Ik totaal niet...
Ik reageer soms in dit topic en telkens weer is het precies hetzelfde thema. Namelijk tot de ontdekking komen dat er alweer iets mis is met de crisisaanpak in dit land. Iets waar ik me al in maart zorgen om begon te maken en het stopt ook niet. Telkens weer wat nieuws dat allemaal wijst op de improvisatie en eigenlijk chaos die achter de schermen moet heersen.
Inmiddels is er een aardig beeld aan het ontstaan van onnodig doorgeslagen privatisering door Schippers, waar alle slagvaardigheid of sturend vermogen van het Ministerie van Volksgezondheid doelbewust is afgebroken. Alles van het eigen onderzoeksinstituut in Bilthoven waar op de valreep toch besloten is om het laatste beetje onderzoekscapaciteit (Intravacc) te behouden, tot de draaiboeken voor een grote uitbraak. Er waren geen voorraden, geen planning op een serieuze uitbraak, geen extra capaciteit.
En in plaats van dat het ministerie nu eens door het eigen archief gaat en gaat kijken wat ze tien jaar geleden nog konden en gaat rondvragen bij de ambtenaren wat ze nog weten, lijkt het er steeds sterker op dat de Jonge de boel maar tot in den treuren aan het micromanagen is met een klein clubje (OMT). Binnen dat OMT hebben we nu al twee gevallen van duidelijke belangenverstrengelingen gehad als het gaat om testcapaciteit via ziekenhuizen laten lopen. Nu wil ik niet zeggen dat het OMT meteen corrupt of incompetent is, maar ze zijn ook niet heilig. Daarnaast hebben we nog van Dissel die laatst nog die mooie trap na gaf aan het zorgpersoneel in de verplegingstehuizen. Die waren namelijk dankzij van Dissel zelf, uitgesloten van de weinige beschermingsmiddelen die er waren. Dat was zo weinig omdat er geen voorraden waren en de hele wereld er opeens achter kwam dat het allemaal uit China moest komen.
Inmiddels zitten we er bijna een jaar in, maar ik zie nog steeds geen enkele indicatie dat het ministerie leidend is of zelfs ook maar een leidende positie wil innemen. We horen nu al maanden dat de spreiding in de ziekenhuizen niet werkt. Er zijn constant problemen met het testen geweest, zowel capaciteit, materialen als belangen wie een test mocht afnemen. De vaccinatiecampagne begint nu al slecht. Heel Europa is al begonnen en hier zijn ze wanhopig aan het zoeken naar mensen die een vaccinatie hopelijk vanaf volgende week kunnen toedienen. Het is blijkbaar zo erg dat de vereniging voor doctorsassistenten het heft in eigen handen neemt en zelf nu al 2500 gekwalificeerde mensen heeft staan op lijst, per regio, voor vaccinatie door de GGD. Dit kwam omdat blijkbaar veel van die mensen, zichzelf wenste aan te melden hiervoor. Veel logischer kan het niet, maar de verhalen over het speciaal opleiden van mensen hiervoor, gingen ook al rond. Er lijkt niet eens aan gedacht te zijn dat er misschien al duizenden mensen zijn die dit kunnen. Alsof er verder nooit gevaccineerd word in dit land...
Dan krijg je ook weer van Ark die nu komt zeggen dat alle ziekenhuizen, de reserveplekken op de IC moeten gaan bezetten. Ik zou zeggen, lees zelf maar wat voor reacties er meteen op volgen in de context van het bovenstaande. Het is chaos, alweer.
https://nos.nl/artikel/23...dden-meer-vrijhouden.html
En ik denk dat dit aardig verklaard waarom mensen zich niet aan de maatregelen houden. Welke maatregelen? Het veranderde maandenlang, elke twee weken weer. Geen duidelijkheid, geen visie, geen planning, constant uitzonderingen op de regels, geen draaiboek, slechte informatievoorziening, geen voorzieningen voor handhaving, een justitieminister die de regels zelf aan zijn laars lapte waarna de het strafblad voor een corona overtreding kwam te vervallen, geen planning voor een tweede golf waar iedereen met een klein beetje verstand van wist dat die zou komen na de zomer, helemaal niks. En die tweede golf mocht ook maar rustig opbouwen, door etteren en inmiddels hebben we nu al meer mensen in het ziekenhuis gehad dan de eerste golf en lijkt de paniek nu langzaam echt toe te slaan bij de artsen op de IC. Want die zullen echt niet zitten te wachten op het scenario waar ze echt patiënten niet meer kunnen behandelen. Denk daarbij dat de behandeltechnieken dusdanig verbeterd zijn dat mensen niet meer twee weken in coma op de IC hoeven te liggen. Als het moment dan aanbreekt dat ze het niet meer aankomen, dan gaat het om een veelvoud van wat we in de lente hadden. En dan is de winter pas net begonnen, is er ook nog heel wat reguliere zorg en heb ik in mijn achterhoofd al zitten dat ditmaal we geen beroep op de Duitsers kunnen doen, want daar gaat het inmiddels ook behoorlijk mis.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.