als mensen zich geheel voorspelbaar en constant zouden gedragen dan zou het een stuk beter te voorspellen zijn, maar dat doen we niet. En daarnaast heb je ook nog invloeden van buiten zoals bijvb mutaties.
En er is naast vaccineren geen plan B, behalve het op z'n beloop laten (in een snelle of langzame variant), waarbij mensen uiteindelijk de opgelegde maatregelen zelf gaan bedenken en toepassen. Ik vraag me af of als je daar eens goed over na denkt dat je dat een aanlokkelijk alternatief lijkt om dat pad op te gaan wandelen, zeker nu je wel vaccins ter beschikking hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:27:
[...]
Boetes in Zwitserland zijn over het algemeen niet mals. Maximaal 10k boete voor schenden quarantaine (dus met niet eens corona) . Dit is nog een paar graadjes erger. Valsheid in geschrifte en nog met corona rond gaan lopen... Laat die maar een paar maandjes brommen.
Mjah zo ver ik ze ken zijn ze ook niet bepaald content om qua regels in de zeik genomen te worden, geen 3 strikes out, hooguit 1x uitleg en dan begrijp je het maar. En dat begint al bij de middagsrust :)

Blijft toch altijd apart dat een hoop mensen zich weinig lijken te verdiepen in het land waar ze naar toe gaan.
Zal misschien met de EU te maken hebben en dat we zelf niet zo strikt zijn en al gauw een aai over de bol geven of ergens een procedure foutje in gevonden wordt, maar toch.
(Al is het ook in de EU al niet slim, als atleet pillen verkopen op een festival in Hongarije, obers neer meppen in Tsjechie. misschien leuk voor je praktijk van een studie internationaalrecht, maar verder zou ik me er toch maar niet aan branden)

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 05-01-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:25:
[...]

Dat is heel wat anders dan willekeur, dat is een 'vrije, toevallige keuze' en niet een bewuste afweging van de risico's. Je kan ook gewoon de maatregelen volgen, daar ga je echt niet dood aan, in tegenstelling tot ze negeren.
"Willekeur" is een handhaver die Henk en Hermien in het park een kopje thee ziet drinken op 1 meter 40 en dan denkt 'ha, hebbes' waarna hij gretig een boete uitschrijft, en 5 minuten later langs een feest onder een brug loopt zonder er een krimp om te geven. En Kees en Karel zijn goede maten van hem, dus die laten we ook met rust terwijl ze naast elkaar een biertje zitten te doen.

Dat is de weg van de minste weerstand kiezen. Wie denk je dat straks voor meer besmettingen gaan zorgen: Henk en Hermien, of die honderd feestgangers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:30:
[...]

"Willekeur" is een handhaver die Henk en Hermien in het park een kopje thee ziet drinken op 1 meter 40 en dan denkt 'ha, hebbes' waarna hij gretig een boete uitschrijft, en 5 minuten later langs een feest onder een brug loopt zonder er een krimp om te geven. En Kees en Karel zijn goede maten van hem, dus die laten we ook met rust terwijl ze naast elkaar een biertje zitten te doen.

Dat is de weg van de minste weerstand kiezen. Wie denk je dat straks voor meer besmettingen gaan zorgen: Henk en Hermien, of die honderd feestgangers?
Jij zou die 100 man op dat feest wel even aanpakken, toch ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Lijkt erop dat dat in Bergamo ook aan de orde is.
A much higher percentage of the inhabitants of Bergamo province have developed some resistance to the virus since the spring, compared to Lombardy and Italy as a whole. Some 57 percent of 10,000 people tested in June by the provincial health authority were found to have antibodies. Although these tests were mostly conducted in the worst-affected areas of the province, a more representative study, published by the statistics agency ISTAT and Italy’s health ministry, showed that one in four residents of Bergamo province were found to have antibodies — compared with 1 in 13 residents in the province of Milan and one in 40 in Italy as a whole.
According to experts, that data explains why Bergamo has remained relatively untouched in the second wave, whereas cities and towns that were less affected in the spring — such as Milan and Como — have seen major outbreaks.

Between October 2 and 23, for example, cases of COVID-19 increased only 7 percent in Bergamo, compared to the rest of Lombardy where they increased by as much as 65 percent. Over the past week, the province of Bergamo had an average of 20.4 new cases a day per 100,000 people, compared to 81.4 in the province of Milan.
https://www.politico.eu/a...build-community-immunity/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:27:
[...]

Hoe dan ook is het natuurlijk een feit dat verspreiding steeds moeizamer gaat als er meer mensen zijn die niet meer vatbaar zijn.

Dus voor echt groepsimmuniteit zal vast meer nodig zijn zoals al uit onderzoeken blijkt, maar een remmend effect op de besmettingen geloof ik inmiddels best in de eerder wat zwaarder getroffen gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ik222 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Hoe dan ook is het natuurlijk een feit dat verspreiding steeds moeizamer gaat als er meer mensen zijn die niet meer vatbaar zijn.

Dus voor echt groepsimmuniteit zal vast meer nodig zijn zoals al uit onderzoeken blijkt, maar een remmend effect op de besmettingen geloof ik inmiddels best in de eerder wat zwaarder getroffen gebieden.
"Groepsimmuniteit" is dan ook gewoon een scalaire grootheid, een factor die je op de R kan los laten net zoals vaccinatie of maatregelen.

"Steeds minder mensen die vatbaar zijn" is nogal best wel een beetje de definitie van groepsimmuniteit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Nu is NOC*NSF bij De Jonge aan het aandringen dat topsporters ook met voorrang gevaccineerd moeten worden. :( Ze mochten al door voetballen terwijl de rest niets meer mocht en doen, nu eventjes snel voordringen dan.

Van Ark heeft ook een draai om haar oren gekregen van de kamer over het plan om leeftijd als criterium bij een tekort aan ic plekken te verbieden.
Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:20:
Daarnaast is allang duidelijk dat kinderen wél besmettelijk zijn.
Het RIVM denkt vooralsnog anders daarover, kinderen zijn geen vector volgens hun verslagen. De Jonge is ook op dat standpunt, hij zegt dat kinderen nu als enkelband dienen voor hun ouders. Tuurlijk kunnen kinderen het meeslepen, maar het kabinet volgt een hele andere lijn.

[ Voor 16% gewijzigd door CMD-Snake op 05-01-2021 21:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
/facepalm. (edit: @gekkie was me voor)
Nederlandse (17) opgepakt in Zwitserland na breken quarantaineplicht
Een Nederlands meisje van zeventien jaar dat positief was getest op het coronavirus is dinsdag in Zwitserland opgepakt omdat ze de haar opgelegde quarantaine ontvluchtte. Ze stond op het punt naar Nederland te vliegen met een neppe negatieve coronatest, meldt de politie. De tiener werd opgepakt in Zürich, kort voordat ze aan boord wilde gaan. Ze gaf toe dat ze op het vliegveld de nepcoronatest had overhandigd.

De jonge vrouw was positief getest in het kanton Wallis, waar veel kan worden geskied. De autoriteiten hadden haar bevolen in quarantaine te gaan, maar toen ze merkten dat ze was vertrokken, brachten ze de politie op de hoogte. Tegen de jonge vrouw is een strafzaak geopend wegens het overtreden van de coronawetgeving en het vervalsen van documenten. Ze is met een ambulance teruggebracht naar Wallis.
(nu.nl liveblog)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ijdod schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:46:
/facepalm.

[...]

(nu.nl liveblog)
Maar het laat dus ook zien hoe makkelijk een testuitslag te neppen is. Ze zat bijna op het vliegtuig, dus die is alle checks al voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:12:
[...]

En niemand die dan op het idee komt om eens te proberen om de bestaande maatregelen wat duidelijker te handhaven. Nee, er moet nóg een maatregeltje bovenop.

Dat is dus hoe je het draagvlak gewoon sloopt.
Dat had gekund, als we niet telkens Aan de late kant waren geweest met het invoeren van maatregelen en aan de vroege kant met het versoepelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 17:18
Aghanim schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:10:
[...]

Je kunt wel steeds dezelfde vraag blijven stellen maar je weet het antwoord al: niemand kan aangeven welke maatregel echt bewezen effectief is en welke niet. Als iemand dat op dit forum wel kan dan had hij hier nu vast niet de tijd gehad om met jou te discussiëren :+

Zelfs de grote groep duurbetaalde experts kan dat na 9 maanden blijkbaar nog steeds niet, wat ik uitermate bijzonder vind. Ik geloof niet in collectieve incompetentie maar het geeft niet echt vertrouwen dat informatie die vanuit deze experts komt betrouwbaar is. Ik wil geen nieuwe vaccinatie fittie starten maar het blijft bij mij niet lekker voelen dat er zoveel onbekend is rondom het effect van maatregelen, maar dat deze experts wel zeker weten dat vaccineren de oplossing voor ons probleem zal zijn (en veilig). Of het is een mondiale mediacampagne omdat er naast het vaccineren geen plan B is.
Ik stel die vraag omdat de persoon waarop ik reageer beweert dat er "slechts een paar maatregelen [zijn] die daadwerkelijk iets doen" en betoogt dat we "niet effectieve maatregelen af [moeten] schaffen" en moeten "benadrukken welke maatregelen wel effectief zijn". Iemand die dat beweert moet de vraag welke maatregelen dat dan zijn toch wel kunnen beantwoorden?
De OMT-adviezen zijn steeds uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd. Het enkele feit dat ze duurbetaald zijn vind ik een weinig sterk argument om te veronderstellen dat niet een paar, maar bijna álle maatregelen die deze topexperts hebben voorgesteld niet effectief zouden zijn. Bij zo'n stelling verwacht ik argumenten.

De tweede paragraaf van je post kan ik me helemaal niet in vinden. De door het OMT voorgestelde maatregelen hebben steeds effect gehad (kijk maar naar maart, kijk maar naar de huidige lockdown, kijk naar het begin van de tweede golf). Dat er in de winter een tweede golf zou komen hebben ze al maanden geleden voorspeld. Dat vaccineren werkt weten we al ruim 200 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 12:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Volkomen terecht, wat denkt zo’n wicht wel niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:45:
Nu is NOC*NSF bij De Jonge aan het aandringen dat topsporters ook met voorrang gevaccineerd moeten worden. :( Ze mochten al door voetballen terwijl de rest niets meer mocht en doen, nu eventjes snel voordringen dan.
We geven voor de rest iedereen voorrang in de originele volgorde.
Kunnen die kleine kinders ook niet meer mauwen, ze hebben immers net als iedereen netjes hun voorrang gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:48:
[...]

Maar het laat dus ook zien hoe makkelijk een testuitslag te neppen is. Ze zat bijna op het vliegtuig, dus die is alle checks al voorbij.
Uiteraard... Er is geen database ofzo (iets met privacy ;)) Net als ieder ander document kan je het vervalsen. Des te belangrijker om eventuele overtreders hard te straffen. Voorbeeld stellen. Echt 0 medelijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:48:
[...]
Yups, alleen zou in sommige landen de potentiële put waar je je in stort als het als nog ontdekt wordt dermate diep moeten zijn dat je je wel een keertje bedenkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:59:
Uiteraard... Er is geen database ofzo (iets met privacy ;)) Net als ieder ander document kan je het vervalsen. Des te belangrijker om eventuele overtreders hard te straffen. Voorbeeld stellen. Echt 0 medelijden...
Het zijn geen "echte" documenten zoals een paspoort of een rijbewijs, of iets van die strekking. Het is niets meer als wat briefpapier met tekst erop, verder geen echtheidskenmerken. Je kan met een klein beetje Google zoeken exemplaren vinden van Nederlandse commerciële testaanbieders, je hoeft enkel nog de datum en je naam er op te zetten.

Had dat meisje niet getest daar dan was het allemaal gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Het zijn geen "echte" documenten zoals een paspoort of een rijbewijs, of iets van die strekking. Het is niets meer als wat briefpapier met tekst erop, verder geen echtheidskenmerken. Je kan met een klein beetje Google zoeken exemplaren vinden van Nederlandse commerciële testaanbieders, je hoeft enkel nog de datum en je naam er op te zetten.

Had dat meisje niet getest daar dan was het allemaal gelukt.
En zelfs als het echte documenten waren, maakt dat geen verschil, want een test is niets anders dan een momentopname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:06:
En zelfs als het echte documenten waren, maakt dat geen verschil, want een test is niets anders dan een momentopname.
Of sommige landen waar je de dokter wat geld toestopt om het gewenste resultaat te leveren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Gelukkig fluit de 2e kamer die debiele minister terug:
https://nos.nl/artikel/23...ectie-intensive-care.html

Nu moet ze wel r handen eraf trekken, anders slaat ze een dom figuur onder haar eigen collega's. En dat kan natuurlijk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het RIVM denkt vooralsnog anders daarover, kinderen zijn geen vector volgens hun verslagen. De Jonge is ook op dat standpunt, hij zegt dat kinderen nu als enkelband dienen voor hun ouders. Tuurlijk kunnen kinderen het meeslepen, maar het kabinet volgt een hele andere lijn.
Het RIVM zit altijd aan de veilige kant van beweringen, pas als het meervoudig bewezen is gaan ze het zelf ook hardop zeggen.
Toch zijn ze al verschoven van 'ze zijn niet besmettelijk' naar 'ze spelen geen aantoonbaar grote rol en de ouders doen ook een hoop'. Terwijl de ouders al maanden de scholen niet meer in mogen en overal om ons heen vrij duidelijk is dat kinderen ook gewoon hun aandeel hebben.

Maar los daarvan heb ik de letterlijke interviews met De Jonge zelf bekeken en keer kunt altijd wel uittekenen hoe het gaat.
De Jonge brengt dingen erg voorzichtig, der interviewer probeert het al stelliger te brengen dan hij wil. De volgende dag staat een uit z'n verband getrokken citaat in de media en niet veel later heeft social media z'n eigen waarheid gecreëerd.
Zo ook hier over het thuis houden van ouders. Ja hij heeft gezegd dat het een fijn bijkomend voordeel was, maar hij heeft niet gezegd dat het de enige of hoofdreden was voor het sluiten van scholen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Nederland koerst af op een verlengde strengere lockdown volgens ingewijden.
Bron: https://www.telegraaf.nl/...er-winkels-mogelijk-dicht

Ik vraag me af welke essentiële winkels dan als niet-essentieel worden verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:18:

Ik vraag me af welke essentiële winkels dan als niet-essentieel worden verklaard.
Etos, fietsenwinkel, schoenmaker, slijter, bloemenwinkel, opticien... Verschillende afhaal opties dicht... I dunno... Vrees dat het gerommel in de marge wordt...

Duitse reisbeperking van 15km en avondklok zie ik ook nog wel terug komen op het menu.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86

De bloemenwinkel bijvoorbeeld. Tenzij ze plots eetbare bloemen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Rutte. ,,We zitten nu op 50, 60 ic-opnames per dag. Pas bij 10 ic-opnames - en dan praat je over zo’n 3600 besmettingen per dag - kun je iets versoepelen. We zijn er écht nog niet.’’
Vandaag kwamen er ruim 6400 nieuwe besmettingen bij, 247 minder dan gisteren.
Dit slaat echt als een tang op een varken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:15:
Toch zijn ze al verschoven van 'ze zijn niet besmettelijk' naar 'ze spelen geen aantoonbaar grote rol en de ouders doen ook een hoop'.
'Geen grote rol' is altijd al het uitgangspunt geweest, niet 'niet besmettelijk'. Dat was in Maart ook al zo. Voornaamste ruis in die discussie is welke leeftijdsgroep je het exact over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:07
Montaner schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:23:
[...]

[...]

Dit slaat echt als een tang op een varken.
Alhoewel, die IC-opnames zijn het gevolg van besmettingen 3 weken terug. Toen stonden we wel ongeveer op de piek (met 12k+ opnames)

Doe je 3000 opnames op 10 IC ben je er ook niet helemaal, maar kom je wel dichterbij in de buurt :P

Denk eerder dat je aan de 1500 besmettingen moet zitten voor 10 ic opnames. het RIVM geeft aan dat 0,66% op de IC terechtkomt ongeveer, dat is 1 op 166. dus met 1500 besmettingen zit je daar ongeveer.

Ik denk dat we dat echter nooit gaan redden, daar is de R nog veels te hoog voor. Ik denk dat het dan eerder zo is dat de risicogroepen gevaccineerd zijn en de aantallen mensen die de regels aan de laars lapt kleiner wordt en/of immuun worden en het op die manier daalt.

Met de huidige halveringstijd ben je ongeveer 8-10 weken verder voordat we op dat aantal zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
ijdod schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:27:
[...]

'Geen grote rol' is altijd al het uitgangspunt geweest, niet 'niet besmettelijk'. Dat was in Maart ook al zo. Voornaamste ruis in die discussie is welke leeftijdsgroep je het exact over hebt.
Precies. De besmettingscijfers hebben wel aangetoond dat de tieners en twintigers vooral de boosdoeners waren de 2e golf. Sterker nog, ze hebben de golf ook zelf gestart en aangewakkerd al sinds eind augustus.

Je kan nog dubben over de basisscholen, maar me dunkt dat het VO zowieso dichtblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Het is nu ook ruim een week koud, dus ik zie de boel nog wel weer stijgen. Je kan er denk ik een versterkte griepgrafiek overheen leggen, het hoogseizoen gaat nu pas aanbreken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:29:
[...]

Alhoewel, die IC-opnames zijn het gevolg van besmettingen 3 weken terug. Toen stonden we wel ongeveer op de piek (met 12k+ opnames)

Doe je 3000 opnames op 10 IC ben je er ook niet helemaal, maar kom je wel dichterbij in de buurt :P

Denk eerder dat je aan de 1500 besmettingen moet zitten voor 10 ic opnames. het RIVM geeft aan dat 0,66% op de IC terechtkomt ongeveer, dat is 1 op 166. dus met 1500 besmettingen zit je daar ongeveer.

Ik denk dat we dat echter nooit gaan redden, daar is de R nog veels te hoog voor. Ik denk dat het dan eerder zo is dat de risicogroepen gevaccineerd zijn en de aantallen mensen die de regels aan de laars lapt kleiner wordt en/of immuun worden en het op die manier daalt.

Met de huidige halveringstijd ben je ongeveer 8-10 weken verder voordat we op dat aantal zitten.
De almachtige routekaart heeft het over:
Voor inschaling WAAKZAAM
Positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50

Contextindicatoren bij inschaling Waakzaam
• Percentage positieve testen per week: minder dan 5%.
• Aantal IC-opnamen: minder dan 10.
• Aantal ziekenhuisopnamen: minder dan 40.
• R-waarde: minder dan 1,0.
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner .
• Naleving voldoende en handhaafbaar.

Ze zullen dat ding toch wel een keer gaan gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ijdod schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:27:
Ik zie toch zeker een verschuiving ten opzichte van eerder dit jaar ze maar het is wel opvallend hoe weinig het RIVM van mening durft te veranderen. Nederland staat onderhand aardig alleen in de stelling dat kinderen geen rol spelen.

En met kinderen werd initieel inderdaad meestal 12 en ouder bedoeld, terwijl RIVM het meer had over de jongere groep als het ging om niet bijdragen.
LZ86 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:29:
Precies. De besmettingscijfers hebben wel aangetoond dat de tieners en twintigers vooral de boosdoeners waren de 2e golf. Sterker nog, ze hebben de golf ook zelf gestart en aangewakkerd al sinds eind augustus.

Je kan nog dubben over de basisscholen, maar me dunkt dat het VO zowieso dichtblijft.
Cijfers laten juist zien dat 0 tot 10 op dit moment net zo'n groot aandeel heeft juist toch? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:04:

Had dat meisje niet getest daar haar eigen naam gebruikt om een ticket te boeken dan was het allemaal gelukt.
FTFY

Nadat ze verdwenen was uit het skioord in Wallis, waar ze in quarantaine moest, is simpel haar naam doorgegeven.
En dan kijk je even wie er in een vliegtuig gaat stappen.
De vrijwaring had ze alleen nodig om in te mogen checken naar Nederland.

Haar route zal ook wel meegewogen worden, de kortste route vanuit (incl) Wallis naar Zürich gaat door 4 kantons, de rechtste weg door ca 6.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Ik zie toch zeker een verschuiving ten opzichte van eerder dit jaar ze maar het is wel opvallend hoe weinig het RIVM van mening durft te veranderen. Nederland staat onderhand aardig alleen in de stelling dat kinderen geen rol spelen.

En met kinderen werd initieel inderdaad meestal 12 en ouder bedoeld, terwijl RIVM het meer had over de jongere groep als het ging om niet bijdragen.

[...]

Cijfers laten juist zien dat 0 tot 10 op dit moment net zo'n groot aandeel heeft juist toch? :?
Met die Engelse variant op die ene basisschool zowieso wel ja. Maar dat die kinderen uberhaupt meegetest worden is vrij nieuw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
De grootste nieuwe ontwikkeling op dat vlak is de Engelse variant. Als die inderdaad de grofweg vatbare leeftijd doet dalen, dan is het wel duidelijk dat daar vervelende beslissingen moeten worden genomen.

Maar net als met winkels, en andere maatregelen, is men nogal huiverig duidelijk lijnen te trekken. Er is nog steeds die reflex om de eigen verantwoordelijkheid aan te spreken, op alle vlakken. Daardoor krijg je van die discussies over HEMA en Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:20:
Etos, fietsenwinkel, schoenmaker, slijter, bloemenwinkel, opticien... Verschillende afhaal opties dicht... I dunno... Vrees dat het gerommel in de marge wordt...
Drogisten heb je nog nodig voor verkoop van otc medicatie, anders moeten al die mensen onnodig naar de apotheek daarvoor en dan zitten ze mensen in de weg die recepten willen inleveren. Opticien is wel zo fijn als je bril stuk is en vaak doen ze ook gehoorapparaten. Voor wat betreft de slijterij, ooit een alcoholist cold turkey zien stoppen? Dan mag die ook naar de ic.

Ik betwijfel of die winkels ooit zo'n broeinest waren gezien dat het maar om zeer korte contacten ging.
Duitse reisbeperking van 15km en avondklok zie ik ook nog wel terug komen op het menu.
Merkel heeft die reisbeperking al moeten inslikken grotendeels. Ze kreeg de deelstaten niet mee. Avondklok is zinloos, is alleen een pesterijtje voor degene die de hond nog even wil uitlaten 's avonds. Die feestjes waren als strafbaar en worden er niet strafbaarder door.
Teijgetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:35:
Nadat ze verdwenen was uit het skioord in Wallis, waar ze in quarantaine moest, is simpel haar naam doorgegeven.
En dan kijk je even wie er in een vliegtuig gaat stappen.
De vrijwaring had ze alleen nodig om in te mogen checken naar Nederland.

Haar route zal ook wel meegewogen worden, de kortste route vanuit (incl) Wallis naar Zürich gaat door 4 kantons, de rechtste weg door ca 6.
Met een valse naam moet je ook het paspoort neppen. Nee, als je echt er onderuit wil komen laat je lekker niet testen. Geen test is geen corona, die nep uitslag komt er wel doorheen dat blijkt maar. Dat meisje kan nooit veel middelen en expertise hebben gehad, dus dat geeft aan hoe eenvoudig het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

LZ86 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Met die Engelse variant op die ene basisschool zowieso wel ja. Maar dat die kinderen uberhaupt meegetest worden is vrij nieuw ;)
In het weekoverzicht van het RIVM stond die groep toch gewoon net zo hoog qua percentage?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@CMD-Snake ik zei niet dat ik het een goed idee vond, maar als nog wat wilt sluiten zijn dit een beetje de mogelijkheden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Joepie, weer een OMT lid dat lekker in de media vrijuit loopt te speculeren. Wordt er wel een beetje suf van dat doemscenario's uitwerken, als het aan Bonten ligt moeten we eeuwig binnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43

Vraag me af wat ze ermee willen bereiken, behalve gemor onder de bevolking en in de kamer. Ik krijg er zo’n november-maatregelen gevoel bij. Rutte zei dat dat toen ‘enig effect’ had maar dat is verder nooit getoetst. De boel daalt al. Verleng die lockdown tot 1 februari (om enig perspectief te geven in plaats van gelijk 8 of 16 februari doen bij wijze van spreken) en kijk hoe het er dan voorstaat.

Of ze willen zo lang mogelijk wachten met versoepelingen, zodat ze dat zo dicht mogelijk tegen de verkiezingen aan kunnen doen. Mensen onthouden dat dan eerder. Met Rutte sluit ik dat soort zaken nooit uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Soccer98 op 05-01-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:41:
@CMD-Snake ik zei niet dat ik het een goed idee vond, maar als nog wat wilt sluiten zijn dit een beetje de mogelijkheden...
Mjah alles wat je nog nog extra wilt doen dat is echt schrapen, veel echt grote klappers zie ik er niet meer tussen zitten.
Behalve iedereen echt thuis blijven (modelletje spanje in het voorjaar), maar dat wordt qua uitzonderingen waarschijnlijk toch al snel weer een janboel. Gezien de cijfers zou ik het huidige verlengen. Wellicht dat mensen in sommige regio's nog iets meer aangespoord mogen worden en harder hun best mogen doen (twente, noord limburg etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Ze is nog geen volwassene (17) voor de wet he, dus het zal wel meevallen met de straffen.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 05-01-2021 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
CyberMania schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:52:
[...]
Ze is nog geen volwassene (17) voor de wet he, dus het zal wel meevallen met de straffen.
Ze zijn niet te beroerd om kosten die ze voor je maken door te berekenen. En dat vervoer per ambu terug van Zurich naar Wallis is daar een goed begin van.

En ik denk niet dat er een NL verzekering is die de gevolgen van valsheid in geschrifte gaat vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:50:
[...]

Mjah alles wat je nog nog extra wilt doen dat is echt schrapen, veel echt grote klappers zie ik er niet meer tussen zitten.
Behalve iedereen echt thuis blijven (modelletje spanje in het voorjaar), maar dat wordt qua uitzonderingen waarschijnlijk toch al snel weer een janboel. Gezien de cijfers zou ik het huidige verlengen. Wellicht dat mensen in sommige regio's nog iets meer aangespoord mogen worden en harder hun best mogen doen (twente, noord limburg etc).
Alles dicht gooien. Alles? Nee, een klein groepje kerken blijft heldhaftig open!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:57:
Ze zijn niet te beroerd om kosten die ze voor je maken door te berekenen. En dat vervoer per ambu terug van Zurich naar Wallis is daar een goed begin van.

En ik denk niet dat er een NL verzekering is die de gevolgen van valsheid in geschrifte gaat vergoeden.
Van een kale kip is goed plukken zullen we maar zeggen. Vermoedelijk een boete en op naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:57:
[...]
Alles dicht gooien. Alles? Nee, een klein groepje kerken blijft heldhaftig open!
Ja maar die in Nunspeet (geloof ik, en anders zo'n ander dorp in de buurt) heeft nu CATS, dus dat is niet heldhaftig, dat is wetenschap !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:40:

Met een valse naam moet je ook het paspoort neppen. Nee, als je echt er onderuit wil komen laat je lekker niet testen. Geen test is geen corona
Ik denk dat je mist dat ze in het Kanton Wallis getest is door de autoriteiten aldaar, om welke reden dan ook.
Wellicht omdat het verplicht is als je gezellig komt skieën als buitenlander en geen 10 dagen verplicht in quarantaine wil?
Of omdat ze symptomen had en zich verplicht moest laten testen?

En een kale minderjarige kip valt natuurlijk gewoon onder het ouderlijk gezag. De boetes zullen zij dan moeten betalen. Zelfs als je nooit meer in Zwitserland komt krijg je die gewoon thuisgestuurd.

LZ86 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:22:
[...]

Veel bloemen die je gewoon kan kopen bij supermarkt en bloemenwinkel zijn eetbaar. ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 05-01-2021 23:08 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:59:
[...]
Van een kale kip is goed plukken zullen we maar zeggen. Vermoedelijk een boete en op naar huis.
Wie weet, ik zou er zelf in ieder geval niet op gokken, als je ze daar goed pissig maakt door je willens en wetens onder je opgelegde quarantaine uit te wurmen en daar ook valsheid ingeschrifte voor te plegen.

Ik stel me zo voor dat ze nu weer terug is bij de rest van de familie die nog wel in Wallis zat en dat het een ideetje van iemand van de (kouwe kak?) familie was om alvast maar een vliegtuig naar NL te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
LZ86 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:22:
[...]
Ik schijn ooit een begonia kaal te hebben gegeten, dus eetbaar is ook een rekbaar begrip :9 O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Dat vraag ik mij ook sterk af. Slijters liggen voor de hand, zeker omdat tabakszaken al dicht zijn. Verder kan ik niet veel bedenken behalve dierspeciaalzaken (maar dat is niet haalbaar). Drogisterijen dicht doen geeft druk op apotheken dus ook geen optie.
Als ik zo door de winkelstralen rij is er al niet veel meer open.
Reparatie en onderhoudsbedrijven (auto en fiets) is nu ook iet echt iets waar je veel kan gaan winnen.

Enige dat mij te binnenschiet is toch een maximale reisafstand voor reizen zonder noodzaak. En ook daarvan vraag ik mij af of het veel uithaalt (zeker omdat wij geen regionale nummerborden hebben).

Hoe dan ook, morgen stond de grote week boodschapronde al op de planning en dus toch maar even een extra flesje Joustra inkopen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:40:
[...]

In het weekoverzicht van het RIVM stond die groep toch gewoon net zo hoog qua percentage?
Dat niet alleen, maar kinderen geven het net zo hard door, worden er zelf misschien veel minder ziek van.

In een mooi overzicht hier laatst, nam de groep tot 12 volgens mij 20% voor hun rekening. Al die smoesjes vanaf maart al dat kinderen zogenaamd geen verspreider konden zijn (doen zeker alleen kinderen in het buitenland en de Nederlandse kinderen niet 7(8)7).

En mbt de versoepelingen, die zie ik voorlopig echt niet gebeuren, aantal besmettingen en daaraan gekoppelde opnames zijn nog veel te hoog.

Vaccinaties zijn leuk, maar voor je daar een fatsoenlijke dekkingsgraad hebt ben je ook minstens 3 maanden verder, zo niet 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Dat vraag ik mij ook sterk af. Slijters liggen voor de hand, zeker omdat tabakszaken al dicht zijn. Verder kan ik niet veel bedenken behalve dierspeciaalzaken (maar dat is niet haalbaar). Drogisterijen dicht doen geeft druk op apotheken dus ook geen optie.
Slijters en coffeeshops liggen heel gevoelig omdat je daardoor weer kans krijgt op illegale straathandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Teijgetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:00:
Ik denk dat je mist dat ze in het Kanton Wallis getest is door de autoriteiten aldaar, om welke reden dan ook.
Wellicht omdat het verplicht is als je gezellig komt skieën als buitenlander en geen 10 dagen verplicht in quarantaine wil?
Of omdat ze symptomen had en zich verplicht moest laten testen?
Ik lees niet in dat artikel dat testen bij klachten verplicht is. Toch kan je met een nep uitslag daar ook omheen werken. "U moet testen!" "Heb ik al gedaan, zie hier negatieve uitslag".

Veel Britten daar hadden een creatievere oplossing. Die zijn naar Frankrijk vertrokken, vlak over de grens, waar vanuit ze dan wel naar de pistes reden en alle regels omzeilden. Die trokken zo nog een lange neus naar de Zwitsers, sommige vroegen zelfs hun geld terug van de hotels die ze eerst geboekt hadden.
gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:04:
Wie weet, ik zou er zelf in ieder geval niet op gokken, als je ze daar goed pissig maakt door je willens en wetens onder je opgelegde quarantaine uit te wurmen en daar ook valsheid ingeschrifte voor te plegen.
Geen idee of ze echt boos worden. Hoe dan ook is dit jeugdrecht, want ze is onder de 18. Ik denk boete en op naar huis, verder geen woorden meer aan vuil maken.
Ik stel me zo voor dat ze nu weer terug is bij de rest van de familie die nog wel in Wallis zat en dat het een ideetje van iemand van de (kouwe kak?) familie was om alvast maar een vliegtuig naar NL te pakken.
Ik las niet of ze in gezelschap was daar. Ze hadden dan beter de Britse oplossing kunnen nemen en haar naar Frankrijk brengen, dan kon ze makkelijker naar huis gaan.
Verder kan ik niet veel bedenken behalve dierspeciaalzaken (maar dat is niet haalbaar).
Waar haal je dan het voer voor je kat of hond?
Reparatie en onderhoudsbedrijven (auto en fiets) is nu ook iet echt iets waar je veel kan gaan winnen.
Ik zou zeggen dat die wel essentieel zijn. Als je auto stuk is kan je ook niet naar de dokter of tandarts gaan. Sommige mensen zijn echt afhankelijk van dit soort vervoer.
Enige dat mij te binnenschiet is toch een maximale reisafstand voor reizen zonder noodzaak. En ook daarvan vraag ik mij af of het veel uithaalt (zeker omdat wij geen regionale nummerborden hebben).
Heel vroeger hadden we in Nederland een provinciecode op kentekens, maar je zag alleen of iemand dan uit Groningen kwam of Noord-Holland.

Al zou je met ANPR camera's overal werken, je zit met het probleem van leasewagens of bedrijfsauto's. Die staan op naam van een bedrijf ergens, die persoon kan dus prima binnen die 15km blijven, maar de auto is eigendom van een firma aan de andere kant van het land.

Overigens zou ik deze ook leuk vinden, voor aardig wat voorzieningen moet ik ook een kilometertje of 15-20 rijden om er te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:11:
[...]

Slijters en coffeeshops liggen heel gevoelig omdat je daardoor weer kans krijgt op illegale straathandel.
hmmm waar - daar gaat mijn businessplan om de komende weken wat bij te verdienen aan sterke drank :+

edit: @CMD-Snake met niet haalbaar bedoelde ik ook niet haalbaar als in niet haalbaar - niet mogelijk. Natuurlijk moeten die winkels en bedrijven open blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 05-01-2021 23:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
franssie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:16:
hmmm waar - daar gaat mijn businessplan om de komende weken wat bij te verdienen aan sterke drank :+
Lekker in de badkuip stoken terwijl die alcoholist van ellende zijn aftershave op probeert te drinken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:17:
[...]

Lekker in de badkuip stoken terwijl die alcoholist van ellende zijn aftershave op probeert te drinken. ;)
Hee, dat zouden we pas in de jaren 30 doen, het is nu pas de jaren twintig.

De geschiedenis herhaalt zich 10 jaar te vroeg, dat moeten we even bijstellen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hoe dan ook, morgen stond de grote week boodschapronde al op de planning en dus toch maar even een extra flesje Joustra inkopen.
Nog iemand die bij tijd en wijlen geloofd in kruidenvrouwtjes :+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:22:
[...]

Nog iemand die bij tijd en wijlen geloofd in kruidenvrouwtjes :+ :9
Ja haha - van die 30+ kruiden moet er tenminste toch eentje iets doen? Daarnaast is het gewoon lekker in deze donkere koude dagen. [/prepper]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:14:
Ik las niet of ze in gezelschap was daar. Ze hadden dan beter de Britse oplossing kunnen nemen en haar naar Frankrijk brengen, dan kon ze makkelijker naar huis gaan.
Ik las het ook, vandaar de "ik stel me zo voor", maar de kans dat een zogenaamde kale kip tiener in haar eentje op wintersport gaat naar Zwitserland in deze tijden en dan ook nog vliegend en dan ook nog quarantaine negeren etc., acht ik toch vrij klein. Echt veel ski-leraren zullen ze er ook wel niet nodig hebben met het volk wat er nu nog wel komt.

Bij jeugd kun je ze nog wel tot een schadevergoeding veroordelen die vervolgens de ouders mogen inlossen (wel eens een wat ondergesneeuwd onderdeel van die mooie roze wolk) en die zullen wel wat minder kale kip zijn als je naar Zwitserland kunt vliegen voor een ski-vakantie.

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 05-01-2021 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyberMania schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:52:
[...]

Dat bepaalt de rechter... Ik ken het zwitsers recht niet, en ook niet de strafmaat voor jeugdigen, maar in Nederland kan je op je 17e ook gewoon volgens het volwassenen recht veroordeeld kunnen worden. Afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Ik kan em goed voorstellen dat als voorbeeldcase een goede duw uitgedeeld gaat worden .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:24:
[...]
Ja haha - van die 30+ kruiden moet er tenminste toch eentje iets doen? Daarnaast is het gewoon lekker in deze donkere koude dagen. [/prepper]
Hooghoudt pretendeert er zelfs 77 m'n kalmoesje te kunnen frotten en als de kruiden niks doen dan hebben we altijd de jenever nog :+. Prima slaapmutsje op z'n tijd, helaas geen aanbieding kunnen spotten want de fles nadert hier ook wel langzaam z'n einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:40:
Dat meisje kan nooit veel middelen en expertise hebben gehad, dus dat geeft aan hoe eenvoudig het was.
Dat is niet gezegd. We hebben geen idee over de persoon. We hebben het over iemand die nu met het vliegtuig gaat skieen in Zwitserland. Dus middelen? En expertise, als je in de juiste FB bubble zit zal dat ruimschoots de revue zijn gepasseerd (en ze gaat nu naar het buitenland op de skieen. De kans op een wat opstandige bubble is aannemelijk). Als ze zelf uberhaupt niet al handig was daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zoals ik Zwitserland ken van wat vrienden die er zijn gaan wonen: ze zijn erg van de regels maar zijn ook wel bereid om mee te denken omdat ze ook zelf beseffen dat regels niet alles zijn. Echter, als je ze eenzijdig (dus zonder overleg) overtreedt dan gaan ze ook niet meer nadenken of meedenken, ik hoop voor dit domme grietje dat ze goed gehumeurde Zwitsers tegenkomt want ik ben bang dat ze dat nodig heeft.

En valsheid in geschrifte doet het hier in NL bij de douane ook niet echt goed (met een reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm net maar even een beetje door de "avond van de vaccinatie" heen geskipt, maar het leek weer niet over te houden. Alle nuttige informatie zat weer in vrij beperkte vorm tussen allerlei peilingen en oeverloos herhalen van hoe laat we wel niet zijn met vaccineren. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:54:
Hmm net maar even een beetje door de "avond van de vaccinatie" heen geskipt, maar het leek weer niet over te houden. Alle nuttige informatie zat weer in vrij beperkte vorm tussen allerlei peilingen en oeverloos herhalen van hoe laat we wel niet zijn met vaccineren. *zucht*
Ik had het 10 minuten aanstaan en later nog even terug gezappt - maar als je *knip* mensen minutie wil geven - dan was dit programma een prima aanleiding.
Inhoudsloods en dan ook nog *knip* we noemen hier de dingen gewoon bij de, echte, naam

Geen idee voor welk publiek dit programma was gemaakt, maar ik ga morgen wel op Twitter kijken of het gelukt is :+

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 06-01-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 00:00:
[...]
Ik had het 10 minuten aanstaan en later nog even terug gezappt - maar als je wappies/ontkenners minutie wil geven - dan was dit programma een prima aanleiding.
Inhoudsloods en dan ook nog van de Staatsomroep (wat de NOS feitelijk wel is).

Geen idee voor welk publiek dit programma was gemaakt, maar ik ga morgen wel op Twitter kijken of het gelukt is :+
Mjah kennelijk willen ze vooral de groep bereiken die toch al in z'n loopgraaf zit.
Er is prima een inhoudelijk programma te maken waar voor een redelijk grote schare op enigszins begrijpelijk en serieuze manier is uit te leggen hoe die vaccins werken en hoe de procedures rond het inenten werken.

En dat niet nog even uit de losse pols te doen met een suggestieve voorzet van Rob Trip in iets wat leek op "wat moeten de mensen nu doen om zo'n vaccin te krijgen" ... gelijk weer halve schrik in de laatste 30 seconden, krijgt de meneer die er over gaat er nog net uitgeperst dat het alleen op uitnodiging is en men alleen hoeft te doen wat in de uitnodiging staat. Waarom, je hebt er een fucking uur de tijd voor gehad ..

Het is bepaald niet mijn stijl, die geveinsde "luchtigheid" "betrokkenheid" en "actualiteit" en het constante gemix van sub-onderwerpen, het enige positieve punt ten opzichte van voorgaande pogingen is het ontbreken van de twitter Q&A met "het gewone volk", van het niveau "In welke vaccinatie categorie valt mijn chihuahua ?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:33:
[...]

De almachtige routekaart heeft het over:
Voor inschaling WAAKZAAM
Positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50

Contextindicatoren bij inschaling Waakzaam
• Percentage positieve testen per week: minder dan 5%.
• Aantal IC-opnamen: minder dan 10.
• Aantal ziekenhuisopnamen: minder dan 40.
• R-waarde: minder dan 1,0.
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner .
• Naleving voldoende en handhaafbaar.

Ze zullen dat ding toch wel een keer gaan gebruiken :+
Dat gaat nooit gebeuren, al helemaal niet in de wintermaanden... tenzij er 4 5 miljoen risicopersonen zijn ingeënt, duurt nog wel een tijdje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mr.Joker schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:07:
[...]
Dat gaat nooit gebeuren, al helemaal niet in de wintermaanden... tenzij er 4 5 miljoen risicopersonen zijn ingeënt, duurt nog wel een tijdje
Het VK heeft nu al 1 miljoen gedaan. Nederland begon vandaag :') Ja zo duurt het nog wel even. Ik wou dat er wat meer prioriteit aan kwam. Gelukkig begint dat door alle ophef hierover ook wel te komen.

Maargoed dat is inderdaad wel een platgelopen open deur inmiddels... Hoop dat het uiteindelijk goed komt net zoals met de testen.

[ Voor 29% gewijzigd door GekkePrutser op 06-01-2021 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
GekkePrutser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:13:
[...]

Het VK heeft nu al 1 miljoen gedaan. Nederland begon vandaag :') Ja zo duurt het nog wel even. Ik wou dat er wat meer prioriteit aan kwam. Gelukkig begint dat door alle ophef hierover ook wel te komen.

Maargoed dat is inderdaad wel een platgelopen open deur inmiddels... Hoop dat het uiteindelijk goed komt net zoals met de testen.
VK hoeft niet op het EMA te wachten, die gaan nu ook met AZ beginnen. Als die nu al goedgekeurd zou zijn, zou het er een stuk rooskleuriger uitgezien hebben. Echter, het gefaalde fase 3 onderzoek is aan henzelf te danken en niet aan NL/EU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:08:
[...]
Of sommige landen waar je de dokter wat geld toestopt om het gewenste resultaat te leveren?
Nou, inderdaad. Voor een Nederlander is dat wellicht moeilijk voor te stellen.

Ik weet nog een keer dat ik mijn auto liet testen voor de APK in Australie. Het ding was echt een barrel. Gekocht voor 50$. Hij deed een remtest en die was bij lange na niet adequaat. "Maar ach", zei de garagehouder. "Ik ken je baas". En hij sloeg het apparaat tegen zijn hand aan dat een behoorlijke meting opleverde :'). De rest van de testen ging ook ongeveer zo.

Oh man wat heb ik een geluk dat er toen niets gebeurd is. We hadden nog een gasfles tussen de voorstoelen staan ook :F Maarja je bent jong en je wilt wat. Wat dat betreft snap ik de corona instelling van de jeugd ook wel trouwens, op die leeftijd heb je gewoon niet zo'n goede inschatting van risico's, je kan de hele wereld aan.
Mr.Joker schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:30:
[...]VK hoeft niet op het EMA te wachten, die gaan nu ook met AZ beginnen. Als die nu al goedgekeurd zou zijn, zou het er een stuk rooskleuriger uitgezien hebben. Echter, het gefaalde fase 3 onderzoek is aan henzelf te danken en niet aan NL/EU
Hmja, maar de andere Europese landen die veel eerder zijn begonnen hadden daar minder problemen mee.

Maargoed ik hou er over op :X Het voegt niks meer toe op dit punt en het wordt nu gelukkig aangepakt.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 06-01-2021 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
GekkePrutser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:30:
[...]

Nou, inderdaad. Voor een Nederlander is dat wellicht moeilijk voor te stellen.

