Ik vind het allemaal wel meevallen.psychodude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:08:
[...]
Ja. Ook ik ben er namelijk gewoon klaar mee. Al sinds de zomer roepen wij vanuit de zorg de bevolking op om aan hún plicht te voldoen binnen deze crisis. Maar continu blijven grote getalen niet alleen de randjes opzoeken, ze gaan er zelfs overheen. Van de nog lange tijd volle terrassen, pre-horeca sluiting borrels, eindeloze aantallen illegale feesten, massale shopping sprees voorafgaand aan de feestdagen tot het nu inmiddels al 60 minuten durende bombardement buiten in de omgeving.
Voeg daar aan toe een gebrek aan naar mijn opinie adequate handhaving, tot aan eerste klas idioterie zelfs binnen de recente rechterlijke uitspraak. Het stapelt gewoon maar op.
COVID zorg is als het blussen van een auto terwijl de buurt vrolijk de volgende in de fik steekt. En natuurlijk zou Nederland Nederland kennelijk niet zijn als ook dit niet gewoon gebeurd.
Er is in Nederland geen ruimte gebleken voor een nieuw normaal, dit impliceert ten éérst namelijk al dat er een normaal geweest zou moeten zijn.
Is er iets dat 2020 mij geleerd heeft dan is het dan individualisme zegeviert, de samenleving niets voorstelt en de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is.
Dus tja, waarom zou ik mij daarvoor moeten inzetten? Het is niet mijn werk. Ik ben geen longarts, ik ben geen IC arts. Een COVID patiënt is niet meer waard dan mijn eigen patiëntenpopulatie. En zodra je bij opvang van de eigen patiëntengroep een opluchting hoort zodra dat blijkt dat deze niet te redden zijn, omdat er toch ook eigenlijk gewoon geen IC plek was, dan is dit schrijnend, tekenend.
En wat is tot nu toe helaas het meest effectief gebleken? Angst. De angst zoals deze er was in maart. En een potentiële code zwart is dan ook misschien het enige dat voor de komende maanden het tij kan keren. Vaccins zullen dit op deze korte termijn namelijk niet gaan doen.
Als / wanneer het daar op aankomt heeft Nederland dit toch echt gewoon aan zichzelf te danken. En voor de nay-sayers, de eindeloze slappe excusen zijn het afgelopen jaar voldoende langs geweest. De maatschappij heeft als geheel gewoon gefaald.
Als ik in mijn meeging kijk, hebben een aantal mensen nu Corona gekregen die zich heel strikt aan de regels houden. 1,5 meter, mondkapje, niet te veel bezoek. Toch een positieve test.
Misschien moeten we er ook rekening mee gaan houden dat het gewoon heel erg besmettelijk is.
Daarnaast zit je met ouderen die zelf ook liever contact willen houden. Ik weet niet of je zelf nog vader/moeder/opa/oma hebt van 70+? Ze willen niet afgezonderd worden. Liever dood dood COVID, dan 2021 geen contacten meer.
Met nu al meerdere mutaties kan dit zomaar “het nieuwe normaal” voor de zorg gaan worden. Waarom zou de zorg uitgezonderd worden voor een nieuw normaal? Wees blij dat je een baan hebt. Ik ken er genoeg die recent tijdelijk zijn ontslagen in de hoop dat ze 18 januari weer aangenomen kunnen worden als de restaurants weer open mogen. Mag dat 18 januari niet, dan is het klaar.
Er is nog geen enkele garantie dat het vaccin voor lange termijn blijft werkten, noch dat het werkt tegen (toekomstige) mutaties. Door een vaccin verdwijnt een virus niet. Het blijft verspreiden met de kans op mutaties.