Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 18:00:
Je gooit de maatschappij op 1 hoop. Ik denk dat er juist heel veel subgroepen zijn die ongewenst gedrag vertonen waar anderen last van hebben. Als iemand nu de maatregelen zeer goed volgt hoef je die nu niet aan te spreken op het gedrag van de maatschappij vind ik. Automatisch ook het probleem, niemand voelt zich 1 met ‘de maatschappij’. Die bestaat al lang niet meer. Daar heeft de overheid vanuit het stemgedrag volgens mij niet voor gezorgd maar juist ontwikkelingen als social media en dergelijke. Disruptie komt van buiten de overheid. De overheid denkt dat alles nog geregeld kan worden zoals vorige eeuw.
Uiteraard gooi ik het op één hoop, in mijn optiek zit het probleem juist in het feite dat mensen dat niet willen doen. Werkelijk waar _iedereen_ heeft onderhand het gevoel dat alle problemen door iemand anders komen dan zichzelf. Dáár zit de daadwerkelijke oorzaak dat we in de situatie zitten waarin we zitten.
Heel vele mensen die ik ken, waaronder ikzelf, kleuren het grootste deel van de tijd keurig binnen de lijntjes. Die doen het in principe niet verkeerd. Maar iedereen weet van zichzelf ook, als hij heel eerlijk kijkt, dat er de afgelopen maanden ook wel enkele momenten waarin waarin het wellicht nog een stapje terughoudender had gekund. Als iedereen dat ene stapje, of misschien twee, terughoudender was geweest in de afgelopen tijd dan had dat al héél veel gescheeld en hadden we wellicht niet eens in lockdown gehoeven.
Maar nee, we maken onszelf liever wijs dat het absoluut niet aan onszelf ligt maar met name aan een andere ongedefinieerde groep die het wel zal verpesten. Dat ene bezoekje, even langs kantoor, toch even shoppen, dat is het niet. Nee, het is 'die ander'.
Dát is precies het individualistische dat ons brengt waar we nu staan.
In die zin is het inderdaad naïef van de overheid om te denken wat we allemaal wel even luisteren en het oplossen, maar ja, wat moeten ze dan? Ze zitten er voor ons en door ons en zodra ze hard ingrijpen is het ook meteen oorlog.
Eigenlijk zouden ze moeten zeggen: "Zoek het lekker uit, jullie weten het toch beter. Corona is laagste prioriteit op de IC, wachtrij op de parkeerplaats. Fijn 2021".