Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.020 views

Onderwerpen

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-12 21:41
Even ter informatie (n.a.v. vragen over hoe snel het wordt doorgegeven) over hoe de 7453 tests die vandaag zijn gemeld verdeeld zijn over de afgelopen dagen.

413 met een datum van 28 december
2081 met een datum van 27 december
min 229 met een datum van 26 december (ja, dat kan, als de datum bij een testuitslag wordt aangepast naar de vermoedelijke eerste ziektedatum)
825 van 25 december
1092 van 24 december
962 van 23 december
731 van 22 december
534 van 21 december
227 van 20 december
729 met een eerdere datum

In de data van het RIVM staat per entry (positieve test) maar een datum genoemd, en dat kan ofwel een DPL (de datum van de test), ofwel een DON (datum van de notificatie van de GGD) of DOO (datum van de vermoedelijke eerste ziektedag). Het gros van de meldingen is DOO maar soms wordt iets eerst gemeld als DPL en later aangepast naar DOO.

Als je naar dat getal van 2081 kijkt (aantal meldingen met een datum van gisteren erbij) is dat niet uitzonderlijk. De dagen ervoor was het (van meest recent [27 dec] naar minder recent [14 dec]) 2262, 2392, 3000, 2801, 2720, 2596, 2609, 3528, 2888, 2855, 2557, 2612, 1597.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 21:43
Tom-Z schreef op maandag 28 december 2020 @ 16:55:
Even ter informatie (n.a.v. vragen over hoe snel het wordt doorgegeven) over hoe de 7453 tests die vandaag zijn gemeld verdeeld zijn over de afgelopen dagen.

413 met een datum van 28 december
2081 met een datum van 27 december
min 229 met een datum van 26 december (ja, dat kan, als de datum bij een testuitslag wordt aangepast naar de vermoedelijke eerste ziektedatum)
825 van 25 december
1092 van 24 december
962 van 23 december
731 van 22 december
534 van 21 december
227 van 20 december
729 met een eerdere datum

In de data van het RIVM staat per entry (positieve test) maar een datum genoemd, en dat kan ofwel een DPL (de datum van de test), ofwel een DON (datum van de notificatie van de GGD) of DOO (datum van de vermoedelijke eerste ziektedag). Het gros van de meldingen is DOO maar soms wordt iets eerst gemeld als DPL en later aangepast naar DOO.

Als je naar dat getal van 2081 kijkt (aantal meldingen met een datum van gisteren erbij) is dat niet uitzonderlijk. De dagen ervoor was het (van meest recent [27 dec] naar minder recent [14 dec]) 2262, 2392, 3000, 2801, 2720, 2596, 2609, 3528, 2888, 2855, 2557, 2612, 1597.
Duidelijk. Thanks voor de info.
Wat we echter niet weten is wanneer al deze mensen zich hebben laten getest.
Het kan dus zijn dat de 534 positieven van 21 december zich in de afgelopen 24-48 uur hebben getest, en toch als eerste ziektedag de datum 21 december hebben ingevoerd/doorgegeven.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:49
Plenkske schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:02:
[...]

Duidelijk. Thanks voor de info.
Wat we echter niet weten is wanneer al deze mensen zich hebben laten getest.
Het kan dus zijn dat de 534 positieven van 21 december zich in de afgelopen 24-48 uur hebben getest, en toch als eerste ziektedag de datum 21 december hebben ingevoerd/doorgegeven.
We weten het pas zeker als de ziekenhuisopnames volgende week ergens volgen en mee dalen O-)

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:17
LordSinclair schreef op maandag 28 december 2020 @ 13:08:
[...]

Zolang Europa open grenzen heeft en deze ook niet wilt sluiten blijft je oneindig in fase 2 zitten. China heeft blijkbaar de grenzen wel op slot en een strenge controle hierop. Dat is hier een utopie en daarom niet realistisch om voor te stellen.
Hoe komen mensen hier telkens bij? Talloze Europese landen hebben (tijdelijk) de grenzen op slot gegooid. Rond mei/juni zat een klasgenoot van m'n vriendin vast in Frankrijk. Die kwam uit Rusland en moest in Nederland een cursus volgen, maar was niet mogelijk om hier te komen. België en Frankrijk hadden toen de grenzen dicht geknikkerd.

Open grenzen is uiteraard gewenst onder normale omstandigheden. Tijdens een pandemie is het logischerwijs niet het belangrijkste dat er is. Dus krijg je situaties waarbij alleen noodzakelijke reizen worden toegestaan.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wognummer schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:52:
Ik post hier niet heel veel maar lees regelmatig met intresse mee (dank voor alle uitleg aan iedereen!)

maar was het niet zo dat er gister in het westen een aantal teststraten gesloten zijn ivm de storm? zou dat niet ook een reden kunnen zijn dat de cijfers een stukje lager zijn (ik hoop van niet hoor)
Er was voldoende capaciteit bij de overige teststraten en je werd netjes doorverwezen. Misschien een enkeling die af valt omdat het vervoerstechnisch niet meer haalbaar was.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:58
Zo lek als een mandje...

Ik ben afgelopen dagen vanuit de UK naar NL gereisd nadat ik het door de blokkade heb moeten verzetten.
Daarna toen de grenzen weer open gingen zo snel mogelijk een PCR test laten doen, kan helaas alleen maar prive in het geval dat je geen klachten hebt (kost ook nog eens 200 pond, ook niet erg fijn) en na 30 verschillende aanbieders er eindelijk eentje gevonden op ongeveer 2 uur rijden van huis.

Op de Eurostar gestapt, waar me in Londen verteld werd dat ik de uitslag van de test (negatief natuurlijk, anders was ik niet op reis gegaan) klaar moest houden omdat daar naar gevraagd zou worden.
Ik ging van de checkin, naar de douane, nog een keer douane en kon zo de trein in, zonder dat iemand me om de uitslag gevraagd had!
Ik dacht dat het misschien wel later tijdens de reis gecontroleerd zou worden, maar dit is niet gebeurd! Niet in Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam...

Uiteindelijk ben ik dus gewoon van de UK naar NL gereisd, zonder dat er ook maar enige vorm van controle was. Zelfs niet op de extreem gevaarlijke en besmettelijke nieuwe variant!
Dit verbaasde me enorm, zeker nadat de NL'se overheid halsoverkop het luchtverkeer had stilgelegd en er nu behoorlijke eisen zijn gesteld aan toekomstige reizen.
Wat nou als er toch nog weer 50 man in de trein had gezeten met Corona, dan heb je zo weer wat nieuwe brandhaarden erbij. Brandhaarden die je als je je houdt aan je eigen beleid, zo had kunnen voorkomen!

Ik snap niet waarom er met zo'n grote woorden wordt gesproken, er acties worden genomen en er een paar dagen alweer niks aan de hand lijkt.
Zo lukt het natuurlijk nooit om dit virus onder controle te krijgen!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:29
Acht medewerkers van een verzorgingstehuis in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren hebben een overdosis gekregen van het Pfizer/BioNTech-vaccin. De medewerkers kregen gisteren per ongeluk vijf keer de aanbevolen hoeveelheid, zeggen de autoriteiten. Vier van hen liggen inmiddels in het ziekenhuis, omdat ze griepachtige klachten kregen. Waarschijnlijk kregen de medewerkers de volledige inhoud van het flesje met daarin het vaccin toegediend. In een flesje zitten minimaal vijf doses.

"Ik betreur dit incident ten zeerste", zegt de regionale bestuurder Stefan Kerth in een verklaring. "Dit individuele geval is te wijten aan individuele fouten. Ik hoop dat de getroffenen niet te maken krijgen met ernstige bijwerkingen."

Het is niet duidelijk hoe gevaarlijk een overdosis van het Pfizer/BioNTech-vaccin kan zijn. De lokale Duitse autoriteiten zeggen dat in de eerste fase van de ontwikkeling van het vaccin er grotere doses zijn toegediend aan proefpersonen. Volgens BioNTech leverde dat geen problemen op.
Kijk, en daarom is het dus prima dat NL niet als een gek aan het rushen is om overal maar een prik in te zetten terwijl er nog amper vaccins op voorraad zijn. Tezamen met het verpesten van 1000 dosissen tijdens transport alweer de 2e Duitse fout. En deze is best ernstig.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-12 22:26

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat verpesten can die vaccins tijdens transport snap ik echt niet. Iets op 8 graden vervoeren is echt peanuts lijkt me.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:58:
Dat verpesten can die vaccins tijdens transport snap ik echt niet. Iets op 8 graden vervoeren is echt peanuts lijkt me.
8? Maak er maar -70 van...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-12 07:58
@MikeyMan -70 voor lange termijn opslag, 5 dagen op koelkasttemperatuur. Pfizer heeft een transportverpakking waarmee je het 10 dagen op -70 houd, langer als je het droogijs bijvult. Dat is dus meer dan voldoende om van een lokatie met vriezers naar het veld te komen...

Gezien de context gaat het hier om de koelkastvariant, maar 100% duidelijk is dat niet.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
LZ86 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:54:
Kijk, en daarom is het dus prima dat NL niet als een gek aan het rushen is om overal maar een prik in te zetten terwijl er nog amper vaccins op voorraad zijn. Tezamen met het verpesten van 1000 dosissen tijdens transport alweer de 2e Duitse fout. En deze is best ernstig.
In beide gevallen gaat het om menselijke fouten. Ook met langer wachten kan je niet uitsluiten dat iemand in Nederland een fout maakt waardoor een partij vaccins onbruikbaar wordt of erger dat ze te veel toedienen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-12 23:39
ijdod schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:10:
@MikeyMan -70 voor lange termijn opslag, 5 dagen op koelkasttemperatuur. Pfizer heeft een transportverpakking waarmee je het 10 dagen op -70 houd, langer als je het droogijs bijvult. Dat is dus meer dan voldoende om van een lokatie met vriezers naar het veld te komen...

Gezien de context gaat het hier om de koelkastvariant, maar 100% duidelijk is dat niet.
Maar het lijkt mij niet (ik kan het mis hebben hoor) dat er door heel Nederland her en der 'koelkasten' staan gevuld met 200 kg droogijs korrels om bij te kunnen vullen. En zo vreselijk veel firma's die het produceren en distribueren zijn er ook niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
gustaveau schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:54:
Zo lek als een mandje...

Ik ben afgelopen dagen vanuit de UK naar NL gereisd nadat ik het door de blokkade heb moeten verzetten.
Daarna toen de grenzen weer open gingen zo snel mogelijk een PCR test laten doen, kan helaas alleen maar prive in het geval dat je geen klachten hebt (kost ook nog eens 200 pond, ook niet erg fijn) en na 30 verschillende aanbieders er eindelijk eentje gevonden op ongeveer 2 uur rijden van huis.

Op de Eurostar gestapt, waar me in Londen verteld werd dat ik de uitslag van de test (negatief natuurlijk, anders was ik niet op reis gegaan) klaar moest houden omdat daar naar gevraagd zou worden.
Ik ging van de checkin, naar de douane, nog een keer douane en kon zo de trein in, zonder dat iemand me om de uitslag gevraagd had!
Ik dacht dat het misschien wel later tijdens de reis gecontroleerd zou worden, maar dit is niet gebeurd! Niet in Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam...

Uiteindelijk ben ik dus gewoon van de UK naar NL gereisd, zonder dat er ook maar enige vorm van controle was. Zelfs niet op de extreem gevaarlijke en besmettelijke nieuwe variant!
Dit verbaasde me enorm, zeker nadat de NL'se overheid halsoverkop het luchtverkeer had stilgelegd en er nu behoorlijke eisen zijn gesteld aan toekomstige reizen.
Wat nou als er toch nog weer 50 man in de trein had gezeten met Corona, dan heb je zo weer wat nieuwe brandhaarden erbij. Brandhaarden die je als je je houdt aan je eigen beleid, zo had kunnen voorkomen!

Ik snap niet waarom er met zo'n grote woorden wordt gesproken, er acties worden genomen en er een paar dagen alweer niks aan de hand lijkt.
Pardon? Hoe kom je erbij dat "de nieuwe variant" extreem gevaarlijk is?

Los van het dikgedrukte herken ik je verhaal. Grenscontrole in Oostenrijk per auto is vrij, lagen we zeggen, Oostenrijks - zeecontainers en militairen op de meeste overgangen. Per trein echter niets aan de hand (n=2 bewijs).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yaksa schreef op maandag 28 december 2020 @ 18:29:
[...]

Maar het lijkt mij niet (ik kan het mis hebben hoor) dat er door heel Nederland her en der 'koelkasten' staan gevuld met 200 kg droogijs korrels om bij te kunnen vullen. En zo vreselijk veel firma's die het produceren en distribueren zijn er ook niet.
Ff co2 blussers inslaan ;)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

De theatertournee van Hans Klok is geannuleerd, voldoende droogijs het komende jaar.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Internet staat vol met toko’s die droogijs leveren per doos van 25+ kg, kan me niet voorstellen dat de voorraad zo beperkt is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• BarôZZa
gustaveau schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:54:
Zo lek als een mandje...

Veel van die grootspraak is vooral om de doorsnee burger te ontmoedigen. Net als het reisadvies op oranje knallen.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:12

NMH

Moderator General Chat
In dit geval ging het wel om 8 zo te zien:
Bij de levering van een koelbox ontdekte het personeel van het ziekenhuis in het district Lichtenfels, in het noorden van de deelstaat Beieren, dat de temperatuur was opgelopen tot 15 graden. Volgens de ontwikkelaars van het vaccin mag de temperatuur niet meer dan 8 graden bedragen.
Het zal dan wel gaan om vaccin wat al "voorontdooid" is; daarna is het nog een paar dagen op koelkasttemperatuur houdbaar. Regulier transport is inderdaad op -70C. :)

• Yaksa
YakuzA schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:19:
[...]

Internet staat vol met toko’s die droogijs leveren per doos van 25+ kg, kan me niet voorstellen dat de voorraad zo beperkt is.
Zelfs die toko's hebben geen droogijs onbeperkt op voorraad, het spul is nogal lastig bewaren namelijk. De grootste machine voor de productie van droogijs(pallets) in Nederland produceert ongeveer 300 kg per uur. Meestal wordt die machine pas aangezet als er een bestelling is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Yaksa schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:01:
[...]

Zelfs die toko's hebben geen droogijs onbeperkt op voorraad, het spul is nogal lastig bewaren namelijk. De grootste machine voor de productie van droogijs(pallets) in Nederland produceert ongeveer 300 kg per uur. Meestal wordt die machine pas aangezet als er een bestelling is.
Leuk om te weten :)
We hebben in NL dus een enorme overcapaciteit op het gebied van droogijs productie?

PSN

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-12 21:41
@Yaksa Van Pfizer/BioNTech krijgen we in Q1 2,2mln doses geleverd. Dat zijn 440 pizzadozen met 1000 flesjes per stuk c.q. gemiddeld 5 van dat soort dozen per dag. Dat lijkt me een redelijk behapbare hoeveelheid? Ik denk niet dat droogijs het probleem gaat zijn.

• Yaksa
YakuzA schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:03:
[...]

Leuk om te weten :)
We hebben in NL dus een enorme overcapaciteit op het gebied van droogijs productie?
Nou, die producenten wisten tot voor kort ook niet dat hun product nodig zou zijn voor de koeling van miljoenen vaccinaties. Een groot gedeelte van de droogijspallets wordt normaliter gebruikt voor industriële machinereiniging. Leuk spul, je spuit de korrels onder hoge druk met een spuitlans tegen een vuile (roestvrij)stalen machine, de vervuiling spat eraf, de korrels verdampen en naderhand veeg je het vuil rond de machine gewoon op.
Een beetje off-topic, ik weet het, maar ik dacht "Ook leuk om te weten".

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

boesOne schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 21:22:
[...]

Je accepteert het alleen maar omdat er nog niemand in je kring rochelend naar de klote is gegaan. Makkelijk praten zo met alleen maar abstracte getallen. Als er beelden komen van overvolle ziekenhuizen met bijbehorende drama's van creperende mensen op de stoep wordt het toch een ander verhaal. Denk dat dat soort toestanden nog slechter voor de maatschappij is dan dit.
Vandaag te horen gekregen dat mijn Oom positief getest is.

Deze man is al enkele maanden aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Moet inmiddels begeleid wonen, kan zelf niet meer naar het toilet en ga zo maar door. De lijst bouwt maar op.

Zou naar verzorgingstehuis gaan, maar dat mag door de positieve test niet meer.

Het sterke vermoeden is dat mijn Oom (geweldige man!) snel gaat overlijden aan Covid-19.

Het is echter het zetje over de rand. Hij had het anders nog enkele maanden vol gehouden.

Hij zal dus wel de COVID dodenlijst op gaan als +1, maar hij had sowieso al niet lang meer.

76 jaar oud. Niet heel erg oud, maar hij heeft een mooi leven gehad.

Dus, covid-19 geval nummer 10 in mijn omgeving en nog steeds niet onder de indruk.

• Mr.Joker
Tom-Z schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:16:
@Yaksa Van Pfizer/BioNTech krijgen we in Q1 2,2mln doses geleverd. Dat zijn 440 pizzadozen met 1000 flesjes per stuk c.q. gemiddeld 5 van dat soort dozen per dag. Dat lijkt me een redelijk behapbare hoeveelheid? Ik denk niet dat droogijs het probleem gaat zijn.
We krijgen elke week een batch dacht ik?

Op koelkasttemperatuur is deze 5 dagen houdbaar.

Ik denk dat het vanuit Movianto waar het op -70 -80 wordt bewaard op koelkasttemperatuur bewaard kan worden. Ik denk dat het spuiten sneller gaat dan op een nieuwe batch wachten.

Je hebt vanaf dat moment 5 dagen om de dosissen op te maken.

• Mr.Joker
Snow_King schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:48:
[...]

Deze man is al enkele maanden aan het kwakkelen met zijn gezondheid. Moet inmiddels begeleid wonen, kan zelf niet meer naar het toilet en ga zo maar door. De lijst bouwt maar op.

Het sterke vermoeden is dat mijn Oom (geweldige man!) snel gaat overlijden aan Covid-19.

Het is echter het zetje over de rand. Hij had het anders nog enkele maanden vol gehouden.

Hij zal dus wel de COVID dodenlijst op gaan als +1, maar hij had sowieso al niet lang meer.

Dus, covid-19 geval nummer 10 in mijn omgeving en nog steeds niet onder de indruk.
Sterkte...

Linksom of rechtsom zullen we allemaal gaan inderdaad, het is alleen wat 'erger' tegenwoordig op aan covid te gaan. ;)

• Yaksa
Mr.Joker schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:48:
[...]
We krijgen elke week een batch dacht ik?
Op koelkasttemperatuur is deze 5 dagen houdbaar.
Ik denk dat het vanuit Movianto waar het op -70 -80 wordt bewaard op koelkasttemperatuur bewaard kan worden. Ik denk dat het spuiten sneller gaat dan op een nieuwe batch wachten.
Je hebt vanaf dat moment 5 dagen om de dosissen op te maken.
Je hebt ongeveer gelijk, maar logistiek gezien blijft het een nachtmerrie:

Tabel 4. Bewaarcondities.

Vaccin bewaard bij -75°C (range: -60 tot -90°C) 6 maanden (stabiliteitsstudies voor een langere periode lopen)

Vaccin bewaard bij 2-8°C Maximaal 5 dagen (stabiliteitsstudies voor een langere periode lopen)

Onopgelost vaccin bij kamertemperatuur tot 30°C Maximaal 2 uur houdbaar

Opgelost vaccin tussen de 2-30°C 6 uur vanaf het moment van toevoegen van de oplosvloeistof, mits het nog in de flacon zit

Vaccin in de toedieningspuit op kamertemperatuur Direct toedienen binnen … minuten (wordt in definitieve versie toegevoegd)

* NB. Op de vaccinflacons zelf staat geen houdbaarheidsdatum. Er zit wel een QR-code op die meer informatie geeft over de houdbaarheid bij bewaren op -75°C.

Het vaccin is bij de logistiek dienstverlener bij -75°C opgeslagen en wordt de nacht voor levering ontdooid. Op dat moment gaan de 5 dagen lopen. Als het vaccin is geleverd aan de uitvoerende organisatie, is per tray vaccin aangegeven vóór welk tijdstip de vaccins gebruikt moeten worden, indien bewaard bij 2-8°C.

Bron:

• LZ86
[...]

Ondertussen moet het leger bijspringen in de zorg. 1000 militairen om de boel overeind te houden in inmiddels 3 regios. Maar meneer is niet onder de indruk...... ;w

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Mr.Joker schreef op maandag 28 december 2020 @ 21:49:
[...]

Sterkte...

Linksom of rechtsom zullen we allemaal gaan inderdaad, het is alleen wat 'erger' tegenwoordig op aan covid te gaan. ;)
Dank! Maar het is inmiddels de wens van de directe familie dat hij snel uit zijn lijden verlost wordt.

Hij zal echter wel als een covid-19 dode op de lijst er bij gaan.

Het punt wat ik dus wil maken is dat je zo weer +1 op een lijst doet terwijl het enkel het laatste zetje is. Deze man is al verzwakt door heel veel kwalen en had sowieso niet lang meer.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-12 23:35

The Legend

*Plop*

Snow_King schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:18:
[...]

Dank! Maar het is inmiddels de wens van de directe familie dat hij snel uit zijn lijden verlost wordt.

Hij zal echter wel als een covid-19 dode op de lijst er bij gaan.

Het punt wat ik dus wil maken is dat je zo weer +1 op een lijst doet terwijl het enkel het laatste zetje is. Deze man is al verzwakt door heel veel kwalen en had sowieso niet lang meer.
Je betrekt het wel vaak op dat Covid19 alleen ernstig lijkt af te lopen voor de ouderen die al kwetsbaar zijn. Dat is in veel gevallen ook zo, maar dat is toch niet het grootste probleem? Het punt is volgens mij meer dat we allerlei andere noodzakelijke zorg uit moeten stellen om covid patiënten te behandelen. Dus tenzij je voorstelt om 70 plussers met covid gewoon niet meer behandelen, lijkt het me een wat zinloos mantra.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Yaksa
[...]
Deze man is al verzwakt door heel veel kwalen en had sowieso niet lang meer.
Niet lang is een nogal relatief begrip.
Ik ken mensen die (niet voorspeld of aan zien komen) in een week tijd de meest gelukkige dingen in hun leven hebben meegemaakt.

Je zal die week maar missen................

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Yaksa schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:23:
[...]

Ik ken mensen die (niet voorspeld of aan zien komen) in een week tijd de meest gelukkige dingen in hun leven hebben meegemaakt.

Joh negeren. Het leger moet bijspringen in De noordelijke provincies en hij is niet onder de indruk :')
Hij heeft gewoon geen zin om het virus serieus te nemen en zal daar alles naar toe uitleggen. Zo werkt dat.

Dit dus.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Erger vind ik de situatie in Veen:
https://www.nu.nl/binnenl...ng-twee-aanhoudingen.html
Mensen blijven maar de maatregelen en noodverordeningen negeren. Terwijl veel mensen zich zo goed mogelijk aan de coronamaatregelen proberen te houden, zijn er kleine groepen mensen die het verpesten voor de rest.
Wat mij betreft mogen ze daar veel harder ingrijpen, want aan de andere kant staat men te klagen dat de ziekenhuizen vollopen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

LZ86 schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:17:
[...]

Ondertussen moet het leger bijspringen in de zorg. 1000 militairen om de boel overeind te houden in inmiddels 3 regios. Maar meneer is niet onder de indruk...... ;w
Ik pak even twee posts samen. Zie reactie hier onder.
FunkyTrip schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:26:
[...]

Joh negeren. Het leger moet bijspringen in De noordelijke provincies en hij is niet onder de indruk :')
Hij heeft gewoon geen zin om het virus serieus te nemen en zal daar alles naar toe uitleggen. Zo werkt dat.
Blijkbaar is er hier geen ruimte voor een andere mening of zienswijze. Je moet en zal in het gareel mee lopen, anders ben je raar.

Ja, het is druk in de zorg. Dat komt deels nu ook omdat mijn oom een bed gebruikt om te worden verzorgt. Die zorg is wel minimaal, want tijd en ruimte is er niet.

Mijn tante wil heel graag voor hem zorgen, maar mag dag niet.

Covid-19 eist vooral tijd en capaciteit. Het is echter niet de monsterlijk dodelijke ziekte die de mensheid doet uitroeien.

Om die reden ben ik niet onder de indruk van het virus.

Capaciteit is op diverse vlakken hét probleem van covid-19, niet de ziekte zelf.

Ik ken gewoon veel mensen die met amper last van de ziekte te hebben gehad hun leven voort zetten.

Ziekten en virussen horen er bij in het leven. Dood gaan ook. Dat accepteer ik.

Maar laten we aub wel de ruimte houden om een ander een andere zienswijze te mogen hebben op de situatie.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 28 december 2020 @ 15:05:
[...]

De EU heeft niets met gezondheidszorg te maken, maar is vooral heel hard bezig relevant te blijven. Nederland bestelt vaccins, de EU neemt het over, en opeens "krijgen" we een lading vaccins uit Brussel...
Lees dit artikel eens (translated naar Engels)

Er is dus een ordinair machtsspelletje gespeeld door Frankrijk, de Fransen wilden dat hun Franse leverancier eenzelfde aantal orders kreeg als Pfizer. Hierdoor zijn er door de EU minder vaccins besteld bij Pfizer omdat de Fransen wilden wachten tot hun fabrikant ook zover was.
According to der Spiegel's investigation, the insufficient number of vaccines with respect to the objective of herd immunity in Germany and Europe is the fault of the attitude of the European Commission, which under the pressure of the Paris government, would have held back on orders to BionTech-Pfizer, in an attempt to protect and achieve some sort of parity with Sanofi, the French pharmaceutical giant struggling with the development of another vaccine, which, however, being based on recombinant proteins, needs more time. The procedure is longer and more complex and the studies are "behind" six months ( here the explanation of the different vaccination techniques involved).

"Buying more from a German company didn't seem fair," a source told the weekly. Too bad, however, that in this case the health of citizens is at stake. The Commission has denied and denies that it wanted to "wait" to protect Sanofi. On the contrary, it counterattacks, saying it has selected the most promising and advanced vaccines.
Uiteindelijk heeft Duitsland buiten de EU om zelf 30 miljoen extra vaccins besteld bij Pfizer (en waarschijnlijk ook met Moderna). Daarnaast gaat Pfizer fabrieken opzetten in Duitsland om de vaccins te maken (operationeel feb-mrt).

Het is dus in de vaccin inkoop ook letterlijk elk land voor zich.

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-12 21:31
Snow_King schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:35:
[...]

[...]

Blijkbaar is er hier geen ruimte voor een andere mening of zienswijze. Je moet en zal in het gareel mee lopen, anders ben je raar.

........

Covid-19 eist vooral tijd en capaciteit. Het is echter niet de monsterlijk dodelijke ziekte die de mensheid doet uitroeien.

Capaciteit is op diverse vlakken hét probleem van covid-19, niet de ziekte zelf.

......

Maar laten we aub wel de ruimte houden om een ander een andere zienswijze te mogen hebben op de situatie.
We hebben alle ruimte voor andere meningen, alleen je mening staat haaks op wat nodig is om uit de problemen te komen. Natuurlijk is Corona niet zo dodelijk dat hele bosjes mensen erbij neervallen, maar het probleem zit hem in de zorg capaciteit (dat geef je ook terecht aan).

Echter de capaciteit is er niet en kan op de korte termijn er ook niet komen. Erger nog, op dit tempo wordt de capaciteit zelfs lager. Kortom, we zullen ons massaal aan de maatregelen moeten houden om te zorgen dat de zorg door kan gaan. Want daar gaan de echte problemen komen, mensen die zorg nodig hebben en het niet krijgen of niet durven vragen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:50
LZ86 schreef op maandag 28 december 2020 @ 17:54:
[...]

Maar menselijke fouten zijn nooit helemaal uit te sluiten. Ook in Nederland zullen zulke fouten voor gaan komen, ondanks dat we meer tijd nemen om voor te bereiden.
[...]

[...]

Ja, het is druk in de zorg. Dat komt deels nu ook omdat mijn oom een bed gebruikt om te worden verzorgt. Die zorg is wel minimaal, want tijd en ruimte is er niet.

Mijn tante wil heel graag voor hem zorgen, maar mag dag niet.

Ik ken gewoon veel mensen die met amper last van de ziekte te hebben gehad hun leven voort zetten.

Ziekten en virussen horen er bij in het leven. Dood gaan ook. Dat accepteer ik.

Ik denk dat veel mensen een probleem hebben met de nonchalance waarmee je jouw zienswijze verkondigd. Dood gaan hoort zeker bij het leven, maar fijn is het niet.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Het is echter niet de monsterlijk dodelijke ziekte die de mensheid doet uitroeien.
Wie zegt dat dat dan wel zo is?

• Wolly
  • Niet online
Zingo schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:45:
[...]

We hebben alle ruimte voor andere meningen, alleen je mening staat haaks op wat nodig is om uit de problemen te komen. Natuurlijk is Corona niet zo dodelijk dat hele bosjes mensen erbij neervallen, maar het probleem zit hem in de zorg capaciteit (dat geef je ook terecht aan).

Echter de capaciteit is er niet en kan op de korte termijn er ook niet komen. Erger nog, op dit tempo wordt de capaciteit zelfs lager. Kortom, we zullen ons massaal aan de maatregelen moeten houden om te zorgen dat de zorg door kan gaan. Want daar gaan de echte problemen komen, mensen die zorg nodig hebben en het niet krijgen of niet durven vragen.
Zou het niet slimmer zijn om per direct en voor zover mogelijk alle mensen die risico lopen (ik denk vooral aan >70 met kwalen) in een harde lockdown te zetten? Dus niet naar buiten, verzorgend personeel alleen naar binnen indien niet besmet en veel, heel veel support om dit mogelijk te maken?

Daarnaast vol inzetten op vaccinaties van de kwetsbaren conform advies van de Gezondheidsraad ipv het personeel te vaccineren.

Onder de 70 zonder kwalen is het probleem stukken minder.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 22-12 23:12
Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:49:
[...]

Zou het niet slimmer zijn om per direct en voor zover mogelijk alle mensen die risico lopen (ik denk vooral aan >70 met kwalen) in een harde lockdown te zetten? Dus niet naar buiten, verzorgend personeel alleen naar binnen indien niet besmet en veel, heel veel support om dit mogelijk te maken?
is al een paar keer voorbij gekomen hier..

conclusie : niet te doen

65+ zijn al 3 miljoen mensen... en 75+ 1.3 miljoen

[ Voor 16% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-12-2020 22:57 ]

• Transportman
Gommers is negatief over de ic-capaciteit: https://www.ad.nl/binnenl...t-meer-hoopvol~a03065a40/

Opschalen lukt niet door gebrek aan personeel, het aantal behandelingen dat ze op 31 december verwachtten is nu al bereikt en ze verwachten dat het nog verder oploopt.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:04
update 2020-12-28

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwvMbhacCwIj2pE1Bj2kP7uyAmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pn319OLXuE42Zsxd0Wleo60Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1A8w_lUuTsaB19Kj3QQQDdFYqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mJYSdHtkuh8TrEAEv2wEslbe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftleiSAokCG03Ztz54clmtbf_IM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yMxuHEK11TnBYyBmI68MD37E.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDvSXBhRMN6N6mwjWFwm5c6rdFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rKPYKGZnErJha8SzLmwv760L.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vig2qzsmWnSPxNPaXbml1BuPh2c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xr5QUBSSet7x1cd3finaNPmq.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU3x7McC297rfQaRGXNWUJzR5ZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NY9QNMHVHpFpFHIuwrk67rv0.png?f=user_large

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-12 17:59
Mr. Detonator schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:53:
[...]

En daarnaast, zijn ook genoeg leeftijdsgenoten van mij (tussen de 20-35) die ondanks hun leeftijd ook een risicofactor zijn.

Als je die OOK gaat isoleren heb je het over echt een enorme groep mensen.
Het is niet alleen de hoge leeftijden, het zijn ALLE risico groepen (en dat zijn er dus redelijk veel)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:42:
[...]

Uiteindelijk heeft Duitsland buiten de EU om zelf 30 miljoen extra vaccins besteld bij Pfizer (en waarschijnlijk ook met Moderna). Daarnaast gaat Pfizer fabrieken opzetten in Duitsland om de vaccins te maken (operationeel feb-mrt).

Je bedoeld de bestelling van DE en NL die gewoon in de Europese voorraad is gegaan na het opzetten van het gezamenlijke inkoop programma?

PSN

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hoeveel van die mensen zijn mensen met kwalen (en vatbaar voor Covid met dodelijke afloop)? Ik ken genoeg 70+ mensen die nog geen paracetamolletje slikken.

• Wolly
  • Niet online
Ryur schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:05:
[...]

En daarnaast, zijn ook genoeg leeftijdsgenoten van mij (tussen de 20-35) die ondanks hun leeftijd ook een risicofactor zijn.

Als je die OOK gaat isoleren heb je het over echt een enorme groep mensen.
Het is niet alleen de hoge leeftijden, het zijn ALLE risico groepen (en dat zijn er dus redelijk veel)
Isoleren of vaccineren. IFR onder de 70 is 5 op 10.000 dus heel veel risico lopen ze ook weer niet.

• CMD-Snake
Onbekend schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:33:
Erger vind ik de situatie in Veen:
https://www.nu.nl/binnenl...ng-twee-aanhoudingen.html
Mensen blijven maar de maatregelen en noodverordeningen negeren. Terwijl veel mensen zich zo goed mogelijk aan de coronamaatregelen proberen te houden, zijn er kleine groepen mensen die het verpesten voor de rest.
Wat mij betreft mogen ze daar veel harder ingrijpen, want aan de andere kant staat men te klagen dat de ziekenhuizen vollopen.
Plekken als Veen en Urk zijn berucht om dit soort problemen en die problemen zijn ook niet van gisteren. De jaarwisseling zal nog interessant worden daar en ook op andere plekken. Ik hoorde ook dat de politie mogelijk met oud en nieuw zal staken vanwege hun CAO onderhandelingen die zijn vastgelopen.

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:05:
[...]

Je bedoeld de bestelling van DE en NL die gewoon in de Europese voorraad is gegaan na het opzetten van het gezamenlijke inkoop programma?
Nee, Duitsland heeft daarboven op nog 30 miljoen doses besteld voor binnenlands gebruik.
BERLIN - Germany has concluded a bilateral agreement with BionTech-Pfizer for the purchase of 30 million doses of the anti-Covid vaccine , which will be added to the 55.8 million share destined for the Federal Republic in the distribution of 300 millions of doses ordered by the European Union

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Jupz, 5M Nederlanders in de risico groep oid:
Plenkske in "Coronavaccins: wetenschappelijke discussie"

PSN

• Wolly
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/d18fe6d1305795833f3ccd8652f8fec844748ae7/?url=https%3A%2F%2Fcdn.nos.nl%2Fimage%2F2020%2F12%2F01%2F696101%2F1920x1080a.jpg

Ik tel er 115k + 18k + 2 miljoen.

Het lijkt mij een stuk meer haalbaar om die mensen als de sodemieter te isoleren danwel te vaccineren dan de andere 15 miljoen te leren handelen naar de maatregelen.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

[...]

Het is inderdaad een virus dat dor hout uitroeit dan wel aanpakt (aldus Marianne Zwagerman), net als influenza dat doet maar dan heftiger.
Zingo schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:45:
[...]

Tja als men zich niet massaal aan de maatregelen houdt, is dat ook een keuze. Niet mijn keuze, maar wel een keuze.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:09:
[...]

Nee, Duitsland heeft daarboven op nog 30 miljoen doses besteld voor binnenlands gebruik.

[...]
Enige wat ik daarover kan vinden is een vage reddit thread?
https://www.reddit.com/r/...aditional_pfizer_vaccine/

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]

Het lijkt mij een stuk meer haalbaar om die mensen als de sodemieter te isoleren danwel te vaccineren dan de andere 15 miljoen te leren handelen naar de maatregelen.
>60 zonder medische indicatie en <60 met medische indicatie zijn ook risico groepen.

PSN

• Wolly
  • Niet online
Ik heb toch een artikel gelinkt van Corriere della Sera? Dat is niet de kleinste krant in Italie.

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:19:
[...]

>60 zonder medische indicatie en <60 met medische indicatie zijn ook risico groepen.
Absoluut, echter lopen die minder risico dan die 2 miljoen.

Daarnaast, als je niets doet (als in: situatie laten zijn zoals het nu is) lopen ze allemaal risico en voor die 2 miljoen zijn de gevolgen dan nogal wat ernstiger (en lopen de ziekenhuizen vol waardoor je een total collapse krijgt van de zorg).

Verwijderd

PWM schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:47:
[...]

De WHO, door het nog steeds op lijst A te houden.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

The Legend schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:23:
[...]

Je betrekt het wel vaak op dat Covid19 alleen ernstig lijkt af te lopen voor de ouderen die al kwetsbaar zijn. Dat is in veel gevallen ook zo, maar dat is toch niet het grootste probleem? Het punt is volgens mij meer dat we allerlei andere noodzakelijke zorg uit moeten stellen om covid patiënten te behandelen. Dus tenzij je voorstelt om 70 plussers met covid gewoon niet meer behandelen, lijkt het me een wat zinloos mantra.
Ik zeg het vaker dat het lastig is een heel land ge overtuigen van de noodzaak.

Je ziet het ook met hoe mensen zich aan maatregelen (willen) houden. Daar wankelt al veel.

Het is en blijft voor veel mensen een ver van hun bed show. Dat is het nu en blijft het waarschijnlijk ook.

Ik vind ook niet dat alles maar voor Covid-19 moet en mag wijken. Dat levert voor een andere groep mensen weer heel veel problemen op.

Ook lijkt geen enkel land in Europe het nou echt onder controle te krijgen. Welke maatregelen we ook treffen.
Yaksa schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:23:
[...]

Hoe veel mag die week dan kosten?

Moeten we koste wat het kost een leven rekken met een week?

Ik ontleed uit jouw post dat we bijna tot het einde mogen en moeten gaan voor het verlengen van een leven met een week.

Uiteindelijk is zorg ook een kosten-baten afweging. Altijd geweest en zal zo blijven.
PWM schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:47:
[...]

Ik maak dat wel op uit veel posts hier en nieuwsberichten. Dat we maar onder de indruk moeten zijn en blijven. Dat het een vreselijk virus is welke dramatische gevolgen heeft.

Ja, op micro niveau zijn die er. Macro niveau vind ik dat wel mee vallen.
Laguna schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:14:
[...]

Het is inderdaad een virus dat dor hout uitroeit dan wel aanpakt (aldus Marianne Zwagerman), net als influenza dat doet maar dan heftiger.

[...]

Tja als men zich niet massaal aan de maatregelen houdt, is dat ook een keuze. Niet mijn keuze, maar wel een keuze.
Ik trek wel die conclusie. Winkels die creatieve manieren vinden om te verkopen. ‘Illegale’ feestjes, met veel mensen kerst vieren, ga zo maar door.

Als mensen overtuigd waren van de noodzaak hield men zich wel massaal aan de maatregelen.

Dat gebeurd niet, dus dat is de keuze die NL maakt. (En daar buiten ook lijkt het).

Ik ken een inspecteur bij de Politie ergens in NL. Vroeg of ze van plan zijn corona maatregelen de handhaven met Oud en Nieuw. Antwoord was: Nee, we hebben betere dingen te doen. We zijn er voor de directe veiligheid, niet om te kijken of je met wat mensen thuis bent.

Tja, ik trek inmiddels de conclusie: We krijgen het niet onder controle. Accepteer het, vaccineer en laten we weer verder gaan met ons leven.

• Mr. Detonator
Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:06:
[...]

Hoeveel van die mensen zijn mensen met kwalen (en vatbaar voor Covid met dodelijke afloop)? Ik ken genoeg 70+ mensen die nog geen paracetamolletje slikken.
ik ken er ook zo eentje (oom van mn vader, 72 jaar oud )... die heeft in februari corona gekregen > 6 weken in coma op ic > naar duitsland overgeplaatst, en nou nog steeds aan het revalideren..... maar de oude zal het nooit meer worden ondanks dat ie vrij ''gezond'' was

maar gelukkig is die niet dood...dat is wat er telt toch ?? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-12-2020 00:01 ]

• Wolly
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:58:
[...]

ik ken er ook zo eentje (oom van mn vader, 72 jaar oud )... die heeft in februari corona gekregen > 6 weken in coma op ic > naar duitsland overgeplaatst, en nou nog steeds aan het revalideren..... maar de oude zal het nooit meer worden ondanks dat ie vrij ''gezond'' was

maar gelukkig is die niet dood...dat is wat er telt toch ?? :+
Ik zou echt niet weten wat je nu duidelijk probeert te maken. Volgens mij is de consensus in dit topic dat de maatregelen niet voldoende worden nageleefd.

Ik constateer dat dit ook niet verandert ondanks alle effort daartoe. Dus stelde ik een alternatief voor waarbij de meest kwetsbaren zsm beschermd zouden worden en de zorg niet overbelast wordt met vele slachtoffers tot gevolg.

En nu kom jij met een triest verhaal over een familielid van jou? Wat stel jij dan voor, jouw familie al eerste vaccineren en daarna pas de mensen die het meeste risico lopen? Er is een tekort aan vaccins en aan zorg mocht je het niet weten, dan moet je dus kiezen wat het meeste effect heeft.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:05
Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:14:
[...]

[Afbeelding]

Dan mis je er nog 2,4 miljoen + 832.000. Er staat niet voor niets het woord prioriteit in dat rood omlijnde vlak.
Zorgpersoneel is om de mensen te beschermen waarmee ze in aanraking komen, de rest is dat vanwege verhoogd risico. Het is al vaak voorbij gekomen maar iedereen die een uitnodiging krijgt voor de griepprik (en dan gaat het niet over zorgpersoneel) loopt verhoogd risico bij corona en dat zijn jaarlijks ongeveer 6 miljoen uitnodigingen van jong tot oud.
Jouw 15 miljoen mag je dus aanpassen naar 11 a 12 miljoen en je dan ook nog even realiseren dat daar heel wat mensen tussen zitten die nog tot de beroepsbevolking horen.

@Snow_King
Tussen volledig onder controle hebben en helemaal niks doen lopen zit bij jou niets? Het is binair?
Omdat de maatregelen niet 100% werken is het meteen maar allemaal zinloos?
Dat we het niet volledig onder controle krijgen zegt natuurlijk helemaal niets over wat er zou gebeuren als we niet eens een poging zouden wagen, dat mis ik wel een beetje bij andere meningen/zienswijzes die voorbij komen.
Wat is het alternatief dan?

Uiteindelijk hebben we met z'n allen meer last van ons gedrag dan van covid-19 zelf. Covid-19 is relatief eenvoudig beheersbaar te houden, we moeten het alleen willen een daar schort het vooral aan.

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:23:
[...]

Dan mis je er nog 2,4 miljoen + 832.000. Er staat niet voor niets het woord prioriteit in dat rood omlijnde vlak.
Zorgpersoneel is om de mensen te beschermen waarmee ze in aanraking komen, de rest is dat vanwege verhoogd risico. Het is al vaak voorbij gekomen maar iedereen die een uitnodiging krijgt voor de griepprik (en dan gaat het niet over zorgpersoneel) loopt verhoogd risico bij corona en dat zijn jaarlijks ongeveer 6 miljoen uitnodigingen van jong tot oud.
Jouw 15 miljoen mag je dus aanpassen naar 11 a 12 miljoen en je dan ook nog even realiseren dat daar heel wat mensen tussen zitten die nog tot de beroepsbevolking horen.
Jij denkt dat we 5-6 miljoen mensen moeten isoleren alvorens de zorg weer op orde komt en blijft?

Dat aantal lijkt mij schromelijk overdreven. En waarom zou je zorgpersoneel bij de eerste mogelijkheid isoleren of vaccineren, die heb je juist nodig voor de verzorging en het is niet bekend of het vaccin de besmettelijkheid jegens anderen vermindert.

Voor de duidelijkheid, ik heb het nergens over afschalen van de maatregelen oid, ik stel puur een noodmaatregel voor om de zorg te behoeden voor een ineenstorting.

• Mr. Detonator
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:10:
[...]

Dus stelde ik een alternatief voor waarbij de meest kwetsbaren zsm beschermd zouden worden en de zorg niet overbelast wordt met vele slachtoffers tot gevolg.
dat alternatief is nog maar de vraag of de zorg daardoor minder overbelast wordt natuurlijk ;)

er zullen in dat scenario ongetwijfeld iets minder ouderen besmet raken en doodgaan (als je ze écht afzondert van de samenleving (maar zoals al eerder hier aangegeven kan dat praktisch niet).... maar daar tegenover staan dan wél meer ''jongeren/minder kwetsbaren'' die dan de zorg alsnog overbelasten dmv ziekenhuis en ic-opnames....

[ Voor 30% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-12-2020 01:11 ]

• Wolly
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:03:
[...]

dat alternatief is nog maar de vraag of de zorg daardoor minder overbelast wordt natuurlijk ;)

er zullen in dat scenario ongetwijfeld iets minder ouderen besmet raken en doodgaan (als je ze écht afzondert van de samenleving (maar zoals al eerder hier aangegeven kan dat praktisch niet).... maar daar tegenover staan dan wél meer ''jongeren/minder kwetsbaren'' die dan de zorg alsnog overbelasten dmv ziekenhuis en ic-opnames....
Waarom zouden er meer jongeren/minder kwetsbaren de zorg overbelasten? Denk je dat de regels dan minder worden nageleefd door de groepen die niet worden afgezonderd?

• Mr. Detonator
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:12:
[...]

Waarom zouden er meer jongeren/minder kwetsbaren de zorg overbelasten? Denk je dat de regels dan minder worden nageleefd door de groepen die niet worden afgezonderd?
de kroegen gaan dan weer open...en sportscholen...en verenigingsleven. .scholen... .enz..enz....

• Wolly
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:13:
[...]

de kroegen gaan dan weer open...en sportscholen...en verenigingsleven...enz..enz....
Nee, pertinent niet! Dat is niet wat ik heb geschreven en zou ook onlogisch zijn.

• Mr. Detonator
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:14:
[...]

Nee, pertinent niet! Dat is niet wat ik heb geschreven en zou ook onlogisch zijn.
excuses... maar je bedoeld dan dat gewoon alles dicht blijft laat maar zeggen....en eerst die groep afzonderen/beschermen/vaccineren >:) , en dan weer geleidelijk alles open ?

beetje wat er nou gebeurd dus laat maar zeggen

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-12-2020 01:19 ]

• Wolly
  • Niet online
Mr. Detonator schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:17:
[...]

excuses... maar je bedoeld dan dat gewoon alles dicht blijft laat maar zeggen....en eerst die groep afzonderen/beschermen/vaccineren >:) , en dan weer geleidelijk alles open ?
Ja. Huidige regels blijven in stand maar om de zorg niet te laten omvallen gaan we de meest kwetsbaren isoleren en vaccineren.

Dit is dus puur bedoeld om ervoor te zorgen dat er zorg is voor wie het nodig heeft.

Wat daarna voor versoepelingen mogelijk zijn...geen idee.

Wat er nu gebeurt is dat alle superkwetsbaren op diverse manieren in aanraking komen met het virus, in de supermarkt, via zorgpersoneel/familie of in het ov en wat al niet meer. Dit moet vermeden worden want die mensen vallen gewoon bij bosjes om zodra het virus toeslaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Wolly op 29-12-2020 01:23 ]

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:21:
[...]

Ja. Huidige regels blijven in stand maar om de zorg niet te laten omvallen gaan we de meest kwetsbaren isoleren en vaccineren.

Dit is dus puur bedoeld om ervoor te zorgen dat er zorg is voor wie het nodig heeft.

Wat er nu gebeurt is dat alle superkwetsbaren op diverse manieren in aanraking komen met het virus, in de supermarkt, via zorgpersoneel/familie of in het ov en wat al niet meer. Dit moet vermeden worden want die mensen vallen gewoon bij bosjes om zodra het virus toeslaat.
Hier in Spanje denken ze dat het eind van de zomer op het einde is:
19 hours ago
Illa announces that the end of the pandemic in Spain will be at the end of summer

The Minister of Health, Salvador Illa, has announced that the end of the pandemic in Spain will be at the end of summer when immunity is reached for 70 percent of the population.
(directe link hier in het spaans, je moet wel een eind naar beneden scrollen want ik kan niet direct linken)

Denk zelf dat dat redelijk optimistisch is. Maar wellicht... In de zomer is het sowieso minder. Maar wel goed om op zich een datum in het zicht te hebben, al is het nog enorm ver weg en kan het anders lopen.

Overigens, een ding dat ik me afvroeg. Ik las dat er nu 11 gevallen van het Britse soort virus zijn geconstateerd in Nederland. Maar wordt elke positieve op de streng getest? Of zijn dit alleen steekproeven?

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:19

RayNbow

Kirika <3

Het punt wat ik dus wil maken is dat je zo weer +1 op een lijst doet terwijl het enkel het laatste zetje is.
Ja, en? Wat maakt die +1 uit? Je hebt één geval er uitgepikt? Dat is niet hoe je aantoont dat er iets mis is met het tellen van het aantal COVID-doden. Begin maar eens met aan te tonen dat zulke gevallen een significant vertekend beeld geven.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• CMD-Snake
Vandaag begint de hele EU te vaccineren tegen corona, behalve een dapper landje dat stand houdt... Maar gelukkig eisen we wel vanaf vandaag een negatieve coronatest om binnen te komen. Als we tijd hebben om die te controleren, dat wordt namelijk uitbesteed aan de vliegmaatschappijen en andere vervoerders.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:05
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 00:59:
[...]

Jij denkt dat we 5-6 miljoen mensen moeten isoleren alvorens de zorg weer op orde komt en blijft?
Euh nee?
Jij wilde mensen met risico in een harde lockdown en de getallen laten zien dat dat niet haalbaar is.
Dat aantal lijkt mij schromelijk overdreven. En waarom zou je zorgpersoneel bij de eerste mogelijkheid isoleren of vaccineren, die heb je juist nodig voor de verzorging en het is niet bekend of het vaccin de besmettelijkheid jegens anderen vermindert.
Het is bekend dat het bij dieren helpt en er zijn geen aanwijzingen dat dat bij mensen niet het geval zou zijn.
Zelfs al welkt het deels dan is dat al positief. Korter/minder mogelijkheid om te besmetten is minder besmettingen.
Daarnaast is er veel uitval bij zorgpersoneel dat zelf ziek wordt dus niet zo gek om die snel te vaccineren.
Dat je het aantal niet wilt geloven is aan jou maar feit is dat men iedereen die de uitnodiging krijgt voor de griepprik ziet als verhoogd risico en dat zijn er zoals gezegd 6 miljoen.
Voor de duidelijkheid, ik heb het nergens over afschalen van de maatregelen oid, ik stel puur een noodmaatregel voor om de zorg te behoeden voor een ineenstorting.
Waar heb ik het over afschaffen?
Ik laat zien dat je maatregel van een harde lockdown voor kwetsbaren nooit gaat werken omdat de groep te groot is. Zoek het lijstje maar eens op welke aandoeningen gezien worden als verhoogd risico, zal je tegenvallen.

Snap ook niet helemaal wat jij nu wil. Je wil de huidige maatregelen niet afschalen maar wil isolatie voor kwetsbaren bovenop de huidige lockdown? Hoe dan?
Hoe ziet dat er uit en wat denk je dan dat er nog extra kan voor alleen deze groep?

[ Voor 14% gewijzigd door ninjazx9r98 op 29-12-2020 08:37 ]

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:55:
Vandaag begint de hele EU te vaccineren tegen corona, behalve een dapper landje dat stand houdt... Maar gelukkig eisen we wel vanaf vandaag een negatieve coronatest om binnen te komen. Als we tijd hebben om die te controleren, dat wordt namelijk uitbesteed aan de vliegmaatschappijen en andere vervoerders.
Ik vind het bijna tegen het schofterige aanzitten dat men in Den Haag wel even een lockdown erin gooit, maar zelf geen stap harder lijkt te willen zetten om gelijktijdig met andere landen te beginnen vaccineren. Als ik De Jonge mag geloven is de kans op fouten in al die 26 landen groter dan als Nederland 8 januari begint.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
Ik vind het bijna tegen het schofterige aan dat wij ons al ettelijke maanden niet aan de regels houden en op Den Haag gaan zitten hakken als die een weekje later willen vaccineren. :+

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:17

codex

Geen OpenAI agent :)

Ben ik eigenlijk de enige die zich irriteert aan politici die als horizon "bijna normaal" en "weinig maatregelen" noemen als we kijken naar de situatie over een jaar? Ik mag toch hopen dat de vaccinaties en andere verkregen immuniteit tesamen er dan voor hebben gezorgd dat we weer naar de situatie terug kunnen zoals deze was.

Persoonlijk hoop ik wel dat er meer alertheid komt wat betreft de verspreiding van ziektes over de grens en hoop ik dat wij als mens beter gaan nadenken over het verdringen van de natuur. Alleen ga ik over een jaar mezelf aan dit soort regels blijven houden als corona echt op het niveau van een griepje zit(niet griep bagetaliserend)?

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:38
Eindelijk komt het langverwachte paspoortje!

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EqXSFUkW8AQn0w-?format=jpg&name=medium
Bron: https://www.gezondheidsra...estprogramma-20201217.pdf

[ Voor 48% gewijzigd door Wietsee. op 29-12-2020 08:30 ]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
reemprive schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:27:
Ben ik eigenlijk de enige die zich irriteert aan politici die als horizon "bijna normaal" en "weinig maatregelen" noemen als we kijken naar de situatie over een jaar? Ik mag toch hopen dat de vaccinaties en andere verkregen immuniteit tesamen er dan voor hebben gezorgd dat we weer naar de situatie terug kunnen zoals deze was.
Het virus is al aan het muteren, dus kan ook muteren naar een versie waar het vaccin niet tegen werkt. Tevens kan de volgende chinees die een broodje bakvleermuis naar binnen werkt zo het volgende virus de bevolking inhoesten.

Dus slag om de arm zullen ze wel houden.

Misschien is de uitkomst van onze globetrotterende overbevolking wel dat we voortaan op 1.5m moeten leven.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Snow_King schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:36:
[...]

[knip]

Tja, ik trek inmiddels de conclusie: We krijgen het niet onder controle. Accepteer het, vaccineer en laten we weer verder gaan met ons leven.
Je blijft een beetje hangen in loze kreten. Corona is niet zo dodelijk, we krijgen het niet onder controle, accepteer het. Terwijl je aan de andere kant wel erkent dat het virus zorgt voor een zorgsysteem dat bijna instort, waardoor andere noodzakelijke zorg niet kan worden verleend.

Het probleem is dat je mensen die letterlijk stikkend op de stoep staan bij het ziekenhuis niet een ziekenhuisbed weigert. Dat maakt dat andere zorg wijkt. Ik heb je hier nog geen oplossing voor zien geven.

Wat is nu precies jouw variant van ‘accepteer het, vaccineer en laten we verder gaan met ons leven’ dan? Dat je met iedere andere aandoening dan covid maar eindeloos rondgereden wordt in een ambulance omdat de spoedeisende hulp van ziekenhuizen gesloten zijn omdat ze vol liggen? Maar ach, aan covid gaan niet zo veel mensen dood 8)7

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 01:21:
[...]

Het is een nutteloos gedachte-experiment, gezien wat er gebeurde toen een paar bejaardenhuizen op slot gingen in een poging Corona buiten te houden in het begin.
Rellende familie die personeel bedreigde omdat ze opa en oma wilden zien, en via ramen naar binnen gingen, naar ik mij herinner.

Laat staan dat we nu 5 miljoen mensen even ‘beschermen’ door ze in een gevangenis te zetten.

PSN

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:08
Ik vind dit toch erg naar.

Zeker nadat er in eerste instantie wijdverbreid is verkondigd (icm met de app) dat er geen sprake van indirecte of directe dwang zal zijn.

Ik kan me voorstellen dat je bv in verzorgingshuizen/ziekenhuizen makkelijker kan omgaan met bewoners/personeel dat gevaccineerd is (dat je niet telkens in een heel pak gehesen hoeft te worden).
Maar daar ligt wel de grens wat mij betreft. Toegang tot openbare voorzieningen vind ik een no-go.

Niet dat ik denk dat vaccinaties slecht zijn, maar denk dat je verder komt door in vrijheid het geheel aan te bieden.
Mocht uiteindelijk blijken dat alleen op vaccinaties op vrijwillige basis geen soelaas bieden dan kunnen we altijd nog naar dwang kijken.

Edit: Zeker als je dus dit artikel uit de coronawet ernaast legt:
Het is verboden een ander te verplichten tot het gebruik van de notificatieapplicatie dan wel enig ander vergelijkbaar digitaal middel. Onder dit verbod valt in ieder geval het gebruik van de applicatie of het middel, het delen van informatie daarvan, of het meedelen van het al dan niet hebben ontvangen van notificaties daarvan, als voorwaarde te stellen voor de toegang tot een gebouw of voorziening, het uitoefenen van arbeid, het gebruik maken van een dienst, de deelname aan enige vorm van intermenselijk contact, of het verkrijgen van enig voordeel.

[ Voor 20% gewijzigd door Jovatov op 29-12-2020 08:49 ]

• Wolly
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:01:
[...]

Euh nee?
Jij wilde mensen met risico in een harde lockdown en de getallen laten zien dat dat niet haalbaar is.
Ik vroeg mij af of het niet slimmer was om per direct en voor zover mogelijk alle mensen die risico lopen in een harde lockdown te zetten om zo de zorg te ontlasten.
Het is bekend dat het bij dieren helpt en er zijn geen aanwijzingen dat dat bij mensen niet het geval zou zijn.
Zelfs al welkt het deels dan is dat al positief. Korter/minder mogelijkheid om te besmetten is minder besmettingen.
Het blijft dus een aanname. Om nu te gaan vaccineren met de minimale hoeveelheid vaccins die wij toebedeeld hebben gekregen op basis van aannames....
Daarnaast is er veel uitval bij zorgpersoneel dat zelf ziek wordt dus niet zo gek om die snel te vaccineren.
Dat je het aantal niet wilt geloven is aan jou maar feit is dat men iedereen die de uitnodiging krijgt voor de griepprik ziet als verhoogd risico en dat zijn er zoals gezegd 6 miljoen.
Het is niet gek om zorgpersoneel te vaccineren, echter moet je beginnen waar de gevolgen het hevigst zijn en dat zijn de ouden van dagen. Dit zegt de Gezondheidsraad ook.

Daarnaast geloof ik inderdaad niet dat je 6 miljoen mensen moet vaccineren alvorens de zorg iets van verlichting zal merken. Ik geloof best dat er 6 miljoen mensen voor de griepprik worden uitgenodigd maar dat is met de door mij voorgestelde noodoplossing niet mogelijk ivm tekort aan vaccins.
Waar heb ik het over afschaffen?
Ik had de indruk dat je mij niet goed begrepen had.
Ik laat zien dat je maatregel van een harde lockdown voor kwetsbaren nooit gaat werken omdat de groep te groot is. Zoek het lijstje maar eens op welke aandoeningen gezien worden als verhoogd risico, zal je tegenvallen.
Inderdaad, vandaar dat ik ook niet voorstel om 100% van de kwetsbaren te isoleren/vaccineren maar alleen voor zover mogelijk. Zo moeilijk kan het ook weer niet zijn om verpleeghuizen, instellingen en mensen met hoog risico te lokaliseren en te beschermen. Het zal in ieder geval toch niet moeilijker zijn dan het alternatief wat al genoemd is: 100% naleving van de regels bij alle inwoners?

Of heb jij nog andere alternatieven om het aantal slachtoffers te beperken en de zorg niet om te laten vallen?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:06
Er wordt een advies gevraagd. Waarom stel je dat het paspoort al komt?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:38
Jovatov schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:45:
[...]

Zeker nadat er in eerste instantie wijdverbreid is verkondigd (icm met de app) dat er geen sprake van indirecte of directe dwang zal zijn.

Ik kan me voorstellen dat je bv in verzorgingshuizen/ziekenhuizen makkelijker kan omgaan met bewoners/personeel dat gevaccineerd is (dat je niet telkens in een heel pak gehesen hoeft te worden).
Maar daar ligt wel de grens wat mij betreft. Toegang tot openbare voorzieningen vind ik een no-go.

Niet dat ik denk dat vaccinaties slecht zijn, maar denk dat je verder komt door in vrijheid het geheel aan te bieden.
Mocht uiteindelijk blijken dat alleen op vaccinaties op vrijwillige basis geen soelaas bieden dan kunnen we altijd nog naar dwang kijken.
Makkelijk om te zeggen vanuit je stoel. Maar als ik straks op mijn werk met 60 volwassenen gesprekken ga voeren dan wil ik toch wel graag in 2021 weten wie er wel of niet gevaccineerd is..

Ook iemand die bij mij in de klas een leerling wil komen observeren zal oftewel x tijd gevaccineerd moeten zijn, anders is die volwassene een risico voor mijn leerlingen aangezien het 'afstand houden' en het mondkapje vanzelf zullen verdwijnen als 'eis'.

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Volgens mij gaat dit helemaal niet over een vaccin-paspoort. De adviesaanvraag ziet op een uitgebreider testprogramma. De variant, je mag naar Lowlands als je bewezen negatief bent getest (al dan niet aan de poort). Het paspoort ziet op de testuitslag.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:08
The Legend schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:49:
[...]

Volgens mij gaat dit helemaal niet over een vaccin-paspoort. De adviesaanvraag ziet op een uitgebreider testprogramma. De variant, je mag naar Lowlands als je bewezen negatief bent getest (al dan niet aan de poort). Het paspoort ziet op de testuitslag.
Oké, paspoort op basis van negatieve test, ging misschien iets te snel in mijn redenering dat het om vaccinatie zou gaan.

Dan nog vind ik openbare gebouwen tamelijk ver gaan. Maar misschien dat dat ook uit het advies zal komen (openbare gebouwen > niet doen, sportwedstrijden/festivals > prima).
President schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:49:
[...]

Makkelijk om te zeggen vanuit je stoel. Maar als ik straks op mijn werk met 60 volwassenen gesprekken ga voeren dan wil ik toch wel graag in 2021 weten wie er wel of niet gevaccineerd is..

Ook iemand die bij mij in de klas een leerling wil komen observeren zal oftewel x tijd gevaccineerd moeten zijn, anders is die volwassene een risico voor mijn leerlingen aangezien het 'afstand houden' en het mondkapje vanzelf zullen verdwijnen als 'eis'.
Gesprekken voeren lijkt me nu juist iets wat prima kan met een beetje afstand.

Zolang er nog niet voldoende vaccins zijn zit je sowieso wel met maatregelen lijkt me. Anders lijkt me de situatie al helemaal oneerlijk worden: Mensen die in de risicogroep vallen en derhalve vooraan in de rij staan voor vaccinatie hoeven geen mondkapje meer op, en de rest wel?

• Wolly
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:45:
[...]

Het is een nutteloos gedachte-experiment, gezien wat er gebeurde toen een paar bejaardenhuizen op slot gingen in een poging Corona buiten te houden in het begin.
Rellende familie die personeel bedreigde omdat ze opa en oma wilden zien, en via ramen naar binnen gingen, naar ik mij herinner.
Gedachten experiment: Ja, klopt. Blijkbaar is er weinig animo in dit topic op het verzinnen van oplossingen en moet alles 1000% afgekaderd zijn alvorens je jezelf iets afvraagt.

En familie kan je sneltesten alvorens ze bij oma langs kunnen komen.
Laat staan dat we nu 5 miljoen mensen even ‘beschermen’ door ze in een gevangenis te zetten.
Die 5 miljoen is niet mogelijk, heb ik ook niet gezegd.

• Wolly
  • Niet online
President schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:49:
[...]

Ik heb geen idee wat voor werk je doet maar waarom wil je weten of je gesprekspartner gevaccineerd is?

• BarôZZa
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:48:
[...]

Ik vroeg mij af of het niet slimmer was om per direct en voor zover mogelijk alle mensen die risico lopen in een harde lockdown te zetten om zo de zorg te ontlasten.
Waarom niet alle positief geteste mensen en mogelijk besmette mensen in een harde quarantaine zetten dan? Dat zijn er minder en is tenminste een bewezen strategie in plaats van het fantasieverhaal dat we alleen de kwetsbaren kunnen beschermen. We kunnen verpleeghuizen niet eens beschermen.

• Snow_King
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

RayNbow schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 06:39:
[...]

[...]

Ja, en? Wat maakt die +1 uit? Je hebt één geval er uitgepikt? Dat is niet hoe je aantoont dat er iets mis is met het tellen van het aantal COVID-doden. Begin maar eens met aan te tonen dat zulke gevallen een significant vertekend beeld geven.
Pak als voorbeeld: https://nos.nl/artikel/23...nagolf-boven-de-6000.html
Net als tijdens de eerste golf is er ook nu een hoge sterfte onder mensen die vallen onder de Wet langdurige zorg, zoals verpleeghuisbewoners. In de eerste golf stierven er binnen die groep 5200 mensen meer dan verwacht, in de tweede golf tot nu 2900 meer dan verwacht.
Wet langdurige zorg
De Wet langdurige zorg (Wlz) regelt zware, intensieve zorg voor kwetsbare ouderen, mensen met een handicap en mensen met een psychische aandoening.
5200+2900 = 8.100

Van de 13.000 waren er dus 8.100 die al langdurige ontvingen. Mensen met een verzwakte gezondheid.

Veelal hoeven die mensen niet veel te krijgen alvorens dat het laatste zetje is om hen te doen overlijden.

Zij gaan dus als covid-19 dode op de lijst er bij, maar er was al veel meer aan de hand bij deze mensen.
The Legend schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:44:
[...]

Je blijft een beetje hangen in loze kreten. Corona is niet zo dodelijk, we krijgen het niet onder controle, accepteer het. Terwijl je aan de andere kant wel erkent dat het virus zorgt voor een zorgsysteem dat bijna instort, waardoor andere noodzakelijke zorg niet kan worden verleend.

Het probleem is dat je mensen die letterlijk stikkend op de stoep staan bij het ziekenhuis niet een ziekenhuisbed weigert. Dat maakt dat andere zorg wijkt. Ik heb je hier nog geen oplossing voor zien geven.

Wat is nu precies jouw variant van ‘accepteer het, vaccineer en laten we verder gaan met ons leven’ dan? Dat je met iedere andere aandoening dan covid maar eindeloos rondgereden wordt in een ambulance omdat de spoedeisende hulp van ziekenhuizen gesloten zijn omdat ze vol liggen? Maar ach, aan covid gaan niet zo veel mensen dood 8)7
Concreet: We moeten vooral niet zwaardere maatregelen gaan treffen en de huidige 'lockdown' nog verlengen na 19 Januari.

In de zorg heeft elk leven een prijs. Zie de discussies rondom kankermedicatie waar als het te duur is de overheid het niet wil vergoeden.

Bij covid-19 mogen we die discussie niet voeren, daar moeten we koste wat het kost alles en iedereen redden.

Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

• Wolly
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:05:
[...]

Waarom niet alle positief geteste mensen en mogelijk besmette mensen in een harde quarantaine zetten dan? Dat zijn er minder en is tenminste een bewezen strategie in plaats van het fantasieverhaal dat we alleen de kwetsbaren kunnen beschermen. We kunnen verpleeghuizen niet eens beschermen.
Interessant idee.

Hoe gaan we dan om met de mensen die niet getest zijn, die kunnen het virus ook dragen? Die groep is misschien wel groter dan de groep die zich laat testen?
En hoe voorkomen we dat mensen zich niet meer laten testen uit angst voor die quarantaine?

En waarom kunnen we verpleeghuizen niet eens beschermen?

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 29-12-2020 09:11 ]

• Transportman
[...]

Edit: Zeker als je dus dit artikel uit de coronawet ernaast legt:

[...]
En als ze wachten tot het moment dat jij voorstelt kunnen we weer een paar maanden achter de feiten aanlopen.

• LZ86
Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 08:48:
[...]
Of heb jij nog andere alternatieven om het aantal slachtoffers te beperken en de zorg niet om te laten vallen?
Je aan de verdomde regels houden misschien en niet maar afgeven op de overheid terwijl het volk dit zelf verkloot heeft? 7(8)7
Dat is nou al tijden het grote probleem hier in NL.....

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01:19

RayNbow

Kirika <3

Snow_King schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:08:
[...]

Pak als voorbeeld: https://nos.nl/artikel/23...nagolf-boven-de-6000.html

[...]

Wet langdurige zorg

[...]

5200+2900 = 8.100

Van de 13.000 waren er dus 8.100 die al langdurige ontvingen. Mensen met een verzwakte gezondheid.

Veelal hoeven die mensen niet veel te krijgen alvorens dat het laatste zetje is om hen te doen overlijden.

Zij gaan dus als covid-19 dode op de lijst er bij, maar er was al veel meer aan de hand bij deze mensen.
En waarom mogen zij niet als COVID-doden worden geregistreerd? Laat ik het anders stellen: zouden ze zonder COVID-19 ook in dezelfde periode zijn overleden? Zo ja, dan zit je alsnog met een oversterfte die je moet verklaren. Ik zie graag een alternatieve hypothese waarom we zonder corona dit jaar met een oversterfte zouden zitten.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

Concreet: We moeten vooral niet zwaardere maatregelen gaan treffen en de huidige 'lockdown' nog verlengen na 19 Januari.

In de zorg heeft elk leven een prijs. Zie de discussies rondom kankermedicatie waar als het te duur is de overheid het niet wil vergoeden.

Bij covid-19 mogen we die discussie niet voeren, daar moeten we koste wat het kost alles en iedereen redden.

Het had een hoop posts gescheeld als je direct had gezegd dat je niet tegen (het volgen van) de huidige maatregelen bent :p Je teksten hiervoor suggereren dat wel namelijk.

Ik snap op zich wel je tweede punt; maar ik zie nog steeds niet precies hoe je dat wil gaan organiseren. Je hebt gelijk dat mensenlevens uiteindelijk uitgedrukt worden in geld, maar volgens mij is het unieke aan deze ellendige situatie dat een arts nooit een patiënt met ademnood aan de deur zal kunnen weigeren te behandelen. En als dat er simpelweg _heel veel_ zijn, dan zit je dus direct in een crisis als deze. Volgens mij is dat de crux. Dan kun je objectief wel gaan praten over de prijs van een leven, kosten-baten, etcetera, en dat is in de kern niet onterecht, maar daarmee los je het probleem niet op dat mensen niet meer happend naar adem zich op de eerste hulp presenteren. En geen arts zal zeggen, gaat u maar weer terug naar huis.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Even afgezien van het feit dat we in Nederland niet 'koste wat het kost' alles en iedereen proberen te redden: er verschijnen genoeg mensen aan de ziekenhuispoort die dusdanig ziek zijn dat ze eigenlijk moeten worden binnengelaten. Dat zijn er inmiddels zoveel dat de zorg overbelast raakt. Wat moeten we met die mensen doen?

En dat is dan nog met de huidige maatregelen. Als je de maatregelen laat varen en weer op oude voet verder gaat, dan wordt dat probleem alleen maar erger. Daar lijkt me geen discussie over mogelijk, toch? Maatregelen finetunen, soit, maar je zal voorlopig nog maatregelen nodig hebben om het zorgprobleem nog enigszins te kunnen behappen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wolly volgens mij vergeet je dat er begin dit jaar is gepoogd de zwakkeren in de verpleeghuizen af te schermen. Was goed voor de wachtlijsten, dat wel.

@Snow_King er zijn hier voldoende mensen die helemaal niet vinden dat alles en iedereen gered moet worden. Waaronder ik.
Maar probleem daarvan is dat je een vrij lang en rottig einde tegemoet kunt zien. Zonder zorg dan blijkbaar?

Ook prima, maar dan moet de euthanasiewet wel aardig opgerekt worden. En niet zeuren als een fors deel van de beroepsbevolking wegvalt.

Vergeet niet dat dit, zoals @autje aangeeft mét maatregelen en zeer strikte triage.

Al met al zijn al die 'simpele oplossingen' precies dat. Simpel.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-12-2020 09:25 ]

• Wolly
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:17:
[...]

Je aan de verdomde regels houden misschien en niet maar afgeven op de overheid terwijl het volk dit zelf verkloot heeft? 7(8)7
Dat is nou al tijden het grote probleem hier in NL.....
De afgelopen 10 maanden is dat niet gelukt, wat stel je voor om dit te realiseren?

Liefst wel op een zo kort mogelijke termijn zodat de zorg ontlast wordt voordat deze omvalt.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:23:
@Wolly volgens mij vergeet je dat er begin dit jaar is gepoogd de zwakkeren in de verpleeghuizen af te schermen. Was goed voor de wachtlijsten, dat wel.
Was mij niet bekend, hoe is dat geprobeerd met welk doel en wat waren de moeilijkheden? Heb je een linkje oid?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:26:
[...]

De afgelopen 10 maanden is dat niet gelukt, wat stel je voor om dit te realiseren?

Liefst wel op een zo kort mogelijke termijn zodat de zorg ontlast wordt voordat deze omvalt.
Dus je erkent dat maatregelen die zich richten op het veranderen van menselijk gedrag onvoldoende hebben gewerkt, en je wil nu het probleem gaan oplossen door maatregelen gericht op het veranderen van menselijk gedrag? :p

Kwetsbaren afschermen zal immers niet bestaan uit ‘verzamel ze in voetbalstadions en doe de deur op slot’. Dat komt uiteindelijk weer neer op ‘niet op bezoek als je verkouden bent’ en meer in die categorie, waarvan we weten dat het niet voldoende werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door The Legend op 29-12-2020 09:36 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:23:
@Snow_King er zijn hier voldoende mensen die helemaal niet vinden dat alles en iedereen gered moet worden. Waaronder ik.
Waarom zien ik dan vooral hele oude mensen als eerste gevaccineerd worden? Gister vol trots ging belgie drie honderdplussers een vaccinatie geven.

Wat is dat voor symboolpolitiek.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:33:
[...]

Dus je erkent dat maatregelen die zich richten op het veranderen van menselijk gedrag onvoldoende hebben gewerkt, en je wil nu het probleem gaan oplossen door maatregelen gericht op het veranderen van menselijk gedrag? :p
Ik stel slechts vragen aan @LZ86 die denkt het aantal slachtoffers te kunnen beperken en de zorg niet om te laten vallen geregeld kan worden door 'je aan de verdomde regels te houden'.

Daarbij wijs ik hem er inderdaad op dat als de maatregelen de afgelopen maanden niet zijn nageleefd.

Ben jij het met @LZ86 eens?
Kwetsbaren afschermen zal immers niet bestaan uit ‘verzamel ze in voetbalstadions en doe de deur op slot’. Dat komt uiteindelijk weer neer op ‘niet op bezoek als je verkouden bent’ en meer in die categorie, waarvan we weten dat het niet voldoende werkt.
[
Nee concentreren in stadions is niet het idee. 'Niet op bezoek als je verkouden bent'is ook niet het idee, 'Alleen op bezoek als je je bij de voordeur laat testen' is wel het idee.

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 29-12-2020 09:38 ]

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-12 19:37

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wolly schreef op maandag 28 december 2020 @ 22:42:
[...]

Lees dit artikel eens (translated naar Engels)

Er is dus een ordinair machtsspelletje gespeeld door Frankrijk, de Fransen wilden dat hun Franse leverancier eenzelfde aantal orders kreeg als Pfizer. Hierdoor zijn er door de EU minder vaccins besteld bij Pfizer omdat de Fransen wilden wachten tot hun fabrikant ook zover was.

[...]

Ik hoop dat wij dat ook gedaan hebben. Ik hoop ook dat we volgende week ook als een speer gaan vaccineren. Het duurt mij te lang, we lopen nu al weer achter. Het enige voordeel is misschien dat we de fouten van Duitsland kunnen voorkomen.
Pagina: 1 ... 184 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins