CycloneX schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:25:
Ik herinner mij nog de beginfase van de Coronapandemie doel is om de druk in de zorg te voorkomen. Prima dus even kort door de bocht al hebben we elke dag 8000 besmettingen als de aanwas op de IC 0 is dan is er niets aan de hand. Correct toch?
De deskundige ‘OMT / kabinet / zelfbenoemde teams’ laten zich nu leiden door:
- publieke opinie
- buurlanden
- dagkoersen
Let op: zo komt het op mij over. Daarnaast versterkt de media dit ook. Bij 1vandaag wil de meerderheid strengere regels. Ik ken serieus niemand die dat wil. Wie zijn dit ambtenaren met een baangarantie tot pensioen die net thuiswerkvergoeding van €1000 hebben gekregen?
Probleem dat OMT/kabinet/teams hebben, is dat ze moeten balanceren tussen al die punten. Als de publieke opinie zich tegen hun keert, valt het draagvlak onder de maatregelen weg en raken we nog verder in de problemen. Als we teveel afwijken van wat buurlanden doen wat maatregelen betreft, krijgen we een waterbedeffect en gaan mensen over de grens shoppen. Negeren ze de dagkoersen, gaan ze niet bijsturen en nemen we geen maatregelen op het moment dat het nodig is en raken we nog verder in de problemen.
Ik ben het niet altijd een met Maurice de Hond maar die onderbouwd tenminste met genuanceerde toon. 1vandaag slaat echt alles, dit is publieke omroep.
Genuanceerde toon, of verkondigd Maurice de Hond wat jij wil horen? Jij kent misschien niemand die strengere regels wil, maar misschien is dat ook wel jouw bubbel.
Nu zie ik de ernst van het virus echt wel maar maak ik mij al maanden openlijk zorgen over de economische gevolgen. Ik hoor hier de laatste weken ook steeds minder over. Af en toe een noodkreet nu maar een vertegenwoordiger uit een sector steeds minder. Hebben die het opgegeven? Vanuit de overheid is beleid vanuit de zorg, oftewel oneerbiedig de witte jassen.
Probleem is dat de zorg de laatste paar weken compleet vast is gelopen door verzuim en hogere zorgvraag door meer besmettingen. De vertegenwoordigers van de economische sector houden nu heel wijselijk hun mond, want het is hartstikke negatieve PR als ze nu roepen dat de economie ook belangrijk is, want de zog staat er gewoon niet goed voor.
We staan aan een vooravond van economisch tragedie waar jij en ik jaren lang voor moeten betalen. Dit wordt bij de gewone burger neergelegd. De gemeentelijke belastingen zullen jaren lang worden verhoogd onder de noemer ‘Corona’. Om maar iets te noemen. Mensen raken banen kwijt, niet iedereen werkt voor de (semi) overheid.
Wat had dan gedaan moeten worden? De overheid houdt de schade met de NOW nog beperkt, want een boel bedrijven vallen juist niet om en kunnen na de crisis weer door.
Denken jullie dat een Blokker/IKEA/C&A/Action.... nu nog 3 maanden dicht kunnen blijven. Fysieke retail ging voor de pandemie al niet zo best. De kapper kan je toch niet een half jaar dicht houden, dat is van de zotte.
De vraag is alleen, hoe levensvatbaar waren bedrijven die nu omvallen überhaupt? Fysieke retail liep al niet lekker, corona versneld het alleen maar een paar jaar. Daarmee wil ik het leed voor mensen die in die sectoren werken en nu op straat staan doordat de boel sluit door corona niet te kort doen, maar is corona de oorzaak of alleen maar het laatste zetje dat de boel omvalt?