Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 197 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.677 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SkiFan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:06:
[...]

Niet wat ik begreep. Dit was gewoon 'over'. Kan het betreffende artikel uit de Rheinische Post even niet vinden.

Edit: LINK: https://rp-online.de/nrw/...essige-dosen_aid-55449247
Jij kwam net tussendoor, ik reageerde feitelijk op de posts boven je. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Gonadan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:14:
[...]

Jij kwam net tussendoor, ik reageerde feitelijk op de posts boven je. :P
Leuk. Artikel geeft overigens ook die vraag weer van hoe zit het dan met de 2e enting. Voor wat ik begreep was er na de eerste enting al 60% die beschermd waren tegen Covid19. Da's dus al een forse winst al is het misschien niet perfect.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wolly schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Ook wel 7, echter laten wij het in NL voorlopig bij 5.
Vraag ik me toch af waarom ze dit vaccin, bedoelt voor massa vaccinatie, in zulke kleine flesjes verpakken.

Grotere flesjes lijken me logistiek efficienter en geven minder "snijverlies". (Of is dat om die Belgische dokter in Duitsland nog enigszins te beschermen? Wel opvallend dat die vorige week precies 5 keer de juiste dosis toegediend heeft)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:19:
[...]

Leuk. Artikel geeft overigens ook die vraag weer van hoe zit het dan met de 2e enting. Voor wat ik begreep was er na de eerste enting al 60% die beschermd waren tegen Covid19. Da's dus al een forse winst al is het misschien niet perfect.
90% volgens de Engelsen, zie Wolly in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Ankona schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:26:
[...]

Vraag ik me toch af waarom ze dit vaccin, bedoelt voor massa vaccinatie, in zulke kleine flesjes verpakken.
Als mensen dir soort vragen stellen ben ik altijd benieuwd als ze die zelf beantwoord kunnen krijgen door de vraag aan zichzelf te stellen? Waarom denk je het?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 22:22
Ah, ik had blijkbaar die 70% van AstraZeneca gelezen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Begin januari worden er 507.000 doses (Pfizer) geleverd.
https://www.nu.nl/coronav...hoeveelheid-geleverd.html

To be more exact:

[...]

Kamerbrief
20.000 per dag te prikken dus.
Als het goed is komen daar over een week ook nog de moderns vaccins bij.

De 30k van het ziekenhuis inenten is dus idd geen significante factor qua vertraging.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-01-2021 21:49 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
xzaz schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Als mensen dir soort vragen stellen ben ik altijd benieuwd als ze die zelf beantwoord kunnen krijgen door de vraag aan zichzelf te stellen? Waarom denk je het?
Werkelijk geen idee, wat mij betreft doen ze het in literflessen. Ik begrijp dat je probeert als wijsneus een sneer uit te delen maar ik volg je niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het blijft gokken met de gezondheid van mensen, AZ en Pfizer hebben dit niet getest.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Het blijft gokken met de gezondheid van mensen, AZ en Pfizer hebben dit niet getest.
Je bedoet dat het niet bewezen is?

Zoals ik het lees hebben ze dit afgeleid uit de onderzoeksresultaten, waar gokken ze volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:49:
[...]
Je bedoet dat het niet bewezen is?

Zoals ik het lees hebben ze dit afgeleid uit de onderzoeksresultaten, waar gokken ze volgens jou?
Ze gokken de bescherming van de vaccins voorbij de 21 dagen.
Pfizer en AZ hebben op dag 21 de 2e dosis gegeven dus er is geen enkele data over een 1 shot beschikbaar.

Het zal best werken, de grote vraag blijft alleen hoeveel en hoe lang.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 02-01-2021 21:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Op Bonaire gaat het ook weer los. Waar er de afgelopen dagen 1 of 2 nieuwe besmettingen zijn vastgesteld, waren dit er vandaag 16.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Pfizer en AZ hebben op dag 21 de 2e dosis gegeven dus er is geen enkele data over een 1 shot beschikbaar.

De figure 1 laat toch een duidelijk verschil zien tussen placebo en vaccin, blijkbaar schatten ze in dat die bijna horizontale lijn zo blijft in de nabije toekomst.

En over de vraag over hoe lang het blijft werken, dat is bij de aangeraden dosering ook niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:01:
[...]

De figure 1 laat toch een duidelijk verschil zien tussen placebo en vaccin, blijkbaar schatten ze in dat die bijna horizontale lijn zo blijft in de nabije toekomst.
Jup, dus gegokt dat die horizontaal blijft.
Hij zal heus niet als een plumpudding inzakken, maar of die daalt, stijgt of gelijk blijft heel onzeker.
En over de vraag over hoe lang het blijft werken, dat is bij de aangeraden dosering ook niet duidelijk.
De mensen uit de fase 3 test met de correcte dosering die gestart is ergens in juli oid worden nog steeds gevolgd, over mensen met correcte dosering is er nu dus een 6 maanden aan data over bescherming beschikbaar.

Voor mensen met een 1 shot blijft de teller op 21 dagen stilstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 02-01-2021 22:12 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Jup, dus gegokt dat die horizontaal blijft.
Hij zal heus niet als een plumpudding inzakken, maar of die daalt, stijgt of gelijk blijft heel onzeker.

[...]

De mensen uit de fase 3 test met de correcte dosering die gestart is ergens in juli oid worden nog steeds gevolgd, over mensen met correcte dosering is er nu dus een 6 maanden aan data over bescherming beschikbaar.

Voor mensen met een 1 shot blijft de teller op 21 dagen stilstaan.
*knip* Ook dat gehint op een bigfarma complot is ongewenst hier

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MLLL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Lekker makkelijk praten. _/-\o_
medeleven is helaas soms lastig hier...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
zie plaatje in dit twitter bericht uit het artikel
https://twitter.com/DrRob.../1345421814743363591?s=20

pas na 2de prik zie je voldoende imuunresponse.

Daarnaast kan het wetenschappelijk niet wat UK wil
..eigenlijk does nu zelf een verkapte studie waar niemand voor getekend heeft en tegen de Declaratie van Helsinki in gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook huisartsen willen nu voorrang bij het vaccineren:
Huisartsen willen ook als eerste - samen met het zorgpersoneel- gevaccineerd worden, omdat zij ook een belangrijke rol spelen in de spoedzorg. Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is er veel verbazing over het ontbreken van huisartsen in de vaccinatievoorrang.

LHV heeft contact opgenomen met het ministerie van Volksgezondheid. ,,Dit heeft geleid tot intensief overleg zaterdag over het moment waarop huisartsen gevaccineerd zullen worden. Dit overleg is nog niet helemaal afgerond, dus over de uitkomsten kunnen we nu nog niet met zekerheid berichten. We verwachten de afspraken zondag definitief af te ronden en dan de uitkomst te kunnen melden."
(AD Liveblog)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:38:

[...]

(AD Liveblog)
Logisch, iedereen en z"n moeder inclusief alle vakbonden willen nu als eerste alleen is de huisartsenclub een beetje laat en is de nood in zieken- en verzorgingshuizen wat hoger qua uitval lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:18
Vallen er op het ogenblik bij bosjes huisartsen om, zoals in de ziekenhuizen gebeurt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wildhagen schreef op zondag 3 januari 2021 @ 07:38:
[...]
(AD Liveblog)
Ze hebben zichzelf een beetje buiten spel gezet door het niet willen vaccineren van mensen met de Pfizer vaccins en het ontduiken van Corona verantwoordelijkheid door zoveel mogelijk via de GGD en ziekenhuizen te laten lopen.

En dan een beetje proberen voor te dringen als de GGD gaat vaccineren :N

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bij de huisartsen wil wel meer dan 1/3 zich laten vaccineren, dat is dan wel een argument hun voor te laten gaan dan 2/3 van alle vaccinatie afspraken van ziekenhuispersoneel af te moeten zeggen omdat ze niet op komen dagen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Laatst online: 22-09 20:15
Ankona schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:41:
[...]

Werkelijk geen idee, wat mij betreft doen ze het in literflessen. Ik begrijp dat je probeert als wijsneus een sneer uit te delen maar ik volg je niet.
Als het een emulsie of suspensie is kun je denk ik de juiste samenstelling van een dosis niet meer garanderen als je meerdere doses in dezelfde container doet.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:26
Bananenplant schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:56:
[...]

Als het een emulsie of suspensie is kun je denk ik de juiste samenstelling van een dosis niet meer garanderen als je meerdere doses in dezelfde container doet.
Onderandere. En de vriesdroog stap is lastiger, de hoeveelheid vloeistof om het weer op te lossen is groter dus grotere kans op fouten, steriliteit van de inhoud na 6 keer er in prikken kan nog gegarandeerd worden maar met 51 keer is dat niet meer etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 18:56
YakuzA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:25:
[...]

Ze hebben zichzelf een beetje buiten spel gezet door het niet willen vaccineren van mensen met de Pfizer vaccins en het ontduiken van Corona verantwoordelijkheid door zoveel mogelijk via de GGD en ziekenhuizen te laten lopen.

En dan een beetje proberen voor te dringen als de GGD gaat vaccineren :N
Hoe kom je erbij dat de huisartsen de Pfizer vaccinatie niet willen vaccineren?

Volgens mij was het de bedoeling geweest dat de vaccinatie door de huisartsen uitgevoerd zou worden. Totdat men erachter kwam dat Pfizer de vaccinatie per 1000 stuks afleverde. Hierdoor kon men niet meer gebruik maken van de diensten van de huisartsen. De GGD werd dus ingeschakeld, veel eerder dan de bedoeling was. Hierdoor lopen we ook achter op de rest van de wereld, niet omdat we het zorgvuldiger willen doen. Maar puur dat we op het laatst een geheel andere aanpak op moeten tuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Russel88 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:25:
[...]

Volgens mij was het de bedoeling geweest dat de vaccinatie door de huisartsen uitgevoerd zou worden. Totdat men erachter kwam dat Pfizer de vaccinatie per 1000 stuks afleverde. Hierdoor kon men niet meer gebruik maken van de diensten van de huisartsen. De GGD werd dus ingeschakeld, veel eerder dan de bedoeling was. Hierdoor lopen we ook achter op de rest van de wereld, niet omdat we het zorgvuldiger willen doen. Maar puur dat we op het laatst een geheel andere aanpak op moeten tuigen.
Dan zijn er nog steeds mogelijkheden genoeg, het is niet alsof het 5 minuten nadat het uit de ultrakoeling is gehaald onbruikbaar is geworden. Zeker in een land waar je met een paar centrale verzamelpunten elke huisarts op minder dan een uur rijden hebt.
- Ultra-low-temperature freezers, which are commercially available and can extend shelf life for up to six months.
- The Pfizer thermal shippers, in which doses will arrive, that can be used as temporary storage units by refilling with dry ice every five days for up to 30 days of storage.
- Refrigeration units that are commonly available in hospitals. The vaccine can be stored for five days at refrigerated 2-8°C conditions.
https://www.pfizer.com/ne...s_distribution_fact_sheet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:53
Moet die Nederlande krant zijn feiten over België eens eerst fatsoenlijk checken.
Allereerst betrof het Jos Hermans uit een woonzorgcentrum in Puurs-Sint-Amands. Dat zijn al 2 fouten in 1 zin. Ook zijn er die dag inentingen gebeurd in Sint-Pieters-Woluwe en Mons (Bergen).
Bron

Het betrof dus inentingen in de 3 Belgische gewesten. Een week ervoor was er een droge oefening geweest, waarbij een fake vaccin werd ontdooid, aangelengd en vervoerd. Hier kon mijn kijken of de procedures qua vervoer en temperatuur klopte. Het ontdooien en aanlengen is (voorlopig) voorzien om te gebeuren in (universitaire) ziekenhuizen.
De "symbolische" vaccinaties betroffen wederom een oefening, maar nu met het echte spul.
Bron
Bron

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik hoor het Youp al zeggen, over zijn buurman Freek, huisarts: "Ik ga niet zeggen of ik ben ingeënt en ik blijf ook geen kapje dragen, want dat is een te grote inbreuk op mijn privacy".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bvbal79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 03:35:
[...]

zie plaatje in dit twitter bericht uit het artikel
https://twitter.com/DrRob.../1345421814743363591?s=20

pas na 2de prik zie je voldoende imuunresponse.
Ik heb een beetje moeite om de grafiek te lezen, wat betekent de verticale as "50% neutralization titer' en hoe beoordeel je of de immuunreponse voldoende is? En welke variant gebruiken ze in de UK, BNT162b1 of b2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:51:
[...]

Toch nog even terugkomend op die 21 dagen, want was het niet zo dat Pfizer tijdens de trial een tussenperiode tot 42 dagen aanhield?
In het fase 2/3-deel werden ongeveer 44.000 deelnemers in gelijke mate gerandomiseerd; ze moesten
2 doses van het COVID-19-mRNA-vaccin of een placebo krijgen met een tussenperiode van 21 dagen.
De werkzaamheidsanalyses omvatten deelnemers die hun tweede vaccinatie binnen 19 tot 42 dagen na
hun eerste vaccinatie kregen
Comirnaty

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:58
[...]

En omdat er blijkbaar geen urgentie is bij het ministerie om er echt voor te zorgen dat het voor elkaar komt. Ik vind dit zulk slap gezeur, het verweer van 'ja nee we moesten op het laatst ineens wat anders...'. Pfizer gaf eind oktober al aan wat de deal ging worden, dan kun je niet half december daar een beetje mee beginnen te kloten.

NL loopt achter omdat we fout op fout op onhandigheid stapelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:04
IJzerlijm schreef op zondag 3 januari 2021 @ 08:44:
Bij de huisartsen wil wel meer dan 1/3 zich laten vaccineren, dat is dan wel een argument hun voor te laten gaan dan 2/3 van alle vaccinatie afspraken van ziekenhuispersoneel af te moeten zeggen omdat ze niet op komen dagen.
Want dat personeel maakt op eigen initiatief een afspraak en komt vervolgens niet opdagen op die zelf gemaakte afspraak?
Tenzij het proces totaal anders wordt dan bij medewerkers van verpleeghuizen, gehandicaptenzorg en thuiszorg krijgen de mensen een uitnodiging thuis van de werkgever met daarin een landelijk nummer waarop een afspraak gemaakt kan worden. Aan de hand van beschikbaarheid kan er een locatie gekozen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:02:
[...]

En omdat er blijkbaar geen urgentie is bij het ministerie om er echt voor te zorgen dat het voor elkaar komt. Ik vind dit zulk slap gezeur, het verweer van 'ja nee we moesten op het laatst ineens wat anders...'. Pfizer gaf eind oktober al aan wat de deal ging worden, dan kun je niet half december daar een beetje mee beginnen te kloten.

NL loopt achter omdat we fout op fout op onhandigheid stapelen.
Als ik het goed begrijp loopt NL juist 'achter' omdat we ingezet hadden op een andere volgorde van vaccin-goedkeuring.

De draaiboeken waren er al, en er werd zeker ook al voorbereid op Pfizer-vaccins (bv. door vriezers te bestellen), maar als we eerst AZ of Moderna hadden gekregen was het vaccinatieprogramma heel anders verlopen.

En in Oktober was absoluut nog geen duidelijkheid over welk vaccin eerst zou zijn. Die duidelijkheid is pas in November gekomen, en toen zijn we ook direct begonnen met het Pfizer draaiboek uitvoeren.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
link0007 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Als ik het goed begrijp loopt NL juist 'achter' omdat we ingezet hadden op een andere volgorde van vaccin-goedkeuring.

De draaiboeken waren er al, en er werd zeker ook al voorbereid op Pfizer-vaccins (bv. door vriezers te bestellen), maar als we eerst AZ of Moderna hadden gekregen was het vaccinatieprogramma heel anders verlopen.

En in Oktober was absoluut nog geen duidelijkheid over welk vaccin eerst zou zijn. Die duidelijkheid is pas in November gekomen, en toen zijn we ook direct begonnen met het Pfizer draaiboek uitvoeren.
Men heeft gegokt en verloren, begin oktober was al gemeld dat Pfizer in eenheden van 1000 werd geleverd.
Maar dat de vaccins in dozen van duizend kwamen, zegt Pfizer-directeur Kaptein, dat was bij het RIVM en bij het ministerie ‘sinds begin oktober uit en te na bekend’. Een bewuste keuze van de farmaceut, zegt hij. ‘Wij zijn er altijd vanuit gegaan dat we miljarden doses moesten maken, we zitten immers in een pandemie. Wij werken voor een wereldwijde campagne, waarin we zijn uitgegaan van gecentraliseerde locaties met grote verpakkingen.’
Men gokte op een griepprik scenario en wees de vaccinatiecentra van de hand omdat NL juist die fantastische infrastructuur had voor vaccineren.

Lees anders dit artikel, dan wordt veel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
link0007 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:34:
[...]

je kunt 'achter' wel vervangen door ACHTER. We zijn gewoon 3 weken later dan de meeste anderen, het wordt verkocht onder het kopje "zorgvuldigheid". Dat zal allemaal wel, maar ik vertrouw er bijv. ook prima op dat de Duitsers het zorgvuldig en sneller doen. Uiteindelijk weten we pas tegen de zomer of we een beetje rap hebben kunnen vaccineren, maar het begin beloofd weinig goeds.

3 weken later is gewoon veel tijd in deze crisissituatie. Nu zal uiteindelijk de afschaling van maatregelen ook wel afhangen van onze buren, want alles is met elkaar verbonden. Maar je wilt toch niet de laatste in west-europa (en dus de paria) zijn?

In 3 weken hadden we echt wel 5k tot 10k mensen per dag --> 100k tot 200k mensen vaccineren. dat dit nu niet gebeurt is eeuwig zonde en eigenlijk ook van den zotte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:55:
[...]

je kunt 'achter' wel vervangen door ACHTER. We zijn gewoon 3 weken later dan de meeste anderen, het wordt verkocht onder het kopje "zorgvuldigheid". Dat zal allemaal wel, maar ik vertrouw er bijv. ook prima op dat de Duitsers het zorgvuldig en sneller doen. Uiteindelijk weten we pas tegen de zomer of we een beetje rap hebben kunnen vaccineren, maar het begin beloofd weinig goeds.

3 weken later is gewoon veel tijd in deze crisissituatie. Nu zal uiteindelijk de afschaling van maatregelen ook wel afhangen van onze buren, want alles is met elkaar verbonden. Maar je wilt toch niet de laatste in west-europa (en dus de paria) zijn?

In 3 weken hadden we echt wel 5k tot 10k mensen per dag --> 100k tot 200k mensen vaccineren. dat dit nu niet gebeurt is eeuwig zonde en eigenlijk ook van den zotte.
Dit zijn niet zomaar drie weken, het zijn drie weken met zeer weinig dosissen beschikbaar. Als alles eenmaal op stoom is, halen we dat in een paar dagen in. En in de tussentijd maakt 200k mensen lang niet zo'n groot verschil als je zou denken.

Daarnaast doe je nu alsof 200k mensen vaccineren in 3 weken veel is. Maar op dat tempo halen we krap 20% vaccinaties in een jaar. Vandaar ook dat ik aangeef dat we die achterstand makkelijk in zouden kunnen halen binnen Q1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Met 200k aan vaccinaties kan je alle mensen beschermen die dagelijks in de gevarenzone werken. Niet belangrijk voor de volksgezondheid, wel voor hun eigen gemoedsrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:11:
Met 200k aan vaccinaties kan je alle mensen beschermen die dagelijks in de gevarenzone werken. Niet belangrijk voor de volksgezondheid, wel voor hun eigen gemoedsrust.
Er werken momenteel (voorzover ik weet) ongeveer een miljoen mensen in de zorgsector.
Dan kun je met die 200k aan vaccinaties ongeveer 1/10 inenten (want 2 x spuiten).
Bij lange na niet genoeg om al die mensen te beschermen dus.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
Wolly schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Ik heb een beetje moeite om de grafiek te lezen, wat betekent de verticale as "50% neutralization titer' en hoe beoordeel je of de immuunreponse voldoende is? En welke variant gebruiken ze in de UK, BNT162b1 of b2?
Als je er niks van begrijpt vind ik ook niet dat je inhoudelijk de discussie aan moet gaan en steeds aannames moet neerleggen. Zou zeggen begin het artikel in NEJM gewoon te lezen en begin dan pas hier halve post neer te smijten....de stippellijn is wat men voldoende vind voor een immuunresponse, simpeler is de grafiek niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Yaksa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:17:
[...]

Er werken momenteel (voorzover ik weet) ongeveer een miljoen mensen in de zorgsector.
Dan kun je met die 200k aan vaccinaties ongeveer 1/10 inenten (want 2 x spuiten).
Lang niet al die mensen werken op plekken waar prio 1 (of zelfs uberhaupt prio) noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
[...]

ja daarom, de selectie (IC personeel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Wat Ijdod zegt, de (assistent van) de kaakchirurg of fysiotherapeut zijn geen prioriteit, die lopen net zo veel gevaar als een kapper of kassamedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ijdod schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Lang niet al die mensen werken op plekken waar prio 1 (of zelfs uberhaupt prio) noodzakelijk is.
Ze halen wel allemaal hun kopje koffie bij dezelfde automaat. En een IC zal toch ook schoongemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
link0007 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Dit zijn niet zomaar drie weken, het zijn drie weken met zeer weinig dosissen beschikbaar. Als alles eenmaal op stoom is, halen we dat in een paar dagen in. En in de tussentijd maakt 200k mensen lang niet zo'n groot verschil als je zou denken.

Daarnaast doe je nu alsof 200k mensen vaccineren in 3 weken veel is. Maar op dat tempo halen we krap 20% vaccinaties in een jaar. Vandaar ook dat ik aangeef dat we die achterstand makkelijk in zouden kunnen halen binnen Q1.
Hier verschuift de reden waarom we dus niet opschieten blijbkaar: nu hebben we niet genoeg spullen op voorraad? Ik kan helaas even geen gegevens vinden over hoeveel er nu in het land is, alleen dat de eerste zending blijkbaar 10k betrof (https://www.dvhn.nl/extra...3A%2F%2Fwww.google.com%2F )

Het lijkt me een hele wezenlijke reden hoor, dat het hierdoor dus niet opschiet. Maar dit is weer een andere reden, en ik heb de minister nog niks horen zeggen over dat we gewoon te weinig meuk op voorraad hebben.

Dus wat is het nou? (niet per se naar jou, maar dit gedraai is echt belachelijk)

edit: ik wou dat ik hetzelfde vertrouwen had, maar ik geloof er dus niks van dat we "dat wel even inhalen". Het "op stoom komen" kost ook gewoon dagen, en die fase moeten we zsm doorheen. Dar dat niet lukt omdat we blijkbaar te weinig vaccins in huis hebben is dan tot daar aan toe, maar dat zou de ENIGE acceptabele reden mogen zijn waarom het niet opschiet en moet je dan gewoon openlijk benoemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Fr33z op 03-01-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Ze halen wel allemaal hun kopje koffie bij dezelfde automaat. En een IC zal toch ook schoongemaakt moeten worden.
Omg denk je dat er in een ziekenhuis een koffiezetapparaat is?

Daarnaast werken er veel zorgprofessionals überhaupt niet in een ziekenhuis.

Blijf aub nadenken voordat je op enter drukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:45:
Men gokte op een griepprik scenario en wees de vaccinatiecentra van de hand omdat NL juist die fantastische infrastructuur had voor vaccineren.

Lees anders dit artikel, dan wordt veel duidelijk.
Het artikel is helaas alleen voor subscribers maar ik heb de afgelopen maanden zo vaak gehoord hoe uniek Nederland was met z'n huisartsen die 'in de haarvaten van de samenleving' zitten dat het echt oprecht geloofd werd dat we het hier wel zo konden doen en niet die centrale aanpak van andere landen in testen vaccineren nodig hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Fr33z
In mijn brief van 8 december jl. heb ik u geïnformeerd over de te verwachten
leveringen COVID-19 vaccins in de komende maanden2. Kort na markttoelating
worden de eerste vaccins van BioNTech/Pfizer geleverd. Het leveringsschema ziet
er op dit moment als volgt uit:
December: 174.525 doses
Januari: 659.100 doses
Februari: 673.725 doses
Maart: 994.500 doses
Uit: https://www.rijksoverheid...cinatiestrategie-covid-19

Ben benieuwd hoeveel voorraad ze aan willen houden om de tweede prik te garanderen.

Ah, wordt ook toegelicht:
Er zijn voor het BioNTech/Pfizer vaccin twee prikken nodig met een tussentijd van

drie weken tussen beide vaccinaties. De zorgmedewerkers worden ingepland op
basis van het aantal beschikbare vaccins. Uitgangspunt is dat de tweede
vaccinatie in voorraad is bij de eerste uitnodiging. Zo weten we zeker dat we tijdig
de tweede vaccinatie kunnen geven, ongeacht onvoorziene omstandigheden met
toekomstige leveringen.

[ Voor 48% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[...]

De groep waar ze het nu over hebben is inderdaad de groep die op de IC/SEH/Cohort/enz/ werkt. Dat is slechts een fractie van die 1 miljoen waar je het over hebt. Dat is het punt.

De rest zal afhankelijk van de functie en potentiele blootstelling in het proces een lagere prio krijgen. Het grootste risico is direct patientencontact. Alles daarbuiten zal in principe al een lagere prio krijgen.

@MikeyMan Kloppen die cijfers? Ik ben behoorlijk het spoor kwijt van wat er nu beloofd vs echt geleverd wordt. Dat is een moving target...

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 03-01-2021 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ijdod ik ben niet in de positie om die cijfers na te tellen :)

Maar er wordt wel e.e.a. over gezegd in de brief zelf:
Vooralsnog is het leveringsschema van BioNTech/Pfizer het meest concreet. De

afgelopen weken is echter ook dat schema aan verandering onderhevig geweest.
Aanvankelijk zou BioNTech/Pfizer in januari 1 miljoen vaccins leveren aan
Nederland; later werden dat 500.000 vaccins. Op 19 december jl. heeft het bedrijf
een nieuw leveringsschema aan de Europese lidstaten overlegd. Dit nieuwe
schema had vergelijkbare gevolgen voor de leveringen in alle EU-lidstaten. In de
weken vanaf 28 december krijgt Nederland wekelijks 164.775 vaccins geleverd.
Het plannen van de vaccinaties door de GGD'en is afhankelijk van de exacte
leverdata en de exacte volumes van het BioNTech/Pfizer-vaccin. De GGD
actualiseert haar rekenmodellen voor de vaccinatie wanneer zich daarin
wijzigingen voordoen.

[ Voor 34% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ijdod schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:30:
[...]

De groep waar ze het nu over hebben is inderdaad de groep die op de IC/SEH/Cohort/enz/ werkt. Dat is slechts een fractie van die 1 miljoen waar je het over hebt. Dat is het punt.
In de nieuws berichten gaat het over een groep van 30k mensen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:36:
@ijdod ik ben niet in de positie om die cijfers na te tellen :)

Maar er wordt wel e.e.a. over gezegd in de brief zelf:

[...]
goed gevonden! mooi om die cijfers te hebben, we verwachten dus op het moment ~200k dosis' in het land te hebben en wekelijks nog een keer 100-150k erbij.

dan zou je dus zeker op moeten kunnen schieten en beginnen. Het lijkt mij dat je dan een strategie kiest waarbij je maximaal vaccins uitgeeft en zorgt dat ze bijna op zijn op het momnet dat je weer een nieuwe lading hebt want ---> snelheid

mogelijk wordt een andere route gekozen, maar ook dat zou dan wel leuk zijn om toe te lichten. Vaccins die in een pakhuis liggen doen niet zoveel namelijk, dus wat mij betreft moet de tijd tussen binnenkomst --> gebruik zo kort mogelijk zijn (beetje agile, je wilt dat je stukken zo kort mogelijk in de proces zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:11:
[...]

goed gevonden! mooi om die cijfers te hebben, we verwachten dus op het moment ~200k dosis' in het land te hebben en wekelijks nog een keer 100-150k erbij.

dan zou je dus zeker op moeten kunnen schieten en beginnen. Het lijkt mij dat je dan een strategie kiest waarbij je maximaal vaccins uitgeeft en zorgt dat ze bijna op zijn op het momnet dat je weer een nieuwe lading hebt want ---> snelheid

mogelijk wordt een andere route gekozen, maar ook dat zou dan wel leuk zijn om toe te lichten. Vaccins die in een pakhuis liggen doen niet zoveel namelijk, dus wat mij betreft moet de tijd tussen binnenkomst --> gebruik zo kort mogelijk zijn (beetje agile, je wilt dat je stukken zo kort mogelijk in de proces zitten)
Ja zouden iets van 160-170k vaccins zijn. Kun je nu dus -conform eigen voorraadplanning voor tweede prik- 85k mensen mee inenten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

*knip* het is hier geen HK

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 03-01-2021 15:53 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
[...]

Nee ik haal mijn koffie niet op de IC, gewoon op mijn afdeling.

nogmaals als mensen het proces niet begrijpen ga dan geen discussie aan hier.

De schoonmaakster maakt schoon, maar die Pool is groter en kan makkelijker in personeel geschoven worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:55
Draadje over Zuid-korea binnenkomen: https://mobile.twitter.co...tatus/1345210393715564544

Aardig contrast met Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
bvbal79 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Als je er niks van begrijpt vind ik ook niet dat je inhoudelijk de discussie aan moet gaan en steeds aannames moet neerleggen. Zou zeggen begin het artikel in NEJM gewoon te lezen en begin dan pas hier halve post neer te smijten....de stippellijn is wat men voldoende vind voor een immuunresponse, simpeler is de grafiek niet...
Verkeerde been uit bed gestapt? Ik krijg een plaatje voorgeschoteld en vraag wat verduidelijking, dat is blijkbaar al teveel gevraagd? Welke aannames heb ik trouwens neergelegd, ik probeer overal goede bronnen bij te plaatsen dus ik ben zeer benieuwd.

Maar goed, als ik afga op wat jij nu zegt zou 1 dosis b1 vaccin dus al voldoende zijn voor de groep van 18 tot 55 aangezien deze bin 30 ug op dag 21 boven de stippellijn staat.

Voor de het b2 vaccin is dit niet het geval, evenmin voor de 65 tot 85 jarigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:36
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ja zouden iets van 160-170k vaccins zijn. Kun je nu dus -conform eigen voorraadplanning voor tweede prik- 85k mensen mee inenten.
Zouden ze die vaccins werkelijk in de kast laten staan? Dat zijn er een kwartmijoen (3 weken a 80k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:05
In Zuid-Korea hebben ze ook een andere kijk op privacy en gaat landsbelang voor alles terwijl we hier gedoe hebben met artsen die zich niet willen vaccineren maar niet in een register mogen worden opgenomen zodat we ze kunnen scheiden van bepaalde patiënten.

Maar goed dit geld voor veel Aziatische landen waar algemeen belang voor privacy gaat. Zo’n systeem heeft dus ook zo zijn voordelen al blijft een totalitair systeem voor mij een nachtmerrie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Lees dit eens door en dan zul je misschien begrijpen dat het niet zo makkelijk is om op te schieten en zomaar te beginnen. Die strategie is allang door professionals bepaald en doorgerekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

blissard schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Zouden ze die vaccins werkelijk in de kast laten staan? Dat zijn er een kwartmijoen (3 weken a 80k)
Dat is wel wat er letterlijk in de kamerbrief staat.

Lijkt me ook wel de veiligste weg als je 100% zeker wilt weten dat de tweede dosis er is.

Zal wellicht later, als de leveringen betrouwbaar op gang gekomen zijn nog veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

De LHV zelf:
https://nos.nl/collectie/...in-is-voor-hen-te-complex
De huisartsen in Nederland zijn niet goed toegerust voor toediening van het coronavaccin van Pfizer/BioNTech. Dat zegt voorzitter Ella Kalsbeek van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Volgens Kalsbeek is het een complex vaccin dat diepgevroren moet worden bewaard en dat twee keer in korte tijd moet worden toegediend. "Dat vraagt logistiek te veel", zegt ze in een interview met de NOS.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 03-01-2021 14:57 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Zo, die cijfers beginnen er niet verkeerd uit te zien, je zou bijna gaan zeggen dat er een trendbreuk aan de gang is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoop dat het net genoeg lucht biedt om de kerst en oud en nieuw piek een beetje op te vangen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:19:
Zo, die cijfers beginnen er niet verkeerd uit te zien, je zou bijna gaan zeggen dat er een trendbreuk aan de gang is.
Er ligt alweer gevaar op de loer.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:22:
[...]

Er ligt alweer gevaar op de loer.
Je bedoelt de Engelse variant die al maanden in ons land rond gaat maar die gewoon nu pas ontdekt wordt?

Voorlopig vind ik alle berichtgeving daaromheen echt alleen maar stemmingmakerij en paniek, want er is nog geen duidelijk bewijs dat er een grote toename uitsluitend aan die mutatie te wijten valt.

Het is natuurlijk wel een goed argument om voorlopig niet te snel te zijn met dingen versoepelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

Ik hoop het ook. Pas eind deze week weten we dat. En de week erna zien we pas de effecten van Kerst en Oud en Nieuw.
Ik ben echter bang voor een dubbele dip in de rapportage tgv oud en nieuw en het weekeinde. Maar we moeten nog steeds naar de 1500 (zeg met dubbele hoeveelheid testen 3000) nieuwe gevallen per dag voor er weer wat lucht lijkt te komen en daar zijn we nog ver vandaan.

edit: ook minder (gerapporteerde) opnames dus wie weet.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 03-01-2021 15:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:24:
[...]

Je bedoelt de Engelse variant die al maanden in ons land rond gaat maar die gewoon nu pas ontdekt wordt?

Voorlopig vind ik alle berichtgeving daaromheen echt alleen maar stemmingmakerij en paniek, want er is nog geen duidelijk bewijs dat er een grote toename uitsluitend aan die mutatie te wijten valt.

Het is natuurlijk wel een goed argument om voorlopig niet te snel te zijn met dingen versoepelen.
Tja.. Maar een variant die in 3 maanden tijd bijna volledig de overhand neemt in een land kan eigenlijk alleen komen doordat ie zich makkelijker verspreid. Hopelijk houdt onze lockdown (die grotendeels toch wel tot eind maart gaat duren) hem onder de knie. Dan is het voor de lente en zomer om dmv van vaccinatie het virus vrijwel weg te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Tja.. Maar een variant die in 3 maanden tijd bijna volledig de overhand neemt in een land kan eigenlijk alleen komen doordat ie zich makkelijker verspreid. Hopelijk houdt onze lockdown (die grotendeels toch wel tot eind maart gaat duren) hem onder de knie. Dan is het voor de lente en zomer om dmv van vaccinatie het virus vrijwel weg te drukken.
Makkelijker verspreiden is één, maar vooralsnog zie ik in de cijfers nog geen bewijs dat de R-waarde zo'n 0,5-0,7 hoger zou liggen doordat de Britse variant dominant is.

Dan zouden de cijfers in het VK ondanks álle maatregelen die ze hebben explosief blijven stijgen. Dus ik ben het er zeker mee eens dat voorzichtigheid belanrgijk is maar we hiervan echt niet in een paniekstuip moeten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Die trendbreuk is er nog niet bij de verpleeghuizen. Dat cijfer is gestegen naar 840. Dat is meer dan een derde van alle verpleeg/verzorgingshuizen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat er geen bewijs is zegt ook weer niet veel, we kunnen alleen maar constateren wat de aantallen zijn na een aantal dagen vertraging en daaruit speculeren. Het is niet zo dat er een 'is deze variant besmettelijker' test is en daaruit is gekomen dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:40:
[...]

Dan zouden de cijfers in het VK ondanks álle maatregelen die ze hebben explosief blijven stijgen. Dus ik ben het er zeker mee eens dat voorzichtigheid belanrgijk is maar we hiervan echt niet in een paniekstuip moeten schieten.
In grote delen van de UK zitten ze op tier-4, en de regering kijkt nu naar tier-5.
Besmettingen zien er ook niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:37:
[...]

Eind maart...? let's hope not, ik moet inmiddels wel zo langzamerhand naar de kapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is nu eenmaal zo dat de huisartsen een belangrijke rol hebben in de eerstelijns en ook acute geneeskundige verzorging, en dat het daarom voor de hand zou liggen uitval zoveel mogelijk te beperken. Vaccineren zou daarbij wellicht zinvol kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ultimateharry schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:49:
[...]

In grote delen van de UK zitten ze op tier-4, en de regering kijkt nu naar tier-5.
Besmettingen zien er ook niet goed uit.
Hou er wel rekening mee dat hun 'tier 4' ongeveer vergelijkbaar is met de situatie van begin december hier. Sluiten van de scholen is pas een 'tier 5' maatregel en daarna zijn bij hun ook de tools echt een beetje op aan het raken.

Tenminste, als je echt repressieve maatregelen buiten beschouwing laat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij kan je ook moeilijk zeggen dat de R 0,7 hoger wordt. Praktisch geen enkel Europees land heeft structureel onder de 0,8 gezeten, hoe streng de lockdown ook was. Als je dan daar opeens 0,7 bij op moet tellen, dan zou dat wat raar zijn.

Ik ben het met @Stoney3K eens, eerst maar eens (veel) beter onderzoek. Het zal vast besmettelijker zijn, maar hoeveel is denk ik heel moeilijk te bepalen, zeker ook omdat de maatregelen gewoon niet vergelijkbaar waren.

De cijfers zien er op zich goed uit nu, even kijken of dat een week aanhoudt en dan zien wat er in de ziekenhuizen gaat gebeuren. Dat is in mijn ogen bepalend voor de volgende scenario's.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
update 2021-01-03

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDY_s4A4aZVwsEMmPeGn61eAD-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r3SqbOnB0xouZ4slm7JnkURX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw_vGXpi_EZ1MPukxvRHpfUOWgU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6aqgK0FdmELnMgOzoQiaR6iw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L1k17vsa7GUwuYeImpfpTdKK1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KMAOioH50xyt9vSGesi1Hgsk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkYrLxg6hniO6XRFtde-Qe4FL0U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UMeGrqOBQzdqgONVxf9XxHLp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7a-qoa_kqCK5xf_DlrzIDaO9oE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTBVQopLJH8BvCyxAiMS3DCh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLJ7bhJPhKexBu_jYkEbanVh9EA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oT113OreFFDxQgBiLHXGOeP8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Hou er wel rekening mee dat hun 'tier 4' ongeveer vergelijkbaar is met de situatie van begin december hier. Sluiten van de scholen is pas een 'tier 5' maatregel en daarna zijn bij hun ook de tools echt een beetje op aan het raken.

Tenminste, als je echt repressieve maatregelen buiten beschouwing laat.
Hun Tier-4 is ongeveer onze huidige lockdown (maar meer winkels dicht of alleen click-and-collect) minus de scholen inderdaad.
Zie ook: https://www.gov.uk/guidance/tier-4-stay-at-home

Tier-5 bestaat nog niet echt, maar zal wellicht ook de scholen betreffen; https://www.theguardian.c...-restrictions-source-says

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

42erik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:49:
[...]

Eind maart...? let's hope not, ik moet inmiddels wel zo langzamerhand naar de kapper
Ik laat het je hopen.. Maar het echte verkoudheidsseizoen duurt nog 2-3 maanden. Veel verder dan scholen weer voor halve bak open zie ik voorlopig niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:20:
Hoop dat het net genoeg lucht biedt om de kerst en oud en nieuw piek een beetje op te vangen zo.
Kerst is al ruim een week oud, ik denk dat we die al gehad hebben of nu in zitten. Lijkt dus geen extra gedoe te geven. If het wordt gecompenseerd door de maatregelen, het loopt iig niet uit de hand. Nu is kerst ook al vaak kleinschaliger dan oud en nieuw, dus die wachten we nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Ik laat het je hopen.. Maar het echte verkoudheidsseizoen duurt nog 2-3 maanden. Veel verder dan scholen weer voor halve bak open zie ik voorlopig niet gebeuren.
De kappersopleiding knipt ook ;)

Wel benieuwd naar wanneer wat weer open mag... Afwachten maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Dank weer voor de cijfers!
Als ik deze cijfers bekijk (en rekening houdend met cijfers van dagen die nog binnen moeten komen), lijkt het dat we 14 dec toch de piek gehad hebben. Daarna is de lockdown ingegaan en lijken de absolute cijfers toch beduidend lager.

Heeft de lockdown dus toch een positief effect? En vooral dus ook de scholen? Of is er ook een overzicht waar je de percentages positieve testen zijn weergegeven? Want voor hetzelfde geld is er toen gewoon heel veel getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
Goofyduck384 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:12:
[...]

Dank weer voor de cijfers!
Als ik deze cijfers bekijk (en rekening houdend met cijfers van dagen die nog binnen moeten komen), lijkt het dat we 14 dec toch de piek gehad hebben. Daarna is de lockdown ingegaan en lijken de absolute cijfers toch beduidend lager.

Heeft de lockdown dus toch een positief effect? En vooral dus ook de scholen? Of is er ook een overzicht waar je de percentages positieve testen zijn weergegeven? Want voor hetzelfde geld is er toen gewoon heel veel getest?
Het percentage positieve testen is alleen per week. Deze data is te vinden op de site van het RIVM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

42erik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:00:
[...]

Kerst is al ruim een week oud, ik denk dat we die al gehad hebben of nu in zitten. Lijkt dus geen extra gedoe te geven. If het wordt gecompenseerd door de maatregelen, het loopt iig niet uit de hand. Nu is kerst ook al vaak kleinschaliger dan oud en nieuw, dus die wachten we nog even af.
Dat is echt veel te makkelijk gedacht.

We hebben een rapportage vertraging en een incubatietijd te gaan. Dat komt echt nog wel, eind deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Dat is echt veel te makkelijk gedacht.

We hebben een rapportage vertraging en een incubatietijd te gaan. Dat komt echt nog wel, eind deze week.
Incubatietijd was toch een dag of 5? Ik geloof toch niet dat de test straten momenteel er nog 8 dagen bij op doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Incubatietijd was toch een dag of 5? Ik geloof toch niet dat de test straten momenteel er nog 8 dagen bij op doen
De feestdagen zitten er nog wel tussen, dat kan voor extra vertraging in de rapportage zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Yaksa schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:39:
[...]

Lees dit eens door en dan zul je misschien begrijpen dat het niet zo makkelijk is om op te schieten en zomaar te beginnen. Die strategie is allang door professionals bepaald en doorgerekend.
Bedankt voor deze info, het is fijn dat er door professionals aan gerekend is en van alles bepaald. Dat moet ook en is dus heel belangrijk.

Neemt alleen niet weg dat het beeld ontstaat dat we maar wat aanprutsen qua uitrol en voordat het begint al achterlopen.

Misschien is dit vooral een PR nachtmerrie en managen/spinnen ze het dus niet goed. Dat lijkt in elk geval deel van het probleem, verwachtingen managen door de minister....

Geeft alleen wel reden tot zorgen: de beeldvorming/het verhaal moet gewoon super goed zijn willen we een beetje genoeg mensen bereid vinden om geprikt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:19:
[...]

De feestdagen zitten er nog wel tussen, dat kan voor extra vertraging in de rapportage zorgen.
Da's waar, maar zoveel? Nou ja, we weten het allemaal niet, we zullen het zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@42erik 5 dagen wordt inderdaad aangehouden. Kerst is 8 dagen gelden. Als iemand op dag 5 klachten krijgt, zich op dag 6 laat testen krijgt ie wellicht dag 7 of dag 8 uitslag. Dus een kerstpiek zouden we deze week kunnen zien in de testuitslagen maar niet heel veel eerder (iig niet in dit weekeinde). Dus het wordt gewoon een spannende week, en echt ik hoop dat de daling geen rapportage effect betreft, want vwb kapsel ik ik mij al over gegeven aan de tondeuse maar ik zou toch wel weer eens naar een niet essentiële winkel willen gaan om het over een lunch op een verwarmd terras maar te zwijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
[...]

Tussen de 2 en de 12, gemiddeld 7 a 8 meen ik. Dan nog echt goed ziek worden voor je eventueel het ziekenhuis in moet, dat duurt ook een paar dagen.
En dat was de Kerst. Een week later was oud en nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Niet iedereen gaat bij de eerste hoest gelijk testen. Zeker nu een groot aantal vakantie heeft is het aantrekkelijker om nog even een paar dagen te wachten totdat de klachten mogelijk weer verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

begintmeta schreef op zondag 3 januari 2021 @ 15:52:
[...]

Het is nu eenmaal zo dat de huisartsen een belangrijke rol hebben in de eerstelijns en ook acute geneeskundige verzorging, en dat het daarom voor de hand zou liggen uitval zoveel mogelijk te beperken. Vaccineren zou daarbij wellicht zinvol kunnen zijn.
Als je een kuchje of niesje hebt mag je niet eens langs bij de huisarts.
Dan mag je eerst bij de GGD langs voor een test, zie niet echt welk risico op uitval ze lopen?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
Mijn schoonmoeder is afgelopen maandag positief getest. Mijn schoonvader heeft geen klachten en heeft zich afgelopen vrijdag laten testen. Deze is negatief.
Ze beweren dat hij nu gewoon naar buiten mag, terwijl zij nog wel (lichte) klachten heeft.

Als ik de richtlijnen goed begrijp mag de huisgenoot zicht na 5 dagen laten testen na het laatste contact. Echter is mijn schoonmoeder niet in isolatie, ze houden binnenshuis alleen wat meer die 1,5m afstand. Maar ze heeft zich niet opgesloten op een slaapkamer etc.
Dus dat laatste contact is er dan toch niet?

Ze zeggen dat mijn schoonvader zich weer laat testen wanneer hij alsnog klachten krijgt. Maar tot die tijd komt hij gewoon buiten, terwijl hij binnen dus wel ‘contact’ heeft met een Corona patiënt..

Dit ‘mag’ toch niet? Of begrijp ik de regels nou niet goed? Ik heb ze aangeraden om met de ggd te bellen, maar zij interpreteren de regels anders zeggen ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:21:
[...]
Neemt alleen niet weg dat het beeld ontstaat dat we maar wat aanprutsen qua uitrol en voordat het begint al achterlopen.
Dat beeld ontstaat doordat jan en alleman als beste schippers aan wal staan te roeptoeteren en FB volplempen met allerlei ongefundeerde sprookjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Goofyduck384 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:32:

Dit ‘mag’ toch niet! Of begrijp ik de regels nou niet goed? Ik heb ze aangeraden om met de ggd te bellen, maar zij interpreteren de regels anders zeggen ze.
Het 'mag' allemaal prima, want de regels van de GGD/RIVM zijn nou eenmaal niet bindend.

Of het verstandig is om tegen die dringende adviezen in te gaan is een tweede vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:29:
[...]

Als je een kuchje of niesje hebt mag je niet eens langs bij de huisarts.
Dan mag je eerst bij de GGD langs voor een test, zie niet echt welk risico op uitval ze lopen?
Ik lees dat anders - juist als je huisartsen wel vaccineert krijg je de eerste lijns ook weer beter op stoom, wat voor niet corona gevallen. Het risico van uitval zit niet alleen bij de huisartsen maar ook bij de patiënten, huisarts ziek, minder zorg.
Het in de zorg gebruikelijk om te organiseren om de knelpunten heen (apparatuur, kennis en nu ook capaciteit) dus waarom het nu anders moet. Als nu 10+% ziek en overspannen is, probeer daar lucht te krijgen om da machinerie te ontlasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Goofyduck384 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:32:
Mijn schoonmoeder is afgelopen maandag positief getest. Mijn schoonvader heeft geen klachten en heeft zich afgelopen vrijdag laten testen. Deze is negatief.
Ze beweren dat hij nu gewoon naar buiten mag, terwijl zij nog wel (lichte) klachten heeft.

Als ik de richtlijnen goed begrijp mag de huisgenoot zicht na 5 dagen laten testen na het laatste contact. Echter is mijn schoonmoeder niet in isolatie, ze houden binnenshuis alleen wat meer die 1,5m afstand. Maar ze heeft zich niet opgesloten op een slaapkamer etc.
Dus dat laatste contact is er dan toch niet?

Ze zeggen dat mijn schoonvader zich weer laat testen wanneer hij alsnog klachten krijgt. Maar tot die tijd komt hij gewoon buiten, terwijl hij binnen dus wel ‘contact’ heeft met een Corona patiënt..

Dit ‘mag’ toch niet! Of begrijp ik de regels nou niet goed? Ik heb ze aangeraden om met de ggd te bellen, maar zij interpreteren de regels anders zeggen ze.
Als mensen de regels 'anders interpreteren' helpt het denk ik niet echt dat ene ZieMaar! van het forum zegt dat je toch gewoon thuis moet blijven als 1 van je huisgenoten corona heeft.
In de volgende situaties blijft u thuis:
..
Uw huisgenoot heeft corona.
..
https://www.rijksoverheid...naregels/thuisquarantaine

Niet heel ingewikkeld, maar goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Stoney3K schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:34:
[...]
Het 'mag' allemaal prima, want de regels van de GGD/RIVM zijn nou eenmaal niet bindend.

Of het verstandig is om tegen die dringende adviezen in te gaan is een tweede vraag ;)
Ja dat snap ik, maar daarom ook mijn vraag of ik niet juist fout zit met mijn interpretatie? Schrijffoutje van dat uitroepteken, moest een vraagteken zijn..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Fr33z schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:21:
[...]

Bedankt voor deze info, het is fijn dat er door professionals aan gerekend is en van alles bepaald. Dat moet ook en is dus heel belangrijk.

Misschien is dit vooral een PR nachtmerrie en managen/spinnen ze het dus niet goed. Dat lijkt in elk geval deel van het probleem, verwachtingen managen door de minister....

Geeft alleen wel reden tot zorgen: de beeldvorming/het verhaal moet gewoon super goed zijn willen we een beetje genoeg mensen bereid vinden om geprikt te worden.
Je verschuift nu wel behoorlijk de doelpalen. Eerst stel je dat de overheid flinke fouten heeft gemaakt, en dat het allemaal anders had gekund. En nu dat wordt gepareerd door mensen in dit topic, om je te laten zien dat het toch een stuk complexer is dan je dacht, is het probleem niet meer de daadwerkelijke vaccinatievoorbereiding, maar de PR en marketing daarvan naar de burger toe?

Alhoewel ik ook graag betere duiding naar het volk zou willen zien, lijkt het me toch zeer belangrijk om die twee aspecten niet met elkaar te verwarren. Sterker nog: ik ben blij dat de ministers en ambtenaren zich niet zo bezig houden met de PR. Dat getuigt juist van een eerlijkheid en professionaliteit, waarbij daadwerkelijk beleid niet vermengd wordt met de bühne en het politieke spelletje. Het is een teken van technocratie dat duiding en verantwoording op een ander vlak wordt gehouden. (en dat is in dit geval dus een goed teken, zou ik zeggen!)

Hierbij speelt ook dat jouw houding (die inderdaad best veel voorkomt onder het volk) juist het probleem is volgens mij. Jij bent immers degene die uit gebrekkige informatie + dunning-kruger effect gaat concluderen dat de overheid alles fout doet, dat jij het beter weet, en dat we daarom geen vertrouwen meer kunnen hebben in de overheid. Het lijkt mij dat dat wantrouwen een epistemologische misvatting is aan jouw kant, niet een probleem waar anderen maar steeds rekening mee moeten houden. Des te meer omdat het toch nooit genoeg is: in de media zie je continu dat de experts proberen meer uitleg te geven, maar ongeacht hoeveel ze dat doen, het volk blijft geloven dat zíj het beter weten en dat de machthebbers alles fout doen. (hiervoor lijken twee formules te zijn: "Ik snap het niet, dus zij hebben het fout" of anders "Ik begrijp niet waarom het moeilijk is, dus het is makkelijk, dus zij zijn dom")

Aan jou de keuze of je telkens weer het patroon blijft herhalen van ongefundeerde scepsis, of dat je toch eens inziet dat kritiek wel rekening moet houden met de complexiteit van de situatie - en dus niet telkens concluderen dat er fouten gemaakt worden, enkel omdat jij niet begrijpt wat er aan de hand is.

Enfin, ik heb deze zelfde 'rant' ondertussen al te vaak herhaald op dit forum. Maar het blijft me opvallen in hoeverre dunning-kruger een rol speelt in kritiek op de politiek/overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
ZieMaar! schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:36:
[...]

Als mensen de regels 'anders interpreteren' helpt het denk ik niet echt dat ene ZieMaar! van het forum zegt dat je toch gewoon thuis moet blijven als 1 van je huisgenoten corona heeft.

[...]

https://www.rijksoverheid...naregels/thuisquarantaine

Niet heel ingewikkeld, maar goed :).
Klopt, maar zij zeggen, n.a.v. deze tekst dat hij nieuw naar buiten mag omdat de test negatief is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dp5fqj5wNmI9RMWNM4F-X4JY0VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j6sVCLiT3O98LsrpXu6sP8g.jpg?f=fotoalbum_large
Ik probeer ze uit te leggen dat dit enkel geldt als mijn schoonmoeder in zelfisolatie op de slaapkamer gaat, maar dat doen ze dus niet.. dus volgens mij geldt de regel in de tekst dan niet voor hen..

Of ik moet dit echt verkeerd zien
Pagina: 1 ... 197 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins