RayNbow schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:18:
[...]
En waarom mogen zij niet als COVID-doden worden geregistreerd? Laat ik het anders stellen: zouden ze zonder COVID-19 ook in dezelfde periode zijn overleden? Zo ja, dan zit je alsnog met een oversterfte die je moet verklaren. Ik zie graag een alternatieve hypothese waarom we zonder corona dit jaar met een oversterfte zouden zitten.
Covid-19 was hier levensverkortend en heeft hun overlijden naar voren gehaald.
Het vertekend naar mijn mening het beeld van covid-19 alsof het het virus is waar we met zijn allen dood aan gaan. Dat beeld vind ik niet kloppen.
Voor een groep mensen verkort het hun leven, maar het is niet DE oorzaak van overlijden.
Ouderdom, COPD, overgewicht, roken, van alles wat je gezondheid al verzwakt en waar covid-19 dan gretig gebruik van maakt.
Dat gaat gewoon niet gebeuren. Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat het gebeurd.
Ik ben het bijvoorbeeld ook niet bereid. Als je je aan alle maatregelen moet houden wordt het wel heel lastig nog iets te ondernemen in de afgelopen maanden.
Begrijp mij goed: Mijn ouders van +/- 70 vermijden drukte en veel bezoek. Ik met 34 jaar oud en een bedrijf wat ik moet runnen kan dat gewoon niet als ik mijn bedrijf wil voort zetten.
Of nog simpeler: De groepsgrootte buiten. Ik ga nog steeds met 2 vrienden mountainbiken in de bossen. 3>2, dus we overtreden eigenlijk de regels. Maar ik vind het er wel prima mee, wij blijven gewoon lekker fietsen. Is nog eens goed voor ons ook.
Dat betekend dus dat je niet alle maatregelen kan/wil opvolgen omdat het je persoonlijke situatie te veel raakt.
Mijn buurjongen van 21 weigert ook nog pertinent iets van de regels op te volgen. Hij is er helemaal klaar mee en heeft gewoon al zijn sociale contacten. Tja, op zijn leeftijd geef ik hem geen ongelijk.
Het gevaar voor een 21e jarige is namelijk nihil. En het 'hogere doel' komt gewoon niet aan.
The Legend schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:18:
[...]
Het had een hoop posts gescheeld als je direct had gezegd dat je niet tegen (het volgen van) de huidige maatregelen bent

Je teksten hiervoor suggereren dat wel namelijk.
Ik snap op zich wel je tweede punt; maar ik zie nog steeds niet precies hoe je dat wil gaan organiseren. Je hebt gelijk dat mensenlevens uiteindelijk uitgedrukt worden in geld, maar volgens mij is het unieke aan deze ellendige situatie dat een arts nooit een patiënt met ademnood aan de deur zal kunnen weigeren te behandelen. En als dat er simpelweg _heel veel_ zijn, dan zit je dus direct in een crisis als deze. Volgens mij is dat de crux. Dan kun je objectief wel gaan praten over de prijs van een leven, kosten-baten, etcetera, en dat is in de kern niet onterecht, maar daarmee los je het probleem niet op dat mensen niet meer happend naar adem zich op de eerste hulp presenteren. En geen arts zal zeggen, gaat u maar weer terug naar huis.
Vooral niet verzwaren of die lockdown verlengen!
Naar mijn idee zullen we over een bergtop heen moeten waarna het wel af vlakt. Ik kan dat niet direct hard maken met cijfers, maar op een gegeven moment kom je wel op een plateau. Waar dat ligt weet denk ik niemand. Je kan mooie modellen in Excel maken, maar ook dat is een soort educated guess.
De huidige lockdown en de economische schade vind ik veel te groot en daar sta ik dus ook niet achter.
Op een gecontroleerde manier moet ook de horeca open kunnen, maar je wil geen afgeladen bruin cafe hebben.
Maar wat ik herhaal: Accepteer dat covid-19 er is. Accepteer dat het leven van mensen met een verzwakte gezondheid potentieel een kortere duur gaat hebben. We kunnen niet alles en iedereen redden.
Dat snap ik ook werkelijk niet. Als je 100+ bent is de kans groot dat je hart er nog vandaag mee stopt.
Daar komen we dus weer: We lijken alles en iedereen nu ineens te willen redden.
The Legend schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:33:
[...]
Dus je erkent dat maatregelen die zich richten op het veranderen van menselijk gedrag onvoldoende hebben gewerkt, en je wil nu het probleem gaan oplossen door maatregelen gericht op het veranderen van menselijk gedrag?

Dat erken ik ook. Als werkelijk niemand naar buiten gaat kan het virus niet verspreiden.
Welke prijs betaal je daar vervolgens voor? Die is gigantisch.
Al vraag ik mij af: Zodra je dan wel weer naar buiten gaat steekt het virus wel weer ergens de kop op.