Ik hoop dat het wel een redelijk debat gaat worden. Dat wij later beginnen met vaccineren is namelijk grotendeels een gevolg van voortschrijdend inzicht en goed luisteren naar de experts.CMD-Snake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:03:
Duikt zomaar weer die driekwart van de Nederlanders op.Nu willen ze zich laten vaccineren. Het is wel toevallig hoe Ipsos elke keer aan een geval van 75% weet te komen.
De Jonge zal het vandaag ook nog lastig krijgen in een debat over vaccinatie.
Dus dan kunnen we wel een typische politieke 'hindsight=20/20' flufdiscussie hebben in de tweede kamer, maar op basis van de stukken en de tijdlijn (wat wisten we wanneer?) zie ik nog steeds niet wat De Jonge verkeerd zou hebben gedaan. De kritiek die ik veel langs zie komen is namelijk dat het wel degelijk had gekund om het Pfizer-vaccin op een of andere manier te verdelen onder huisartsen/zorgtehuizen/GGD-locaties. En dat lijkt ook het oorspronkelijke plan te zijn geweest, gezien al het gepraat over ons "fijnmazige systeem" etc. Maar toen dit vervolgens met klem werd afgeraden, moest er geschakeld worden naar grote priklocaties. Wat uiteraard een ontzettend complexe operatie is als tegelijkertijd het advies was om juist de kwetsbare groepen te vaccineren - en hoe krijg je die bij de centrale locaties? Dat is een behoorlijke logistieke kluif, en we zullen zien of het ze gaat lukken. Maar het lijkt me ook niet realistisch om te wensen/eisen dat De Jonge vanuit politieke motivatie gaat beslissen hoe zo'n vaccin-uitrol moet verlopen.
Had hij dus tegen het dringend advies van experts in moeten gaan, over een kwestie die toch echt behoorlijke medische expertise vereist? Had hij al eerder moeten zien aankomen dat zowel de Gezondheidsraad als het RIVM zou afraden om het Pfizer-vaccin op kleinere locaties toe te dienen? (En zo ja: wanneer had hij dit moeten weten, was dat genoeg geweest om eerder te kunnen prikken, en hadden andere politici dit dan wel al zien aankomen en hadden zij wel al een oplossing bedacht hiervoor?)
De enige manier waarop dit hele verhaal anders had kunnen verlopen, was als we begin november al hadden geweten dat:
- Het Pfizer-vaccin als eerst goedgekeurd zou worden;
- Het Pfizer-vaccin bijzonder effectief was bij ouderen;
- Het Pfizer-vaccin niet geschikt was voor de bestaande vaccinatie-infrastructuur;
- Het Pfizer-vaccin al vóór kerst goedgekeurd en beschikbaar was; en niet pas in Q1 2021
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;