Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Het is kerst, het is je vergeven
Waar komt dat besef vandaan?Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:22:
[...]
Nee, ik maak geen grap, ik besef me alleen dat er mensen zullen zijn die niet even een uur of meer kunnen schuiven met hun werk, als die groep te groot is gaat dat mogelijk wel tot vertragingen leiden bij het vaccineren omdat doordeweeks dan de vaccinatielocaties aan het duimendraaien zijn en in het weekend ze de toeloop niet aankunnen. Daarom vind ik dat de drempel zo laag mogelijk gemaakt moet worden, en zorgen dat er een vaccinatielocatie in de buurt is kan daarbij al enorm helpen.
Als ik nu een oproep zou krijgen om mij te laten vaccineren zou ik zo gaan.
We hebben dit als samenleving nog nooit meegemaakt, er zijn dan ook geen voorbeelden waar mensen niet konden schuiven met hun werk maar jij beseft je dat dat dit niet kan? Die mensen kunnen ook nooit naar de dokter, tandarts of het ziekenhuis? Ze kunnen nooit een vrije dag nemen waar ze recht op hebben? Ze kunnen nooit ziek worden?
Ik geloof er eerlijk gezegd geen zak van dat er mensen zijn die niet met hun werk kunnen schuiven voor een vaccinatie en ook niet dat er werkgevers zullen zijn die dat schuiven actief gaan blokkeren.
Denk dat je veel te pessimistich bent en alleen maar beren ziet die er niet zijn.
En daar geloof ik dus helemaal niks van en de vergelijking met naar kantoor komen is imho een kwestie van appels er peren. Bij thuis werken is voor de werkgever geen direct voordeel te halen, bij gevaccineerde werknemers wel en aangezien het "what's in it for me" over het algemeen nog steeds op gaat zou het me zelfs niet verbazen als dergelijke werkgevers werknemers juist pushen om asap die vaccinatie te halen.[...]
Ik verwacht dat veel werkgevers hier ook wel flexibel mee zullen zijn, maar verwacht dat er ook genoeg zullen zijn die dat niet zijn, beetje dezelfde groep als die nu mensen nog steeds verplicht naar kantoor te komen ondanks het dringende advies thuis te werken.
Nog minder reden om niet naar kantoor te komen, je bent immers gevaccineerd en loopt geen gevaar meer.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Je denkt dat de bottleneck gaat zijn hoeveel mensen er kunnen komen?Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:22:
[...]
Nee, ik maak geen grap, ik besef me alleen dat er mensen zullen zijn die niet even een uur of meer kunnen schuiven met hun werk, als die groep te groot is gaat dat mogelijk wel tot vertragingen leiden bij het vaccineren omdat doordeweeks dan de vaccinatielocaties aan het duimendraaien zijn en in het weekend ze de toeloop niet aankunnen. Daarom vind ik dat de drempel zo laag mogelijk gemaakt moet worden, en zorgen dat er een vaccinatielocatie in de buurt is kan daarbij al enorm helpen.
Als ik nu een oproep zou krijgen om mij te laten vaccineren zou ik zo gaan.
Was dat maar zo. We gaan straks gewoon een paar duizend vaccinaties per week doen.
Het zullen het omgekeerde van de besmettingscijfers zijn, waarbij we hopen dat ze omhoog gaan, maar dat niet snel genoeg gaat
[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 25-12-2020 14:44 ]
opvallend: veel nieuwe kliniek opnamen (>300), maar netto een toename van -8 in de bedbezetting..
Blijkbaar veel mensen voor Kerst ontslagen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/uV9kZvvW09btKnVMIj0wb1o5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/molEuuS5DztXaLED0ICP1kuJ.png?f=user_large)
Deel zal misschien kerst zijn, maar ik heb ook het idee dat we een redelijke balans tussen instroom en uitstroom bereikt hebben.
Al met al weer redelijke cijfers gezien de omstandigheden. Het blijft ontzettend druk in de ziekenhuizen, maar de druk neemt momenteel niet hard meer toe.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Da's niet ongebruikelijk. Daarvoor geldt hetzelfde als een weekeinde, waarbij ze zowel voor de patient als voor de dienst beter is die mensen gewoon thuis te hebben, mist de gezondheidsituatie dat toelaat uiteraard.breew schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:46:
LCPS update 2020-12-25
opvallend: veel nieuwe kliniek opnamen (>300), maar netto een toename van -8 in de bedbezetting..![]()
Blijkbaar veel mensen voor Kerst ontslagen?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik zou graag de cijfers van de afgelopen dagen willen corrigeren voor testuitslagen die nog niet bekend zijn. Dus als er op datum X 10.000 positieve tests zijn, dan worden er daarvan op dag X zelf 1.000 bekend, op dag X+1 4.000, op dag X+2 3.000 en op dag X+3 2.000 (of iets dergelijks). Die verdeling zou men uit de historische gegevens kunnen halen en dan de recente aantallen corrigeren.
Edit: gevonden https://github.com/mzelst.../data-rivm/casus-datasets
[ Voor 5% gewijzigd door Tom-Z op 25-12-2020 16:41 ]
Dat kan zeker een beeld geven. Maar pas wel op, het testen verschilt per dag. Zaken als na-leveringen en technische storingen kunnen je model aardig verstoren. Net als vrije dagen, maandag/vrijdag pieken, problemen mbt bron-en contactonderzoek, wijzigingen in testbeleid en ongetwijfeld nog een aantal variabelen 😉Tom-Z schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:35:
@breew Is het mogelijk om historische versies van COVID-19_casus_landelijk.csv te bemachtigen? Ik zou graag zien hoeveel vertraging er zit in het bekend worden van een testuitslag. In het overzicht van vandaag zie ik bijvoorbeeld dat er op de 23e 4239 positieve testuitslagen bekend zijn, terwijl in het overzicht van gisteren er op de 23e pas 319 bekend waren waren.
Ik zou graag de cijfers van de afgelopen dagen willen corrigeren voor testuitslagen die nog niet bekend zijn. Dus als er op datum X 10.000 positieve tests zijn, dan worden er daarvan op dag X zelf 1.000 bekend, op dag X+1 4.000, op dag X+2 3.000 en op dag X+3 2.000 (of iets dergelijks). Die verdeling zou men uit de historische gegevens kunnen halen en dan de recente aantallen corrigeren.
Edit: gevonden https://github.com/mzelst.../data-rivm/casus-datasets
Daar moet wel een mouw aan te passen zijn denk ik. Een verstandige baas stelt zijn werknemer in de gelegenheid om die prik in de baas zijn tijd te halen als dat zo uitkomt. Een halve dag verloren productiviteit is altijd nog beter dan de gerede kans dat je werknemer anders op een later moment weken of maanden met ziekteverlof moet. En voor onverstandige bazen moet de overheid maar een verlofmogelijkheid verplicht stellen; zo heb je nu bijvoorbeeld ook recht op verlof als je anders niet kunt stemmen.Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:22:
Nee, ik maak geen grap, ik besef me alleen dat er mensen zullen zijn die niet even een uur of meer kunnen schuiven met hun werk, als die groep te groot is gaat dat mogelijk wel tot vertragingen leiden bij het vaccineren omdat doordeweeks dan de vaccinatielocaties aan het duimendraaien zijn en in het weekend ze de toeloop niet aankunnen.
Dat is niet best als die cijfers kloppen. Bijna de helft van de besmettingen missen, dan heb je bitter weinig aan zo'n test.Een sneltest die in Nederland dagelijks duizenden keren wordt gebruikt mist 40 procent van de coronagevallen, komt naar voren uit onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC).
[...]
Dat sneltests niet zo betrouwbaar zijn als mensen zich zonder klachten laten testen, was al langer bekend. Maar uit het nieuwe Leidse onderzoek blijkt juist dat het virus bij mensen mét klachten lang niet altijd wordt opgespoord.
[ Voor 26% gewijzigd door NMH op 25-12-2020 16:54 ]
called itNMH schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:48:
[...]
Dat is niet best als die cijfers kloppen. Bijna de helft van de besmettingen missen, dan heb je bitter weinig aan zo'n test.
Ohja hier, al maanden
DAt was bij de eerste test toch al duidelijk? Ze pakten bij de eerste testen 90/127 gevallen. De PCR-test vond ~127. De sneltest van die 127 ~90. Even de exacte getallen weet ik niet meer uit m'n hoofdLZ86 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:36:
Goh de sneltesten zijn niet betrouwbaar. Waar hadden we dat eerder gehoord.....
Ohja hier, al maanden
Oh en uiteraard een nieuwe relletje:
https://www.tubantia.nl/h...kbezoek-in-goor~a3737cf4/
wmb moet zij ook haar functie neerleggen, net zoals grappenhaus.
[ Voor 9% gewijzigd door Adlermann op 25-12-2020 17:42 ]
Je verzint het niet.... Dat van Grapperhaus kon ik me nog wel voorstellen, dat was gewoon een menselijk iets waar in een corona-rustige periode de pers vol op is losgegaan.Adlermann schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:39:
Dit van Bijleveld, midden in een lockdown is gewoon te dom voor woorden. Laat die maar de koning tijdens de kerst bellen, dit is niet uit te leggen.
alles kan off-topic
Bijleveld mag geen Zoom meer gebruiken:Adlermann schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:39:
RTL Nieuws heeft toegang gekregen tot een geheim overleg tussen de Europese ministers van Defensie. Dat was mogelijk omdat op het Twitteraccount van minister Ank Bijleveld kort een foto stond met daarop het inlogadres en een deel van de pincode.
Ik heb altijd begrepen dat de tests die bij de GGD's worden gebruikt gevalideerd zijn (getest tov PCR); iets wat voor de commerciele testers niet geldt. Dat impliceert dat ze dus eerder wel voldoende resultaat hebben gehad, zou je dan zeggen.NMH schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:48:
[Dat is niet best als die cijfers kloppen. Bijna de helft van de besmettingen missen, dan heb je bitter weinig aan zo'n test.
Abott wordt dacht ik zelfs bij de GGD gebruikt, was door het RIVM gevalideerd vziw.LZ86 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:14:
Oftewel, een extra reden om die commerciële teststraten ernstig aan banden te leggen.
Ook hebben veel commerciële straten ook reguliere PCR testen.
Dat lijkt me zwaar overtrokken.Ankona schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 17:45:
Dit van Bijleveld, midden in een lockdown is gewoon te dom voor woorden. Laat die maar de koning tijdens de kerst bellen, dit is niet uit te leggen.
Grapperhaus en familie overtrad overduidelijk de geldende regels.
Maar een kerkdienst of mis met maar 16 bezoekers mag gewoon (ook nu). Dus geen regels overtreden. Dat lijkt me nogal een verschil.
Een achterstand van 7-14 dagen maakt op het totaal inderdaad niet zoveel uit, en op de 10 maanden waar we nu al mee zitten al helemaal niet, en ik zeg ook helemaal niet dat er nu al 100 priklocaties met 5000 man/vrouw personeel moet zitten, ik vind het alleen een gemiste kans dat we de processen eigenlijk nog niet kunnen draaien met de 9750 doses die we nu hebben. Want wat ik met mijn werk wel gezien heb in de IT, op het moment dat je in productie gaat kan er nog van alles om kan vallen (kan ik hele verhalen over vertellen, maar is zonde van mijn energie en heb nu vakantie). Als je dan juist de processen al een keer echt kan draaien met een hele kleine groep, dan hebben eventuele problemen geen echte impact en is er nog tijd om het op te lossen voordat we met grotere groepen aan de slag gaan.Drardollan schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:56:
[...]
Ik denk inderdaad dat je te pessimistisch bent. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat een deel van je kritische houding niet terecht is. Er is zeker veel aan te merken geweest op het beleid tot op heden. Maar het is te makkelijk om vooraf al een compleet negatief beeld te schetsen, zeker als je ziet dat voorbereidingen in volle gang zijn. Er zullen heus dingen fout gaan, en daar zullen we kritisch op mogen en moeten zijn. Maar om bij voorbaat er al zo in te staan, dat is zonde van je energie.
Tijd verliezen was iets wat ook erg in mijn hoofd zat. Maar toen ik er wat rustiger over nadacht viel het wel mee. Op de UK en de VS na (die andere procedures hebben) gaat heel de EU pas in 2021 beginnen. Symbolisch gaan er op 27 december wat prikken in her en der, maar dat is amper noemenswaardig. Ook in de overige EU landen gaan het pas 2021 echt van start.
In het ergste geval lopen we 7-14 dagen achter de rest van de EU aan, dat is toch geen boeiende achterstand? Het is niet dat we pas over 9 maanden beginnen en er nu niets aan doen.
Net als de andere EU landen zullen we tegen de beperkingen van het aantal dosis aan gaan lopen, en het heeft helemaal geen zin om volgende week maandag 100 priklokaties te hebben met 5000 man personeel, als we slechts 9750 dosis krijgen (het symbolische aantal). Dan staan die lokaties leeg en zitten de mensen naar buiten te staren.
En als je nog iets meer van afstand kijkt, we zitten ondertussen 10 maanden in deze shit. Of het vaccineren nu begint of over 7 of over 14 dagen, dat doet er toch helemaal niet toe? Die paar dagen maken het verschil niet.
Ik moet het nog maar zien, er zijn genoeg slechte werkgevers in Nederland, waar een bezoek aan dokter/tandarts/ziekenhuis mensen een (gedeeltelijke) vakantiedag kost of waar men het net aan de randen van de werkdag kan doen, en die werkgevers zullen misschien wel gaan pushen dat personeel hun vaccinatie gaat halen, maar dan dus vooral in de avonden/weekenden in plaats van schuiven met de werktijden om doordeweeks te kunnen.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:19:
[...]
Waar komt dat besef vandaan?
We hebben dit als samenleving nog nooit meegemaakt, er zijn dan ook geen voorbeelden waar mensen niet konden schuiven met hun werk maar jij beseft je dat dat dit niet kan? Die mensen kunnen ook nooit naar de dokter, tandarts of het ziekenhuis? Ze kunnen nooit een vrije dag nemen waar ze recht op hebben? Ze kunnen nooit ziek worden?
Ik geloof er eerlijk gezegd geen zak van dat er mensen zijn die niet met hun werk kunnen schuiven voor een vaccinatie en ook niet dat er werkgevers zullen zijn die dat schuiven actief gaan blokkeren.
Denk dat je veel te pessimistich bent en alleen maar beren ziet die er niet zijn.
[...]
En daar geloof ik dus helemaal niks van en de vergelijking met naar kantoor komen is imho een kwestie van appels er peren. Bij thuis werken is voor de werkgever geen direct voordeel te halen, bij gevaccineerde werknemers wel en aangezien het "what's in it for me" over het algemeen nog steeds op gaat zou het me zelfs niet verbazen als dergelijke werkgevers werknemers juist pushen om asap die vaccinatie te halen.
Nog minder reden om niet naar kantoor te komen, je bent immers gevaccineerd en loopt geen gevaar meer.
Ik vrees dat de bottleneck gaat zitten in dat mensen teveel op hetzelfde moment komen. Je kan wel capaciteit hebben om duizenden vaccinaties over een hele week verspreid te kunnen doen, maar als iedereen op hetzelfde moment komt kan je die capaciteit niet volledig benutten.BarôZZa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:43:
[...]
Je denkt dat de bottleneck gaat zijn hoeveel mensen er kunnen komen?
Was dat maar zo. We gaan straks gewoon een paar duizend vaccinaties per week doen.
Het zullen het omgekeerde van de besmettingscijfers zijn, waarbij we hopen dat ze omhoog gaan, maar dat niet snel genoeg gaat
Maar de oproep aan kerken staat ook om diensten zoveel mogelijk te beperken. Dan is het een slecht voorbeeld als een minister toch naar een kerkdienst gaat, ook al worden de geldende regels bij die dienst gerespecteerd.Wilke schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:44:
[...]
Dat lijkt me zwaar overtrokken.
Grapperhaus en familie overtrad overduidelijk de geldende regels.
Maar een kerkdienst of mis met maar 16 bezoekers mag gewoon (ook nu). Dus geen regels overtreden. Dat lijkt me nogal een verschil.
De bottleneck gaat 100% het aantal beschikbare vaccins zijn.Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:10:
[...]
Ik vrees dat de bottleneck gaat zitten in dat mensen teveel op hetzelfde moment komen. Je kan wel capaciteit hebben om duizenden vaccinaties over een hele week verspreid te kunnen doen, maar als iedereen op hetzelfde moment komt kan je die capaciteit niet volledig benutten.
Als je een miljoen vaccins per maand krijgt(en dat is dan de variant waarbij je er maar eentje nodig hebt), dan heb je aan het eind van 2021 70% van de bevolking gevaccineerd.
Die miljoen gaat bij lange na niet gehaald worden.
[ Voor 20% gewijzigd door BarôZZa op 25-12-2020 21:17 ]
Men heeft ze in oktober bij de GGD tijdelijk gebruikt tegelijk met de PCR, als klant kreeg je dan ook twee wattenstaafjes te verduren.Mr.Joker schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 20:22:
[...]
Abott wordt dacht ik zelfs bij de GGD gebruikt, was door het RIVM gevalideerd vziw.
Ook hebben veel commerciële straten ook reguliere PCR testen.
2021 is de planning dat er 55 miljoen dosissen worden geleverd worden, afhankelijk van goedkeuring en fase3 etc:BarôZZa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:14:
[...]
De bottleneck gaat 100% het aantal beschikbare vaccins zijn.
Als je een miljoen vaccins per maand krijgt(en dat is dan de variant waarbij je er maar eentje nodig hebt), dan heb je aan het eind van 2021 70% van de bevolking gevaccineerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7zXHAyO2rbE0CkOi0oPKNnwy.png?f=user_large)
AZ zal wel iets naar achteren schuiven iig.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 25-12-2020 21:32 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Verwijderd
Alleen 18+ wordt gevaccineerd natuurlijk.. en uiteindelijk gaan er wel meer dan 1 miljoen (of 2x) prikjes per maand gezet worden. Als het een beetje meezit gaat dat vanaf april gebeuren.BarôZZa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:14:
[...]
Dat stelt geen klap voor.. we zetten ieder jaar 3-4 miljoen griepvaccins in een maand tijd. Als de ggd het niet voor elkaar krijgt dan zet het leger wel wat op... Maar als je ziet hoe de teststraten nu draaien (ja heeft even geduurd), dan denk ik dat het wel gaat lukken.
April, daarna hebben we zomertijd, dus dat zal ook wel weer geen vaart lopen, dus ik vermoed dat het na de zomer harder gaat lopen. Dan is het nog hopen dat er ondertussen niet veel ontwikkelingen zijn zoals vaccins die beter werken en minder bijwerkingen hebben,anders gaat iedereen daarop wachtenVerwijderd schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:34:
[...]
Alleen 18+ wordt gevaccineerd natuurlijk.. en uiteindelijk gaan er wel meer dan 1 miljoen (of 2x) prikjes per maand gezet worden. Als het een beetje meezit gaat dat vanaf april gebeuren.
Dat stelt geen klap voor.. we zetten ieder jaar 3-4 miljoen griepvaccins in een maand tijd. Als de ggd het niet voor elkaar krijgt dan zet het leger wel wat op... Maar als je ziet hoe de teststraten nu draaien (ja heeft even geduurd), dan denk ik dat het wel gaat lukken.
Komende jaar blijft dus nog wel in het teken van corona staan met de bijpassende maatregelen.
Wordt het straks een loterij mbt welk vaccin je krijgt toegediend?YakuzA schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:31:
[...]
2021 is de planning dat er 55 miljoen dosissen worden geleverd worden, afhankelijk van goedkeuring en fase3 etc:
[Afbeelding]
AZ zal wel iets naar achteren schuiven iig.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Waarom zou iedereen op hetzelfde moment komen? Als er iets makkelijk te sturen is dan is het dat wel.Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:10:
[...]
Ik vrees dat de bottleneck gaat zitten in dat mensen teveel op hetzelfde moment komen. Je kan wel capaciteit hebben om duizenden vaccinaties over een hele week verspreid te kunnen doen, maar als iedereen op hetzelfde moment komt kan je die capaciteit niet volledig benutten.
Stuur mensen een brief met datum, tijdslot en controleer dat bij de ingang.
Bij de griepprik dit jaar kreeg mijn vouw een uitnodiging voor een tijdslot in de ochtend op een zaterdag en haar moeder dezelfde dag ergens in de middag. De zaterdag erop stonden er ook weer mensen te wachten gedurende de dag.
Vele duizenden, of nog meer, brieven sturen dat men ergens in week nummer X langs mag komen op een zelf te kiezen moment lijkt me niet zo handig.
Zo min mogelijk vrije keuze en dag, locatie en tijdslot "dicteren" plus een loket om bijv lastige werkgevers te melden zou mijn voorkeur hebben. Als er iets is wat je nu niet wilt hebben is het allerlei gezeik ala "ik ga liever daar heen", "ik wil niet zo vroeg op staan", "ik wil liever in de avond of het weekend", "op die dag ga ik altijd sporten" enz enz
Werkt alleen maar vertragend en dan zou ik liever zeggen "graag of niet" en bij niet krijg je nog een herkansing bij de bezemsessie maar zul je dus extra geduld moeten hebben.
In het begin zal de bottleneck de beschikbare vaccins zijn, maar zodra we echt de grote hoeveelheden die gepland staan voor Q2/Q3 gaan krijgen, zal het probleem denk ik ook gaan spelen om mensen verspreid naar de vaccinatielocaties te krijgen zodat de capaciteit optimaal benut wordt. Wat dat betreft sta ik ook wel wat @ninjazx9r98 oppert, dat datum+tijdslot al bepaald wordt en dat mensen daar geen/beperkte invloed op hebben.BarôZZa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:14:
[...]
Zeker, dat zou ook mijn voorkeur hebben, dat er gedicteerd wordt wanneer mensen moeten komen, maar ik heb nog nergens gelezen dat ze ook zoiets gaan doen.ninjazx9r98 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:01:
[...]
Waarom zou iedereen op hetzelfde moment komen? Als er iets makkelijk te sturen is dan is het dat wel.
Stuur mensen een brief met datum, tijdslot en controleer dat bij de ingang.
Bij de griepprik dit jaar kreeg mijn vouw een uitnodiging voor een tijdslot in de ochtend op een zaterdag en haar moeder dezelfde dag ergens in de middag. De zaterdag erop stonden er ook weer mensen te wachten gedurende de dag.
Vele duizenden, of nog meer, brieven sturen dat men ergens in week nummer X langs mag komen op een zelf te kiezen moment lijkt me niet zo handig.
Zo min mogelijk vrije keuze en dag, locatie en tijdslot "dicteren" plus een loket om bijv lastige werkgevers te melden zou mijn voorkeur hebben. Als er iets is wat je nu niet wilt hebben is het allerlei gezeik ala "ik ga liever daar heen", "ik wil niet zo vroeg op staan", "ik wil liever in de avond of het weekend", "op die dag ga ik altijd sporten" enz enz
Werkt alleen maar vertragend en dan zou ik liever zeggen "graag of niet" en bij niet krijg je nog een herkansing bij de bezemsessie maar zul je dus extra geduld moeten hebben.
Daar ga je inderdaad zelf geen keuze in krijgen, op basis van beschikbaarheid en de beste geschiktheid krijg je een bepaald vaccin toegediend.Cobb schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:20:
[...]
Wordt het straks een loterij mbt welk vaccin je krijgt toegediend?
Maar waarom niet gewoon de lokaties spreiden. Alle huisartsen/apotheken enzovoorts inzetten.Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:08:
[...]
In het begin zal de bottleneck de beschikbare vaccins zijn, maar zodra we echt de grote hoeveelheden die gepland staan voor Q2/Q3 gaan krijgen, zal het probleem denk ik ook gaan spelen om mensen verspreid naar de vaccinatielocaties te krijgen zodat de capaciteit optimaal benut wordt. Wat dat betreft sta ik ook wel wat @ninjazx9r98 oppert, dat datum+tijdslot al bepaald wordt en dat mensen daar geen/beperkte invloed op hebben.
Toen ik jong was had ik heel erg last van hooikoorts en moest ik voor het seizoen begon 10x een prik halen bij de dokter, elke week. Ging ook prima toen.
Iedereen komt in een kwartaal wel een keer bij de dokter of de apotheek dus dan gewoon dat prikje combineren zou je zeggen. Zo moeilijk is het ook niet dus je kan er ook een hoop mensen voor opleiden.
Overigens doen ze in bijvoorbeeld India het testen ook zo: Kan bij elke 'dispensary'. Geen wonder dat het in Nederland zo mis ging met mensen die honderden kilometers moesten rijden. Er wordt soms gewoon te moeilijk gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 25-12-2020 23:30 ]
Mensen zullen zich gewoon kunnen aanmelden voor een tijdsslot lijkt me? Vraag is groter dan het aanbod.Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:08:
[...]
In het begin zal de bottleneck de beschikbare vaccins zijn, maar zodra we echt de grote hoeveelheden die gepland staan voor Q2/Q3 gaan krijgen, zal het probleem denk ik ook gaan spelen om mensen verspreid naar de vaccinatielocaties te krijgen zodat de capaciteit optimaal benut wordt. Wat dat betreft sta ik ook wel wat @ninjazx9r98 oppert, dat datum+tijdslot al bepaald wordt en dat mensen daar geen/beperkte invloed op hebben.
Wat ik eerder zie gebeuren is dat er verschillen zitten qua drukte tussen de locaties. Maar ook dat zal nog lange tijd niet de bottleneck zijn als je zag hoe alle testlocaties volliepen. Daarvoor zou je een Google maps app kunnen fixen zodat je ziet welke locaties in de buurt zitten en welke nog plek hebben.
Maarja, ik verwacht meer problemen met de leveringen zelf. Volgens mij is het schema weer een best case scenario als alles 100% goed verloopt over de hele wereld.
Haha je hebt een ontzettend onrealistisch beeld van de zorgconsumptie....GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:27:
[...]
Iedereen komt in een kwartaal wel een keer bij de dokter of de apotheek dus dan gewoon dat prikje combineren zou je zeggen. Zo moeilijk is het ook niet dus je kan er ook een hoop mensen voor opleiden.
Nou ik denk hierbij aan de groepen die met name het vaccin gaan krijgen. Niet kerngezonde 20'ers. De zorg kan het sowieso op het werk krijgen, die kunnen elkaar gewoon inspuiten.groggy schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:41:
[...]
Haha je hebt een ontzettend onrealistisch beeld van de zorgconsumptie....
Ik ben in de 40 en ik kom ook al elk kwartaal bij de dokter voor bijv. een bloedtest, heb verhoogd cholesterol (zeker nu met de coronamaatregelen natuurlijk). En zo loopt iedereen in die leeftijd en hoger wel bij de dokter voor het een of ander.
Bensimpel
Positieve meneer
Inderdaad, mijn laatste keer bij de huisarts was in 2018 ergens.. Apotheek? Wat is dat?groggy schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:41:
[...]
Haha je hebt een ontzettend onrealistisch beeld van de zorgconsumptie....
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik kom niet zo vaak bij de dokter/apotheek, en ik denk dat heel veel mensen dat hebben, dus even combineren zal er voor veel personen niet bij zijn. Daarnaast moeten die locaties wel geschikt zijn voor massale vaccinatie, en ik weet dat mijn huisartsenpraktijk daar zeker niet geschikt voor is, omdat die geen grote ruimtes heeft, waardoor ze misschien net 2-3 personen tegelijk kunnen vaccineren. Dat zijn ~100 mensen per dag, mijn hele wijk waar die praktijk voor verantwoordelijk is, is dan al meer dan een jaar bezig met vaccineren om iedereen gevaccineerd te krijgen (2 doses p.p., meer dan 20k mensen met 100 prikken per dag kom ik op al 400 dagen aan vaccineren uit).GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:27:
[...]
Maar waarom niet gewoon de lokaties spreiden. Alle huisartsen/apotheken enzovoorts inzetten.
Toen ik jong was had ik heel erg last van hooikoorts en moest ik voor het seizoen begon 10x een prik halen bij de dokter, elke week. Ging ook prima toen.
Maar dan maak je de hele infrastructuur wel weer complexer als mensen zelf hun tijdslot kunnen kiezen. Kan het, is het mooi meegenomen. En ik verwacht ook wel dat de capaciteit initieel gelimiteerd zal worden door beschikbaarheid van vaccins en dat het huidige schema wel een beetje best case scenario is, maar ergens gaat de hoeveelheid die geleverd kan worden toch oplopen en dan moet het ook geregeld zijn die vaccins zo efficiënt mogelijk toegediend.BarôZZa schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:37:
[...]
Mensen zullen zich gewoon kunnen aanmelden voor een tijdsslot lijkt me? Vraag is groter dan het aanbod.
Wat ik eerder zie gebeuren is dat er verschillen zitten qua drukte tussen de locaties. Maar ook dat zal nog lange tijd niet de bottleneck zijn als je zag hoe alle testlocaties volliepen. Daarvoor zou je een Google maps app kunnen fixen zodat je ziet welke locaties in de buurt zitten en welke nog plek hebben.
Maarja, ik verwacht meer problemen met de leveringen zelf. Volgens mij is het schema weer een best case scenario als alles 100% goed verloopt over de hele wereld.
Stemlokalen zitten wel praktisch om de hoek, dat is toch even een verschil. Ik ga er ook wel vanuit dat mensen hun vaccinatie gaan halen als ze die willen hebben, maar de drempel moet wel zo laag mogelijk zijn.Bensimpel schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:45:
Als mensen tijd hebben om te stemmen, kunnen ze vast ook wel tijd maken om een prikje te halen hoor, ik denk dat dat we daar niet bang voor hoeven te zijn.
Ik ben in de afgelopen tien jaar één keer bij de huisarts geweest en die zei dat ik kon wachten tot het over ging. Geen idee wat ik er voor de rest zou moeten doen.GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:27:
[...]
De vraag zal hoger zijn dan het aanbod, dus alle tijdsloten zullen binnen notime gevuld zijn met mensen die zelf aangeven op dat moment te komen. Zie het zo: wat zou de opkomst zijn als mensen tijdens de verkiezingen een vast tijdslot zouden krijgen waarop ze het stembureau mogen bezoeken?Transportman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:48:
[...]
Maar dan maak je de hele infrastructuur wel weer complexer als mensen zelf hun tijdslot kunnen kiezen. Kan het, is het mooi meegenomen. En ik verwacht ook wel dat de capaciteit initieel gelimiteerd zal worden door beschikbaarheid van vaccins en dat het huidige schema wel een beetje best case scenario is, maar ergens gaat de hoeveelheid die geleverd kan worden toch oplopen en dan moet het ook geregeld zijn die vaccins zo efficiënt mogelijk toegediend.
Zodra de situatie verandert en er meer vaccins zijn dan dat er vraag is, is het vooral noodzaak om zoveel mogelijk mensen ertoe te bewegen zich te laten vaccineren en het ze zo makkelijk mogelijk te maken.
Vast tijdslot is een drempelStemlokalen zitten wel praktisch om de hoek, dat is toch even een verschil. Ik ga er ook wel vanuit dat mensen hun vaccinatie gaan halen als ze die willen hebben, maar de drempel moet wel zo laag mogelijk zijn.
Lees nu net pas dat Van Dissel heeft geroepen dat de tweede golf te voorkomen was en dat het allemaal aan het volk ligt: https://www.lc.nl/binnenl...men-geweest-26314254.html
Die man is helemaal de weg kwijt.
Het was te voorkomen geweest als we veel rustiger gingen versoepelen en meteen maatregelen hadden getroffen als de cijfers omhoog gingen. Maarja, lekker iedereen de schuld geven, behalve jezelf, lijkt wel een politicus. De ene week de studenten, dan de reizigers (besmettingen waren niet eens hoger dan lokaal), dan de mensen die niet thuiswerken, dan de black friday kopers, dan de sinterklaasvierders, dan de kerstvierders etc.
[ Voor 10% gewijzigd door BarôZZa op 26-12-2020 00:14 ]
Die man heeft echter volledig gelijk. Het gedrag van de mensen heeft de 2e golf veroorzaakt. Niets anders.BarôZZa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:12:
Lees nu net pas dat Van Dissel heeft geroepen dat de tweede golf te voorkomen was en dat het allemaal aan het volk ligt: https://www.lc.nl/binnenl...men-geweest-26314254.html
Die man is helemaal de weg kwijt.
Het was te voorkomen geweest als we veel rustiger gingen versoepelen en meteen maatregelen hadden getroffen als de cijfers omhoog gingen. Maarja, lekker iedereen de schuld geven, behalve jezelf, lijkt wel een politicus. De ene week de studenten, dan de reizigers (besmettingen waren niet eens hoger dan lokaal), dan de mensen die niet thuiswerken, dan de black friday kopers, dan de sinterklaasvierders, dan de kerstvierders etc.
Hoe moeilijk is het om je aan 4 basisregels te houden..........
Precies dit... Die Wim Schellekens met z'n redteam heeft een soortgelijke klap van de molenwiek gehad. 'het ligt niet aan de mensen maar aan de regering'. Alsjeblieft zeg.LZ86 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:22:
[...]
Die man heeft echter volledig gelijk. Het gedrag van de mensen heeft de 2e golf veroorzaakt. Niets anders.
Nooit je eigen situatie projecteren op de rest van de bevolking. Ik ben 46 en ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst (voor mezelf) bij de huisarts ben geweest.GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:43:
[...]
Ik ben in de 40 en ik kom ook al elk kwartaal bij de dokter voor bijv. een bloedtest, heb verhoogd cholesterol (zeker nu met de coronamaatregelen natuurlijk). En zo loopt iedereen in die leeftijd en hoger wel bij de dokter voor het een of ander.
Hij wil.
Het kan natuurlijk ook een combinatie van beide zijn. Bij slimmere keuzes van de politiek was wellicht de invloed van de burger kleiner geweest.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:23:
[...]
Precies dit... Die Wim Schellekens met z'n redteam heeft een soortgelijke klap van de molenwiek gehad. 'het ligt niet aan de mensen maar aan de regering'. Alsjeblieft zeg.
Hij wil.
Ja dag, hoe moeilijk was het om in te schatten dat dat niet ging gebeuren als je alle kroegen opengooit?LZ86 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:22:
[...]
Die man heeft echter volledig gelijk. Het gedrag van de mensen heeft de 2e golf veroorzaakt. Niets anders.
Hoe moeilijk was het om in te schatten dat de cijfers zouden blijven stijgen als je geen maatregelen nam?
Hoe moeilijk was het om naar andere landen te kijken en te beseffen dat het heel naïef zou zijn als we het hier met minder maatregelen zouden kunnen doen?
Hoe moeilijk was het om je eigen coronadashboard in de gaten te houden en actie te ondernemen als signaalwaarden werden overschreden?
Hoe moeilijk was het om actie te ondernemen in plaats van af te wachten tot je 10k besmettingen had?
Hoe moeilijk was het om juist uiterst scherp te zijn bij de tweede golf als je net hebt gezien wat de eerste teweeg bracht?
Van Henkie op de hoek verwacht ik minder dan van die kerel.
Dit scenario zag je gewoon mijlen ver aankomen met het domme beleid dat we hier gevoerd hebben.
Het verbaast me soms hoeveel ontzag de mensen hier hebben voor de machthebbers. We hebben altijd een grote mond, maar als het puntje bij paaltje komt zijn we hier makke schaapjes. In praktisch elk ander land zouden ze natuurlijk gesloopt worden vanwege deze wanprestaties. Hier is de meest kritische vraag: wanneer gaat de kroeg weer open?
[ Voor 16% gewijzigd door BarôZZa op 26-12-2020 01:00 ]
Tja, alle landen met dezelfde (en strengere) regels hebben ook een tweede golf gehad. Alleen landen met extreme privacy schendingen als China niet (als je ze moet geloven). Ook Zuid Korea moet er nu aan geloven waar ze iedereen gewoon op een kaartje trackten, bijna zo invasief als China. Zelfs Japan ziet nu een tweede golf, het land waar iedereen zo extreem verantwoordelijk schijnt te zijn en zelfs met een gewoon griepkuchje een mondkapje voorbindt.LZ86 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:22:
[...]
En zie ook die sinterklaas die zich aan alle regels hield en toch een superspreader event triggerde. Kennelijk zijn de regels gewoon toch niet voldoende. Maarja dan moeten ze naar zichzelf kijken. Makkelijker om de aandacht af te leiden naar de burger, met de verkiezingen in aantocht. De meeste mensen houden zich er gewoon keurig aan. Ik zie iedereen gewoon netjes doen wat er op dat moment verplicht wordt. In Spanje loopt iedereen sinds April al binnen en buiten met mondkapjes, moet je overal in elke winkel verplicht je handen insmeren enzovoorts. Op het maximum mensen binnen zijn ze ook streng, er staan vaak hele rijen buiten.
Maarja, die gel is antibacterieel, niet antivirus. Die niet-medische mondkapjes lekken zo veel dat je soms gewoon mensen hun mond kan zien zitten via de zijkant (vooral mensen met kleine hoofden die kruislings de touwtjes vastmaken omdat ze anders niet strak genoeg zitten, dat veroorzaakt een lus aan de zijkant). Die 1,5 meter is een gemiddelde en echt niet altijd voldoende, zie die sinterklaas. Ik zie daar al zo veel gaten in dat ik toch het gedrag niet echt kan aanwijzen als schuldige.
Maargoed die tweede golf was lang zo erg niet als de eerste. De zorg is nooit echt overbelast geweest, kritieke zorg is nooit stil komen te liggen, de IC's waren niet vol, veel minder doden. Het ging lang niet zo hard omhoog. En daar ging het allemaal om, beheersbaarheid. 100% voorkomen kunnen we toch niet. De gelijkmatigheid waarmee de tweede golf begon in Europa suggereert toch een sterke mate van seizoensafhankelijkheid. Nu met de kerstlockdown kan het weer een beetje omlaag gebracht worden. Beter voortmaken met de echte oplossing van het vaccin dan proberen de zwarte piet door te spelen.
[ Voor 35% gewijzigd door GekkePrutser op 26-12-2020 02:54 ]
Waarom je tijdens Corona een verhoogd cholesterol zou moeten hebben is mij een raadsel. Gezond eten, fietsen en wandelen is nooit verboden geweest. Alsnog kun je ook erfelijk belast zijn, dat is vervelend. Er is een gen waar ze op kunnen testen;GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:43:
[...]
Nou ik denk hierbij aan de groepen die met name het vaccin gaan krijgen. Niet kerngezonde 20'ers. De zorg kan het sowieso op het werk krijgen, die kunnen elkaar gewoon inspuiten.
https://www.thuisarts.nl/...erfelijk-hoog-cholesterol
Mijn vader heeft dat ook (ik gelukkig niet), is daardoor ook hartpatiënt (bypass in 1989) en zelfs daar wordt maar 1 keer per jaar bloed geprikt... 4 keer per jaar lijkt me overdreven en nodeloos duur (Labtesten kosten nogal wat)...
In alle andere gevallen is hoog cholesterol overigens gewoon een welvaartsziekte en daar doe je idealiter zelf wat aan... (het is wat dat betreft vergelijkbaar met Diabetes type 1 en 2).
En inderdaad, ik mijn kringen komen de meeste veertigers nauwelijks bij een huisarts. Ik ben in april geweest om iets verdachts te laten wegsnijden en de keer daarvoor was in 2012. Apotheek zie ik niet van binnen want ik gebruik een doosje paracetamol per jaar (max).
Iedereen is anders maar ik geloof niet dat in de leeftijdscategorie 40-50 jouw zorg-afname als maatstaf genomen kan worden... Sterker nog, mijn ouders van eind 60 komen er minder....
[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 26-12-2020 07:23 ]
Wmah, er zit wel een kern van waarheid in wat betreft gedragssturing. Behalve festival met een dronken menigte of varende bejaardenhuizen was zomer 2020 redelijk ongeremd. Er waren zelfs her en der weer wat vakbeurzen omdat die onder doorstroomlocaties zoals ook pretparken vallen. Dat je op een vakbeurs komt om tot in de treurigheid met nieuwe klanten en concurrenten te lullen waren ze blijkbaar even vergeten.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:23:
[...]
Precies dit... Die Wim Schellekens met z'n redteam heeft een soortgelijke klap van de molenwiek gehad. 'het ligt niet aan de mensen maar aan de regering'. Alsjeblieft zeg.
Ik verbaasde mij ook over de aangekondigde versoepelingen in juli, wetenschappelijk gezien leek het mij handiger om dat in stapjes te doen zodat je gelijk weet wat wel en geen invloed heeft. Aan de andere kant waren er weer zo weinig besmettingen dat zelfs het compleet los laten van het volk geen significante verandering gaf, het duurde ruim drie maanden voordat we nattigheid begonnen te voelen.
Mensen drie maanden zoet houden door enkel een bibliotheek en een kapper te openen zie ik dan ook weer niet als een valide optie, het is allemaal zo makkelijk nog niet.
Ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst naar de huisarts ben geweest, weet eigenlijk ook niet wie het is en waar ik dan heen zou moeten.
[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 26-12-2020 07:35 ]
Blijkbaar is het heel moeilijk om dat een jaar lang te doen. Je kan wel constant lopen afgeven op de mensen, ik heb die laatste zin zeker wel tien keer gelezen de afgelopen maanden, maar blijkbaar is het moeilijker dan je zelf denkt. Ik snap dat je dat denkt met je achtergrond als zorgmedewerker, maar het is dus niet zo makkelijk als je zelf denkt.LZ86 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:22:
[...]
EDIT: ik heb ook geen boodschap aan de mensen die bewust quarantaines aan de laars lappen en met klachten op stap gaan, maar vergeet niet dat 95 procent van het gedrag onbewust is.
En dan helpt het niet mee dat Halsema een damdemonstratie toe laat, Hugo de Jonge de hele zomer bezig is met zijn CDA-baantje en dat we vervolgens zien dat bij de eerste de beste stijging de testcapaciteit op haar gat ligt, dat De Jonge daags na zijn CDA-zege twee weken ervandoor gaat naar Zuid-Frankrijk, de burgemeester van Tilburg die dat evenement met die Willem II-supporters door laat gaan, Grapperhaus-gate en Bijleveld van de week die tone deaf naar de kerk gaat. Het kabinet gaf een signaal af afgelopen zomer: ook wij nemen het niet serieus.
Maar het ligt 100% aan de bevolking, want hoe moeilijk is het om een jaar lang aan ingrijpende regels te houden. EDIT 2: het is een gedeelde verantwoordelijkheid denk ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Soccer98 op 26-12-2020 08:37 ]
Daar kan ik me ergens nog wel in vinden. Maar ik trek vooral de media uitingen van Schellekens en trawanten erg slecht. Alleen maar klagen over beleid, geen enkele push naar beter gedrag. En dan dusdanig vaak herhalen dat het aan regering en echt niet aan de mensen of hun gedrag ligt, dat het vanzelf waarheid wordt. Kan daar echt agressief van worden inmiddelsklaaas schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:44:
[...]
Het kan natuurlijk ook een combinatie van beide zijn. Bij slimmere keuzes van de politiek was wellicht de invloed van de burger kleiner geweest.
Ik zal overigens de eerste zijn om toe te geven dat er fouten gemaakt zijn. Zoals bijvoorbeeld de te grote vrijheid in de zomer. Maar de vijf basisregels zijn prima gecommuniceerd. Dat men lijkt te denken dat die vooral voor de buurman gelden is dan weer niet echt van positieve bijdrage.
En dan gaat men bijvoorbeeld ff gezellig voor 18 man vreten zitten bestellen:
https://www.rtlnieuws.nl/...aalmenus-ik-heb-bestellen
*knip*
Kom op dat is nou ook weer niet nodig.
Mbt huisarts bezoek; als ik de afgelopen 20 jaar drie keer ben geweest is het veel. Ik hoop dat ik m'n vaccin wat eerder krijg.
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 26-12-2020 20:50 ]
Ik heb mijn huisarts dit jaar voor het eerst gezien in 6 jaar. De keer daarvoor was 15 jaar geleden en ik ben toch wat ouder dan jij.GekkePrutser schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:43:
[...]
Nou ik denk hierbij aan de groepen die met name het vaccin gaan krijgen. Niet kerngezonde 20'ers. De zorg kan het sowieso op het werk krijgen, die kunnen elkaar gewoon inspuiten.
Niet dat ik zo vreselijk gezond ben of leef of zo maar ik heb gewoon bijna nooit wat. Sterker nog, ik was na een verhuizing 4 jaar geleden gewoon vergeten om een nieuwe huisarts te zoeken in de gemeente waar ik heen verhuisd ben.
Het geld echt niet voor iedereen dat ze regelmatig een huisarts zien.
Als bovenstaande klopt dan is de tweede golf toch perfect verlopen? Een goede boost voor de immuniteit en toch beheersbaar.GekkePrutser schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 02:22:
[...]
Maargoed die tweede golf was lang zo erg niet als de eerste. De zorg is nooit echt overbelast geweest, kritieke zorg is nooit stil komen te liggen, de IC's waren niet vol, veel minder doden. Het ging lang niet zo hard omhoog. En daar ging het allemaal om, beheersbaarheid. 100% voorkomen kunnen we toch niet.
Juist zo'n Van Dissel zou hier toch opgetogen over moeten zijn, de immuniteit is weer flink toegenomen en de zorg is niet overbelast geweest.
Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:28:
[...]
Juist zo'n Van Dissel zou hier toch opgetogen over moeten zijn, de immuniteit is weer flink toegenomen en de zorg is niet overbelast geweest.
Letterlijk alle planbare zorg afgeschaald, her en der zelfs de acute zorg, een torenhoog verzuim en de grootste hoos moet nog komen. Er is werkelijk helemaal niets om opgetogen over te zijn op dit moment.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 09:35 ]
We hadden het toch over de tweede golf?MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:35:
[...]
![]()
Letterlijk alle planbare zorg afgeschaald, her en der zelfs de acute zorg, een torenhoog verzuim en de grootste hoos moet nog komen. Er is werkelijk helemaal niets om opgetogen over te zijn op dit moment.
Je doet net alsof die massaal geschonden werden.LZ86 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:22:
[...]
De meerderheid houdt zich er gewoon aan.
Nu met kerst ook, we hebben het afgelopen jaar nog niet zo veel bezoek gehad, in slechts 3 dagen.
Allemaal binnen de regels. Ligt het dan aan de mensen, of aan de regels?
Wie heeft opeens bepaald dat er met kerst een derde persoon bij mag? Vaak een overgebleven oma of opa...
Ik denk dat deze dagen over een week een piek gaan veroorzaken.
Wat nu als het gewoon een heel besmettelijk virus is en maatregelen niet voldoende zijn?
Zelfs landen met avondklokken en waar de scholen al sinds de zomer dicht zijn hebben een tweede golf.
Be yourself, no matter what they say ...
Ja, en daar zitten we middenin. Of heb ik een tweede zorgeloze zomer gemist?
@BlakHawk de meerderheid hield zich aan de basisregels? Ik vraag het me af. Er is simpelweg een te grote groep die zich er niet aan houdt. Werk zoveel mogelijk thuis? Er stonden inmiddels weer files.
Houd anderhalve meter? Vermijd drukke plekken? Behalve als je naar de action moet.
Laat je testen? Prima, maar daarna aan de regels houden vind ik niet nodig.
3 mensen op bezoek? 18 deelt ook door drie!
Alle additionele regeltjes en uitzonderingen zijn ruis of klein pils.
[ Voor 50% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 09:48 ]
Goed nieuws! Tegelijkertijd ziet het er toch wel wat lachwekkend uit zo’n kleine bakwagen onder politiebegeleiding.
Hugo huurde een busje bij de lokale verhuurder.Dutchy88 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:49:
Goed nieuws! Tegelijkertijd ziet het er toch wel wat lachwekkend uit zo’n kleine bakwagen onder politiebegeleiding.
Ik dacht dat we inmiddels al in de 3e golf zaten maar blijkbaar nog in de 2eMikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:37:
[...]
Trouwens, niet lettelijk alle planbare zorg is afgeschaald, zomaar wat voorbeeldjes:
Bron 1
Bron 2
Definitiekwestie. Wanneer is de zorg overbelast?voske schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:36:
De zorg niet overbelast tijdens de tweede golf? Misschien hebben we een andere definitie van overbelasting, maar het feit dat de niet-urgente zorg in ziekenhuizen en zelfstandige klinieken wordt afgeschaald kan je naar mijn idee niet anders uitleggen dan dat er sprake is van overbelasting.
1. Als mensen die dringens hulp nodig hebben op de stoep van het ziekenhuis worden gelegd.
2. Als planbare zorg wordt uitgesteld.
In Nederland is ervoor gekozen om de ziekenhuizen 'efficient' te laten zijn, dus altijd bezetting en geen ongebruikte resources. #2 is hier onderdeel van en past dus binnen het plaatje.
Verwijderd
Het valt mij nog mee dat ze geen gepantserde auto van een waardetransport hebben gebruiktVerwijderd schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:00:
Waarschijnlijk had het ook wel in de achterklep van de dienstauto van Hugo gekund.. Maar dit staat toch net wat beter
Er is nog (steeds) geen spuit gezet maar elk mini nieuwsfeitje wordt zorgvuldig opgeblazen om maar in het nieuws te komen.
Beide artikelen geven aan dat er is afgeschaaldWolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:57:
[...]
Ik dacht dat we inmiddels al in de 3e golf zaten maar blijkbaar nog in de 2e![]()
Trouwens, niet lettelijk alle planbare zorg is afgeschaald, zomaar wat voorbeeldjes:
Bron 1
Bron 2
@TrailBlazer morgen eerste spuit zetten en dan overmorgen alles moeten staken ivm voorraad problemen is ook niet alles.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 10:07 ]
Het ene ziekenhuis heeft afgeschaald, het andere heeft niets afgeschaald en gaat gewoon door met planbare zorg.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:06:
[...]
Beide artikelen geven aan dat er is afgeschaald
De zorg in het Maasstad Ziekenhuis gaat door zoals gepland.
Ik las op Facebook (🤮) een verhaal van een vrouw wiens zoon naar een feestje was geweest waar toch meer mensen waren dan aangekondigd. Die zoon was daar besmet geraakt en heeft zo indirect minstens 50 andere mensen mogelijk besmet/tot quarantaine gedwonngen, want via-via-via. Het is leuk dat de meerderheid zich aan de regels houdt, maar één persoon kan het verpesten voor een hele hoop mensen.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:36:
[...]
Je doet net alsof die massaal geschonden werden.
De meerderheid houdt zich er gewoon aan.
Hello. Is it me you're looking for?
De huidige geplande zorg. Die al op 65% liep.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:10:
[...]
Het ene ziekenhuis heeft afgeschaald, het andere heeft niets afgeschaald en gaat gewoon door met planbare zorg.
[...]
https://www.zorgvisie.nl/...reguliere-zorg-afschalen/
Afgeschaald betekent overigens niet 'opgedoekt'.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 26-12-2020 10:20 ]
Verwijderd
Ik snap best dat mensen zich er niet meer serieus aan houden. Goed is het niet natuurlijk, maar op zijn minst begrijpelijk. In Den Haag waren ze er na een maand al klaar mee (trouwerij Grappenmaker) en nu nog steeds (kerkbezoek Bijleveld). Ze geven duidelijk het voorbeeld: als je echt niet wil, hoeft het niet en als je het echt te bont maakt kun je dat gewoon afkopen zonder verdere consequenties. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dat geldt dus voor iedereen.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:37:
[...]
@BlakHawk de meerderheid hield zich aan de basisregels? Ik vraag het me af. Er is simpelweg een te grote groep die zich er niet aan houdt. Werk zoveel mogelijk thuis? Er stonden inmiddels weer files.
Houd anderhalve meter? Vermijd drukke plekken? Behalve als je naar de action moet.
Laat je testen? Prima, maar daarna aan de regels houden vind ik niet nodig.
3 mensen op bezoek? 18 deelt ook door drie!
Alle additionele regeltjes en uitzonderingen zijn ruis of klein pils.
Bijleveld hield zich wel aan de regels, of het slim is om naar de kerk te gaan (waar 17 mensen waren) is een ander verhaal..Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:15:
[...]
Ik snap best dat mensen zich er niet meer serieus aan houden. Goed is het niet natuurlijk, maar op zijn minst begrijpelijk. In Den Haag waren ze er na een maand al klaar mee (trouwerij Grappenmaker) en nu nog steeds (kerkbezoek Bijleveld). Ze geven duidelijk het voorbeeld: als je echt niet wil, hoeft het niet en als je het echt te bont maakt kun je dat gewoon afkopen zonder verdere consequenties. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dat geldt dus voor iedereen.
In het grotere geheel kan ik me daar dus totaal niet over opwinden. Klein bier. Ik maak me meer druk om het in brede zin afwentelen van eigen verantwoordelijkheid bij velen. Ja maar de overheid. Onzin. Uiteindelijk zullen we het zelf moeten doen. Wat niet wel zeggen dat de overheid daar geen steken heeft laten vallen, maar dat staat mijns inziens los van elkaar. Het is geen zero-sum game.TrailBlazer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:05:
Voor de beeldvorming blijft het een schande dat er morgen niet de eerste spuit gezet word. Voor alle mensen die zich wel aan de regels houden is dit echt een belediging IMHO
[ Voor 18% gewijzigd door ijdod op 26-12-2020 10:35 ]
In mijn omgeving heb ik veel contact met jongeren die letterlijk elk weekend (do/vr/za) gewoon naar feestjes gaan. Een gedeelde waterpijp behoort tot de standaarduitrusting van zo'n bijeenkomst. Het enige wat deze jongeren kenmerkt is de leeftijd, verder zijn ze van alle rassen en standen.ijdod schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:29:
[...]
In het grotere geheel kan ik me daar dus totaal niet over opwinden. Klein bier. Ik maak me meer druk om het in brede zin afwentelen van eigen verantwoordelijkheid bij velen.
Om je daar druk over te maken is zinloos, het levert alleen maar stress op en die moet je met de afgeschaalde zorg juist proberen te vermijden. Zie het positieve ervan in, blijkbaar overleven heel veel mensen corona zonder noemenswaardige klachten.
Verwijderd
Je geeft een verkeerd signaal af op deze manier. En dat het vrijstellen van kerken een heel foute keuze is geweest, weten we al langer dan vandaag. Dat heeft heel veel besmettingen veroorzaakt. Onder andere in mijn vorige woonplaats (Veenendaal) heeft dat echt heel veel ellende veroorzaakt.monsieurpinot schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:22:
[...]
Bijleveld hield zich wel aan de regels, of het slim is om naar de kerk te gaan (waar 17 mensen waren) is een ander verhaal..
Met die kennis toch gewoon naar de kerk gaan, getuigt niet echt van de wil om als bewindspersoon het goede voorbeeld te geven. Komt een beetje hautain over. (En dan hebben we het nog niet eens over Grappenmaker, want die ging nog wel een stukje verder. Die man neem ik ook niet meer serieus.)
Leuk dat soort verhalen... Maar hoe kun je dan ooit 50 mensen besmetten of in quarantaine dwingen?! Een beetje zielig doen op Facebook. Maar als jij je zelf ook gewoon gedraagt, kun je nooit 50 anderen besmetten of in quarantaine laten komen.iamerwin schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:11:
[...]
Ik las op Facebook (🤮) een verhaal van een vrouw wiens zoon naar een feestje was geweest waar toch meer mensen waren dan aangekondigd. Die zoon was daar besmet geraakt en heeft zo indirect minstens 50 andere mensen mogelijk besmet/tot quarantaine gedwonngen, want via-via-via. Het is leuk dat de meerderheid zich aan de regels houdt, maar één persoon kan het verpesten voor een hele hoop mensen.
Buiten dat feestje had hij ook besmet kunnen raken. De meeste (herleidbare) besmettingen vinden plaats in huiselijke sfeer.
Ach dat had ik op die leeftijd misschien ook wel gedaan.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:36:
[...]
In mijn omgeving heb ik veel contact met jongeren die letterlijk elk weekend (do/vr/za) gewoon naar feestjes gaan. Een gedeelde waterpijp behoort tot de standaarduitrusting van zo'n bijeenkomst. Het enige wat deze jongeren kenmerkt is de leeftijd, verder zijn ze van alle rassen en standen.
Om je daar druk over te maken is zinloos, het levert alleen maar stress op en die moet je met de afgeschaalde zorg juist proberen te vermijden. Zie het positieve ervan in, blijkbaar overleven heel veel mensen corona zonder noemenswaardige klachten.
Dan is het vervolgens aan de ouders om contacten met opa en oma te beperken.
Zo lang die geen intensief contact hebben met de oudere generatie is het nog steeds geen super groot probleem voor de zorg. Ik zou straks 42 zijn als mijn zoon 16 is. Volgens mij zijn de risico’s met 42 jaar iets groter, maar nog steeds niet schrikbarend.
Het probleem van deze kerst dagen blijft dat opa en oma overal uitgenodigd worden, omdat het kerst is.
Hier thuis ook, mijn vrouw werd boos toen ik opperde om een jaar geen kerst met opa en oma te vieren. Het kon zomaar hun laatste zijn.
Ja dat klopt, maar als wij Corona krijgen is het geen probleem in 99% van de gevallen, bij opa en oma wordt dat wél een probleem.
Tja, zelf weten dan maar. Als jullie het risico weloverwogen willen nemen...
Verwijderd
Ja, die tieners gaan besmet naar huis en zorgen daar voor die besmettingen in huiselijke sfeer. Ze zijn relatief vaak asymptomatisch en hebben het pas door als onder andere pa en ma ineens besmet blijken. Oeps.... Maar het was wel een heel leuk feestje natuurlijk.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:01:
[...]
Leuk dat soort verhalen... Maar hoe kun je dan ooit 50 mensen besmetten of in quarantaine dwingen?! Een beetje zielig doen op Facebook. Maar als jij je zelf ook gewoon gedraagt, kun je nooit 50 anderen besmetten of in quarantaine laten komen.
Buiten dat feestje had hij ook besmet kunnen raken. De meeste (herleidbare) besmettingen vinden plaats in huiselijke sfeer.
[...]
Dat zou het zijn, als er geen opname op volgde. Het ziekenhuispersoneel heeft die keuze niet namelijk.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:01:
[...]
Om te beginnen het antwoord op je eerste vraag, hoe moeilijk is het om niet naar de kroeg te gaan ook al is het niet expliciet verboden? Bij drukte kun en mag je gewoon omkeren, niets moeilijks aan.BarôZZa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 00:49:
[...]
Ja dag, hoe moeilijk was het om in te schatten dat dat niet ging gebeuren als je alle kroegen opengooit?
Het verbaast me soms hoeveel ontzag de mensen hier hebben voor de machthebbers. We hebben altijd een grote mond, maar als het puntje bij paaltje komt zijn we hier makke schaapjes. In praktisch elk ander land zouden ze natuurlijk gesloopt worden vanwege deze wanprestaties. Hier is de meest kritische vraag: wanneer gaat de kroeg weer open?
Heb even de rest van de vragen weggeknipt maar je spreekt jezelf ook tegen.
Als we daadwerkelijk makke schapen waren en ontzag hadden dan hadden we als bevolking niet massaal de regels aan onze laars gelapt. Bij ontzag voor de machthebbers had je juist mogen en kunnen verwachten dat men zich strikt aan de regels zou houden.
Ik zou dan ook eerder spreken aan een gebrek voor ontzag wat je ook terug ziet bij hulpverleners die regelmatig belaagd worden.
Zolang opa en oma niet in een verpleeghuis zitten is het risico op een dodelijke afloop eigenlijk ook maar beperkt. En als ze wel in een verpleeghuis zitten is het helaas al een aflopende zaak waardoor ze Kerst 2021 niet zullen meemaken.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:01:
Ach dat had ik op die leeftijd misschien ook wel gedaan.
Dan is het vervolgens aan de ouders om contacten met opa en oma te beperken.
Zo lang die geen intensief contact hebben met de oudere generatie is het nog steeds geen super groot probleem voor de zorg. Ik zou straks 42 zijn als mijn zoon 16 is. Volgens mij zijn de risico’s met 42 jaar iets groter, maar nog steeds niet schrikbarend.
Het probleem van deze kerst dagen blijft dat opa en oma overal uitgenodigd worden, omdat het kerst is.
Hier thuis ook, mijn vrouw werd boos toen ik opperde om een jaar geen kerst met opa en oma te vieren. Het kon zomaar hun laatste zijn.
Ja dat klopt, maar als wij Corona krijgen is het geen probleem in 99% van de gevallen, bij opa en oma wordt dat wél een probleem.
Eigenlijk ben ik ook wel blij dat jongeren doorgaan met leven, je moet er niet aan denken dat ze wennen aan een mondkapjes maatschappij zonder fysiek contact, alleen maar Skype sessies met collega's en nooit eens gezellig met een vriendengroep uit winkelen.
En dan ook nog met types als Hubert Bruls zich (voorzitter Veiligheidsberaad) liever de festivals voor eeuwig aan banden zou willen leggen. In dat opzicht heeft de overheid er wel alles aan gedaan om vooral de jeugd niet aan te spreken door zulke antieke figuren aan te stellen.
Bron,,Dat dit een crisis is die op langere termijn effecten heeft, durf ik wel te zeggen. Maar een historicus zou zeggen: vijf jaar vooruit kijken? Honderd jaar, dát zegt pas iets. Mijn voorspelling is nog steeds, dat zei ik maart ook al, dat we zo snel mogelijk weer ons normale leven oppakken als die anderhalve meter-eis van tafel gaat. Ja hoor. Ik zou juist willen dat heel wat mensen lering zouden trekken uit deze crisis en meer rust in hun leven pakken. Het is toch helemaal niet erg dat je niet weer naar een festival kunt gaan? Waarom moeten we als dwazen door die koopcentra hollen? Dat is toch nergens goed voor. Ik denk, ik vrees, dat we dat echter weer heel snel gaan oppakken, het jachtige vlugge leven.’’
Voor mij is het niet moeilijk, want ik vind kroegen geen zak aan (festivals en technofeestjes daarentegenninjazx9r98 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
Om te beginnen het antwoord op je eerste vraag, hoe moeilijk is het om niet naar de kroeg te gaan ook al is het niet expliciet verboden? Bij drukte kun en mag je gewoon omkeren, niets moeilijks aan.
Heb even de rest van de vragen weggeknipt maar je spreekt jezelf ook tegen.
Als we daadwerkelijk makke schapen waren en ontzag hadden dan hadden we als bevolking niet massaal de regels aan onze laars gelapt. Bij ontzag voor de machthebbers had je juist mogen en kunnen verwachten dat men zich strikt aan de regels zou houden.
Ik zou dan ook eerder spreken aan een gebrek voor ontzag wat je ook terug ziet bij hulpverleners die regelmatig belaagd worden.
De schapen blijven inderdaad het beleid vol verdedigen, ook al tonen de cijfers aan dat het niet werkt en andere landen dat we laks zijn. Dat is prima als het je überhaupt niet boeit hoeveel mensen er ziek raken en of de ziekenhuizen overlopen.
Waarom zouden we überhaupt (gedeeltelijke) lockdowns invoeren als deze totaal onnodig zijn? Het kabinet/OMT dacht weg te kunnen komen met de 'anderhalvemetersamenleving'(woord van het jaar) en moest daar genadeloos hard op terugkomen.
Overigens krijg ik net wat nieuws uit m'n stad Utrecht:
Het jaar van: Utrechtse horeca had het zwaar, maar bleef flexibel en positief.
Qua restaurant zijn we overgestapt naar een co-working space. Want we merkten dat er zo veel mensen thuiswerkten. Veel van onze gasten kwamen bij ons even op de laptop werken. Toen hebben we abonnementen verkocht waarbij je onbeperkt thee, onbeperkt koffie en een lunch kreeg. Daarmee kon je gewoon de hele dag bij ons komen werken. Het licht en de hoge ramen maken het een fijne plek om de hele dag te zitten.
De andere kant is nog steeds dat de wachtlijsten voor verzorgingstehuizen nog steeds bestaan. Vrienden van ons hun oma kan eigenlijk niet meer zelfstandig wonen, maar de wachtlijsten zijn te groot.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
Zolang opa en oma niet in een verpleeghuis zitten is het risico op een dodelijke afloop eigenlijk ook maar beperkt. En als ze wel in een verpleeghuis zitten is het helaas al een aflopende zaak waardoor ze Kerst 2021 niet zullen meemaken.
Eigenlijk ben ik ook wel blij dat jongeren doorgaan met leven, je moet er niet aan denken dat ze wennen aan een mondkapjes maatschappij zonder fysiek contact, alleen maar Skype sessies met collega's en nooit eens gezellig met een vriendengroep uit winkelen.
En dan ook nog met types als Hubert Bruls zich (voorzitter Veiligheidsberaad) liever de festivals voor eeuwig aan banden zou willen leggen. In dat opzicht heeft de overheid er wel alles aan gedaan om vooral de jeugd niet aan te spreken door zulke antieke figuren aan te stellen.
[...]
Bron
Voor die wachtlijsten en verzorgingstehuizen is Corona hoog nodig (boute uitspraak, I know)
Positief nieuws?BarôZZa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:39:
[...]
we kunnen niet naar kantoor, dus maken we van een restaurant een kantoor en gaan daar heel de dag zitten.
We mogen niet naar kantoor omdat we thuis moeten blijven. We kunnen niet naar de horeca omdat we thuis moeten blijven. We moeten thuis blijven om zsm van allerlei maatregelen af te komen...
En wat gaan we doen? Mensen op een hybride kantoor/horeca locatie bij elkaar brengen
Lekker doen, blijft het zooitje tot half april dicht. Goed gedaan hoor.
Bruls is een type dat kickt op het hebben van macht. Deze passage (doordrenkt van een conservatief-christelijke ondertoon die mooi aansluit bij de retoriek van Thierry) toont goed aan in hoeverre hij incapabel is voor de functie van voorzitter Veiligheidsberaad. Iets met schoenmaker en leest. Onbegrijpelijk dat mensen in dergelijke functies onbestraft dit soort uitspraken mogen doen.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
Zolang opa en oma niet in een verpleeghuis zitten is het risico op een dodelijke afloop eigenlijk ook maar beperkt. En als ze wel in een verpleeghuis zitten is het helaas al een aflopende zaak waardoor ze Kerst 2021 niet zullen meemaken.
[...]
Bron
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Die wachtlijsten zullen in ieder geval flink korter geworden zijn, al zal het ook afhankelijk van de regio zijn.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:41:
[...]
De andere kant is nog steeds dat de wachtlijsten voor verzorgingstehuizen nog steeds bestaan. Vrienden van ons hun oma kan eigenlijk niet meer zelfstandig wonen, maar de wachtlijsten zijn te groot.
Voor die wachtlijsten en verzorgingstehuizen is Corona hoog nodig (boute uitspraak, I know)
Van de 11.000 corona doden in Nederland zijn er 5.500 in verpleeghuizen overleden, dat zijn mensen die al in de planning van moedertje natuur stonden om binnen 7-10 maanden te overlijden. Logischerwijs zou je verwachten dat de wachtlijsten dus een paar maanden korter zijn geworden.
Zonder al te negatief te willen zijn: er is toch sowieso geen enkele reden waarom we voor april weer meer mogen? Het is duidelijk, ook in de omliggende landen, dat de weersomstandigheden een heel grote, misschien wel de grootste, impact hebben op de verspreiding. Dat weer slaat op zijn vroegst in maart om. Voor die tijd zal iedere versoepeling direct leiden tot stijging van het aantal besmettingen. Alleen een vaccin of andere groepsimmuniteit zou dat kunnen keren en het lijkt er op dat we daar nog onvoldoende van hebben tegen die tijd.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:45:
[...]
Dus of je je nu aan de regels houdt of niet, voor april mag er niet meer dan nu.
Menselijk gedrag heeft veel meer invloed dat het proberen verantwoordelijkheid op het weer af te schuiven.blissard schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:53:
[...]
Zonder al te negatief te willen zijn: er is toch sowieso geen enkele reden waarom we voor april weer meer mogen? Het is duidelijk, ook in de omliggende landen, dat de weersomstandigheden een heel grote, misschien wel de grootste, impact hebben op de verspreiding. Dat weer slaat op zijn vroegst in maart om. Voor die tijd zal iedere versoepeling direct leiden tot stijging van het aantal besmettingen. Alleen een vaccin of andere groepsimmuniteit zou dat kunnen keren en het lijkt er op dat we daar nog onvoldoende van hebben tegen die tijd.
Dus of je je nu aan de regels houdt of niet, voor april mag er niet meer dan nu.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De zorg is in wezen overbelast omdat ze al maanden op 110% draaien. In maart draaiden ze welliswaar op 200 of 300%, maar kwam men uit een relatief rustige periode en was de wil/moraal er om de schouders er onder te zetten. Nu is de belasting veel minder maar maar duurt langer en het personeel was bij de start van de 2e golf al uitgeteld omdat ze in de zomer zonder corona hun best hebben gedaan om de restant normale zorg weg te werken.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:57:
Definitiekwestie. Wanneer is de zorg overbelast?
1. Als mensen die dringens hulp nodig hebben op de stoep van het ziekenhuis worden gelegd.
2. Als planbare zorg wordt uitgesteld.
In Nederland is ervoor gekozen om de ziekenhuizen 'efficient' te laten zijn, dus altijd bezetting en geen ongebruikte resources. #2 is hier onderdeel van en past dus binnen het plaatje.
Ik heb wel eens twee weken over gewerkt om iets af te krijgen, maar drie maanden ga ik niet trekken. Al helemaal niet wanneer het werk levensbedreigend is en in veel gevallen geen positief resultaat heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door jadjong op 26-12-2020 12:41 ]
Dat blijkt toch wel moeilijk. Kijk alleen al naar automobilisten die een afgesloten afrit nemen en verbaasd zijn dat er een sleepwagen midden op de weg staat. Makke schapen zou ik eerder associëren met 'mokey see, monkey doo' in het geval van schenden van (corona)regels.ninjazx9r98 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
Om te beginnen het antwoord op je eerste vraag, hoe moeilijk is het om niet naar de kroeg te gaan ook al is het niet expliciet verboden? Bij drukte kun en mag je gewoon omkeren, niets moeilijks aan.
Wanneer we als samenleving niet garant willen staan voor dit gesloten restaurant ontkom je niet aan katten in het nauw die rare sprongen maken. Anderzijds is alle restaurants inzetten als tijdelijke kantoren met minimale bezetting ook weer niet zo erg. Iets meer kans op besmetting maar gigantische boost in psychische gesteldheid.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:45:
We mogen niet naar kantoor omdat we thuis moeten blijven. We kunnen niet naar de horeca omdat we thuis moeten blijven. We moeten thuis blijven om zsm van allerlei maatregelen af te komen...
En wat gaan we doen? Mensen op een hybride kantoor/horeca locatie bij elkaar brengen![]()
Als het regent gaan we niet naast het bushokje wachten, dat is ook een stukje menselijk gedrag door weer beinvloed.YakuzA schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:54:
[...]
Menselijk gedrag heeft veel meer invloed dat het proberen verantwoordelijkheid op het weer af te schuiven.
“De zorg” is ook wel zo’n oversimplificatie dat je er als geheel moeilijk iets over kunt zeggen. Ik was vorige week voor reguliere zorg in een groot ziekenhuis en het viel me vooral op hoe rustig alles gaat t.o.v. normale tijden. N=1 en ik zal vast niet op de afdelingen geweest zijn waar het crisis is, maar ik zag overal groepen hangend en kletsend zorgpersoneel die niet veel te doen hadden. Ook bijvoorbeeld bij de balie waar je je meldt; daar zitten ze nog met de normale bezetting maar er komt maar een fractie van de patienten. Die dames zaten elkaar dus het grootste deel van de tijd maar wat leeg aan te kijken. Ze namen in ieder geval ruim de tijd om me er in een vrij lang gesprek op te wijzen dat het 8:12 was en ik me pas 5 min. voor mijn afspraak van 8:20 had mogen melden. En dat ik daarom niet in de enorme (en lege) wachtruimte mocht gaan zitten, maar het hele ziekenhuis nog eens door mocht lopen zodat ik me pas om 8:15 weer bij deze balie kon melden.jadjong schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:32:
[...]
De zorg is in wezen overbelast omdat ze al maanden op 110% draaien. In maart draaiden ze welliswaar op 200 of 300%, maar kwam men uit een relatief rustige periode en was de wil/moraal er om de schouders er onder te zetten. Nu is de belasting veel minder maar maar duurt langer en het personeel was bij de start van de 2e golf al uitgeteld omdat ze in de zomer zonder corona hun best hebben gedaan om de restant normale zorg weg te werken.
Maar wat is dan overbelast? Er liggen nog steeds geen mensen op de gang dus aan de bezetting ligt het niet. In maart lagen er ook geen mensen op de gangen, de extra opgebouwde locaties zijn zelfs weer ongebruikt weggehaald.jadjong schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:32:
[...]
De zorg is in wezen overbelast omdat ze al maanden op 110% draaien. In maart draaiden ze welliswaar op 200 of 300%, maar kwam men uit een relatief rustige periode en was de wil/moraal er om de schouders er onder te zetten. Nu is de belasting veel minder maar maar duurt langer en het personeel was bij de start van de 2e golf al uitgeteld omdat ze in de zomer zonder corona hun best hebben gedaan om de restant normale zorg weg te werken.
Aan de voordeur worden minder urgente gevallen tegengehouden, dus daar is ook geen sprake van overbelasting.
Als je spreekt over een overbelaste zorg, bedoel je dan niet eigenlijk overbelast zorgpersoneel dat extra uren maakt en hogere verzuimcijfers kent? Het zorgpersoneel wat ook nog eens weinig tot geen waardering krijgt van hun werkgevers voor de rotperiode die ze nu doormaken?
Loop je nou te trollen of snap je het echt niet?Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:49:
[...]
Maar wat is dan overbelast? Er liggen nog steeds geen mensen op de gang dus aan de bezetting ligt het niet. In maart lagen er ook geen mensen op de gangen, de extra opgebouwde locaties zijn zelfs weer ongebruikt weggehaald.
Aan de voordeur worden minder urgente gevallen tegengehouden, dus daar is ook geen sprake van overbelasting.
Die (nu!) Minder urgente gevallen komen niet voor een ingescheurde teennagel of een schaafwond. Daar zit voornamelijk zorg tussen die niet acuut een overlijden kan voorkomen, maar over een tijdje wel degelijk acuut zou kunnen worden.
Twee voorbeelden uit mijn omgeving:
- uitgestelde hartklep operatie van een verder vitale vijftiger. Nu al twee maal uitgesteld, en voor eind maart hoeft ie er niet meer op te rekenen. Als dit wel acuut wordt is de operatie ook veel risicovoller.
- mijn tante die de been stootte, klein wondje. Foutje van de huisarts, verkeerde pleisters gegeven. Was twee weken geleden ineens een wond van 10 bij 11 cm. Met bacteriële infectie erbij. Is minder urgent nu. Maar wordt dit vanzelf als dat been eraf moet of de bacterie uitbreidt.
Het is eerder personeel dan materialen. Materiaal is binnen een paar weken of maanden wel te regelen. Mensen opleiden niet.Als je spreekt over een overbelaste zorg, bedoel je dan niet eigenlijk overbelast zorgpersoneel dat extra uren maakt en hogere verzuimcijfers kent?
Ook niet overdrijven, veel werken al part time.jadjong schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:32:
[...]
Ik heb wel eens twee weken over gewerkt om iets af te krijgen, maar drie maanden ga ik niet trekken. Al helemaal niet wanneer het werk levensbedreigend is en in veel gevallen geen positief resultaat heeft.
Vriendin van ons werkt op de IC van EMC Rotterdam.
Die heeft in de zomer vakantie gevierd in het buitenland, in de herfstvakantie vakantie naar buitenland en nu werkt ze tegen de 36 uur per week, waar ze een 20 uurig contract heeft.
Vervelend, maar het is in sommige bedrijfstakken standaard 60 uur per week in het bedrijfsleven.
Zij geeft zelf aan dat het harder werken dan anders is, maar sommigen zijn ook wel soft geworden. Blijft semi-overheid 😅
Dat lees ik er dus helemaal niet in, hij hoopt dat mensen ook rust pakken en naar zichzelf kijken, in plaats van continu aan staan en dingen moeten doen.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:14:
[...]
Bron
Ik vraag wat er nou precies wordt bedoeld met overbelaste zorg. In mijn eerdere posts heb ik al een aantal opties gegeven wat daaronder verstaan kan worden, het staat je vrij om er iets aan toe te voegen.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:02:
[...]
Loop je nou te trollen of snap je het echt niet?
Die mensen kunnen dankzij ons efficiente zorgsysteem prima worden behandeld als de nood aan de man is.Die (nu!) Minder urgente gevallen komen niet voor een ingescheurde teennagel of een schaafwond. Daar zit voornamelijk zorg tussen die niet acuut een overlijden kan voorkomen, maar over een tijdje wel degelijk acuut zou kunnen worden.
Twee voorbeelden uit mijn omgeving:
- uitgestelde hartklep operatie van een verder vitale vijftiger. Nu al twee maal uitgesteld, en voor eind maart hoeft ie er niet meer op te rekenen. Als dit wel acuut wordt is de operatie ook veel risicovoller.
- mijn tante die de been stootte, klein wondje. Foutje van de huisarts, verkeerde pleisters gegeven. Was twee weken geleden ineens een wond van 10 bij 11 cm. Met bacteriële infectie erbij. Is minder urgent nu. Maar wordt dit vanzelf als dat been eraf moet of de bacterie uitbreidt.
Je bedoelt extra mensen opleiden? Is het niet juist zaak om de huidige capaciteit beter te leren gebruiken zoals Diederik Gommers ook zegt?Het is eerder personeel dan materialen. Materiaal is binnen een paar weken of maanden wel te regelen. Mensen opleiden niet.
En die mensen kiezen er bewust voor parttime te werken. Als je dan opeens maanden achter elkaar 80% meer moet werken dan normaal, dan hakt dat er ook wel in.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:04:
[...]
Ook niet overdrijven, veel werken al part time.
Vriendin van ons werkt op de IC van EMC Rotterdam.
Die heeft in de zomer vakantie gevierd in het buitenland, in de herfstvakantie vakantie naar buitenland en nu werkt ze tegen de 36 uur per week, waar ze een 20 uurig contract heeft.
Vervelend, maar het is in sommige bedrijfstakken standaard 60 uur per week in het bedrijfsleven.
Zij geeft zelf aan dat het harder werken dan anders is, maar sommigen zijn ook wel soft geworden. Blijft semi-overheid 😅
En die bedrijfstakken waar het standaard 60 uur per week is? Dat is ook geen gezonde situatie.
Probleem is dat als de nood aan de man is, de permanente schade al groter is dan als nu al behandeld zou kunnen worden.Wolly schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:09:
Die mensen kunnen dankzij ons efficiente zorgsysteem prima worden behandeld als de nood aan de man is.
Weten doe ik het niet, maar gezien de stijging bij heel veel landen ook optreedt, lijken beleid en maatregelen (die bij veel landen toch anders zijn) en creatieve oplossingen, me minder belangrijk dan het weer. Net zoals bij normale verkoudheid eigenlijk.MikeyMan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:55:
@blissard mjah, komt het door het weer of dit soort creatieve oplossingen? Ik hoop en verwacht dat eind januari de scholen en winkels wel weer open zijn. Verder idd weinig hoopvol.
Ik hoop ook van harte dat de scholen weer open kunnen, maar een regel afschaffen is nog moeilijker dan hem instellen. Zeker als er geen overtuigende positieve cijfers te melden zijn. Dat bleek ook van de zomer. Bij mijn kinderen is effectief tot de zomervakantie nauwelijks les gegeven, ondanks dat al vanaf april de situatie een heel stuk gunstiger was. Ik vrees nu dat ze het tot de mei vakantie met hybride, online, kansloos, lesgeven gaan doen. Wellicht dat het PO open gaat. Dat zou al veel winst zijn.
Het ligt natuurlijk aan de kwaal of er uberhaupt permanente schade aanwezig was en of deze groter is op zo'n moment. Ik kan mij prima voorstellen dat dit lang niet altijd aan de orde is.Transportman schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:11:
Probleem is dat als de nood aan de man is, de permanente schade al groter is dan als nu al behandeld zou kunnen worden.
Bij het verzetten van behandeldata is ongetwijfeld een medicus betrokken die op basis van kennis kan inschatten of het verantwoord is om een bepaalde behandeling uit te stellen.
Het is nu eenmaal onmogelijk om elke zorgbehoevende op elk moment een behandeling te kunnen geven, dat is vervelend voor mensen die even moeten wachten maar fijn voor de mensen die niet meer kunnen wachten.
De manier waarop je hier ons keihard werkende zorgpersoneel schoffeert is werkelijk bij de konijnen af.BlakHawk schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:04:
[...]
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
:fill(white):strip_exif()/f/image/SIIAhIwbwlhqtEiufQxjJIVw.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/KB4UL6UTtMRjpz7XLj1pxb72.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/c4RypczYseshOzSmXJSqz1Rm.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vE6XxvIkIZrLCUVQODvDMAgD.png?f=user_large)