Ik weet nog een keer dat ik mijn auto liet testen voor de APK in Australie. Het ding was echt een barrel. Gekocht voor 50$. Hij deed een remtest en die was bij lange na niet adequaat. "Maar ach", zei de garagehouder. "Ik ken je baas". En hij sloeg het apparaat tegen zijn hand aan dat een behoorlijke meting opleverde :'). De rest van de testen ging ook ongeveer zo.

Oh man wat heb ik een geluk dat er toen niets gebeurd is. We hadden nog een gasfles tussen de voorstoelen staan ook :F Maarja je bent jong en je wilt wat. Wat dat betreft snap ik de corona instelling van de jeugd ook wel trouwens, op die leeftijd heb je gewoon niet zo'n goede inschatting van risico's, je kan de hele wereld aan.

[...]

Hmja, maar de andere Europese landen die veel eerder zijn begonnen hadden daar minder problemen mee.

Maargoed ik hou er over op :X Het voegt niks meer toe op dit punt en het wordt nu gelukkig aangepakt.
Je bedoelt met het Pfizer vaccin? Ja dat klopt, maar die landen hebben ook niet echt bijzonder veel voortgang geboekt, natuurlijk, alle beetjes helpen, maar het houdt misschien een paar ziekenhuisopnames tegen en het vaccin is ook nog niet volledig beschermend na een paar dagen...

Kon het sneller? Vast wel.... Gaat het wat uitmaken op het totaalplaatje? Vast niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:54:
Dat programma was echt niet door te komen.

Hoeveel procent van de mensen vindt dat je met een vaccinatiebewijs naar de kroeg mag?
En hoeveel zijn er tegen?

Hoeveel procent van de mensen vindt dat je met een vaccinatiebewijs naar sportevenementen mag?

Holy moly. Zo saai en traag. Hadden ze echt nooit live moeten doen, maar gewoon moeten editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Als ik eerlijk ben zijn die denk ik allemaal essentieel...

etos omdat anders de apotheek overspoelt wordt
fietsenwinkel voor vervoer (net als autobedrijven)
schoenmaker... tja...
slijter ivm illegale handel (al is online wel een idee)
bloemenwinkel ivm begrafenissen (al kan je die daartoe beperken)
opticien is wel noodzakelijk als net je bril stukgaat

Misschien wat speciaalzaken zoals de slager (ga maar naar de supermarkt...?)

Sowieso gerommel in de marge ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

RayNbow

Kirika <3

Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:20:
Het houdt een klein aandeel van de grote druppels tegen
En ook kleinere deeltjes.
Kevinp schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:03:
3. Wat is het risico in de buitenlucht(volgens mij nog steeds zo ongeveer 0), immers waarom zou je anders niet mogen wandelen met je vrienden (zie puntje 2).
Je moet alsnog afstand houden in de buitenlucht.
ik222 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:28:
[...]

Naast mondkapjes denk ik dan ook aan de sluiting van winkels en kappers bijvoorbeeld, dat is wat mij betreft puur voor de beeldvorming (in de hoop gedrag te beïnvloeden waarschijnlijk wat een tijdelijk effect is) maar ik heb niet de indruk dat het effectief ook maar iets helpt. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld de volledige sluiting aan bioscopen en theaters, ook die kunnen prima open met de nodige maatregelen en beperking van het aantal bezoekers per zaal.
Als je de indruk hebt dat het niet iets helpt, ben je dan van mening dat voor de lockdown er net zoveel ontmoetingen tussen personen waren als nu?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RayNbow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 06:30:

Als je de indruk hebt dat het niet iets helpt, ben je dan van mening dat voor de lockdown er net zoveel ontmoetingen tussen personen waren als nu?
Ik ben bang van wel, gewoon thuis en op het werk. Hier en daar heb je de kletsende buurvrouw die het gangpad van de AH blokkeert, maar verder zijn de contacten in winkels over het algemeen niet van gigantische bijdragen door hun korte duur. Hooguit enkele procenten in de stijging/daling.
De kinderen overdag bij opa of oma achter laten gebeurd nog steeds en als je bij het ophalen van die kinderen besluit om te blijven eten terwijl je een uur lang met je collega's in een busje hebt gezeten is daar naar mijn idee de kans op overdracht vele malen groter.
Het beeld dat heel Nederland thuis werkt en enkel intiem contact heeft met de postbezorger :+ vind ik nogal naïef.
In maart bleef een gigantisch deel van Nederland wat niet thuis kan werken toch thuis en zag je dat terug in het verkeer, geen stukadoor te bekennen op de weg. :P Nu heb ik niet het idee dat er sinds half december iets gebeurd is in de samenleving, behalve de sluiting van winkels waardoor je een paar procent winkelpersoneel op de weg mist zie ik nog net zo veel bouwvakkers en vertegenwoordigers voorbij stuiven op een doordeweekse dag.
Als je net zo snel wil dalen als in maart moet je iets verzinnen waardoor men, ongeacht het soort werk, thuis wil blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
RayNbow schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 06:30:

Je moet alsnog afstand houden in de buitenlucht.
Daarom zijn er zo goed als geen besmettingen gewest bij buiten evenementen omdat iedereen altijd netjes afstand houd 8)7 8)7. Precies de vraag die ze wel eens mogen beantwoorden ipv als een soort dictator regeltjes opleggen die (ogenschijnlijk) nergens op slaan.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:45
jadjong schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:03:
[...]

Ik ben bang van wel, gewoon thuis en op het werk. Hier en daar heb je de kletsende buurvrouw die het gangpad van de AH blokkeert, maar verder zijn de contacten in winkels over het algemeen niet van gigantische bijdragen door hun korte duur. Hooguit enkele procenten in de stijging/daling.
De kinderen overdag bij opa of oma achter laten gebeurd nog steeds en als je bij het ophalen van die kinderen besluit om te blijven eten terwijl je een uur lang met je collega's in een busje hebt gezeten is daar naar mijn idee de kans op overdracht vele malen groter.
Het beeld dat heel Nederland thuis werkt en enkel intiem contact heeft met de postbezorger :+ vind ik nogal naïef.
In maart bleef een gigantisch deel van Nederland wat niet thuis kan werken toch thuis en zag je dat terug in het verkeer, geen stukadoor te bekennen op de weg. :P Nu heb ik niet het idee dat er sinds half december iets gebeurd is in de samenleving, behalve de sluiting van winkels waardoor je een paar procent winkelpersoneel op de weg mist zie ik nog net zo veel bouwvakkers en vertegenwoordigers voorbij stuiven op een doordeweekse dag.
Als je net zo snel wil dalen als in maart moet je iets verzinnen waardoor men, ongeacht het soort werk, thuis wil blijven.
Toch vraag ik mij af hoe we ervoor zouden staan nu als de lockdown in december niet was ingevoerd. Ik denk dat nu de vakantie voorbij is (waar mensen sneller bij elkaar op vakantie gaan) en de feestdagen, dat we volgende week wel resultaten gaan zien.

Tegelijkertijd gaan er dagelijks tienduizenden leerlingen naar school toe voor noodopvang, wat veel vervoer en de mogelijke nodige besmettingen zal inhouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kevinp schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:29:
[...]

Daarom zijn er zo goed als geen HERLEIDBARE besmettingen gewest bij buiten evenementen omdat iedereen altijd netjes afstand houd 8)7 8)7. Precies de vraag die ze wel eens mogen beantwoorden ipv als een soort dictator regeltjes opleggen die (ogenschijnlijk) nergens op slaan.
FTFY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Ik stel die vraag omdat de persoon waarop ik reageer beweert dat er "slechts een paar maatregelen [zijn] die daadwerkelijk iets doen" en betoogt dat we "niet effectieve maatregelen af [moeten] schaffen" en moeten "benadrukken welke maatregelen wel effectief zijn". Iemand die dat beweert moet de vraag welke maatregelen dat dan zijn toch wel kunnen beantwoorden?
De OMT-adviezen zijn steeds uitgebreid wetenschappelijk onderbouwd. Het enkele feit dat ze duurbetaald zijn vind ik een weinig sterk argument om te veronderstellen dat niet een paar, maar bijna álle maatregelen die deze topexperts hebben voorgesteld niet effectief zouden zijn. Bij zo'n stelling verwacht ik argumenten.

De tweede paragraaf van je post kan ik me helemaal niet in vinden. De door het OMT voorgestelde maatregelen hebben steeds effect gehad (kijk maar naar maart, kijk maar naar de huidige lockdown, kijk naar het begin van de tweede golf). Dat er in de winter een tweede golf zou komen hebben ze al maanden geleden voorspeld. Dat vaccineren werkt weten we al ruim 200 jaar.
Als je alle maatregelen op 1 hoop gooit mag je inderdaad concluderen dat ze werken. Er is op individueel niveau echter wel degelijk twijfel over de toegevoegde waarde van een maatregel. Denk bijvoorbeeld aan de avondklok of de verplichting van mondkapjes. Ik had het prettig gevonden als er onderbouwde argumentatie per maatregel beschikbaar was gesteld die aantoonbaar de toegevoegde waarde van een maatregel bewijst. Dat is, voor zover mij bekend, niet het geval. Concluderen dat een avondklok zinvol is omdat de ziekenhuisopnames afnemen sinds invoering van een pakket maatregelen is te kort door de bocht.

De strategie van de overheid komt op mij dan ook deels over als 'we gooien er een pakket aan maatregelen tegenaan in de hoop dat de combinatie hiervan voldoend werkt'. Dat is begrijpelijk als er geen betere strategie is. Dat verbaast mij echter wel aangezien wetenschappers momenteel de nieuwe BN-ers zijn en er wereldwijd duizenden wetenschappers bezig zijn met onderzoek naar Covid. Blijkbaar is het niet wetenschappelijk te onderbouwen of een maatregel werkt voldoende positieve invloed heeft om de negatieve impact te accepteren. Bijvoorbeeld de mondkapjes. Daarvan vind ik de negatieve impact (verdwijnen van identiteit) veel groter dan de veronderstelde, maar niet onderbouwde, toegevoegde waarde.

Als je het niet weet is het ook prima, maar ben daar dan eerlijk over. Dan kun je op mijn begrip rekenen. Niet als je me dingen oplegt waarvan grote twijfel bestaat of het zijn doel dient.

Edit: waar ik avondklok zei bedoelde ik het alcoholverbod na 20:00

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 06-01-2021 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:56
Avondklok instellen heeft geen zin als je niet flink gaat handhaven. En flinke handhaving willen we niet, want we willen geen politiestaat zijn.
En de vraag is wat wil je voorkomen met de avondklok? Dat mensen elkaar minder gaan opzoeken of de illegale feesten.
Als je de illegale feesten wil aanpakken, zou ik andere maatregelen nemen. Hogere straffen bijvoorbeeld, fiks hogere boetes voor de deelnemers en cel straffen voor de facilitators.

Avondklok betekent ook dat mensen die hun hond uitlaten of de joggers dit ook niet meer kunnen. Zo verlies je echt heel snel de steun van de bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21

s3n

Ook echt niet iedereen blijft nu thuis waar je het wel van verwacht.

Mijn moeder werkt in een winkel. Hoewel de winkel dicht is moeten ze wel de normale uren werken. Dan gaan ze naar ramen lappen oid. 60 man die onnodig reizen. En loop door een gemiddelde winkelstraat, het is echt niet de enige winkel.

En voor kinderen, op de basisschool van mijn kinderen is er op sommige dagen voor 25% van de kinderen noodopvang. Resultaat is dat niemand meer fatsoenlijk les krijgt. Iedereen lijkt er gebruik van te kunnen maken. Mijn buurvrouw werkt in de zorg maar ziet nooit een patiënt, buurman werkt ergens op kanoor, maar wel noodopvang gebruiken.

Ik kom nergens meer en zie buiten mede-hardlopers buiten niemand. Heel frustrerend om dit soort dingen dan te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

s3n schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:49:
Ook echt niet iedereen blijft nu thuis waar je het wel van verwacht.

Mijn moeder werkt in een winkel. Hoewel de winkel dicht is moeten ze wel de normale uren werken. Dan gaan ze naar ramen lappen oid. 60 man die onnodig reizen. En loop door een gemiddelde winkelstraat, het is echt niet de enige winkel.
"Iedereen thuis houden ongeacht het werk" is ook iets wat gewoon niet kan. Het afval moet ook opgehaald worden, de thuiszorg moet de ouderen blijven douchen en de WC's poetsen. Als dat weg valt dan heb je over een half jaar een veel groter probleem van rotzooi opruimen (letterlijk).

Daarnaast is er gewoon geen geld om iedereen op kosten van de staat een paar maanden verplicht verlof te geven. Dat zul je dus moeten afwentelen op de werkgevers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Aghanim Als we alle maatregelen één voor een volledig hadden door-analyseren had dit jaren gekost. Het duurt uberhaupt al twee weken voordat je er iets van terug ziet na invoering. En als je dan ook nog eens afhankelijk bent van externe factoren als gedrag, weer, herleidbaarheid en interactie met andere maatregelen wordt het helemaal een bende.

In de technische briefings van het RIVM en in het OMT advies worden genoeg schattingen gegeven van individuele maatregelen. Maar het risico dat je er daarmee naast zit is vrij groot. Dit blijkt ook keer op keer, aangezien de effecten van elke maatregel in de praktijk lager lijkt te zijn dan in de theorie.

Zal twee voorbeelden geven:
Herleidbaarheid:
- De een houdt zich netjes aan de regels, heb vijf mensen gezien afgelopen week en raak besmet. Mijn besmetting is prima terug te herleiden. Zal gebeurd zijn tijdens thuisbezoek, kan niet anders.
- De ander houdt zich niet aan de regels, is naar vijf demonstraties geweest (Want buiten), hebt 20 man gezien is 12x naar de supermarkt geweest en raakt besmet. Die besmetting is niet terug te herleiden, want erg lastig.

Gedrag:
- Ziekenhuizen leeg --> niemand blijft thuiis
- Lijken opgestapeld voor de deur van het ziekenhuis --> iedereen blijft thuis

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:42:
[...]

"Iedereen thuis houden ongeacht het werk" is ook iets wat gewoon niet kan. Het afval moet ook opgehaald worden, de thuiszorg moet de ouderen blijven douchen en de WC's poetsen. Als dat weg valt dan heb je over een half jaar een veel groter probleem van rotzooi opruimen (letterlijk).

Daarnaast is er gewoon geen geld om iedereen op kosten van de staat een paar maanden verplicht verlof te geven. Dat zul je dus moeten afwentelen op de werkgevers.
Zou je de dik gedrukte zin kunnen aanpassen. Ik douche ouderen, verwissel katheters, verzorg de meest gore wonden maar ik poets absoluut geen wc. Dat doet de huishoudelijke ondersteuning/hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:21

s3n

[...]

Dat begrijp ik, dit zijn beroepen die je nu kunt/moet uitoefenen en die je niet thuis kunt uitvoeren. Dat is ook niet wat ik zeg. Winkelpersoneel van een winkel die dicht is zou echt niet de normale uren naar het werk hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Belachelijk! Laten we sport niet té belangrijk maken aub?

Is de Bond van Bouwvakkers de volgende die nu ook voorrang wil voor hun leden?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
BarôZZa schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:38:
Holy moly. Zo saai en traag. Hadden ze echt nooit live moeten doen, maar gewoon moeten editen.
Zet je maar schrap, de eerst vaccinaties kun je ook live volgen bij de NPO. :P Geen geintje, om 8.30 kon je zien hoe die dame wie als eerste aan de beurt is een naald in haar arm kreeg.
Ik voorzie dat wij (de belastingbetalers) ook nog wel de rekening gepresenteerd krijgen. De gemeentes moeten de komende jaren hun tekorten weer aanvullen, dus lokale belastingen vliegen omhoog (wat nog harder zal gaan omdat ze op WOZ waarde gaan veelal) en ook het Rijk zal uiteindelijk die geleende miljarden moeten terugbetalen. Ik zie nog wat magere jaren voor ons.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:31:
maar in Nederland kan je op je 17e ook gewoon volgens het volwassenen recht veroordeeld kunnen worden. Afhankelijk van je persoonlijke situatie.
Dat gebeurt in Nederland alleen bij zeer ernstige misdaden (moord, verkrachting e.d.). Ik blijf erbij, dit is een storm in een glas water. Genoeg Zwitsers zelf die lak hebben aan hun eigen regels en hordes Britten die creatief de regels omzeilen en nog steeds de latten onder mogen binden. Om dan een voorbeeld te stellen van zo'n meisje is een farce.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
s3n schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:49:
Toch snap ik het wel. Dit is het perfecte moment om grote schoonmaak te houden in de winkel en om eventueel aanpassingen te doen, waar je normaal een winkel ook (gedeeltelijk) voor moet sluiten.
De winkels zijn in eerste instantie niet dicht gegaan voor het personeel. Ze zijn dicht gegaan omdat er te veel mensen op af kwamen die de basisregels niet goed genoeg hanteren (als groep, genoeg mensen die het wel zo goed mogelijk hanteren). Dat er minder personeel naar de winkel gaat is dan mooi meegenomen, maar niet het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:07:
[...]

Zet je maar schrap, de eerst vaccinaties kun je ook live volgen bij de NPO. :P Geen geintje, om 8.30 kon je zien hoe die dame wie als eerste aan de beurt is een naald in haar arm kreeg.
Ik zie het net. Lijkt wel een symbolische prik op de een of andere manier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 23:14:
Waar haal je dan het voer voor je kat of hond?
Internet, of afhalen? Het afhalen van bestellingen mag vaak nog wel. Dat is een mooie middenweg, vooraf even bellen of mailen, langs de deur gaan en wegwezen. Heb je niet dat mensen iets essentieels moeten halen maar in de winkel in een rij gaan staan dreutelen.

Zo begrijp ik best dat slager/bakker/groenteboer/kaasboer essentieel is, maar juist dat zijn veelal vrij krappe winkels waar men toch gewoon langs elkaar stiefelt in een kleine ruimte. Daar is het vaak gewoon te druk, net als in supermarkten op grotere schaal.
Laatst stapte ik ook de supermarkt binnen en ben meteen maar weer omgekeerd. Als men in de rij staat voor de karretjes dan weet ik genoeg.

Als ze daadwerkelijk nog strenger willen dan zal je hoe dan ook discussie gaan krijgen over de grens die getrokken wordt, daar ontkom je niet aan denk ik. Daar hebben we gewoon met z'n allen te veel een mening voor dus die discussie komt toch wel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 17:18
Aghanim schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:35:
[...]

Als je alle maatregelen op 1 hoop gooit mag je inderdaad concluderen dat ze werken. Er is op individueel niveau echter wel degelijk twijfel over de toegevoegde waarde van een maatregel. Denk bijvoorbeeld aan de avondklok of de verplichting van mondkapjes. Ik had het prettig gevonden als er onderbouwde argumentatie per maatregel beschikbaar was gesteld die aantoonbaar de toegevoegde waarde van een maatregel bewijst. Dat is, voor zover mij bekend, niet het geval.
Dat bewijs is er wél! De overheid is helemaal niet "blind" aan het sturen. Daar is het OMT nu juist voor. Alle OMT-adviezen zijn openbaar en bevatten voor iedere maatregel een onderbouwing.
Het RIVM publiceert ook wekelijkse rapporten over de epidemiologische situatie. Uit het rapport van 5 december januari bleek bijvoorbeeld dat 10% van de besmettingen plaatsvond op school en 14.5% van de besmettingen op het werk. Dan is het toch logisch om thuiswerken aan te moedigen en scholen te sluiten om dié besmettingen uit te sluiten? En dat is ook gebeurd, want volgens het meest recente rapport is nu nog maar 0.2% van de besmettingen op school en 10.5% op het werk.

Uiteraard weten we niet álles precies. Niemand kan voorspellen hoeveel besmettingen we over twee weken extra hebben als we alcoholverkoop tot 21.00 uur toestaan ipv. 20.00 uur. Het beleid is er op gericht om het aantal contactmomenten tussen mensen te beperken. Ieder contactmoment is een kans voor het virus om over te springen en dus vermindert iedere maatregel die het aantal contacten vermindert ook het aantal besmettingen.

Zélfs voor mondkapjes is er wel degelijk bewijs dat ze nuttig kunnen zijn:
quote: 80e OMT
Onderzoeken naar het effect van mondneuskapjes bij tegengaan van de verspreiding van andere luchtwegvirussen zoals influenza, tonen een beperkt effect (<5-10% afname van aantal besmettingen per week)
Concluderen dat een avondklok zinvol is omdat de ziekenhuisopnames afnemen sinds invoering van een pakket maatregelen is te kort door de bocht.
Er is helemaal geen avondklok? Een avondklok zou er op gericht zijn om feestjes te beperken (iedereen voor 20.00 uur thuis...), omdat feestjes/bezoek thuis aantoonbaar een zeer grote bron van besmettingen zijn. A priori zou je dus verwachten dat een avondklok effect zou hebben op het aantal besmettingen in feest/bezoek-setting. Als je hem vervolgens zou invoeren en dan zie je daadwerkelijk in de weken daarop het aantal besmettingen in die setting dalen, dan is dat een hele sterke aanwijzing dat het helpt. Tsja, dat is dan misschien geen sluitend waterdicht bewijs (misschien is er wel een andere reden voor de daling die we niet zien) maar op dit moment kunnen we niet veel beters.
De strategie van de overheid komt op mij dan ook deels over als 'we gooien er een pakket aan maatregelen tegenaan in de hoop dat de combinatie hiervan voldoend werkt'. Dat is begrijpelijk als er geen betere strategie is.
De strategie van de overheid zou ik eerder beschrijven als dat ze beginnen met de maatregelen waarvan ze verwachten dat het effect het grootst is afgezet tegen de kosten, en vervolgens opschalen als dat niet voldoende blijkt te werken. De allereerste maatregel was "blijf thuis bij ziekte, schud geen handen en was je handen kapot". Dat is 0 kosten, veel effect. Toen dat niet voldoende bleek te werken kwam "werk zo veel mogelijk thuis". Toen ook dát weer niet voldoende bleek te werken kwam de horeca-sluiting erbij. Begin december is teruggegrepen naar het pakket van maart (iets waarvan we wisten hoe goed het zou moeten werken) maar het verwachte effect bleek minder groot dan toen. Dus toen is weer gekeken: wat kun je nóg meer doen?
Door steeds in kleine stapjes aan te scherpen krijg je een pakket aan maatregelen dat met zo min mogelijk impact wel het beoogde effect bereikt. We voegen pas maatregelen met veel kosten toe als de maatregelen met weinig kosten niet genoeg doen.
Bijvoorbeeld de mondkapjes. Daarvan vind ik de negatieve impact (verdwijnen van identiteit) veel groter dan de veronderstelde, maar niet onderbouwde, toegevoegde waarde.
Ik vind de negatieve impact van mondkapjes vrijwel nihil vergeleken bij de andere maatregelen (zoals bijvoorbeeld het sluiten van scholen). Van mondkapjes is zeker dat ze een klein positief effect hebben. Op dit moment denk ik dat de afweging gerechtvaardigd is. Ieder positief effect kunnen we gebruiken, en althans voor mij is het zo ongeveer de minst vervelende maatregel. Niemand loopt een leerachterstand op van mondkapjes, er is geen enkele ondernemer die failliet gaat erdoor, en het is ook niet de reden dat ik sinds maart geen enkele collega meer heb gezien.
Als je het niet weet is het ook prima, maar ben daar dan eerlijk over. Dan kun je op mijn begrip rekenen. Niet als je me dingen oplegt waarvan grote twijfel bestaat of het zijn doel dient.
Voor veruit de meeste maatregelen bestaat geen enkele twijfel. Voor de mondkapjes is misschien wat twijfel (in andere landen denken de plaatselijke RIVM's héél anders over mondkapjes trouwens...) maar voor de overgrote meerderheid is meer dan voldoende onderbouwing.

Again, ik reageerde op iemand de stelde dat er slechts een paar maatregelen zijn die wat doen en dat we de rest allemaal moeten afschaffen. Dus dat honderden pagina's aan zorgvuldig onderbouwd OMT-advies totale onzin zou zijn. Dát wil ik onderbouwd zien. In plaats daarvan krijg ik een discussie over één hele specifieke maatregel, die nota bene is ingevoerd met als argument "we weten niet helemaal precies hoeveel het helpt, waarschijnlijk wel een klein beetje, maar we zijn de discussie zat, dus huppakee". Dat vind ik een stuk minder interessant dan de bewering van @ik222 dat het sluiten van winkels, kappers, bioscopen, theaters helemaal niet helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gonadan schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Internet, of afhalen? Het afhalen van bestellingen mag vaak nog wel. Dat is een mooie middenweg, vooraf even bellen of mailen, langs de deur gaan en wegwezen. Heb je niet dat mensen iets essentieels moeten halen maar in de winkel in een rij gaan staan dreutelen.
Kattenvoer hier altijd via internet.
Ga echt niet met zo’n 5 kilo zak voer lopen zeulen als je het ook bij je voordeur kan laten brengen :)

Enige wat ik denk is dat sommige dieren specifiek voer kunnen hebben dat niet online te vinden is?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 12:01
YakuzA schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Enige wat ik denk is dat sommige dieren specifiek voer kunnen hebben dat niet online te vinden is?
Eerder andersom, de gemiddelde dierenwinkel kan niet tippen aan de verschillende soorten voer die je online kunt vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Aghanim schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 07:35:
Bijvoorbeeld de mondkapjes. Daarvan vind ik de negatieve impact (verdwijnen van identiteit) veel groter dan de veronderstelde, maar niet onderbouwde, toegevoegde waarde.
Besef wel dat je hier eigenlijk zegt: Mijn mening over A weegt zwaarder dan mijn mening over B. Dat is generiek een beetje het probleem met die discussie: deze wordt vooral subjectief gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
__fred__ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Eerder andersom, de gemiddelde dierenwinkel kan niet tippen aan de verschillende soorten voer die je online kunt vinden.
Dit. Het voer wat die twee verwende nesten van mij eten is in een fysieke winkel over het algemeen niet te vinden.

Voor 20kg zakken met kattenbakkorrels ga ik dan weer wel naar de winkel, omdat ze daar goedkoper zijn dan online.Je sjouwt je wel een breuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De AH heeft overigens ook een aardig assortiment waar we onze hond tot nu toe best overeind mee weten te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Slasher schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:58:
[...]

Belachelijk! Laten we sport niet té belangrijk maken aub?

Is de Bond van Bouwvakkers de volgende die nu ook voorrang wil voor hun leden?
Ach ja in de UK is het niet anders. Het loopt er gierend uit de klauwen maar we zullen door voetballen. Blijkbaar zijn die belangen groter dan die van gezondheid (ondertussen worden wel wedstrijden afgelast vanwege teveel besmettingen :O )

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 06-01-2021 10:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Pagina: 1 ... 203 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins