Wolly schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:53:
[...]
Als ik sommige reacties hier lees is het niet acceptabel als er straks nog mensen besmet raken, bijvoorbeeld de mensen die vanwege medische problematiek zelf niet gevaccineerd kunnen worden. De consequentie hiervan zou dan moeten zijn dat iedereen gevaccineerd moet worden waar dat mogelijk is.
Ik zou verwachten dat de groep waarbij het medisch niet kan, vrij klein is (al schijnen ze er in Luzern potentieel iemand omgelegd te hebben die ook al niet tegen griepprikken kon).
Voor zo iemand zou het wel verstandig zijn om dan voorlopig (afhankelijk van hoeveel besmettingen er uberhaupt nog zijn, niet in de bible-belt te bivakkeren en niet met wappies om te gaan.
Kortom ik denk dat dat rest risico uiteindelijk niet zo groot is als het in de gevaccineerde groep niet of bijna niet meer doorgeven kan worden.
Feit is natuurlijk dat dit gebaseerd is op aannames en onvolledige informatie, want bij welk reëel percentage aan vaccinatie komt die situatie niet meer voor? Niemand die het weet denk ik.
Als je lang genoeg een R onder de 1 hebt dan komt het wel goed, nu kunnen daar lokaal nogal verschillen in op gaan treden. Dus als
En in het begin had de overheid het nog over flatten-the-curve, waarbij zorgbelasting prima was zolang het maar gedoseerd was. Als je dit topic soms leest is er geen maatschappelijk geaccepteerde mogelijkheid meer om na de vaccinatierondes toch als ongevaccineerde van zorg te mogen genieten, tenzij je zelf voor de kosten opdraait of accepteert dat je op de stoep gelegd kan worden..
Ik denk dat het er daarbij wel voor een hoop mensen van afhangt wat de invloed op de zorg van de rest van de mensen is. Als die nog steeds dermate groot is dat het niet blijft bij de additionele kosten van een ziekenhuisbehandeling, dan zullen mensen daar inderdaad meer problemen mee hebben en dat zal dan inderdaad terugslaan op de mensen die zich zonder medische redenen niet hebben laten vaccineren.
Wat me
op dat moment dan ook niet geheel onterecht lijkt.
Dus of de aantallen hanteerbaar zijn moet de tijd uitwijzen. De eenzijdige berichtgeving vanuit de overheid (en veel media!) is weliswaar begrijpelijk maar ook niet erg volledig voor mensen die graag zelf een beeld willen bepalen van de voors- en tegens.
Uiteraard moet de tijd het uitwijzen, maar of het nou slim is om daar al vast op voor te sorteren met verkapte dreigementen of met uitgesproken beloningen, mij lijkt het onverstandig.
Laat mensen die dat willen enigzins de kat uit de boom kijken en geef ze aan het einde van de rit een tweede kans, maar laat het vooral het vaccinatie proces niet frustreren, dus concentreer je erop om dat zo goed mogelijk te regelen en denk na over de omgang met initiële weigeraars.