Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.667 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:03:
Duikt zomaar weer die driekwart van de Nederlanders op. :+ Nu willen ze zich laten vaccineren. Het is wel toevallig hoe Ipsos elke keer aan een geval van 75% weet te komen.

De Jonge zal het vandaag ook nog lastig krijgen in een debat over vaccinatie.
Ik hoop dat het wel een redelijk debat gaat worden. Dat wij later beginnen met vaccineren is namelijk grotendeels een gevolg van voortschrijdend inzicht en goed luisteren naar de experts.

Dus dan kunnen we wel een typische politieke 'hindsight=20/20' flufdiscussie hebben in de tweede kamer, maar op basis van de stukken en de tijdlijn (wat wisten we wanneer?) zie ik nog steeds niet wat De Jonge verkeerd zou hebben gedaan. De kritiek die ik veel langs zie komen is namelijk dat het wel degelijk had gekund om het Pfizer-vaccin op een of andere manier te verdelen onder huisartsen/zorgtehuizen/GGD-locaties. En dat lijkt ook het oorspronkelijke plan te zijn geweest, gezien al het gepraat over ons "fijnmazige systeem" etc. Maar toen dit vervolgens met klem werd afgeraden, moest er geschakeld worden naar grote priklocaties. Wat uiteraard een ontzettend complexe operatie is als tegelijkertijd het advies was om juist de kwetsbare groepen te vaccineren - en hoe krijg je die bij de centrale locaties? Dat is een behoorlijke logistieke kluif, en we zullen zien of het ze gaat lukken. Maar het lijkt me ook niet realistisch om te wensen/eisen dat De Jonge vanuit politieke motivatie gaat beslissen hoe zo'n vaccin-uitrol moet verlopen.

Had hij dus tegen het dringend advies van experts in moeten gaan, over een kwestie die toch echt behoorlijke medische expertise vereist? Had hij al eerder moeten zien aankomen dat zowel de Gezondheidsraad als het RIVM zou afraden om het Pfizer-vaccin op kleinere locaties toe te dienen? (En zo ja: wanneer had hij dit moeten weten, was dat genoeg geweest om eerder te kunnen prikken, en hadden andere politici dit dan wel al zien aankomen en hadden zij wel al een oplossing bedacht hiervoor?)

De enige manier waarop dit hele verhaal anders had kunnen verlopen, was als we begin november al hadden geweten dat:
  1. Het Pfizer-vaccin als eerst goedgekeurd zou worden;
  2. Het Pfizer-vaccin bijzonder effectief was bij ouderen;
  3. Het Pfizer-vaccin niet geschikt was voor de bestaande vaccinatie-infrastructuur;
  4. Het Pfizer-vaccin al vóór kerst goedgekeurd en beschikbaar was; en niet pas in Q1 2021
Volgens mij waren géén van deze constateringen bekend t/m begin december. Je kan bijvoorbeeld in het Gezondheidsraad-advies van 19 november nog zien dat ze het Pfizer-vaccin pas veel later in 2021 hadden verwacht, en dat het nog onduidelijk was welk vaccin als eerst beschikbaar zou zijn. Tot ergens begin december leek De Jonge ervan uit te gaan dat we konden prikken op locatie, ipv alle oudjes te moeten vervoeren. En als Moderna of AZ als eerste of als beste te voorschijn was gekomen, was ons vaccinatieprogramma/tijdlijn dus heel anders geweest.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@link0007 ik hoop met je mee, tegen beter weten in. Maar in alle eerlijkheid; ik verwacht dat de ballen vol op de 11 dagen vertraging gaan.
Waarvan ook De Jonge heeft aangegeven dat ie te laat de vraag heeft gesteld.

Overigens vraag ik me dan wel weer af waarom heel Nederland gaat zitten wachten tot de jonge vraagt of ze eens wat gaan doen. Past overigens misschien beter in het vaccinatie topic ;)

@Napo vergeet niet dat, als de overheid ze niet overeind houdt, criminelen dat wel doen. Ondermijning en witwassen is zeker in de grote steden echt een probleem aan het worden.

[ Voor 25% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Napo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:36:
Het koste wat kost in stand houden van organisaties is eveneens geen oplossing. Dat er zo weinig faillissementen nu zijn zoals @RemcoDelft is niet echt een positief iets. Deels door de steun zullen er bedrijven "in leven" zijn terwijl ze niet levensvatbaar zijn in een normale markt, ook dat is niet oneindig houdbaar.
Een hoop van die bedrijven functioneerden normaal, maar hebben zwaar te lijden onder een knipperlicht beleid. Dan open, dan weer dicht, dan beperkt open en dit alles kan over vier weken weer anders zijn. Om nu alle bedrijven af te doen als niet levensvatbaar is onzin, gezonde bedrijven worden vooral door overheidsbeleid nu kapot gemaakt en als de ellende van corona eindelijk een beetje over is, zitten ze zo diep in de schulden dat ze technisch al failliet zijn.
link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:52:
De enige manier waarop dit hele verhaal anders had kunnen verlopen, was als we begin november al hadden geweten dat:
  1. Het Pfizer-vaccin als eerst goedgekeurd zou worden;
  2. Het Pfizer-vaccin bijzonder effectief was bij ouderen;
  3. Het Pfizer-vaccin niet geschikt was voor de bestaande vaccinatie-infrastructuur;
  4. Het Pfizer-vaccin al vóór kerst goedgekeurd en beschikbaar was; en niet pas in Q1 2021
De farmaceutische bedrijven publiceren de data zodra deze er is rondom de vaccins. Het ministerie van vws had de boel in de gaten kunnen houden en ontwikkelingen aan zien komen. De medici noemden het Pfizer vaccin al het ijskonijn omdat het bij -70 opgeslagen moest worden. Daar kan je dan best over nadenken al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Een hoop van die bedrijven functioneerden normaal, maar hebben zwaar te lijden onder een knipperlicht beleid. Dan open, dan weer dicht, dan beperkt open en dit alles kan over vier weken weer anders zijn. Om nu alle bedrijven af te doen als niet levensvatbaar is onzin, gezonde bedrijven worden vooral door overheidsbeleid nu kapot gemaakt en als de ellende van corona eindelijk een beetje over is, zitten ze zo diep in de schulden dat ze technisch al failliet zijn.
Hou alsjeblieft op met het veralgemeniseren van mijn uitspraak naar "alle bedrijven". Dat helpt zeker niet mee bij de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:55:
@Napo vergeet niet dat, als de overheid ze niet overeind houdt, criminelen dat wel doen. Ondermijning en witwassen is zeker in de grote steden echt een probleem aan het worden.
Ik mis voor de compensatie de link tussen de overheid en de criminelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Ik mis voor de compensatie de link tussen de overheid en de criminelen.
Ik snap je geloof ik niet?

Wat er in de grote steden gebeurt bij bedrijven die kopje onder dreigen te raken, is dat er uit wanhoop alles wordt aangegrepen om overeind te blijven.
Dit weten criminelen, en die bieden dan de helpende hand. Uiteraard met een tegenprestatie.

Het is een keuze; maar een ‘karig’ hulp plan werkt dit nogal in de hand. Anders gezegd; hoe meer compensatie; hoe minder risico op criminele activiteiten.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:05:
[...]

Wat er in de grote steden gebeurt bij bedrijven die kopje onder dreigen te raken, is dat er uit wanhoop alles wordt aangegrepen om overeind te blijven.
Dit weten criminelen, en die bieden dan de helpende hand. Uiteraard met een tegenprestatie.

Het is een keuze; maar een ‘karig’ hulp plan werkt dit nogal in de hand. Anders gezegd; hoe meer compensatie; hoe minder risico op criminele activiteiten.
En als je alle burgers 1 miljoen geeft zullen er ook minder inbrekers, fietsen dieven en overvallers zijn.

Ik mag hopen dat 99.9% van de ondernemers niet dit soort dingen gaat doen. Anders moeten we eens iets doen aan de ondernemers die we hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:57:

[...]

De farmaceutische bedrijven publiceren de data zodra deze er is rondom de vaccins. Het ministerie van vws had de boel in de gaten kunnen houden en ontwikkelingen aan zien komen. De medici noemden het Pfizer vaccin al het ijskonijn omdat het bij -70 opgeslagen moest worden. Daar kan je dan best over nadenken al.
Dat het Pfizer-vaccin zo koud bewaard moet blijven, was wellicht niet helemaal onbekend (heb ik verder niet nagezocht). Maar dat is maar een deel van het verhaal. Immers, zoals zoveel mensen hier ook hebben gezegd, zou het alsnog mogelijk kunnen zijn om dit te verspreiden onder kleinere toedieningslocaties. Máár, was dus niet voorzien was, is het volgende:
quote: Kamerbrief Hugo De jonge, 4 Januari
Het BioNTech/Pfizer vaccin blijkt verrassend goed te werken bij 60-plussers. Ik heb in mijn brief van 24 december jl. over het advies het voornemen geuit met de uitvoerende partijen de consequenties van het advies te bezien en, deze te vertalen naar de gekozen route en dit verder uit te werken op basis van de ons beschikbare informatie over de verschillende vaccins en de verwachte leveringen. Aansluitend op het advies van de Gezondheidsraad heb ik het RIVM de opdracht gegeven om met de LHV ondersteund door extern advies - te bezien kleinschalige inzet van het BioNTech/Pfizer vaccin mogelijk is bij huisartsenpraktijken. Dit zou laagdrempelige toediening van het vaccin mogelijk maken voor mensen boven de 60 jaar. Geconcludeerd is echter dat een dergelijke logistieke operatie zeer omvangrijk complex, arbeidsintensief en kritiek is. Bovendien leidt het tot verspilling van vaccin. Door de beperkte houdbaarheid van het vaccin moeten de leveringen vlak voor de vaccinaties plaatsvinden en moeten de vaccinaties op afspraak ingepland worden om zo verspilling te voorkomen. Op basis van het aantal huisarts(praktijk)en (5.500), de grootte van de leveringen van het BioNTech/Pfizer vaccin en het aantal prikken vraagt dit een grote inspanning van de logistiek dienstverlener. Bovendien krijgt elke huisarts maar een beperkt aantal doses. Samen met RIVM en ook de LHV heb ik besloten dat een dergelijk kwetsbaar proces niet wenselijk is.
Juist omdat de kritiek zo vaak is "Waarom verdelen we het niet onder zorginstellingen, dan gaat het sneller?", is het hier heel belangrijk om even de hindsight-bril af te zetten. Want als Pfizer niet als eerste beschikbaar was, of juist niet als beste uit de bus kwam voor kwetsbare ouderen, of juist wel makkelijker verspreid had kunnen worden, dan was de situatie heel anders geweest. En áls we eerder hadden geschakeld, door bv. sterker op centrale toediening in te zetten, was het wellicht een drama geweest als vervolgens was gebleken dat de eerst beschikbare vaccins veel beter decentraal toegediend hadden kunnen worden.

En daarbovenop is het ook belangrijk om te onthouden dat we in December 165k vaccindosissen hebben ontvangen, t.o.v. de verwachte 8.2 miljoen in Q1 2021. Dus we praten nu over een 'vertraging' van maximaal 2% van onze doelstelling t/m Q1 2021. Dat is een halve dag vaccineren als alles eenmaal op stoom loopt. Daar gaat de hele ophef over op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
Ziekenhuizen nu boos. Blijkbaar word de opschaling van Ic bedden niet volledig vergoed in een aantal gevallen: https://www.ad.nl/binnenl...n-niet-vergoedt~a1965c4a/

Serieus. Waar zijn we mee bezig. Moet terugdenken aan een aantal maanden geleden, waarbij extra GGD personeel naar huis werd gestuurd, omdat er op dat moment een over capaciteit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Wilde vast stellen welk verband je nu daadwerkelijk legt.

De overheid - en dus de samenleving - moet mijn inziens zeer zeker niet de criminaliteit eruit willen concurreren. Natuurlijk blijft dat altijd een risico maar een aanpak op de criminaliteit zou veel beter zijn dan meer geld in organisaties te pompen. Als onderdeel van de samenleving ben ik in ieder geval niet bereid om er meer geld in te pompen om invloed vanuit de criminaliteit te beperken, dat zou een bijzonder kwalijke ontwikkeling zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:55:
@link0007 ik hoop met je mee, tegen beter weten in. Maar in alle eerlijkheid; ik verwacht dat de ballen vol op de 11 dagen vertraging gaan.
Waarvan ook De Jonge heeft aangegeven dat ie te laat de vraag heeft gesteld.
Snap nog het probleem over die paar dagen niet. Het is niet dat we anders in maart al klaar zouden zijn met vaccineren. Het is echt geneuzel over een paar dagen m.i. Het werkt zelfs pas (goed) vanaf de 2e vaccinatie, dus wat maken die paar dagen dan uit?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Philip Ross schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:18:
[...]
En als je alle burgers 1 miljoen geeft zullen er ook minder inbrekers, fietsen dieven en overvallers zijn.
Minder fietsendieven: Ja.
Minder inbrekers/overvallers: Nee. Iedereen die de bank niet vertrouwd heeft 1 Miljoen thuis liggen of bij zich >:)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Napo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:20:
[...]

[...]

De overheid - en dus de samenleving - moet mijn inziens zeer zeker niet de criminaliteit eruit willen concurreren. Natuurlijk blijft dat altijd een risico maar een aanpak op de criminaliteit zou veel beter zijn dan meer geld in organisaties te pompen. Als onderdeel van de samenleving ben ik in ieder geval niet bereid om er meer geld in te pompen om invloed vanuit de criminaliteit te beperken, dat zou een bijzonder kwalijke ontwikkeling zijn.
Het probleem is dat je dan Amerikaanse situaties gaat krijgen, waar de politiemacht heilig wordt en criminaliteit gezien wordt als iets wat alleen uit kwade opzet gebeurt, en nooit vanuit wanhoop.

Het is op lange termijn veel gezonder om te zorgen dat je samenleving geen voedingsbodem heeft voor criminaliteit, dus in ieder geval de 'armoedeval' zo veel mogelijk beperken. Met name de kleine criminaliteit kun je daarmee flink voorkomen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:33
link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Dat het Pfizer-vaccin zo koud bewaard moet blijven, was wellicht niet helemaal onbekend (heb ik verder niet nagezocht). Maar dat is maar een deel van het verhaal. Immers, zoals zoveel mensen hier ook hebben gezegd, zou het alsnog mogelijk kunnen zijn om dit te verspreiden onder kleinere toedieningslocaties. Máár, was dus niet voorzien was, is het volgende:

[...]

Juist omdat de kritiek zo vaak is "Waarom verdelen we het niet onder zorginstellingen, dan gaat het sneller?", is het hier heel belangrijk om even de hindsight-bril af te zetten. Want als Pfizer niet als eerste beschikbaar was, of juist niet als beste uit de bus kwam voor kwetsbare ouderen, of juist wel makkelijker verspreid had kunnen worden, dan was de situatie heel anders geweest. En áls we eerder hadden geschakeld, door bv. sterker op centrale toediening in te zetten, was het wellicht een drama geweest als vervolgens was gebleken dat de eerst beschikbare vaccins veel beter decentraal toegediend hadden kunnen worden.

En daarbovenop is het ook belangrijk om te onthouden dat we in December 165k vaccindosissen hebben ontvangen, t.o.v. de verwachte 8.2 miljoen in Q1 2021. Dus we praten nu over een 'vertraging' van maximaal 2% van onze doelstelling t/m Q1 2021. Dat is een halve dag vaccineren als alles eenmaal op stoom loopt. Daar gaat de hele ophef over op dit moment.
Hielp denk ik ook niet dat de huisartsen direct riepen dat ze dit niet konden handelen en dat -80°C heel eng was. Daarmee valt je eerste lijn van vaccineren weg en ben je overgeleverd tot de GGD en vaccinatie locaties. Ik zeg niet dat het anders wel alvast was begonnen en soepel liep, maar deze afkeer helpt niet mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Ik heb ook eens nazitten te denken over hoe je anders financiele steun zou kunnen leveren. Nu worden bedrijven bijbgeplust. Dat is vooralsnog prima trouwens.

Maar ik zat meer te denken aan het volgende. In de casus dat het nog veel langer gaat duren. Veel meer maatwerk verrichten. En dit is heel technocratisch beschreven. Dat is ook een beetje mijn werk :)

Organisaties voldoen aan (latente) consumer needs. Zonder die is er geen bestaansrecht. Tijdens deze crisis is linksom of rechtsom de consumer need aan het veranderen (ook al zou bv de horeca oen zijn, je krijgt toch ander bezoek/minmder bezoek. Vooral als het virus uit de handloopt. Onderzoek heeft al laten zien dat consumentengedrag wijzigt naarmate angst toeneemt. Dat zie je nu ook weer in London gebeuren.

Je zou bv bij veel horeca kunnen besluiten om ze niet meer bij te plussen en failliet te laten gaan. Vooral de dozenschuifhoreca (apres-ski et al) vereisten namelijk weinig unieke resources. Die staan ook heel dicht tegen een consumentenbehoefte die zeker wel weer teruggaat komen zodra he virus onder controle is.

Wat je dan zou kunnen doen ipv ad infinitum bij te plussen is voldoende krediet/giften beschikbaar stellen voor na de crisis voor een snelle reboot van sectoren. Geef ondernemers een kans. Tevens zou je daar voorwaarden aan kunnen verbinden m.b.t. duurzaamheid. Ga circulaire verdienmodellen afdwingen bij kredietverstrekking etc etc. We moeten ergens beginnen. We moeten slimmer rebooten na corona en zeker niet op de oude weg verder gaan. Als samenleving als geheel zitten we op een zelfdestuctief pad. Nu kan je makkelijk voorwaarden scheppen.

Het mooie hieraan is, dit is ook binnenlandse consumptie. We hoeven niet extern te concurreren (in tegenstelling tot bv KLM). Bij zulke grote value networks die internationaal opereren is het veel lastiger.

Maar ok, dit is wat geredeneerd vanuit mijn vervolgonderzoek die ik over een paar maanden wil opstarten mbt circulaire verdienmodellen en hoe daar de juiste context voor te scheppen. En dit is even ook niet meer dan hardop mijmeren. Ik moet dit ook nog overleggen met de onderzoekspartners.

We moeten deze crisis als kans zien, niet als bedreiging. En als we daarvoor een schone lei moeten maken om verder te kunnen groeien. Zouden we het zo kunnen proberen.

Namelijk, ik zie anders geen mogelijkheid om echt snel circulair /duurzaam te gaan. Zoals ik al zei, bedrijven zullen voornamelijk zich richten op consmentenbehoefte. En zolang daar geen duurzaamheidscomponent in zit zullen ze gewoon traditioneel verder gaan.

Elk verdienmodel begint met consumer needs (business model canvas, e3value, etc). Zonder dat, is het waardeloos. En elk verdienmodel is uniek ontworpen om daar aan te voldoen. Een verdienmodel is een design problem. En de eerste ontwerpbeslissing die je als organisatie gaat maken, daarna de services, daarna de processen, resources, IT, etc etc.

Ik heb nu een aantal goede artikelen gepubliceerd gekregen over afstemming verdienmodellen en enterprise architecture. Maar die zijn nog zo fundamenteel als de pest :) Dus ik evalueer dit echt als een technocraat. Een ontwerpprobleem die gerealiseerd dient te worden. En dan niet voor individuele bedrijven, maar ook vanuit een wat hollistischer beeld hoe we als samenleving verdienmodellen moeten vormgeven.

Want het verdienmodel is het DNA van elke organisatie. Zelfs voor non-profits. Waarde-uitwisselingen hoeven namelijk geen geld te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:23:
[...]

Het probleem is dat je dan Amerikaanse situaties gaat krijgen, waar de politiemacht heilig wordt en criminaliteit gezien wordt als iets wat alleen uit kwade opzet gebeurt, en nooit vanuit wanhoop.

Het is op lange termijn veel gezonder om te zorgen dat je samenleving geen voedingsbodem heeft voor criminaliteit, dus in ieder geval de 'armoedeval' zo veel mogelijk beperken. Met name de kleine criminaliteit kun je daarmee flink voorkomen.
Natuurlijk moet je armoedeval beperken. Maar bedenk dat dat geld ook van burgers komt die al hard moeten werken in deze tijd.

Als het van de ondernemers komt die juist voordeel hebben van corona zou het logischer zijn.

Maar in praktijk heb je gewoon altijd faillissementen die gebeuren. Dat we er nu minder dan normaal hebben betekend dat we bedrijven overeind houden met overheidsgeld die zonder corona ook omgevallen zouden zijn en dat na corona toch gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:31
[...]

[...]

Die ontwikkeling is al jaren aan de gang, straten waar 14 kappers zitten, waarvan er 1 van een grotere keten is met klanten en 13 stuks met een enkele klant op een dag. De overheid doet z'n best maar wordt ook op allerlei mogelijke manieren door zichzelf tegengewerkt. Kijk alleen al naar privacyregels, die verhinderen het delen van data tussen overheden en instanties onderling. Het verschil nu is alleen dat allerlei ondernemers die bijna omvallen nu voor die makkelijke handreiking gaan, zonder eigenlijk na te denken over de consequenties terwijl ze dat in een normale economie wel zouden doen.

In die zin is het eigenlijk onbegrijpelijk, en dat geldt ook voor huurders van woningen, dat de overheid niet heeft ingegrepen in de huren, verplicht verlagen met gedeeltelijke compensatie van die omzet. (iets met sterkste schouders ofzo?)

De vinger op die zere plek werd vorige week bij Goedemorgen Nederland gelegd, waar die mevrouw die samen met Herman den Blijker op SBS de horeca door de crisis probeert te helpen daar duidelijk over vertelde. De zere plek zit vooral in die huur, en daar is zeer weinig tegemoetkoming in te zien (ook in het vorige seizoen van dat programma). Als er überhaupt sprake van verlaging is is dat voor een zeer beperkte periode, terwijl het vaak wel één van de grootste kostenposten is en ook dé vaste last is die niet lager wordt door een lockdown.

Maar goed ondermijning is niet het onderwerp van dit topic maar wel een gevolg van iets wat op langere termijn een ontwikkeling van de coronacrisis zou kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TIGER1125 op 05-01-2021 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Dat was niet 'wellicht niet helemaal onbekend' maar gewoon bekend sind begin oktober.
Maar dat de vaccins in dozen van duizend kwamen, zegt Pfizer-directeur Kaptein, dat was bij het RIVM en bij het ministerie ‘sinds begin oktober uit en te na bekend’. Een bewuste keuze van de farmaceut, zegt hij. ‘Wij zijn er altijd vanuit gegaan dat we miljarden doses moesten maken, we zitten immers in een pandemie. Wij werken voor een wereldwijde campagne, waarin we zijn uitgegaan van gecentraliseerde locaties met grote verpakkingen.’
Bron
Juist op die vragen die je hier stelt had De Jonge een heel mooi antwoord:
Pas op het moment dat de vaccins worden goedgekeurd, weten we zeker dat de
vaccins geschikt zijn voor een bepaalde doelgroep. Onze aanpak en strategie
moeten daarom wendbaar zijn
.
Startdatum en samenhang maatregelen
Afhankelijk van wanneer een geregistreerd vaccin beschikbaar komt, zal een
startdatum bepaald worden. De verwachting is op z’n vroegst begin 2021,
vanwege het de nog lopende onderzoeken, de beoordelingsprocedure, en het
gereed maken van de leveringen. We bereiden ons ook voor op een scenario
waarin al in december vaccins worden geleverd.
En ook met de logistieke consequenties was destijds al rekening gehouden:
De wijze waarop de vaccins worden geleverd
De eigenschappen van de verschillende typen kandidaat-vaccins zijn van
invloed op de logistieke voorbereidingen. Zo moet het van BioNTech/Pfizer
bijvoorbeeld op -70°C bewaard worden, en dat stelt eisen aan de organisatie
van de toediening
. Ook het aantal vaccins wat per eenheid verpakt zit maakt
dat sommige vaccins meer of minder geschikt zijn voor bijvoorbeeld
kleinschalige toediening.
Kamerbrief 20-11-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Ik zeg ook niet dat het dé oplossing is om meer geld te geven. Ik geef alleen aan dat er meerdere effecten ontstaan waar je rekening mee moet houden. Je bent beter af met ófwel een verplicht faillissement ófwel een volledige compensatie dan met een halfbakken oplossing waarbij ondernemingen rare sprongen gaan maken.

Dat het een kwalijke ontwikkeling is, ben ik zeker met je eens, maar ook hier speelt een handhavingstekort.

@Adlermann dat maatwerk is natuurlijk precies de uitdaging. Kan me voorstellen dat financien en de belastingdienst al tot hun oren in het werk zitten. Laat staan als ze nog eens case by case alles langs moeten gaan.

@TIGER1125 Ik zou er dan overigens net zo goed moeite mee hebben als de verhuurders gewoon hun huur overgemaakt krijgen, terwijl de rest van het land krom ligt. Gedeelde pijn enzo ;)
Maar die kappers herken ik inderdaad wel ja ;)

@Wolly De bron voor de uitspraak van Pfizer is... Pfizer... Zeg niet dat het niet waar is, maar in welk tempo dat op het juiste bureau is beland kun je je wel een beetje afvragen.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:34:
[...]

@Wolly De bron voor de uitspraak van Pfizer is... Pfizer... Zeg niet dat het niet waar is, maar in welk tempo dat op het juiste bureau is beland kun je je wel een beetje afvragen.
Ik het tot nu toe geen ontkenning of nuancering vanuit de overheid gezien, dat is denk ik wel een teken dat het inderdaad klopt. Een medisch directeur van Pfizer zal niet zomaar iets uit zijn duim zuigen.

Als het niet op het juiste buro is beland bij het ministerie of RIVM is dat te wijten aan het ministerie of RIVM.
Welles-nietes Pfizer en ministerie
Het ministerie van VWS heeft steeds gezegd dat de vertraagde vaccinatie zijn oorsprong heeft in het feit dat de overheid niet wist dat het vaccin in zulke grote verpakkingen geleverd zou gaan worden. Kaptein bestrijdt dat. 'We hebben daar overleg met VWS en het RIVM over gehad. Sinds juni zijn dit soort dingen besproken.'
'Ik weet precies wat er gezegd is. In oktober is in een overleg gedeeld hoe de doos er uitzag, de grootte van de verpakkingen en de bewaartemperatuur, of dat leidt tot een keuze in de vaccinatiestrategie is niet aan ons.'
bnr.nl/nieuws/gezondheid/10429707/pfizer-vaccin-krijgt-in-eerste-kwartaal-hogere-bewaartemperatuur

[ Voor 36% gewijzigd door Wolly op 05-01-2021 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-09 13:56
Het debat in de 2e kamer over de corona/vaccinatie aanpak is zo dadelijk live te volgen:

https://www.tweedekamer.n...n/livedebat/plenaire-zaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:03:
Duikt zomaar weer die driekwart van de Nederlanders op. :+ Nu willen ze zich laten vaccineren. Het is wel toevallig hoe Ipsos elke keer aan een geval van 75% weet te komen.
Denk je dat hij niet klopt dan? Ze peilden eerder cijfers die oplopen richting dit getal dus zou best kunnen.

Op zich zou ik er blij mee zijn want het slaat ook de hele discussie plat over semi-verplichten of sociale druk op mensen die het niet willen. 75% dekking is voldoende voor groepsimmuniteit toch als ik het goed begrepen heb?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
In ander nieuws, Viruswaarheid spant een nieuw kortgeding aan tegen de PCR test als toegangsbewijs tot Nederland. Dit als reactie op het voornemen van minister De Jonge om via de coronaspoedwet zijn gelijk te halen in het eerdere kortgeding welke hij verloor.
Gonadan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:37:
Denk je dat hij niet klopt dan?
Mijn insteek was meer komisch omdat Ipsos op een of andere manier altijd kopt met "Driekwart van de Nederlanders wil..." Dat 75% zich wil laten enten op vrijwillige basis is geweldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:00

Snow_King

Konijn is stoer!

CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:42:
In ander nieuws, Viruswaarheid spant een nieuw kortgeding aan tegen de PCR test als toegangsbewijs tot Nederland. Dit als reactie op het voornemen van minister De Jonge om via de coronaspoedwet zijn gelijk te halen in het eerdere kortgeding welke hij verloor.
Goed! Ik sta niet achter de groep Viruswaarheid, maar dit vind ik een goede zet. Ook hier is het van belang dat onze grondrechten niet zo maar geschonden worden.

Laat de rechter maar uitspraak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
alexbl69 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Offtopic
Was toch een jaar of 10 geleden (weet het niet precies meer) dat het best had gekund? Maar door gedraal van de verschillende overheden duurde het allemaal veel te lang.
offtopic:
2012, en nee. Da's niet meer dan een 'zie je wel de overheid', maar heeft geen relatie met de feiten. Het ijs was op veel plekken simpelweg te dun. In sommige plekken zelfs voor een enkele schaatser onverantwoord. Geen ijs, geen tocht, dat heeft weinig met dralende overheden te maken. Sowieso is de elfsteden-vereniging geen overheid...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.nu.nl/coronav...-echt-met-vaccineren.html

Toch een week achterop geraakt bij zelfs België...
Oh, wacht... Het is eigenlijk maar een dag.

De krokodillentranen van Wilders zijn overigens ook enigszins stuitend. Drie weken geleden moesten de scholen en winkels nog open, want het viel wel mee. En nu is het ineens allemaal wel verschrikkelijk.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:27
link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Dus dan kunnen we wel een typische politieke 'hindsight=20/20' flufdiscussie hebben in de tweede kamer, maar op basis van de stukken en de tijdlijn (wat wisten we wanneer?) zie ik nog steeds niet wat De Jonge verkeerd zou hebben gedaan. De kritiek die ik veel langs zie komen is namelijk dat het wel degelijk had gekund om het Pfizer-vaccin op een of andere manier te verdelen onder huisartsen/zorgtehuizen/GGD-locaties.

Had hij dus tegen het dringend advies van experts in moeten gaan, over een kwestie die toch echt behoorlijke medische expertise vereist? Had hij al eerder moeten zien aankomen dat zowel de Gezondheidsraad als het RIVM zou afraden om het Pfizer-vaccin op kleinere locaties toe te dienen? (En zo ja: wanneer had hij dit moeten weten, was dat genoeg geweest om eerder te kunnen prikken, en hadden andere politici dit dan wel al zien aankomen en hadden zij wel al een oplossing bedacht hiervoor?)
Voor zover ik weet was medio November bekend dat Pfizer als eerste goedgekeurd en beschikbaar zou zijn/komen.
En dat van juli tot oktober al gecommuniceerd werd hoe dit aangeleverd werd: dat dit diepgevroren (-70) en in batches van 1000 flesjes zou zijn.
Tevens was bekend dat eenmaal ontdooit het vaccin 5 dagen houdbaar is in een koelkast tot max +8 graden

Ik hoor nu argumenten van vaccinatieplaats-directeuren dat ze geen enkel vaccin willen verspillen en dat daarom die kleine verdeling niet kan?????
En dat zorgpersoneel niet op komt bij die vrijgemaakte vaccins dan en dus verspilling.

Hoe dan?
Je maakt toch eerst afspraken wie waar hoe laat komt?
Hoezo weggooien, het is 5 dagen houdbaar in een normale koelkast??? De centrale -70 -opslag zit op een uur rijden????
Hoezo vervoer met -70?????
Om een niet geheel correcte vergelijking te maken, ik neem elk jaar 14 liter rauwe melk mee op skivakantie gezien ik dat lekkerder vind dan waterige supermarktmelk, gewoon in een koelbox met ijsblokjes/schaafijs. En dat gaat daar gewoon op het balkon. Nog nooit zure melk gehad, ondanks dat die melk normaal ongekoeld na een halve dag zuur is, ook niet aan het eind van de week.
Dus waarom dan nu hier zo moeilijk doen?
Een koelbox met ijsblokjes is ruim voldoende om vaccins in te vervoeren want < +8 graden. Zelfs als je ze daar al moet ontdooien om ze uit die 1000-stuks verpakking te kunnen halen en te verdelen kun je er 5 dagen rondjes mee gaan rijden.
Je haalt op/laat bezorgen wat je in drie dagen aan afspraken hebt staan, heb je nog twee dagen speling voor bederf, voor als niemand van je afsprakenlijst komt opdagen twee dagen lang.

Dus waarom worden door instanties overal beren op de weg gezet die er niet zijn? :+

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:06:
[...]

Voor zover ik weet was medio November bekend dat Pfizer als eerste goedgekeurd en beschikbaar zou zijn/komen.
En dat dit diepgevroren (-70) en in batches van 1000 flesjes zou zijn.
Tevens is bekend dat eenmaal ontdooit het vaccin 5 dagen houdbaar is in een koelkast tot max +8 graden

Ik hoor nu argumenten van vaccinatieplaats-directeuren dat ze geen enkel vaccin willen verspillen en dat daarom die kleine verdeling niet kan?????
En dat zorgpersoneel niet op komt bij die vrijgemaakte vaccins dan en dus verspilling.

Hoe dan?
Je maakt toch eerst afspraken wie waar hoe laat komt?
Hoezo weggooien, het is 5 dagen houdbaar in een normale koelkast??? De centrale -70 -opslag zit op een uur rijden????
Hoezo vervoer met -70?????
Om een niet geheel correcte vergelijking te maken, ik neem elk jaar 14 liter rauwe melk mee op skivakantie gezien ik dat lekkerder vind dan waterige supermarktmelk, gewoon in een koelbox met ijsblokjes/schaafijs. En dat gaat daar gewoon op het balkon. Nog nooit zure melk gehad, ondanks dat die melk normaal ongekoeld na een halve dag zuur is, ook niet aan het eind van de week.
Dus waarom dan nu hier zo moeilijk doen?
Een koelbox met ijsblokjes is ruim voldoende om vaccins in te vervoeren want < +8 graden. Zelfs als je ze daar al moet ontdooien om ze uit die 1000-stuks verpakking te kunnen halen en te verdelen kun je er 5 dagen rondjes mee gaan rijden.
Je haalt op/laat bezorgen wat je in drie dagen aan afspraken hebt staan, heb je nog twee dagen speling voor bederf, voor als niemand van je afsprakenlijst komt opdagen twee dagen lang.

Dus waarom worden door instanties overal beren op de weg gezet die er niet zijn? :+
Niet door instanties worden beren op de weg gezet, maar vooral door experts; studies en adviezen van vooraanstaande wetenschappers gaven aan dat jouw plan onverantwoord zou zijn.

Dan ben ik dus blij dat daar niet van wordt afgeweken om politieke punten te scoren.

En dat jij niet snapt wat het probleem is met decentraal toediening van Pfizer, heeft vermoedelijk meer te maken met gebrekkige kennis/inzicht aan jouw kant, dan dat de experts het bij het verkeerde eind hebben.

Ik zou overigens ook graag de documenten achter deze adviezen willen zien, puur om het zélf ook beter te begrijpen. Maar ik ga vanuit mijn gebrek aan kennis niet concluderen dat juist de experts het fout hebben, enkel omdat ik het niet begrijp. Dat is toch compleet de omgekeerde wereld? Zij hebben het fout, want jij snapt het niet? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Niet door instanties worden beren op de weg gezet, maar vooral door experts; studies en adviezen van vooraanstaande wetenschappers gaven aan dat jouw plan onverantwoord zou zijn.

Dan ben ik dus blij dat daar niet van wordt afgeweken om politieke punten te scoren.

En dat jij niet snapt wat het probleem is met decentraal toediening van Pfizer, heeft vermoedelijk meer te maken met gebrekkige kennis/inzicht aan jouw kant, dan dat de experts het bij het verkeerde eind hebben.

Ik zou overigens ook graag de documenten achter deze adviezen willen zien, puur om het zélf ook beter te begrijpen. Maar ik ga vanuit mijn gebrek aan kennis niet concluderen dat juist de experts het fout hebben, enkel omdat ik het niet begrijp. Dat is toch compleet de omgekeerde wereld? Zij hebben het fout, want jij snapt het niet? :D
Voor wat ik heb begrepen heeft dat meer te maken met de hoeveelheid doses. Dat zijn 1000 flesjes in een verpakking, die moeten verdund worden tot 5000 prikken. Dat gaat een gemiddelde huisarts niet zetten natuurlijk.

Dat heeft er voor zover ik weet niets mee te maken dat het niet vervoerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En de volgende Bner doet "niet" meer mee want het is maar een griepje.

Afbeeldingslocatie: https://image.nncdn.nl/image/4483b0af27_Screenshot_2021-01-05_at_09.54.31.jpg?dpr=1&w=-1&s=3b4122015549cff780fc0ca81bccec4e

[ Voor 7% gewijzigd door Rockvee2 op 05-01-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Indoubt schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Voor wat ik heb begrepen heeft dat meer te maken met de hoeveelheid doses. Dat zijn 1000 flesjes in een verpakking, die moeten verdund worden tot 5000 prikken. Dat gaat een gemiddelde huisarts niet zetten natuurlijk.

Dat heeft er voor zover ik weet niets mee te maken dat het niet vervoerd kan worden.
Verdund is misschien een beetje de verkeerde woordkeuze, anders had je je vaccinatie ook wel minder kunnen "verdunnen" dan is het vaccin 2x zo sterk. :+ Dan hoef je volgens de Trump logica ook maar 1x iemand in te enten :9

Nu heb ik niet echt inzicht op de manier van distributie maar ik neem aan dat die (groot)verpakkingen van 1000 stuks in het oorspronkelijke vaccinatieplan toch ook niet op die manier naar alle verzorgingstehuizen waar er dan een paar 100 kwetsbare ouderen zitten om ingeënt te worden, en de overige units niet gebruikt worden.

Als er 5 doses per flesje zijn (mogelijk zelfs 6) dan heb je bij een instelling met 500 bewoners en medewerkers aan 100 flesjes toch meer dan voldoende, hetzij met de 2e inenting er direct bij die op de juiste temperatuur kan worden opgeslagen. Lijkt me dat er toch gewoon op aanvraag van aantallen geleverd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 05-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rockvee2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:29:

[Afbeelding]
Het begrip BN'er is wel gedevauleerd. Waar moet ik haar van kennen dat ze blijkbaar invloed heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door RodeStabilo op 05-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Het begrip BN'er is wel gedevauleerd. Waar moet ik haar van kennen dat ze blijkbaar invloed heeft?
Volgens Wikipedia het volgende :

. In 2018 maakte Plas haar televisiedebuut als presentatrice voor het RTL 5-programma Zon, Zuipen, Ziekenhuis: Hier is het feestje,

Een "reality ster" :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 11:57
Stop making stupid people famous. Geen aandacht aan besteden, dan gaat het vanzelf weg.

omniscale.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zodra sommige “BNers” hun inkomsten zien opdrogen en de bodem van hun bufferpot in zicht komt “doen ze niet meer mee”. Speciaal voor dat soort figuren zouden ze excursies moeten organiseren naar de ICs met als tourguide een overwerkte IC-medewerker die vertelt wat er sinds maart allemaal te zien is geweest daar.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
Rockvee2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Volgens Wikipedia het volgende :

. In 2018 maakte Plas haar televisiedebuut als presentatrice voor het RTL 5-programma Zon, Zuipen, Ziekenhuis: Hier is het feestje,

Een "reality ster" :+
Dan snap ik ook wel het gevaar van de maatregelen voor haar situatie, alle mogelijkheden voor inkomsten met uitzondering van ziekenhuis zijn haar genomen met de lockdown en negatieve reisadviezen, en dan is het Kabinet nog bezig met het afnemen van haar enige kans op een nieuw programma door de leeftijd uit het IC plan te halen.

Jammer dat die figuren toch een bord voor hun kop lijken te hebben. misschien moet Gommers elke dag een corona IC vlog gaan maken. Om dat besef een beetje door te laten dringen, met name ook dat de maatregelen natuurlijk vooral gaan om de zorg draaiende te houden en daarmee de mensen te kunnen helpen die juist hulp nodig hebben. Hetzij door het griepje, corona, drank, vuurwerk of andere aandoeningen.

[ Voor 11% gewijzigd door TIGER1125 op 05-01-2021 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:34

franssie

Save the albatross

TIGER1125 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:37:
[...]

<> misschien moet Gommers elke dag een corona IC vlog gaan maken. Om dat besef een beetje door te laten dringen, met name ook dat de maatregelen natuurlijk vooral gaan om de zorg draaiende te houden en daarmee de mensen te kunnen helpen die juist hulp nodig hebben. Hetzij door het griepje, corona, drank, vuurwerk of andere aandoeningen.
Ik vond de frontberichten die tijdens de eerste golf werden uitgezonden behoorlijk aangrijpend. Toen kwam het bij mij wel binnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:27
link0007 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Ik zou overigens ook graag de documenten achter deze adviezen willen zien, puur om het zélf ook beter te begrijpen.

Zij hebben het fout, want jij snapt het niet? :D
Ik heb inderdaad nergens die studies naar boven zien komen die bewijzen dat vervoer naar gedecentraliseerde plekken van vaccin, ontdooit tot -5 graden (ijsblokjestemperatuur?), onverantwoord is.
Dan zou onze hele verse voedselketen welke op ijs vervoerd wordt namelijk levensgevaarlijk zijn, toch?

Wel dat een IT omgeving om eea te registreren nog (steeds) niet op orde is. :X
En dat alles over 15 schijven moet die elk weer uit een groep mensen bestaan.
Aan die IT omgeving had in maart al begonnen kunnen worden, in een pandemie ga je toch niet JIT werken?
Nog afgezien dat overheids IT nooit op tijd compleet werkt, wat helemaal een reden is om zsm aan zo`n project te beginnen.

Maar ik snap het niet? :?
En jij wel? ;)

Wat valt er te snappen aan 5 dagen houdbaar in de koelkast? (na 2 dagen ontdooien vanaf -70 want dat is beter volgens experts, in 2-3 uur ontdooit volgens Pfizer, elke ochtend een batch voor die dag ontdooien en verdelen kan dus prima.)
Menig supermarkt product is minder lang houdbaar bij zo een temperatuur en dat wordt van supermarkt tot ijskast thuis vaak niet eens gekoeld vervoerd.
Hoezo kun je niet in de centrale opslag ontdooien en 10 vaccinflesjes, of zelfs één, in een koelbox van -5 naar de huisarts in Tietjerksteradeel sturen met een simpel controlesysteem of het onder 0 blijft? (Een RFID chip met lezer of evt smartphone is genoeg)
En hoezo zou een huisarts niet netjes 5 vaccinaties uit een flesje kunnen halen? Omdat al die hoogopgeleide mensen maar wat gokken? :F

Je kunt natuurlijk ook in oplossingen denken.
Ipv zeggen dat de experts het beter weten en iemand het niet snapt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER1125
franssie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Ik vond de frontberichten die tijdens de eerste golf werden uitgezonden behoorlijk aangrijpend. Toen kwam het bij mij wel binnen.
Ik vond de frontberichten eigenlijk juist niet zo aangrijpend, maar meer door de manier waarop het gebracht werd. Door het telkens wisselen van locatie vond ik dat de noodzaak eigenlijk een beetje wegviel. (en het vooral een versnippert beeld gaf.) Ik denk dat ze misschien wat meer hadden moeten inzetten op het volgen van een aantal personen die telkens terugkwamen.

Maar goed dat is natuurlijk ook persoonlijk hoe je iets ervaart misschien, wij zaten in de fase ook heel hoog in de werkdruk a.g.v. de corona en de crisis aanpak dus dat maakt het relativeren naar andere beroepsgroepen misschien ook lastiger.

Ik vond het nieuws en de beelden uit Italië eigenlijk veel meer een wake-up call. Als je vrachtwagens vol grafkisten ziet rijden omdat de totale uitvaartzorg in een gebied ook verzadigd is vind ik dat veel harder binnen komen eerlijk gezegd.

Ik denk dat beelden van Groot-Brittannië nu misschien harder binnen, bij de groep "ik doe niet meer mee, want het is maar een griepje" ook om te laten zien dat het voor sommige mensen toch heel anders uitpakt, en ook het effect op de rest van de zorg.

[ Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 05-01-2021 12:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:41:
[...]

Mee eens..dt kwam binnen.
Wat me ook opvalt is dat in het verleden bij wat teveel gewonden nav vuurwerk of het verkeer er redelijk harde postbus 51 campagnes uitgezonden werden waar soms zelfs wat discussie over was in de maatschappij (kan dat nou wel?).
Maar nu we met de ergste gezondheidscrisis sinds tijden te maken hebben is het stil. Geen spotjes van Luuk die toch besluit naar een feestje te gaan met vrienden, een weekje later een bosje bloemen bij oma afgeeft om oma vervolgens te zien klaverjassen met een aantal vriendinnen waarna een melodramatisch muziekje klinkt en er 4 lijkkisten te zien zijn om af te sluiten met de tekst in beeld "Maar gelukkig is Luuk er weer bovenop gekomen" . . En dat is maar een voorbeeld, maar er is vast wel iets te verzinnen wat binnen komt en waar discussie over ontstaat.
Anyway, .. frontberichten dus, inderdaad erg goed en snap niet dat dat niet weer gedaan wordt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Indoubt schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Voor zover ik kon terugvinden zijn het daadwerkelijk 975 doses. 195 flesjes x 5 doses:

https://www.washingtonpos...us-vaccine-manufacturing/

edit: denk toch dat er 975 flesjes per doos worden geleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q68vDGf4GojT5K_ZnnNSXmUM38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3NbNBNU8c9UhkuSUN9GEjSiT.png?f=fotoalbum_large

4875 doses per doos dus.

ah; daar is Van Haga met z'n betoog. Stoppen met maatregelen, maar wel vervolgens een betoog over een coronaschip... Kan niet wachten tot deze man gewyberd is :X
Wat een gevaarlijke gek is dat.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Teijgetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb inderdaad nergens die studies naar boven zien komen die bewijzen dat vervoer naar gedecentraliseerde plekken met vaccin, ontdooit tot -5 graden (ijsblokjestemperatuur?) onverantwoord is.
Dan zou onze hele verse voedselketen welke op ijs vervoerd wordt namelijk levensgevaarlijk zijn, toch?

Aan die IT omgeving had in maart al begonnen kunnen worden, in een pandemie ga je toch niet JIT werken?
Nog afgezien dat overheids IT nooit op tijd compleet werkt, wat helemaal een reden is om zsm aan zo`n project te beginnen.

En jij wel? ;)

Wat valt er te snappen aan 5 dagen houdbaar in de koelkast? (na 2 dagen ontdooien vanaf -70 want dat is beter volgens experts, in 2-3 uur ontdooit volgens Pfizer, elke ochtend een batch voor die dag ontdooien en verdelen kan dus prima.)
Menig supermarkt product is minder lang houdbaar bij zo een temperatuur en dat wordt van supermarkt tot ijskast thuis vaak niet eens gekoeld vervoerd.
Hoezo kun je niet in de centrale opslag ontdooien en 10 vaccinflesje, of zelfs één, in een koelbox van -5 naar de huisarts in Tietjerksteradeel sturen met een simpel controlesysteem of het onder 0 blijft? (Een RFID chip met smartphone is genoeg)

Er zijn nogal wat regels waaraan een koelkast moet voldoen. Deze zijn allemaal logisch en met de beste bedoelingen gemaakt maar het is de vraag hoeveel vertraging en dus doden we hebben doordat er niet meteen een koelkastlocatiecode kan worden verstrekt aan een vaccinatielokatie.
De koelkast dient zelf met een slot afsluitbaar te zijn of in een met een slot af te sluiten ruimte te staan, zodat alleen bevoegd personeel de koelkast kan gebruiken/openen. De ruimte zelf mag niet te koud of warm worden (geen serverruimte voor computers) zodat de temperatuur zo stabiel mogelijk blijft (tussen de 15°C en 25°C). De koelkast moet minimaal jaarlijks worden schoongemaakt. De indeling in de koelkast moet overzichtelijk zijn. Alle koelkasten* moeten voorzien zijn van temperatuurmonitoring (minimaal een gekalibreerde logger), zodat altijd herleidbaar is wat het temperatuurverloop is geweest. De koelkast beschikt bij voorkeur over alarmering bij een over- of onderschrijding van de temperatuurgrenzen en bij het open laten van de deur. Er moet een onderhoudsplan voor de koelkast aanwezig zijn, zodat de betrouwbaarheid van de koelkast behouden blijft. Zie voor een checklist van de specificaties Bijlage1. Specificaties medicijnkoelkast.

Een medicijnkoelkast laat binnen een bepaalde kleine marge temperatuurschommelingen zien (door de ontdooicyclus), deze schommeling vertoont een repeterend beeld. Een stijgende of dalende trend kan een signaal zijn voor een koelkastdefect, tenzij er externe aanwijsbare oorzaken zijn.

* Aan iedere koelkastlocatie waar langer dan 24 uur aaneensluitend product aanwezig is, is een koelkastlocatiecode gekoppeld. Als de vaccinatielocatie een andere plek is dan de koelkastlocatie, dan moeten de vaccins einde vaccinatiedag geretourneerd worden naar de vaccinatielocatie (hoofdlocatie). In geval van specifieke lokale omstandigheden dienen er vooraf afspraken gemaakt te worden met de DVP regiomanager om een uitzondering te bespreken. Waarbij het van belang is dat de cold chain aantoonbaar geborgd is in de periode van opslag en dat er kwaliteitsprocedures aanwezig zijn.
https://rijksvaccinatiepr...vp-richtlijn-vaccinbeheer

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:14

Laguna

Connaisseur

Apache4u schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:53:
[...]

Anyway, .. frontberichten dus, inderdaad erg goed en snap niet dat dat niet weer gedaan wordt.
Er was onlangs nog wel een special, maar die sloeg niet aan. Van mij mag het ook wel terugkomen. De situatie in de ziekenhuizen was in het voorjaar wel nog veel heftiger vooral op de IC, maar geen idee wat precies de reden is dat frontberichten momenteel niet terugkeert.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:37:
Zodra sommige “BNers” hun inkomsten zien opdrogen en de bodem van hun bufferpot in zicht komt “doen ze niet meer mee”. Speciaal voor dat soort figuren zouden ze excursies moeten organiseren naar de ICs met als tourguide een overwerkte IC-medewerker die vertelt wat er sinds maart allemaal te zien is geweest daar.
Even afgezien van BN'ers....

Vreemd genoeg zie ik helemaal geen beelden meer van IC's zoals destijds in maart toen zelfs de Decathlon maskers nog in beeld waren. Destijds werd je ermee doodgeslagen in elk programma, een journalist die helemaal ingepakt 'even' mocht filmen met een mobieltje. Of beelden uit andere landen waar het nog veel erger was.

Nu is het nieuws veel abstracter en zie je af en toe een berichtje over Joop of Piet van 53 die het heeft overleefd tegen de verwachtingen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb inderdaad nergens die studies naar boven zien komen die bewijzen dat vervoer naar gedecentraliseerde plekken van vaccin, ontdooit tot -5 graden (ijsblokjestemperatuur?), onverantwoord is.

En jij wel? ;)

Hoezo kun je niet in de centrale opslag ontdooien en 10 vaccinflesjes, of zelfs één, in een koelbox van -5 naar de huisarts in Tietjerksteradeel sturen met een simpel controlesysteem of het onder 0 blijft? (Een RFID chip met lezer of evt smartphone is genoeg)
En hoezo zou een huisarts niet netjes 5 vaccinaties uit een flesje kunnen halen? Omdat al die hoogopgeleide mensen maar wat gokken? :F

Als het echt zo makkelijk was.... Kom op zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Apache4u schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:37:
Misschien kan zij het programma "contact, corona, crematie" presenteren? Past wel bij haar portfolio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
IJzerlijm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Er zijn nogal wat regels waaraan een koelkast moet voldoen. Deze zijn allemaal logisch en met de beste bedoelingen gemaakt maar het is de vraag hoeveel vertraging en dus doden we hebben doordat er niet meteen een koelkastlocatiecode kan worden verstrekt aan een vaccinatielokatie.
De grote vraag daarna: mag en kun je gemotiveerd van de regels afwijken als je daarmee mensenlevens redt? Je loopt als beslisser dan nogal een risico. Ambtelijk staat op afwijken van de regels zo'n beetje de doodstraf , dus het zal een bestuurder moeten zijn die daarin dan het voortouw neemt. Of je laat het aan de werkvloer om het werkend te maken. Leidinggeven op zijn lafst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
toolkist schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Als het echt zo makkelijk was.... Kom op zeg...
Makkelijk zal het niet zijn, maar mogelijk is het wel.

Zie bijvoorbeeld deze manual hoe de Engelsen het wel voor elkaar krijgen om lokaal te vaccineren in bijvoorbeeld verzorgingshuizen. Het is een vrij uitgebreid document met bijlages.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZRkwyJ4B/screenshot-112.png

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 05-01-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Makkelijk zal het niet zijn, maar mogelijk is het wel.

Zie bijvoorbeeld deze manual hoe de Engelsen het wel voor elkaar krijgen om lokaal te vaccineren in bijvoorbeeld verzorgingshuizen. Het is een vrij uitgebreid document met bijlages.
Tuurlijk kan dat. Stel wat er zou zijn gebeurd als De Jonge in november met zijn vuist op tafel had geslagen en de GGD's en RIVM opdracht had gegeven dit mogelijk te maken. Dan was er in december een draaiboek geweest en waren de organisaties er geweest. De GGD's zijn hartstikke slagvaardig. Dat blijkt nu ook weer met de organisatie die ze op korte termijn opzetten. Ze moeten alleen wel een opdracht krijgen.
In november dacht De Jonge immers nog dat de GGD's pas in augustus aan de gang moesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:14

Laguna

Connaisseur

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Tuurlijk kan dat. Stel wat er zou zijn gebeurd als De Jonge in november met zijn vuist op tafel had geslagen en de GGD's en RIVM opdracht had gegeven dit mogelijk te maken. Dan was er in december een draaiboek geweest en waren de organisaties er geweest. De GGD's zijn hartstikke slagvaardig. Dat blijkt nu ook weer met de organisatie die ze op korte termijn opzetten. Ze moeten alleen wel een opdracht krijgen.
In november dacht De Jonge immers nog dat de GGD's pas in augustus aan de gang moesten.
Ze zijn zo slagvaardig dat ze gaan zitten wachten tot iemand z'n vinger opsteekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:59:
[...]

De conclusie is dus dat De Jonge gefaald heeft? De GGD doet niets zonder opdracht en zou waarschijnlijk afgebrand zijn door diezelfde De Jonge als zij zonder opdracht geld en middelen inzetten.

En De Jonge heeft altijd voorgehouden dat hij wendbaar was en rekening hield met allerlei scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rockvee2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:29:

[Afbeelding]
Voor veel mensen is het persoonlijk ook maar een griepje en als je dan alleen aan jezelf denkt is er inderdaad niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Ze zijn zo slagvaardig dat ze gaan zitten wachten tot iemand z'n vinger opsteekt ;)
Je kan veel vinden van het Coronabeleid in Nederland, maar de GGD levert echt uitzonderlijk werk. Als je ziet hoe het testen nu is georganiseerd in zo'n korte tijd met beperkte resources dan is dat echt een topprestatie te noemen.

Ik vind jouw opmerking dan ook een onverdiende sneer naar de GGD medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Wat denk je dat er gebeurt als blijkt dat een lokale GGD medewerker dit even op eigen houtje gaat doen en hier dus ook geld en middelen voor inzet? Hierbij voorbijgaand aan de minister die de lijn uitzet.

Ik denk dat zo'n iemand de klokkenluidersbehandeling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TIGER1125 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:52:
[...]

Ik vond de frontberichten eigenlijk juist niet zo aangrijpend, maar meer door de manier waarop het gebracht werd. Door het telkens wisselen van locatie vond ik dat de noodzaak eigenlijk een beetje wegviel. (en het vooral een versnippert beeld gaf.) Ik denk dat ze misschien wat meer hadden moeten inzetten op het volgen van een aantal personen die telkens terugkwamen.

Maar goed dat is natuurlijk ook persoonlijk hoe je iets ervaart misschien, wij zaten in de fase ook heel hoog in de werkdruk a.g.v. de corona en de crisis aanpak dus dat maakt het relativeren naar andere beroepsgroepen misschien ook lastiger.

Ik vond het nieuws en de beelden uit Italië eigenlijk veel meer een wake-up call. Als je vrachtwagens vol grafkisten ziet rijden omdat de totale uitvaartzorg in een gebied ook verzadigd is vind ik dat veel harder binnen komen eerlijk gezegd.

Ik denk dat beelden van Groot-Brittannië nu misschien harder binnen, bij de groep "ik doe niet meer mee, want het is maar een griepje" ook om te laten zien dat het voor sommige mensen toch heel anders uitpakt, en ook het effect op de rest van de zorg.
Inderdaad, een interview met een dokter of verpleger dat het allemaal zo slecht is komt niet echt over.

Gewoon wat meer schokkende beelden van mensen die er al 2-3 weken aan de beademing liggen zal meer impact hebben. Wel even de wat minder dikke mensen uitzoeken anders gaan velen weer denken dat alleen dikke mensen op de IC komen te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

marcunator schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Je kan veel vinden van het Coronabeleid in Nederland, maar de GGD levert echt uitzonderlijk werk. Als je ziet hoe het testen nu is georganiseerd in zo'n korte tijd met beperkte resources dan is dat echt een topprestatie te noemen.

Ik vind jouw opmerking dan ook een onverdiende sneer naar de GGD medewerkers.
Ik suggereer op geen enkele manier dat er door de GGD geen indrukwekkende prestatie neer is gezet. Maar dat doet niks af aan het feit dat onze zorgprofessionals, waar ik de GGD ook onder schaar, gaan zitten wachten tot de minister ze een kant op stuurt. De GGD GHOR moet in deze m.i. bij de minister aan de bel trekken. Overigens even goed als RIVM en weet ik wie zich tegenwoordig overal tegenaan bemoeit.

@Wolly Dan heb ik het uiteraard niet over een enkele medewerker, maar ook de GGD-en hebben een centrale organisatie met meer kennis dan De Jonge in zijn hele leven op zal doen over vaccinaties.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:32
Ernemmer schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:12:
[...]

Inderdaad, een interview met een dokter of verpleger dat het allemaal zo slecht is komt niet echt over.

Gewoon wat meer schokkende beelden van mensen die er al 2-3 weken aan de beademing liggen zal meer impact hebben. Wel even de wat minder dikke mensen uitzoeken anders gaan mensen weer denken dat alleen dikke mensen op de IC komen te liggen.
Angst werkt alleen op de korte termijn. Opnieuw (geframede) filmpjes laten zien gaat niets bewerkstelligen. Psychologie 101.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:16:
[...]
De situatie in de ziekenhuizen was in het voorjaar wel nog veel heftiger vooral op de IC, maar geen idee wat precies de reden is dat frontberichten momenteel niet terugkeert.
Herhaling stompt af. Elke dag melden dat roken slecht is doet de roker niet stoppen. Het is deels een ver=van-mijn-bed-show. Een groot deel van de overtreders/ontkenners zit vermoedelijk niet in een risicogroep en maakt wat dat betreft niet vaak genoeg mee dat iemand uit zijn omgeving corona krijgt en mogelijk zelfs overlijdt.
Als iemand in Schubbekutteveen doodgaat, of van mijn part het hele dorp.. dan nog, daar woon ik niet.
Maar als een deel van de gasten van mijn illegale feestje peigert, dan besef ik heel misschien dat ik het ook had kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Ik suggereer op geen enkele manier dat er door de GGD geen indrukwekkende prestatie neer is gezet. Maar dat doet niks af aan het feit dat onze zorgprofessionals, waar ik de GGD ook onder schaar, gaan zitten wachten tot de minister ze een kant op stuurt. De GGD GHOR moet in deze m.i. bij de minister aan de bel trekken. Overigens even goed als RIVM en weet ik wie zich tegenwoordig overal tegenaan bemoeit.

@Wolly Dan heb ik het uiteraard niet over een enkele medewerker, maar ook de GGD-en hebben een centrale organisatie met meer kennis dan De Jonge in zijn hele leven op zal doen over vaccinaties.
Je doet een aanname dat de GGD niet bij de minister aan de bel heeft getrokken?

En GGD'en zullen meer kennis hebben, als zij geen opdracht hebben noch budget kan je niet verwachten dat ze op eigen houtje maar iets gaan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Uiteindelijk is dat beleid, wat de GGD volgens jou pro-actief moet voorbereiden een politieke keuze. Hoe kan je die verantwoordelijkheid nou niet bij de minister leggen?

Ik heb niet bij de gesprekken gezeten, maar ik kan me voorstellen dat er wel overleg is tussen de GGD en het ministerie, wellicht hebben ze zelfs eens aan de bel getrokken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja je zou verwachten dat er wat overlegd wordt... Maar dat lijkt niet heel effectief te zijn de laatste tijd ;)

Wat mij opvalt is 'als ik eerder had gevraagd om... hadden we eerder kunnen beginnen'.
Los van de verantwoordelijkheid lijkt me niet dat de minister een single point of failure moet izjn.

Maargoed, die antwoorden zullen wel komen.

In de tussentijd houden artsen voorlopig vast aan het originele draaiboek:
https://nos.nl/artikel/23...n-vast-aan-draaiboek.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 21-09 18:18
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:28:
In de tussentijd houden artsen voorlopig vast aan het originele draaiboek:
https://nos.nl/artikel/23...n-vast-aan-draaiboek.html
Mjah ze kunnen altijd nog wachten op "gecertificeerde strootjes" en een notaris voor de loting.
Ik snap niet hoe je bij dit soort dingen komt, tegen de tijd dat het nodig is ga je toch geen loterij meer houden, maar hou je toch gewoon de beste gok naar eer en geweten van de arts over. :N

Aan de andere kant zullen ze alle andere criteria wel wat uit vergroten en als nog de keuze maken die ze altijd gemaakt zouden hebben. In het kader van als je het echt zo graag helemaal wilt bepalen als politici, dan ga je zelf de triage maar doen, kijken hoelang je het volhoudt.

[ Voor 40% gewijzigd door gekkie op 05-01-2021 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

marcunator schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:22:
[...]

Ik heb niet bij de gesprekken gezeten, maar ik kan me voorstellen dat er wel overleg is tussen de GGD en het ministerie, wellicht hebben ze zelfs eens aan de bel getrokken :+
We hebben bij de verhoren over de toeslagen gezien wat er gebeurt met informatie die de minister niet goed uitkomt, die bereikt de minister niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:44:
[...]

We hebben bij de verhoren over de toeslagen gezien wat er gebeurt met informatie die de minister niet goed uitkomt, die bereikt de minister niet.
Correct, het in stand houden van politieke ego's gaat voor het behouden van levens.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 23:21
Goed, ik hoorde vanmorgen dat ik deze week nog pfizer vaccin ga krijgen. Waarschijnlijk morgen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:54

boesOne

meuh

gekkie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Mjah ze kunnen altijd nog wachten op "gecertificeerde strootjes" en een notaris voor de loting.
Ik snap niet hoe je bij dit soort dingen komt, tegen de tijd dat het nodig is ga je toch geen loterij meer houden, maar hou je toch gewoon de beste gok naar eer en geweten van de arts over. :N

Aan de andere kant zullen ze alle andere criteria wel wat uit vergroten en als nog de keuze maken die ze altijd gemaakt zouden hebben. In het kader van als je het echt zo graag helemaal wilt bepalen als politici, dan ga je zelf de triage maar doen, kijken hoelang je het volhoudt.
Het is ook een achterlijk verhaal. Natuurlijk ga je jongeren over het algemeen voorrang geven, dat lijkt me niet meer dan fair. Er zijn vast wel grensgevallen te bedenken van ultra kwieke bejaarden versus toch al zeer zieke jeugd, maar dat laat je aan de arts over.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Ik het tot nu toe geen ontkenning of nuancering vanuit de overheid gezien, dat is denk ik wel een teken dat het inderdaad klopt. Een medisch directeur van Pfizer zal niet zomaar iets uit zijn duim zuigen.

Als het niet op het juiste buro is beland bij het ministerie of RIVM is dat te wijten aan het ministerie of RIVM.

[...]

[...]

bnr.nl/nieuws/gezondheid/10429707/pfizer-vaccin-krijgt-in-eerste-kwartaal-hogere-bewaartemperatuur
@MikeyMan Zojuist bevestigd Rutte, na vragen van Ascher, dat in oktober al bekend was dat Pfizer met -70 werd geleverd.

Dan is dat vanaf nu dus ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:52:
[...]

@MikeyMan Zojuist bevestigd Rutte, na vragen van Ascher, dat in oktober al bekend was dat Pfizer met -70 werd geleverd.

Dan is dat vanaf nu dus ook duidelijk.
Daar ging het me ook niet specifiek over. Denk ook niet dat daar de crux zit. Ging me meer over dat er dan expliciet gevraag moet worden, wetende dat alle partijen weten dat dit de specs zijn, om er op voor te bereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 14:53:
[...]

Daar ging het me ook niet specifiek over. Denk ook niet dat daar de crux zit. Ging me meer over dat er dan expliciet gevraag moet worden, wetende dat alle partijen weten dat dit de specs zijn, om er op voor te bereiden.
Het is een reactie op je verhaal uit MikeyMan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3" waarin je stelde dat alleen Pfizer dit meldde.

Bij deze is dus duidelijk dat dit bericht ook de overheid in oktober heeft bereikt (en zelfs Rutte).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ai:

https://nos.nl/artikel/23...lockdown-blijven-uit.html
In absolute zin nam het aantal positieve tests weliswaar af, maar veel minder mensen lieten zich testen: dat nam af van circa 410.000 naar krap 350.000. Daardoor steeg het percentage positieve tests van 13 naar 13,7 procent, ongeveer evenveel als twee weken geleden.
Alternatieve tekst zou kunnen zijn dat effecten van lockdown teniet worden gedaan door gedrag (in aanloop naar) kerst.

Positief nieuws is wel dat de R in de week voor kerst onder de 1 was:
Op 18 december, net na het ingaan van de nieuwe lockdown, daalde het zogenoemde R-getal van 1,15 naar 0,91. Dat is goed nieuws: bij een R onder de 1 neemt de verspreiding van het virus af. Een R van 0,91 betekent dat 100 mensen samen 91 anderen besmetten.

[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:02:
Ai:

[...]

Alternatieve tekst zou kunnen zijn dat effecten van lockdown teniet worden gedaan door gedrag (in aanloop naar) kerst.
Opvallend dat minder mensen zich laten testen.
Waarschijnlijk omdat ze tóch wel thuiszitten dat mensen die zich ziekig voelen zich minder genoodzaakt voelen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

anandus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:04:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze tóch wel thuiszitten dat mensen die zich ziekig voelen zich minder genoodzaakt voelen.
Door de kinderen gedwongen om thuis te blijven :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:04:
[...]

- Wat niet weet wat niet deert?
- Extra lang weekend door O&N?
- Nieuwjaarsdag brak?

Zeg het maar.

RIVM suggereert overigens dat er minder mensen met klachten zouden kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
IJzerlijm schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 12:58:
[...]

[...]

https://rijksvaccinatiepr...vp-richtlijn-vaccinbeheer
Volgens mij is een koelkast voor medicijnen nou niet bepaald een nieuw concept. Er zullen wel meer geneesmiddelen tegen heel wat ergere ziekten koel bewaard moeten worden.

Gisteren was het hele regiment zorgBNers bij Jinek en via beeld (waarom niet iedereen zou je zeggen... lockdown?) een Nederlanders arts (directeur) in Britse dienst in Londen. Die hoorde ook al die verhalen met ongeloof aan hoe we in onze eigen bureaucratie tenonder gaan. Je zag Kuipers steeds witter wegtrekken.

Ik blijf het frappant vinden hoe op stel en sprong winkels, scholen, etc dicht moesten of de horeca in maart die ~30 minuten kreeg om gasten eruit te werken, maar bij het enige wat blijkbaar echt levens kan redden, doen we er gerust nog een paar weekjes langer over.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 11:59
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:06:
[...]

- Wat niet weet wat niet deert?
- Extra lang weekend door O&N?
- Nieuwjaarsdag brak?

Zeg het maar.

RIVM suggereert overigens dat er minder mensen met klachten zouden kunnen zijn.
Kan inderdaad vanalles zijn.
En wat je al zegt, NOS schrijft ook dit:
Dat het percentage positieve tests steeg, betekent mogelijk dat mensen zich de afgelopen week minder snel lieten testen. Maar het is ook mogelijk dat de lockdown wél werkt en er minder mensen met klachten zijn, redeneert het RIVM.
Kortom, ze weten het niet. Cijfers blijven volgen en vooral ziekenhuis blijft het belangrijkste bij deze hoge aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:02:
Ai:

[...]

Positief nieuws is wel dat de R in de week voor kerst onder de 1 was:

[...]
Verwacht nog een veel grotere dalen. Zie: Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

We hebben geen feestdagen meer ertussen zitten komende week, dus de noodzaak voor veel mensen om te gaan testen vervalt. Het is inmiddels wel duidelijk dat er een hoop paniekbal gespeeld wordt op basis van absolute getallen. Wie weet was het percentage wel 14 of 15% als niet iedereen preventief ging testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
RemcoDelft schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Minister van (zoals hij het zelf zegt) Zorrug de Jonge zei al eerder dat selectie op leeftijd niet mag, en nu doet Tamara er nog een schepje bovenop door er een wet voor te willen maken. Ik vind het behoorlijk schokkend dat we momenteel zelfs 2 zorgministers hebben die geen flauw benul hebben van het begrip DALY, wat staat voor Disability-adjusted life year.
En terwijl ze zichzelf ongetwijfeld enorm goed voelen door te zeggen dat dit leeftijdsdiscriminatie is, komt het er dus op neer dat ze een kind van 6 zouden laten doodgaan om een hoogbejaarde van 96 te redden, zodat die bejaarde vervolgens 3 maanden later aan iets anders doodgaat, terwijl dat kind nog 80 gezonde jaren had kunnen leven. Maar dat kind van 6 mag niet stemmen in maart, en die hoogbejaarde wel. Walgelijk beleid!
Het zou me niets verbazen als er af en toe een stekker uitgetrokken wordt als dit beleid doorgaat.
Het is meten met twee maten. Bij vaccineren maken we blind onderscheid op leeftijd met bijbehorende arbitraire leeftijdsgrenzen. Vinden we allemaal normaal. Doe je dit wanneer stront aan de knikker is op de IC wordt er opeens moord en brand geschreeuwd terwijl zelfs de ANBO aangeeft het prima uitlegbaar te vinden.
dr.lowtune schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 08:34:
[...]

Van Ark/De Jonge zijn gewoon met de verkiezingen bezig. Niks meer, niks minder. Er is een behoorlijk grote groep ouderen in Nederland. Deze twee personen kunnen zich nu opwerpen als "redders van de oudjes" en dat is electoraal natuurlijk super handig.
Komt bij dat het % stemmers onder ouderen hoger ligt dan onder jongeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 09:00
Poeh veel opgenomen in het ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
Pff jammer dat het ondanks alles nog steeds niet de goede kant op gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwsbericht-5-januari

Regionale verschillen duidelijk te zien.
In een week een daling van 16,2% in de meldingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Signs schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
[...]

Poeh veel opgenomen in het ziekenhuis
Dat was al bekend rond 14:00. Uitstroom is ook redelijk hoog, netto een toename van 45. Dus het valt allemaal mee. En als je naar vorige week kijkt, toen was de instroom 430. Dit is echt een stuk lager gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
De dinsdagpiek(ziekenhuis) valt me mee, stuk minder vergeleken met vorige week.
Maar nog steeds veel natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Basekid schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
Pff jammer dat het ondanks alles nog steeds niet de goede kant op gaat
Hoezo niet? Aantal nieuwe besmettingen daalt langzaamaan, en hoe verder we van kerst en O&N gaan hoe verder dit lijkt te dalen.

Ziekenhuizen gaan nu vrij snel volgen verwacht ik, zit altijd wat tijd tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:17:
https://www.rivm.nl/nieuws/nieuwsbericht-5-januari

Regionale verschillen duidelijk te zien.
In een week een daling van 16,2% in de meldingen.
Logisch, waar men voor de kerst en O&N al bij de lichtste klachten of gewoon voor de zekerheid liet testen ga je nu weer terug naar hoe het de rest van het jaar ging. Enkel testen bij klachten. Zo plezierig is een test niet, dat doe je enkel met een goede reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:19:
[...]

Hoezo niet? Aantal nieuwe besmettingen daalt langzaamaan, en hoe verder we van kerst en O&N gaan hoe verder dit lijkt te dalen.

Ziekenhuizen gaan nu vrij snel volgen verwacht ik, zit altijd wat tijd tussen.
Maar echt snel gaat het niet. Ik weet niet wat de "eisen" zijn qua ziekenhuisbezetting om de 18e weer te gaan versoepelen (minder dan 10 IC-opnames per dag?), maar het moet nog wel even goed zakken de komende 2 weken.
Zeker met de dreiging van de Britse variant boven ons hoofd.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 05-01-2021 15:22 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:18:
[...]

De dinsdagpiek(ziekenhuis) valt me mee, stuk minder vergeleken met vorige week.
Maar nog steeds veel natuurlijk.
Dat is een feit. Maar er is wel zeker een positieve kant op aan het gaan, we komen met de dag dichter bij het omslagpunt dat de uitstroom structureel hoger zal zijn dan de instroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
anandus schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Maar echt snel gaat het niet. Ik weet niet wat de "eisen" zijn qua ziekenhuisbezetting om de 18e weer te gaan versoepelen (minder dan 10 IC-opnames per dag?), maar het moet nog wel even goed zakken de komende 2 weken.
Die 10 IC opnames per dag was toch om te versoepelen naar de situatie van voor de vorige lockdown? Dus dat dan de restaurants en kroegen weer open mogen?

We zitten ondertussen zo verstrengeld in verschillende lockdowns en getallen die constant wijzigingen dat er geen peil meer op te trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:23:
[...]

Die 10 IC opnames per dag was toch om te versoepelen naar de situatie van voor de vorige lockdown? Dus dat dan de restaurants en kroegen weer open mogen?

We zitten ondertussen zo verstrengeld in verschillende lockdowns en getallen die constant wijzigingen dat er geen peil meer op te trekken is.
Laatste stand van zaken was volgens mij dat we naar het laagste niveau terug moesten voor versoepelingen:
Voor inschaling WAAKZAAM
Positieve testen per 100.000 inwoners per week: minder dan 50
Ofwel een stuk of 1200 positieven per dag.

Maar dat kan wel even duren dus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Laatste stand van zaken was volgens mij dat we naar het laagste niveau terug moesten voor versoepelingen:

[...]

Ofwel een stuk of 1200 positieven per dag.

Maar dat kan wel even duren dus ;)
Grote kans dat er morgen weer iets anders staat ;-)

Maar laten we maar niet op de zaken vooruit lopen, we zullen zien wat er volgende week gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:23

Bloodclot

Jawier!

van 13% naar 13.7% positieve testen.
Er is een stuk minder getest afgelopen tijd.

We gaan qua besmettingsgraad dus nog niet naar beneden :(

Uitstroom voor ziekenhuizen gaat wel omhoog, maar instroom blijft nog steeds hoog. Als de besmettingsgraad niet snel daalt, zie ik het nog niet echt rustiger worden in de ziekenhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:56
Gezien de kerst en oud en nieuw duurt het nog wel even voordat we een echte daling kunnen verwachten.
Als je uitgaat van eerste klachten 5 dagen na besmetting, en dat veel mensen elkaar toch nog opgezocht (of in ieder geval goed gewinkeld in de supermarkt) hebben rond die tijd, zou je hopen dat er de komende dagen een wat meer significante daling mogelijk is in het aantal besmettingen.

En dan natuurlijk daarna ook de navenante daling in ziekenhuis opnames etc.

*offtopic*
Ik hou zelf de situatie in het VK in de gaten en het verbaast met hoe slecht het daar gaat. Daar worden nog dagelijks records gebroken, terwijl er toch ook al even een lockdown gaande is.
Ben erg benieuwd wanneer er daar een piek zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bloodclot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:32:
Uitstroom voor ziekenhuizen gaat wel omhoog, maar instroom blijft nog steeds hoog. Als de besmettingsgraad niet snel daalt, zie ik het nog niet echt rustiger worden in de ziekenhuizen.
De instroom was de afgelopen 4 weken:
week (30-12 t/m 05-01): 1857(ZH) 292 (IC)
week (23-12 t/m 29-12): 2094(ZH) 345 (IC)
week (16-12 t/m 22-12): 1699(ZH) 269 (IC)
week (09-12 t/m 15-12): 1450(ZH) 247 (IC)

dus je zou verwachten dat de totalen binnen enkele dagen gaan dalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35
Bloodclot schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:32:
van 13% naar 13.7% positieve testen.
Er is een stuk minder getest afgelopen tijd.

We gaan qua besmettingsgraad dus nog niet naar beneden :(

Dat is het gevaar als je enkel naar het percentage kijkt, en niet naar het totale plaatje.

Het kan best zijn dat er voor de kerstdagen ontzettend veel mensen waren die "toch maar even" gingen testen omdat ze een kuchje hadden,en zeker wilden zijn of ze wel gewoon konden gourmetten met oma. Deze mensen zouden zich anders nooit hebben laten testen, en een groot deel van hun had mogelijk dus ook helemaal geen corona maar gewoon teveel gerookt ofzo.

Nu de feestdagen voorbij zijn laten alleen mensen die ook echt serieuzere klachten zich weer testen, dus nu zie je mogelijk het "echte" percentage. Daarom snap ik die obsessie voor het percentage van veel mensen ook niet, je moet het totaal plaatje bekijken, niet alleen percentage, of alleen absolute getallen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat betreft het percentage positieve testen blijft dat ook gewoon een hele lastige graadmeter omdat die ook net zo goed sterk beïnvloed wordt door het testgedrag van mensen. Als voorbeeld, stel dat in de periode rond de feestdagen meer mensen zonder klachten zich hebben laten testen ("voor de zekerheid, ik wil niemand besmetten"). Dan heeft dat dus een dempend effect gehad op het percentage, valt dat effect nu weg dan kan het percentage dus weer stijgen zonder dat het ook maar iets zegt over de verspreiding. Enige echte graadmeter blijft dus de situatie in de ziekenhuizen maar dat duurt gewoon langer voordat je een effect al dan niet ziet.

Daarnaast wat betreft de lockdown, feitelijk is het enige met verwacht echte impact dat de scholen gesloten zijn. En laat dat nou net een heel indirect effect zijn, immers kinderen of jongeren krijgen zelf meestal weinig tot geen klachten en worden mede daardoor ook relatief weinig getest. Wat je daar dus van zou moeten zien is dat de besmettingen onder ouders en grootouders afnemen. Maar dat duurt dan dus ook minimaal een iteratie langer. Dit zou wat mij betreft ook het verlate herfstvakantie effect mogelijk kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ConQuestador schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:38:
[...]

Dat is het gevaar als je enkel naar het percentage kijkt, en niet naar het totale plaatje.

Het kan best zijn dat er voor de kerstdagen ontzettend veel mensen waren die "toch maar even" gingen testen omdat ze een kuchje hadden,en zeker wilden zijn of ze wel gewoon konden gourmetten met oma. Deze mensen zouden zich anders nooit hebben laten testen, en een groot deel van hun had mogelijk dus ook helemaal geen corona maar gewoon teveel gerookt ofzo.

Nu de feestdagen voorbij zijn laten alleen mensen die ook echt serieuzere klachten zich weer testen, dus nu zie je mogelijk het "echte" percentage. Daarom snap ik die obsessie voor het percentage van veel mensen ook niet, je moet het totaal plaatje bekijken, niet alleen percentage, of alleen absolute getallen.
We zijn de lockdown ingerommeld o.b.v. de absolute getallen... Slecht gedacht, als niemand ging testen was opeens corona voorbij met die maatstaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
gustaveau schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:37:
*offtopic*
Ik hou zelf de situatie in het VK in de gaten en het verbaast met hoe slecht het daar gaat. Daar worden nog dagelijks records gebroken, terwijl er toch ook al even een lockdown gaande is.
Ben erg benieuwd wanneer er daar een piek zal zijn.
Ze zitten pas sinds vandaag weer in een serieuze lockdown. Tot vandaag waren de scholen veelal open en lang niet overal zat men in een lockdown.

Zoals overal reageren ze daar rijkelijk laat, deze lockdown komt (net als bij ons enkele malen) te laat. Het kwaad is al geschied, de grote verspreiding is al geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:35
Señor Sjon schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:42:
[...]

We zijn de lockdown ingerommeld o.b.v. de absolute getallen... Slecht gedacht, als niemand ging testen was opeens corona voorbij met die maatstaf.
Als ik deze grafiek bekijk dan heb ik anders het vermoeden dat de absolute getallen toch een redelijk goede voorspeller is van de bedbezetting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLJ7bhJPhKexBu_jYkEbanVh9EA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oT113OreFFDxQgBiLHXGOeP8.png?f=user_large

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03

Yucon

*broem*

ik222 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:39:
Wat betreft het percentage positieve testen blijft dat ook gewoon een hele lastige graadmeter omdat die ook net zo goed sterk beïnvloed wordt door het testgedrag van mensen. Als voorbeeld, stel dat in de periode rond de feestdagen meer mensen zonder klachten zich hebben laten testen ("voor de zekerheid, ik wil niemand besmetten"). Dan heeft dat dus een dempend effect gehad op het percentage, valt dat effect nu weg dan kan het percentage dus weer stijgen zonder dat het ook maar iets zegt over de verspreiding. Enige echte graadmeter blijft dus de situatie in de ziekenhuizen maar dat duurt gewoon langer voordat je een effect al dan niet ziet.

Daarnaast wat betreft de lockdown, feitelijk is het enige met verwacht echte impact dat de scholen gesloten zijn. En laat dat nou net een heel indirect effect zijn, immers kinderen of jongeren krijgen zelf meestal weinig tot geen klachten en worden mede daardoor ook relatief weinig getest. Wat je daar dus van zou moeten zien is dat de besmettingen onder ouders en grootouders afnemen. Maar dat duurt dan dus ook minimaal een iteratie langer. Dit zou wat mij betreft ook het verlate herfstvakantie effect mogelijk kunnen verklaren.
Omgedraaid hoor ik ook vaak de stelling dat het aantal positieve testen vlak voor kerst hoger zou zijn vanwege laten we zeggen preventief testen. Als dat zou kloppen kun je verwachten dat mensen gemiddeld minder of zelfs niet ziek waren toen ze zich lieten testen.. maar in dat geval zou het percentage positief getest veel harder gedaald moeten zijn omdat ok, glad ijs, maar geen complete onzin de kans dat je corona hebt als je helemaal niets mankeert kleiner is dan wanneer je koorts hebt en kortademig bent.

Ik vraag me dus af of dat echte preventieve testen wel klopt als reden voor het gestegen aantal positieve testen. Of dat het een rimpeltje in de marge is.
Pagina: 1 ... 201 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins