psychodude schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:21:
[...]
Ook in Frankrijk en Spanje kun je ontzettend veel maken. In Nederland is het allemaal nog milder. Maar internationaal gezien is het nu echt niet zo alsof Frankrijk of Spanje ook maar enigszins in de buurt komen van de striktere landen ter wereld.
In grote delen van Azië, Afrika, zuid Amerika hoef je dit echt niet te flikken.
En dat is natuurlijk fijn zolang het goed gaat, maar het gaat niet goed.
Duidelijk niet jouw vakgebied, maakt niet uit hoor maar heb je weleens op een soortgelijk feestje rondgelopen?
Dit was geen rave vol Amsterdamse hipstertjes die een avondje willen feesten en doordeweeks gewoon een baan hebben.
Dit is teKno, dus geen techno of house maar keiharde Frenchcore. Een feestje van het kaliber TeKnival. Van de aflevering
2005 in Tsjechië hebben overheden veel geleerd, vooral hoe het niet moet.
Om dat te stoppen heb je zo ongeveer een leger nodig en vooral heel veel tijd, valt mij nog mee dat ze dit relatief snel hebben kunnen beëindigen in Frankrijk.
Boetes maken weinig indruk op figuren met meer dreads dan tanden en een voorraad speed en ketamine zorgen er voor dat zo'n rave makkelijk een dag of 3 a 4 doorgaat. Deze mensen hoeven namelijk niet naar huis, velen hebben hun huis (en honden) ook gewoon bij zich in hun oude legervrachtwagen of 2e hands ME-bus waar ze in wonen. Deze groep is als een soort internationaal rondreizend festival wat ergens in een afgelegen gebied neerstrijkt om minimaal een weekje te gaan feesten en daarna als karavaan naar de volgende afgesproken plek trekt. Ik kan de Franse autoriteiten niets verwijten hoe snel en effectief ze dit hebben kunnen stoppen, sterker nog ik vind dat ze het heel doeltreffend en netjes zonder bloedvergieten opgelost hebben.
Figuren die niks te verliezen hebben en zelfs voor doorgewinterde drugsgebruikers behoorlijk onder invloed zijn wil je niet tegenover je hebben staan, vaak voldoet de toestroom van nieuwe bezoekers afsluiten en dood laten bloeden van het feestje als aanpak maar dat is nu met corona niet gewenst, dat zou ook nogal slecht afstralen op de rest van de bevolking, waarom zij wel en wij mogen niks?
Persoonlijk vind ik dat soort feestjes op zijn tijd best leuk, zolang je je schone kleding thuislaat net als je waardevolle spullen en je niet ergert aan het kolossale drugsgebruik van anderen kan je je daar vaak prima vermaken zonder agressie of andere narigheid. (Wel op tijd vertrekken voordat de politie de boel ontruimt of dat alle drugs in de verre omgeving op zijn want dan kan de sfeer makkelijk omslaan met figuren die al 3 a 4 dagen niet geslapen hebben

)
Precies daarom is de politie wat omzichtig bij het oprollen van dit soort evenementen. Die feestgangers weten ook wel dat 100 man nog in de kiem te smoren is door wat politie maar wanneer je met 1000 man afspreekt en plotseling ergens opduikt staat er heel snel een feestje wat nauwelijks meer te stoppen is en alleen maar groeit.
Nogmaals, dit is niet het reguliere stapvolk wat je in weekenden in het centrum in de kroeg of club tegenkomt, dat luistert nog wel een beetje naar handhaving. Hier hebben we het over diehard outlaws, crusty kraakpandbewoners, anarchisten, "travellers" en ander volk wat je op plekken als de ADM werf, Ruigoord en "squats all over Europe" tegenkomt. Voorzien van een lading drugs, speakers, generatoren en honden en alleen maar uit op een flink feestje. Dat men schande spreekt over deze groep zijn ze wel gewend en boeit ook verder niemand wat, net als boetes, kale kip is slecht plukken.