Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.687 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
psychodude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:08:
[...]

Ja. Ook ik ben er namelijk gewoon klaar mee. Al sinds de zomer roepen wij vanuit de zorg de bevolking op om aan hún plicht te voldoen binnen deze crisis. Maar continu blijven grote getalen niet alleen de randjes opzoeken, ze gaan er zelfs overheen. Van de nog lange tijd volle terrassen, pre-horeca sluiting borrels, eindeloze aantallen illegale feesten, massale shopping sprees voorafgaand aan de feestdagen tot het nu inmiddels al 60 minuten durende bombardement buiten in de omgeving.

Voeg daar aan toe een gebrek aan naar mijn opinie adequate handhaving, tot aan eerste klas idioterie zelfs binnen de recente rechterlijke uitspraak. Het stapelt gewoon maar op.

COVID zorg is als het blussen van een auto terwijl de buurt vrolijk de volgende in de fik steekt. En natuurlijk zou Nederland Nederland kennelijk niet zijn als ook dit niet gewoon gebeurd.

Er is in Nederland geen ruimte gebleken voor een nieuw normaal, dit impliceert ten éérst namelijk al dat er een normaal geweest zou moeten zijn.

Is er iets dat 2020 mij geleerd heeft dan is het dan individualisme zegeviert, de samenleving niets voorstelt en de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is.

Dus tja, waarom zou ik mij daarvoor moeten inzetten? Het is niet mijn werk. Ik ben geen longarts, ik ben geen IC arts. Een COVID patiënt is niet meer waard dan mijn eigen patiëntenpopulatie. En zodra je bij opvang van de eigen patiëntengroep een opluchting hoort zodra dat blijkt dat deze niet te redden zijn, omdat er toch ook eigenlijk gewoon geen IC plek was, dan is dit schrijnend, tekenend.

En wat is tot nu toe helaas het meest effectief gebleken? Angst. De angst zoals deze er was in maart. En een potentiële code zwart is dan ook misschien het enige dat voor de komende maanden het tij kan keren. Vaccins zullen dit op deze korte termijn namelijk niet gaan doen.

Als / wanneer het daar op aankomt heeft Nederland dit toch echt gewoon aan zichzelf te danken. En voor de nay-sayers, de eindeloze slappe excusen zijn het afgelopen jaar voldoende langs geweest. De maatschappij heeft als geheel gewoon gefaald.
Ik vind het allemaal wel meevallen.
Als ik in mijn meeging kijk, hebben een aantal mensen nu Corona gekregen die zich heel strikt aan de regels houden. 1,5 meter, mondkapje, niet te veel bezoek. Toch een positieve test.

Misschien moeten we er ook rekening mee gaan houden dat het gewoon heel erg besmettelijk is.

Daarnaast zit je met ouderen die zelf ook liever contact willen houden. Ik weet niet of je zelf nog vader/moeder/opa/oma hebt van 70+? Ze willen niet afgezonderd worden. Liever dood dood COVID, dan 2021 geen contacten meer.

Met nu al meerdere mutaties kan dit zomaar “het nieuwe normaal” voor de zorg gaan worden. Waarom zou de zorg uitgezonderd worden voor een nieuw normaal? Wees blij dat je een baan hebt. Ik ken er genoeg die recent tijdelijk zijn ontslagen in de hoop dat ze 18 januari weer aangenomen kunnen worden als de restaurants weer open mogen. Mag dat 18 januari niet, dan is het klaar.

Er is nog geen enkele garantie dat het vaccin voor lange termijn blijft werkten, noch dat het werkt tegen (toekomstige) mutaties. Door een vaccin verdwijnt een virus niet. Het blijft verspreiden met de kans op mutaties.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ernemmer schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:02:
[...]

We kunnen dat nu inderdaad niet omdat de regering niet goed voorbereid was na 9 maanden Covid, als we het beter hadden georganiseerd had de spuit in de arm kunnen zitten na de levering van de vaccins.
Tja Belgie is eerder :p In Belgie zijn nu 3 mensen gevacineerd volgens mij (een per gewest), dat is ook meer symboliek dan dat het vacineren echt begonnen is natuurlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@ijdod vraag is dan nog wel wanneer die snelle test van je ook daadwerkelijk in de cijfers verschijnt ;)

@WhySoSerious het blijft krom om iemand die iets over een overtreding van de regels vindt keihard te veroordelen, maar vervolgens te doen alsof covid patiënten slachtoffers van de situatie zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:08:
... Door een vaccin verdwijnt een virus niet....
Bij pokken is dat dan gelukkig min of meer wel eens gelukt.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 01-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:53

WhySoSerious

Be the change.

Jovatov schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik begrijp je boosheid en de woede die ik in je post lees is terecht.

Maar je conclusie over de maatschappij die tot op het bot verrot is, sta ik niet voor in.
Om te beginnen hoef je dan ook alleen maar naar de zorgmedewerkers te kijken die zich ondanks bovenstaande terechte woede dag na dag blijven inzetten.
Maar natuurlijk is het breder dan dat, de juffen en meesters die overuren gedraaid hebben om thuisleren mogelijk te maken. De talloze werkgevers die zich direct hebben ingezet om thuis werken mogelijk te maken.
En dan de overgrote meerderheid aan burgers die zonder al teveel morren nu negen maanden na instelling eerste lockdown ook nu weer veel thuis blijven, inmiddels mondkapjes opdoen in de supermarkt en voor de rustigste jaarwisseling in tientallen jaren hebben gezorgd.

In dit topic is meerdere malen gesteld dat mensen dit geen maanden vol zullen houden en dat het rellen zal worden als de maatregelen langer dan een maand of twee zouden duren.
Nu negen maanden verder blijft het toch echt bij incidenten.

En nogmaals: de incidenten zijn er, en de woede daarover is terecht. Maar het probleem en de schuld daarvoor ligt bij het virus.

De maatschappij als schuldige aanwijzen is ten eerste niet eerlijk: het virus doet dit ons aan. Ten tweede niet helpend: we zullen het als maatschappij moeten rooien. Als we de maatschappij als failliet verklaren kunnen we er beter mee ophouden. Maar ten derde het belangrijkste: de maatschappij als gefaald verklaren doe je iedereen die zn stinkende best doet tekort (zorgmedewerkers voorop).
Als ik voor psychodude mag spreken.

Tuurlijk doelt hij op mensen =/= zorgmedewerkers, leraren, handhaving en mensen die zich aan de regels houden. Probleem is dat die groep te groot blijkt te zijn. Maar het gevaar als je met hokjes gaat werken is dat je weer schuldigen aan gaat wijzen en vervolgens daar over discussieert.

Het zijn deze mensen (foto werd door een vriendin van mijn vriendin naar mijn vriendin gestuurd). Dus stel je even voor dat je mijn vriendin / Psychodude bent en net een avonddienst op Oudjaarsavond draait, net genoeg tijd gehad om tussendoor te eten, en dan dit doorgestuurd krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxkDRE2udev3gquXJ9l5MMXEylM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgGVTi0kakuHCgSUnVdMz6iF.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp je dan dat je klaar bent met "de maatschappij"? Tuurlijk, N = 1 enzovoort, maar hierdoor verlies je toch bijna alle hoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:37:
[...]

Why not? Misschien om dat we met z'n allen (minus een paar kerstvierders kennelijk) dit klote virus zat zijn en er gewoon vanaf willen? Het is toch wel zeer triest met je gesteld als je de pakkans serieus durft te benoemen als één van de redenen. Die /care gaat voor jou en je (schoon)familie net zo goed op daar verandert niets aan omdat anderen mogelijk nog "fouter" zijn geweest.
Alsof je fout en minder fout kunt uitruilen tegen elkaar 8)7
Iedereen die jouw mening ondersteunt, had dan lekker alle feestdagen alleen met eigen gezin moeten doorbrengen.

Wij hebben ons verder aan alle regels gehouden, maar hebben bizar veel contacten gehad deze dagen in vergelijking met de 6 maanden ervoor.

Kerstdagen hebben we beide maar met 2 man afgesproken, oud en nieuw ook.

Dus gewoon aan de regels gehouden, maar iedere kleuter kan verzinnen dat dit een piek gaat veroorzaken. De afgelopen 6 maanden 3 keer afgesproken met vrienden en nu in een week tijd ook met 3 vrienden.

Als je het allemaal echt zo erg vindt had je zelf met niemand moeten afspreken.

Laten we ons niet vroomser dan de paus voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Er is nog geen enkele garantie dat het vaccin voor lange termijn blijft werkten, noch dat het werkt tegen (toekomstige) mutaties. Door een vaccin verdwijnt een virus niet. Het blijft verspreiden met de kans op mutaties.
Er is geen garantie dat het werkt voor langere termijn of tegen toekomstige mutaties, maar een vaccin kan wel degelijk zorgen dat een ziekte nagenoeg uitgeroeid kan worden (zie eerdere ziektes die we met vaccins nagenoeg uitgeroeid hebben). Er zal vervolgens altijd de kans blijven dat het weer terug in de samenleving komt via de natuur/vanuit relatief geïsoleerde gemeenschappen die zich niet laten vaccineren/laboratoria waar samples gehouden worden, maar zonder vaccin komen we er in ieder geval niet vanaf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:15
Erapaz schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 06:59:
[...]

Wat natuurlijk mist is een duidelijk beeld van het gevolg. In het begin hebben we wat verhalen en beelden gehad van IC’s uit Italië, maar verder helemaal niks. Je merkt alleen de gevolgen van de lockdown, niet van het virus zelf. Ik ken een handvol mensen die het gehad hebben en die hebben allemaal niet meer last gehad dan van een griepje. Dus waar is het gevaar? De meeste regelovertreders zijn jong, dus die denken ook nog eens dat zij het makkelijk overleven.
Wil je echt met angst sturen (ik weet niet of dit een goed idee is), dan zul je ook moeten laten zien waar je bang voor moet zijn. Voorlopig is het virus behoorlijk onzichtbaar.
Het virus is verre van onzichtbaar, je moet alleen kijken , of beter je ogen open doen. De economie wordt overeind gehouden door bizarre steunpakketten

De zorg is al bijna een jaar overbelast en het is aan de tomeloze inzet van de mensen in de zorg te danken dat het nog zo ‘goed’ gaat.

De naschokken van dit verhaal komen nog.

En wat doen de meeste mensen , ze kiezen ervoor om maatregelen te negeren , kerst vieren met teveel , onder het mom normaal zijn we met iedereen nu alleen met x aantal.

Maar altijd teveel , moesten we nu echt met zijn allen winkelen ? Borrels houden thuis en ga zo maar door ?

Het is een keuze om het niet te zien , het doorgeslagen individualisme, maar alleen als het uitkomt want zodra men bij zichzelf een probleem constateert dan mag opeens de samenleving inspringen. En moet iedereen het probleem oplossen.

De keuzes die we gemaakt hebben , meer op zelfredzaamheid, individu en eigen risico daarvan zien we nu het resultaat. Een volstrekt ontbreken van het inzicht in het belang van een sociale samenleving waar men in tijden als deze niet alleen de maatregelen in acht neemt , maar een stap extra zet om er zsm vanaf te zijn.

Maar nee hoor , massaal wordt gekeken naar de overheid , en de ander die moeten het maar oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

MikeyMan schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:15:

@WhySoSerious het blijft krom om iemand die iets over een overtreding van de regels vindt keihard te veroordelen, maar vervolgens te doen alsof covid patiënten slachtoffers van de situatie zijn.
Goed, dat zal best, maar je blijft doorgaan op iets wat niet mijn punt was. Mijn punt is is dat er een situatie is ontstaan die we met z'n allen moeten verbeteren (of mee moeten leren leven...) en niet een schuldige aan te wijzen. Want met een schuldige aanwijzen is het probleem ook niet magischerwijs verdwenen.

Dit is tevens mijn laatste reactie op deze stroman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-09 17:46
Soccer98 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 02:18:
[...]

Tja, ik vind de redenatie achter het vuurwerkverbod nog wel te billijken. Echter: je moet geen vuurwerkverbod invoeren als je het niet kan handhaven.

Het is een soort patroon wat je ziet met veel coronaregels. Doorgaans zijn dat doodnormale zaken voor mensen en als je die verbiedt, zie je dat veel mensen zich niet gelijk eraan houden. Vergelijk het een beetje met de drooglegging in Amerika rond 1920, toen alcohol praktisch verboden werd. Alcohol was altijd iets normaals en dat werd opeens illegaal, maar dat weerhield mensen er niet van om toch te produceren en te consumeren.
Het is stompzinnige symboolpolitiek en betutteling.

Ik steek nooit vuurwerk af, maar ik word misselijk van de moraalridders die ineens doen alsof iemand geen respect heeft voor de zorg omdat hij traditioneel een paar pijltjes afschiet met oud & nieuw.
Het punt is natuurlijk dat het bar weinig met corona te maken heeft.

Maarja, als over een tijdje de besmettingen stijgen, dan komt dat doordat mensen zich niet aan het vuurwerkverbod hielden.
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:55:
[...]

Voor nu (lijkt) het beoogde resultaat in ieder geval bereikt: https://nos.nl/l/2362696#UPDATE-container-50041554
Beetje makkelijk. Ik was in Rotterdam en daar ging het gewoon uren los met vuurwerk.

Het grote verschil was niet het vuurwerk, maar dat normaal een heleboel dronken mensen de stad in gaan. Dat was altijd het moment dat je vuurpijlen kan ontwijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:02
WhySoSerious schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Als ik voor psychodude mag spreken.

Tuurlijk doelt hij op mensen =/= zorgmedewerkers, leraren, handhaving en mensen die zich aan de regels houden. Probleem is dat die groep te groot blijkt te zijn. Maar het gevaar als je met hokjes gaat werken is dat je weer schuldigen aan gaat wijzen en vervolgens daar over discussieert.

Het zijn deze mensen (foto werd door een vriendin van mijn vriendin naar mijn vriendin gestuurd). Dus stel je even voor dat je mijn vriendin / Psychodude bent en net een avonddienst op Oudjaarsavond draait, net genoeg tijd gehad om tussendoor te eten, en dan dit doorgestuurd krijgt.

[Afbeelding]

Begrijp je dan dat je klaar bent met "de maatschappij"? Tuurlijk, N = 1 enzovoort, maar hierdoor verlies je toch bijna alle hoop?
Dat begrijp ik zeker! Ik noem niet voor niets dat de woede terecht is.

Mijn punt is: verlies niet de hoop, kijk naar dat deel van de maatschappij dat zn stinkende best doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

BarôZZa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik steek nooit vuurwerk af, maar ik word misselijk van de moraalridders die ineens doen alsof iemand geen respect heeft voor de zorg omdat hij traditioneel een paar pijltjes afschiet met oud & nieuw.

Maarja, als over een tijdje de besmettingen stijgen, dan komt dat doordat mensen zich niet aan het vuurwerkverbod hielden.
Het gaat om het ontlasten van de zorg.

Jeweetweld, datgene wat we sinds maart vorig jaar al mee bezig zijn.

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 10:40
Beetje makkelijk. Ik was in Rotterdam en daar ging het gewoon uren los met vuurwerk.

Het grote verschil was niet het vuurwerk, maar dat normaal een heleboel dronken mensen de stad in gaan. Dat was altijd het moment dat je vuurpijlen kan ontwijken.
Ook al ging het flink los, het was nog altijd onder de streep veel minder dan normale jaarwisselingen.
Zeker is ook de alcohol, kroeg etc een groot voordeel te noemen (het niet gebruiken ervan), daarnaast is er ook gewoon veel minder overlast (en dus vuurwerkslachtoffers, en dus belasting van de ziekenhuizen) geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:22

RayNbow

Kirika <3

Als ik in mijn meeging kijk, hebben een aantal mensen nu Corona gekregen die zich heel strikt aan de regels houden. 1,5 meter, mondkapje, niet te veel bezoek. Toch een positieve test.

Misschien moeten we er ook rekening mee gaan houden dat het gewoon heel erg besmettelijk is.
Wat wil je hiermee zeggen? De maatregelen zijn er om de kans dat een besmetting plaatsvindt te verkleinen, niet om het uit te sluiten.

En ja, misschien wordt het inderdaad tijd na al die maanden om rekening te gaan houden dat het een besmettelijk virus is en dat we ons zo goed mogelijk aan de maatregels houden. :X

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35
[...]

Ik vind het allemaal wel meevallen.

De kans is vele malen groter dat ze zich helemaal niet zo goed aan de regels hebben gehouden maar dit vooral niet toe willen geven of beseffen.
Ken er ook een aantal in mijn omgeving die beweren dat ze zich zo goed aan de regels houden maar die lijken te denken dat anderhalve decimeter anderhalve meter is en dat die regels anders zijn als je onder goede bekenden of familie bent.
Daarnaast zit je met ouderen die zelf ook liever contact willen houden. Ik weet niet of je zelf nog vader/moeder/opa/oma hebt van 70+? Ze willen niet afgezonderd worden. Liever dood dood COVID, dan 2021 geen contacten meer.
Moeder en schoonmoeder van eind 70 en begin 80, beide hebben kerst en nieuwjaar alleen moeten vieren omdat collectief door de familie besloten is dat het dit jaar niet anders kan.
Zwager heeft een ipad bij m'n schoonmoeder neergezet en met zoom hebben we toch contact gehad tijdens kerst en nieuwjaar.
Mijn moeder boeit de feestdagen niet zo, kerst was gewoon een vrijdag en een zaterdag voor haar. Gisteren lag ze normale tijd op bed.
Ze kunnen willen wat ze willen qua contacten, gaat niet zomaar gebeuren. Schoonmoeder heeft hier ook al voor de deur gestaan (woont vlakbij) maar hebben we bewust laten staan omdat het standpunt duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
begintmeta schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Bij pokken is dat dan gelukkig min of meer wel eens gelukt.
Dat is dan ook echt de enige infectieziekte waarbij dat gelukt is.
En toch blijft het bij het laatste bekende geval, de infectieweg onbekend.

Als de directeur van Pfizer al aangeeft:
https://joop.bnnvara.nl/n...verspreiden-van-het-virus

2 dagen voor de symptomen ben je al besmettelijk, tot nu toe is er weinig reden om aan te nemen dat uitroeing van Corona tot de mogelijkheden bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:24:
[...]

8)7
De zorg is te algemeen benoemd. Behalve een paar afdelingen die met corona-patiënten te maken hebben zijn er andere die geen reet te doen hebben zoals deze werkeloze oogarts, hij heeft niet zo veel baat bij een vuurwerkverbod.. De gemene deler in het verhaal is misschien de spoedeisende hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
WhySoSerious schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:24:
[...]

8)7
Als er iets is geweest waar we niet mee bezig zijn geweest, dan is dat het. We hebben de zorg proberen zo maximaal mogelijk te belasten zonder dat het om zou vallen, zodat de economie zoveel mogelijk door kon draaien.

Zo'n vuurwerkverbod zet geen zoden aan de dijk. En de mensen die veilig een pijltje hebben afgeschoten hebben nul bijgedragen aan de belasting van de zorg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Goed, ik ben weer weg hier.

Dat we als mensen zeer bedreven zijn in cognitieve dissonantie weten we allemaal. Hier niet bij stil willen staan is een kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:27:

Moeder en schoonmoeder van eind 70 en begin 80, beide hebben kerst en nieuwjaar alleen moeten vieren omdat collectief door de familie besloten is dat het dit jaar niet anders kan.
Zwager heeft een ipad bij m'n schoonmoeder neergezet en met zoom hebben we toch contact gehad tijdens kerst en nieuwjaar.
Mijn moeder boeit de feestdagen niet zo, kerst was gewoon een vrijdag en een zaterdag voor haar. Gisteren lag ze normale tijd op bed.
Ze kunnen willen wat ze willen qua contacten, gaat niet zomaar gebeuren. Schoonmoeder heeft hier ook al voor de deur gestaan (woont vlakbij) maar hebben we bewust laten staan omdat het standpunt duidelijk is.
Dus je laat al sinds maart de (schoon)ouders niet in huis? Dat is voor mij wel erg rigoreus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
jadjong schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Dus je laat al sinds maart de (schoon)ouders niet in huis? Dat is voor mij wel erg rigoreus. :)
Nee alleen kerst natuurlijk 8)7
Voor kerst en van af nu kan het gewoon weer |:(

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:26
jadjong schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:33:
[...]

Helaas is het wel de waarheid. Sinds maart zijn ze niet meer welkom. Wel ben ik sinds maart 2 keer bij hun langs geweest met de kinderen. Ze missen hun klein kinderen enorm.
Toen het aantal besmettingen op een lage punt stond ben ik langsgeweest en m'n kinderen duidelijk gemaakt dat ze afstand moeten houden.

Genoeg mensen die hun uiterste best doen om niet besmet te raken en anderen niet willen besmetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Iedereen die jouw mening ondersteunt, had dan lekker alle feestdagen alleen met eigen gezin moeten doorbrengen.
Want?
Helemaal nergens schrijf ik iets wat daar ook maar in de buurt komt. Pakkans is alleen een slap excuus, het is achter de voordeur dus het kan gaan verrassing zijn dat die laag is. Wees dan een vent en zeg dat je er gewoon schijt aan hebt in plaats van je te verschuilen achter zo'n slap excuus.
Wij hebben ons verder aan alle regels gehouden, maar hebben bizar veel contacten gehad deze dagen in vergelijking met de 6 maanden ervoor.
Verwacht je nu een pluim of een compliment?
Kerstdagen hebben we beide maar met 2 man afgesproken, oud en nieuw ook.
Applaus voor jezelf.
Dus gewoon aan de regels gehouden, maar iedere kleuter kan verzinnen dat dit een piek gaat veroorzaken. De afgelopen 6 maanden 3 keer afgesproken met vrienden en nu in een week tijd ook met 3 vrienden.
Je hebt regels en de geest van de regels maar dat tweede blijkt nogal lastig voor velen.
Dat iets kan/mag wil niet perse zeggen dat je het ook moet doen. Je kunt ook wat verder kijken dan je neus lang is.
Als je het allemaal echt zo erg vindt had je zelf met niemand moeten afspreken.

Laten we ons niet vroomser dan de paus voordoen.
Waar lees je dat wij met mensen hebben afgesproken? Sinds maart zijn hier nul vrienden of familie over de vloer gekomen en zijn wij ook nauwelijks bij familie geweest. Feestdagen en verjaardagen zijn niet gevierd, schoonmoeder krijgt van ons de boodschappen bij de deur afgeleverd en wij staan op afstand om even te praten en te zien dat het veilig naar binnen gaat. Maak overigens niet de fout om te denken en vervolgens te roepen dat wij dit ook verwachten van anderen.
Wij hebben dus inderdaad met niemand afgesproken tijdens de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:16

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Russel88 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Helaas is het wel de waarheid. Sinds maart zijn ze niet meer welkom. Wel ben ik sinds maart 2 keer bij hun langs geweest met de kinderen. Ze missen hun klein kinderen enorm.
Toen het aantal besmettingen op een lage punt stond ben ik langsgeweest en m'n kinderen duidelijk gemaakt dat ze afstand moeten houden.

Genoeg mensen die hun uiterste best doen om niet besmet te raken en anderen niet willen besmetten.
denk dat er zeer weinig nmensen zijn die hetzelfde zouden doen. Wij niet in ieder geval.

Verder denk ik dat het vuurwerkverbod prima was net als het feit dat kroegen dicht waren. Dus geen drinken mensen die met Romeinse kaarsen elkaar beschieten, al dan niet per ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Russel88 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:40:
[...]

Mijn schoonouders willen het niet meer. Bewust...
Mijn schoonmoeder heeft al eens eerder kantje boord in het ziekenhuis gelegen. Ze is er toen gelukkig goed vanaf gekomen.

Zij wil alle kleinkinderen gewoon knuffelen, omdat Corona niet haar grootste zorg is. En ik snap dat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:38

ultimateharry

Team Slayer:-)

[...]

Besides the point: beoogde effect was significant minder vuurwerk-slachtoffers in de overvolle ziekenhuizen. Denk je dat wanneer we dat ziekenhuis vragen of ze liever 18 slachtoffers binnen willen hebben dan 1, ze dan zeggen “nee, veel liever 18 hoor”.

Met je beetje makkelijk...

[ Voor 4% gewijzigd door ultimateharry op 01-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59

Grannd

da Granndest

ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Besides the point: beoogde effect was significant minder vuurwerk-slachtoffers in de overvolle ziekenhuizen. Denk je dat wanneer we dat ziekenhuis vragen of ze liever 18 slachtoffers binnen willen hebben dan 1, ze dan zeggen “nee, veel liever 18 hoor”.

Met die redenering kan je ook aan de ziekenhuizen vragen of we nog steeds in de auto zouden moeten stappen.. Als je alleen maar kijkt naar de ongelukken/gewonden dan moeten we nog veel meer dan alleen vuurwerk verbieden.

Natuurlijk is er een verschil tussen de waarde van vuurwerk en vervoer, maar puur zeggen 'geen/minder slachtoffers dus beter' is maar een zwak argument.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Grannd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:58:
[...]

Met die redenering kan je ook aan de ziekenhuizen vragen of we nog steeds in de auto zouden moeten stappen.. Als je alleen maar kijkt naar de ongelukken/gewonden dan moeten we nog veel meer dan alleen vuurwerk verbieden.

Natuurlijk is er een verschil tussen de waarde van vuurwerk en vervoer, maar puur zeggen 'geen/minder slachtoffers dus beter' is maar een zwak argument.
Je weet dat ziekenhuizen op dit moment hulp van het leger inroepen om code zwart te voorkomen? Of had je dat gemist.
En mobiliteit, een essentieel onderdeel van onze maatschappij en economie te vergelijken met het afsteken van vuurwerk? Over zwakke argumenten gesproken.
Hou toch op man..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:39:
[...]

Nee alleen kerst natuurlijk 8)7
Voor kerst en van af nu kan het gewoon weer |:(
Beetje nare manier van reageren om steeds voor/namens een ander te spreken en een punt te willen maken over andermans rug met uit de duim gezogen aannames.
Moeder en schoonmoeder zijn hier in huis niet welkom sinds half maart net als de rest van de familie. Ze kunnen op hun kop gaan staan, de deur zit dicht.
Alleen hoognodig contact is er (geweest) op ruime afstand met meer voorzorg dan de bestaande adviezen/regels maar voor de rest gaat al het sociale contact via telefoon / messenger / whatsapp / zoom enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Het zijn vooral mensen die niets met vuurwerk hebben die erover klagen.

Ik had dit jaar alleen F1 vuurwerk een daar zit nog best leuk spul bij. Knetterlint was wel leuk bijvoorbeeld.

Je hebt altijd zuurpruimen die het allemaal te hard vinden en een algemene hekel hebben aan vuurwerk.
Toch mooi dat je dit spul het hele jaar door mag afsteken!

Volgend jaar gewoon weer lekker écht vuurwerk afsteken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Begin maar met een rookverbod, dat lijkt mij super handig bij een ziekte die longinfecties veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gisteravond weinig gemerkt van een vuurwerkverbod. Het nieuwe jaar werd nog met aardig wat geknal ingeluid. Niet zoveel als normaal, maar veel meer als ik verwacht had. Nu was handhaving best kansloos eigenlijk.

Ben benieuwd of dit verbod een blijvertje wordt, niets is zo permanent als een tijdelijke maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:54:
[...]

Dat effect was ook wel bereikt zonder het verbod.

En daarnaast: denk je dat dit opweegt tegen de 'je mag 1 persoon extra uitnodigen met de feestdagen'?

Oh wacht, toen was het ziekenhuis niet de topprioriteit. Symboolpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

jadjong schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:05:
Begin maar met een rookverbod, dat lijkt mij super handig bij een ziekte die longinfecties veroorzaakt.
Zou je denken hè?
Maar zou wellicht wel eens niet zo kunnen zijn: https://nos.nl/l/2334407

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:04
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Volgend jaar gewoon weer lekker écht vuurwerk afsteken!
*knip* Dit soort loze claims zal je, als je ze maakt, in ieder geval moeten onderbouwen. Zie ook Themaforum: Coronavirus - Beleid

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 01-01-2021 11:53 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Mijn schoonouders willen het niet meer. Bewust...
Mijn schoonmoeder heeft al eens eerder kantje boord in het ziekenhuis gelegen. Ze is er toen gelukkig goed vanaf gekomen.

Zij wil alle kleinkinderen gewoon knuffelen, omdat Corona niet haar grootste zorg is. En ik snap dat.
Dan niet meer naar het ziekenhuis komen.als het misgaat. Lekker thuis de laatste dagen van het leven meemaken.

Wat @psychodude al zei. Ik ben er ook klaar mee en kan geen begrip meer voor hebben als als we weer een patiënt moeten opnemen met zulke bewuste acties. Bewust risico want niet je grootste zorg? Blijf dan maar lekker weg. En mochten die mensen er toch liggen staan die wat mij betreft als 1e op de nominatie om naar Duitsland te gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

BarôZZa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Uhuh, tuurlijk want dit heb jij vannacht uitvoerig onderzocht in heel Nederland.
En dan je bek open trekken over “makkelijke argumenten”...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

LZ86 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Dan niet meer naar het ziekenhuis komen.als het misgaat. Lekker thuis de laatste dagen van het leven meemaken.

Wat @psychodude al zei. Ik ben er ook klaar mee en kan geen begrip meer voor hebben als als we weer een patiënt moeten opnemen met zulke bewuste acties. Bewust risico want niet je grootste zorg? Blijf dan maar lekker weg. En mochten die mensen er toch liggen staan die wat mij betreft als 1e op de nominatie om naar Duitsland te gaan.
Precies: voeg dan ook de daad bij het woord, lekker thuisblijven, we sturen wel een paar lekkere pilletjes om net de scherpe kantjes van de laatste paar uur van je doodsstrijd af te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

[...]

raakt kant noch wal deze vergelijking, hopelijk heb je dat zelf ook door? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

BarôZZa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:08:
[...]

En daarnaast: denk je dat dit opweegt tegen de 'je mag 1 persoon extra uitnodigen met de feestdagen'?

Oh wacht, toen was het ziekenhuis niet de topprioriteit. Symboolpolitiek.
haha jij denkt dat we serieus hetzelfde effect hadden gehad zonder verbod? Leuke aanname die nergens op gebaseerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Uhuh, tuurlijk want dit heb jij vannacht uitvoerig onderzocht in heel Nederland.
En dan je bek open trekken over “makkelijke argumenten”...
Zoals ik al zei: het grote verschil zit logischerwijs in dat mensen niet de stad in kunnen. Dat is wat massa's op de been bracht. Dat is waar je vuurwerk kon ontwijken. Volle uitgaansstraten en clubs. Dronken malloten die vuurwerk gooien.

Maar goed dat het oogziekenhuis 17 slachtoffers bespaard is gebleven, kunnen zij weer verder gaan met coronapatiënten natuurlijk.

Misschien kunnen we vanavond applaudiseren voor de mensen die geen vuurwerk hebben afgestoken. Dat helpt ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
wildhagen schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:09:
Laten we dit soort vergezochte complottheoriën bewaren voor de HK ofzo.
Heel vergezocht is het ook niet. Een landelijk vuurwerkverbod hing al een paar jaar in de lucht, rond de jaarwisseling was het altijd een terugkerend onderwerp van gesprek. Nu met corona als reden is het er gekomen, want hoe kan je tegen zijn als het voor corona is? Dat is wel zo'n beetje het argument voor een hoop dingen in 2020 geweest. De echte vraag is dan hoe 31 december 2021 eruit zal zien of het dan toch in stand gehouden wordt. We hebben toch wel vaker meegemaakt dat tijdelijke regels blijvertjes werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

BarôZZa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:21:
[...]

Zoals ik al zei: het grote verschil zit logischerwijs in dat mensen niet de stad in kunnen. Dat is wat massa's op de been bracht. Dat is waar je vuurwerk kon ontwijken. Volle uitgaansstraten en clubs. Dronken malloten die vuurwerk gooien.
Eens, daar zit grote winst!
Maar goed dat het oogziekenhuis 17 slachtoffers bespaard is gebleven, kunnen zij weer verder gaan met coronapatiënten natuurlijk.
Ja want iedereen gaat alleen met letsel naar het oogziekenhuis :/
Misschien kunnen we vanavond applaudiseren voor de mensen die geen vuurwerk hebben afgestoken. Dat helpt ook.
Goh wat een leuke en originele opmerking :O

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-09 16:26
Ik vind het vrij bizar hoe we ons gedragen.
Je hoort van Gommers en co dat het niet lang meer duurt voordat het code zwart word. We verwachten een piek vanwege de feestdagen. De Britse variant die veel besmettelijker is, bevind zich al in Nederland.
En toch blijven we zeuren over de maatregelen dat ze zo streng zijn, niet te handhaven zijn.
Mensen kunnen toch ook wel zelf nadenken? Thuis blijven is niet leuk en vrij depressief, maar we willen toch niet dezelfde scenario wat we begin dit jaar in Italië zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

[...]

Zal ongetwijfeld ook een effect gehad hebben, maar stellen dat dit de enige reden was is echt onzin.
Ongeveer 50% van de slachtoffers is afsteker, en de rest omstander: https://www.rtlnieuws.nl/...rwerk-helft-was-omstander

Daarbij trouwens 80% legaal vuurwerk, waarvan een groot deel sier-vuurwerk.

Hier in de buurt (grote stad) was het denk ik 60/70% rustiger op straat tussen 00:00 en 01:00.
Wonen veel jonge mensen en studenten, die voornamelijk thuis-feestjes organiseren (andere jaren en dit jaar natuurlijk ook).

Waarom ik denk dat het zoveel rustiger was hier op straat:
1. Minder mensen die zelf vuurwerk gingen afsteken (gezien).
2. Minder mensen die vuurwerk buiten gingen kijken (want 1).
3. Minder mensen die voor de gezelligheid de straat op gingen (want 1 & 2).

En dit natuurlijk bij droog weer, regen is voor bepaalde groepen ook een reden om op zo’n moment binnen te blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door ultimateharry op 01-01-2021 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Russel88 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:44:
Je hoort van Gommers en co dat het niet lang meer duurt voordat het code zwart word. We verwachten een piek vanwege de feestdagen. ...
Ik denk dat het voor veel mensen nog zo ver van het bed is dat ze het nog kunnen volhouden niet te zien. Uiteindelijk gaat het daarbij misschien om (het onder ogen kunnen zien of misschien alleen al kunnen tolereren van) eigen angsten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:27
[...]
Beetje flauwe opmerking, laat ook zien dat je echt geen idee hebt wat de vuurwerk oogtrauma's inhouden.

Rotterdam heeft in 2018 een artikel gepubliceerd met meer informatie over het soort trauma's, uitkomsten, hoeveelheid benodigde operaties, consulten ed. Tussen 2009 en 2013 kwamen er ongeveer 700 vuurwerkletsels per jaar op de SEH, 30% is gemiddeld elk jaar weer het aandeel in de ogen.  

Ze hebben 123 patiënten (143 ogen) beschreven in die tijd. 38,5% bleef problemen houden (en had minder visus dan voor het trauma), met 12% zelfs maatschappelijk blind. 39% had een operatie nodig. Van die groep had ruim 50% 2 of meer interventies nodig.

In de gevolgde tijd hebben 42% van de patiënten 3 of minder consulten nodig gehad. Echter in totaal had de hele groep 864 consulten nodig bij de oogarts in alleen het OZR. Laten we het maar niet naar de rest van het land omrekenen.

Dus zeggen dat het maar een werkloze oogarts is en dergelijke, is gewoon heel erg flauw. Door de Lockdown en de maatregelen hebben we nog steeds de zorg niet kunnen inhalen van maart dit jaar, en kunnen we nog steeds niet de productie draaien die we zouden moeten om het in te lopen. Ook ik heb patiënten gezien die flink gezichtsscherpte in hebben geleverd omdat ze niet het verpleeghuis uit mochten voor hun maandelijkse behandelingen of te laat verwezen zijn. Dus dan al die extra consulten er niet bij hebben omdat er minder trauma's zijn, ja dat ontlast de zorg wel degelijk.

Artikel

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
Wie dacht dat vaccins dadelijk met miljoenen tegelijk de EU binnenkomen, nou, het gaat iets anders lopen.

Pfizer/BioNTech-topman: lastig om snel meer vaccins te produceren.

Bron:

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Russel88 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:44:
Je hoort van Gommers en co dat het niet lang meer duurt voordat het code zwart word. We verwachten een piek vanwege de feestdagen. De Britse variant die veel besmettelijker is, bevind zich al in Nederland.
En toch blijven we zeuren over de maatregelen dat ze zo streng zijn, niet te handhaven zijn.
Mensen kunnen toch ook wel zelf nadenken? Thuis blijven is niet leuk en vrij depressief, maar we willen toch niet dezelfde scenario wat we begin dit jaar in Italië zagen?
Maar dat komt toch omdat de regels zo onduidelijk zijn en men zich er toch echt zo goed aan houdt voor zover ze duidelijk zijn en in het straatje vallen?
Op kerstavond mag je thuis drie mensen ontvangen en dat reset de volgende dag. Op eerste kerstdag kun je dan overdag met je huishouden op visite gaan en één extra is er ook maar één dus met je twee kinderen kan dat best. Best lullig dat er al visite was maar omkeren is ook weer zoiets dus schuiven we de stoelen wel wat verder uit elkaar en het zal heus niet zo'n vaart lopen want we kennen ze allemaal en ze gedragen zich best netjes.
Was nog gezellig ook in deze rot tijd, we hebben gebruld om de grappen van ome Joop, vooral die over die man met die rare schoenen, en waren eventjes corona vergeten. Dikke plus.
Eind van de middag en in de avond ben je weer thuis en kun je ook weer drie of eentje extra ontvangen want drie op bezoek dat mag en er staat nergens hoe dat zit als je zelf op bezoek bent geweest.
Tweede kerstdag kun je dan in de middag even langs bij familie in het verpleeghuis (of die haal je daar op) en eind van de middag kun je dan weer thuis bezoek ontvangen aangezien dat weer gereset is, het is immers bezoek per dag. Met oma/opa erbij zitten we dan wel weer meer dat aantal van drie maar als die nu op de bank eet met het bord op schoot en wij aan tafel hebben we toch weer een extra meter afstand te pakken en moet het wel goed komen.
Dan doe je een paar dagen weinig tot niks en op oudejaarsdag ga je uren in de rij staan voor oliebollen, kei gezellig en je ontmoet nog eens wat nieuwe mensen/lotgenoten waarbij het mooi is dat je allemaal in de corona shit zit dus we hebben meer gesprekstof dan alleen het weer. Uiteraard weer bezoek in de avonduren want reset, met kerst mocht je er drie en dit hoort toch wel een beetje bij kerst dus kan dat nu ook wel een dat gezin van vier is er toch echt maar één meer dus vooruit dan maar.
Zo zie je maar, houden we ons keurig aan de regels en de besmettingen gaan maar door. Zou zomaar kunnen dat het besmettelijker is dan we dachten want al die regels werken gewoon niet en we volgen ze toch echt helemaal........

[/sarcsme]

Deels op werkelijkheid gebaseerd aangezien ik vorige week een heel draaiboek, wat hier aardig op lijkt, mocht aanhoren bij het joinen van een Teams meeting die nog niet formeel gestart was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:17
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Maar dat komt toch omdat de regels zo onduidelijk zijn en men zich er toch echt zo goed aan houdt voor zover ze duidelijk zijn en in het straatje vallen?
Op kerstavond mag je thuis drie mensen ontvangen en dat reset de volgende dag. Op eerste kerstdag kun je dan overdag met je huishouden op visite gaan en één extra is er ook maar één dus met je twee kinderen kan dat best. Best lullig dat er al visite was maar omkeren is ook weer zoiets dus schuiven we de stoelen wel wat verder uit elkaar en het zal heus niet zo'n vaart lopen want we kennen ze allemaal en ze gedragen zich best netjes.
Was nog gezellig ook in deze rot tijd, we hebben gebruld om de grappen van ome Joop, vooral die over die man met die rare schoenen, en waren eventjes corona vergeten. Dikke plus.
Eind van de middag en in de avond ben je weer thuis en kun je ook weer drie of eentje extra ontvangen want drie op bezoek dat mag en er staat nergens hoe dat zit als je zelf op bezoek bent geweest.
Tweede kerstdag kun je dan in de middag even langs bij familie in het verpleeghuis (of die haal je daar op) en eind van de middag kun je dan weer thuis bezoek ontvangen aangezien dat weer gereset is, het is immers bezoek per dag. Met oma/opa erbij zitten we dan wel weer meer dat aantal van drie maar als die nu op de bank eet met het bord op schoot en wij aan tafel hebben we toch weer een extra meter afstand te pakken en moet het wel goed komen.
Dan doe je een paar dagen weinig tot niks en op oudejaarsdag ga je uren in de rij staan voor oliebollen, kei gezellig en je ontmoet nog eens wat nieuwe mensen/lotgenoten waarbij het mooi is dat je allemaal in de corona shit zit dus we hebben meer gesprekstof dan alleen het weer. Uiteraard weer bezoek in de avonduren want reset, met kerst mocht je er drie en dit hoort toch wel een beetje bij kerst dus kan dat nu ook wel een dat gezin van vier is er toch echt maar één meer dus vooruit dan maar.
Zo zie je maar, houden we ons keurig aan de regels en de besmettingen gaan maar door. Zou zomaar kunnen dat het besmettelijker is dan we dachten want al die regels werken gewoon niet en we volgen ze toch echt helemaal........

[/sarcsme]

Deels op werkelijkheid gebaseerd aangezien ik vorige week een heel draaiboek, wat hier aardig op lijkt, mocht aanhoren bij het joinen van een Teams meeting die nog niet formeel gestart was.
Mensen hebben geen zin om zelf na te denken,want ach het is maar een griepje of anders kunnen ze wel op de zorg rekenen. En we hebben toch voor ze geklapt 9 maanden geleden? Wat klagen ze dan over drukte...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Yaksa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:14:
Wie dacht dat vaccins dadelijk met miljoenen tegelijk de EU binnenkomen, nou, het gaat iets anders lopen.

Pfizer/BioNTech-topman: lastig om snel meer vaccins te produceren.

Bron:
Ik lees het als “extra” ten opzichte van initieel bestelde aantallen (200 mio EU).
De te realiseren productie-lijn in Marburg zal wellicht nodig zijn om de additionele 100 mio te produceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Ik lees het als “extra” ten opzichte van initieel bestelde aantallen (200 mio EU).
De te realiseren productie-lijn in Marburg zal wellicht nodig zijn om de additionele 100 mio te produceren.
Verder zijn de andere feiten ook niet correct.
De VS had maar 100M dosissen en hebben nu 100M extra besteld.

https://www.pfizer.com/ne...-million-additional-doses

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 01-01-2021 12:35 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:59
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:24:
[...]
En jij denkt dat een groot farmaceutisch bedrijf enkel en alleen voor een vaccin wat waarschijnlijk eenmalig (in de zin van niet jarenlang) geproduceerd gaat worden een nieuwe productie-lijn gaat neerzetten?
Er moet natuurlijk wel aan verdiend kunnen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Yaksa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:52:
[...]

En jij denkt dat een groot farmaceutisch bedrijf enkel en alleen voor een vaccin wat waarschijnlijk eenmalig (in de zin van niet jarenlang) geproduceerd gaat worden een nieuwe productie-lijn gaat neerzetten?
*knip* geen complotten, ook niet van horen zeggen.

[ Voor 32% gewijzigd door ZieMaar! op 01-01-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:06
[...]

Je klinkt als John Jorritsma, die volgens z'n twitter alleen klokken heeft horen luiden (maar duidelijk niet weet waar de klepel hangt). Er was echt geen klok te horen, wel halve bommen de hele avond lang.
Een tijdje lang wat politie die wijselijk in de auto bleef zitten, maar die was na een uurtje of 22:00 ook verdwenen. Het was ook dit jaar weer gewoon bezopen met wat er afgestoken, aangestoken en vernield werd. Daar had je waarschijnlijk ook weer een half hulppakket van kunnen betalen.

Alleen al de massale benodigde politie en brandweer inzet is bepaald niet handig in deze tijd ook daar een aardige kans op nog meer verloren inzet omdat er toch mensen besmet zijn die bijvb. met elkaar in de dienstwagen zaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

[...]

Alleen al de bestelling van de EU is 4,65 miljard euro. Kan wel uit schat ik zo in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WhySoSerious schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:40:
[...]
Vanwege een tekort aan beademingsapparatuur (de patiënten krijgen 100% zuurstof toegediend) is de keuze gemaakt om deze apparatuur weg te nemen en in te zetten bij patiënten met een hogere overlevingskans. Dit is met zulke haast gedaan dat het apparaat ondertussen niet eens schoongemaakt is, wat normaliter een uur kost. Er zijn er (maar) 4 beschikbaar.
Hier schrik ik wel van, ik las laats een artikel waarin beschreven werd hoe Nederland bedolven is onder de beademingsmachines, maar veel van die apparaten zijn nooit gebruikt.
Het tekort aan beademingsmachines dat door het coronavirus in Nederland dreigde te ontstaan, is omgeslagen in een overschot.

Beademingsapparaten die het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) dit voorjaar aankocht of liet ontwikkelen, zijn nog nauwelijks gebruikt bij de behandeling van Covid-19-patiënten.

Inmiddels is ook de behandelmethode aangepast, waardoor verhoudingsgewijs minder beademingsmachines nodig zullen zijn.
[...]

Ik begin onderhand wel te begrijpen dat er zorgmedewerkers overspannen raken, als zij zich al druk gaan maken om de oorzaak waarom iemand in hun ziekenhuisbed ligt. Dat is toch helemaal niet je taak? Je taak is om die mensen te helpen, de oorzaak waarom zij er liggen doet er op dat moment niet toe en mag zeker geen reden zijn om mensen niet of minder te helpen of om die naar elders te sturen.

Ten eerste kan je op geen enkele manier vaststellen hoe en wannneer iemand besmet is, was dat op het feestje wat die persoon op Facebook heeft geplaatst of was het misschien toen die persoon werd geholpen door een besmette thuishulp?

Je bent geen rechter, je hebt je niet-medische oordeel thuis te houden en daarmee ook de handelingen die uit dat oordeel vloeien. Ik hoop dat dit forum een uitlaatklep voor je is om je hoofd leeg te maken.

[ Voor 36% gewijzigd door Wolly op 01-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Dat doet er wel degelijk toe. Je hakt iemand bij de enkels af over het overtreden van wat regels, maar alle idioten die met corona in het ziekenhuis belanden krijgen een vrijbrief?
Want de enige manier om corona te krijgen is een idioot te zijn en regels te overtreden?

De laatste keer dat ik keek maakten alle maatregelen de kans kleiner, niet 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Wolly schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:59:

Ik begin onderhand wel te begrijpen dat er zorgmedewerkers overspannen raken, als zij zich al druk gaan maken om de oorzaak waarom iemand in hun ziekenhuisbed ligt. Dat is toch helemaal niet je taak? Je taak is om die mensen te helpen, de oorzaak waarom zij er liggen doet er op dat moment niet toe en mag zeker geen reden zijn om mensen niet of minder te helpen of om die naar elders te sturen.
Wel als daardoor anderen met bijv. kanker niet geholpen kunnen worden door ze. Ze kunnen maar een x-aantal mensen tegelijk behandelen.

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Het is inderdaad niet bepaald onverstandig om nog iets meer na te denken bij wat je doet om ongevallen en letsel te voorkomen. Ook zonder verboden en geboden zou dat toch prima mogelijk moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Pfizer levert niet voor kostprijs maar maakt er gewoon winst op.
Ik verwacht dat zo'n productiesysteem en locatie daarna prima kosten effectief om te bouwen is naar iets wat andere medicamenten kan maken gebaseerd op hun mRNA technieken.
Ik verwacht dus dat die productielocatie vrij makkelijk uit kan qua initiële investering, terugverdienen met alleen al dit vaccin en vervolgens ook nog kunnen ombouwen voor iets anders. Dus ik zie het bepaald niet als "eenmalig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 01:08:
[...]

Ja. Ook ik ben er namelijk gewoon klaar mee. Al sinds de zomer roepen wij vanuit de zorg de bevolking op om aan hún plicht te voldoen binnen deze crisis. Maar continu blijven grote getalen niet alleen de randjes opzoeken, ze gaan er zelfs overheen. Van de nog lange tijd volle terrassen, pre-horeca sluiting borrels, eindeloze aantallen illegale feesten, massale shopping sprees voorafgaand aan de feestdagen tot het nu inmiddels al 60 minuten durende bombardement buiten in de omgeving.

Voeg daar aan toe een gebrek aan naar mijn opinie adequate handhaving, tot aan eerste klas idioterie zelfs binnen de recente rechterlijke uitspraak. Het stapelt gewoon maar op.

COVID zorg is als het blussen van een auto terwijl de buurt vrolijk de volgende in de fik steekt. En natuurlijk zou Nederland Nederland kennelijk niet zijn als ook dit niet gewoon gebeurd.

Er is in Nederland geen ruimte gebleken voor een nieuw normaal, dit impliceert ten éérst namelijk al dat er een normaal geweest zou moeten zijn.

Is er iets dat 2020 mij geleerd heeft dan is het dan individualisme zegeviert, de samenleving niets voorstelt en de maatschappij tot op het bot absoluut verrot is.

Dus tja, waarom zou ik mij daarvoor moeten inzetten? Het is niet mijn werk. Ik ben geen longarts, ik ben geen IC arts. Een COVID patiënt is niet meer waard dan mijn eigen patiëntenpopulatie. En zodra je bij opvang van de eigen patiëntengroep een opluchting hoort zodra dat blijkt dat deze niet te redden zijn, omdat er toch ook eigenlijk gewoon geen IC plek was, dan is dit schrijnend, tekenend.

En wat is tot nu toe helaas het meest effectief gebleken? Angst. De angst zoals deze er was in maart. En een potentiële code zwart is dan ook misschien het enige dat voor de komende maanden het tij kan keren. Vaccins zullen dit op deze korte termijn namelijk niet gaan doen.

Als / wanneer het daar op aankomt heeft Nederland dit toch echt gewoon aan zichzelf te danken. En voor de nay-sayers, de eindeloze slappe excusen zijn het afgelopen jaar voldoende langs geweest. De maatschappij heeft als geheel gewoon gefaald.
Ik geef toe dat ik me de frustratie moeilijk kaan voorstellen, aangezien ik niet meemaak wat jij mee maakt. Maar is de hele maatschappij diskwalificeren niet wat overdreven? Het grootste deel van de bevolking houdt zich prima aan de regels. Om op basis van de excessen de hele groep tot falen te verklaren...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:02:
[...]

Wel als daardoor anderen met bijv. kanker niet geholpen kunnen worden door ze. Ze kunnen maar een x-aantal mensen tegelijk behandelen.
Hou toch op, jij vindt het prima als een verzorgende op een afdeling gaat oordelen over iemands gedrag en daar behandelingen negatief op afstemt?

Stel jij bent een atheist, dan vind je het normaal als een gelovige dokter jou maar even niet of slechter behandelt omdat er ook gelovigen behandeld moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Wolly schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:59:

Ten eerste kan je op geen enkele manier vaststellen hoe en wannneer iemand besmet is, was dat op het feestje wat die persoon op Facebook heeft geplaatst of was het misschien toen die persoon werd geholpen door een besmette thuishulp?

Je bent geen rechter, je hebt je niet-medische oordeel thuis te houden en daarmee ook de handelingen die uit dat oordeel vloeien. Ik hoop dat dit forum een uitlaatklep voor je is om je hoofd leeg te maken.
En onze taak om ons in te spannen om zo min mogelijk besmettingen en daarmee patiënten te realiseren.
Dus voor je nou gaat zeggen dat zij zich niet aan hun taak houden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Wolly schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Hou toch op, jij vindt het prima als een verzorgende op een afdeling gaat oordelen over iemands gedrag en daar behandelingen negatief op afstemt?
Als er zeer beperkte capaciteit is (enorme schaarste, laat ik het zo zeggen) dan vind ik dat ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Ophidian schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Beetje flauwe opmerking, laat ook zien dat je echt geen idee hebt wat de vuurwerk oogtrauma's inhouden.

Rotterdam heeft in 2018 een artikel gepubliceerd met meer informatie over het soort trauma's, uitkomsten, hoeveelheid benodigde operaties, consulten ed. Tussen 2009 en 2013 kwamen er ongeveer 700 vuurwerkletsels per jaar op de SEH, 30% is gemiddeld elk jaar weer het aandeel in de ogen.  

Ze hebben 123 patiënten (143 ogen) beschreven in die tijd. 38,5% bleef problemen houden (en had minder visus dan voor het trauma), met 12% zelfs maatschappelijk blind. 39% had een operatie nodig. Van die groep had ruim 50% 2 of meer interventies nodig.

In de gevolgde tijd hebben 42% van de patiënten 3 of minder consulten nodig gehad. Echter in totaal had de hele groep 864 consulten nodig bij de oogarts in alleen het OZR. Laten we het maar niet naar de rest van het land omrekenen.

Dus zeggen dat het maar een werkloze oogarts is en dergelijke, is gewoon heel erg flauw. Door de Lockdown en de maatregelen hebben we nog steeds de zorg niet kunnen inhalen van maart dit jaar, en kunnen we nog steeds niet de productie draaien die we zouden moeten om het in te lopen. Ook ik heb patiënten gezien die flink gezichtsscherpte in hebben geleverd omdat ze niet het verpleeghuis uit mochten voor hun maandelijkse behandelingen of te laat verwezen zijn. Dus dan al die extra consulten er niet bij hebben omdat er minder trauma's zijn, ja dat ontlast de zorg wel degelijk.

Artikel
Goed om te horen dat de cijfers de komende tijd structureel zullen dalen dankzij het vuurwerkverbod en dat het geen druppel op een gloeiende plaat is waar we het al weken over hebben in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
42erik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:11:
[...]
Ik geef toe dat ik me de frustratie moeilijk kaan voorstellen, aangezien ik niet meemaak wat jij mee maakt. Maar is de hele maatschappij diskwalificeren niet wat overdreven? Het grootste deel van de bevolking houdt zich prima aan de regels. Om op basis van de excessen de hele groep tot falen te verklaren...?
Ik denk persoonlijk dat er nog wel wat meer achter steekt dan alleen corona en de huidige situatie in de ziekenhuizen op dit moment. Als je het een beetje wilt zien dan denk ik toch dat je toch ook tot de conclusie zou kunnen komen dat Nederland er op alle fronten minder florissant bij staat dan het aan de buitenkant lijkt.
Van het functioneren van allerlei instituties tot de instelling van mensen (zowel nu met corona als er voor ook al, het is nu vooral nog pijnlijker zichtbaar).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Als er zeer beperkte capaciteit is (enorme schaarste, laat ik het zo zeggen) dan vind ik dat ja.
Ook al snap ik je frustratie en instelling, waarschijnlijk zit je dan (momenteel) in het verkeerde beroep.

Het is niet aan een uitvoerende om het beleid te bepalen. Je hebt maar 1 taak en dat is verzorgen ongeacht de reden van opname.

Dat het privé schuurt, snap ik heel goed, maar als een verpleger werkelijk de behandeling gaat afstemmen op de persoonlijke opvatting over de patiënt, moet deze verpleger meteen op non actief gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Fly-guy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Ook al snap ik je frustratie en instelling, waarschijnlijk zit je dan (momenteel) in het verkeerde beroep.

Het is niet aan een uitvoerende om het beleid te bepalen. Je hebt maar 1 taak en dat is verzorgen ongeacht de reden van opname.

Dat het privé schuurt, snap ik heel goed, maar als een verpleger werkelijk de behandeling gaat afstemmen op de persoonlijke opvatting over de patiënt, moet deze verpleger meteen op non actief gezet worden.
Nog een paar weken dit en de hele zorg ligt op non-actief.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
Fly-guy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:20:
[...]

Tja dit hebben we ook gezien in de Toeslagenaffair en we weten hoe het afloopt als zonder nadenken het beleid wordt gevolgd.Volgens mij was daar nou juist de grootste kritiek dat niemand meer nadacht.

De juiste handelswijze moet niet door hiërarchie bepaald worden maar door de beste oplossing. Als hiërarchie gaat regeren en niet de juiste oplossingen, is het einde zoek. Het beste idee moet het winnen boven hiërarchie.

[ Voor 33% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

gekkie schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Pfizer levert niet voor kostprijs maar maakt er gewoon winst op.
Ik verwacht dat zo'n productiesysteem en locatie daarna prima kosten effectief om te bouwen is naar iets wat andere medicamenten kan maken gebaseerd op hun mRNA technieken.
Ik verwacht dus dat die productielocatie vrij makkelijk uit kan qua initiële investering, terugverdienen met alleen al dit vaccin en vervolgens ook nog kunnen ombouwen voor iets anders. Dus ik zie het bepaald niet als "eenmalig".
Voorlopig leveren ze het, volgens afspraak, voor de kostprijs uit.
Met de bouw van de nieuwe lijn gaat misschien de kostprijs wel wat omhoog?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
BarôZZa schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Goed om te horen dat de cijfers de komende tijd structureel zullen dalen dankzij het vuurwerkverbod en dat het geen druppel op een gloeiende plaat is waar we het al weken over hebben in de media.
Fijne inhoudelijke reactie, echt top! ;w

@psychodude Ik snap je reactie volledig. En ook meteen typisch dat daarop gevraagd wordt of je als arts zo denkt. Alsof je als medici het niet zat mag zijn met het gedrag van mensen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyberMania schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Tja dit hebben we ook gezien in de Toeslagenaffair en we weten hoe het afloopt als zonder nadenken het beleid wordt gevolgd.Volgens mij was daar nou juist de grootste kritiek dat niemand meer nagedacht.
IJzerlijm schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Nog een paar weken dit en de hele zorg ligt op non-actief.
Ik snap echt de frustratie. Zit zelf ook al sinds maart grotendeels binnen zonder veel contacten en als ik dan de buren gisteren 15 man over de vloer zie hebben.... ("Maar we gaan daarna 5 dagen in quarantaine" 7(8)7 )

Maar beide problemen los het niet op door een individuele verpleger een oordeel te laten vellen over hoe een patiënt behandeld moet worden.

En eerlijk gezegd is het ook een extreem enge gedachte dat jouw en mijn gezondheid mogelijk straks afhankelijk is van het humeur van de verpleger aan je bed en of hij/zij wel de juiste feiten verzameld heeft voordat hij de veroordeling uitspreekt..

Nogmaals, met de huidige druk, de problemen die er al waren, is het gedrag van een gedeelte van de bevolking tenenkrommend, onbegrijpelijk en absurd, maar om de verpleger tot agent, rechter en beul te promoveren gaat mij toch echt net iets te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:14
CyberMania schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Prima, doen we ook ff al die alcoholisten, vreetschuren en kettingrokers ff de zorg ontnemen? Koekoek, als je zo denkt ben je misschien niet geschikt voor het beroep inderdaad.

'Sorry meneer, u heeft longkanker, maar aangezien u 30 jaar gerookt heeft helpen we u niet, het kost immers gemeenschapsgeld' 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
CyberMania schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:22:
Tja dit hebben we ook gezien in de Toeslagenaffair en we weten hoe het afloopt als zonder nadenken het beleid wordt gevolgd.
Dat is geen vergelijk. Een verpleger die besluit een patiënt slechtere zorg te geven omdat hij/zij het niet eens is met de patiënt is uitermate kwalijk. De ene verleend slechtere zorg want die persoon hield zich niet aan de coronamaatregelen, de ander zorgt slechter want die stak vuurwerk af terwijl het niet mocht en de ander misschien omdat die de etnische afkomst van de patiënt niet waardeert? Behoorlijk glad ijs.

Overigens is er ook een eed voor verpleegkundigen opgesteld door de beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden. Deze is niet verplicht voor opleidingen om te gebruiken bij de diploma uitreiking, maar wordt wel sterk aangemoedigd door de beroepsvereniging. Een arts moet immers ook een eed afleggen als deze zijn beroep begint.
Ophidian schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:31:
Alsof je als medici het niet zat mag zijn met het gedrag van mensen.
Een politieagent of brandweerman mag het ook zat zijn, maar dat geeft ze niet de vrijheid om mensen anders te behandelen. Dan is het hek van de dam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
CMD-Snake schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Een politieagent of brandweerman mag het ook zat zijn, maar dat geeft ze niet de vrijheid om mensen anders te behandelen. Dan is het hek van de dam.
Waar wordt dat geimpliceerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
YakuzA schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:30:
[...]
Voorlopig leveren ze het, volgens afspraak, voor de kostprijs uit.
Met de bouw van de nieuwe lijn gaat misschien de kostprijs wel wat omhoog?
Owh ik had begrepen dat alleen AstraZeneca dat ging doen ?
(al is in "kostprijs" definitie technisch natuurlijk genoeg te stoppen)

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 01-01-2021 13:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
Mr.Joker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:33:
[...]

Prima, doen we ook ff al die alcoholisten, vreetschuren en kettingrokers ff de zorg ontnemen? Koekoek, als je zo denkt ben je misschien niet geschikt voor het beroep inderdaad.

'Sorry meneer, u heeft longkanker, maar aangezien u 30 jaar gerookt heeft helpen we u niet, het kost immers gemeenschapsgeld' 8)7 8)7
Als ik nog één bed beschikbaar heb en er komen twee patiënten binnen: een iemand die aangevallen is door een pitbull en naar de IC moet én een iemand met bewust met flinke alcohol op achter het stuur met 160km/u tegen een boom is aangereden en ook naar de IC moet. Ja, dan kies ik voor de eerste inderdaad - en niet op basis van wie toevallig als eerste binnen kwam en de plek dan krijgt. Uiteraard help je natuurlijk het liefst allebei en hebben ze allebei recht op zorg, maar als er echt nog maar één plek is dan mag je dat van mij wel meewegen ja, hoe hard ook. Mensen puur op toeval - wie komt er als eerste binnen - behandelen en daarna is vol = vol is ook niet altijd eerlijk toch en behoorlijk willekeurig. Moet je een moordenaar voorrang geven omdat die eerder is binnengereden dan het slachtoffer, en er is nog maar één bed over. Als jij kiest voor de moordenaar en het slachtoffer laat overlijden vervolgens, tja dat is een keuze die ik in zo'n nood niet zou maken.

[ Voor 27% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Je weet dat ziekenhuizen op dit moment hulp van het leger inroepen om code zwart te voorkomen? Of had je dat gemist.
En mobiliteit, een essentieel onderdeel van onze maatschappij en economie te vergelijken met het afsteken van vuurwerk? Over zwakke argumenten gesproken.
Hou toch op man..
Misschien moet je nog eens kijken naar wat ik schreef, er staat namelijk letterlijk dat je inderdaad vuurwerk niet met mobiliteit moet vergelijken.

Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo simpel is als aan een ziekenhuis vragen of ze minder slachtoffers willen en daar je beleid op baseren. Het vuurwerkverbod zou, net zoals alle andere coronamaatregelen, moeten worden ingesteld na afweging van alle factoren. Niet puur op basis van het aantal slachtoffers dat in een ziekenhuis terecht komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Rustig aan luitjes. Mensen in de zorg leggen een eed af dat ze iedereen onder alle omstandigheden zullen verzorgen. Dus ook veroordeelden, verkrachters en mensen die door hun eigen handelen Covid opgelopen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Basekid schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Mensen hebben geen zin om zelf na te denken,want ach het is maar een griepje of anders kunnen ze wel op de zorg rekenen. En we hebben toch voor ze geklapt 9 maanden geleden? Wat klagen ze dan over drukte...
En dat is het voor de meesten in mijn leeftijdscategorie ook. Zware verkoudheid tot een vervelende griep.

De kans dat wij 30-ers medische hulp nodig hebben is zeer gering.

En dat maakt het zo lastig, aangezien de ziekte voor ons geen grote risico’s kent.
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:56:
[...]

Alleen al de bestelling van de EU is 4,65 miljard euro. Kan wel uit schat ik zo in.
Wat kost het vaccin eigenlijk per volledige vaccinatie?
42erik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Want de enige manier om corona te krijgen is een idioot te zijn en regels te overtreden?

De laatste keer dat ik keek maakten alle maatregelen de kans kleiner, niet 0
Dat is het hele eieren eten, we doen net alsof die paar Corona feestjes de boosdoeners zijn. De meeste mensen raken echter thuis in huiselijke sfeer besmet.

Door een feestje heb je niet 10.000 besmettingen per dag. Ja het draagt bij, maar de kern van de verspreiding zit in het virus in sociale contacten. Opa/oma/vader/moeder die afspreken met elkaar.
Mr.Joker schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:33:
[...]

En je wil niet weten wat een paar chemokuurtjes kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
[...]

Bewuste acties?
Het mag toch ook gewoon weer volgens de regels? Kinderen zijn 9 en 6 jaar.

En dat bedoel ik met roomser dan de paus, je doet net alsof mijn schoonouders vreemd zijn in deze. Maar als er een camera zou meelopen met jullie ouder/overgrootouders, of jezelf, is er altijd wel ergens een actie wat achteraf niet zo handig leek.

Nu zitten mijn schoonouders toch in een leeftijd dat IC geen optie meer is, dus een IC bed innemen zal niet gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door BlakHawk op 01-01-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ophidian schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Fijne inhoudelijke reactie, echt top! ;w

@psychodude Ik snap je reactie volledig. En ook meteen typisch dat daarop gevraagd wordt of je als arts zo denkt. Alsof je als medici het niet zat mag zijn met het gedrag van mensen.
Ja? Je vind het gek dat er gereageerd wordt als een arts zegt dat hij zich niet meer gaat inzetten en dat mensen het maar uit moeten zoeken?

Ik zei niet dat hij het niet zat mag zijn he, dat ben ik ook, dat mag (en zal) iedereen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

Grannd schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:42:
[...]

Misschien moet je nog eens kijken naar wat ik schreef, er staat namelijk letterlijk dat je inderdaad vuurwerk niet met mobiliteit moet vergelijken.
Doet dat dan ook niet.
Ik wil alleen maar zeggen dat het niet zo simpel is als aan een ziekenhuis vragen of ze minder slachtoffers willen en daar je beleid op baseren. Het vuurwerkverbod zou, net zoals alle andere coronamaatregelen, moeten worden ingesteld na afweging van alle factoren. Niet puur op basis van het aantal slachtoffers dat in een ziekenhuis terecht komt.
Afweging is (zoals met elke maatregel) gemaakt, al voordat we in deze fase druk op de zorg zaten.
Druk is nu alleen maar ver toegenomen met vooruitzicht code zwart. Voor de goede orde, dat is zonder precedent in een ontwikkeld land.
Welke factoren zou jij graag nog allemaal extra gewogen zien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
42erik schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Ja? Je vind het gek dat er gereageerd wordt als een arts zegt dat hij zich niet meer gaat inzetten en dat mensen het maar uit moeten zoeken?
Dat zegt hij niet. Hij zegt dat hij zich voor zijn eigen specialisme blijft inzetten, maar niet extra als basisarts op de COVID afdeling aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Fly-guy schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:33:
[...]

[...]

Ik snap echt de frustratie. Zit zelf ook al sinds maart grotendeels binnen zonder veel contacten en als ik dan de buren gisteren 15 man over de vloer zie hebben.... ("Maar we gaan daarna 5 dagen in quarantaine" 7(8)7 )

Maar beide problemen los het niet op door een individuele verpleger een oordeel te laten vellen over hoe een patiënt behandeld moet worden.

En eerlijk gezegd is het ook een extreem enge gedachte dat jouw en mijn gezondheid mogelijk straks afhankelijk is van het humeur van de verpleger aan je bed en of hij/zij wel de juiste feiten verzameld heeft voordat hij de veroordeling uitspreekt..

Nogmaals, met de huidige druk, de problemen die er al waren, is het gedrag van een gedeelte van de bevolking tenenkrommend, onbegrijpelijk en absurd, maar om de verpleger tot agent, rechter en beul te promoveren gaat mij toch echt net iets te ver.
Goed gezegd!

En dat is dan nog afgezien van het feit dat je ook prima regels kunt volgen en alsnog besmet raken. Zou wat zijn als je dan maar minder recht op behandeling zou hebben omdat een individuele verpleger je een klootzak vind omdat je je zogenaamd niet aan regels zou hebben gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
De kans is vele malen groter dat ze zich helemaal niet zo goed aan de regels hebben gehouden maar dit vooral niet toe willen geven of beseffen.
Ken er ook een aantal in mijn omgeving die beweren dat ze zich zo goed aan de regels houden maar die lijken te denken dat anderhalve decimeter anderhalve meter is en dat die regels anders zijn als je onder goede bekenden of familie bent.
Ik vind de algemene tendens hier in het topic wel bizar. Zelf treft jullie totaal geen blaam, jullie doen alles goed en kunnen daardoor blijkbaar niet besmet raken.

Want als ik aangeef dat ik mensen ken die de regels strikt naleven en toch besmet zijn geraakt, dan komt dat blijkbaar doordat ze zich niet aan regels hebben gehouden, maar het niet willen toegeven...

Stuitende manier van redeneren, alles ligt aan anderen en zelf doen “jullie” alles goed.

Die mensen die ik ken, was er één zeker heel strikt in het naleven van regels. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze dat even los hebben gelaten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Als de regels net zo "goed" gelezen/begrepen worden als de reacties van artsen en verpleegkundigen hier dan snap ik wel waar het mis gaat.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Nu zitten mijn schoonouders toch in een leeftijd dat IC geen optie meer is, dus een IC bed innemen zal niet gebeuren.
Nou dan zijn ze er bijna: gewoon lekker thuisblijven, beetje sedatie, het was een mooi leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-09 20:35
Ophidian schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat hij zich voor zijn eigen specialisme blijft inzetten, maar niet extra als basisarts op de COVID afdeling aan de slag gaat.
Dit dus. Daarin met name de oncologische zorg waar ik mij hard voor maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@BlakHawk
Je leest nogal graag wat je wilt lezen dus ik laat het hier maar bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultimateharry

ultimateharry

BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:01:
[...]

Ik vind de algemene tendens hier in het topic wel bizar. Zelf treft jullie totaal geen blaam, jullie doen alles goed en kunnen daardoor blijkbaar niet besmet raken.

Want als ik aangeef dat ik mensen ken die de regels strikt naleven en toch besmet zijn geraakt, dan komt dat blijkbaar doordat ze zich niet aan regels hebben gehouden, maar het niet willen toegeven...

Stuitende manier van redeneren, alles ligt aan anderen en zelf doen “jullie” alles goed.

Die mensen die ik ken, was er één zeker heel strikt in het naleven van regels. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat ze dat even los hebben gelaten.
Ja anekdotisch is het altijd makkelijk lullen.

Er zijn behoorlijk wat verschillende groepen, de groep die overal schijt aan heeft, de groep die het nog een beetje probeert maar niet meer als het even niet uitkomt (regelmatig) en de groep die serieus invulling geeft aan het naleven van de regels en wellicht eens in de zoveel tijd een foutje maakt, waarbij vaak een andere partij in het spel is.

En daar kun je wat van vinden ja.
Er is geen absolute resultaat-verplichting, maar een inspanning-verplichting kun je zeker wegen.
Niets moeilijks aan lijkt me.

En aangezien jij het graag anekdotisch houdt:
Zo goed als alle mensen in mijn omgeving (vrienden, familie, werk) behoren tot de laatste groep. Aantal besmettingen in mijn directe omgeving tot nu? 0.

[ Voor 7% gewijzigd door ultimateharry op 01-01-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:00
JeroenTheStig schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Misschien een stomme vraag hoor, maar hoe kan het eerste grafiekje zoveel afwijken t.o.v. de gegevens op het Dashboard Coronavirus van de rijksoverheid? Op het dashboard zie ik de afgelopen week de dagelijkse waarden rond de 10.000 liggen, maar als ik dan jouw eerste grafiekje bekijk, dan lijkt het enorm af te nemen?
zie de link in de grafiek. Het gaat hier om de eerste dag met ziekteverschijnselen van de mensen die ene positieve test hebben gehad. Die datum ligt (uiteraard) vaak paar dagen tot wel meer dan 3 weken in het verleden. Dit is de reden dat de afgelopen 14 dagen zijn gearceerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
BlakHawk schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:48:
Dat is het hele eieren eten, we doen net alsof die paar Corona feestjes de boosdoeners zijn. De meeste mensen raken echter thuis in huiselijke sfeer besmet.
Het virus komt gewoon zomaar naar binnen gefietst in die huiselijke sfeer ?

Misschien dan een van de dingen die onvoldoende helder is, als het eenmaal in die "huiselijke sfeer" geïntroduceerd is door een van de leden van dat huishouden, dan zijn de kansen van de rest van dat huishouden en iedereen die met een van die leden van dat huishouden nog contact hebben dus behoorlijk gestegen om het ook te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:00
LCPS update 2021-01-01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9fCZaQgk0XpNVpb7uAX9yM0qok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YmcpLZaBiGcGwGybypVQ8cRv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I98cK21FK5z5vB0Pfe1oErEG5pY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qB9JqTeJqVoFW7NlEROwFL6U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ch14WPjnaqyfgb53tCLbLqoVBAY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g0v1GrdwC66OKjKrJhxjFTQf.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:17

168 minder, dat zet eindelijk eens zoden aan de dijk!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:03:
[...]

Nou dan zijn ze er bijna: gewoon lekker thuisblijven, beetje sedatie, het was een mooi leven.
Ze blijven ook thuis, alleen vragen af en toe of de kleinkinderen langs mogen komen en daar knuffelen ze nog mee.

Wij blijven dan buiten staan.

Ze kiezen heel bewust om de kleinkinderen nog “gewoon” mee te maken. Morgen kunnen ze er niet meer zijn door niet-Corona gerelateerde zaken.

De kleinkinderen is bijna het enige waar ze nog voor leven (bij wijze van spreken).
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:06:
@BlakHawk
Je leest nogal graag wat je wilt lezen dus ik laat het hier maar bij.
Zo komt het over ja, alles is de schuld van anderen en als ik mensen ken die heel strikt met de regels omgaan en toch besmet zijn geraakt, waren ze waarschijnlijk niet zo strikt...

Hoe moet ik dit anders interpeteren?
[...]

Met het verhaal erna dat jullie het zo goed hebben gedaan met een iPad bij je moeder of oma.

Het zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen (wanneer je moeder/oma besmet zou raken): “de kans is groter dat je zwager met het plaatsen van de iPad toch niet voldoende afstand heeft gehouden”.

Gewoon flauw, ik was er niet bij en jij kent mijn schoonzus niet die besmet is geraakt en zich altijd bijzonder goed aan regels en afstanden houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd

Grannd

da Granndest

ultimateharry schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:57:
[...]

Doet dat dan ook niet.

[...]

Afweging is (zoals met elke maatregel) gemaakt, al voordat we in deze fase druk op de zorg zaten.
Druk is nu alleen maar ver toegenomen met vooruitzicht code zwart. Voor de goede orde, dat is zonder precedent in een ontwikkeld land.
Welke factoren zou jij graag nog allemaal extra gewogen zien?
Het enige dat ik wil zien (en op reageerde) is de makkelijke vergelijking 'o het levert minder slachtoffers op dus we voeren het door'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

We zijn blijkbaar goed in staat om op elk slakje zout te leggen en ons druk te maken om pietluttigheden.

De zorg gaat al op code zwart in bepaalde regios's. Als het nog erger wordt gaan we in het hele land naar code zwart.

Dat betekend dat je ook dat er een flinke kans is dat je geen zorg meer kan krijgen als je van je keukentrapje valt of met je fiets tegen een lantarenpaal klettert.

De "liever" koekjes zijn op.

Dat zorgpersoneel er steeds meer moeite mee heeft snap ik prima. Ik zelf houd me streng aan de regels en ben bovendien nog erg voorzichtig binnen die regels. Als alleenstaande is dat echt niet leuk.

Het is wat het is op dit moment en dat betekend dat gewoon de tering naar de nering moet worden gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:17
Indoubt schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:18:
De zorg gaat al op code zwart in bepaalde regios's. Als het nog erger wordt gaan we in het hele land naar code zwart.

Dat betekend dat je ook dat er een flinke kans is dat je geen zorg meer kan krijgen als je van je keukentrapje valt of met je fiets tegen een lantarenpaal klettert.
Heb je hier een bron voor?

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 01-01-2021 14:21 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1 ... 193 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins