Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.013 views

Onderwerpen

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:55
Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:34:
[...]

Voor 'afgedwongen solidariteit' hebben we alleen een andere term: Dat heet onderdrukking. Je doet mee, of je bent een persona non grata.
Dat heet in Nederland democratie. Je hebt in maart de kans om er wat aan/tegen te doen.
Elke regel die er is kun je op jouw manier beschouwen als onderdrukking.

Even een andere vraag: Had hier van de week over met iemand. Hoe worden de 'zorgmedewerkers' gedefinieerd voor het vaccin. ik heb er nergens wat over kunnen vinden. Gaat dit via de werkgever? Bepalen die dat? Het lijkt mij namelijk dat de overheid (officieel) niet weet of iemand in de 'zorg' werkt.
Want wat doe je bijvoorbeeld met de IT-er die bij een zorginstelling de hele dag in het serverhok zit ;)
Hij/zij staat wel geregistreerd als werkzaam bij een zorginstelling. Heeft hij/zij dan ook voorrang?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het slowchat gehalte neemt de laatste pagina's weer wat toe en dat doet de discussie overduidelijk weer geen goed.

Dit topic heeft een serieuze insteek. Beweringen worden onderbouwd met bronnen (en niet pas als er omgevraagd wordt), zeker als het wat gevoelige beweringen zijn (de inmiddels welbekende extraordinary claims require extraordinary evidence).

Blijf vriendelijk, let waar nodig een beetje op je woorden en maak bij posts die niet goed binnen het beleid passen een TR aan, in plaats van op die post te reageren.

Mocht je je post niet meer kunnen vinden, dan was het dus waarschijnljk slowchat of offtopic.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 14:07

Stoney3K

Flatsehats!

*knip* zie hierboven

De 1,5 meter is een "afspraak" die éénzijdig is gemaakt en eerst vanuit de solidariteit van mensen werd verwacht, en nu steeds meer en meer moet worden afgedwongen.

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 29-12-2020 13:57 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-12 13:08
De LCPS-cijfers zijn binnen, geen fijn nieuws.

De huidige bezitting is nu hoger dan ooit deze winter, ook de opnames kliniek waren eerder nog niet zo hoog op één dag. De IC-opnames kliniek zijn vandaag de één-na-hoogste deze winter.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:05
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:06:

[Twitter]

De huidige bezitting is nu hoger dan ooit deze winter, ook de opnames kliniek waren eerder nog niet zo hoog op één dag. De IC-opnames kliniek zijn vandaag de één-na-hoogste deze winter.
Als ik het goed lees is het vooral te danken aan een lagere uitstroom?

Maar dan nog slechte cijfers. En dan te bedenken dat er hier kortgeleden mensen waren die beweerden dat de verpleging niets te doen had..... :'(

Nu de dagelijkse cijfers een dalende trend lijken te vertonen, die hopelijk stand houdt, zal dit ook naar de ziekenhuizen moeten gaan doorwerken. Tot die tijd is het echt afzien, ik heb te doen met alle harde werkers in de zorg.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56

[Twitter]

Zal nog wel deze week doorstijgen tot de piek.

Zal ergens wel een equilibrium komen met instroom=uitstroom

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
*knip* zie modbreak hierboven

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 29-12-2020 14:18 ]

• Jovatov
Drardollan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:16:
[...]

Als ik het goed lees is het vooral te danken aan een lagere uitstroom?

Maar dan nog slechte cijfers. En dan te bedenken dat er hier kortgeleden mensen waren die beweerden dat de verpleging niets te doen had..... :'(

Nu de dagelijkse cijfers een dalende trend lijken te vertonen, die hopelijk stand houdt, zal dit ook naar de ziekenhuizen moeten gaan doorwerken. Tot die tijd is het echt afzien, ik heb te doen met alle harde werkers in de zorg.
Toename komt door de hogere instroom dan uitstroom, logischerwijs. En de hoge toename is zoals gezegd deze winter niet (of in geval van IC op één dag na) eerder zo hoog geweest.

Hopelijk over een uurtje wat meer duiding of de lagere besmettingscijfers van afgelopen week daadwerkelijk een goed teken zijn (of gevolg van minder testen).

• Drardollan
Mr.Joker schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:17:
[...]

Zal nog wel deze week doorstijgen tot de piek.

Zal ergens wel een equilibrium komen met instroom=uitstroom
De laatste tijd leken we een beetje balans te hebben, maar met de cijfers van de afgelopen paar dagen op het netvlies is die balans helaas weer verlaten.

Als je kijkt naar de hoeveelheden nieuwe besmettingen dan verwacht je eind deze week/begin volgende week de piek. Heel precies is dat niet in te schatten en veel hangt af van het RIVM rapport vanmiddag. Hopelijk brengt dat wat duidelijkheid.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:56:
[...]

Zolang er nog niet voldoende vaccins zijn zit je sowieso wel met maatregelen lijkt me. Anders lijkt me de situatie al helemaal oneerlijk worden: Mensen die in de risicogroep vallen en derhalve vooraan in de rij staan voor vaccinatie hoeven geen mondkapje meer op, en de rest wel?
Dat lijkt me toch volstrekt logisch, waarom zouden die nog een mondkapje dragen als ze niet besmettelijk en ook niet vatbaar zijn? Aangenomen dat vaccinatie je besmettelijkheid naar "zeer laag" brengt

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt me toch volstrekt logisch, waarom zouden die nog een mondkapje dragen als ze niet besmettelijk en ook niet vatbaar zijn? Aangenomen dat vaccinatie je besmettelijkheid naar "zeer laag" brengt
Als het gehele motto van de coronacrisis is dat we 'het samen moeten doen', lijkt het me bijzonder oneerlijk dat de mensen die minder vatbaar voor het virus zijn nog opgescheept zitten met die regels. Een jaar lang je leven beperken om de ouderen te beschermen en dan kan je daarna nog wachten ook, terwijl de risicogroep weer haar gang kan gaan.

• Drardollan
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:19:
[...]

Toename komt door de hogere instroom dan uitstroom, logischerwijs. En de hoge toename is zoals gezegd deze winter niet (of in geval van IC op één dag na) eerder zo hoog geweest.
Ik kan verkeerd kijken, maar de instroom is toch niet zo gek hoog in vergelijking met afgelopen weken?

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:04
Instroom is dan de mensen die gisteren zijn binnengestroomd? Zo ja, kan dat nog met Kerst + zondag te maken hebben?

• Jovatov
Drardollan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:36:
[...]

Ik kan verkeerd kijken, maar de instroom is toch niet zo gek hoog in vergelijking met afgelopen weken?
Zie deze grafiek bv:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPPmuPvZ6T2Mi-tq0zCDyEcCBA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zcR7Rq0DNoaWGPD2oVOE6wbR.png?f=fotoalbum_large

Eerder was de instroom niet boven de 400

• 42erik
  • Niet online
Soccer98 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:35:
[...]

Als het gehele motto van de coronacrisis is dat we 'het samen moeten doen', lijkt het me bijzonder oneerlijk dat de mensen die minder vatbaar voor het virus zijn nog opgescheept zitten met die regels. Een jaar lang je leven beperken om de ouderen te beschermen en dan kan je daarna nog wachten ook, terwijl de risicogroep weer haar gang kan gaan.
Het werkt dan al meteen 2 kanten op he. Als mijn moeder weer haar gang mag gaan, kunnen we de 1.5 tussen ons opgeven. Dat is ook voor mij al winst. En ik kan weer langs bij die vriendin in de risicogroep, ook dat is winst.

De 1.5 tussen mij een goede vriend zal misschien wat later gaan, als de zorg weer ademruimte heeft. Daarvoor hoeven we ook niet op volledige vaccinatie te wachten.

Maar hoe wil je tegen een gevaccineerde zeggen dat hij een volstrekt zinloos mondkapje en 1.5 moet handhaven? Wie heeft daar voordeel aan?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:48:
[...]

Maar hoe wil je tegen een gevaccineerde zeggen dat hij een volstrekt zinloos mondkapje en 1.5 moet handhaven? Wie heeft daar voordeel aan?
Op dit moment nog: Iedereen om hem heen, want gevaccineerd zijn is geen garantie dat je het niet kan verspreiden.

Daarom zijn coronapaspoorten en vaccinatiebewijzen voorlopig nog een compleet onzinnig gedachtenexperiment.

• Drardollan
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:45:
[...]

Zie deze grafiek bv:

[Afbeelding]

Eerder was de instroom niet boven de 400
Die is duidelijk, dank. Ik keek naar het verkeerde cijfer in de tweet van Yorick.

• Drardollan
autje schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:40:
Instroom is dan de mensen die gisteren zijn binnengestroomd? Zo ja, kan dat nog met Kerst + zondag te maken hebben?
Dat kan nog niet met kerst te maken hebben. Opnames zijn over het algemeen mensen die al 7 dagen (bewezen) ziek zijn.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:48:
[...]

Het werkt dan al meteen 2 kanten op he. Als mijn moeder weer haar gang mag gaan, kunnen we de 1.5 tussen ons opgeven. Dat is ook voor mij al winst. En ik kan weer langs bij die vriendin in de risicogroep, ook dat is winst.

De 1.5 tussen mij een goede vriend zal misschien wat later gaan, als de zorg weer ademruimte heeft. Daarvoor hoeven we ook niet op volledige vaccinatie te wachten.

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik zie vooral als voordeel dat de risicogroep zichzelf niet meer hoeft op te hokken, maar zou het wel écht oneerlijk vinden dat voor hun dan de anderhalvemeter afgeschaft zou kunnen worden, terwijl mensen voor wie dat virus weinig gevaar sticht dat nog wel moeten. 'Samen' is het sleutelwoord van deze crisis, ik word onderhand moe van al die commercials, maar ik zou dit een niet tof signaal vinden.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:50:
[...]

Daarom zijn coronapaspoorten en vaccinatiebewijzen voorlopig nog een compleet onzinnig gedachtenexperiment.
Ja, laten we daar pas over na gaan denken op het moment dat het eigenlijk al nodig is.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PWM schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:56:
[...]

Ja, laten we daar pas over na gaan denken op het moment dat het eigenlijk al nodig is.
Het gaat er meer om dat die totaal niet effectief zijn op het moment dat je vaccin niet tegen verspreiding beschermt. Want zo'n paspoort is in principe een garantiebewijs dat jij niemand kan besmetten.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:43

[Twitter]

Deze had ik wel verwacht. De laatste maanden is het op dinsdag altijd het hoogste omdat blijkbaar op maandag de meeste mensen opgenomen worden. En dan is het ook nog een langer weekend geweest vanwege kerst.
Dat, samen met de hoge besmettingscijfers afgelopen weken, maakt deze toename wel logisch.

Hopelijk dat het de komende dagen meevalt en dat er wat meer mensen ontslagen worden.

• autje
Drardollan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:53:
[...]

Dat kan nog niet met kerst te maken hebben. Opnames zijn over het algemeen mensen die al 7 dagen (bewezen) ziek zijn.
Dat begrijp ik, maar de laatste weken is het getal op dinsdag altijd een stuk hoger, en de twee dagen ervoor een stuk lager, ik neem aan vanwege het weekend. We hebben nu natuurlijk een driedaags weekend gehad.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12 14:45
Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:58:
[...]

Het gaat er meer om dat die totaal niet effectief zijn op het moment dat je vaccin niet tegen verspreiding beschermt. Want zo'n paspoort is in principe een garantiebewijs dat jij niemand kan besmetten.
Nee, het is een garantiebewijs dat je de zorg niet zult belasten mocht je besmet raken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:39
Ergens begrijp ik wel waarom er nog steeds mensen zijn die zich niks aantrekken van alle maatregelen.
Ik bedoel als zelfs Einstein ooit al zei: "Only two things are infinite: the universe and human stupidity. And I'm not sure about the first one".

Ik ben heel erg benieuwd wat de cijfers ons over een paar dagen gaan vertellen, maar ik vrees het ergste.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Een lichte daling van 13,7% naar 13,0% dus dat is positief, maar ook 70k minder testen dan een week eerder.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:00:
[...]

Nee, het is een garantiebewijs dat je de zorg niet zult belasten mocht je besmet raken.
Het gaat niet om de garantie dat jij beschermd bent, maar het gaat om de garantie dat de verspreiding geen superspreader wordt doordat jij op een festival rond huppelt.

Dat 'paspoort' is een bewijs dat jij geen gevaar bent voor anderen, tenminste als je het wil inzetten als toegangsbewijs en als vrijwaringsbewijs voor de 1,5 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 29-12-2020 15:08 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:35
PWM schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:56:
[...]

En dat is gewoon te laat, dan zitten we weer weken te wachten op een besluit daarover.

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-12 12:50
Let op: dagelijkse meldingen kunnen sterk schommelen door de feestdagen.

Positief getest: 7561
Totaal: 777902 (+7502 ivm -59 corr.)

Opgenomen: 430
Huidig: 2077 (+155)

Opgenomen op IC: 72
Huidig: 684 (+26)

Overleden: 171
Totaal: 11212

• Plenkske
Laguna schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:07:
Een lichte daling van 13,7% naar 13,0% dus dat is positief, maar ook 70k minder testen dan een week eerder.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
Prima daling op alle fronten vind ik.
De week ervoor was gemiddeld 70k testen per dag. Nu met kerst erbij vind ik over een week gezien 70k minder testen niet zo slecht eigenlijk.

edit: nieuwsbericht erbij
https://www.rivm.nl/nieuw...ste-mensen-iets-afgenomen

Het aantal mensen dat zich afgelopen week heeft laten testen daalde met 14% naar 438.656. Dus niet 70k minder testen maar slechts 40k.
Een deel is de uitslag dus nog niet van @Laguna

Het reproductiegetal op 11 december, dus voor de lockdown die op 15 december inging, is ten opzichte van een week eerder iets gedaald naar 1,15 (ondergrens 1,12 en bovengrens 1,17) gebaseerd op het aantal meldingen van mensen met een positieve testuitslag

[ Voor 38% gewijzigd door Plenkske op 29-12-2020 15:22 ]

• autje
Plenkske schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:19:
[...]

Prima daling op alle fronten vind ik.
De week ervoor was gemiddeld 70k testen per dag. Nu met kerst erbij vind ik over een week gezien 70k minder testen niet zo slecht eigenlijk.
Eerste effecten van de maatregelen te zien? Zou handig zijn om die positiviteitspercentages per dag te hebben.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01

Standeman

Prutser 1e klasse

Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:07:
[...]

Het gaat niet om de garantie dat jij beschermd bent, maar het gaat om de garantie dat de verspreiding geen superspreader wordt doordat jij op een festival rond huppelt.

Dat 'paspoort' is een bewijs dat jij geen gevaar bent voor anderen, tenminste als je het wil inzetten als toegangsbewijs en als vrijwaringsbewijs voor de 1,5 meter.
Nee, het is een garantie op niks. Zeker op individueel niveau. Je kan nog steeds besmet worden en je kan nog steeds verspreiden na je (2e) vaccinatie. Het is dan ook een ontzettend slecht idee om het al vrijwaringsbewijs voor wat dan ook te gebruiken.

imo is het alleen handig om op te zoeken wanneer je (en welke!) vaccinatie gehad hebt en verder niets. Exact dezelfde waarde zoals het vaccinatieboekje van mijn kinderen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:48
update 2020-12-29

RIVM lijkt over de piek heen. LCPS zit qua kliniek bedbezetting hopelijk vandaag of morgen op de top (zie visuele correlatie onderste figuur). Vanaf het nieuwe jaar zou het daar dan ook moeten gaan dalen. IC volgt nog weer later...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh-HnR_Eyzyg7BbJyLl4gm45X7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C8NYZRJqH3nCi0hARFDJTImg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVc6XfDpYP0K2hagLGID1n2JuxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HHeOCZfxMdqhalr4Jc2baeyO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2X5OwFdp7VR6d0HvQqpLQNaBCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a2m1TrwQCpo6WTZa9FcOyGI5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7ORiEXA7jFOzEArWEjMH7BwGDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YlhpKp2qrZ5T7G5wW4ijSgQV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShygHQRDxC_TQ01ePDibRLQA0A4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jvmsoY8MDpj0GErswkGpLDoH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHbMqIgG-92cipQr3VIDiT6ib3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kxJHrKtOg3Ei7auLN6FnwxNB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdsMKHePzTcMKcidgSNRVGxqvec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWyB9bdM9gMevAsZIbFr69fx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igupz4Y7QhNBINN9ndEYFMCNH10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gR1N6sNqz2wV0e1rpTrXONqL.png?f=user_large

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Standeman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:23:
[...]

Nee, het is een garantie op niks. Zeker op individueel niveau. Je kan nog steeds besmet worden en je kan nog steeds verspreiden na je (2e) vaccinatie. Het is dan ook een ontzettend slecht idee om het al vrijwaringsbewijs voor wat dan ook te gebruiken.
Daar ben ik het dus mee eens. Het is dan ook absurd om te denken dat je het voor toegangscontrole van wat-dan-ook (dus ook wel of geen entree tot landen) kan inzetten.

Al helemaal niet als stok achter de deur voor een semi-verplichte vaccinatie.

• Jovatov
Het is nog wel een voorzichtige daling, van 13.7% naar 13.0% in positiviteitsratio.

Da's een daling van 5.2%. De week na de het ingaan van de 'gedeeltelijke lockdown' daalde de positiviteitsratio in één week van 18.4% naar 16.6%. Da's relatief gezien een bijna twee keer zo grote daling (9.8%). Maar goed, volgende week (en de week daarna) maar afwachten, met de feestdagen is het lastig peilen.

De Rt is voor twee weken terug (11 december) op 1.15 bepaald. Dat bevestigt naar mijn idee dat deze berekening dus inderdaad géén rekening houdt met het aantal testen. Tussen 4 december en 11 december is de Rt volgens het RIVM dus met 0.10-punt gedaald, terwijl positiviteitsratio en ziekenhuisopnames juist zijn gestegen sindsdien. De lockdown werd pas ná deze daling ingesteld...

[ Voor 10% gewijzigd door Jovatov op 29-12-2020 15:32 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

Plenkske schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:19:
[...]

Het aantal mensen dat zich afgelopen week heeft laten testen daalde met 14% naar 438.656. Dus niet 70k minder testen maar slechts 40k.
Een deel is de uitslag dus nog niet van @Laguna
Je vergelijkt appels met peren. Als je naar het totaal aantal afgenomen testen kijkt, zijn dat er alsnog 70k minder dan een week eerder (509.644).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:29:
Het is nog wel een voorzichtige daling, van 13.7% naar 13.0% in positiviteitsratio.

Da's een daling van 5.2%. De week na de het ingaan van de 'gedeeltelijke lockdown' daalde de positiviteitsratio in één week van 18.4% naar 16.6%. Da's relatief gezien een bijna twee keer zo grote daling (9.8%). Maar goed, volgende week (en de week daarna) maar afwachten, met de feestdagen is het lastig peilen.

De Rt is voor twee weken terug (11 december) op 1.15 bepaald. Dat bevestigt naar mijn idee dat deze berekening dus inderdaad géén rekening houdt met het aantal testen. Tussen 4 december en 11 december is de Rt volgens het RIVM dus met 0.10-punt gedaald, terwijl positiviteitsratio en ziekenhuisopnames juist zijn gestegen sindsdien. De lockdown werd pas ná deze daling ingesteld...
Snap de berichtgeving vandaag sowieso niet:
11,7 procent minder positieve testen dan vorige week, wel minder getest door Kerst https://www.nu.nl/coronav...er-getest-door-kerst.html (via @NUnl)

11,7% minder positieven, maar 14% minder tests. Dan is het positiviteitspercentage toch gestegen?

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:44:
[...]

Snap de berichtgeving vandaag sowieso niet:
11,7 procent minder positieve testen dan vorige week, wel minder getest door Kerst https://www.nu.nl/coronav...er-getest-door-kerst.html (via @NUnl)

11,7% minder positieven, maar 14% minder tests. Dan is het positiviteitspercentage toch gestegen?
Zo als ik het lees is er nog geen uitslag van 30k van die testen.

• Plenkske
Laguna schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:42:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. Als je naar het totaal aantal afgenomen testen kijkt, zijn dat er alsnog 70k minder dan een week eerder (509.644).
Ah, ik zie het nu. Goed punt. 509k vs 438k getest, uitslag bekend 479k vs 409k.

@MikeyMan komt denk ik door het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXEoHeVu2z7WrC0BB7jnglnfWXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6epbSht367iA7whlkaFeWFsW.png?f=fotoalbum_large

RIVM maakt het lekker ingewikkeld:
- je hebt totaal meldingen, optelsom van wat dagelijks binnenkomt
- je hebt totaal (testen en positief) bij GGD testlocaties waarvan uitslag bekend is (gebruiken ze voor % positief)
- dan heb je het totaal aantal uitgevoerde testen
- een deel van de uitgevoerde testen is de uitslag nog niet van bekend.
- voorheen werd het dan nog wel eens gecorrigeerd de week erna, maar die correctie gebeurt niet elke week 8)7 (bij "vorige week" zie ik nu een correctie van +3k testen en +0,1% punt maar dan kom je er nog 30k tekort)
- kortom: die nog niet bekende uitslagen tellen nooit meer mee in % positief ? of komen die er bij de week later erbij ?

• Jovatov
Plenkske schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:54:
[...]

Ah, ik zie het nu. Goed punt. 509k vs 438k getest, uitslag bekend 479k vs 409k.

@MikeyMan komt denk ik door het volgende:
[Afbeelding]

RIVM maakt het lekker ingewikkeld:
- je hebt totaal meldingen, optelsom van wat dagelijks binnenkomt
- je hebt totaal (testen en positief) bij GGD testlocaties waarvan uitslag bekend is (gebruiken ze voor % positief)
- dan heb je het totaal aantal uitgevoerde testen
- een deel van de uitgevoerde testen is de uitslag nog niet van bekend.
- voorheen werd het dan nog wel eens gecorrigeerd de week erna, maar die correctie gebeurt niet elke week 8)7 (bij "vorige week" zie ik nu een correctie van +3k testen en +0,1% punt maar dan kom je er nog 30k tekort)
- kortom: die nog niet bekende uitslagen tellen nooit meer mee in % positief ? of komen die er bij de week later erbij ?
En daarnaast worden ook andere weken gehanteerd. Want bij deze cijfers wordt de kalenderweek gehanteerd, waar bij de andere 'weekcijfers' de week woensdag t/m dinsdag wordt gehanteerd.

• Drardollan
De cijfers van de nieuwe besmettingen geven toch wel wat hoop dat we de goede kant weer opgaan. Al vind ik wel dat het langzaam gaat en het er in mijn ogen op lijkt dat de scholen helemaal niet zoveel bijdragen als hier steeds geroepen werd. Als het aandeel van de scholen zo groot zou zijn, dan zouden we een veel sterkere daling moeten zien nu deze alweer 14 dagen gesloten zijn.

Maar goed, dat is ook wel een feit na 10 maanden. Er is amper iets zinnigs over te zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 29-12-2020 16:00 ]

• Yaksa
De berichtgeving op NOS.nl volgende is de stijging van het aantal verpleeghuizen waar tenminste 1 besmetting is vastgesteld niet erg hoopvol voor een daling van het aantal doden. Van 699 naar 792 in een week tijd. Op het hoogtepunt van de eerste coronagolf op 15 april waren dat er 828.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 29-12-2020 16:01 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jovatov
Drardollan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:59:
De cijfers van de nieuwe besmettingen geven toch wel wat hoop dat we de goede kant weer opgaan. Al vind ik wel dat het langzaam gaat en het er in mijn ogen op lijkt dat de scholen helemaal niet zoveel bijdragen als hier steeds in de emotie geroepen wordt. Als het aandeel van de scholen zo groot zou zijn, dan zouden we een veel sterkere daling moeten zien nu deze alweer 14 dagen gesloten zijn.
Hangt er maar net vanaf. Kan ook dat de koude winterdagen en (inkopen voor de) feestdagen het effect van de dichte scholen weer teniet doet.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:02:
[...]

Hangt er maar net vanaf. Kan ook dat de koude winterdagen en (inkopen voor de) feestdagen het effect van de dichte scholen weer teniet doet.
Of dat de kinderen lekker bij opa en oma worden gedropt omdat er toch gewerkt moet worden.

• Drardollan
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:02:
[...]

Dan betekent het nog steeds dat de bijdrage van de scholen niet zo heel spannend is. Die paar dagen inkopen wegen niet op tegen de massa’s scholieren die de hele dag in een klein lokaal zitten.

• 42erik
  • Niet online
*knip* maak dan een TR aan, maar reageer er niet op in het topic

[ Voor 79% gewijzigd door ZieMaar! op 29-12-2020 16:20 ]

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:34
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:32:
[...]

Omdat het niet te controleren valt in een winkel.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12 13:09
RIVM maakt het niet ingewikkeld het is gewoon ingewikkeld.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Yaksa
*knip* dit heeft echt niets met de serieuze insteek die we hier hebben te maken

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 29-12-2020 17:31 ]

Verwijderd

De overheid krijgt dit jaar gewoon gigantisch de deksel op de neus door het jarenlang bezuinigen op belangrijke beroepen (zorg, defensie, politie, onderwijs etc.) waardoor er nu te weinig capaciteit is in de zorg en handhaven van de maatregelen eveneens niet gaat. Sturen op schaarste is een prima strategie totdat er iets mis gaat. Er is blijkbaar geen plan B want dat had nu wel ingezet geweest. Ik denk dat ze in Den Haag ondertussen ook wel met de handen in het haar zitten. De enige route om nu nog resultaat te boeken is het promoten en vervolgens verplichten van vaccineren. Maar daar durven de daadkrachtige heren en dames niet san want stel je voor dat je een paar zetels verliest bij de verkiezingen 8)7 Dus dan maar all-in op rood In de hoop dat het vaccin effectief is en het virus niet alsnog zo muteert dat we weer van voren af aan kunnen beginnen. Als 1 van beide tegenvalt wordt het erg spannend ben ik bang. Van de bevolking moet je het niet hebben, daarvan is een deel er terecht wel klaar mee ondertussen.
LZ86 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:03:
[...]

Dat het strikt handhaven niet kan komt ook door personeelstekorten o.a. door corona en het structureel onderwaarderen van de kritische beroepen na al die jaren liberalisme. We hebben er zelf voor gestemd als bevolking, dus we krijgen nu wat ons toekomt.

Maar een land wat jaren prima draait op "Ikke zelf doen" van de bevolking is natuurlijk slecht voorbereid op het moment dat dat volk, wat al jaren vooral géén overheidsbemoeienis wil, plots voor elke scheet naar de overheid kijkt en vervolgens de coronamaatregelen negerende aan het roeptoeteren is hoe kut de overheid het heeft geregeld. Dat gaat er bij mij echt niet meer in.
.
Zo individualistisch vind ik het hier niet in NL. We leunen enorm (ook in deze crisis) op solidariteit. Het probleem is dat een deel van de mensen die ‘ikke zelf doen’ roepen helemaal niet in staat zijn om alles zelf op te lossen. Wel de lusten maar niet de lasten. Je niet gedragen maar vervolgens wel zeuren als je hulp nodig hebt. Laat mij lekker zelf bepalen of ik me vaccineer of een mondkapje draag en als ik ziek word accepteer ik dat ik flink extra moet betalen in een privé kliniek. Dat is part of the deal maar geen probleem want daar heb ik voor gespaard. Nu negeren allerlei groepen in de bevolking de maatregelen en moet ik daar ook voor bloeden terwijl ik netjes de regels opvolg. Als deze hele crisis voorbij is mag ik overigens nog een keer bloeden om de extra belastingen om deze crisis te betalen. Die balans wordt in mijn ogen wel heel erg scheef ondertussen....

Wat er bij mij steeds lastiger in gaat is dat een bepaalde groep van de bevolking continu opdraait voor de fuck ups van een andere groep maar daar nooit iets voor terugziet.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2020 17:47 ]

• mesa57
En dan rustig op vakantie gaan terwijl het RIVM een 2e golf voorspelde. Zonder wat te doen aan de IC capaciteit. Te bizar om waar te zijn eigenlijk.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:59
mesa57 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:40:
En dan rustig op vakantie gaan terwijl het RIVM een 2e golf voorspelde. Zonder wat te doen aan de IC capaciteit. Te bizar om waar te zijn eigenlijk.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens hoor.

Maar wat hadden ze aan de IC capaciteit kunnen doen, in die 2-3 maanden tijd?
Naar mijn mening helemaal niets, aangezien je niet zomaar een "blik" kan opentrekken met IC-medewerkers (en dat is waar de pijnpunt nu ligt, bedden hebben wij zat, de mensen zijn er nu niet)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:33:
De overheid krijgt dit jaar gewoon gigantisch de deksel op de neus door het jarenlang bezuinigen op belangrijke beroepen (zorg, defensie, politie, onderwijs etc.) waardoor er nu te weinig capaciteit is in de zorg en handhaven van de maatregelen eveneens niet gaat. Sturen op schaarste is een prima strategie totdat er iets mis gaat. Er is blijkbaar geen plan B want dat had nu wel ingezet geweest. Ik denk dat ze in Den Haag ondertussen ook wel met de handen in het haar zitten. De enige route om nu nog resultaat te boeken is het promoten en vervolgens verplichten van vaccineren. Maar daar durven de daadkrachtige heren en dames niet san want stel je voor dat je een paar zetels verliest bij de verkiezingen 8)7 Dus dan maar all-in op rood In de hoop dat het vaccin effectief is en het virus niet alsnog zo muteert dat we weer van voren af aan kunnen beginnen. Als 1 van beide tegenvalt wordt het erg spannend ben ik bang. Van de bevolking moet je het niet hebben, daarvan is een deel er terecht wel klaar mee ondertussen.
Je bedoelt dat wij jarenlang op gestemd hebben op partijen die dat faciliteren en zorgen dat iedereen voor het eigen gewin kan gaan toch? ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:46:
[...]

Je bedoelt dat wij jarenlang op gestemd hebben op partijen die dat faciliteren en zorgen dat iedereen voor het eigen gewin kan gaan toch? ;)
Zie mijn post hierboven, ik ben het daar niet mee eens. Ik vind dat de overheid vooral de lasten verzwaart zonder dat we daar veel noemenswaardigs voor terugkrijgen. Zie het gestuntel in deze crisis. Ik had prima extra belasting betaald voor een adequaat en daadkrachtig optreden, dat vind ik heel wat waard. Maar dat gebeurt niet. Ondertussen komt het beetje koopkrachtstijging/lastenverlichting niet vanuit de overheid maar juist vanuit disruptive innovaties van startups (Netflix, AirBNB, WhatsApp, Uber etc.) waarvan de overheid een deel van deze initiatieven juist tegenwerkt met wet- en regelgeving omdat ze bang is dat bestaande inkomsten onder druk komen door de nieuwe verdienmodellen van deze bedrijven. Onze overheid denkt nog in de vorige eeuw en heeft geen idee van de snelheid waarmee de maatschappij verandert (is ook niet eenvoudig overigens).

Van de partij waar ik op had gestemd had ik juist verwacht dat er een extra boost zou komen op innovatie :)

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2020 17:58 ]

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:48:
Zie mijn post hierboven, ik ben het daar niet mee eens.
Kan zijn, maar het is een feit. 'De overheid' zit er omdat wij die gekozen hebben, niets meer en niets minder.
Daarbij is de keuze al jarenlang niet de sociale kant van het verhaal dus dat het zo verloopt kan je uittekenen. Populisme en individualisme viert hoogtij, en iedereen is heel goed in het vertellen wat een ander dan fout gedaan heeft.
Wat mij betreft mogen we als maatschappij gewoon eens goed in de spiegel kijken wat we zélf allemaal veroorzaken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:57:
[...]

Kan zijn, maar het is een feit. 'De overheid' zit er omdat wij die gekozen hebben, niets meer en niets minder.
Daarbij is de keuze al jarenlang niet de sociale kant van het verhaal dus dat het zo verloopt kan je uittekenen. Populisme en individualisme viert hoogtij, en iedereen is heel goed in het vertellen wat een ander dan fout gedaan heeft.
Wat mij betreft mogen we als maatschappij gewoon eens goed in de spiegel kijken wat we zélf allemaal veroorzaken.
Je gooit de maatschappij op 1 hoop. Ik denk dat er juist heel veel subgroepen zijn die ongewenst gedrag vertonen waar anderen last van hebben. Als iemand nu de maatregelen zeer goed volgt hoef je die nu niet aan te spreken op het gedrag van de maatschappij vind ik. Automatisch ook het probleem, niemand voelt zich 1 met ‘de maatschappij’. Die bestaat al lang niet meer. Daar heeft de overheid vanuit het stemgedrag volgens mij niet voor gezorgd maar juist ontwikkelingen als social media en dergelijke. Disruptie komt van buiten de overheid. De overheid denkt dat alles nog geregeld kan worden zoals vorige eeuw.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2020 18:06 ]

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:50:
[...]

Op dit moment nog: Iedereen om hem heen, want gevaccineerd zijn is geen garantie dat je het niet kan verspreiden.

Ja, dat is precies wat ik zeg, dit alles onder de aanname dat de besmettelijkheid naar "zeer laag" gaat

• 42erik
  • Niet online
Soccer98 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 14:55:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik zie vooral als voordeel dat de risicogroep zichzelf niet meer hoeft op te hokken, maar zou het wel écht oneerlijk vinden dat voor hun dan de anderhalvemeter afgeschaft zou kunnen worden, terwijl mensen voor wie dat virus weinig gevaar sticht dat nog wel moeten. 'Samen' is het sleutelwoord van deze crisis, ik word onderhand moe van al die commercials, maar ik zou dit een niet tof signaal vinden.
Dat kan ik zeker begrijpen, ik houd me aan maatregel (voor zover dat lukt moet ik toegeven) terwijl ikzelf matig last zou hebben, naar alle verwachting. En dan wordt ik als laatste gevaccineerd en mag ik als laatste de maatregelen volgen, dat is krom. Maar tegen die risicogroeper zeggen dat ze zich eraan moet houden terwijl het niks opleverde op medisch vlak (wel qua eerlijkheid ja) is ook krom.

Gelukkig hoef ik de regels niet te verzinnen. Hopelijk is de tijd van "alle risicogroepers zijn safe" tot "dag maatregelen" erg kort. Op zich zou dat moeten kunnen, ja, nietrisico kan ook flink ziek worden, maar dan is daar ook de zorgruimte voor

[ Voor 9% gewijzigd door 42erik op 29-12-2020 18:22 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Duitsland gaat onderzoeken of het voortrekken van gevaccineerden door derde partijen wettelijk verboden kan worden. Hiermee zouden plannen van o.a. luchtvaartmaatschappijen om alleen ingeënte mensen toe te laten geblokkeerd worden in Duitsland.

• 42erik
  • Niet online
Standeman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 15:23:
[...]

Dat onderzoek is volgens mij nog niet af hoor

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-12 16:14

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:00:
[...]

Je gooit de maatschappij op 1 hoop. Ik denk dat er juist heel veel subgroepen zijn die ongewenst gedrag vertonen waar anderen last van hebben. Als iemand nu de maatregelen zeer goed volgt hoef je die nu niet aan te spreken op het gedrag van de maatschappij vind ik. Automatisch ook het probleem, niemand voelt zich 1 met ‘de maatschappij’. Die bestaat al lang niet meer. Daar heeft de overheid vanuit het stemgedrag volgens mij niet voor gezorgd maar juist ontwikkelingen als social media en dergelijke. Disruptie komt van buiten de overheid. De overheid denkt dat alles nog geregeld kan worden zoals vorige eeuw.
Men heeft zich nooit een gevoeld met de maatschappij. Hooguit met de buurt of stad. Subgroepen zijn er ook altijd al geweest. Homogenie bestaat niet op dit niveau en dat nastreven verzand al snel in donkerbruin gedachtengoed. De overheid bestaat alleen maar vanuit het idee dat sommige zaken beter collectief geregeld kunnen worden en dat een hogere graad van organisatie voordelen biedt in de woelige wereld.

Dus al er een massaal op een partij gestemd wordt die expliciet naar een kleine overheid streeft en zelfredzaamheid propageert dan krijg je logischerwijs problemen in een tijd dat er veel van de overheid gevraagd wordt. Deze kan dat dan minder goed bieden, maar ey, dat was ook de bedoeling.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• 42erik
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:39:
[...]

Omdat het niet te controleren valt in een winkel.
Dat is een communicatie issue, dat is op te lossen

• BarôZZa
  • Laatst online: 00:34
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:30:
[...]

Dat is een communicatie issue, dat is op te lossen
Nee, want dan loopt half tokkie Nederland zonder een mondkapje naar binnen onder het mum van 'ze gaan toch niet iedereen controleren' offe 'hunnie dragen er ook geeneen'.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je krijgt dat inderdaad alleen afgedekt door iedereen afzonderlijk aan de deur te controleren. Daar is de capaciteit niet voor, en winkeliers zien het niet zitten om klanten weg te sturen.

• 42erik
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:42:
[...]

Nee, want dan loopt half tokkie Nederland zonder een mondkapje naar binnen onder het mum van 'ze gaan toch niet iedereen controleren' offe 'hunnie dragen er ook geeneen'.
Je hebt door dat je net half Nederland zomaar even voor tokkie uitmaakt hé? Enorme hoeveelheden mensen houden zich aan regels, maar half Nederland is tokkie... :/

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Drardollan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:10:
[...]
Dan betekent het nog steeds dat de bijdrage van de scholen niet zo heel spannend is.
Daar denken de cijfers anders over: (nos liveblog/RIVM weekrapport)
Afgelopen week is in alle leeftijdscategorieën een daling van het aantal besmettingen te zien, maar de afname is veruit het grootst bij 10- tot en met 19-jarigen. Bij hen werden ongeveer een kwart minder besmettingen gemeld dan vorige week, blijkt uit de meest recente RIVM-cijfers. Het is ruim het dubbele van de gemiddelde daling over de hele bevolking, zo'n 11 procent.

De daling is zeer waarschijnlijk mede het gevolg van de sluiting van de scholen sinds 16 december. Die maatregel heeft er ook toe geleid dat vorige week nog maar 3,3 procent van alle herleidbare besmettingen op scholen en kinderopvangen had plaatsgevonden. De week daarvoor was dat volgens het RIVM nog 8,1 procent van het totaal.

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:48:
Je krijgt dat inderdaad alleen afgedekt door iedereen afzonderlijk aan de deur te controleren. Daar is de capaciteit niet voor, en winkeliers zien het niet zitten om klanten weg te sturen.
Die controle is er nu ook nul, veel winkels handhaven er niet op, alsnog worden ze nu gedragen. Waarom zou dat dan anders zijn?

Ja, geheid dat er een paar misbruik van maken, maar zijn die niet gewoon een druppel op een gloeiende plaat?

• CMD-Snake
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:55:
Die controle is er nu ook nul, veel winkels handhaven er niet op, alsnog worden ze nu gedragen. Waarom zou dat dan anders zijn?
Ik vind het onjuist dat de controle uitbesteed wordt aan de winkeliers. Het kabinet wil een maatregel afdwingen, dan moeten ze ook de inzet van handhaving daarvoor doen. Vanochtend op de radio zo'n geval: de controle van de negatieve coronatest is uitbesteed aan de vervoerders. De marechaussee officier die een kort interview gaf zei zowat meteen dat ze niet/nauwelijks gaan controleren, daar hebben ze niet de mankracht voor. Dus op die manier moeten bedrijven van Jumbo tot KLM politieagentje spelen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:01:
[...]

Ik vind het onjuist dat de controle uitbesteed wordt aan de winkeliers. Het kabinet wil een maatregel afdwingen, dan moeten ze ook de inzet van handhaving daarvoor doen. Vanochtend op de radio zo'n geval: de controle van de negatieve coronatest is uitbesteed aan de vervoerders. De marechaussee officier die een kort interview gaf zei zowat meteen dat ze niet/nauwelijks gaan controleren, daar hebben ze niet de mankracht voor. Dus op die manier moeten bedrijven van Jumbo tot KLM politieagentje spelen.
Dat moeten ze toch ook op leeftijd bij bv alcoholconsumptie of tabak/roken?
Ik zie het verschil niet zo.

• CMD-Snake
Adlermann schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:03:
Denk je dat het daar ook consequent gebeurt? De impact van controle op bepaalde coronamaatregelen is veel groter/ingrijpender dan of je mag roken of drinken. De vakkenvuller of stewardess moet nu de lastige discussie aangaan met potentieel iedere klant en eventueel ook nog omgaan met agressie als het zo ver mocht komen.

• Transportman
Adlermann schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:03:
[...]

Maar niet iedere klant komt met drank/tabak bij de kassa aan, en van grote groepen mensen hoeven ze ook niet te controleren omdat die duidelijk ouder zijn dan de leeftijdsgrens. Als we in de overgangssituatie krijgen dat de helft zich aan de maatregelen moet houden en de andere helft dat niet hoeft, is het voor winkeliers niet te doen om dat onderscheid te maken.

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:00:
Uiteraard gooi ik het op één hoop, in mijn optiek zit het probleem juist in het feite dat mensen dat niet willen doen. Werkelijk waar _iedereen_ heeft onderhand het gevoel dat alle problemen door iemand anders komen dan zichzelf. Dáár zit de daadwerkelijke oorzaak dat we in de situatie zitten waarin we zitten.

Heel vele mensen die ik ken, waaronder ikzelf, kleuren het grootste deel van de tijd keurig binnen de lijntjes. Die doen het in principe niet verkeerd. Maar iedereen weet van zichzelf ook, als hij heel eerlijk kijkt, dat er de afgelopen maanden ook wel enkele momenten waarin waarin het wellicht nog een stapje terughoudender had gekund. Als iedereen dat ene stapje, of misschien twee, terughoudender was geweest in de afgelopen tijd dan had dat al héél veel gescheeld en hadden we wellicht niet eens in lockdown gehoeven.

Maar nee, we maken onszelf liever wijs dat het absoluut niet aan onszelf ligt maar met name aan een andere ongedefinieerde groep die het wel zal verpesten. Dat ene bezoekje, even langs kantoor, toch even shoppen, dat is het niet. Nee, het is 'die ander'.
Dát is precies het individualistische dat ons brengt waar we nu staan.

In die zin is het inderdaad naïef van de overheid om te denken wat we allemaal wel even luisteren en het oplossen, maar ja, wat moeten ze dan? Ze zitten er voor ons en door ons en zodra ze hard ingrijpen is het ook meteen oorlog.
Eigenlijk zouden ze moeten zeggen: "Zoek het lekker uit, jullie weten het toch beter. Corona is laagste prioriteit op de IC, wachtrij op de parkeerplaats. Fijn 2021". ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LZ86 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:53:
[...]

[...]
Hoop idd dat ze besluiten om op de middelbare ook meer digitaal les te geven komende maanden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Verwijderd

Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:39:
Heel vele mensen die ik ken, waaronder ikzelf, kleuren het grootste deel van de tijd keurig binnen de lijntjes. Die doen het in principe niet verkeerd. Maar iedereen weet van zichzelf ook, als hij heel eerlijk kijkt, dat er de afgelopen maanden ook wel enkele momenten waarin waarin het wellicht nog een stapje terughoudender had gekund. Als iedereen dat ene stapje, of misschien twee, terughoudender was geweest in de afgelopen tijd dan had dat al héél veel gescheeld en hadden we wellicht niet eens in lockdown gehoeven.

Maar nee, we maken onszelf liever wijs dat het absoluut niet aan onszelf ligt maar met name aan een andere ongedefinieerde groep die het wel zal verpesten. Dat ene bezoekje, even langs kantoor, toch even shoppen, dat is het niet. Nee, het is 'die ander'.
Dát is precies het individualistische dat ons brengt waar we nu staan.
Bovenstaande geldt voor mij ook. Ik heb ook wel eens 1 persoon extra ontvangen in huis. Toch geloof ik niet dat deze lichte vorm van ongehoorzaamheid heeft geleid tot de huidige situatie. Structureel de regels aan je laars lappen of feestjes geven vind ik echt een ander verhaal.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41
YakuzA schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:17:
[...]

Hoop idd dat ze besluiten om op de middelbare ook meer digitaal les te geven komende maanden.
Ja. Maar ik maak mij al wel wat zorgen over de werkdruk in het (hoger) onderwijs. Wat we nu doen zorgt voor veel collega's al voor werkdrukklachten. Wij hebben na de vakantie bijna alle lessen al geannuleerd (1 week) om de docenten bij te laten komen. Voor mij persoonlijk niet zo nodig. Ook onze curriculumvernieuwing is per direct stop gezet. Er is gewoon weinig tijd voor vakontwikkeling nu.

Maar, het staat nu al op kraken en de werkdruk komt bij ons pas vanaf volgend jaar echt. Dan krijgen we de scholieren en mbo-ers met ik denk grote achterstanden. Het is in deze context ook niet helemaal eerlijk om dat het probleem bij de studenten neer te leggen. Dus we zullen veel moeten bijspijkeren. Als we volgend jaar ook nog online werken gaat dat echt problemen opleveren. De werkdruk zal alleen maar opstapelen naarmate de tekorten bij de studenten gaan toenemen.

We krijgen studenten binnen die niet het gewenste niveau hebben en onze eigen studenten halen eigenlijk ook niet het gewenste niveau van wat we willen. Het eindniveau (afstuderen() blijft echter wel staan. Je wilt sowieos voorkomen dat diploma's minder waard worden.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat straks.

Valt nog steeds in het niets met wat @LZ86 en z'n collega's ervaren natuurlijk, maar ook hier komt de druk er straks vol op te staan. Nu is het meer vooral dat er veel information overload is en online lesgeven gewoon veel meer energie vreet dan face2face.

Naja, gewoon de schouders eronder en kijken hoe het gaat. Een dag per keer. Ik denk dat we er niet gaan aan ontkomen om naar 30 contactenuren oid per week te gaan ipv de 25 die we nu hebben.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:28
Hier t lokale ziekenhuis incl. spoedeisende hulp gesloten

Ziekenhuis Harderwijk dicht voor nieuwe patiënten door coronadrukte - #omroepgelderland
https://www.omroepgelderl...tienten-door-coronadrukte

T sluiten van t ziekenhuis in Lelystad vorig jaar zal niet mee hebben geholpen hierin vermoed ik...

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:35:
Bovenstaande geldt voor mij ook. Ik heb ook wel eens 1 persoon extra ontvangen in huis. Toch geloof ik niet dat deze lichte vorm van ongehoorzaamheid heeft geleid tot de huidige situatie. Structureel de regels aan je laars lappen of feestjes geven vind ik echt een ander verhaal.
Toch is dat echt wel waar het probleem zit. Niet in een individuele situatie, maar wel een maatschappijbreed nét iets te makkelijk denken.
Je ziet het al aan de peilingen dat het grootste deel van de mensen gewoon achter de maatregelen staat een ook zegt zich er aan te houden. Het probleem zit veel meer in het onderschatten van de eigen bijdrage dan in het bewust structureel lak hebben aan maatregelen.

De feestjes waar we over lezen zijn incidenteel en echt niet genoeg om een landelijke groei zoals we nu ervaren te veroorzaken. Als, de rest braaf was geweest had je het effect niet eens gemerkt.
Stel nou dat iedereen de afgelopen weken twee winkels minder had gezocht, denk je dat er dan ook nog pinrecords gevestigd zouden zijn? Het feit dat er meer mensen op de been waren dan vorig jaar toen er niets aan de hand was zegt genoeg, het probleem is echt maatschappijbreed.

Waarbij ik wel wil aangeven dat ik het moreel gezien wel een flink verschil vind. Vanwege cognitieve dissonantie denken dat je niets fout doet is heel wat anders dan bewust schijt hebben en feestjes organiseren. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 07:58
LZ86 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:53:
[...]

[...]
Is bekend of de vertegenwoordiging van die groep wel hetzelfde is gebleven? (in de context dat ze zich wellicht niet laten testen 'want toch niet naar school voorlopig'.)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:01:
[...]

Ik geef toe dat ik die ook wat bijzponder vind, tegelijkertijd... hoe anders...?

Mijn punt was alleen wel anders: mensen hebben die controle momenteel niet nodig en doen het gewoon, dat was mijn punt.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:50:
[...]

Mijn punt was alleen wel anders: mensen hebben die controle momenteel niet nodig en doen het gewoon, dat was mijn punt.
En dat houdt dus op als mensen straks gevaccineerd zijn en daarom denken 'ik hoef geen mondkapje op en ook geen afstand meer te houden'. Waardoor anderen (die niet gevaccineerd zijn) dat zien en zich ook zo gaan gedragen.

• Avalaxy
  • Laatst online: 19-12 14:56
Snow_King schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 10:07:
[...]

Het gevaar voor een 21e jarige is namelijk nihil. En het 'hogere doel' komt gewoon niet aan.
Het gevaar is klein, maar zeker niet nihil.

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:53:
[...]

En dat houdt dus op als mensen straks gevaccineerd zijn en daarom denken 'ik hoef geen mondkapje op en ook geen afstand meer te houden'. Waardoor anderen (die niet gevaccineerd zijn) dat zien en zich ook zo gaan gedragen.
Die weten dat ze zelf niet gevaccineerd zijn... dus ik denk (of hoop?) dat dat meevalt... we zullen het vast gaan zien. Hopelijk is het niet eens een probleem, omdat die gevaccineerden uit de zorgdruk verdwijnen

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ijdod schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:49:
[...]

Is bekend of de vertegenwoordiging van die groep wel hetzelfde is gebleven? (in de context dat ze zich wellicht niet laten testen 'want toch niet naar school voorlopig'.)
Voor zover ik kan zien staan de aantallen positief alleen week op week vermeld in de pdf van het RIVM. Dus niet direct.

@Wolly mocht je nog twijfelen over hoe overbelaste zorg eruit ziet:

https://www.telegraaf.nl/...aal-dicht-om-coronadrukte

Overigens na een oproep van hetzelfde ziekenhuis om toch de kerkdiensten maar online te houden:
https://www.nd.nl/nieuws/...t-kerken-doe-alle-dienste

[ Voor 32% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2020 21:23 ]

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 23:12
FireAge schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:39:
[...]

Het virus is al aan het muteren, dus kan ook muteren naar een versie waar het vaccin niet tegen werkt. Tevens kan de volgende chinees die een broodje bakvleermuis naar binnen werkt zo het volgende virus de bevolking inhoesten.
volgens mij is nog niet exact bekend hoe het is overgesprongen naar de mens... kan een vleermuis zijn idd, maar ook een wasbeerhond oid

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
De Britse variant lijkt inderdaad besmettelijker te zijn: https://nos.nl/l/2362463 en https://www.medrxiv.org/c...01/2020.12.24.20248834v1:
De variant lijkt besmettelijker, zegt viroloog Marion Koopmans (Erasmus MC) die betrokken is bij het onderzoek naar de verspreiding van de variant in Nederland. "Volgens een nieuwe Britse studie hadden mensen waarbij die variant werd aangetroffen een significant hogere hoeveelheid virus in zich en waren ze dus besmettelijker."
..

In Engeland heeft de Britse variant inmiddels de overhand gekregen. Het RIVM verwacht dat dit ook in Nederland gaat gebeuren.
Het slechte nieuws is dat het lijkt alsof kinderen hier meer klachten bij krijgen en het dus ook meer verspreiden. Wordt allemaal nog verder onderzocht, maar kan wel impact hebben op hoe het straks op 19 januari verder gaat:
"Ze zijn niet ernstig ziek, maar hebben wel echt klachten. Het is nu nog een aanname dat de Britse variant wat besmettelijker is bij kinderen en ook iets vaker milde klachten geeft."

"Tot nu toe dachten we dat kinderen niet zo meededen met corona, maar dit kan het beeld doen kantelen. Voor de kinderen is het vooral vervelend, maar niet erg. Het is wel erg lastig voor de vraag hoe het nu staat met het openen van de scholen."
En intussen lees je meer en meer hoe enorm de druk in de zorg is. Het worden (minimaal) 2 spannende weken, daar.

• Gonadan

Gonadan

Dat was ook wel te verwachten toch? De enige manier waarop een nieuwe variant significant de kop op kan steken is als hij het beter doet. Dat is het hele Darwin aan het verhaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Gonadan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:47:
Dat was ook wel te verwachten toch? De enige manier waarop een nieuwe variant significant de kop op kan steken is als hij het beter doet. Dat is het hele Darwin aan het verhaal. :P
Als ie besmettelijker is, mag je inderdaad verwachten dat ie dominant gaat worden ;). Dat ie sneller verpreidt, had ook andere oorzaken kunnen hebben (minder maatregelen dan in andere landen, bijvoorbeeld). Als dat van die kinderen klopt, zou dat ook deel van de hogere verspreiding kunnen verklaren...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ZieMaar! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:44:
De Britse variant lijkt inderdaad besmettelijker te zijn: https://nos.nl/l/2362463 en https://www.medrxiv.org/c...01/2020.12.24.20248834v1:

[...]

Het slechte nieuws is dat het lijkt alsof kinderen hier meer klachten bij krijgen en het dus ook meer verspreiden. Wordt allemaal nog verder onderzocht, maar kan wel impact hebben op hoe het straks op 19 januari verder gaat:
Je zou kunnen zeggen dat het goede nieuws is dat Covid19 afneemt in Engeland. Covid20 daarentegen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gonadan

Gonadan

ZieMaar! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:51:
Als ie besmettelijker is, mag je inderdaad verwachten dat ie dominant gaat worden ;). Dat ie sneller verpreidt, had ook andere oorzaken kunnen hebben (minder maatregelen dan in andere landen, bijvoorbeeld). Als dat van die kinderen klopt, zou dat ook deel van de hogere verspreiding kunnen verklaren...
Nou ja, hij was aardig aan het verspreiden over de gehele aardkloot en in sommige gebieden al dominant aan het worden. Nu snap ik wel dat ze dan nog onderzoek willen doen, maar dan is het evident dat hij zich beter verspreidt dan andere varianten. Dat specifiek deze ineens overal gevonden word kan nergens anders aan liggen.
Ben het wel met je eens dat het vruchtbaar kan zijn waar z'n kracht écht licht zodat je die kunt ondermijnen, maar dat hij beter werkt dan de anderen is al wel duidelijk in mijn optiek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mesa57
ZieMaar! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:51:
[...]

Of is die al dominant en weten we het nog niet ?

• PWM
  • Niet online

PWM

Dit is dus het echte probleem. Heb je een kind van 6 wat spoed nodig heeft, jammer joh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLvnZBES_bRTt_RnB5PiD61dF4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiWc0VOsYjxLB2pjcdQc5BtW.png?f=fotoalbum_large

• Gonadan

Gonadan

PWM schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:07:
Dit is dus het echte probleem. Heb je een kind van 6 wat spoed nodig heeft, jammer joh

[Afbeelding]
Ik begrijp dat jij nu met een kind van zes met spoed zit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zou verwachten dat er op scholen ondertussen wel groepsimmuniteit aan het ontstaan is. Is daar al iets over te zeggen?

[ Voor 31% gewijzigd door TrailBlazer op 29-12-2020 22:18 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-12 15:19

Nox

Noxiuz

TrailBlazer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:17:
Ik zou verwachten dat er op scholen ondertussen wel groepsimmuniteit aan het ontstaan is. Is daar al iets over te zeggen?
Ik verwacht van niet. Dan heb je toch echt veel meer besmettingen nodig dan we nu hebben gehad.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Miki
  • Registratie: November 2001
Nox schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:31:
[...]

Ik verwacht van niet. Dan heb je toch echt veel meer besmettingen nodig dan we nu hebben gehad.
Ik vind de gedachtenspinsel niet eens zo gek, immers werden kinderen niet getest onder de 12 tenzij er echt aanleiding voor was. De werkelijke cijfers kunnen dus een veelvoud zijn van de data die nu beschikbaar is.

• TrailBlazer
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Miki schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:42:
[...]

Ik vind de gedachtenspinsel niet eens zo gek, immers werden kinderen niet getest onder de 12 tenzij er echt aanleiding voor was. De werkelijke cijfers kunnen dus een veelvoud zijn van de data die nu beschikbaar is.
Plus een hoop asymptomatische gevallen onder de 18. Geen idee of die wel immuun zijn na een mild geval.

• Transportman
Adlermann schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:37:
[...]

Ja. Maar ik maak mij al wel wat zorgen over de werkdruk in het (hoger) onderwijs. Wat we nu doen zorgt voor veel collega's al voor werkdrukklachten. Wij hebben na de vakantie bijna alle lessen al geannuleerd (1 week) om de docenten bij te laten komen. Voor mij persoonlijk niet zo nodig. Ook onze curriculumvernieuwing is per direct stop gezet. Er is gewoon weinig tijd voor vakontwikkeling nu.

Maar, het staat nu al op kraken en de werkdruk komt bij ons pas vanaf volgend jaar echt. Dan krijgen we de scholieren en mbo-ers met ik denk grote achterstanden. Het is in deze context ook niet helemaal eerlijk om dat het probleem bij de studenten neer te leggen. Dus we zullen veel moeten bijspijkeren. Als we volgend jaar ook nog online werken gaat dat echt problemen opleveren. De werkdruk zal alleen maar opstapelen naarmate de tekorten bij de studenten gaan toenemen.

We krijgen studenten binnen die niet het gewenste niveau hebben en onze eigen studenten halen eigenlijk ook niet het gewenste niveau van wat we willen. Het eindniveau (afstuderen() blijft echter wel staan. Je wilt sowieos voorkomen dat diploma's minder waard worden.

Valt nog steeds in het niets met wat @LZ86 en z'n collega's ervaren natuurlijk, maar ook hier komt de druk er straks vol op te staan. Nu is het meer vooral dat er veel information overload is en online lesgeven gewoon veel meer energie vreet dan face2face.

Naja, gewoon de schouders eronder en kijken hoe het gaat. Een dag per keer. Ik denk dat we er niet gaan aan ontkomen om naar 30 contactenuren oid per week te gaan ipv de 25 die we nu hebben.
Eens, online is geen volledige vervanging van face2face, het is meer een pleister om de boel niet compleet stil te laten vallen op onderwijsvlak. Ik denk dat er dan ook best wat docenten in die periode er mee kunnen stoppen, omdat ze de hoge werkdruk niet zien zitten, want het is niet alleen de normale lessen, maar ook iedereen weer op het gewenste niveau krijgen wat bij sommige mensen een grotere achterstand zal zijn dan bij anderen.
42erik schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:11:
[...]

Die weten dat ze zelf niet gevaccineerd zijn... dus ik denk (of hoop?) dat dat meevalt... we zullen het vast gaan zien. Hopelijk is het niet eens een probleem, omdat die gevaccineerden uit de zorgdruk verdwijnen
Hopelijk is het geen probleem, maar zeker in de overgangsperiode zal het lastig worden. Want als bijna iedereen een mondkapje draagt, is er ook groepsdruk om het zelf ook te doen en kunnen mensen ook makkelijker aangesproken worden op het niet dragen omdat iedereen hem moet dragen, maar als de helft het niet meer hoeft te doen, dan zullen de mensen die het nu onzin vinden dat aangrijpen om hem zelf ook niet meer op te zetten terwijl ze dat wel zouden moeten.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

Mfpower

In dubio

Adlermann schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:37:
[...]

Zelfde bij ons. Behalve dat er met de docenten helemaal geen rekening wordt gehouden. Er zijn er al meer omgevallen en de werkdruk neemt daardoor alleen maar toe. Ik ben blij dat de kids nu ook thuis zijn, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik hun én mijn studenten ga lesgeven.

• 42erik
  • Niet online
3 docenten die op rij posten nu? :)

Ik persoonlijk ervaar niet per se meer werkdruk, wel heel andere. Steeds meer structuur bieden vooral omdat er niks meer voorspelbaar en logisch is

Bensimpel

Positieve meneer

TrailBlazer schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 22:45:
[...]

Plus een hoop asymptomatische gevallen onder de 18. Geen idee of die wel immuun zijn na een mild geval.
Ikzelf heb al Corona gehad, als ik nu nog eens besmet wordt, heb ik waarschijnlijk geen klachten meer kan kan ik wel anderen besmetten zonder dat ik dit doorheb.. Daar schuilt het gevaar dus ook.

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1 ... 186 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins